Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 6. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-108447                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-108480                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/ Økonomi- og Teknikdirektøren.
Økonomi- og Teknikdirektøren orienterer om Stigsnæs og de videre udviklingsmuligheder.
Centerchef for Teknik og Miljø orienterer om underskriftindsamling i forbindelse med ændring af vejnavn, Motalavej.
Centerchef for Teknik og Miljø orienterer om status broer.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Administrationen orienterede om status på kommunens broers tilstand, herunder Halsskovbroen.
Der blev orienteret om status for etablering af badebro, Skælskør.
Henrik Brodersen (O) orienterede om høring om landevejsprincippet i Folketinget.
Henrik Brodersen (O) orienterede om henvendelse fra fra Michael Corfitzen vedr. parkeringsforhold.
Centerchef for Teknik og Miljø orienterede om underskriftindsamling mod ændring af vejnavn Motalavej.
Underskriftsindsamlingen videresendes til Sundheds- og Seniorudvalget for kommentarer.

3. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

3.     Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-11752               Dok.nr.: 330-2017-94499                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2016. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2017.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:

· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger.

Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde den 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet forbrug på 386,0 mio. kr.

Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 390,8 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
6.1 Landdistriktsudvikling
 
 
 
Serviceudgifter
8,8
4,2
4,6
6.2 Drift og Teknik
 
 
 
Serviceudgifter
185,4
187,4
-2,0
6.3 Kommunale Ejendomme
 
 
 
Serviceudgifter
194,8
192,0
2,8
Overførselsudgifter
2,4
2,4
0,0
Total
391,4
386,0
5,4
Landdistriktsudvikling
Mindreforbrug på serviceudgifter på 4,6 mio. kr., som primært skyldes, at der på disponerede midler til nedrivning af faldefærdige ejendomme og udbedring af skimmelsvamp er et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. At låneydelser og byfornyelseslån har et mindreforbrug på 0,6 mio. kr. At der på projektpuljen er et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. samt et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. på de borgerstyrede budgetter.
Drift og Teknik
Et samlet merforbrug på serviceudgifter på 2,0 mio. kr., som primært skyldes, at veje og trafikområdet har et merforbrug på 1,5 mio. kr. grundet øgede udgifter til busdrift samt en mindreindtægt på kolonihaver. At vintervedligeholdelsen har et merforbrug på 2,9 mio. kr. som følge af vintervejret 2016 og at færgedriften har et mindreforbrug på 2,4 mio. kr. som følge af forskydning i periodisk vedligeholdelse og mindreforbrug på dieseludgifter.
Kommunale Ejendomme
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,8 mio. kr. skyldes dels et mindreforbrug vedrørende Rengøringsservice på 3,6 mio. kr., hvilket skyldes at hjemtagelsen af et yderligere besparelsesprovenu vedrørende effektivisering af rengøringsopgaven er længere fremme i processen end forudsat. Hovedparten af mindreforbruget vil blive anvendt i forbindelse med virksomhedsoverdragelser i 2017. Ejendomsservice udviser også et mindreforbrug på 3,5 mio. kr., hvilket skyldes tilbageholdenhed i forbindelse med omlægningen af bygningsdriften, og vedligeholdelsesarbejderne vil i stedet blive igangsat i 2017. Herudover er der et merforbrug vedrørende Ejendomsstrategien på 4,2 mio. kr., hvilket skyldes at de budgetlagte indtægter ved salg af de tidligere bygninger for Havrebjerg og Klostermarken skoler ikke er realiseret i 2016.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Landdistrikts-, Teknik- og ejendomsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overføres
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
6.1 Landdistriktsudvikling
3,6
4,6
0,0
6.2 Drift og Teknik
1,5
-1,9
0,0
6.3 Kommunale Ejendomme
6,2
2,8
0,0
Total
11,3
5,5
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Landdistriktsudvikling
Administrationen skal bemærke, at det er aftalt, at alle mindreforbrug i 2016 vedrørende støttet byggeri overføres til Økonomiudvalgets politikområde 1.03, hvor der etableres en pulje til finansiering af en række aktiviteter og projekter, som skal gennemføres i 2017 og hvor der på forhånd ikke er givet bevilling. Landdistriktsudvikling har et mindreforbrug på låneydelser og byfornyelseslån på 0,6 mio. kr.
Drift og Teknik
På skadedyrsbekæmpelsen er det forskellen mellem regnskabets udgifter og indtægter der overføres, idet det udgør mellemværendet på det brugerbetalte område.
Kommunale Ejendomme
Ingen bemærkninger.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 54,2 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 38,5 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2016
til 2017
6.1 Landdistriktsudvikling
6,7
6.2 Drift og Teknik
44,4
6.3 Kommunale Ejendomme
3,1
Total
54,2
Bemærkninger til væsentlige afvigelser på anlægsprojekter under politikområderne:
Landdistriktsudvikling
Den primære årsag til mindreforbrug på anlæg er, at IT-midler afsat til landdistrikterne ikke har fundet anvendelse endnu.
Drift og Teknik
Der er et samlet mindreforbrug på 44,4 mio. kr. på anlæg under Drift og Teknik.
Afkørsel 41 Tjærby, anlæg af østvendte ramper (mindreforbrug 4,4 mio. kr.)
Anlægsprojektet er et medfinansieringsprojekt, hvor Slagelse Kommune og Staten deler den samlede anlægsinvestering 50/50. Detailprojektering er udført i 2016. Anlægsarbejdet forventes igangsat juli 2017 med en forventet færdiggørelse 2. halvår 2018.

Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (mindreforbrug 4,8 mio. kr.)
Der er igangsat flere af i alt 20 handleplanprojekter, men det har vist sig vanskeligt at færdiggøre alle projekter i 2016. Det vil derfor være nødvendigt at overføre ca. 50% af anlægsbeløbet til de disponerede aktiviteter til udførelse i starten af 2017.
Tilgængelighedsfremmende foranstaltninger (mindreforbrug 2,4 mio. kr.)
Der er frem til september 2016 arbejdet på et projektkatalog på baggrund af anbefalingerne, der er anført i Tilgængelighedsplan 2016. Projektkataloget har været i høring i Handicaprådet og Ældrerådet. Anlægsperioden forventes at ville foregå i 2017.
Renovering af Bymidten Korsør (mindreforbrug 10,1 mio. kr.)
Anlægsprojektet følger den estimerede tidsplan og anlægsrammen forventes anvendt primært i 2017.
Anlæg af cykelstier (mindreforbrug 2,3 mio. kr.) 
Udførsel af cykelsti på strækningen mellem Gerlevvej og Lundforlund. Anlægsarbejdet er igangsat og forventes afsluttet primo 2017.
Trafiksanering Vestre Ringgade (mindreforbrug 1,8 mio. kr.) 
Anlægsarbejdet er opstartet ultimo september 2016. I projektet er der i forhold til det oprindelige skitseprojekt foretaget forbedringer i forhold til udkørsel fra Bredahlsgade. Der udestår mangelafhjælpning i henhold til afleveringsprotokol, som forventes udført i første halvår 2017.

Pendlerparkering (mindreforbrug 1,0 mio. kr.)
Budgettet er afsat til at højne komforten på parkeringsarealet ved Antvorskov ruin. Der er endnu ikke truffet beslutning om at igangsætte anlægsprojektet.

Modulvogntog – tilpasning af vejanlæg (mindreforbrug 2,3 mio. kr.)
Rute 10.2, som er strækningen mellem Rute 22 (Lystager Torp) og frem til og med Ladebovej, er optaget som modulvogntogsstrækning jf. Vejdirektoratets hjemmeside.
Anlægsarbejdet er igangsat september 2016 og forventes afsluttet primo 2017.

