Økonomiudvalget – Referat – 20. februar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Overførsel af budget fra Ungeenheden til Afdeling Børn og Familie (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

(F) undlod at stemme og bemærker, at sagen også bør behandles af Børn- og Ungeudvalget.


Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, beskæftigelses-, og uddannelsesudvalget og Socialudvalget - i forbindelse med omorganisering i Center for Børn og Unge - godkende budgettilpasning på konto 5 imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie.

Indstilling

Børne- og Familiechefen indstiller,

  1. at Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget og Socialudvalget indstiller til, at Økonomiudvalget godkender budgettilpasning på konto 5 imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie.
  2. at Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget og Socialudvalget indstiller til, at Økonomiudvalget godkender, at en del af budgettet på konto 5 bibeholdes i ungeenheden til iværksættelse af en målrettet forebyggende indsats med henblik på fastholdelse af unge i uddannelse.

 

Sagens indhold

Ud fra de besluttede prioriteringer i Budgetaftalen for 2023-26 er der behov for en målrettet faglig og økonomisk styring og ledelse af det specialiserede børne- og ungeområde, således der er kvalitet i de indsatser, der iværksættes inden for den budgetmæssige ramme.

I forbindelse med etablering af Ungeenheden i 2021 blev der udlagt budget fra konto 5 (foranstaltninger) og konto 6 (medarbejdere) fra Afdeling Børn og Familie til Ungeenheden med henblik på at understøtte en tværgående og koordineret ungeindsats til en afgrænset målgruppe af unge inden for servicelovens § 52. Aktuelt 120 unge ud af et samlet sagstal på ca. 1900 børne- og ungesager.

Ud fra et hensyn til borgerne/de unge har snitfladen imellem Ungeenheden og Afdeling Børn og Familie vist sig yderst uhensigtsmæssig, da de unge skifter sagsbehandler alt afhængig af indsats og omfang heraf. Udredningen af den unges forhold og behov varetages altid af Afdeling Børn og Familie. Har den unge behov for kontaktperson under 7 timer/ugen sendes sagen i Ungeenheden. Udvikler den unges behov sig, sendes sagen retur. Dette betyder skift i relationen og kendskabet til den unge.

Samtidig er der et behov for at styrke den samlede ungeindsats i Slagelse Kommune, således der for unge med mere omfattende behov, i endnu højere grad også er fokus på uddannelse og beskæftigelse samt et selvstændigt voksenliv.

På den baggrund er det, inden for Børne og Familiechefens kompetence, besluttet at foretage en mindre rokade i Center for Børn og Unge, således budgettet på konto 6 tilbageføres Afdeling Børn og Familie. Samtidig er forventningen, at det samlede Ungeteam i Afdeling børn og Familie kobles tættere op på Ungeenheden, således der sikres uddannelsesrettede indsatser i alle ungesager i Slagelse Kommune.

Afledt af ovenstående vurderes det hensigtsmæssigt at tilbageføre dele af budgettet på konto 5 til Afdeling Børn og Familie, da bevillingskompetencen følger myndighed. Det samlede budget udgør i 2023 11,4 mio. kr. 

I forbindelse med behandlingen af overførsler fra 2022 til 2023 forventer administrationen ligeledes at anbefale at den del af Ungeenhedens budget i 2022, der vedrører konto 5 Børn og Familie, tilbageføres til Børn og Families budget.

Med henblik på at styrke de unges fastholdelse i uddannelse, er der behov for en tidligere og mere forebyggende indsats, som med fordel kan forankres i Ungeenheden således det tværfaglige samarbejde styrkes. Som led i omlægningen vurderes der behov for at ansætte 4-5 forebyggende medarbejdere (jf. servicelovens § 11 stk. 3), således der hurtigt kan sættes ind, når der opstår bekymring og begyndende mistrivsel hos en ung, eksempelvis ved øget fravær. Indsatser som disse købes aktuelt hos eksterne leverandører eller i Slagelse Familiehuse. Administrationen foreslår derfor, at 2,5 mio. kr. af det afsatte budget til indsatser i Ungeenheden ikke overføres til Børn og familie, men fastholdes hos Ungeenheden til ansættelse af forebyggende medarbejdere.

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ.

Handlemuligheder

Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget kan beslutte at anbefale, at Økonomiudvalget godkender indstillingen.

Socialudvalget og Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte ikke at anbefale, at Økonomiudvalget godkender indstillingen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at omlægningen af budgettet på konto 5 inden for Center for Børn og Unges egne rammer, vil styrke styringen af et komplekst og dyrt område og samtidig sikre øget kvalitet og bedre flow i den samlede ungeindsats. Det er endvidere administrationens vurdering, at en fokuseret forebyggende indsats målrettet unge uddannelsessøgende med trivselsproblemer, forankret i Ungeenheden, vil betyde en hurtigere og mere fleksibel indsats for målgruppen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da det er inden for centerchefens kompetenceområde at omlægge budgettet på konto 6 inden for centeret, er processen igangsat. Der har både været leder og medarbejder inddragelse med henblik på at styrke beslutningsgrundlaget og den fysiske rokade. De medarbejdere som flytter fra Ungeenheden, har tidligere været ansat i Afdeling Børn og Familie og kender derfor huset og kollegaer.

Dele af budgettet tilbageføres Afdeling Børn og Familie, hvilket alene har administrativ betydning.

Der ansættes 4-5 medarbejder til at varetage den tidlige og forebyggende indsats på ungeområdet. Budget og ledelse forankres i Ungeenheden.

I hele 1.000 kr.

 

2023

2024

( 2024-priser)

2025

2026

Nuværende Budget Ungeenheden

11430

12071

12071

12071

 

 

 

 

Budget der fastholdes i Ungeenheden

2500

2590

2590

2590

Budget der tilbageføres til Børn og Familie

8930

9481

9481

9481

 

 

 

Samlet overblik over flytning af budget mellem politikområde 2.3 Ungeenheden og politikområde 4.2 Børn og Familie.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Ungeenheden

2.3

-8.930

-9.481

-9.481

-9.481

Børn og Familie

4.2

8.930

9.481

9.481

9.481

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Skoler og uddannelsesinstitutioner vil forventeligt opleve en hurtigere og mere effektiv indsats omkring unge i begyndende mistrivsel og dermed kunne understøtte deres muligheder for at fastholde og gennemføre uddannelse.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Sagens forløb

01-02-2023 Socialudvalget

At 1: Godkendt.

At 2: Ikke godkendt.

Sofie Janning (S) og Jørgen Andersen (S) havde følgende protokolbemærkning: Socialdemokratiet anbefaler godkendelse af At 2, idet Socialdemokratiet vurderer, at det vil understøtte tidlige forebyggende indsatser for målgruppen, og sikre helhedstankegangen på tværs af områder.

Imod stemte flertallet Christopher Trung (C), Helle Dalsgaard (F), Ida Lynge (V) med anbefaling om, at At 2 sendes videre til Økonomiudvalget uden anbefaling, da vi ønsker at få belyst, hvilke muligheder der kan være for at sikre bedre tværfaglig sammenhæng mellem alle forebyggende indsatser for børn og unge.

Det eftersendte bilag tilføjes mødereferatet.


02-02-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

At 1: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 2: Jane Dahl (C), Nicki Ottevig (V) og Stine Søgaard (V) fremsatte følgende ændringsforslag til At 2:

Sendes videre til Økonomiudvalget uden anbefaling, da vi ønsker at få belyst, hvilke muligheder der kan være for at sikre bedre tværfaglig sammenhæng mellem alle forebyggende indsatser for børn og unge.

For stemte 3: (C) og (V)

Imod stemte 2: (A) og (D)

Ændringsforslaget blev godkendt.

 

Ali Yavuz (A) bemærker, at (A) anbefaler godkendelse af At 2, idet (A) vurderer, at det vil understøtte tidlige forebyggende indsatser for målgruppen, og sikre helhedstankegangen på tværs af områder.

 

Josh Bjørkman (D) bemærker, at (D) stemmer imod med henvisning til, at sagen bør behandles i fagudvalget i stedet for at skubbe beslutningen videre af partipolitiske hensyn, hvormed fagudvalget ikke bliver klogere.

 

Udvalget er enige om at anbefale, at fagchefen for Børn og Unge inviteres med til Økonomiudvalgets behandling af sagen.

 

Det eftersendte bilag tilføjes mødereferatet.


3. Afrapportering kapitalforvaltning 2022 (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til efterretning.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan tage afrapportering af kapitalforvaltning for 2022 til efterretning.

Indstilling

Økonomi og Digitaliseringschefen indstiller,

1. at Økonomiudvalget tager afrapportering af kapitalforvaltning for 2022 til efterretning

Sagens indhold

Kommunens værdipapirbeholdning er fordelt med 2 lige store andele mellem Gudme Raaschou og SEB. Hvor hver kapitalforvalter har 2 depoter – et depot med frie midler (indgår som en del af kommunens kassebeholdning) og et depot med deponerede midler.

Frie midler:

Den samlede markedsværdi for de frie depoter ved begge kapitalforvaltere udgør ved udgangen af 2022, i alt 294,0 mio. kr. Depoterne har i 2022 givet et afkast på -9,2 % i SEB og -8,42 % i Gudme Raaschou.

Sammenligning med tidligere år:

Afkast opgjort i %

2017

2018

2019

2020

2021

2022

SEB

3,26 %

0,26 %

4,53 %

0,73 %

4,92 %

-9,20 %

Gudme Raaschou

 

 

 

1,59 %

4,81%

-8,42 %

Nordea

3,14 %

-0,50 %

4,63 %

-2,94 %

 

 

Resultatet for Nordea er i 2020 opgjort pr. 31/3. Årets resultat er ikke direkte sammenlignelige på grund af at kapitalforvalteropgaven blev overdrager fra Nordea til Gudme Raaschou pr. 1. maj 2020.

På grund af krigen i Ukraine, stigende inflation, stigende renter og energikrise m.v. har 2022 været et historisk dårlig år for investorer i alle aktiv klasser. Hovedparten af 4. kvartal var markederne dog generelt positive og det betød positive afkast for kommunens to kapitalforvaltere, men ikke tilstrækkelig til at rette op på et negativt afkast for året.

Udfordringerne fra 2022 fortsætter ind i 2023, men der kommer formentlig en vending i den negative forventningsdannelse i løbet af året. Begge kapitalforvaltere kommer dog ud med et positivt afkast allerede for januar måned.

