Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 12. juni 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43728                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
Godkendt.
V noterer sig, at de snitfladeproblematikker, som har været kendetegnende i noget tid, fortsat er en udfordring trods ny styrelsesvedtægt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43751                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
Kultur- og Fritidsudvalget har et ønske om en dialog om rammerne for egnsteater.
Kultur- og Fritidsudvalget drøftede fortsættelsen af Kulturregionen i 2019.
Der bliver afholdt en Civilsamfundskonference den 4. oktober. Administrationen sender tilmeldingslink til Kultur- og Fritidsudvalget.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43775                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug i de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.286.056
2.090.433
195.623
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
373.950
300.234
Markedsføringspuljen
1.022.065
1.020.065
2.065
Puljen til selvorganiserede
154.385
44.705
109.680
Gadeidrætspuljen
74.278
34.237,11
40.040,89
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
0
102.324
Kulturområdet:
Kulturtopmøde 2018
I samarbejde med Slagelse Kulturråd afholdt Kulturafdelingen d. 23. maj for tredje år i træk kulturtopmøde. Kommunens kulturaktører var indbudt, og ca. 60 fra en bred vifte af kulturlivet deltog.
I år var der fokus på frivillighed, og aftenens første afdeling bestod af et inspirerende oplæg omkring frivillighed i dag ved Marie Holdt fra konsulentfirmaet Ingerfäir. Marie har selv mange års erfaring med rådgivning af både institutioner, organisationer og foreninger i forbindelse med frivillighed, og hendes oplæg gav anledning til en god debat resten af aftenen.
Aftenens anden afdeling bestod af en markedsplads, hvor kulturaktørerne kunne udveksle erfaringer og idéer omkring fire emner, der på forskellig vis havde frivillighed som omdrejningspunkt – unge som medskabere af kulturen, frivillighedsportal, forskellighed i frivillighed, og kan man fyre en frivillig?
Kulturregion Midt- og Vestsjælland
Den nuværende kulturregionsaftale mellem Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø Kommune udløber, som Kultur- og Fritidsudvalget blev orienteret om på udvalgsmødet d. 3. april 2018, ved udgangen af 2018. Kulturministeren har dog valgt at forlænge aftalen med et år frem til udgangen af 2019.
Kulturregionens sekretariat forbereder en sag, der nærmere beskriver konsekvenserne af forlængelsen. Denne sag vil blive fremlagt for Kultur- og Fritidsudvalget efter sommerferien.
Fritidsområdet:
Nyt bookingsystem – udrulning og implementering
Som et naturligt led i den målrettede indsats, der finder sted i Slagelse Kommune, både politisk og administrativt, for at fremme frivillighed og understøtte foreningslivet, har der gennem den seneste tid været arbejdet hen imod at gøre det muligt at modernisere bookingportalen/Webbook og gøre denne til en endnu bedre service overfor foreningerne.
Den nuværende bookingløsning kan ikke udvikles yderligere, og det er i projektet afklaret, at der ønskes en ny bookingløsning. Valget er faldet på WinKAS, som allerede leverer en moderne og tidssvarende bookingløsning til en lang række kommuner.
Der arbejdes nu på at kravspecificere selve leverancerne i samarbejde med WinKAS, og inden sommerferien er der udarbejdet endelig aktivitetsplan og indgået kontrakt samt lavet en del af de indledende øvelser. Forventningen er, at selve systemet implementeres hen over efteråret 2018.
WinKAS er et gennemprøvet og ”færdigt” hyldevareprodukt, der allerede bruges i flere danske kommuner, og konceptet for udrulning fra leverandørens side er ligeledes prøvet af med succes flere gange. Projektet vil arbejde for at få skabt et så positivt udrulningsforløb som muligt og herunder sørge for, at der inviteres og involveres foreninger og slutbrugere i test og trykprøvning af systemet, inden det rulles endeligt ud. Ligeledes søges det at informere foreningerne løbende lidt længere fremme i processen, således at bookingsystemet til slut opleves som en tiltrængt og reel forbedring.
Projektet arbejder i øvrigt på at så meget data som muligt bliver konverteret over i det nye system (bookinger, stamdata mv.). Derved bliver arbejdet for foreningerne i opstartsperioden søgt holdt på et minimum.
Team Danmark
Slagelse Kommune var repræsenteret ved Team Danmarks årlige konsulentmøde i Herning under VM i Ishockey ved talentkoordinator Rasmus Overgaard og viceskoleleder på Nymarkskolen Susanne Meierhoff (tidligere tredobbelt OL-deltager). På mødet var mentaltræning og sportspsykologi på programmet.
Rigtige Mænd Løbet i Slagelse
Firmaidræt Slagelse har ansøgt Idræts- og Fritidspuljen om 8.400 kr. til udstyr, materialer og transport i forbindelse med afholdelse af Rigtige Mænd Løbet i Slagelse. I samarbejde med Dansk Firmaidrætsforbund og Slagelse Kommune er der indgået en samarbejdsaftale for at få aktiveret mænd i 30-50 års alderen i motion, både som deltagere i selve løbet, men også i outdoor-motion mindst en gang ugentligt i regi af Firmaidræt Slagelse. Administrationen har behandlet ansøgningen og bevilget et tilskud på 6.000 kr. til arrangementet. Det er 2. gang, at kommunen støtter Rigtige Mænd-Løbet.
Venskabsbybesøg – Korsør Atletik og Motion
Korsør Atletik og Motion har ansøgt om tilskud til transport til venskabsbybesøg i Motala i uge 31. Administrationen har behandlet ansøgningen og bevilget 17.000 kr., hvilket er 50 % af billigste tilbud, jf. retningslinjerne for venskabsbybesøg.
HEL Fritid samarbejder med Broen Slagelse
HEL Fritid, Slagelse Kommunes indsats, der hjælper børn og unge med at få et aktivt fritidsliv, er begyndt at samarbejde med foreningen Broen Slagelse, der på samme vis støtter udsatte børn og unge i at få et aktivt fritidsliv. Samarbejdet går ud på at koordinere forløb med familier, der bliver henvist til de to indsatser.
Sommerferiekalender 2018
Årets sommerferiekalender med camps i foreningslivet for børn og unge er udkommet i midten af maj. Den er sendt ud til skolerne og foreningerne samt opslået på Facebook og kommunens hjemmeside. Formålet med sommerferiekalenderen er, at børn og forældre kan få et overblik over de aktiviteter og camps i foreningslivet, fx tennisskole eller svømmecamp, som man kan deltage i i løbet af sommerferien.
Strand Festival 2018 – Motionsløb den 4. august
