Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 6. juni 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-334221                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-334237                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren.
Herunder orientering om areal ved Ørnumvej 13 og 15.

Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Henrik Brodersen (O) orienterede om henvendelser i forbindelse med parkeringskælder.
Henrik Brodersen (O) orienterede om henvendelser om høje hastigheder på Skovvejen ved Sverigesvej.
Henri Brodersen (O) spurgte ind til parkeringsarealer ved Granskoven.
Henrik Brodersen (O) spurgte ind til Kommunens henvendelse til Upper Hill.
Kurt Rasmussen (A) spurgte ind til sammenhæng mellem lokalplan 87 og indgået kontrakt mellem kolonihaven Østervang samt ekspeditionstid for oprettelse af nyt matrikelnummer.
Administrationen følger op på ovenstående.
Administrationen orienterede om henvendelse på kommunens arealer ved Ørnumvej.
Administrationen orienterede om Kulturhuset i Korsør og etablering af lift.

3. Budget 2018-2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

3.     Budget 2018-2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2017-30238               Dok.nr.: 330-2017-325692                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter temaer, som det vil være væsentligt at have opmærksomhed på i forbindelse med budgetlægningen for 2018-2021, herunder om der er emner, der skal nærmere belyses frem til Byrådets temamøde om budgettet i juni.
Baggrund
Byrådet godkendte på sit møde den 27. februar 2017 proces for udarbejdelse af Budget 2018-2021.
Udvalget har på tidligere møder i foråret drøftet budget 2018-2021 med henblik på at få udarbejdet analyser mv. til junimødet.
Udvalget skal på mødet i juni drøfte budgetgrundlaget på baggrund af:

· Tidligere drøftelser på aprilmødet
· 2. budgetopfølgning herunder udfordringer og ønsker herunder finansiering her af
· Vedtaget budget 2018
· Budgetseminaret i april.
Der er til brug for udvalgets budgetdrøftelser udarbejdet et foreløbigt budgetgrundlag. Budgetgrundlaget vil blive opdateret på baggrund af økonomiaftalen mellem KL og Regeringen primo juni og indgå i det administrative budgetgrundlag. Efter beregning af aftalen vil et nyt administrativt budgetgrundlag blive fremsendt til Byrådet den 8. august 2017 og blive forelagt til økonomiudvalgets drøftelse og afklaring af den videre proces den 14. august 2017.
Som en del af budgetproceduren er der på baggrund af udvalgenes drøftelser endvidere udarbejdet et skøn over udvalgets kan og skal opgaver til udvalgets inspiration og drøftelse.
Drift og Teknik
Drift
På området er der udfordringer af varig (strukturel) karakter, hvor der skal træffes beslutning om, hvilke tiltag der skal iværksættes for at skabe balance mellem budget og forventede udgifter. Det drejer sig om følgende områder:
· Entreprenørservice – manglende budget til drift af nyetableringer ift. Veje, stier, pladser, grønne områder m.v.
· Vintervedligeholdelse – ift. En gennemsnitsvinter
· Vejbelysning – vedtaget besparelse ifm. budgetaftalen 2016
· Vejbidrag - forventning om øget anlægsaktivitet for SK-Forsyning
· Kolonihaver – budget for lejeindtægter er urealistisk ift. bundne lejekontrakter
· Rottebekæmpelse (hvile i sig selv/gebyrfinansieret).
Anlæg
På anlægsområdet er der udfordringer med
· Hovedistandsættelse af broer (Bro ved Nordskovvej, grænsebro med Sorø kommune, er spærret for al kørende trafik, og på Halsskovbroen er såvel klapfag som hydraulikcylindre i dårlig forfatning.
· Kystsikring i Halsskov (kommunal andel)
· Afledt af nye byggemodninger – f.eks. vejudvidelse Rosenkildevej og Valmuevej (tidligere budgetønske)
Kommunale Ejendomme
Yderligere ønsker til Budget 2018-2021 – se bilag.
Center for Kommunale Ejendomme har udarbejdet nedenstående liste over ønsker til drifts- og anlægsbudget 2018-2021 og foreslår, at udvalget gennemgår og beslutter hvilke ønsker der skal med i den videre budgetproces.
Udvalget kan vælge at inddrage hele Byrådet i drøftelse af de emner, som udvalget lægger vægt på. Dette sker på Byrådets temamøde i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte emner, der vurderes relevante for udarbejdelse af budgetforslag, samt hvordan områdets interessenter, herunder brugerbestyrelser og råd, skal involveres i budgetprocessen.
Drift og Teknik
Der ses følgende handlemuligheder i forhold til underskud:
· at finde besparelser inden for politikområderne, herunder særligt inden for Drift og Teknik,
· at inddrage Byrådet i en eller flere af områderne med strukturel ubalance på vejbelysning, vintervedligeholdelse, kolonihaver og evt. på vejbidrag.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget drøfter budget 2018-2021 herunder udfordringer, ønsker samt finansiering heraf.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget finder det ikke muligt, at finde besparelsesforslag inden for udvalgets egne politikområder, i forhold til de i sagsfremstillingen angivne strukturelle ubalancer på Drift og Teknikområdet.
- Entreprenørservice manglende budget til drift af nyetableringer ift. Veje, stier, pladser, grønne områder m.v.
- Vintervedligeholdelse ift. En gennemsnitsvinter
- Vejbelysning vedtaget besparelse ifm. budgetaftalen 2016
- Vejbidrag - forventning om øget anlægsaktivitet for SK-Forsyning
- Kolonihaver budget for lejeindtægter er urealistisk ift. bundne lejekontrakter
- Rottebekæmpelse (hvile i sig selv/gebyrfinansieret).
Kurt Rasmussen (A) tog forbehold.
Driftsønsker til busdrift fremført på udvalgsmøde den 03. april 2017 for weekendkørsel for 904 samt fuld genindførelse af 906 (Solskinsbussen) ønskes medtaget i budgetprocessen.

