Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 2. marts 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-65392                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Godkendt.

2. Vedtagelse af forretningsorden MPL (B)

2.     Vedtagelse af forretningsorden MPL (B)

Sagsnr.: 330-2020-7517                 Dok.nr.: 330-2020-70507                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende forretningsorden.
Baggrund
Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 05. februar 2018.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 05. februar 2018.
Erhverv- og Turismeudvalget godkendte udvalgets forretningsorden på møde den 05. marts 2018.
Byrådet godkendte den 26. marts 2018 en revideret Styrelsesvedtægt 2018, hvor udvalgene blev slået sammen til de to udvalg Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i Styrelsesloven vedtager udvalget selv sin forretningsorden.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen foreslår, at godkende forretningsordenen for Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget med navneændring til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget godkender forretningsordenen for Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget med navneændring til Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Godkendt.

3. Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af facaderne på Ørslevvej 257, 4243 Rude (B)

3.     Ansøgning om byfornyelsesstøtte til istandsættelse af facaderne på Ørslevvej 257, 4243 Rude (B)

Sagsnr.: 330-2019-85527               Dok.nr.: 330-2020-57727                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til en privat grundejers istandsættelse af deres bolig.
Baggrund
Administrationen har fra en privat ejendomsejer modtaget en ansøgning om byfornyelsesstøtte til en istandsættelse af ejers bolig, beliggende Ørslevvej 257 i Rude.
Ejendommen er registreret som bevaringsværdig (SAVE 3).
Ejer søger om byfornyelsesstøtte til følgende istandsættelsesarbejde af sin bolig:
·         Fornyelse/reparation af boligens sokkel,
·         Nyt bindingsværk med nye tavler,
·         Nye døre og vinduer,
·         Istandsættelse af husets gavltrekanter,
Vedlagte ansøgning beskriver arbejde, omfang og udformning i tegninger, billeder og tekst. Ejeren oplyser, at dette arbejde vil beløbe sig til ca. 1.342.260,00 kr. (inkl. moms).
Fordi den støtteberettiget udgift bliver over 1 mio. kr. er sagen omfattet af reglerne om byggeskadefonden, jf. byfornyelseslovens kap. 7.
Retligt grundlag
Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 813 af 23.06.2016 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at yde støtte med op til 75% for istandsættelse af bevaringsværdige ejendomme. I den konkrete ansøgning vil det maksimale støttebeløb være 1.040.826,68 kr.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at yde en mindre støtte end 75 % for istandsættelsesarbejdet.
Endelig kan Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte ikke at yde støtte til istandsættelse af ejendommen.
Vurdering
Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive by- og landsbymiljøer. Istandsættelse af nedslidte private ejendomme kan ses som ét af flere redskaber til at sikre udvikling, idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af kommunens funktioner.
Administrationen anbefaler at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer.
Ejendommen er registreret med høj bevaringsværdig og ligger desuden meget synligt, helt ud til Ørslevvej. Administrationen anbefaler derfor, at der meddeles byfornyelsesstøtte til istandsættelsesarbejdet på beboelsesbygningen, beliggende Ørslevvej 257 på betingelse af, at istandsættelsesarbejdet foregår som det fremgår af ansøgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ejendommen vil med sin beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 60 % af kommunens udgifter.
Hvis der ydes støtte på 75 % til forbedringsarbejder på ejendommen vil det, når refusionen fra staten fratrækkes, betyde en udgift for kommunen på op til 416.330,67 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der ydes støtte til restaureringen af beboelsesbygningen på Ørslevvej 257.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Godkendt.

