Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 17. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-161828                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.

2. Forslag til Lokalplan 1228 Boliger ved Bjergbygade, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 54 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøvurderingsscreening (B)

2.     Forslag til Lokalplan 1228 Boliger ved Bjergbygade, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 54 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøvurderingsscreening (B)

Sagsnr.: 330-2019-10098               Dok.nr.: 330-2020-487415                                          Åbent

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal tage stilling til, om forslag til Lokalplan 1228 Boliger ved Bjergbygade, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 54 til Kommuneplan 2017 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Den 1. april 2019 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at igangsætte en lokalplan for adressen Bjergbygade 20 A-B-C, Slagelse med mulighed for at nedrive det forhus, der i eksisterende lokalplan er bevaringsværdigt og beskyttet mod nedrivning. Den 2. december 2019 besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at fastholde parkeringsnormen i en sag, hvor bygherre ønskede en nedsat parkeringsnorm.

Der er nu blevet udarbejdet et forslag til Lokalplan 1228, der giver mulighed for at etablere ungdomsboliger. Lokalplanen disponerer området i forhold til byggefelter, parkering og udendørs friarealer.

Der gives mulighed for at bygge et forhus ud mod Bjergbygade og et baghus ud mod den private park, der er tilknyttet Slagelse Kloster. På taget af baghuset ud mod parken kan der etableres en tagterrasse, som en del af områdets udendørs friarealer.

Lokalplanforslagets bestemmelser vedr. forhuset tilpasser bygningens udseende til Bjergbygades øvrige etageejendomme. Bestemmelser vedr. baghuset giver mulighed for en bygning med et mere moderne udtryk.

I henhold til gældende parkeringsnorm skal der etableres 0,7 p-pladser pr. ungdomsbolig inden for lokalplanområdet, heraf kan 0,3 henlægges som grønne områder i etableringsfasen. Parkeringspladser på terræn kan suppleres med parkeringskælder.

Bygherres ønske om at bygge i 3 etager med tagterrasse forudsætter et kommuneplantillæg. Der er derfor udarbejdet et forslag til Kommuneplantillæg nr. 54, hvor der oprettes en selvstændig kommuneplanramme 1.1C30 for lokalplanområdet, der giver mulighed for dette.

I forbindelse med forslag til Kommuneplantillæg nr. 54 og Lokalplanforslag 1228 er der blevet foretaget en forhøring i perioden fra den 12. november 2020 til den 26. november 2020. I høringsperioden modtog administrationen 15 høringssvar. Disse omhandlede bl.a. bekymring for ungdomsboliger i et område, hvor der i forvejen bor mange ældre, indsigtsgener, tagterrasse med hvad der måtte være af støj og indsigt fra denne, skyggegener, arkitekturen, højde på byggeriet, tilstrækkelig parkering samt om parken kan vedblive at være en fredfyldt oase.

Der er bl.a. kommet forslag til andre anvendelsesformål, arkitekturen, og dæmpning af støjen fra trafikken.

Slagelse Provstiudvalg har gjort opmærksom på, at der p.t. pågår et samarbejde med Slagelse kommune og Slagelse Klosterbestyrelse om med tiden at få bygget et diakonihus i klosterhaven med mulighed for retræte og plads til kontorer, der kan fremme den diakonale indsats i kommunen. Der er blevet talt med bl.a. borgmesteren om at lave en pilgrimsrute fra Antvorskov kloster-ruin til Slagelse kloster med mulighed for overnatning i klosteret. Der er også blevet talt om at lave en sansehave til glæde for de mange – pt er Klosterhaven en privat have. Der er planlagt en Diakonikonference sammen med kommunens sociale aktører til næste år om emnet.

Lokalplanforslaget har indarbejdet ideer omkring facaden ud mod Bjergbygade og en opmærksomhed på støjen fra trafikken, har givet anledning til en grundigere behandling af dette emne.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen og kommuneplantillægget blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Retligt grundlag

Lokalplanlægning tilvejebringes gennem planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Handlemuligheder

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1228 Boliger Bjergbygade, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 54 til Kommuneplan 2017 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at eksisterende lokalplan nr. 76, der beskytter eksisterende forhus fra nedrivning, fortsat danner grundlag for fremtidig planlægning.

