Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 22. juni 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-253318                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Forespørgsel om mulighed for etableringen af kontorvirksomhed samt showroom i Slagelse Megacenter

2.     Forespørgsel om mulighed for etableringen af kontorvirksomhed samt showroom i Slagelse Megacenter

Sagsnr.: 330-2020-112057             Dok.nr.: 330-2020-247796                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Administrationen har modtaget en forespørgsel om muligheden for at etablere et firmadomicil med kontorer samt showroom på en ledig matrikel på Japanvej. Den interesserede it-virksomhed ønsker at købe det kommunale areal matrikel nr. 6k, Landsgrav, Slagelse Jorder og opføre en ca. 1500 m2 stor bebyggelse, deraf 1000 m2 til kontorer og 500 m2 til showroom.
Den interesserede virksomhed anmoder Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget om at forhåndsgodkende placeringen af deres type virksomhed på matriklen på Japanvej.
Den kommunalt ejede matrikel nr. 6k, Landsgrav, Slagelse Jorder har et areal på 4115 m2 og er beliggende indenfor rammeområde 1.4C8 med titlen Slagelse Megacenter. Rammeområdet er i Kommuneplan 2017 udpeget til aflastningsområde for Slagelse Bymidte med mulighed for udvalgsvarebutikker.
Arealet er omfattet af lokalplan nr. 122, Serviceområde ved Korsørvej og Idagårdsvej. Lokalplanen rummer anvendelse til kontorformål.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget godkendte den 01.12.2015 en principbeslutning om, at kommunen kun sælger ledige arealer til formål som udvalgsvarebutik eller butik til særlige pladskrævende varer.
Et salg af matriklen til opførsel af kontorer og showroom er ikke i tråd med beslutningen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan anbefale over for Økonomiudvalget, at principbeslutningen at kommunen kun sælger ledige arealer til formål som udvalgsvarebutik eller butik til særlige pladskrævende varer fastholdes. 
Vurdering
Slagelse Megacenter udgør en vigtig funktion for detailhandlen i Slagelse Kommune. Områdets funktion som aflastningsområde for bymidten giver mulighed for etablering af større udvalgsvarebutikker, der ikke umiddelbart kan placeres i bymidten. Områdets funktion som storbutiksområde uden for bymidten med god tilgængelighed findes ikke andre steder i kommunen. Der er knap 40.000 m2 ledige arealer til salg i området. Når disse arealer er taget i brug, er der ikke mulighed for yderligere udvalgsvarebutikker i området.
Arealer til etableringen af større udvalgsvarebutikker er aktuelt en mangelvare i kommunen. Administrationen lægger vægt på, at der er tilstrækkeligt ledige arealer, så der fortsat bliver sikret mulighed for vækst af detailhandlen i kommunen.
Det er Center for Miljø, Plan og Tekniks vurdering, at arealer til udvalgsvarebutikker ikke bør reduceres ved at sælge arealer til opførslen af kontorer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Salg af kommunale arealer ligger inden for Økonomiudvalgets kompetencer.
Indstilling
Cchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at principbeslutningen om, at kommunen kun sælger ledige arealer til formål som udvalgsvarebutik eller butik til særlige pladskrævende varer fastholdes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget kunne ikke tilslutte sig indstillingen og ønsker at imødekomme ansøgningen.

3. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

3.     Budgetopfølgning 2B for 2020 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-25892               Dok.nr.: 330-2020-241865                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Fagudvalget har i maj måned godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning i juni måned med fokus på forventede mer-/mindreudgifter til COVID-19.
I Budgetopfølgning 2B har forvaltningen set nærmere på udgifter relateret til COVID-19, både engangsudgifter, øgede driftsudgifter, mindreindtægter samt evt. mindreudgifter.
Forventningerne til de økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
Forventet resultat for 2020 fra budgetopfølgning 2 fremgår af nedenstående tabel sammen med indarbejdede COVID-19 udgifter i budgetopfølgning 2, ligesom afholdte COVID-19 udgifter pr. ultimo april, og revideret forventning til årets resultat kan ses i tabellen.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har i budgetopfølgning 2 IKKE indregnet COVID-19 relaterede udgifter i det forventede resultat for 2020. Der forventes for udvalget foreløbig kun få udgifter til COVID-19, primært på det brugerfinansierede område, hvor der vil være udgifter relateret til genåbning af genbrugspladser – i størrelsesorden 0,2 mio. kr.
Forventet resultat for 2020 samt afholdte COVID-19 udgifter
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2
Heraf indarbejdede COVID-19 udgifter i Budgetopfølgning 2
Afholdte COVID-19 udgifter ultimo april
Forventet resultat for 2020
Budgetopfølgning 2B
kr.1.000
 
3.1 – Miljø og Natur
-934
0
0
-934
3.2 – Plan og Byggesager
0
0
0
0
3.3 - Landdistriktsudvikling
368
0
0
368
6.4 – Færger
3.842
0
0
3.842
I alt for fagudvalget
3.276
0
0
3.276
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget præsenteres for forbrugsprocent opgjort pr. ultimo april 2018-2020 i følgende tabel.
Årsagen til at forbrugsprocenter under Miljø og Natur er negative, skyldes det brugerfinansierede område (renovationen), hvor hovedparten af indtægterne kommer fra ejendomsskatten, som bogføres primo året.
Forbrugsprocenter for april i perioden 2018-2020
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
2018 April
2019 April
2020 April
Procent
 
3.1 – Miljø og Natur
-14,8
-18,1
-14,5
3.2 – Plan og Byggesager
4,1
3,4
10,1
3.3 - Landdistriktsudvikling
24,8
12,3
29,4
3.4 – Færger
25,7
32,3
26,0
I alt for fagudvalget
7,0
6,7
8,0
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med april udgør af det korrigerede budget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2B for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Anne Bjergvang (A) ønskede en opfølgning for disponering af resterende landdistriktsmidler.

4. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

4.     Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

Sagsnr.: 330-2020-19866               Dok.nr.: 330-2020-241868                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter resultatet af forslag fra borgere og interessegrupper, det fælles temamøde med Erhverv og Teknikudvalget og om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen. Derudover drøftes oplæg til anlægsprojekter indenfor udvalgets område.
Baggrund
Byrådet har på sit møde den 23. marts 2020 godkendt fagudvalgenes rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2021-2024 i april til juni.
COVID19-krisen dog har betydet, at budgetprocessen er blevet udfordret indholds- og tidsmæssigt - blandt andet er processen for dialogmøder ændret.
Fagudvalget drøftede på mødet i maj, hvordan dialogprocessen for budget 2021 skulle gennemføres.
Udvalgsformanden har d. 17. april og 21. april sendt mails ud til en række organisationer, lokalråd og landsbyråd, samt formænd for bymidtegrupperne, med henblik på at komme med budgetforslag til budgetprocessen.
Forslag vedlagt som bilag 1. 
   
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har sammen med Erhverv- og Teknikudvalget afholdt fælles budgettemamøde den 20. maj. Administrationen havde i den forbindelse udarbejdet oplæg til nye anlægsprojekter og evt. justeringer af eksisterende anlægsrammer (Bilag 2). Anlægsprojekter som fagudvalgene ønsker fremsendt til drøftelse på budgetseminaret kvalificeres yderligere med hensyn til tid, økonomi og indhold frem mod budgetseminaret.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets anlægsprojekter for 2020-2023 fremgår af anlægsoversigten (bilag 3). Denne anlægsoversigt ønsker administrationen at korrigere tidsmæssigt på baggrund af viden om anlægsfremdriften bilag 4.             
 
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter om der er prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå i budgetprocessen.

Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Stabs- og centerchefer indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter resultat af forslag og temamøde, og prioriteringer inden for egen budgetramme.
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter nye anlægsforslag, og prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv, som skal indgå i budgetprocessen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Administrationens bemærkninger:
Der henvises til mail sendt fra Flemming Kortsen til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 04. juni 2020 kl. 20.16.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Forslag blev drøftet på fælles temamøde Erhvervs- og Teknikudvalget / Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Udvalget bemærker, at der skal være sammenhæng mellem administrationens ressourcer og budgetforslag.