4. Genoptaget - Opstart af lokalplan for bevaring af bygninger, Teglværksvej 10, Tystofte (B)

4.     Genoptaget - Opstart af lokalplan for bevaring af bygninger, Teglværksvej 10, Tystofte (B)

Sagsnr.: 330-2020-5036                 Dok.nr.: 330-2020-96186                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om et forbud efter planlovens § 14 mod nedrivning af bevaringsværdige bygninger skal udmøntes i en lokalplan.
Baggrund
Administrationen har den 22. oktober nedlagt et forbud efter planlovens § 14 mod nedrivning af bevaringsværdige bygninger på adressen Teglværksvej 10, Tystofte, 4230 Skælskør. Forbuddet indebærer, at Slagelse Kommune inden for et år skal offentliggøre et forslag til en lokalplan, der forhindrer nedrivningen.
Ansøgningen om nedrivning er fremsendt af Arkitektfirmaet John Veje a/s på vegne af Pajbjergfonden og TystofteFonden (henholdsvis ejer og lejer/bruger af bygningerne) og modtaget 16. juli 2019. Der er søgt om nedrivning af stuehus og to udhuse i det ældre gårdanlæg på ejendommen – se vedlagte kort- og fotobilag – som i 1880’erne var en af landets første forsknings- og forsøgsstationer for frøplanter i landbruget. Bygningerne ønskes nedrevet, da de på grund af driftsomkostninger og manglende funktionalitet er taget ud af den daglige drift, og fordi TystofteFonden i 2018-2019 har samlet deres aktiviteter i nye bygninger på ejendommen. TystofteFonden er en selvejende erhvervsdreven fond, som beskæftiger sig med bl.a. sortsafprøvning og kontroldyrkning af landbrugsplanter og plænegræsser.
Bygningerne er optaget som bevaringsværdige i Kommuneplan 2017, og må derfor – jf. bygningsfredningslovens § 18 – ikke nedrives, før Slagelse Kommune har meddelt, om der nedlægges et forbud mod nedrivningen. Nedrivningsansøgningen skal offentligt bekendtgøres, og et evt. forbud skal meddeles senest 2 uger efter fristen for at gøre indsigelse.
Ansøgningen om nedrivning har været offentligt bekendtgjort i perioden 30. august – 1. oktober 2019. Slagelse Kommune har modtaget en udtalelse fra det lokale kulturmiljøråd, som anbefaler, at bygningerne bevares på grund af deres særlige kulturhistorie, tidstypiske arkitektur og rimelige tilstand. På baggrund af denne indsigelse og efter konkret vurdering har administrationen truffet afgørelse om nedlæggelse af et forbud. Kulturmiljørådets udtalelse er vedlagt som bilag.
Der har den 10. december 2019 været afholdt et dialogmøde, hvor Tystoftefonden og rådgiver deltog sammen med repræsentanter for det lokale kulturmiljøråd og kommunens administration (afdelingerne Plan og Byggeri). Formålet med mødet var at drøfte baggrunden for forbuddet mod nedrivning og parternes forskellige synspunkter på den videre proces, ligesom der blev foretaget en kort besigtigelse af bygningerne.
Tystoftefonden præsenterede ved mødet følgende synspunkter:
·         Kulturhistorien og arven fra den første forsøgsstation videreføres i virksomhedens aktiviteter, ikke i bygningerne.
·         Stuehus og udhuse er utidssvarende, indgår ikke længere i den daglige drift og ønskes derfor nedrevet. Vinkelbygning bevares til depot. Haven foran stuehuset kan evt. bevares. Arealet vil ikke blive bebygget igen, men inddrages i virksomhedens aktiviteter på anden vis.
·         Det anses ikke umiddelbart som en mulighed at frasælge bygningerne eller at leje dem ud til f.eks. andet erhverv eller bolig, da virksomhedens aktiviteter (markdrift) støjer og støver en stor del af året.
·         Tystoftefonden har derfor ikke interesse i en lokalplan, der har til formål at bevare bygningerne.
Ejendommen er beliggende i landzone. En lokalplan vil blive udarbejdet som en landzonelokalplan, dvs. med bonusvirkning, så lokalplanen erstatter evt. landzonetilladelser.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende opstart af en lokalplan. Det vil betyde, at planlægningen sættes i gang, og der udarbejdes et lokalplanforslag.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at afvise opstart af en lokalplan. Det vil betyde, at forbuddet efter planlovens § 14 ophæves, og at der gives tilladelse til nedrivning af bygningerne.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der udarbejdes en lokalplan, med bevarende bestemmelser for bygninger (stuehus, vinkelbygning og udhuse) samt udearealer (gårdsplads og have). Bygningerne er opført omkring en indre gårdsplads. Haven foran stuehuset ud mod Teglværksvej er forholdsvis stor, men samlet set er der tale om en traditionel, ældre landbrugsejendom.
Alle bygninger er omfattet af den SAVE-registrering, som blev udført i starten af 1990’erne i den tidligere Skælskør Kommune, og er tildelt SAVE-værdien 3, som er i kategorien ”høj”. Bygninger med værdierne 2-4 er ifølge Slots- og Kulturstyrelsen ”bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er fremtrædende eksempler inden for deres slags.”
I ansøgningen beskrives hovedbygningen som en ”traditionelt grundmuret højsoklet gulstens længebygning med facadegesims og frontispice i sydsiden.” Det beskrives endvidere, at ”bygningen kan sidestilles i arkitektur med mange af statens bygninger fra den tilsvarende periode og frembyder ikke specielle eller særlige karakteristika”.
I modsætning til beskrivelsen i ansøgningen er det administrationens vurdering, at der ved nedrivning af de 3 bygninger vil gå væsentlige arkitektoniske og kulturhistoriske bevaringsværdier tabt. Nedrivning vil ødelægge helheden i det firelængede gårdanlæg, og særligt vil nedrivning af hovedbygningen betyde, at et karakteristisk eksempel på tidstypisk byggeskik forsvinder. Hovedbygningen er i det ydre præget af løbende reparations- og vedligeholdelsesarbejde, men fremstår fortsat meget oprindelig i form og udseende. På baggrund af ansøgningsmaterialet og besigtigelsen den 10. december 2019 vurderes bygningernes tilstand at være relativt god uden uoprettelige skader.
Bygninger fra denne periode, som er opført af staten (eller tilsvarende) er ikke almindeligt i lokalområdet og hænger sammen med bygningernes særlige historie. Den kulturhistoriske fortælling om Tystofte Forsøgsstation (gengivet i udtalelsen fra det lokale kulturmiljøråd) er unik, og hovedbygningen samt det firelængede gårdanlæg er en væsentlig del af det fysiske miljø, der ”bærer” og formidler denne historie til eftertiden. At bygningerne fortsat er en del af et aktivt forsknings- og forsøgscenter forstærker blot fortællingen.
Hvis udvalget afviser opstart af en lokalplan, anbefales det, at der foretages en dokumentation af bygningerne gennem fotoregistrering, evt. opmåling samt kulturhistorisk beskrivelse. Materialet vil derefter kunne opbevares i Slagelse Kommunes arkiver.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lokalplanarbejdet afholdes inden for nuværende ressourcer i planafdelingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. februar 2020:
Fraværende: 
Sagen udsættes. Genoptages efter besigtigelse.
Administrationens bemærkninger:
Sagen genoptages efter besigtigelse af ejendommen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Knud Vincents (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) kan ikke tilslutte sig indstillingen.
Sagen bortfaldt.
Der ønskes en generel sag op om kommunens SAVE registrering i samarbejde med kulturmiljørådet.

