Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 4. april 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2015-536651                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.      Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2015-536658                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Lis Tribler og Jens Jørgensen har deltaget i styregruppen omkring Hunsballe-konkurrencen. Resultatet bliver snart offentliggjort.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.      Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2015-536664                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål*
2.455.505
2.119.250
336.255
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
658.842
133.215
525.627
Markedsføringspuljen
979.871
790.000
189.871
Puljen til selvorganiserede
223.801
7.600
216.201
Udviklingspuljen (FOU)
100.000
26.750
73.250
TURISME:
 
 
 
Toppen af Østersøen (overført fra 2015)
500.000
0
500.000
Event Slagelse (overført fra 2015)
420.000
0
420.000
Projektpulje (399.000 kr. overført fra 2015)
399.000
145.000
254.000
Kulturområdet:
Skiltning ved fortidsminder
I samarbejde med Slagelse Arkiverne har Kulturafdelingen igangsat et projekt omkring nye skilte ved kommunens fortidsminder. Frivillige fra Slagelse Arkiverne vil bidrage med information til skiltene, som vil tage udgangspunkt i designmanualen for kulturarv.
360 graders analyse på kultur- og fritidsområdet
Status på de fem elementer, der indgår i analysen:
Selvejende haller: Projektgruppen og repræsentanter for de selvejende haller er inviteret til dialogmøde den 12. april. DGI Faciliteter og Lokaludvikling holder oplæg på mødet og faciliterer processen.
Fritidsafdelingens organisering: Projektgruppen er i gang med at undersøge mulighederne for alternative organisationsformer.
Folkeoplysningsområdet: Projektgruppen udarbejder forslag til alternative scenarier i forhold til organisering og opgaver. Folkeoplysningsudvalget inddrages via spørgeskemaer, der følges op med interviews af udvalgte repræsentanter.
Slagelse Arkiverne: Projektgruppen har planlagt en involverende proces i forhold til medarbejdere og frivillige i lokalarkiverne i forhold til arkivernes organisering samt pilotprojekt i forhold til journalisering.
Kultur- og fritidsturisme: Projektgruppen arbejder med kortlægning af eksisterende ressourcer og samarbejder. Gruppen inddrager enkelte interessenter inden for kultur, fritid og turisme, og inddragelsesformen for øvrige er under planlægning.
Projektgruppen for den samlede analyse forventer, at et oplæg vedrørende de selvejende haller kan forelægges for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget på mødet i maj, hvorefter den samlede analyse kan forelægges for udvalget på mødet i juni og efterfølgende for Økonomiudvalget (også i juni måned).
Jens Baggesen
Lektor, ph.d. Henrik Blicher fik i 2014 (ved markeringen af 250-året for Jens Baggesens fødsel) 15.000 kr. i arbejdslegat til færdiggørelse af sit værk om Jens Baggesens Labyrinten. Værket bliver færdigt til maj og lanceres af Gyldendal. Der arbejdes på et forfatterarrangement på Korsør Bibliotek til efteråret for at markere udgivelsen.
Ombygning af Slagelse Teater - etape 2. Status på økonomi og byggeproces
Alle entreprisekontrakter er underskrevet.
Pga. den stramme økonomi på sagen er leverance af scenebelysning i første omgang udeladt af aftalerne, da scenebelysningen som hidtil kan lejes i forbindelse med forestillingerne.
Byggeriet af den nye scenebygning er nu godt i gang, og efter planen påbegyndes ombygningen af den eksisterende teaterbygning den 4. april, når teateret lukker for denne sæson.
Uforudset jordforurening og funderingsforhold opstået i forbindelse med jord og funderingsarbejderne, samt mindre nødvendige projektændringer, har medført at posten til uforudsete udgifter nu er reduceret til ca. kr. 825.000.- svarende til godt 6 % af kontraktsummen. Det er på dette tidspunkt i byggeriet et forholdsvis lille beløb, hvorfor bygherrerådgivningen har indført en ekstraordinær stram økonomistyring på processen.
Fritidsområdet:
Hashøj IF - 2 beach-håndboldbaner på Gerlev Idrætshøjskole
Hashøj IF har fremsendt ansøgning om tilskud til anlæg af to beach-håndboldbaner på Gerlev Idrætshøjskole. Hashøj IF har afholdt møde med Gerlev Idrætshøjskole om etableringen. Gerlev Idrætshøjskole ønsker at lave en helhedsplan for området, hvor de to baner ønskes anlagt. Ansøgningen er derfor pt. lagt i bero og vil tidligst blive taget op igen i foråret 2017.
Team Danmark ansøgning
18. marts indsendte Fritidsafdelingen ansøgningen til Team Danmark. Ud fra forbundenes anbefalinger og eliteboardets input er de prioriterede eller ”bærende” idrætter: badminton, fodbold, svømning, golf, cykling og volleyball. Team Danmark vurderer nu ansøgningen og vil på et politisk besøg den 14. april diskutere et muligt samarbejde. På Team Danmarks bestyrelsesmøde den 25. maj vil bestyrelsen tage stilling til, om et samarbejde kan indledes. Ansøgningen er vedhæftet som bilag.
Eliteidrætsklassen:
18 elever har fået brev om optagelse. Yderligere fire er i proces med optagelse.
Slagelse Talent og Elite:
Ved ansøgningsfristen den 20. marts havde 20 elever søgt op optagelse i Slagelse Talent og Elite. 30. marts er en screening af ansøgerne planlagt, og et endeligt antal deltagere kendes medio april. Slagelse Boligselskab åbnede op for opskrivning til boligerne den 16. marts. Indtil videre ser det ud til, at omkring 10 idrætselever søger om bolig.
Alle, der er indgået en markedsføringsaftale med i indeværende sæson (eliteindsatser), deltager som en del af aftalen i Slagelse Talent og Elite som rollemodel.
Hilsen fra Niklas Larsen.
Vedhæftet er en hilsen fra cykelrytteren Niklas Larsen, som de seneste tre sæsoner har haft en markedsføringsaftale med Slagelse Kommune. Niklas er på nippet til at blive udtaget til sommerens OL.
Slagelse Svømmehal
Der har været nedgang i antallet af brugere i den offentlige åbningstid i januar og februar 2016 sammenlignet med de samme måneder i 2015. Fritidsafdelingen og svømmehalslederen overvåger udviklingen nøje. Der er søsat flere initiativer hvis hensigt er at gøre det samlede svømmehalsprodukt mere attraktivt. Fx kan nævnes øget åbningstid, fast træning i Aquapunkt, saunagus og påskeevent i Slagelse Svømmehal for børnefamilier.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Udvalget har en særlig opmærksomhed på 360 graders analysen i forhold til de selvejende haller og følger det tæt politisk.
Udvalget drøftede mulighederne for at gøre Jens Baggesen mere folkelig i forhold til uddeling af midler.

