Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 9. januar 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2016-733614                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.      Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2016-733591                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
Storm og stormflod.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Foranlediget af forespørgsel fra Kurt Rasmusen (A) orienterede administrationen om beslutning, som var taget af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget vedr. nedrivning af hus på Lillevangsvej.
Ole Drost  (V) orienterede om henvendelser vedr. kørsel af studerende mellem Eggeslevmagle og Slagelse i forbindelse med forslag til den nye busplan.
Administrationen orienterede om:
Direktonen har igangsat en uvildig undersøgelse vedr. rengøring af skoler.
Stormflod d. 4 og 5 januar 2017.

3. Afvikling af frigjort udlejningsejendom Nordvej 9, 4200 Slagelse (B)

3.      Afvikling af frigjort udlejningsejendom Nordvej 9, 4200 Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2016-91400               Dok.nr.: 330-2016-755824                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ejendommen Nordvej 9, 4200 Slagelse er en mindre kontorejendom, som igennem mange år været udlejet til DanTaxi, der nu har opsagt lejemålet til udgangen af januar 2017. Ejendommen er 163 m² på en 716 m² stor grund beliggende i et industrikvarter og i fornuftig vedligeholdsstand.
Der har ikke været intern kommunal efterspørgsel på denne ejendomstype og beliggenhed og
det har været undersøgt om ejendommen kan ændre anvendelse til fx undervisning eller institution, hvilket umiddelbart afvises af bygningsmyndigheden.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) besluttede i maj 2015, at udlejningsejendomme, der ikke har en funktion i forbindelse med de kommunale kerneopgaver, som udgangspunkt skal afhændes.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at følge indstillingen om at afvikle ejendommen ved et salg ellers kan udvalget beslutte at beholde ejendommen på kommunale hænder, men i tomgang, indtil der er fundet en anden lejer eller anden kommunal anvendelse for ejendommen.
Vurdering
Det er CKE’s vurdering, at ejendommen er velegnet til et salg, bl.a. grundet den centrale placering i Slagelse og den fornuftige bygningsmæssige stand.
Der skal i den sammenhæng gøres opmærksom på beslutningen i budget 2016-2017, der forudsætter et samlet frasalg af grunde og ejendomme for i alt kr. 32 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt ejendommen besluttes afviklet, vil de nærmere salgsvilkår og driftsbesparelser blive belyst og besluttet i en særskilt sag under Økonomiudvalget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at ejendommen Nordvej 9, Slagelse søges afviklet ved et salg.
2.    at de nærmere salgsvilkår og driftskonsekvenser ved et salg forelægges Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Slagelse Kommune - Vejbelysning - Grundlag for aftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE (B)