5. Revideret forslag til Lokalplan 1214, Sommerhuse ved Violvej, Bildsø Strand med kommuneplantillæg nr. 37 (B)

5.     Revideret forslag til Lokalplan 1214, Sommerhuse ved Violvej, Bildsø Strand med kommuneplantillæg nr. 37 (B)

Sagsnr.: 330-2018-74658               Dok.nr.: 330-2020-17060                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om revideret forslag til lokalplan 1214, Sommerhuse ved Violvej, Bildsø Stand med forslag til kommuneplantillæg nr. 37 og tilhørende miljøvurderingsscreening, skal vedtages og fremlægges i en ny offentlig høring.
Baggrund
Byrådet besluttede d. 24. juni 2019 at sende forslag til lokalplan 1214 i offentlig høring. Lokalplanen giver mulighed for at udstykke 9 sommerhusgrunde på minimum 1200 m² pr. grund. Ved etablering af sommerhusene vil de eksisterende bygninger på grunden blive nedrevet. Sommerhusene skal opføres som traditionel sommerhusbebyggelse og i stil med tilstødende naboområde. Der er tale om byggeri i 1 plan med en maksimal højde på 5 meter. Bebyggelsesprocenten er 15 indenfor området. Lokalplanområdet skal vejbetjenes fra Drøsselbjergvej, via eksisterende private fællesvej, Violvej. Indenfor lokalplanområdet etableres der en ny intern vej med vendeplads.
Kommunen har modtaget 8 høringssvar under offentlig høring. Høringssvarene omhandlede bl.a. en bekymring for den øgede færdsel, at området ændrer karakter, om naturen bliver belastet af et kommende sommerhusbyggeri, om en eventuel stormflod vil få følger for naboer samt om sommerhusbyggeriet er i strid med planloven.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i lokalplanforslaget:
·         redegørelse og bestemmelser, der bevarer en del af træerne, sætter bestemmelser for genplantning, således at udtrykket af naturgrund med træbevoksning så vidt muligt bevares,
·         bestemmelser om vejes belægning og bredde,
·         bestemmelser om hegn,
·         rettelser i redegørelsen omkring forhold til anden planlægning, eksisterende forhold samt natur- og miljøforhold,
·         rettelser i kortbilag.
Administration har lavet en teknisk rettelse til kommuneplanrammens øvrige bestemmelser vedrørende byggeri i klimazone (område der ligger under kote 3). Det fremgår af kommuneplanens retningslinjer, at lokalplaner for ny bebyggelse indenfor klimazonen skal forholde sig til den mulige risiko for erosion og oversvømmelser i området. Kommuneplanramme 2S Stillinge Strand giver dog ikke mulighed for at opføre sommerhuse indenfor klimazonen. Der er derfor udarbejdet et forslag til kommuneplantillæg nr. 37, der giver mulighed for byggeri, såfremt det forholder sig til den mulige risiko for erosion og oversvømmelse. Følgende er desuden tilføjet til lokalplanforslaget:
·         redegørelse og bestemmelser for afværgesforanstaltninger i forhold til eventuelle fremtidige klimaforandringer,
·         redegørelse og bestemmelser til håndtering af regnvand.
Samlet set er revisionerne til lokalplanen så omfattende, at planen skal sendes i en ny offentlig høring. Administrationen foreslår en forkortet 4 ugers høringsperiode.
Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen og kommuneplantillægget blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.
Retligt grundlag
Lokalplanlægning tilvejebringes gennem planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage revideret forslag til lokalplan 1214 og tillæg til kommuneplan 37 og sende planforslagene i 4 til 8 ugers offentlig høring.
Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslagene. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Det vil ikke være muligt at udstykke grunden.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i offentlig høring.
Vurdering
Med revisionen af lokalplanforslaget på baggrund af høringssvarene vurderes det, at forslaget nu tager mere hensyn til de eksisterende kvaliteter i området, idet lokalplanen så vidt muligt fastholder områdets præg af naturgrund med større træbevoksning.
Det vurderes, at et byggeri indenfor Klimazonen med revisionen af lokalplanforslaget er sikret imod oversvømmelse fra en eventuel ekstrem højvandssituation. Det giver derfor mening at udnytte det eksisterende udlæg til sommerhusbyggeri.
Husenes udformning og materialevalg er i stil med den omkringliggende sommerhusbebyggelse og det vurderes, at et sådan byggeri vil passe fint ind i det området.
En udnyttelse af et eksisterende udlæg til sommerhuse indenfor kystnærhedszonen er ikke i strid med planloven, idet der ikke er tale om et nyt udlæg.
Administrationen anbefaler, at forslag til lokalplanen vedtages og sendes i offentlig høring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at revideret forslag til lokalplan 1214 og kommuneplantillæg nr. 37 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring.
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.
3.    at borgermøde afholdes den 14. eller 15. april 2020 kl. 18.00 – 20.30 i mødelokale 029 på Slagelse Rådhus.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Anbefales.
Der afholdes borgermøde d. 15. april kl. 17.00 til 18.30.

6. Boligprogram 2020 (O)

6.     Boligprogram 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-11341               Dok.nr.: 330-2020-73442                                            Åbent
Kompetence:
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Boligprogram 2020 fremsendes til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget til orientering.
Baggrund
Der er udarbejdet et boligprogram for 2020. Boligprogrammet er en grundig gennemgang af Slagelse Kommunes ubebyggede boligarealer delt op i fremskrivningsområder. Der gives et overblik over, hvor mange ledige boliggrunde der er, hvor mange boliggrunde der hvert år bliver taget i brug, og hvor de populære boliggrunde er.
Boligprogrammet indeholder desuden en oversigt over, hvor mange boliger der forventes bygget i perioden 2020-2033. Der er tale om en fremskrivning baseret på, hvor der er ledige arealer, hvor der er bygget de foregående år, hvordan markedet er pt., hvem der ejer ejendommene og kendskab til konkrete projekter.
Boligprogrammet indgår i grundlaget for Befolkningsprognose 2020, som udarbejdes af Center for Økonomi i marts 2020. Befolkningsprognosen indgår i grundlaget for budget 2021-2024.
Retligt grundlag
Udarbejdelse af boligprogram er i overensstemmelse med kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Boligprogram 2020 viser en fortsat fremgang i boligbyggeriet i Slagelse Kommune. I alt er der i 2019 etableret 303 nye boliger fordelt på 19 parcelhuse, 176 rækkehuse/dobbelthuse, 59 etageboliger og 49 ungdomsboliger. Dette er en fremgang i forhold til de foregående år. Det er særligt færdiggørelsen af Engdraget med 126 rækkehuse der bidrager til den markante fremgang. Derudover forsættes en tendens med en fortætning af Slagelse centrum, hvor erhvervslejemål og tagetager bliver omdannet til lejligheder.
Udviklingen i Slagelse Kommune går hurtigst i Slagelse, hvor 261 af de i alt 303 nye boliger i 2019 er opført. Udover Slagelse opleves der en efterspørgsel og udvikling i Korsør, Skælskør, Slots Bjergby, Vemmelev, Kirke Stillinge og Flakkebjerg.
Fremgangen i boligbyggeriet forventes at fortsætte i de kommende år, hvor der er flere større projekter på tegnebrættet. I 2020 forventes Ibihaven færdig med 76 seniorvenlige etageboliger. Af større boligprojekter, der forventes etableret inden for de kommende år, kan nævnes: Etageboligprojektet Teglkuberne på Sverigesvej og ungdomsboligprojektet ved Danasvej i Slagelse.
Derudover er der aktuelt interesse for andre større boligprojekter bl.a. på et område ved Ingemannsvej, ved den gamle brandstation på Rytterstaldsstræde i Slagelse og ved Pierne i Korsør.
Der forventes desuden en jævn udbygning af flere nye boligområder over de kommende 14 år. Heriblandt de nye bydele Tidselbjerget og Skovbrynet, Sericolgrunden, Korsør Bypark og Møllebakken samt byerne Slots Bjergby, Vemmelev, Sørbymagle, Flakkebjerg og Kirke Stillinge.
I alt er der over de næste 14 år fremskrevet 2.282 boliger fordelt på 455 parcelhuse, 723 rækkehuse/dobbelthuse, 735 etageboliger og 369 ungdomsboliger.
I Budgetaftalen 2019-2022 er det beskrevet som et mål, at der i budgetperioden påbegyndes byggerier, der netto øger antallet af boliger i Slagelse Kommune med 1.500 boliger. Jf. Boligprogram 2020 forventes der indenfor budgetperioden etableret 1336 boliger. Dertil kommer større boligprojekter der påbegyndes indenfor budgetperioden, som dog først indflyttes i de efterfølgende år. Det vurderes derfor, at målsætningen om påbegyndelse af byggeriet af 1500 nye boliger indenfor budgetperioden nås. 
Fremskrivningen i boligprogrammet revideres hvert år på baggrund af seneste års boligbyggeri og kendskab til aktuelle byggeplaner. Den årlige tilvækst af boliger forventes derfor evt. at blive opjusteret yderligere i næste boligprogram, hvis den nuværende udvikling fortsætter.
Rummeligheden i Slagelse Kommunes gældende planlægning er opgjort til, at der kan opføres 4888 boliger fordelt over hele kommunen. Rummeligheden er udregnet på baggrund af kommuneplanrammer og lokalplaner, der giver mulighed for boliger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Befolkningsprognose 2020 udarbejdes på baggrund af Boligprogram 2020. Befolkningsprognosen samt budgetlægningen af budget 2021-2024 behandles af Økonomiudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Taget til efterretning.

7. Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 - og overførsel til 2020 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

7.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2019 - og overførsel til 2020 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-9912                 Dok.nr.: 330-2020-63919                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2019. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalget og Byrådet vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2020.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2019 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. og opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019 til 2020 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 16. marts 2020 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 23. marts 2020.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2019 viser for drift et samlet forbrug på 26,3 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019, som blev godkendt i december 2019, var det forventede regnskab anslået til 30,1 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2019
Regnskab 2019
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
 
3.1 Miljø og Natur
 
 
 
Serviceudgifter
18,5
14,4
4,1
Brugerfinansieret
-1,1
-3,8
2,7
3.2 Plan og Byggesager
 
 
 
Serviceudgifter
2,5
0,5
2,0
3.3 Landdistriktsudvikling
 
 
 
Serviceudgifter
6,1
2,1
4,0
3.4 Færger
 
 
 
Serviceudgifter
16,9
13,1
3,9
Total
43,0
26,3
16,7
Miljø og Natur
Mindreforbrug på serviceudgifter på 4,1 mio. kr., vedrører primært:
Harrestrup sø 900.000 kr.
Ikke gennemførte restaureringsprojekter på vandløbsområdet 650.000 kr.    
Mindreforbrug på vandløbsvedligeholdelse 400.000 kr.
Ikke gennemførte naturpleje og Natura 2000 projekter 1.100.000 kr. 

Skadedyrsbekæmpelse med 0,8 mio. kr. på grund af at den opprioriterede rotteindsats endnu ikke er fuldt implementeret
Projekter og initiativer forventes udført i 2020
Mindreforbrug på de brugerfinansierede udgifter på 2,7 mio. kr., vedrører:
Det brugerfinansierede mindreforbrug er primært opstået som følge af at nettoindtægter vedrørende regnskab 2018 først er blevet indtægtsført i regnskab 2019.
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,0 mio. kr., vedrører primært midler vedrørende kommuneplan og projektpulje. Herunder følgende projekter:
Opdatering af kulturmiljøudpegninger 400.000 kr udføres i 2019 og 2020.
Planlægning generelt 800.000 kr udføres i 2020 og 2021.
Lokalplan for Søfartsstyrelsens domicil i Korsør 150.000 kr udføres i 2020.
Masterplan for Slagelse bymidte (de 12 torve) 200.000 kr udføres i 2020.
Lokalplan for Slagelse bymidte 100.000 kr udføres i 2020.
Lokalplan for Skælskør bymidte 100.000 kr udføres i 2021.
Landdistriktsudvikling
Mindreforbrug på serviceudgifter på 4,0 mio. kr., vedrører:
1.0  mio. kr. på Borgerstyrede budgetter
1.5 mio. kr. på Byfornyelse
1.5 mio. kr. på Landdistriktsmidlerne
Opgaverne udføres i 2020.
Færger
Mindreforbrug på serviceudgifter på 3,9 mio. kr., vedrører:
Mindreforbrug på 3,3 mio. kr. vedrørende disponerede midler til planlagt periodisk vedligeholdelse af færgerne, flere indtægter samt udforbrugte midler til nedsættelse af færgetakster.
0,5 mio. kr. skyldes et udforbrugt budget vedrørende momsrefusion, som ikke er en del af færgedriften og derfor ikke skal overføres, men tilføres kassen.
B.   Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2018
til 2019
Overføres
fra 2019
til 2020
Tilføres
kassen
 
3.1 Miljø og Natur
4,4
3,7
0,0
3.2 Plan og Byggesager
2,0
2,0
0,0
3.3 Landdistriktsudvikling
3,2
4,0
0,0
3.4 Færger
2,8
3,3
0,5
Total
12,4
13,1
0,5
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2019 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 1,8 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2019 forventedes uforbrugt rådighedsbeløb på 1,1 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2019
til 2020
 
3.1 Miljø og Natur
0,8
3.3 Landdistriktsudvikling
1,0
Total
1,8
Mindreforbrug på anlæg kan primært henføres til Udviklingsprojekt Strande (badebroer), etablering af mobilbredbånd/sendemaster samt Naturpark i Skælskør. Alle projekter fortsætter i 2020.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2019 til 2020 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 13,1 mio. kr. fra 2019 til 2020. At 0,5 mio. kr. vedr. færgernes momsbudget ikke overføres.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 1,8 mio. kr. til 2020.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
3.1 Miljø og Natur
3.731
 
 
 
Drift
3.2 Plan og Byggesager
1.991
 
 
 
Drift
3.3 Landdistriktsudvikling
4.024
 
 
 
Drift
3.4 Færger
3.337
 
 
 
Anlæg
3.1 Miljø og Natur
763
 
 
 
Anlæg
3.3 Landdistriktsudvikling
1.018
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-14.864
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2019 tages til efterretning
2.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der til drift på politikområde 3.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 3,731 mio. kr.
3.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der til drift på politikområde 3.2 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 1,991 mio. kr.
4.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der til drift på politikområde 3.3 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 4,024 mio. kr.
5.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der til drift på politikområde 3.4 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 3,337 mio. kr.
6.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på politikområde 3.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 0,763 mio. kr. til 2020.
7.    at Fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på politikområde 3.3 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 1,018 mio. kr. til 2020.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Ad 1; taget til efterretning.
Ad 2 -7; anbefales
Udvalget ønsker en begrundelse for uforbrugt budget vedrørende momsrefusion på færgedrift.
Anne Bjergvang (A) kan ikke tilslutte sig, at momsrefusion tilføres kassen, idet ikke tydeligt fremgår at momsrefusion er en særskilt del af et samlet budget.
Der ønskes en liste over naturprojekter som gennemføres i 2020.
Steen Olsen (A) ønsker en redegørelse for brug af de 3 x 500.000 kr. for Tude Å og opland.

8. Anlægsbevilling til udviklingstiltag på strande i 2020 (B)

8.     Anlægsbevilling til udviklingstiltag på strande i 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-81546               Dok.nr.: 330-2020-60344                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling for det i budget 2020 afsatte beløb på 1.0 mio. kr. til ”Udviklingstiltag på strande”.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på udvalgsmøde den 13. januar, at midler til
”Udviklingstiltag på strande” anvendes til at sikre en tydeligere forbindelse mellem parkeringspladsen og stranden samt aktiviteter v/”torvet” som er midtpunkt for bevægelsen mellem parkeringsplads og strand. Parkerings- og handicapforhold skal være i fokus i dette arbejde.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at anbefale anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag, eller ønske sagen udsat til der foreligger yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler en frigivelse af anlægsmidlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
3.3 Landdistriktsudvikling
1.000
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
3.3 Landdistriktsudvikling
-1.000
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2020 for udviklingstiltag på strande (153. Badebroer). 
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Anbefales.