5. Genoptaget - Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring (B)

5.     Genoptaget - Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring (B)

Sagsnr.: 330-2016-25256               Dok.nr.: 330-2020-241860                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal udarbejde en indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. Byrådet anmodes om at godkende, at det udarbejdede forslag til indsatsplan sendes i offentlig høring.
I forslaget er der lagt op til, at indsatser for at beskytte grundvandet mod pesticider om nødvendigt vil blive gennemført med påbud samt, at erstatningerne til lodsejerne skal betales af vandværkerne. Byrådet anmodes om specifikt at tage stilling til disse spørgsmål.
Baggrund
Staten har udpeget 4382 ha indsatsområder i Slagelse Kommune, svarende til 8 % af kommunens areal. Det er områder, hvor den naturlige beskyttelse af grundvandet er ringe. Derfor kan der være behov for at gøre noget særligt for at beskytte grundvandet mod forurening, herunder pesticider og nitrat. Slagelse Kommune skal udarbejde en indsatsplan, der beskriver de indsatser, der skal gennemføres for at beskytte grundvandet i indsatsområderne.
Da der er tale om et fagligt komplekst emne, er der i bilag 3 givet en forklaring på en række af de anvendte begreber.
Generelt om indsatsplaner
I Danmark er grundvandet beskyttet af generelle regler, f.eks. om hvilke pesticider landbruget må anvende, mindstekrav til hvordan benzinstationer skal være indrettet osv. Det er regler, der gælder alle steder. Som supplement til de generelle regler, skal kommunerne lave planer for målrettet beskyttelse i de områder, hvor grundvandet er særligt sårbart.
Staten har udpeget to typer områder, hvor grundvandet kan være særlig sårbart:
1)    Indsatsområder, der kan være særligt sårbare, fordi den naturlige, geologiske beskyttelse af grundvandet er ringe
2)    Boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), der kan være særligt sårbare, fordi et alment vandværk pumper grundvand op centralt i området. Der er udarbejdet en særskilt sagsfremstilling om indsats for beskyttelse af BNBO mod pesticider.
Indsatsplanen skal beskrive de indsatser, som kommunen vurderer nødvendige for at beskytte grundvandet i indsatsområderne. Der skal være vedtaget en indsatsplan før kommunen kan pålægge ejere af jord i indsatsområder udenfor BNBO at begrænse anvendelsen af kvælstofgødning eller at ophøre med at anvende pesticider.
Indsatsplaner blev indført for at differentiere grundvandsbeskyttelsen. Denne form for regulering gør det muligt at have generelle krav til, hvor meget man må forurene i størstedelen af landet, og kun lægge ekstra begrænsninger på forureningen i de særligt sårbare områder.
Den målrettede indsats for at beskytte grundvandet handler især om nitrat og pesticider, men en indsatsplan skal forholde sig til alle aktiviteter og stoffer, der kan udgøre en risiko for grundvandet i området. I indsatsplanen kan kommunen derfor beskrive indsatser, der har betydning for grundvandet i større områder, f.eks. retningslinjer for tilladelser eller for sløjfning af ubenyttede brønde og boringer. Indsatsplanen kan også beskrive, hvad der skal ske for at beskytte grundvandet i BNBO, selvom indsatsen i BNBO ikke er afhængig af, at der er vedtaget en indsatsplan.
Forslag til indsatsplan for Slagelse-området
·         Denne indsatsplan gælder for områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande udenfor OSD i Slagelse Kommune, bortset fra Agersø og Omø hvor administrationen er i gang med at udarbejde en særskilt indsatsplan. De indsatser, der vedrører indskrænkninger i anvendelsen af pesticider, gælder dog alene BNBO og de ca. 7 % af indsatsområderne, der benævnes prioriterede indsatsområder. De prioriterede indsatsområder er de dele af indsatsområderne, hvor beskyttelsen har størst betydning for de eksisterende vandforsyninger. Områderne er vist på bilag 2.
Planforslaget har fokus på at beskytte grundvandet i de områder, hvor det i dag indvindes af SK Forsyning og de 16 andre almene vandværker. Dette skyldes primært, at vandværkerne har store værdier investeret i de nuværende kildepladser, og at der ikke er dokumentation for store uudnyttede grundvandsforekomster andre steder i kommunen. Det er derfor usikkert, om de større kildepladser kan erstattes med nye kildepladser indenfor kommunens grænser.
Planforslaget beskriver desuden en række generelle retningslinjer for grundvandsbeskyttelse.
Planforslaget er udarbejdet på baggrund af en række beslutninger i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i perioden 2018-2019, herunder Udvalgets beslutning fra 13. august 2019 om det indholdsmæssige og geografiske omfang af indsatsen overfor pesticider og nitrat.
Bilag 3 indeholder en liste over og links til de politiske beslutninger.