4.      Slagelse Kommune - Vejbelysning - Grundlag for aftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE (B)

Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2016-745073                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning om, at det overfor byrådet skal anbefales, at der indgås nye leveringsaftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE - på det foreliggende grundlag. Med aftalerne og nye investeringer i LED-belysning vil det umiddelbart være muligt at udmønte ca. 2,1 mio. kr. af de aftalte besparelser på vejbelysning (gadelys) i budget 2016-19 på i alt 5 mio. kr. (fuldt indfaset).
Afhængigt af det endelige serviceniveau for vejbelysningen vil der kunne opnås yderligere reduktioner på ca. 1,2 mio. kr. på udgifter til vejbelysning. Der fremlægges ny belysningspolitik foråret 2017 med endelige opgørelse af udgifter til vejbelysning i forhold til de vedtagne besparelser.
Baggrund
I budget for 2016 og overslagsårene er der indlagt besparelser på 1,5 mio. kr. i 2016, 4,2 mio. kr. i 2017, 4,5 mio. kr. i 2018 og 5,0 mio. kr. i 2019. Bilag V dannede baggrund for de foreslåede besparelser, som blev lagt ind i budget 2016.
Oplægget til besparelserne blev foreslået på baggrund af et notat udarbejdet af Horten samt erfaringer fra andre kommuner, der viste at Slagelse Kommune ud fra en markedsvurdering kunne opnå en væsentlig reduktion af omkostningerne til drift og vedligeholdelse af vejbelysningen i kommunen.
På Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets møde den 2. november 2015 opstillede Center for Teknik og Miljø følgende 3 scenarier for udmøntning af Byrådets besparelse; model 1 – Genforhandling af aftalevilkår og regulering af enhedspriser, model 2 – Tilbagekøb af vejbelysningsanlægget og udarbejdelse af ny Leveringsaftale på markedsvilkår og model 3 – Tilbagekøb af vejbelysningsanlægget og udbud af drift, vedligeholdelse og renovering.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget valgte, at der skulle tages kontakt til SK Gadelys A/S og SEAS-NVE med henblik på udmøntning af besparelsen (model 1)
Drøftelser med både SK Gadelys A/S og SEAS-NVE om nye leveringsaftaler har henledt diskussionen på serviceniveauet for vejbelysningen i form af blandt andet én årlig gennemkørsel af vejbelysningen, forlængelse af responstid i forhold til udskiftning af udbrændte lyskilder med mere, som en medvirkende faktor til at fremme, at der kan opnås en reduktion på udgiften til vejbelysningen. Bilag I og II viser det overordnede serviceniveau for drift og vedligeholdelse i nutidssituationen og mulig fremtidssituation (markeringer med + og x betyder ”Indeholdt i aftale” samt – og ÷ betyder ”Ikke indeholdt i aftale”). Bilagene beskriver ikke tændtider for vejbelysningen, som i dag følger en områdeafgrænsning, der er bestemt af de gamle kommunegrænser.
SK Gadelys A/S-området (ca. 13.500 armaturer)
Administrationen har, i løbet af 2016 under drøftelserne med SK Gadelys A/S, med afsæt i model 1, sporet os ind på et grundlag for en ny leveringsaftale til indfrielse af besparelser. Et af de primært elementer for at opnå besparelsen har været fokus på at reducere elforbruget via nye investeringer i LED-armaturer. Dette er kort beskrevet i bilag III.
Det skal bemærkes, at denne sag ikke omhandler en fastlæggelse af tændtider på vejbelysningen i SK Gadelys A/S’ område.
SEAS-NVE-området (ca. 1.175 armaturer)
Beskrivelse af SEAS-NVEs to modeller for reduktion af driftsudgifter for vejbelysningen i SEAS-NVE-området er anført i bilag IV.
En ny aftale med SEAS-NVE kan være gældende fra 1. januar 2018.
Retligt grundlag
De indgåede aftaler mellem Slagelse Kommune vejbelysningsejerne SEAS-NVE og SK Gadelys A/S.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning om, at det overfor Byrådet skal anbefales, at der skal udarbejdes nye leveringsaftaler med SK Gadelys A/S og SEAS-NVE - på det foreliggende grundlag. Med afsæt i drøftelserne med parterne om grundlaget for nye aftaler og nye investeringer i LED belysning vil det umiddelbart være muligt at udmønte ca. 2,1 mio. kr. af de aftalte besparelser på vejbelysning i budget 2016-19 på i alt 5 mio. kr. (fuldt indfaset i 2019)
Landdistrikts, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe beslutning om der skal udarbejdes ny aftale med SEAS-NVE og SK Gadelys A/S ud fra de i afsnittet ”Baggrund” beskrevne modeller eller ej.
Alternativt kan Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vælge, at løsningen der medfører et tilbagekøb af vejbelysningsanlægget der ejes af SK Gadelys A/S for efterfølgende at gå i udbud med en drifts- og vedligeholdelsesaftale samt en renoveringsaftale. Denne handlemulighed rejser dog spørgsmål til størrelsen af tilbagekøbspris kontra deponerede midler, yderligere vil der være en økonomisk udfordring for parterne da SK Gadelys A/S i forbindelse med købet af vejbelysningsanlægget har optaget et fastforrentet lån, som ikke kan indfries uden betaling af kurstab ved omlægning ved det nuværende renteniveau.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at der arbejdes videre på en aftale med SEAS-NVE med afsæt i ”SEAS-NVE model 2” der indeholder en modernisering af ca. 275 armaturer, dog med det forbehold, at implementering af dæmpning af LED-armaturer på vejbelysningen med 50 % i tidsrummet 0:00 til 5:00 kan ændres med beslutning af serviceniveau for vejbelysningen i en ny belysningspolitik.
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at der arbejdes videre på en aftale med SK Gadelys A/S ud fra ”SK Gadelys A/S-modellen”.
Det vurderes, at de nuværende oplæg med fortsat drift fra SK Gadelys A/S, under de givne vilkår, vil være så ”konkurrencedygtigt” som det er muligt. Alle omkostningselementer og rationaler i leveringsaftalen er blevet gennemgået.
Det skal yderligere fremhæves, at en fortsat driftsaftale stadig vil være påvirket negativt af de relativt høje renteudgifter fra det lån, som SK Gadelys A/S optog i 2010 i kølvandet på købet af vejbelysningen. Lånet er fastforrentet og kan ikke omlægges uden væsentlige kurstab for SK Gadelys A/S.
Center for Teknik og Miljø skal anbefale, at der udarbejdes en belysningspolitik, hvor målsætninger for serviceniveauet (tændtider og dæmpning) for vejbelysningen beskrives. Belysningspolitikken skal beskrive det serviceniveau, der umiddelbart kan implementeres på vejbelysningsanlægget, som det er i dag, sammen med en overordnet målsætning for vejbelysningen frem imod 2022. Udvalget vil i foråret 2017 blive forelagt en sag med forslag til variationer i serviceniveauet for vejbelysningen, som kunne medføre yderligere økonomiske reduktioner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den nuværende årlige driftsudgift (2016) til vejbelysningen i kommunen i henhold til de indgåede aftaler er for SEAS-NVE-området 1.471.000 kr. og for SK Gadelys A/S’ område 19.632.000 kr. en samlet udgift til vejbelysning på 21.103.000 kr.
De økonomiske konsekvenser ved en implementering af ny drifts og vedligeholdelses aftale med SEAS-NVE betyder en reduceret drift med ca. 120.000 kr. pr. år (SEAS-NVE model 1) eller ca. 330.000 kr. pr. år (SEAS-NVE model 2) med virkning fra 1. januar 2018. Ved implementering af ”SK Gadelys-modellen” for vejbelysningen i SK Gadelys A/S’ område vil den årlige driftsudgift kunne reduceres med 2.000.000 kr., med implementering af tændtider, som de er i Korsør i dag, kan der opnås en yderligere reduktion på ca. 1.000.000 kr.
Med de opnåede forhandlingsresultater med de to vejbelysningsejere vil der i 2018 være opnået en procentvis besparelse på dette budgetområde i størrelsesordenen 10,0 %.
Dette betyder en reduktion i driftsudgiften som anført herunder:
I hele 1.000 kr.
2017
2018
2019
SEAS-NVE
0
120
120
SK Gadelys A/S
2.000
2.000
2.000
Reduktion i alt
2.000
2.120
2.120
Budget 2016
4.200
4.500
5.000
Manglende driftsreduktion
2.200
2.380
2.880
Hvis der arbejdes med nedenstående forslag til ændringer på tændtider og dæmpningsprofiler for begge områder (SK Gadelys A/S og SEAS-NVE) vurderes det, at der kan opnås besparelser som anført. Størrelsen af besparelse vil variere afhængigt af det serviceniveau som bliver fastlagt i belysningspolitikken:
I hele 1.000 kr.
2017
2018
2019
SEAS-NVE – FORSLAG om 50 % reduktion på LED-armaturer i tidsrummet 0:00 – 5:00
0
210
210
SK Gadelys A/S – FORSLAG om at implementere tændtider som de er i Korsør i dag
ca. 1.000
ca. 1.000
ca. 1.000
Samlede reduktion ved ændret serviceniveau
ca. 1.000
ca. 1.210
ca. 1.210
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget træffer beslutning om, at det overfor Byrådet anbefales, at de i budget 2016-19 aftalte besparelser på vejbelysning søges delvist indfriet på basis af de nye oplæg til leveringsaftaler,
2.    at der indgås aftale med SEAS-NVE på baggrund af ”SEAS-NVE model 2”, dog med det forbehold, at ændring af serviceniveau gives med beslutning af kommunens Belysningspolitik,
3.    at der indgås aftale med SK Gadelys A/S på baggrund af ”SK Gadelys A/S modellen” dog med det forbehold, at ændring af serviceniveau gives med beslutning af kommunens Belysningspolitik,
4.    at administrationen udarbejder en Belysningspolitik, med beskrivelse af serviceniveau inklusiv besparelsespotentialer ved yderligere reducerede tændtider og dæmpningsprofiler for vejbelysningen, til politisk godkendelse i foråret 2017.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Johnny Gregersen (Ø) kunne tilslutte sig indstillingen  under forudsætning af, at aftalen kan genforhandles med SK Forsyning med et års varsel.
Kurt Rasmussen(A) tog forbehold.

