Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 2. maj 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2015-536653                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.      Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2015-536659                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
- Danmarks Biblioteks Forening har afholdt årsmøde den 14. | 15. april 2016. Troels Christensen, Anders Nielsen, Morten Hass Augustsen og Frederik Petersen deltog.
- I forbindelse med udarbejdelse af ny kulturstrategi, har det været afholdt Kulturtop-møde den 16. april 2016. Et af pointerne fra dagen var, at vi skal have en opmærk-somhed på hvordan vi får nye målgrupper med i kulturaktiviteterne.
- Der har været afholdt |Slagelse Guld| (Idrætshonorering) den 26. april 2016.
- Jens Jørgensen spurgte ind til Bibliotekets IT tilbud. Centerchefen redegjorde for, at der alene er tale om vejledning og ikke undervisning fra bibliotekets side. Ligeledes spurgte Jens Jørgensen ind til Vemmelev Hallens fordeling af tider. Det undersøger administrationen nærmere.
- Lis Tribler spurgte ind til salget af Vandrehjemmet i Slagelse i forhold til fremtidig an-vendelse. Administrationen undersøger det nærmere.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.      Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2015-536665                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.455.505
2.119.250
336.255
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
658.842
193.215
465.617
Markedsføringspuljen
979.871
798.146
181.725
Puljen til selvorganiserede
223.801
7.600
216.201
Udviklingspuljen (FOU)
100.000
26.750
73.250
TURISME:
 
 
 
Toppen af Østersøen (overført fra 2015)
500.000
0
500.000
Event Slagelse (overført fra 2015)
420.000
1.921
418.079
Projektpulje (399.000 kr. overført fra 2015)
845.557
145.000
700.557
Kulturområdet:
Vandbæreren, Korsør
Entreprenørservice har påbegyndt de praktiske forarbejder i forhold til renoveringen.
En væsentlig del af renoveringen består i renovering af murværket omkring bassinet. Der tages prøver af de eksisterende sten, og nye sten, der ligner så meget som muligt, skal speciallaves – først brydes i Italien og derefter præcisionsskæres på stenhuggeri i Danmark. Denne proces er mere tidskrævende end forudset, og derfor forlænges perioden for renovering, og arbejdet forventes afsluttet hen over sommeren.
I forbindelse med renoveringen er det konstateret, at søhestefigurerne på siden af piedestalen mangler. Derfor efterlyser vi fotos og tegninger af figurerne fra borgere m.fl., så figurerne på et tidspunkt evt. kan rekonstrueres.
Vandbæreren er udformet af billedhuggeren J. J. Bregnø og opstillet i 1929 – skænket til Korsør af entreprenør H. J. Henriksen.
Skt. Michael og Dragen
De sidste forundersøgelser i forhold til renovering af skulpturen er i gang. Bronzeelementerne afrenses og patineres og vil efterfølgende fremstå med samme farveudtryk som fx Rytterstatuen på Schweizerpladsen. Bassinerne afrenses indvendigt og mures op på ny. Vandføringen renoveres og evt. genindføres muligheden for at tappe rent drikkevand af fisken på forsiden af bassinet.
De plader, der omkranser bassiner m.m., afrenses og patineres også, og deciderede skader og revner udbedres. Samlinger, der har givet sig i årenes løb, og andre former for patina som følge af tidens tand udbedres ikke. En komplet restaurering af samtlige enkeltdele vil være meget dyr og ville indebære et meget omfattende arbejde med fuldstændig adskillelse, nummerering af samtlige enkeltdele, ny pudsning af samtlige flader og efterfølgende montering af samtlige renoverede dele - som det er vanskeligt af få til at passe sammen igen.
Statuen er anbragt på et fundament, der består af flere rektangulære ”blokke”. Disse blokke har udvidet sig, formodentlig pga. rustne jernrør og –beslag og eroderet beton. Af sikkerhedshensyn er det derfor nødvendigt at løfte statuen ned og etablere ny fastgørelse. Udgift til kran og evt. diamantskæring af armeret betonfundament m.m. kan ikke afklares på forhånd, da det først undervejs kan afgøres, hvor omfattende dette arbejde og den efterfølgende renovering vil være. Det er uforudsigeligt, hvordan forankringen af selve skulpturen ser ud inde i skulpturen. Måske skal denne forankring laves på ny i rustfrit stål, og derefter på en eller anden måde genmonteres på betonfundamentet, som evt. skal genopbygges. Administrationen er i færd med at afklare muligheder for yderligere finansiering, hvis udgiften til renoveringen bliver højere end de bevilgede 600.000 kr.
Skulpturen blev indviet i 1933 og er udført af Willie Wulff.
Tidsmaskinen på Lokalarkivet i Skælskør
På Lokalarkivet i Skælskør laver man en børnenes dag på arkivet, hvor børn, forældre og bedsteforældre sammen kan tage på en tidsrejse i fortid, nutid og fremtid i familiens og den lokale historie. Der bliver forskellige aktiviteter, f.eks. opleve, lugte og smage tidernes mad, historiefortælling, lave stamtræ, tegne, fortælle og gemme en dag i barnets liv, så fremtiden kan se, hvordan børn levede i Skælskør og omegn i 2016. Man kan også give et bud fremtiden.
Lokalradioer
Kulturafdelingen indgik i 2012 aftaler med både Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør, som konkret viser de aktiviteter med kulturelle formål, som lokalradioerne modtager tilskud til fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Der er aftalt, at lokalradioernes sendetid skal have fokus på kommunens kulturelle aktiviteter og arrangementer med henholdsvis 10 % for Nærradio Korsør og 50 % for Radio Solskins vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den kulturelle del af sendefladen i 1. kvartal 2016 for de to lokalradioer er vedlagt som bilag.
Designing Your Life – et dannelsesprojekt for 8. klasser
Kulturafdelingen har sammen med Center for Uddannelse og Center for Sundhed og Omsorg udviklet et projekt, som skal imødekomme udfordringen: at 34 % af eleverne i 8. klasse i Slagelse Kommune erklæres ikke-uddannelsesparate. Med dette projekt vil kulturinstitutionerne bidrage til at løse en social og uddannelsesmæssig udfordring. Projektet er bygget på ABC-modellen for mental sundhed, som er en mental sundhedsfremmeindsats. Igennem forskellige kulturelle aktiviteter vil de unge have fokus på dels egen udvikling, dels at opbygge et fællesskab på tværs. Projektet er et pilotprojekt, som har til formål at sikre udvikling af en metode, som kan anvendes på andre områder, for eksempel ældreområdet, psykiatriområdet og arbejdsmarkedsområdet.
Projektet ligger i tråd med Sundhedspolitikken og er derfor støttet af Center for Sundhed og Omsorg med 100.000 kr., mens Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og Center for Uddannelse hver bidrager med 25.000 kr. Omkostningerne ved projektet er primært projektledelse og træning af udvalgte kommunale medarbejdere i metoden.
Fritidsområdet:
Besøg fra Team Danmark
14. april var direktør Lone Hansen og en konsulent fra Team Danmark på besøg. Borgmesteren tog imod sammen med Lis Tribler og Troels Christensen. Udover en politisk snak omkring Slagelse som Elitekommune under Team Danmark var der arrangeret rundtur til Sportscollege, Selandia og Slagelse Gymnasium. Stemningen var yderst positiv, og vi afventer nu Team Danmarks bestyrelsesmøde 25. maj.
Slagelse Talent og Elite:
15 atleter er optaget i første rekrutteringsrunde. Yderligere 18 er tilmeldt 2. screening den 13. maj. Volleyball dominerer, mens fodbold og håndbold er lavt repræsenteret i forhold til potentialet. Målsætningen på 30 medlemmer første år når vi med stor sikkerhed. Omkring 18 atleter starter på første årgang på en ungdomsuddannelse på de udvalgte linjer.
Sportscollege:
Følger tidsplanen. Lejlighederne fordeles primo maj. Der er arrangeret åbent hus den 27. maj.
Svømmehalstakster
Til juni-mødet i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget fremsættes en sag vedr. taksterne i svømmehallerne. Sagen forventes at skulle videre til både Økonomiudvalget og Byrådet.
Markedsføringspuljen
Der er administrativt indkøbt 10 bannere med Slagelse Kommunes logo på til brug ved diverse events for at synliggøre kommunen bedst muligt. Senest blev de brugt ved Slagelse Løbet og oprykningskamp for KSEH.
Videoer med udvalgte indsatser i forbindelse med Markedsføringspuljens deltagere er ved at blive lavet. Cykling er lavet, og videoen kan ses via følgende link: http://www.provector.dk/video/?p=36243&cid=183&pl=0
Slagelse Løbet
Blev afholdt 9. april i solskin. Ca. 500 ryttere stillede til start. Heriblandt alle A-hold i Danmark. Stor tak fra Slagelse Cykle Ring for samarbejdet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede status på lokal radio Skælskør i forhold til tidligere opmærksomhed på Radioens kultursendetid. Radio Solskin har arbejdet med at øge kultursendefladen og kulturafdelingen er i fortsat dialog med ledelsen af radioen.
Anders Nielsen bad administrationen undersøge afregning med tidligere forpagter af vandrehjemmet nærmere.

