Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 2. marts 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787                 Dok.nr.: 330-2020-422258          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
Godkendt med tillægsdagsorden.

2. Foreløbigt regnskabsresultat for 2020 og overførsel til 2021 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2020 og overførsel til 2021 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-159894               Dok.nr.: 330-2021-60331            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2020. Derudover skal udvalget indstille overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2021. 
Sagens indhold
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat for 2020 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1, og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020 til 2021 tager udgangspunkt i nedenstående opdeling på ”Budgetrammer”:
·       For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 5% (eller 1. mio. kr.) udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år. (Godkendt af ØU den 7. december 2020)

·       For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.

·       For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte anlægsbudgetter overføres fuldt ud.

·       For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
På Kultur- og Fritidsudvalgets område er budgettet fordelt på budgetramme 1 og 3.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 15. marts 2021 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 22. marts 2021. Det skal bemærkes, at der pågår en dialog om behovet for overførsler af uforbrugte midler fra 2020 til 2021, primært på de centrale områder.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2020 viser for drift et samlet forbrug på 96,3 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2020, som blev godkendt i november 2020, var det forventede regnskab anslået til 98,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2020
Regnskab 2020
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
102,4 
96,3 
6,1 
Serviceudgifter
 
 
 
Total
102,4 
96,3 
6,1 
B.    Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2019
til 2020
Overføres
fra 2020
til 2021
Tilføres
kassen
 
Overføres til Coronapulje
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
6,5 
5,7 
0,0
0,4
Total
6,5 
5,7 
0,0 
0,4
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Kultur
Mindreforbruget omhandler især overskud på biblioteket, midler til akutpuljen, udvikling og projekter og dansk kulturarv, hvor flere projekter ikke kunne gennemføres i 2020 og derfor er udskudt til 2021. Der er overført 1.4 mio. kr. fra Coronapulje. Da ikke alle midlerne er brugt, skal der overføres 0,4 mio. kr. tilbage til Coronapulje.
Fritid
Mindreforbruget omhandler både et mindreforbrug på driften, timekøb og aktiviteter grundet COVID-19. Grundet nedlukning har de normale aktiviteter ikke kunnet afholdes. 
Når foreningslivet skal genstartes, forventes det, at det vil kræve en ekstraordinær indsats, ligesom svømmehallerne fortsat har et manglende indtægtsgrundlag, hvorfor det anbefales at overføre det fulde overførselsbeløb.
Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2020 viser for anlæg samlet uforbrugte anlægsbudgetter på 46,9 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2020 forventedes uforbrugt anlægsbudget på 42,6 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte anlægsbudgetter

Kultur- og Fritidsudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2020 til 2021
5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
49,6 
Total
49,6 
Kultur
Ny Trelleborg
Trelleborg-projektet er godt i gang med projekteringsfasen, hvilket betyder, at egentlige entreprenørudgifter først falder til efteråret 2021 og frem. Der er i 2020 givet en tillægsbevilling fra Slagelse Kommune samt udbetalt fondsdonation fra Knud Højgaards fond til brug i 2021-2022. Overskuddet på 7.9 mio. kr. fra 2020 anmodes overført til 2021 til de oprindeligt ansøgte formål.
Kabeldepotet
Mindreforbruget på 1.3 mio. kr. i 2020 skyldes til dels, at en række fakturaer har været fejlbehæftede og afventer betaling, til de er rettede. Derudover ligger en række af de største/dyreste arbejder først i slutningen af byggeperioden.
Samlet set er det forventningen, at den samlede bevilling vil blive brugt på sagen, og at de sidste fakturaer vil være betalt i april/maj måned. Overskuddet fra 2020 anmodes derfor overført til 2021 til de oprindeligt ansøgte formål.
Skælskør Rådhus
Arbejdet med planerne for omdannelsen af Skælskør Rådhus har været udfordret af Corona-restriktionerne, da både dialog med rådgivende arkitekt og den borgerdrevne arbejdsgruppe i flere omgange har måttet udskydes.
Rådgivende arkitekt har nu udarbejdet vedligeholdelsesplan, indhentet brandrådgivning og er i dialog med Kulturarvsstyrelsen, men fakturering af udgifter er ikke fremsendt, da opgaven endnu ikke er afsluttet.
Dialogmøder med arbejdsgruppen gennemføres for nu virtuelt, hvilket desværre betyder, at ikke alle medlemmer kan deltage.
Samlet set er det forventningen, at den samlede bevilling vil blive brugt på sagen, og overskuddet fra 2020 anmodes derfor overført til 2021 til de oprindeligt ansøgte formål.
Fritid
Renovering af svømmehallerne
Har et mindreforbrug på 37,3 mio. kr.  Der er til det oprindelige budget 2020 tilført midler, men da projektet har en økonomisk størrelse, der forudsætter EU-udbud, har 2020 været brugt til udbudsprocessen, og udførslen vil først påbegynde i 2021.
Stigsnæs Motorsport
Støjberegninger og dialogen med foreningerne omkring disse blev væsentligt forsinket som følge af forårets Corona-nedlukning. Derfor er den supplerende støjkortlægning først blevet færdig januar 2021.
Corona-nedlukningen har også haft betydning for de dyrelivs-undersøgelser, som skal foretages i området, da nogle af disse skal foretages på en bestemt årstid og derfor først kan gennemføres i 2021. Der afventes pt. politisk stillingtagen til videreførelse af projektet. Såfremt der politisk gives grønt lys til at arbejde videre med projektet, vil der komme udgifter til bl.a. VVM.
Der har i 2020 været et mindreforbrug på 363.850 kr. Disse ønskes overført til 2021.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn” for Slagelse Kommune afsnit 1.3, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og at der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2020 til 2021 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstillingen fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 5,7 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte anlægsbudgetter på anlægsprojekter for samlet 49,6 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift – 5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
5.1
5,7
 
 
 
Drift – 1.2 Økonomi, Administrationen
1.2
0,4
 
 
 
Anlæg – 5.1 Kultur, Fritid og Borgerservice
(rådighedsbeløb)
5.1
49,6
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-55,7
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2020 tages til efterretning.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 5,7 mio. kr.
3.    at  Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt anlægsbudget jf. bilag 2. til anlæg på i alt 49,6 mio. kr.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
At 3: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