5. Udmøntning af anlægsmidler til strande, broer og toiletter (B)

5.      Udmøntning af anlægsmidler til strande, broer og toiletter (B)

Sagsnr.: 330-2016-88823               Dok.nr.: 330-2016-742158                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Med budget 2017-2020 er der afsat 1,5 mio. kr. årligt til at forbedre oplevelsens-faciliteterne ved de kommunale badestrande. Udvalget skal beslutte retningen for udmøntningen af midlerne, der vil blive konkretiseret i en investeringsplan.
Baggrund
Slagelses kystlinje og kommunale badestrande trækker mange besøgende. Flere steder har faciliteterne i form toiletbygninger, inventar og badebroer et meget slidt udtryk og trænger til istandsættelse eller fornyelse.
Endvidere vil der mange steder kunne skabes en forbedret oplevelse ved at supplere med flere og andre faciliteter end dem, der findes på strandene i dag.
Udmøntningen af anlægsmidlerne skal ses i sammenhæng med den indsats, der skal besluttes for fjernelse af tang samt beslutning vedr. åbningsperioder og drift af de offentlige toiletter ved de kommunale strande, da alle nævnte områder vil have betydning for helhedsoplevelsen som strandgæst.
Administrationen anbefaler, at investeringsplanen deles op i tre overordnede områder.
1. Små istandsættelser af toiletter ved kommunens strande
2. Hovedrenovering af udvalgte strandtoiletter, eks. Bisserup, Kobæk og Stillinge
3. Udskiftning i og indkøb af nye faciliteter, eks. badebroer og øvrigt strandinventar
Ad. 1: Det vil være nødvendigt at afsætte 150-250.000 kr. årligt til små istandsættelser af toiletter, hvis en udvidet åbningsperiode for de offentlige toiletter skal gøres muligt indenfor driftsbudgettet.
Add. 2: Toiletbygningerne i eksempelvis Bisserup, Kobæk og Stillinge trænger til istandsættelse. I Bisserup og Stillinge vil en omfattende istandsættelse af de eksisterende rammer være muligt. I Kobæk skal det undersøges og overvejes, om det giver mening at arbejde videre med nuværende bygning, eller få opført en ny, isoleret og mere tidssvarende, som vil give mulighed for at tilbyde åbning i de kolde måneder.
Istandsættelser vil ofte kunne løses indenfor 4-800.000 kr. pr. bygning, hvorimod en total udskiftning af en bygning kan koste fra 1,5 til 4 mio. kr., alt efter krav og ønsker.
Ad. 3: Her kan der prioriteres tiltag med alt fra flere borde/bænkesæt, bålpladser og kajakrastepladser til idrætsfaciliteter og badebroer.
Der er et stort prisspænd på badebroer alt efter typen, hvor længe de skal være sat op og deres længde. ”Sommer-badebroer” kan i mange tilfælde fås fra 100-300.000 kr., hvor en nedrammet vinter-/helårsbadebro udført i træ i Kobæk på 80-120 meter vil koste mellem 1-1,5 mio. kr.
Der er i bilag givet eksempler på tiltag, som kan indeholdes i investeringerne.
Afhængigt af hvilke forbedringstiltag, der vælges de enkelte år, kan der i visse tilfælde blive tale om, at der skal findes midler til afledt drift.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte at følge administrationens anbefaling om en investeringsplan opdelt i tre overordnede områder.
Udvalget kan komme med nogle konkrete tiltag/forbedringer, som ønskes prioriteret og konkretiseret i investeringsplanen samt beslutte den indbyrdes prioritering mellem hovedrenovering af toiletter og indkøb af nye faciliteter.
Udvalget kan se bort fra administrationens anbefaling og komme med alternativ prioritering for udmøntningen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget følger administrationens anbefaling vedr. opdeling af investeringsplanen for 2017 og overslagsår i de 3 nævnte områder,
2.    at udvalget tydeliggør retning, og eventuelle konkrete ønsker for udmøntningen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til etablering af en ca. 80 m nedrammet vinter-/helårsbadebro udført i træ ved Kobæk strand og til små istandsættelser af toiletter ved kommunens strande.
Anlægsudgift afholdes af det i 2017 afsatte rådighedsbeløb på sted 010580 Strand, broer og toiletter under politikområde 06.02 Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget.