4. Kultur og Fritid 360 grader - selvejende haller principper (B)

4.      Kultur og Fritid 360 grader - selvejende haller principper (B)

Sagsnr.: 330-2015-86804               Dok.nr.: 330-2016-189040                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Det er af Økonomiudvalget besluttet, at der skal laves en 360 graders analyse på kultur og fritidsområdet. Et af temaerne i denne analyse er de selvejende haller. Den nuværende aftale for køb af haltimer udløber med udgangen af 2016, og en ny aftale skal træde i kraft senest 1.1.2017. Overordnet er der et ønske om en mere enkel og gennemsigtig aftale, og at der skal være en sammenligning mellem selvejende og kommunale haller. Derudover er der en allerede besluttet besparelse på 0,8 mio. kr., der skal udmøntes med en ny aftale.
Den politiske retning kan til dels ses i idrætspolitikken, hvor der står, at vi skal fokusere på færre tidssvarende, fleksible, vedligeholdte og samlede anlæg frem for mange umoderne, fastlåste, forfaldne og spredte anlæg.  Derudover står der, at vi skal optimere brugen af faciliteter og booking for både organiserede og selvorganiserede. (Slagelse Kommunes Idrætspolitik s. 20 -21)
Kommunen har overordnet to muligheder i forhold til en aftale med de selvejende haller. Det kan enten ske ud fra et princip om et fast driftstilskud eller et aktivitetsbaseret køb af timer. Såfremt der gives et driftstilskud, sker det gennem en bevilling, hvor omfanget skal politisk besluttes. Ved køb af timer i hallerne sker det gennem en aftale, hvor hallen er leverandør til kommunen, som skal betale markedspris for ydelsen.
Den nuværende aftale er opbygget således, at Slagelse Kommune køber alle timer i de selvejende haller, og såfremt hallerne selv har aktiviteter, kan timer hertil tilbagekøbes.
Der blev afholdt dialogmøde med de selvejende haller den 12. april, hvor der var oplæg fra DGI om bl.a. danskernes idrætsvaner. De har igennem nogen tid været under forandring, og hvis Slagelse Kommune ønsker at tage højde for denne forandring, kan det bl.a. ske gennem tildelingen af ressourcer til de selvejende haller.
Der skal derfor tages politisk stilling til:
o Hvilke faciliteter ønsker Slagelse Kommune at stille til rådighed?
o Hvilken kapacitet ønsker Slagelse Kommune at stille til rådighed?
o Skal en fremtidig aftale med de selvejende haller være baseret på aktivitet eller råderum?
o Hvilke andre politiske målsætninger ønskes inddraget – eks. bosætning og fastholdelse?
Bilaget ’Selvejende haller – hvad er rammen for en ny aftale?’ giver yderligere et grundlag for drøftelse inden indstilling og beslutning i hhv. fagudvalg og Byråd.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Da der er tale om en beslutning af politisk strukturel betydning, ligger kompetencen til at træffe beslutning i denne sag hos Byrådet.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, hvilke principper, de ønsker, skal lægge til grund for en ny aftale med de selvejende haller. Prioriteringen af de enkelte principper kan have en betydning i forhold til det fremtidige serviceniveau, som dog først bliver konkret ved udarbejdelse af konkrete modeller.
De opstillede principper kan både prioriteres og vægtes forskelligt.
En model med fast driftstilskud vil betyde budgetsikkerhed for såvel hal som kommune. En sådan model vil dog ikke umiddelbart have et incitament til at øge aktiviteten og indtjeningen i den enkelte hal.
En model med et aktivitetsbaseret køb vil omvendt betyde budgetusikkerhed hos begge parter, ligesom der er incitament til øget aktivitet. En aktivitetsbaseret model kan udfordre haller med et mindre kundegrundlag og tager ikke højde for hallernes forskellige stand.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i forlængelse af idrætspolitikkens hensigt om mere bevægelse og idræt blandt borgerne drøfter og indstiller principper til Byrådet og at Byrådet også med baggrund i idrætspolitikken drøfter og beslutter, hvilke principper, der skal danne grundlag for en ny aftale med de selvejende haller.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter og indstiller til Byrådet, at de træffer beslutning vedr. principper for en ny aftale med de selvejende haller.
2.    at Byrådet træffer beslutning om principper for en ny aftale med de selvejende haller.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget drøftede sagen, og ønsker en sag med konkrete modeller på næste udvalgsmøde, inden sagen indstilles til Byrådet.

5. Disponering af overførte midler fra 2015 på Kultur- og Fritidsområdet - fortsat drøftelse (B)

5.      Disponering af overførte midler fra 2015 på Kultur- og Fritidsområdet - fortsat drøftelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-197506                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af Byrådets godkendelse af overførsel af mindreforbrug fra 2015 til 2016 på mødet den 29. marts 2016 skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage stilling til anvendelse af midlerne på kultur- og fritidsområdet.
Baggrund
Økonomiudvalget og Byrådet har på møderne i marts godkendt overførsel af det samlede mindreforbrug fra 2015 til 2016 på Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets område.
På kulturområdet overføres 2.494.000 kr. På fritidsområdet overføres 3.364.000 kr. til budgettet for 2016, heraf er 1,6 mio. kr. afsat til etablering af volleyarena og scoreboards på udvalgets møde i april måned.
Udvalget skal på dette møde tage stilling til disponeringen af disse midler i 2016.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har kompetencen til at disponere over budgettet inden for udvalgets område.
Handlemuligheder
Udvalget har i forbindelse med budgetopfølgning ultimo september og behandling af regnskabsresultatet for 2015 drøftet tiltag og projekter, der kan rummes inden for disse midler.
Disse tiltag og projekter samt yderligere forslag til disponering af midlerne er beskrevet i det vedhæftede bilag.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at udvalget drøfter de fremlagte forslag til projekter og aktiviteter samt disponerer anvendelsen af mindreforbruget fra 2015.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter de fremlagte forslag og disponerer mindreforbruget fra 2015 på kultur- og fritidsområdet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Venstre begærede sagen i Byrådet.

6. Ansøgning om anlægsbevilling til lysanlæg i Korsørhallen (B)

6.      Ansøgning om anlægsbevilling til lysanlæg i Korsørhallen (B)

Sagsnr.: 330-2016-10084               Dok.nr.: 330-2016-208542                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Sagen behandles under forudsætning af, at midlerne disponeres i sag nr. 5 på dette møde om disponering af overførte midler.
Baggrund
Økonomiudvalget og Byrådet har godkendt overførsel af mindreforbrug på fritidsområdet fra 2015 til 2016 på ca. 3,4 mio. kr.
Heraf ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget at afsætte 600.000 kr. til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. Lysanlægget indgår i de elementer, der forudsættes, for at hallen opfylder kravene som volleyarena til spil i den bedste volleyrække, som VK Vestsjælland netop er rykket op i. Anlægsbevillingen er specificeret i bilaget.
Projektet har sammenhæng med renovering af loftet i Korsørhallen, som er projekteret af Center for Kommunale Ejendomme og finansieres af driftsmidler. Det eksisterende lysanlæg er monteret i loftet og skal demonteres i forbindelse med renoveringen. Lysanlæggets lysstyrke er for lav i forhold til kravene til volleyarena, herunder især i forbindelse med tv-transmission.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet godkende anlægsbevillingerne samt godkende overførsel af driftsmidler til anlægsmidler.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. anbefale overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen, samt at anlægsbevillingen finansieres af overførte driftsmidler på fritidsområdet fra 2015.
b. afvise at der gives anlægsbevilling til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. Et afslag vil betyde, at hallen ikke lever op til kravene til lysstyrke (lux) ved afvikling af ligakampe samt tv-transmission af kampene.
c. anbefale en anden finansiering af anlægsbevillingerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen. I forbindelse med renovering af loftet i hallen er det oplagt at benytte lejligheden til at opsætte et nyt lysanlæg, der opfylder kravene til volleyarena fremfor at reetablere det oprindelige, ældre anlæg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, lysanlæg
5.01
600
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Overførsel fra Fritid – fra 2015
5.01
-600
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 600.000 kr. til etablering af nyt lysanlæg i Korsørhallen.
2.    at anlægsbevillingerne finansieres med 600.000 kr. af det overførte mindreforbrug fra 2015 på fritidsområdet.
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Sagen udsættes på grund af sag nr. 5, som begæres i Byrådet.
S, I og O går ind for bevillingen af lysanlæg, men må afvente Byrådsbehandlingen.