De væsentligste indsatser i planforslaget er:
·         Stop for erhvervsmæssig anvendelse, håndtering, opbevaring og transport af pesticider i de prioriterede indsatsområder
·         Stop for udbringning af spildevandsslam o.l. på landbrugsjord i de prioriterede indsatsområder
·         Mål om at udvaskningen af nitrat i de prioriterede indsatsområder i oplandet til SK Forsynings Nordre kildeplads ved Eggeslevmagle ikke overstiger 50 mg/l, der er grænseværdien for drikkevand. Udviklingen i nitratudvaskningen vil blive fulgt ved regelmæssige beregninger af udvaskningen.
·         Retningslinjer om, at kommunen gennem sin planlægning og administration vil arbejde for at friholde indsatsområder og BNBO for nye virksomheder og aktiviteter, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet
·         En styrket miljøtilsynsindsats overfor virksomheder og landbrug, der ligger i indsatsområder og BNBO
·         En styrket indsats for at få sløjfet ubenyttede brønde og boringer nær vandværksboringer – i første omgang indenfor 1000 m
·         En styrket tilsynsindsats med aktive boringer på og nær vandværkernes kildepladser
·         Fokus på at forebygge, at utætte kloakker og spildevandsanlæg kan udgøre en forureningsrisiko overfor grundvandet i særligt sårbare områder.
Disse og andre retningslinjer og indsatser er oplistet i planforslagets kapitel 2.
Indsatser der begrænser muligheden for at anvende pesticider eller gødning skal ske mod fuld erstatning til lodsejeren. Erstatningen betales af kommunen, medmindre kommunen beslutter, at det er de vandværker, der har fordel af indsatsen, der skal betale erstatningerne. Planforslaget lægger op til, at det er vandværkerne, der skal betale erstatningerne.
Det er SK Forsyning og Stigsnæs Vandindvinding samt i mindre omfang 4 mindre almene vandværker, der i givet fald skal finansiere indsatsen i de prioriterede indsatsområder.
Indsatsen for at få brugen af pesticider til at ophøre i de prioriterede områder skal forsøges gennemført via frivillige aftaler med de enkelte lodsejere. Er dette ikke muligt at opnå på rimelige vilkår, indeholder lovgivningen mulighed for, at kommunen gennemfører indsatsen via påbud til lodsejerne. Planforslaget lægger op til, at kommunen i planen tilkendegiver, at indsatserne om nødvendigt vil blive gennemført via påbud. Dette er afgørende for SK Forsynings mulighed for at finansiere indsatserne via en forhøjelse af vandprisen og har tillige den betydning, at lodsejerne som udgangspunkt kan modtage erstatningerne skattefrit.
Baggrunden for indsatserne overfor pesticider og nitrat er beskrevet i bilag 3.
Grundvandsrådet, som består af interesseorganisationerne på området, har fra starten været inddraget i udarbejdelsen af planen. Der har ligeledes været en tidlig orientering og dialog med direkte berørte lodsejere og vandværker. En række vandværker, landmænd og interesseorganisationer er kommet med bemærkninger til planforslaget eller de delelementer, der indgår heri – primært pesticidindsatsen. De modtagne bemærkninger er samlet i bilag 4.
SK Forsyning har anbefalet, at den beskrevne indsats overfor pesticider gennemføres. Danmarks Naturfredningsforening har opfordret til indsats i større områder. Gefion og en række landmænd mener derimod ikke, at der er fagligt belæg for at indføre sprøjteforbud i de prioriterede indsatsområder udenfor BNBO. Flere landmænd har desuden udtrykt bekymring for, om de vil få udbetalt fuld erstatning for de tab de vil lide.
Retligt grundlag
Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13 indenfor de områder, som Staten har udpeget som indsatsområder. Hvis kommunen vurderer, at udpegningen er utilstrækkelig, kan kommunen efter lovens § 13a udpege yderligere indsatsområder. Planfor-slaget indeholder ikke indsatsområder udpeget af Slagelse Kommune.
Kravene til indholdet af indsatsplaner er beskrevet i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om indsatsplaner.
Den seneste udgave af Miljøstyrelsens vejledning om indsatsplaner er fra februar 2018.
Kommunen kan med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26a – og mod fuld erstatning - pålægge ejeren af en ejendom i et indsatsområde rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for at sikre nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod nitrat og/eller pesticider.
Erstatningerne betales af kommunen, medmindre kommunen beslutter, at erstatningerne skal betales af det vandværk, der har fordel af indsatsen (vandforsyningslovens § 13d og miljøbeskyttelseslovens § 64a).
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at sende forslaget til indsatsplan i offentlig høring, eventuelt med visse ændringer. Alternativt kan Byrådet sende forslaget tilbage til fornyet behandling, f.eks. hvis der ønskes mere omfattende ændringer af retningslinjer eller indsatser.

Det er op til Slagelse Kommune at vurdere og beslutte hvilke grundvandsbeskyttelsesindsatser, der er nødvendige for at sikre den nuværende og fremtidige vandforsyning. Det er herunder kommunen, der fastlægger det indholdsmæssige og geografiske omfang af en eventuel indsats overfor pesticider. Byrådet kan således beslutte, at de sprøjtefrie områder skal have et større eller mindre omfang end prioriterede områder baseret på en strømningstid fra terræn til boring på 50 år. Områderne kan eksempelvis afgrænses ud fra en anden strømningstid. Byrådet kan også vælge ikke at udpege sprøjtefrie områder udenfor BNBO.
Byrådet kan beslutte, at indsatserne overfor anvendelse af pesticider i de udvalgte områder vil blive gennemført ved påbud, hvis det ikke er muligt at opnå frivillige aftaler herom på rimelige vilkår. Byrådet kan også undlade at træffe en sådan beslutning.
Byrådet kan beslutte, at kommunen betaler erstatningerne til lodsejerne, eller som planforslaget lægger op til, at erstatningerne betales af det vandværk, der har fordel af indsatsen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at planforslaget lever op til kravene for en indsatsplan og giver et godt grundlag for det videre arbejde med grundvandsbeskyttelse. Forslaget er i overensstemmelse med de tidligere trufne beslutninger i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Administrationen anbefaler, at forslaget til indsatsplan med den tilhørende miljøvurdering sendes i 12 ugers offentlig høring.
Administrationen vurderer, at det er vigtigt at beskytte de eksisterende kildepladser mod forurening. Det er usikkert, om det er muligt indenfor kommunens grænser at finde uudnyttede grundvandsreserver, der kan erstatte eksisterende større kildepladser. Det vil endvidere være forbundet med store omkostninger at etablere nye kildepladser.
Det vurderes, at det er hensigtsmæssigt at beskytte også mindre almene vandværker for at bevare en så decentral vandindvinding som muligt.
Administrationen vurderer, at det er relevant, at planen indeholder indsatser, der har til formål at sikre grundvandet mod forurening med pesticider. Tilgangen med at udpege sprøjtefrie områder, i de dele af indsatsområderne, hvor den væsentligste grundvandsdannelse til vandværksboringerne sker, vurderes at være i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledning samt praksis i Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det vil altid kunne diskuteres, hvilken indsats der er den rigtige. Det er i vid udstrækning et politisk spørgsmål. Der vil ikke kunne fremskaffes dokumentation for, at den valgte afgrænsning af de sprøjtefrie områder er det ”korrekte” valg i forhold til hvad der er ”netop nødvendigt og tilstrækkeligt”. Det er dog administrationens vurdering, at man ved at fokusere på de prioriterede indsatsområder, beskytter de dele af indsatsområderne, der har størst betydning for vandforsyningen i kommunen.
For at opnå sikkerhed for at de vedtagne indsatser gennemføres, anbefaler administrationen, at Byrådet træffer beslutning om, at indsatsen om nødvendigt vil blive gennemført via påbud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det vurderes, at der i oplandet til de 6 vandværker, der er berørt af prioriterede indsatsområder, skal udbetales erstatninger til lodsejerne for sprøjtefri drift på i størrelsesordenen 24 mio. kr., hvoraf 15 mio. kr. dækker arealer i prioriterede indsatsområder og 9 mio. kr. dækker arealer i BNBO. Skønnet er for så vidt angår SK Forsyning baseret på selskabets eget skøn. SK Forsyning vurderer, at det kan blive nødvendigt at betale erstatning for braklægning eller at opkøbe en større del af arealet for at opnå frivillige aftaler. De samlede omkostninger vil i givet fald være væsentlig højere.
Hvis Byrådet beslutter at kommunen skal betale erstatningerne til lodsejerne i de prioriterede områder, vil dette betyde en omkostning for kommunen på i størrelsesordenen 15 mio. kr.
Hvis Byrådet beslutter, at vandværket, der har fordel af indsatsen, skal betale erstatningerne, vil dette medføre omkostninger for SK Forsyning, Stigsnæs Vandindvinding, Boeslunde Vandværk, Eggeslevmagle Vandværk, Hashøj Vandindvinding Vest og Stillinge Strand Vandværk, der svarer til en stigning i vandprisen for de pågældende vandværker på mellem 0,30 kr./m3 og 1,40 kr./m3, omkostninger til beskyttelse af BNBO medregnet. Dette er uddybet i bilag 3.
Det vil under alle omstændigheder være en stor administrativ opgave for kommunen at udmønte indsatsplanen, særligt pesticidindsatsen i de prioriterede indsatsområder. Kommunen vil skulle bistå ved forhandlingerne mellem vandværker og lodsejere - eventuelt stå i spidsen for forhandlingerne. Individuelle afgørelser om dyrkningsrestriktioner, i tilfælde af at frivillige aftaler ikke opnås, vil ligeledes være en betydelig administrativ opgave. Pesticidindsatsen i prioriterede indsatsområder vil blive forsøgt koordineret med den tilsvarende indsats i BNBO.
Byrådet har i budgetaftalen for 2020-2023 bevilget ekstra midler til miljøområdet, blandt andet til løsning af opgaver indenfor grundvandsbeskyttelsesområdet. Det vurderes, at de opgaver der følger af indsatsplanen, kan gennemføres indenfor det afsatte budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at træffe beslutning om at sende det foreliggende planforslag i offentlig høring
2.    at træffe beslutning om at indsatsen for at få stoppet brugen af pesticider i de prioriterede indsatsområder, om nødvendigt vil blive gennemført ved påbud, hvis der ikke kan opnås frivillige aftaler på rimelige vilkår
3.    at træffe beslutning om, at det, som det fremgår af planforslaget, skal være vandværket, der har fordel af indsatsen, der skal betale erstatningerne til lodsejerne.
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. maj 2020:
Fraværende: 
Udgået.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udsat.
Sagen genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Efter sagens behandling på Miljø-, Plan- og Landdistriktets møde den 4. maj 2020 har Jens Ellegaard og SK Forsyning fremsendt bemærkninger til sagen. Knud Vincents (V) har endvidere stillet en række spørgsmål. Det nævnte materiale er vedlagt som bilag 5-8. Administrationen har udarbejdet et notat til Udvalget med kommentarer til indlægget fra Jens Ellegaard (bilag 9) samt besvaret spørgsmålene fra Knud Vincents (V) (indarbejdet i bilag 8).
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udsat til ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Udsat.