6. Strande i Slagelse Kommune - praksis for fjernelse af tang (B)

6.      Strande i Slagelse Kommune - praksis for fjernelse af tang (B)

Sagsnr.: 330-2016-88664               Dok.nr.: 330-2016-736268                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om en foreslået prioritering og indsatsen på fjernelse af tang ved kommunens badestrande, så turister og fastboende får mere indbydende strande og en bedre badeoplevelse.
Baggrund
Under budgetforhandlingerne i efteråret 2016 blev det besluttet fremadrettet at bevillige 1 mio. kr. årligt til fjernelse af tang på kommunens badestrande. Fjernelsen af tang skal gøre strandene mere attraktive for badegæster.
Der har ikke tidligere været praksis for fjernelse af tang på Slagelse Kommunes badestrande.
Der har i 2016 været lavet et par forsøg med fjernelse af tang for at afdække metoder og eventuelle modtagere af tangen ved bortkørsel. Pris for bortskaffelse af tangen er fortsat behæftet med en del usikkerhed og vil afhænge af valg af/muligt modtagested. Der har endvidere været besøgt kommuner med erfaring i fjernelse/håndtering af tang for at indhente ”best practice” viden.
I 2017 forventes det, at Slagelse Kommune tildeles ”Blå flag” på 7 strande. Det vil være naturligt at prioritere en indsats med fjernelse af tang på disse strande, da de ofte er meget besøgte. Men ikke alle ”Blå flag strande” er lige belastede af tang, og samtidig er enkelte af de øvrige strande meget besøgte.
Der lægges derfor op til nedenstående prioritering og indsats for de kommunalt ejede strande:
Prioritering
Første prioritet
De to store og meget besøgte ”Blå flag strande” Kobæk strand og Stillinge strand er sammen med den forventede nye badestrand i Halsskov Færgehavn de højest prioriterede strande.
Anden prioritet
De øvrige ”Blå flag strande” samt enkelte strande, som er relativt godt besøgte og har udfordringer med tang. Disse er Svenstrup strand, Musholm Bugt strand, Revkrogen strand, Bildsø strand, Bisserup strand, Næsby strand, Granskoven strand og Ceresstranden.
Tredje prioritet
Tredje og sidste prioritet er Stranden ved værftet, Strandvejen strand, Quistgårdsvej strand, Stranden ved Alhøjvænget, Stranden ved Søskær mose, Skovstranden ved Korsør Lystskov, Stibjerg strand, Kongsmark strand, Kelstrup strand og Frølunde Fed strand.
Indsats
Indsatsen på fjernelse af tang tager i højere grad fokus på at sikre rene og indbydende badestrande frem for minimering af lugtgener på strande uden nævneværdige badeinteresser. Sammen med fjernelsen af tang intensiveres også affaldsopsamlingen på strandene.
Hvor mange badedage de enkelte år vil byde på, og hvor megen tang der skyller op på strandene, vil givetvis variere en hel del, og vil være ganske uforudsigeligt. Der tages derfor udgangspunkt i en behovsorienteret tangfjernelse, hvor de højest prioriterede strande vægtes tungest, og hvor indsatsen vil afspejles i forhold til tidspunktet på sæsonen samt det til enhver tid resterede budget for området.
Dernæst sættes ind på strande af anden prioritet, særligt på gode badedage, i det omfang der efterlades økonomi hertil.
Strande af tredje prioritet vil kun lejlighedsvis blive renholdt for tang. Der vil som hovedregel ikke være basis for en tangfjernelse ved Kongsmark strand, hvor der hele sommeren er lugtgener – dette skal tillige ses i lyset af, at tangfjernelse ved Kongsmark strand er mere besværlig og udgiftstung end tangfjernelsen på de øvrige strande.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende den foreslåede prioritering og indsats med fokus på attraktive indbydende badestrande, frem for at minimere lugtgener fra særligt Kongsmark strand.
Alternativt kan det vælges, at fokus flyttes over på at minimere lugtgener, for derefter sekundært, i videst mulige omfang, at friholde badestrandene.
Vurdering
Det anbefales at godkende den foreslåede prioritering og indsats med fokus på attraktive og indbydende badestrande.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.   at  den foreslåede prioritering og indsats med fokus på attraktive og indbydende badestrande godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Der ønskes fjernet tang ved den private strand ved Egerup.  Administrationen tager kontakt til lodsejer.
Egerup strand, Kongsmark strand og Frølunde Fed Strand opprioriteres til II.
Udvalget ønsker inddragelse af jobcenteret ifm indsamlingen af tang.

