4. Slagelse Kommune - Vejbelysning - Grundlag for aftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE (B)
4. Slagelse Kommune - Vejbelysning - Grundlag for aftaler med SK
Gadelys A/S og SEAS-NVE (B)
Sagsnr.: 330-2015-77902 Dok.nr.: 330-2016-745073 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe
beslutning om, at det overfor byrådet skal anbefales,
at der indgås nye leveringsaftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE - på det
foreliggende grundlag. Med aftalerne og nye investeringer i LED-belysning vil
det umiddelbart være muligt at udmønte ca. 2,1 mio. kr. af de aftalte
besparelser på vejbelysning (gadelys) i budget 2016-19 på i alt 5 mio. kr.
(fuldt indfaset).
Afhængigt af det endelige
serviceniveau for vejbelysningen vil der kunne opnås yderligere reduktioner på
ca. 1,2 mio. kr. på udgifter til vejbelysning. Der fremlægges ny
belysningspolitik foråret 2017 med endelige opgørelse af udgifter til
vejbelysning i forhold til de vedtagne besparelser.
Baggrund
I budget for 2016 og overslagsårene er der indlagt
besparelser på 1,5 mio. kr. i 2016, 4,2 mio. kr. i 2017, 4,5 mio. kr. i 2018 og
5,0 mio. kr. i 2019. Bilag V dannede baggrund for de foreslåede besparelser,
som blev lagt ind i budget 2016.
Oplægget til besparelserne blev foreslået på baggrund af et
notat udarbejdet af Horten samt erfaringer fra andre kommuner, der viste at
Slagelse Kommune ud fra en markedsvurdering kunne opnå en væsentlig reduktion
af omkostningerne til drift og vedligeholdelse af vejbelysningen i kommunen.
På Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets møde den 2.
november 2015 opstillede Center for Teknik og Miljø følgende 3 scenarier for
udmøntning af Byrådets besparelse; model 1 – Genforhandling af aftalevilkår og
regulering af enhedspriser, model 2 – Tilbagekøb af vejbelysningsanlægget og
udarbejdelse af ny Leveringsaftale på markedsvilkår og model 3 – Tilbagekøb af
vejbelysningsanlægget og udbud af drift, vedligeholdelse og renovering.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget valgte, at der
skulle tages kontakt til SK Gadelys A/S og SEAS-NVE med henblik på udmøntning
af besparelsen (model 1)
Drøftelser med både SK Gadelys A/S og SEAS-NVE om nye
leveringsaftaler har henledt diskussionen på serviceniveauet for vejbelysningen
i form af blandt andet én årlig gennemkørsel af vejbelysningen, forlængelse af
responstid i forhold til udskiftning af udbrændte lyskilder med mere, som en
medvirkende faktor til at fremme, at der kan opnås en reduktion på udgiften til
vejbelysningen. Bilag I og II viser det overordnede serviceniveau for drift og
vedligeholdelse i nutidssituationen og mulig fremtidssituation (markeringer med
+ og x betyder ”Indeholdt i aftale” samt – og ÷ betyder ”Ikke indeholdt i
aftale”). Bilagene beskriver ikke tændtider for vejbelysningen, som i dag følger
en områdeafgrænsning, der er bestemt af de gamle kommunegrænser.
SK Gadelys A/S-området (ca. 13.500 armaturer)
Administrationen har, i løbet af
2016 under drøftelserne med SK Gadelys A/S, med afsæt i model 1, sporet os ind
på et grundlag for en ny leveringsaftale til indfrielse af besparelser. Et af
de primært elementer for at opnå besparelsen har været fokus på at reducere
elforbruget via nye investeringer i LED-armaturer. Dette er kort beskrevet i
bilag III.
Det skal bemærkes, at denne sag ikke omhandler en
fastlæggelse af tændtider på vejbelysningen i SK Gadelys A/S’ område.
SEAS-NVE-området (ca. 1.175 armaturer)
Beskrivelse af SEAS-NVEs to modeller for reduktion af
driftsudgifter for vejbelysningen i SEAS-NVE-området er anført i bilag IV.
En ny aftale med SEAS-NVE kan være gældende fra 1. januar
2018.
Retligt
grundlag
De indgåede aftaler mellem Slagelse Kommune
vejbelysningsejerne SEAS-NVE og SK Gadelys A/S.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe
beslutning om, at det overfor Byrådet skal anbefales,
at der skal udarbejdes nye leveringsaftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE - på
det foreliggende grundlag. Med afsæt i drøftelserne med parterne om grundlaget
for nye aftaler og nye investeringer i LED belysning vil det umiddelbart være
muligt at udmønte ca. 2,1 mio. kr. af de aftalte besparelser på vejbelysning i
budget 2016-19 på i alt 5 mio. kr. (fuldt indfaset i 2019)
Landdistrikts, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe
beslutning om der skal udarbejdes ny aftale med SEAS-NVE og SK Gadelys A/S ud
fra de i afsnittet ”Baggrund” beskrevne modeller eller ej.