4. Slagelse Kommune - Serviceniveau i skadedyrsbekæmpelsen (B)

4.     Slagelse Kommune - Serviceniveau i skadedyrsbekæmpelsen (B)

Sagsnr.: 330-2017-704                   Dok.nr.: 330-2017-340213                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte det fremtidige serviceniveau i forhold til rottebekæmpelsen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Antallet af rotteanmeldelser er siden 2009 fordoblet i Slagelse Kommune. I 2016 var antallet 3348 anmeldelser, og vi forventer at antallet vil stige yderligere i 2017. Det stigende antal rotteanmeldelser er problematisk i både by- og landzone.
På landsplan kan vi se de samme tendenser i stigningen af antal rotteanmeldelser som i Slagelse Kommune.
Taksten for skadedyrsbekæmpelse er brugerfinansieret og opkræves via ejendomsskatten. Der opkræves en fastsat promille på 0,0368 ‰, hvilket i gennemsnit svarer til 31 kr. pr. indbygger.
På grund af de høje stigninger i rotteanmeldelser, er det vanskeligt at opretholde serviceniveauet i rottebekæmpelsen. Ved at opkræve en højere takst, bliver der ressourcer til at øge serviceniveauet samt prioritere forebyggende rottebekæmpelse.
Administrationen har vedlagt oplæg med 3 modeller som beskriver et kommende serviceniveau (se bilag: Status på bekæmpelse af rotter i Slagelse Kommune).
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for rottebekæmpelsen er bekendtgørelse nr. 913 af 27/06/2016 om forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Handlemuligheder
1. Udvalget kan vælge at fastholde den nuværende takst for skadedyrsbekæmpelse. Det nuværende serviceniveau vil opretholdes, men rottebekæmperne er udfordret i forhold til at overholde Miljøstyrelsens retningslinjer ift. reaktionstiden på anmeldelser, der må være på maks. 8 dage.
2. Udvalget kan vælge at taksten for skadedyrsbekæmpelsen hæves, så der bliver ressourcer til at øge serviceniveauet samt prioritere forebyggende rottebekæmpelse.
Under handlemulighed 2 har administrationen fremsat tre modeller, der vil kunne nedsætte antallet af rotteanmeldelser, og derved øge serviceniveauet. Alle tre modeller prioriterer rottebekæmpelse i kloakker og i landzonen i forskelligt omfang. Indsatsen i de tre modeller er beskrevet i statusnotatet (se bilag).
Model 1, budgetteret til 0,28 mio. kr. vil kræve et takstniveau på 0,0407‰, svarende til en gennemsnitlig takst på ca. 34 kr. pr. indbygger.
Model 2, budgetteret til 0,94 mio. kr. vil kræve et takstniveau på 0,0508‰, svarende til en gennemsnitlig takst på ca. 42 kr. pr. indbygger.
Model 3, budgetteret til 1,64 mio. kr. vil kræve et takstniveau på 0,0614‰, svarende til en gennemsnitlig takst på ca. 51 kr. pr. indbygger.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vil anbefale model 2 eller 3, idet det er usikkert om model 1 vil have tilstrækkelig målbar effekt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Modellerne påvirker budgettet i forskellig grad. Model 2 kræver en takst på 0,0508‰, og giver et budget på 3,34 mio. kr. Model 3 kræver en takst på 0,0614‰, og giver et budget 4,04 mio. kr. 
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der vælges et serviceniveau svarende til enten model 2 eller model 3.
2.    at takstændringen medtages i de kommende budgetforhandlinger for 2018 og overslagsårene.  
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget valgte model 3.

5. Nedlæggelse af en del af sti- og vejareal ved Strandvej 74, Korsør (B)

5.     Nedlæggelse af en del af sti- og vejareal ved Strandvej 74, Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2017-6008                 Dok.nr.: 330-2017-333371                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal tages stilling til nedlæggelse af en del af stiarealet på matr. nr. 84bf Korsør Markjorder, langs ejendomsskellet til matr. nr. 84bm Korsør Markjorder (Strandvej 74, Korsør).
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har fra ejeren af ejendommen Strandvej 74, Korsør modtaget oplysninger om, at denne skal indrettes til 3 lejemål og derfor er det vigtigt, at der etableres tilstrækkelig parkering på egen grund. I den forbindelse har der været drøftelser med ejerne om muligheden for, at skabe adgang fra Strandvej til parkering i baghaven.
Med de nuværende rammer vil det ikke være muligt at etablere en adgangsvej vest om bygningen uden at dette delvist vil ske på kommunens stiareal.
Ejer af Strandvej 74, Korsør har overfor Center for Teknik og Miljø udtrykt ønske om at købe en mindre del af et offentligt stiareal svarende til ca. 11 m2, som støder op til ejendommen. Kommunens afståelse/salg af stiareal vil være nødvendigt for at tilvejebringe kørende adgang til ejendommens nordside. Adgangen vil kræve, at adgangsvejen til parkeringsarealet på ejendommen skal udvides med ca. 0,75 meter i bredden.
Afståelsen af stiarealet medfører ikke at anvendelsen af stien ændres, den vil fortsat kunne benyttes som hidtil. Se vedlagte skitse.
Inden et salg af en del af stiarealet kan gennemføres, kræver det en godkendelse til nedlæggelsen.
Salg og prisfastsættelsen varetages af Center for Kommunale Ejendomme, som vil forestå det sagsforberedende i forhold til sagens behandling i Økonomiudvalget. Udgangspunktet for denne sag vil være, at grundejeren afholde alle udgifter i forbindelse med salget.
Center for Teknik og Miljø har tilkendegivet, at løsningen med at tilvejebringe adgangsmulighed for parkering på egen grund understøtter, at der ikke skal foretages beboerparkering på vendepladsen ud for ejendommen som vil være til gene for trafikanter der skal benytte vendepladsen til færdsel.
Det offentlige stiareal, der foreslås afstået, er en strimmel på ca. 0,75 x 14,0 meter langs skellet til Strandvej 74, Korsør. Arealet, hvorpå stien er placeret, vil herefter have en bredde på ca. 3,0 meter, hvilket vil være nok til at køretøjer, som har behov for at færdes på stien kan benytte den.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge, at;
1) nedlægge en mindre del af stiarealet på ovenstående betingelser, hvilket vil medføre, at beboere i ejendommen få adgang til parkering på ejendommens nordside.
2) en del af stiarealet ikke nedlægges. Dette medfører, at der overfor ejendommes ejer skal stilles betingelser om tilvejebringelse af parkering på en anden ejendom.
3) opretholde ejendomsforholdene som de er i dag, og tildele ejeren af Strandvej 74 en færdselsret på en del af den offentlige sti, så der kan etableres adgang for personbiler til parkering på ejendommens nordside.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at nedlæggelse af ca. 11 m2 kommuneejet stiareal med henblik på at give mulighed for etablering af adgangsvej til parkering for Strandvej 74 på egen grund, vil være hensigtsmæssigt for den øvrige færdsel på Strandvej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at en del af stiarealet på matr. nr. 84bf Korsør Markjorder svarende til ca. 11 m2 nedlægges,
2.    at Center for Kommunale Ejendomme udarbejder beslutningsgrundlag for salg af kommunal jord til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Henning Stockholm Buchs mail er vedlagt sagsfremstillingen.
Jørn Melchior (Ø) beklager at forslaget ikke har været i høring.