3. Overblik over partnerskaber, indsatser og samarbejder i Kultur og Fritid (O)

3.     Overblik over partnerskaber, indsatser og samarbejder i Kultur og Fritid (O)

Sagsnr.: 330-2021-11581                 Dok.nr.: 330-2021-52252            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget ønskede på mødet den 2. februar 2021 at blive orienteret om de partnerskaber, samarbejder og indsatser på tværs af interne og eksterne aktører samt igangværende og mulige anlægsprojekter, som Kultur og Fritid er involveret i og arbejder med.
Desuden orienteres udvalget om, hvordan Kultur og Fritid fremadrettet vil fokusere og kvalificere arbejdet med partnerskaber, samarbejder, indsatser og anlægsprojekter.
Sagens indhold
Kultur- og Fritidsafdelingen arbejder med anlægsprojekter, partnerskaber, indsatser og samarbejder med interne og eksterne aktører, herunder foreninger, på flere forskellige niveauer. Nogle samarbejder og projekter er formaliserede, andre er mere ad hoc. Men samtlige samarbejder og projekter understøtter kommunens Idrætspolitik, Facilitetsstrategi og/eller Kulturstrategi.
For at skabe et overblik over de forskellige partnerskaber, indsatser og samarbejder vedhæftes der et bilag (bilag 1), hvor disse listes under to overordnede kategorier:
1)   Formaliserede partnerskaber, samarbejder og indsatser
2)   Øvrige samarbejder
For at skabe et overblik over de forskellige igangværende og kommende større og mindre anlægsprojekter på kultur- og fritidsområdet er der ligeledes vedhæftet en oversigt som bilag (bilag 2).
Kultur og Fritid vil fremadrettet fokusere og kvalificere arbejdet med partnerskaber, samarbejder, indsatser og anlægsprojekter, så de forskellige projekter og samarbejder i højere grad bidrager til at løfte de fire tværgående og fokuserede indsatsområder, som er fremhævet i Budgetaftalen 2021-2024: 1) løft af sundhedsprofilen 2) Mestre eget liv 3) Uddannelse 4) Nyledige i arbejde.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Kultur og Fritid vurderer, at de listede samarbejder, partnerskaber, indsatser og projekter dækker en eller flere af de tværgående og fokuserede indsatsområder i budgetaftalen 2021-2024. Dertil vurderer administrationen, at alle samarbejder, partnerskaber, indsatser og anlægsprojekter understøtter kommunens Idræts- og Fritidspolitik, Facilitetsstrategi og/eller Kulturstrategi.
Partnerskaberne og samarbejderne vidner om et stærkt foreningsliv, som gerne vil bidrage til at løse udfordringerne.
Administrationen vil fremadrettet vurdere, om samarbejder i Bilag 1, fremhævet under kategori 2) Øvrige samarbejder, kan udvides eller inddrages i én eller flere af de formaliserede partnerskaber, samarbejder og indsatser i afdelingerne for at skabe en større effekt og kvalificere de enkelte samarbejder og dertilhørende samarbejdsprocesser. På denne måde kan administrationen arbejde med mere samlede indsatser, der bidrager til at løfte de fire tværgående indsatsområder i budgetaftalen.
For at kvalificere fokus og arbejdet med samarbejder, projekter, partnerskaber og indsatser yderligere vil administrationen vurdere, hvilke partnerskaber, samarbejder og indsatser, især øvrige samarbejder og nye projekter, der har mest effekt og størst værdi i forhold til de fire tværgående indsatsområder i budgetaftalen, sammenholdt med idrætspolitikken og kulturstrategien.
Med henblik på at sikre, at kommunens forenings- og kulturliv kan bidrage til at løfte de fire tværgående indsatsområder i budgetaftalen, har administrationen en tæt og løbende dialog med samarbejdspartnere, herunder foreninger, om effekten og omfanget af de forskellige samarbejder og indsatser. Opleves den ønskede effekt af samarbejdet i foreningen? Har foreningen stadig ressourcer til samarbejdet, og har det den ønskede effekt på målgruppen?
Administrationen inddrager også løbende brugerne og tager en dialog om, hvad der er af behov og ønsker blandt specifikke grupper, for at deltage aktivt i kultur- og fritidslivet. På denne måde kan administrationen sikre, at projekterne har effekt og værdi for kultur- og fritidslivet, samt sikre nærhed til brugerne.
Endvidere arbejder Kultur og Fritid på at være omstillingsparate og hurtigt kunne servicere foreninger og øvrige samarbejdspartnere på området for at give de frivillige ildsjæle og aktørerne de bedst mulige betingelser for at engagere sig i og skabe idræts-, kultur- og fritidstilbud for kommunens forskellige borgere. Administrationen arbejder ligeledes på at være omstillingsparate i forhold til nye tendenser, behov og interesser i kultur- og fritidslivet, der hurtigt kan opstå, som vi nu oplever det under COVID-19.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Taget til efterretning.
(V) og (B) tilkendegav ønske om, at udvalget løbende bliver orienteret om igangværende og kommende forslag og projekter på udvalgets område.

4. Trelleborg Museum - Forlængelse af rammeaftale for drift 2021-2022 (B)

4.     Trelleborg Museum - Forlængelse af rammeaftale for drift 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-16446                 Dok.nr.: 330-2021-73991            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte forlængelse af rammeaftale for drift af Trelleborg Museum for perioden 2021-2022.
Sagens indhold
Slagelse Byråd besluttede tilbage i 2013 i forbindelse med ændringen af strukturen for de lokale kulturhistoriske museer m.fl. at indgå aftale med Nationalmuseet om drift af Trelleborg Museum. Denne aftale udløb med udgangen af 2020.
Efter drøftelse med Nationalmuseet fremlægges forslag til revideret driftsaftale til godkendelse jfr. bilag.
Det fremlagte forslag retter sig alene mod driften af Trelleborg Museum m.v. og ikke som den tidligere også samarbejdet i forhold til Ny Trelleborg. Begge parter har fundet det hensigtsmæssigt at foretage denne forenkling af aftalegrundlaget. Samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Nationalmuseet omkring Den Genskabte Borg er beskrevet i projektets organisering m.v.
I forhold til indholdet af driftsaftalen er der alene den ændring, at Trelleborg Museum i aftaleperioden inden for det uændrede driftsbudget forudsættes at afholde den årlige udgift til den ny-anlagte parkeringsplads (ca. 28.000 kr. årligt). Dette modsvares af, at der kan opkræves parkeringsafgift.
Nationalmuseet har mundtligt tiltrådt det fremlagte forslag til aftale, dog med det forbehold, at de ikke mener, at museets drift kan bære den forøgede udgift til vedligeholdelse af parkeringsplads før, efter Den Genskabte Borgs færdiggørelse i 2023. Driften af museet er i forvejen presset, bl.a. som følge af det stigende besøgstal.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende det fremlagte forslag til Rammeaftale for drift af Trelleborg Museum 2021-2022.
b)   Godkende det fremlagte forslag til Rammeaftale for drift af Trelleborg Museum 2021-2022 med den bemærkning, at der kan ydes et supplerende driftstilskud på 28.000 kr. ultimo 2021 og 2022, såfremt der ikke er realiseret en nettoindtægt ved parkeringsafgifter i hvert af årene.
c)    Godkende det fremlagte forslag til Rammeaftale for drift af Trelleborg Museum 2021-2022 med et supplerende driftstilskud i 2021 og 2022, som finansieres af udvalgets ramme.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til rammeaftale giver et godt grundlag for driften af Trelleborg Museum. I god tid inden Den Genskabte Borgs færdiggørelse skal aftalegrundlaget revideres, da driftsvilkårene forventes at ændre sig væsentligt, bl.a. på grund af flere besøgende.
I forhold til udgifterne til parkeringspladsen stod Slagelse Cykle Ring for regulering af trafik og parkering samt opkrævning af parkeringsafgifter ved Vikingefestivalen i 2019. Bruttoindtægten var ca. 64.000 kr. Der foreligger arbejdsbeskrivelser og materialer for denne opgave, der kan stilles til rådighed for Trelleborg Museum. Hvor stort et nettooverskud, der kan opnås, er usikkert.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driftstilskuddet foreslås uændret med mulighed for en forhøjelse i 2021 og 2022 på 28.000 kr.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender forslaget til Rammeaftale for drift af Trelleborg Museum for 2021-2022, med den bemærkning at der kan ydes et supplerende driftstilskud på 28.000 kr. ultimo 2021 og 2022, såfremt der ikke er realiseret en nettoindtægt ved parkeringsafgifter (model b).
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Godkendt, idet det bemærkes, at Multihuset er kommet med ind i aftalen, og at Trelleborg Museum arbejder aktivt for at skaffe parkeringsindtægter.