C.    Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanforslag 1228 og forslag til kommuneplantillæg 54 vedtages.

Der gøres opmærksom på, at der er tale om en meget intensiv udnyttelse af området, idet man ønsker to etageejendomme på et areal på 1.200 m2. For at sikre tilstrækkeligt areal til udendørs friarealer og parkering, er der med lokalplanen skabt mulighed for etablering af en tagterrasse på baghuset og for etablering af en parkeringskælder.

Under udarbejdelsen af lokalplanforslaget er kommunens parkeringsnorm blevet sænket fra 1 p-plads pr. ungdomsbolig til 0,7 p-plads pr. ungdomsbolig, med mulighed for at henlægge 0,3 heraf i etableringsfasen. Ved en fuld udnyttelse af lokalplanen til ca. 43 ungdomsboliger, vil etablering af en parkeringskælder være nødvendig for at kunne overholde parkeringskravet.

Bjergbygade er trafikeret. En trafiktælling fra juni 2018 viser, at der over et gennemsnitligt døgn passerer 3.750 køretøjer forbi. På Bjergbygade kører busrute 903 ca. 2 gange på en time. Ud for lokalplanområdet er gaden ekstra smal. Lokalplanforslaget giver mulighed for tømning af affald mod gaden, hvilket kan forårsage mindre forsinkelser i trafikken.

Høringssvarene kan give anledning til overvejelser, om hvorvidt placering af et større antal ungdomsboliger, er hensigtsmæssigt det pågældende sted. Administrationen vurderer, at ungdomsboliger kan skabe lidt mere leben i området men ikke mere end hvad der kan forventes centralt i Slagelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,

1.    at Forslag til Lokalplan 1228 Boliger Bjergbygade, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 54 til Kommuneplan 2017 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring

2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages

3.    at borgermøde afholdes online den 8. juli eller den 13. juli i tidsrummet mellem kl. 18.30 og 20.00.

Bilag

330-2021-167899

Bilag 1 - Forslag til Lokalplan 1228, Ungdomsboliger ved Bjergbygade, Slagelse samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 54

330-2021-155184

Bilag 2 - Hvidbog, Foroffentlighedsfase 12. - 26. november 2020

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Ad 1; Anbefales.

Ad 2; Anbefales.

Ad 3: Det anbefales at der afholdes borgermøde d. 8. juli kl. 18.30.

Muligheden for kombination mellem fysisk borgermøde og webmøde.

Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) kunne ikke tilslutte sig at lokalplanen sendes i høring, idet forhuset er bevaringsværdig og ser desuden med bekymring på bebyggelsesprocent, tagterrasse, parkering, regnvandsafledning m.m.

3. Møllebakken 21-67, 4230 - Fristforlængelse til påbud om nedrivning (B)

3.     Møllebakken 21-67, 4230 - Fristforlængelse til påbud om nedrivning (B)

Sagsnr.: 330-2012-166742             Dok.nr.: 330-2021-169349                                          Åbent

Kompetence:

Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Kommunen har tidligere meddelt påbud om nedrivning af de fleste af bygningerne til den gamle højskole på Møllebakken 21-67, 4230 Skælskør. Der skal tages stilling til, om der igen skal gives fristforlængelse eller om der skal igangsættes tvangsnedrivning af ejendommen.

Sagens indhold

Slagelse Kommune har den 26. august 2019 meddelt påbud om nedrivning af de fleste af de gamle højskolebygninger på Møllebakken 21-67, 4230 Skælskør (se bilag 1). Undtaget fra påbuddet er de gamle undervisningslokaler på Møllebakken 29 og 29A.

Påbuddet blev givet fordi det blev vurderet at der er stor fare for personer, som ulovligt skaffer sig adgang til bygningerne. Endvidere vist sig, at det i praksis har været umuligt at afspærre bygningerne, således at den ulovlige indtrængen blev stoppet. Udover risikoen for personskade er naboerne også særdeles utrygge ved de ting der foregår i de forladte bygninger.

Den oprindelige frist for nedrivning var sat til den 21. marts 2021 men kommunen har efterfølgende d. 24. marts 2020, d. 22. juni 2020 og d. 18. december 2020 meddelt fristforlængelser, senest med frist til den 31. marts 2021. Fristforlængelserne er søgt og givet fordi ejerne har haft et ønske om at lave yderligere undersøgelser af bygningerne og fordi Covid-19 har gjort det mere besværligt at få organiseret byggearbejder og miljøundersøgelser.