7. Revideret kategorisering og åbningstid på udvalgte offentlige toiletter (B)

7.      Revideret kategorisering og åbningstid på udvalgte offentlige toiletter (B)

Sagsnr.: 330-2010-77760               Dok.nr.: 330-2016-742317                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte på møde den 3. marts 2015 en sag, som omhandlede prioritering og optimering af offentlige toiletter i Slagelse Kommune. Sagen beskrev toiletternes åbningstid, rengøringsinterval og kategoriserede dem ud fra åbningsperiode og placering i kategorierne A-F.
Entreprenørservice har i den mellemliggende periode udført arbejdet i henhold til det besluttede driftsgrundlag og kategorisering. I den forgangne periode har Entreprenørservice fået flere forespørgsler på udvidet åbningstid, hvilket der i de foreslåede justeringer er taget højde for. 
I anlægsbudgettet for 2017 – 2020 er der givet en fremadrettet årlig tilførsel af anlægsmidler på 1,5 mio. kr. til strande, broer og toiletter. Af disse midler foreslås fremadrettet anvendt en pulje på små istandsættelser af strandtoiletterne. Det er en forudsætning, at dette beløb til små istandsættelser kan afsættes på anlægsbudgettet for at frigive driftsmidlerne til udvidelse af åbningstiden på udvalgte toiletter. De foreslåede ændringer er estimeret til en årlig omkostning på ca. 240.000 kr., hvilket tidligere er anvendt på små istandsættelser af de offentlige toiletter.
Der lægges således op til følgende ændringer:
· Kategori B udvides fra nuværende åbningsperiode 1. maj – 1. september til en åbningsperiode fra 1. maj til og med uge 42.
Nedenstående toiletter i kategori B har udvidet åbning, så de også er åbne i påskeugen:
o Lystanlægget i Slagelse
o Stillinge strand* (evt. holde handicaptoilettet helårsåbent)
o Kobæk strand
o Korsør lystskov
o Skælskør Lysskov
· Toilettet på Revspidsen i Korsør ændres fra kategori B til kategori A (helårsåbent).
· Toiletterne ved stranden i Korsør Lystskov, på Lodshusvej i Skælskør samt Skælskør Lystskov, ændres fra kategori C til kategori B.
*Et helårsåbent handicaptoilet ved Stillinge strand vil kræve ændringer i vand og varmeinstallation inden det er muligt.
Den samlede reviderede kategorisering og åbningstid fremgår af vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende ændringer i kategoriseringen samt ændringer af det enkelte toilets placering i kategoriseringen, som det foreligger.
Alternativt kan udvalget foretage en omprioritering af ét eller flere toiletter inden for kategorien A – F. Dette vil medføre, at der vil komme en ny sag på kommende udvalgsmøde.
Udvalget kan forkaste forslaget.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at fremlagte ændringer i kategorisering godkendes.
Fremlagte ændringer kan være med til at gøre det mere attraktivt at være turist eller bosat i Slagelse Kommune. Herved understøttes temaerne erhverv, turisme og bosætning fra budgetaftale 2017-2020 samt ”Vækst i Balance” (fra Plan- og strategiudvalget 2015). Understøttes, da det gøres nemmere for borgere og turister at få adgang til de offentlige toiletter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen - ændringerne finansieres indenfor eksisterende driftsramme. Det vil sige ved hjælp af frigjorte midler, som tidligere blev brugt til mindre istandsættelser, som nu financierens ved anlægsmidler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at kategorisering samt ændring af det enkelte toilets placering inden for kategoriseringen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Halsskovvej 4220 - forespørgsel om mulig etablering af gågade (B)