Korsør Erhvervspark – etablering af vej (mindreforbrug 5,7 mio. kr.)
Der har været dialog med Vejdirektoratet om etablering af vejadgang til området fra rundkørslen ved afkørsel 42 Korsør. Det forventes, at der er etableret adgang til området medio 2017.
Afløserfærge (mindreforbrug 2,5 mio. kr.)
Passagerfartøjet Kattegat er indkøbt og renoveret i 2016. Der forventes et mindreforbrug på ca. 2,0 mio. kr. på projektet.
Shared Space – trafikdæmpning ved sygehus (mindreforbrug 2,0 mio. kr.)
Af trafiksikkerhedsmæssige årsager har det været nødvendigt at etablere en umarkeret overgang med støttepunkt på Grønningen for at sikre personaleovergang mellem Psykiatrihospitalet og Sikringen. Arbejdet overstiger den givne bevilling, og der søges om at få tilført ekstra midler fra andre anlægsprojekter med mindreforbrug. Afsluttende arbejder forventes udført i første halvår af 2017.

Ombygning af signalanlæg Grønningen/Sdr. Ringgade og etablering af stitunnel (mindreforbrug 1,1 mio. kr.)
Vejdirektoratet har stillet krav om, at der på Grønningen skal foretages udvidelser af tilslutningen til krydset. Arbejdet overstiger den givne bevilling, og der søges om at få tilført ekstra midler fra andre anlægsprojekter med mindreforbrug. Afsluttende arbejder forventes udført i første halvår af 2017.
Kommunale Ejendomme
Mindreforbruget skyldes delt et mindreforbrug på midlertidige boliger for integrationsflygtningen på 0,8 mio. kr., hvilket skyldes, at ombygning ikke var så omfattende som forventet. Herudover er der et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. på nedrivning af godsbanebygningen, idet nedrivningen ikke er igangsat, da den afventer igangværende forhandlinger omkring salg af grunden.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byråd, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017, som angivet i bilag 1 og 2.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 5,5 mio. kr. fra 2016 til 2017.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 54,2 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen. Der overføres dog uforbrugte rådighedsbeløb for samlet 0,477 mio. kr. på anlæg med automatisk låneadgang.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
6.1
3.918
 
 
 
Drift
1.3
636
 
 
 
Drift
6.2
-1.878
 
 
 
Drift
6.3
2.845
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.1
6.680
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.2
44.429
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
6.3
3.121
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-59.751
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning,
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 3,918 mio. kr.,
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at mindreforbrug vedrørende støttet byggeri på 0,636 mio. kr. overføres fra politikområde 6.1 til politikområde 1.3 under Økonomiudvalget,
4.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 6,68 mio. kr.,
5.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet merforbrug på i alt 1,878 mio. kr.,
6.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.2 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 44,429 mio. kr.,
7.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 6.3 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 2,845 mio. kr.,
8.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 6.3 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 3,121 mio. kr.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

4. Anlægsbevilling - Energibesparende foranstaltninger (B)

4.     Anlægsbevilling - Energibesparende foranstaltninger (B)

Sagsnr.: 330-2017-4029                 Dok.nr.: 330-2017-91114                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Her søges anlægsbevilling til anlægsprojekt Energibesparende Foranstaltninger, sted. nr. 010520, på 3,378 mio. kr.
Baggrund
Der er afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. for 2017, og derudover er der et mindreforbrug på samme stednummer for 2016 på 0,277 mio. kr.
Der ansøges derfor om anlægsbevilling på 3,378 mio. kr., som er finansieret af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. Herudover forventes der overført 0,277 mio. kr. fra 2016 på samme stednummer. Økonomien for anlægsbevillingen fremgår af vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal søges anlægsbevilling.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at der gives anlægsbevilling til sted 010520 Energibesparende Foranstaltninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det indstilles, at der gives anlægsbevilling på 3,378 mio. kr., som finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. på sted nr. 010520 Energibesparende foranstaltninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg, 010520
06.03
3.378
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
-3.378
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at det anbefales overfor Byrådet, at der gives anlægsbevilling på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger på 3,378 mio. kr.,
2.    at anlægsbevillingen finansieres af afsat rådighedsbeløb på 3,378 mio. kr. på sted 010520 Energibesparende foranstaltninger,
3.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Anbefales.
Der udsendes en detaljeret oversigt over projekter til udvalget.

5. Baggesenskolen - ønsker til sikker skolevej (B)

5.     Baggesenskolen - ønsker til sikker skolevej (B)

Sagsnr.: 330-2016-15847               Dok.nr.: 330-2016-711752                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om den fremtidige udformning af den umarkerede overgang på Teilmanns Allé.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har fra skolebestyrelsen på Baggesenskolen modtaget et ønske om, at der etableres et markeret fodgængerfelt på Teilmanns Allé ved Storebæltshallen, hvor der i dag er en umarkeret overgang med krydsningshelle.
Den umarkerede overgang med krydsningshelle er etableret i 2006. I forbindelse med etableringen af krydsningshellen har ønsket været, at anlægget blev etableret indenfor det eksisterende vejareal, hvilket har medført at det ikke har været muligt at etablere krydsningshellen med de anbefalede dimensioner, med det resultat, at det har været nødvendigt at udføre fortovet på østsiden meget smalt. Yderligere har det ikke været muligt at placere rørhegnet mellem cykelsti og fortov med den anbefalede sikkerhedsafstand på 0,3 m fra cykelstien.
I lokalplan 1097 ”Centerområde ved Teilmanns Allé i Korsør” er det bestemt, at 33 parkeringspladser på parkeringsarealet på østsiden af Teilmanns Allé er forbeholdt Baggesenskolen og Storebæltshallen.
Flere forældre bruger denne parkeringsplads og følger deres børn over vejen til skolen. Andre vælger at bruge parkeringspladsen som kys og kør-plads, hvor elever til skolen sættes af, for derefter selv at skulle krydse Teilmanns Allé.
Center for Teknik og Miljø har sammen med skolebestyrelsen besigtiget forholdene, og der har været afholdt møder. I den forbindelse har Center for Teknik og Miljø anbefalet, at elever sættes af på Jens Baggesens Gade og Gasværksvej, derved undgås det, at elever skal krydse Teilmanns Allé. Når elever sættes af og tages op ved skolen, undgås det, at de skal krydse en meget befærdet færdselsåre gennem Korsør, og denne løsning vurderes at være den mest trafiksikre løsning.
Ønsket om etablering af markeret fodgængerfelt er tidligere blevet fremført, og i den forbindelse er der givet afslag begrundet i falsk tryghed, da der på det pågældende sted ikke er en jævn strøm af fodgængere, samt den større sikkerhedsrisiko der er for, at trafikanter overser fodgængerne i et fodgængerfelt på en lige strækning.
Ved en umarkeret overgang er det fodgængeren der har vigepligt, hvorimod det ved en markeret overgang - et fodgængerfelt - der ikke er signalreguleret, har den kørende pligt til at afpasse hastigheden, så der ikke opstår fare eller ulempe for gående, der befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende skal om nødvendigt standse, for at lade de gående passere.
Ved trafikmålinger udført i oktober-november 2016 omkring Baggesenskolen, er der indhentet oplysninger om, at der på Teilmanns Allé dagligt passerer knapt 500 cyklister og 7.500 køretøjer, hvoraf ca. 400 er køretøjer over 3.500 kg. Teilmanns Allé fungerer som hovedtrafikåre og indgår som regional trafikforbindelse til og fra E20 Vestmotorvejen for Sydvestsjælland.
Retligt grundlag
Færdselsloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at der skal etableres fodgængerfelt med torontoanlæg på Teilmanns Allé, eller de kan beslutte, at der ikke ændres på eksisterende forhold.
Der er ikke afsat midler i budgettet til at forbedre trafiksikkerheden omkring kommunens skoler. Det vil derfor være nødvendigt at omprioritere midler, der peges på midlerne afsat til tryghedsprojekter i trafiksikkerhedsplanen.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø har foretaget en vurdering med afsæt i besigtigelser, trafikmålinger, trafiksikkerhed, fremkommelighed for gennemkørende trafik, det adfærdsregulerende i at lære skolebørn at færdes sikkert i trafikken og den kendsgerning, at der er 120 meter til nærmeste signalreguleret fodgængerfelt.
Center for Teknik og Miljøs anbefalinger i forhold til nærværende sag afhænger af hvilket af følgende to forhold som tillægges størst vægtning:
· Der er en forventning om, at lette trafikanter til og fra skolen ikke vil ændre adfærd, og det så i den forbindelse tilstræbes, at vejprofilets og krydsningshellens udformning gøre det mere tydelig, eller
· Det tilstræbes at reducere antallet af lette trafikanter, som skal passere den trafikerede Teilmanns Allé, ved at der gives bedre muligheder til forældre, som skal aflevere og hente børn på færdselsarealerne umiddelbart op af Baggesenskolen.

