3. 2020 - Budgetopfølgning 2. - Samlet opfølgning (B)
3. 2020 - Budgetopfølgning 2. - Samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2020-1947 Dok.nr.: 330-2020-193260 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i maj behandlet Budgetopfølgning 2. for
2020 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2020. Økonomiudvalg og
Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen og træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Fagudvalgene har gennemgået budget 2020 på baggrund af
forbruget opgjort pr. ultimo marts 2020 og forventninger for resten af året. I bilag
1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på den overordnede
rapportering.
Grundet den ekstraordinære
situation med COVID19 krisen vil denne budgetopfølgning være forbundet med en
vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud –
herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID19 bliver
kompenseret kommunerne.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret
budget pr. 31 marts 2020 incl. overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2019.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat | Afvigelse | Indtægter | -5.402,4 | -5.402,4 | -5.398,1 | 4,3 | Renter m.v. | -0,3 | -0,3 | -0,3 | 0,0 | Driftsudgifter | 5.270,7 | 5.392,0 | 5.518,4 | 126,5 | Heraf: serviceudgifter | 3.640,8 | 3.764,4 | 3.830,7 | 66,3 | Øvrige driftsudgifter | 1.629,9 | 1.627,6 | 1.687,8 | 60,2 | Anlæg | 213,4 | 286,8 | 239,6 | -47,2 | Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 0,4 | 0,4 | 1,0 | 0,6 | Resultat i alt | 81,9 | 276,6 | 360,7 | 84,1 |
Anm.:
I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
Det fremgår af tabellen, at der forventes
et merforbrug på godt 84 mio.kr. i forhold til det korrigerede budget. I
forhold til BO1 er forventningerne til driftsudgifterne steget med 232 mio.kr.
og anlægsudgifterne med 26,2 mio.kr.
Det er primært merudgifter på
arbejdsmarkedsområdet, Kommunale ejendomme, ekstraordinær hjælpepakke,
ældreområdet, og en generel forventning om anvendelse af overførte driftsmidler
fra 2019, som er årsagen til stigning.
Indtægter
Der forventes en sanktion på 4,3 mio.kr. som udmøntes via
nedsættelse af kommunernes bloktilskud. Sanktionen forventes at blive
effektueret, da kommunerne samlet set har forhøjet skatterne med mere end
aftalt i Økonomiaftalen for 2020.
Der er
givet særtilskud på 100 mio.kr. til Hjælpepakke til at finde nye løsninger for
at fastholde kontakt til beboere på plejehjem – Slagelse kommunes andel udgør
1,5 mio.kr.
Udviklingen
på værdipapirer tyder på et kurstab på omkring 6,8 mio.kr. Det finansielle
marked er grundet den ekstraordinære situation forbundet med en vis usikkerhed
– beløbet vil derfor kunne udvikle sig i begge retninger. Kurstab/-gevinster
indarbejdes ifb. med regnskabsudarbejdelsen
Der er ikke indregnet evt. midtvejsregulering, da der på nuværende
tidspunkt er stor usikkerhed om størrelsen på kompensation af COVID-19
relaterede udgifter og udviklingen i udgifterne resten af året Det samme gælder
udviklingen i ledigheden som er omfattet af budgetgarantien.
Udgifter
Der forventes et merforbrug på
drift 126,5 mio.kr. netto.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede merforbrug for blandt andet.
·
Beskæftigelsesområdet 61,9 mio.kr.
· Ældreområdet 38,5 mio.kr.
·
Kommunale ejendomme (fremrykning af
vedligeholdelse m.m.) 26,3
I det forventede merforbrug har
nogle af udvalgene indregnet COVID19 merudgifter (10,5 mio.kr.) og en stigning
i ledigheden (11 mio.kr.)
Anlægsudgifter
Den vedtagne anlægsramme udgør
286,8 mio.kr. Der forventes afholdt anlægsudgifter for 239,6 mio.kr
Anlægsrammen for 2020 vil blive
øget yderligere. Der konverteres i denne sag driftsbudgetter til anlæg, samt
fremrykning af anlæg for i alt 41,1 mio.kr. Endvidere vil der skulle
konverteres nye anlægsprojekter for 26,3 mio.kr. finansieret af Hjælpepakken -
samlet vil anlægsrammen i 2020 komme op på omkring 354,2 mio.kr.
Som følge af COVID19 er
anlægsloftet suspenderet og regeringen har åbnet op for låneadgang til
forbruget på nye anlægsprojekter i 2020. I hjælpepakken er der disponeret
anlægsudgifter for ca.26,3 mio.kr. samt fremrykket anlægsbudgetter for 30
mio.kr.
Vi vurderer, at der vil være
mulighed for optagelse af lån på op til 56,3 mio.kr. i 2020 – som kan være med
til at styrke kassebeholdningen.