6. Højvandssikring Kobæk Strand - den videre proces (B)

6.     Højvandssikring Kobæk Strand - den videre proces (B)

Sagsnr.: 330-2017-4246                 Dok.nr.: 330-2020-241914                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I 2017 besluttede repræsentanter for grundejerforeningerne i Kobæk Strand at nedsætte en arbejdsgruppe med det formål at undersøge mulighederne for højvandssikring af Kobæk Strand.
I marts 2018 anmodende arbejdsgruppen Slagelse Kommune om at bestemme, at der ved Kobæk Strand skal udføres en samlet højvandssikring for hele sommerhusområdet inkl. Kobæk Strand Konferencecenter.
Arbejdsgruppen har i deres anmodning anbefalet, at der i helhedsløsningen arbejdes på et tilbagetrukket grønt dige tættest på bebyggelse og forhøjelse af den eksisterende vejdæmning over Saltengen. Højvandssikringens linjeføring ses på bilag 1.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 4. juni 2018 at igangsætte en proces for at få afklaret, om der skal forsøges gennemført en højvandssikring af Kobæk Strand. Udvalget besluttede samtidig, at kommunen står i forskud med kr. 150.000 til udarbejdelse af et teknisk og økonomisk grundlag inden der tages endelig beslutning om projektet skal forsøges gennemført. 
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede samtidig, at kommunen afholder udgifterne, hvis projektet ikke gennemføres.
I forbindelse med udarbejdelse af en løsning for højvandssikring af projektområdet har administrationen afholdt flere møder med rådgivere og følgegruppen (repræsentanterne for grundejerforeningerne i Kobæk Strand).
På nuværende tidspunkt foreligger der følgende til sagen:
Notat som beskriver fordele og ulemper ved tilbagetrukket grønt dige og fremskudt strandvold:
Notatet omhandler delstrækningen vest for Kobæk Strand. Det fremgår af notatet, at der er flest fordele ved et tilbagetrukket grønt dige, der ligger tættest på bebyggelse. Det er både med hensyn til økonomi, natur og udsigt til havet, bilag 2.
Et skitseprojekt med en helhedsløsning:
Projektet omfatter et tilbagetrukket grønt dige og forhøjelse af den eksisterende vejdæmning over Saltengen. Projektet skal sikre mod en 100 års middeltidssituation. Digekoten er derfor sat til kote +2,20 (DVR90), bilag 3.
I skitseprojektet er der indarbejdet et budget, der medregner uforudsete anlægsudgifterne på 50%. Det betyder et anlægsoverslag på kr. 7.000.000.
Hvis området ikke højvandssikres, viser en beregning, at skadesomkostninger over de næste 100 år kan opgøres til ca. 1,6 mia. kr.  
Udtalelse fra Kystdirektoratet:
Kystdirektoratet vurderer, at der på projektstrækningen er behov for højvandssikring samt, at projektet vil reducere en risiko ved oversvømmelse. Kystdirektoratet vurderer, at projektet beskytter til det ønskede sikkerhedsniveau. Kystdirektoratet vurderer umiddelbart, at det fremsendte projekt kan påvirke et Natura 2000-område og henviser til Miljøstyrelsen for yderligere bemærkninger hertil, bilag 4.
Administrationen har haft møde med Miljøstyrelsen om den delstrækning som ligger i Natura 2000-området. Miljøstyrelsen kan dog først komme med en udtalelse, når der foreligge et mere konkret projekt og når alternative løsninger for delstrækningen også er beskrevet.
Den videre proces er derfor at få beskrevet alternative løsninger for den delstrækning, der berører Natura 2000-området.
Alternative løsninger kan bl.a. omfatte en løsninger med spunsvæg langs en delstrækning af projektområdet samt forslag til en anden opbygning af vejdæmningen. Det vil betyde, at der skal beskrives og vurderes på løsninger, som følgegruppen ikke har anbefalet i deres anmodning til kommunen i marts 2018.
På baggrund af de alternative løsninger, vurdering i forhold til Natura 2000-området, det tekniske og økonomiske grundlag for højvandssikring af Kobæk Strand skal Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte om projektet skal forsøges videreført.
Administratonen har udarbejdet et uddybende notat om reglerne og processerne i forbindelse med kystsikringsprojekter og den internationale naturbeskyttelse Natura 2000, bilag 5. 
Retligt grundlag
LBK nr. 57 af 21/01/2019, kystbeskyttelsesloven.
BEK nr. 1062 af 21/08/2018, kysthabitatbekendtgørelsen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge:
·         Om der skal afsættes yderligere ca. kr. 150.000 til udarbejdelse af alternative løsninger, inden udvalget tager beslutning om fremme af projektet.
·         Om kommunen vil afholde udgifterne til udarbejdelse af alternative løsninger, hvis projektet ikke bliver gennemført, eller om den vil pålægge grundejerforeningerne at afholde udgifterne. Kommunen afholder hermed i alt ca. kr. 300.000.
Vurdering
Kystdirektoratet har i deres udtalelse vurderet, at der på projektstrækningen er behov for højvandssikring, samt at projektet vil reducere en risiko ved oversvømmelse.
Det er indledningsvist vurderet, at projektet kan påvirke Natura 2000-området.
Beskrivelse og vurdering af alternative løsninger i forhold til påvirkning af Natura 2000-området kan betyde, at der skal arbejdes videre med en anden løsning end hævning af vejdæmningen, som følgegruppen har anbefalet.
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler derfor, at muligheden for alternative løsninger undersøges inden projektet fremmes.
Center for Miljø, Plan og Teknik anbefaler endvidere, at kommunen afholder udgifter, hvis projektet ikke videreføres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til udarbejdelse af alternative løsninger anslås til kr. 150.000, som finansieres af klima/naturkontoen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der afsættes yderligere kr. 150.000 til alternative løsninger for delstrækningen i Natura 2000-området, inden udvalget beslutter om projektet skal fremmes
2.    at kommunen står i forskud med udgifterne
3.    at kommunen selv afholder udgifterne, hvis projektet ikke bliver gennemført.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Godkendelse af Miljøtilsynsplan 2020-2024 (B)