9. Havremarksvej 5 4200 - Udflytning af driftsbygninger og bolig (B)

9.     Havremarksvej 5 4200 - Udflytning af driftsbygninger og bolig (B)

Sagsnr.: 330-2018-53880               Dok.nr.: 330-2020-65486                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om der kan gives landzonetilladelse til udflytning af ejendommen beliggende Havremarksvej 5, 4200 Slagelse.
Baggrund
Ejer af Havremarksvej 5, 4200 Slagelse har søgt om landzonetilladelse til opførelse af 170 m² bolig med tilhørende integreret driftsbygning på 81 m², en 96 m² staldbygning og etablering af folde med ca. 21 flytbare hytter til frilandsgrise, på den bagerste del af ejendommen. Det fremgår af ansøgningen at den arkitektoniske udformning vil kunne tilpasses evt. krav.
Ejers begrundelse for udflytningen af ejendommen går på sikring af sundheden omkring grisene, tilknytning til ejer og personalet, god afstand til naboerne og en sikring af, at der ikke kan ske utilsigtet omgang med og fodring af grisene af uvedkommende forbipasserende.
De to matrikler som udgør ejendommen (matr.nr. 70 og 71, Slots Bjergby By, Slots Bjergby) beliggende Havremarksvej 5, 4200 Slagelse, har til sammen et areal på 47.869 m² (4,7 ha) med landbrugspligt. Der er på ejendommen en eksisterende bygning på 119 m², bestående af 63 m² bolig og 56 m² erhverv samt et par mindre udhuse.
Eksisterende bygninger er planlagt til nedrivning i forbindelse med opførelsen af de nye bygninger.
Ejer ønsker at opføre de nye bygninger på den bagerste halvdel af ejendommen, ca. 234 m fra skellet mod Havremarksvej. De eksisterende bygninger er placeret ca. 55 m fra skellet mod vejen.
I forbindelse med etableringen af dyreholdet på mere end 15 svin, er det et krav jf. landbrugsloven, at der er en afstand fra staldbygningen til nærmeste nabo på 100 m.
Ejendommen er beliggende i kulturmiljøet ”Bjergby Mark” som er et markant område med ældre husmandsudstykninger fra ca. 1700 til 1850’erne (med senere bygningsfornyelser) på det stærkt skrånende terræn ned mod Vårby Å, som formentlig tidligere har været fælles græsningsoverdrev.
Af Planlovens § 36, stk. 2, fremgår det bl.a. at beboelsesbygninger, kan etableres op til 50 m fra eksisterende bebyggelser. Det skal dog ske ud fra kommunalbestyrelsens konkrete vurdering, således at afstanden har en passende proportionalitet i forhold til størrelsen af de eksisterende bygninger og den nye bolig. I vurderingen skal også indgå landskabelige og naturmæssige hensyn.
Bebyggelsens nuværende placering på den forreste halvdel af ejendommen ud mod vejen, bidrager til at aflæse den lige linje hvori husmandsudstykningerne ligger i landskabet. Ejendommene langs Havremarksvej ligger alle med bebyggelserne på den forreste del af ejendommene ud mod Havremarksvej. De udgør alle en del af de oprindelige husmandsudstykninger som er en væsentlig del af kulturmiljøet. En nedrivning af den eksisterende ejendom på Havremarksvej 5 og opførelse af en ny landbrugsejendom placeret væk fra den oprindelige placering vil derfor svække oplevelsen af kulturmiljøet og linjerne i landskabet.
Det har været foreslået ejer, at der med udgangspunkt i ønsket om at komme længere tilbage på grunden, og hensyn til afstandskrav til naboejendommene i forhold til placering af staldbygning, vil kunne gives tilladelse til en udflytning i henhold til planlovens udgangspunkt på omkring 50 m, sådan at en ny bolig og staldbygning kunne placeres nord for remisen.
Der har både før og efter ansøgningen om landzonetilladelse, været afholdt møder med ejer for at drøfte muligheder og regler mm. i forhold til den ønskede placering, udformning mm.
Retligt grundlag
Planlovens § 36, stk. 2. som angiver at der, for så vidt angår beliggenheden og udformningen af erhvervsnødvendige bygninger, der opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer kræves landzonetilladelse i.h.t. planlovens §35 stk. 1.
Handlemuligheder
1)    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan meddele afslag til udflytning af ejendommens bygninger til den bagerste del af ejendommen begrundet med;
a)    At en udflytning vil betyde en forringet oplevelse af kulturmiljøet
b)    At den ønskede placering vil betyde en forringelse af de landskabelige og naturmæssige hensyn
c)    At en tilladelse til udflytning som udgangspunkt vil kunne danne præcedens for tilsvarende udflytninger, i strid med Planlovens intentioner.
d)    At det er muligt at overholde de miljømæssige afstandskrav ved en placering i tilknytning til eksisterende bygningsmasse, hvorfor der ikke er en driftsmæssig begrundelse for udflytningen.

Eller
2)    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan give tilladelse på vilkår af;
a)    At den nye bygningsmasse placeres på den forreste del af ejendommen, og dermed bevarer oplevelsen af kulturmiljøet, og fastholder de landskabelige og naturmæssige hensyn, svarende til den eksisterende ejendom.
b)    At det nye stuehus placeres maks. 50 m fra ejendommens eksisterende bygninger.
c)    At staldbygningen opføres med 100 m til nærmeste naboer, i nær tilknytning til den nye bolig, så den fremstår som en samlet ejendom.
d)    At foldene til grisene kan placeres i forholdsvis nær tilknytning til både bolig og stald som ønsket i forhold til frilandsgrisenes trivsel mm.

