9. Udnyttelse af stadionanlæg - konkretisering af valgt model (B)
9. Udnyttelse af stadionanlæg - konkretisering af valgt model (B)
Sagsnr.: 330-2016-6635 Dok.nr.: 330-2016-267395 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til
administrationens oplæg til gennemførelse af den valgte model for fremtidig
anvendelse af stadionanlægget samt forslag til videre proces.
Baggrund
På mødet den 1. februar 2016
vedtog Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget præmisser, proces og tidsplan for
fremtidig udnyttelse af stadionanlægget i Slagelse. Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget tog orienteringen om præmisser, proces og tidsplan til
efterretning på mødet den 1. februar 2016.
KFT-udvalget har vedtaget
følgende overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion:
· Kommunen vil tilstræbe ikke at anvende flere penge på anlægget,
end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og kommercielle
formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget.
· Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både bane,
ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i
Ny Tribune.
Ifølge kommunens jurister er det vigtigt, at stadionanlægget
anvendes til at understøtte lovlige kommunale formål, fx som ramme om
sportskampe, koncerter og foreningsaktiviteter. Hvis stadion anvendes til disse
formål, vil det være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at lokaler i Ny
Tribune udlejes til en virksomhed, hvis de ikke bruges af kommunen.
Driftsudgifter – Slagelse Stadion
Ifølge Kommunale Ejendomme vil det koste 614.985 kr. om året
at drifte Ny tribune. Dertil skal lægges de 130.000 kr. om året fra det nuværende
indtægtsbudget for stadion.
En del af disse udgifter vil evt. kunne løftes af en/flere
lejere af faciliteterne på Ny Tribune.
Derudover er der også udgifter til pleje og drift af
stadionbanen. De årlige udgifter til drift af stadionbanen var ved seneste
opgørelse fra Entreprenørservice ca. 671.687,01 kr.
Dertil kommer evt. udgifter til banelys og banevarme.
Udgifterne til banelys var 33.419,74 kr., da FCV spillede i Superligaen, mens
udgifterne til banevarme var ca. 694.711,63 kr.
Udgifterne til både drift af stadionbane samt banelys og
banevarme er behæftet med usikkerhed, da stadion ikke længere har en
Superligaklub som fast bruger, og derfor må udgifterne forventes at være mindre
i dag. Derudover vil udgifterne også være afhængige af, hvad banen skal bruges
til fremover, og om banen på et tidspunkt skal omlægges til et andet underlag
og/eller bruges til andet end fodbold.
Såfremt stadionbanen skal omlægges efter den verserende Syn
og Skøn-sag, vil der komme en periode, hvor banen ikke vil kunne anvendes som
ramme om indtægtsskabende sportskampe og store idræts- og kulturevents.
Valg af model
På mødet den 2. maj 2016 blev Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget præsenteret for de af administrationen udarbejdede
modeller for fremtidig anvendelse af stadion.
Udvalget besluttede på mødet, at
der skulle arbejdes videre med Model 2, der dels bygger på SBI og andres vision
om at genetablere elitefodbold i Vestsjælland. Derudover bygger modellen på
ønsket om, at stadion skal drives i armslængde fra kommunen af en selvejende
bestyrelse. I modellen er der desuden lagt op til, at den kommunale andel af
finansieringen af de årlige driftsomkostninger ved stadionanlægget gradvis skal
nedtrappes, således at det på sigt bliver andre end kommunen som dækker
alle/størstedelen af driftsomkostningerne. Endelig er der lagt op til, at
driften af stadion skal sendes i udbud, således at alle får mulighed for at byde
ind på opgaven.
Udvalget godkendte modellen (dog
med en bredere sammensat styregruppe), men bad samtidig om et konkret oplæg til
modellens udførelse.
Konkretisering af valgt model
(administrationens oplæg)
Administrationen har forud for
udarbejdelsen af oplægget sparret med Erhvervsakademi Sjælland og dermed fået
indblik i relevant viden om og erfaringer med forskellige modeller for drift af
stadions, multihaller mv.
Erfaringerne fra Globen
(Stockholm), Brøndby Stadion, Valby Idrætspark m.fl. viser, at det er meget svært
at få driften til at hænge sammen, hvis man primært fokuserer på store koncerter
og idrætsevents. Globen har fx fuld belægning men stadig underskud.
Omvendt har både Malmö Arena og
Boxen i Herning haft succes med at fokusere på mange forskellige små, nære
aktiviteter, fx messer, konferencer, møder mv. Disse aktiviteter lægger
fundamentet for økonomien og sikrer finansiering af basisdriften. I Lausanne i
Schweiz har man et succesfuldt multicampus med forskellige tæt forbundne
faciliteter (dog ikke en multihal), således at der kan afvikles flere
aktiviteter tæt på hinanden, og man kan udnytte faciliteternes respektive
styrker.
Hvis man kigger på området
omkring Slagelse Stadion, ligger der også her mange forskellige brugbare
faciliteter udover dem på stadion, fx Slagelse Hallen, Sportscollege, UV
Hallen, Slagelse Tenniscenter og SBIs klubhus, som man med fordel kan tænke
sammen, ligesom de har gjort det i Lausanne, således at det vil være muligt at
trække mange forskellige indtægtsskabende arrangementer til området og ikke kun
traditionelle stadionarrangementer (fodboldkampe og koncerter). Det er nemlig
få andre steder i landet, hvor man har så mange faciliteter samlet samme sted,
og derfor er der et stort uforløst potentiale ved at koble disse sammen.
