Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 3. april 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-168739                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-168738                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
Status på sager – skoleveje.

Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Henrik Brodersen (O) ønskede en status på Flakkebjerg Skole og igangsatte trafikforanstaltninger.
Kurt Rasmussen (A):
- ønskede en status på henvendelse fra Michael Corfitzen vedr. parkeringsforhold.
- orienterede om henvendelse om huller på Lovsøvej.
- orienterede om henvendelse vedr. bus 432.
Centerchef for Teknik og Miljø orienterede om:
- trafikforhold skoleveje.
- projekt "Grøn vækst" på foranledning af henvendelse fra Jørn Melchior Nielsen (Ø).
Økonomi- og Teknikdirektøren orienterede om nedrivning af tribune på gl. stadion i Korsør.

3. Budget 2018-2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

3.     Budget 2018-2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-22978               Dok.nr.: 330-2017-195699                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til udvalgets næste temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021. Den overordnede politiske tidsplan for budgetlægningen fremgår af bilag 1.
Som et indledende element i budgetlægningen indgår tematiske drøftelser i alle fagudvalg om grundlaget for budgettet, herunder udfordringer og muligheder på området.
Udvalget har følgende politikområder: Landdistriktsudvikling, Drift og Teknik og Kommunale Ejendomme, som:
I 2016 viser et mer-/mindreforbrug på henholdsvis 1,2, -1,9 og 2,8 mio.kr.
I 2017 viser en foreløbig vurdering et mer-/mindreforbrug på henholdsvis 1,4, -9,2 og -1,1 mio. kr.
Underskuddet på Drift og teknik skyldes i væsentlig omfang ”strukturel ubalance” på områderne gadelys, vintervedligeholdelse, vejbidrag og kolonihaver.
I vedlagte notat redegøres for de respektive politikområder.
På mødet vil administrationen nærmere redegøre for områderne.
Udvalget kan vælge at dække underskuddet på politikområdet Drift og Teknik: ved overførsel over overskud fra de øvrige politikområder, at inddrage Byråd i en eller flere af områderne med strukturel ubalance og/eller gennem besparelser inden for området
På udvalgsmøde d. 6. marts har udvalget drøftet overordnet forslag til mulige besparelser inden for
bl.a. grønne områder, offentlige toiletter, asfalt, renholdelse og vejdrift.
Udvalget kan bestille oplæg og analyser til junimødet vedr. de emner, som udvalget finder væsentlige.
Udvalget kan desuden jf. ovenstående vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde den 24. april.
I maj er der mulighed for at inddrage brugerbestyrelser, råd og andre interessenter, fx via dialogmøder.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.   at  udvalget drøfter hvilke emner, der ønskes drøftet på Byrådets temadrøftelse i april,
2.   at  udvalget drøfter hvilke oplæg og analyser, der ønskes udarbejdet til budgetdrøftelse på udvalgsmødet i juni.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet.
Kurt Rasmussen (A) ønsker en belysning af "kan"/"skal" opgaver.
Udvalget har fokus på udfordringer, som skyldes den strukturelle ubalance inden for områderne: gadelys, vintervedligeholdelse, kolonihaver og evt. vejbidrag.
Udvalget har desuden fokus på, at der afsættes tilstrækkelige midler til rottebekæmpelse og brorenoveringer.

4. Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

4.     Etablering af 6-8 fritliggende skæve boliger(B)

Sagsnr.: 330-2017-10197               Dok.nr.: 330-2017-211122                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
På baggrund af drøftelser i Handicap og Psykiatriudvalget indstilles forslag til placering og udarbejdelse af skitseprojekt for 6-8 fritliggende skæve boliger på en nuværende kommunalt ejet grund i Slagelse byområde.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har drøftet mulighederne for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger til borgere der i længere perioder har haft skiftende ophold på forsorgshjem og i perioder boet i en lejebolig kombineret med i andre perioder at være boligløs.
I den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015 og Strategiplan for Udsatteområdet fremgår det, at Slagelse Kommune ønsker at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til udsatte borgere. Slagelse Kommunes bolig tilbud til udsatte borgere består aktuelt af 11 skæve boliger i Slagelse by med henholdsvis 6 boliger i Nansensgade og 5 boliger på Klosterbanken begge boliggrupper er etableret som almene boliger i et velfungerende samarbejde med Slagelse Boligselskab.
Blandt gruppen af udsatte borgere er imidlertid en gruppe borgere, der har meget svært ved at bo tæt op ad andre medbeboere samt at opbygge rimelige relationer til naboer eller øvrige sociale relationer. Sådanne ustabile boligforhold og manglende relationer har ofte medført andre tilstødende sociale problemer som alkoholmisbrug, dårlige sundhedstilstande m.m. Det er for disse borgere erfaringen at et boligtilbud i en skæv bolig som er etableret som selvstændige fritliggende boliger f.eks. pavillonlignende boliger på et passende grundareal hvor der er nogen luft/afstand mellem boligerne og god mulighed for at kombinere en tilbagetrukket tilværelse samtidigt med den tryghed en social vicevært betyder kan stabilisere og ændre borgerens samlede livssituation i retning mod en mere stabil tilværelse.
På baggrund af ovenstående anbefaler Handicap og Psykiatriudvalget at drøfte muligheden for at etablere 6-8 fritliggende skæve boliger på den kommunalt ejede grund Kassebjerggaard.
Skitseforslag