Slagelse Kommune har nu igen den 8. april 2021 modtaget en ansøgning om fristforlængelse (se bilag 2) med en handlingsplan, hvoraf det fremgår, at nedrivningen vil være gennemført i uge 28, dvs. til den 18. juli. På baggrund heraf søges der fristforlængelse frem til den 1. august 2021.

Fristforlængelsen søges med baggrund i, at entreprenøren ikke har udført det aftalte arbejde, og at arbejdet med nedrivning er gået i stå. Ejendommens ejere er derfor nu ved at finde en ny entreprenør, der kan stå for arbejdet. Det fremgår endvidere af den fremsendte stadeopgørelse (bilag 3), at nedrivningsarbejdet har været påbegyndt, men at det så er gået i stå undervejs i processen.

Retligt grundlag

Påbuddet om nedrivning er givet med hjemmel i § 77, stk. 2 i byfornyelsesloven.

Det fremgår endvidere af byfornyelseslovens § 77, stk. 8, at kommunen kan lade ejendommen nedrive for ejerens regning hvis ikke påbuddet overholdes.

Handlemuligheder

Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte:

A.    At meddele fristforlængelse.

B.    At meddele afslag på fristforlængelse og i stedet lade ejendommen nedrive på ejerens bekostning.

C.    At meddele fristforlængelse, men samtidigt beslutte, at kommunen vil lade arbejdet udføre for ejerens regning såfremt arbejdet fortsat ikke udføres inden udløbet af den nye frist.

Vurdering

Administrationen vurderer samlet set, at beslutning C er den bedst mulige under de nuværende omstændigheder.

Ved at vælge beslutning C kan kommunen lægge yderligere pres på ejerne for at få gennemført nedrivningen af ejendommen samtidigt med, at det indskærpes, at det vil være uholdbart at lade de nuværende forhold trække yderligere ud. Hvis ejerne får gennemført nedrivningen i henhold til deres seneste plan, så vil dette sammenlagt give de mindst udgifter for alle parter. Det vurderes endvidere, at kommunen næppe vil kunne gennemføre nedrivningen hurtigere, end ved den fremsendte tidsplan fra ejerne, selv hvis kommunen igangsatte nedrivningen med det samme.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis kommunen vælger at nedrive ejendommen, vil der skulle lægges ud for nedrivningen, men regningen vil kunne sendes videre til ejerne. Med mindre ejerne går konkurs vil kommunen således få dækket hele det skyldige beløb i sidste ende. Der vil således som udgangspunkt ikke være en udgift forbundet med nedrivningen, med mindre ejeren går konkurs, Det er ikke endeligt afklaret hvor stor regningen i så fald vil blive, men beløbet forventes at kunne blive op mod 4-5 millioner kr.

Tværgående konsekvenser

Ingen.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget vælger model C, at der meddeles fristforlængelse, men at det samtidigt besluttes, at kommunen vil lade arbejdet udføre for ejerens regning, såfremt arbejdet fortsat ikke udføres inden udløbet af den nye frist.

Bilag

330-2021-169836

Bilag 1 - påbud om nedrivning

330-2021-169837

bilag 2 - Ansøgning om Fristforlængelse

330-2021-169838

bilag 3 - Stadeopgørelse for lærerboliger

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Udvalget valgte model C.

Området sikres øjeblikkelig med afspærring mod indtrængning.

Der foretages en oprydning af området.

Der foretages en bestigelse/vurdering af de bygninger (undervisningslokaler), hvor der ikke er ikke givet nedrivningspåbud i 2019.

4. Nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (B)

4.     Nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (B)

Sagsnr.: 330-2010-108384             Dok.nr.: 330-2021-165660                                          Åbent

Kompetence:

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til forslag om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer

Sagens indhold

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget vedtog på mødet d. 4. maj 2015, punkt 11 �Principper for revision af vandløbsregulativer (B)� (se bilag 5).

De principper, som omhandler grødeskæringsbestemmelserne i de nye regulativer, er blevet forældet, da der i april 2020 faldt en række afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet angående afgørelser for vandløbsregulativer, og der er kommet en ny vejledning på baggrund af en større faglig udredning om grødeskæring, som Slagelse Kommunes gældende principper for grødeskæringsbestemmelserne ikke lever op til.

