Økonomiudvalget – Referat – 22. januar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1. Godkendt inklusiv tillægsdagsorden.

(A) ønskede sag 6 og 8 taget af og bemærker, at (A) er usikre på, hvordan sagerne behandles.




Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren  indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

2. Korsør Havn ansøgning om lånoptagelse og kommunal garantistillelse (B)

Beslutning

(V) stillede følgende ændringsforslag:

Økonomiudvalget ønsker det nærmere belyst, hvornår renoveringen og eventuel udvidelse af Kaj 301-303 senest skal gennemføres. Herefter genoptages behandlingen af ansøgningen om kommunal garantistillelse i Økonomiudvalget i februar eller marts.

For stemte 8: (V), (C), (F), (A), (B), (I)

Forslaget blev godkendt.




Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutte om ansøgning fra Korsør Havn om lånoptagelse og kommunal garanti på 36,9 mio. kr. skal imødekommes.

Indstilling

Chef for Økonomi, Digitalisering og HR indstiller,

1. at Byrådet tager stilling til Korsør Havns ønske om lånoptagelse med kommunal garanti.

Sagens indhold

Korsør Havn søger om godkendelse af lånoptagelse af 36.870.000 kr. til et reparations- og udvidelsesprojekt i den nordøstlige del af Korsør Havn. Lånet optages i KommuneKredit, hvorfor der kræves og søges om kommunal garanti for lånet.

Korsør Havn oplyser i ansøgningen, at havnen under en rutinemæssig inspektion har konstateret, at Kaj 301-303 (kajen parallelt med Lilleøvej) er gennemtæret og er i fare for at kollapse inden for kort tid. Derfor skal der snarest enten ske reparation af kajen, eller kajen kan repareres i kombination med en udvidelse af kajanlægget.

Årsagen til gennemtæringen skyldes en konstruktionsfejl, der har svækket kajkonstruktionen, så den billigste løsning vil være at sætte ny spuns og dermed en ny kaj op. 

Havnen har haft en rådgiver på sagen og denne har skitseret 2 muligheder:

  1. En ny spuns sættes uden på den eksisterende kaj og kajen bevarer dermed sin nuværende form og funktion. Pris 17.260.000 kr.
  2. En ny spuns sættes 32,4 m ude og der etableres en ny kajgade på ca. 7.400 m2. Dermed øges havnens areal og ved flytning af vægt og inddragelse af den tilhørende plads, opnås der en samlet arealforøgelse på 10.000 m2. Dermed øges konstruktionens funktion, da der er stor efterspørgsel på havnearealer og havnen jævnligt må afvise kunder på grund af manglende kapacitet. Pris 36.870.000 kr.

Projekterne er uddybet i vedhæftede konkretiseringsrapport udarbejdet af havnens rådgiver.

Det fremgår ikke af rapporten fra rådgiver, hvad konsekvensen vil være, såfremt renovering af kaj 301-303 udskydes til senere og dette spørgsmål er forelagt havnen, der oplyser:

"At der er fare for at kajen kollapser. Der er derfor allerede indført restriktioner på dens anvendelse. Det er ikke muligt at sige noget om, hvor længe kajen holder, men vi taler ikke om år."

Økonomi:

Den endelige økonomi i projektet er endnu ikke på plads, da en række faktorer skal afklares først. Blandt andet valget af løsning samt resultatet af et kommende udbud og finansiering af projektet.

For at havnen kan komme videre med projektet har havnen et behov for at få en tilkendegivelse fra Byrådet om, at der kan gives tilsagn om lån og garanti. Da projektet, uden lånefinansiering, vil dræne havnens kassebeholdning unødigt, i forhold til de andre investeringer havnen forventer i nær fremtid. Havnen havde primo 2023 en likviditet på 32 mio. kr.

Havnen er blevet bedt om at oplyse, hvilke fremtidige investeringer havnen forventer at foretage i nær fremtid og til dette oplyser direktøren for havnen:

"Havnen ønsker ikke at tømme kassebeholdningen lige inden en ejerstrategi peger retningen for havnens fremtid. Uanset hvad ejerstrategien måtte ende med, vil den kræve investeringer af havnen. Havnes bestyrelse mener derfor at det giver bedre mening at lånefinansiere kajarbejdet. Havnens bestyrelse er også af den opfattelse at investeringen ikke er tabt, hvis havnen udvider kajanlægget, da det nye areal repræsenterer en værdi for havnen uanset om det senere skal afstås."

Havnebestyrelsens anbefaling og indstilling:

Havnebestyrelsens anbefaling er at gennemføre udvidelsesprojektet med følgende begrundelser:

  • De første 17 mio. kr. skal under alle omstændigheder anvendes, da en manglende reparation medfører tab af kajstrækning.
  • Udvidelse af havneareal giver mulighed for øgede indtægter, og disse vil være med til at finansiere de ekstra omkostninger ved udvidelsen.
  • Det nye areal repræsenterer en værdi for havnen i første omgang, og hvis arealet skal anvendes til andre aktiviteter, f.eks. boliger, giver arealet større muligheder i kraft af større areal.
  • Prisen på de ekstra m2 ca. 2.000 kr./m2 er relativt lav i forhold til andre havnearealer og i forhold til en skønnet salgspris, hvis arealerne skal bruges til andet end havnedrift.

Havnebestyrelsen er af den opfattelse, at udvidelsen uanset havnens fremtidige ejerstrategi tilfører området en økonomisk værdi og en brugsværdi. 

Det kan tilføjes, at Økonomiudvalget har bedt om at der udarbejdes en ejerstrategi inden sommeren 2024. Ejerstrategien skal fastlægge de politiske rammer og mål for Korsør Havn i de kommende år.

Vilkår for lånoptagelse og kommunal garanti:

  • At havnen opnår de nødvendige myndighedstilladelser.
  • At lånet optages i kommuneKredit
  • At der opkræves garantiprovision p.t. fastsat til 0,5 %
  • At lånet ikke er afdragsfrit.
  • At løbetiden er maksimalt 25 år og lånet i øvrigt opfylder kravene til lånoptagelse i lånebekendtgørelsen.
  • At der aflægges anlægsregnskab overfor Slagelse Kommune når projektet er færdiggjort og såfremt lånet er højere end den endelig anlægssum, så skal det overskydende provenu anvendes til at nedbringe lånet

Ansøgning fra Havnebestyrelsen vedhæftes til orientering.