Skolebestyrelsen ønsker, at der etableres fodgængerfelt med torontoanlæg. Hvis det besluttes at efterkomme ønsket fra skolebestyrelsen, er det Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at overgangen udføres som et markeret fodgængerfelt der synliggøres med et torontoanlæg. I øvrigt bør tværprofilet af Teilmanns Allé opfylder gældende anbefalinger for et sådan anlæg, hvilket betyder at der skal ske reguleringer af cykelsti og vejbane det pågældende sted.
Uafhængig af beslutningen for denne sag, vil Center for Teknik og Miljø anbefale, at elever til skolen sættes af på Jens Baggesens Gade eller parkeringspladsen ved Storebæltshallen, og at den 15 min. parkering, der er i parkeringslommen ud for skolen på Jens Baggesens Gade, ved en ændring af skiltningen alene bliver til af/pålæsning. Derved kan pladsen anvendes som kys og kør-plads. Hvis eleverne skal følges ind, kan forældrene benytte parkeringspladserne ved Storebæltshallen. Yderligere kan det anbefales, at der i dialog med skolen arbejdes på, at personaleparkering i videst mulige omfang sker på parkeringspladsen øst for Teilmanns Allé.
Er behovet for kys og kør-pladser større end arealet ud for skolen kan rumme, kan 6 parkeringspladser langs vejen foran Dahlsvej 3 inddrages til kys og kør i tidsrummet 7-9.
Før der kan ske ændringer i forhold til overgangen og skiltningen generelt, skal Politiet godkende det endelige projekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med en beslutning om at etablere et markeret fodgængerfelt inklusiv opsætning af torontoanlæg samt justeringer på kørebaner, cykelstier, fortove og krydsningshelle, er det Center for Teknik og Miljø vurdering, at dette vil medføre en omkostning på ca. 500.000 kr. Da der ikke er afsat anlægsramme til dette arbejde, skal Center for Teknik og Miljø foreslå, at udgiften til den valgte løsning finansieres af puljen til tryghedsprojekter under stednr. 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget træffer beslutning om, hvorvidt at der til Politiet skal fremsendes anmodning om godkendelse af, at den umarkerede overgang på Teilmanns Allé kan forsynes med et markeret fodgængerfelt og torontoanlæg inklusiv de nødvendige justeringer på kørebaner, cykelstier, fortove og krydsningshelle,
2.    at udvalget træffer beslutning om, at der i dialog med Politiet og Baggesenskolen arbejdes med ændring af skiltningen omkring skolen, for at understøtte bedre forhold til af/pålæsning,
3.    at udgiften finansieres af puljen til tryghedsprojekter under stednr. 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, såfremt det ønskes, at der etableres et markeret fodgængerfelt med torontoanlæg.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Der ønskes en plan for skoleveje generelt, før der tages en endelig beslutning .

6. Trafiksikkerhed - oprettelse af projektstilling (B)

6.     Trafiksikkerhed - oprettelse af projektstilling (B)

Sagsnr.: 330-2014-54233               Dok.nr.: 330-2017-104728                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning, om der kan opretholdes en projektstilling, som skal understøtte Center for Teknik og Miljøs udmøntning af de tiltag, der er besluttet med kommunens trafiksikkerhedsplan.
Baggrund
Udvalget godkendte den 11. august 2014, at der ved finansiering fra de afsatte midler til trafiksikkerhed kunne oprettes en projektstilling til at varetage udarbejdelse af en trafiksikkerhedsplan samt arbejde med at realisere de aktiviteter, som planen anviser. Med udvalgets beslutning blev der oprettet en tidsbegrænset projektstilling, som udløber med udgangen af 2017.
Frem imod Byrådets beslutning af Trafiksikkerhedsplan 2016-20 den 30. maj 2016 har Center for Teknik og Miljø i samarbejde med andre dele af organisationen, borgere og andre relevante interessenter arbejdet målrettet på at beskrive indsatser og investeringer, som kan medvirke til at øge trafiksikkerhed i kommunen. Efterfølgende er arbejdet med at realisere indsatserne fra planen igangsat.
Det arbejde, der nu er igangsat i forhold til trafiksikkerhed og tryghed i trafikken i kommunen, aktiverer i udgangspunktet hvad der svarer til en fuldtidsansættelse.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Der er i lovgivningen ingen krav om, at der arbejdes med trafiksikkerhed i kommunerne, men trafiksikkerhed er på landsplan sat på dagsordenen ved mange initiativer, der skal understøtte trafiksikkerhedsarbejdet. Her tænkes blandt andet på Færdselssikkerhedskommissionens handleplaner, Rådet for Sikker Trafik og meget mere.
Det kan vælges, at der i Center for Teknik og Miljø opretholdes en projektstilling til trafiksikkerhedsarbejdet i kommunen.
Alternativt kan der træffes beslutning om, at administrationen skal håndtere trafiksikkerhedsarbejdet med den nuværende personaleressource. Dette betyder, at indsatser fra Trafiksikkerhedsplanen og henvendelser fra borgere med flere skal håndteres ved tilkøb hos en rådgiver med den risiko, at udgiften til håndtering af disse vil overskygge udgiften til, at projektstillingen fortsætter. Et andet element, som vil blive vanskeligt at løfte, er den dialog, som der skal være med kommunens skoler om trafiksikkerhedstiltag ved skolerne.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø skal derfor anbefale, at en del af de afsatte midler til trafiksikkerhed også efter den 31. december 2017 disponeres til projektstillingen, der som det primære varetager trafiksikkerhedsarbejdet i kommunen. Center for Teknik og Miljø skal foreslå, at stillingen opretholdes så længe, at der er afsat midler i budgettet til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der af anlægsramme – 222739 – Trafiksikkerheds-fremmende foranstaltninger årligt disponeres udgift til opretholdelse af projektstillingen. Udgiften ligger på ca. 500.000,00 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at projektstillingen vedrørende trafiksikkerhed i Center for Teknik og Miljø opretholdes, så længe der er afsat midler til trafiksikkerhed i budgettet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

7. 4200 Rådhuspladsen - Betalingsparkeringen i parkeringskælderen (B)

7.     4200 Rådhuspladsen - Betalingsparkeringen i parkeringskælderen (B)