5. Analyse af muligheder for medlemstilskud til foreningslivet (D)

5.     Analyse af muligheder for medlemstilskud til foreningslivet (D)

Sagsnr.: 330-2021-14116                 Dok.nr.: 330-2021-61464            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte analysen af mulighederne for, at der i 2021 kan gives tilskud til medlemskontingenter med henblik på at bibeholde særligt unge medlemmer i klubber og foreninger.
Sagens indhold
På Byrådsmødet den 25. januar 2021 blev følgende protokolleret under sag 29.
”Der igangsættes en analyse af mulighederne for, at der i 2021 kan gives tilskud til medlemskontingenterne med henblik på at bibeholde særligt unge medlemmer i klubber og foreninger. Analysen forelægges Kultur- og Fritidsudvalget i marts 2021”.
Fritidsafdelingen har udarbejdet en analyse med følgende indhold (bilag 1):
-      Hvad gøres der allerede både nationalt og lokalpolitisk for foreningslivet?
-      Læring fra regnskab 2020
-      Opmærksomhedspunkter
-      Status i foreningslivet lige nu vedr. kontingenter
Medlemstilskud er et tilskud under Folkeoplysningsloven og ydes til medlemmer under 25 år. I Slagelse Kommune er satsen pt. 350 kr./165 kr. pr. medlem. Lovgivningsmæssigt er der ikke et krav om en bestemt sats pr. medlem, men loven stiller krav om, at der skal være et tilskud til de 0-25-årige.
Oversigt over antal medlemmer i foreningerne i Slagelse Kommune for denne målgruppe jfr. indberettede tal i 2020 (medlemmer pr. 31.12.2019) er vedhæftet som bilag 2.
Kultur- og Fritidsudvalget anbefalede 2. februar 2021 Økonomiudvalget at lave 2 puljer: En pulje til dækning af nettotab og en pulje til opstart af aktiviteter efter Corona samt til nye initiativer i foreningslivet med læring fra en Corona-tid.
Økonomiudvalget besluttede den 22. februar 2021 at sætte 2 mio. kr. af til en 2. ansøgningsrunde for foreningslivet til at dække nettotab, jfr. den første pulje. Denne pulje er gældende fra 1. september 2020 til 31. juli 2021.
Slagelse Idrætsråd har indgivet kommentar til sagen. Denne er vedhæftet som bilag 3
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven giver kommunerne mulighed for at fastsætte medlemstilskud lokalt.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte analysen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den hjælpepulje, som Økonomiudvalget har forlænget, vil dække foreningernes nettotab i den angivne periode. Dette skal ses som supplement til de nationale hjælpepakker, som foreningerne er forpligtet til at søge først, jf. retningslinjerne for Corona-hjælpepuljen.
Vedrørende supplement til medlemstilskud er det forbundet med stor risiko for at komme til at øge tilskud til foreninger, som ikke har behov herfor. Desuden er det væsentligt at se på, at det i et juridisk perspektiv er svært at vurdere, om medlemsnedgang skyldes Corona eller andre forhold så som naturlige udsving i medlemstal pga. vejr, træner, ny sport, flytning mv.
Administrationen vurderer, at der formentlig bliver behov for ekstra opstartshjælp til foreningslivet efter Corona for at løfte medlemsantallet.
Det egentlige omfang af en formodet medlemsnedgang i foreningslivet kendes først i 2022.
Det vurderes også, at det allerede afsatte puljebudget for området også kan rumme aktiviteter og tiltag til at få medlemmerne tilbage.
Udvalget har mulighed for løbende at vurdere, om der er et fornyet behov for midler til foreningslivet udover det afsatte budget. Eksempelvis ved at omfordele overskud fra det folkeoplysende område eller andre områder, som ikke bliver brugt grundet en omfattende nedlukning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Udvalget drøfter analysen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Drøftet.
Udvalget ønsker at følge udviklingen tæt, og der afrapporteres halvårsvis.

6. Implementering af nyt tilskuds- og bookingsystem - WinKAS (O)

6.     Implementering af nyt tilskuds- og bookingsystem - WinKAS (O)

Sagsnr.: 330-2020-159147               Dok.nr.: 330-2021-60958            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status for implementeringen af nyt tilskuds- og bookingsystem til både foreningsliv og borgere, der ønsker at booke kommunale faciliteter.
Sagens indhold
På baggrund af idrætspolitikken (2015) og facilitetsstrategien (2019) samt flere års ønske fra foreningslivet har administrationen under Corona igangsat implementeringen af et nyt og tidssvarende tilskuds- og bookingsystem på kultur- og fritidsområdet.
Udbyderen af det nye system er Winkas A/S. Forud for valget af det nye system er gået en grundig proces, hvor der bl.a. er indhentet referencer fra flere af de 27 kommuner, som allerede har Winkas. Dette bl.a. for at sikre, at systemet kan det, som firmaet lover, og at systemet lever op til de behov, der er i Slagelse Kommune.
Det nye system består af to hoveddele: En bookingdel og en tilskudsdel.
Plan for implementering:
·       Bookingdelen: Overdragelse og ibrugtagning d. 18. marts 2021
·       Tilskudsdelen: Overdragelse d. 31. marts 2021
·       Årsbooking: 18. marts – 18. april 2021
·       Ansøgning om medlemstilskud og lokaletilskud: 8. - 20. april 2021
Tiltag, der har til formål at hjælpe foreninger og andre brugere i gang med systemet på bedste vis:
·       Online fyraftensmøde (d. 12/2 2021), hvor systemet er blevet fremvist, og hvor der er givet informationer om implementeringsprocessen og overgangen til det nye system (100 deltagere).
·       Vejledningsvideoer om, hvordan man bruger systemets mest essentielle funktioner. Videoerne bliver lagt ind i systemet, så de er lette at finde og tilgå.
·       Online-kontortider i forbindelse med overgangen til det nye system. I ugerne 12, 13, 14 og 15 vil der være 3 ugentlige online-kontortider á 1 time. I kontortiderne kan foreninger og andre brugere logge ind og stille spørgsmål samt få hjælp til at bruge systemet. Kontortiderne vil ligge tirsdage kl. 14-15, onsdage kl. 19-20 og torsdage kl. 17-18.
I fremtiden er der mulighed for og potentiale i at inkorporere andre offentlige lokaler og tilskudsbehandlinger fra andre centre, udvalg mv. for på den måde at sikre en samlet og mere overskuelig indgang til kommunen for borgerne.
Udover kommunesystemet udbyder Winkas A/S foreningssystemet Winkas Air. Winkas Air er et internetbaseret foreningssystem, der kan snakke sammen med kommunens system og dermed lette arbejdet for foreningsbestyrelserne. Winkas Air har de funktioner, som en forening typisk har behov for, herunder:
Medlemsstyring, bogholderi, kontingenter, medlemsportal, intern kommunikation og sms-service.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Implementeringen af det nye tilskuds- og bookingsystem går planmæssigt, og administrationen vurderer, at timingen er den helt rette. Corona-nedlukningen af hallerne og foreningslivet er blevet benyttet til implementeringen. Dette minimerer generne for foreningslivet og giver tid til øvelse, inden systemet tages i brug, når der igen kan åbnes op. På denne måde sikrer administrationen, at implementeringsarbejdet påvirker alle mindst muligt, og at foreningerne får noget at se frem til.
Administrationen vurderer, at der er flere fordele ved overgangen til det nye tilskuds- og bookingsystem fra Winkas.
Med det nye system skabes en samlet og logisk opbygget platform for kommunens kultur- og fritidsfaciliteter. Fremadrettet har foreninger og andre brugere kun én indgang at forholde sig til, når der skal foretages bookinger.
Systemet er også en indgang for borgere, som ønsker at booke en hal/anlæg, finde en forening/aktivitet eller søge oplysninger om det folkeoplysende område.
Systemet samler dermed en række tidligere opdelte opgaver og informationer på kultur- og fritidsområdet og gør det mere overskueligt for foreninger og andre brugere at finde og tilgå dem.
Derudover vil systemet spille sammen med/linke til Kultur- og Fritidsafdelingens øvrige kanaler, som rummer indhold af relevans for idræts- og fritidslivet, fx slagelse.dk, sportshals-hjemmesiden sportshaller.slagelse.dk samt kommunens kommende Arrangørguide. 
Winkas Air giver foreningerne en god og billig mulighed for at få styr på medlemskontingenter, økonomi og aktiviteter, samtidig med at foreningerne let kan indberette til kommunens tilskuds- og bookingsystem, da systemerne taler sammen.
Tiltaget vil potentielt kunne skabe en indgang for alle borgere i et tværgående perspektiv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Implementering og drift sker inden for allerede afsatte driftsmidler.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.