6. Omø Havnevej 79 - ønske om nedlæggelse af privat fællesvej (B)

6.     Omø Havnevej 79 - ønske om nedlæggelse af privat fællesvej (B)

Sagsnr.: 330-2015-68573               Dok.nr.: 330-2017-327598                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til om den private fællesvej helt eller delvist skal nedlægges, eller om ønsket om nedlæggelse af den private fællesvej skal afvises.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har modtaget en ansøgning om tilladelse til at lukke den private fællesvej på ejendommen matr. nr. 8i Omø By, Omø, beliggende Omø Havnevej 79, Omø
fra ejeren af ejendommen, Erling Hockerup Nielsen. Kortbilag er vedlagt. Ansøgers begrundelse er at der en uønsket høj mængde trafik til både genbrugspladsen og havnen.
Den private fællesvej fremgår af det historiske matrikelkort tilbage fra 1874. Se kortbilag. Vejen er også vist på det gældende matrikelkort. Oprindeligt er vejen registreret på matr. nr. 8d men er tilsyneladende efterfølgende i forbindelse med udstykningen af matr. nr. 8i og 8k registreret på 8i.
Vejen er registreret i Slagelse Kommunes vejregister som en privat fællesvej i byen og administreres efter reglerne i afsnit 3 i Lov om private fællesveje. Private fællesvej i byer er som udgangspunkt åbne for almindelig færdsel. Private fællesveje vedligeholdes af de vejberettigede i fællesskab i henhold til § 44 i Lov om private fællesveje.
Vejen ligger i Kirkehavn på Omø og indgår i det samlede vejnet i byen som en passage fra det offentlige havneområde til offentlig vej og andre private fællesveje i den vestlige del af byen. Ved passage ad vejen kan man bl.a. komme til den vestlige del af Kirkeby og øens restaurant.
Den fungerer som smutvej for området, så det er muligt at komme til og fra havnen uden at skulle benytte den overordnede del af Omø Havnevej.
Det er en relativt smal vej med belægning af grus. Den vil vanskeligt kunne passeres med større køretøjer, moderne traktorer uden risiko for skader på køretøjerne.
Vejen er ikke registreret som sort plet eller opmærksomhedspunkt i Slagelse Kommunes Trafiksikkerhedsplan.
Det er uvist hvilke ejendomme vejudlægget er oprettet for, hvorfor det ansøgte har været sendt i høring fra den 30. august til den 28. oktober 2016, jævnføre bestemmelserne i Lov om Private fællesveje, hos en bredere kreds af beboere i området, ligesom det ansøgte har været offentliggjort på kommunens hjemmeside.
Center for Teknik og Miljø har modtaget høringssvar fra ni personer. Høringssvarene er vedlagt til orientering.
Høringssvar
Af de ni personer der har afgivet svar på høringen er én person positiv over for det ansøgte og otte personer stiller sig afvisende overfor det ansøgte.
Carsten Larsen, Søvej 8, taler for, at støv og støjgener fra trafikken på vejen vil blive begrænset, ejeren er alene om vedligeholdelse af vejen og har ingen glæde af den og at der opleves en del uvedkommende trafik på vejen. Carsten foreslår at der opsættes låsbare stolper, der kan fjernes i tilfælde af ulykke. Carsten vedlægger et forslag til skiltning.
Eva og Hans Jeremiassen, Søvej 17 oplyser, at vejen har været der i mere end 100 år og benyttes af alle både fastboende og feriegæster på øen.
Der udtrykkes bekymring for fremkommelighed i tilfælde af ulykke.
Kurt Riishøj, der driver Restaurant Perlen håber ikke at vejen bliver lukket. Og ønsker beplantningen beskåret, så vejen bliver farbar i fuld bredde. Kurt oplyser desuden at folk kører stille på vejen.
Benny Rasmussen, Søvej 6, oplyser, at han har en hævdvunden ret til at færdes på vejen og at en lukning vil have en skadelig virkning på området. Center for Teknik og Miljø har ikke dokumentation tilgængeligt for den omtalte hævdvunden ret til vejen. Anmoder om at beplantningen langs vejen bliver beskåret.
Anne Grete Larsen, Søvej 3, ønsker ikke at vejen bliver lukket, da hun igennem mere end 30 år har haft adgang til sin ejendom ad vejen. Anne Grete oplyser, at trafikken på vejen er yderst begrænset. Det er ikke muligt at køre igennem i lastbil. Vejen gør det nemt for alle at komme til havnen.
Elisabeth Halkier, Egon Pedersen og Michael Gudbergson, Søvej 77, ønsker ikke at vejen bliver lukket. Den skal bevare sin hidtidige status og beplantningen langs vejen bør beskæres, så vejens bredde genskabes.
Retligt grundlag
Vejen administreres efter reglerne i afsnit 3 i Lov om private fællesveje. Afgørelsen sker i henhold til Lov om private fællesvej § 72.
Handlemuligheder
Der er følgende handlemuligheder i sagen:
- Nedlægge den private fællesvej,
- Nedlægge kørende adgang på den private fællesvej øst for Søvej 3s indkørsel, men tillade gående og cyklende adgang på hele vejen,
- Afvise ønsket om at nedlægge den private fællesvej.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at en lukning af vejen for gennemkørsel vil medføre at besøgende og beboere i området vest for havnen vil få en omvej til og fra havnen, der er ankomstpunkt for besøgende og beboere til øen. Vejens placering, hvorved den skaber sammenhæng mellem havneområdet og en del af byen, medfører at den er en væsentlig del af byens infrastruktur (Kirkehavn er en lille by) som smutvej.
Vejen er ikke eneste adgang til en ejendom eller nogen af dens lodder, men Slagelse Kommune skønner, at vejen er af vigtighed ikke alene for Anne Grete Larsen, der kører ind på sin ejendom fra den private fællesvej, men også for de øvrige beboere og besøgende i området. En adgang alene for gående og cyklende til Omø Havnevej vil ikke dække alles behov.
Med afsæt i ovenstående er det Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at den private fællesvej ikke nedlægges. Det skal dog bemærkes, at vedligeholdelsespligtige grundejere jævnføre § 58 i Lov om private fællesveje kan anmode kommunen om at optage vejen som offentlig vej, hvis denne benyttes til gennemgående almen færdsel af mere en 50 % af den motoriserede kørsel på vejen. Dette forhold vil kun blive behandlet med afsæt i en konkret anmodning fra relevante grundejere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Medfører afgørelsen udgifter, vil disse jf. Lov om private fællesvej § 44 skulle afholdes af de vejberettigede.
Konsekvenser for andre udvalg                                                                   
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at ønsket om nedlæggelse af den private fællesvej Omø Havnevej afvises. 
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Nytorv, Slagelse - Etablering af afspærring ved brug af pullerter (B)