Eller
3)    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan give landzonetilladelse til udflytning af ejendommen som ansøgt, hvis udvalget vurderer at det ansøgte er et helt særligt tilfælde, som ikke vil kunne danne præcedens for tilsvarende udflytninger af ejendomme i området. En tilladelse vil kunne gives på følgende vilkår;
a)    At afstanden til naboejendommene i forhold til hensynet til opdrættet af frilandsgrisene, begrunder den særlige placering af ejendommen
Vurdering
Ejendommen er beliggende i Slots Bjergby Bakkelandskab, hvilket er beskrevet med nøglekarakteren ”Storbakket åbent landbrugslandskab med spredt beplantning, spredt bebyggelse, samt landsbyer. Markante udsigtspunkter med udsyn til kysten”.
Nyt landbrugsbyggeri bør derfor indpasses i landskabets terræn, så det ikke dominerer samt slører særlige udsigter. Al bebyggelse bør tilpasses landskabets nøglekarakter.
I forhold til det landskabelige hensyn vil en udflytning af ejendommen til det bagerste skel give disharmoni i forhold til de omkringværende ejendomme, der alle er placeret forholdsvis på linje tæt på vejen.
Den ønskede placering bagerst på grunden vil stride mod de landskabelige og naturmæssige hensyn, og ikke tilgodese planlovens intentioner om at undgå spredt bebyggelse i det åbne land. Administrationen anbefaler derfor, at der meddeles afslag til landzonetilladelse til udflytning af ejendommens bygninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der meddeles afslag til udflytning af ejendommen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Udvalget godkender handlemulighed 3 - dvs. udflytning af ejendommen som ansøgt med den givne begrundelse.

10. Vandsynsrådets forslag til vandløbsindsatser (B)

10.   Vandsynsrådets forslag til vandløbsindsatser (B)

Sagsnr.: 330-2019-76783               Dok.nr.: 330-2020-64701                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende vandsynsrådet forslag til indsatser i de vandløb, der er i risiko for ikke at opfylde miljømålet i 2027. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal endvidere godkende den videre proces for høring og vedtagelse af forslag til indsatser i den kommende vandområdeplan.
Baggrund
I lighed med i 2014 og 2017 er der nedsat vandråd i forbindelse med arbejdet med vandområdeplanerne. Vandrådene rådgiver kommunerne i arbejdet med at komme med forslag til vandløbsindsatser i de kommende vandområdeplaners indsatsprogram. Der er nedsat et vandråd for hvert hovedvandopland.
Indsatserne skal forbedre de fysiske forhold så de er forenelige med ”god økologisk tilstand” eller ”godt økologiske potentiale”. Forslagene vil indgå i grundlaget for de kommende vandområdeplaner 2021-2027.
Der er for hvert hovedvandopland fastlagt et minimumskrav til omfanget af den foreslåede indsats.
Slagelse Kommunes eget Vandsynsråd, bestående af lokale repræsentanter for foreninger og organisationer, har den 6. februar 2020 gennemgået alle de strækninger, der er i risiko for ikke at opfylde miljømålet og er kommet med en række forslag til indsatser for en del af disse vandløb.
Efterfølgende har administrationen gennemgået vandløbsstrækningerne og de foreslåede indsatser. På fire af strækningerne har administrationen foreslået at ændre indsatsen fra ”udskiftning af bundmateriale” til ”udlægning af groft materiale”, da vandløbene i forvejen har fast bund, men mangler skjulesten og/eller store sten. De strækninger det drejer sig om er:
·         o8340_c Skidenrende,
·         o3871 Spegerborgrenden,
·         o8340_d Tude Å,
·         o4553_b Vestermose Å.
Deltagerne på vandsynsrådsmødet den 6. februar 2020 har haft lejlighed til at kommentere på ændringsforslaget. Administrationen har kun modtaget én tilbagemelding. Denne var positiv.
Vandløbsstrækningerne og de foreslåede indsatser fremgår af bilag 1.
Forslaget til indsatser skal fremlægges for vandrådet den 23. marts 2020. Omkring 1. juni sender vandrådet deres forslag til indsatser til vedtagelse i kommunerne. Administrationen foreslår, at vandsynsrådet får vandrådets forslag til indsatser i høring, før end Byrådet træffer endelig beslutning på byrådsmødet i august. Indsatserne skal være indberettet senest 22. september 2020.
Senest den 22. december 2020 sendes indsatsprogrammet i 6 måneders offentlig høring. Indsatsprogrammet skal være endeligt godkendt senest 22. december 2021 og træde i kraft 1. januar 2022.
Retligt grundlag
EU's vandrammedirektiv (200/60/EF af 23. oktober 2000) og lov nr. 126 af 26. januar 2017 om vandplanlægning.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende, at vandsynsrådets forslag til indsatser, med administrationens ændringer, fremlægges for vandrådet. Alternativt kan Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, at vandsynsrådets oprindelige forslag til indsatser fremlægges for vandrådet.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende den foreslåede videre proces eller komme med forslag til alternativ proces.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at vandsynsrådets forslag til indsatser, med administrations ændringsforslag, fremlægges for vandrådet. På de fire vandløbsstrækninger, hvor administrationen foreslår ændringer, er der i forvejen fast bund, hvorfor vandsynsrådets oprindelige forslag til indsats ikke bidrager til målopfyldelse. Vandsynsrådet har ikke gjort indsigelse imod ændringsforslaget.
Administrationen anbefaler endvidere, at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender den foreslåede proces, hvor vandsynsrådet får lejlighed til at komme med bemærkninger til vandrådets forslag til indsatser, før end Byrådet behandler anbefalingen fra vandrådet til august.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at vandsynsrådets forslag til indsatser med administrationens ændringsforslag anbefales overfor vandrådet.
2.    at den foreslåede proces godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Ad 1; anbefales.
Ad 2; godkendt.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker at andre NGO'er høres i sagen.
Steen Olsen (A) og Anne Bjergvang (A) ønsker et overblik over fravalg af strækninger underlagt målopfyldelse, herunder en økonomisk vurdering af fravalg.