Der er udarbejdet et udkast til tids-/ og procesplan hvori er indarbejdet de nødvendige processer der knytter sig til etablering af boliger som et ”barmarks” byggeri, herunder de processer der vedr. planforhold som udarbejdelse af lokalplan m.m. Til konkretisering af placering af de 6-8 boliger på grunden kan udarbejdes et skitseforslag, der vurderes at koste kr. 120.000 ekskl. moms.
Vigtige dialoger med interessenter
Der er yderligere drøftet et betydeligt fokus på at indgå i de helt nødvendige dialoger med alle relevante interessenter. Disse dialoger vil dels omfatte de gældende høringer omkring udarbejdelse og godkendelse af planforhold. Men der er yderligere fokus på at formidle viden til alle relevante interessenter, såvel ved initiativer fra Slagelse Kommune som ved ønsker fra interesserne, med henblik på at formidle viden om beboergruppen og rammerne for botilbuddet.
Placering og arealbehov
Administrationen har fremlagt 4 kommunale grunde, hvor 2 grunde har været detailvurderet. På denne baggrund peger Handicap og Psykiatriudvalget på en placering på Kassebjerggaard grunden som den bedst egnede. Det har tidligere været undersøgt om der var kommunale bygninger der kunne anvendes med den fritliggende boligform, hvilket ikke er tilfældet.
Med udgangspunkt i at der etableres op til 8 boliger på maximalt 40 m2 samt et fælleslokale på 50m2 inkl. et personaleareal på ca. 15 m2 udgør det bebyggede areal 370 m2. Med en forudsætning om en bebyggelsesprocent på 10 % udgør arealbehovet 3.700 m2 Hertil kan komme et areal til adgangsvej afhængig af boligernes placering på det samlede grundareal, der udgør ca. 33.000 m2
Statstilskud til etablering af skæve boliger
Til etablering af skæve boliger kan Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter ansøgning yde op til kr. 400.000 i tilskud til boligernes etablering. Det er en forudsætning at boligerne etableres og drives efter lov om almene boliger for at opnå tilskud til etableringen. Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation.
Retligt grundlag
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Handicap- og Psykiatriudvalget anbefaler, at der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering. Udvalget anbefaler placering af boligerne på grunden, som optegnet på vedlagte skitse samt at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter. Udgiften til skitseprojektet kan afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en placering på Kassebjerggaard arealet er en god placering, hvor der vil være en god kombination af mulighed for fritliggende boliger, nærhed til såvel offentlig transport og en dagligvarebutik.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vedr. anlæg af boligerne er det udgangspunktet at et tilskud på kr. 400.000 pr. bolig sammen med en lånefinansiering af den resterende anlægsudgifter vil kunne finansiere byggeriet. Lånefinansiering vil være grundlaget for fastsættelse af husleje for boligerne, som ikke bør overstige kr. 3.500 månedligt for borgere hvis indkomst alene er kontanthjælp. Der antages at kunne blive tale om kommunal medfinansiering af boligernes anlæg idet der er tale om et ”barmarks” byggeri som vil indeholde udgifter til byggemodning, vejanlæg m.m. afhængig af placering på grunden. Der vil yderligere være anlægsudgifter omkring fælleshus inkl. personaleareal der kan medføre behov for kommunal medfinansiering. Der skal ikke foretages indskud i Landsbyggefonden for denne type boliger.
Der er betydelige driftsøkonomiske fordele for Slagelse Kommune hvis en borgere kan tilbydes en skæv bolig med støtte fra en social vicevært sammenlignet med en borger har ophold på Forsorgshjemmet Toften eller et forsorgshjem i andre kommuner som Slagelse Kommune er forpligtiget til at betale for. Med en forudsætning om at en forsorgshjems plads koster 1.400 kr. i døgnet er den kommunale nettoudgift efter fradrag af 50% statsrefusion 255.500 kr. årligt for én borgers ophold på et forsorgshjem. En borger med ophold i en skæv boliger vil kunne klare sig med mellem 5 og 10 timers social støtte ugentligt. Hvis det antages at en borger har brug for gennemsnitligt 7 timers støtte om ugen vil den årlige udgift til social vicevært være knap 600.000 kr. årligt for alle 8 beboere. Forskellen mellem udgifter til ophold på forsorgshjem og social støtte for 8 borgere vil således være en mindre udgift på ca. 1,4 mio. kr. årligt da der ikke er statsrefusion på udgiften til social vicevært.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Børn- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at økonomiudvalget godkender, der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende økonomiske overslag for boligernes etablering.
2.    at udvalget anbefaler placering på Kassebjerggårdgrunden jfr. vedlagte skitse.
3.    at der forud for udarbejdelse af skitseprojekt indgås dialog med relevante interessenter.
4.    at udgiften til projektet afholdes inden for udvalgets udviklingspulje.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
At 1 og 2 anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 3 og 4 godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. februar 2017:
Fraværende: 
Godkendt. Sagens videre behandling overgives til Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget.
Bemærkninger fra administrationen
I forlængelse af Økonomiudvalgets godkendelse den 20. februar 2017 fremlægges sagen for Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget til behandling af arealdisponeringen.
Efter Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets behandling vil administrationen udarbejde det nævnte skitseprojekt med tilhørende økonomisk overslag for boligernes etablering, der samlet skal forelægges Byrådet.
Hvis der bliver tale om kommunal medfinansiering af boligernes etablering vil et sådant behov indgå i Handicap- og Psykiatriudvalgets forslag til budget 2018 – 2012.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at sagen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Taget til efterretning.

5. Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

5.     Ejendomsstrategien - ny tilgang til ejendomsudvikling (B)

Sagsnr.: 330-2013-61797               Dok.nr.: 330-2017-155457                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal beslutte om de skitserede rammer for en ny involverende tilgang til arbejdet med kommunens Ejendomsstrategi og ejendomsudvikling, kan godkendes og oversendes til fagudvalgenes videre drøftelse.
Baggrund
Direktionen har arbejdet med at skitsere en ny bottom-up proces - med en involverende og decentral tilgang til ejendomsstrategi og anvendelse af vores bygninger. Dette efter drøftelser i efteråret 2016 i økonomiudvalget, da oplægget til en ejendomsstrategisk udviklingsplan bortfaldt. (Se desuden tilknyttede notat vedr. udmøntning af Ejendomsstrategien 2014-2016).
Forslaget til den fremtidige tilgang til arbejdet med Ejendomsstrategi lægger vægt på tre parametre:
1. En case-baseret tilgang
Udmøntningen af Ejendomsstrategien skal være case-baseret. Det vil sige at initiativer skal tage udgangspunkt i konkrete forhold, hvor kommunale bygninger er i spil, fordi de ikke længere kan anvendes og derfor står tomme. Det kan eksempelvis være fordi en institution eller botilbud fraflyttes eller at kommunal administration flyttes og samles. Initiativet til en case kan komme fra et fagudvalg eller kommunale fagcentre.
Der tilstræbes en kobling mellem civilsamfundet og det politiske niveau. Casen udvikles i en samskabende og bottom-up baseret tilgang med tidlig og bred involvering. Kommunen faciliterer processen – gerne med en arbejdsgruppe eller en anden form for ad hoc baseret gruppering hvor relevante faggrupper er repræsenteret.
Processen forsøges så vidt muligt tænkt sammen med andre igangværende processer i kommunen, som eksempelvis borgerdreven innovation i landdistrikterne eller processer i regi af fx Center for Børn & Familie eller Center for Skole. Gennem en tværfaglig tilgang fås en bedre mulighed for at indkredse og adressere forskellige problemstillinger, som er i spil og udnytte vores ressourcer. Tværfagligt samarbejde giver desuden en bredere indgangsvinkel i forhold til definition af målgruppen.
Målgruppen defineres omhyggeligt forud for processen. Hvem er interesseret i beslutninger om den konkrete kommunale ejendommes fremtid? Hvem har noget i klemme? Hvem ser potentialerne, og kan opnå benefit i forhold til afledte effekter? Hvem ser udfordringer? Brugere eller borgerne i et geografisk område, lokalrådet, interesseorganisationer, foreninger eller bymidtegruppen?
2. Gennemsigtighed og beslutningsrum
Der skal lægges vægt på gennemsigtighed. Der kan være gode grunde til at holde lav profil, hvis en institution skal lukkes eller flyttes, fordi brugere kan begynde at sive væk, hvis der opstår usikkerhed om dens fremtid. Men lav profil kan give anledning til mistro og forestillinger om skjulte dagsordener, hvilket på ingen måde er befordrende for involverende processer.
Som led i ønsket om transparens fremlægges fakta som eksempelvis politiske beslutninger, budgetaftaler samt budgettal, prognosetal og fagområders relevante viden, som kan bidrage til en kvalificeret drøftelse af casen.
Det er nødvendigt med en klar definition af det beslutningsrum, som de involverede bliver inviteret ind i, og det er derfor centralt at forventningsafstemme med de involverede. Hvordan ser beslutningsprocessen ud, og hvad kan de involverede få indflydelse på? Derfor skal der udarbejdes et kommissorium med beskrivelse af arbejdsgruppens opgave, hvem der deltager samt beskrivelse af processen. Arbejdsgruppen skal klædes på til at sætte sig ind i komplekse forhold og træffe kvalificerede beslutninger. Deres input kan indgå i den administrative og politiske proces i forbindelse med behandlingen af sagen.
3. Finansieringsplan er obligatorisk
Økonomi indgår i arbejdet med alle cases. Derfor skal det fremgå af kommissoriet at en del af arbejdsgruppens opgave er at undersøge økonomiske forhold, udarbejde budgetter og opstille en finansieringsplan for de løsninger, den måtte nå frem til.
Den fremtidige proces for frigjorte ejendomme
Den proces der tilstræbes fremadrettet er illustreret i Bilag 2. Når en bygning frigøres, orienteres Ejendomsnetværket, som er de medarbejdere de enkelte fagcentre har udpeget til at være Center for Kommunale Ejendommes kontaktperson. Disse melder tilbage, såfremt fagcenteret har en interesse i den frigjorte ejendom.
Ligeledes orienteres Samskabelsesnetværket, der er et internt netværk med fokus på den tværgående koordinering og samarbejdet mellem fagcentrene i forhold til borgerinddragelse og borgerprocesser generelt. Kendskab til interesser og ønsker i ejendommens lokalområdet meldes tilbage.
På baggrund af ovenstående udarbejdes sager til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg, der redegør for ønsker, formål og økonomi. Udvalgene drøfter herefter sagerne, hvorefter sagen sendes til kommentering hos de relevante institutioners bestyrelser, brugergrupper, lokalråd mv. Disse input samles og behandles af Samskabelsesnetværket og præsenteres igen på Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og de relevante fagudvalg. Her kan enten besluttes at
a) At de nye anvendelsesforslag skal oversendes til Økonomiudvalget, der tager stilling til forhold vedr. driftsøkonomi.
b) At ejendommen ikke skal have en ny anvendelse og afviklingsproceduren iværksættes, med henblik på frasalg, udlejning eller nedrivning.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget skal tage stilling til hvorvidt de beskrevne rammer og tilgange til Ejendomsstrategi, skal godkendes og forelægges for fagudvalgene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Gennem de seneste år har man igennem arbejdet med Ejendomsstrategi høstet en stor del af de lavthængende frugter, og der er primo 2017 indhentet en årlig vedvarende driftsbesparelse på 4,3 mio. kr. Det må dog forventes at det fremadrettet, vil blive mere udfordrende at opnå de vedtagne besparelser via arbejdet med Ejendomsstrategien. Den foreslåede tilgang, vil i flere tilfælde end tidligere, medføre at en ejendom får en ny funktion og dermed ikke bidrager til salgsindtægter og driftsbesparelser.
Konsekvenser for andre udvalg
Den beskrevne tilgang er udviklet med fokus på bruger- og borgerinddragelse og stiller høje krav til koordinering imellem fagudvalg, fagcentre og eksterne interessenter.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Økonomiudvalget godkender den beskrevne fremgangsmåde til det videre arbejde med Ejendomsstrategien
2.    at Økonomiudvalget sender sagen til drøftelse i fagudvalgene
Beslutning i Økonomiudvalget den 20. marts 2017:
Fraværende:  Niels O. Pedersen (A)
Godkendt med bemærkning om, at økonomiudvalget ønsker at se sagen igen når den har været drøftet i fagudvalgene.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bemærker, at det er vigtigt med en politisk involvering på et tidligt tidspunkt, og at der bør tages hensyn til politikker på kultur-, fritids- og turismeområdet i forhold til de overordnede politiske prioriteringer.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Handicap- og Psykiatriudvalget bemærker, at det er vigtigt med en politisk involvering på et tidligt tidspunkt.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Ali Yavuz (A), Johnny Persson (V)
Drøftet.
Udvalget ønsker en mere forenklet proces i relation til de ressourcer som skal afsættes og ønsker ligeledes en tidligere politisk inddragelse.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Uddannelsesudvalget bemærker, at det politiske niveau skal ind på et tidligere tidspunkt end det, der er forslået i oplægget. Der er ligeledes et ønske om forenkling af de bureaukratiske processer.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet.
Udvalget er bekymret for, at processen kan afstedkomme, at de budgetlagte besparelser ikke opnås, og at procesomkostningerne bliver for store.