7. DBU Velfærdsalliance - Status 2021 (O)

7.     DBU Velfærdsalliance - Status 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-12076                 Dok.nr.: 330-2021-52271            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om status på kommunens nuværende Velfærdsallianceaftale med DBU, der løber i perioden 2019-2021 (3-årig aftale). Udvalget får endvidere en status på aktiviteter, som vil være udgangspunktet for de kommende forhandlinger og oplæg om en eventuelt ny Velfærdsallianceaftale fra 2022.
Sagens indhold
Orienteringssagens formål er at give et indblik i den nuværende DBU Velfærdsallianceaftales formål og indhold (se bilag 1) samt en status på aktiviteter, der indgår i aftalen (se bilag 2).
DBU Velfærdsalliancen er en aftale mellem DBU Brøndby (elite), DBU Sjælland (bredde) og Slagelse Kommune.
Baggrunden for aftalen er, at fodbold er en politisk prioriteret idræt i kommunen, og DBU Velfærdsalliancen skal bidrage til at sikre rammer for udviklingen af idrætten i kommunen og medvirke til, at flere borgere bliver fysisk aktive.
Den nuværende aftale er en forlængelse samt udvidelse af den første DBU Velfærdsallianceaftale 2017-2018 (2-årig aftale).
Det overordnede formål med velfærdsalliancen er at sikre udvikling og implementering af fodboldindsatser i kommunen, herunder aktiviteter, der kan være løftestang i forhold til kommunale velfærdsopgaver. På denne måde styrkes fodboldklubberne i tilbud og aktiviteter for en bredere målgruppe. Eksempler på aktiviteter er Klubudviklingsforløb, Bold og Bevægelseshold (motorik, leg og læring 2-4 år) samt Fodbold-fitnesshold (motionsfodbold for voksne).
Endvidere er formålet med aftalen at få flere nationale fodboldevents, herunder eksempelvis U21-landskampe, til kommunen. Derudover er det en del af aftalen at intensivere et potentielt samarbejde om e-sport, herunder tilknytning af e-fodboldlandsholdet i Slagelse.
Der er flere aktiviteter under elite- og breddedelen, som ikke er blevet afviklet endnu på grund af COVID-19 (se bilag 2).
Med henblik på at få info om medlemsudviklingen i kommunens 18 fodboldklubber i løbet af de to nævnte velfærdsallianceaftaler har DBU Sjælland opgjort medlemstal fra 2017 til og med 2019. Medlemstal for 2020 er ikke indberettet endnu.
I den samlede medlemsudvikling fra 2017 (første år for aftalen) og til 2019 er der sket et fald på 19 medlemmer (år 2017; 2.991 medlemmer og år 2019; 2.972 medlemmer). Medlemsudviklingen i kommunens fodboldklubber afspejler medlemsudviklingen på landsplan, hvor man også ser et mindre fald.
I 2019 var andelen af piger og kvinder i kommunens fodboldklubber 16 %. Det er lavere end på landsplan (20%).
Administrationen vil tage udgangspunkt i status på aktiviteter og vurdere aktiviteternes effekt i den kommende forhandling om og oplæg til en evt. ny velfærdsaftale fra 2022. Administrationen og DBU påbegynder forhandlinger om oplægget til en evt. ny aftale i foråret 2021, som skal vedtages politisk i slutningen af 2021.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Med henblik på de fremtidige forhandlinger om og oplæg til en evt. ny DBU Velfærdsallianceaftale fra 2022 vurderer administrationen på baggrund af status på aktiviteter og Velfærdsallianceaftalen generelt, at samarbejdet er værdifuldt, da kommunen og DBU i højere grad kan styrke og udvikle kommunens fodboldklubber gennem et tæt samarbejde.
Administrationen vurderer, at der fremadrettet i en evt. ny velfærdsallianceaftale skal mere fokus på at simplificere og kvalificere aktiviteterne inden for breddedelen. Eksempelvis vil en udvidelse af klubrådgivningsforløbene være nærliggende for at genstarte og styrke fodboldklubberne efter COVID-19 og perioder med Corona-nedlukning. Samtidig kan et tættere samarbejde med andre kommunale afdelinger og institutioner også bidrage til at styrke kvaliteten af breddeaktiviteterne i fodboldklubberne. Derudover er et fokus på at styrke pigefodbolden relevant, da andelen af fodboldaktive piger er lavere end på landsplan (tal fra 2019).
Selvom der har været et mindre medlemsfald i kommunens fodboldklubber i perioden 2017-2019, ligesom der har været på landsplan, så kan Velfærdsallianceaftalen og de igangsatte aktiviteter måske have hindret et større medlemsfald blandt kommunens fodboldklubber.
Administrationen vurderer på trods af medlemsfald, at der er et stort potentiale for at udvikle fodbolden i kommunen i tæt samarbejde med DBU Sjælland og Elite og medvirke til medlemsvækst frem for medlemsfald inden for idrætten. I den kommende forhandlingsperiode vil administrationen arbejde for inddragelse af de lokale fodboldklubber samt en dynamisk velfærdsallianceaftale, hvor aktiviteter kan tilføjes efter behov og effekt, således at fodboldklubberne oplever øget værdi og medlemstilgang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Årlig betaling for aftalen er 76.450 kr., som afholdes af driftsmidler.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.

8. Ændring af retningslinjer for HEL Fritid (B)

8.     Ændring af retningslinjer for HEL Fritid (B)

