12. Indsats overfor ubenyttede brønde og boringer (B)
12. Indsats overfor ubenyttede brønde og boringer (B)
Sagsnr.: 330-2016-25256 Dok.nr.: 330-2018-38708 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmodes om at tage
stilling til et forslag til handlingsplan for sløjfning af ubenyttede brønde og
boringer. Indsatsen overfor ubenyttede brønde og boringer vil komme til at
fremgå af de indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse, der er under
udarbejdelse. Opgaven består dels i en kortlægning af ubenyttede
brønde/boringer, dels i at påbyde de lokaliserede anlæg sløjfet.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og
Miljøudvalget anmodede på deres møde den 4. december 2017 om, at
administrationen skulle udarbejde forslag til handlingsplan for at få
ubenyttede vandforsyningsbrønde og -boringer sløjfet.
Ubenyttede brønde og boringer
kan udgøre en risiko overfor grundvandet, idet de gennembryder beskyttende
lerlag. Derved er der risiko for, at forurenet vand kan strømme til
dybereliggende grundvand via anlægget, enten via anlæggets afslutning ved
terræn eller via utætheder på borerør og/eller brøndsider. Anlæggene kan
således udgøre en spredningsvej for bakterier, nitrat, pesticider eller anden
forurening. Særligt kritiske er meget dybe boringer samt boringer, der er
etableret i bunden af en brønd.
Der findes ikke en bare
nogenlunde komplet registrering af ubenyttede brønde og boringer i Slagelse
Kommune. Først fra slutningen af 1980’erne er det systematisk blevet
registreret, når kommunen har fået kendskab til, at drikkevandsbrønde og
–boringer er blevet taget ud af drift. De fleste enkeltindvindingsanlæg var på
det tidspunkt allerede taget ud af drift. I 2007 blev der indført pligt til
anmelde sløjfning af brønde og boringer til kommunen. Inden da var der alene en
pligt til at indberette sløjfningen til GEUS og kun for så vidt angik boringer.
Mange af de tiloversblevne anlæg
er givetvis sløjfet, men dette er kun registreret for en mindre dels
vedkommende.
Historisk set har de fleste
ejendomme på landet haft deres egen vandforsyning. Ca. 260 ejendomme har stadig
deres eget anlæg.
Center for Teknik og Miljø
skønner, at der har været egen vandforsyning på godt 4000 boligejendomme i det
åbne land og i landsbyer uden fælles vandværk. Godt 3000 af disse ejendomme er
beliggende i områder med vigtigt grundvand, dvs. områder med særlige
drikkevandsinteresser og indvindingsoplande udenfor disse områder. Center for
Teknik og Miljø vurderer, at arkivoplysninger kun for en mindre del af
ejendommene vil kunne afklare entydigt, hvorvidt der findes en ubenyttet
brønd/boring på ejendommen i dag. Center for Teknik og Miljø vurderer derfor,
at det for størstedelen af ejendommenes vedkommende vil være nødvendigt at
kontakte grundejerne og/eller foretage besigtigelse på ejendommen.
Opgaven med at kortlægge
ubenyttede brønde og boringer vurderes på den baggrund at være forholdsvis
tidskrævende. Center for Teknik og Miljø foreslår derfor, at løsningen foregår
efter en områdemæssig prioritering.
Det foreslås,
at opgaven prioriteres således:
1) De almene
vandværkers kildepladser – typisk vandværkernes egne gamle boringer (meget få
anlæg)
2) Nærområderne
(<300 m) til vandværksboringer (ca. 170 ejendomme)
3)
Områderne
300-1000 m fra vandværksboringer
[1]
(ca. 580 ejendomme)
4) Øvrige dele af
indvindingsoplandene til almene vandværker (ca. 1100 ejendomme)
5) Øvrige områder
med særlige drikkevandsinteresser (ca. 1250 ejendomme)
Ejendomme
udenfor områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandværker – skønsmæssigt 1300 ejendomme - prioriteres ikke.