7. Budgetopfølgning 2016 ultimo marts - Kultur, Fritids- og Turismeudvalget (B)

7.      Budgetopfølgning 2016 ultimo marts - Kultur, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2016-6880                 Dok.nr.: 330-2016-197250                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2016 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,2 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,6 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2015 til 2016, som blev godkendt af Byrådet den 29. marts 2016, er indeholdt i det korrigerede budget.
Mindreforbruget for driftsudgifterne skyldes primært turismeområdet, hvor projektpuljen afventer en politisk disponering af restbeløbet af puljen på 0,9 mio. kr.
Sammenlægning af budgetområder
I forbindelse med flytningen af bygningsdriften til Kommunale Ejendomme er det vurderet, at det vil være hensigtsmæssigt at samle budgetområderne Selvejende haller, Idrætshaller Øst og Idrætshaller Vest under budgetområdet Center for Fritid. Budgetområderne indgår herefter i den samlede budgetopfølgning på området. Samlingen under budgetområdet Center for Fritid vil betyde, at Center for Fritids budget bliver 12,3 mio. kr. højere i 2016 og 12,6 mio. kr. højere i overslagsårene. Ændringen er indarbejdet i bilag 1.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren og centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo marts 2016 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender at enhederne Selvejende haller, Idrætshaller Øst og Idrætshaller Vest nedlægges, og at enhedernes budgetter samles under budgetenheden Center for Fritid
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Ad. 1  Godkendt
Ad. 2  Godkendt

8. Fremtidig udnyttelse af stadionanlæg - valg af model (B)

8.      Fremtidig udnyttelse af stadionanlæg - valg af model (B)

Sagsnr.: 330-2016-6635                 Dok.nr.: 330-2016-139222                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte og beslutte, hvilken model for fremtidig anvendelse af stadionanlægget, der skal arbejdes videre med.  
Baggrund
På mødet den 1. februar 2016 vedtog Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget præmisser, proces og tidsplan for fremtidig udnyttelse af stadionanlægget i Slagelse. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tog orienteringen om præmisser, proces og tidsplan til efterretning på mødet den 1. februar 2016. Den 7. marts 2016 blev begge udvalg orienteret om de indkomne forslag til fremtidig anvendelse af stadionanlægget.
På mødet den 2. maj 2016 skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tage stilling til de modeller for fremtidig anvendelse af Slagelse Stadion, som administrationen har opstillet.
KFT-udvalget har vedtaget følgende overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion:
· Kommunen vil tilstræbe ikke at anvende flere penge på anlægget, end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og kommercielle formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget.
· Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både opvisningsbane, ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i Ny Tribune.
Ifølge kommunens jurister er det vigtigt, at stadionanlægget anvendes til at understøtte lovlige kommunale formål, fx som ramme om sportskampe, koncerter og foreningsaktiviteter. Hvis stadion anvendes til disse formål, vil det være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at lokaler i Ny Tribune udlejes til en virksomhed, hvis de ikke kan bruges af kommunen.
Ifølge Kommunale Ejendomme vil det koste 614.985 kr. om året at drifte Ny tribune. Dertil skal lægges de 130.000 kr. om året fra det nuværende indtægtsbudget for stadion.
Stadionbanen og Ny Tribune skal derfor tilsammen genere indtægter for ca. 745.000 om året, hvis de årlige driftsomkostninger ved Ny Tribune skal dækkes.
En del af disse driftsudgifter vil dog kunne løftes af en/flere evt. lejere af lokaler Ny Tribune.
Administrationen har derfor indhentet en vurdering af lejeniveauet på de to øvre plan på Slagelse Stadion, i tilfælde af at disse skal udlejes til kontorlokaler. Arealet uden kælderniveau med omklædning mv. er i alt 944 m2.
Styrkerne ved lejemålet er ifølge ejendomsmægleren, at der er mulighed for at opdele lejemål pga. trapper, at der er gode p-forhold, og at der er tale om en nyere bygning. Svaghederne er gåafstanden fra p-plads til lejemål, og at nogen vil se placeringen på stadion som en ulempe pga. fodboldklubbens nedrykning og konkurs. Udlejning til kontor vil desuden kræve en udgift til tilvirkning, herunder udgifter til bl.a. skillevægge, kabler mv.
Markedslejen vurderes at ligge mellem 500-750 kr./m² eksklusiv moms og forbrug. Der er forudsat en årlig leje på 550 kr./m² i modellerne nedenfor.
Såfremt administrationens forslag til disponering af overførte midler (sag nr. 5 på KFT-udvalgets dagsorden) godkendes, vil i alt 200.000 kr. blive øremærket til finansiering af nye stadionaktiviteter, fx tilvirkning af lokaler.
Indkomne forslag til anvendelse af stadionanlæg:
Alle foreninger, virksomheder, borgere mv. er via kommunens forskellige kommunikationskanaler blevet opfordret til at komme med forslag til fremtidig anvendelse af stadionanlægget. Administrationen har modtaget i alt fire forslag, og disse er vedlagt sagen.
Blandt de fire forslag er SBIs ønske om at anvende stadion som helhed og blive den primære bruger. Klubben ønsker bl.a. at anvende stadionbanen til 1. holdets hjemmekampe samt udvalgte kampe for ungdomsholdene, at anvende omklædningsrum og vaskemaskiner i kælderetagen på Ny tribune i forbindelse med træning og kamp samt at anvende mødelokalerne i stueetagen i Ny Tribune, fx til morgenmøder, førkamps-arrangementer og arrangementer og møder i erhvervsnetværket.
Ingen af de fire indkomne forslag forholder sig dog indgående til dækning af de årlige driftsomkostninger på 745.000 kr. ved brug af Ny tribune.
Derfor kan forslagene ikke stå alene, og der peges derfor nedenfor på to forskellige modeller for fremtidig anvendelse af stadionanlægget.  
Modeller for fremtidig anvendelse
Modellerne er udarbejdet på baggrund af de vedtagne præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion, de retlige og økonomiske rammer samt de modtagne forslag fra foreninger.
Jf. den politisk vedtagne proces og tidsplan for fremtidig anvendelse af stadion kan området disponeres af LTE-udvalget, såfremt KFT-udvalget ikke finder en model, hvor stadion fuldt ud anvendes til kultur- og idrætsaktiviteter. Hvis KFT-udvalget undlader at vælge en model, vil det betyde, at det bliver Kommunale Ejendomme, der bestemmer anvendelsen af stueetagen og 1. salen, og hvem der evt. skal leje disse, så der kan skaffes tilstrækkelig med lejeindtægter til at dække de årlige driftsomkostninger.
Kommunale Ejendomme kan vælge at leje både 1. salen og stueetagen ud til liberalt erhverv. Det vil dog have konsekvenser for, hvilke kultur- og idrætsevents, der kan trækkes til stadion, idet de store events ofte kræver mulighed for at benytte loungelokaler til fx førkamps-arrangementer.
Model 1a og 1b:
Denne model har to forskellige dele. I den ene (model 1a) flytter Kultur og Fritid ind i stueetagen og deler denne med ”Foreningernes hus”, mens hele 1. salen lejes ud til liberalt erhverv (eller omvendt). ”Foreningernes hus” er lokaler og faciliteter på Ny tribune, som foreninger kan leje til større aktiviteter og arrangementer (uddybes nedenfor).
At leje hele 1. salen (eller stueetagen) ud til liberalt erhverv forventes at give lejeindtægter for ca. 275.000 kr. årligt., såfremt lejen sættes til 550 kr./m2 eksklusiv moms + forbrug og rengøring.
Kultur og Fritid skal skabe indtægter for ca. 260.000 kr. årligt ved at leje ”Foreningernes hus” og stadionbanen ud til arrangementer, hvis driftsmodellen skal hænge sammen.
I den anden (model 1b) flytter enten Kultur og Fritid eller ”Foreningernes hus” ind i halvdelen af stueetagen eller 1. salen. Resten lejes ud til liberalt erhverv. Det forventes at give lejeindtægter for i alt 413.000 kr. årligt.
Denne model giver et driftsunderskud på 17.000 kr. årligt, som Kultur og Fritid vil skulle finde fx gennem udleje af stadionbane til arrangementer. Det vurderes at være en overkommelig opgave at dække dette underskud.   
I begge delmodeller vil der være faciliteter og kvadratmeter til kultur- og fritidsformål i Ny tribune. Dog vil Kultur og Fritid og ”Foreningernes hus” ikke begge kunne få plads i stueetagen i model 1b, da det her er 1,5 etage, som lejes ud til liberalt erhverv.
Fordelene ved at flytte Kultur og Fritid til Ny tribune vil bl.a. være, at det pga. den geografiske nærhed til faciliteterne bliver lettere for administrationen at understøtte og trække arrangementer til stadion. Derudover vil der kunne skabes en tættere tilknytning til og samarbejde med de foreninger, der kommer til at benytte stadion til fx kampe og stævner. Endelig vil det have en stor signalværdi for omverdenen, at Fritid kommer til at ”bo” på stadion.
Fordelene ved et ”Foreningernes hus” på Ny tribune er, at alle kommunens foreninger vil kunne leje dette til større aktiviteter, arrangementer, generalforsamlinger, sponsorarrangementer og lignende gennem KommuneBook. Desuden vil SBI kunne leje lokalerne til deres erhvervsnetværksmøder. Endelig vil faciliteten også kunne bruges/lejes i forbindelse med store arrangementer på stadion.
Administrationen vil afsøge muligheden for, at 1. salen eller stueetagen lejes ud til fx et specialforbund, en lokalafdeling af en idrætsorganisation, idrætsbehandlere, speciallæger eller lignende, så der skabes synergi til de øvrige stadionaktiviteter.
En ulempe ved at udleje til liberalt erhverv kan dog være, at det er svært at opsige erhvervslejemål, medmindre der opereres med fleksible kontrakter med forholdsvis korte opsigelsesvarsler.
Model 2:
Denne model bygger på visionen om at genetablere elitefodbold i Vestsjælland. Der er nedsat en styregruppe i SBI-regi med repræsentanter fra erhvervslivet, uddannelsesinstitutionerne og SBIs bestyrelse. De har sammen udarbejdet en vision om, og der via fodbolden og på sigt et hold i den bedste række skal skabes et fundament, som gør det attraktivt for de 16-23-årige at uddanne og bosætte sig i region Vestsjælland.
Visionen skal stå på seks ben: Talent- og eliteudvikling i SBI, idrætslinjer på uddannelsesinstitutioner, erhvervsnetværk, sponsorer, kommunal deltagelse/ejerskab og Sportscollege og frivilliges opbakning. Hele visionen er vedlagt som bilag.
I visionen er der bl.a. opstillet et mål om, at der inden 1. juni skal være indgået en aftale mellem SBI og kommunen om brug af stadionanlægget og de tilknyttede faciliteter samt en aftale om rettigheder til indtægter ved salg af stadionnavn, bandereklamer mv. Aftalen skal sikre, at stadionanlægget kan anvendes til afvikling af SBI’s førsteholdskampe, samt at erhvervsnetværket kan afholde sine arrangementer på stadion.
I denne model er der lagt op til, at stadion drives efter armslængdeprincippet, således at stadion drives af en selvejende bestyrelse, som vil stå for drift, udlejning og aktiviteter på stadion. Dermed kan stadion drives på kommercielle vilkår. Økonomien kan fx være, at kommunen det første år (2017) afholder alle driftsudgifter ved stadionanlægget eller en stor del af disse. I 2018 nedsættes kommunens bidrag til dækningen af driftsudgifterne (fx til to-tredjedele eller halvdelen), og i 2019 nedsættes bidraget så yderligere osv. Et evt. overskud skal bruges på vedligehold af stadionanlægget.
Denne model giver ligesom Model 1a og 1b mulighed for, at Kultur og Fritid kan flytte ud på Ny tribune, og/eller at der kan etableres et ”Foreningernes hus” på stadion. Dermed kan de i model 1 nævnte fordele også opnås i denne model.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Vælge en af de opstillede modeller for fremtidig anvendelse af stadion
b) Vælge en af de opstillede modeller med konkrete ændringer
c) Anbefale en anden fremtidig udnyttelse af stadionanlægget under hensyntagen til de skitserede retlige og økonomiske rammer.