6. Anvendelse for opkøbte arealer og ejendomme - Stigsnæs (D)

6.     Anvendelse for opkøbte arealer og ejendomme - Stigsnæs (D)

Sagsnr.: 330-2017-22283               Dok.nr.: 330-2017-185656                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte anvendelsesmulighederne for de indkøbte erhvervsarealer og ejendomme ved Stigsnæs.
Baggrund
Byrådet vedtog den 27. juni 2016 på lukket dagsorden at købe et erhvervsareal og en række bygninger ved Stigsnæs. I forbindelse med Økonomiudvalgets behandling den 20. februar 2017 af de afledte udgifter til bl.a. ejendomsskatter og forsikring, blev det anbefalet, at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget drøftede, hvordan arealer og bygninger på Stigsnæs kan aktiveres frem til anden anvendelse.
Det skal understreges, at der ikke på nuværende tidspunkt er afsat driftsmidler til istandsættelse til ibrugtagning, bygningsdrift eller alm. vedligehold af bygninger og arealer. Der er til denne sag udarbejdet overslag på disse udgifter og evt. nedrivningsomkostninger.
Arealer
Der er 48 ha. landbrugsareal med eksisterende forpagtningsaftale for 2017, med en årlig indtægt på 0,1 mio. kr.
Tidligere ejer har tegnet en brugsretsaftale med Syd-Vestsjællands Jagtforening, hvor der kan drive flugtskydebane på en del af arealet, der udgør 15,5 ha. Den eksisterende aftale har et opsigelsesvarsel på 6 måneder.
Derudover har Syd-Vestsjællands Jagtforening en række ønsker til nye aktiviteter, der skal involvere flere lokale jagtforeninger og nye målgrupper. Udvalget kan vælge at indtræde i den gældende brugsretsaftale med foreningen imens disse nye idéer nærmere beskrives, hvorefter der kan tages samlet stilling til foreningens ønsker om arealudvidelse, længere opsigelsesvarsel og/eller foreningens køb af arealer.
Desuden har sælger jagtretten på arealerne til og med 31. december 2017.
Bygninger
Generelt er den geografiske placering optimal for en virksomhed med anvendelse af havnefaciliteterne og fritidsforeninger, der ønsker afstand til naboer, men mindre attraktiv for andre virksomheder og borgerrettede kommunale aktiviteter. Der er busstop 700-1500 m. fra ejendommene og 14 daglige busafgange.
Da ejendommene har stået ubenyttet hen i en længere årrække i op til 19 år, kræver hver enkelt bygning en indledende investering i klimaskærm, tekniske installationer og grønne arealer, før ibrugtagning. Dette kræves også hvis bygningerne skal stå i tomgangsdrift, altså holdes frostfri og med minimalt vedligehold af klimaskærm og grønne arealer. Kommunale Ejendomme er i gang med at udarbejde overslag på disse investeringer, samt på hvad de løbende driftsudgifter forventes at være, afhængig af hvilken funktion, udvalget vurderer der skal være i bygningerne. De oplyste tal er derfor med forbehold og der udestår usikkerheder vedr. tilstanden af vandforsyning, varmeanlæg mm.
Mulige funktioner
Istandsættelse til ibrugtagning
Nedrivning
Holtengårdsvej 23 - Administrationsbygning
1.389 m²
- Pendlerkontorer
- Kommunal administration
- Undervisningstilbud
- Fritidsforeninger
- Udlejning til erhverv
- Tomgangsdrift
Klimaskærm / indvendig:
8.300.000 kr.
Grønne arealer:
9.000 kr.
Teknik
425.000 kr.
-
Holtengårdsvej 23 – Værksted/lager
2.939 m²
- Udlejning til erhverv
- Kommunal lagerplads
- Tomgangsdrift
Klimaskærm / indvendig:
4.400.000 kr.
Grønne arealer:
9.000 kr.
Teknik
400.000 kr
-
Holtengårdsvej 23 – Kantine
660 m²
- Pendlerkontorer
- Kommunal administration
- Undervisningstilbud
- Fritidsforeninger
- Udlejning til erhverv
- Tomgangsdrift
- Nedrivning
Klimaskærm / indvendig:
3.300.000 kr.
Grønne arealer:
9.000 kr.
Teknik
425.000 kr
Ca. 375.000 kr.
Holtengårdsvej 21 – Administration/omklædning (1. bygning tv)
314 m²
- Pendlerkontorer
- Kommunal administration
- Undervisningstilbud
- Fritidsforeninger
- Udlejning til erhverv
- Tomgangsdrift
- Nedrivning
Klimaskærm / indvendig:
1.570.000 kr.
Grønne arealer:
7.000 kr.
Teknik
50-100.000 kr.
Ca. 140.000 kr.
Stigsnæs Landevej 531
350 m²
- Tomgangsdrift
- Frasalg
- Nedrivning
Klimaskærm / indvendig:
2.800.000 kr.
Grønne arealer:
10.000 kr.
Teknik
15-50.000 kr.
Ca. 210.000 kr.
Madevejen 51
116 m²
- Tomgangsdrift
- Nedrivning
Klimaskærm / indvendig:
1.160.000 kr.
Grønne arealer:
10.000 kr.
Teknik
15-50.000 kr.
Ca. 90.000 kr.
Madevejen 75
130 m²
- Tomgangsdrift
- Istandsættelse til fritidsbrugere
- Frasalg
- Nedrivning
Klimaskærm / indvendig:
1.300.000 kr.
Grønne arealer:
10.000 kr.
Teknik
15-50.000 kr.
Ca. 120.000 kr.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter mulighederne for de enkelte arealer og ejendomme.
Vurdering
Hvis intentionerne for Stigsnæs-området som særligt erhvervsområde skal indfries, bør der ikke lægges langvarige bindinger på bygninger og arealer. Det anbefales derfor, at der ikke indgås lejekontrakter, forpagtningsaftaler eller brugsretsaftaler, som ikke kan ophæves med 6-12 måneders varsel.
Det skal indskærpes, at et frasalg af nogle af ejendommene på sigt kan gøre det problematisk at skabe et ubrudt erhvervsområde.
For at få lidt aktivitet i området, kunne der som et forsøg med en enkelt bygning, laves en brugsaftale med en forening, jobcenter eller lign. Brugsaftalen bør være med kort opsigelsesvarsel, mod at de rydder op på arealerne, slår græsset, holder opsyn med bygningerne eller står for mindre renoveringer. Dette kunne afhjælpe lidt af de kommende driftsudgifter der kommer på bygninger og område.
Administrationen anbefaler desuden, at Madevejen 51 nedrives.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ikke på nuværende tidspunkt afsat driftsmidler til istandsættelse til ibrugtagning, bygningsdrift eller alm. vedligehold af bygninger og arealer. Disse forventes fremlagt til budgetprocessen eller før, afhængig af den ønskede anvendelse.
Det skal understreges at de angivne omkostninger til nedrivning, istandsættelse og ibrugtagning er estimater baseret på nøgletal. En mere præcis vurdering af omkostningerne kan udarbejdes, når anbefalingerne til den konkrete anvendelse er besluttet.
Konsekvenser for andre udvalg
Hele Stigsnæs-området andrager i alt ca. 350 ha. og er i Kommuneplanen udlagt til ”særligt erhvervsområde”, hvor virksomheder med særlig stor miljøbelastning og stort vandforbrug kan placeres.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter anvendelsesmulighederne for de syv ejendomme,
2.    at udvalget drøfter, om forpagtningsaftalen for landbrugsarealet skal forlænges og for hvilken periode,
3.    at udvalget drøfter, om brugsretsaftalen for Syd-Vestsjællands Jagtforening skal forlænges og for hvilken periode.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet.
Brugsaftalen med Syd-Vestsjællands Jagtforening forlænges. Det undersøges om der er mulighed for en udvidelse af deres aktiviteter.