Handlemuligheder:

  1. At Byrådet giver tilsagn om lånoptagelse med kommunal garanti til et udvidelsesprojekt til 36,9 mio. kr. 
  2. At Byrådet giver tilsagn om lånoptagelse med kommunal garanti til et reparationsprojekt af kaj 301-303 til 17,3 mio. kr.
  3. At Byrådet giver afslag på lånoptagelse og garanti 
  4. At Byrådet udsætter godkendelse af ansøgningen om lånoptagelse og garanti til ejerstrategien er godkendt. 

Konsekvensen ved ovennævnte handlermuligheder:

ad 1 vil betyde, at havnen kan gå i gang med at søge diverse myndighedstilladelser og projektet kan blive realiseret hurtigst mulig. Ulempen kan være, at projektet kan være i strid med den fremtidige ejerstrategi, der endnu ikke er udformet.

ad. 2 vil betyde, at kaj 301-303 enten ikke repareres, eller alternativt, at udgiften afholdes af havnens kassebeholdning.

ad 3. vil betyde, at udviklingsprojektet ikke kan gennemføres og en reparation af kaj 301-303 skal ske af havnens kassebeholdning.

ad 4 vil betyde, at beslutningen træffes på baggrund af de politiske rammer og mål i den nye ejerstrategi, men at projektet udskydes 4-5 måneder.

Retligt grundlag

Havnelovens § 9 stk. 3 hvoraf det lyder:

Kommunalbestyrelsen skal efter havnebestyrelsens indstilling godkende bestyrelsesvedtægt og regnskaber samt beslutninger om optagelse af lån....

Vedtægter for Korsør selvstyrende havn.

For så vidt angår kommunal garantistillelse:

Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 18, hvor det er anført at udgiften til anlægsarbejder i kommunale havne og selvstyre havne er omfattet af den automatiske låneadgang og det betyder, at Slagelse kommune kan stille garanti uden deponering.

Principper for opkrævning af kommunal garantiprovision.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Garantien vil ikke få økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune, medmindre garantien bliver misligholdt.

P.t. opkræves der årlig 0,5 % garantiprovision af hovedstolen/restgælden. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

3. Skælskør Boligselskab - afd. 23 genoptagelse af projekt om brandsikkerhed, lånoptagelse med kommunal garanti og huslejestigning (B)

Beslutning

At 1-3: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 4: Godkendt.



Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan efter indstilling fra Økonomiudvalget beslutte om ansøgning fra Skælskør Boligselskab om brandsikkerhedsprojekt til 24.299.000 mio. kr., afledt lånoptagelse på 19.859.000 kr. med kommunal garanti og huslejestigning på ca. 31 % kan godkendes.

Indstilling

Chefen for Økonomi, Digitalisering og HR indstiller,

1. at Byrådet godkender ansøgning fra Skælskør Boligselskab  om  brandsikkerhedsprojekt i Rådmandshaven i Skælskør for i alt 24.299.000 kr.

2. at Byrådet godkender at afdelingen optager realkreditlån for 19.859.000 mio. kr. til delvis finansiering af projektet

3. at Byrådet godkender 100% kommunal garanti for lånet på 19.859.000 kr.

4. at Økonomiudvalget godkender afledt huslejestigning på maksimalt 31 %.

Sagens indhold

På baggrund af ansøgning fra Skælskør Boligselskab godkendte Byrådet den 30. januar 2023 brandsikkerhedsprojekt vedrørende afdeling 23 beliggende Rådmandshaven 2-12 og 22-52 i Skælskør. Projektet blev godkendt med en samlet anlægssum på 8,5 mio. kr. og en afledt lånoptagelse på 7 mio. og en huslejestigning på 12 %.

Boligerne opfylder ikke myndighedernes krav til brandsikkerhed i den type boliger. Med projektets gennemførelse kommer boligerne til at opfylde de krævede krav til brandsikkerhed, hvorved boligselskabet efterkommer et varslet påbud om lovliggørelse. 

Ved et efterfølgende udbud i foråret 2023 har det vist sig at projektet bliver betydeligt dyrere end først antaget. Til dette oplyser Boligselskabet, at ansøgninger om byggeprojekter altid er baseret på et overslag, da den demokratiske godkendelsesproces gør, at det ikke er muligt at sende projektet i udbud før beboerne m.v. har godkendt projektet. Der vil altid være en risiko for at økonomien kan ændre sig efter projektet har været i udbud og de faktiske priser er indhentet. Det kan dog ikke udelukkes, at overslaget i denne sag, i udgangspunktet har været for lavt prissat, projektet taget i betragtning. Uroen i verden har tillige betydet, at inflation og renter er steget, tillige med at materiale priserne er fordoblet.  

for  blandt andet på grund af stigende priser på  materialer, øgede renteudgifter og stigende inflation generelt har betydet, at de indhentede priser opgjorde 28.290.000 kr., en stigning på næsten 20 mio. kr. i forhold til det oprindelige projekt.

Boligselskabet og Slagelse Kommune har vurderet forskellige alternative muligheder, blandt andet ommærkning af boligerne til f.eks. familiebolig (evt. seniorboliger), nedrivning af boligerne og en genvurdering af projektets omfang.

Der er stor søgning til boligerne og Ældre og Omsorg vurderer, at der også fremtidigt er et stort behov for denne type ældreboliger i Skælskør. Placeringen af boligerne i forhold til aktivitetscentret i Rådmandshaven gør boligerne attraktive. Ommærkning løste ikke kravet til brandsikkerhed og nedrivning viste sig ikke at være en mulighed, hvorfor der er arbejdet på at finde en løsning så boligerne fortsat kan anvendes til ældreboliger. Der er iværksat en række midlertidige brandsikkerhedstiltag og boligselskabet har fået en frist til 31/3 til at få godkendt et lovliggørelsesprojekt.

Det følgende skema skitsere den økonomiske udvikling i projektet:

1.000 kr.Oprindelig projektEfter udbudTilpasset projekt
Håndværkerudgifter600 kr.7.917 kr.7.733 kr.
Udvendige skure til El-scootere375 kr.2.085 kr.0 kr.
Udskiftning af plasttag til glastag2.125 kr.4.938 kr.4.938 kr.
ABA-anlæg625 kr.862 kr.862 kr.
Sprinkleranlæg2.650 kr.4.459 kr.4.459 kr.
Udskiftning af døre og vinduer0 kr.1.650 kr.906 kr.
Indkøb af brandsikre møbler156 kr.156 kr.156 kr.
Rådgivning og adm.862 kr.2.503 kr.2.212 kr.
Finansielle udgifter og provision218 kr.995 kr.597 kr.
Bidrag til Byggeskadefonden85 kr.243 kr.243 kr.
Byggepladsomk.125 kr.125 kr.125 kr.
uforudsete udgifter653 kr.2.207 kr.1.918 kr.
Byggekredit - renter150 kr.150 kr.
I alt8.474 kr.28.290 kr.24.299 kr.
Huslejestigning                                          11,97 %                           54 %                       31%

Som det fremgår af ovennævnte er etablering af udvendige skure til opbevaring af el-scootere taget ud af projektet (ikke et krav for lovliggørelse), ligesom det blev vurderet af eksisterende døre allerede opfyldte brandmyndighedernes krav, hvorfor nye døre er ligeledes taget ud af projektet. Den samlede anlægsudgift udgør efter tilpasning af projektet 24,3 mio. kr.