Deponerede midler:

Den samlede markedsværdi for de deponerede midler ved begge kapitalforvaltere udgør ved udgangen af 2022, i alt 70,2 mio. kr. Depoterne har for 2022 givet et afkast på -5,61 % i SEB og -6,72 % i Gudme Raashou.

Sammenligning med tidligere år:

Afkast opgjort i %

2017

2018

2019

2020

2021

2022

SEB

2,75%

1,44%

2,69%

-0,53%

-1,70%

-5,61%

Gudme Raaschou

 

 

 

0,28 %

-0,3 %

-6,72%

Nordea

2,54%

0,31%

1,73%

-1,66%

 

 

Resultatet for Nordea er i 2020 opgjort pr. 31/3.

Aktie har været hårdere ramt på afkastet end obligationer i 2022, hvilket også afspejler sig deponeringsportefølje, hvor det negative afkast er lavere end afkastet på depotet vedrørende de frie midler. Det skyldes, at deponeringsporteføljen primært består af realkreditobligationer.

Den samlede deponeringsforpligtigelse udgør pr. 31/12 2022 70,3 mio. kr. Fordelt med 27 mio. kr. på skolerne i Skælskør, 30,5 mio. kr. på gadelys, 6,7 mio. kr. på garantistillelse, 0,3 mio. kr. på solceller og 5,8 mio. kr. vedrørende leje af moduler til Børnehaven Lillevang. 

Afrapporteringer fra kapitalforvaltere vedlægges.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 41 og 44, samt Slagelse Kommunes finansielle strategi.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

Porteføljen bliver løbende tilpasset markedet indenfor de rammer Byrådet har vedtaget i den finansielle strategi. Der er p.t. ingen anbefaling om at justere på de fastlagte investeringsrammer. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

4. Anlægsbevillinger under Økonomiudvalget (B)

Beslutning

At 1: Bevillinger til Byggemodning Korsørg Bypark syd (anlægsnr. 328) og ændring af Auditorie, Torvegade 15 (anlægsnr. 329) indstilles til byrådets godkendelse. 

Vedr. Nyt klasselokale til Hashøjskolen indstiller Økonomiudvalget, at der gives bevilling på 1,067 mio.kr. til anlæg og 0,015 mio.kr. til drift til scenarie B og at Børne- og Ungeudvalgets indstilling fra 10. august 2022 dermed følges. Scenarie B er beskrevet i nyt bilag til sagen.

Økonomiudvalget bemærker, at der kommer en sag vedr. administrative bygninger på mødet den 20/3.

Scenarie B er beskrevet i nyt bilag 3A, der er rundsendt. Bilaget lægges på sagen med referatet.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende ansøgninger om anlægsbevilling til 3 anlægsprojekter under Økonomiudvalget.

Indstilling

Centerchefen for center for Kommunale Ejendomme indstiller,

  1. at Byrådet godkender anlægsbevillingerne til følgende anlægsprojekter: Byggemodning Korsørg Bypark syd (anlægsnr. 328), Ændring af Auditorie, Torvegade 15 (anlægsnr. 329) og Nyt klasselokale til Hashøjskolen - Scenarie A (anlægsnr. 331), og at de ansøgte anlægsbevillinger finansieres af afsatte rådighedsbeløb.

Sagens indhold

Byggemodning Korsørg Bypark syd

Iht. vedtaget budget ønskes anlægsbevilling til Byggemodning Korsørg Bypark syd. Lokalplan 1253 Korsør giver mulighed for at opføre 2 tætlave bebyggelse i Korsør Bypark syd. BoligKorsør har i samarbejde med en borgergruppe, fået tilsagn om at købe og opføre et bofællesskab som almene boliger på en del af grunden. BoligKorsør forventer at købe i 2023 og opstarte byggeriet i 2024. Slagelse Kommune udfører en byggemodning af området med anlæggelse af vejadgang og sti, samt regnvandshåndteringsanlæg. Herudover betaler og etablerer Slagelse Kommune tilslutningsbidrag og tilslutningen til fremtidig forsyning af yderlig et boligområde på grunden. I alt 3,7 mio. kr. (se bilag 1.)

Ændring af Auditorie, Torvegade 15

Iht. vedtaget budget ønskes anlægsbevilling til Ændring af Auditorie, Torvegade 15. Det ønskes at øverste etage på Torvegade 15 indrettes til mellem 20-30 arbejdspladser. Formålet med at omdanne auditoriet til kontorpladser er en del af ejendomsstrategien i fht: 1) Optimering af de administrative bygninger, hvor der arbejdes på, 2) at sikre at vores bygninger og kontorarealer er udnyttet optimalt, 3) at sikre, at det er de rigtige afdelinger, der sidder i bygningerne baseret på deres arbejdsopagver og 4) at sikre at de afdelinger, der har tætte arbejdsfællesskaber sidder på samme adresse. Auditoriefunktionen flyttes til andre eksisterende mødelokaler på egnede adresser i Slagelse, blandt andet på Ny Tribune på Parkvej. I alt 1,115 mio. kr. (se bilag 2).

Nyt klasselokale til Hashøjskolen

Iht. vedtaget budget ønskes anlægsbevilling til Nyt klasselokale til Hashøjskolen - Scenarie A. Hashøjskolen kommer i nærmeste fremtid til at mangle klasselokaler, da elevantallet er stigende på Hashøjskolen på grund af boligudbygning i området. Bygningen ved siden af skolen, Brovej 3, har indtil for nylig været ramme for SFO, men SFO'en er nu flyttet over i skolens bygninger. Bygningen er ikke i god stand, men står tom og kan enten ombygges og indrettes til nyt klasseværelse. Forslaget indbefatter kun indvendige tilpasninger, der er nødvendige for at opnå tilladelse til undervisningsbrug. I alt 1,3 mio. kr. (se bilag 3).

Retligt grundlag

ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

1. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende de ansøgte  anlægsbevillinger eller bede om supplerende beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer.

2. Økonomiudvalget kan vælge at videresende de ansøgte anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag til Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Økonomiudvalget sender ansøgningen om anlægsbevillingerne til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De ansøgte anlægsbevillinger finansieres af de afsatte rådighedsbeløb i 2022 og 2023.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

Byggemodning Korsørg Bypark syd bev.nr.328

Økonomiudvalget3.700

Ændring af Auditorie, Torvegade 15 bev.nr.329

Økonomiudvalget

1.115

Nyt klasselokale til Hashøjskolen bev.nr.331

Økonomiudvalget1.300

Finansiering

Afsat rådighedsbeløb

Økonomiudvalget

6.115

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

5. Anlægsbevillinger under Drift og Teknik (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende ansøgninger om anlægsbevilling til en række anlægsprojekter under Drift og Teknik samt Havne og Færgedrift.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

  1. at Byrådet godkender anlægsbevillingerne jf. pkt. 1-7 og at det finansieres af de afsatte anlægsbudgetter.
  2. at Byrådet godkender en udgifts- og indtægtsbevilling på 6,0 mio. kr. til anlægsprojekt vedrørende Ombygning af Agersøfærge til el

Sagens indhold

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.

Der søges om anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.

Pkt.

Nr.

Anlæg

Anlægsbevilling

1

87

Asfalt og øvrige belægninger

25.000

2

182

Registrering af ledninger i LedningsEjerRegistret (LER)

250

3

239

Pulje - Stisystemer m.v.

800

4

307

Pulje - Broer og bygværker

1.200

5

308

Pulje - Renovering af fortove

1.500

6

102

Pulje - Uddybning af havneanlæg

200

7

327

Ombygning af Agersøfærge til el

18.000

Beløb i 1.000 kr.

I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse i.f.t. anlægsbevillingen for hver af de nævnte anlæg.

Pkt. 1. 87-Asfalt og øvrige belægninger

Der er afsat 25,0 mio. kr. i 2023, der disponeres til overvågning af tilstanden og vedligeholdelsesindsatser på vejnettet: hovedeftersyn, databearbejdning, udbud af forstærknings- og genopretningsarbejder, slidlagsarbejder (kørebaner og cykelstier) samt afmærkning på kørebaner, rabatregulering og kantfyld m.v.

En del af det afsatte beløb benyttes til belægnings- og slidlagsarbejde i forbindelse med større ledningsarbejder, hvor det er en fordel for kommunen at gå med i den sidste del af reetableringen.

Der søges om anlægsbevilling på 25,0 mio. kr.

Se bilag 1.

Pkt. 2. Registrering af ledninger i ledningsejerregistret (LER)

Der er afsat 0,25 mio. kr. til registrering og digitalisering i 2023 i forhold til kommunens forpligtigelser i medfør af LER-lovgivningen.

Slagelse Kommune skal som andre offentlige myndigheder sikre eksisterende ledninger registreret og indrapporteret til LER.

I 2020 er arbejdet startet op, udstyr og LER-robot er indkøbt og sat i drift. I 2023 vil en stor del af registreringen være i mål og der indarbejdes og implementeres en driftspraksis for den fortsatte registreringspraksis inkl. de mangler som ikke kommer i mål indenfor rammerne af denne pulje.

Der søges om en anlægsbevilling på 0,25 mio. kr.

Se Bilag 2.

Pkt. 3. Pulje - Stisystemer m.v.

Puljen til indsatsen på stier har i flere omgange været omprioriteret politisk og i den forbindelse også væsentligt reduceret. 
En af de større ændringer vedrørte en omplacering til virkeliggørelsen af MTB-Trailcentret på Byskovvolden i Slagelse, som blev udskilt til selvstændigt anlæg.
De tilbageværende midler prioriteres til ansættelse og aflønning af en tværgående stillingsprofil knyttet til stier og til renoveringsindsatser på Slagelse Kommunes mange stier og det store efterslæb der er herpå.

Der søges om anlægsbevilling på 0,8 mio. kr.

Se Bilag 3.

