Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Kommuneplan 2022 skal vedtages endeligt med de ændringer der fremgår af de to hvidbøger fra hhv. den første offentlige høring (bilag 1) og den fornyede offentlige høring (bilag 2).
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan, og Erhverv indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at Kommuneplan 2022 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbøgerne fra de to offentlige høringer.
2. at Byrådet beslutter, at den sammenfattende redegørelse i forhold til miljøvurderingen vedtages.
Sagens indhold
Kommuneplanen er kommunens overordnede strategiske rettesnor med et 12-årigt sigte. Kommuneplan 2022 er udarbejdet med fokus på bæredygtig byudvikling i købstæderne og omfatter som noget nyt en boligpolitik (bilag 3), en arkitekturpolitik (bilag 4) og en arkitekturguide (bilag 5) samt tilpasninger af arealer til boligudvikling (bilag 6).
Byrådet vedtog Forslag til kommuneplan 2022 den 28. november 2022. Forslag til kommuneplan 2022 blev herefter sendt i offentlig høring i perioden fra den 2. december 2022 til den 24. februar 2023. Byrådet behandlede herefter hvidbogen for den offentlige høring den 22. maj 2023 og besluttede at vedtage de ændringsforslag som fremgår af hvidbogen (bilag 1). Det var administrationens vurdering at et af ændringsforslagene krævede fornyet offentlig høring (nyt boligudlæg ved Stigbjergvej). Byrådet besluttede efter administrationens indstilling, at sende Forslag til Kommuneplan 2022 i 8 ugers fornyet høring og at høringssvar fra den første høringsrunde overføres til den videre politiske behandling.
Kommuneplan 2022-2033 blev sendt i fornyet 8 ugers høring fra den 26. maj 2023 til den 21. juni 2023. Der blev afholdt borgermøde den 12. juni i Slagelse.
I forbindelse med den første offentlige høring er der modtaget 57 høringssvar som resulterede i en række ændringer i kommuneplanen, herunder ændringer på baggrund af dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen. Ændringerne fremgår under 'Vurdering'.
Alle høringssvarene fra den først høringsrunde er samlet i en hvidbog (bilag 1). Ved den fornyede offentlig høring er der modtaget 28 høringssvar som ligeledes er samlet i en hvidbog (bilag 2).
Høringssvarende fra den fornyede høring omhandler overodnet set de samme temaer som ved den første høringsrunde. De 28 høringssvar omhandler følgende overordnede temaer:
Arealudlæg og ændret anvendelse
Bemærkningerne omhandler ønske om et arealudlæg til boligformål i Eggeslevmagle i tilknytning til et grønt område ved gadekær og skov ved Orebyvej, ønske om arealudlæg til solcelleanlæg ved Rosted og ønske om at arealudlæg ved Stibjergvej tages ud af kommuneplanen.
Byfortætning i Slagelse
En del høringssvar vedrører modstand mod fortætning på den tidligere seminariegrund ved Ingemannsvej i Slagelse. Bemærkningerne omhandler særligt bygningshøjder, skyggegener, bekymringer om parkering i bymidten samt forskellige holdninger til at bygge højere i Slagelse.
Boligpolitik
Bemærkningerne vedrører ønsker til ændring af boligpolitikken, herunder at krav om gennemsnitsstørrelse på 90 m² for nyopførte etageboliger i de viste områder i Slagelse By, udgår. Alternativt at det reduceres til maksimalt 80 m². Bemærkningerne vedrører endvidere præcisering omkring studie- og ungdomsboliger, mindre tekstmæssig justering i forhold til princippet om omdannelse til større lejligheder, generelle forhold vedr. almene boliger, hvad der kan gøre boliger attraktive for boligpolitikkens målgruppe, forslag om at der tilføjes et princip, som stiller krav om 25% almene boliger i byudviklingsområder.
Detailhandel
Bemærkning om at ændre to erhvervsrammer i Korsør så der skabes mulighed for udvalgsvarebutikker.
Offentlige myndigheder
Bemærkningerne omhandler ledningsanlæg, veje og trafikanliggender, strategisk planlægning, Forsvarets arealer, klimatilpasning og aftalepunkter vedr. dialog med Miljøstyrelsen, Banedanmark samt Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Kulturhistorie/kulturmiljø/bevaring
Bemærkning om hvorfor Skørpinge ikke er med i Landsbyanalysen.