Sagsnr.: 330-2012-26395               Dok.nr.: 330-2017-118242                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om det overfor Byrådet skal anbefales, at aftalen med Q-park vedrørende betalingsparkering i parkeringskælderen skal opsiges, og om det i fremtiden skal være gratis at parkere i parkeringskælderen under Rådhuspladsen i Slagelse. Udvalget skal tillige træffe beslutning om finansieringen af den manglende indtægt, der vil være resultatet af, at der indføres gratis parkering.
Baggrund
Fredag den 10. februar 2017 blev der afholdt temamøde med deltagelse af Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og borgmesteren. Et af emnerne på temamødet var parkeringsstrategien for Slagelse Kommune. Under drøftelserne blev der fremført ønske om at gøre korttidsparkering (3 timer) under Rådhuspladsen gratis hurtigst muligt. Der er i dag 130 parkeringspladser i kælderen.
Der har i 2012 været fremført et lignende ønske om at gøre parkeringen under Rådhuspladsen gratis. Sagen blev forelagt Teknik- og Miljøudvalget den 8. maj 2012 og derefter begæret i Byrådet til behandling den 29. maj 2012. Ved denne lejlighed blev ønsket ikke efterkommet.
Indtægterne fra betalingsparkeringen har hen over årene 2014, 2015 og 2016 ligget gennemsnitligt på ca. 250.000 kr. Indtægten indgår i den samlede drift under politikområde Drift og Teknik. Indtægten dækker delvist den årlige driftsudgift, der er på parkeringskælderen og som for et normalt år ligger på ca. 325.000 kr.
Ved at gøre parkeringen i parkeringskælderen gratis, vil der fremover mangle en årlig indtægt på ca. 250.000 kr.
Økonomiudvalget har på møde den 22. august 2016 besluttet, at der ikke kan meddeles kassefinansierede tillægsbevillinger, hvilket betyder at øgede udgifter til drift, der ikke er budgetmæssig dækning for, principielt skal finansieres indenfor udvalgets øvrige politikområder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at opretholde betalingsparkering eller at parkering gøres gratis.
Vurdering
En del af pladserne i parkeringskælderen benyttes i dag af Slagelse Kommune (der betaler for ca. 20 pladser) samt private eller forretningsdrivende der har lejet en P-plads hos Q-park. Det må forventes, at der også i situationen hvor parkeringen i kælderen er gratis vil være en efterspørgsel på et antal reserverede pladser. Center for Teknik og Miljø vurderer, at det vil være muligt at opnå en lejeindtægt på døgnreserverede pladser i størrelsesordenen ca. 7.200 kr. pr. plads pr. år. En del af indtægten - ca. 25% - skal dække omkostninger til administration af udlejet pladser, en opgave som Slagelse Kommune ikke varetager i dag.
Hvis det skal være muligt at reservere pladser, vil det nødvendigt, at pladserne er markeret for den enkelte abonnent, pladsen vil så ikke kunne bruges af andre parkanter når den er ledig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indførelse af gratis parkering i parkeringskælderen under Rådhuspladsen i Slagelse vil medføre, at driftsbudgettet til parkeringskælderen under politikområde Drift og Teknik reduceres med ca. 250.000 kr.
Med en forudsætning om, at 30 parkeringspladser kan udlejes til en pris på 7.200 kr. pr. år, vil nettoindtægten ligge på 162.000 kr. I dette tilfælde vil der mangle ca. 100.000 kr. i indtægt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at aftalen der er indgået med Q-park om betalingsparkering i kælderparkeringen opsiges,
2.    at der træffes beslutning om indførelse af gratis parkering i parkeringskælderen under Rådhuspladsen,
3.    at Slagelse Kommune administrere udlejning af parkeringspladser inklusiv opkrævning af leje,
4.    at den årlige leje pr. parkeringsbås fastsættes til 7.200 kr. (lejepris pr. måned 600 kr.),
5.    at der tages beslutning om finansieringen inden for udvalgets egne politikområder, såfremt parkering gøres gratis.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kom med følgende ændringsforslag:
For at fremskynde brug af gang, cykel og bus indføres der betalt parkering på alle parkeringspladser i bymidten af Slagelse.
Der etableres et kommunalt korps til kontrol af betaling.
Betalingen for parkering financierer opsætning af tavler for ledige parkeringspladser.
Et flertal bestående af Henrik Brodersen (O) og Ole Drost (V) kunne ikke tilslutte sig ændringsforslaget, og ændringsforslaget blev hermed forkastet.
Udvalget anbefalede indstillingen.
Der ønskes indført 3 til 4 timers fri parkering.
Jørn Melchior (Ø) kunne ikke tilslutte sig indstillingen.