7.     Godkendelse af Miljøtilsynsplan 2020-2024 (B)

Sagsnr.: 330-2020-34240               Dok.nr.: 330-2020-241918                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og landdistriktsudvalget skal godkende udkast til Miljøtilsynsplan 2020-2024.
Baggrund
Tilsynsbekendtgørelsen beskriver hvilke typer virksomheder og landbrug, som kommunen skal føre tilsyn med samt omfanget af tilsyn. Kommunen skal udarbejde en miljøtilsynsplan, som indeholder en vurdering af væsentlige miljøproblemer i kommunen, hvilke virksomheder, vi fører tilsyn med samt en beskrivelse af tilsynsindsatsen. Udkastet til miljøtilsynsplanen skal offentliggøres og sendes i høring i fire uger.
Miljøtilsynsplanen er i overensstemmelse med politik for miljøregulering af virksomheder og landbrug, herunder prioritering af særligt forurenende virksomheder og landbrug samt grundvandstilsyn.
Kommunen fører tilsyn med 96 virksomheder og 44 husdyrbrug, som har en størrelse/-produktion, der betyder, at vi skal besøge dem mindst hvert 3. år (kategori 1) og 205 virksomheder og 137 husdyrbrug, som vi skal besøge mindst hvert 6. år (kategori 2). Derudover skal vi årligt besøge 40% af virksomhederne og landbrug i kategori 1 og 25% af virksomhederne og landbrug i kategori 2.
For andre virksomheder og landbrug er der ikke fastlagt regelmæssige miljøtilsyn. På disse virksomheder og landbrug kommer kommunen kun på besøg, hvis en borger klager over støj, lugt, fluer eller andet, eller ved formodede overtrædelser af miljøloven.
I 2019 foretog kommunen 192 miljøtilsyn på virksomheder og landbrug. Vi besøgte 53 % af virksomhederne og landbrug i kategori 1 og 26 % af virksomhederne og husdyrbrug i kategori 2. Tilsynsfrekvensen blev således overholdt.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune er forpligtet til at udarbejde en miljøtilsynsplan i henhold til §3 i bekendtgørelse nr. 1536 af 9. december 2019 om miljøtilsyn. (Tilsynsbekendtgørelsen)
Handlemuligheder
Udkast til miljøtilsynsplan 2020-2024 kan godkendes eller sendes tilbage til administrationen til fornyet behandling. Tilsynsindsatsen kan ændres, dog ikke mindre end minimum jf. krav i tilsynsbekendtgørelsen.
Vurdering
Miljøtilsynsplanen 2020-2024 opfylder kravene i lovgivningen, og er i overensstemmelse med politik for miljøregulering af virksomheder og nuværende ressourcer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udkast til miljøtilsynsplan 2020-2024 godkendes og sendes i 4 ugers offentlig høring
2.    at miljøtilsynsplanen offentliggøres efter høringsperiodens udløb uden yderligere politisk behandling, såfremt der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i høringsperioden.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Anne Bjergvang (A) kom med forslag til ændringer / justering som er vedlagt referatet.
Sagen genoptages på næste udvalgsmøde.

8. Konsekvenser af nylige afgørelser på vandløbsområdet (B)

8.     Konsekvenser af nylige afgørelser på vandløbsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2020-34283               Dok.nr.: 330-2020-241922                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Punktet er med på baggrund af Sten Olsens initiativsag fra sidste udvalgsmøde om Vestermose å. Udvalget skal tage stilling til om principperne for regulativ-revisionen skal tages op til fornyet behandling på baggrund af de nye afgørelser.
Baggrund
Miljø- og Fødevareklagenævnet har d. 17. april 2020 ophævet Slagelse Kommunes afgørelser af d. 8. og 10. august 2016 om revision af vandløbsregulativerne for Vestermose å og Maglemose å, og hjemsendt dem til fornyet behandling.
Til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgsmødet d. 4. maj stillede Sten Olsen en række spørgsmål til konsekvenserne for afgørelsen for Vestermose å. Administrationen har skriftligt besvaret disse spørgsmål.
Administrationen ser umiddelbart følgende fremadrettede konsekvenser ved afgørelserne:
For de målsatte vandløb er den overordnet konsekvens at  
·         Den nye tolkning af Vandrammedirektivet som afgørelserne bygger på, betyder at vedligeholdelsen i målsatte vandløb overordnet set skal være meget skånsom.
·         En mere skånsom grødeskæring, vil i de fleste tilfælde betyde perioder med dårligere afvanding for vandløbsnære arealer, hvilket kan gøre det svært at dyrke de pågældende arealer.
For alle vandløb er konsekvensen at
·         Alle Vandløbsregulativer nu skal miljøscreenes og miljøvurderes efter miljøvurderingslovens §8 og §10
·         Regulativer som ligger i nærheden af et Natura 2000 område skal konsekvensvurderes efter Habitatbekendtgørelsens §10 stk. 2 i forbindelse med revisionen. (Bortset fra ovenstående kan revisionen af de ikke-målsatte vandløb kan fortsætte stort set uden ændringer.)
           Konsekvenser for kommunens fremadrettede proces med regulativ-revision
·         Det anbefales at kommunens principper for regulativ-revisionen tages op til fornyet behandling, bl.a. med fokus på grødeskæringen i målsatte vandløb.
·         Længere sagsbehandlingstid for regulativ-revisionerne pga.:
- Miljøscreening og evt. miljøvurdering efter Miljøvurderingsloven
           - Habitatvurdering af vandløb der ligger i forbindelse med Natura2000
           - Øget fokus på bilag IV-arter der ligger i nærheden af vandløbene.
·         Reguleringssag for Maglemose å.
·         Fornyet behandling af regulativerne for Vestermose å og Maglemose å
Revisionen af de ikke-målsatte vandløb kan fortsætte stort set uden ændringer.
Retligt grundlag
Vandløbsloven §12, samt bekendtgørelse om regulativer for offentlige vandløb.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan, på baggrund af de seneste afgørelser, vælge at tage kommunens principper for regulativ-revision op til fornyet behandling.
Udvalget kan også vælge at fortsætte med de nuværende principper, men man må påregne at antallet af grødeskæringer i de målsatte vandløb vil blive reduceret i forhold til principperne, som en konsekvens af miljøvurderingen af regulativet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at det vil være vanskeligt at fortsætte med de nuværende principper, da det ikke vurderes at være i tråd med udmeldingerne fra de seneste afgørelser. Administrationen anbefaler derfor at udvalget igangsætter arbejdet med en revurdering af kommunens principper for regulativ-revisionen med fokus på de målsatte vandløb. Det anbefales at Vandsynsrådet inddrages i dette arbejde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalget
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Kommunens principper for regulativ-revisionen tages op til fornyet behandling, og at vandsynsrådet inddrages i dette arbejde.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.
Steen Olsen (A) ønskede at plannævnets afgørelse for Nordfyns vandløbsfællesregulativ medtages i behandlingen.
Steen Olsen (A) bemærkede at ikke målsatte vandløb også er omfattet er miljøscreening.