Sagsnr.: 330-2020-165910               Dok.nr.: 330-2021-41904            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om retningslinjerne for indsatsen HEL Fritid skal ændres.
Sagens indhold
Slagelse Kommune har siden 2012 haft kontingentordningen HEL Fritid.
Indsatsen indbefatter, at sundhedsplejersker, skolekontaktpersoner, SSP mv. henviser børn til at få økonomisk støtte og vejledning til forløb i forenings- og fritidslivet.
Retningslinjerne for HEL Fritid er på nuværende tidspunkt, at børn/unge mellem 6-17 år kan få økonomisk støtte, såfremt de ikke tidligere har fået støtte af HEL Fritid, eller allerede går til en fritidsaktivitet. HEL Fritid giver støtte til kontingent i seks måneder. Hvis familien ikke lykkes med selv at finansiere kontingentbetalingen efter seks måneder, tilbydes yderligere halv støtte til aktiviteten til de følgende seks måneder. 
Kultur- og Fritidsafdelingen har på baggrund af HEL Fritid 2020 udarbejdet en evalueringsrapport (se bilag 1). I evalueringen fremgår det, at de nuværende retningslinjer for HEL Fritid giver tre udfordringer for fleksibiliteten i HEL Fritid-arbejdet.
I det følgende vil de tre udfordringer kort blive beskrevet, samt tre ændringsmuligheder. Kultur- og Fritidsafdelingen har udarbejdet et dokument, hvor de nuværende retningslinjer samt ændringsmulighederne er uddybet i farvekoder. De nuværende retningslinjer er markeret med rødt, og ændringsmulighederne er markeret med grønt (se bilag 2).
1)   HEL Fritid lykkes ikke med at fastholde alle børn:
Størstedelen af familierne, som får hjælp af HEL Fritid, lykkes med at blive selvfinansierende i forhold til fritidsaktiviteten. Af de afsluttede forløb i 2020 takkede 84 % af familierne nej til yderligere halv kontingentstøtte, fordi de selv kunne betale for aktiviteten for fremtiden. 16% takkede ja til yderligere støtte. De fleste, som takker ja, henvises efter HEL Fritid til andre støttemuligheder, da de endnu ikke er klar til at blive selvfinansierende. De andre støttemuligheder er eksempelvis BROEN, DGI og DIF, hvor enten familien selv eller foreningen skal stå for ansøgnings- og tilmeldingsprocessen. Det kan være uoverskueligt for mange udsatte familier, og dermed stopper børnene/de unge i stedet til fritidsaktiviteten. De 16% ville i 2020 have svaret til 12 HEL Fritid-forløb.
HEL Fritid har bemærket, at mange af de familier, som ikke lykkes med at blive selvfinansierende, typisk er flygtningefamilier. Disse børn/unge får deres første sociale omgangskreds i Danmark gennem fritidsaktiviteten, og mange lærer endda det danske sprog herigennem.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for fremtiden tillader gentagende kontingentstøtte til de familier, som ikke kan lykkes med selv at kunne betale deres fritidsaktivitet efter hel eller delvist modtaget støtte fra HEL Fritid. Efter hvert enkelt HEL Fritids-forløb vil der blive foretaget en konkret vurdering af behovet. 
2)   HEL Fritid afviser på nuværende tidspunkt børn under 6 år:
HEL Fritid modtager ofte henvisninger på børn under 6 år, som må afvises grundet de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at retningslinjerne for fremtiden tillader kontingentstøtte til børn ned til 2 års alderen. Desuden vil samspillet med andre kommunale indsatser blive bedre, da andre indsatser i kommunen har fokus på at introducere børn til et aktivt fritidsliv så tidligt som muligt.
3)   HEL Fritids kontingentstøtte er ikke koordineret med idræts- og fritidslivets sæsoner:
Idræts- og fritidslivet er typisk sæsonopdelt. En sæson kan både være længere eller kortere, end de seks måneder som HEL Fritid på nuværende tidspunkt giver støtte til.
Hvis sæsonen er længere end seks måneder, medfører det, at familien selv skal finansiere de resterende måneder af sæsonen, før barnet fysisk er startet til aktiviteten. For nogle familier er dette ikke muligt, da de ikke har tilstrækkeligt økonomisk råderum. Andre familier er ikke villige til at betale, fordi de ikke på forhånd er bevidste om, hvilke goder deres børn beriges med som følge af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
HEL Fritid erfarer, at når først børnene/de unge er blevet en del af idræts- og fritidslivet, vil familierne gerne prioritere at finansiere medlemskabet, såfremt det er muligt, fordi familien er bevidst om de positive effekter, der følger af deltagelse i idræts- og fritidslivet.
·       Denne udfordring kan afhjælpes ved, at HEL Fritid yder støtte sæsonvist frem for et bestemt antal måneder. Denne ændring vil både gøre det lettere for den enkelte familie at forstå, hvornår og hvor længe de har støtte, og det vil gøre det lettere administrativt både for administrationen i Kultur- og Fritidsafdelingen og for foreningslivet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver mulighed for social dannelse og læren om det sociale samspil. Ydermere gives der bedre indlæring og sociale kompetencer.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende ændringen i retningslinjerne for HEL Fritid, således at der kan tilbydes gentagende hel støtte til de familier, der har behov for det, at der kan gives støtte ned til 2-års alderen, og at støtten kan gives sæsonvis.
b)   At vedtage én eller to ud af de tre beskrevne ændringsforslag.
c)    At vedtage det præsenterede med konkrete ændringer eller undtagelser.
d)   At fastholde de nuværende retningslinjer for HEL Fritid.
Ændringen af retningslinjerne vil betyde, at HEL Fritid samlet set vil kunne støtte færre familier indenfor den økonomiske ramme. Modsat vil de familier, der får et forløb, med højere sikkerhed være fastholdt, når HEL Fritid slipper familierne.
Vurdering
IDAN’s undersøgelse ”Motions- og sportsvaner i Slagelse Kommune” fra 2018 viser, at en stor del af borgerne i kommunen har socioøkonomiske udfordringer.
Administrationen vurderer, at de tre forslag til ændringer af retningslinjerne for HEL Fritid vil bidrage til en højere fastholdelsesprocent i idræts- og fritidslivet. På lang sigt vil det dermed have en positiv effekt på dele af de socioøkonomiske udfordringer, der ses i kommunen.
Slagelse Kommunes idrætspolitik har som mål at aktivere og fastholde inaktive borgere. Ved at HEL Fritid kan tilbyde gentagende sæsonvis støtte, kan det undgås, at udsatte børn og unge stopper til deres fritidsaktiviteter på grund af økonomiske begrænsninger.
Den nyeste måling fra 2019 viser, at 21,1% af de 3-årige i Slagelse Kommune allerede er kategoriseret som overvægtige. Ved at ændre retningslinjerne til, at HEL Fritid kan yde støtte ned til 2-års alderen, kan HEL Fritid medvirke til en positiv udvikling af procentsatsen. Desuden vil HEL Fritid være med til at understøtte de andre kommunale indsatser, som har fokus på at introducere små børn for bevægelse tidligt, eksempelvis Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber og BiDS (Bevægelse i Dagtilbud og Skoler).
Til trods for at HEL Fritid kan hjælpe færre børn og unge (i 2020 svarende til maksimalt 12 forløb), hvis retningslinjerne ændres til det foreslåede, vurderer administrationen, at en ændring af retningslinjerne vil øge fastholdelsesprocenten på lang sigt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2021 er der afsat 142.207 kr. til kontingentbetalinger i HEL Fritid.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender de foreslåede ændringer af retningslinjerne for HEL Fritid.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
Udvalget følger indsatsen løbende med henblik på bl.a. at vurdere resultaterne af ændringerne.

