Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal efter indstilling fra Økonomiudvalget godkende den samlede budgetopfølgning pr. 31. marts 2022 og forventet resultat for 2022.
Endvidere orienteres Byrådet omkring udvikling i likviditet, langfristet gæld, serviceramme, givne bevillinger i 2022 samt handleplaner m.m., som har betydning for kommunens samlede økonomi i 2022.
Byrådet skal samtidig godkende ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer mellem udvalg.
Byrådet skal efter indstilling fra Økonomiudvalget beslutte, at budgetopfølgning 3. fagudvalgsbehandles i august 2022 (i uge 32) med henblik på, at fagudvalgene kan træffe de nødvendige beslutninger i forhold til den økonomiske udvikling i 2022 og budget 2023-2026.
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller
1. at budgetopfølgning 2. godkendes
2. at Socialudvalgets indstilling om, at tillægsbevilling på 28,9 mio.kr. til finansiering af overført merforbrug fra 2021 skal indgå i sagen omkring Genåbning af budget 2022 - drift godkendes.
3. at bevillinger godkendes jf. sagens bevillingspunkt 1.a - 7.a, samt at bevillinger i givet i budget 2023-2025 indarbejdes i forslagsbudgettet for 2023-2026.
4. at der afholdes fagudvalgsmøder i uge 32 med henblik på at budgetopfølgning 3. fagudvalgsbehandles.
5. at givne tillægsbevillinger finansieres af kassen med 2,5 mio.kr. i 2022
Sagens indhold
Fagudvalgene har gennemgået budget 2022 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo marts 2022 og forventninger for resten af året. I bilag 1. er budgetopfølgningen beskrevet mere uddybende.
Der er i denne budgetopfølgning taget udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31.marts 2022 incl. overførelser på drift og anlæg og kendte forhold.
Udvalgene har på drift og anlæg derfor ikke taget højde for omfanget af besparelsesforslag eller justering af anlægsrammer, som godkendes på særskilte sager omkring Genåbning af budget 2022.
Driftsresultat
Samlet set holder det korrigerede budget, idet resultatet viser et forventet merforbrug på 1,6 mio.kr. Merforbruget er sammensat af et forventet fald i indtægter og forventet stigning i udgifter, som opvejes af et forventet mindreforbrug på anlæg på 97,6 mio. kr.
Sammenholdes det forventede driftsresultat med vedtaget budget vil der være et merforbrug på 223,8 mio.kr. Merforbruget skyldes, at der er givet bevillinger for netto 232,7 mio.kr. på drift, anlæg og finansiering, og heraf udgør driftsoverførelser fra 2021 185,2 mio.kr.
Selv om det korrigerede budget forventes at holde, så overstiger de samlede forventede udgifter til drift og anlæg de samlede forventede indtægter. Det betyder, at der i 2022 forventes et driftsmæssigt underskud på 224 mio. kr., som vil skulle finansieres af kassebeholdningen. Hertil kommer brugerfinansieret område og finansielle poster.
I forhold til sidste budgetopfølgning er de samlede drifts- og anlægsudgifter steget med henholdsvis 141,5 mio.kr. og 66,5 mio.kr. og medvirkende årsag til at udfordre driftsresultatet.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt budget | Korrigeret budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Resultatopgørelse | | | | |
Indtægter | -5.868,2 | -5.875,7 | -5.840,3 | 35,4 |
Driftsudgifter | 5.689,1 | 5.753,7 | 5.817,8 | 64,1 |
Heraf: serviceudgifter | 3.831,5 | 3.895,4 | 4.018,1 | 122,8 |
Øvrige driftsudgifter | 1.857,6 | 1.858,3 | 1.799,7 | -58,7 |
Renter m.v. | -0,7 | -0,7 | -1,0 | -0,3 |
Anlæg | 178,3 | 345,0 | 247,4 | -97,6 |
Resultat før brugerfinansieret område | -1,5 | 222,3 | 223,9 | 1,6 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | -3,3 | -3,3 | -3,3 | 0,0 |
Resultat i alt | -4,8 | 219,0 | 220,6 | 1,6 |
Finansieringsoversigt | | | | |
Resultat efter renter | -4,8 | 219,0 | 220,6 | 1,6 |
Optagne lån | -88,6 | -88,6 | -89,7 | -1,2 |
Afdrag på lån | 105,2 | 105,2 | 99,9 | -5,3 |
Finansforskydninger | -9,4 | -0,5 | 7,0 | 7,5 |
Ændring af kassebeholdning (+ = kasseforbrug) | 2,4 | 235,2 | 237,8 | 2,6 |
Indtægter
Sanktion skatter
Sanktionen, som følge af at kommunerne under et har hævet skatterne mere end aftalt i Økonomiaftalen for 2022, udgør 144.000 kr. og udmøntes via nedsættelse af kommunernes bloktilskud.