Der forventes i juni foretaget
en revudering af de afsatte anlægsbudgetter, og behovet for, at justere
anlægsbudgetterne i 2020 og evt. flytte/udskyde budgetter til 2021-2024.
I den samlede budgetramme
indgår anlægsbudget på – 5,9 mio.kr. vedr. finansiering af Projekt &
Rådgivning, samt -28,7 mio.kr. vedr. udisponerede anlæg. Disse beløb er endnu
ikke udmøntet og vil indgå i den kommende revurdering.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1, afsnit 6.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig
kassebeholdning ved årets udgang på 364 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig
kassebeholdning på 367 mio.kr. ved starten af 2020 og forventes at falde med 3
mio.kr. i løbet af 2020 - blandt andet som følge af et budgetlagt kassetræk på
44,5 mio.kr. i 2020.
Prognosen er dog forbundet med en vis usikkerhed, og vil
afhænge af udviklingen i forbruget på både drift og anlæg, samt mulighed for
lånefinansiering af nye anlægsprojekter resten af året.
Serviceramme
Ud fra enhedernes indberetninger forventes serviceudgifterne,
at blive 190 mio.kr. højere end den serviceramme, der blev fastlagt med det
oprindelige budget (3.640 mio.kr.). Erfaringsmæssigt indberetter enhederne et
forbrug, som ligger over det faktiske forbrug ved årets udgang.
Nedjusteres der for et for højt forventet forbrug på 60
mio.kr. og COVID19 relaterede udgifter og konvertering af drift til anlæg vil
der forsat være en forventet overskridelsen på 93 mio.kr. (bilag 1. afsnit
2.)
Med det afrapporterede forventede forbrug vil der være
risiko for både kollektiv og individuel sanktion.
Forbrugsprocenten på serviceudgifterne kan indikere et
mindre forbrug og dermed en lavere overskridelse – men dette vil afhænge
forbrugsmøntret resten af året.
Udviklingsdata
Opdaterede udviklingsdata fremsendes til orientering.
(bilag 2.) Uddybende udviklingsdata kan ses i
ledelsesinformationssystemet
LIM.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært
møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførelser kategoriseret som ” Overført i
henhold til regler – men uden begrundelse” på i alt 31,1 mio.kr. tilbageføres
til særlig pulje under økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse af
erhvervs-, kultur- og foreningslivet i Slagelse kommune. I forbindelse med
budgetopfølgningen søges beslutningen formelt godkendt i Byrådet.
Ansøgning
om tillægsbevillinger
I forbindelsen
med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger:
1. Økonomiudvalget
søger om at:
a. Der gives en
anlægsbevilling og afsættelse af anlægsbudget på 5,5 mio.kr. til Bredskabet til
etablering af øvelsestunnel
b. Byrådet
godkender økonomiudvalgets beslutning d. 2. april om, at 31,1 mio.kr. af
overførte midler fra 2019 tilbageføres de respektive fagudvalg (jf. bilag 3) og indgår i puljen til
Hjælpepakken
c. Der gives en
bevilling på 20 mio.kr. til restfinansiering af Hjælpepakken
d. Tilskud til
Sørby E-Sport 0,5 mio. kr. tidligere behandlet på lukket dagsorden
2. Udvalget for
specialiserede Borgerindsatser har modtaget tilskud fra Novo Nordisk Fonden på
2,0 mio.kr. til akuttilbuddet Kastanjegården – der søges en netto indtægts- og
udgiftsbevilling på 1,650 mio.kr.
3. Kultur- og
Fritidsudvalget søger om at:
a. Der af overførte
driftsmidler fra 2019 omplaceres 1,050 mio.kr. til anlægsprojekt Trelleborg
b. Der af overførte
driftsmidler fra 2019 omplaceres 0,5 mio.kr. til anlægsprojekt
Skælskør Gl. Rådhus
c. Der jf.
Økonomiudvalgets beslutning d. 17. april 2020 på anlægsprojekt Svømmehaller
fremrykkes 20 mio.kr. fra 2021 til 2020.
4. Erhvervs- og
Teknikudvalget søger om at:
a. Der på
anlægsprojekt Tagudskiftning fremrykkes 5,0 mio.kr. fra 2021 til 2020
b. Der på
anlægsprojekt Lystbådehavnen fremrykkes 1,0 mio.kr. fra 2021 til 2020
c. Der på
anlægsprojekt Bymidteudvikling torvene i de tre byer fremrykkes 4,0 mio.kr. fra
2021 til 2020
d. Budget til
ejendomsdrift på Eggeslevmagle skole (772.000 kr.) og SFO Guldminen (59.000
kr.) budgetomplaceres i 2020 og overslagsår til virksomhedernes budget.
e. Der gives en
anlægsbevilling til Isbådmuseets udstillingsfaciliteter på 4,031 mio.kr. og at
modtaget tilskud budgetomplaceres til anlæg
f. Administrativ
korrektion budgetomplacering af ejendomsbudget er kun en prøvehandling i 2020
og ikke overslagsårene som tidligere anført.
5. Forebyggelse- og
Seniorudvalget søger om at:
a. Der på drift
grundet forventet merforbrug gives en bevilling på 32 mio.kr. til følgende
områder sygeplejen, hjemmeplejen, genoptræning, hjælpemidler og mellem
kommunale betalinger.
b. Der vedr. puljen
overvægt blandt børn omplaceres budgetter til forskellige delprojekter og
initiativer til Kultur- og Fritidsudvalget og Børn- og ungeudvalget i 2020-2022
6. Børn- og
Ungeudvalget søger om at
a. Der gives
indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med modtagelse af tilskud på 6,358
mio.kr. i 2020 til bedre normeringer
b. Der gives
indtægts- og udgiftsbevilling i forbindelse med modtagelse af tilskud på 10,050
mio.kr. i 2020 og 8.527 mio.kr. i 2021/2022 til udsatte og sårbare 0-2
årige.
Retligt
grundlag
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er
der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og
ledelsestilsyn skal der udarbejdes handleplaner på de områder, hvor
merforbruget overstiger 100.000 kr. Oversigt over handleplaner, der er forelagt
fagudvalgene, findes i bilag 1, afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på
handleplanerne.
Vurdering
Der er i denne budgetopfølgning
ovenstående forhold, som har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen
i den gennemsnitlige kassebeholdning og derfor følges udviklingen tæt.
Nedenfor er oplistet væsentlige
forhold der har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen i den
gennemsnitlige kassebeholdning.
Serviceudgifter
Merforbruget betyder, at
servicerammen vil blive udfordret og som udgangspunkt overskredet med omkring
93 mio.kr. Forbrugsprocenten på serviceudgifter ultimo april tyder imidlertid
på at der vil blive tale om en lavere overskridelse. Risiko for sanktioner
afhænger af kommunernes samlede forbrug og evt. justeringer i servicerammen som
følge af COVID19.
Der er derfor behov for, at
udviklingen på serviceudgifterne koordineres og følges tæt.
COVID19
Selv om der en række merudgifter
forbundet med COVID19 krisen, tyder forbruget også på at det på andre områder
ikke har været muligt, at igangsætte planlagte aktiviteter. Det er derfor på
nuværende tidspunkt svært, at vurdere de reelle merudgifter, ligesom størrelsen
på en evt. kompensationer usikker. Det vil bl.a. afhænge af kommende
merudgifter forbundet med de kommende åbningsfaser og udviklingen
smittespredningen og dermed udgifter hertil generelt.
Som følge af COVID19 er
ledigheden steget og beskæftigelsesindsatsen sat på pause – det er også her
usikkert, hvordan ledigheden og merudgifter vil udvikle sig. De stigende
udgifter til ledighed vil som udgangspunkt være omfattet af budgetgarantien –
men i og med at ekstra midler fordeles forholdsmæssigt vil det være usikkert om
alle kommunens merudgifter til overførelsesudgifter vil blive finansieret fuldt
ud.
Det forventes, at KL i
forbindelse med Økonomiaftalen for 2021 vil forhandle med regeringen omkring
dels forudsætninger for budget 2021, men også midtvejsreguleringen for
2020.
Anlæg
Der er afsat et højt
anlægsbudget blandet andet med henblik på at støtte det lokale erhvervsliv. Det
er på nuværende tidspunkt svært, at vurdere fremdriften på anlægsprojekterne og
det faktiske forbrug.
Ekstra budgetopfølgning
For at få overblik over faktiske afholdte og forventede
merudgifter relateret til COVID19 anbefaler administrationen, at der
iværksættes en ekstra budgetopfølgning(BO2b), som forelægges fagudvalg,
Økonomiudvalg og Byrådet på møderne i juni.