Pkt. 4. Pulje - Broer og bygværker

Den årlige pulje til broer og bygværker vedrører drift, tilsyn og eftersyn.
Halsskovbroen med tilhørende drift, betjening, el, hydraulik, forsikring og mindre udskiftninger/reparationer ligger beslag på ca. 60% af det samlede budget.
Hertil kommer drift og vedligehold af kommunens mange broer og bygværker (renhold, afvanding, mindre udbedringer i.f.t. skader, gelændere, autoværn, skråningsanlæg m.v.).
For nyligt er drift af den nye gangbro over stationen i Slagelse samt parkeringskælderen på Rådhuspladsen taget med ind i den samlede pulje af bro- og bygværksopgaver, som varetages for denne pulje.
Der udføres foruden ovenstående også generel- og særeftersyn af broerne og data vedligeholdes i et brosystem. Eftersynene danner grundlag for oplæg til politisk prioritering af de nødvendige renoveringer som broerne fra tid til anden skal gennemgå via særskilte anlægsbevillinger. Dette for at opretholde kapitalen i broerne, men også for at kunne opretholde deres vigtige funktion i infrastrukturen.

Der søges om anlægsbevilling på 1,2 mio. kr.

Se Bilag 4.

Pkt. 5. Pulje - Renovering af fortove

Puljen til renovering af Slagelse Kommunes fortove er blevet reduceret fra en årlig pulje på 3 mio. til en periode med kraftigt reduceret budget, hvilket naturligt vil få betydning for de indsatser der kan gennemføres og for den kapital der søges vedligeholdt i fortovene.
Puljen går til alle større renoveringer af længere fortovsstræk, hvor belægningen typisk er forvitret væk, har kraftige skader med ansvarspådragende opspring, ødelagt bæreevne og kantsten med tæt ved negativ lysning m.v.
Muligheden for at gå med i fælles projekter ved større opgravningsbehov for ledningsejere er reduceret kraftigt frem til bedre budgetforudsætninger bliver mulige.
Mindre udbedringer (korte stræk og enkeltfliser m.v.) varetages af driftsbudgetter på vejområdet.

Der søges om anlægsbevilling på 1,5 mio. kr.

Se Bilag 5.

Pkt. 6. Pulje - Uddybning af havneanlæg

Der er afsat en årlig pulje til at vedligeholde sejlrender ved de kommunale havne, hvor særligt Omø havn samt indsejlingen til Skælskør Havn løbende har brug for vedligeholdende indsats.
Puljen anvendes ad-hoc efter de konkrete behov og puljen udgør 200.000 årligt.

Der søges om anlægsbevilling på 0,2 mio. kr.

Se Bilag 6.

Pkt. 7. Ombygning af Agersøfærge til el

Der er afsat et netto anlægsbudget på 18,0 mio. kr. i budget 2023 til ombygning af Agersøfærgen til el. Der er behov for at få frigivet anlægsmidlerne for at kunne igangsætte projektet. Den samlede bruttoudgift for ombygningen forventes at blive på 24,0 mio. kr. Det forventes at staten, jævnfør tidligere tilsagn, bidrager med 6,0 mio. kr. fra pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Der søges derfor i samme forbindelse en udgifts- og indtægtsbevilling på 6,0 mio. kr.

Der søges om en netto anlægsbevilling på 18,0 mio. kr. (brutto 24,0 mio. kr. til udgifter og -6,0 mio. kr. til indtægter) finansieret af det afsatte anlægsbudget.

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet. Jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende de ansøgte anlægsbevillinger eller bede om supplerende beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer.
  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget kan vælge at videresende de ansøgte anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag til Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget sender ansøgningen om anlægsbevillingerne til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De ansøgte anlægsbevillinger finansieres af de afsatte anlægsbudgetter.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlæg 87. Asfalt

TPL 6.2 

 25.000

 

 

 

Anlæg 182. LED

TPL 6.2

 250

 

 

 

Anlæg 239. Stier

TPL 6.2

800

 

 

 

Anlæg 307. Broer

TPL 6.2

1.200

 

 

 

Anlæg 308. Fortove

TPL 6.2

1.500

 

 

 

Anlæg 102. Havne

TPL 6.1

 200

 

 

 

Anlæg 327. Agersøfærge

TPL 6.1

18.000

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

TPL

46.950

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.


Sagens forløb

25-01-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

6. Godkendelse af drikkevandstakster for 2023 for SK Vand A/S (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget tage stilling til, om taksterne for drikkevand for 2023 for SK Vand A/S kan godkendes.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. At Byrådet godkender taksterne for drikkevand for 2023 for SK Vand A/S.

Sagens indhold

Den 21. november 2022 godkendte bestyrelsen i SK Vand A/S taksterne for 2023, som herefter er sendt til godkendelse af Byrådet. Se bilag 1.

Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne består af et anlægsbidrag og et driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af en fast afgift samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.

Byrådet skal ved vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:

  • at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles uproportionale store formuer
  • at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige
  • at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK Vand A/S overholder det prisloft, der er fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udmeldinger om økonomiske rammer.

Den variable del af driftsbidraget for 2023 er steget 0,89 kr. pr. kubikmeter, dvs. den samlede kubikpris udgør herefter 13,87 kr. Heraf udgør statsafgiften 6,37 kr. pr. kubikmeter. Den faste afgift (det årlige abonnement) af driftsbidraget er uændret og er på 800 kr. i forhold til taksten for 2022. Priserne gælder laveste forbrugskategori, som er pr. boligenhed. Der betales efter en trappemodel, hvor det årlige abonnement afhænger af den indkøbte mængde vand, mens prisen pr. kubikmeter er ens. Anlægsbidraget, dvs. prisen for tilslutningen til vandværket, udgør 29.679,68 kr. pr. boligenhed. Anlægsbidraget består af hovedanlægsbidrag, et forsyningsledningsbidrag og et stikledningsbidrag. Alle nævnte priser er eksklusive moms. Se bilag 2.

Taksterne er fastsat på baggrund af det bagvedliggende driftsbudget, de kommende investeringer og for at overholde den udmeldte indtægtsramme for SK Vand A/S. Takstfastsættelsen hos SK Vand A/S finder sted i overensstemmelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udmelding om økonomiske rammer, jf. Vandsektorloven. Se bilag 3.

Den nuværende vandsektorlov tager udgangspunkt i en totaløkonomisk regulering. Vandsektorlovens muligheder for udjævning af taksterne inden for en reguleringsperiode er udnyttet til at sikre stabile takster. 

Retligt grundlag

Vandforsyningslovens § 53.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at godkende taksterne for 2023.
  2. Byrådet kan vælge ikke at godkende taksterne for 2023.

Byrådet kan ikke selv fastsætte andre takster end de, der er foreslået af SK Vand A/S.

Hvis taksterne ikke godkendes, skal det begrundes, og kommune og forsyning må herefter indgå i en forhandling, så der kan blive godkendt et takstblad.

Vurdering

Administrationen vurderer, at SK Vand A/S overholder gældende lovgivning og ovenstående principper og anbefaler, at taksterne kan godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takstændringer har betydning for kommunens udgifter til drikkevand.

Tværgående konsekvenser

Se pkt. ”Økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Sagens forløb

01-02-2023 Klima- og Miljøudvalget
Indstilles til byrådets godkendelse.

7. Godkendelse af spildevandstakster for 2023 for SK Spildevand A/S (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget tage stilling til, om taksterne for 2023 for SK Spildevand A/S kan godkendes.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. At Byrådet godkender taksterne for spildevand for 2023 for SK Spildevand A/S. 

Sagens indhold

Den 21. november 2022 godkendte bestyrelsen i SK Spildevand A/S taksterne for 2023, som herefter er sendt til godkendelse af Byrådet. Se bilag 1.

Byrådet skal i vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:

  • at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles uproportionalt store formuer.
  • at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
  • at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK Forsyning overholder det prisloft (indtægtsramme), der er fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Takster for spildevand

Der er i 2023 foretaget en mindre omlægning af takststrukturen, så det faste bidrag er øget mod et fald i de variable takster bl.a. for at understøtte en anbefalet omsætningsfordeling med 60 % til de variable omkostninger og 40 % til faste omkostninger.

Det faste bidrag er steget fra 613,00 kr. i 2022 til 720 kr. i 2023. Den variable spildevandstakst er reduceret fra 36 kr. pr. kubikmeter i 2022 til 35,25 kr. pr. kubikmeter i 2023. 

Takstregulering af tilslutningsbidragene er omfattet af betalingsloven "Bekendtgørelse af lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v.". Heri står, at tilslutningsbidraget reguleres årligt efter et tal, som er baseret på bygge- og anlægsomkostninger. Reguleringstallet er udarbejdet af Danmarks Statistik. For 2023 er reguleringen 11%, hvorfor tilslutningsbidraget for en boligenhed stiger fra 53.825,60 kr. (2022) til 59.746,09 kr. (2023).

Alle nævnte priser er ex. moms.

Særbidrag (opkræves for særligt forurenet spildevand) opkræves a conto og fastsættes ud fra realiserede omkostninger i 2023. Disse kan først opgøres, når 2023 er afsluttet. Beløbet opkræves kun en gang i slutningen af året. Taksterne vil derfor være tilrettet før næste opkrævning.

Koncentrationsgrænser for, hvornår der skal betales særbidrag, samt taksten i kr./kg for de enkelte stoffer ses i bilag 2.

Vejbidraget for kommune- og statsveje opkræves iht. Betalingsvedtægten. Den forventede omsætning afhænger her af de realiserede anlæg. Vejbidraget på 6 % i 2023 er uændret i forhold til 2022.

Takster for Tømningsordningen

Tømningsordningen gælder for ejendomme i det åbne land og sommerhusområder, som ikke er kloakeret. Disse ejendomme skal én gang om året have tømt deres samletank eller bundfældningstank. Endvidere gælder tømningsordningen for fedtudskillere. Taksterne under tømningsordningen indeksreguleres i 2023 i forhold til slamsugning, hvilket medfører en stigning i taksterne med 10 % i forhold til 2022.

SK Spildevand A/S opkræver med de nye takster i 2023 ca. 2 mio. kr. mere end den indtægtsramme, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastsat i prisloftet. Se bilag 3.

Retligt grundlag

Den 1. juli 2009 trådte Vandsektorloven i kraft (Lov nr. 469 af 12. juni 2009). Med loven blev Forsyningssekretariat under Konkurrencestyrelsen oprettet. Forsyningssekretariatet fastsætter hvert år en indtægtsramme for, hvor mange penge SK Spildevand A/S må opkræve fra forbrugerne.

Kommunens godkendelse af kubikmetertakst og faste bidrag for spildevand sker efter betalingslovens § 3 (LBK nr. 1775 af 2. september 2021). Kubikmetertakster og faste bidrag skal godkendes hvert år.