Skøn over
tidsforbrug til kortlægning af ubenyttede brønde og boringer |
Områder
ifølge prioritering | Antal
ejendomme | Digitalisering
af arkiv | Arkiv-gennemgang (1/2 time pr. ejendom) | Grundejer-kontakt
(1/2 time for 80% af ejend.) | Besigtigelser
(1 time for 40 % af ejend.) | Anslået
tidsforbrug i alt |
1-2 | Ca. 170 | 100 timer | 85 timer | 68 timer | 72 timer | 325 timer |
1-3 | Ca. 750 | 100 timer | 375 timer | 300 timer | 320 timer | 1095 timer |
1-4 | Ca. 1850 | 100 timer | 925 timer | 740 timer | 720 timer | 2440 timer |
1-5 | Ca. 3100 | 100 timer | 1550 timer | 1240 timer | 1240 timer | 4130 timer |
Kommunen kan påbyde ejeren af en
ubenyttet brønd/boring at sløjfe den. Center for Teknik og Miljø foreslår, at
anlæggene områdevist påbydes sløjfet, når kortlægningen indenfor et
prioriteringsområde er afsluttet.
Ejeren får inden påbud meddeles
mulighed for, at komme med bemærkninger til sagen og for at søge tilladelse til
bibeholdelse af anlægget til vandforsyningsformål. Vandindvindingstilladelse
vil i overensstemmelse med en politisk beslutning fra 22. oktober 2009 og
vandforsyningslovens retningslinjer kun blive meddelt, hvis ejeren har et
væsentlig vandbehov. Dette vil normalt kun være til stede i forbindelse med
erhverv.
Tidsforbruget
til meddelelse af sløjfningspåbud og opfølgning herpå, afhænger af hvor mange
ubenyttede anlæg der lokaliseres. Center for Teknik og Miljø har herunder
skønnet tidsforbruget under forudsætning af, at der findes ubenyttede anlæg på
henholdsvis ¼ og ½ af ejendommene.
Skøn over
tidsforbrug til påbud om sløjfning af ubenyttede brønde og boringer |
Områder
ifølge prioritering | Antal
ejendomme i alt | Tidsforbrug
i tilfælde af ubenyttede anlæg på ¼ af ejendommene | Tidsforbrug
i tilfælde af ubenyttede anlæg på ½ af ejendommene |
1-2 | Ca. 170 | 85 timer | 170 timer |
1-3 | Ca. 750 | 375 timer | 750 timer |
1-4 | Ca. 1850 | 925 timer | 1850 timer |
1-5 | Ca. 3100 | 1550 timer | 3100 timer |
Det er som udgangspunkt ejeren
af anlægget, der skal betale for sløjfningen af brønde og boringer. Der er dog
mulighed for at lave ordninger, hvor kommunen eller det lokale vandværk betaler
helt eller delvist for sløjfningen. Der er endvidere mulighed for, at
vandværkerne går sammen om en fælles ordning, der finansierer sløjfningen af
anlæggene eller giver tilskud hertil. Kommunen kan, hvis det skønnes
nødvendigt, påbyde et sådant vandsamarbejde.
Det koster i størrelsesordenen
10.000 kr. at få sløjfet en ubenyttet brønd eller boring, afhængig af anlægget
dybde og dimension.
Baggrunden for de tidsmæssige
skøn over opgavens omfang og den praktiske fremgangsmåde ved kortlægning og
sløjfning af ubenyttede brønde/boringer, er uddybet i den vedlagte handlingsplan.
Retligt
grundlag
Ubenyttede brønde og boringer kan påbydes sløjfet for ejers
regning i medført af vandforsyningslovens § 36. Arbejdet skal foretages af en
brøndborer e.l., der har gennemført et kursus, som beskrevet i bekendtgørelsen
om uddannelse af personer, der udfører boringer på land.
Samarbejder mellem vandværker kan etableres med hjemmel i
vandforsyningslovens § 52 b. Kommunen kan efter vandforsyningslovens § 48
påbyde samarbejder mellem vandværkerne.
Handlemuligheder
Der er et betydeligt politisk
råderum i forhold til både prioritering og finansiering af opgaven med at
kortlægge og sløjfe ubenyttede brønde/boringer.
1. Prioritering af
opgaven: Det er op til kommunen selv, at tilrettelægge indsatsen overfor
ubenyttede brønde og boringer. Det gælder både i forhold til, hvor aktiv en
indsats der iværksættes for at opspore sådanne anlæg, og i forhold til i
hvilket omfang kendte anlæg kræves sløjfet.
2. Sløjfningsomkostninger:
Som udgangspunkt er det ejeren af anlægget, der skal sløjfe en ubenyttet brønd
eller boring. Vandværkerne kan dog enten på eget initiativ, eller efter pålæg
fra kommunen, oprette ordninger, der helt eller delvist kan afholde
omkostningerne til sløjfning af anlæggene i de områder, hvor de kan udgøre en
risiko overfor et vandværk.
