16. Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for store solenergianlæg og sammenfattende redegørelse (B)
16. Endelig vedtagelse af Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017,
Temaplan for store solenergianlæg og sammenfattende redegørelse (B)
Sagsnr.: 330-2018-62815 Dok.nr.: 330-2020-113141 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Kommuneplantillæg nr. 25
til Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi og sammenfattende redegørelse skal
vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Byrådet besluttede den 16. december 2019 at sende Forslag
til Kommuneplantillæg nr. 25, Temaplan for solenergi med tilhørende
miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring.
Hensigten med temaplanen er at opdatere kommuneplanens
retningslinjer for solenergi og, som supplement til retningslinjerne, at
foretage en positivudpegning til lokalisering af store fælles solenergianlæg. Retningslinjekortet
udpeger ikke konkrete områder til lokalisering af store solenergianlæg.
Udpegningen er en positiv udpegning af områder hvor der, på baggrund af
konkrete ansøgninger og efter nærmere konkret vurdering, besigtigelse og
politisk beslutning, kan planlægges for store solenergianlæg på terræn.
Positivudpegningen viser samtidig, hvor der ikke bør placeres store
solenergianlæg i Slagelse Kommune.
Udpegningen er foretaget, hvor andre planlægningsmæssige
hensyn ikke bliver tilsidesat. Udpegningen omfatter eksempelvis ikke
udpegningen af naturnetværk, beskyttede landskabsinteresser, fredninger,
fortidsminder, kulturmiljøer, kirkebyggelinjer og fredskov.
Der er foretaget en prioritering inden for indsatsområder
til grundvandsbeskyttelse, hvor el-producerende solcelleanlæg primært skal
søges lokaliseret under forudsætning af, at disse anlæg ikke udgør en risiko for
grundvandet. Disse udpegede områder benævnes Primær postivområder.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget 10
høringssvar som er behandlet i vedlagte hvidbog.
Høringssvarene handler overordnet om
·
at konkrete områder skal indgå i positivudpegningen, herunder
områder der er udpeget som BNBO (boringsnære beskyttelsesområder),
·
positive tilkendegivelser til planlægningen,
·
at udpegede Primær positivområder prioriteres højere,
·
at der i højere grad tages hensyn til kulturarvsområdet langs med
cykelruten N8 – Østersøruten (fra Korsør til Bisserup og videre),
·
at der ikke må etableres energiparker langs med de skiltede
cykel- og vandrerruter,
·
at arealer inden for en afstand af 1.500 m til Eggeslevmagle
udgår af hensyn til den visuelle oplevelse af landsbyen og kulturmiljøet samt
dets omgivelser,
·
to konkrete projekter ved hhv. Eggeslevmagle og Tystofte,
·
at der skal være mulighed for at skabe sammenhængende
solcelleparker på arealer, der ikke i sin helhed er udpeget som positiv område
til solenergi,
·
at den foreslåede planlægning giver for stor plads til en alt for
”tilfældig” placering af solcelleanlæg,
·
at alle arealer indenfor kystnærhedszonen, skovbyggelinjen
fjernes og at der sikres en rimelig afstand til samlet bebyggelse, landsbyer og
byer på mindst 300 m og at der sikres en rimelig afstand til §3-områder og
jord-og stendiger.
Bemærkningerne har givet anledning til justeringer i
redegørelsen til retningslinje 2.6.4, hvor følgende tilføjes: ”Som udgangspunkt
bør der sikres en afstand på min 100 m til enkeltstående boliger og min 300 m
til samlet bebyggelse, afgrænsede landsbyer og byer.”
Der foretages samtidig en justering af retningslinjekortet,
hvor udpegninger nærmere end 300 meter fra afgrænsede landsbyer og byer udgår.
Derudover tilføjes i redegørelsen til retningslinje 2.6.4, at der, indenfor en
afstand af 1.500 meter til byer og afgrænsede landsbyer, skal varetages et særligt
hensyn til den landskabelige og visuelle oplevelse af landsbyerne ved
indpasning store solenergianlæg.
Som oplysning, og som følge af høringssvaret fra
Eggeslevmagle Landsbyråd, har administrationen udarbejdet vedlagte kortbilag,
hvor der, som princip, friholdes en afstand på 1.500 meter til alle byer og
afgrænsede landsbyer for indpasning af solenergianlæg. Med udgangspunkt dette
princip vil konsekvensen være en markant reduktion i positivudpegningen.
Der er udarbejdet en sammenfattende redegørelse i forhold
til miljøvurderingen og som en del af den endelige vedtagelse af
kommuneplantillægget. Den sammenfattende redegørelse er vedlagt som bilag.