Med udgangspunkt i drøftelser på Vandsynsrådets møder d. 2. december 2020 og 12. januar 2021, har administrationen udarbejdet et forslag for nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer (se bilag 1).
Målet for forslaget til de nye principper for grødeskæringsbestemmelser har været at sikre, at vandløbene kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten (jf. Vandløbslovens formålsparagraf).

og en efterfølgende høring af vandsynsrådet

Vandsynsrådet har efterfølgende også haft forslaget til de nye principper i høring (se bilag 2, 3 og 4). På baggrund af høringssvarene fra Vandsynsrådet er der fortaget følgende ændringer i forslaget:

·         Byrådets beslutning fra 24. juni 2017 om valg af grødeskæringsredskaber skrives ind i bilaget til principperne.

·         Sætningen �Bestemmelserne i regulativerne, for de vandløb der ikke er målsat i Vandrammedirektivet, kan tage større hensyn til afvandingsbehovet end i de målsatte vandløb� slettes i principperne. Til gengæld uddybes det i bilaget, at der skal tages forskellige hensyn til vedligeholdelsesbestemmelserne i vandløb, der henholdsvis er målsat i vandrammedirektivet, §3 beskyttet efter naturbeskyttelsesloven, eller uden beskyttelsesbestemmelser.

·         Det uddybes i bilaget at grødeskæringen skal sikre vandafledningen bedst muligt, under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten.

·         Vandløbslovens formålsparagraf, om at vandløbsmyndigheden skal sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, skrives ind i bilaget til principperne.

·         Princippet om behovsbestemt grødeskæring ændres til, at vandløbsmyndigheden kan undlade forårsskæringen i vandløb med 2 årlige grødeskæringer, hvis det vurderes at der ikke er behov for denne, det pågældende år. Hvorvidt dette princip implementeres i det enkelte regulativ kommer an på en konkret vurdering for den enkelte strækning.

·         Reglerne for ekstraordinær grødeskæring skrives ind i principperne

De nye principper for grødeskæringsbestemmelser

�Forslag om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer� er vedhæftet som bilag.

På et overordnet plan ændres principperne om grødeskæringsbestemmelser fra at have et forudbestemt antal skæringer, som regulativerne skal indføre, til at der lægges op til en individuel vurdering på strækningsniveau af hvor mange årlige grødeskæringer, der kan indføres.

Der lægges også op til at der kan efterlades mindre grødeøer i strømrenden, hvor dette ikke hindrer vandføringen nævneværdigt, og hvor det kan være til gavn for vandløbets miljømål.

For at mindske de negative miljøeffekter af grødeskæringen indføres der et princip om behovsbestemt grødeskæring, hvor vandløbsmyndigheden kan undlade forårsskæringen i vandløb med 2 årlige grødeskæringer, hvis det vurderes at der ikke er behov for denne, det pågældende år.

De øvrige principper er ikke ændret i forhold til de gældende principper for grødeskæringsbestemmelserne.

Ændringerne i principperne for grødeskæringsbestemmelser er nødvendige for at de nye vandløbsregulativer kan leve op til Vandrammedirektivets krav om vandløbenes mulighed for målopfyldelse.

De fleste vandløb bliver i dag grødeskåret 2 gange årligt med en strømrendebredde på 60-100% af bundbredden, hvor den første skæring er mindre end den sidste, som oftest er i fuld bundbredde.

Med de nye grødeskæringsbestemmelser vil vandløbene som udgangspunkt stadig blive grødeskåret 2 gange årligt når der er behov for det, og 1 gang årligt, når der er lav vandføring i forsommeren, eller begrænset grødevækst. Strømrenden vil med de nye principper være omkring 30-60% af bundbredden, hvor den sidste skæring vil være på 60% og den første vil være lidt mindre. Derudover vil brinkerne blive skåret kraftigere og stivstænglet vegetation vil blive bekæmpet for at sikre vandafledningen.

Så overordnet set mener administrationen at de nye grødeskæringsprincipper vil være en nødvendig forbedring for vandløbenes mulighed for målopfyldelse uden at forringe afvandingen væsentligt.

Evaluering af de nye principper

Administrationen foreslår at de første 3 regulativer efter de nye principper bliver evalueret 1-2 år efter vedtagelsen. Det gælder i særdeleshed de afvandingsmæssige konsekvenser af principperne, for at undersøge om der er behov for at revidere principperne og regulativerne, indenfor hvad der er muligt jf. vandrammedirektivets krav om mulighed for målopfyldelse.