Foreningen Strand Festival har ansøgt Idræts- og Fritidspuljen om tilskud til afholdelse af motionsløb den 4. august arrangeret af Slagelse Motionsklub. Motionsløbet er en del af et større arrangement den 3.-5. august. Motionsløbet er for alle aldersgrupper og niveauer. Ruten kan tilbagelægges til fods, på cykel, i bil eller i veteran-shuttlebus. Ruten er placeret fra Drøsselbjerg til Tude Å. Administrationen har bevilget 10.000 kr. til selve motionsløbet og markedsføring af løbet.
FC Storebælt har oprettet et nyt U5-6-fodboldhold som følge af Åben Dagtilbud
Allerede midtvejs i FC Storebælts arbejde med at lave boldspilsforløb i otte daginstitutioner i Korsør har foreningen fået 11 nye medlemmer i alderen 5-6 år. Dette vidner om, at klubbens Åben Dagtilbud arbejde er værdifuldt for både daginstitutionerne, børnene og idrætsdeltagelsen i Slagelse Kommune. Som afslutning på Åben Dagtilbud forløbene afholder klubben et stævne på tværs af alle børnehaver den 7. juni kl. 09.30-12.00.
Vellykket Åben Dagtilbud Partnerskab med fokus på hockey
Åben Dagtilbud hockeyforløbene i Dalmose, Sørbymagle og Flakkebjerg sluttede med et brag, da hockeyklubberne i Sørbymagle og Dalmose afviklede et stævne på tværs af daginstitutionerne den 18. maj, hvor også TV Øst kom på besøg. I evalueringen af hockeyforløbene udtalte to forskellige pædagoger følgende: ”Det har været super godt at være med, og det giver rigtig god mening at prioritere hockeyforløb i de pædagogiske læreplaner for næste år” samt ”Hockeyforløbet har været rigtig godt, fordi der har været fokus på leg. Vi har lavet mange småspil, jeg som pædagog kan anvende i andre sammenhænge i børnehaven. Samtidig har vi kunnet holde længere på de børn, der normalt frafalder, så det har været en god oplevelse for alle”. I forbindelse med Åben Dagtilbud Partnerskabet er der i samarbejde med Dansk Hockey Union blevet udarbejdet et ”Hockey og leg i børnehaver” aktivitetsmateriale, som kan anvendes i andre klubber og børnehaver i Danmark. I Slagelse Kommune skal vi være stolte af at have så ressourcestærke og dygtige hockeyklubber.
Åben Dagtilbud Samarbejde på tværs af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og Center for Børn og Unge
På baggrund af den store succes med Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber på tværs af idrætsforeninger og daginstitutioner har Fritidsafdelingen og Afdelingen for Dagtilbud i denne måned en sag på dagsordenen i Børne- og Ungeudvalget. Udvalget skal tage stilling til, om det vil foretage en bæredygtig økonomisk prioritering af Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber i perioden fra 2018-2021. Hvis Børne- og Ungeudvalget prioriterer indsatsen, vil der i fremtiden blive indgået flere Åben Dagtilbud Partnerskaber med idrætsforeningerne, og i 2021 vil alle daginstitutioner kunne få glæde af idrætsforløbene.
Nye Åben Skole Partnerskaber med Slagelse Tennisklub og Trelleborg Golfklub
Slagelse Kommune har indgået to nye Åben Skole Partnerskaber med henholdsvis Slagelse Tennisklub og Trelleborg Golfklub. Slagelse Tennisklub har modtaget et tilskud på 18.000 kr. for at lave seks skoletennisforløb med kommunens folkeskoler, mens Trelleborg Golfklub har modtaget et tilskud på 6.000 kr. for at lave tre golfforløb. Begge klubber er meget engagerede og ser frem til at udbrede deres idrætsgrene samt (forhåbentlig) rekruttere nye medlemmer.
Puljen til selvorganiserede støtter Korsør Aqtive Days
Administrationen har vurderet, at Puljen til selvorganiserede kan støtte praktiske foranstaltninger ved Korsør Aqtive Days, da disse bidrager til at skabe en god ramme for eventen. Der er derfor ydet tilskud på 15.000 kr., som er øremærket dækning af udgifter til toiletter, markedsføring, borde og bænke samt samaritter. Frivilliggruppen bag Korsør Aqtive Days afholdt den 24. maj pressemøde, hvor de for alvor løftede sløret for de mange spændende aktiviteter, der vil finde sted i weekenden fra den 22.-24. juni. Alt tyder på, at det bliver en event, som er rig på aktiviteter samt velbesøgt af borgere i alle aldre.
Gadeidrætspuljen støtter Gadeidrættens Dag
Gadeidrætspuljen støtter Dream On og DGI’s afvikling af aktiviteter ved Gadeidrættens Dag, som blev afholdt på Nytorv i Slagelse lørdag den 26. maj. Tilskuddet på 15.000 kr. er målrettet street soccer aktiviteter, som alle kan deltage i, samt afvikling af et motorcrossshow, som dels skal være trækplaster samt bidrage til at inspirere borgere til nye former for bevægelse.
Gadeidrættens Dag den 26. maj
Gadeidrættens Dag forløb med stor succes. Teddy Nielsen og Dream On stod i spidsen for arrangementet, som også blev til i samarbejde med en række aktører; bl.a. Slagelse Basketball Klub, Slagelse Tennisklub, Believe Dance og DGI. Der var forskellige gadeidrætsaktiviteter (skateboard, løbehjul, street tennis, street fodbold, panna fodbold, rulleskøjter, street hockey, bordtennis mv.) og omkring 700-1000 besøgende i alle aldre i løbet af dagen. Arrangementets succes understøtter idrætspolitikkens fokus på gadeidræt og selvorganiseret idræt, idet der både er mange aktører samt interesserede borgere.
Hashøj IF og DGI afholder street events på Hashøjskolen den 11. og 13. juni
For at udbrede gadeidrætten og dens potentiale i folkeskolerne afvikler Hashøj IF Håndbold og DGI en uddannelsesdag samt en eventdag på Hashøjskolen. På uddannelsesdagen vil skolens ældste elever bliver uddannet i, hvordan street handball samt øvrige boldaktiviteter kan implementeres i skolegården. På selve eventdagen vil de ældre elever få mindre ansvarsopgaver, således at de fremover kan føle sig trygge i at stå for gadeidrætsaktiviteter i skolen.
Omø Kapsejlads
Administrationen har administrativt behandlet en ansøgning fra Foreningen Omø Kapsejlads. Foreningen havde søgt 24.500 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til afholdelse af Omø Kapsejlads, som foreningen for nyligt har overtaget ansvaret for, og som afvikles den 20/7-21/7.
Foreningen ønsker at nytænke kapsejladsen og har planlagt en række kultur- og idrætsaktiviteter for børn, unge og voksne. Det overordnede mål med kapsejladsen er at tiltrække flere borgere og besøgende til øen samt at skabe grundlag for vækst samt nye aktiviteter og samarbejder på øen.
Administrationen har vurderet, at Idræts- og Fritidspuljen kan støtte selve idrætsdelen af arrangementet og har bevilget et tilskud på 8.500 kr., der skal gå til dækning af lokaleleje og markedsføring af arrangementet. For så vidt angår turisme-, bosætnings- og landudviklingsdelen i arrangementet er foreningen blevet henvist til at søge andre relevante puljer i kommunen. 
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

4. Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

4.     Overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-12617               Dok.nr.: 330-2018-265310                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, hvilke anlægsbevillinger, på baggrund af Budgetopfølgning 2 for 2018, der foreslås overført til 2019.
Baggrund
Fagudvalgenes Budgetopfølgning 2 for 2018 viste en forventning om et samlet mindreforbrug på anlæg i 2018 på 70,9 mio. kr. Byrådet besluttede på den baggrund på mødet den 28. maj 2018 at få udarbejdet et forslag til anlægsbevillinger, der udskydes fra 2018 til 2019. Formålet hermed er at sikre et mere retvisende budget for 2018 samt en opdatering af anlægsrammen i Budget 2019-2022.
Udgangspunkt for vurderingen af, om en bevilling overføres, er den forbrugsvurdering for 2018, der blev foretaget i forbindelse med Budgetopfølgning 2. Udvalget har dog mulighed for at pege på og kommentere konkrete forhold, der justerer på dette grundlag, inden den samlede sag forelægges Økonomiudvalget og Byrådet i juni.
I Bilag 1 er vist udvalgets anlæg i 2018 med forventet forbrug i henhold til Budgetopfølgning 2 samt evt. bemærkninger hertil.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Udvalget kan bekræfte oversigten i Bilag 1 til overførsel af anlægsbevilling til 2019 eller vælge at indstille ændringer heri.
Vurdering
Hovedparten af anlægsprojekterne på Kultur- og Fritidsområdet er afsluttede, og der arbejdes på afsluttende anlægsregnskab.
Vedrørende anlægsprojektet Renovering af Gerlev Svømmesal oplyser Gerlev Idrætshøjskole, at midlerne forventes anvendt i 2018, og der fremlægges senere på året en sag om rådighedsbeløb, således at det afsatte beløb kan udbetales.
Centret anbefaler derfor, at udvalget anbefaler sagen over for Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget til Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler overførsel af anlæg fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at anlæg overføres fra 2018 til 2019 som vist i Bilag 1.

5. Kommunal garantistillelse ved optagelse af nyt lån til gulv i Vesthallen (B)

5.     Kommunal garantistillelse ved optagelse af nyt lån til gulv i Vesthallen (B)

Sagsnr.: 330-2018-10577               Dok.nr.: 330-2018-258815                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Vesthallen er en selvejende hal med et 25 år gammelt gulv, som er slidt efter mange timers brug, både til idræt og kommercielt brug. Gulvet har skader i belægningen, og banemarkeringerne skal males op.
Såfremt det eksisterende gulv kun repareres, vil det medføre en udgift på ca. 50.000 kr. inkl. moms, hvilket der er indhentet overslag på.
Udover denne udgift skal der afsættes økonomi til indkøb af 200 stk. masonitplader til afdækning af gulvet ved større arrangementer. Disse plader giver dog en del støvproblemer for brugerne og personalet i hallen.
Gulvet i gymnastiksal 1 bør også udskiftes grundet niveauforskel mellem hallen og salen.
Der er indhentet 2 tilbud, og bestyrelsen har valgt Polytans sportsgulv, som lægges uden svejsninger, samt TRESS til levering af div. flanger m.v.
Halgulv:                725.000 kr.
Gymnastiksal:        115.000 kr.
Div. beslag:             44.246 kr.
I alt:                     884.246 kr.
Vesthallens bestyrelse har fravalgt Unisport sportsgulv, da dette gulv skal svejses, idet et af problemerne med det nuværende gulv er svejsningerne.
Vesthallens bestyrelse har mulighed for medfinansiering på ca. 200.000 kr. til udskiftning af gulvet og ansøger derfor om et kommunegaranteret lån til nye gulve i Vesthallen på 700.000 kr.
Konsekvenser ved garantistillelse
En garantistillelse på 700.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune skal deponere et tilsvarende beløb. Det deponerede beløb bliver frigivet med 1/25 del pr. år.
Deponeringsforpligtigelsen på 700.000 kr. skal finansieres indenfor Kultur- og Fritidsudvalgets budgetramme.
Retligt grundlag
Bekendtgørelsen om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 3 stk. 1
nr. 8
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende handlemuligheder:
A. Udvalget anbefaler over for Byrådet, at der gives kommunal garantistillelse til lån i Vesthallen på 700.000 kr. ved at omprioritere inden for udvalgets egen budgetramme.
B. Udvalget anbefaler over for Byrådet, at der gives afslag på ansøgningen om garantistillelse.
Vurdering
Administrationen anbefaler løsning b, da deponeringsforpligtigelsen ikke kan finansieres inden for Kultur- og Fritidsudvalgets budgetramme.
Såfremt udvalget vælger Handlemulighed A, skal garantistillelsen godkendes af Byrådet og ske på følgende betingelser:
· Løbetiden på lånet må ikke overstige 25 år
· Lånet skal være fastforrentet
· Afdragsprofilen skal være annuitets- og/eller serielån og må ikke være afdragsfrit
· Et tilsagn om garantistillelse løber 1 år fra Byrådets godkendelse
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed A:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
-700
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
700
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Handlemulighed B: Ingen konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Byrådet, at ansøgning om garantistillelse ikke imødekommes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. maj 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
Sagen udsættes.
Genoptagelse
Kultur- og Fritidsudvalget forelægges Vesthallens årsregnskab med henblik på at træffe beslutning om anbefaling overfor Byrådet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Byrådet, at ansøgning om garantistillelse ikke imødekommes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Byrådet, at ansøgningen om garantistillelse oversendes til budgetforhandlingerne.
Kultur- og Fritidsudvalget ønsker et samlet overblik over vedligeholdelsesplaner for hallerne.