Kommunal Medfinansiering
Tidligere afregningsmodel blev suspenderet fra 2019 og fastlåst på kommunen budgetlagte udgift. Pulje til imødegåelse af efterreguleringer blev nulstillet fra og med 2021 i forventning om ny afregningsmodel. Der er således ikke afsat budget til efterbetaling for 2021 på 5,3 mio.kr.
Midtvejsregulering 2022 – overførelsesudgifter for 2022
Forventningerne til udvikling af overførelsesudgifterne i 2022 er lavere end forudsat ved indgåelse af Økonomiaftalen for 2022. For Slagelse kommune er forventet mindre forbrug faldet fra 65 mio.kr. til 45 mio.kr. På nuværende tidspunkt forventes en midtvejsregulering på omkring 33,7 mio.kr. svarende til 75 % af mindreudgiften.
Det skal bemærkes, at der er tale om foreløbige skøn, og det endelige beløb først kendes, når der foreligger Økonomiaftale for 2023 mellem Regeringen og KL.
Ejendomsskatter
På ejendomsskat forventes en merindtægt på 5,4 mio.kr., som skyldes en stigning i grundværdierne efter budgetlægningen. Samtidig er der på nuværende tidspunkt tilbagebetalt for meget opkrævet ejendomsskat for 1,7 mio.kr., og netto forventes en merindtægt på 3,7 mio.kr.
Merudgifter Ukraine
Der er ikke på nuværende tidspunkt indregnet kompensation af kommunens udgifter til flygtninge fra Ukraine, da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger klare udmeldinger omkring en evt. kompensation til kommunerne.
Udgifter
Samlet forventes der på nuværende tidspunkt et merforbrug på netto 64,1 mio. kr.
Økonomiudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug på 10,0 mio. kr. på driften, hvilket hovedsageligt skyldes et mindreforbrug på administrationsområdet på 16,2 mio. kr. og et merforbrug på 6,3 mio. kr. på det tværgående område og initiativer.
Erhvervs-, Beskæftigelses- Uddannelsesudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug vedrørende overførselsudgifterne på 38,4 mio. kr. I forhold til serviceudgifterne forventes et mindreforbrug på 0,6 mio. kr.
Det samlede mindreforbrug dækker hovedsageligt over følgende:
- merforbrug på 19,2 mio. kr. til integrationsydelser som følge af ukrainske flygtninge
- mindreforbrug på 60,7 mio. kr. til dagpenge til forsikrede ledige som følge af faldende ledighed
- merforbrug på 34,1 mio. kr. til sygedagpenge og jobafklaring, blandt andet som følge af stor stigning i sager og udbetalinger til virksomheder med sygemeldte medarbejdere grundet covid-19 (ordning ophørte ultimo marts)
Socialudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 103,1 mio. kr. på driften.
Merforbrugene på driften fordeler sig hovedsageligt som følgende:
- Politikområdet Handicap, Psykiatri og Misbrug 40,4 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes stigende udgifter til Botilbudsområdet under Handicap og Psykiatri Myndighed
- Politikområdet Børn og familie 68,9 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes et samlet merforbrug på 66,9 mio. kr. under Børn og Familie Myndighed.