7. Opfølgning på bygningsdrift - april 2017 (E)

7.     Opfølgning på bygningsdrift - april 2017 (E)

Sagsnr.: 330-2016-74406               Dok.nr.: 330-2017-177178                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der orienteres om 3. opfølgning på omlægning af bygningsdriften og etablering af Ejendomsservice.
Baggrund
I forbindelse med omlægning af bygningsdriften og etablering af Ejendomsservice besluttede Byrådet, at der skulle laves 3 opfølgninger. De blev forelagt udvalget i juni 2016, november 2016 og nu forår 2017. Denne opfølgning er således den 3. og sidste.
Opfølgning har, som den forrige opfølgning, haft fokus på de decentrale virksomhedslederes oplevelse af Ejendomsservice.
Undersøgelse af serviceoplevelsen i de decentrale virksomheder
Der er endnu engang lavet en spørgeskemaundersøgelse, der er sendt elektronisk ud til alle decentrale virksomhedsledere i Slagelse Kommune. Undersøgelsen er lavet i tråd med den forrige undersøgelse, men der er lavet en mindre række tilretninger ud fra de uhensigtsmæssigheder i selve undersøgelsen, der blev identificeret sidst. Ud fra svarene på undersøgelsen er der udarbejdet en samlet rapport med alle svarprocenter, samt rapporter for de enkelte fagområder. Disse er vedhæftet sagen som bilag.  
Der er igen fokuseret på 3 emner: Indberetninger af opgaver til Ejendomsservice, oplevelsen af servicemedarbejderne og oplevelsen af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice. Derudover er der spurgt til, om den enkelte har indberettet en opgave via den digitale portal indenfor de sidste 3 måneder. Der har været en svarprocent på 91.
Virksomhedernes oplevelse af servicemedarbejderne:
· 89% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med medarbejdernes imødekommenhed. 2% er utilfredse.
· 87% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med medarbejderes faglighed. 2% er utilfredse.
· 82% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at de bliver mødt med forståelse af medarbejderne. 2% er utilfredse.
Set i forhold til sidste undersøgelse, er der en mindre fremgang på alle parametre på disse spørgsmål. Heraf kan udledes, at virksomhederne er ganske tilfredse med samarbejdet med servicemedarbejderne, og at dette samarbejde kun er blevet bedre med tiden.
Virksomhedernes oplevelse af dialogen med ledelsen i Ejendomsservice:
· 75% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med ledelsens imødekommenhed. 7% er utilfredse.
· 90% af virksomhederne er tilfredse eller meget tilfredse med ledelsens faglighed.
2% er utilfredse.
· 80% af virksomhederne føler (tilfreds eller meget tilfreds), at de bliver mødt med forståelse af ledelsen. 7% er utilfredse.
Set i forhold til sidste undersøgelse, er der her en tilbagegang med tilfredsheden med ledelsen i Ejendomsservice, når det kommer til imødekommenhed, hvorimod både fagligheden og følelsen af at blive mødt med forståelse er forbedret. Det er selvfølgelig et observationspunkt, der vil være opmærksomhed på fremadrettet. 
Hvor mange har indberettet en opgave via den digitale portal indenfor de sidste 3 måneder:
· 54% svarer, at det har de.
· 46% svarer, at det har de ikke.
Overordnet set viser undersøgelsen en større tilfredshed med servicemedarbejderen i forhold til sidste undersøgelse, og det på trods af, at tilfredsheden lå højt allerede i første måling.
Til gengæld er der opmærksomhedspunkter i forhold til virksomhedernes møde med ledelsen i Ejendomsservice. Der er en klar indikation af, at det kun er på daginstitutionsområdet, der er en grad af utilfredshed, hvilket gør det tydeligt, hvor der skal sættes ind. Denne tendens var helt den samme i første måling, og er således fortsat et opmærksomhedspunkt.
Postkortordning
Den tidligere ordning med postkort er udgået med udgangen af 2016, så den er der ikke yderligere kommentarer til her.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan med udgangspunkt i denne 3. og sidste opfølgning pege på tilpasninger i forhold til Ejendomsservice eller på fokuspunkter til det fremadrettede arbejde.
Vurdering
Det første års tid med en samlet bygningsdrift er nu gået, og det overordnede indtryk er, at organisationen i høj grad har tilpasset sig til de nye forhold. Det har været en lang proces, men stille og roligt er der ved at indfinde sig en hverdag for alle berørte medarbejdere.
Erfaringerne indtil nu viser, at den elektroniske indberetning stille og roligt er blevet godt implementeret. For nogen typer opgaver virker det stadig som en meget omstændig og bureaukratisk proces, men for andre, der tidligere kunne tage en del tid, ses det som en klar forbedring. Der er stadig løbende tilretninger.
Dialog er også stadig et nøgleord. Det er fortsat et område, hvor der er stor fokus på, og et område hvor der er plads til forbedringer, men der er ingen tvivl om, at den indsats, der indtil nu er lagt i at få forbedret dialogen mellem Ejendomsservice og den enkelte virksomhed, både med konkrete opgaver, men også med en generel forventningsafstemning - det har virket, og det vil være et område, der vil være fokus på at forbedre fremadrettet også.
Der er også stadig mindre tvister mellem Ejendomsservice og de enkelte virksomheder, men det er nu i et leje, som er yderst fornuftigt, og ikke mindst forventeligt, når der er tale om 2 grupper med forskellige interesser, der skal forventningsafstemme. Det er mindre tvister, hvilket ses som et tegn på, at alle har vænnet sig til de niveauer, der er lagt i SLA’erne.
Tvisterne løses almindeligvis i en god dialog parterne imellem.
SLA’erne er pt. ved at blive opdateret. På baggrund af det første års erfaringer, og de rettelser og justeringer, der er lavet undervejs, er SLA’erne nu ved at blive opdateret, og tilpasset endnu engang. Dette sker i samarbejde med brugerne, så begge siders synspunkter bliver tilgodeset, og dermed sikrer, at fremtidige tvister forbliver minimale samt, at begge parter kender retningslinjerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er forudsat en besparelse på 10 mio. kr. fra 2019 på omlægning af bygningsdriften.
Konsekvenser for andre udvalg
Omlægning af bygningsdriften har betydning for stort set alle fagudvalg. Opfølgningen har derfor også forsøgt at inddrage alle decentrale virksomheder og brugergrupper.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at opfølgningen tages til efterretning,
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Taget til efterretning.

8. Færgetakster 2017-2018 (B)

8.     Færgetakster 2017-2018 (B)

Sagsnr.: 330-2017-20677               Dok.nr.: 330-2017-194307                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal beslutte, om forslaget til takster i skuldersæsonen, for færgerne til Omø og Agersø, kan anbefales godkendt af Byrådet.
Baggrund
Skuldersæsonen er perioden lige før og efter sommerferien. I forslaget er sæsonen lagt fra 6. juni til 24. juni og igen fra 7. august til 30. september. Inden for skuldersæsonen yder staten tilskud til nedsættelse af færgetaksterne, for på denne måde at tiltrække flere besøgene til vores ø-samfund.
Ø-udvalget og beboerforeningerne på Agersø og Omø har i henvendelse af 2. marts afgivet deres ønske til takstbladet for skuldersæsonen. Ø-udvalget anbefaler, at ”takstnedsættelsen for 2017 fordeles på hver side af sommerferien fra 6. juni og frem og så i august, så langt pengene rækker”.
Takstforslaget, der herefter blev udarbejdet, har den 22. marts været sendt til Ø-udvalget for en hurtig høring. På baggrund af høringssvaret er der foretaget en mindre justering, så der sker samme procentuel prisnedsættelse for de to øer. Ø-udvalget gør i øvrigt opmærksom på, at Folketinget har vedtaget, at der skal tilføres ekstra tilskudsmidler, og at lovforslaget er i høring lige nu. De ekstra midler forventes udmeldt primo august 2017, og forventes at være på yderligere 115.000 kr.
Ordningen fungerede også i efteråret 2016, hvor staten gav ca. 250.000 kr. i tilskud til nedsættelse af færgetaksterne. Uforbrugte tilskudsmidler fra 2016 på ca. 40.000 kr. er overført til dækning af takstnedsættelse i 2017.
Retligt grundlag
BEK nr. 1057 af 29. juni 2016 om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.
Handlemuligheder
De fremsendte takster kan godkendes eller der kan komme forslag til ændrede takster.
Vurdering
Hvis antal besøgene personer og køretøjer bliver på samme niveau som i 2016, vil regnskabet for 2018 ende op med et underskud på ca. 64.000 kr. (excl. de mulige 115.000 kr.) Hvis de nedsatte takster viser sig at være en succes, så der kommer flere besøgene end forudsat i takstforslaget, vil underskuddet for 2018 blive større.
Det kan være svært at forudsige passagerantallet i 2017, når taksterne sættes ned. Det overordnede mål med ordningen er dog at sikre flest muligt besøgende til øerne, så for at fremme dette mål vil det være fornuftigt at fastsætte den maksimale takstnedsættelse, for efterfølgende at evaluere og indhente erfaringer med henblik på justering at taksterne efterfølgende.
Det er vanskeligt at gennemføre Ø-udvalgets ønske om at fortsætte med nedsatte takster ”så længe pengene rækker”, dels fordi kunderne skal kunne orientere sig om taksterne, og dels fordi taksterne skal være godkendt af Byrådet, før de kan realiseres.
Eventuelt uforbrugte midler ville kunne overføres til 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at det overfor Byrådet anbefales, at det fremlagte takstforslag i skuldersæsonen for færgerne til Agersø og Omø godkendes,
2.    at sagen sendes videre til behandling i økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Anbefales.