7.     Nytorv, Slagelse - Etablering af afspærring ved brug af pullerter (B)

Sagsnr.: 330-2017-14289               Dok.nr.: 330-2017-347019                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Kurt Rasmussen, Socialdemokratiet har ønsket at få sat følgende på dagsordenen. Forespørgsel om støtte til pullertprojektet på Nytorv Slagelse fra budgettet til Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Baggrund
Med baggrund i Business Slagelses ønske om snarest muligt at gennemføre en række her-og-nu tiltag på Nytorv, besluttede Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 3. april 2017 at bevilge 0,5 mio. kr. af overførte midler til at igangsætte diverse forbedringsarbejder.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede ligeledes, at Slagelse Bymidtegruppe og Business Slagelse skulle inddrages i en prioritering af, hvad der skal igangsættes her og nu, idet omlægninger på torvet blev forventet udført inden sommerferien.
Den 8. maj blev der afholdt møde med deltagelse af bymidtegruppen for Slagelse og Business Slagelse. På mødet meddelte Business Slagelse, at man ikke umiddelbart ønskede at igangsætte nye forbedringer som eksempelvis tidligere nævnt – flytning af byinventar, etablering af nye betonplinte til placering af blivende byinventar og nye el-skabe samt nye forsyningsudtag på pladsen til el og vand, som forberedelse til ny disponering af pladsen.
Business Slagelse oplyste, at trafiksikkerheden på pladsen fortsat har den højeste prioritering, hvorfor en løsning med lukning for kørsel på Nytorv med ambassadepullerter eller lign. blev ønsket nærmere undersøgt, selv om tidligere overslag har vist, at dette ikke kan etableres inden for de 500.000 kr.
Administrationen oplyste, at en trafikløsning, som indebærer en form for pullertløsning/lukning for trafik, vil kræver forberedelse af skitseprojekt samt en høringsperiode på 4-6 uger (bl.a. politi, brandvæsen, erhvervsdrivende og relevante beboere) og vil således ikke kunne etableres her-og-nu.
Formanden for Slagelse Bymidtegruppe Kurt Rasmussen oplyste, at han ville bringe sagen op i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med en forespørgsel om støtte til pullertprojektet fra budgettet til Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, hvorfor sagen forelægges udvalget på dette møde.
Den samlede bymidtegruppe tilsluttede sig denne fremgangsmåde.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har på mødet den 8. maj 2017 godkendte disponeringen af anlægsrammen 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, hvilket betyder, at den samlede anlægsramme på i alt 5,0 mio. kr. er disponeret til handleplanprojekter jf. kommunens trafiksikkerhedsplan og tryghedsprojekter.
Retligt grundlag
Færdselsloven og Lov om offentlige veje.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan træffe beslutning om, at;
1. Fastholde disponeringen af anlægsrammen til trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger som den blev besluttet af udvalget på mødet den 8. maj 2017.
2. Omdisponering af 0,4 mio. kr. af rammen der er afsat til tryghedsfremmende foranstaltninger, for efterfølgende at disponere midlerne til etablering af en tryghedsfremmende pullertløsning på Nytorv. Dette vil betyder, at projektet vedrørende Bredegade må udgå af disponeringen der blev besluttet på mødet den 8. maj 2017.
Vurdering
Hvis der skal foretages afspærring af Nytorv, Slagelse, vil det være med afsæt i at højne trygheden for de lette trafikanter, som benytter sig af gågademiljøet mod, at der pludseligt vil være færdsel med motoriseret køretøjer. Det skal dog bemærkes, at der er ejendomme på Nytorv og Fisketorvet for hvem kørende adgang alene kan ske via kørsel på gågaden.
Det er Center for Teknik og Miljøs vurdering, at udgiften til etablering af afspærring med 4 faste pullerter samt ét stk. ambassadepullert (hæve-/sænkbar) overslagsmæssigt vil beløbe sig til ca. 0,4 mio. kr., yderligere skal det forventes, at der vil være afledt drift i forhold til en pullertløsning på ca. 40.000 kr. (beløbet er skønnet).
Der kan kun ydes tilskud til pullertprojektet på Nytorv i Slagelse, hvis projektet for Bredegade i Slagelse udtages. På Bredegade er der i perioden 2015-2016 sket 4 uheld med personskade, dette forhold har medført, at Bredegade udpeges i Trafiksikkerhedsplanen, og er udslagsgivende for, at Center for Teknik og Miljø overfor udvalget den 8. maj 2017 anbefalede, at Bredegade blev prioriteret af tryghedspuljen i 2017 med tiltag, der kan sikre cyklister og fodgængere under hensyntagen til p-søgeringen og fremkommelighed
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at disponeringen af anlægsrammen 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger fastholdes som besluttet den 8. maj 2017.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Kurt Rasmussen (A) ønsker at midler til etablering af afspærring tages fra puljen Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger.
Udvalget ønsker forslaget forelagt Redningsberedskabet og Politiet.
Udvalget videresender sagen til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i forhold til forslag om sikring af Nytorv.