6. SBI - leje af stadion (O)

6.     SBI - leje af stadion (O)

Sagsnr.: 330-2018-32735               Dok.nr.: 330-2018-278768                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om nuværende lejeforhold mellem Slagelse Kommune og Slagelse Boldklub & Idrætsforening (SBI) vedr. Harboe Arena Slagelse samt de fremtidige perspektiver, hvis klubben får en professionel overbygning.
Baggrund
Det daværende Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg (KFT) vedtog den 3/10 2016, at SBI skulle betale leje for brug af Harboe Arena Slagelse. Baggrunden herfor var dels, at kommunens jurister vurderede, at SBI’s aktiviteter ifm. brug af stadion lå uden for rammerne for udlån af faciliteter iht. Folkeoplysningsloven. Derudover at brugen af stadion er forbundet med høje driftsomkostninger for kommunen.
Jf. politisk vedtagne retningslinjer for lån og leje af lokaler, haller og anlæg skal klubber, der opkræver entré til kampe mv., betale leje. Det samme skal alle brugere af topfaciliteten Slagelse Stadion på nær to ungdomshold jf. KFT-udvalgets beslutning den 3/4 2017.
Nuværende lejeaftale med SBI:
I gruppeinddelingen i kommunens retningslinjer for leje af faciliteter vurderes SBI til at ligge i gruppe 2. Det betyder, at klubben skal betale en leje, der svarer til de driftsomkostninger, som brugen af faciliteten påfører kommunen.
SBI betalte i 2018 i alt 120.493 kr. for brug af Harboe Arena Slagelse. Dette beløb inkluderer både grundleje, billetafgift, brug af lys, reklameafgift mv. Selve grundlejen (18 kampe á 3.307 kr.) udgjorde 59.526 kr. Hvis man går ud fra 4 timer pr. kamp, er det en timepris på 960,10 kr.
I lejekontrakten for 1. halvår 2018, som dog endnu ikke er underskrevet af SBI, er priserne fremskrevet. Kontrakten er vedlagt som bilag.
Reklameafgiften blev afskaffet i forbindelse med Budget 2018, og SBI skal derfor ikke længere betale 10 % af indtægten fra bandereklamer til kommunen. Reklameafgiften udgjorde i 2017 i alt 21.241,60 kr. Den samlede leje forventes derfor at blive lavere i år ift. 2017. 
Praksis i andre kommuner:
På baggrund af SBI’s oprykning til 2. division har administrationen undersøgt, hvad 2. divisionshold betaler for leje af kommunale anlæg i andre kommuner. Undersøgelsen viser, at der generelt er stor forskel på, hvorvidt og hvad klubber betaler i leje. Denne forskel hænger sammen med vurderingen af aktiviteter, herunder hvordan klubber er organiseret, men også med hvad der er indeholdt i en evt. leje, hvilke behov/ønsker klubberne har, og formentlig også hvilken facilitet der er tale om. Der er fx stor forskel på stadions i 2. division.
Konsekvenser, hvis SBI får professionel overbygning
Kommunen må jf. kommunalfuldmagten og konkurrencelovgivningen ikke yde støtte til erhvervsvirksomhed, herunder professionelle sportsklubber.
Det betyder, at såfremt SBI på et tidspunkt skal regnes som en professionel klub, skal klubben betale markedsprisen for brug af kommunale faciliteter. Denne beregnes gennem brug af Konkurrencestyrelsens model og evt. ved at kigge på, hvad der betales for brug af lignende faciliteter i andre kommuner. Baseret på tidligere undersøgelser foretaget af administrationen ligger lejeniveauet for professionelle klubber i fx 1. division på mellem 300.000 og 500.000 kr. årligt.
SBI vil desuden skulle betale markedsprisen for ret til salg af reklamer mv. på stadion. Og klubben vil ikke kunne få tildelt tilskud, medmindre støtten kan øremærkes til amatørafdelingen. Det betyder fx, at SBI ikke længere vil kunne få tildelt 70 % af indtægterne fra salget af stadionnavnet. Klubben vil kun kunne få det beløb, som en aktør på markedet ville have fået for en tilsvarende ydelse. Med andre ord markedsprisen.  
Af afgørende betydning for vurderingen af, om en klub skal regnes som professionel eller ej, er, om dens aktiviteter udøves for at opnå fortjeneste. Her skal der ifølge Indenrigsministeriets redegørelse om emnet fra 2001 bl.a. lægges vægt på, hvad der står i formålsparagraffen i klubbens vedtægter, hvordan klubben er organiseret, om den har fuldtidsansatte medarbejdere, og hvor meget især spillerne modtager i løn, samt i mindre grad hvor klubben er placeret rent turneringsmæssigt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og kommunens retningslinjer for udlån og udleje af lokaler, baner og anlæg.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den nuværende leje ligger på et rimeligt niveau set i forhold til SBI’s nuværende aktiviteter og faciliteten Harboe Arena Slagelses niveau og driftsomkostninger. Harboe Arena Slagelse er et stadion på Superliganiveau, hvis faciliteter langt overstiger kravene til kampe i 2. division og de forhold/rammer, som stort set alle andre 2. divisionsklubber har til deres kampe.
Med tanke på klubbens oprykning og ambitioner samt ikke mindst lovgivningen på området vurderer administrationen, at der bør foretages løbende vurderinger af, hvorvidt SBI skal regnes som en amatørklub eller som en professionel klub. Dette for at undgå, at kommunen yder ulovlig støtte til erhvervsvirksomhed. Vurderingen bør udarbejdes forud for ny sæson samt evt. midtvejs i sæsonen. SBI skal til brug for vurderingen indsende info om formål, aktiviteter, kontraktforhold/økonomi mv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lejen, som SBI betaler for brug af Harboe Arena Slagelse, bidrager til dækning af stadions driftsomkostninger, der udgør ca. 1.637.000 kr. om året, samt til at nå det politisk vedtagne indtægtsbudget på ca. 900.000 kr. om året.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

7. Korsør Skytteforening - tilskud til permanente skydeanlæg på riffelbane (B)

7.     Korsør Skytteforening - tilskud til permanente skydeanlæg på riffelbane (B)

Sagsnr.: 330-2018-31879               Dok.nr.: 330-2018-281319                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning fra Korsør Skytteforening om tilskud på 50.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til indkøb af 10 permanente skydeanlæg til Korsør Skytteforenings 50 meter riffelbane.
Baggrund
Korsør Skytteforening ønsker med tilskuddet at skabe de bedste rammer for deres medlemmer. En forbedring af rammerne vil samtidig gøre faciliteten bedre og mere interessant for andre målgrupper fx politi, forsvaret, firmaer eller skoler.
De 10 permanente skydeanlæg til foreningens 50 meter riffelbane koster i alt 388.500 kr., hvor foreningen selv bidrager med 338.500 kr. Foreningen bidrager ved at låne 135.000 kr. fra Skydebaneforeningen Danmark, og det resterende beløb på 203.500 kr. tages fra foreningens egen likvide beholdning.
Korsør Skytteforenings regnskab for 2017 viser et overskud på 145.439 kr.
Foreningen har en egenkapital på 5.910.077 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 341.652 kr.
Foreningen har pr. 31.12.2017 168 medlemmer, hvoraf de 39 er mellem 0 og 24 år.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge de ansøgte 50.000 kr. i tilskud til Korsør Skytteforening.
b) Bevilge et andet beløb i tilskud, fx 25.000 kr.
c) Afvise at yde tilskud
Vurdering
Administrationen vurderer, at Korsør Skytteforening vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etableringen af nye og renovering af eksisterende baner og andre faciliteter.
Derudover vurderes foreningens ansøgning at være i overensstemmelse med følgende bærende principper for puljen:
· Medfinansiering: Foreningen bidrager med 338.500 kr.
· Idrætspolitik: Opdatering af skydeanlæg bidrager til at sikre et tidssvarende anlæg og vil give bedre rammer for udøvelsen af aktiviteten.

Administrationen finder dog, at foreningen med sit overskud i seneste regnskabsår og likvide beholdning kan finansiere størstedelen af udgiften til indkøb af 10 permanente skydeanlæg.
Derudover er det ikke kun foreningens egne medlemmer, der får glæde af investeringen i de 10 permanente skydebaner. Fokus er således også på at gøre faciliteten mere interessant for eksterne brugere som fx politi, forsvar og firmaer. Dette ligger uden for Idræts- og Fritidspuljens fokus og rammer.
Endelig er det værd at bemærke, at foreningen også modtog tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til projekter i 2015, 2016 og 2017.
På baggrund af ovennævnte anbefaler administrationen, at der ydes et tilskud på halvdelen af det ansøgte beløb, hvilket vil sige 25.000 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 25.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til Korsør Skytteforening til indkøb af 10 permanente skydeanlæg, under forudsætning af at foreningen selv fremskaffer de resterende midler til projektet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 50.000 kr. til indkøb af 10 permanente skydeanlæg, under forudsætning af at foreningen selv fremskaffer de resterende midler til projektet.

8. Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2018 (B)

8.     Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-33018               Dok.nr.: 330-2018-281425                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes driftstilskud til Slagelse Idræts Råd på de ansøgte 47.000 kr.
Baggrund
Slagelse Idræts Råd (SIR) ansøgte primo 2007 om et årligt tilskud til idrætsrådets drift. Midlerne skal jf. ”Samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Idræts Råd” anvendes til udgifter til aktiviteter, møder, foredrag og lignende.
Det daværende Fritidsudvalg besluttede på et møde i april 2007 at imødekomme idrætsrådets ansøgning om et årligt driftstilskud. Idrætsrådet har de forløbne år indsendt budget og regnskab, hvorefter der er sket en udbetaling af tilskud til det pågældende års drift efter behandling i Kultur- og Fritidsudvalget.
SIR er en sammenslutning, som alle idrætsforeninger i Slagelse Kommune har mulighed for at være medlem af. Det koster ikke noget for foreningerne at være medlem af idrætsrådet. SIR arbejder for at fremme idrætsliv i Slagelse Kommune og varetager idrættens interesser sammen med kommune og andre samarbejdspartnere. Rådet arbejder for at skabe de bedst mulige rammer for klubliv og udøvelse af de forskellige idrætsgrene. Det gælder både bredde og elite.
Budgetønske for 2018:
Konferencer/efteruddannelse af SIR-medlemmer
5.000
10 interne møder pr. år (forplejning)
3.500
Telefonomkostninger
2.500
Dialogmøder rundt i kommunen
5.000
Transportgodtgørelse
5.000
Medlemsmøder (1 til 2 pr. år)
12.500
Drift af website og nye mailadresser
13.500
I alt budget for 2018
47.000
Slagelse Idræts Råds regnskab for 2017 udviser et overskud på 1.326 kr. Rådet har en egenkapital på 23.107 kr. Regnskabet for 2017 er vedhæftet sagen.
På Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets møde den 2. november 2015 blev det besluttet, at udmøntningen af ramme- og puljebesparelserne for budget 2016 og overslagsårene 2017-2019 skulle udmøntes med et budget på 25.000 kr. til Slagelse Idræts Råd.
Tilskudsansøgningen blev dog i 2017 imødekommet med 47.000 kr., finansieret fra dels det afsatte budget, dels fra Idræts- og Fritidspuljen.
Såfremt KF-udvalget beslutter et højere tilskud end tidligere vedtaget (25.000 kr.), skal der findes finansiering andetsteds, f.eks. fra Idræts- og Fritidspuljen.
Ifølge den gældende samarbejdsaftale er det aftalt, at der ydes tilskud til afholdelse af rådets egne møder samt generalforsamling. For 2018 er der budgetteret med 16.000 kr. i driftsudgifter til disse 2 punkter.
Betaling af kontingent til idrætsråd i andre kommuner
Administrationen har til brug for behandlingen af ansøgningen undersøgt, om foreninger betaler for at være medlem af idrætsråd i andre kommuner. Hele 28 ud af de i alt 34 idrætsråd, som administrationen har modtaget/fundet information om, opkræver kontingent af deres medlemsforeninger. Mange idrætsråd graduerer kontingentet efter foreningens størrelse, men der findes også idrætsråd, hvor alle medlemsforeninger betaler det samme (se bilag 3). 
Driftstilskud til Kulturrådet
Kulturrådet i Slagelse Kommune modtager ligeledes 25.000 kr. i driftstilskud fra kommunen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A) Bevilge de ansøgte 47.000 kr. i driftstilskud til SIR fra henholdsvis det afsatte budget og f.eks. Idræts- og Fritidspuljen.
B) Bevilge 25.000 kr. som afsat i budgettet.
C) Beslutte ikke at imødekomme ansøgningen om driftstilskud.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at SIR kan modtage tilskud med begrundelse i den indgåede samarbejdsaftale og det afsatte budget for 2018.
Slagelse Idræts Råd afholder såvel interne møder som eksterne møder med foreningslivet, hvorfor administrationen finder det vigtigt at understøtte det dialogbaserede arbejde, der finder sted mellem SIR og de folkeoplysende foreninger i kommunen.
Administrationen anbefaler, at SIR fremadrettet overvejer at indføre brugerbetalt medlemskab, ligesom en lang række andre idrætsråd har gjort, hvilket vil kunne imødekomme ønsket om et større budget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Ansøgningen imødekommes med 25.000 kr. til interne/eksterne møder og generalforsamling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

9. Retningslinjer for Puljen til kulturelle formål - gældende fra 2019 (B)

9.     Retningslinjer for Puljen til kulturelle formål - gældende fra 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-28507               Dok.nr.: 330-2018-267072                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om revision af retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål og sende forslag til reviderede retningslinjer til udtalelse blandt kulturforeninger og -aktører.
Baggrund
Puljen til kulturelle formål kan søges af frivillige og foreninger til kulturaktiviteter i Slagelse Kommune. De gældende retningslinjer er vedtaget af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i april 2017.
Retningslinjerne for puljen er både Kultur- og Fritidsafdelingen samt Kulturafdelingens værktøj til vurdering af ansøgninger, og ansøgernes værktøj for at udfylde en fyldestgørende ansøgning. En ensartet sagsbehandling og vurdering af alle ansøgninger forudsætter, at retningslinjerne er tydelige og præcise.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i Kulturstrategien fra 2017. Derfor er der ikke ændret på fokusområderne i udkastet til retningslinjerne for 2019, da disse understøtter kulturstrategien. Udkast til nye retningslinjer er vedlagt sagen som bilag. En evt. ændring kan medvirke til, at strategien ikke danner grundlag for uddelingen af midler fra puljen, og at puljen ikke i samme grad understøtter arbejdet med strategien. Fokusområderne er:
· Kultur i det offentlige rum
· Børn og unge
· Events
· Frivillighed/Ikke-professionelle og professionalisme.
Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv på et eller flere af disse områder.
Enkelte aktiviteter eller foreninger falder ikke ind under fokusområderne og får derfor ikke bevilget tilskud. Det er ikke udtryk for, at aktiviteterne ikke bidrager til at tilbyde borgere, besøgende og turister spændende og involverende kulturaktiviteter og –oplevelser, blot at de ligger uden for fokusset i kommunens Kulturstrategi. Tilsvarende er et tilskud ikke udtryk for en anerkendelse af foreningen eller aktiviteten.
Ved ansøgninger, der falder uden for Puljen til kulturelle formål, inddrager administrationen altid øvrige afdelinger i kommunen for at afklare andre tilskudsmuligheder.
Puljens størrelse
I 2019 udgør puljen: 1.952.000 kr.
I de følgende år reduceres midlerne i puljen i forlængelse af tidligere beslutning i Byrådet: I 2020 udgør puljen: 1.723.500 kr., og i 2021 og efterfølgende år udgør puljen: 1.495.000 kr.
Da midlerne i puljen reduceres i de kommende år, er det nødvendigt med en endnu skarpere prioritering af projekter, der kan støttes. Udvalget har løbende haft fokus på, at foreninger og aktiviteter i videst muligt omfang arbejder på at udvikle en forretningsmodel, så egenfinansieringen øges, og behovet for kommunalt tilskud reduceres. Derudover har udvalget prioriteret nye aktiviteter, indsatser rettet mod nye målgrupper og nye samarbejdspartnere samt nye vinkler i nuværende tiltag. Foreninger og aktører, der afvikler en tilbagevendende aktivitet i uændret form, eller som oplever økonomisk fremgang via ekstern finansiering, vil således kunne opleve at få reduceret deres kommunale tilskud.
Eventuelt overskud
Foreninger/aktører kan blive pålagt at betale overskud tilbage fra tilskud, eller overskuddet kan blive modregnet i kommende tilskud. Dette har længe været praksis, hvor administrationen tager udgangspunkt i de enkelte foreningers regnskabsresultat over en årrække, aktiviteter samt evt. fokus på opsparing til et formål, der ligger under puljens fokusområder eller nye tiltag.
Ændringer i udkastet til retningslinjerne
Udkastet til retningslinjer for 2019 adskiller sig især fra retningslinjerne for 2018 på følgende punkter:
- Tilføjet præciseringer af baggrunden for puljen.
- Tilføjet præcisering af, at tilskud også bevilges ud fra en vurdering af foreningens/aktivitetens økonomi.
- Beskrivelsen af fokusområderne er udvidet med eksempler og præciseret.
- To elementer, der ikke kan søges tilskud til, er tilføjet.
- Tilføjet præcisering af, hvordan ansøgningerne vurderes.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Vælge at sende de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål til udtalelse blandt kulturforeninger og -aktører i perioden juni-juli 2018.
b) Vælge at ændre eller tilføje yderligere elementer til de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål, inden retningslinjerne sendes til udtalelse blandt kulturforeninger og -aktører i perioden juni-juli 2018.
c) Vælge ikke at revidere de gældende retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategien og understøtte nuværende foreninger og aktiviteter samt fortsætte udviklingen af nye tiltag.
Centret vurderer, at kulturaktørernes input og kommentarer til retningslinjerne er vigtige og foreslår, at retningslinjerne behandles igen på udvalgets møde i august, hvor input fra kulturforeninger og andre aktører kan foreligge.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at de reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål godkendes.
2.    at De reviderede retningslinjer sendes til udtalelse blandt foreninger og andre kulturaktører.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt. De reviderede retningslinjer sendes i høring i Kulturrådet, som er repræsentant for Kulturområdet.