8. Trafikbestilling 2018 for buskørsel i Dalmose-korridoren, samt til Trelleborg og Stillinge Skole (B)

8.     Trafikbestilling 2018 for buskørsel i Dalmose-korridoren, samt til Trelleborg og Stillinge Skole (B)

Sagsnr.: 330-2016-11887               Dok.nr.: 330-2016-656509                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om den del af Trafikbestilling 2018 der vedrører justeringer/ændringer i forhold til det nuværende busnet, der kan gennemføres ved et køreplanskifte den 5. august 2017 og som skal meddeles Movia senest den 7. marts 2017. Denne trafikbestilling vedrører buslinjer der har en vigtig funktion i forhold til elevbefordring. Der skal træffes beslutning om følgende forslag; A, C og D.
Baggrund
På udvalgets møde den 5. december besluttede udvalget at Center for Teknik og Miljø skulle arbejde videre med en række ændringsforslag, som er beskrevet nærmere i bilag 1.
Forslagene har alle været sendt i offentlig høring i perioden fra den 7. december 2016 til og med den 17. januar 2017. Der indkom i alt 87 høringssvar.
Heraf refererede 64 af høringssvarene til de forslag, som var i høring. De resterende 23 høringssvar refererede til andre buslinje-relaterede emner. 5 af dem refererede dog også til de forslag, som var i høring.
Forslagene til Trafikbestilling 2018 indeholder forslag A-G, der er beskrevet i bilag 1:
· Forslag A. Ny busplan for Dalmose-korridoren
· Forslag B. Justeret busplan for Slagelse by
· Forslag C.  Forbedre busbetjening af Stillinge skole med linjerne 438, 439 og 491
· Forslag D. Oprettelse af direkte buslinje til Trelleborg og ændre buslinje 439
· Forslag E. Sundheds og Seniorudvalget ønsker bedre betjening af Rådmandscentret
· Forslag F. ”Korsør – Byen møder vandet-udvalget” (§17 stk. 4) ønske til linje 438
· Forslag G. betjening af Slagelse – Sønderup – Ørslev
Beslutning om ændringer af den kollektive trafik i Slagelse Kommune sker over 2 udvalgsmøder:
1. Under dette dagsordenpunkt skal udvalget træffe endelige beslutning om Trafikbestilling 2018 vedrørende forslag A, C og D. På et efterfølgende dagsordenpunkt drøftes forslag B og E.
2. På udvalgets møde den 3. april 2017 træffes endelig beslutning om Trafikbestilling 2018 vedrørende forslag B, E, F og G.
Ændringerne for forslag A, C og D træder i kraft medio august 2017, grundet hensyn til ændring af ringetider på involverede skoler. Alle øvrige ændringer træder i kraft primo december 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Med trafikbestillingen har udvalget følgende handlemuligheder;
· at fastholde det eksisterende busnet,
· at foretage ændringer indenfor den økonomiske ramme, således at udvidelser på en buslinje finansieres af besparelser på en anden buslinje.
Hvis udvalget ønsker at foretage større ændringer, der medfører merudgifter som forventeligt ikke kan finansieres indenfor det forventede budget i overslagsår 2018, vil det være nødvendigt at reducere på serviceniveauet enten indenfor det enkelte budget eller indenfor det samlede politikområde, alternativt ved en budgetrammeudvidelse i forbindelse med budgetaftalen for 2018.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø har gennemgået de 87 indkomne høringssvar og heraf vedrører 30 høringssvar forslag A, 11 høringssvar forslag C og 11 høringssvar forslag D. Høringssvarene er samlet i en hvidbog i bilag 2.
Forslag A
Det vurderes at høringssvarene ikke giver anledning til ændring af Center og Teknik og Miljøs anbefaling af gennemførelse af forslag A1 og A3. Forslag A1 indebærer nye køreplaner for buslinjerne 431, 433, 496 og 497, mens forslag A3 indebærer udvidelse af køreplanen for buslinje 495 med 4 dobbeltture mellem Eggeslevmagle og Skælskør. Der foretages justeringer af A1 med udgangspunkt i indkommet høringssvar. Linje 497 linjeføring er justeret på baggrund af erfaringer fra prøvekørsel, hvor et stoppested ved Oreby viste sig ikke være mulig trafiksikkerhedsmæssigt. I det nye forslag køres der ikke via Hårslev Virkelyst, men gennem Oreby og Eggeslevmagle (se linjeføring i bilag 1, side 11).
Forslag C
Høringssvarene gav blandt andet anledning til en tæt dialog med Stillinge Skole og Trelleborg Skole som resulterede i en anbefaling om, at lægge 438, 439 og 491 ca.30-40 min senere om morgenen, for at tilgodese eleverne der får kort ventetid, når ringetiderne ligeledes justeres. Dette er en ny løsning C3.
Forslag C3 tilgodeser i høj grad både elever på Stillinge Skole og Trelleborg Skole, men medfører at passagerer der benytter buslinjerne f.eks. til Slagelse vil ankomme enten senere eller tidligere end i dag. F.eks. vil elever til uddannelsesfirkanten få længere ventetider.
Center for Teknik og Miljø anbefaler at LTE beslutter at gennemfører forslag C3: Justering af buslinjerne 438, 439 og 491 til 30-40 min senere på udvalgte afgange.
I høringssvaret fra Trelleborg Skole og Stillinge Skole ønskes en telebusafgang med linje 439.  En telebusafgang er en omkostningsfuld løsning ift. den forventet lave benyttelse. Hvis dette ønske tilgodeses må det forventes, at kommunens øvrige skoler vil ønske at have tilsvarende muligheder. Center for Teknik og Miljø anbefaler at der ses på dette forslag i forbindelse med Trafikbestilling 2019.
Forslag D
Det vurderes at høringssvarene giver anledning til ændring af Center og Teknik og Miljøs anbefaling. 5 høringssvar støtter ikke høringsforslaget, hvor Hejningevej ikke betjenes, men en direkte linje til Trelleborg oprettes. Det vil have konsekvenser for måske op til 19 elever/uddannelsessøgende, samt øvrige borgere der skal til Stillinge Skole eller Slagelse by. Slagelse Kommune er ikke forpligtet til at betjene elever der ikke benytter deres distriktsskole/uddannelsessøgende. Dog anbefaler Center for Teknik og Miljø at alle borgere samt fremtidige skoleelever på Hejningevej tilgodeses og anbefaler derfor ikke ændringsforslag D1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslagene til ændringer af den kollektive bustrafik har følgende økonomiske konsekvenser:
Forslag A1, C1, C2 og C3, D1 kan gennemføres uden merudgifter.
Følgende forslag medfører udvidelse af budgetrammen:
A2 medfører en merudgift på ca. 0,9 mio.kr. om året.
A3 medfører en merudgift på ca. 0,15 mio. kr. om året.
D2: Ønskes en direkte linje til Trelleborg oprettet samtidigt med, at der ikke sker ændringer på buslinje 439, vil det betyde en merudgift på ca. 0,2 mio. kr. årligt.
Center for Teknik og Miljø anbefaler at gennemføre forslag A3 på trods af, at der vil være tale om en udvidelse svarende til ca. 0,15 mio. kr. Det viser sig ofte, at der ikke er sammenfald mellem de estimerede og de faktiske udgifter. Med en gennemgang af kommunens udgifter til ”Lokale ruter” over en de seneste fem år, viser det sig, at efterreguleringen alene på denne del af buskørslen har varieret mellem -5,3 mio. kr. i 2015 til forventeligt ca. 3,9 mio. kr. i 2016. Hvis der ses bort fra 2015, som var et særligt år hvor Movia indført en ny beregningsmodel for beregning af kommunernes tilskud til den kollektive bustrafik, har Slagelse Kommune generelt modtaget en positiv efterregulering.
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Teknik og Miljø har haft den samlede skitse for trafikbestillingen i høring hos uddannelsesudvalget. Dertil er Center for Sundhed og Ældre samt Center for Handicap og Psykiatri orienteret om høringen.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at A1 og A3 gennemføres indenfor den nuværende økonomiske ramme,
2.    at C3 gennemføres,
3.    at fastholde buslinje 439 og nuværende serviceniveau til Trelleborg,
4.    at der til Trafikbestilling 2019 undersøges telebus-løsninger for skoler.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

9. Drøftelse af busbetjening af Slagelse by og Skælskør by (D)

9.     Drøftelse af busbetjening af Slagelse by og Skælskør by (D)

Sagsnr.: 330-2016-11887               Dok.nr.: 330-2017-66242                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget bedes drøfte mulighederne for at forbedre busbetjeningen af Slagelse by og Skælskør by, inden der tages endelig beslutning herom til udvalgets møde i april.
Baggrund
Trafikbestilling 2018 indeholder forslag A-G, men kun følgende forslag, der er beskrevet nærmere i bilag 1, vil blive drøftet:
· Forslag B. Justeret busplan for Slagelse by
· Forslag E. Sundheds- og Seniorudvalget ønsker bedre betjening af Rådmandscentret
Retligt grundlag
Lov om Trafikselskaber.
Handlemuligheder
Med trafikbestillingen har udvalget følgende handlemuligheder:
· at fastholde det eksisterende busnet
· at foretage ændringer indenfor den økonomiske ramme, så udvidelser på en buslinje finansieres af besparelser på en anden buslinje  
· at foretage større ændringer, der evt. medfører merudgifter
Udvalget kan drøfte, hvordan de vil gøre brug af handlemulighederne.
Vurdering
Forslagene har alle været sendt i offentlig høring fra den 7. december 2016 til og med den 17. januar 2017. Der indkom i alt 87 høringssvar. Heraf vedrører 12 høringssvar forslag B og 6 høringssvar forslag E. Høringssvarene er samlet i en hvidbog i bilag 2. Dertil har busborgergruppen vurderet forslagene og givet deres holdning til kende. 
Forslag B
I alt 4 høringssvar udtrykte utilfredshed med, at Holmstrupvej ikke betjenes. På baggrund af høringen og busborgergruppens anbefaling, foreslås en alternativ linjeføring B3, hvor 904 kører både på Holmstrupvej og Århusvej i en dobbelt-ringlinje. Det indebærer nedlæggelse af 905 og kun timesdrift på 904. 
Forslag B3 sikrer betjening på både Holmstrupvej og Århusvej med en ny ringlinje. Der vil være gode togforbindelse én gang i timen for både Vestbyen og Nordbyen. Dog er der ikke direkte forbindelse fra Centrum til Vestbyen eller til Centrum fra Nordbyen. Derfor vil dette forslag betragtes som en servicelinje, samt en forringelse af Vestbyen ift. nuværende serviceniveau.
Forslag E
I alt 6 høringssvar udtrykte tilfredshed med, at de 3 afgange på buslinje 909 foreslås genetableret.
Flere høringssvar forslår, at kørslen udføres af privat udbyder, og ikke via Trafikselskabet Movia. Det er lovpligtigt, at al kørsel tilgængeligt for offentligheden er via Trafikselskabet Movia iht. Lov om Trafikselskaber. Dog er det muligt at oprette en lukket kørsel, der henter specifikke borgere, men det er en omkostningsfuld løsning, der kun gavner få borgere. Denne løsning E4 anbefales derfor ikke af Center for Teknik og Miljø.
Et alternativt forslag E3 er at genoprette en tur kl. 15.45 på buslinje 909 med eksisterende busser, der er til rådighed. Det betyder, at der fortsat ikke vil være en busafgang kl. 13.45 og 14.45. Denne løsning anbefales af busborgergruppen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslagene til ændringer af den kollektive bustrafik har følgende økonomiske konsekvenser:
Forslag B1, B2, B3 kan gennemføres uden merudgifter.
Følgende forslag medfører udvidelse af budgetrammen:
E1 medfører en merudgift på ca. 0,9 mio. kr. om året.
E3 medfører en merudgift på ca. 0,1 mio. kr. om året
E4 medfører en merudgift på ca. 0,5 mio. kr. om året
Konsekvenser for andre udvalg
Center for Teknik og Miljø har sendt den samlede skitse for trafikbestillingen i høring hos Uddannelsesudvalget. Dertil er Center for Sundhed og Ældre samt Center for Handicap og Psykiatri orienteret om høringen.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter, om 909 skal udvides med 1 eller 3 eftermiddagsafgange på hverdage,
2.    at udvalget drøfter, hvordan udvidelser på linje 909 finansieres,
3.    at udvalget drøfter, om Center for Teknik og Miljø skal arbejde videre med forslag B1 eller B3 eller fastholde betjeningen i Slagelse by.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Drøftet.
Udvalget ønsker at 909 udvides med en ekstra afgang kl. 15.45.
Udvalget anbefaler, at der afsættes midler på de kommende budgetforhandlinger til
909 (Solskinbussen) og genindførelse af 699 (Dalmose - Skælskør).
Et flertal bestående af Jørn Ole Dideriksen (V), Ole Drost (V) og Henrik Brodersen (O)  foreslår, at der arbejdes videre med B3.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) ønsker, at der arbejdes videre med B1.