8. Holbækvej 47 4200 - tildeling af vejnavn til ny privat fællesvej (B)

8.     Holbækvej 47 4200 - tildeling af vejnavn til ny privat fællesvej (B)

Sagsnr.: 330-2017-11049               Dok.nr.: 330-2017-90510                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget bedes tage stilling til oprettelse af et nyt vejnavn.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har modtaget en henvendelse fra ejeren af ejendommen Holbækvej 47, der skal til at udstykke ejendommen. I den forbindelse etableres der en ny vej, der skal forsyne de nye parceller, der opstår.
Udstykningen er omfattet af lokalplan nr. 1111 ”Rammelokalplan for bæredygtigt boligområde, Tidselbjerget, Slagelse”, og princippet i lokalplanen er, at udstykninger langs Holbækvej med en fremtidig udbygning af Tidselbjerg skal vejbetjenes gennem Tidselbjergområdet. Indtil dette er muligt vil der være vejadgang for udstykningen til Holbækvej. Dette forhold er en forudsætning for, at der er givet vejgodkendelse. Vejen der skal betjene udstykningen bør derfor tildeles et vejnavn.
Idet omkringliggende veje i området relaterer sig til hhv. kornsorter såsom Hvedevej og Hirsevej samt planter såsom Tidselbjergvej, Valmuevej og Kløvervej, så vil det være naturligt, at den nye vej også tildeles et navn, der relaterer sig til enten kornsorter eller planter.
Det kommende boligområdet ligger højt i forhold til det omkringliggende område, og det kan ligeledes være relevant at lade topografien være styrende for navnet. 
Med afsæt i ovenstående forhold vil Center for Teknik og Miljø foreslå, at vejen tildeles ét af følgende navne:
- Majsvej
- Durumvej
- Rapsvej
- Kornblomstvej
- Alpeviolvej
- Bakkestjernevej
Ansøger er i forbindelse med vejgodkendelsen blevet forelagt forskellige vejnavne og har tilkendegivet, at Alpeviolvej kunne være et godt navn, men har umiddelbart ladet det være op til kommunen at finde et passende navn.
Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.
Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration.
Retligt grundlag
De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i § 3 i Lov om Bygnings- og Boligeregistrering (BBR-Loven). De mere præcise regler findes i en særlig bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen).
Handlemuligheder
Udvalget kan tage stilling til, hvilket af de foreslåede navne, den nye vej skal tildeles, eller at vejen navngives med et andet navn.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget træffer beslutning om nyt vejnavn for udstykningen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget foreslår, at vejen tildeles navnet Alpeviolvej.

9. Genoptaget - Halsskovvej 4220 - forespørgsel om mulig etablering af gågade (B)

9.     Genoptaget - Halsskovvej 4220 - forespørgsel om mulig etablering af gågade (B)

Sagsnr.: 330-2015-50755               Dok.nr.: 330-2017-361350                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Gågade-bestemmelsen blev i 2011 ophævet, fordi den ensrettede færdsel ændrede retning fra nord mod syd, så det kunne give flere borgere mulighed for at køre i bil til butikkerne med henblik på at give de forretningsdrivende bedre vilkår og øget omsætning.   
Halsskov Lokalråd ønsker, at der genetableres gågade på Halsskovvej fra Kongebroen til Bernstensgade.
Halsskov Lokalråds ansøgning med ønske om gågade vedhæftes.
Halsskov Lokalråd henviser til innovationsprojekt, hvor én af ideerne var at omdanne vejstrækningen til gågade igen. Lokalrådet er ikke kommet med forslag til fysiske ændringer i forbindelse med ønsket om gågade, men peger på, at det kan give flere muligheder for aktiviteter og dermed et mere levende miljø.
Forslaget om gendannelse af gågaden har været i høring hos politiet, og de vil gerne give deres samtykke, men ønsker, at kørsel fortsat tillades. Det er ikke muligt at forhindre bilkørsel, medmindre der opsættes en fysisk afspærring. Gågadeforslaget kræver kun, at der opsættes ca. 4 skilte i lave galger. Fordelen er, at området reserveres til de gående. Kørsel må kun ske med meget lav hastighed (normalt under 15 km/t) og de kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed overfor de gående.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om vejafmærkning
Færdselsloven (§92)
Handlemuligheder
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at gågaden genetableres med kørsel tilladt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at gågaden genetableres med kørsel tilladt.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 9. januar 2017:
Fraværende: 
Forslaget ønskes sendt i høring hos de forretningsdrivende på Halskovvej samt i Korsør Erhvervsforening før der tages endelig stilling.
Genoptaget:
Center for Teknik og Miljø har haft forslaget til etablering af gågade på Halsskovvej (strækningen mellem Kongebroen og Bernstensgade) i høring. Gågaden foreslås markeret ved opsætning af færdselstavler der markerer, at gaden er gågade med kørsel tilladt. Forslaget der var i høring hos beboere og erhvervsdrivende indebar følgende:
- Der skiltes med Gågade-Zone (E49) med kørsel tilladt.
Færdsel skal ske på fodgængernes præmisser.
- Den ensrettede kørselsretning fra nord mod syd beholdes.
Høringen er afsluttet den 22. maj 2017, og der er indkommet 4 høringssvar. Disse er gengivet herunder (uden redigering):
Jakob Larsen, Hair Designer, Halsskovvej 20a, Korsør
Jeg synes vi skal bibeholde vejen som den nu, da det fungere fint. Hvis der skal holdes nogle aktiviter, kan man søge kommunen om dags lukning, som vi har gjort tidligere og det har fungerede fint.
Jeg har selv forretning på Halsskovvej, og vi vil være meget kede af at vejen skal være gågade igen, da det giver liv til gaden at der færdes biler.
Derfor kan jeg ikke se nogen grund til, at der skal laves om på noget der fungere godt for alle på Halsskovvej.”
Betina Hansen, Betinas fodklinik APS, Halsskovvej 16, Korsør
”Jeg ønsker som forretningsdrivende IKKE Halsskovvej omlagt til gågade.
Jeg stiller mig endvidere undrende overfor forslaget, da vi som erhvervsdrivende ikke har fremlagt et sådan samlet ønske overfor Halsskov Lokalråd.
Gaden er ikke en decideret shopping gade, men består hovedsageligt af servicebutikker: frisører, fodterapeuter, massør, pizzarier, pakkeudlevering og genbrugsbutikker.
Gadens udformning giver rigt mulighed for, at gående har plads på begge sider af vejbanen”.
Vores kunder kommer kørende direkte til døren for at få deres ydelser, afleverer genbrugsvarer etc.
Halsskovvej bliver ikke mere attraktiv af, at gaden bliver til gågade, men blot mere tom.”
Regner Christensen, Indehaver af Marskandiseren, Halsskovvej 5, Korsør
Jeg ønsker som forretningsdrivende IKKE Halsskovvej omlagt til gågade.
Jeg stiller mig endvidere undrende overfor forslaget, da vi som erhvervsdrivende ikke har fremlagt et sådan samlet ønske overfor Halsskov Lokalråd.
Gaden er ikke en decideret shopping gade, men består hovedsageligt af servicebutikker: frisører, fodterapeuter, massør, pizzarier, pakkeudlevering og genbrugsbutikker.
Gadens udformning giver rigt mulighed for, at gående har plads på begge sider af vejbanen”.
Vores kunder kommer kørende direkte til døren for at få deres ydelser, afleverer genbrugsvarer etc.
Halsskovvej bliver ikke mere attraktiv af, at gaden bliver til gågade, men blot mere tom.”
Korsør Erhvervsforening
”Det kan oplyses at de detailhandlende på Halsskovvej IKKE ønsker Halsskovvej tilbageført til en gågade.
Det befrygtet at gaden vil ”sygne hen” uden det liv som trafikken skaber.
Korsør Erhvervsforening har naturligvis valgt af lytte til de medlemmer som sagen særligt berører.
Svaret er derfor herfra at der IKKE ønskes en tilbageførsel af Halsskovvej (fra Bibliotek til krydset) tilbageført til gågade.”
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at imødekomme ønsket fra Halsskov Lokalråd om at Halsskovvej på strækningen mellem Kongebroen og Bernstensgade skiltes som gågade med kørsel tilladt eller opretholde skiltningen som den er på nuværende tidspunkt.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø bemærkninger til det ansøgte er, at etablering af ”Gågade med kørsel tilladt” vil medføre, at trafikken igennem Halsskovvej vil ændre karakter, da færdsel skal ske på fodgængernes præmisser. Trafikanter skal derfor være særligt agtpågivende i forhold til gående.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
2.    at Udvalget tager stilling til, om Halsskovvej på strækningen mellem Kongebroen og Bernstensgade skal skiltes som ”Gågade med kørsel tilladt” eller ej.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Strækningen skiltes som "Gågade med kørsel tilladt".