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 5,9 mio. kr. på driften.
Merforbruget relatere sig til "Kollektiv trafik" på 4,6 mio. kr. og vejbelysning
Seniorudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 2,4 mio. kr. blandt andet som følge af merforbrug på flere plejecentre.
Sundhedsudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug på 4,5 mio. kr. på driften, som hovedsageligt skyldes forventede mindreforbrug under områderne Sundhed og Forebyggelse samt Sundhedstjeneste og tandplejen.
Klima- og Miljøudvalget
Der forventes budgetoverholdelse på driften.
Børne- og Ungeudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 8,0 mio. kr. på driften. Merforbruget dækker hovedsageligt over et forventet merforbrug på specialundervisningen på 12,0 mio. kr.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Der forventes et mindreforbrug på 0,9 mio. kr. på driften
Anlæg
Resultatet på anlæg tager udgangspunkt i administrationens forslag til redisponering af nuværende korrigeret budget på 345 mio. kr. Redisponeringen har til formål at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt.
Redisponeringen er forelagt fagudvalgene i forbindelse med Genåbning af budget 2022 og udvalgenes anlægsprioritering. Redisponeirngen viser et forventet anlægsforbrug på 247,4 mio.kr. og dermed en uforbrugt anlægsramme på 97,6 mio.kr.
Redisponering og øvrige bevillingsmæssige korrektioner behandles i sagen omkring Genåbning af budget 2022 -anlæg.
Der er ikke i Budgetopfølgning 2. taget højde for Genåbning af budget 2022 og politisk prioritering af anlægsrammen med henblik på at nedbringe anlægsrammen til omkring 200 mio.kr.
Anlægsrammen og forventet forbrug vil til budgetopfølgning 3. blive tilpasset jf. politisk beslutning i Genåbning af budget 2022 - anlæg.
Serviceramme
Servicerammen er i det vedtagne budget fastsat til 3.831,5 mio.kr.
Fagudvalgene forventer et forbrug på serviceudgifter på 4.018,1 mio.kr., svarende til en forventet overskridelse af servicerammen på 186,6 mio.kr., hvilket er en stigning på 134 mio.kr. i forhold til sidste budgetopfølgning.
Stigningen i serviceudgifterne og overskridelsen af servicerammen i 2022 skal ses i sammenhæng med det stigende udgiftspres i den sidste del af 2021 og som ser ud til at fortsætte i 2022.
Forbrugsprocenter - serviceudgifter
I forhold til vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. ultimo april 2022 1,5% over sidste år niveau. Fortsætter denne udvikling resten af året vil forbrugsprocenten ende på 104,5 % svarende til overskridelse på 153 mio.kr. i forhold til det vedtagne budget.
Forbrugsprocenter - Oprindeligt budget |
| Jan | Feb | Mar | Apr |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 |
2022 | 9,7 | 18,0 | 26,4 | 34,9 |
Udviklingen i forbrugsprocenterne er på nuværende tidspunkt forbundet med stor usikkerhed. Der forventes udarbejdet en række handleplaner med henblik på at nedbringe merforbruget, samtidig forventes en række besparelsesforslag besluttet i forbindelse med Genåbning af budget 2022 og sammen forventes det, at disse tiltag vil medvirke til at nedbringe udgifterne.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 222 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 396 mio.kr. ved starten af 2022 og som pr. ultimo april 2022 er faldet til 335 mio.kr.
Der forventes et yderligere et fald på omkring 113 mio.kr. i løbet af 2022 - blandt andet som følge af et stort kassetræk i 2021, et højt anlægsniveau i 2022, og forventet merforbrug i 2022.
(bilag 1. afsnit 3.)