Kollektiv trafik og mobilitet
Bemærkning der omhandler ønske om at det strategiske net for den kollektive transport vises i retningslinje 10.2, at byudvikling anbefales at ske langs det strategiske busnet og at trafikselskabet Movia gerne deltager i fortsat samarbejde om at sikre sammenhængende, attraktiv mobilitet i såvel byer som landdistrikter.
Blandet
Bemærkningerne omhandler at man gerne havde set, at flere af de fremsendte ændringsforslag var imødekommet i forbindelse med den fornyede høring, ønsker til en mere ambitiøs kommuneplan, bekymringer omkring uhensigtsmæssig byspredning ved Slagelse, herunder bekymring om pladsmangel ved en evt. fremtidig rute 22.
Med udgangspunkt i miljøvurderingen af kommuneplanen (bilag 8) og de offentlige høringer er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse (bilag 7) iht. miljøvurderingsloven, der overordnet redegør for, hvordan miljøhensyn indgår i planen, hvordan høringssvar fra den offentlige høring er taget i betragtning, hvorfor planen er valgt på baggrund af andre rimelige alternativer, der også har været behandlet (0-alternativet), og hvordan planens indvirkning på miljøet overvåges.
Den endelige Kommuneplan 2022-2033 er digital og vil fremgå af: www.slagelsekp22.dk
Retligt grundlag
Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.
Miljøvurderingslovens bestemmelser om miljøvurdering af planer og programmer.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
Byrådet kan vælge at godkende de foreslåede ændringer til Kommuneplan 2022, der fremgår af hvidbøgerne for de to offentlige høringer, og dermed godkende Kommuneplan 2022 endeligt.
Byrådet kan vælge at pege på andre ændringer til Kommuneplan 2022. Administrationen vil så vurdere, om ændringerne er så væsentlige, at de skal sendes i supplerende høring.
Byrådet kan vælge ikke at godkende hvidbøgerne, hvormed Kommuneplan 2022 sendes tilbage til administrationen.
Vurdering
Første høringsrunde
Høringssvar fra den første offentlige høring gav anledning til nedenstående ændringer til Kommuneplan 2022, som blev indarbejdet i kommuneplanen og herefter sendt i fornyet offentlig høring (8 uger):
- Ved Stibjergvej i Korsør udlægges et nyt areal til boligformål.
- Centerrammen 1.1C9, som omfatter Vestsjællandscentret og som giver mulighed for op til 6 etager nord for Østerbro i Slagelse, ændres, så det bliver muligt at bygge dele af byggeriet i op til 7 etager, og bebyggelsesprocenten ændres fra 150 til 180
- Ramme 1.2E15 til byomdannelse af Kalundborgvej i Slagelse ændrer afgrænsning, og etageantallet ændres fra 6 til 16 etager med en bemærkning om, at det kun er enkelte steder inden for området, at der kan planlægges for et byggeri i op til 16 etager
- Ved Sverigesvej i Slagelse udvides boligramme 1.3B22, så rammen inddrager noget rekreativt areal, og bebyggelsesprocenten ændres fra 60 til 75 i overensstemmelse med igangværende lokalplanlægning
- I boligrammen 1.4B21 ved Galgebakkevej i Slagelse gives mulighed for tæt-lav bebyggelse
- I Slots Bjergby udvides boligramme 9.B7 en smule mod syd, og øst for boligrammen udlægges et areal til rekreativt formål, der kan indgå som rekreativt areal i forbindelse med lokalplanlægningen af området
- Eggeslevmagles landsbyafgrænsning tilpasses i henhold til en del af lokalrådets ønske om at lade et areal i den sydlige del af Eggeslevmagle udgå af rammen
Igangværende planlægning og projekter under opstart, der ikke til fulde var afklaret, da Forslag til kommuneplan blev sendt i høring, blev indarbejdet i Kommuneplan 2022. Det drejer sig om nedenstående ændringer:
- Ny boligramme 1.5B27 for ungdomsboliger på Løvegade i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1277
- Ny boligramme 1.5B28 for ungdomsboliger på Marievangsvej i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1261
- Ny boligramme 1.5B29 for boliger på Løvegade i Slagelse i tråd med igangsat lokalplan 1275