9. Faglig vurdering af reducerede fiskebestande i Agersø Sund (B)

9.     Faglig vurdering af reducerede fiskebestande i Agersø Sund (B)

Sagsnr.: 330-2020-2721                 Dok.nr.: 330-2020-253297                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages beslutning om bevilling af 100.000 kroner til en faglig vurdering af årsagerne til reducerede fiskebestande i Agersø Sund og omkringliggende vandområder.
Baggrund
Fiskebestanden af bl.a. rødspætter er siden 1980’erne gået tilbage i Smålandsfarvandet, herunder Agersø Sund. Flere – bl.a. de lokale fiskere - har peget på af udledningerne fra RGS Nordic som en af hovedårsagerne. 
RGS Nordic, Stigsnæs er en virksomhed som behandler flydende affald, fra den danske og norske olieindustri. Affaldet behandles helt efter reglerne i et biologisk renseanlæg med efterfølgende polering i serieforbundet kulfiltre.
Administrationen ønsker at få vurderet årsagerne til den reducerede fiskebestand i Agersø Sund og de omkringliggende vandområder. Vurderingen søges gennemført hos rådgiver og i samarbejde med eksterne parter, fx Næstved Kommune, SK Forsyning og RGS Nordic.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at bevillige eller undlade at bevillige penge til en faglig vurdering.
Vurdering
Det vurderes, at en faglig vurdering vil kunne af- eller bekræfte, om RGS Nordic, Stigsnæs er årsagen til den reducerede fiskebestand i Agersø Sund og omkringliggende vandområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vurderingen vil kunne gennemføres for 100.000 kr. og det forslås at finansieringen sker via kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der gives en bevilling på 100.000 kr. til vurdering af årsagerne til den reducerede fiske bestand i Agersø Sund.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. juni 2020:
Fraværende: 
At 1 - Forvaltningen anmodes om, at udarbejde kommissorie for en undersøgelse og sagen starter i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget.
Venstre tilkendegav følgende ønsker til undersøgelsen:
1. Udledning fra RGS og Stigsnæs industriområde generelt
2.|Udledning fra Agersø Havbrug
3.|Udledning fra SK`s renseanlæg. herunder udledning fra Agersø og Omø
4.|Undersøgelse af evt. skadelige historiske aflejringer på havbunden.
5.|Undersøgelse af fiskenes yngleområder
6.|Undersøgelse af påvirkning fra evt. trawlfiskeri (ulovligt?)
Jørgen Grüner (F) ønskede, at udledningen af kvælstof medgår i undersøgelsen.
Borgmesteren lægger vægt på, at undersøgelsen skal pege på konkrete tiltag, der kan øge fiskebestanden i vores lokale farvande.
Thomas Clausen (Ø) ønskede at undersøgelsen medtager en beskrivelse af tilsynet.
Borgmesteren søger medfinansiering og deltagelse i undersøgelsen fra eksterne parter såsom Korsør Havn, RGS, SK Forsyning og Næstved Kommune mv.
Administrationens bemærkninger:
Sagen drøftes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet administrationen undersøger mulighederne for en undersøgelse af de nævnte forhold gennem DTU Aqua og Miljøstyrelsen.
Anne Bjergvang (A) ønsker at administrationen kontakter Miljøstyrelsen og Næstved Kommune i forhold til miljøfarlige stoffer med henblik på en fælles undersøgelse.

10. Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

10.   Orientering fra Udvalgsmedlemmer og Administrationen (O)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-241923                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik:
Orientering fra udvalgsformanden, administrationen og udvalgsmedlemmer:
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Der gives en orientering om Gedehavevej.
Udvalget planlægger tur til RGS Nordic til august.
Genoptages på ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en orientering om vandplan 3 og de fremsendte ønsker fra Slagelse Kommune.
Knud Vincents (V) gjorde opmærksom på at enkelte byrådsmedlemmer ikke kan sætte administrationen i arbejde.
Opstart lokalplan parkering/Campus genoptages på næste udvalgsmøde.
Der ønskes en status på højskolegrunden i Skælskør og det igangværende projekt, herunder nedrivning af højskolen.
Der gives en generelt orientering om højvandssikring Korsør.

11. Eventuelt (D)

11.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-253332                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Intet.

12. Godkendelse af referat (B)

12.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-527                   Dok.nr.: 330-2020-253322                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.