4. Status på bygningsdrift (O)

4.      Status på bygningsdrift (O)

Sagsnr.: 330-2016-21275               Dok.nr.: 330-2016-162981                                          Åbent
Kompetence: Fagudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på omlægning af bygningsdriften, med henblik på at afdække og drøfte bekymrings- og fokuspunkter, indenfor fagudvalgets område.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse med budget 2015-18 en total omlægning af bygningsdriften med henblik på udmøntning af en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019.
Pr. 1. januar 2016 blev alle servicemedarbejdere overflyttet til den nye serviceorganisation Ejendomsservice.  2016 vil være et overgangsår hvor de fremtidige snitflader (SLA) skal udvikles i samarbejde med medarbejderne og de decentrale virksomheder.
Centerchefen for kommunale Ejendomme vil deltage på mødet og orientere om status og udfordringer i forbindelse med omlægningen.
Omlægning af bygningsdriften bygger på en række delelementer. Disse delelementer er nærmere beskrevet nedenfor:
Ny serviceorganisation - Ejendomsservive
Ejendomsservice er opbygget af et tværgående team og 4 lokale serviceområder, som er den bærende akse i Ejendomsservice. De fremtidige snitflader forventes at blive således:
Ø Opgaver der er uændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Ø Opgaver der er ændret i forbindelse med omlægning af bygningsdrift.
Decentrale virksomheder og institutioner
Ø Indholdsdrift (passe børn, undervise, ældrepleje osv.)
Ø Udvikling af det faglige indhold
Ø Sparring og samarbejdspartner i forhold til driften og udviklingen af bygninger
Ø Adfærd i forhold til energiforbrug
Lokale serviceområder
Ø Serviceopgaver (en bred vifte af forskellige serviceopgaver, herunder klargøring af lokaler til aktiviteter, opstilling af borde, sportsanlæg, kørselsopgaver mm.)
· Mindre flytteopgaver, oprydning, ophængning af tavler mm.
Ø Daglig dialog med brugerne (adgang, oprydning, glemte ting mv.)
· Opsyn med bygningerne tilknyttet området, herunder grundejerforpligtigelser (renhold, snerydning mm.)
Ø Almindelige driftsopgaver (skifte pærer, test af ABA-anlæg, alarmer mv.)
Ø Daglig drift af tekniske anlæg, varmestyring, varmeanlæg mv.
Ø Åbne/lukke funktion (hvor det løses af servicemedarbejder)
Ø Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere – indvendig
Ø Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – indvendig (toiletter og vandhaner der løber, rense vandlåse, afløb og lignende)
· Akut og alm. bygningsvedligeholdelse – udvendig (klimaskærm og tekniske installationer)
· Mindre planlagte vedligeholdelsesopgaver og rekvirering af håndværkere - udvendig
· Løbende dialog med brugerne om energiforbrug
· Tæt dialog med de decentrale virksomheder
· Kørsel til alarmer i bestemte tidsrum
Tværgående opgaver (Tidligere ”Kommunale Ejendomme”)
Ø Planlagt bygningsvedligeholdelse - indvendig
Ø Udsving i energipriser og graddage
· Planlagt bygningsvedligeholdelse - udvendig
· Større vedligeholdelses- og ombygningsopgaver
· Service af ventilationsanlæg
· Tværgående serviceaftaler (elevator, andre lovpligtige service mv.)
· CTS-anlæg og energioptimering
· Energiprojekter
· Alarmsystem og overordnet ansvar for alarmkørsel
· Risikovurdering af kommunens ejendomme
· Elektroniske låse/adgangskontrol
· Bygningssyn
· Støttefunktion for serviceområderne
Udover den nye serviceorganisation består omlægningen af bygningsdriften af følgende primære elementer: Arealdisponering, udearealer, boligadministration og intern husleje.
Arealdisponering
Arealdisponeringen vil fremover blive mere koncernstyret – som et led i den vedtagne ejendomsstrategi. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal vedtage retningslinjer for arealoptimering/-anvendelse, gældende for alle bygninger i Slagelse Kommune (en del af udmøntningsplanen for ejendomsstrategien). Center for Kommunale Ejendomme vil efterfølgende - i en periode på 2-3 år - registrere anvendelsen af alle arealer i basisbygninger, og med henblik på at arealanvendelsen optimeres.
Udearealer
Drift af udearealer og grundejerforpligtigelser (ikke sportsgræs) samles, på samme måde som det er gjort med rengøringen. Området opmåles, beskrives og udliciteres, helt eller delvist. Opgaven med at samle og udbyde driften i samarbejde med Entreprenørservice, da kompetencerne til denne type opgave er bedst her. Der udarbejdes en særskilt politisk sag for selve udliciteringen. Udliciteringen skal udover en konkurrenceudsættelse af opgaven medvirke til en betydelig sæsonudjævning i den fremtidige bygningsdrift.
Boligadministration og intern husleje
Udover en række forskellige udlejningsejendomme har Slagelse Kommune ca. 500 boligenheder, der er opført efter lov om almene boliger. Det er plejeboliger (ældreboliger) og handicapboliger. Den tekniske og administrative drift af disse boliger har tidligere været delt ud over 3 forskellige kommunale centre og en ekstern aftale med et boligselskab i Roskilde (huslejeopkrævning, regnskab iht. særlig lovgivning mv.). Denne opgave samles i én enhed (Boligadministration) i Center for Kommunale Ejendomme, og den tekniske servicedel integreres i den nye serviceorganisation (beskrevet ovenfor). Administrationsaftalen med boligselskabet i Roskilde fornyes derfor ikke, når den udløber i 2017.
Der indføres intern husleje indenfor det tunge takstfinansierede område (handicap- og psykiatriområdet). Modellen udarbejdes i tæt samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri og Økonomicenteret. Intern husleje vil betyde, at områdets økonomi til bygningsdrift og vedligeholdelse bliver én lukket økonomisk enhed. Det er endnu ikke fastsat hvornår, intern husleje skal indføres, men målsætningen er 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af bygningsdriften skal udmønte en samlet driftsbesparelse på 10 mio. kr., som er en del af en større effektiviseringsproces på ejendomsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften omfatter alle politiske fagudvalg med bygninger.
Indstilling
Centerchefen for Kommunal Ejendomme indstiller,
Ø Orienteringen drøftes med henblik på at udpege eventuelle fokuspunkter i det videre arbejde.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede orienteringen og har følgende fokuspunkter:
- Der skal arbejdes på at tydeliggøre, hvad hver enkelt udvalg har ansvar for, og hvilke roller de enkelte udvalg spiller i en politisk sagsbehandling
- Der skal være en skarphed i den administrative koordinering af sager
A foreslog her ud over, at følgende fokuspunkter som minimum indgår i det videre arbejde:
- En vurdering af udviklingen i det oplevede serviceniveau i virksomheder
- En skelnen mellem indeholdte effektiviseringer og besparelser på serviceområderne
- En vurdering af bureaukrati i rekvirering af serviceydelser
- En vurdering af virksomhedernes evt. ændrede holdning til at passe på egne bygninger
- En vurdering af beslutningskompetence for så vidt angår nødvendige investeringer i bygningsvedligehold eller bygningsinvesteringer.
V, I og O tilsluttede sig A|s forslag.