Langfristet gæld
Den langfristede gæld forventes, incl. forventet optagelse af lån på 89,7 mio.kr. at falde fra 1,479 mia.kr. til 1,453 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Handleplaner
Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet flere handleplaner. Der mangler på nuværende tidspunkt handleplaner på en række udfordrede budgetområder (Bilag 1. afsnit 6.)
Årsagen til at disse handleplaner ikke foreligger på nuværende tidspunkt skal ses i lyset af Genåbning af budget 2022 og beslutning om, hvilke besparelsesforslag som skal igangsættes, og hvorvidt nogle af prioriteringsforslagene allerede er en del af planlagte handleplaner.
Det forventes derfor, at det fulde overblik og omfang af nødvendige handleplaner først vil foreligge til budgetopfølgning 3.
Bevillinger
I forbindelse med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger (bilag 1. afsnit 5.):
- Økonomiudvalget (Drift)
- Merudgift i 2022 på 2,5 mio.kr. til folkeafstemning om forsvarsforbehold
- Erhvervs- og beskæftigelsesudvalget
- Budgetomplacering af budget på 200.000 kr. til Økonomiudvalget vedr. til analyse af unge området
- Socialudvalget (Drift)
- Bygningsbudget på 446.000 kr. til varmestuen i Korsør budgetomplaceres til Kommunale ejendomme i 2022 og overslagsår.
- Tilskud til Projekt Netstof – her søges indtægts- og udgiftsbevilling på henholdsvis -401.000 kr. og 401.000 kr. i 2022 , samt overslagsår.
- Tilskud til Projekt N-Lited – her søges indtægts- og udgiftsbevilling på henholdsvis -1.669.000kr. og 1.669.000 kr. i 2022, samt overslagsår 2023.
- Budget til begravelseshjælp og befordringsgodtgørelse søges budgetomplaceret fra Socialudvalget til Økonomiudvalget med 4,7 mio.kr. i 2022 og 4,3 mio.kr. i overslagsårene.
- Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (anlæg)
- Budgetomplacering af anlægsprojekt Bæredygtig, Energirenovering mv. til Klima- og Miljøudvalget med 7,4 mio.kr. i 2022 og 3 mio. kr. i overslagsårene
- Seniorudvalget (drift/anlæg)
- Tillægsbevilling på 185.000 kr. til anlægsprojekt ”Blomstergården depotrum” blev i 2021 placeret på driften. Budget korrigeres og skal budgetomplaceres til anlæg.
- Børne- og Ungeudvalget
- Børnehuset Nord søger om budgetomplacering af driftsbudget på 0,5 mio.kr. til anlægsprojekt Jonslunden
- Sundhedsudvalget
- I forbindelse med ny udvalgsstuktur og styrelsesvedtægt er det efterfølgende konstateret, at en række budgetter skal budgetomplaceres til Seniorudvalget, i alt 7,6 mio.kr. i 2022 og overslagsår.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens § 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Bevillinger
I forbindelse med fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 2. er der fremsendt ønsker omkring tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.
Socialudvalget har indstillet, at ansøgning om tillægsbevilling på 28,9 mio.kr. til dækning af overfort merforbrug fra 2021 behandles i sagen omkring Genåbning af budget 2022.
Økonomiudvalget og Byrådet kan vælge imellem følgende muligheder:
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.
B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt budgetomplaceringer skal imødekommes, og finansieringen af tillægsbevilling kan ske indenfor egen budgetramme.
Udvalgsbehandling af budgetopfølgning 3.
I den nuværende tids- og procesplanplan for behandling af budgetopfølgninger i 2022 udsendes budgetopfølgning 3. kun til skriftlig orientering - herved har udvalgene ikke mulighed for at træffe nødvendige økonomiske beslutninger før budgetopfølgning 4. i november 2022.
Da nærværende budgetopfølgning er forbundet med stor usikkerhed har Økonomiudvalget og Byrådet mulighed for at ændre den nuværende politiske tids-og procesplan og beslutte, at Budgetopfølgning 3. skal forelægges fagudvalgene til godkendelse på møder i august 2022 i uge 32.