10. Markedsføringspulje for events - kulturområdet (B)

10.   Markedsføringspulje for events - kulturområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-31426               Dok.nr.: 330-2018-269126                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til etablering af en markedsføringspulje for events på kulturområdet.
Baggrund
På kulturområdet afvikles flere aktiviteter og events, der ikke falder direkte ind under fokusområderne i Puljen til kulturelle aktiviteter, men som i høj grad er medvirkende til at markedsføre og sætte fokus på Slagelse Kommune samt giver borgere, besøgende og turister forskelligartede oplevelser.
Administrationen foreslår, at der etableres en ”markedsføringspulje”, hvorfra arrangørerne kan søge tilskud til disse arrangementer. Som grundlag for behandling af ansøgninger indhentes en uvildig vurdering af arrangementets markedsføringsværdi fra et markedsføringsbureau. Vurderingerne indarbejdes i Fritidsområdets eksisterende aftale med et bureau om vurdering af events og aktører.
Midlerne i puljen er reserveret til aktører, der ikke har søgt/fået bevilget andre tilskud fra Slagelse Kommune til deres arrangement/event.
Forslag til retningslinjer for puljen er vedlagt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver adgang til at yde støtte til arrangementer af generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. Beslutte at etablere en ”markedsføringspulje” med de retningslinjer, der fremgår af bilaget
b. Beslutte at etablere en ”markedsføringspulje” med andre retningslinjer
c. Beslutte ikke at etablere en ”markedsføringspulje”.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er behov for at kunne støtte enkelte af denne type af arrangementer i løbet af året. Arrangementerne har oftest ikke mulighed for at få tilskud fra andre af kommunens puljer, da der i så fald vil være tale om erhvervsstøtte eller konkurrenceforvridende forhold.
Administrationen foreslår, at der omplaceres 50.000 kr. af udvalgets midler til Udvikling til denne pulje.
Udgiften til markedsføringsbureauets vurdering af arrangementet afholdes af midlerne i puljen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget etablerer en ”markedsføringspulje”
2.    at Udvalget vedtager de udarbejdede retningslinjer for puljen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt. Puljens formål evalueres, når puljen er opbrugt eller efter 1 år.
Ad 2: Vedtaget.

11. Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 (B)

11.   Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-18450               Dok.nr.: 330-2018-259373                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Bestyrelsen for Slagelse Festuge har i ansøgningen om tilskud til 2018 søgt om flere midler end de forudgående år. I de nuværende retningslinjer, som baserer sig på Kulturstrategien, fandtes der ikke hjemmel til at anbefale overfor udvalget, at ansøgningen på 400.000 kroner kunne imødekommes. Udvalgene godkendte administrationens indstilling om 225.000 kroner (kultur- og turismemidler), dog med dispensation til at festugen kunne beholde overskud af tidligere kommunalt tilskud kr. 136.000,-
Administrationen har haft en dialog med bestyrelsen for Slagelse Festuge vedrørende udviklingsplaner og støttemuligheder. I det følgende fremlægges bestyrelsens forslag til en udviklingsplan som input til en flerårig aftale med kommunen om støtte.
Vision – Slagelse Festuge
Festugen afholdes altid i uge 26. Festugen er en frivillig forening med en ulønnet bestyrelse bestående af 6 ildsjæle. Der er tilknyttet en lønnet koordinator for festugen. Den første festuge fandt sted i år 2000, og i dag gæster op mod 40.000 gæster Slagelse i løbet af festugen (festugens egne tal).
For bestyrelsen er det vigtigt, at der indgår nye elementer i festugen, samtidig med at succesfulde, eksisterende arrangementer bevares, som fx Dyrenes Dag og Sankt Hans Aften.
Festugens visioner går bl.a. på at inddrage flere af kommunens foreninger i at bidrage med kulturelle begivenheder. Festugen har planer om at lave satellit-arrangementer i hele kommunen samt at udbyde et bredere sortiment af musikgenrer. Det er et stort ønske fra bestyrelsen, at der kan tilbydes gratis koncerter.
Den overvejende del af finansieringen af udviklingsplanen kommer fortsat fra sponsorer. Dog ser bestyrelsen gerne, at der indgås en 3-årig tilskudsaftale med Slagelse Kommune.
Festugens oplæg til udviklingsplan er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter samt aktiviteter, der har turismefremmende karakter.
Handlemuligheder
Det er administrationens vurdering, at udvalgene har følgende handlemuligheder:
1. 4-årig aftale med fastlagte mål, som understøtter indsatser i Slagelse Kommune. Forslag til aftale er vedlagt som bilag
2. Nuværende ansøgningspraksis fastholdes
Vurdering
Generelt til udviklingsplanen har administrationen følgende kommentarer:
Bestyrelsen ønsker at lave satellit arrangementer i hele kommunen. Administrationen vil anbefale, at festugen fokuserer på at lave aktiviteter i Slagelse Bymidte for at markedsføre Slagelse by. Der findes byfester rundt i kommunen arrangeret af mindre foreninger.
Ydermere anbefaler administrationen, at festugen også fokuserer på at inddrage studerende og uddannelsessøgende i byen, da Slagelse er en uddannelsesby. Dette kan gøres via kulturelle aktiviteter.
Handlemulighed 1 – 4-årig aftale med fastlagte mål
Med en 4-årig aftale vil det være muligt for festugen at arbejde hen imod en bæredygtig økonomi, der betyder, at der ikke skal søges om kommunalt tilskud. Det er administrationens anbefaling, at der skal udarbejdes en aftale med tydelige mål, således at tilskuddet dækker køb af aktiviteter, der markedsfører Slagelse som en handelsby og en uddannelsesby. Aftale er vedlagt som bilag.
Med denne aftale kan festugen ikke søge andre midler i Slagelse Kommune.
Økonomi:
- Køb af kulturaktiviteter 300.000 kr. (kulturmidler)
- Køb af markedsføring samt andre understøttende foranstaltninger 100.000 kr. (turismemidler)
Handlemulighed 2 – nuværende praksis fastholdes
Festugen søger årligt Puljen til kulturelle formål og bliver udelukkende vurderet ud fra retningslinjerne til denne pulje. Retningslinjerne bygger på Kulturstrategien.
Herudover oplever administrationen, at festugen søger andre puljer, hvorfor der bliver brugt forholdsvis mange ressourcer på at sagsbehandle ansøgninger fra festugen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1 giver mulighed for at tænke tilskud fra både kulturmidler og turismemidler.
Handlemulighed 2 vurderes kun ud fra Puljen til kulturelle formål, som bliver skåret med 2 % hvert år frem til år 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Handlemulighed 1 vil kræve, at Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget disponere midler til festugen. Herudover bør der i aftalerne tænkes flere af kommunens strategier ind, fx udvikling af detailhandel, campus og lokale fødevarer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtten udgør 300.000 kroner og finansieres fra Puljen til kulturelle formål
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtte udgør 100.000 kroner, som finansieres af turismemidlerne.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Sagen udskudt til udvalgsmøde i august med henblik på, at få overblik over samtlige bevillinger.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Ad 1: Sagen udskydes til udvalgsmødet i august med henblik på at få overblik over samtlige bevillinger til Slagelse Festuge.