5. Disponering af overførte midler fra 2015 på Kultur- og Fritidsområdet (B)

5.      Disponering af overførte midler fra 2015 på Kultur- og Fritidsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-144034                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af Byrådets godkendelse af overførsel af mindreforbrug fra 2015 til 2016 på møde den 29. marts 2016 skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage stilling til anvendelse af midlerne på kultur- og fritidsområdet.
Baggrund
Økonomiudvalget og Byrådet har på møderne i marts godkendt overførsel af det samlede mindreforbrug fra 2015 til 2016 på Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets område.
På kulturområdet overføres 2.494.000 kr., og på fritidsområdet overføres 3.364.000 kr. til budgettet for 2016.
Udvalget skal på dette møde tage stilling til disponeringen af disse midler i 2016.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har kompetencen til at disponere over budgettet inden for udvalgets område.
Handlemuligheder
Udvalget har i forbindelse med budgetopfølgning ultimo september og behandling af regnskabsresultatet for 2015 drøftet tiltag og projekter, der kan rummes inden for disse midler.
Kulturområdet – ca. 2,5 mio. kr.:
Montrer til kunstgenstande
For at synliggøre at Slagelse Kommune har et internationalt keramisk værksted med høj kunstnerisk kvalitet, udstilles Guldagergaards værker i kommunale bygninger. Da værkerne har en væsentlig værdi, skal de udstilles i montrer. Indkøb af 10 montrer, som kan udstilles på skift i forskellige kommunale bygninger som fx bibliotek/borgerservice, kulturhuse, rådhuse osv. – ca. 100.000 kr.
Proces i forhold til at skabe rammerne for at udvikle og udmønte ny kulturstrategi – i samarbejde med Kulturrådet – ca. 60.000 kr.
Fundraiser – med henblik på at supplere ekstern fondsansøgning og anden ekstern medfinansiering af projekter m.m. – ca. 800.000 kr.
Elevator, Korsør Kulturhus. Vil optimere udnyttelsen af 1. sal for brugerne – ca. 500.000 kr. Den samlede investering udgør ca. 1 mio. kr., og projektet vil forudsætte konvertering af midlerne fra drift til anlæg.
Midler til projekt Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen, hvor udvalget oprindelig har bevilget 400.000 kr. i alt til projektet i 2015 og 2016. Midler til fortsættelse af projektet i 2016-18. Separat sag vil blive forelagt udvalget i maj måned – ca. 400.000 kr.
Bog om Fæstningens historie – udvidelse af bogprojekt med formidling af yderligere historisk materiale: 50.000 kr.
Udviklingsmidler til fx igangsættelse af indsatser på baggrund af kulturstrategien samt formidling af kulturaktiviteter og kulturarv – ca. 500.000 kr.
Herudover er følgende elementer tidligere godkendt:
Kabeldepotet, Korsør – nye ovne: 48.000 kr.
Vedligehold af Det Røde Pakhus, udgift fra 2015: 25.000 kr.
Fritidsområdet – ca. 3,4 mio. kr.:
Forberedelse af hal til liganiveau – volleyarena. Fritidsafdelingen vil i samarbejde med Volleyklubben Vestsjælland afklare den bedste løsning i forhold til at opfylde kravene til faciliteter – ca. 1,2 mio. kr.
Dette projekt vil forudsætte, at midlerne kan konverteres fra driftsmidler til anlægsmidler.
Renovering af scoreboard på Slagelse Stadion – ca. 450.000 kr.
Finansiering af nye stadionaktiviteter.
Proces i forhold til revision af tilskudsmodel for de selvejende haller.
Udviklingsaktiviteter, fx udvikling af aktiviteter til selvorganiserede grupper og initiativer fra foreningerne.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at udvalget disponerer anvendelsen af mindreforbruget fra 2015 til de foreslåede projekter og aktiviteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I forlængelse af denne sag forelægges en sag om anlægsbevilling, da der skal overføres midler fra drift til anlæg, hvis forslaget om etablering af volleyarena samt køb af scoreboard til stadion godkendes. Sagen om anlægsbevilling bortfalder, hvis udvalget ikke godkender forslaget om etablering af volleyarena samt køb af scoreboard .
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget disponerer mindreforbrug fra 2015 til de beskrevne projekter og aktiviteter på kultur- og fritidsområdet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget ønsker en samlet sag over udgifter i 2016 og ønsker til kommende projekter i 2016, så midlerne disponeres helhedsorienteret ud fra en politisk prioritering, så der kan tages hensyn til evt. konsekvenser af budgetreduktioner i 2016.

6. Ansøgning om anlægsbevilling til etablering af volleyarena samt køb af scoreboard (B)

6.      Ansøgning om anlægsbevilling til etablering af volleyarena samt køb af scoreboard (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-170069                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Økonomiudvalget og Byrådet har godkendt overførsel af mindreforbrug på fritidsområdet fra 2015 til 2016 på ca. 3,4 mio. kr.
Heraf ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at afsætte 1,15 mio. kr. til etablering af volleyarena, der opfylder kravene til spil i den bedste volleyrække, som VK Vestsjælland ligger til at rykke op i. Projektet omfatter renovering af gulv samt etablering af teleskoptribuner i Korsørhallen. Anlægsbevillingen er specificeret i bilag 1.
Herudover ønsker udvalget at afsætte 450.000 kr. til scoreboard på Harboe Arena Slagelse. Anlægget har tidligere været leaset af FC Vestsjælland. Scoreboardet skal anvendes til fremtidige idrætsarrangementer og event. Anlægsbevillingen er specificeret i bilag 2.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende anlægsbevillingerne samt godkende overførsel af driftsmidler til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. anbefale overfor Byrådet, at der gives anlægsbevillinger til etablering af volleyarena og køb af scoreboard, samt at anlægsbevillingen finansieres af overførte driftsmidler på fritidsområdet fra 2015.
b. afvise at der gives anlægsbevillinger til etablering af volleyarena og køb af scoreboard, hvilket vil betyde, at der skal findes alternativ mulighed for etablering af volleyarena, da ingen af kommunens haller pt. opfylder kravene til afvikling af volley på liganiveau. I forhold til køb af scoreboard vil det eksisterende udstyr blive solgt til anden side, og der skal findes alternativ løsning til scoreboard på stadion.
c. anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til etablering af volleyarena på liganiveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, volleyarena
5.01
 1.150
 
 
Anlæg, scoreboard
5.01
    450
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Overførsel fra Fritid – fra 2015
5.01
-1.600
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 1,15 mio. kr. til etablering af volleyarena på liganiveau.
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 450.000 kr. til scoreboard på Harboe Arena Slagelse.
3.    at at anlægsbevillingerne finansieres med 1,6 mio. kr. af det overførte mindreforbrug fra 2015 på fritidsområdet.
4.    at at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 1,15 mio. kr til etablering af volleyarena på liganiveau
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 450.000 kroner til scoreboard på Harboe Arena Slagelse
Ad 3: Godkendt
Ad 4: Godkendt