10. Besparelser på politikområde Drift og Teknik (D)

10.   Besparelser på politikområde Drift og Teknik (D)

Sagsnr.: 330-2016-46693               Dok.nr.: 330-2017-112424                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
På udvalgsmødet den 9. januar og den 6. februar (1. budgetopfølgning) orienterede Center for Teknik- og Miljø om de forventede driftsudfordringer for 2017 og 2018 inden for politikområde Drift og Teknik.
Udvalget skal drøfte, hvordan de forventede budgetafvigelser skal finansieres indenfor egne politikområder.
Baggrund
Med udgangspunkt i drøftelserne på udvalgsmøderne 9. januar og 6. februar og det foreløbige regnskab for 2016, er der i vedlagte skema nærmere redegjort for merforbruget på driften i 2016, og det forventede merforbrug for 2017 og 2018 fordelt på politikområdets enkelte enheder.
Økonomiudvalget har på mødet den 22. august 2016 besluttet, at der ikke kan meddeles kassefinansierede tillægsbevillinger, hvilket betyder, at øgede udgifter til drifts- og anlægsaktiviteter, der ikke er budgetmæssig dækning for, skal finansieres indenfor udvalgets øvrige rammer/politikområder. Det samme er gældende for de budgetreduktioner på driften, som mangler at blive udmøntet.

Finansieringen kan findes ved, at udvalget træffer beslutning om omplacering af eventuelle overskydende midler (mindreforbrug) samt ved varige omprioriteringer indenfor budgetrammerne.
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet et overordnet forslag til mulige besparelser (omprioriteringer) med henblik på, at udvalget på det næstkommende udvalgsmøde tager stilling til, hvordan besparelserne konkret skal udmøntes. Forslaget vil foreligge inden mødet.
Forslaget vil betyde en mærkbar serviceforringelse på en lang række områder.
På mødet vil administrationen nærmere redegøre for forslaget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Besparelserne har personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag til mulige besparelser drøftes,
2.    at drøftelserne udmøntes i konkrete forslag, som fremlægges på det næstkommende udvalgsmøde.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Kurt Rasmussen (A)
Drøftet.

11. Gadebelysning - den videre proces (B)

11.   Gadebelysning - den videre proces (B)

Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2017-121430                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i Byrådets beslutning d. 30. januar 2017.
Baggrund
Der er i budget for 2016 og overslagsårene for gadelys indlagt besparelser på 1,5 mio. kr. i 2016, 4,2 mio. kr. i 2017, 4,5 mio. kr. i 2018 og 5,0 mio. kr. i 2019.
På Byrådsmødet d. 30 januar indstillede administrationen, at de i budget 2016-19 aftalte besparelser på vejbelysning delvist blev indfriet på basis af det nye oplæg til leveringsaftaler med SK Gadelys A/S. Oplægget omfattede en årlig besparelse på ca. 2 mio. kr. som følge af reduktion i eludgifter ifm. investering i LED belysning.
På mødet besluttede Byrådet, at der ikke skulle ske besparelser på gadebelysningen på nuværende tidspunkt, men at sagen sendes tilbage til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget, og at der udarbejdes en belysningspolitik. Udgangspunktet for en sådan belysningspolitik skal være, at der sikres mest mulig tryghed, forebyggelse af kriminalitet og trafiksikkerhed. Når SK Forsyning på det grundlag har mulighed for at investere yderligere i energibesparende gadelys, kan der tages initiativ til en ny længere kontrakt, idet samme forhold søges gennemført i andre udbyderes forsyningsområde i kommunen.
Byrådets beslutning betyder at eksisterende drifts- og investeringsvirksomhed er gældende, og at det derfor ikke for nuværende er muligt at indfri budget 2017 krav til besparelse på 4,2 mio. kr. for gadelys.
Økonomiudvalget har på møde den 22. august 2016 besluttet, at der ikke kan meddeles kassefinansierede tillægsbevillinger, hvilket betyder at den manglende besparelse i 2017 skal finansieres indenfor udvalgets øvrige rammer/politikområder.
En ny belysningspolitik og implementering af denne vil være afhængig af, hvor meget der på sigt overordnet beløbsmæssigt skal afsættes til gadelys, herunder til generel service og investeringer i LED.
Belysningen er i dag områdebestemt, hovedsageligt besluttet før kommunalreformen.
Ud over Byrådets beslutning om at belysningspolitikken skal sikres mest mulig tryghed, forebyggelse af kriminalitet og trafiksikkerhed, skal /bør belysningspolitikken også tage hensyn til andre særlige forhold i områder, pladser og veje, herunder f.eks. historiske forhold.
Belysningspolitikken skal udstikke de overordnede rammer for, hvorledes der skal belyses, harmonisering af natslukninger og muligheder for tilslutninger af julebelysning m.m.
Belysningspolitikken udgør desuden grundlaget for udarbejdelsen af en belysningsplan, der nærmere beskriver valg af belysningsmateriel.
Planen danne grundlag for en leveringsaftale mellem Kommunen og SK gadelys A/S.
Udarbejdelse af belysningspolitik, belysningsplanplan og leveringsaftale vil ske i løbet af 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at sagen drøftes,
2.    at drøftelserne udmøntes i konkret forslag til en belysningspolitik på et af de næstkommende udvalgsmøder,
3.    at udvalget gennemfører nye besparelser på 4,2 mio. kr. i 2017 inden for egne politikområder til erstatning for den indlagte besparelse.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Ad 1 og 2) Drøftet.
Ad 3) Udvalget videresender den manglende indfrielse af budget 2017 krav til besparelse på 4,2 mio. kr. i 2017 til Økonomiudvalget.