10. Evaluering af ny sejlplan (D)

10.   Evaluering af ny sejlplan (D)

Sagsnr.: 330-2017-11175               Dok.nr.: 330-2017-351439                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der skal gennemføres en evaluering af den nye sejlplan for Agersø Omø Færgerne i 2016. I 2016 blev der sejlet efter 3 forskellige sejlplaner:
1. Den oprindelige sejlplan fra perioden før, der blev indført besparelser på færgedriften.
2. Den nye sejlplan, som blev udarbejdet efter, at der blev indført besparelser og som blev indført 1. september 2016.
3. Den reviderede sejlplan, som blev sat i værk fra den 4. oktober 2016. 
Der er udarbejdet en evalueringsrapport, der beskriver:
· Agersø Omøfærgernes økonomi
· Brugeroplevelser i forhold til service
· Bemandingen og anvendelsen af Kattegat i færgedriften
· Statistik
Ø-udvalget har på møde den 23. maj 2017 evalueret sejlplanen. I evalueringen indgik eva-lueringsrapporten fra Agersø Omø færgerne og andre input udarbejdet af øboerne på Agersø og Omø. Evalueringsrapport og øvrige input indgår som bilag til sagen.
Ø-udvalget finder vintersejlplanen, som gælder for 4 af årets måneder, uacceptabel, men tilkendegav i øvrigt tilfredshed med sejlplanen gældende for resten af året. Ø-udvalget ønsker derfor at indgå i dialog om en ny vintersejlplan.
Ø udvalget var generel tilfredse med Kattegat.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger. 
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for færgernes økonomi.
Referat fra Ø-udvalget vedlægges.
Der afholdes møde i Ø-udvalget og administrationen med henblik på at få et fælles billede af færgernes økonomi.
Der afholdes møde med Ø-udvalget om sejlplan for vinterperioden.

11. Rådighedsbeløb, anlægsbevilling og anlægsregnskab for udmøntning af regaranti byfornyelseslån (B)

11.   Rådighedsbeløb, anlægsbevilling og anlægsregnskab for udmøntning af regaranti byfornyelseslån (B)

Sagsnr.: 330-2017-36592               Dok.nr.: 330-2017-338084                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal bevilge et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling i forbindelse med udmøntning af regarantier stillet overfor Staten i forbindelse med byfornyelseslån, en driftsbevilling ved sparede ydelsesstøtte, tage stilling til finansieringen af rådighedsbeløbet samt godkende anlægsregnskabet.
Baggrund
Slagelse Kommune har stillet garanti og regaranti for 3 byfornyelseslån i ejendommen Algade 27, Korsør. Ejendommen er solgt på tvangsauktion og de to lån, hvor kommunen har stillet regaranti overfor Staten lå udenfor budsummen og blev dermed ikke dækket. Stat og kommune afholder de løbende ydelser på realkreditlånene og udgør ca. 0,066 mio. kr. årligt for kommunens vedkommende. Restgælden på de udækkede lån udgør 1,9 mio. kr. og indfrielsesbeløbet udgør 2,4 mio. kr., hvoraf Slagelse Kommune hæfter for halvdelen eller 1,2 mio.  kr.
En indfrielse af en regaranti ved Byfornyelse er omfattet af kommunens automatiske låneadgang, men det kræver, at omkostningen afholdes som en anlægsudgift. Lånebekendtgørelsen rummer mulighed for, at der enten kan optages lån svarende til indfrielsesbeløbet på 1,2 mio. kr., eller kommunens deponerede midler nedbringes med 1,2 mio. kr.
Anlægsudgiften og anlægsregnskabet svarer til den afholdte udgift til Staten, hvorfor Byrådet samtidig med anlægsbevillingen bedes godkende anlægsregnskabet på 1,2 mio. kr. Anlægsregnskabet er specificeret i bilag 1 – Anlægsregnskab for regaranti byfornyelseslån Algade 27, Korsør.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v. § 1 bilag 1 om ”Budget- og regnskabssystem for kommuner” kapitel 4, afsnit 4.0 side 5.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. § 2 stk. 1 nr. 8 og § 6 stk. 3.
Handlemuligheder
At udgiften til Staten på 1,2 mio. kr. finansieres ved optagelse af et lån eller
At de deponerede midler frigives med 1,2 mio. kr.
Finansiering via lån vil betyde en årlig merudgift på 0,069 mio. kr. i renter og afdrag. Ydelserne på et nyt lån kan delvis finansieres ved sparede ydelser på 0,066 mio. kr., det vil dog betyde en merudgift på 3.000 kr. i år 1. Lån vil ifølge kommunens finansielle strategi blive optaget næste gang i april 2018, hvilket vil betyde en likviditetsforskydning på ¾ år.
Finansiering via frigivelse af deponerede midler vil betyde et mindre afkast af depotet med ca. 0,025 mio. kr. og vil betyde en mindre udgift på 0,041 mio. kr.
Vurdering
Center for Økonomi anbefaler, at det indfriede beløb til Staten finansieres ved frigivelse af deponerede midler, der vil betyde en årlig besparelse på driften på 0,041 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ejendommen er solgt på tvangsauktion den 14. februar 2017hvorfor 2017 ikke har helårsvirkning.
Ved nedbringelse af deponerede midler:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Renter
01.04
21
25
25
25
Anlæg
06.01
1.222
 