Faldet på huslejestigningen fra 54 % til 31 % skyldes udover ovennævnte, at boligselskabet søger Landsbyggefonden om frigivelse af egen trækningsret på 3 mio. kr. og boligselskabet yder et årligt tilskud på 300.000 kr. fra selskabets dispositionsfond.  

Visitering m.v.

Slagelse kommune har visitationsretten og dermed forpligtigelsen til at betale tomgangsleje ved ledige boliger. Slagelse kommune har fra medio 2023 ikke visiteret nye borgere til boligerne i Rådmandshaven både af hensyn til brandsikkerheden og uvished om projektets gennemførsel med den risiko, at borgeren efterfølgende skulle genhuses i andre boliger, hvis projektet ikke kunne gennemføres.

For at afværge, at alle beboerne i Rådmandshaven skulle genhuses i andre boliger på grund af den mangelfulde brandsikkerhed har boligselskabet etableret en midlertidig løsning med opsætning af ABA-anlæg, der går direkte til beredskabet og alle flugtveje er ryddet for el-scootere og inventar. Den midlertidige løsning er godkendt af Brand og Redning ved et brandsyn den 21. december 2023.

Med udgangspunkt i at der er etableret en midlertidige løsning og såfremt nærværende projekt kan godkendes af byrådet, beboerne og boligselskabets bestyrelse vil visitering til boligerne blive genoptaget. Afdelingen består af 48 ældreboliger, hvoraf 8 boliger p.t. ikke er genudlejet.

Finansiering af projektet:

Afdelingens egne henlæggelser1.440.000 kr.
Egen trækningsret Landsbyggefonden3.000.000 kr.frigives efter ansøgning i Landsbyggefonden
Realkreditlån 30 år19.859.000 kr.
Finansiering i alt24.299.000 kr.

Den årlige ydelse på realkreditlånet udgør 1.447.372 kr., hvoraf Boligselskabet yder et årligt tilskud fra selskabets dispositionsfond med 300.000 kr. Der tages forbehold for Landsbyggefondens godkendelse af frigivelse af trækningsret. Boligselskabet forventer en afgørelse fra LBF i februar måned.

Derudover har boligselskabet søgt om driftsstøtte via Landsbyggefonden, men denne ansøgning kommer der tidligst en afklaring på i efteråret 2024. Et tilsagn om driftsstøtte vil kunne reducere huslejen.

Husleje:

Renoveringen vil koste 24,3 mio. kr. og vil have en årlig omkostning for afdelingen på 1,1 mio. kr.. Det betyder, en huslejestigning på ca. 31% svarende til 1.983 kr. pr. md. for boligerne på 49 m2 og 2.041 kr. pr. md. for boligerne på 50 m2.

Da det er visiterede boliger er der intet loft på boligstøtten og det betyder, at langt de fleste beboere kan få dækket huslejestigningen via øget boligydelse. Efter kontakt til Udbetaling Danmark er der lavet en generel beregning på betydningen af boligstøtten for en enlig folkepensionist med lidt ATP:

Pr. md.Nuværende huslejeEfter huslejestigning
6.423 kr.8.423 kr.
Boligydelse-4.614 kr.-6.572 kr.
Borgerens nettohusleje1.809 kr.1.851 kr.

Forskellen er under 50 kr. pr. md.

Der er nogle få i afdelingen, der ikke får boligstøtte og for dem vil det få en forholdsvis stor betydning. 

Staten afholder 75 % af den øgede omkostning til boligydelse.

Beboerdemokrati:

Projekt og huslejestigning er godkendt af beboerne på et ekstraordinært afdelingsmøde den 11. januar. Der var 13 fremmødte, hvor 10 stemte for og 3 imod.

Bestyrelsen i boligselskabet godkendte den 15. januar 2024 projekt og finansiering heraf.

Tidshorisont:

Boligselskabet indsender ny byggetilladelse senest 1. februar, så projektet kan igangsættes i løbet af foråret 2024. 

Handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende projektet, lånoptagelse med garanti og afledt huslejestigning, hvilket vil betyde at boligerne kan lovliggøres i 2024.
  2. Byrådet kan afvise ansøgningen og anmode om et nyt projektforslag. Det vil betyde, at boligselskabet ikke kan overholde den fastsatte frist for lovliggørelse og at visitering til boligerne ikke kan genoptages. Boligselskabet oplyser i øvrigt, at såfremt der skal udarbejdes et projekt vil det være et såkaldt ITUT-projekt, der kræver en brandrådgiver certificeret i brandklasse 3 og denne type brandrådgiver er der mindst 6 måneders ventetid på. Det vi betyde, at projektet udskydes til ultimo 2024/primo 2025 og der er ingen garanti for, at et andet projekt vil blive billigere. Brandrådgivning er heller uden omkostninger. 
  3. Byrådet kan give et kommunalt lån til afdelingen til erstatning for realkreditlånet. Et kommunalt lån kan gøres rentefrit og det vil betyde at afdelingen sparer udgifter til renter og bidrag på lånet. Huslejen vil dermed blive reduceret og udgiften til boligstøtte blive mindre.

Administrationen anbefaler model 1, da et kommunal lån kan danne præcedens i andre lignende sager og hovedparten af beboerne holdes næsten skadesløse med den øgede boligstøtte, hvoraf Staten afholder 75 %.

Retligt grundlag

Projektet godkendes efter Almen Boliglovens § 28 stk. 1

Optagelse af lån mod pant i fast ejendom skal godkendes af kommunen jf. Almen Boliglovens § 29 stk. 1.

Kommunen kan yde kommunal garanti for lån til ekstraordinære renoveringsarbejder jf. Almen Boliglovens § 98.