9. Slagelse Guld - forventet afvikling i 2021 (O)

9.     Slagelse Guld - forventet afvikling i 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-15401                 Dok.nr.: 330-2021-66927            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om, hvordan administrationen og SIR i lyset af COVID-19 forventer at afvikle Slagelse Guld i 2021.
Sagens indhold
Slagelse Kommune afholder i samarbejde med Slagelse Idræts Råd hvert år et stort og festligt arrangement kaldet Slagelse Guld, hvor foreningslivet i Slagelse Kommune honoreres for flotte sportsresultater opnået i det forgangne år.
Normalt finder Slagelse Guld sted den sidste fredag i marts måned, og arrangementet byder på både honorering af guldvindere, overrækkelse af idrætspriser, underholdning, spisning mv.
Arrangementet i 2020
Sidste år var administrationen med kun 3 ugers varsel nødt til at aflyse Slagelse Guld-showet på grund af Corona-krisen. I stedet blev der i august 2020 afholdt 2 mindre arrangementer, som levede op til daværende forsamlingsloft på max 100 personer.
Ved det første arrangement kunne repræsentanter fra foreninger, der havde vindere af fx LM, Ungdoms DM/NM og Veteran DM/NM komme og afhente gaver til deres guldvindere. At det ikke var guldvinderne selv skyldtes, at antallet af guldvindere langt oversteg forsamlingsloftet på 100 personer.
Ved det andet arrangement blev vindere af DIF-DM samt idrætspriser hyldet. Dette arrangement rummede desuden taler og spisning, ligesom der var hyret fotograf mv. ind. Dette arrangement mindede således mere om det ”normale” Slagelse Guld, dog i en noget mindre version.
Administrationen oplevede stor forståelse og opbakning fra foreningerne til den Corona-venlige afvikling. Og især det andet arrangement fik mange positive ord med på vejen.
En ulempe ved det første arrangement var, at det i stor udstrækning ikke var guldvinderne selv, som fik overrakt en gave for deres flotte præstation. Dermed blev den enkelte guldvinder ikke på samme måde som normalt anerkendt for sin flotte præstation.
Slagelse Guld i 2021
Administrationen har i midten af januar afholdt et indledende planlægningsmøde med SIR, hvor der er drøftet forskellige muligheder for afholdelse af eventen i lyset af Corona.
Der er enighed om, at det i år, pga. Corona-situationen, alene bliver en ”light”-version af Slagelse Guld i mindre rammer end normalt.
I første omgang blev der arbejdet på at afholde et samlet arrangement for alle guldvindere den 27. maj. Et arrangement, der, med enkelte tilføjelser, skulle være med udgangspunkt i det arrangement, som blev afholdt for DIF DM-vindere og prisvindere i august sidste år.
Med tanke på de nuværende Corona-restriktioner (forsamlingsloft på 5 personer, delvis nedlukning af kultur- og idrætsliv), den af sundhedsmyndighederne præsenterede vaccineplan samt antallet af forventede deltagere ved Slagelse Guld (minimum 200-250 personer, da antallet af guldvindere var overraskende højt i 2020) vurderes det dog ikke som værende realistisk at kunne afholde et stort, samlet Slagelse Guld inden for de næste mange måneder. Dette skal ses i sammenhæng med, at forsamlingsloftet lige nu er markant lavere, end det fx var i august 2020, da der senest blev afviklet Slagelse Guld. Selv om forsamlingsloftet må antages at blive hævet lidt i de kommende måneder, er der stadig et godt stykke vej op til at kunne afholde et så stort arrangement som Slagelse Guld.
Såfremt der også de næste måneder blev arbejdet for at afholde et stort, samlet Slagelse Guld-arrangement, ville der være en stor risiko for aflysning eller gentagne udsættelser, hvilket vil være til gene for foreningslivet. Samtidig var erfaringen fra sidste år, at aflysninger af arrangementer medfører en række udgifter til kompensation af leverandører mv., ligesom der selvfølgelig er en del arbejdstid for administrationen, der går tabt. 
Administrationen oplever desuden, at andre arrangører af store events (fx DM for Bygarder) også i stor stil nu vælger af aflyse eller udsætte deres events pga. usikkerhed ift. Corona, restriktioner, genåbning mv. Og faktisk har en af de foreninger, som har flest guldvindere i 2020 (og dermed deltagere ved Slagelse Guld i 2021), i en mail foreslået, at arrangementet helt aflyses i år.
Både administrationen og SIR finder det dog vigtigt, at guld- og prisvindere stadig hyldes for deres flotte præstationer. Og at Slagelse Guld derfor ikke aflyses helt.
Der arbejdes derfor på at afvikle Slagelse Guld i en anden og mere realistisk form, der tager hensyn til usikkerheden omkring Corona, og som samtidig trækker på erfaringerne fra sidste års Corona-venlige Slagelse Guld-arrangementer.
Nedenfor er skitseret, hvordan administrationen og SIR forventer at afvikle Slagelse Guld i en absolut light-version i år:
Slagelse Guld rykkes ud til foreningerne
For at kunne opfylde ønsket om, at guldvinderne på en personlig måde honoreres for deres flotte præstationer, og at kommunen samtidig lever op til Corona-restriktioner mv., er det nødvendigt allerede nu at tænke i flere mindre arrangementer end i 2020.
Der arbejdes derfor med en model, hvor honoreringen af vindere af fx LM, Ungdoms DM/NM, Veteran DM/NM og senior DM-titler, der ikke er DIF-godkendte, rykkes ud til foreningerne og afholdes forventeligt sidst på foråret – i videst mulig udstrækning udendørs. Langt de fleste guldvindere i 2020 hører under denne kategori.
Fordelene ved denne type honorering er bl.a., at det vil gøre det lettere at overholde det til den tid gældende forsamlingsloft samt afstandskrav mv.
Samtidig vil det gøre det muligt for udvalget at anerkende den enkelte guldvinder og ikke kun repræsentanter fra vedkommendes forening. Derudover vil det sende et godt signal til foreningslivet, at udvalget kommer ud til foreningerne/faciliteterne og både anerkender guldvinderne samt hører om foreningernes tilstand og evt. udfordringer/idéer.
Administrationen vil sørge for, at der tages billeder/optages video af alle honoreringer i foreningslivet, så der kan laves opslag/nyhed om hver honorering. Der bliver også udarbejdet materiale til pressen, hjemmeside mv. Guldvinderne og deres flotte præstationer vil dermed få fin synlighed, også selv om der ikke afholdes et stort, samlet arrangement.
Derudover vil Slagelse Guld-budgettet kunne dække udgifter til honoreringsarrangementerne i foreningslivet, ligesom administrationen vil bidrage til planlægningen af disse.
Ulempen ved denne model er selvfølgelig, at der for udvalget vil være flere honoreringer, end hvis der kun blev afholdt et arrangement. Man kan dog dæmme op for noget af denne ulempe ved at samle nogle honoreringer samme dag/geografisk, samt at udvalget evt. fordeler honoreringerne mellem sig.
Konkret har 11 foreninger guldvindere i denne kategori (7 foreninger fra Slagelse, 2 foreninger fra Korsør, 1 forening fra Skælskør og 1 forening fra Vemmelev).
Der afholdes evt. et arrangement for prisvindere og DIF DM-vindere
Administrationen arbejder på at kunne afholde et særskilt, fysisk arrangement for prisvindere og vindere af DIF-DM, hvis forsamlingsloftet tillader dette. Arrangementet vil blive ligesom arrangementet for samme målgruppe sidste år og forventes afholdt ultimo maj/primo juni.
Fordelene ved dette arrangement vil være, at både kommunen og SIR får hyldet de idrætsudøvere/ildsjæle i kommunen, som har leveret en helt særlig indsats i 2020. Og at Fritidsafdelingen udelukkende fik positive tilkendegivelser fra de foreninger, som deltog i det lignende arrangement sidste år.
Samtidig vil deltagerantallet til arrangementet forventeligt være på 50-60 personer. Dette arrangement vil således med større sandsynlighed kunne holdes inden for det til den tid gældende forsamlingsloft end et stort arrangement for alle guldvindere.
Såfremt det heller ikke er muligt at afholde dette arrangement pga. Corona-restriktioner, vil administrationen arbejde på at afholde nogle mindre arrangementer for målgruppen, fx prisuddelinger, hvor prisvinderen overraskes. Ligesom DR gjorde det ved Sport 2020.
Alternativer:
Såfremt der vil skulle holdes et stort, samlet, fysisk arrangement for alle guld- og prisvindere mv., vil man formentlig skulle langt ud på efteråret, før det i praksis er muligt. Dermed vil der for nogen guldvinderes vedkommende være gået mere end 1,5 år, fra de vandt guld, til de bliver anerkendt for det, hvilket vurderes at være meget lang tid.
Alternativt kan man fx tidligt på sommeren lave et gaveafhentnings-arrangement, hvor hver forening får en slot-tid, hvor de kan få udleveret gaver af Kultur- og Fritidsudvalget. Dette vil mindske antallet af arrangementer, men vil betyde et ret kedeligt og ikke specielt attraktivt arrangement.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Slagelse Guld.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen finder det vigtigt, af hensyn til både foreningslivet, den administrative planlægning samt økonomi, at der arbejdes på en afvikling af Slagelse Guld i 2021, der er realistisk, set i lyset af Corona-restriktioner, vaccineplan og forventet antal Slagelse Guld-deltagere.
Administrationen vurderer, at det, som det ser ud lige nu, ikke vil være muligt at afholde et stort, samlet Slagelse Guld-arrangement de næste mange måneder.
Administrationen vurderer derfor, at der i stedet bør arbejdes på en model, hvor en del af honoreringerne flyttes ud i foreningslivet, samt at der evt., i stil med sidste år, afholdes et særskilt arrangement for prisvindere og vindere af DIF DM, såfremt forsamlingsloftet giver mulighed herfor.
Administrationen vurderer, at denne model både vil trække på erfaringerne fra arrangementerne sidste år og de input, der er kommet efterfølgende, samt gøre det muligt at anerkende alle guldvindere, uden at kommunen kommer i konflikt med Corona-restriktioner.
Administrationen vil i den kommende tid orientere foreninger med guldvindere om, hvordan Slagelse Guld forventes afviklet i år mhp. at få foreningernes evt. input til dette + samt at kunne komme i gang med planlægningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Budgettet for Slagelse Guld er på 350.000 kr. i 2021. Da der pga. COVID-19 ikke vil blive afholdt en stor fest i stil med den, der blev afholdt i 2019, forventer administrationen et mindreforbrug på Slagelse Guld i år.
Administrationen vil derfor undersøge, om disse restmidler vil kunne overføres til brug for udvikling af næste års arrangement. Eller alternativt kunne bruges til et andet formål, som kommer foreningslivet til gavn. Det kunne fx være tilskud til sommerferieaktiviteter. Eller hjælp til foreninger til at synliggøre deres aktiviteter / hjælp til opstart efter Corona.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til efterretning.
Alle udvalgets medlemmer inddrages i forbindelse med honoreringer.
Udvalget foreslår, at overskydende midler anvendes til støtte for idrætsklubberne, eksempelvis sommerferieaktiviteter, synliggørelse af foreningernes aktiviteter m.v.