12. Besparelsespotentiale i forhold til analyse af færgedriften (D)

12.   Besparelsespotentiale i forhold til analyse af færgedriften (D)

Sagsnr.: 330-2015-22907               Dok.nr.: 330-2017-114573                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte besparelsespotentiale i forhold til analysen om færgedriften.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttede på møde den 1. februar 2016, at der skulle laves en analyse af færgedriften. I den forbindelse har Kommunalteknisk Rådgivning v/Holger Prehnum i august 2016 udarbejdet vedlagte analyse.
Analysen peger på en række muligheder for forbedringer, effektiviseringer og besparelser i forhold til driften hvad angår organisering, takster, administrative forhold samt sejlads med videre. Der er i alt 80 besparelsesforslag for i alt 2 mio. kr.
På baggrund af analysen har Agersø Omø Færgerne lavet en gennemgang af de foreslåede besparelsesforslag og kategoriseret dem ud fra følgende kriterier:
· Ikke placerbare forslag
· Besparelser der umiddelbart kan gennemføres
· Besparelser der måske kan gennemføres efter forhandling med FOA
· Besparelser der kan gennemføres efter udbudsrunde
· Forslag hvor der ingen besparelser er
· Forslag der giver udgifter – men ingen besparelser
· Forslag til indtægtsgivende aktivitet
· Forslag til fremtidsscenarie
Agersø Omø Færgernes gennemgang er vedlagt sagen.
Ø-udvalget har på Ø-udvalgsmøder den 30. august 2016 og 6. november 2016 drøftet analysen.
Ø-udvalget er kommet med følgende kommentarer på mødet den 30 august 2016:
· Hvis man fastholder den nuværende aftale mellem Slagelse Kommune og Korsør Havn om færgedrift, bør budget og service fastlåses i en 3-årig periode for at opretholde en sikker og stabil færgedrift.
· Det anbefales, at der etableres kontor på Stigsnæs, da det giver mulighed for synlig ledelse i forhold til færgepersonalet. Ø-udvalget mener, at færgekontoret bør kunne håndtere den mulige kontakt mellem færgebrugere og administrativt personale.
· Det anbefales, at man på baggrund af den nuværende situation fastholder ordningen med en chefskipper på hver færge, da de påtager sig et stort ansvar for den daglige drift.
· Man kan som udgangspunkt ikke anbefales, at der ændres i rabatordningerne til øboerne, men anmoder om at få oplysende materiale tilsendt, der viser beregningerne for de gældende rabatordninger. Derudover opfordrer udvalget til en øget kontrol med fraflyttede øboeres frikort for at forhindre misbrug.
· Man mener ikke, at man helt kan lukke for telefonbetjening grundet øernes befolkningssammensætning og øboernes behov. Udvalget foreslår, at man undersøger muligheden for at reservere billetter via trykknapbetjening.
· Det anbefales, at der sejles energibesparende, og opfordrer derfor til, at der monteres måleudstyr på færgerne, som gør det muligt at skabe et grundlag for at lave beregninger for energibesparende sejlads.
Herudover er der ikke kommet forslag eller kommentarer fra Ø-udvalget.
På mødet vil administrationen nærmere redegøre for analysen og processen.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at analysen og de indkomne kommentarer fra Ø-udvalget og Agersø Omø Færgerne drøftes,
2.    at der løbende arbejdes videre med at effektivisere driften af færgerne.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Drøftet.

13. Behandling af ansøgning om tilskud til Småøernes LAG (B)

13.   Behandling af ansøgning om tilskud til Småøernes LAG (B)

Sagsnr.: 330-2017-12696               Dok.nr.: 330-2017-98742                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal behandle en ansøgning fra Småøernes LAG på 20.000 kr. Ansøgning om støtte er sendt til alle 19 kommuner med øer, som er med i Sammenslutningen af Danske Småøer.
Baggrund
Småøernes LAG arbejder for at skabe udvikling på de 27 småøer, der udgør Sammenslutningen af Danske Småøer. Småøernes LAG arbejder ud fra EU's Hav- og Fiskeriprogram samt Landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020 med fokus på småøerne, som Agersø og Omø er en del af. Der uddeles støtte til projekter i henhold til Småøernes LAGs udviklingsstrategi, som har fokus på erhvervs- og turismeudvikling, bosætningsindsatser samt samarbejdende udviklingsprojekter. Småøernes LAG oplyser, at man i 2017 råder over en ramme til drift og til projekttilskud på 3.931.147 kr.
I perioden for det tidligere Landdistriktsprogram (2007-2013) fordelte Småøernes LAG et samlet beløb på 50 mio. kr. til 140 forskellige projekter på småøerne. I forhold til Slagelse Kommune har Småøernes LAG ydet støtte til renovering af Agersø Købmand samt igangsættelse af maritime aktiviteter på Omø Havn – herunder etableringen af en fiskebutik.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om oprettelse og drift af lokale aktionsgrupper under hav- og fiskeriudviklingsprogrammet og under landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge mellem følgende handlemuligheder:
1. At yde et tilskud til Småøernes LAG. Hermed viser kommunen sin opbakning til Småøernes LAG, der arbejder for at skabe udvikling på landets småøer. Med dette tilskud støtter kommunen begge LAG’er, der operer indenfor kommunegrænsen (Småøernes LAG og Landudvikling Slagelse).
2. Undlade at yde et tilskud til Småøernes LAG under henvisning til, at der allerede eksisterer puljer i kommunen i form af Landudvikling Slagelses KVIK-pulje samt kommunens Landdistriktspulje, som foreninger og borgergrupper på Agersø og Omø kan søge til konkrete projekter. Igennem disse puljer støtter kommunen allerede den lokale udvikling på Agersø og Omø. 
Vurdering
Udviklingssekretariatet vurderer at Småøernes LAG bidrager til at understøtte udviklingen på småøerne i form af sparring og rådgivning i forhold til udviklingsideer og ved at yde økonomisk støtte til i konkrete projekter. Det anbefales derfor, at der ydes et tilskud til Småøernes LAG. Administrationen gør imidlertid opmærksom på, at kommunen i henhold til Kommunalfuldmagten skal anvende kommunale midler på aktiviteter, der kommer Slagelse Kommunes borgere til gavn. Det anbefales derfor, at der stilles krav om, at et eventuelt tilskud skal øremærkes til aktiviteter og projekter på Agersø og Omø. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Landudvikling Slagelse har imidlertid oprettet en KVIK-pulje på i alt 600.000 kr. for 2015 og 2016 med midler fra Slagelse Kommune. Foreninger og borgergrupper på Agersø og Omø kan søge denne pulje om støtte til udviklingsprojekter og har i denne periode fået 101.250 kr. af de 600.000 kr. til konkrete projekter på øerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der ydes et tilskud på 10.000 kr. til Småøernes LAG af udvalgets projektmidler,
2.    at beløbet ydes under betingelse af, at det anvendes på konkrete aktiviteter og projekter, der kommer Agersø og Omø til gavn.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

