5. Genoptaget - Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i offentlig høring (B)
5. Genoptaget - Forslag til indsatsplan for grundvandsbeskyttelse i
offentlig høring (B)
Sagsnr.: 330-2016-25256 Dok.nr.: 330-2020-241860 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal udarbejde en indsatsplan for
grundvandsbeskyttelse. Byrådet anmodes om at godkende, at det udarbejdede
forslag til indsatsplan sendes i offentlig høring.
I forslaget er der lagt op til, at indsatser for at beskytte
grundvandet mod pesticider om nødvendigt vil blive gennemført med påbud samt,
at erstatningerne til lodsejerne skal betales af vandværkerne. Byrådet anmodes
om specifikt at tage stilling til disse spørgsmål.
Baggrund
Staten har udpeget 4382 ha indsatsområder i Slagelse Kommune,
svarende til 8 % af kommunens areal. Det er områder, hvor den naturlige
beskyttelse af grundvandet er ringe. Derfor kan der være behov for at gøre
noget særligt for at beskytte grundvandet mod forurening, herunder pesticider
og nitrat. Slagelse Kommune skal udarbejde en indsatsplan, der beskriver de
indsatser, der skal gennemføres for at beskytte grundvandet i indsatsområderne.
Da der er tale om et fagligt komplekst emne, er der i bilag
3 givet en forklaring på en række af de anvendte begreber.
Generelt om indsatsplaner
I Danmark er grundvandet beskyttet af generelle regler,
f.eks. om hvilke pesticider landbruget må anvende, mindstekrav til hvordan
benzinstationer skal være indrettet osv. Det er regler, der gælder alle steder.
Som supplement til de generelle regler, skal kommunerne lave planer for
målrettet beskyttelse i de områder, hvor grundvandet er særligt sårbart.
Staten har udpeget to typer områder, hvor grundvandet kan
være særlig sårbart:
1) Indsatsområder,
der kan være særligt sårbare, fordi den naturlige, geologiske beskyttelse af
grundvandet er ringe
2) Boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO), der kan være særligt sårbare, fordi et alment
vandværk pumper grundvand op centralt i området. Der er udarbejdet en særskilt
sagsfremstilling om indsats for beskyttelse af BNBO mod pesticider.
Indsatsplanen skal beskrive de indsatser, som kommunen
vurderer nødvendige for at beskytte grundvandet i indsatsområderne. Der skal
være vedtaget en indsatsplan før kommunen kan pålægge ejere af jord i
indsatsområder udenfor BNBO at begrænse anvendelsen af kvælstofgødning eller at
ophøre med at anvende pesticider.
Indsatsplaner blev indført for at differentiere
grundvandsbeskyttelsen. Denne form for regulering gør det muligt at have
generelle krav til, hvor meget man må forurene i størstedelen af landet, og kun
lægge ekstra begrænsninger på forureningen i de særligt sårbare områder.
Den målrettede indsats for at beskytte grundvandet handler
især om nitrat og pesticider, men en indsatsplan skal forholde sig til alle
aktiviteter og stoffer, der kan udgøre en risiko for grundvandet i området. I
indsatsplanen kan kommunen derfor beskrive indsatser, der har betydning for
grundvandet i større områder, f.eks. retningslinjer for tilladelser eller for
sløjfning af ubenyttede brønde og boringer. Indsatsplanen kan også beskrive,
hvad der skal ske for at beskytte grundvandet i BNBO, selvom indsatsen i BNBO
ikke er afhængig af, at der er vedtaget en indsatsplan.
Forslag til indsatsplan for Slagelse-området
·
Denne indsatsplan gælder for områder med særlige
drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande udenfor OSD i Slagelse
Kommune, bortset fra Agersø og Omø hvor administrationen er i gang med at
udarbejde en særskilt indsatsplan. De indsatser, der vedrører indskrænkninger i
anvendelsen af pesticider, gælder dog alene BNBO og de ca. 7 % af
indsatsområderne, der benævnes prioriterede indsatsområder. De prioriterede
indsatsområder er de dele af indsatsområderne, hvor beskyttelsen har størst
betydning for de eksisterende vandforsyninger. Områderne er vist på bilag 2.