Administrationen foreslår
derfor, at man løfter Slagelse Stadion ud af fodboldstadion-tankegangen og i
stedet skaber et fællesområde (Multipark & Event Slagelse), hvor man inddrager,
udnytter og markedsfører de mange forskellige faciliteter, der ligger både på
Slagelse Stadion og tæt herpå. Og at man fokuserer på at tiltrække mange
forskellige aktiviteter, ligesom de har gjort det i Malmö og Herning. Dette
skal være udgangspunktet for økonomien.
Et Multipark & Event
Slagelse vil have mange styrker og kunne huse mange forskellige typer af
arrangementer og aktiviteter i kraft af faciliteternes forskellige indhold (fx
turneringer, træningssamlinger mv). Det vil også være muligt at have flere
arrangementer på samme tid, idet man ikke er afhængig af fx en tidskrævende
tilpasning af multihal til andre aktiviteter. Der er således flere steder, hvor
en bestemt aktivitet kan placeres, idet flere af faciliteterne i et Multipark
& Event Slagelse fx har mødelokaler, caféområde/køkkenfaciliteter,
omklædningsrum, halgulv/baneareal og potentiale for overnatning.
Og på grund af faciliteternes
geografiske nærhed vil aktiviteterne ligge i gåafstand fra hinanden, således at
gæster vil kunne deltage i flere aktiviteter.
Et Multipark & Event
Slagelse lægger desuden op til et tæt og værdiskabende samarbejde mellem mange
forskellige aktører (foreninger, selvejende hal, tenniscenter mv.) i form af fælles
logo og markedsføring samt brug af hinandens frivillige i forbindelse med
arrangementer.
Som eksempel på et samarbejde kan nævnes
SønderjyskE-modellen, hvor man har skabt et fælles kommercielt samarbejde
klubberne imellem (håndbold, fodbold og ishockey) under konceptet SØNDERJYSKE,
mens man har holdt fast i hver sin sportslige selvstændighed.
Drift af stadion mv.
Administrationen foreslår, at man udliciterer den del af driften, som
erfaringerne viser, at private virksomheder typisk varetager bedst. Det kan fx
være catering/cafédrift og kursusvirksomhed. Derudover foreslås det, at et
erhvervsnetværk står for at skaffe investorer/sponsorer.
Derimod foreslås det, at
kommunen får en overordnet, koordinerende rolle, og at opgaverne forbundet med
stadionbanen og aktiviteterne på denne (fx fordeling af tider, tiltrækning af
arrangementer, kontakt med foreninger, kunder mv.) forbliver i
Fritidsafdelingen. Dermed sikres det, at SBI kan gøre brug af stadion til deres
førsteholdskampe.
Forslag til videre proces
Et Multipark & Event
Slagelse vil som nævnt ovenfor bestå af mange forskellige aktører ud over
kommunen (selvejende hal, SBI, Slagelse Tennisklub, Slagelse Badmintonklub,
erhvervsnetværk, cateringvirksomhed osv.), og hvis modellen skal blive en
succes, er både en bred og hurtig involvering og et tæt indbyrdes samarbejde
afgørende.
Såfremt oplægget godkendes,
anbefaler administrationen derfor, at der igangsættes en proces med deltagelse
af fx de store foreninger i området samt SBIs erhvervsnetværk, og at der
foretages en interessentanalyse.
Derudover skal det kortlægges,
hvilke faciliteter en Multipark & Event Slagelse allerede har, og hvad der
mangler/skal udvikles.
Erhvervsakademi Sjælland
vurderer, at processen med møder med interessenter samt afholdelse af
arrangement vil tage ca. 3 måneder, mens det efterfølgende vil tage ca. en
måned at færdiggøre projektet/modellen med henblik på præsentation.
Administrationen forventer
derfor, at udvalget kan få forelagt en færdig model inklusiv indgåede partnerskabsaftaler
på mødet i november. Udvalget vil løbende blive orienteret om fremdriften i
projektet.
Administrationen anbefaler
endvidere, at booking-opgaver relateret til Slagelse Stadion kommer til at
ligge i Fritidsafdelingen i den mellemliggende periode.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget kan
a) Godkende
administrationens oplæg til den valgte models gennemførelse samt forslag til
videre proces
b) Godkende
administrationens oplæg og forslag med konkrete ændringer
c) Forkaste
administrationens oplæg og forslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at etableringen af et Multipark
og Event Slagelse vil være den løsning, der – på sigt - bedst sikrer en
bæredygtig drift af stadionanlægget samt udnytter de mange brugbare
faciliteter, som findes både på stadion og i de nærliggende faciliteter,
således at der kan tiltrækkes og afvikles mange forskellige aktiviteter og
arrangementer på stadion og i området omkring det.
Den overordnede vision for anlægget bør dog være større end
blot drift af et idrætsanlæg. Man kan forestille sig en vision, der går at
skabe et fundament, som gør det attraktivt for unge at uddanne og bosætte sig i
Slagelse Kommune og skaber et nyt image for kommunen. Dermed bliver det også
attraktivt for erhvervslivet at engagere sig. En vision bør dog formuleres i et
partnerskab mellem interessenterne. Det stærke samarbejde på tværs af
interesser er afgørende for om idéen kan udføres med succes.
Multipark & Event Slagelse vil være i god tråd med målet
i idrætspolitikken om at understøtte og fokusere på større, samlede, moderne,
fleksible og vedligeholdte idrætscentre og anlæg. Man kan forestille sig, at et
evt. overskud går til vedligehold og udvikling af hele anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at oplægget samt
forslaget til videre proces godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget (LTE) orienteres om oplægget og KFT-udvalgets beslutning på
mødet i august. LTE-udvalget vil desuden skulle tage stilling til en evt.
overdragelse af arealer til anden anvendelse samt de afledte driftsudgifter.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Udvalget godkender administrationens oplæg samt forslag til videre
proces.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:
ingen
Godkendt.