7. Behandling af projektorganisering: Kyst- og naturturisme (B)

7.      Behandling af projektorganisering: Kyst- og naturturisme (B)

Sagsnr.: 330-2016-5117                 Dok.nr.: 330-2016-167539                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om organisering af projektet ”Kyst- og naturturisme”.
Baggrund
Økonomiudvalget godkendte den 23. november 2015 kommissoriet for Kyst- og naturturismetiltaget og bevilgede et årligt beløb på kr. 500.000 fra Økonomiudvalgets Udviklingspulje i 2016-2018.
Kyst- og naturturisme-projektet er et af de fem ”Her og Nu”- væksttiltag, som er beskrevet i ”Vækst i balance”.
Fokus er at sammentænke og udvikle allerede eksisterende aktiviteter og tilbud. Desuden skal der udvikles nye tilbud. Dette skal ske i tæt samarbejde med de lokale aktører.
Projektet er forankret i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Internt og eksternt samarbejde:
Projektet etableres og drives i et tværgående samarbejde med afledte effekter til bosætning,
kultur- og fritidsområdet, natur- og miljøområdet, turismeområdet samt planområdet m.fl.
Projektet etableres i tæt samarbejde med Visit Vestsjælland, turistforeningerne m.fl.
Målet er at skabe værdi mellem en række områder, som gennem gensidig understøttelse kan skabe bedre/nye turistattraktioner.
Følgende overordnede mål er opstillet:
· At øge turisme ved den sjællandske vestkyst
· Vestkysten opleves som en turismedestination med kulturelle tilbud og oplevelse
· Vækst i turismeerhvervet og øget beskæftigelse
o Herunder nye turismerelaterede virksomheder i landdistrikterne *
· Positiv markedsføring for turister og egne borgere
· Antal overnatninger stiger med 10% ved udgangen af 2017
· Turismeomsætning øget med min. 6 mio. kr. pr. år *
*) Effektindikator i KFT-aftalestyring
Der arbejdes målrettet for at skabe aktiviteter, der let kan grupperes og tematiseres, således at de kan tilbydes som pakkeløsninger, der eksempelvis nemt kan bestilles via internettet (på Visit Vestsjællands hjemmeside). Der sikres en kobling mellem aktiviteter (udstyr, guidede oplevelser, overnatning mv.) og naturoplevelser, der kan opleves på egen hånd.
Ved gennemførelse af borgerdreven innovation i landdistrikterne er flere borgergrupper optaget af potentialet i deres kyststrækninger og den omkringliggende natur. Det vil være naturligt at inddrage alle relevante aktører i projektet.
De grundlæggende overvejelser i forbindelse med projektbeskrivelsen er vedlagt som notat.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Beslutte, at projektledelsen skal varetages af intern projektleder (1.0 mio. kr. bruges til frikøb af den pågældende medarbejder). Den resterende andel af midlerne (500.000 kr.) bruges til at opkvalificere, støtte og udvikle eksisterende aktører og foreninger samt tilkøb af eksterne konsulenter og specialister
b) Beslutte, at der skal ansættes en projektleder for tre år, og at de 1,5 mio. kr. bruges til aflønning af denne. Hermed vil der ikke være midler til at understøtte eksisterende aktører og foreninger
Vurdering
Borger- og udviklingsdirektøren anbefaler, at udvalget godkender handlemulighed A, hvor den overordnede projektledelse varetages af kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansiering vedtaget i Økonomiudvalget den 23. november 2015: 500.000 kr. pr år i tre år (2016-2018) fra Udviklingspuljen. Politisk forankret i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Center for Teknik og Miljø, Center for Kultur, Fritid og Borgerservice støtter aktivt op om projektet og allokerer eksisterende relevante ressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Borger og udviklingsdirektøren indstiller,
1.    at der afsættes kr. 1.0 mio. til finansiering af projektleder. Den resterende andel af midlerne (500.000 kr.) bruges til at opkvalificere, støtte og udvikle eksisterende aktører og foreninger samt tilkøb af eksterne konsulenter og specialister.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Indstillingen er godkendt med den bemærkning, at målsætningen i projektet bør være konkret i forhold til at skabe pakkeløsninger, som Visit Vestsjælland kan markedsføre.

8. Bykontor på Kongegården i Korsør

8.      Bykontor på Kongegården i Korsør

Sagsnr.: 330-2016-23238               Dok.nr.: 330-2016-179378                                          Åbent
Kompetence: Kultur -, Fritid - og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Efter anmodning fra Frederik Pedersen skal Kultur -, Fritid - og Turismeudvalget drøfte bykontor på Kongegården, Korsør.
Der er erfaring med bykontorer i Slagelse Kommune, eksempelvis i Skælskør, hvor bykontoret drives med kommunal støtte (finansiering) under en række forudsætninger. Der er ligeledes eksempler på bykontorer, der drives uden kommunal støtte.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur -, Fritid - og Turismeudvalget kan anmode administrationen om at udarbejde et oplæg for kommunal støtte for etablering og drift af bykontor på Kongegården, Korsør.
Udvalget kan beslutte ikke at arbejde videre med etablering og drift af bykontor på Kongegråden, Korsør, hvor der forudsættes kommunal støtte.
Udvalget kan tilbyde eventuelle aktører omkring etablering af et bykontor, rådgivning omkring muligheder for at etablere et bykontor.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ved etablering af bykontorer kan det være relevant at involvere andre fagudvalg.
Indstilling
Borger – og udviklingsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter bykontor på Kongegården, Korsør
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget anmoder administrationen om at udarbejde et oplæg til Bykontor i Korsør med inddragelse af interessenter i lokalområdet, fx foreninger og lokalråd. Der skal hentes inspiration fra modellen i Skælskør.

