Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 2. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-82151               Dok.nr.: 330-2017-581168                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

2. Orienteringssag (O)

2.     Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2016-82153               Dok.nr.: 330-2017-581188                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne/Økonomi- og Teknikdirektøren
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orientering tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
I relation til høring af parkeringsstrategien udleverede Henrik Broderen (O) underskriftsindsamling fra "Butikkerne i City" om at der er for få parkeringspladser.
Udvalget ønsker en løbende evaluering af havnekontoret i Stignæs.
Der blev orienteret om bump Kobækvej.

3. Salg eller anvendelse af Hulby Møllegård (B)

3.     Salg eller anvendelse af Hulby Møllegård (B)

Sagsnr.: 330-2017-68301               Dok.nr.: 330-2017-600900                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om Hulby Møllegård, Slagelse Landevej 17, Korsør, skal indstilles til salg, udlejning eller intern kommunal anvendelse.
Baggrund
Ejendommen er tømt og overdraget til Kommunale Ejendomme og står nu i tomgangsdrift efter Jobcenterets udflytning i september.
Ejendommen består af et hovedhus på 422 m² samt ladebygning på 1.622 m², indeholdende maskinhal, undervisningslokaler og værksteder. Grunden er på 18,7 ha, hvoraf store dele af bortforpagtet for at minimere vedligehold. Herudover har Korsør Produktionsskole renoveret den gamle mølle på grunden, der nu står som mødefacilitet for Produktionsskolen. På grunden er der desuden en række offentlige stier, et toilet og en shelterplads.
Arealet er omfattet af Lokalplan nr. 1003 – ”Institutionsområde og grønt område ved Hulby Møllegård”. Arealerne omkring ejendommen ligger i landzone og er omfattet af 300 meters strandbeskyttelseslinje. Lokalplanen giver mulighed for at drive skole, institution eller kommunale aktiveringsprojekter.
I forhold til salgbarheden, er vurderingen fra Planafdelingen, at der ikke umiddelbart er grundlag for ændring til eksempelvis beboelsesformål, blandt andet grundet udbygningen af rensningsanlægget på den anden side af Slagelse Landevej.
Kommunale Ejendomme og Center for Skole har været i dialog vedrørende en mulig flytning af UngSlagelses Heltidsundervisning, der i dag placeret på Blomstervænget 4 i Dalmose og på det meste af 2. sal på Kulturhuset i Korsør. Desuden har der været overvejelser om ibrugtagning af tidligere Tandklinik på Dalmose Skole.
Tilbuddet savner i dag værkstedsfaciliteter og udearealer til at understøtte praktisk læring i det pædagogiske arbejde. Ligeledes indfrier Hulby Møllegård behovet for bedre busforbindelser og ønsket om at samle aktiviteterne på en matrikel, så der bruges mindre tid på transport af elever og lærere imellem Dalmose og Korsør. De vil primært have behov for hovedhuset og for adgang til værkstederne, mens maskinhallen og undervisningslokalerne i laden også vil kunne anvendes af andre brugere.
En flytning af UngSlagelses Heltidsundervisning til Hulby Møllegård, vil frigøre Blomstervænget 4 og tidl. Tandklinik på Dalmose Skole til frasalg. Ligeledes vil 2. salen på Korsør Kulturhus, blive frigjort til kultur- og fritidsforeninger. UngSlagelses almene holdundervisning vil stadig kunne foregå på Korsør Kulturhus.
Kommunale Ejendomme er herudover været i kontakt med flere private udbydere, der er interesserede i at leje denne type af ejendom til STU-undervisning eller akutanbringelses af unge.
Retligt grundlag
Lokalplan nr. 1003 – ”Institutionsområde og grønt område ved Hulby Møllegård”.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge følgende:
A) At indstille til Økonomiudvalget at salgsproces for Hulby Møllegård iværksættes.
B) At stille ejendommen til rådighed for UngSlagelses Heltidsundervisning på Hulby Møllegård. Salgsproces for Blomstervænget 4 og Tandklinik behandles efterfølgende. Forudsætter Uddannelsesudvalgets godkendelse ved udvalgsmødet d. 2. oktober 2017.
C) At ejendommen forbliver i tomgang og mulighederne for udlejning afklares.
Vurdering
Kommunale Ejendomme og Center for Skole anbefaler, at der arbejder videre imod en samling af UngSlagelses Heltidsundervisning på Hulby Møllegård. Herved kan der opnås bedre pædagogisk sammenhæng, frasalg af to ejendomme og frigørelse af arealer til foreninger på Korsør Kulturhus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Driftsbesparelser fx ved frasalg af Blomstervænget 4, Dalmose og tidl. Tandklinik på Dalmose Skole, anvendes til opnåelse af den vedtagne driftsbesparelse for kommunens Ejendomsstrategi.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles sideløbende på Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Ejendommen Slagelse Landevej 17 anvendes til samling af UngSlagelses Heltidsundervisning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