- Ændring af erhvervsramme til offentlige formål ved Skælskørvej/Omfartsvejen i Slagelse i tråd med igangværende lokalplan 1283 for arresten
- Ændring af rammen for Trelleborg Golfhotel fra rekreativt område til boligformål i tråd med igangværende revision af gældende lokalplan for området
- Udlæg af ny erhvervsramme ved Stenrøjlervej øst for Slagelse i tråd med netop igangsat lokalplan for området
- Ændring af maks. etageantal fra 1½ til 5 for Panzermuseum East i tråd med igangværende lokalplan 1285
- Udvidelse af boligramme 2.3B3 ved Halsskov Færgehavn og reduktion af bolig- og erhvervsramme ved Halsskov Færgehavn i tråd med igangværende lokalplan 1268
- Udvidelse af boligramme 1.2B15 for Tidselbjerget mod nordøst i tråd med tankerne om udarbejdelse af ny lokalplan
- Udvidelse af centerramme 1.1C21 ved Klosterhaven i Slagelse og omplacering af rekreativ ramme 1.1R4 i Klosterhaven i tråd med tankerne om udarbejdelse af ny lokalplan
- Udvidelse af ramme 2.1D5 til offentlige formål ved Helms Skole i Korsør i tråd med skolens ønske om at inddrage naboejendomme til skoleformål
- Ny centerramme 1.1C30 for Smedegade 4 - 14 ved Rådhuspladsen i Slagelse, der muliggør, at "lægehuset" kan omdannes med enkelte bygninger i op til 7 etager
Endvidere blev der tilføjet rækkefølgebestemmelser for erhvervsudviklingen i Slagelse. Konkret betyder det, at erhvervsområdet syd for Omfartsvejen, der kan ses i naturlig forlængelse af lokalplanen for Slagelse Erhvervspark (Lokalplan 1254) og den nye arrest øst for Skælskørvej, prioriteres som næste område, der skal lokalplanlægges. Dernæst følger lokalplanlægning af Megacenter Vest. Med henvisning til erhvervsrummeligheden i kommunen, der fremgår af kommuneplanens hovedstruktur, er der ikke udlagt nye erhvervsarealer i Kommuneplan 2022.
Derudover gav høringssvarene fra den første offentlige høring anledning til følgende mindre ændringer til Kommuneplan 2022:
- Mindre præciseringer af enkelte afsnit under kommuneplanens hovedstruktur, herunder afsnit om råstofplan og vandområdeplan
- I boligpolitikken revideres enkelte af principperne for boligudvikling, hvilket blandt andet betyder, at udviklingen af Ringparken og Sverigesvej ikke underlægges kravet om en gennemsnitlig boligstørrelse på 90 m2. Principperne om omdannelse af ejendomme i Slagelse bymidte og forhold vedrørende etablering af flere ungdomsboliger i Slagelse omskrives
- I arkitekturpolitikken foretages en mindre redaktionel ændring
- I arkitekturguiden foretages redaktionelle ændringer, der tilføjes et afsnit om bevaringsværdige bygninger, kortbilag og skema med oversigt over områder, hvor der kan bygges højere, er revideret
- Mindre tilretninger af retningslinjer og redegørelser vedrørende antennemaster, ledningsanlæg, vindmøller, stier, bevaringsværdige bygninger, kulturmiljøer, internationale beskyttelsesområder, landskab, Grønt Danmarkskort, større uforstyrrede landskaber og trafik og veje
- Mindre tilretninger af kortbilag vedrørende ledningsanlæg, stier, særlig værdifulde landbrugsområder, landskab og skovrejsning
- I boligområdet, Kløverbakken, ændres afgrænsningen af ramme 1.2B41, som udgør etape 1 af udviklingen af området, så et mindre areal mod nord tilføjes rammen
- I enkelte rammer tilføjes bemærkninger om grundvands- og forsyningsinteresser
Fornyet høring
Høringssvar fra den fornyede offentlige høring har givet anledning til nedenstående ændringer i Kommuneplan 2023:
- I boligpolitikken i afsnittet ”Principper for boligudvikling” under overskriften ”Flere større lejligheder” er der i punkt 2 foretaget en mindre tekstmæssig justering.
- I kommuneplanramme L.E5 Stenrøjlervej under ”øvrige bestemmelser” indsættes følgende tekst: ”Der kan inden for rammen ikke etableres aktiviteter eller anlæg, der kan medføre en væsentlig fare for forurening af grundvandet.”
- I kommuneplanrammerne 1.1BE5, Boliger på hjørnet af Ndr. Stationsvej/Jernbanegade, 1.1T1, Parkeringsareal ved Ndr. Stationsvej/Kalundborgvej, 1.1T2, Jernbaneterræn, 1.1C27, Stationspladsen, 1.1C28, Stationscentret og 17.BE3, Forlev indsættes tekst under ”øvrige bestemmelser” om at Banedanmark benytter områderne som arbejdsareal og at aktiviteten klassificeres som miljøklasse 6-7
- I kommuneplanramme 1.4D8, Områdearrest ved Slots Bjergby ændres den maksimale bygningshøjde fra 12 til 14 meter og under ”øvrige bestemmelser tilføjes, at der må etableres gittermaster til alarmbelysning med den nødvendige højde
Det er administrationens vurdering, at ændringer til kommuneplanen på baggrund af den fornyede offentlige høring samt tekniske ændringer vil kunne indarbejdes i Kommuneplan 2022 uden fornyet høring.
Det er administrationens vurdering, at Kommuneplan 2022 er i overensstemmelse med Udviklingsstrategien og Bæredygtighedsstrategien. Kommuneplanen er således et godt grundlag for det videre arbejde med kommunens kernefortælling og fokus på at understøtte det gode liv ved at have attraktive rammer for blandt andet uddannelse, erhvervsudvikling og bosætning. Sidstnævnte ved at skabe attraktive boligtilbud til forskellige stadier i livet. Samtidig bidrager kommuneplanen til en bæredygtig udvikling af Slagelse Kommune og imødegår udfordringer i forhold til klimaforandringer, herunder oversvømmelser fra havet og øget nedbør. Med en boligpolitik, arkitekturpolitik og en arkitekturguide som en del af kommuneplanen, er det administrationens vurdering, at kommuneplanen, gennem dialog med interessenter og udviklere, bidrager til at sikre attraktive by- og boligområder og kvalitet i de byggeprojekter der sættes i gang. Kommuneplanen fokuserer endvidere på at skabe mere natur og grøn vækst og derigennem øget biodiversitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Hvis Byrådet vedtager Kommuneplan 2022 endeligt, skal sagen ikke behandles yderligere.
04-09-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Afdelingsleder i Teknik, Plan og Erhverv Darrin Bayliss samt planlægger Carsten Sloth Møller deltog under oplysning af punktet.
(V) stillede følgende ændringsforslag til kommuneplanen.
Ingemannsvej Slagelse 1.1.B11:
Parkering skal ske på grunden, og i overensstemmelse med kommunens parkeringsnormer. Trafikafvikling/overkørsler til offentlige veje skal tage hensyn til trafiksikkerheden og naboerne.
Afskærmning mod omkringliggende naboer indtænkes i kommende boligprojekt.
Stibjergvej, Korsør 2.4.B4:
I lokalplan for ubebygget matrikel 35 K Svenstrup by Tårnborg skal byggefelter indtænkes med udsigtskiler gennem området. Der kan planlægges for 3 stk. (åben lav) boliger på denne matrikel. Beplantning reguleres og grønne områder indtænkes.
Principper for boligudvikling i boligpolitik
Side 11, flere store boliger:
Afsnit 1 gennemsnitsstørrelse rettes til mindst 83 m2 (del af Slagelse jf. kort side 12).
Afsnit 3 gennemsnitsstørrelse rettes til mindst 83 m2 (del af Korsør som beskrevet).
(V), (C) og (B) stemte for ændringsforslaget, i alt 4.
(A) og (O) stemte imod, i alt 3.
Kommuneplanen med ovenstående ændringsforslag blev vedtaget.
(O) stemte imod med henvisning til bygningshøjden i Slagelse by.
(A) takker for borgernes mange høringssvar og stemmer samlet imod kommuneplanen, idet A bl.a. ønsker Ingemannsvej bebygget med rækkehuse eller lignende, og A ønsker desuden ikke byggerier på 16 etager i Slagelse by. A mener, at kommuneplanen medfører yderligere parkeringsproblemer i Slagelse by. A kunne tilslutte sig store dele af kommuneplanen, men A noterer sig, at flertallet ikke ønsker ændringer af bygningshøjder og parkering i Slagelse by, hverken helt eller delvist. Derfor stemmer A imod.
At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.