Takstregulering af tilslutningsbidragene er omfattet af betalingslovens § 2 stk. 9: Tilslutningsbidraget jf. stk. 2 og 3 reguleres årligt efter et af Danmarks Statistik udarbejdet reguleringstal baseret på bygge- og anlægsomkostninger.

Handlemuligheder

Byrådet kan vælge enten at godkende, eller ikke at godkende taksterne for 2023 for anlægs- og driftsbidragene for spildevand og tømningsordningen.

Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling med SK Forsyning A/S om at nå til enighed om taksterne.

Byrådet kan ikke selv fastsætte taksterne.

Vurdering

De fremlagte takster vurderes ikke at stride imod de ovenfor anførte principper, som Byrådet skal tilse i forbindelse med godkendelsen af takstbladet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Takst- og bidragsændringer har betydning for kommunens udgifter til afledning af spildevand.

Tværgående konsekvenser

Se pkt. ”økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

01-02-2023 Klima- og Miljøudvalget
Indstilles til byrådets godkendelse.

8. Anmodning om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue (B)

Beslutning

At 1: Handlemulighed A indstilles til byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at Slagelse Kommune skal imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Kommunalisering er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet beslutter at Slagelse Kommune imødekommer anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue (handlemulighed A). 

 

Sagens indhold

Den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue har rettet henvendelse til Center for Børn og Unge med anmodning om kommunalisering (bilag 1).

Uddrag fra anmodningen

"Vi har det seneste år haft et meget tæt samarbejde med kommunen angående vores alvorlige problemer med skimmelsvamp i vores bygning, og det nu er blevet besluttet at kommunen vil bygge en helt ny institution til os. I den anledning finder vi det formålsløst fortsat at eje vores grund og bygning på Rosenlunden i Kirke Stillinge. Vi ønsker derfor at overdrage grunden og bygningen til Slagelse kommune i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse.

(...) Vi vurderer at vi bliver en meget attraktiv børnehave på grund af helt nye bygninger, ny legeplads etc., samt på grund af den unikke placering vi får i lokalområdet, når vi bliver meget tæt integreret med Stillinge skole på grund af vores nye placering. Stillinge Børnehave og Vuggestue har derfor en stor berettigelse i lokalområdet fremover, og det ser vi også bedst styrket gennem at være en kommunal institution."

Bestyrelsen for Stillinge Børnehave og Vuggestue begrunder deres anmodning om at blive kommunaliseret i det forhold at de, grundet udfordringer med bygningsmassen samt dertilhørende genhusninger, har oplevet et faldende børnetal. Et faldende børnetal, som gør det vanskelligt for dem at opretholde en økonomisk bæredygtighed i de nuværende rammer.

Byrådet traf den 28. november 2022 beslutning om at opføre en ny institution til at huse Stillinge Børnehave og Vuggestue. Sagen var på som et lukket punkt. Af en pressemeddelelse udsendt af Slagelse Kommune 2. december 2022  fremgår det, at institutionen skal opføres nord for Stillinge Skole - og forventes klar til brug i foråret 2024 (se bilag 2).  

Indtil den nye institution kan tages i brug, har Stillinge Børnehave og Vuggestue midlertidigt fået stillet lokaler til rådighed i bygningen, hvor Stillinge Skoles administration har til huse. Disse midlertidige lokaler tages i brug i løbet af 1. kvartal 2023.

Genhusning og byggeplaner er uafhængige af spørgsmålet om kommunalisering.

 

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven foreskriver, at kommunerne har ansvaret for dagtilbud. Vedtægt for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue foreskriver, at Slagelse kommune skal godkende den selvejende institutions nedlæggelse samt godkende, at institutionen bliver kommunal.

 

Handlemuligheder

I forhold til den modtagne anmodning om kommunalisering af Stillinge Børnehave og Vuggestue, har Byrådet følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

  2. Byrådet kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke vil imødekomme anmodning om kommunalisering af den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Handlemulighederne defineres helt overordnet af behovet for de pladser, der i dag er i Stillinge Børnehave og Vuggestue.

Enten har Slagelse Kommune brug for de pladser, der fysisk er placeret i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed A), eller også har Slagelse Kommune ikke brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue (jf. handlemulighed B).

Sidstnævnte forudsætter at andre eksisterende selvejende eller kommunale daginstitutioner har fysisk plads til Stillinge-børnene inden for de fysiske rammer, disse institutioner nu har.

Handlemulighed A - Slagelse Kommune har brug for pladserne
Indebærer at Stillinge Børnehave og Vuggestue ikke længere vil være selvejende, men kommunaliseret.

Kommunaliseringen er betinget af en efterfølgende godkendelse fra Civilstyrelsen, som har en sagsbehandlingstid på ca. 6 måneder. Hvis Byrådet godkender anmodningen om kommunalisering, forventes Stillinge Børnehave og Vuggestue derfor at kunne overgå til at blive en kommunal institution pr. 1. september 2023. 

I forbindelse med ansøgning om kommunalisering og opsigelse af driftsoverenskomsten skal der finde et økonomisk opgør sted, således at der gøres op med alle rettigheder og forpligtelser parterne imellem efter driftsoverenskomstens ophør.

Slagelse Kommune overtager driften og bygninger hertil (vederlagsfrit).

Handlemulighed B - Slagelse Kommune har ikke brug for pladserne

Såfremt Slagelse Kommune ikke har brug for pladserne i Stillinge Børnehave og Vuggestue, er den logiske konsekvens, at driftsoverenskomsten snarest bliver opsagt, og at forældrene tilbydes plads i eksisterende kommunale og selvejende daginstitutioner.

 

Vurdering

Hvis Stillinge Børnehave og Vuggestue nedlægges og pladserne, der i dag er fysisk til rådighed i Stillinge Børnehave og Vuggestue forsvinder, vil det være muligt at tilbyde forældre med børn i Stillinge Børnehave og Vuggestue en anden plads i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har forsyningsforpligtigelsen og kan overholde pladsgarantien jf. dagtilbudsloven.

Det skal dog understreges, at der ikke er garanti for, at der kan tilbydes plads i familiernes nærområde.

Det er administrationens vurdering, at der er behov for lokalt at bevare de pladser, som er knyttet til Stillinge Børnehave og Vuggestue. Daginstitutionen er en ud af to i Stillingeområdet. Den anden er Askehavegård, der er en privat daginstitution, som Slagelse Kommune ikke har anvisningsret til.

Det er endvidere administrationens vurdering, at en kommunalisering vil være den bedste måde for Stillinge Børnehave og Vuggestue og Slagelse Kommune at sikre en fremadrettet bæredygtig drift.

Overtagelse af ejendommen fra den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue, med henblik på efterfølgende salg og udbygning af den lokale dagtilbudskapacitet strider ikke imod ejendomsstrategiens principper.

Det er tidligere vurderet af KL, at det ikke vil være i overensstemmelse med dagtilbudsloven og lovligt i øvrigt, hvis Slagelse Kommune overtager personale og drift, mens den selvejende institution lever videre, nu kun som ejendomsejer.

Heller ikke for den selvejende institution Stillinge Børnehave og Vuggestue vil det være i overensstemmelse med vedtægterne og fondslovgivningen at overlade personalet og driften til kommunen. En sådan konstruktion, hvor kommunen reelt har arbejdsgiver- og driftsansvaret/det økonomiske ansvar, vil meget nemt kunne blive opfattet som en omgåelse af Civilstyrelsens permutationsmyndighed (permutationsmyndighed er myndigheden til at godkende væsentlige vedtægtsændringer, også i fonde der i øvrigt er undtaget fra fondsloven, fx som i dette tilfælde på grund af driftsoverenskomsten).

Ovenstående betyder, at det ikke er muligt for Slagelse Kommune at overtage driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue, før der enten er indgået aftale om kommunalisering, eller den selvejende institution har nedlagt sig selv.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis anmodningen om kommunalisering bliver imødekommet (handlemulighed A), ser de økonomiske og personalemæssige konsekvenser ud som følger:

Slagelse Kommune vil med virkning fra 1. september 2023 overtage driften af institutionen og et årligt driftsbudget på godt 4,5 mio. kr. inkl. bygningsdrift og regnskabsføring, samt værdien af grund/bygninger, som pr. 31. december 2022, der regnskabsteknisk er opgjort til at udgøre 987.203 kr. (jf. bilag 3). 

Drift 2022
Ultimo 2022 stod Stillinge Børnehave og Vuggestue til at have et forventet merforbrug på 400.000 kr. Derfor har de, som en del af budgetopfølgning 4 (2022) udarbejdet en handleplan, med henblik på at nedbringe merforbruget i 2023. 

Det endelige regnskab for 2022 (bilag 3) viser, at de kommer ud af 2022 med et merforbrug på 188.384 kr. De vil forsat skulle følge denne handleplan, frem til de overgår til at blive en kommunal institution.

Såfremt anmodningen om kommunalisering imødekommes, vil Stillinge Børnehave og Vuggestue desuden skulle tage imod det tilbud de har fået primo november 2022, om at overgå til kommunal administration ift. løsning af økonomi-, løn og HR-opgaver. Dette vil give Slagelse Kommune en mulighed for at understøtte institutionen og følge institutionens økonomi frem mod kommunaliseringen.

Status pr. 31. december 2022

Der var pr. 31. december 2022 finansielle aktiver for 666.267,19 kr. (bankbeholdning) og Anlægsaktiver for 1.044.991,27 kr. Aktiverne udgør i alt 1.711.258,46 kr.

Der er pr. 31/12 2022 kortfristet gæld for 641.254,15 kr. og en egenkapital på 1.070.004,31 kr.  

Selvejende institutioner med driftsoverenskomst bliver optaget i kommunens regnskab og der vil blive udarbejdet regnskab for perioden indtil kommunens overtagelse.

Personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommunes overtagelse af driften af Stillinge Børnehave og Vuggestue er en virksomhedsoverdragelse i henhold til Lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.

Det betyder blandt andet, at Slagelse Kommune indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser over for de medarbejdere, der er ansat pr. 1. september 2023.

Der er pr. 1. december 2022 10 fastansatte medarbejdere i Stillinge Børnehave og Vuggestue

Ledelsen varetages på nuværende tidspunkt af den konstituerede leder i Stillinge Børnehave og Vuggestue. Stillingen som leder skal slås op - så der kan blive etableret permanent ledelse hurtigst muligt i forbindelse med en kommunalisering.