Vurdering
De seneste års budgetopfølgninger viser, at især budgetopfølgning 2. har været forbundet med stor usikkerhed.
Det samme gør sig gældende ved denne budgetopfølgning, som tillige er forbundet med stor usikkerhed på både drift og anlæg i og med genåbning af budget 2022 endnu ikke er afsluttet. Endvidere skal der træffes beslutning omkring nedjustering af den samlede anlægsramme.
Der er usikkert hvilken effekt beslutning og udmøntning af besparelser vil have det afrapporterede forventede forbrug på serviceudgifterne. Det er administrationens vurdering, at der i budgetopfølgning 2. kan være mindreforbrug som ikke indgår i rapporteringen og dermed slører det reelle forventede forbrug for 2022.
Omvendt er det også usikkert hvorvidt besparelserne vil kunne udmøntes med den forventede effekt i 2022, i og med der kan være sammenfald imellem besparelsesforslag og tiltag i handleplaner, som på en række områder er under udarbejdelse.
Det skal bemærkes, at det specialiserede voksen- og børneområde under Socialudvalget er under stort pres med stort forventet merforbrug. Det er muligt, at merforbruget stiger yderligere.
Med udgangspunkt i fagudvalgenes rapportering og udvikling i forbrugsprocenter på serviceudgifter er det administrationens vurderingen, at økonomien fortsat er under stort pres. Derfor bør resultatet af budgetopfølgning 2. indgå i overvejelserne omkring Genåbning af budget 2022, samt krav til udarbejdelse af handleplaner.
Da denne budgetopfølgning er forbundet med usikkerhed vil der først i forbindelse med budgetopfølgning 3. kunne foreligge et mere sikkert forventet resultat for 2022.
For at give fagudvalgene mulighed for, at træffe nødvendige økonomiske beslutninger til forventet resultat 2022 og budget 2023-2026 anbefaler administrationen, at budgetopfølgning 3. forelægges til politisk godkendelse i fagudvalgene i august i uge 32.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er til denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og budgetomplaceringer, som jf. gældende budgetregler kræver Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
1.a Drift -valg EU-forbehold | 1.2 ØU | 2.500 | | | |
2.a Drift - omplacering af budget til analyse Ungeområdet | 2.1 EBU 1.2 ØU | -200 200 | | | |
3.a Drift omplacering af budget til bygningsdrift | 4.1 Social 1.6 ØU | -456 456 | -455 455 | -455 455 | -455 455 |
3.b Tilskud Projekt Netstof | 4.1 Social | -401 401 | -412 412 | -412 412 | -412 412 |
3.c Tilskud Projekt N-Lited | 4.1 Social | -1.669 1.669 | -737 737 | | |
3.d Flytning af budget vedr. begravelseshjælp til andet udvalg | 4.1 Social 1.2 ØU | -4.697 4.697 | -4.318 -4.318 | -4.318 -4.318 | -4.318 -4.318 |
5. a Driftsbudget Blomstergården flyttes til anlæg | 7.1. Senior | -185 | | | |
6.a Tilpasning af budgetter mellem udvalg -pga. styrelsesvedtægt | 9.1 Sundhed 7.1 Senior | -7.586 7.586 | -7.821 7.821 | -6.706 6.706 | -6706 6.706 |
7.a Budget børnehuset Nord flyttes til anlæg | 8.2 BUU | -500 | | | |
Anlæg | | | | | |
4.a Anlægsprojekt bæredygtighed energirenovering mv. flyttes | 6.2 TPL 3.1 KMU | -7.409 7.409 | -3.000 3.000 | -3.000 3.000 | -3.000 3.000 |
6.a Driftsbudget Blomstergården flyttes til anlæg | 7.1 Senior | 185 | | | |
7.a Omplacering fra drift til anlægsprojekt Jonslunden | 8.2 BUU | 500 | | | |
Kassen (minus er kassetræk) | | -2.500 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger