Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at Slagelse Kommune skal imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.
Kommunalisering er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1. at Byrådet beslutter at Slagelse Kommune imødekommer anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue (handlemulighed A).
Sagens indhold
Den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue har rettet henvendelse til Center for Børn og Unge med anmodning om kommunalisering (bilag 1).
Uddrag fra anmodningen
"Vi har det seneste år haft et meget tæt samarbejde med kommunen angående vores alvorlige problemer med skimmelsvamp i vores bygning, og det nu er blevet besluttet at kommunen vil bygge en helt ny institution til os. I den anledning finder vi det formålsløst fortsat at eje vores grund og bygning på Rosenlunden i Kirke Stillinge. Vi ønsker derfor at overdrage grunden og bygningen til Slagelse kommune i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse.
(...) Vi vurderer at vi bliver en meget attraktiv børnehave på grund af helt nye bygninger, ny legeplads etc., samt på grund af den unikke placering vi får i lokalområdet, når vi bliver meget tæt integreret med Stillinge skole på grund af vores nye placering. Stillinge Børnehave og Vuggestue har derfor en stor berettigelse i lokalområdet fremover, og det ser vi også bedst styrket gennem at være en kommunal institution."
Bestyrelsen for Stillinge Børnehave og Vuggestue begrunder deres anmodning om at blive kommunaliseret i det forhold at de, grundet udfordringer med bygningsmassen samt dertilhørende genhusninger, har oplevet et faldende børnetal. Et faldende børnetal, som gør det vanskelligt for dem at opretholde en økonomisk bæredygtighed i de nuværende rammer.
Byrådet traf den 28. november 2022 beslutning om at opføre en ny institution til at huse Stillinge Børnehave og Vuggestue. Sagen var på som et lukket punkt. Af en pressemeddelelse udsendt af Slagelse Kommune 2. december 2022 fremgår det, at institutionen skal opføres nord for Stillinge Skole - og forventes klar til brug i foråret 2024 (se bilag 2).
Indtil den nye institution kan tages i brug, har Stillinge Børnehave og Vuggestue midlertidigt fået stillet lokaler til rådighed i bygningen, hvor Stillinge Skoles administration har til huse. Disse midlertidige lokaler tages i brug i løbet af 1. kvartal 2023.
Genhusning og byggeplaner er uafhængige af spørgsmålet om kommunalisering.
Retligt grundlag
Dagtilbudsloven foreskriver, at kommunerne har ansvaret for dagtilbud. Vedtægt for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue foreskriver, at Slagelse kommune skal godkende den selvejende institutions nedlæggelse samt godkende, at institutionen bliver kommunal.
Handlemuligheder
I forhold til den modtagne anmodning om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue, har Byrådet følgende handlemuligheder:
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.
Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.
Handlemulighederne defineres helt overordnet af behovet for de pladser, der i dag er i Stillinge Børnehave og Vuggestue.
Enten har Slagelse Kommune brug for de pladser, der fysisk er placeret i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed A), eller også har Slagelse Kommune ikke brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed B).
Sidstnævnte forudsætter at andre eksisterende selvejende eller kommunale daginstitutioner har fysisk plads til Stillinge-børnene inden for de fysiske rammer, disse institutioner nu har.
Handlemulighed A - Slagelse Kommune har brug for pladserne
Indebærer at Stillinge Børnehave og Vuggestue ikke længere vil være selvejende, men kommunaliseret.
Kommunaliseringen er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen, som har en sagsbehandlingstid på ca. 6 måneder. Hvis Byrådet godkender anmodningen om kommunalisering, forventes Stillinge Børnehave og Vuggestue derfor at kunne overgå til at blive en kommunal institution pr. 1. september 2023.
I forbindelse med ansøgning om kommunalisering og opsigelse af driftsoverenskomsten skal der finde et økonomisk opgør sted, således at der gøres op med alle rettigheder og forpligtelser parterne imellem efter driftsoverenskomstens ophør.
Slagelse Kommune overtager driften og bygninger hertil (vederlagsfrit).
Handlemulighed B - Slagelse Kommune har ikke brug for pladserne
Såfremt Slagelse Kommune ikke har brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue, er den logiske konsekvens, at driftsoverenskomsten snarest bliver opsagt, og at forældrene tilbydes plads i eksisterende kommunale og selvejende daginstitutioner.
Vurdering
Hvis Stillinge Børnehave og Vuggestue nedlægges og pladserne, der i dag er fysisk til rådighed i Stillinge Børnehave og Vuggestue forsvinder, vil det være muligt at tilbyde forældre med børn i Stillinge Børnehave og Vuggestue en anden plads i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har forsyningsforpligtigelsen og kan overholde pladsgarantien jf. dagtilbudsloven.
Det skal dog understreges, at der ikke er garanti for, at der kan tilbydes plads i familiernes nærområde.
Det er administrationens vurdering, at der er behov for lokalt at bevare de pladser, som er knyttet til Stillinge Børnehave og Vuggestue. Daginstitutionen er en ud af to i Stillingeområdet. Den anden er Askehavegård, der er en privat daginstitution, som Slagelse Kommune ikke har anvisningsret til.