Bygningsdrift samt rengøring

Den del af Stillinge Børnehave og Vuggestues budget, som vedrører bygningsdrift samt rengøring skal i forbindelse med kommunaliseringen flyttes fra Børne- og Ungeudvalget til Center for Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget.

Udgifter til tinglysning, konsulent m.m. i forbindelse med overtagelse af institutionen afholdes af Slagelse Kommune.     

 

Tværgående konsekvenser

Økonomiudvalget skal orienteres, hvis ejendommen Rosenlunden 5, Kirke Stillinge overdrages til Slagelse Kommune og bliver en del af Slagelse Kommunes Ejendomsportefølje.  

 

Sagens videre forløb

Afhængig af Byrådets beslutning vil Afdeling for Dagtilbud bistå bestyrelsen i Stillinge Børnehave og Vuggestue med den videre godkendelsesproces ved Civilstyrelsen. Byrådet vil blive orienteret, når der foreligger svar fra Civilstyrelsen.

Sagens forløb

07-02-2023 Børne- og Ungeudvalget
At 1: Udvalget anbefaler handlemulighed A

9. Forskønnelse af tunnel under Slagelse Station (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal godkende udgifts- og indtægtsbevilling til forskønnelse af tunnel under Slagelse Station. Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget udpege en politisk repræsentant til styregruppen for projektet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender en udgifts- og indtægtsbevilling på 900.000 kr. til forskønnelse af tunnel under Slagelse Station samt omplacering af allerede afsatte midler. 

2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget udpeger en politisk repræsentant til styregruppen for projektet.

Sagens indhold

Budget og ejerskab

I punkt 13 i budgetaftalen 2019-2022 fremgår følgende:

13. Parterne ønsker øget fokus på forskønnelse af vores byer og landsbyer. Forvaltningen skal derfor igangsætte en proces, hvor der sammen med borgerne udarbejdes forslag til yderligere tiltag til forskønnelse i hele kommunen, herunder en tiltrængt forskønnelse af tunnelen under banelegemet på Slagelse Station i samarbejde med DSB/Banedanmark evt. ved at inddrage lokale kunstnere eller andre lokale kræfter, der kan sætte lokalt præg på og forskønne tunnelen. Samlet afsættes der i hvert budgetår yderligere 0,5 mio. kr. i 2020 stigende til 1,0 mio. kr. i 2021 og 2022 til generel fokus på forskønnelse.

På denne baggrund har administrationen i samarbejde med Slagelse Forskønnelsesselskab søgt og fået 850.000 kr. fra Statens Kunstfond til forskønnelse af tunnelen gennem et samarbejdsprojekt omkring kunst i det offentlige rum. Projektet finansieres med 150.000 kr. fra pulje til Forskønnelse af byer og landsbyer jf. punkt 13 i budgetaftalen 2019-2022. Forskønnelsesselskabet har givet tilsagn om yderligere 50.000 kr. til projektet. Ansøgningen kan læses i Bilag 1.

Derudover er der sendt en ansøgning til Trelleborgfonden om yderligere 100.000 kr., som der kan forventes svar på i begyndelsen af april. Projektet kan realiseres med de midler, der nu er afsat, men det undersøges, om der er muligheder for yderligere finansiering gennem lokale samarbejdspartnere og andre fonde.

Slagelse Kommune er ejer at tunnelen. Banedanmark er samarbejdspartner og har givet accept af muligheden for kunstnerisk forskønnelse med nogle få praktiske forbehold. Slagelse Kommune har ansvar for vedligeholdelse og eventuel drift af et kommende kunstværk.

Organisering og styregruppe

Projektejer er Slagelse Kommune. Projektet er forankret i Studieby Slagelse, fordi tunnelen er den primære adgang til det nye campusområde sammen med den nye stationstrappe. Projektledelsen ligger hos kommunens studiebykonsulent. Tilskudsbrev og Statens Kunstfonds vejledning til samarbejdsprojektet er beskrevet i Bilag 2. Statens Kunstfond anbefaler, at der vælges en politisk repræsentant til styregruppen. Administrationen foreslår, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler en politisk repræsentant fra udvalget til Byrådets udpegning. Visualisering af forslag til organisering og estimeret tidsplan baseret på Statens Kunstfonds vejledning fremgår i Bilag 3.

Ansøgningen er blevet til på baggrund af input fra en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra de videregående uddannelsesinstitutioner, studerende, Business Slagelse, Slagelse Forskønnelsesselskab og relevante samarbejdspartnere internt i kommunen. Denne gruppe har udarbejdet følgende kerneværdier i forbindelse med forskønnelse af tunnelen:

  • Et blivende værk.
  • Tryghed (fx lys og overvågning).
  • Byens velkomst og afsked (æstetik og kobling til campus, bymidte og uddannelsesfirkanten – evt. kernefortælling / branding).
  • Kvalitet: Professionelt, højt ambitionsniveau - eksperimentere med nutidens udtryksformer (lys i Kolding, materialer for at vise mangfoldighed eller lyd).
  • Hærværks-sikkert (tag politiet til råds ift. det, overvågning).

Alle relevante samarbejdspartnere vil naturligvis så vidt muligt blive inddraget i den videre proces og i kunstprojektet.

Retligt grundlag

Indtægts- og udgiftsbevillinger skal godkendes politisk i henhold til kommunens kasse- og regnskabsregulativ.

Kommunalfuldmagtsreglerne er en samlet betegnelse for de uskrevne regler (grundsætninger) om kommunernes ulovbestemte opgaver. Kommunen kan lovligt efter kommunalfuldmagten varetage opgaver, der har til formål generelt at forskønne kommunen samt fremme bosætning, uddannelse og erhverv.

Handlemuligheder

A. For at projektet kan igangsættes, kan Byrådet godkende en udgifts- og indtægtsbevilling til projektet ”Forskønnelse af tunnel under Slagelse Station”.

B. Byrådet kan desuden vælge at udpege en politisk repræsentant til styregruppen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender en udgifts- og indtægtsbevilling, og at der udpeges en politisk repræsentant til styregruppen for samarbejdsprojektet med Statens Kunstfond og foreslår, at det evt. bliver en repræsentant fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget for at sikre sammenhæng med kommunens øvrige kulturindsatser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser, da økonomien kommer fra en eksisterende pulje afsat til formålet samt ekstern finansiering. Projektet er forankret under Økonomiudvalget, og der søges derfor omplaceret 150.000 kr. fra pulje til forskønnelse under Drift og Teknik (TPL). Derudover søges en udgifts- og indtægtsbevilling på 900.000 kr. til midler fra Statens Kunstfond og Forskønnelsesselskabet.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

Drift - udgiftsbevilling

1.2 Adm.

1.050

 

Drift - indtægtsbevilling

1.2. Adm.

-900

 

 

Pulje til forskønnelse

6.2 Drift og Teknik

-150

 

 

Finansiering

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Projektet er et tværgående samarbejde. 

Sagens videre forløb

Såfremt indtægts- og udgiftsbevillingen godkendes, vil Byrådet, når kunstneren er udvalgt og har afleveret skitse og budget, modtage en sag om godkendelse af kunstprojektet. Forventeligt vinter 2023/2024.

Sagens forløb

02-02-2023 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse

At 2: Det indstilles til Byrådet at lade Troels Brandt (B) udpege som politisk repræsentant til styregruppen. 

10. Udmøntning af første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

(F) stemte imod og peger i stedet på model 3.


Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget og Økonomiudvalget godkende udmøntning af besparelse på 4,8 mio. kr. grundet aftalen om ret til tidlig pension.

 

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

  1. at Byrådet godkender administrationens anbefaling til fordeling af finansiering af aftalen om ret til tidlig pension mellem Ungeområdet med tre mio. kr. og Jobcentret med 1,8 mio. kr.

 

Sagens indhold

Som led i aftalen om ret til tidlig pension, også kaldet Arnepensionen, er det politisk besluttet, at der årligt skal findes besparelse på beskæftigelsesindsatsen svarende 300 mio. kr. i 2022, 750 mio. kr. i 2023 og 1,1 mia. kr. fra 2024. ”Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen” er vedtaget og tilvejebringer en årlig besparelse på 371 mio. kr. Aftalen er vedhæftet som bilag 1.

Dele af denne aftale er udmøntet på beskæftigelsesområdet i Slagelse Kommune, men der udestår en beslutning om 4,8 mio. kr., der omhandler den del i aftalen der hedder ”En styrket og forenklet ungeindsats”. Besparelsen er en følge af færre proceskrav til uddannelseshjælpsmodtagere. Hvor der tidligere max måtte være 4 uger mellem hvert tilbud, kan der nu være op til 4 måneder mellem hvert tilbud.

På ungeområdet har man i dag et budget på 14,1 mio. kr. til beskæftigelsesindsats til unge på uddannelseshjælp. Midlerne dækker både lønninger til indsatsmedarbejdere og køb af indsatser. En reduktion på 4,8 mio. kr., vil betyde en besparelse på ca. 34 %. Ungeområdet har ifølge en Mploy rapport fra 2020 ca. 16% færre midler til rådighed end et benchmark bestående af 19 øvrige kommuner. Det vil derfor ramme Slagelse forholdsmæssigt hårdere end den gennemsnitlige kommune at udmønte den fulde besparelse på ungeområdet.

Der er mulighed for, at man politisk vælger at udmønte besparelsen anderledes end der lægges op til i lovgivningen. Det betyder, at man politisk ville kunne vælge at udmønte hele eller dele af besparelsen på et andet område inden for udvalget, man ville kunne anbefale at udmønte hele eller dele af besparelsen på et andet udvalgsområde eller man ville kunne anbefale en kassefinansieret tillægsbevilling.

Ift. en hel eller delvis udmøntning på et andet område end ungeområdet inden for udvalgets ramme, fx på beskæftigelsesindsatsen på voksenområdet, er det væsentligt at bemærke, at dette område har 17-18% færre midler til rådighed end et benchmark bestående af 19 øvrige kommuner. Derudover skal der ved ”anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen”, som udmøntes fra 2023 og frem findes ca. 10 mio. kr. yderligere, som i høj grad peger mod beskæftigelsesindsatsen på voksenområdet.

For at sikre et fortsat fokus på unge på uddannelseshjælp og undgå, at de forbliver langvarigt på forsørgelse, foreslår ungeområdet og jobcentret en fordelingsmodel, der tilgodeser begge områder. Fordelingen understøtter samtidig, at der findes finansiering på beskæftigelsesindsatsen, som lovgivningen foreskriver. Derfor anbefaler administrationen, at ungeområdet bidraget med 3 mio. kr. og voksenområdet (jobcentret) med 1,8 mio. kr. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende fordelingsmodel, hvor ungeområdet bidrager med 3 mio. kr. og Jobcentret bidraget med 1,8 mio. kr. For begge områder er der tale om den ordinære beskæftigelsesindsats.
  2. Beslutte at følge den finansiering der er lagt op til via lovgivningen, hvor de fulde 4,8 mio. kr. findes på Ungeområdets beskæftigelsesindsats.
  3. Beslutte en anden fordeling, hvor andre områder af kommunen bidrager til finansiering

 

Vurdering

Administrationen vurderer det mest hensigtsmæssigt at voksenområdet (Jobcentret) også bidrager til finansiering, da det, i fald at ungeområdet skæres for hårdt, vil betyde at de unge er i risiko for at blive langvarige.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En besparelse på beskæftigelsesindsatsen vil kunne betyde at flere er i risiko for ikke at modtage den hjælp de har brug for ift. at komme i uddannelse eller beskæftigelse og dermed blive selvforsørgende.

Besparelsen kan have personalemæssige konsekvenser, da man både i Ungeenheden og i Jobcentret har ansatte der arbejder med indsatser.

 

Besparelsens konsekvenser specifikt for Ungeområdet

Politikkerne har med budgetaftalen for 2023-2026 godkendt en investeringscase for den beskæftigelsesrettede indsats på ungeområdet. Aftalen indeholder at Ungeenheden trækker indsatser hjem for 3 mio. kr. suppleret med 2 mio. i tillægsbevilling fra Byrådet til brug for etablering af eget Ungeguide korps. Investeringscasen tager afsæt i en målsætning om at 65% af de unge i Ungeguideforløb kommer i uddannelse, så der indfries en besparelse på 7,2 mio. kr.  Uddannelse eller beskæftigelse er en vigtig beskyttelsesfaktor, særligt for udsatte og sårbare unge, og et vigtigt skridt i vejen mod en selvstændig og selvforsørgende voksentilværelse.

Hvis Ungeenheden pålægges at udmønte den fulde eller dele af besparelsen ifm. aftalen om retten til tidlig pension, vil det medføre, at der ikke kan etableres et korps af Ungeguides, eller at korpset reduceres, hvorfor det vil blive vanskeligt at imødekomme de politiske målsætninger på beskæftigelsesområdet som indgår i budgetaftalen for 2023-2026.

Et scenarie, hvor Ungeenheden skal spare de fulde 4,8 mio. kr. vil medføre, at der ikke kan etableres et korps af Ungeguides, idet investeringscasen på hjemtagelse af indsatser til 3 mio. kr. samt tillægsbevillingen fra Byrådet på 2 mio. vil skulle dække besparelsen. Hvis den nuværende beskæftigelsesindsats ikke reduceres markant, vil dette scenarie ydermere medføre et forventet merforbrug på området.

Et scenarie, hvor ungeområdet bespares med 3 mio. kr. vil medføre, at Ungeguide korpset reduceres til 3-4 medarbejdere, og dermed alene etableres ud fra den tillægsbevilling på 2 mio. kr. som Byrådet har tilført. Ud fra målsætningen om, at 65% af de unge ved hjælp af indsatsen fra en Ungeguide hjælpes i beskæftigelse, vil scenariet med besparelsen på 3 mio. give et nettoprovenu på 1,3 mio. kr., mens en mindre succesrate på eksempelvis 50% vil give et provenu på 540.000 kr. Som i ovenstående scenarie, vil der også her skulle være et fokus på at tilpasse nuværende praksis og serviceniveau, således de politiske besparelser på området indfris.

For at gøre besparelseskonsekvenserne mere overskuelige, opstilles herunder skematisk:

Besparelsens værdi

Økonomisk konsekvens

Borgerrettet konsekvens

Udmøntning af besparelse på 4,8 mio. kr. i Ungeenheden.

Ungeenheden vil ikke kunne etablere Ungeguidekorps.

En høj andel af Ungeenhedens målgruppe vil opleve ikke at få en beskæftigelsesrettet indsats, hvilket med stor sandsynlighed medføre øget mistrivsel og udsathed hos de unge og dermed minimere deres muligheder for uddannelse og beskæftigelse og en selvforsørgende voksentilværelse.

Udmøntning af besparelse på 3 mio. kr i Ungeenheden.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguidekorps bestående af 3-4 medarbejdere som følger af investering på 2 mio. kr. fra Byrådet.

Ungeenheden vil kunne have en samlet caseload på ca. 56 unge (fremfor de planlagte 160) og selv med en høj succesrate, vil det blive svært at tjene investeringen ind.

Flere unge med behov vil stå uden indsats, hvilket kan medføre øgede udfordringer med at få unge på kanten ind i uddannelse og beskæftigelse, hvilket vil medføre at flere unge ikke bliver selvforsørgende.

Ungeindsatserne vil blive prioriteret til de unge 15-25 årige (jf. Lov om Kommunal Unge Indsats), og aldersgruppen 25-30 vil dermed blive nedprioriteret, hvilket vil medføre, at flere unge vil forblive i ydelsessystemet – også efter det 30. år.

Hvis Ungeenheden skal bespare 1,5 mio. kr.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguidekorps på i alt 6-7 medarbejdere. Det vil medføre et caseload på ca. 104 sager.

Dette vil medføre et bedre afkast på investeringen. 6,5 medarbejder vil – ved en succesrate på 65 % - medføre et nettoprovenu på ca. 4 mio. kr.

Ungeenheden vil i højere grad kunne prioritere både de 15-25-årige (jf. Lov om Kommunal Unge Indsats) og de over 25-årige og vil dermed i højere grad kunne standse fødekæden af unge der ikke kommer i gang med ungdomsuddannelse efter grundskole og få de ældre unge ind på uddannelses- og beskæftigelsessporet.

Hvis Ungeenheden holdes fri for besparelse.

Ungeenheden vil kunne etablere et Ungeguide korps på ca. 10 medarbejdere som planlagt, med et medfølgende caseload på ca. 160 unge. Dermed vil den oprindelige investeringscase kunne indfris med et forventet provenu på 7,2 mio. kr.

Langt flere unge vil komme i uddannelse og beskæftigelse. Ungeenheden vil kunne etablere et slagkraftigt korps, der både kan sikre målrettede og relevante indsatser til Ungeenhedens samlede målgruppe, dvs. for de 15-25 årige og for de over 25 årige. Ungeenheden vil kunne etablere et korps med flere forskellige fagligheder, så der både kan lave individuelt tilrettelagte indsatser og gruppebaserede indsatser.

 

 

 

Besparelsens konsekvenser specifikt for Voksenområdet (Jobcentret)

I forbindelse med budgetforliget for 2023-2026 blev jobcentret pålagt flere besparelser;

  • 1 mio. kr. på den aktive indsats i 2023
  • 1,5 mio. kr., i 2023 stigende til 3 mio. kr. i 2024 på økonomiudvalgets ramme
  • At finde hovedparten af 3 mio. kr. på egen ramme til en indsats med fokus på transportbranchen

I forbindelse med anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen pålægges jobcentret forventeligt flere besparelser;

  • 5,2 mio. kr. årligt på indsatser
  • 5,3 mio. kr. årligt på myndighed under Økonomiudvalgets ramme

Besparelser, der allerede er pålagt området i forbindelse med budgetforliget, har betydet, at der er søgt uansøgt afsked med 6 medarbejder og nedlagt flere vakante stillinger.

De kommende besparelser som følge af finansieringen af arnepensionen (fra 2024 og frem) vil få betydelige konsekvenser, hvis den udmøntes sådan som den er tiltænkt – på Jobcentret.

Yderligere besparelser på området vil have stor konsekvens for den indsats borgerne kan modtage i Jobcentret. Samtidig vil det kunne betyde at det ikke er muligt at overholde lovgivning i forhold til indsatser og samtaler, hvorefter man i værst tænkelige scenarie kan risikere at blive omfattet af skærpet statsligt tilsyn.

I nedenstående er opstillet konsekvenserne for de 3 scenarier administrationen har opstillet

Besparelsens værdi

Økonomisk konsekvens

Borgerrettet konsekvens

Hvis Jobcentret skal bespare 4,8 mio. kr.

4,8 mio. kr. svarer ca. til halvdelen af hvad der bruges på indsatsen til den samlede aktivitetsparate målgruppe, som består af ca. 900 borgere.

Her vil det være nødvendigt at nedlægge stillinger og det vil derfor også have en direkte personalemæssig konsekvens.

Flere – op til 300 borgere, vil årligt ikke modtage den indsats de har krav på og som skal hjælpe dem videre eller tættere på selvforsørgelse.

Der vil sandsynligvis være tale om at alle målgrupper vil blive berørt.

Det vil være en umulig opgave at bremse udviklingen mod førtidspension, som i sig selv udgør en signifikant velfærdspolitisk og budgetmæssige udfordring i de kommende år

Hvis Jobcentret skal bespare 1,8 mio. kr.

Der vil være behov for en undersøgelse af hvordan besparelsen kan udmøntes bedst muligt.

Det vil givet være muligt i første om gang at opnå besparelsen uden uansøgt afskedigelser.

Borgere vil i mindre grad blive berørt. Men det vil have en betydelig konsekvens, hvor op mod 100 borgere ikke umiddelbart vil modtage en aktiv indsats.

Det vil blive betydeligt vanskeligere at bremse udviklingen mod førtidspension.

Hvis Jobcentret holdes fri for besparelse.

Jobcentres budgetter vil fortsat være under pres med de kommende besparelser, som følge af anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

Ingen konsekvens

 

Besparelsen vil tilgå kassen, hvor den skal dækkes den mindreindtægt der vil være på baggrund af den ændrede lovgivning.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

02.01 og 02.03

 

 

-4.800

 

-4.800

 

-4.800

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

4.800

 

4.800

4.800

 

Tværgående konsekvenser

Den tværgående konsekvens afhænger af hvilken handlemulighed, der besluttes til finansiering.

 

Sagens videre forløb

Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres i 2023 om konsekvenserne af anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Administrativ bemærkning pr. 19. januar 2023

Den nye regering har tilsluttet sig Anden delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Aftalen forventes at blive udmøntet i to lovforslag. Første lovforslag indeholder bl.a. forslag om mere målrettede tilbud, udvidet mulighed for samtaler over video eller telefon samt forenklinger af administrative krav. Det forventes pt., at lovforslaget fremsættes 25. januar og træder i kraft 22. marts 2023. Den forventede økonomiske konsekvens i 2023 for voksenområdet vil være ca. 3,6 mio. kr. Fra 2024 vil konsekvensen være ca. 10-11. mio., hvoraf minimum 90 % forventes at tilfalde voksenområdet.

En analyse af arbejdsmarkedsområdet fra 2020 udarbejdet af Mploy (senere BDO) viste, at Slagelse Kommune anvendte 12% af det samlede budget på den virksomhedsrettede indsats. I gennemsnit brugte de 19 sammenligningskommuner 11% på den virksomhedsrettede indsats. I sammenligningen er der dog ikke taget højde for, at Slagelse på daværende tidspunkt havde 17% færre midler til det samlede beskæftigelsesområde set ift. gennemsnittet blandt sammenligningskommunerne.

Sagens forløb

01-12-2022 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

At 1: Jane Dahl (C) fremsatte følgende ændringsforslag til At 1: Fordelingen af besparelsen besluttes af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget i første kvartal af 2023. Forud herfor ønsker udvalget, at der udarbejdes en analyse, som giver overblik over de virksomhedsrettede indsatser, så udvalget i så stor udstrækning som muligt kan prioritere og understøtte, at virksomhederne har den arbejdskraft, de har behov for. Samt at der i alle indsatser arbejdes med at understøtte vejen til job, selvforsørgelse eller uddannelse i videst mulige omfang.

For stemte 5: (C), (V) og (A)

Ændringsforslaget blev godkendt.


02-02-2023 Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

11. Sagsbehandlingstider (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.


Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri. 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister. 

 

Sagens indhold

Efter indstilling fra Socialudvalg og Økonomiudvalg godkendte Byrådet den 28. november 2022 de reviderede sagsbehandlingsfrister i Center for Handicap og Psykiatri gældende fra den 1. januar 2023. 

Danske Handicaporganisationer(DH) har efterfølgende påpeget, at sagen har stor betydning for borgerne og at sagen skulle have været sendt til høring i Handicaprådet. Administrationen er enig i, at sagen skulle have været i høring i Handicaprådet og ligeledes i Rådet for Socialt Udsatte.

Sagen fremsendes derfor til genbehandling efter sagen har været til høring i rådene. 

Baggrund

Socialudvalget blev på udvalgets møde den 4. maj 2022 orienteret om de aktuelle sagsbehandlingstider i Center for Handicap og Psykiatri: Socialudvalget ønskede på den baggrund at få forelagt en beslutningssag om reviderede sagsbehandlingsfristerne med indstilling til Byrådets godkendelse.

Kommunen er juridisk forpligtiget til at offentliggøre de politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister på socialområdet på kommunens hjemmeside, så det altid er offentligt kendt, hvor lang sagsbehandlingstid borgerne kan forvente i de sagerne. 

De nuværende offentliggjorte sagsbehandlingstider har ikke været revideret i 7 år.

Grundet stor sagsmængde, indhentelse af dokumentation hos læger og samarbejdspartnere og sagskompleksitet hos den enkelte sagsbehandler kan Center for Handicap og Psykiatri ikke overholde de nuværende sagsbehandlingsfrister.  

Der er derfor ikke overensstemmelse mellem de nuværende oplyste sagsbehandlingstider på kommunens hjemmeside og de reelle sagsbehandlingstider, som borgerne oplever. Det medfører utilfredshed hos borgerne, og deraf klager over for lang sagsbehandlingstid.

Med de foreslåede reviderede sagsbehandlingsfrister vil Slagelse Kommune i forhold til de omkringliggende kommuner og kommuner af samme størrelse have sagsbehandlingsfrister, der er i den høje ende, men de vil ikke være de længste. Dette fremgår af skemaet nedenfor i forhold til udvalgte paragraffer. Det skal i den sammenhæng ligeledes bemærkes, at det ikke kan vides om sagsbehandlingsfristerne overholdes i de øvrige kommuner. 

KommuneSocialpædagogisk støtte § 85Kontanttilskud og BPA §§ 95 og 96Midlertidigt og længerevarende botilbud §§ 107 og 108
Kalundborg45 dage90 dage60 dage
Odsherred4 uger26 uger24 uger
Holbæk6 uger3/20 uger16 uger
Sorø12 uger16 uger26 uger
Næstved60 hverdage80 hverdage60 hverdage
Vordingborg3 uger4 måneder12 uger
Halsnæs4 måneder7 måneder6 måneder
Vejle4 uger3 måneder2 måneder
Taastrup8 uger8 uger12 uger
Hillerød6 uger7 måneder5 måneder
Holstebro8 uger12 uger12 uger

I forhold til revideringen af sagsbehandlingsfristerne, er der foretaget en repræsentativ stikprøvemåling på alle paragrafområderne for at afdække den faktuelle og reelle sagsbehandlingstid i myndighed i Center for Handicap og Psykiatri. På den baggrund anbefales nedenstående reviderede sagsbehandlingstider at gælde i myndighed for Center for Handicap og Psykiatri fra den 1. januar 2023.     

Sagsbehandlingsfristerne vil blive evalueret inden 2 år for ikrafttrædelsen. 

Paragraf

Nuværende sagsbehandlingstider

Fremtidige sagsbehandlingstider

Servicelovens § 82a (Tidlig forebyggende indsats)

-

2,5 uge*

Servicelovens § 84, stk. 1 (Afløsning/aflastning)-3 måneder

Servicelovens § 85 (Socialpædagogisk støtte)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 95, stk. 3 (Kontant tilskud)

-

6 måneder

Servicelovens § 96 (Borgerstyret Personlig Assistance)

60 dage

6 måneder

Servicelovens § 97 (Ledsagerordning)

20 dage

3 måneder

Servicelovens § 98 (Kontaktperson til døvblinde)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 100 (Dækning af nødvendige merudgifter)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 102 (Tilbud af behandlingsmæssig karakter)

30 dage

3 måneder

Servicelovens § 103 (Beskyttet beskæftigelse)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 104 (Aktivitets- og samværstilbud)

14 dage

3 måneder

Servicelovens § 107 (Midlertidigt botilbud)

30 dage

6 måneder

Servicelovens § 108 (Længerevarende botilbud)

30 dage

6 måneder

Almenboligloven § 105 (Længerevarende botilbud)

-

6 måneder

* Fra borger henvender sig i Center for Handicap og Psykiatri og til borger er henvist til et forløb i FOKUS.

Høringssvar

De reviderede sagsbehandlingstider har været sendt til høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Modtagne høringssvar vedlægges som bilag 1 og 2.

Handicaprådets høringssvar har følgende overordnede temaer:

  • Stor bekymring for den menneskelige belastning hos borgere med handicaps, når der er lange sagsbehandlingstider. Det fremhæves, at det er de svageste borgere i Slagelse Kommune som rammes direkte af konsekvenserne.

  • Behov for afklaring omkring den økonomiske betydning af længere sagsbehandlingstider. Det understreges, at forsinket indsats vil kunne give øgede udgifter for kommunen.

  • Opfordring til at fagcenter går i dialog med Handicaprådet om, hvordan udfordringen med processen omkring sagsbehandlingen kan gøres mere smidig.

Rådet for Socialt Udsattes høringssvar har følgende overordnede temaer:

  • Understreger, at der skal være overensstemmelse mellem oplyste sagsbehandlingstider og de reelle sagsbehandlingstider.

  • Undren over at sagsbehandlingstiderne generelt øges, idet der peges sagsområder hvor rådet enten finder, at borgerens behov er fagligt velbeskrevet og derfor burde kunne afgøres hurtigt, eller hvor en hurtig kontakt/indsats er det mest effektive. Det ses som afgørende for effektiv sagsbehandling, at der er gensidig forståelse og samarbejde mellem myndighed og udfører.

  • Opfordring til højere ambitioner på borgernes vegne.

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2022-02-25 nr. 265 om retssikkerhed og administration på det sociale område (Retssikkerhedsloven) § 3.

Af denne bestemmelse fremgår det, at der på de enkelte sagsområder skal fastsættes frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning til afgørelsen skal være truffet. 

Handlemuligheder

1. At Byrådet godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

2. At Byrådet ikke godkender de reviderede sagsbehandlingsfrister.

3. At Byrådet godkender nogle af de reviderede sagsbehandlingsfrister og beder administrationen udarbejdet oplæg på ikke-godkendte frister. 

Vurdering

Administrationen har gennemgået høringssvarene og anerkender til fulde, at længden på sagsbehandlingstider har meget stor betydning for borgerne. Administrationen skal understrege, at sagsbehandlingstiderne er den forventede maksimale ventetid og på alle områder søges sagerne behandlet snarest muligt. Administrationen har endvidere stort fokus på samarbejdet mellem myndighed og udfører på alle områder.

Det er forsat administrationens vurdering, at de nye sagsbehandlingsfrister imødekommer lovgivningens krav og ligger på linje med de øvrige sammenlignelige kommuner. Der er på området ikke fastsat en lovgivningsmæssig øvre grænse for sagsbehandlingstider. Center for Handicap og Psykiatri behandler sagerne hurtigst muligt, hvilket er i overensstemmelse med Retssikkerhedslovens § 3.  

Når der er overensstemmelse imellem de vedtagne sagsbehandlingsfrister og den reelle sagsbehandlingstid, skaber dette en tydeligere forventningsafstemning for borgerne i forhold til, hvornår de kan forvente en afgørelse. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Sagen er i Økonomiudvalget den 20. februar 2023. 

Sagen er til beslutning i Byrådet den 27. februar 2023. 

Sagens forløb

01-02-2023 Socialudvalget

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse med bemærkning om, at Socialudvalget anbefaler, at Handicaprådets høringssvar drøftes på det kommende Handicaprådsmøde.


12. Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl. (B)

Beslutning

Udsat.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra økonomiudvalget godkende at byrådsmedlemmernes medie abonnementer er digitalt/e-avis samt nye afsnit vedrørende byrådsmedlemmernes elektroniske udstyr og abonnementer tilføjes i ”Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser for byrådsmedlemmer m.fl".

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender, at byrådsmedlemmernes medie abonnementer er digitalt/e-avis.

2. at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender, at der tilføjes nye afsnit i "Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer m.fl.", som vedrører byrådsmedlemmernes elektroniske udstyr og medieabonnementer. 

 

Sagens indhold

I forbindelse med at byrådsmedlemmernes abonnement på Sjællandske overgår kun til at være digitalt/e-avis, er der fundet anledning til, at byrådet formelt beslutter, om der skal godtgøres andre udgifter eller ydes anden støtte i forbindelse med byrådsmedlemmernes hverv. Som eksempler i styrelsesloven § 16, stk. 11 nævnes pc, telefon- avisabonnementer mm.

Byrådets "Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser for byrådsmedlemmer m.fl." blev godkendt af byrådet den 28. februar 2022 men ønskes nu opdateret med nye afsnit vedrørende medieabonnementer og elektronisk udstyr, da dette formelt aldrig er blevet besluttet af byrådet.

Det er således tanken, at det enkelte medlem kan bruge regelsættet til almindelig orientering og til
hjælp ved tvivlsspørgsmål.

Da det er byrådets kompetence at beslutte hvilke udgifter, som der skal godtgøres i forbindelse med byrådsmedlemmernes hverv, vil regelsættet blive forelagt til byrådets godkendelse igen i efteråret 2025 inden et nyt byråd tiltræder i 2026. Dette er begrundet i, at medieabonnementer og elektronisk udstyr skal være klar til januar 2026.  

Forslag til nye afsnit, som vil blive tilført regelsættet:

Elektronisk udstyr:

Som byrådsmedlem får du følgende elektroniske udstyr stillet til rådighed i byrådsperioden:

Mulighed 1:

  • Tablet
  • Dock
  • Trådløst tastatur og mus
  • Skærm
  • Printer
  • Iphone Pro Max eller mindre
  • Hjemmeopkobling Fiber/ADSL/COAX/4G
  • WebCam
  • Skildpadde eller headset med ledning

Mulighed 2: (mest almindelige)

  • Bærbar PC
  • Dock
  • Trådløst tastatur og mus
  • Skærm
  • Ipad Pro 12.9”
  • Printer
  • Iphone
  • Hjemmeopkobling Fiber/ADSL/COAX/4G
  • WebCam
  • Skildpadde eller headset med ledning

Slagelse Kommunes Center for Økonomi og Digitalisering sørger for tegning af telefonabonnement via de indgåede officielle indkøbsaftaler. Kommunens pt. valgte abonnement til byrådsmedlemmerne inkluderer fri tale, fri SMS og 50Gb data pr. måned i Danmark og EU. Ipad-abonnementet inkluderer 50Gb data pr. måned i Danmark og EU.

Bredbånds-abonnement til hjemmet inkluderer ADSL, Coax, Fiber eller 4G alt efter hvad TDC understøtter på adressen.

Slagelse Kommune betaler for max 100 Mbit. Ønsker man højere hastighed og/eller andre tillægsprodukter f.eks. TV, tilbydes dette og betales af byrådsmedlemmet.

Medieabonnementer:

Der tilbydes digitalt/e-avis abonnement på følgende medier:

  • Sjællandske
  • Berlingske eller Politiken
  • Danske Kommuner
  • NB Økonomi
  • DK Nyt (skal tilgås fra Slagelse Kommunes intranet Inslag)

 

Nugældende regelsæt er vedhæftet som bilag 1.

Regelsæt med de forslåede ændringer (markeret med gult) er vedhæftet som bilag 2.

Retligt grundlag

Reglerne om vederlag, diæter og godtgørelse mv. for byrådsmedlemmer og andre, der varetager et kommunalt hverv, fremgår af den kommunale styrelseslov §§ 16 og 16a, samt bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension mv. for varetagelsen af kommunale hverv (bekendtgørelse nr. 2001 af 28. oktober 2021 (vederlagsbekendtgørelsen)).

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende at byrådsmedlemmernes medie abonnementer er digital/e-avis.

B. Ikke godkende at byrådsmedlemmernes medie abonnementer er digital/e-avis.

C. Godkende de nye afsnit vedrørende elektronisk udstyr og medieabonnementer.

D. Godkende de nye afsnit vedrørende elektronisk udstyr og medieabonnementer med ændringer.

E. Ikke godkende de nye afsnit vedrørende elektronisk udstyr og medieabonnementer.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at elektroniske medie abonnementer opfylder byrådsmedlemmernes behov for at følge med i lokal- og landsdækkende nyheder. Derudover vil de nye afsnit i "Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser for byrådsmedlemmer m.fl." give en tydelighed af, hvad man som byrådsmedlem får stillet til rådighed i byrådsperioden.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Kommunikation og Center for Økonomi og Digitalisering har sammen gennemgået Slagelse Kommunes medie abonnementsaftaler. Der kan spares mellem 40-50 % på at omlægge medie abonnentsaftaler fra print til digitalt.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

13. Orientering om styringsdialog 2022 med de almene boligorganisationer (O)

Beslutning

At 1: Sagen taget til orientering.

Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget orienteres om de årlige styringsdialoger med de almene boligorganisationer. 

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Økonomiudvalget tager sagen til orientering

 

Sagens indhold

Kommunen og de almene boligorganisationer har siden 2009 været forpligtet efter almenboligloven til at afholde et årligt styringsdialogmøde, hvor boligorganisationernes virksomhed bliver drøftet.

Styringsdialogen 2022 med hvert enkelt boligselskab er blevet gennemført i september-december 2022. 

Styringsdialogen er en afstemning af den løbende drift og den strategiske udvikling hos hvert enkelt boligorganisation samt kommunens tilsyn og parternes samarbejde omkring konkrete forhold i boligorganisationen. 

Samlet for alle boligorganisationerne kan det oplyses, at Landsbyggefondens igangsatte eksterne granskning af vedligeholdelses- og fornyelsesplaner ikke er fuldendt, hvilket har betydet, at styringsdialogen ikke har forholdt sig til Landsbyggefondens granskning men har taget afsæt i den indberettede styringsrapport, årsregnskab og årsberetning fra den enkelte boligorganisation.

Alle boligorganisationer er blevet spurgt ind til udlejningsstatus og fremtidssikring af afdelinger.

Udlejningsstatus for alle boligorganisationer er, at den er stabil. Der var enkelte afdelinger på mødetidspunktet, som havde udfordringer. Dette var gældende for ungdomsboligerne hos FOB og Slagelse Boligselskab samt handicapboligerne på Rosenkildevej nr. 87-89, som er tilhørende VAB.  

I forhold til fremtidssikring af afdelingerne, kan kommunen forvente ansøgninger til lånoptagelse til renoveringsprojekter i FOB, BoligKorsør og Skælskør Boligselskab. Dette skyldes helhedsplaner i to afdelinger i FOB, energioptimering hos en afdeling i BoligKorsør samt en aldrende boligmasse i Skælskør Boligselskab.

I forhold til nybyggeri har Slagelse Boligselskab og BoligKorsør indbragt skema A sager til seniorboliger i Dalmose og Korsør. Disse blev behandlet på økonomiudvalgsmødet den 23. januar 2023. Helhedsplanerne i FOB (Ringparken) og BoligKorsør (Motalavej) vil herudover fylde en del.   

Et fast punkt på dagsordenen er status på beboerdemokratiet. Alle boligorganisationer oplyste, at det er svært at få beboerne til at engagere sig i det formelle beboerdemokrati. De har dog hver især nogle indsatsområder, som beboerdemokraterne kan tage aktiv del. Bl.a. bliver der arbejdet i hver enkelt afdelingsbestyrelse med minimering af energiforbruget samt forskellige initiativer til aktive fællesskaber - arrangementer, nyhedsbreve etc. 

Enkelte boligorganisationer udtrykte i styringsdialogen ærgrelse over, at de ikke var blevet inviteret ind i processen omkring kommunens udarbejdelse af boligpolitikken. Boligorganisationerne er efterfølgende blevet inviteret til et møde om boligpolitikken for at høre nærmere inden høringsfristen udløber.   

Gældende for alle boligorganisationer er, at der er fokus på alternative varmekilder end gas. Boligorganisationerne arbejder hver især med, hvad der er bedst for dem. Skælskør Boligselskab har bl.a. besluttet, at de vil på fjernvarmenettet, hvilket er resulteret i en aftale med SK Forsyning som leverandør. 

 

Retligt grundlag

Almenboligloven § 164, stk. 2 bestemmer, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn med de almene boligorganisationer. Bestemmelsen foreskriver også, at kommunalbestyrelsen skal føre en styringsdialog med boligorganisationerne, hvor udvikling og tiltag drøftes.

Kompetencen vedrørende almene boliger er placeret hos Økonomiudvalget i Slagelse Kommune. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Socialchefen anbefaler, at sagen tages til orientering.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

14. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Følgende orienteringer givet:

Borgmesteren orienterede om:

  • Dialog med Flakkebjerg friskole om muligheder i forhold til placering.
  • Nedsættelse af  en task force i forhold til ledige kommunale bygninger, og andre spørgsmål der kommer som følge af lukninger af skoler.
  • Vedr. Lynetteholmen er der fra borgmesterens side tilkendegivet modstand i forhold til projektet i regi af KKR Sjælland.
  • Sjælland Baner Vejen-konference om prioriteringer af strategiske infrastrukturprojekter og kollektiv trafik.

Kommunaldirektøren orienterede om:

  • Tirsdag den 21/2 bliver der meldt ud om omplacering af ledere på skoleområdet.

Thomas Vesth (I) orienterede om Regionsrådets udbud i forhold til vaskeriet, herunder at en bygning i Slagelse som  umiddelbart ser ud til at være velegnet til formålet.


Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at orienteringen tages til efterretning.

15. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Ingen punkter.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Sagsoversigt med sager til de kommende 3 møder er vedhæftet som bilag 1. Sagsoversigten er ikke endelig. 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at økonomiudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

16. Lukket: Stævning af Slagelse Kommune vedr. tilbud under Center for Handicap og Psykiatri (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
17. Lukket: Spørgsmål om ændring af byggepligt for ejendom i Slagelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
18. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.