Planforslaget har fokus på at beskytte grundvandet i de
områder, hvor det i dag indvindes af SK Forsyning og de 16 andre almene
vandværker. Dette skyldes primært, at vandværkerne har store værdier investeret
i de nuværende kildepladser, og at der ikke er dokumentation for store
uudnyttede grundvandsforekomster andre steder i kommunen. Det er derfor
usikkert, om de større kildepladser kan erstattes med nye kildepladser indenfor
kommunens grænser.
Planforslaget beskriver desuden en række generelle
retningslinjer for grundvandsbeskyttelse.
Planforslaget er udarbejdet på baggrund af en række
beslutninger i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget i perioden 2018-2019,
herunder Udvalgets beslutning fra 13. august 2019 om det indholdsmæssige og
geografiske omfang af indsatsen overfor pesticider og nitrat.
Bilag 3 indeholder en liste over og links til de politiske
beslutninger.
De væsentligste indsatser i planforslaget er:
·
Stop for erhvervsmæssig anvendelse, håndtering, opbevaring og
transport af pesticider i de prioriterede indsatsområder
·
Stop for udbringning af spildevandsslam o.l. på landbrugsjord i
de prioriterede indsatsområder
·
Mål om at udvaskningen af nitrat i de prioriterede
indsatsområder i oplandet til SK Forsynings Nordre kildeplads ved Eggeslevmagle
ikke overstiger 50 mg/l, der er grænseværdien for drikkevand. Udviklingen i
nitratudvaskningen vil blive fulgt ved regelmæssige beregninger af
udvaskningen.
·
Retningslinjer om, at kommunen gennem sin planlægning og
administration vil arbejde for at friholde indsatsområder og BNBO for nye
virksomheder og aktiviteter, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet
·
En styrket miljøtilsynsindsats overfor virksomheder og landbrug,
der ligger i indsatsområder og BNBO
·
En styrket indsats for at få sløjfet ubenyttede brønde og
boringer nær vandværksboringer – i første omgang indenfor 1000 m
·
En styrket tilsynsindsats med aktive boringer på og nær
vandværkernes kildepladser
·
Fokus på at forebygge, at utætte kloakker og spildevandsanlæg kan
udgøre en forureningsrisiko overfor grundvandet i særligt sårbare områder.
Disse og andre retningslinjer og indsatser er oplistet i
planforslagets kapitel 2.
Indsatser der begrænser muligheden for at anvende pesticider
eller gødning skal ske mod fuld erstatning til lodsejeren. Erstatningen betales
af kommunen, medmindre kommunen beslutter, at det er de vandværker, der har
fordel af indsatsen, der skal betale erstatningerne. Planforslaget lægger op
til, at det er vandværkerne, der skal betale erstatningerne.
Det er SK Forsyning og Stigsnæs Vandindvinding samt i mindre
omfang 4 mindre almene vandværker, der i givet fald skal finansiere indsatsen i
de prioriterede indsatsområder.
Indsatsen for at få brugen af pesticider til at ophøre i de prioriterede
områder skal forsøges gennemført via frivillige aftaler med de enkelte
lodsejere. Er dette ikke muligt at opnå på rimelige vilkår, indeholder
lovgivningen mulighed for, at kommunen gennemfører indsatsen via påbud til
lodsejerne. Planforslaget lægger op til, at kommunen i planen tilkendegiver, at
indsatserne om nødvendigt vil blive gennemført via påbud. Dette er afgørende
for SK Forsynings mulighed for at finansiere indsatserne via en forhøjelse af
vandprisen og har tillige den betydning, at lodsejerne som udgangspunkt kan
modtage erstatningerne skattefrit.
Baggrunden for indsatserne overfor pesticider og nitrat er
beskrevet i bilag 3.
Grundvandsrådet, som består af interesseorganisationerne på
området, har fra starten været inddraget i udarbejdelsen af planen. Der har
ligeledes været en tidlig orientering og dialog med direkte berørte lodsejere
og vandværker. En række vandværker, landmænd og interesseorganisationer er
kommet med bemærkninger til planforslaget eller de delelementer, der indgår
heri – primært pesticidindsatsen. De modtagne bemærkninger er samlet i bilag 4.
SK Forsyning har anbefalet, at den beskrevne indsats overfor
pesticider gennemføres. Danmarks Naturfredningsforening har opfordret til
indsats i større områder. Gefion og en række landmænd mener derimod ikke, at
der er fagligt belæg for at indføre sprøjteforbud i de prioriterede
indsatsområder udenfor BNBO. Flere landmænd har desuden udtrykt bekymring for,
om de vil få udbetalt fuld erstatning for de tab de vil lide.