Regulativ-revisionen fremadrettet

Arbejdet med revisionen af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer afventer pt. beslutningen om de nye grødeskæringsprincipper. Der arbejdes fortsat på at tilvejebringe data og analyser, som er nødvendige for det fremtidige regulativ-arbejde kan fortsætte, når der er kommet afklaring på de fremtidige grødeskæringsbestemmelser.

Der har tidligere været et ønske (jf. MPL 22. marts 2015) om at der kunne udarbejdes 10-12 regulativ-revisioner om året.

De seneste afgørelser fra klagenævnet betyder at regulativerne fremadrettet nu også skal:

·         miljøscreenes og miljøvurderes efter miljøvurderingsloven,

·         konsekvensvurderes jf. habitatdirektivet hvis vandløbet er i nærheden af et Natura2000-område

·         screenes og vurderes for mulig konsekvens for beskyttede arter jf. EU's naturbeskyttelsesdirektivers bilag IV i nærliggende vådområder.

Derudover er der generelt også et øget krav til omfanget af regulativernes redegørelser, hvor baggrunden, vurderingerne og begrundelserne for regulativets bestemmelser beskrives.

Ovenstående betyder at 10-12 regulativ-revisioner ikke er realistisk at nå.

Administrationen forventer pt. at kunne udarbejde 6-8 regulativ-revisioner om året, når der er kommet afklaring på grødeskæringsprincipperne.

Retligt grundlag

Lovgrundlaget for revisionen er vandløbsloven og miljømålsloven med tilhørende bekendtgørelser, samt vandplanerne.

Handlemuligheder

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende de foreslåede nye principper.

Alternativt kan udvalget vælge at fortsætte med de gældende principper. Man må dog forvente at regulativer ud fra de gældende principper vil blive påklaget.

Vurdering

Administrationen vurderer at de foreslåede ændringer af principperne om grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbsregulativer, er tilstrækkelige for at de fremtidige regulativer kan leve op til kravene om vandløbenes mulighed for målopfyldelse.

De nye principper vil i mange tilfælde betyde at vandløbene vil blive grødeskåret mindre end de gør på nuværende tidspunkt, hvilket potentielt kan betyde dårligere afvanding, men når samtlige principper inddrages vurderer administrationen at man fortsat i tilstrækkelig grad også kan sikre afvandingshensynet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget godkender forslaget om nye principper for grødeskæringsbestemmelser ved revision af Slagelse Kommunes vandløbs-regulativer.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Administrationen har efterfølgende tilføjet bilag 4 og 5 og henvist til disse i teksten.

Bilag

330-2021-101647

Bilag 1 - Notat Forslag til nye grødeskæringsprincipper med bilag

330-2021-132113

Bilag 2 - Alle høringssvar til forslag om nye grødeskæringsprincipper

330-2021-132112

Bilag 3 - Hvidbog Forslag til nye grødeskæringsprincipper

330-2021-165908

Bilag 4 - Høringsdokument Forslag til nye grødeskæringsbestemmelser

330-2021-165911

Bilag 5 - Gældende principper for revision af vandløbsregulativer 4. maj 2015

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Forslaget sendes i høring i vandsynsrådet.

Steen Olsen (A) ønsker at:

1. Vandsynsrådet på sit førstkommende møde efter sommerferien, får forelagt revision af Politik for vandløb med tids og handlingsplaner samt med cc. MPL udvalget.

2. MPL udvalget får forelagt hvordan strategisk miljøvurdering tænkes implementeret og efterlevet.

3. Pincetten indskrives som værktøj i de nye principper.

4. Politik for vandløb holder sig til dansk og EU lovgivning med henvisninger til disse i teksten | bla. vandløbslovens formålsparagraf §1. herunder at feks. ordet tilstræbes indgår i teksten og ikke slettet som i nuværende Politik for vandløb.

5. At de nuværende regulativer alle skal tilrettes på baggrund af klagenævnsafgørelsen | tids og handlingsplan ønskes til august mødet 2021.

Steen Olsen (A) ønsker medtages til møde i vandsynsrådet.

5. Redegørelse om vandløbenes målopfyldelse til 2027 (O)

5.     Redegørelse om vandløbenes målopfyldelse til 2027 (O)

Sagsnr.: 330-2021-22006               Dok.nr.: 330-2021-132101                                          Åbent

Kompetence:

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Der orienteres om status på miljøtilstanden i vandløb omfattet af vandområdeplanerne, samt mulige tiltag til at forbedre tilstanden i vandløb, hvor der pt. ikke er målopfyldelse.