9. Ansøgning om kommunal garantistillelse fra Korsør Golfklub (B)

9.      Ansøgning om kommunal garantistillelse fra Korsør Golfklub (B)

Sagsnr.: 330-2015-1589                 Dok.nr.: 330-2016-147801                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om kommunen vil stille garanti for et lån på 3 mio. kr. optaget af Korsør Golf Klub.
Baggrund
Korsør Golf Klub søger om en garanti på 3 mio. kr. Ansøgningen skal ses som et element til gennemførelse af Korsør Golf Klubs ønske om en fortsat positiv udvikling. Klubben er inde i en god økonomisk udvikling, og for at fastholde denne udvikling kræver det, at klubben gør sig attraktiv overfor nuværende og kommende medlemmer samt øvrige samarbejdspartnere. Klubben har derfor vedtaget en Masterplan 2020 til en estimeret investering på ca. 6 mio. kr. for at kunne leve op til kravene til en moderne golfklub - også i fremtiden. Det er ikke klubbens primære mål at finansiere Masterplanen via yderligere låneoptagelse. Klubben vil hellere sikre finansieringen gennem bedre driftsresultater, øget likviditet og cash flow, hvilket kræver en omlægning af et nuværende FIH-lån på 9,6 mio. kr. Klubben har fået tilsagn fra et realkredit-selskab om et 20-årigt fastforrentet lån på 6,9 mio. kr. Lånet er dog betinget af en samlet finansieringsløsning, hvor der opnås kommunal garanti for de resterende 3 mio. kr. Såfremt låneomlægningen realiseres, vil klubben opnå en betydelig ydelsesreduktion og dermed en reducering af driftsudgifterne med efterfølgende øget likviditet.
Endvidere elimineres den usikkerhed, klubben er stillet overfor i forbindelse med, at FIH forventeligt afhænder fordringen indenfor 1-1½ år. Et salg af fordringen kan betyde, at betingelserne for lånet fremadrettet sandsynligvis vil være ugunstige for klubben og betyde, hvilket vil medføre, at klubben ikke kan foretage de planlagte investeringer, der er et must for at fastholde klubben på det nuværende attraktive niveau. 
Lidt om klubben:
· Klubben har de seneste tre år haft medlemsfremgang og har nu næsten 1.000 medlemmer
· Klubben er blevet kåret til den 5. bedste klub i Danmark – ud af 120 (analyse i Golfspilleren i Centrum).
· Klubben har 170 frivillige, der er hjørnestenen i dens arbejde
· Klubben har 6.000 gæstespillere med stor betydning for både klubben, hoteller og turismen i Slagelse Kommune generelt.
I 2015 modtog klubben 26.075 kr. i medlemstilskud og 26.334 kr. i lokaletilskud. KFT-udvalget bevilgede på mødet i marts 2016 i alt 50.000 kr. i tilskud til golfklubben til etablering af driving range. Golfteam Storebælt modtager desuden i alt 90.000 kr. fra Markedsføringspuljen i 2016. I sæsonen 2014-2015 modtog Golfteam Storebælt 70.000 kr. fra puljen.
En kommunal garantistillelse for et lån på 3 mio. kr. vil betyde, at der skal ske en kassefinansieret deponering på et tilsvarende beløb. Deponeringsforpligtigelsen vil blive frigivet med 1/25-del pr. år over 25 år.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne hvoraf det følger, at en kommune kan yde støtte til en sportsklub, som giver borgerne adgang til at udøve idrætsaktiviteter, herunder adgangen til at spille golf. Derudover skal aktiviteten have et generelt sigte og skal være rettet mod borgerne i kommunen i almindelighed og der skal være fri og lige adgang til de pågældende foranstaltninger. Klubbens kontingent må ikke have en størrelse, som umuliggør, at kommunens borgere i almindelighed ville kunne blive medlem af foreningen. Et fuldtidsmedlemsskab koster 6.500 kr. pr. år ifølge Korsør Golf Klubs hjemmeside.