Vurdering
Uanset hvilken model der vælges, anbefaler administrationen, at der opereres med fleksible lejemål, der vil kunne opsiges med forholdsvis kort varsel, således at der tages højde for fremtidige scenarier, herunder at kommunen evt. igen får et hold i den bedste fodboldrække.
Derudover er det vigtigt at være opmærksom på, at forbund som DBU og DAFF stiller krav om m2 til førkamps-arrangementer og lignende, hvis de skal vælge Slagelse Stadion som arena for store kampe og arrangementer.
Hvis både 1. salen og stueetagen lejes ud til liberalt erhverv, vil der ikke være kvadratmetre og faciliteter på Ny tribune, som vil kunne bruges til idræts-, fritids- og kulturformål, herunder at tiltrække og understøtte store kultur- og sportsevents.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som nævnt ovenfor skal stadionbanen og Ny Tribune tilsammen genere indtægter for ca. 745.000 kr. om året (615.000 kr. + 130.000 kr.), hvis driftsomkostningerne ved Ny Tribune skal dækkes. Økonomien til drift af bygningen placeres hos Kommunale Ejendomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget orienteres den 2. maj 2016 om de opstillede modeller for fremtidig anvendelse af stadion og skal på juni-mødet 2016 tage stilling til evt. overdragelse af arealer til anden anvendelse samt de afledte driftsudgifter. Såfremt den valgte model for fremtidig anvendelse af stadion indeholder kontrakter indgået med professionelle klubber mv. skal modellen godkendes af Økonomiudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget drøfter og beslutter hvilken model for fremtidig anvendelse af stadionanlægget, der skal arbejdes videre med.  
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget godkendte model 2, dog med en bredere sammensat styregruppe. Udvalget imødeser et konkret oplæg til modellens udførelse.

9. Fornyelse af samarbejdsaftale med Slagelse Idræts Råd (SIR) (B)

9.      Fornyelse af samarbejdsaftale med Slagelse Idræts Råd (SIR) (B)

Sagsnr.: 330-2016-27129               Dok.nr.: 330-2016-210659                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Slagelse Idræts Råd (SIR) med virkning fra den 1. juni 2016 til 1. juni 2018.
Udvalget skal endvidere beslutte, på hvilken dato aftalen skal udløbe.
Baggrund
Samarbejdsaftalen mellem Slagelse Idræts Råd og Slagelse Kommune er senest revideret på udvalgets møde den 9. juni 2010.
Slagelse Kommune anerkender med aftalen, at Slagelse Idræts Råd er høringspart vedr. principielle spørgsmål og sager på idrætsområdet.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at der årligt skal afholdes 2 dialogmøder, hvor idrætspolitikken og dens affødte handlinger vendes med henblik på at sikre den gensidige og nødvendige opbakning fra relevante interessenter.
Samarbejdsaftalen sikrer desuden SIR’s deltagelse i relevante arbejds- og følgegrupper på specifikke indsatser på idrætsområdet. Derudover er SIR høringspart i forskellige sammenhænge. Samarbejdsaftalen vedlægges i sin fulde længde som bilag.
Administrationen har afholdt møde med repræsentanter fra Slagelse Idræts Råd omkring den nye samarbejdsaftale.
På mødet fremkom der ønsker om dels enkelte redaktionelle ændringer f.eks. ”gensidig orientering” og et ønske om, at aftalen løber til den 31. december 2018.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Godkende samarbejdsaftalen med virkning fra den 1. juni 2016 til 1. juni 2018, der giver det nytiltrådte politiske fagudvalg mulighed for at ændre på aftalens indhold i forhold til visionen for samarbejdet med SIR
B. Godkende samarbejdsaftalens indhold og imødekomme anmodning om, at aftalen udløber 31. december 2018
C. Fremkomme med ændringer til aftalen og derefter godkende denne
D. Undlade at godkende den nye samarbejdsaftale
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at såfremt der skal ske en bredere borgerinddragelse generelt i forbindelse med emner på idrætsområdet, skal flere parter end Slagelse Idræts Råd høres i disse sammenhænge, hvorfor den nye aftale er revideret på enkelte områder.
Administrationen finder dog, at det fortsat er en aftale hvor SIR har en stor grad af mulighed for indflydelse på mange områder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender samarbejdsaftalen med virkning fra den 1. juni 2016 til 1. juni 2018, der giver det nytiltrådte politiske fagudvalg mulighed for at ændre på aftalens indhold i forhold til visionen for samarbejdet med SIR
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte aftalen med den bemærkning, at aftelen er gældende fra 1. juni 2016 til 31. december 2016.