Huslejestigningen godkendes efter Lov om leje af almene Boliger § 10 stk. 3

Efter Almen Boliglovens § 97 kan kommunalbestyrelsen yde lån til almene boligforeninger i kommunen, såfremt kommunal støtte skønnes at være påkrævet for den pågældende afdelings videreførelse. Kommunalbestyrelsen fastsætter lånenes forrentnings- og afdragsvilkår, herunder om betaling af rente og afdrag først skal påbegyndes på et nærmere fastsat senere tidspunkt og under nærmere angivne forudsætninger. Kommunalbestyrelsen kan udskyde spørgsmålet om påbegyndelse af rente- og afdragsbetaling til afgørelse på et senere tidspunkt.

Der er derimod ikke lovhjemmel til at give afdelingen et direkte tilskud.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Da det er visiterede boliger er der intet loft på boligstøtten og det betyder, at langt de fleste beboere kan få dækket huslejestigningen via øget boligydelse. Den øgede boligstøtte udgør ca. 1 mio. kr. pr. år, hvoraf den kommunale andel udgør ca. 0,25 mio. kr.

Fordelingen af udgiften til boligydelse (primært folkepensionister) er 25% til kommune og 75% til Staten.

Tværgående konsekvenser

Skal der stå noget om tomgangsleje her?

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

4. Ansøgning om anlægsbevilling under Kommunale Ejendomme (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende ansøgninger om anlægsbevilling til en række anlægsprojekter under Kommunale Ejendomme.

 

Indstilling

Chefen for Kommune Ejendomme indstiller,

1. at Byrådet godkender anlægsbevillingerne jf. pkt. A-H, og at det finansieres af de afsatte anlægsbudgetter.

 

Sagens indhold

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget (rådighedsbeløb) samt godkende en anlægsbevilling.

Der søges om anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter i tabellen.

Pkt.

Nr.

Anlægsprojekt

Rådighedsbeløb

2024

Ansøgt

Anlægsbevilling

i denne sag

A.

201 

Tagudskiftningspulje  

 2.500

5.343

B.

347

Gaskonverteringer - Fjernvarme og Varmepumper 

 6.056 

6.056

C.

348

Ombygning af toiletfacilitet  Børnehave Fejøvej 1

 1.150

1.150

D.

349

 Støttemur Legepladsen Børnegården Oehlenschlægergade

 840

840 

E.

354

Ombygning og udvidelse af Tandklinikker *

 20.600

20.600

F.

362 

Solskinsskolen - proces for udvikling  

 500 

500 

G.

314 

 Tagudskiftning Plejecenter Quistgården etape 2

 2.300

2.300

H.

310

Byggemodning Slagelse Erhvervsområde**

 23.500

21.700

Beløb i 1.000 kr.

*Rådighedsbeløb i perioden 2024-25. 

** Rådighedsbeløb i perioden 2024-26.

Ansøgningerne er uddybet i bilag 1-8

Pkt. A. Tagudskiftningspuljen 

Der ansøges om anlægsbevilling på 2,5 mio. kr.  til igangsættelse af 4 projekter i 2024. Dette finansieres af afsat rådighedsbeløb i 2024.

Det er endvidere registreret, at der ikke er godkendt anlægsbevilling til de projekter, der er udført og finansieret af rådighedsbeløbet i tagpuljen fra slutningen af 2022 og hele 2023. Derfor søges ligeledes om anlægsbevilling på 2,843 mio. kr. for afsluttede projekter. Forbruget og anlægsbudgettet balancer for perioden. Der aflægges delanlægsregnskab i starten af 2024.  

Se bilag 1.

Pkt. B. Gaskonverteringer - Fjernvarme og varmepumper 

I budgetaftalen 2024 er afsat rådighedsbeløb på 6,056 mio. kr. til igangsætning af etape 1, som består af konvertering til fjernvarme i de bygninger beliggende i nuværende fjernvarmeområde samt konverteringer til varmepumper.  Der søges om anlægsbevilling på 6,056 mio. kr. til igangsættelse af arbejdet i etape 1. Det finansieres af rådighedsbeløb på 6,056 mio. kr. i 2024 på anlægsprojekt 347.

Der er samlet afsat rådighedsbeløb på 10,656 mio. kr. i perioden 2024-2026.

Se bilag 2.

Pkt. C. Ombygning af toiletfaciliteter Børnehave Fejøvej 1, Slagelse

I Budgetaftalen 2024 er der afsat et rådighedsbeløb på 1,150 mio. kr. til ombygning af toiletfaciliteter i bygningerne på Fejøvej 1, Slagelse. Der søges om en anlægsbevilling på 1,150 mio. kr. til gennemførsel af projektet. Anlægsbevillingen finansieres af rådighedsbeløbet på 1,150 mio. kr. i 2024 på anlægsprojekt 348.

Se bilag 3.

Pkt. D. Støttemur Legepladsen Børnegården Oehlenschlægergade 

I Budgetaftalen 2024 er der afsat et rådighedsbeløb på 0,840 mio. kr. til etablering af støttemur ved legepladsen på Børnegården Oehlenschlægergade, Slagelse. Der søges om en anlægsbevilling på 0,840 mio. kr. til gennemførsel af projektet. Anlægsbevillingen finansieres af rådighedsbeløbet på 0,840 mio. kr. i 2024 på anlægsprojekt 349.

Se bilag 4.

Pkt. E. Ombygning og udvidelse af Tandklinikker

I budgetaftalen 2024 blev der afsat 20,6 mio. kr. til ombygning og udvidelse af tandklinikkerne. 

Der søges om anlægsbevilling på 20,6 mio. kr. til ombygning og indkøb til tandlægeudstyr finansieret af afsatte rådighedsbeløb på anlægsprojekt 354 Ombygning og udvidelse af tandklinikker. 

Anlægsprojektet indeholder ombygning af ejendom på Æblehaven i Slagelse og ombygning/udvidelse af klinikken på Baggesenskolen i Korsør. Ejendommen i Slagelse husede tidligere Regionstandplejen/Specialtandplejen, hvorfor lokalerne er velegnede, bl.a. i kraft af eksisterende installationer fra de tidligere klinikker. Projektet igangsættes i 2024.

Se bilag 5.

Pkt. F. Solskinskolen - proces for udvikling

I budgetaftalen 2024 er der afsat rådighedsbeløb på  0,500 mio. kr. til proces for afklaring af de nødvendige bygningsmæssige tiltag på Solskinsskolen.

Der søges her om anlægsbevilling til at igangsætte arbejdet med afklaring af de nødvendige bygningsmæssige tiltag, der skal til for at sikre, at Solskinsskolen fremadrettet kan i mødekomme de krav, der stilles til en moderne folkeskole.