10. Gensidig orientering (O)

10.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882                 Dok.nr.: 330-2021-50831            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens indhold
1.    Orientering fra udvalgsformand
2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer
3.    Orientering fra administrationen:
Puljer på kultur- og fritidsområdet:
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.471.344
2.177.135
294.209
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
710.647
288.750
421.897
Markedsføringspuljen
1.396.378
1.322.000
74.378
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
239.311
0
239.311 
Udviklingspuljen (FOU)
157.362
0
157.362
Fritidsområdet:
Budgetproces:
På baggrund af den af Kultur- og Fritidsudvalget besluttede proces er der via Slagelse.dk etableret en underside og et skema til indkomne budgetønsker på KF-området. Den 25. februar afholdes online-fyraftensmøde om budgetprocessen. Link findes via Facebook-siden ”Hvad sker der i Slagelse”. Deadline for budgetønsker er sat til 6. april 2021. Herefter inviteres alle indkomne forslag/ansøgere til en præsentation online eller fysisk (afhængig af COVID19-restriktioner) for udvalget. På nuværende tidspunkt har vi modtaget 6 anlægsønsker. Budgetønskerne for området behandles politisk på maj-mødet.
2-årige aftaler med 3 foreninger
På baggrund af det af Byrådet godkendte Budget 2021 og punkt XXV, hvor der var ønske om at indgå udvidede 2-årige aftaler med hhv. VKV, TSS og SBI med fokus på ungdomsarbejde, eliteidræt og markedsføring, samt på baggrund af KF-udvalgets fordeling af markedsføringsmidler og Pkt. 36-midler fra budget 2019, er der nu indgået aftaler som følger:
SBI: Samlet eliteidrætssamarbejdsaftale med en del vedr. markedsføring samt en breddedel indeholdende forskellige ydelser, hvor SBI skal levere ind på forskellige områder. Eksempelvis indsatser for arbejdsløse, værtsrolle på stadion samt tage ansvar for uddannelse og udvikling af fodbolden i hele Slagelse Kommune, både på pige- og drengesiden.
VKV: Breddeidrætsaftale med leverancer som eksempelvis ungdomsindsatser, Kidsvolley på alle skoler og indsatser for udsatte børn samt forøget markedsføringsaftale.
TSS: Forøget markedsføringsaftale med ekstra markedsføring af Slagelse Kommune.
Online fyraftensmøder
Igennem nedlukningsperioden i januar-marts fokuserer Fritidsafdelingen på at inspirere og sparre med forenings- og fritidslivet inden for forskellige områder for at klæde foreninger og øvrige aktører på til at genåbne samt styrke dem i denne svære tid. Dette sker gennem en række online fyraftensmøder. Emnerne på de møder, der allerede har fundet sted, har været Fritidsafdelingens puljer, sammenhold og fællesskaber på sociale medier og Winkas – det nye tilskuds- og bookingsystem. Emnerne for de kommende online fyraftensmøder er anlægs- og indsatsønsker samt rekruttering og fastholdelse af børn og unge. Fritidsafdelingen vil fremadrettet tænke i flere online fyraftensmøder, der kan give inspiration og sparring til forenings- og fritidslivet.
Inspiration til bevægelse derhjemme for børn og unge på Hvad sker der i Slagelse
For at bidrage til, at der skabes online-aktiviteter for børn og unge, der kan inspirere til særligt bevægelse, har Fritidsafdelingen i nedlukningsperioden igangsat en online-indsats på afdelingens Facebook-side Hvad sker der i Slagelse. Flere gange om ugen lægges opslag op, der inspirerer til bevægelsesaktiviteter, som børn og unge kan lave derhjemme eller udendørs. Indholdet i opslagene er for det meste lavet i samarbejde med forenings- og idrætsaktører i kommunen, som Fritid har kontaktet. Det er lige fra online live-træninger, til videoer med øvelser, til opslag om gåture. Opslagene målrettes hhv. de yngre skolebørn samt de ældre børn/unge, så vi kan inspirere begge målgrupper. Online-indsatsen er blevet formidlet ud til forældre og børn på forældreintra (Aula) via Skoleområdet.
Optag til Slagelse Talent & Elite
Årets optag til sommerens start i Slagelse Talent & Elite er netop afsluttet. Vi modtog i år 25 ansøgninger fra 8 forskellige idrætter. Ud af de 25 ansøgere blev 21 optaget til opstart efter sommerferien. En enkelt er betinget optaget, da han ikke var afklaret omkring hans klubsituation efter sommerferien. Tre har fået afslag.
Årets optag er steget med 7 (8) atleter i forhold til sidste års optag på 14 atleter.
24. februar er forsamlingsloftet hævet til 25 for udendørsidrætten
Fritid og Entreprenørservice forventer, at foreningslivet ønsker at komme i gang på grønne arealer tidligere end normalt grundet genåbning. Derfor arbejdes der på mulige løsninger, så vi kan imødekomme ønsket, men også tager hensyn til vedligeholdelse af baner og arealer.
Kulturområdet:
Udskydelse af DM for Bygarder 2021
Landsgardeforeningen (LGF) har besluttet at udskyde DM for Bygarder til 2022 grundet Covid-19. Eventen skulle have været afholdt i Slagelse i perioden 8.-11. juli 2021. LGF ønsker
fortsat at afholde eventen i Slagelse.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Orienteringen taget til orientering.
Troels Brandt (B) orienterede om opstart af "Jumping Fittness" Skælskør og kvitterede for støtten til deres opstart.
Britta Huntley (A) orienterede om møde med Sjællands Teater og Vestsjællands Teaterkreds
og opfordrede administrationen til at være opmærksom på opfølgning på støtte til VKV Beachvolly.
Ebbe Ahlgren (V) nævnte, at der er en stående invitation fra Joachim Castenschiold til at afholde udvalgsmøde på Borreby.
Anne Bjergvang (A) efterlyste nedsættelse af politisk følgegruppe for Færgen Broen, og at Kultur- og Fritidsudvalget bliver ansvarligt fagudvalg, og at udvalgets medlemmer indgår i den politiske styregruppe. Udvalget bakker forslaget op.
Jørgen Andersen (A) orienterede om aftale indgået med garderne, herunder at der i den kommende tid sendes en invitation til dem til drøftelse om fremtidig tilskudsmodel fra 2022. Forelægges efterfølgende udvalget.
Britta Huntley (A) efterlyste sag om " Kunst i kommunen."