4. Teknik og Miljø - Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. (B)

4.     Teknik og Miljø - Anlægsregnskaber > 2 mio. kr. (B)

Sagsnr.: 330-2017-32782               Dok.nr.: 330-2017-486547                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er større end 2 mio. kr., skal der udfærdiges særskilt anlægsregnskab. Anlægsregnskabet skal ledsages af en regnskabsforklaring og forelægges Byrådet.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet anlægsregnskab for:
222596 Rådhusparkeringskælderen
Anlægsbevilling                                                          6.315.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       6.317.969 kr.
Merforbrug                                                                    2.969 kr.
Ved eftersyn af Rådhusparkeringskælderen, viste det sig, at der var fare for at konstruktionen kunne styrte sammen. Det blev besluttet at renovere p-anlægget. Broconsult var rådgiver på projektet og arbejdet blev udført af Kecon.
Byrådet har 27-2-17 godkendt, at der overføres 685.000 kr. til finansiering af andre anlæg.
222535 Isolering af bro – Bildsøvej over jernbanen
Anlægsbevilling                                                          4.267.000 kr.
Afholdte udgifter                                                       4.266.698 kr.
Mindreforbrug                                                                   302 kr.
Broen på Bildsøvej over jernbanen er renoveret efter at Cowi har udarbejdet tilstandsrapport, som viste, at der var et presserende behov for at beskytte betonkonstruktionen. Broens kantbjælker og autoværn er udskiftet ved samme lejlighed. Arbejdet er udført af Zacho-Lind.
Byrådet har 29-5-17 godkendt, at der overføres 233.000 kr. til finansiering af andre anlæg.
222835 Renovering af bymidten, Skælskør
Anlægsbevilling                                                        13.727.000 kr.
Afholdte udgifter                                                      13.726.633 kr.
Mindreforbrug                                                                   367 kr.
Renovering af bymidten i Skælskør omfatter Algade fra Havnevej og frem til Nytorv incl. Pistolstræde. Gaden er renoveret med ny belægning i hele gadens profil samt nyt gadeinventar.
Byrådet har 27-2-17 godkendt, at der overføres 273.000 kr. til finansiering af andre anlæg.
Samt del-anlægsregnskab for:
222845 Anlæg af cykelstier (2016)
Bevilling                                                                   4.800.000 kr.
Ovf. fra 2015                                                              520.000 kr.
Ovf. til 2017                                                            -2.310.000 kr.
Netto-bevilling                                                           3.010.000 kr.
Afholdt udgift                                                            3.009.720 kr.
Mindreudgift                                                                      280 kr.
Der er tidligere aflagt del-regnskab for udgifter afholdt i 2012-2015
Med i alt                                                                 33.479.548 kr.
Regnskab 2016                                                         3.009.720 kr.
Med dette del-regnskab er i alt aflagt for                     36.489.268 kr.
I 2016 er afholdt udgifter til ”Cykelsti Skælskør Landevej – Hashøjvej til Gerlevvej” og ”Cykelsti Skælskør Landevej – Gerlevvej til Lundforlund”. Arbejderne fortsætter i 2017.
667195 Rundkørsel ved Grønningen (2014 - 2016)
Bevilling                                                                   9.200.000 kr.
Ovf. til 2017                                                            -1.070.000 kr.
Netto-bevilling                                                           8.130.000 kr.
Afholdt udgift                                                            8.130.263 kr.
Merudgift                                                                         263 kr.
Det er første del-regnskab for udgifter afholdt i 2014-2016
Krydset Grønningen-Sdr.Ringgade ved Hunsballegrunden ombygges, idet det eksisterende signalregulerede kryds ombygges og der etableres stitunnel under Grønningen. Arbejdet udføres af Hoffmann med Rambøll som rådgiver. Arbejdet forventes afsluttet i 2017.
Retligt grundlag
Slagelse kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at regnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
6.02
-3
 
 
 
Anlæg
6.02
3
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller, at det anbefales over for Byrådet
1.    at anlægsregnskaber og del-anlægsregnskab godkendes,
2.    at merudgift 2.969 kr. vedr. Rådhusparkeringskælderen finansieres af driftskonto 207002 Betalingsparkeing.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.

5. Teknik og Miljø - Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. (B)

5.     Teknik og Miljø - Anlægsregnskaber < 2 mio. kr. (B)

Sagsnr.: 330-2017-32782               Dok.nr.: 330-2017-487405                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har udarbejdet anlægsregnskab for:
203510 Olieforurening på Slagelse materielgård
Bevilling                                                                          1.423.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   1.421.787 kr.
Mindreudgift                                                                          1.213 kr.
Efter påbud er fjernet en mindre forurening ved tankanlægget på materielgården i Slagelse, således at grundvandet ikke trues.
Byrådet har 29-5-17 godkendt, at der overføres 327.000 kr. til finansiering af andre anlæg.
Samt del-anlægsregnskab for:
020545 Rekreativt areal ved Gl. Stadion (2014-2016)
Bevilling                                                                          1.280.000 kr.
Afholdt udgift                                                                   1.330.692 kr.
Mindreudgift                                                                         50.692 kr.
I forbindelse med etablering af regnvandsbassin ved Gl. Stadion i Slagelse er området udlagt til rekreativt areal. Arbejdet er udført af SK-spildevand og Slagelse kommune har være medfinansierende. Merforbrug delregnskab 2014-2016 er overført til 2017. Det er første delregnskab.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes regler for Anlægsstyring.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø anbefaler, at anlægsregnskaberne godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
-1
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
1
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefene for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at anlægsregnskab og del-anlægsregnskab godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab,
2.    at mindreforbrug 1.213 kr. tilføres kassen.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Godkendt.

6. Afrapportering for udvikling i landdistrikterne (D)

6.     Afrapportering for udvikling i landdistrikterne (D)

Sagsnr.: 330-2017-49155               Dok.nr.: 330-2017-448659                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I konstitueringsaftalen for 2014-2017 fremgår det, at der skal gøres en ekstra indsats for at gøre landdistrikterne mere attraktive i forhold til bosætning. Der skulle fokus på frivilligheden, understøttelse af civilsamfundet, på borgerdrevne projekter og eksperimenter med borgerstyrede budgetter. Det politiske ønske blev udmøntet i følgende indsatser:
Borgerdreven innovation
For at styrke den borgerinvolverende proces blev der nedsat et § 17 stk. 4 udvalg, borgerdreven innovation, med deltagelse af borgere, politikere og administrative medarbejdere. Udvalget har fulgt forskellige indsatser indenfor området, som eksempelvis følgeforskningen omkring udviklingen af en model for arbejdet med Lokale Udviklingsplaner (LUP). Det har endvidere været drivkraft for organiseringen af Civilsamfundets Topmøder, hvor der blev sat fokus på vilkårene for samarbejde og dialog mellem civilsamfundets aktører og mellem aktørerne og kommunen. Arbejdet har ført til formuleringen af en række Ledetråde for samarbejde, som blev lanceret på Civilsamfundets Topmøde 3 i juni 2017.
Der har været borgerdreven innovation faciliteret af kommunale medarbejdere i Bisserup-Rude-Venslev, Havrebjerg-Hejninge-Stillinge, Hashøj Nordvest, Sørbyområdet, Dalmose-Flakkebjerg og Boeslundeområdet. Fokus har været på den strategiske udvikling og resulteret i lokale udviklingsplaner for Havrebjerg-Hejninge-Stillinge, Hashøj Nordvest og Sørbyområdet, mens der stadig arbejdes på lokal udviklingsplaner i Dalmose-Flakkebjerg og Boeslundeområdet. I Bisserup-Rude-Venslev valgte man imidlertid at fokusere på en målrettet indsats for at tiltrække borgere til området. Som resultat af arbejdet med de lokale udviklingsplaner er der etableret et lokalt erhvervsnetværk i Havrebjerg, Hejninge og Stillinge området. Der er også taget initiativ til at udvikle turismen i området omkring Stillinge Strand.
I Tårnborgområdet har man i samarbejde med Center for Sundhed og Ældre afprøvet nye metoder til involvering og kompetenceudvikling med fokus på relations-opbygning og etablering af lokalt lederskab. Indsatsen har blandt andet ført til involvering af unge i debatten om lokale udviklingstiltag og i konkrete aktiviteter som den årlige sommerfest. 
På Agersø har en gruppe borgere etableret et naturcenter i den gamle skolebygning, som drives af lokale kræfter, og som tilbyder overnatning og aktiviteter i naturen med lokale guides.
Borgerstyrede budgetter
Borgerstyrede budgetter, også kaldet Borgerne Bestemmer, blev sat i værk for at øge engagementet og styrke de demokratiske principper i landdistrikterne. Borgerne Bestemmer er gennemført i Bisserup-Rude-Venslev, Havrebjerg-Hejninge-Stillinge, Hashøj Nordvest, Sørbyområdet, Dalmose-Flakkebjerg og Boeslundeområdet, hvor borgerne ud fra princippet om direkte demokrati, har stemt om hvilke af deres idéer, der skulle støttes med en pulje på 100.000 kr. Midlerne er hovedsageligt gået til projekter, der kan gøre lokalområderne mere attraktive og øge trivslen i de enkelte områder så som kommunikationsplatforme, rekreative mødesteder, sociale events m.m. Der har desuden været afholdt Borgerne Bestemmer i Skælskør Boligselskab og Korsør Boligselskab for at afprøve metoden i bolig sociale områder. 
Kompetenceudvikling
For at understøtte indsatsen i landdistrikterne blev der iværksat et uddannelsesforløb for udviklingsagenter, hvor borgerne fik udviklet deres kompetencer til at skabe udvikling i lokalsamfundene. 12 udviklingsagenter gennemførte forløbet og har siden været med til at præge det lokale udviklingsarbejde som med Legeflåden i Skælskør og etablering af en tennisbane i Bisserup.
Dialog, netværk og konferencer
For at styrke relationen til lokalrådene er der afholdt møder med lokalrådenes paraplyorganisation, Landliv i Slagelse, for blandt andet at fastlægge dagsorden for de kvartalsvise dialogmøder med lokalrådene. Formålet med dialogmøderne har været at sikre lokalrådene en stemme i forhold til indsatsen i landdistrikterne og at øge kommunens indsigt i lokale perspektiver og styrke netværk lokalrådsmedlemmerne imellem.
Der har desuden været afholdt en årlig landdistriktskonference med uddelingen af prisen Årets Landdistriktsindsats, hvor deltagerne kunne få inspiration til arbejdet med at skabe udvikling i landdistrikterne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget kan:
Drøfte de forskellige indsatser som beskrevet i rapporten og fremsætte anbefalinger til det videre arbejde med udviklingen af landdistrikterne. 
Vurdering
Det er vigtigt at tilpasse indsatsen til lokale behov og ønsker, så den bliver relevant og vedkommende for de involverede parter. Det er også væsentligt at afsætte ressourcer til facilitering af længerevarende indsatser som borgerdreven innovation for at bevare overblikket og sikre, at man kommer i mål med opgaven.
I forhold til den borgerdrevne innovation, vurderer administrationen at den har bidraget til en langsigtet og strategisk tænkning samt nye løsninger, som i flere tilfælde har involveret et samarbejde mellem flere lokalområder.
I arbejdet med de lokale udviklingsplaner (LUP) vurderes det, at indsatsen har medført en bredere mobilisering af borgerne i de udvalgte områder, og at de lokale projektgrupper i vid udstrækning er blevet opmærksomme på dette aspekt, også set i forhold til implementeringen, der kræver en stærk lokal forankring for at lykkes.
Borgerne Bestemmer har været med til at understøtte engagementet og trivslen i lokalområderne. Mens princippet om direkte demokrati i nogle tilfælde har bevirket at borgere, der ikke deltager i lokale organiseringsformer, har fået en stemme, har det selvsamme princip vist sig at være en udfordring i de bolig sociale områder, hvor der er tradition, for at forslag og idéer skal behandles i de lokale afdelingers bestyrelser. I forhold til den fremtidige indsats anbefales det, at initiativer om borgerstyrede budgetter fortsat prioriteres og tænkes ind i en kontekst, hvor de i højre grad kommer til at handle om prioritering af det kommunale budget i forhold til driftsopgaver i udvalgte områder eller i forhold til konkrete udviklingsprojekter. Set i et sådant perspektiv vurderer administrationen, at der vil være et stort potentiale for en bred borgerinvolvering inden for denne indsats.
Dialogmøderne og den tætte relation til Landliv i Slagelse har givet en mere kvalificeret dialog med lokalrådene, mens arbejdet med borgerdreven innovation i § 17 stk. 4 udvalget har skabt fokus på innovation i forhold til dialog- og involveringsformer, som der kan arbejdes videre med – også internt i organisationen, hvor der dagligt er dialog med kommunens borgere. Det anbefales derfor, at det tætte samarbejde med Landliv Slagelse, lokalrådene og eventuelt nedsatte ad hoc udvalg fortsættes.   
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget drøfter indsatsen om udviklingen af landdistrikterne med udgangspunkt i den fremlagte rapport og kommer med forslag til den fremtidige indsats.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Drøftet.
Udvalget var tilfreds med de positive tilbagemeldinger og ønsker at indsatsen fortsætter i den kommende valgperiode.