Sagens indhold

Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på mødet d. 19. oktober 2020, at der via vandsynsrådet skulle udarbejdes en samlet redegørelse for, hvordan der kan opnås generel målopfyldelse i vandløbene inden 2027 med inddragelse af konkrete strækninger, hvor vandsynsrådet har forslået indsatser.

Status for målopfyldelse
Slagelse Kommune har i alt 142 km vandløb fordelt på 37 vandområder, som er målsat i statens vandområdeplaner. Målet er, at vandløbene skal opnå ’god økologisk tilstand’ for smådyr, planter og fisk inden 2027. Visse mindre vandløb er dog, ud fra en konkret biologisk vurdering, undtaget fra målet om god økologisk tilstand for fisk. Generelt er miljøet i vandløbene blevet væsentlig forbedret de sidste 30-40 år, hovedsageligt på grund af spildevandsrensning og forbedring af de fysiske forhold, men de fleste af vores vandløb er endnu ikke i mål i forhold til vandområdeplanens krav til tilstanden.

Pt. er der kun ca. 10 km vandløb i Slagelse Kommune, som opfylder miljømålet. Mange vandløb opfylder eller opfylder næsten miljømålet for smådyr, men opfylder samlet set ikke målet fordi tilstanden for fisk eller planter er enten dårlig eller ringe.

Årsager til manglende målopfyldelse

Der kan findes mange årsager til, et vandløb ikke opfylder miljømålet og ofte er der tale om et kompliceret sammenspil af årsager, uden at der nødvendigvis findes en enkelt nem løsning. Vandløbene påvirkes af udledninger af spildevand fra bebyggelse, veje og industri, af næringsstoffer og sprøjtemidler fra omkringliggende marker og af den grødeskæring og oprensning, som kommunen er forpligtiget til at udføre. Mange vandløb er reguleret i et unaturligt og ofte dybt forløb, som er skabt for at tilgodese de afvandingsinteresser, der findes ved vandløbet. Dernæst påvirkes vandløbene af vores arealanvendelse i form af drænede marker og befæstede arealer, idet at hydrologien og dynamikken i vandløbene er anderledes, end det ville være tilfældet for et helt naturligt opland.

Det er derfor vanskeligt at sige, hvad der præcist skal til, for at Slagelse Kommunes vandløb kan komme til at opfylde miljømålene.

Igangværende indsatser

Der arbejdes allerede på en række tiltag, som har til formål at forbedre miljøet generelt i vandløbene. Det drejer sig i høj grad om større længerevarende indsatser, som der har været arbejdet målrettet med igennem flere år, og som vil fortsætte mange år endnu: forbedret spildevandsrensning i byerne og i det åbne land, mere miljøvenlig grødeskæring, revision af vandløbsregulativerne og forbedring af de fysiske forhold i vandløbene via vandløbsrestaurering. Desuden arbejdes der målrettet med vandløbenes målsætning i forbindelse med den almindelige sagsbehandling – dvs. at miljømålet inddrages, når der gives udledningstilladelser, miljøgodkendelser, udarbejdes lokalplaner mv.

Forslag til yderligere tiltag

Hvis vandløbene skal opfyldte kravet op god økologisk tilstand, er det administrationens vurdering, at der fortsat skal arbejdes målrettet med de allerede igangsatte tiltag og med implementeringen af vandområdeplanens indsatsprogram. Indsatsprogrammet for vandløb indeholder imidlertid primært tiltag, som fokuserer snævert på vandløbenes fysiske udformning via f.eks. genslyngning og udlægning af sten og grus i vandløbet. Der tages i mindre grad højde for samspillet med ådalen og de interesser, der i øvrigt knytter sig til vandløbet.

Det er derfor administrationens vurdering, at der med fordel kan arbejdes mere med større ådals projekter, udtagning af lavbundjord og samspil med ånær natur. Det er administrationens vurdering, at udtagning af lavbundsjorde eksempelvis kan give et større råderum ift. at indføre en mere miljøvenlig grødeskæringspraksis. Der er fra statslig side afsat midler og oprettet en række nye støtteordninger, som ville kunne understøtte dette arbejde.

Status for vandløbenes målopfyldelse og forslag til forbedrende tiltag har været drøftet ved et møde i Vandsynsrådet den 12. januar 2021.