Der vil i projektet blive inddraget både interne og eksterne bygge- og skolefaglige ressourcer, for at sikre at et kommende forslag rummer både Slagelse Kommunes ønsker og behov, samt nyeste viden om moderne skolebyggeri.

Der søges om anlægsbevilling på 0,500 mio. kr. finansieret af rådighedsbeløb i 2024 på anlægsprojekt 362.

Se bilag 6.

Pkt. G. Tagudskiftning Plejecenter Quistgården 

Ved Budget 2022-26 fik Kommunale Ejendomme godkendt 0,700 mio. kr. til udskiftning af 3 ud af 9 tage på Plejecenter Quistgården. Kommunens andel var 10%, svarende til 70.000 kr. Udskiftningen blev igangsat i august 2023.

Der er i budget 2024 afsat rådighedsbeløb til udskiftning af de resterende 6 tage, der også er i dårlig stand og trænger også til udskiftning.

Der søges om anlægsbevilling på 2,3 mio. kr. til igangsættelse af projektet i 2024. Anlægsbevillingen finansieres af rådighedsbeløbet på anlægsprojekt 314 "Udskiftning af tag på Plejecenter Quistgården - etape 2".

Da Plejecenter Quistgården hører under Almenboligloven, skal udgiften fordeles mellem beboerne og kommunen med udgangspunkt i en fordelingsnøgle på 90/10. Finansieringsdelen fremlægges i en separat sag.

Se bilag 7.

Pkt. H. Byggemodning Slagelse Erhvervsområde

Slagelse kommune ejer ca. 16 hektar attraktivt beliggende erhvervsjord ved E20 Vestmotorvejen. Området benævnes Slagelse Erhvervspark og er omfattet af Lokalplan 1254, som muliggør et blandet erhvervsområde med brede anvendelsesmuligheder. Arealet skal udvikles med henblik på at kunne tilbyde byggemodnede erhvervsgrunde til salg. Med vedtagelsen af Budget 2024-2027 blev der afsat budget til byggemodningen af Slagelse Erhvervspark over de kommende år.  

Byggemodningen af Slagelse Erhvervspark indebærer at stamvejen forlænges og at der etableres en
vendeplads. Derudover skal der fremføres forsyningsledninger og foretages arkæologiske undersøgelser af arealet.

Der søges om anlægsbevilling på 21,7 mio. kr. finansieret af det samlede afsatte rådighedsbeløb på 23,5 mio. kr. på anlægsprojekt "310 Byggemodning Slagelse Erhvervsområde". Der er tidligere godkendt anlægsbevilling på 1,117 mio. kr.

Se bilag 8

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende de ansøgte anlægsbevillinger eller bede om supplerende beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer.

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet, jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ovenstående ansøgninger finansieres af afsatte rådighedsbeløb til de enkelte projekter.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

201 Tagudskiftningspulje

 

2.843

2.500

 

347 Gaskonverteringer      6.056 
348 Ombygning Fejøvej      1.150  
349 Etablering af Støttemur        840  
354 Ombygning og udvidelse af tandklinikker    20.600  
362 Solskinskolen - proces for udvikling        500 
314 Tagudskiftning Quistgården      2.300 
310 Byggemodning Slagelse Erhvervspark        400 

 

 

21.700

 

Finansiering

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

2.843

55.046

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger 

5. FOB afd. 65 søger om nedlæggelse af boliger (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at Slagelse Kommune indstiller overfor Social, Bolig og Ældreministeriet, at 15 boliger nedlægges ved sammenlægning i afd. 65 i FOB for at opnå en bredere beboersammensætning. 

Indstilling

Chef for Økonomi, Digitalisering og HR indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at indstille overfor Social, Bolig og Ældreministeriet, at FOB får tilsagn om at nedlægge 15 boliger ved sammenlægning for gøre boligerne i afd. 65 mere attraktive for familier og ældre og derved opnå en bredere beboersammensætning.

Sagens indhold

FOB afd. 65 beliggende Priorgade 5-9/Klostergade i Slagelse har udarbejdet en helhedsplan for afdelingen. Den økonomiske ramme for renoveringer i Landsbyggefonden er opbrugt frem til 2026. Landsbyggefonden kan ikke give et endeligt tilsagn før den økonomiske ramme for 2026 er kendt.   

For ikke at forsinke projektet søger rådgiver på vegne af FOB, afd. 65 om at Slagelse Kommune godkender sammenlægning af almene boliger jf. vedhæftede helhedsplan. Den endelige godkendelse sker i Social, Bolig og Ældreministeriet. 

Baggrunden for sammenlægningen er at opnå en blandet beboersammensætning i afdelingen, der i dag primært består af enlige og unge studerende, der fraflytter afdelingen ved endt studietid, idet boligerne primært er små nedslidte etværelses boliger. 

Et udbud af større boliger med 2 eller 3 værelses boliger vil bidrage til, at de unge kan blive i boligerne efter endt studietid og blive mere attraktiv for mindre børnefamilier. Derudover etableres 15 tilgængelighedsboliger i varieret størrelse til ældre og gangbesværede m.v.  

Boligerne reduceres fra 88 til 73 fordelt således:

Boligens størrelse:før renovering antalefter renovering antal
1 værelses 37-41 m27046
2 værelses 43-54 m218
2 værelses 46-61 m221
3 værelses 75 m26
I alt8873

 

Boligerne vil efter renoveringen henvende sig både til børnefamilier, enlige, unge og ældre og dermed opnår afdelingen en bredere beboersammensætning. Herudover vil renoveringen bidrage til mere attraktive boliger, således at lejerne formentlig vil blive boende i længere tid. I dag fraflytter størstedelen inden der er gået 3 år.

Den samlede anlægssum for det støttede og ustøttede byggeri er estimeret til 102 mio. kr. De økonomiske konsekvenser for lejerne er ukendte, da huslejen først beregnes når der er givet et tilsagn fra Landsbyggefonden.

Denne sag omhandler alene en godkendelse af, at boligerne i en kommende renoveringssag kan reduceres fra 88 til 73 lejemål. Når boligselskabet har modtaget tilsagn fra Landsbyggefonden skal projekt, husleje og Skema A godkendes af beboerne og Byrådet. Hverken beboerne eller Byrådet har forpligtet sig i forhold til det kommende renoveringsprojekt. Det sker først ved godkendelse af Skema A.

Ventelisten er p.t. 2-4 år til de etværelses lejligheder.