14. Lokalrådenes behov for at afholde møder i kommunale bygninger (B)

14.   Lokalrådenes behov for at afholde møder i kommunale bygninger (B)

Sagsnr.: 330-2017-11898               Dok.nr.: 330-2017-93791                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ifølge kommunens takster skal ikke folkeoplysende foreninger betale 125 kr. pr. påbegyndt time for afholdelse af møder i kommunale bygninger. Lokalrådene har imidlertid efterspurgt mulighed for at kunne holde møder i kommunale bygninger uden betaling. En sondering blandt lokalrådene viser, at lokalrådenes udgift til leje af lokaler i kommunale bygninger vil andrage et beløb på 9.000 kr. i 2017.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan beslutte:
1. At afsætte et beløb på 9.000 kr. til dækning af udgifter i forbindelse med lokalrådenes leje af lokaler til mødeaktivitet i 2017. Hermed understøtter udvalget den demokratiske dialog og grundlaget for at skabe lokaludvikling i områder, hvor der ikke er mulighed for at holde møder andre steder end i kommunale bygninger.
2. Ikke at dække lokalrådenes leje af mødelokaler i kommunale bygninger for at fastholde princippet om, at ikke folkeoplysende foreninger skal betale for brug af kommunale bygninger – jævnfør gældende takst.
Vurdering
Kommunens lokalråd arbejder for at understøtte den lokale dialog og fungerer som dialogpart i forhold til kommunen. De udfylder derfor en vigtig rolle for den demokratiske dialog og udvikling i kommunens landdistrikter. Det anbefales derfor, at der ydes støtte til dækning af lokalrådenes leje for afholdelse af møder i kommunale bygninger i situationer, hvor der ikke findes andre reelle alternativer. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget afsætter 9.000 kr. til dækning af lokalrådenes leje af kommunale bygninger til mødeafholdelse. Midlernes tages fra udvalgets projektmidler.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Godkendt.

15. Forhøjet vandstand den 3. - 5. januar 2017, Evaluering (B)

15.   Forhøjet vandstand den 3. - 5. januar 2017, Evaluering (B)

Sagsnr.: 330-2017-15580               Dok.nr.: 330-2017-124396                                          Åbent
Kompetence: BRK
Beslutningstema
Der er udarbejdet en evalueringsrapport i forlængelse af indsatsen ved den forhøjede vandstand i januar 2017. Der er fremkommet en rækker anbefalinger, som lægges op til drøftelse og beslutning i beredskabskommissionen.
Baggrund
I perioden 3.-5.-januar 2017 var der forhøjet vandstand i Slagelse Kommune, som bl.a. krævede Redningsberedskabets indsats.
I forlængelse af hændelsen har Kommunen udarbejdet en evalueringsrapport (vedlagt).
Evalueringsgruppen har 5 sammenfattende anbefalinger i rapporten:
1. Det skal sikres at ressourcepersoner (staben) samles hurtigere med henblik på at koordinere Kommunens beredskabsindsats tidligst muligt, hvorved forberedelsesfasen optimeres, ligesom en tidlig kommunikationsindsats kan iværksættes.
2. Konkrete plansæt skal revideres hos de enkelte sektorer, fx omkring kloakker.
3. Der skal undersøges, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at anskaffe supplerende midlertidige afværgeforanstaltninger, fx water tubes (kommissorium fremgår af bilag 2).
4. Kommunikationsindsatsen skal optimeres, så den sker så tidligt som muligt, både generelt og lokalt, ligesom informationer om stormflod skal synliggøres yderligere via Kommunens hjemmeside m.v. Foruden de relevante aktører skal Kommunes kommunikationsafdeling inddrages i forbedring og planlægning af kommunikationsindsatsen som helhed.
5.  Der foretages en justering i enhedernes egne plansæt og procedurer.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Et udbud jf. reglerne afholdes inden for beredskabets økonomiske ramme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Beredskabschefen indstiller,
1.    at Beredskabskommissionen godkender evalueringsgruppens anbefalinger.
2.    at Beredskabskommissionen løbende orienteres om resultater i medfør af anbefalingerne.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.

16. Politisk årshjul 2017 (B)

16.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2017-108502                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Taget til efterretning.

17. Pressemeddelelser (B)

17.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-108690                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Intet.

18. Eventuelt (O)

18.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-108712                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Intet.

19. Driftsbevillinger vedr. køb af erhvervsarealer og bygninger ved Stigsnæs (B)

19.   Driftsbevillinger vedr. køb af erhvervsarealer og bygninger ved Stigsnæs (B)

Sagsnr.: 330-2017-9179                 Dok.nr.: 330-2017-140220                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling driftsbevillinger vedr. arealer og bygninger ved Stigsnæs.
Baggrund
Anlægsbevilling
Byrådet vedtog den 27. juni 2016 på lukket dagsorden at købe en række arealer og bygninger ved Stigsnæs, idet Slagelse Kommune afholder udgifter til egen advokat og tinglysning. Den samlede udgift var skønnet til 10,1 mio. kr., som blev vedtaget finansieret af kassebeholdningen.
Slagelse Kommune overtog ejendommene pr. 31. december 2016.
Udgifter i forbindelse med købet:
Køb af arealer og bygninger................. 10,000 mio. kr.
Tinglysning......................................... 0,139 mio. kr.
Advokat............................................. 0,035 mio. kr.
Det er pt. ikke afklaret, hvorvidt der kommer yderligere udgifter i form af køb af evt. nødvendige betalingsrettigheder til brug ved bortforpagtningen af landbrugsarealerne.
Driftsbevilling
I forbindelse med vedtagelsen af købet blev de afledte driftsudgifter ikke medtaget.
Der søges derfor en driftsbevilling på 0,328 mio. kr. til dækning af nedenstående årlige udgifter:
Ejendomsskat..................................... 0,212 mio. kr.
Udenomsarealer og grønne arealer......... 0,050 mio. kr.
Forsikringer mv................................... 0,066 mio. kr.
Driftsudgifternes beregning er foretaget på baggrund af den tidligere ejers oplysninger.
Der søges ligeledes en indtægtsbevilling til de årlige forpagtningsafgifter:
Forpagtningsafgifter............................. 0,100 mio. kr.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at Byrådet nye driftsbevillinger.
Handlemuligheder
- Godkende driftsbevillinger samt den foreslåede finansiering.
- Godkende, men foreslå en anden finansiering.
Vurdering
Driftsbevillingerne for 2017 foreslås finansieret fra tværgående puljer under konto 06 (Økonomiudvalget). Finansieringsforslaget forudsætter, at Byrådet i marts godkender overførsel af mindreforbrug i 2016 på konto 06 til 2017.
Driftsbevillingerne for 2018 og overslagsårene foreslås medregnet i budgetgrundlaget for Budget 2018-21.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift, sted 013039 (udgift)
06.03
0,328
0,328
0,328
0,328
Drift, sted 005005
(indtægt)
01.05
  - 0,100
- 0,100
- 0,100
- 0,100
Drift, tværgående puljer
01.03
-0,228
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
0
-0,228
-0,228
-0,228
Konsekvenser for andre udvalg
Udgiftsbevillingen i forbindelse med de årlige udgifter vil betyde at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets driftsbudget vil blive forøget med 0,328 mio. kr. i 2017 og overslagsårene.
Indstilling
Økonomi- og teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der gives en udgiftsbevilling på 0,328 mio. kr. til stednummer 013039 til drift af arealer og ejendomme samt en indtægtsbevilling på 0,100 mio. kr. til stednummer 005005 til forpagtningsindtægterne på bortforpagtede markjorder i 2017,
2.    at nettodriftsbevillingen for 2017 finansieres inden for politikområde 01.03 (tværgående puljer under Økonomiudvalget),
3.    at nettodriftsbevillingen for 2018 og overslagsårene medregnes i budgetgrundlaget 2018-21.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. februar 2017:
Fraværende: 
Økonomiudvalget opfordrer til, at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget drøfter, hvordan arealer og bygninger på Stigsnæs kan aktiveres frem til anden anvendelse.
Anbefales i øvrigt til byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 27. februar 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (V)
At 1 til 3 godkendt.
(Ø) stemte imod.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker et oplæg til hvordan området og bygninger kan aktiveres og driftes frem til anden anvendelse.