Alternativt kan Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget vælge, at løsningen der medfører et tilbagekøb af
vejbelysningsanlægget der ejes af SK Gadelys A/S for efterfølgende at gå i
udbud med en drifts- og vedligeholdelsesaftale samt en renoveringsaftale. Denne
handlemulighed rejser dog spørgsmål til størrelsen af tilbagekøbspris kontra
deponerede midler, yderligere vil der være en økonomisk udfordring for parterne
da SK Gadelys A/S i forbindelse med købet af vejbelysningsanlægget har optaget
et fastforrentet lån, som ikke kan indfries uden betaling af kurstab ved
omlægning ved det nuværende renteniveau.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at der
arbejdes videre på en aftale med SEAS-NVE med afsæt i ”SEAS-NVE model 2” der
indeholder en modernisering af ca. 275 armaturer, dog med det forbehold, at
implementering af dæmpning af LED-armaturer på vejbelysningen med 50 % i
tidsrummet 0:00 til 5:00 kan ændres med beslutning af serviceniveau for vejbelysningen
i en ny belysningspolitik.
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at der
arbejdes videre på en aftale med SK Gadelys A/S ud fra ”SK Gadelys
A/S-modellen”.
Det vurderes, at de nuværende
oplæg med fortsat drift fra SK Gadelys A/S, under de givne vilkår, vil være så
”konkurrencedygtigt” som det er muligt. Alle omkostningselementer og rationaler
i leveringsaftalen er blevet gennemgået.
Det skal yderligere fremhæves, at
en fortsat driftsaftale stadig vil være påvirket negativt af de relativt høje
renteudgifter fra det lån, som SK Gadelys A/S optog i 2010 i kølvandet på købet
af vejbelysningen. Lånet er fastforrentet og kan ikke omlægges uden væsentlige
kurstab for SK Gadelys A/S.
Center for Teknik og Miljø skal anbefale, at der udarbejdes
en belysningspolitik, hvor målsætninger for serviceniveauet (tændtider og
dæmpning) for vejbelysningen beskrives. Belysningspolitikken skal beskrive det
serviceniveau, der umiddelbart kan implementeres på vejbelysningsanlægget, som
det er i dag, sammen med en overordnet målsætning for vejbelysningen frem imod
2022. Udvalget vil i foråret 2017 blive forelagt en sag med forslag til variationer
i serviceniveauet for vejbelysningen, som kunne medføre yderligere økonomiske
reduktioner.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den nuværende årlige driftsudgift (2016) til vejbelysningen
i kommunen i henhold til de indgåede aftaler er for SEAS-NVE-området 1.471.000 kr.
og for SK Gadelys A/S’ område 19.632.000 kr. en samlet udgift til vejbelysning
på 21.103.000 kr.
De økonomiske konsekvenser ved en implementering af ny
drifts og vedligeholdelses aftale med SEAS-NVE betyder en reduceret drift med
ca. 120.000 kr. pr. år (SEAS-NVE model 1) eller ca. 330.000 kr. pr. år
(SEAS-NVE model 2) med virkning fra 1. januar 2018. Ved implementering af ”SK
Gadelys-modellen” for vejbelysningen i SK Gadelys A/S’ område vil den årlige
driftsudgift kunne reduceres med 2.000.000 kr., med implementering af tændtider,
som de er i Korsør i dag, kan der opnås en yderligere reduktion på ca.
1.000.000 kr.
Med de opnåede forhandlingsresultater med de to
vejbelysningsejere vil der i 2018 være opnået en procentvis besparelse på dette
budgetområde i størrelsesordenen 10,0 %.
Dette betyder en reduktion i driftsudgiften som anført
herunder:
I hele 1.000 kr. | 2017 | 2018 | 2019 |
SEAS-NVE | 0 | 120 | 120 |
SK Gadelys A/S | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Reduktion i alt | 2.000 | 2.120 | 2.120 |
Budget 2016 | 4.200 | 4.500 | 5.000 |
Manglende driftsreduktion | 2.200 | 2.380 | 2.880 |
Hvis der arbejdes med nedenstående forslag til ændringer på
tændtider og dæmpningsprofiler for begge områder (SK Gadelys A/S og SEAS-NVE)
vurderes det, at der kan opnås besparelser som anført. Størrelsen af besparelse
vil variere afhængigt af det serviceniveau som bliver fastlagt i
belysningspolitikken:
I hele 1.000 kr. | 2017 | 2018 | 2019 |
SEAS-NVE – FORSLAG om 50 % reduktion på LED-armaturer i
tidsrummet 0:00 – 5:00 | 0 | 210 | 210 |
SK Gadelys A/S – FORSLAG om at implementere tændtider som
de er i Korsør i dag | ca. 1.000 | ca. 1.000 | ca. 1.000 |
Samlede reduktion ved ændret serviceniveau | ca. 1.000 | ca. 1.210 | ca. 1.210 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget træffer beslutning om, at
det overfor Byrådet anbefales, at de i budget 2016-19 aftalte besparelser på
vejbelysning søges delvist indfriet på basis af de nye oplæg til leveringsaftaler,
2.
at der indgås aftale med SEAS-NVE på baggrund af ”SEAS-NVE model 2”, dog
med det forbehold, at ændring af serviceniveau gives med beslutning af
kommunens Belysningspolitik,
3.
at der indgås aftale med SK Gadelys A/S på baggrund af ”SK Gadelys A/S
modellen” dog med det forbehold, at ændring af serviceniveau gives med
beslutning af kommunens Belysningspolitik,
4.
at administrationen udarbejder en Belysningspolitik, med beskrivelse af
serviceniveau inklusiv besparelsespotentialer ved yderligere reducerede
tændtider og dæmpningsprofiler for vejbelysningen, til politisk godkendelse i
foråret 2017.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:
Godkendt.
Johnny Gregersen (Ø) kunne tilslutte sig indstillingen
under forudsætning af, at aftalen kan genforhandles med SK Forsyning med et års
varsel.
Kurt Rasmussen(A) tog forbehold.