Retligt
grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Miljøvurderingen og den sammenfattende redegørelse
tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre
justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Kommuneplantillæg nr. 25 med de
foreslåede ændringer. Derved vil kommuneplanens retningslinjer for solenergi –
retningslinjeafsnit 2.6 blive opdateret og retningslinjerne vil være
understøttet af et retningslinjekort med udpegning af hhv. Positiv områder og
Primær positivområder til lokalisering af store solenergianlæg (anlæg over 1
Ha).
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Kommuneplantillæg nr. 25
endeligt. Derved vil de gældende retningslinjer i Kommuneplan 2017 for
lokalisering af solenergi fortsat være gældende.
Vurdering
Det er et nationalt mål, at Danmarks energiforsyning i 2050
skal være uafhængig af fossile brændsler (kul, olie og gas). Af energiaftalen
af juni 2018 fremgår det, at vedvarende energi, inden for en overskuelig
fremtid, skal være de primære energikilder, og at der derfor fortsat skal ske
en udbygning med vedvarende energi.
I forbindelse med udarbejdelsens af temaplanen er der
foretaget en afvejning af en række planlægningsmæssige interesser, som således
ikke er udpeget hvis det konflikter med tekniske anlæg. Eksempelvis er arealer
inden for naturnetværket, beskyttede landskaber, fredninger og kulturmiljøer
ikke udpeget.
Den offentlige høring understreger de mange forskellige
interesser der skal varetages i det åbne land. På den ene side er der i
offentlighedsfasen foreslået konkrete projektafgrænsninger, der søger at skabe
sammenhængende arealer til solenergianlæg ved at inddrage ikke udpegede områder
og som ønsker at konkrete områder skal indgå i positivudpegningen. Beskyttelse
af grundvandet og BNBO er her et argument som benyttes for at inddrage nye arealer
i positivudpegningen. På den anden side viser flere høringssvar, at der er en
bekymring for at solenergianlæggene dels vil komme for tæt på byerne og
landsbyerne og dels at anlæggene vil få en negativ indvirkning på den visuelle
oplevelse af landsbyerne og deres nære omgivelser, herunder kirkernes betydning
som landskabselement. Særligt er der en bekymring vedr. landsbyen
Eggeslevmagle. Der er en bekymring for at der sikres tilstrækkelig afstand til
beskyttede naturområder (§3 områder) og beskyttede sten- og jorddiger.
Administrationen vurderer, at bekymringen for indvirkningen
af fremtidige solenergianlæg på byer og landsbyer er reel hvorfor det
indstilles i hvidbogen, at der i temaplanens redegørelse indarbejdes, at der
bør sikres en afstand på minimum 300 meter til byer, landsbyer og samlede
bebyggelser i det åbne land samt at der bør sikres en afstand på minimum 100
meter til enkeltstående boliger i det åbne land. Dette har resulteret i en
revision af retningslinjekortets udpegning.
Administrationen indstiller endvidere, at der i redegørelsen
til retningslinje 2.6.4 tilføjes at der, indenfor en afstand af 1.500 meter til
byer og afgrænsede landsbyer, skal varetages et særligt hensyn til den
landskabelige og visuelle oplevelse af landsbyerne ved indpasning store
solenergianlæg.
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager
Kommuneplantillæg nr. 25 til Kommuneplan 2017, Temaplan for solenergi endeligt.
Det betyder at der overordnet er taget stilling til hvor der, efter en nærmere
konkret vurdering og politisk beslutning, kan igangsættes konkret planlægning
for konkrete projekter for store solenergianlæg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det
overfor Byrådet anbefales,
1.
at Kommuneplantillæg nr. 25 vedtages endeligt med de ændringer, som
fremgår af hvidbogen,
2.
at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. marts 2020:
Fraværende:
Sagen udsat.
Knud Vincents (V) og Pernille Frandsen (V) ønsker en faglig
begrundelse for afstanden på 300 m til nærmeste bebyggelse, hvor der så ikke
kan opsættes solceller inden en for grundvandsbeskyttelsesområderne.
Knud Vincents (V) og Pernille Frandsen (V) ønsker
genovervejelse fra de steder i planen, hvor der konkret har været indsigelser i
forhold til grundvandsproblematikken.
Anne Bjergvang (A) ønsker solcelleområderne rykket fra
Slagelse by af hensyn til udviklingen af Slagelse by mod vest.
Udvalget ønsker en differentieret og situationsbestemt
planlægning afhængig af de lokale forhold.