Deponeringspligten er reguleret af lånebekendtgørelsens § 3 stk. 1 nr. 8 og § 6 stk. 1. Det oprindelige FIH-lån har finansieret Pay & Play banen Høneklinten og er dermed en anlægsudgift, der kræver deponering.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende muligheder:
A. At stille en kommunal garanti for lån på 3 mio. kr. med deraf følgende deponering på 3 mio. kr.
B. At meddele afslag på ansøgningen om garantistillelse.
Vurdering
Hvis der skal gives tilsagn om garanti på 3 mio. kr., bør det ske på nedennævnte vilkår:
At lånevilkårene og kreditinstituttet godkendes af Slagelse Kommune
At lånet optages i fast rente
At lånets løbetid ikke overstiger 25 år
At lånet ikke giver mulighed for afdragsfrihed
At lånet optages i danske kroner
At klubben uopfordret løbende sender godkendte regnskaber og budgetter ind til Fritidsafdelingen
At der tilføjes i vedtægterne, at § 12 ikke kan ændres uden Slagelse Kommunes samtykke
Et tilsagn om en garanti på 3 mio. kr. vil ikke være uden risiko for kommunen. Klubben havde for få år siden en økonomisk udfordring og var tæt på et ophør. Siden har klubben formået at vende et underskud til et overskud på 387.476 kr. i 2013/2014 og 290.058 kr. i 2014/15. Omsætningen er steget fra 6.4 mio. kr. til 6,7 mio. kr. fra 2013/2014 til 2014/2015, og der har gennem de seneste 3 år været en medlemstilgang.
En garantistillelse er langsigtet, formentlig over 25 år, og klubben er afhængig af en stadig stigende medlemstilgang, ligesom den er afhængig af, at en række frivillige støtter op om klubben m.v. Så til trods for den positive udvikling må risikoen betragtes som værende høj eller meget høj (4 til 5).
Derudover vil garantien udløse en deponeringsforpligtigelse på 3 mio. kr. Deponeringen vil få en likviditetsmæssig betydning og vil betyde et mindre fald i den gennemsnitlige kassebeholdning.
At give et afslag på en garanti vil betyde, at Slagelse Kommune ikke har en direkte økonomisk risiko, og at deponeringsværdien på 3 mio. kr. forbliver en del af kassebeholdningen.
Slagelse Kommune har de seneste år stillet garanti med deponeringsforpligtigelse til følgende formål:
2012:
Kunstnerlavet Kit med 0,8 mio. kr. i forbindelse med mellemfinansiering af LAG-midler. Indfriet.
2014:
Vestermose Natur- og Idrætsfriskole med 2.7 mio. kr. i forbindelse med køb af bygningerne – garantien er ikke realiseret.
SBI klubhus med 0,6 mio. kr. i forbindelse med renovering af klubhuset.
2015:
Forlev Friskole med 2,5 mio. kr. i forbindelse med tilbygning m.v. – garantien er p.t. ikke realiseret.
FDF Dalmose med 0,3 mio. kr. – garantien er ikke realiseret efter ønske fra spejderne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser ved et tilsagn:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
3.000
-120
-120
-120
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.04
-3.000
120
120
120
Såfremt garantien bliver udmøntet, vil det betyde, at det resterende af det deponerede beløb frigives.
Afslag har ingen direkte økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at der tages stilling til, om Slagelse Kommune skal give tilsagn om en garanti på 3. mio. kr. på de nævnte vilkår, og såfremt, der gives et tilsagn:
2.    at der gives en administrativ bemyndigelse til at godkende lånevilkår m.v. jf. 1. punkt i betingelserne, og
3.    at deponering på 3 mio. kr. finansieres af kassen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Udvalget giver tilsagn om en garanti på 3 mio. kr. på de nævnte vilkår.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.

10. Storebælt Triatlonklub - Cykler mv. til ungdomsafdelingen og SkoleTri-program (B)

10.   Storebælt Triatlonklub - Cykler mv. til ungdomsafdelingen og SkoleTri-program (B)

Sagsnr.: 330-2016-19029               Dok.nr.: 330-2016-143890                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Storebælt Triatlonklubs ansøgning om tilskud på 125.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til cykler, våddragter mv. til klubbens ungdomsafdeling og SkoleTri-program.
Baggrund
Storebælt Triatlonklub er i gang med at udbrede sporten til mange flere af de grupper, der ikke umiddelbart dyrker triatlon. Klubbens fokus er bl.a. unge, kvinder, overvægtige og borgere med mindre midler til at deltage i fritidsaktiviteter.
I forbindelse med den nye skolereform har klubben indledt et samarbejde med Slagelse Kommune om et forløb i duatlon og triatlon på kommunens skoler.
Gennem foreningens arbejde med de unge i klubben samt forløbene på skolerne har foreningen måttet sande, at de unges udstyr til triatlon er begrænset.
Det vil være en betingelse for en fortsat udvikling, at foreningen kommer til at eje flere cykler og andet udstyr, som den kan låne ud til medlemmerne i ungdomsafdelingen samt kan medtage ved undervisning på skolerne.
Foreningen har det seneste halve år undervist 250 børn og unge på skolerne i kommunen, og med anskaffelsen af cyklerne vil foreningen få mulighed for at undervise endnu flere børn og unge på et højere niveau.
Planen er at indkøbe 25 stk. cykler, 1 cykeltrailer, våddragter, tidtagningsudstyr mv., der samlet beløber sig til 200.000 kr. med henholdsvis 6.000 kr. pr. cykel og 25.000 kr. til cykeltrailer og diverse udstyr.
For at finansiere projektet har foreningen ansøgt diverse fonde og har pt. fået tilsagn om 75.000 kr. fra KV Fonden.
Storebælt Triatlon Klub har desuden forhandlet med en cykelleverandør, som kan levere racercykler af en god kvalitet til en favorabel pris på ca. 6.000 kr. pr. stk.
Foreningen er medlem af Dansk Triatlon Forbund og har pt. 50 medlemmer, hvoraf en del af disse udgør ungdomsafdelingen.
Storebælt Triatlonklubs regnskab for 2015 viser et overskud på 61.576 kr. Foreningen har pr. 31.12.2015 en egenkapital på 81.489 kr., hvoraf de likvide midler udgør 81.489 kr. (incl. 75.000 kr. fra KV Fonden til SkoleTri-program).
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Fritids- og Idrætspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
A. Bevilge det ansøgte beløb på 125.000 kr.
B. Bevilge et mindre beløb, fx 50.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er tale om et nyt og anderledes tilbud, som vil kunne tiltrække børn og unge, der ellers ikke ville have stiftet bekendtskab med denne sport.
Bærende principper
I overensstemmelse med de bærende principper er det centerets vurdering, at Storebælt Triatlonklub kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet tiltaget:
· Er et nyskabende tilbud
· Har børn og unge som målgruppe for tilbuddet
· Har medfinansiering fra fond på 75.000 kr
· Har pt. undervist 250 børn og unge på skoler i kommunen
· I forhold til idrætspolitikken bliver foreningens aktiviteter synliggjort for børn og unge på skolerne, der måske ellers ikke ville have opsøgt klubben og dennes type af aktiviteter
Ansøgningen vil endvidere blive forelagt Folkeoplysningsudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget støtter ansøgningen fra Storebælt Triatlonklub med 50.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