 
 
Afledt drift
06.01
-55
-66
-66
-66
Finansiering
01.04
-1.222
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
01.04
34
53
53
53
Konsekvenser for andre udvalg
Afsættelse af rådighedsbeløb og anlægsbevilling vil betyde, at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets anlægsramme på politikområde 06.01 vil blive opskrevet med 1,2 mio. kr. i 2017, og at byfornyelseskontoen for ydelsesstøtte reduceres med 0,066 mio. kr. (årligt).
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at der bevilges et rådighedsbeløb og en anlægsbevilling på 1,2 mio. kr.
2.    at omkostningen til Staten finansieres ved frigivelse af deponerede midler.
3.    at anlægsregnskab på 1,2 mio. kr. godkendes
4.    at budget på konto 0.25.15 Byfornyelse reduceres med 0,055 mio. kr. i 2017 og 0,066 mio. kr. i overslagsårene.
5.    at Budget for renteindtægter på 7.32.27 reduceres med 0,021 mio. kr. for 2017 og 0,025 mio. kr. i overslagsårene.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Anbefales.

12. Evaluering af Landsbypedelordningen (B)

12.   Evaluering af Landsbypedelordningen (B)

Sagsnr.: 330-2015-86303               Dok.nr.: 330-2017-83944                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om Landsbypedelordningen skal stoppe i december 2017, eller om man vil medtage en forsættelse af ordningen til Budget 2018.
Baggrund
Byrådet besluttede på mødet den 25. april 2016 at give midler til oprettelse af en landsbypedelordning med 1 person i 2016 og 2017. I samme sag blev det besluttet, at Byrådet skulle have en evaluering af ordningen inden budgetprocessen for 2018.
Opgaven blev forankret i Ejendomsservice, som i løbet af sommeren 2016 fik skabt kontakt til landdistriktskoordinator, så man kunne finde et egnet område for pedellen samt til Jobcentrene, så der kunne findes en egnet seniorjobber til stillingen.
Primo september 2016 var en egnet person fundet, som startede i jobbet den 14. november 2016. Området, som blev udpeget som egnet i testperioden, er Dalmose-Flakkebjerg-Sørby området. Området består af 8 lokalråd og der er sædvanligvis stor aktivitet.
Grundlaget for denne evaluering er således kun cirka 6 måneders drift (midt november 2016 – midt maj 2017).
Der er blevet afholdt eller planlagt møder med pedellen og 4 af de 8 lokalråd. De opgaver, som man ønsker pedellen løser, er typisk:
· Grøn pleje i form af græsklipning, hækklipning, beskæring af træer og buske, ukrudtsbekæmpelse, renholdelse af arealer/sportsbaner og lægning af løg.
Endvidere er der flere steder ønsker om etablering eller genopretning af stier.
· Reparations- og vedligeholdelsesopgaver på forsamlingshuse, legehuse, læskure, borde og bænke, portaler ved byskilte, samt befæstede arealer.
· Etablering og vedligeholdelse af skilte, markeringspæle og flagstænger.
· Hjælp i forbindelse med arrangementer, eksempelvis transportopgaver.
Lokalrådene har taget godt imod pedellen og ordningen, men det er kun blevet til en konkret opgave, som er løst for lokalrådene, da årstiden ikke har været dertil. Pedellen har derfor primært løst opgaver, som ligger i Ejendomsservice i lokalområdet.
Ejendomsservice har i forbindelse med denne evaluering oplistet følgende udfordringer:
· Ordningen kræver, at pedellen er meget mobil pga. af afstandene. Egen bil er ikke optimalt, da der er tale om transport af værktøj og materialer. Egen servicevogn er pt ikke mulig med nuværende økonomi i projektet.
· FOA har rejst problematikken omkring ”lovligheden” i at en Seniorjobber arbejder selvstændigt. FOA har delvist ret. En seniorjobber må godt udføre arbejde selvstændigt, hvis det er blevet givet af seniorjobberens leder. Det betyder i praksis, at lederne skal ind over opgaverne, som bliver stillet af lokalrådene. Dette behøves ikke at give udfordringer, men kan tænkes at forsinke udførelsen af en given opgave en smule.
· Entreprenørservice (ES) har været betænkelige ved ordningen, da medarbejderne var ængstelige ved om deres opgaver skulle løses af en ulønnet medarbejder. Ejendomsservice har drøftet dette med ES, og det er blevet indskærpet at landsbypedellen naturligvis ikke tager opgaver som naturligt ligger ved ES.
· Nogle af opgavernes karakter kan blive en udfordring, da grundreglen er, at pedellen kun må udføre arbejde, som tidligere er udført af frivillige. Det vil sige, at han ikke må udføre arbejde, som man tidligere har fået udført af fx en håndværker.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen finder, at udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget kan stoppe ordningen pr. 31. december 2017. Den nuværende seniorjobber vil forsætte i Ejendomsservice som seniorjobber.
b. Udvalget kan beslutte at ville medtage en forsættelse af ordningen til Budget 2018. De ovenfor oplistede udfordringer kan afføde et ønske om øget økonomi, så specielt udfordringen om øget mobilitet kan løses tilfredsstillende.
Vurdering
Administrationen vurderer, at grundlaget for evaluering er meget spinkelt. Det optimale vil være, at udvalget medtog ordningen på Budget 2018, så man havde minimum 1 driftsår som grundlag for en evaluering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Byrådet beslutter handlemulighed b – Landsbypedelordningen medtaget på Budget 2018 som et aktivitetsønske i budgetprocessen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Anbefales.