Retligt
grundlag
Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens
§ 13 indenfor de områder, som Staten har udpeget som indsatsområder. Hvis
kommunen vurderer, at udpegningen er utilstrækkelig, kan kommunen efter lovens
§ 13a udpege yderligere indsatsområder. Planfor-slaget indeholder ikke indsatsområder
udpeget af Slagelse Kommune.
Kravene til indholdet af indsatsplaner er beskrevet i Miljø-
og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 912 af 27. juni 2016 om
indsatsplaner.
Den seneste udgave af Miljøstyrelsens vejledning om
indsatsplaner er fra februar 2018.
Kommunen kan med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26a –
og mod fuld erstatning - pålægge ejeren af en ejendom i et indsatsområde
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for at sikre nuværende eller
fremtidige drikkevandsinteresser mod nitrat og/eller pesticider.
Erstatningerne betales af kommunen, medmindre kommunen
beslutter, at erstatningerne skal betales af det vandværk, der har fordel af
indsatsen (vandforsyningslovens § 13d og miljøbeskyttelseslovens § 64a).
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at sende forslaget til indsatsplan i
offentlig høring, eventuelt med visse ændringer. Alternativt kan Byrådet sende
forslaget tilbage til fornyet behandling, f.eks. hvis der ønskes mere
omfattende ændringer af retningslinjer eller indsatser.
Det er op til Slagelse Kommune at vurdere og beslutte hvilke
grundvandsbeskyttelsesindsatser, der er nødvendige for at sikre den nuværende
og fremtidige vandforsyning. Det er herunder kommunen, der fastlægger det
indholdsmæssige og geografiske omfang af en eventuel indsats overfor
pesticider. Byrådet kan således beslutte, at de sprøjtefrie områder skal have
et større eller mindre omfang end prioriterede områder baseret på en
strømningstid fra terræn til boring på 50 år. Områderne kan eksempelvis afgrænses
ud fra en anden strømningstid. Byrådet kan også vælge ikke at udpege
sprøjtefrie områder udenfor BNBO.
Byrådet kan beslutte, at indsatserne overfor anvendelse af
pesticider i de udvalgte områder vil blive gennemført ved påbud, hvis det ikke
er muligt at opnå frivillige aftaler herom på rimelige vilkår. Byrådet kan også
undlade at træffe en sådan beslutning.
Byrådet kan beslutte, at kommunen betaler erstatningerne til
lodsejerne, eller som planforslaget lægger op til, at erstatningerne betales af
det vandværk, der har fordel af indsatsen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at planforslaget lever op til
kravene for en indsatsplan og giver et godt grundlag for det videre arbejde med
grundvandsbeskyttelse. Forslaget er i overensstemmelse med de tidligere trufne
beslutninger i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Administrationen anbefaler, at forslaget til indsatsplan med
den tilhørende miljøvurdering sendes i 12 ugers offentlig høring.
Administrationen vurderer, at det er vigtigt at beskytte de
eksisterende kildepladser mod forurening. Det er usikkert, om det er muligt
indenfor kommunens grænser at finde uudnyttede grundvandsreserver, der kan
erstatte eksisterende større kildepladser. Det vil endvidere være forbundet med
store omkostninger at etablere nye kildepladser.
Det vurderes, at det er hensigtsmæssigt at beskytte også
mindre almene vandværker for at bevare en så decentral vandindvinding som
muligt.
Administrationen vurderer, at det er relevant, at planen
indeholder indsatser, der har til formål at sikre grundvandet mod forurening
med pesticider. Tilgangen med at udpege sprøjtefrie områder, i de dele af
indsatsområderne, hvor den væsentligste grundvandsdannelse til
vandværksboringerne sker, vurderes at være i overensstemmelse med Miljøstyrelsens
vejledning samt praksis i Miljø- og Fødevareklagenævnet. Det vil altid kunne
diskuteres, hvilken indsats der er den rigtige. Det er i vid udstrækning et
politisk spørgsmål. Der vil ikke kunne fremskaffes dokumentation for, at den
valgte afgrænsning af de sprøjtefrie områder er det ”korrekte” valg i forhold
til hvad der er ”netop nødvendigt og tilstrækkeligt”. Det er dog administrationens
vurdering, at man ved at fokusere på de prioriterede indsatsområder,
beskytter de dele af indsatsområderne, der har størst betydning for
vandforsyningen i kommunen.
