10. Trafikbestilling 2018 for buskørsel (B)
10. Trafikbestilling 2018 for buskørsel (B)
Sagsnr.: 330-2016-11887 Dok.nr.: 330-2016-465145 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal senest den 1. maj 2017 fremsende
kommunens resterende del af trafikbestillingen vedrørende den kollektive
bustrafik til Movia. Der skal træffes beslutning om, hvilke
justeringer/ændringer, der skal foretages i forhold til det nugældende busnet.
Trafikbestillingen vedrører ændringer, der skal gennemføres ved køreplanskiftet
den 10. december 2017.
Baggrund
På udvalgets møde den 5. december besluttede udvalget, at
Center for Teknik og Miljø skulle arbejde videre med en række ændringsforslag,
som er beskrevet nærmere i bilag 1.
Forslagene har alle været sendt i offentlig høring fra den
7. december 2016 til og med den 17. januar 2017. Der indkom i alt 87
høringssvar.
Forslagene til Trafikbestilling 2018 indeholder forslag A-G,
der er beskrevet i bilag 1:
· Forslag A. Ny busplan for Dalmose-korridoren (trafikbestilling er
foretaget)
· Forslag B. Justeret busplan for Slagelse by
· Forslag C. Forbedre busbetjening af Stillinge skole med linjerne
438, 439 og 491 (trafikbestilling er foretaget)
· Forslag D. Oprettelse af direkte buslinje til Trelleborg og ændre
buslinje 439 (trafikbestilling er foretaget)
· Forslag E. Sundheds- og Seniorudvalget ønsker bedre betjening af
Rådmandscentret
· Forslag F. ”Korsør – Byen møder vandet-udvalget” (§17 stk. 4)
ønske til linje 438
· Forslag G. betjening af Slagelse – Sønderup – Ørslev
Der er truffet beslutning om ændringerne for forslag A, C og
D på udvalgets møde den 6. marts 2017. Dette er gjort af hensyn til ændring af
ringetider på involverede skoler. Ændringerne træder i kraft den 9. august
2017.
Alle øvrige ændringer træder i kraft den 10. december 2017.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Med trafikbestillingen har udvalget følgende
handlemuligheder:
· at fastholde det eksisterende busnet,
· at foretage ændringer indenfor den økonomiske ramme, så
udvidelser på en buslinje finansieres af besparelser på en anden buslinje.
Hvis udvalget ønsker at foretage større ændringer, der
medfører merudgifter, som forventeligt ikke kan finansieres indenfor det
forventede budget i overslagsår 2018, vil det være nødvendigt at reducere på
serviceniveauet enten indenfor det enkelte budget eller indenfor det samlede
politikområde, alternativt ved en budgetrammeudvidelse i forbindelse med
budgetaftalen for 2018.
Vurdering
Af de 87 høringssvar vedrører 12 høringssvar forslag B, 6
høringssvar forslag E, 1 høringssvar forslag F og 12 høringssvar forslag G.
Dertil kom der 23 høringssvar vedrørende andet. Høringssvarene er samlet i
hvidbogen, der er vedlagt som bilag.
Forslag B
I alt 4 høringssvar udtrykte utilfredshed med, at
Holmstrupvej ikke betjenes. På baggrund af høringen og busborgergruppens
anbefaling, foreslås en alternativ linjeføring B3, hvor 904 kører både på
Holmstrupvej og Århusvej i en dobbelt-ringlinje. Det indebærer nedlæggelse af
905 og kun timesdrift på 904.
Forslag B3 sikrer betjening på både Holmstrupvej og Århusvej
med en ny ringlinje. Der vil være gode togforbindelse én gang i timen for både
Vestbyen og Nordbyen. Dog er der ikke direkte forbindelse fra Centrum til
Vestbyen eller til Centrum fra Nordbyen. Derfor vil dette forslag betragtes som
en servicelinje, samt en forringelse af Vestbyen i forhold til nuværende
serviceniveau.
Forslag B3 øger rejsetiden med ca. 5 min for Marievangskolens
elever om eftermiddagen, hvis eleven står af på Ndr. Ringgade/Valbyvej som i
dag. Forslag B3 muliggør også, at nogle elever kan benytte stoppesteder tættere
på deres bopæl, samt på den rigtige side af vejen ved Århusvej eller Ndr.
Ringgade/Rosenkildevej. Benyttes disse stoppesteder, vil rejsetiden forøges med
ca. 15 min. om morgenen (incl. 9 min. ventetid på Slagelse st.) og ca. 20 min.
om eftermiddagen (incl. 6 min. ventetid på Slagelse st.).
Forslag E
I alt 6 høringssvar udtrykte tilfredshed med, at de 3
afgange på buslinje 909 foreslås genetableret. Genetableringen medfører en
merudgift på ca. 0,9 mio. kr., og det anbefales derfor, at der afsættes midler
på de kommende budgetforhandlinger, for at imødekomme ønsket.
Det er muligt at implementere E3, hvilket betyder at der genoprettes
en tur kl. 15.45 på buslinje 909 med eksisterende busser, der er til rådighed.
Det betyder, at der fortsat ikke vil være en busafgang kl. 13.45 og 14.45.
Denne løsning anbefales af busborgergruppen.
Forslag F
Udvalget besluttede den 5. december, at der ikke arbejdes
videre med forslag om merbetjening af Halsskov Færgehavn med linje 438. Der har
ikke været nogle høringssvar, der er utilfredse med denne beslutning.
Dog har der været et høringssvar, som ønsker at linje 438
betjener Bildsø på alle linjens afgange. Det er muligt at imødekomme ønsket
indenfor den økonomiske ramme, hvis linje 438 omlægges, så den ikke kører på
strækningen Korsør st. – Caspar Brands Plads. Det medfører dog, at der fremover
vil være et busskifte på Korsør st., hvis 438 skal benyttes f.eks. til Halsskov
Færgehavn eller Stillinge Strand. Dette forslag kaldes F5, og vil på årsbasis
betyde en reduktion i kørselsomfanget på ca. 150 køreplanstimer.
Busborgergruppen anbefaler F5.
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at udvalget beslutter
at gennemføre forslag F5, hvor alle ture kører via Bildsø, men ikke Caspar
Brands Plads, samt genovervejer forslag om udvidelse af 438 til
trafikbestilling 2019.
Forslag G
Det vurderes, at høringssvarene ikke giver anledning til
ændring af Center og Teknik og Miljø’s anbefaling af gennemførelse af forslag
G2, hvor 437 linjeføring ændres til at køre via Ørslev, efter Regionen
nedlægger linje 490 på strækningen Ruds Vedby – Slagelse st.
Der er dog indkommet 2 høringssvar vedrørende tilpasning af
437 og 494 til Nymarkskolens ringetider. Efter en tæt dialog med Nymarkskolen
foreslås det, at afgange om eftermiddagen på 494 og 437 flyttes til ca.
minuttal 40 om eftermiddagen, der ligeledes tilgodeser togforbindelser ved
Slagelse st. Dertil foreslås det i samarbejde med Nymarkskolen, at skolelinjen
494 får en afgang kl. 13.40 fremfor 16.40. Dette skaber langt mindre ventetid
for eleverne. Nymarkskolen vil tilpasse deres
ringetider efter dette.
Linje 437 vil med ændringen blive en fælleskommunal linje,
som kræver enighed med Kalundborg Kommune. Administrationen i Kalundborg
Kommune indstiller samme løsning i forhold til linje 437.
Andre forslag
Der er indkommet mange alternative forslag til busbetjeningen
gennem høringen. Forslagene er blevet behandlet og undersøgt i samarbejde med
Movia. Idet det ikke er muligt at gennemføre mange af forslagene, uden at det
forringer betjeningen for andre passagerer eller medfører en markant merudgift,
kan mange af disse forslag ikke anbefales af Center for Teknik og Miljø.
Forslag ”Andet 3”, høringssvar 10 samt busborgergruppen foreslår,
at linje 432s afgang kl. 5.53 fra Gørlev skole tilpasses togene i Slagelse.
Høringssvaret er muligt at tilpasse, uden det har negative konsekvenser for
andre buskorrespondancer i Kalundborg Kommune, og anbefales af Center for
Teknik og Miljø. Administrationen i Kalundborg Kommune indstiller samme løsning
i forhold til linje 432.
Øvrige forslag kan ses i bilaget - Hvidbog.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forslagene til ændringer af den kollektive bustrafik har
følgende økonomiske konsekvenser:
Forslag B3, G2 og justering på 432 kan gennemføres uden
merudgifter.
E3 medfører en merudgift på ca. 0,1 mio.kr. årligt. Dertil
besluttede udvalget den 6. marts at udvide linje 495 med 4 ture til
Eggeslevmagle, som ligeledes medfører en merudgift på ca. 0,15 mio. kr. årligt
(A3).
Forslag F5 medfører en reducering af udgifter på ca. 0,075
mio. kr. årligt.
Derfor medfører forslagene i alt en udvidelse af
budgetrammen på ca. 0,175 mio. kr. årligt.
Center for Teknik og Miljø anbefaler at gennemføre forslag
E3 på trods af, at der vil være tale om en udvidelse svarende til ca. 0,175
mio. kr. Det viser sig ofte, at der ikke er sammenfald mellem de estimerede og
de faktiske udgifter. Med en gennemgang af kommunens udgifter til ”Lokale
ruter” over en de seneste fem år, viser det sig, at efterreguleringen alene på
denne del af buskørslen har varieret mellem -5,3 mio. kr. i 2015 til ca. 4,4
mio. kr. i 2016. Hvis der ses bort fra 2015, som var et særligt år, hvor Movia
indførte en ny beregningsmodel for beregning af kommunernes tilskud til den
kollektive bustrafik, har Slagelse Kommune som oftest modtaget en positiv
efterregulering.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at forslag B3 gennemføres, hvor 905 nedlægges og 904 omlægges via Århusvej,
2.
at forslag E3 gennemføres, hvor 909 udvides med ekstra afgang kl. 15.45,
hvilket medfører en skønnet merudgift på ca. 0,1 mio. kr. årligt,
3.
at forslag F5 gennemføres, hvor 438 omlægges via Bildsø på alle afgange,
men kun kører til Korsør st.,
4.
at forslag G2 gennemføres, med linje 437 via Ørslev (Kalundborg Kommune),
5.
at linjerne 494 og 437’s eftermiddagsafgange justeres for at passe til
Nymarkskolens nye ringetider samtidig med at togforbindelser fastholdes,
6.
at afgang kl. 5.53 på linje 432 tilpasses togafgange ved Slagelse st.,
7.
at muligheden for udvidelse af 438 til Halsskov Færgehavn undersøges til
Trafikbestilling 2019.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen (V)
Ad 1) Godkendt.
Der fortages en evaluering efter 6 mdr.
Kurt Rasmussen (A) ønsker et overslag på hvad lørdagskørsel
vil koste.
Ad 2) Godkendt.
Udvalget ønsker, at der i budgetforhandlingerne for 2018
indgår et ønske om en fuld genindførelse af 906 (Solskinsbussen).
Ad 3 - 7) Godkendt.
Udvalget ønsker, at administrationen undersøger muligheden
for at én af Regionens dubleringsbusser (470R) kan betjene Eggeslevmagle.