19. Anlægsbevilling - Campus Slagelse (B)
19. Anlægsbevilling - Campus Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2019-17407 Dok.nr.: 330-2019-162954 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget bedes prioritere anlægsprojekter i Campus
Slagelse.
Byrådet bedes godkende frigivelse af anlægsmidler til
projektering og myndighedsbehandling m.v. af de delprojekter, der ønskes
iværksat.
Baggrund
I budgetaftalen indgår et rådighedsbeløb på 50 mio. kr. til
den videre udvikling af Campus Slagelse. Heraf har Byrådet den 25. marts 2019
frigivet 1,0 mio. kr. til den indledende projektering af en evt. ny gangbro
over jernbanen.
Økonomiudvalget bedes foretage en samlet prioritering af
investeringer på campusområdet, således at der kan forberedes og igangsættes de
ønskede anlæg.
Campus Slagelse er det væsentligste element i studiebyen
Slagelse, hvor struktur og de fysiske rammer har betydning for studiemiljøet,
tiltrækning og fastholdelse af studerende. Campus Slagelse skal gennem en
kobling til bymidten også skabe værdi for borgere og erhvervsliv.
For nærværende arbejdes der på følgende delprojekter i
tilknytning til Campus Slagelse:
·
Ny gangbro over jernbanen
·
Ny cykel- og gangbro over Kalundborgvej som kan forbinde
Fodsporet med Campusområdet og videre via Sdr. Stationsvej til bymidten. En
sådan bro vil endvidere give borgere i Slagelse en sikker og enkel adgang ud på
Fodsporet.
·
Ny Multi-/campushal
·
En ny bevægelsesåre fra campusområdet via Absalon og SDU, hvor
Sdr. Stationsvej omdannes til en sivegade
·
Fornyelse af Stationspladsen og koblingen til midtbyen
Om ny gangbro over jernbanen:
Med udgangspunkt i ”Masterplan for Campus Slagelse”, som
blev politisk vedtaget i 2014, er der lagt op til, at Slagelse Kommune kan
etablere en ny bro over jernbanen. Broen skal sikre en bedre kobling mellem de
uudnyttede boligudviklingsområder nord for jernbanen via campusområdet til
midtbyen samt sikre god adgang for de togrejsende til det nye campus-bydel.
Tilbage i 2016 var ønsket, at broen maksimalt må koste 25
mio. kr.
Der foreligger et projektforslag, som viser, at det kan lade
sig gøre at etablere en gangbro indenfor denne økonomiske ramme. En
indeksregulering af prisen til dags dato viser dog en prisstigning på 2 mio.
kr. – altså en ny samlet pris på 27 mio. kr. I projektforslaget anbefales det,
at der tillige etableres tre elevatorer henholdsvis nord og syd for banen, og
en elevator til fjerntogsperronen.
Den 10. april 2019 har der været afholdt møde med DSB med
henblik på afklaring af medfinansiering fra DSB. Før DSB kan give endeligt
tilsagn om økonomisk støtte til broen er det aftalt, at der snarest fremsendes
en detaljeret beskrivelse af anlægsøkonomien ud fra det foreliggende
projektforslag. Det er fortsat DSB´s hensigt, at afholde udgiften til adgangstrappe
til fjernperronen og en del af udgiften til broen. DSB finder ikke elevatorer
nødvendigt da der er elevator ved gangtunnellen.
DSB har stillet forslag om, at broen færdigprojekteres
således, at der er mulighed for at tilføje en ny trappe ned til den perron som
Lokalbanen benytter. Denne mulighed undersøges.
Anlægsudgiften for broen er anslået til i alt ca. 17,5 mio.
kr., hertil kommer ca. 5 mio.kr. til projektering og myndighedsbehandling.
Herfra skal fraregnes DSB´s andel som vil blive aftalt medio 2019.
Etableringen af broen bør foregå i 4. kvartal 2020, således
at den er klar, når Absalons byggeri er færdigt januar 2021. Derfor er der
ønskeligt at der frigives de resterende 4 mio. kr. til projektering og
myndighedsbehandlings ved Trafikstyrelsen.
Om ny cykel- og gangbro over Kalundborgvej:
Om fodsporet kan oplyses, at der er ved at blive udarbejdet
en fondsansøgning på det anlægsarbejde, der skal få Fodsporet ført helt frem
til Kalundborgvej. Der kan ikke forventes økonomisk støtte til etablering af en
cykel- og gangbro over Kalundborgvej og derfor bliver det et kommunalt projekt.
I samråd med ekstern rådgiver er der udarbejdet idéforslag
til en bro, som kan føre cykel og gangstien over Kalundborgvej, på en separat
bro ved siden af den eksisterende banebro. Der foreligger et anlægsoverslag,
hvor entreprenørudgiften til etablering af broen, beløber sig til ca. 7,0 mio.
kr. For at komme videre med i den sag, er der behov for at frigive 2,5 mio. kr.
til udarbejdelse af et projektforslag.
Om Multi-/campushallen:
Masterplanen har et mål om at skabe en ny levende bydel og
indeholder et projektforslag for en Campushal, som kan rumme de idrætsgrene,
som er i fremdrift, specielt blandt unge. Området skal endvidere forbinde
Campus til Fodsporet, med en række udendørs faciliteter. Campushallen
indeholder lokaler til kampsport, fysisk træning, klatretårn, yoga- og
mindfulness område samt udnyttet tagetage. Desuden et 200 m2 overdækket
udendørs parkourområde til glæde for skoler og uddannelser samt et streetsport
område til de selvorganiserede.