11. SK Vand A/S´s overtagelse af Frølunde Vandværk I/S (B)

11.   SK Vand A/S´s overtagelse af Frølunde Vandværk I/S (B)

Sagsnr.: 330-2011-34045               Dok.nr.: 330-2020-71972                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, hvorvidt SK Vand A/S kan overtage Frølunde Vandværk I/S, Smøgen 2, 4220 Korsør.
Baggrund
Frølunde Vandværk I/S har indtil 1988 været et selvstændigt privat alment vandværk med kun en indvindingsboring (DGUnr. 214.54C). Der er 94 andelshavere til vandværket. I 1988 overgik Frølunde Vandværk I/S til at være et distributionsselskab med indkøbt drikkevand fra SK Vand A/S (tidligere Korsør Forsyning A/S). Dette grundet jævnlige overskridelser af natrium og klorid i drikkevandet fra egen boring. Boringen er nedlagt og sløjfet efter gældende forskrifter.
Vandværket har i efteråret 2019 orienteret Slagelse Kommune om, at vandværket havde problemer med økonomien og havde til hensigt at lade sig overtage af SK Vand A/S.
Begrundelsen har været uventet store udgifter til reparationer af vandforsyningsledninger, samt øgede analyseomkostninger ved nyt lovbefalet drikkevandskontrolprogram. De tidligere budgetter for 2017 og 2018 har vist et overskud i vandværkets driftsbudget, se bilag 1.
Vandværket har holdt generalforsamling d. 12. juni 2019, hvor det blev besluttet at nedlægge vandværket og søge om overtagelse af SK Vand A/S. SK Vand A/S har på bestyrelsesmøde d. 12. december 2019 besluttet, at de ville overtage Frølunde Vandværk I/S. Frølunde Vandværk I/S har på ekstraordinær generalforsamling d. 30. december 2019, ved afstemning, endeligt besluttet at nedlægge vandværket. Referater fra generalforsamlingerne fremgår af overdragelsesaftalen i bilag.
Der er udarbejdet en overdragelsesaftale med fastsatte betingelser, som er underskrevet af både SK Vand A/S og Frølunde Vandværk I/S. Aftalen er vedlagt som bilag.
Ved SK Vand A/S´s overtagelse af private vandværker skal andelshaverne betale et tilslutningsbidrag (anlægsbidrag), som er fastsat i det politisk godkendte takstblad for 2020. Det endelige og beregnede anlægsbidrag fastlægges som forskellen mellem det bidrag, som normalt betales ved tilslutning til SK Vand A/S´s ledningsnet og værdien af de aktiver, som vandværket overdrager, fordelt på andelshaverne. Se tabel 1.
Vandværkets værdi opgøres svarende til den nedskrevne anskaffelsesværdi og med udgangspunkt i Forsyningssekretariatets ”POLKAmodel”. Hertil lægges restværdien af de aktiver, der er etableret siden 2010.
Tabel 1. Udgifter for andelshaverne på Frølunde Vandværk ved overtagelse af SK Vand A/S
 
Kr. eksklusive moms
Frølunde Vandværks andelshaveres samlede anlægsbidrag til SK Vand A/S, ifølge takstblad.
                                                                              2.554.737
Frølunde Vandværks opgjorte aktiver.
                                                       1.209.131
Beregnet anlægsudgift, i alt. Opkræves hos andelshaverne på Frølunde Vandværk.
                                                      1.345.605
Da vandværkets opgjorte aktiver ikke kan dække det oprindelige anlægsbidrag, opkræves det resterende beløb 1.345.605 kr. eksklusiv moms hos andelshaverne.
93 andelshavere (almindelige husstande) skal hver betale 14.105 kr. eksklusive moms. En andelshaver (erhverv med et forbrug indtil 1,5 l/sek.) skal betale 33.852 kr. eksklusiv moms. Der skal betales 53 % af SK Vand A/S´s oprindelige takster for tilslutning.
Overstiger anlægsbidraget for den enkelte andelshaver 12.000 kr. eksklusiv moms, er der mulighed for en rentefri afdragsordning over 2 år.
For en almindelig husstand på Frølunde Vandværk har prisen for 100 m3 drikkevand været 2296 kr. inklusive moms. Ved tilslutning til SK Vand A/S vil 100 m3 drikkevand fremover komme til at koste 2921,25 kr., inklusive moms.
Yderligere vilkår kan ses i overdragelsesaftalen, bilag 1.
Overdragelsen sker med tilbagevirkning fra d. 1. januar 2020.
Byrådet skal ved vurderingen af overdragelsen af Frølunde Vandværk til SK Vand A/S sikre at følgende overholdes:
·         Den gældende lovgivning
·         De politisk fastsatte takster og
·         Den underskrevne overdragelsesaftale (bilag 1).
Retligt grundlag
Vandforsyningslovens § 53.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge enten at godkende eller ikke at godkende overdragelsen af Frølunde Vandværk I/S til SK Vand A/S på vilkår fastsat i overdragelsesaftalen i bilag 1.
Hvis overdragelsen ikke godkendes, skal det begrundes, og kommune og forsyninger må herefter indgå i en forhandling, så der kan blive godkendt en overdragelse.
Vurdering
Det anbefales, at overdragelsen godkendes, da det sker efter gældende lovgivning, de politisk vedtagne takster og overholdelse af den underskrevne overdragelsesaftale. Det er en nødvendighed pga. Frølunde Vandværk I/S´s uforudset dårlige økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at SK Vand A/S overtager Frølunde Vandværk I/S pr. 1. januar 2020.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Anbefales.

12. Flux Water - Genopstart af udledning (O)

12.   Flux Water - Genopstart af udledning (O)

Sagsnr.: 330-2020-2724                 Dok.nr.: 330-2020-71302                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om genopstart af udledning af spildevand fra Flux Water.
Baggrund
Slagelse Kommune meddelte forbud mod udledning af spildevand fra Flux Water til Slagelse Renseanlæg d. 2. juli 2019. I afgørelsen blev der stillet en række betingelser til virksomheden, som skulle opfyldes, før forbuddet kunne ophæves. Disse betingelser er nu opfyldt, og virksomheden har et retskrav i forhold til at kunne genopstarte udledningen af spildevand og dermed behandlingen af affald.
Flux Water har således ved skrivelse af 27. januar 2020 fremsendt opstartsplan for udledning af spildevand fra virksomheden til Slagelse Renseanlæg.
Slagelse Kommune har svaret på skrivelsen, og har overfor virksomheden tilkendegivet, at kommunen ser opstarten som en mulighed for, at Flux Water kan ”starte forfra”, således at virksomheden på ny dokumenterer behandling af affald, rensning og udledning af spildevand, så omverden kan få tillid til, at virksomheden overholder vilkår i miljøgodkendelsen.
Der er stillet følgende krav til genopstart af udledningen:
·         Udledningen må ikke genopstartes før MPL-udvalget er orienteret

·         Flux Water starter med at behandle affaldsfraktionen olie/vand, hvor der efter behandlingen udtages en prøve til analyse. Slagelse Kommune er tilstede ifm. opstart og udtagning af prøve.

·         Hvis analyseresultaterne viser, at udledningskrav overholdes, kan virksomheden begynde opstart af affaldsbehandling fra denne affaldsfraktion og udledning af renset spildevand. Efterfølgende kan aftalen udvides med nye affaldsfraktioner. Der vil blive udtaget prøver efter et fast analyseprogram.

·         At der opsættes onlinemålere eller lignende, som løbende skal sikre, at der ikke er gennembrud af forureninger i kulfiltrer.

·         At Flux Water fremsender udfyldte BAT-tjeklister senest d. 1. september 2020
i forhold til revurdering af virksomhedens miljøgodkendelse.
BAT-tjeklister er krav fra EU om anvendelse af Bedst Anvendelige Teknikker for særlige virksomheder, herunder Flux Water. De berørte virksomheder skal have revurderet deres godkendelser og efterleve nye BAT-krav senest 17. august 2022.