Drøftelsen i Vandsynsrådet endte ud i en række anbefalinger til konkrete tiltag der kan øge muligheden for vandløbenes målopfyldelse til 2027:

1.    At mindske sandvandring i vandløbene.

2.    At forbedre de fysiske forhold i vandløbene gennem restaureringsprojekter og fokus på skånsom vedligeholdelse.

3.    Begrænsning af forurening med miljøfremmede stoffer og spildevand.

4.    Et konkret forslag om at øge vandløbenes bundbredde på udvalgte strækninger.

På baggrund af Vandsynsrådets anbefalinger, har administrationen igangsat en optimering af driften af sandfangene og der vil fremadrettet være et fokus på dimensionering og udformning af eksisterende sandfang og evt. placering af nye sandfang.

Retligt grundlag

Lov om vandplanlægning, bekendtgørelse om miljømål for overfaldevandområder og grundvandsforekomster, samt vandområdeplanerne.

I forbindelse med konkrete projekter, planer samt administration af lovgivningen i øvrigt skal kommunen forebygge forringelse af tilstanden i målsatte vandløb og andre vandområder samt sikre, at opfyldelse af miljømålene ikke forhindres. Kommunen er i øvrigt forpligtet til at gennemføre de konkrete indsatser, som fremgår af ’Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter’.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der allerede arbejdes målrettet med tiltag, som vil være med til at forbedre miljøtilstanden i vandløbene: spildevandsrensning, vandløbsrestaurering og revision af vandløbsregulativer. Det vurderes, at hvis ressourcerne kan findes, kan Slagelse Kommune med fordel gøre en større indsats i forbindelse med lavbunds- og ådals projekter, og generelt kunne det betyde, at der kunne gennemføres flere restaureringsprojekter til gavn for de fysiske forhold i vandløbene. Tiltag til begrænsning af sandvanding i vandløbene vil også gavne i forhold til at nå miljømålene.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Bilag

330-2021-101462

Bilag 1 - Notat om Redegørelse om vandløbenes målopfyldelse til 2027

330-2021-147959

Bilag 2 - Hvidbog for Redegørelse for vandløbenes målopfyldelse til 2027

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Orientering taget til efterretning.

Udvalget er generelt interesseret i hvordan den generelle miljøtilstand kan forbedres og ønsker:

En konkret plan for at forbedre miljøtilstanden i forhold til de enkelte vandløb

Hvor langt er man kommet med indsatserne i VP1 og 2

Hvordan man tage hul på FØLS anbefalinger

6. Genoptaget - Kompetenceplan - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (D)

6.     Genoptaget - Kompetenceplan - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2020-142962             Dok.nr.: 330-2020-435117                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte delen af kompetenceplanen som vedrører udvalgets resort området.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget havde på udvalgsmøde den 11. august 2020 et ønske

om en mere detaljerede drøftelse af kompetenceplanen.

Kompetenceplanen er Byrådets delegation af konkrete opgaver til de kommunale udvalg og administrationen. Byrådet beslutter de overordnede politikker og strategier. Udvalgene forbereder på de enkelte fagområder disse beslutninger for Byrådet, og har selv kompetencen i forhold til de faglige strategier og retningslinjer. Administrationen udmønter de politiske beslutninger i den daglige drift, og kan træffe de beslutninger, der naturligt følger med udmøntningsopgaven. Det er også administrationen, som varetager den daglige drift på de enkelte faglige områder. Kompetenceplanen skal ses som en uddybning af den delegation, som allerede fremgår af den vedtagne styrelsesvedtægt.

I forhold til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget betyder ovenstående at:

·         Kommuneplan, lokalplaner, affaldsplan, spildevandsplaner, vandforsyningsplaner, indsatplaner og overordnet politikker mv. godkendes af byrådet via anbefaling fra fagudvalget.

·         Fagspecifikke servicemål, politikker (f.eks. indenfor byggesag, vandløb eller byggesag) og rammer for det administrative arbejde som udgangspunkt godkendes af fagudvalget. 

·         Administrationen udmønter byrådets og fagudvalgets beslutninger i den daglige drift i form af godkendelser, tilladelser afgørelser og tilsyn, f.eks. ved administration af lokalplaner, byggetilladelse herunder dispensationer, miljøgodkendelser, spildevandsgodkendelser, §3 godkendelser, vandløbstilladelser, §3 tilladelser, politianmeldelser mv.