12. Børneteater i Slagelse Kommune i 2019 (B)

12.   Børneteater i Slagelse Kommune i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-30551               Dok.nr.: 330-2018-280350                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune valgte i 2011 at indgå en børneteateraftale med Vestsjællands Teaterkreds om, at Teaterkredsen på Slagelse Kommunes vegne arrangerede teaterforestillinger for alle kommunens institutionsbørn i alderen 3-6 år. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget valgte ved udvalgsmødet d. 2. maj 2016 fortsat at afsætte midler til børneteater frem til udgangen af 2018. En ny aftale med Vestsjællands Teaterkreds eller en anden arrangør skal derfor forhandles på plads i løbet af sommeren 2018, hvis udvalget beslutter, at der fortsat skal afsættes midler til børneteater i kommunen.
Aftalens formål
Børneteateraftalen skal sikre, at alle daginstitutioner i Slagelse Kommune med børn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse. Slagelse Kommunes kulturstrategi har som ambition, at så mange børn som muligt møder kulturen. Dette gøres blandt andet gennem kommunens dagtilbud.
Der tilbydes forestillinger til både kommunale børnehaver, selvejende institutioner og private børnehaver.
Der skal arrangeres 2 årlige forestillinger, der skal være professionelle refusionsberettigede børneteaterforestillinger.
Der skal spilles børneteaterforestillinger i byerne Slagelse, Korsør og Skælskør.
Institutionerne skal ikke betale for forestillingerne, men afholder selv transportudgifter til spillestederne.
I 2017 blev der afholdt forestillinger for 2650 børn.
Økonomi
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har siden 2012 afsat en årlig ramme på 450.000 kr. til udgifter forbundet med børneteaterforestillingerne.
Siden 2015 er 400.000 kr. afsat til indkøb af forestillinger, mens 50.000 kr. er afsat til administration forbundet med at arrangere og afholde forestillinger, såsom udgifter til klargøring af spillestederne til forestillingerne, lokaleleje og udgifter til deltagelse i en årlig børneteaterfestival.
Slagelse Kommune indhenter efterfølgende refusion på børneteaterforestillinger, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Ændring i en ny børneteateraftale
I udkastet til en ny aftale præciseres, hvilke udgifter der kan dækkes af de 50.000 kr. afsat til administration forbundet med at arrangere og afholde forestillinger. Udkast til ny aftale er vedlagt sagen som bilag.
Den nye aftale er kun etårig, i modsætning til de tidligere aftaler der har været to- eller tre-årige. Kulturministeren har valgt at forlænge den nuværende refusionsordning ift. børneteater frem til udgangen af 2019. Derefter er det usikkert, hvilke muligheder der vil være for refusion. Kulturafdelingen har derfor vurderet, at en ny aftale kun skal dække det år, hvor der er sikkerhed omkring økonomien i aftalen.
Retligt grundlag
Principperne i kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. Vælge, at der skal indgås en børneteateraftale med de foreslåede ændringer og afsætte en ramme på 450.000 kr. i 2019 til aftalen.
b. Vælge, at der ikke skal indgås en ny børneteateraftale.
Vurdering
Børneteateraftalen sikrer, at alle institutionsbørn i alderen 3-6 år tilbydes børneteater af høj kunstnerisk kvalitet, således at så mange børn som muligt får en kulturel oplevelse. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer derfor, at børneteateraftalen understøtter Slagelse Kommunes kulturpolitik i forhold til indsatser for børn og unge. Kulturstrategien har som ambition, at så mange børn som muligt møder kulturen. Dette gøres blandt andet gennem kommunens dagtilbud.
Et levende kulturliv, også for børn, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at være en attraktiv bosætningskommune, bl.a. for børnefamilier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme.
Rammen på kr. 450.000 til børneteater er den samme, som var gældende i den tidligere børneteateraftale.
Slagelse Kommune indhenter refusion på forestillingerne, hvilket udgør 50% af omkostningerne til selve teaterforestillingerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter en årlig ramme på 450.000 kr. i 2019 til børneteater i Slagelse Kommune fordelt med 400.000 kr. til indkøb af forestillinger og 50.000 kr. til administration og afholdelse af forestillinger.
2.    at Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, inden for den afsatte økonomiske ramme, bemyndiges til at indgå aftalen med de foreslåede ændringer.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.

13. Aftale om ungdomsrabatordning med Vestsjællands Teaterkreds 2019-2020 (B)

13.   Aftale om ungdomsrabatordning med Vestsjællands Teaterkreds 2019-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2018-32982               Dok.nr.: 330-2018-280953                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Vestsjællands Teaterkreds tilbyder unge under 25 år og studerende 50 % rabat på teaterbillettens løssalgspris.
Rabatordningen skal øge unges mulighed for at gå i teatret ved at tage hensyn til den økonomiske situation, som mange unge står i, hvor kulturelle oplevelser sjældent prioriteres højt.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har igennem en årrække støttet ordningen. Frem til 2014 indgik ungdomsrabatordningen i den aftale om børneteater, som Slagelse Kommune havde med Vestsjællands Teaterkreds. Herefter har Slagelse Kommune indgået en separat aftale om ungdomsrabatordningen med teaterkredsen. Vestsjællands Teaterkreds har siden 2012 modtaget et årligt tilskud på 75.000 kr. til ordningen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglernes principper for støtte til kultur.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. afsætte en ramme på 75.000 kr. årligt, eller et andet beløb, i 2019 og 2020 til Vestsjællands Teaterkreds’ ungdomsrabatordning.
b. vælge, at der ikke skal indgås aftale med Vestsjællands Teaterkreds om tilskud til ungdomsrabatordningen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at aftalen om tilskud til Vestsjællands Teaterkreds’ ungdomsrabatordning understøtter Slagelse Kommunens kulturstrategi i forhold til indsatser på børne- og ungeområdet ved at sikre unge i kommunens mulighed for at opleve teater af høj kunstnerisk kvalitet.
Et levende kulturliv, også for unge, bidrager derudover til Slagelse Kommunes vision om at være en attraktiv bosætningskommune, bl.a. for familier og unge.
Herudover understøtter aftalen omdannelsen af Slagelse Kommune til en uddannelseskommune, idet den har fokus på at skabe tilgængelighed for unge til gode kulturtilbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgiften kan afholdes inden for udvalgets budgetramme i 2019 og 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter en årlig ramme på kr. 75.000 i 2019 og 2020 til Vestsjællands Teaterkreds’ ungdomsrabatordning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Udviklingen af Slagelse Kommunes Kunstfond - genoptaget (B)