·         At Slagelse Kommune påbegynder revision af virksomhedens udledningskrav.
Virksomhedens udledningskrav er i modsætning til godkendelseskravene ikke omfattet af den 8-årige retsbeskyttelse. Da Slagelse Kommune har konstateret, at udledningskravene er utilstrækkelige/uhensigtsmæssige, vil vi ændre vilkårene for virksomhedens udledning. Bl.a. vil der blive stillet udledningskrav til PAH’er, og udledningskravet til hæmning (spildevandets giftighed), vil blive skærpet.

Flux Water vil blive miljø-recertificeret, når udledningen genopstartes. Miljøcertificering er ikke et lovkrav, men en dokumentation for, at virksomheden håndterer sine miljøforhold på en forsvarlig måde, og lever op til gældende lovgivning. Kopi af certifikat forelægges udvalget, som ønsket ved udvalgsmødet d. 13. august 2019.
SK Forsyning har oplyst, at kontrakten med Flux Waters lejemål kan opsiges fra 1. januar 2021. Herefter er der et ½ års opsigelsesperiode. Dvs, at Flux Water tidligst kan lukke i Slagelse Kommune d. 31. juli 2021.
Retligt grundlag
Flux Water har en juridisk ret til at genopstarte spildevandsudledningen, når kravene stillet i forbuddet er opfyldt.
Handlemuligheder
Orienteringspunktet kan tages til efterretning elle ej.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at kravene til Flux Water i det meddelte forbud om udledning af spildevand er opfyldt.

Endvidere vurderes det, at såfremt Flux Water efterkommer de krav, som Slagelse Kommune stiller i eksisterende miljøgodkendelse om håndtering og behandling af affald, samt udledningskrav i den reviderede spildevandstilladelse, er der en høj grad af sikkerhed for, at der ikke udledes stoffer i mængder, der kan have negativ effekt på renseanlæg og Jernbjerg å.

Slagelse Kommune vil som tilsynsmyndighed løbende udtage prøver af Flux Waters spildevandsudledning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Orientering taget til efterretning.
Steen Olsen (A) ønsker:
- et juridisk notat omkring gældende lovgivning for kommunens pligt til at give tilladelse til at FLUX Water skal have tilladelse til at genoptage produktionen.
- en status omkring den politimæssige efterforskning og forventelig afklaring.
- at fremtidige udledningskrav bør afklares før virksomheden genopstarter.
- at sagen genoptages som sag på førstkommende møde.

13. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

13.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-65398                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik.
Baggrund
Orientering fra Administrationen:
Orientering fra Udvalgsformanden og udvalgsmedlemmer:
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Administrationen gav en status/orientering omkring:
- Køb af Erhvervsgrunde
- Højskolegrunden i Skælskør
- Lokalplan Korsør Havn
- Dialogen med Forsvaret i forhold til at ophæve veto boligudbygning i Sydbyen
- Steen Olsens (A) mails om afbrænding af affald på grund i Slagelse, og kommunens deltagelse i Realdania projekt privat-offentlige bysamarbejder.
Anne Bjergvang (A) spurgte ind til status for Stignæs havn og naturpark/Skælskør.
Anne Bjergvang (A) orienterede om lokalplanmøder og møde i naturforum.
Knud Vincents (V) spurgte ind til opfølgning på autocampere i Bisserup.
Der blev evalueret på borgermøde om kystbeskyttelse i Skælskør, og den manglende orientering om løsning ved Slagternæs og Natura2000.
Udvalget ønsker løsningen med i den videre offentlighedsfase.
Steen Olsen (A) konstater, at værdighedsmidlerne på 300.000 kr. er sparet væk øjemærket til landdistrikterne jf. udvalgsbeslutning 14. januar 2020 i Forebyggelses- og Seniorudvalget.

14. Dialog med § 17 stk. 4 "Udvalg for bæredygtig udvikling og grøn omstilling" (D)

14.   Dialog med § 17 stk. 4 "Udvalg for bæredygtig udvikling og grøn omstilling" (D)

Sagsnr.: 330-2019-18049               Dok.nr.: 330-2020-95187                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Byrådet har nedsat 17.4 udvalget ”Bæredygtig udvikling og grøn omstilling”. Udvalget, der har fungeret siden maj 2019, ønsker en dialog med Miljø-, Plan- og Landsdistriktsudvalget om udvalgets arbejde.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019 – 2022 blev det besluttet, at der med udgangspunkt i FN verdensmål 12 om ansvarlig forbrug og produktion nedsættes et § 17, stk. 4 udvalg, der har til opgave at pege på initiativer, som kan understøtte et mere bæredygtigt forbrugsmønster.
Byrådet har den 29. oktober 2018 godkendt kommissoriet for udvalget. Udvalget skal ifølge kommissoriet arbejde for en bæredygtig udvikling og grøn omstilling af hele kommunen (borgere, institutioner og virksomheder) med særlig fokus på: 
·         Mindske alle former for spild
·         Understøtte affaldssortering
·         Fremme genbrug og robust produktion med henblik på at reducere forbruget
·         Reducere pesticidforbruget og udbrede og udvikle markedet for økologiske fødevarer
·         Fremme bæredygtig indkøbspraksis, herunder særligt lokalt producerede varer og
     økologi
·         Mindske bidrag til CO2-udledning
·         Bidrage til at udbrede viden og forståelse for en bæredygtig udvikling
Udvalget refererer til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget udpegede på mødet hhv. den 4. februar 2019 og 1. april 2019 medlemmerne til 17.4 udvalget. Udvalget havde deres første møde i maj 2019 og har indtil nu holdt 6 møder. Udvalget har således været i gang i cirka 10 måneder og har bl.a. produceret nogle projektforslag, som udvalget ønsker en dialog med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om. 
I henhold til kommissoriet kan der afholdes dialogmøder mellem 17.4 udvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget efter behov.
På mødet vil medlemmer fra 17.4 udvalget:
·         Redegøre for status og fremdrift i udvalgets arbejde, herunder arbejdsformen.
·         Fremlægge de projektidéer, som udvalget indtil nu har arbejdet med:
- Bæredygtighed på hjul
- Reparationscafé
- Pilotprojekt for el-biler i Vej og Park
- Pilotprojekt for el-biler i den kommunale hjemmepleje
- Befordringsgodtgørelse til kommunale medarbejdere
·         Fremlægge udvalgets overordnede kommentarer til det foreløbige udkast til bæredygtighedsstrategi.
Med afsæt i ovenstående drøftes udvalgets arbejde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik anbefaler,
1.    at arbejdet i 17.4 udvalget ”Bæredygtig udvikling og grøn omstilling” drøftes.  
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Drøftet.
Der afholdes dialogmøde med udvalget til efteråret.

15. Eventuelt (D)

15.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-65413                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Intet.

16. Godkendelse af referat (B)

16.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-65419                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2020:
Fraværende:  Jørgen Grüner (F)
Godkendt.