13. Politisk årshjul 2017 (B)

13.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2017-334255                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

14. Pressemeddelelser (B)

14.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-334282                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Der udarbejdes pressemeddelelse på pkt. 4.

15. Eventuelt (O)

15.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-334300                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Intet.
16. Lukket: Drift af forpagtning (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

17. Udmøntning af rammereduktioner vedr. budget 2017 (D)

17.   Udmøntning af rammereduktioner vedr. budget 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2017-495                   Dok.nr.: 330-2017-364009                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget drøfter og anbefaler udmøntning af rammereduktioner til økonomiudvalg og byråd.
Baggrund
Slagelse Kommunes økonomi er under pres. Bl.a. er driftsudgifterne for høje set i forhold til indtægterne, og dermed er der et betydeligt pres på likviditeten. Det er derfor vigtigt at der iværksættes tiltag, således at der ikke sker yderligere forværring af økonomien og der skabes balance i økonomien.
Byrådet har derfor besluttet at der skal iværksættes en række tiltag for at bringe økonomien i balance, og i første omgang skal følgende besparelser effektueres:
· Inden sommerferien gennemføres en rammereduktion på 1 pct. af de servicerammebelagte udgifter i 2017, undtaget er de borgernære områder Handicap og Psykiatri, Sundhed og Senior samt Uddannelsesområdet. Endvidere undtages administrationsbesparelser på centrene på de tre områder også for 1% besparelser.

Servicerammen for resten af udvalgene er ca. 900 mio. kr., og den forventede effekt er således ca. 9 mio. kr. i resten af 2017.

· En række centrale forventede mindreforbrug i 2017 lægges i kassen. ca. 10 mio.kr.
Der er vist en overordnet fordeling af rammereduktionen, som vedlægges som bilag. Udvalget skal drøfte og anbefale udmøntning af rammereduktionen til økonomiudvalg og byråd.
Derudover er partierne i Byrådet enige om at ovenstående foreslåede besparelser ikke er tilstrækkelige til at bringe balance i økonomien, og at der er brug for en række yderligere tiltag.
Retligt grundlag
jf. styrelseslovens §40 Stk. 2. er bevillingsmyndigheden hos kommunalbestyrelsen. Foranstaltninger, der vil medføre indtægter eller udgifter, som ikke er bevilget i forbindelse med vedtagelsen af årsbudgettet, må ikke iværksættes, før kommunalbestyrelsen har meddelt den fornødne bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Handlemuligheder
Forvaltningen har udarbejdet nedenstående bemærkninger og vedhæftede bilag ”forslag til rammereduktion”. Disse danner udgangspunkt for udvalgets drøftelser.
Landdistriktsudvikling
Der skal peges på en samlet reduktion på 0,092 mio. kr. for dette budgetområde. Reduktionen foreslås opnået ved nedjustering af aktiviteter.
Drift og Teknik
Der skal peges på en samlet reduktion på 1,475 mio. kr. for dette budgetområde. Reduktionen foreslås tilvejebragt ved initiativer på følgende områder;
Vejbelysning – Etablering af reduceret tændtider for vejbelysningen (se bilag).
Busdrift – Indførelse af dobbelttakst for Flexture, der foregår internt i byerne Slagelse, Korsør og Skælskør (se bilag).
Entreprenørservice – drift – Opbremsning for aktiviteter, der primært medfører indkøb af ydelser hos eksterne leverandører. Medfører primært færre aktiviteter vedrørende belægninger på vejområdet samt en yderligere generel servicesænkning indenfor grønne områder (se bilag).
Færgedrift - Besparelse vil findes inden for egen drift under hensyntagen til igangsatte renovering af færgerne.
Generel bemærkning vedr. budgetområde ”Drift og Teknik”
Reduktionen på 1 procent skal ses i lyset af den strukturelle ubalance for dette budgetområde jf. den løbende behandling på tidligere møder i udvalget. Den strukturelle ubalance er anslået til ca. 11 mio. kr.
Kommunale ejendomme
Reduktionen på de 2,011 mio. kr. findes indenfor egen ramme.
Det foreslås at reduktionen udmøntes med hhv.1 mio. kr. på energimærkninger af bygninger i 2017. Konsekvensen heraf vil være, at der vil mangle lovpligtige energimærkninger, der i stedet må laves på et senere tidspunkt.
Derudover foreslås det at der udmøntes 1,011 mio. kr. på rengøring, hvor der forventes et mindreforbrug i 2017, da allerede planlagte besparelser, der først skal udmøntes i 2018 er indhentet tidligere end forventet.
Udvalget gøres opmærksom på, at der allerede er planlagt besparelser for 10 mio. kr. på bygningsdrift fra 2019, og en rammebesparelse på 1% i overslagsårene vil derfor ikke kunne forventes implementeret uden at justere det nuværende serviceniveau.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af bilag samt teknisk forslag til udmøntning, der fremlægges på mødet.
Der er den 1. juni 2017 afholdt SektorMED i Center for Teknik og Miljø. Referatet fra mødet er vedlagt som bilag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udmøntning af rammereduktioner på 1 % indenfor udvalgets berørte områder drøftes og anbefales til økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. juni 2017:
Fraværende: 
Udvalget foreslår, at udmøntningen på ialt 3.578 mio. kr. sker ved et forventet mindre forbrug i 2017 på Landdistriktsudvikling under hensyntagen til igangsatte initiativer:
Byfornyelses og landdistriktsudvikling: 1.200
Projektpuljer:                                      138
Låneydelser - støttet byggeri                 695
Borgerstyrede budgetter                       500
Ialt:                                                  2.533
Samt mindre forbrug på 1.045 på Rengøringsservice.