10. DDS Korsør Spejderne - Projekt fællesskab og korpsånd (B)

10.   DDS Korsør Spejderne - Projekt fællesskab og korpsånd (B)

Sagsnr.: 330-2016-20823               Dok.nr.: 330-2016-159691                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til DDS Korsør Spejdernes ansøgning om tilskud til ”Projekt styrkelse af fællesskab og korpsånd” med opførelse af bålhytte til 30.000 kr., renovering af den gamle spejderhytte 15.000 kr. og etablering af stisystem langs grøft 8.000 kr.
Baggrund
DDS Korsør-spejderne er en lille spejdergruppe på 25-30 medlemmer. Foreningen rummer en del børn og unge i alderen på 6-18 år, der har forskellige besværligheder. Det drejer sig om motoriske udfordringer, børn med lavt selvværd, problemer med social adfærd, plejebørn, børn der ikke kan deltage i holdsport, børn der har svært ved at knytte venskaber mv.
Der er 7 frivillige og ulønnede spejderledere, som er meget engagerede. Udover deres ugentlige møder, er de på mindst 19 weekendture og 1 sommerlejr på 7 dage.
Bestyrelsen er på 7 personer, som også deltager ved spejdergruppens fællesarrangementer samt står for bygningernes drift og vedligeholdelse.
I dag råder spejdergruppen over to spejderhytter, hvoraf den ene er på kommunens grund i byen og den anden ejer de selv, og er beliggende i skoven.
Foreningens store drøm er at flytte fra byen til skoven for at styrke fællesskabet og korpsånden på tværs af aldersgrupperne og øge muligheden for udvikling af venskaber.
Deres intention er at blive til en ”ude-spejdergruppe” året rundt.
I skoven har de en stor grund med skov og sø og med en spejderhytte (med toilet, tekøkken og opholdsrum), en gammel spejderhytte som bruges som materialeskur, et brændeskur, en shelter og en bålplads.
Foreningen vil gerne afhænde ”Byspejderhytten” på kommunens grund, da de ikke har råd til at betale udgifterne til huset. De har et årligt tilbagevendende mindre underskud på drift og vedligeholdelse af bygningen.
For at muliggøre deres ønske skal der:
Opføres en bålhytte til 30.000 kr.
Det er ved deres eksisterende bålsteder at de gerne vil have placeret den nye 8 kantede bålhytte. Det er en bålhytte fra Skov og Naturstyrelsen, som vil være basen, hvor der kan udføres aktiviteter i ly af vejret.
Spejderne har fællesspisning med bålmad hver måned, som de mangler faciliteterne til. Bålhytten vil kunne bruges til alle møder og bålhytten muliggør en opdeling af spejderne i flere grupperinger alt efter hvilken aktivitet der udføres.
Det vil være et naturligt samlingspunkt til spejdertræf og møder i foreningen året rundt og området vil på denne måde kunne blive brugt meget mere.
Renovering af den gamle spejderhytte til 15.000 kr.
Den gamle spejderhytte er opført med kampestens-sokkel hvorpå der er opført et træhus. De vil renovere bygningen, så den bevarer den udformning som den har i dag, men med udskiftning af den øverste række tagplader til gennemsigtige tagplader. Ligeså vil den ene gavl udskiftes til vinduer.
Efter renoveringen kan den bruges til de store spejdere, hvor der er et behov for faciliteter til at trække sig bort fra de mindre spejdere samt til afholdelse af planlægningsmøder.
Etablering af stisystem langs grøften til 8.000 kr.
Grøften, som løber langs skellet på deres grund, modtager vand fra Korsør Lystskov samt overfladevand fra vejen. I de seneste år har vandstanden været højere end tidligere.
Spejdergruppen vedligeholder grøften ved fjernelse af grene, blade og bevoksning, samtidigt med, at de gør en aktiv indsats for at bevare biodiversiteten.
Foreningen vil etablere et stisystem langs grøften sådan, at de kan færdes mere tørskoet på grunden.
Stisystemet vil på længere sigt udbygges med en forhindringsbane.
Hvad spejderne selv kan hjælpe til med
Foreningen er selvbyggere for at inddrage spejderne i byggeriet ved at udvikle deres motoriske færdigheder og samarbejde. Spejderne opnår en fællesskabsfølelse og ejerskab af byggeriet.
Flere af deres spejderledere og bestyrelsesmedlemmer har erfaring med byggeri og vil kunne fungere som mentorer for spejderne.
DDS Korsør-spejdernes regnskab for 2015 viser et underskud på 6.072 kr. Foreningen havde pr. 31.12.2015 en egenkapital på 100.177 kr., hvoraf de likvide midler udgjorde 97.166 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Fritids- og Idrætspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge det ansøgte beløb på 53.000 kr.
B. Bevilge et mindre beløb, fx 30.000 kr.
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at bålhytten er det bærende element i at få flyttet spejdergruppen fra byen og ud i skoven, hvorfor det er midlerne til bålhytten der bør prioriteres. Tilskuddet til bålhytten vil bevirke, at dele af visionen kan gå i opfyldelse. Besparelsen ved at afhænde spejderhytten i byen vil så frigøre midler der på længere sigt vil kunne finansiere renoveringen af skov-spejderhytten og etablering af stisystem langt grøften.
Bærende principper
I overensstemmelse med de bærende principper er det centerets vurdering, at DDS Korsør spejderne kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet tiltaget:
· Nytænkning (primært en ude-spejdergruppe)
· Har børn og unge som målgruppe for tilbuddet
· Har medfinansiering på 10.000 kr og egen arbejdskraft udgør ca. 25.000 kr
· Omfanget af projektet vil komme ca. 25-30 spejdere til gode
· I forhold til idrætspolitikken vil udflytningen fra spejderhytten i byen til faciliteterne i skoven understøtte og pleje den sociale del i foreningen samt give et bust til en friluftsfacilitet, som kan gøre det interessant og spændende at være i naturen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget støtter ansøgningen fra DDS Korsør Spejderne med 30.000 kr. fra Fritids- og Idrætspuljen til bålhytte med henvisning til de bærende principper i forhold til medfinansiering
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget støttede den fulde ansøgning med 53.000 kroner.

11. Ændret placering af skulptur (B)

11.   Ændret placering af skulptur (B)

Sagsnr.: 330-2016-25739               Dok.nr.: 330-2016-197505                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte alternative muligheder for placering af skulpturen ”Uden navn” af Torben Kapper placeret på Gl. Torv. Herefter vil Center for Kultur, Fritid og Borgerservice gå i dialog med kunstneren om ændret placering.
Baggrund
Udvalgets formand har bedt om, at der forelægges en sag for udvalget vedrørende ny placering af skulpturen på Gl. Torv i Slagelse – ”Uden navn” udført af kunstneren Torben Kapper.
Skulpturen er opsat i 2010 i et samarbejde med Statens Kunstfond som en del af projektet Kunst i det åbne byrum.
Af behandlingen i Udvalget for Teknik og Miljø samt Udvalget for Kultur og Fritid primo 2010 fremgår det, at Statens Kunstfond har ydet et tilskud på 1,2 mio. kr., Kultur og Fritid et tilskud på 217.000 kr., Plan og Erhverv 107.000 kr. og St. Michaels Nat 75.000 kr.
Statens Kunstfond oplyser, at skulpturen kan flyttes efter aftale med kunstneren.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan
a) drøfte alternative placeringer af skulpturen og bede Center for Kultur, Fritid og Borgerservice gå i dialog med Torben Kapper om ændret placering af skulpturen eller
b) bibeholde den eksisterende placering.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har drøftet forslaget om at flytte skulpturen med Slagelse Kunstforening, der ikke har indvendinger i forhold til forslaget. Centret anbefaler, at udvalget foreslår alternative placeringer af skulpturen. Herefter vil centret gå i dialog med kunstneren om en ændret placering.
Da den oprindelige aftale om placering af skulpturen blev indgået, var ét af de alternativer, der var i spil en placering ved biblioteket i Stenstuegade, enten på græsarealet omkring bygningen eller foran indgangen.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har været i dialog med Entreprenørservice. Afdelingens forslag til alternative placeringer fremgår af bilaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Forslag til ændret placering koordineres efterfølgende med Center for Teknik og Miljø i forhold til især fremtidig vedligeholdelse og pleje af omliggende areal.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter forslag til ændret placering af skulpturen på Gl. Torv i Slagelse, hvorefter Center for Kultur, Fritid og Borgerservice kan gå i dialog med kunstneren om forslagene.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
S og V ønskede ikke skulpturen flyttet. S foreslog på baggrund af debatten, at der afsættes midler til formidling af kunstværker i Byrummene i kommunen.
Statens Kunstfond har tilbudt et formidlingsarrangement på Gl. Torv. Udvalget tilsluttede sig Kunstfondens tilbud.