9. Retning for parkeringsstrategi (B)

9.     Retning for parkeringsstrategi (B)

Sagsnr.: 330-2016-14283               Dok.nr.: 330-2017-168833                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte hvilken retning, der skal arbejdes imod for at håndtere nuværende og fremtidige parkeringsforhold i Slagelse by i forbindelse med kommunens kommende parkeringsstrategi for perioden 2017-2027.
Baggrund
Med en Parkeringsstrategi for Slagelse Kommune skal udvalget beskrive sine ønsker til udbygning og regulering af parkeringsforholdene de kommende 10 år. Parkeringsstrategien vil udgøre grundlaget for den fremtidige parkeringssituationen.
Strategien vil blive udarbejdet indenfor de rammer, der udstikkes i Kommuneplanen. Ligeledes er det væsentligt, at den understøtter initiativer og indsatser i kommunens kommende Mobilitetsplan.
Den 10. februar blev der afholdt et politisk temamøde om parkering, hvor udvalgene Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget samt borgmesteren deltog. På dette møde blev en analyse af eksisterende parkeringsforhold i kommunen fremlagt. Heraf kan det konkluderes, at der ikke er parkeringsudfordringer i Skælskør og Korsør, men i Slagelse. Derfor vil der i parkeringsstrategien være fokus på Slagelse by. Analysen viser, at mange centrale pladser i Slagelse samt pendlerparkering ved Slagelse station stort set er 100% optaget i spidstimerne, især på hverdage. På side 8 i vedlagte bilag ”Parkeringsstrategi Temamøde Via Trafik” ses fordelingen af parkerede biler på det ifølge registreringen mest optaget tidspunkt kl. 13-14 en torsdag. Analysen viser også, at antallet af biler øges i fremtiden, og ikke mindst antallet af pendlere, hvilket vil øge presset på byens offentlige parkeringspladser.
Dertil er der en udviklingsplan for Slagelse by, ”Grønt gennembrud”, som udfordrer parkeringssituationen yderligere, fordi eksisterende parkeringsområder er planlagt til byrum, og fjerner derfor i forvejen meget benyttede parkeringspladser. ”Grønt gennembrud” peger på i alt ca. 100-300 parkeringspladser, som skal nedlægges ved hhv. Sct. Mikkelsgade, Træskogården, Sdr. Stationsvej, Stationsforpladsen og Christiansgade.
Der var en politisk diskussion på temamødet, og stemning for, at betalingsparkering ikke er hensigtsmæssigt i Slagelse by. Analysen viser, at betalingsparkering kun benyttes i et mindre omfang. På Byrådsmødet ultimo marts 2017 besluttes det, hvorvidt Rådhuskælderen fremover skal være gratis. Rådhuskælderen kræver omfattende renovering indenfor 5 til 9 år, hvis denne skal bibeholdes i fremtiden.
Gratis parkering i Rådhuskælderen løser ikke de generelle parkeringsudfordringer, og det skal derfor besluttes, hvilke virkemidler der skal benyttes for at optimere parkeringen i Slagelse by.
Den 10. marts blev parkeringssituationen i Slagelse by fremlagt og diskuteret i Slagelse Bymidtegruppe. Der var enighed om, at presset på parkeringspladserne i bymidten, på visse tidspunkter, er meget højt. Oplevelsen af, at tagparkeringen på Vestsjællandscentret er mindre benyttet og dermed kan medvirke som buffer for manglende parkering andre steder, blev ikke umiddelbart delt. Yderligere blev det tilkendegivet, at pladserne omkring stationen, i den nuværende situation, ikke kan dobbeltudnyttes på de tidspunkter, hvor de ikke benyttes af pendlere. Gangafstanden til bymidten er for stor til at muligheden kan tænkes ind i parkeringsstrategien.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
- Acceptere at borgerne oplever, at der er for få parkeringspladser, vel vidende at der forventes et øget antal biler i fremtiden og parkeringspladser fjernes som følge af ”Grønt Gennembrud”, fordi det bl.a. opfordrer flere borgere til at cykle, eller
- arbejde imod at skabe flere, nye parkeringsmuligheder.
Vurdering
De nuværende parkeringsforhold vurderes at have følgende konsekvenser:

- Der er mange parkeringssøgende biler, der kører rundt i byens centrale gader og parkeringspladser
- Der er nogle, som vælger at cykle til Slagelse centrum, fordi det er svært at finde parkeringspladser
- Der er nogle, som fravælger Slagelse til fordel for andre handelsbyer.
Slagelse Kommune er i færd med at udarbejde en mobilitetsplan, som bl.a. skal understøtte bedre mobilitet, men især også grøn transport, dvs. cyklisme, gang og kollektiv trafik. Arbejdet med mobilitet skal få flere til at fravælge bilen – der hvor det giver mening. Det kan f.eks. medvirke til at frigøre flere parkeringspladser til dem, som har størst behov. For at muliggøre dette, kræver det, at kommunen arbejder målrettet med mobilitet og forbedrer mulighederne for at vælge grøn transport.
Vælger Slagelse Kommune at øge antallet af parkeringspladser i Slagelse by, kan det medføre, at flere f.eks. handler i byen, men det kan også medføre, at færre cykler til Slagelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Valget af løsning kan have økonomiske konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget tager stilling til, om der i parkeringsstrategien skal arbejdes videre med at skabe flere, nye og ekstra parkeringsmuligheder bl.a. som følge af, at der nedlægges parkeringspladser jævnfør ”Grønt gennembrud”,
2.    at Rådhuskælderens fremtid indledningsvis drøftes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Drøftet.
Udvalget ønsker, at DSB opretter flere pendlerparkeringspladser.
Udvalget ønsker et oplæg til flere parkeringspladser i den indre by, f.eks. ved intensivering af eksisterende parkeringspladser.
Udvalget ønsker undersøgt mulighed for parkering andre steder, bl.a.  under Nytorv.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) ønsker brugerfinansieret parkering.

10. Trafikbestilling 2018 for buskørsel (B)

10.   Trafikbestilling 2018 for buskørsel (B)

Sagsnr.: 330-2016-11887               Dok.nr.: 330-2016-465145                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal senest den 1. maj 2017 fremsende kommunens resterende del af trafikbestillingen vedrørende den kollektive bustrafik til Movia. Der skal træffes beslutning om, hvilke justeringer/ændringer, der skal foretages i forhold til det nugældende busnet. Trafikbestillingen vedrører ændringer, der skal gennemføres ved køreplanskiftet den 10. december 2017.
Baggrund
På udvalgets møde den 5. december besluttede udvalget, at Center for Teknik og Miljø skulle arbejde videre med en række ændringsforslag, som er beskrevet nærmere i bilag 1.
Forslagene har alle været sendt i offentlig høring fra den 7. december 2016 til og med den 17. januar 2017. Der indkom i alt 87 høringssvar.
Forslagene til Trafikbestilling 2018 indeholder forslag A-G, der er beskrevet i bilag 1:
· Forslag A. Ny busplan for Dalmose-korridoren (trafikbestilling er foretaget)
· Forslag B. Justeret busplan for Slagelse by
· Forslag C. Forbedre busbetjening af Stillinge skole med linjerne 438, 439 og 491 (trafikbestilling er foretaget)
· Forslag D. Oprettelse af direkte buslinje til Trelleborg og ændre buslinje 439 (trafikbestilling er foretaget)
· Forslag E. Sundheds- og Seniorudvalget ønsker bedre betjening af Rådmandscentret
· Forslag F. ”Korsør – Byen møder vandet-udvalget” (§17 stk. 4) ønske til linje 438
· Forslag G. betjening af Slagelse – Sønderup – Ørslev
Der er truffet beslutning om ændringerne for forslag A, C og D på udvalgets møde den 6. marts 2017. Dette er gjort af hensyn til ændring af ringetider på involverede skoler. Ændringerne træder i kraft den 9. august 2017.
Alle øvrige ændringer træder i kraft den 10. december 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Med trafikbestillingen har udvalget følgende handlemuligheder:
 
· at fastholde det eksisterende busnet,
· at foretage ændringer indenfor den økonomiske ramme, så udvidelser på en buslinje finansieres af besparelser på en anden buslinje.
Hvis udvalget ønsker at foretage større ændringer, der medfører merudgifter, som forventeligt ikke kan finansieres indenfor det forventede budget i overslagsår 2018, vil det være nødvendigt at reducere på serviceniveauet enten indenfor det enkelte budget eller indenfor det samlede politikområde, alternativt ved en budgetrammeudvidelse i forbindelse med budgetaftalen for 2018.
Vurdering
Af de 87 høringssvar vedrører 12 høringssvar forslag B, 6 høringssvar forslag E, 1 høringssvar forslag F og 12 høringssvar forslag G. Dertil kom der 23 høringssvar vedrørende andet. Høringssvarene er samlet i hvidbogen, der er vedlagt som bilag.
Forslag B
I alt 4 høringssvar udtrykte utilfredshed med, at Holmstrupvej ikke betjenes. På baggrund af høringen og busborgergruppens anbefaling, foreslås en alternativ linjeføring B3, hvor 904 kører både på Holmstrupvej og Århusvej i en dobbelt-ringlinje. Det indebærer nedlæggelse af 905 og kun timesdrift på 904.
Forslag B3 sikrer betjening på både Holmstrupvej og Århusvej med en ny ringlinje. Der vil være gode togforbindelse én gang i timen for både Vestbyen og Nordbyen. Dog er der ikke direkte forbindelse fra Centrum til Vestbyen eller til Centrum fra Nordbyen. Derfor vil dette forslag betragtes som en servicelinje, samt en forringelse af Vestbyen i forhold til nuværende serviceniveau.
Forslag B3 øger rejsetiden med ca. 5 min for Marievangskolens elever om eftermiddagen, hvis eleven står af på Ndr. Ringgade/Valbyvej som i dag. Forslag B3 muliggør også, at nogle elever kan benytte stoppesteder tættere på deres bopæl, samt på den rigtige side af vejen ved Århusvej eller Ndr. Ringgade/Rosenkildevej. Benyttes disse stoppesteder, vil rejsetiden forøges med ca. 15 min. om morgenen (incl. 9 min. ventetid på Slagelse st.) og ca. 20 min. om eftermiddagen (incl. 6 min. ventetid på Slagelse st.). 
Forslag E
I alt 6 høringssvar udtrykte tilfredshed med, at de 3 afgange på buslinje 909 foreslås genetableret. Genetableringen medfører en merudgift på ca. 0,9 mio. kr., og det anbefales derfor, at der afsættes midler på de kommende budgetforhandlinger, for at imødekomme ønsket.
Det er muligt at implementere E3, hvilket betyder at der genoprettes en tur kl. 15.45 på buslinje 909 med eksisterende busser, der er til rådighed. Det betyder, at der fortsat ikke vil være en busafgang kl. 13.45 og 14.45. Denne løsning anbefales af busborgergruppen.
Forslag F
Udvalget besluttede den 5. december, at der ikke arbejdes videre med forslag om merbetjening af Halsskov Færgehavn med linje 438. Der har ikke været nogle høringssvar, der er utilfredse med denne beslutning.
Dog har der været et høringssvar, som ønsker at linje 438 betjener Bildsø på alle linjens afgange. Det er muligt at imødekomme ønsket indenfor den økonomiske ramme, hvis linje 438 omlægges, så den ikke kører på strækningen Korsør st. – Caspar Brands Plads. Det medfører dog, at der fremover vil være et busskifte på Korsør st., hvis 438 skal benyttes f.eks. til Halsskov Færgehavn eller Stillinge Strand. Dette forslag kaldes F5, og vil på årsbasis betyde en reduktion i kørselsomfanget på ca. 150 køreplanstimer. Busborgergruppen anbefaler F5.
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at udvalget beslutter at gennemføre forslag F5, hvor alle ture kører via Bildsø, men ikke Caspar Brands Plads, samt genovervejer forslag om udvidelse af 438 til trafikbestilling 2019.
Forslag G
Det vurderes, at høringssvarene ikke giver anledning til ændring af Center og Teknik og Miljø’s anbefaling af gennemførelse af forslag G2, hvor 437 linjeføring ændres til at køre via Ørslev, efter Regionen nedlægger linje 490 på strækningen Ruds Vedby – Slagelse st.
Der er dog indkommet 2 høringssvar vedrørende tilpasning af 437 og 494 til Nymarkskolens ringetider. Efter en tæt dialog med Nymarkskolen foreslås det, at afgange om eftermiddagen på 494 og 437 flyttes til ca. minuttal 40 om eftermiddagen, der ligeledes tilgodeser togforbindelser ved Slagelse st. Dertil foreslås det i samarbejde med Nymarkskolen, at skolelinjen 494 får en afgang kl. 13.40 fremfor 16.40. Dette skaber langt mindre ventetid for eleverne. Nymarkskolen vil tilpasse deres ringetider efter dette.
Linje 437 vil med ændringen blive en fælleskommunal linje, som kræver enighed med Kalundborg Kommune. Administrationen i Kalundborg Kommune indstiller samme løsning i forhold til linje 437.  
Andre forslag
Der er indkommet mange alternative forslag til busbetjeningen gennem høringen. Forslagene er blevet behandlet og undersøgt i samarbejde med Movia. Idet det ikke er muligt at gennemføre mange af forslagene, uden at det forringer betjeningen for andre passagerer eller medfører en markant merudgift, kan mange af disse forslag ikke anbefales af Center for Teknik og Miljø.
Forslag ”Andet 3”, høringssvar 10 samt busborgergruppen foreslår, at linje 432s afgang kl. 5.53 fra Gørlev skole tilpasses togene i Slagelse. Høringssvaret er muligt at tilpasse, uden det har negative konsekvenser for andre buskorrespondancer i Kalundborg Kommune, og anbefales af Center for Teknik og Miljø. Administrationen i Kalundborg Kommune indstiller samme løsning i forhold til linje 432.  
Øvrige forslag kan ses i bilaget - Hvidbog.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslagene til ændringer af den kollektive bustrafik har følgende økonomiske konsekvenser:
Forslag B3, G2 og justering på 432 kan gennemføres uden merudgifter.
E3 medfører en merudgift på ca. 0,1 mio.kr. årligt. Dertil besluttede udvalget den 6. marts   at udvide linje 495 med 4 ture til Eggeslevmagle, som ligeledes medfører en merudgift på ca. 0,15 mio. kr. årligt (A3).
Forslag F5 medfører en reducering af udgifter på ca. 0,075 mio. kr. årligt.
Derfor medfører forslagene i alt en udvidelse af budgetrammen på ca. 0,175 mio. kr. årligt.
Center for Teknik og Miljø anbefaler at gennemføre forslag E3 på trods af, at der vil være tale om en udvidelse svarende til ca. 0,175 mio. kr. Det viser sig ofte, at der ikke er sammenfald mellem de estimerede og de faktiske udgifter. Med en gennemgang af kommunens udgifter til ”Lokale ruter” over en de seneste fem år, viser det sig, at efterreguleringen alene på denne del af buskørslen har varieret mellem -5,3 mio. kr. i 2015 til ca. 4,4 mio. kr. i 2016. Hvis der ses bort fra 2015, som var et særligt år, hvor Movia indførte en ny beregningsmodel for beregning af kommunernes tilskud til den kollektive bustrafik, har Slagelse Kommune som oftest modtaget en positiv efterregulering.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at forslag B3 gennemføres, hvor 905 nedlægges og 904 omlægges via Århusvej,
2.    at forslag E3 gennemføres, hvor 909 udvides med ekstra afgang kl. 15.45, hvilket medfører en skønnet merudgift på ca. 0,1 mio. kr. årligt,
3.    at forslag F5 gennemføres, hvor 438 omlægges via Bildsø på alle afgange, men kun kører til Korsør st.,
4.    at forslag G2 gennemføres, med linje 437 via Ørslev (Kalundborg Kommune),
5.    at linjerne 494 og 437’s eftermiddagsafgange justeres for at passe til Nymarkskolens nye ringetider samtidig med at togforbindelser fastholdes,
6.    at afgang kl. 5.53 på linje 432 tilpasses togafgange ved Slagelse st.,
7.    at muligheden for udvidelse af 438 til Halsskov Færgehavn undersøges til Trafikbestilling 2019.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Ad 1) Godkendt.
Der fortages en evaluering efter 6 mdr.
Kurt Rasmussen (A) ønsker et overslag på hvad lørdagskørsel vil koste.
Ad 2) Godkendt.
Udvalget ønsker, at der i budgetforhandlingerne for 2018 indgår et ønske om en fuld genindførelse af 906 (Solskinsbussen).
Ad 3 - 7) Godkendt.
Udvalget ønsker, at administrationen undersøger muligheden for at én af Regionens dubleringsbusser (470R) kan betjene Eggeslevmagle.