Byrådet har følgende handlemuligheder:

1. at godkende boligselskabets ansøgning om, at der i det kommende renoveringsprojekt i afd. 65 indstilles overfor Social, Bolig og Ældreministeriet, at der nedlægges 15 boliger ved sammenlægning.

Ad 1: Tilsagn fra ministeriet kan formentlig være på plads, når tilsagn fra Landsbyggefonden udstedes, dog med den risiko at projektet ikke kan godkendes af lejerne eller Byrådet i det udarbejdede projekt.   

2. at der gives afslag på det ansøgte

Ad 2: at projektet ikke kan gennemføres i den udarbejdede form.

3. at sagen udsættes til beboere og Byråd har godkendt projekt, huslejestigning og Skema A.

Ad. 3 denne model vil forsinke projektet yderligere, men beslutningen om reducering af boliger ved sammenlægning vil ske på et mere oplyst grundlag med hensyn til de økonomiske konsekvenser.

Udarbejdet helhedsplan for afd. 65 og ansøgning fra Rambøll vedhæftes til orientering.

Retligt grundlag

Almenboliglovens § 28 a stk. 2:

Sammenlægning af almene boliger skal godkendes af Social-og Boligstyrelsen, når boligerne ikke ligger i et udsat boligområde.

En godkendelse kræver, at en af følgende betingelser er opfyldt, hvor vi i denne sag har hjemmel i stk. 2:

Boligen må efter sammenlægningen ikke overstige 140 m2, og det er sandsynliggjort, at sammenlægningen er nødvendig for at opnå en blandet beboersammensætning i området.

Herudover skal der foreligge en indstilling fra kommunen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ingen økonomiske konsekvenser før Skema A er godkendt.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Når tilsagn fra Landsbyggefonden er udstedt skal Skema A, B og C godkendes. Skema A forventes tidsligst godkendt i 2026. Skema B og C er afhængig af tidspunktet for godkendelse af Skema A, men hvis Skema A godkendes i 2026, så vil Skema B blive godkendt  i 2028 og Skema C i 2030. 

6. Nedlæggelse af det kommunale 10.klassecenter, Xclass (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) stemte imod, da de ønsker X-Class bevaret med det bredere tilbud til eleverne i 10.klasse.



Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge 10. klassecenteret Xclass pr. 1. august 2024. Det er med henblik på at indgå driftsoverenskomst om 10. klasse (almen og EUD-10) med ZBC Slagelse.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet beslutter, om det kommunale 10. klassecenter Xclass skal nedlægges.

 

Sagens indhold

I forbindelse med budgetforliget 2024-2027 har Byrådet ønsket, at kommunens 10. klassecenter skal driftes af en erhvervsuddannelse. Det fremgår af budgetforliget, at der er god erfaring fra andre kommuner med at udlicitere 10. klasse til en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, for at opnå større sammenhæng og brobygning til erhvervsuddannelserne. Specialtilbud skal forblive i kommunalt regi under Skole og Dagtilbud.

Den eneste mulighed for en erhvervsuddannelse i Slagelse Kommune er ZBC. Det er afklaret med Børne- og Undervisningsministeriet, at Slagelse Kommune kan indgå en driftsoverenskomst med ZBC Slagelse om drift af 10. klasse (almen og EUD-10), uden at opgaven skal i udbud.

Det vil betyde, at det kommunale 10. klassecenter Xclass skal nedlægges. Hvis Byrådet vil nedlægge en skole, skal det behandles i overensstemmelse med lovbestemt procedure. I den forbindelse godkendte Byrådet en tids- og procesplan den 9. oktober 2023, herunder frist for indsigelser og udtalelser.

Høring

I perioden 11. oktober til 7. december 2023 har forslag om ændring i skolestrukturen været i offentlig høring.

Administrationen har modtaget 4 høringssvar, der angår nedlæggelse af 10. klassecenteret Xclass.

Høringssvarene kommer fra bestyrelsen på UngSlagelse, MED-udvalg på UngSlagelse, Lærerne på Xclass samt Slagelse Lærerkreds.

Høringssvarene fremgår som bilag til sagen.

Udvalgte pointer fra høringssvarene:

  • Bestyrelsen for Ungslagelse, MED-udvalg samt lærergruppen vil ikke anbefale at nedlægge Xclass. De har bl.a. henvist til argumenterne i tidligere høringssvar i forbindelse med vedtagelse af budget 2024-26. Slagelse Lærerkreds mener, at der er mange bekymringer forbundet med at nedlægge Xclass og opfordrer derfor til, at beslutningen genovervejes.

     

  • Der er skepsis og opmærksomhedspunkter, dels i forhold til et nyt tilbud/en ny organisering, men også i forhold til selve processen hidtil og fremadrettet.

     

  • Der er en bekymring for gruppen af unge, der efter 9. klasse ikke er afklaret i forhold til valg af ungdomsuddannelse. Bekymringen går bl.a. på om 10. klasse vil have en slagside mod erhvervsuddannelserne. Der bør være en opmærksomhed på de elever i 10. kl., der ikke ønsker en erhvervsuddannelse.

     

  • Der er en bekymring for eksklusion af specialklasseelever - Disse elever har givet udtryk for ønske om et miljøskifte til et velfungerende ungemiljø, som det pt. er på Xclass. Der er en undren over konstruktionen med at skille almen- og specialdelen. Det går imod kommunens målsætning om at bringe almen- og specialområdet tættere sammen.

     

  • Der er en bekymring for, om lærere med kompetence til at undervise på ZBC kan opfylde behovet, møde de unge og give tilstrækkelig hjælp og støtte.

     

  • Der sættes spørgsmålstegn ved den forventede økonomiske gevinst og den fremtidige kvalitet ved en driftsoverenskomst med ZBC. Det udbudsmateriale, som man forventede skulle opkvalificeres via inddragelse af medarbejdere, er blevet ændret til en driftsoverenskomst.

     

  • Slagelse Lærerkreds har insisteret på, at tilsynet med det kommende tilbud bliver grundigt, så det kan konstateres, at der sker en positiv udvikling, og at der er opmærksomhed på optag og frafald.

     

  • Processen har været oplevet som udemokratisk med manglende involvering af bestyrelse og medarbejdere - En oplevelse af, at beslutningen er blevet truffet langt tid før den 4. september 2023. Desuden en oplevelse af manglende orientering.

     

  • Processen opleves at have negativ indflydelse på elever, forældre og medarbejdere – Der er manglende information i forhold til tilbud i kommende skoleår og usikkerhed for medarbejderne i forhold til ansættelse.