12. Videreførelse af Ungedreven Udvikling 2016-2018 (B)

12.   Videreførelse af Ungedreven Udvikling 2016-2018 (B)

Sagsnr.: 330-2016-25643               Dok.nr.: 330-2016-196835                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af de positive erfaringer med Slagelse Kommunes modelforsøg ”Ungedreven Urban Udvikling” fra 2012-2014 valgte Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget på sit møde d. 1. september 2014 at videreføre projektet frem til og med juni 2016.
De kulturvirksomheder, der medvirker i videreførelsen er:
- Slagelse Bibliotekerne
- Slagelse Musikhus
- Trelleborg
- Museum Vestsjælland v. Slagelse Museerne
- Gerlev Idrætshøjskole og Legepark
De fem kulturvirksomheder har hver ansat en studentermedarbejder, der dels indgår i kulturvirksomhedens almindelige drift, og dels bidrager til at løse opgaver, der understøtter visionen for Slagelse Kommune i samarbejde med Kulturafdelingen og de deltagende kulturvirksomheder.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice giver et tilskud på 50% af lønomkostningerne til studentermedarbejderne. Derudover er der afsat en pulje til aktiviteter og omkostninger til kurser, konferencedeltagelse o.l.
Kulturlederne udtrykker stor tilfredshed med projektet i sig selv, men også med det øgede samarbejde på tværs af kulturvirksomhederne på andre områder, som er en sidegevinst ved projektet. Alle fem deltagende kulturvirksomheder ønsker at fortsætte i projektet.
Ved en fortsættelse af projektet foreslår Kulturafdelingen og projektets styregruppe få ændringer:
1. Styregruppen overtager rollen som tovholder på projektet fra Kulturafdelingen. Kulturafdelingen varetager dog stadig uddelingen af aktivitetstilskud.
2. Kulturafdelingen indgår i styregruppen.
3. Efter ønske fra styregruppen, og på baggrund af erfaringer med det nuværende projekt, er kompetenceudvikling ikke længere en del af projektets budget, i stedet afsættes der penge til et introforløb og flere penge til aktiviteter.
4. Ved afholdelse af aktiviteter, der går på tværs af kulturvirksomhederne, skal der være fokus på at udbrede aktiviteterne geografisk til flere dele af kommunen.
Økonomi
620.000 kr. foreslås afsat til det samlede projekt ved fem deltagende kulturvirksomheder i to år fra august 2016 frem til og med juli 2018.
Udgifterne foreslås afholdt indenfor de overførte midler fra 2015.
Budget:
1. Løn
- 50% af lønudgifterne v. 15. timer ugentlig
3.750 kr. om måneden per kulturvirksomhed
Udgifter i alt ved fem deltagende kulturvirksomheder: 450.000 kr.
2. Aktivitetspulje
- til arrangementer o.l. i forbindelse med større kommunale opgaver
Udgifter i alt: 150.000 kr.
3. Introforløb
- aktiviteter i introdagene for de nye studentermedarbejder
Udgifter i alt: 20.000 kr.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
1. afsætte 620.000 kr., af de overførte midler fra 2015, eller et andet beløb, til en to-årig fortsættelse af Ungedreven Udvikling.
2. vælge ikke at videreføre Ungedreven Udvikling.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at der afsættes 620.000 kr. til en to-årig videreførelse af Ungedreven Udvikling. De positive erfaringer fra både modelforsøget i 2012-2014 og den igangværende videreførelse af modelforsøget viser, hvor givtigt det kan være for alle parter - både kulturvirksomheder, de unge og Slagelse Kommune - at inddrage unge i udviklingen af by- og kulturlivet gennem relevante studiejobs.
En videreførelse af Ungedreven Udvikling vil understøtte de tre ben i Slagelse Kommunes vision: uddannelse, vækst og oplevelse.
Studentermedarbejderne bidrager til udvikling af kommunens kulturvirksomheder ved at skabe nye indgange til kommunens unge og skubbe til de eksisterende organisationer. Denne udvikling er vigtig hvis Slagelse Kommunes kulturtilbud skal udvikle sig og vedblive med at være relevante og tilbyde oplevelser for alle kommunens borgere – også de yngre. Samtidig understøtter studentermedarbejderne samarbejde på tværs af kulturvirksomhederne. Kulturlederne påpeger, at projektet derigennem fører til et øget samarbejde, også på områder uden for Ungedreven Udvikling.
Projektet bidrager derudover til at udvikle Slagelse til en uddannelsesby. Relevante studiejobs er essentielt for at tiltrække unge studerende, både til uddannelsesinstitutionerne, men også ift. bosættelse i kommunen. Studentermedarbejderne kan derudover bidrage til nye vinkler på problemstillinger og anderledes løsninger og tilgange ift. udviklingen af Slagelse til en uddannelsesby, eksempelvis gennem Campus projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifterne foreslås afholdt indenfor de overførte midler fra 2015, som behandles i sagen ”Disponering af overførte midler” på dette udvalgsmøde.
Udgifterne til projektet fordeler sig frem til juli 2018 således:
- 2. halvår 2016: 138.750 kr.
- Hele 2017: 300.000 kr.
- 1. halvår 2018: 181.250 kr.
I alt: 620.000 kr.
Udgifterne til projektet påvirker ikke Puljen til kulturelle formål.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at der afsættes 620.000 kr. til det samlede projekt over en projektperiode fra august 2016 til og med juli 2018.
2.    at projektet ved afslutningen i juli 2018 evalueres.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Sagen udsættes på grund af sag nr. 5, som begæres i Byrådet.
S, I og O går ind for bevillingen til Ungedreven Udvikling, men må afvente Byrådsbehandlingen.

13. Aftale om børneteater 2017-2018 (B)

13.   Aftale om børneteater 2017-2018 (B)

Sagsnr.: 330-2016-26477               Dok.nr.: 330-2016-202217                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids-  og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune indgik i 2011 en børneteateraftale med Vestsjællands Teaterkreds om, at Teaterkredsen på Slagelse Kommunes vegne arrangerer teaterforestillinger for alle kommunens institutionsbørn i alderen 3-6 år. Kultur, Fritids og Turismeudvalget valgte ved udvalgsmødet d. 1. september 2014 at forlænge aftalen frem til udgangen af 2016. En ny aftale, med Vestsjællands Teaterkreds eller en anden arrangør, skal derfor forhandles på plads i løbet af foråret 2016, hvis udvalget beslutter, at der skal indgås en ny aftale.
Aftalens formål
Børneteateraftalen skal sikre, at alle daginstitutioner i Slagelse Kommune med børn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse. Der tilbydes forestillinger til både kommunale børnehaver, selvejende institutioner og private børnehaver.
Der skal arrangeres 2 årlige forestillinger, der skal være refusionsberettigede børneteaterforestillinger.
Der skal spilles børneteaterforestillinger i byerne Slagelse, Korsør og Skælskør.
Institutionerne skal ikke betale for forestillingerne, men afholder selv transportudgifter til spillestederne.
I 2014 blev der afholdt 38 forestillinger, mens der i 2015 blev afholdt 42 forestillinger for 3.275 børn.
Økonomi
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har siden 2012 afsat en årlig ramme på 450.000 kr. til udgifter forbundet med børneteaterforestillingerne.
I aftalen for 2015-2016 blev 400.000 kr. afsat til indkøb af forestillinger mens 50.000 kr. blev afsat til administration forbundet med at arrangere forestillinger, såsom udgifter til klargøring af spillestederne til forestillingerne, lokaleleje og udgifter til deltagelse i en årlig børneteaterfestival.
Slagelse Kommune indhenter efterfølgende refusion på børneteaterforestillinger, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Ændring i en ny børneteateraftale
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har været i dialog med Vestsjællands Teaterkreds omkring udformningen af en fremtidig børneteateraftale. Teaterkredsen udtrykker tilfredshed med den nuværende aftale.
Vestsjællands Teaterkreds har de sidste år ikke brugt hele det afsatte beløb til indkøb af børneteater. I 2015 er der et overskud på 99.417 kr., som, jf. børneteateraftalen, tilbagebetales til Slagelse Kommune. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice foreslår, at en fremtidig børneteateraftale giver mulighed for, at et overskydende beløb kan benyttes til at tilbyde teater for kommunens skoler (se bilag). Det kan f.eks. være i form af en ekstra forestilling af en af de i forvejen planlagte forestillinger i Vestsjællands Teaterkreds teaterprogram.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
1. vælge at der skal genforhandles en børneteateraftale, med den foreslåede ændring ift. tilbagebetaling af tilskud, og afsætte en ramme på 450.000 kr. eller et andet beløb årligt i 2017 og 2018.
2. vælge at der skal genforhandles en børneteateraftale, uden den foreslåede ændring ift. tilbagebetaling af tilskud, og afsætte en ramme på 450.000 kr. eller et andet beløb årligt i 2017 og 2018.
3. vælge at der ikke skal genforhandles ny børneteateraftale.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at børneteateraftalen understøtter kommunens kulturpolitik generelt ved at sikre, at alle institutionsbørn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse.
Et levende kulturliv, også for børn, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at være en attraktiv bosætningskommune, bl.a. for børnefamilier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme.
Rammen på kr. 450.000 til børneteater er den samme som var gældende i den tidligere børneteateraftale.
Slagelse Kommune indhenter refusion på forestillingerne, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget afsætter en årlig ramme på kr. 450.000 i 2017 og 2018 til børneteater i Slagelse Kommune. 
2.    at Centret indenfor den afsatte økonomiske ramme bemyndiges til at indgå aftalen, med den foreslåede ændring, samt foretage det videre fornødne.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Ad. 1  Godkendt
Ad. 2  Godkendt

14. Aktivitetstilskud: Kunstgruppen ART4 "Over grænsen" (B)

14.   Aktivitetstilskud: Kunstgruppen ART4 "Over grænsen" (B)

Sagsnr.: 330-2016-25448               Dok.nr.: 330-2016-211986                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Kunstgruppen ART4’s ansøgning om aktivitetstilskud på 40.000 kr. til projektet ”Over Grænsen”.
Baggrund
Kunstgruppen ART4 er et kunstnerfællesskab bestående af Jesper Thomas Nielsen, Sven Frøkjær og Niels Olsen. De tre kunstnere er alle bosiddende i Slagelse Kommune. Gruppen har tidligere blandt andet udstillet værker gennem projektering af billeder på Jyske Banks facade under Skt. Michaels Nat 2014, hvilket blev støttet af Puljen til kulturelle formål med 25.000 kr.
ART4 ansøger udvalget om 40.000 kr. i aktivitetstilskud til realisering af kunstprojektet ”Over Grænsen”. Projektet er en forlængelse af udstillingsprojektet fra Skt. Michaels Nat. ART4’s målsætning er at skabe en symbiose mellem den kunst de skaber og det sted de bor.
ART4 ønsker derfor at udvikle en transportabel udstillingsplatform på en trailer, som har udstillingsfaciliteter på ca. 10 m2. Udstillingsplatformen skal udstille ART4’s kunst. Derudover ønsker ART4 at udvikle skærme og reklamemateriale om Slagelse Kommune, kommunens kulturpolitik og kommunens vigtigste kunstværker og de skulpturer, som udstillingsplatformen medbringer.
Udstillingsplatformen skal både rundt i Slagelse Kommune og udenfor kommunen. Dermed kan projektet fungere som et turismefremstød for kommunen. ART4 planlægger, at udstillingsplatformen opstilles i forbindelse med andre kulturelle begivenheder, der samler mange mennesker – f.eks. kulturnætter a la. Sct. Michaels Nat i Slagelse, Geopark Festival i Odsherred, Trelleborgmarked, Maritime Kulturdage Korsør, byfester og festivaler a la Roskilde Festivalen i resten af landet.
Budget for arrangementet:
Udgifter:
Indkøb af trailer
-
6.000
Indkøb af projektor
-
6.000
Filmredigeringsomkostninger
-
5.000
Overdækning
-
4.000
Fremstilling af sandwichskilte
-
3.000
Materiale til plakater/brochure
-
5.000
Reklamebanner
-
1.500
Transportudgifter
-
6.000
Annonceringsudgifter
kr.
3.500
I alt:
kr.
40.000
 