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840                 Dok.nr.: 330-2021-54589            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
Udvalget ønsker pressemeddelelse om ændringer af HEL Fritid. Britta Huntley (A) og Troels Brandt (B) er med på en udtalelse.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                   Dok.nr.: 330-2021-10122            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
Godkendt.
13. Lukket: Slagelse Guld 2020 - hvem skal vinde Lederprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Slagelse Guld 2020 - hvem skal vinde Ungdomsprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Slagelse Guld 2020 - hvem skal vinde Initiativprisen? (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

16. Corona-hjælpepakke på kultur, fritid og idræts- samt turisme-området (D)

16.   Corona-hjælpepakke på kultur, fritid og idræts- samt turisme-området (D)

Sagsnr.: 330-2020-28610                 Dok.nr.: 330-2021-76251            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte implementering af beslutningen omkring lokal hjælpepulje i forbindelse med Covid19 på kultur-, fritids- og idrætsområdet samt turisme.
Sagens indhold
Økonomiudvalget har på deres møde den 22. februar 2021 truffet beslutning om etablering af lokal hjælpepakke, herunder beløbsramme og finansiering.
I foråret besluttede Økonomiudvalget ligeledes en lokal hjælpepakke til understøttelse af det lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet. Denne hjælpepakke blev afsluttet med udgangen af august 2020.
Den fortsatte nedlukning af samfundet har betydet, at der fortsat er behov for hjælp til understøttelse af det lokale kultur, fritid og idrætsområde. Så derfor har ØK vedtaget en ordning svarende til den tidligere.
Det fremgår af ØK’s sag at ordningen vil fungere på følgende måde:
·       Alle foreninger under folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, klubber, events og lignende kan søge om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som følge af krisen i perioden 1. september 2020 til 31. marts 2021.
·       Tilskud til dækning af udgifter, og der ydes således ikke tilskud til tab af indtjening. Puljen støtter kun udgifter, som man ikke har kunnet få dækket via indtjening/indtægter.
·       Ansøgningerne skal være kortfattede og behandles enkeltvis af forvaltningen efter ens retningslinjer.
·       Ansøgningerne behandles hurtigt og med svar indenfor 5 arbejdsdage. Ansøgningsfrist er den 1. juni 2021.
·       Ansøgningerne behandles efter først-til-mølle-princippet
·       Ingen kontrol ved udbetaling
·       Tro- og-love-erklæringer
·       Stikprøvekontroller
·       Lovmæssige og generelle kontrol jfr. den skærpede lovgivning i forbindelse med Corona-krisen.
·       Beløbsrammen fastsættes til maksimalt 2 mio. kr.
·       Ansøgerne er forpligtet til at søge eventuelle nationale hjælpepakker samt at tilbagebetale en evt. difference, såfremt det ved regnskabsårets afslutning konstateres, at den udbetalte støtte overstiger det endelig nettotab, som har berettiget ansøger til tilskud efter hjælpepakken.
·       Alle, der har mulighed for at søge statslige hjælpepakker, skal gøre dette, forud for ansøgning til/bevilling fra kommunal hjælpepakke. Ansøgere skal med andre ord afsøge de nationale muligheder, inden de søger den lokale hjælpepakke.
·       Ansøgere skal godtgøre, at de har søgt statslige puljer.
·       Kommercielle aktiviteter kan ikke støttes via den lokale hjælpepakke.
Implementering af beslutningen:
·       Slagelse Kommunes hjemmeside (der findes allerede en side med ansøgningsskema)
·       Formidling gennem nyhedsmail til foreninger, organisationer m.fl.
·       Formidling gennem kommunens råd og nævn
·       Winkas
·       Facebook
·       Evt. digitalt fyraftensmøde
·       Ansøgning skal foregå via ansøgningsblanket på kommunens hjemmeside for at sikre ensartethed og lige beregnings- og beslutningsgrundlag
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttig interesse for kommunens borgere. Kommunen kan ikke støtte kommercielle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Drøfte mulige scenarier for implementering af beslutningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en formidling gennem hjemmeside, lokale råd og nævn, nyhedsmail til foreninger m.fl. vil sikre, at foreninger m.fl. bliver bekendt med den økonomiske hjælpepakke.
Da der på forhånd er fastsat en beløbsramme, og da ansøgningerne desuden behandles efter først-til-mølle-princippet, vurderer administrationen, at der bør foretages en overordnet fordeling af puljen ud på områder for at sikre, at foreninger, institutioner og aktører på både kultur-, idræts- og kulturområdet får gavn af puljen.
En fordeling kunne fx være 800.000 kr. til idrætsområdet, 800.000 kr. til kulturområdet og 400.000 kr. til turismeområdet. Alternativt 900.000 kr. til både kultur og idræt og 200.000 kr. til turisme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiudvalget fastsatte en beløbsramme på maksimalt 2 mio. kr. til hjælpepakken. Beløbsrammens maksimum kan medføre, at foreninger m.fl., der ansøger, efter at rammen er opbrugt, vil få afslag på deres ansøgning om støtte fra hjælpepakken.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget drøfter implementeringen af beslutningen omkring lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende: 
At 1: Udvalget godkendte:
At formidlingen sker gennem hjemmeside, lokale råd og nævn, nyhedsmail til foreninger m.v.
At forsamlingshusene kan komme i betragtning i forhold til hjælpepakken, jfr. beslutning i Økonomiudvalget den 22. februar 2021.
At tilskuddene gives i henhold til Økonomiudvalgets beslutning til dokumenterede nettotab som følge af Corona-krisen.
At det indstilles til Økonomiudvalget, at der sættes en tidsfrist for ansøgninger, og at der herefter foretages en samlet vurdering og fordeling af puljen.
Såfremt Økonomiudvalget ikke godkender, at der fastsættes en tidsfrist, godkender udvalget en fordeling med 900.000 kr. til kulturområdet, 900.000 kr. til idrætsområdet og 200.000 kr. til turisme.