Byrådets handlemuligheder

Hvis Byrådet vedtager at nedlægge det kommunale 10. klassecenter Xclass med henblik på at indgå driftsoverenskomst om 10. klasse med ZBC Slagelse, forventes det fastlagte besparelsespotentiale på bygningsdrift og ledelse at blive indfriet. Desuden forventes det, at en driftsoverenskomst med ZBC Slagelse vil bidrage til større sammenhæng og brobygning til erhvervsuddannelserne.

Hvis Byrådet vedtager at bevare det kommunale 10. klassecenter Xclass, vil det fastlagte besparelsespotentiale på bygningsdrift og ledelse ikke blive indfriet som forventet. 

 

Retligt grundlag

En beslutning om ændring i skolestruktur, der indebærer nedlæggelse af skoler, skal behandles i medfør af:

Folkeskoleloven § 24, stk. 4 (LBK nr. 1086 af 15/08/2023)

Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole (BEK nr. 700 af 23/06/2014).

Endelig beslutning om ny skolestruktur skal efterfølgende indskrives i bilag til styrelsesvedtægten for skoleområdet.

Desuden fremgår det af 10. klassebekendtgørelsen (BEK nr. 1251 af 27/1172014), at kommunalbestyrelsen kan indgå overenskomst med en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, om at varetage 10. klasseundervisning på vegne af kommunalbestyrelsen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nedlæggelse af 10.klassecenteret og indgåelse af driftsoverenskomst med en erhvervsuddannelse indgår som del af budgetforliget 2024-27. Der forventes en afledt besparelse på bygningsdrift og ledelse i 2024 på 2.7 mio.

De pædagogiske medarbejdere i 10. klassecenteret Xclass vil blive tilbudt virksomhedsoverdragelse. Alternativt vil de indgå i omplaceringsordningen for overtallige medarbejdere.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter at nedlægge 10. klassecenteret, Xclass, vil det aflede, at Byrådet skal godkende driftsoverenskomst med ZBC Slagelse om drift af 10. klasse (almen og EUD-10) til elever i Slagelse Kommune.

 

Sagens forløb

09-01-2024 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Videresendes til Byrådet.

For stemte 3: (V), (F) og (C) 
Imod stemte 3: (A) og (Ø)

(Ø) og (A) stemmer imod, da de ønsker X-Class bevaret med det bredere tilbud til eleverne i 10.klasse.

 



Afbud: Ida Lynge

7. Nedlæggelse af Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole (B)

Beslutning

At 1: Det indstilles til Byrådets godkendelse, at Klostermarken Skole nedlægges.

At 2: Det indstilles til Byrådets godkendelse, at Slagelse Heldagsskole nedlægges.

Udvalget følger Børn- og Ungeudvalgets bemærkning om, at bestyrelserne og medarbejderne inddrages i sammenlægningen.




Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at nedlægge Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole pr. 1. august 2024. Det er med henblik på at oprette én ny specialskole.

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet beslutter, om Klostermarken Skole skal nedlægges.

2. at Byrådet beslutter, om Slagelse Heldagsskole skal nedlægges.

 

Sagens indhold

I forbindelse med budgetforliget 2024-2027 har Byrådet et ønske om, at Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole skal sammenlægges med én skoleledelse og én skolebestyrelse på én matrikel. Der skal tages hensyn til, at de to nuværende specialskoler har elever med forskellige behov for understøttelse.

Hvis Byrådet vil nedlægge en skole, skal det behandles i overensstemmelse med lovbestemt procedure. I den forbindelse godkendte Byrådet en tids- og procesplan den 9. oktober 2023, herunder frist for indsigelser og udtalelser.

Høring

I perioden 11. oktober til 7. december 2023 har forslag om ændring i skolestrukturen været i offentlig høring.

Administrationen har modtaget 4 høringssvar, der angår nedlæggelse af Klostermarken Skole og/eller Slagelse Heldagsskole. 

Høringssvarene kommer fra en privat borger, skolebestyrelsen på Slagelse Heldagsskole, skolebestyrelsen på Klostermarken Skole samt Slagelse Lærerkreds.

Høringssvarene fremgår som bilag til sagen.

Udvalgte pointer fra høringssvarene:

  • Begge skolebestyrelser og Slagelse Lærerkreds kan se fordele ved en sammenlægning/oprettelse af én ny specialskole. F.eks. vurderes det, at der kan opnås en række synergier: En mere økonomisk robust virksomhed, styrket fagligt og tværfagligt fællesskab, kollegial sparring, ét overblik og én agenda, mulighed for flere udviklende børnefællesskaber, samt mulighed for tidlig indsats inden evt. behandlingsbehov.

     

  • Der er også skepsis og opmærksomhedspunkter, dels i forhold til selve sammenlægningen og dels i forhold til processen fremadrettet.

     

  • Bekymring i forhold til at kombinere to skoler med hver deres målgruppe, hver deres kultur og som er specialister på hvert deres område. Det er vigtigt, at begge elev-målgrupper får det tilbud, de er visiteret til. Bekymring for, om der er det nødvendige behandlingsfokus og i den forbindelse, om den nødvendige faglighed bevares.

     

  • Med en større skole er der bekymring for, om distancen mellem skole og forældre bliver for stor, mindre sparring og støtte fra ledelse til medarbejdere, for store klasser og fordelingen af de forskellige fagligheder til specifikke opgaver. 
  • Bekymring for besparelsen på administrativ medarbejder. 
  • En opmærksomhed på, hvordan lærerne er ansat – Overenskomstmæssig forskel på skole med dagbehandling og heldagsskole.
  • En særlig opmærksomhed på, at forandringsprocessen vedrører sårbare børn og familier. Derfor hurtigst muligt klarhed og udmelding om, hvordan ledelsen og sammensætningen af medarbejdere kommer til at se ud.

     

  • Bekymring for konsekvenserne for medarbejderne/sikre tryghed for medarbejderne. Særlig opmærksomhed på at minimere ’produktionstab’ - Derfor hurtig og tydelig kommunikation om proces for organiseringen, hurtig ansættelse af leder og hurtig etablering af formelt samarbejde mellem de to enheder.
  • Begge skolebestyrelser ønsker at blive inviteres tidligt ind i arbejdsrummet for involvering i processen.