Indtægter:
 
 
Ansøgt tilskud, Slagelse Kommune
kr.
40.000
I alt:
kr.
40.000
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
1) vælge at imødekomme ansøgningen på 40.000 kr.
2) vælge at støtte ansøgningen med et andet beløb.
3) give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at ART4’s projekt ”Over Grænsen” lever op til princippet om nytænkning i Principper og procedure for Puljen til kulturelle formål. Ved at bringe kunsten ud i det offentlige rum får borgerne mulighed for at møde kunsten på en ny og spændende måde, og potentielt flere borgere oplever kunsten.
Kulturafdelingen er dog betænkelig ved ART4 plan om at udvikle skærme og reklamemateriale om Slagelse Kommune og kommunens kulturstrategi, som endnu er under udarbejdelse. En sådan formidling vil kræve, at Slagelse Kommune involveres betydeligt i udformningen af materialet. ART4 opfordres i stedet til at blot at formidle kommunens vigtigste kunstværker, alternativ præsentere andre af kommunens kunstnere, som ikke er repræsenteret i ART4 og de medbragte skulpturer.
ART4’s budget på 40.000 kr. indeholder derudover udgifter Puljen til kulturelle formål ikke yder tilskud til.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler på baggrund heraf, at der bevilges et tilskud, der dækker de aktiviteter Puljen til kulturelle formål yder tilskud til – filmredigering, annonceringsudgifter og materiale til plakater/brochure – men at tilskuddet til udarbejdelse af materiale til plakater og brochure mindskes til 2.000 kr. Budgettet for tilskuddet vil derfor se således ud:
Filmredigeringsomkostninger
-
5.000
Materiale til plakater/brochure
-
2.000
Annonceringsudgifter
kr.
3.500
I alt:
kr.
10.500
 
 
 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger. 
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 10.500 kr. til ”Over grænsen” fra Puljen til kulturelle formål.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt

15. Fremtidssikring af Korsør By- og Overfartsmuseum (B)

15.   Fremtidssikring af Korsør By- og Overfartsmuseum (B)

Sagsnr.: 330-2015-10153               Dok.nr.: 330-2016-216146                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
By- og Overfartsmuseet er beliggende i Chr. d. IV’s Magasinbygning på Fæstningsområdet i Korsør. Samlingen er ejet af en museumsforening, hvis bestyrelse er ansættelsesmyndighed for medarbejderne. Slagelse Kommune stiller lokaler vederlagsfrit til rådighed for museet og afholder alle forbrugsudgifter. Kommunen er eneste tilskudsgiver og har derfor en naturlig interesse i at understøtte den mest optimale drift og udvikling af museet.
Tidligere behandling i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget mødtes med bestyrelsen for Korsør By- og Overfartsmuseum i forbindelse med udvalgsmødet i august. På udvalgsmødet i september behandlede udvalget efterfølgende en ansøgning om forhøjelse af driftstilskuddet til By- og Overfartsmuseet i 2016 og frem.
Udvalget besluttede at udsætte behandlingen af sagen af hensyn til de igangværende budgetforhandlinger. Derudover bad udvalget By- og Overfartsmuseet om at udarbejde en plan over, hvordan det budgetmæssige underskud kan nedbringes, og museets økonomi fremtidssikres, herunder muligheder for ekstern finansiering.
Denne plan blev forelagt for udvalget på udvalgsmødet i januar i forbindelse med behandling af sag om driftstilskud til By- og Overfartsmuseet. Museet planlægger at øge andelen af egenfinansiering bl.a. ved indførelse af entré for voksne og forhøjelse af kontingent. Dog er Slagelse Kommune i 2016 fortsat eneste eksterne tilskudsyder. Udvalget valgte at bevilge 510.000 kr. i tilskud i 2016 under forudsætning af, at bestyrelsen lever op til en række vilkår. Udvalget bad By- og Overfartsmuseet om, forud for udvalgets møde i maj, at udarbejde følgende:
a) En strategi for udvikling af museet eller plan for fusion med Museum Vestsjælland
b) En plan for registrering af museets genstande
c) En ledelsesmæssig og administrativ procedure, der sikrer løbende økonomistyring, herunder forsvarlig budgetlægning og korrekt regnskabspraksis
En godkendelse af den fremlagte strategi, plan m.m. er en forudsætning for, at tilskuddet for 2016 opretholdes.
Oplysninger for By- og Overfartsmuseets bestyrelse om strategier, planer m.m
Bestyrelsen for By- og Overfartsmuseet har indsendt følgende svar på de opstillede vilkår for tilskud.
Vilkår a) Udarbejde en strategi for udvikling af museet eller plan for fusion med Museum Vestsjælland.
”Korsør By og Overfartsmuseum er et museum, som er startet fortrinsvis for at vise overfartens historie.
Hertil er efterhånden kommet det kulturhistoriske islæt, især for nyere tid i Korsør.
Korsør By og Overfartsmuseum skal være synlig i bybilledet ved fortælling om og formidling af både byens, overfartens og søfartens historie, især ved at inddrage Korsør og andre Storebæltbyers tidligere betydning som søfartsbyer. Her kan nævnes eks. Slagelses landingssted Mullerup havn, Skælskør, Korsør m.fl. Begge de to byer har tidligere haft store rederier. Her kan blot nævnes et par stykker. Harboe, Jørgen Kruuse, Rasmus Langeland og i nyeste tid TH. Rasmusen. Sidstnævnte havde i øvrigt skibe, som var med ved invasionen i på Normandietkysten i Frankrig 1944.
Denne del af kommunens søfartshistorie er hidentil ikke blevet gjort nok opmærksom på, og dette
område er et af de områder, som Museets vil udvikle sig på.
Museet har nedsat en udstillingsgruppe, som i samarbejde med eks. Lokalhistorisk arkiver, skal forestå dette arbejde.
Til dette arbejde håber vi på udvalgets velvillige tilsagn om brug af Fæstningstårnet som en del af Museet og som brug for kommende udstillinger.
En arbejdsgruppe er ved at forbedre Museets interne information ved levendegørelse med film, tv samt udgivelse af nyredigeret informationsmateriale. 
Dette vil vi gøre ved, flere udstillinger, flere foredrag og bedre information udadtil til, både til medlemmer og til byens indbyggere.
Museet vil også gøre en stor indsats for flere medlemmer til frivilligt arbejde på museet, ligesom museets gamle og nye bestyrelsesmedlemmer også vil tage større del i Museets arbejde.
En frivillig gruppe har meldt sig som værende en gruppe, som fører tilsyn og åbner og lukker dagligt på Isbådsmuseet på Halsskov Rev.
Foranstående tiltag fra Museets side vil ikke på nogen måde være i strid med Museets fremtidige organisation og administration, fusion/sammenlægning, idet nævnte tiltag er et nødvendigt skridt for at Museet skal udvikle sig til det fyrtårn for Slagelse Kommune, Korsør by,  og  sø- og overfarten, som det fortjener, idet potentialet hertil er til stede.”
Vilkår b) Udarbejde en plan for registrering af museets genstande.
”Med hensyn til registrering af museets effekter, er vi nu påbegyndt en grundig sortering af museets effekter og samlinger.
En efterfølgende registrering, efter godkendte registreringsmetoder, vil imidlertid kræve et længerevarende arbejde af uddannet registrator med hertil hørende IT-materiel og hjælpere
Dette arbejde vil museet på nuværende tidspunkt ikke være i stand til, idet de økonomiske og personalemæssige ressourcer ikke er til stede.
Såfremt der ikke sker anden organisering af museet, fusion/sammenlægning, vil museet senere søge fondsmidler til dette arbejde.
Ved en sammenlægning/fusion med statsanerkendt museum, vil registreringsarbejdet blive en del af dette museums fremtidige arbejdsområde.”
Vilkår c) Udarbejde en ledelsesmæssig og administrativ procedure, der sikre løbende økonomistyring, herunder forsvarlig budgetlægning og korrekt regnskabspraksis.
”Med hensyn til ledelse af Museet er der nu kommet ny leder, ligesom der er kommet nye bestyrelsesmedlemmer med kompetencer indenfor formidlingsvirksomhed, regnskab og jura.
Dette vil naturligvis indvirke på den fremtidige ledelsesmæssig og administrative procedure for Museet.”
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur,- Fritids- og Turismeudvalget kan vælge at
a) godkende fremlagte strategi, plan m.m. og opretholde tilskuddet for 2016
b) afvise fremlagte strategi, plan m.m.
Vurdering
Administrationen vurderer, at By- og Overfartsmuseet har imødekommet udvalgets ønsker i forhold til at fremlægge strategi og plan for museet. Imidlertid så administrationen gerne, at der var større tydelighed i udmeldingen omkring, hvordan museet på sigt enten ønsker at ligestilles med øvrige museale foreninger i forhold til drift, eller hvordan museet vil arbejde yderligere for en registrering af genstande og for en evt. fusion med Museum Vestsjælland.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget ikke godkender By- og Overfartmuseets strategi, plan m.m., kan udvalget reducere i driftstilskuddet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at udvalget beslutter om By- og Overfartsmuseets fremsendte strategi, plan m.m. kan godkendes.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget vil have en formel afklaring fra bestyrelsen om, hvorvidt de ønsker at fortsætte som selvstændig forening. For at få belyst dette indkaldes hele bestyrelsen til et dialogmøde til juni.