Sager - som har stor betydning for den fremadrettede administrationspraksis eller som har væsentlig politisk relevans-  forelægges udvalget til beslutning. Administrationen og udvalgsmedlemmer orienterer i øvrigt løbende hinanden -  enten på mail eller under udvalgsmødets �orienteringspunkt - om sager, relevante møder mv, som har   politisk eller administrativ interesse. Et Udvalgsmedlemmer har dog altid – jf. forretningsordenen – mulighed for at få en sag behandlet i udvalget.

Steen Olsen (A) har fremsendt forslag til ændring af kompetenceplanen. Se vedlagte bilag

Handlemuligheder

Sagen drøftes.

Vurdering

Administration finder, at kompetenceplanen, som udgangspunkt, opfylder rammerne for delegering jf. ovenstående, dog med en række småjusteringer bl.a. afgørelser �lov om naturbeskyttelse og museumsloven�.

Retligt grundlag

Beslutning om kompetenceændringer er byrådets kompetence med hjemmel i Slagelse

Kommunes styrelsesvedtægt.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at kompetenceplanen drøftes.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 2. november 2020:

Fraværende: 

Drøftet.

Administrationen kommenterer på de fremkomne forslag.

Sagen genoptages.

Genoptaget.

Administrationens bemærkninger fremgår af bilag 5.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat.

Bilag

330-2020-424556

Bilag 1 - Kompetenceplan MPL

330-2020-424557

Bilag 2 - Forretningsorden MPL

330-2020-396731

Bilag 3 - Styrelsesvedtægt 2018 - vedtaget 26.marts

330-2020-426722

Bilag 4 - Forslag til ændringer i kompetenceplanen fra Steen Olsen

330-2021-153074

Bilag 5 - Svar på Steen Olsens spørgsmål

330-2021-172833

Bilag 6 - Steen Olsens bemærkninger

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Drøftet.

Steen Olsens (A) bemærkninger vedhæftes (bilag 6) og videresendes til byrådets behandling af kompetenceplaner.

7. Genoptaget - Gensidig orientering (O)

7.     Genoptaget - Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-170260                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3.    Orientering fra administrationen:

·         Status PFOS

·         Rottebekæmpelse

·         Status på nedrivning Højskolen 

·         Opfølgning på Kongevejen/terrasse

·         Solceller evt. offentlighed om erstatningsbeløb 

·         Årets landdistriktspris

·         Eggeslevmagle LUP

·         Disponering af landdistriktsmidlerne for 2021

·         Konkrete kystsikringsprojekter overtaget af Kystdirektoratet

·         Tude Å  

·         Status på natur projekter omdefinere evt. Harrested sø

·         Sag vedrørende oprensningspåbud Mariendals Allé

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Jørgen Grüner (F) orienterede om møde om muslimsk gravplads.

Anne Bjergvang (A) orienterede om henvendelse fra Golfklubben i Slagelse til Kultur og fritid om genbrug af vand, og opfordrede til at forvaltningen tager fat i Kultur og Fritid for at få undersøgt projekt og økonomi nærmere.

Vedr. PFOS: Udvalget ønsker oplyst, hvor slam er leveret til fra renseanlægget. Udvalget ønsker, at udbringning af slam ophører og brændes i stedet.

I forhold til Skælskør Højskole fastholder udvalget sin oprindelige beslutning om nedrivning og forventer oprydning påbegyndt.

Sag forelægges udvalget på juni mødet.

Punktet genoptages.

Bilag

330-2021-152444

Bilag 1 - Mailliste maj

330-2021-152476

Bilag 2 - Masterplan maj

330-2021-133436

Bilag 3 - Afgørelser fra andre instanser

330-2021-157592

Bilag 4 - Lokalplanoversigt maj

330-2021-172833

Bilag 6 - Steen Olsens bemærkninger

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Dialogmøde med lokalrådene afholdes d. 19. august.

Landdistriktskonference afholdes den 25. november.

Tude Å: Der gives en orientering/evt. fremlægges en egentlig sag til udvalgsmøde i juni.

Med udgangspunkt i listen over budgetforslag fra lokalråd sidste år kommer administrationen med forslag til brug af landdistriktsmidler i 2021.

Solceller Store Frederikslund blev drøftet.

Knud Vincents (V) ønsker en redegørelse strandadgang/Toften/Kongsmark for sommerhusejere.

Knud Vincents (V) ønsker en opgørelse af antal af flexboliger.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-161832                                          Åbent

Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.

Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 17. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.