8.      Halsskovvej 4220 - forespørgsel om mulig etablering af gågade (B)

Sagsnr.: 330-2015-50755               Dok.nr.: 330-2016-632683                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Gågade-bestemmelsen blev i 2011 ophævet, fordi den ensrettede færdsel ændrede retning fra nord mod syd, så det kunne give flere borgere mulighed for at køre i bil til butikkerne med henblik på at give de forretningsdrivende bedre vilkår og øget omsætning.   
Halsskov Lokalråd ønsker, at der genetableres gågade på Halsskovvej fra Kongebroen til Bernstensgade.
Halsskov Lokalråds ansøgning med ønske om gågade vedhæftes.
Halsskov Lokalråd henviser til innovationsprojekt, hvor én af ideerne var at omdanne vejstrækningen til gågade igen. Lokalrådet er ikke kommet med forslag til fysiske ændringer i forbindelse med ønsket om gågade, men peger på, at det kan give flere muligheder for aktiviteter og dermed et mere levende miljø.
Forslaget om gendannelse af gågaden har været i høring hos politiet, og de vil gerne give deres samtykke, men ønsker, at kørsel fortsat tillades. Det er ikke muligt at forhindre bilkørsel, medmindre der opsættes en fysisk afspærring. Gågadeforslaget kræver kun, at der opsættes ca. 4 skilte i lave galger. Fordelen er, at området reserveres til de gående. Kørsel må kun ske med meget lav hastighed (normalt under 15 km/t) og de kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed overfor de gående.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om vejafmærkning
Færdselsloven (§92)
Handlemuligheder
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at gågaden genetableres med kørsel tilladt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at gågaden genetableres med kørsel tilladt.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Forslaget ønskes sendt i høring hos de forretningsdrivende på Halskovvej samt i Korsør Erhvervsforening før der tages endelig stilling.

9. Drift af veje og grønne områder - Håndtering af manglende afledt drift (D)

9.      Drift af veje og grønne områder - Håndtering af manglende afledt drift (D)

Sagsnr.: 330-2016-46693               Dok.nr.: 330-2016-764175                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte omprioritering af driftsmidler indenfor drift af veje og grønne områder med udgangspunkt i, at der samlet set på områderne er øgede driftsudgifter foranlediget af afledte øgede driftsudgifter fra nye anlægsprojekter og udefrakommende forhold.
Baggrund
Gennem de sidste år er der på drift indenfor veje og grønne områder gennemført en række besparelser, samtidig med at der også er gennemført og planlagt flere nye initiativer, forhold som øger de samlede driftsudgifter. Hertil kommer udefrakommende forhold fra Movia, vejbidrag til SK Forsyning samt udgifter til vintertjeneste.
Nogle af udgifterne er allerede indarbejdet i driften for 2016 gennem almindelige generelle omprioriteringer i den daglige drift, men der er behov for at synliggøre og tage stilling til omprioriteringer af driftsmidler.
Center for Teknik og Miljø har lavet en liste over driftsændringer, som giver anledning til en drøftelse af omprioritering af driftsbudgetterne.
Opmærksomheden skal henledes på, at Økonomiudvalget den 22. august 2016 besluttede, at der ikke kan meddeles tillægsbevillinger, hvilket medfører at øget afledt drift skal findes indenfor det enkelte fagudvalgs eget driftsbudget.
Som følge af allerede gennemførte besparelser anser administrationen det ikke for muligt at gennemføre omprioriteringer, uden serviceforringelser på andre områder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En omprioritering kan have personalemæssig konsekvens.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Sagen drøftet.
Kurt Rasmussen (A) kunne ikke gå ind for serviceforringelser.

10. Opdatering af retningslinjer for etablering af lokale stier (B)

10.   Opdatering af retningslinjer for etablering af lokale stier (B)

Sagsnr.: 330-2014-21888               Dok.nr.: 330-2016-727703                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal tage stilling til, om de reviderede udgaver af ’Retningslinjer for ansøgninger til puljen om støtte til etablering af lokale stier i Slagelse Kommune’ samt ’Vejledning i etablering af lokale stier i Slagelse Kommune’ skal vedtages.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte den 8. oktober 2014 at afsætte 300.000 kr. til en pulje til etablering af lokale stier. Puljen eksisterer stadig, men retningslinjerne for, hvad puljen støtter samt vejledningen i etablering af lokale stier, er forældede og uhensigtsmæssige. Der er derfor udarbejdet en revideret version af begge dokumenter.
Revisionen af dokumenterne har taget udgangspunkt i at gøre det lettere for borgergrupper i Slagelse Kommune at ansøge puljen, samt at justere, hvad der kan søges om. Sammen med revisionen udføres forskellige tiltag, der skal synliggøre puljen, f.eks. lettere adgang til information om puljen og den overordnede stiplan på kommunens hjemmeside.
Med revisionen af dokumenterne er retningslinjerne blevet gjort mere klare at forstå, og de er blevet tilpasset et format, der egner sig til Slagelse Kommunes hjemmeside. Der er desuden i retningslinjerne åbnet mulighed for at ansøge puljen om professionel entreprenørhjælp i større grad end tidligere. Dette er gjort for at imødekomme flere stiansøgninger og opnå et bredere sigte med puljen.
Vejledningen i etablering af lokale stier er med revisionen blevet rettet for fejl og mangler samt gjort lettere tilgængelig for ansøgere.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan beslutte at vedtage de reviderede udgaver af ’Retningslinjer for ansøgninger til puljen om støtte til etablering af lokale stier i Slagelse Kommune’ og ’Vejledning i etablering af lokale stier i Slagelse Kommune’. Revisionen forbedrer administrationen af puljen og gør den mere overskuelig for borgergrupper at søge.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan beslutte ikke at vedtage de reviderede udgaver af retningslinjer og vejledning til stipuljen. I så fald fortsætter praksis som hidtil.
Vurdering
Det vurderes, at stipuljens retningslinjer har modarbejdet udmøntningen af nye lokale stier. Det anbefales derfor, at de reviderede udgaver af retningslinjer til puljen og vejledningen til etablering af lokale stier vedtages.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at den reviderede udgave at ’Vejledning i etablering af lokale stier i Slagelse Kommune’ godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Vedligeholdelse af eksisterende stier finansieres af nuværende budget.