14.   Udviklingen af Slagelse Kommunes Kunstfond - genoptaget (B)

Sagsnr.: 330-2017-29244               Dok.nr.: 330-2018-284092                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til plan for udvikling af Slagelse Kommunes Kunstfond.
Baggrund
Formålet med Slagelse Kommunes Kunstfond er at fremme interessen og forståelsen for kunst ved at gøre kunsten tilgængelig og synlig for borgerne.
Slagelse Kommunes Kunstfond er en samling af kunstværker fra de fire tidligere kommuner og værker indkøbt og doneret efter kommunesammenlægningen. Samlingen består af næsten 1.500 værker og indeholder et stort antal grafiske værker fra 1960-1980’erne, en del ældre malerier inden for landskabsgenren, keramik, glas og meget andet – både af lokale, nationale og internationale kunstnere. Værkerne udlånes til kommunale og private virksomheder i Slagelse Kommune, normalt i et år ad gangen, og udgør langt størstedelen af den kunst, man kan se i kommunens ejendomme. Der er løbende udgifter forbundet med vedligehold af værkerne og driften af fondens hjemmeside, hvorigennem udlån administreres.
Kunstfonden administreres af en deltidsmedarbejder ansat under Slagelse Bibliotekerne, som også huser samlingen.
Efter Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i februar 2017 valgte at nedlægge kommunens billedkunstråd, har kunstfonden stået uden faglig sparring og med en uafklaret økonomi.
Kulturafdelingen har på den baggrund bestilt en kunstfaglig gennemgang af samlingen, der kan ligge til grund for det fremtidige arbejde med samlingen. Gennemgangen har derfor også haft til formål at beskrive udviklingsmuligheder for samlingen.
I forhold til den eksisterende samling anbefales følgende:
1. Den nuværende samling bibeholdes, da den fungerer godt som udlånsordning.
2. De få værker, der ikke opfylder kriterier om professionalisme, lokal værdi eller særskilt økonomisk værdi, udskilles fra samlingen. (Det drejer sig om ca. 39 værker og et ukendt antal dokumentarfotografier. Nogle få værker kan måske vurderes efterfølgende til at skulle indgå i samlingen, andre kan overgå til lokalarkivet.)
3. Kunstkonservering - der kan indhentes tilbud fra Københavns Kunstkonservering om tilstandsrapport på udvalgte værker i samlingen til en værdi over 5.000 kr.
Derudover anbefales der en række nye tiltag, der kan styrke samlingen og samlingens formål:
1. Nyt navn, da der ikke er tale om en egentlig fond, men i højere grad en udlånsordning.
2. Ny visuel identitet på hjemmesiden, da den nuværende giver indtryk af en samling af langt mindre værdi og karakter, end tilfældet er.
3. Ny formidling af samlingen (efter ny visuel identitet)
4. Faste kriterier for optagelse af nye værker.
5. Kunstnere kuraterer samlingen – fremfor indkøb af nye værker anbefales det, at den eksisterende samling benyttes til nye initiativer og kunstprojekter, der dermed aktualiserer samlingen.
Retligt grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagten, der giver kommunen mulighed for at iværksætte initiativer og projekter inden for kulturområdet til gavn for borgere og turister.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) Beslutte, at Kulturafdelingen skal arbejde videre med udviklingen af Slagelse Kommunes Kunstfond i tråd med anbefalingerne fra den kunstfaglige gennemgang af Slagelse Kommunes Kunstfond.
b) Beslutte, hvilke midler der skal stå til rådighed for arbejdet med Slagelse Kommunes Kunstfond.
c) Beslutte, at Slagelse Kommunes Kunstfond bibeholdes i sin nuværende form.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Slagelse Kommunes Kunstfond bidrager til at gøre kunst synligt for borgerne ved at sikre udsmykning af kommunale institutioner, kontorer o.l. af høj kvalitet. Kulturafdelingen vurderer dog samtidig, at der er store udviklingspotentialer i samlingen, som i dag ikke indfries. Den kunstfaglige gennemgang peger på en række tiltag, der vil udvikle den nuværende samling og i højere grad formidle den til kommunens borgere.
Kulturafdelingen foreslår, at der arbejdes med en trinvis udvikling af samlingen.
2. halvdel af 2018:
1. De værker, der vurderes til ikke at opfylde kriterierne, udskilles af samlingen.
2. Nye faste kriterier for optagelse af nye donerede værker udarbejdes.
3. En ændring af samlingens navn, der i højere grad afspejler funktionen.
4. Ny visuel identitet til hjemmesiden udvikles.
5. Tilbud på tilstandsrapport for værker med en værdi på over 5.000 kr. indhentes, og en generel plan for vedligehold udarbejdes med medarbejderen, der administrerer kunstfonden.
2019:
1. Ny formidling af samlingen igangsættes i samarbejde med kommunens kommunikationsafdeling.
2. Evt. tilstandsrapporter på værker med en værdi på over 5.000 kr. udarbejdes løbende.
3. En kunstner inviteres til at kuratere samlingen og derigennem skabe en offentlig udstilling og kaste nyt blik på samlingens kvaliteter.
Kulturafdelingen vurderer, at de midler, det tidligere billedkunstråd administrerede, som Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i februar 2017 besluttede skulle benyttes til formidling af kunst i det offentlige rum, i fremtiden også kan benyttes til arbejdet med Slagelse Kommunes Kunstfond. Kulturafdelingen har kompetence til at råde over midlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Midlerne til formidling af kunst i det offentlige rum foreslås i fremtiden også at kunne benyttes til arbejdet med Slagelse Kommunes Kunstfond. Kulturafdelingen har kompetence til at råde over midlerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at Kulturafdelingen skal arbejde videre med udviklingen af Slagelse Kommunes Kunstfond i tråd med anbefalingerne fra den kunstfaglige gennemgang af Slagelse Kommunes Kunstfond.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at midlerne til formidling af kunst i det offentlige rum i fremtiden også kan benyttes til arbejdet med Slagelse Kommunes Kunstfond, og at midlerne fortsat forvaltes af Kulturafdelingen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. maj 2018:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V)
Sagen udsættes, idet udvalget ønsker at se den omtalte rapport.
Genoptagelse
Rapport vedlagt sagen som bilag.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at Kulturafdelingen skal arbejde videre med udviklingen af Slagelse Kommunes Kunstfond i tråd med anbefalingerne fra den kunstfaglige gennemgang af Slagelse Kommunes Kunstfond.
4.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at midlerne til formidling af kunst i det offentlige rum i fremtiden også kan benyttes til arbejdet med Slagelse Kommunes Kunstfond, og at midlerne fortsat forvaltes af Kulturafdelingen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Ad 1: Godkendt  - dog med den bemærkning, at ingen af samlingens værker kasseres.
Ad 2: Godkendt.

15. Emner til pressen (B)

15.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43706                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende: 
Drøftet.
16. Lukket: Placering af kommunale arbejdspladser i Korsør (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.