11. Behandling af ansøgning om årligt tilskud til Landudvikling Slagelse (LAG) (B)

11.   Behandling af ansøgning om årligt tilskud til Landudvikling Slagelse (LAG) (B)

Sagsnr.: 330-2017-21843               Dok.nr.: 330-2017-182036                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kommunens LAG, Landudvikling Slagelse, har siden 2007 modtaget et årligt tilskud på 945.000 kr. Tilskuddet blev i første omgang bevilliget, fordi der i landdistriktsprogrammet for 2007-2014 blev stillet krav om 50% offentlig medfinansiering af de projekter, som LAGen ydede støtte til.
I forhold til den nye programperiode for 2014-2020 har Landudvikling Slagelse udarbejdet en ny udviklingsstrategi, hvoraf det fremgår, at man vil arbejde for at styrke mikrovirksomheder, udvikle samarbejdet mellem offentlige og private aktører samt opbygge lærende lokalsamfund. Der er fokus på aktiviteter indenfor lokale fødevarer, turisme, socioøkonomiske tiltag, kultur- og kunstneriske aktiviteter, netværksdannelse og udvikling af attraktive landsbyer.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttede på mødet den 2. februar 2015 at fortsætte tilskudsordningen og yde et årligt tilskud på 945.000 kr. i den nye programperiode til trods for, at der ikke længere blev stillet krav om offentlig medfinansiering. I sagsfremstillingen blev udvalget orienteret om rammerne for LAGens anvendelse af kommunale midler – herunder indsatser, der ligger indenfor Lov om Landdistriktsfonden samt aktiviteter, der ligger indenfor de kommunalretlige principper.
I 2016 har Landudvikling Slagelse sendt 9 projekter til godkendelse i det nationale LAG-sekretariat. Alle projekter er godkendt, og de har modtaget en samlet støttesum på 1.623.520 kr.
De kommunale midler er anvendt til:
· Drift i form af aflønning af en administrator,
· LAGens KVIK-pulje til støtte af mindre projekter indenfor almennyttige formål
· Afholdelse af konferencer og workshops,
· Udvikling af redskaber
· Offentlig medfinansiering til LAG-projekter
Nedenstående skema viser den konkrete anvendelse af midlerne:
Udgiftspost
Beløb
Tilskud til drift
375.099 kr.
Disponeret til KVIK-pulje*
300.000 kr.
Offentlig medfinansiering til to LAG-projekter frafaldet i 2015, jf. referat fra 6. okt.’’
29.995 kr.
Foredrag om crowdfunding januar 2017
18.607 kr.
Redskab til måling af sociale og kulturelle værdier
65.000 kr.
Konference om turisme marts 17
28.287 kr.
I alt disponeret og igangsat
816.988 kr.
Restbeløb forventes at gå til aktiviteter med relation til elektronisk formidling (herunder evt. bredbåndsforbindelse), projektværksteder i forbindelse med crowdfunding og ungdoms-camp.
128.012  kr.
I alt disponeret af de kommunale midler 2016, heraf til ”aktiviteter” 569.901 kr.
945.000 kr.
Rest til disponering:
0 kr.
Retligt grundlag
Lov om Landdistriktsfonden.
Bekendtgørelse om oprettelse af drift af lokale aktionsgrupper under Landdistriktsprogrammet for perioden 2014-2020.
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har følgende handlemuligheder:
1. Udvalget kan beslutte at forsætte foregående års praksis og yde et årligt tilskud til LAGen på 945.000 kr. På den måde fortsætter kommunen med at understøtte LAGens arbejde for at skabe udvikling i kommunens landdistrikter.
2. Give afslag på LAGens ansøgning for at prioritere midlerne til kommunens egne projekter, der kan styrke udviklingen i landdistrikterne. Som konsekvens heraf vil LAGen få svært ved at leve op til de høje krav om dokumentation og sagsbehandling.
Vurdering
Udviklingssekretariatet vurderer, at Landudvikling Slagelse gør en betydelig indsats for at skabe projekter, der fører til udvikling i kommunens landdistrikter. Udviklingssekretariatet ser således LAGen som en vigtig drivkraft for udviklingen af vores landdistrikter, og som en vigtig samarbejdspartner i forhold til netværk og konkrete aktiviteter som organiseringen af workshops om fundraising samt en turismekonference for mindre turismeaktører. Udviklingssekretariatet anbefaler derfor at udvalget fortsætter tidligere års praksis og udbetaler et årligt tilskud på 945.000 kr. til Landudvikling Slagelse. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der ydes et årligt støttebeløb til LAGen på 945.000 kr. for 2017,
2.    at midlerne administreres i henhold til retningslinjer udarbejdet for kommunen i henhold til LAGens anvendelse af kommunale midler i forhold til Lov om Landdistriktsudvikling og kommunalretlige principper,
3.    at støttebeløbet udbetales under forudsætning af, at LAGen afrapporterer for anvendelsen af det kommunale tilskud for 2017.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Godkendt.

12. Politisk årshjul 2017 (B)

12.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2017-168735                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Taget til efterretning.

13. Pressemeddelelser (B)

13.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-168732                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Ingen.

14. Eventuelt (O)

14.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-168726                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Intet.
15. Lukket: Aftale i forbindelse med opførelse af støjvolden ved Byskovvolden (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.