16. Samlokalisering af Korsør Kulturhus og Korsør Bibliotek (B)

16.   Samlokalisering af Korsør Kulturhus og Korsør Bibliotek (B)

Sagsnr.: 330-2015-27570               Dok.nr.: 330-2016-222232                                          Åbent
Kompetence:
Beslutningstema
Kultur-, Fritids, og Turismeudvalget skal tage stilling til den videre proces, i forhold til eventuel fysisk sammenlægning af Korsør Bibliotek og Korsør Kulturhus i Kulturhusets rammer.
Baggrund
Brugerrådet i Korsør Kulturhus har fremsendt anmodning om, at der sker en afklaring af hvorvidt Korsør Bibliotek skal flyttes til Korsør Kulturhus. Brugerrådet oplyser, at den manglende afklaring hæmmer deres opgave i forhold til at udvikle husets profil.
På Udvalgsmøde i april 2014 traf udvalget principbeslutning om, at fusionere Korsør Kulturhus med Korsør Bibliotek under bibliotekets ledelse. Den ledelsesmæssige og organisatoriske fusion trådte i kraft 1. august 2014, medens den fysiske fusion og dermed flytningen af biblioteket til Kulturhuset blev udskudt. Sag om fysisk fusion skulle fremlægges for udvalget efter en borgerproces.
Det er undersøgt ved § 17.4 udvalg om udvikling af Korsør ” Korsør – byen møder havet” ønskede at komme med en tilkendegivelse i forbindelse med udvalgets drøftelser af kulturens rolle i udviklingen af Korsør. Det meddelte de på deres møde den 24. marts 2015, at det ønskede de ikke.
I budgetforliget for årene 2016-17 er projektet medtaget med følgende ”KFT-udvalget arbejder videre med at fremtidssikre biblioteket og kulturhuset i Korsør i form af samlokalisering”.
På den baggrund har forvaltningen fået udarbejdet vedlagte skitseprojekt (bilag 1) med tilhørende økonomioverslag (bilag 2). Udover selve ombygningen af kulturhuset, indeholder økonomioverslaget også en række udgifter, rådgivning, miljøhåndtering af byggeaffald, flytning, overvågning, alarm, It/netværk, AV-udstyr/opsætning og en begrænset mængde nyt inventar. Her udover er også medtaget udgiften til en evt. flytning af Borgerservice.
Økonomioverslaget (bilag 2) beskriver to løsningsmodeller. Alternativ 1 - der af forvaltningen vurderes til at værre en minimumsløsning og Alternativ 2 - der udover minimumsløsningen indeholder en række af bibliotekets ønsker for at sikre et attraktivt fremtidigt bibliotek i kulturhuset.
Retligt grundlag
Lov nr. 1564 af 15/12/2015, Udbudsloven, vil være gældende for indkøb af rådgiverydelsen og entreprenørydelsen.
Lov nr. 338 af 18. maj 2005 om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren med de ændringer, der følger af lov nr. 572 af 6. juni 2007 vil være gældende for indkøb af entreprenørydelsen.
Handlemuligheder
Der kan opsættes 3 handlemuligheder:
1. Afvise en samlokalisering. Korsør bibliotek og Korsør Kulturhus fortsætter som i dag. (0,- kr.)
2. Alternativ 1 (bilag 2). Minimumsløsning der efter forvaltningens skøn indeholder det nødvendige for, at en samlokalisering kan udføres og biblioteket kan fungere i fremtiden. (8.800.000,- kr.)
3. Alternativ 2 (bilag 2). Udvidet løsning for at sikre et attraktivt fremtidigt bibliotek i kulturhuset. Dette overslag indeholder, udover hvad der er i alternativ 1, følgende: Opførelse af terrasser og udestue i haven (udestuen ikke vist på skitser i bilag 1). Nedrivning af vægge mellem klasselokaler og gang i fuldt omfang (fortsat enkelte søjler), således at ”Gang” og ”Cafe” udføres som på skitse (bilag 1). Etablere gårdmiljø både til café og bibliotek i den eks. gård foran kulturhusets hovedhus. Nye og større vinduer, så biblioteket bliver mere åbent mod gården og Skolegade. Dette skal sikre, at biblioteket kan ”opleves” fra Skolegade af brugere og forbipasserende. Ny istandsatte kontorer til personalet. Ombygning af forholdene i køkkenet, således at dette får en bedre ”drift”. (11.900.000,- kr.)
Vurdering
Forvaltningen anbefaler handlemulighed 3 (Alternativ 2), da det vurderes at have stor betydning for borgerne i Korsør, at de har et fremtidssikret og attraktivt bibliotek.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I budgetforliget for årene 2016-17 er projektet medtaget med følgende ”KFT-udvalget arbejder videre med at fremtidssikre biblioteket og kulturhuset i Korsør i form af samlokalisering”.
Midler til anlægsønsket vil skulle tages af ”Kassen”. Det er ikke på nuværende tidspunkt afklaret hvad der skal ske med det nuværende Korsør Bibliotek ved en samlokalisering. Det vil dog ikke være muligt at inddrage penge fra et evt. salg af det nuværende Korsør Bibliotek, da de vil skulle indgå i puljen ”salg af ejendomme” (indtægt på 8.000.000 ihv. 2016 og 2017 bugetet).
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
KFT
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
 
 
11.900
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
11.900
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
I budgetforliget for årene 2016-17 er projektet medtaget med følgende ”KFT-udvalget arbejder videre med at fremtidssikre biblioteket og kulturhuset i Korsør i form af samlokalisering”.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids, og Turismeudvalget vælger en af de 3 handlemuligheder, beskrevet oven for, og videresender deres anbefaling til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at udgift for den valgte handlemulig finansieres af kassebeholdningen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget udsatte sagen og ønskede følgende yderligere belyst:
- rationalisering af driften ved en samlokalisering,
- en præcisering af alternativerne i form af mere deltaljeret projektering,
- en beskrivelse af hvordan tilbuddet ved en samlokalesering bliver bedre i Kulturhuset og
- hvordan bygningen på Bernstensgade skal anvendes i fremtiden

17. Anmodning om optagelse af sag: Historic Viking Rally (D)

17.   Anmodning om optagelse af sag: Historic Viking Rally (D)

Sagsnr.: 330-2015-67739               Dok.nr.: 330-2016-231790                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalgsmedlem Morten Hass Augustsen, har den 25. april 2016 via sin initiativret ønsket, at
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter tilskud til arrangementet ”Historic Viking Rally”.
Morten Hass Augustsen indstiller, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget giver et éngangstilskud til Viking Rally på 75.000,- kr. Det er vigtigt at understrege, at der så ikke kan søges til dette arrangement igen.
Midlerne findes i de midler der skal overføres, og skal således med i 'den samlede plan' herfor.
Baggrund
Ansøgningen blev senest behandlet på Byrådsmødet den 29. februar 2016 hvor beslutningen blev at Byrådet tog afslaget på lån til efterretning, da foreningen ikke levede op til Retningslinjerne for lån i sager med EU-støtte, da foreningen ikke har modtaget tilskud i form af EU-midler.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for udvalget følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Sagen har tidligere været vurderet i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice. Centret har fået foretaget en vurdering af arrangementets markedsføringsværdi gennem konsulentvirksomheden SportOne. På baggrund af denne vurdering blev der truffet beslutning om ikke at forfølge projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter det indkomne forslag
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
I stedet for overførte midler foreslog Morten Hass Augustsen finansiering via turismemidler.
S, I og O stemte imod forslaget om at give tilskud.

18. Emner til pressen (B)

18.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2015-536646                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.

Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. maj 2016:
Fraværende:  ingen
Drøftet.