Det er endvidere administrationens vurdering, at en kommunalisering vil være den bedste måde for Stillinge Børnehave og Vuggestue og Slagelse Kommune at sikre en fremadrettet bæredygtig drift.
Overtagelse af ejendommen fra den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue, med henblik på efterfølgende salg og udbygning af den lokale dagtilbudskapacitet strider ikke imod ejendomsstrategiens principper.
Det er tidligere vurderet af KL, at det ikke vil være i overensstemmelse med dagtilbudsloven og lovligt i øvrigt, hvis Slagelse Kommune overtager personale og drift, mens den selvejende institution lever videre, nu kun som ejendomsejer.
Heller ikke for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue vil det være i overensstemmelse med vedtægterne og fondslovgivningen at overlade personalet og driften til kommunen. En sådan konstruktion, hvor kommunen reelt har arbejdsgiver- og driftsansvaret/det økonomiske ansvar, vil meget nemt kunne blive opfattet som en omgåelse af Civilstyrelsens permutationsmyndighed (permutationsmyndighed er myndigheden til at godkende væsentlige vedtægtsændringer, også i fonde der i øvrigt er undtaget fra fondsloven, fx som i dette tilfælde på grund af driftsoverenskomsten).
Ovenstående betyder, at det ikke er muligt for Slagelse Kommune at overtage driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue, før der enten er indgået aftale om kommunalisering, eller den selvejende institution har nedlagt sig selv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis anmodningen om kommunalisering bliver imødekommet (handlemulighed A), ser de økonomiske og personalemæssige konsekvenser ud som følger:
Slagelse Kommune vil med virkning fra 1. september 2023 overtage driften af institutionen og et årligt driftsbudget på godt 4,5 mio. kr. inkl. bygningsdrift og regnskabsføring, samt værdien af grund/bygninger, som pr. 31. december 2022, der regnskabsteknisk er opgjort til at udgøre 987.203 kr. (jf. bilag 3).
Drift 2022
Ultimo 2022 stod Stillinge Børnehave og Vuggestue til at have et forventet merforbrug på 400.000 kr. Derfor har de, som en del af budgetopfølgning 4 (2022) udarbejdet en handleplan, med henblik på at nedbringe merforbruget i 2023.
Det endelige regnskab for 2022 (bilag 3) viser, at de kommer ud af 2022 med et merforbrug på 188.384 kr. De vil forsat skulle følge denne handleplan, frem til de overgår til at blive en kommunal institution.
Såfremt anmodningen om kommunalisering imødekommes, vil Stillinge Børnehave og Vuggestue desuden skulle tage imod det tilbud de har fået primo november 2022, om at overgå til kommunal administration ift. løsning af økonomi-, løn og HR-opgaver. Dette vil give Slagelse Kommune en mulighed for at understøtte institutionen og følge institutionens økonomi frem mod kommunaliseringen.
Status pr. 31. december 2022
Der var pr. 31. december 2022 finansielle aktiver for 666.267,19 kr. (bankbeholdning) og Anlægsaktiver for 1.044.991,27 kr. Aktiverne udgør i alt 1.711.258,46 kr.
Der er pr. 31/12 2022 kortfristet gæld for 641.254,15 kr. og en egenkapital på 1.070.004,31 kr.
Selvejende institutioner med driftsoverenskomst bliver optaget i kommunens regnskab og der vil blive udarbejdet regnskab for perioden indtil kommunens overtagelse.
Personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommunes overtagelse af driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue er en virksomhedsoverdragelse i henhold til Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Det betyder blandt andet, at Slagelse Kommune indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser over for de medarbejdere, der er ansat pr. 1. september 2023.
Der er pr. 1. december 2022 10 fastansatte medarbejdere i Stillinge Børnehave og Vuggestue
Ledelsen varetages på nuværende tidspunkt af den konstituerede leder i Stillinge Børnehave og Vuggestue. Stillingen som leder skal slås op - så der kan blive etableret permanent ledelse hurtigst muligt i forbindelse med en kommunalisering.
Bygningsdrift samt rengøring
Den del af Stillinge Børnehave og Vuggestues budget, som vedrører bygningsdrift samt rengøring skal i forbindelse med kommunaliseringen flyttes fra Børne- og Ungeudvalget til Center for Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget.
Udgifter til tinglysning, konsulent m.m. i forbindelse med overtagelse af institutionen afholdes af Slagelse Kommune.
Tværgående konsekvenser
Økonomiudvalget skal orienteres, hvis ejendommen Rosenlunden 5, Kirke Stillinge overdrages til Slagelse Kommune og bliver en del af Slagelse Kommunes Ejendomsportefølje.
Sagens videre forløb
Afhængig af Byrådets beslutning vil Afdeling for Dagtilbud bistå bestyrelsen i Stillinge Børnehave og Vuggestue med den videre godkendelsesproces ved Civilstyrelsen. Byrådet vil blive orienteret, når der foreligger svar fra Civilstyrelsen.