7. Orientering om lokal udviklingsplan for Sørbyområdet (O)

7.     Orientering om lokal udviklingsplan for Sørbyområdet (O)

Sagsnr.: 330-2015-73923               Dok.nr.: 330-2017-533611                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med borgerdreven innovation i landdistrikterne har kommunen faciliteret en proces i Sørbyområdet omkring udviklingen af en lokal udviklingsplan. Den lokale udviklings plan er borgernes egen vision for hvordan deres område skal udvikle sig. Udover Sørby omfatter den landsbyerne Rosted, Bøstrup, Kirkerup, Fladholte og Vollerup.
Sørbyområdets Lokalråd har vægtet en bred involverende proces, og har, udover møder med lokale foreninger, institutioner og erhverv, været på flere busture rundt til landsbyerne for at gå i dialog om lokale ønsker og behov. Tilblivelsen af den lokale udviklingsplan har således været omdrejningspunkt for en længevarende proces, der har haft til formål at engagere lokalsamfundene, og hvor Borgerne Bestemmer også har indgået som en delaktivitet. Sørbyområdets lokalråd understreger hermed at forsøget på at skabe engagement har vægtet tungere end det strategiske sigte med den lokale udviklingsplan. 
Visionen er at Sørbyområdet i 2025 skal være kendt for at Sørbyhallen er drivkaft for kulturelle fællesskaber for hele familien. I de mindre områder er der etableret samarbejder, de hæver livskvaliteten for alle aldre. Lokale ildsjæle fastholder løbende sammenkomster, aktiviteter og tiltag.
Tilbuddene er så attraktive at nye borgere flytter hertil, fordi vi har inkluderende fællesskaber omkring et væld af aktiviteter.
I Sørby er der i 2015 etableret boligområder tæt ved og i pagt med naturen. Områder med diversitet, der tiltrækker børnefamilier i parcelhuse, men også unge og ældre i tæt lav bebyggelse.
Tilflytningen til området har bidraget til livskvalitet og vækst for borgerne og virksomheder. Den har sikret grundlaget for vores skole og institutioner og har modvirket udkantseffekter med stagnation og ensomhed.
Der arbejdes med 3 indsatsområder:
· Den Levende Landsby
· Den Innovative Landsby
· Den Produktive Landsby
Lancering af Den Lokale Udviklingsplan finder sted i forbindelse med en eventdag den 12. november i Sørbymagle for alle i hele området, og hvor kommunens lokalråd også er inviteret til at deltage til en debat om lokal udvikling. 
Det er intentionen at anvende de lokale udviklingsplaner i Slagelse Kommune i det fremadrettede fokus på en styrket helhedsorientering i tilgangen til både drift og udviklingstiltag. I den forbindelse vil det være naturligt, at de lokale udviklingsplaner indgår i:
· det planstrategiske arbejde, da det vil være væsentligt at inddrage borgernes ønsker for udviklingen i deres område,
· som en del af grundlaget for dialogen med lokale borgere om driften af området, for eksempel som når Entreprenørservice skal vurdere, hvilke opgaver, der skal løses,
· som en del af grundlaget for de lokale kommunale virksomheders planlægning af egne aktiviteter og af samspillet med lokalsamfundet.
Derudover vil det være væsentligt at fastholde dialogen via jævnlige møder med de lokale repræsentanter om den lokale udviklingsplan for at sikre en kobling mellem den lokale indsats og de politiske beslutninger og indsatser i kommunen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget orienteres om den lokale udviklingsplan. 
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Da udviklingen i lokalområderne ofte går ind over flere fagudvalgs ressortområder, sendes den lokale udviklingsplan til orientering i de relevante fagudvalg. 
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning. 
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.

8. Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

8.     Rådighedsbeløb og anlægsbevilling - Etablering af elevator i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-34489               Dok.nr.: 330-2017-596615                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på i alt 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Korsør Kulturhus har i en årrække arbejdet på at muliggøre etablering af elevator i Kulturhuset, således at samtlige etager kan anvendes optimalt.
Kulturhuset har modtaget en donation fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Tilgængelighedspulje. Denne donation bortfalder den 16. april 2018, hvis projektet ikke er afsluttet.
Derudover har Kulturhuset søgt ekstern finansiering og har fået tilsagn fra fonde på denne finansiering, så det samlede projekt dermed er fuldt finansieret.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i maj 2016 og i juni 2017 bevilget knap halvdelen af finansieringen til etablering af elevator.
Sundheds- og Seniorudvalget og Handicap- og Psykiatriudvalget har hver bevilget et mindre beløb på udvalgenes møde i juni 2017.
Hertil kommer et bidrag fra Center for Kommunale Ejendomme fra driftsmidler. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal godkende, at midlerne overføres til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets budget som anlægsmidler.
Beløbene fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet bevilge rådighedsbeløb og godkende anlægsbevillinger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Anbefale over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus
b) Afvise, at der gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus. Et afslag vil betyde, at medfinansieringen fra Tilgængelighedspuljen bortfalder, og at finansieringen af projektet ikke er til stede.
c) Anbefale en anden finansiering af anlægsmidlerne over for Byrådet.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes rådighedsbeløb og gives anlægsbevilling til etablering af elevator i Korsør Kulturhus, så faciliteterne i huset kan anvendes optimalt til fordel for brugere og medarbejdere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Finansieringen af projektet udgøres af en kombination af midler fra disse politikområder:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, udgift
5.01
1.531
 
 
 
Anlæg, indtægt
5.01
-599
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
KFT, overførte midler
5.01
-500
 
 
 
KFT, bevilling juni 17
5.01
-190
 
 
 
SS, bevilling juni 17, Folkesundhed
7.02
-30
 
 
 
HP, bevilling juni 17
4.01
-30
 
 
 
Kommunale Ejendomme, driftsmidler
6.03
-182
 
 
 
Der forventes afledt drift til servicering af elevatoren.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Sundheds- og Seniorudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samtidig.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalgene over for Byrådet anbefaler, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
2.    at Anlægsbevillingen finansieres af midler fra de tre udvalg, af driftsmidler fra Center for Kommunale Ejendomme samt eksterne midler.
3.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet, at der afsættes et rådighedsbeløb og gives en anlægsbevilling på 1.531.000 kr. til etablering af elevator i Korsør Kulturhus.
Ad 2: Godkendt.
Ad 3: Godkendt.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Anbefales.