Hallen er estimeret til 52 mio. kr., hvoraf LOA vil bidrage
med 10 mio. kr. En indeksering af prisen til dags dato viser en prisstigning på
ca. 3 mio. kr. – altså en ny pris på 55 mio. kr. LOA har oplyst, at de er indstillet
på at kompensere for prisstigninger.
En alternativ finansiering kan være via leasing, hvor der
foreligget et oplæg/tilbud fra Kommuneleasing. Det vil medføre at
anlægsudgiften for kommunen bliver 0 kr., og at der efterfølgende vil blive en årlig
leasingudgift i en årrække som vil påvirke vores serviceramme.
Hvis ikke der skal arbejdes videre med et halprojekt, har
Absalon udtrykt interesse i arealet til mulig udvidelse eller parkering, men
fastholder et ønske/behov for udefaciliteter til de studerende.
En mulig løsning kan være, at der indledes et samarbejde med
SDU og Absalon om, at udvikle et fælles parkeringsdæk, i stil med det som
Absalon får i deres nye byggeri, og at vi anvender terrænet over parkeringen
til diverse idrætsfaciliteter i en sammenkobling med Fodsporet.
LOA har oplyst, at dersom hallen ikke opføres bortfalder
tilsagnet om de 10 mio. kr., men LOA medvirker gerne på en alternativ løsning.
Om bevægelsesåren og trafik på Sdr. Stationsvej:
I arbejdet med bevægelsesåren, er der indledningsvis fokus
på strækningen langs SDU, hvor der er ønske om en ”forgrønning” og ophold for
studerende. Forudsætningen er, at Sdr. Stationsvej omdannes til en sivegade.
Det skaber mulighed for et bredere opholdsareal ind mod SDU, men der er også
behov for en regulering af parkeringsarealet foran SDU. Her inddrages NIAM, som
ejer SDU bygningerne.
Muligheden for at omdanne Sdr. Stationsvej til en sivegade,
er medtaget i den trafikanalyse for området omkring campus, som COWI er ved at
færdiggøre. Denne indsats bør prioriteres højt frem mod sommerferien, med
henblik på at få udarbejdet prissatte løsningsforslag. Dermed kan de indgå i de
forestående budgetforhandlinger, og gøre det muligt at skabe de rette
trafikforhold, når der i 2021 vil være over 3.000 studerende og ansatte, som
skal færdes i området.
Der er behov for at frigive 1,5 mio. kr. til udarbejdelse af
projektforslag for omdannelse af Sdr. Stationsvej til en ny sivegade.
Om fornyelse af Stationspladsen og koblingen til
midtbyen:
I forlængelse af arbejdet med Bevægelsesåren, er der
fremsendt ansøgning til Realdania Fonden vedrørende ny indretning af
Stationspladsen, da den er et meget væsentlig byrum, hvor uddannelse,
erhvervsliv, turisme og detailhandel knyttes sammen. Realdania har lanceret
projektet ”Hovedbyer på forkant”, hvor der kan søges op til ca. 10 mio. kr. per
projekt – dog kun halvdelen af den samlede projektsum. Omdannelsen af
stationspladsen er indledningsvis estimeret til ca. 20 mio. kr.
Der forventes svar på ansøgningen primo maj 2019.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn,
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der træffes valg af
projekteringer og igangsættelse af myndighedsgodkendelser.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser afhænger af valg af prioriteringer.
I budgetaftalen indgår et rådighedsbeløb på 50 mio. kr. til
den videre udvikling af Campus Slagelse. I 2019 er der afsat 5 mio. kr., i 2020
afsat 15 mio. kr., og i 2021 afsat 30 mio. kr.
Nr. | Delprojekt | Anlægssum | Projektering | Bemærkninger |
1 | Bro over Jernbanen | 22,5 mio.kr. | 4 mio. kr. | Kommunal andel 16-17 mio.
kr. Anlægssummen forventes reduceret med et bidrag fra DSB (max. 8,5 mio.
kr.). Afgørende at de 4 mio. kr. frigives. |
2 | Bro over Kalundborgvej | 7,0 mio. kr. | 2,5 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag til ny cykel- og gangbro |
3 | Campushal | 55 mio. kr. | 6 mio. kr. | LOA andel 10-11 mio. kr. Projektering og klargøring
til udbud |
4 | Alternativ til Campushal | pt. ikke prissat | 2 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag for kombineret løsning p-dæk med idræt på tag |
5 | Sdr. Stationsvej Sivegade | pt. ikke prissat | 1,5 mio. kr. | Udarbejdelse af
projektforslag for omdan- nelse af Sdr. Stationsvej
til sivegade |
6 | Fornyelse af Stationspladsen | 20-22 mio. kr. | | Der er indsendt
fondsansøgning. Svar forventes primo maj 2019. Fondsandel max. 10 mio. kr. |
| Samlet behov | 106,5 mio. kr. | 10-16 mio. kr. | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1. at
Økonomiudvalget anbefaler det/de anlægsprojekter, der skal prioriteres indenfor
Campus Slagelse til Byrådets godkendelse.
2. at
Økonomiudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, frigivelse af midler til
projektering af de prioriterede anlægsprojekter finansieret af rådighedsbeløbet
afsat til videreudvikling af Campus Slagelse.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 23. april 2019:
Fraværende:
Vedrørende bro over jernbanen (projekt 1) og Sdr.
Stationsvej- sivegade (projekt 5) anmodes om uddybende projektbeskrivelse med
henblik på beslutning om frigivelse af anlægsmidler på senere møde.
Campusudvalget anmodes om en prioritering af de resterende
projekter, hvorefter sagen genoptages.