11. Orientering om rottebekæmpelse i 2016 (O)

11.   Orientering om rottebekæmpelse i 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2017-704                   Dok.nr.: 330-2017-3952                                              Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om den markante stigning af rotteanmeldelser i 2015 og 2016.
Baggrund
Antallet af rotteanmeldelser er siden 2013 steget med 50%, fra 2200 årlige rotteanmeldelser til ca. 3300 anmeldelser i 2015 og 2016. Årsagen er primært de seneste års varme vintre.
Kommunens Entreprenørservice, der står for rottebekæmpelsen, har på grund af stigningen af rotteanmeldelser opnormeret indsatsen fra 2,5 årsværk til 3 årsværk. Den nuværende normering er i underkanten for at udføre en tilstrækkelig forebyggende bekæmpelse med det nuværende antal anmeldelser.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at orienteringen tages til efterretning, idet det vurderes, at det nuværende serviceniveau ikke indeholder ressourcer til tilstrækkelig forebyggelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Rottebekæmpelse er brugerfinansieret og opkræves via ejendomsskatten. Budgettet er basereret på et ”hvile i sig selv” princip, hvor udgifter og indtægter skal balancere over en periode. Ved udgangen af 2016 er mellemværende et underskud på 0,3 mill. kr.
I 2016 var den samlede forventet udgift til skadedyrsbekæmpelse på 2,5 mill. kr, og indtægten 2,4 mill. kr. svarende til et merforbrug på ca. 0,1 mill. kr. Såfremt antallet af rotteanmeldelser er uændret i 2017 vil det medføre et merforbrug på skønsmæssigt 0,1 mill. kr. med det nuværende serviceniveau.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Orientering taget til efterretning.

12. EnergiPark Korsør, masterplan for udnyttelsesmuligheder (B)

12.   EnergiPark Korsør, masterplan for udnyttelsesmuligheder (B)

Sagsnr.: 330-2016-92324               Dok.nr.: 330-2016-767312                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal beslutte, om udvalget vil indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at kr. 500.000 af mindreforbruget på anlægsbevillingen til Korsør Erhvervspark anvendes til udarbejdelse af en masterplan med henblik på tilrettelæggelsen af det videre anlægsarbejde.
Baggrund
Byrådet har den 29. august 2016 efter anbefaling fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttet at bevillige 6 mio.kr. til etablering af vejadgang fra rundkørslen ved frakørsel 42 til Kodakhus[ISB1] . Dette arbejde er igangsat. Der anslås et mindreforbrug til anlægsarbejdet på ca. 1,5 mio.kr. bl.a. fordi dette vejstykke med baggrund i de konstaterede tekniske udfordringer ikke udføres med påbegyndte sideveje.
I forbindelse med etableringen af vejadgangen har det vist sig, at kuperingen i området ikke kun er et aktiv i forhold til en visuelt unik erhvervspark, men også en teknisk udfordring. Center for Kommunale Ejendomme oplyser, at der vil være behov for flytning af jord og eventuelt etablering af ”vejdæmninger” m.v. for at kunne få infrastrukturen i området på plads. Udfordringerne med disse arbejder skal løses på en sådan måde, at udstykningen af erhvervsgrunde fortsat sikrer den størst mulige værdi. Det handler om størrelser på grundene og om god vejadgang til den enkelte grund.
Der er derfor med baggrund i de tekniske udfordringer brug for en masterplan for udnyttelsesmulighederne, den optimale placering af infrastrukturen - vejanlægget i den resterende del af erhvervsparken, regnvandshåndtering samt kloak, el og anden forsyning.
Med baggrund i masterplanen kan der fastsættes et egentligt budget for byggemodningen samt en forventet salgspris pr. m2 erhvervsareal. Prisen for en masterplan forventes at udgøre i alt kr. 500.000 ex. moms, idet der er behov for indkøb af en ekstern rådgiver. Der er indhentet tilbud på arbejdet. Det vurderes med baggrund i prisen, den geografiske binding på arbejdet og tidshorisonten til udførelsen at der ikke er pligt til at udbyde kontrakten.
Udgifterne i forbindelse med byggemodningen, herunder også udarbejdelsen af masterplanen forventes dækket ind ved salget af arealerne.
EnergiPark Korsør indgår i budgetforlig 2017. Der er ikke i forbindelse med budgettet reserveret midler til selve etableringen af den fysiske ramme for aktiviteterne.
Retligt grundlag
Sagen er Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets kompetenceområde, da der er tale om en ændring i forhold til en tidligere behandlet forberedt af udvalget til Byrådets beslutning.
Det følger af styrelseslovens § 21, stk. 2 i styrelsesloven, at et udvalg, hvis det foretager dispositioner af væsentlig betydning for et andet udvalg, skal inddrage dette udvalg, inden der i givet fald træffes beslutning.
Det betyder, da EnergiPark Korsør er en væsentlig del af arbejdet omkring Energiklyngeprojektet, der er forankret i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, at dette udvalg skal inddrages, såfremt beslutningen i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget måtte indebære, at infrastrukturarbejdet i erhvervsparken udskydes eller stoppes.
Handlemuligheder
Er indarbejdet i sagsfremstillingen.
Vurdering
Plan og Udvikling anbefaler, at der udarbejdes en masterplan, således at det sikres, at ressourceudnyttelsen er optimal, herunder at udnyttelsen også tager højde for det krævede oplevelseselement, der skal sikre lokalsamfundet umiddelbar værdi af erhvervsfremmetiltaget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er tale om en delvis omdisponering af mindreforbruget på en tidligere meddelt bevilling.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.2
 