9. Forhøjet vandstand - supplerende afværgeforanstaltninger (B)

9.     Forhøjet vandstand - supplerende afværgeforanstaltninger (B)

Sagsnr.: 330-2017-64235               Dok.nr.: 330-2017-567670                                          Åbent
Kompetence: BRK
Beslutningstema
Der skal træffes beslutning om eventuel anskaffelse af supplerende afværgeforanstaltninger til Beredskabet til brug for indsats i forbindelse med forhøjet vandstand.
Baggrund
I forlængelse af indsatsen under den forhøjede vandstand den 3.-5. januar 2017, blev der udarbejdet en evalueringsrapport som blev behandlet i beredskabskommissionen den 10. maj. Det blev bl.a. besluttet, at en arbejdsgruppe skulle vurdere mulighederne for at styrke den afværgende indsats ved forhøjet vandstand. Arbejdsgruppens oplæg fremgår af et opsummerende notat, som er vedlagt sagen (bilag).
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Arbejdsgruppen har skitseret 3 muligheder (trin), for opgradering af indsatsmateriel.
Trin 1: Omhandler professionelt udstyr til at fylde sandsække.
Trin 2: Omhandler 400 meter mobile diger til brug på fast jævnt terræn.
Trin 3: Omhandler 600 meter mobile dæmninger (”watertubes”) til brug på ujævnt terræn
Mulighederne kan kombineres, ved fx først at vælge trin 1 og evt. først senere, at vælge trin 2 og 3. Et valg af trin 3 forudsætter, at man indledningsvist har valgt trin 1+2 og det skal således ses som en overbygning på de underliggende trin.
Under trin 1 er endvidere anført en række anbefalinger til andre kommunale forvaltninger, fx vedr. kloakker.
Vurdering
Det er beredskabschefens vurdering, at trin 1 vil bidrage til hjælp af borgernes egensikring (hjælp til selvhjælp), som der var gode erfaringer med under hændelsen 3.-5. januar 2017. Trin 1 bibringer også beredskabet bedre udstyr som vil spare tid til at etablere spærringer med sandsække o.lign. særligt i den indledende fase, hvor de enkelte huse og hjem ikke får beredskabets højeste prioritet.
Beredskabets prioritet er indledningsvis i forhold til større områder og samfundskritisk infrastruktur.
Det er vurderingen, at afværgeforanstaltningerne i trin 2 kan bidrage til hurtigere at foretage prioriterede spærringer fx på tværs af veje, hvor der pt. er planlagt med bigbags m.v. som er noget mere ressourcekrævende.
Det er endeligt vurderingen at trin 3 (”watertubes”) kan bidrage til at lave midlertidige diger på særligt udsatte områder, omend foranstaltningerne er forholdsvis ressourcekrævende og forudsætter et vist forvarsel.
Det bemærkes, at ingen af de anbefalede trin 1-3 vurderes bedre end mere permanente foranstaltninger, herunder henset til tidsperspektivet i relation til varsler og etablering af foranstaltningerne.
Det er vurderingen at der uanset valg af trin bør arbejdes videre med arbejdsgruppens anbefalinger under trin 1 (omkring højvandelukke, kloakker m.m.).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsudgifterne forbundet med indkøb af afværgeforanstaltningerne er:
- Trin 1: 220.000 kr.
- Trin 2: +1.900.000 kr.
- Trin 3: +2.030.000 kr.
Udstyret har en forventet levetid på 10- 20 år og eventuelle mindre driftsudgifter forudsættes indeholdt i beredskabets driftsbudget.
Der er ikke indregnet plads til opbevaring.
Der er ikke indregnet udgifter i relation til de supplerende anbefalinger.
Investeringerne kan evt. finansieres således, at trin 1 finansieres af beredskabets eget driftsbudget i 2017. Anskaffelse af trin 2 og 3 forudsætter at der tages stilling til bevilling.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Beredskabschefen indstiller,
1.   at (1) Trin 1 anskaffes snares og finansieres af Beredskabets driftsbudget i 2017.
2.   at (2) yderligere tiltag (trin 2-3) herunder evt. finansiering drøftes.
3.   at (3) Der tages stilling til notatets anbefalinger under trin 1 (vedr. højvandelukke og kloakering).
Beslutning i Beredskabskommissionen den 19. september 2017:
Fraværende:  Doris Neumann, Henning Blok Madsen, Jørn-Ole Didriksen, Lars J. Petersen
At 1 Godkendt.
At 2 Drøftet.
At 3 Notatets anbefalinger oversendes til Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Udvalget ønsker en gennemførelse af trin 2 og 3 hurtigst muligt. Sagen ønskes bragt op til budgetforhandliger for 2019.

10. Politisk årshjul 2017 (B)

10.   Politisk årshjul 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-82155               Dok.nr.: 330-2017-581224                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme samt Plan og Udvikling har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Taget til efterretning.

11. Pressemeddelelser (B)

11.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2016-82156               Dok.nr.: 330-2017-581262                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes for følgende sager.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Intet.

12. Eventuelt (O)

12.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2016-82157               Dok.nr.: 330-2017-581279                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Jørn Melchior Nielsen (Ø)
Intet.