11. Orientering fra Ejendomsservice om drift af haller (O)

11.   Orientering fra Ejendomsservice om drift af haller (O)

Sagsnr.: 330-2016-1796                 Dok.nr.: 330-2016-10992                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget får hermed en opdateret orientering fra Kommunale Ejendomme vedr. Ejendomsservice og drift af haller.
Baggrund
Udvalget har bedt om at få en fast orientering om Ejendomsservice og haldrift.
Den nye ordning, hvor Ejendomsservice forestår de praktiske opgaver i hallerne, trådte i kraft d. 1/1 2016. Der har derfor i skrivende stund kun været knap 10 ugers drift at berette om.
Siden seneste orientering (udvalgsmødet i marts) har der ikke været indberettet episoder, hvor kommunikationen er bristet mellem Fritidsafdelingen og Ejendomsservice. Der har heller ikke været indrapporteret fejl fra brugerne.
Udfordringen med informationsstrømmene er stadig latent. Lige nu er Fritidsafdelingen omdrejningspunktet for brugernes ønsker til lokaler. Fritidsafdelingen skal så kommunikere disse ønsker videre til områdelederne i Ejendomsservice. Områdelederne skal herefter informere de respektive medarbejdere i hallerne. Dette info-flow er sårbart.
For at gøre dette info-flow mindre sårbart har Ejendomsservice udpeget de første ca. 15 medarbejdere som skal have ”kigge-adgang” og undervisning i systemet. Ejendomsservice afventer nu, at Fritidsafdelingen underviser medarbejderne.
Når medarbejderne i Ejendomsservice har modtaget undervisning, vil der fremover være større sikkerhed for, at arrangementer forløber uden komplikationer. Der er også taget første skridt i retning af, at skoler og haller booker i det samme system – eller at bookinger i skolernes system som minimum ”spejles” i KommuneBook.
Udfordringen med, at brugerne ikke er specielt gode til at give besked om ændringer, aflysninger og arrangementer inde i KommuneBook, består stadig. Dette er langt fra en ny udfordring, men er noget, som halinspektører, øvrige halmedarbejdere og Fritid også oplevede som et problem inden den nye ordning.
Ejendomsservice er afhængig af oplysninger fra brugerne om ændringer, aflysninger og arrangementer, hvis de skal kunne løse opgaverne i hallerne til alles tilfredshed. Derfor er det vigtigt, at brugerne får klar besked om, at de skal give besked om ændringer, aflysninger og arrangementer inde i KommuneBook. Dette er blevet udmeldt til foreningerne i det senest udsendte nyhedsbrev fra Fritidsafdelingen og vil blive gentaget i næste udgave.
Der er desuden ved at blive udarbejdet plakater, som skal informere brugerne om, hvordan de melder fejl/mangler til Ejendomsservice, og hvordan de booker/aflyser lokaler.
Informationerne fra plakaten er allerede blevet meldt ud til foreningerne i seneste nyhedsbrev fra Fritidsafdelingen og vil blive gentaget i næste nyhedsbrev. Det er desuden aftalt, at Ejendomsservice kan levere indhold til fremtidige nyhedsbreve.
Selve plakaten forventes at være opsat i løbet af april.
For at få kendskab til brugernes ønsker har Fritid, i samarbejde med leverandøren af KommuneBook, arbejdet på at gøre det obligatorisk ved enkeltbookinger, at brugerne angiver behov og ønsker. Denne funktion forventes at være på plads i starten af april. Ved årsbooking kan det ikke forventes, at brugerne på forhånd ved, hvad de har af ønsker og behov. Dette imødegås ved, at der d. 1 i hver måned udsendes mail til brugerne, om at de skal indgive deres ønsker for den pågældende måned. For både enkeltbookinger og årsbookinger skal brugerne indgive deres ønsker senest 1 uge før arrangementet. Bilag af arbejdsgang er vedlagt.
Ellers har perioden siden seneste orientering været præget af travlhed, bl.a. fordi de nye områdeledere skal lære opgaverne, medarbejderne og ikke mindst brugerne at kende. Også her er der et stykke vej, før det bliver rutine.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1. at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

12. Emner til pressen (B)

12.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2015-536645                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.

Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 4. april 2016:
Fraværende:  ingen
Drøftet.
13. Lukket: Idrætshonorering/Slagelse Guld 2015 - Hvem skal vinde Initiativprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Idrætshonorering/Slagelse Guld 2015 - Hvem skal vinde Ungdomsprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.