Økonomiske og personalemæssige
konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
1.b Hjælpepakke (bilag 3) | ØU 1.3 Flere udvalg | 31.100 -31.100 | | | |
1.c Hjælpepakke | ØU 1.3 | 20.000 | | | |
1.d Tilskud E-sport | KFU 5.1 | 500 | | | |
2. Tilskud Novo Nordisk fonden | USB 4.1 | -1.650 1.650 | | | |
3.a Ovf. til anlæg | KFU 5.1 | -1.050 | | | |
3.b Ovf. til anlæg | KFU 5.1 | -500 | | | |
4.d Ejd. Drift | ETU 6.3 BUU 8.1 | -831 831 | -1.108 1.108 | -1.108 1.108 | -1.108 1.108 |
4.e Isbådsmuseet | ETU 6.4 | -4.031 | | | |
4.f Adm. Korrektion | ETU 6.3 BUU 8.1 | | 800 -800 | 800 -800 | 800 -800 |
5.a Merforbrug | FSU 8.1 +8.2 | 32.000 | | | |
5.b Overvægt børn | FSU 8.2 KFU 5.1 BUU 8.2 | -470 470 | -500 60 440 | -500 90 410 | |
6.a Bedre normeringer | BUU 8.2 BUU 8.2 | -6.358 6.358 | | | |
6.b Mere personale sårbare og udsatte børn | BUU 8.2 BUU 8.2 | -10.050 10.050 | -8.527 8.527 | -8.527 8.527 | |
Anlæg | | | | | |
1.a Øvelsestunnel | ØU 1.1 | 5.500 | | | |
3.a Trelleborg | KFU 5.1 | 1.050 | | | |
3.b Skælskør rådhus | KFU 5.1 | 500 | | | |
3.C Svømmehal | KFU 5.1 | 20.000 | -20.000 | | |
4.a Tagudskiftning | ETU 6.3 | 5.000 | -5.000 | | |
4.b Lystbådehavnen | ETU 6.1 | 1.000 | -1.000 | | |
4.c Bymidteudvikl. | ETU 6.2 | 4.000 | -4.000 | | |
4.e Isbådsmuseet | ETU 6.4 | 4.031 | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | 88.000 | -30.000 | | |
*Grundet den ekstraordinære
COVID19 situation har administrationen på baggrund af Økonomiudvalgets
beslutning d. 2 april på forhånd indarbejdet de overførelser, som udvalget
søger tilbageført til finansiering af Hjælpepakken i udvalgets korrigerede
budget (Bilag 1).
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomichefen indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 2 for 2020 tages til efterretning
2.
at Bevillinger og omplaceringer godkendes og sagens pkt. 1.a – 4.e og 5.b-
6.d
3.
at Bevillinger jf. pkt. 1-6 finansieres via kassen med 88 mio.kr. i 2020 og
-30 mio.kr. i 2021 – netto 58 mio.kr, samt at bevillinger med virkning i
overslagsår indarbejdes i forslagsbudget 2021-2024
4.
at Der iværksættes en ekstra budgetopfølgning BO2b som forelægges på
møderne i juni
5.
at Der til Beredskabet gives anlægsbevilling på 5,5 mio. kr. til
anlægsprojekt Øvelsestunnel
6.
at Der til anlægsprojekt Isbådsmuseets udstillingsudstillingsfaciliteter
gives en anlægsbevilling på 4,031 mio.kr.
7.
at Der vedr. fremrykning af anlægsbudgetter gives anlægsbevillinger til
følgende anlægsprojekter Tagudskiftning 5,0 mio. kr., Lystbådehavnen 1,0
mio.kr. og Bymidteudvikling 4,0 mio.kr.
8.
at Forebyggelses- og Seniorudvalgets ansøgning om bevilling på 32 mio.kr.
jf. pkt 5.a drøftes
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. maj 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning og anbefales overfor Byrådet.
Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre tilkendegav,
at Slagelse kommune står i en meget, meget alvorlig økonomisk situation. Ikke
kun på grund af covid-19.
Færre indtægter, et overforbrug på næsten 100 mio. kr. på
serviceudgifterne, besparelser der end ikke er igangsat på økonomiudvalgets
område, yderligere udskydelser af anlægsinvesteringer, sammenholdt med at vi
fortsat ikke har set den fulde effekt af covid-19.
Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er tilfredse
med at vi på juni mødet får en ekstra økonomiopfølgning, men er forundret over
at ingen tiltag bliver foreslået for at imødegå udfordringerne. Venstre, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre vil bede administrationen på junimødet
fremkommer med forslag til, hvordan vi får bremset op på økonomien på
beskæftigelses, ældre, børn og socialområdet, sådan at forslagene er tydeligt
beskrevet, herunder med hvilke konsekvenser tiltagene har, hvis de besluttes.
Handleplan for det specialiserede Børne og Familieområde
forelagt Børne og Ungeudvalget medsendes som bilag til Byrådsbehandlingen.
Liberal Alliance noterer sig, at på trods af de store
udgiftsbehov, som følge af Corona-krisen, mv., så har forvaltningen skønnet en
fastholdelse af en styrket kassebeholdning på små 370 mio. kr. ved årets
udgang. Vedvarende brok og iscenesatte bekymringer omkring kommunens økonomiske
situation ses i øvrigt ikke at være i kommunens interesse.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke godkende pkt. 1.d, da det
drejer sig om E-Sport Danmark.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Godkendt.
At 5 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 6 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 7 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 8 - Drøftet og oversendes til Byrådet. Der udarbejdes
uddybende notat, som tillige omfatter de 6,2 mio. kr. i overførsler uden
begrundelse. Forelægges i forbindelse med behandling af budgetopfølgning 2b på
møde i juni.