Center for Teknik og Miljø
vurderer, at opgaven med at opspore/kortlægge ubenyttede brønde og boringer,
som udgangspunkt ligger i kommunen. En væsentlig del af opgaven består i at
samle, bearbejde og vurdere de oplysninger, som kommunen ligger inde med. Der
er enkelte eksempler på, at vandværker frivilligt har bidraget til at få løst
den del af kortlægningsopgaven, der består i grundejerkontakt og besigtigelser.
Denne del af opgaven ligger dog normalt også i kommunen. Det er tvivlsomt om
kommunen kan pålægge vandværkerne at stå for kortlægningen af ubenyttede anlæg.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø
vurderer, at opgaven med at kortlægge ubenyttede brønde og boringer primært
ligger i kommunen. På grund af opgavens størrelse foreslås det, at indsatsen løses
efter en skarp prioritering. Center for Teknik og Miljø foreslår, at der i
første omgang alene træffes beslutning om at iværksætte indsats i områderne 1-3
(se ovenfor). Det foreslås at faseopdele indsatsen således, at der i første
omgang iværksættes kortlægnings- og sløjfningsindsats i prioriteringsområderne
1 og 2. På baggrund af erfaringerne der fremkommer i disse områder, kan
indsatsen i forhold til næste prioriteringsområde (område 3) justeres.
Der er klar hjemmel til at
pålægge ejerne at sløjfe ubenyttede brønde og boringer og afholde udgifterne
hertil. Medmindre der er generelt ønske og opbakning fra vandværkerne til at
oprette en støtteordning, som vandværkerne finansierer, foreslår Center for
Teknik og Miljø, at denne hjemmel udnyttes. Det er på baggrund af tidligere
drøftelser med vandværkerne, Center for Teknik og Miljøs vurdering, at der ikke
vil være et generelt ønske blandt vandværkerne om, at de finansierer
sløjfningsomkostningerne.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Som angivet ovenfor vil en aktiv indsats til opsporing og
sløjfning af ubenyttede brønde/boringer indebære et væsentligt tidsforbrug i
den kommunale administration. Tidsforbruget afhænger som beskrevet af hvor
store dele af kommunen, der indgår i indsatsen og af hvor mange af de nævnte
anlæg, der viser sig at være.
Kortlægning og sløjfning af ubenyttede brønde/boringer
skønnes i alt at medføre følgende tidsforbrug i den kommunale administration:
Geografisk omfang | Samlet skønnet tidsforbrug |
Prioriteringsområde 1-2 | 410-495 timer |
Prioriteringsområde 1-3 | 1470-1845 timer |
Prioriteringsområde 1-4 | 3365-4290 timer |
Prioriteringsområde 1-5 | 5680-7230 timer |
Center for Teknik og Miljø har
begrænsede muligheder for at prioritere opgaven inden for den nuværende
bemandings- og budgetmæssige ramme. Center for Teknik og Miljø foreslår derfor,
at opgaven med at kortlægge og få sløjfet ubenyttede anlæg i områderne 1-3
løses indenfor ca. 5 år.
Ønskes opgaven løst indenfor en
kortere årrække, skal der tilføres ressourcer til området.
Opgaven igangsættes når
indsatsplanen er vedtaget.
Konsekvenser
for andre udvalg
I tilfælde af, at Slagelse Kommune ejer ubenyttede brønde
eller boringer på kommunale ejendomme, kan der komme omkostninger til at sløjfe
de pågældende anlæg.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at sløjfning af ubenyttede brønde og boringer indskrives som en indsats i
de indsatsplaner, der er under udarbejdelse og at indsatsen iværksættes efter,
at de enkelte indsatsplaner er vedtaget og trådt i kraft.
2.
at indsatsen sker områdemæssigt prioriteret som beskrevet herover.
3.
at der i første omgang alene iværksættes indsats i prioriteringsområderne
1-3, og at indsatsen planlægges gennemført indenfor ca. 5 år fra opstart.
4.
at der, hvis indsatsen ønskes gennemført hurtigere, afsættes de nødvendige
ressourcer hertil.
5.
at udgiften til sløjfning af et ubenyttet anlæg som udgangspunkt skal
afholdes af ejeren af anlægget, medmindre der er et generelt ønske fra
vandværkerne om, at oprette en støtteordning, som vandværkerne finansierer.
[1] Tillige begrænset til det pågældende vandværks
indvindingsopland Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:
Godkendt.
Udvalget forventer, at der i indsatsen tages hensyn til
ejernes benyttelse af brønde.
Udvalget ønsker, at der sker en registrering af brønde for
de ejendomme som tilslutter sig alment vandværk.