500
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.2
 
500
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Er indarbejdet under ”Retligt grundlag”.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget beslutter at indstille til Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives en anlægsbevilling på 500.000 kr. til udarbejdelse af masterplan for EnergiPark Korsør, som finansieres af det forventede mindreforbrug på anlægsbevillingen vedrørende 222896 Korsør Erhvervspark – etablering af vej under politikområde 6.2 Drift og Teknik.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.
Kurt Rasmussen (A) tog forbehold.
Johnny Gregersen (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen.

13. Understøttelse af de Lokale Udviklings Planer, LUP (B)

13.   Understøttelse af de Lokale Udviklings Planer, LUP (B)

Sagsnr.: 330-2016-88925               Dok.nr.: 330-2016-737690                                          Åbent
Kompetence: Udvalget for Landdistrikter, Teknik og Ejendomme
Beslutningstema
Udvalget bedes godkende, at der afsættes 100.000 kr. fra puljen til borgerstyrede budgetter til understøttelse af handlingsplanerne i de udarbejdede lokale udviklings planer (LUP) i landdistrikterne.
Baggrund
Der har siden 2014 været arbejdet målrettet med udarbejdelse af lokale udviklings planer med udgangspunkt i borgerdreven innovation. Mange borgere har været involveret på forskellig vis i afdækning og idéudvikling.
Ved udgangen af 2016 er i alt 7 områder (omfattende 19 lokalråd) i gang med den strategiske indsats. Samlet set er der arbejdet med temaer som pædagogisk og læringsmæssig udvikling, bosætningstiltag, kommunikations- og markedsføringstiltag, erhvervsudvikling, udvikling af natur-turisme, nye samarbejder mellem foreninger og institutioner, udvikling af sociale fællesskaber og aktiviteter, udvikling af tiltag for børn og unge samt sundhed.
I flere områder har arbejdet med at realisere LUP’en sat fokus på at involvere bredt og flest mulige borgere, som ikke hidtil har været aktive i fællesskaberne i lokalområderne. Det giver behov for at anvende nye mødesteder, særlig mødeforplejning, kommunikationskanaler og trykning af plakater, invitationer o.lign. – eller en nye form for møde- og procesfacilitering mellem borgerne.
Det foreslås at understøtte det lokale samarbejde omkring LUP-aktiviteterne i deres startfase, hvis der er et lokalt behov for det. Støtten kan være i form af en bevilling til dækning af opstartsomkostninger af forskellig slags inden for det første år.
Retligt grundlag
Styrelsesvedtægten
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge
1. at undlade at understøtte opstarten af nye organiseringer i forlængelse af LUP’erne og lade det være op til de lokale kræfter
2. at godkende understøttelse af den ønskede udvikling af nye organiseringer med støtte til ovennævnte opstartsvilkår med 100.00 kr. i 2017 og 2018.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil være et incitament for organisering af de lokale initiativer at kunne søge om opstartsbistand. Det er en stor opgave for frivillige at mobilisere og organisere lokale kræfter. Penge til særlig mødeforplejning ved et godt opstartsmøde eller til procesbistand vil være en kærkommen hjælp til den lokale indsats, som ikke nødvendigvis varetages af lokalrådet eller etablerede foreninger.
Administrationen foreslår en pulje på årligt 100.000 kr. i hhv. 2017 og 2018 fra midlerne til borgerstyrede budgetter afsat til organisering af initiativer i forlængelse af LUP’ernes temaer.
Administrationen vil – hvis Udvalget ønsker det – kunne foreslå de konkrete justeringer af kriterier ved februar-mødet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen konsekvenser for den samlede ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender model 2, som indebærer en støtte til konkrete møder med borgere og lokale aktører i forlængelse af LUP’erne og som afsættes af puljen til borgerstyrede budgetter – med 100.000 kr. i 2017 og 2018.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

14. Politisk årshjul 2017 (B)

14.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2016-733551                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Taget til efterretning

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2016-733540                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Der udarbejdes en samlet  pressemeddelelse for pkt. 5, 6 og 7.

16. Eventuelt (O)

16.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2016-733506                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Intet.