For at opnå sikkerhed for at de vedtagne indsatser
gennemføres, anbefaler administrationen, at Byrådet træffer beslutning om, at
indsatsen om nødvendigt vil blive gennemført via påbud.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det vurderes, at der i oplandet til de 6 vandværker, der er
berørt af prioriterede indsatsområder, skal udbetales erstatninger til
lodsejerne for sprøjtefri drift på i størrelsesordenen 24 mio. kr., hvoraf 15
mio. kr. dækker arealer i prioriterede indsatsområder og 9 mio. kr.
dækker arealer i BNBO. Skønnet er for så vidt angår SK Forsyning baseret på
selskabets eget skøn. SK Forsyning vurderer, at det kan blive nødvendigt at
betale erstatning for braklægning eller at opkøbe en større del af arealet for
at opnå frivillige aftaler. De samlede omkostninger vil i givet fald være
væsentlig højere.
Hvis Byrådet beslutter at kommunen skal betale
erstatningerne til lodsejerne i de prioriterede områder, vil dette
betyde en omkostning for kommunen på i størrelsesordenen 15 mio. kr.
Hvis Byrådet beslutter, at vandværket, der har fordel af
indsatsen, skal betale erstatningerne, vil dette medføre omkostninger for SK
Forsyning, Stigsnæs Vandindvinding, Boeslunde Vandværk, Eggeslevmagle Vandværk,
Hashøj Vandindvinding Vest og Stillinge Strand Vandværk, der svarer til en
stigning i vandprisen for de pågældende vandværker på mellem 0,30 kr./m3
og 1,40 kr./m3, omkostninger til beskyttelse af BNBO medregnet. Dette
er uddybet i bilag 3.
Det vil under alle omstændigheder være en stor administrativ
opgave for kommunen at udmønte indsatsplanen, særligt pesticidindsatsen i de prioriterede
indsatsområder. Kommunen vil skulle bistå ved forhandlingerne mellem
vandværker og lodsejere - eventuelt stå i spidsen for forhandlingerne.
Individuelle afgørelser om dyrkningsrestriktioner, i tilfælde af at frivillige
aftaler ikke opnås, vil ligeledes være en betydelig administrativ opgave.
Pesticidindsatsen i prioriterede indsatsområder vil blive forsøgt koordineret
med den tilsvarende indsats i BNBO.
Byrådet har i budgetaftalen for 2020-2023 bevilget ekstra
midler til miljøområdet, blandt andet til løsning af opgaver indenfor
grundvandsbeskyttelsesområdet. Det vurderes, at de opgaver der følger af
indsatsplanen, kan gennemføres indenfor det afsatte budget.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor
Byrådet anbefales,
1.
at træffe beslutning om at sende det foreliggende planforslag i offentlig
høring
2.
at træffe beslutning om at indsatsen for at få stoppet brugen af pesticider
i de prioriterede indsatsområder, om nødvendigt vil blive gennemført ved
påbud, hvis der ikke kan opnås frivillige aftaler på rimelige vilkår
3.
at træffe beslutning om, at det, som det fremgår af planforslaget, skal
være vandværket, der har fordel af indsatsen, der skal betale erstatningerne
til lodsejerne.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. maj 2020:
Fraværende:
Udgået.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende:
Udsat.
Sagen genoptaget:
Administrationens bemærkninger:
Efter sagens behandling på Miljø-, Plan- og Landdistriktets
møde den 4. maj 2020 har Jens Ellegaard og SK Forsyning fremsendt bemærkninger
til sagen. Knud Vincents (V) har endvidere stillet en række spørgsmål. Det
nævnte materiale er vedlagt som bilag 5-8. Administrationen har udarbejdet et
notat til Udvalget med kommentarer til indlægget fra Jens Ellegaard (bilag 9)
samt besvaret spørgsmålene fra Knud Vincents (V) (indarbejdet i bilag 8).
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende:
Udsat til ekstraordinært udvalgsmøde d. 22. juni.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 22. juni 2020:
Fraværende:
Udsat.