Byrådets handlemuligheder

Hvis Byrådet vedtager at nedlægge Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole med henblik på at oprette én ny specialskole, forventes det fastlagte besparelsespotentiale på ledelse og administration at blive indfriet. En sammenlægning af de to specialskoler vil desuden skabe en større enhed, som kan give mulighed for øget fleksibilitet og kompetence blandt underviserne. En større enhed vil også være mindre skrøbelig for udvikling i antal elever, jf. strategien om, at flere børn skal undervises i deres nærmiljø og tættere på almenområdet.

Hvis Byrådet vedtager at bevare Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole, vil det fastlagte besparelsespotentiale på ledelse og administration ikke blive indfriet. Desuden vil de forventede fordele og synergieffekter, herunder bl.a. øget fleksibilitet og kompetence blandt underviserne samt mindre skrøbelighed for bl.a. udvikling i antal elever, ikke blive indfriet.

 

Retligt grundlag

En beslutning om ændring i skolestruktur, der indebærer nedlæggelse af skoler, skal behandles i medfør af:

Folkeskoleloven § 24, stk. 4 (LBK nr. 1086 af 15/08/2023)

Bekendtgørelse om proceduren ved nedlæggelse af en folkeskole (BEK nr. 700 af 23/06/2014).

Endelig beslutning om ny skolestruktur skal efterfølgende indskrives i bilag til styrelsesvedtægten for skoleområdet.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Nedlæggelse af Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole med henblik på at oprette én ny specialskole indgår som del af budgetforliget 2024-27. Der forventes en afledt besparelse på ledelse og administration på 500.000 kr. i 2024 og 1.2 mio. hvert år i 2025-2027.

De pædagogiske medarbejdere på Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole vil blive tilbudt at overgå til den nye specialskole.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet beslutter at nedlægge Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole, vil Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget løbende blive orienteret om processen med oprettelsen af en ny specialskole.

 

Sagens forløb

04-01-2024 Socialudvalget

Direktør for Børn, Unge og Kultur Marianne Stentebjerg deltog under oplysningen af punktet.  

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.


09-01-2024 Børne- og Ungeudvalget

At 1-2: Udvalget indstillede til byrådets godkendelse, at Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole nedlægges.

(Ø) Stemte imod At 1 og At 2. 

Udvalget ønskede, at bestyrelserne og medarbejderne inddrages i sammenlægningen.



Afbud: Ida Lynge

8. Driftsoverenskomst og tilsyn - 10. klasse og EUD10 på ZBC Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) stemte imod, blandt andet fordi overenskomsten ikke rummer et tilbud til alle kommunens elever på lige fod med det nuværende 10. klassestilbud, X-class og fordi (A) ikke finder valgfagsrækken tilstrækkelig, da denne ikke er bred nok og i alt for høj grad retter sig mod unge der ønsker en erhvervsuddannelse.

At 2-3: Indstilles til Byrådets godkendelse.




Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Under forudsætning af, at Byrådet på møde den 29. januar 2024 beslutter at nedlægge X - Class under UngSlagelse skal Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget godkende driftsoverenskomst samt koncept for tilsyn for kommunens 10. klassetilbud på ZBC Slagelse fra skoleåret 2024-25

 

Indstilling

Chefen for Skole og Dagtilbud indstiller,

1. at Byrådet godkender driftsoverenskomsten mellem Slagelse Kommune og ZBC Slagelse om varetagelse af kommunens 10. klasse, herunder EUD10.

2. at Byrådet godkender konceptet for tilsyn med kommunens 10. klasse på ZBC Slagelse.

3. at Byrådet beslutter, at der i løbet af første kvartal 2024 udarbejdes en baseline som grundlag for det løbende tilsyn baseret på det nuværende 10. klassetilbud og til godkendelse på Børne- og Ungeudvalgets møde senest i april 2024

 

Sagens indhold

Denne sag forudsætter en beslutning i Byrådet om nedlæggelse af X - Class under UngSlagelse. Eventuel nedlæggelse af X - Class er en selvstændig sag på Byrådets møde den 29. januar 2024.

Byrådet besluttede som en del af budgetforliget for 2024-2027, at kommunens 10. klassetilbud skal driftes af en erhvervsuddannelse i Slagelse kommune i stedet for at ligge i kommunalt regi på X - class under UngSlagelse. Efterfølgende er det afklaret med Børne- og Undervisningsministeriet, at Slagelse Kommune kan indgå en driftsoverenskomst med en erhvervsskole uden at opgaven har været i udbud.

I udmøntningen af Byrådets beslutning viser det sig, at eneste mulighed for en erhvervsuddannelse i Slagelse kommune er ZBC. Administrationen har derfor haft et første møde med ledelsen i ZBC om opgaven og præsenteret de politiske opmærksomheder og ønsker, som har været en del af den politiske drøftelse. Som overordnede pejlemærker har administrationen peget på tre kvalitetskriterier: Trivsel og fastholdelse, overgang til ungdomsuddannelse, samt faglig progression. 

På baggrund af ovenstående og på baggrund af ZBCs erfaringer med at drive 10. klasse i Ringsted og Næstved, har ZBC udarbejdet et udkast til driftsoverenskomst mellem Slagelse Kommune og ZBC, samt et udkast til tilsynskonceptet.

Udkastene blev præsenteret på Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. december 2023 og Børne- og Ungeudvalget gav på mødet input til administrationens og ZBCs videre arbejde med tilsynskoncept og driftsoverenskomst.

Resultatet foreligger nu i sin endelige form til Byrådets godkendelse.

Selve strukturen af 10. klasse er bundet af lovgivningen. Administrationen har overfor ZBC tilkendegivet at udover den obligatoriske del, skal lovkravene for den valgfrie del også følges. Det vil sige tilbud om undervisning i fagene: Dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk og fysik/kemi. Derudover skal ZBC tilbyde mindst tre fag ud af en række på 12 fag: Idræt, samfundsfag, religion, naturfag, metal/motorværksted, byggeværksted, teknologiværksted, serviceværksted, produktudvikling og formgivning, iværksætter, sundhed og social forhold, samt teknologi og kommunikation. ZBC udbyder alle 12 fag.

Folkeskolelovens bestemmelser om nationale trivselsmålinger gælder ikke 10. klasse. Det er dog medtaget i driftsoverenskomsten, at ZBC gennemfører tre årlige trivselsmålinger blandt eleverne. De tre årlige målinger passer sammen med ZBCs tilsvarende trivselsmålinger i Ringsted og Næstved, så de ud over at give et billede af elevtrivslen i Slagelse også kan bruges i den interne kvalitetsudvikling af ZBCs tre 10. klassetilbud.

Da indgåelse af driftsoverenskomst med ZBC forudsætter, at Byrådet nedlægger den nuværende X - Class, skal medarbejderne tilbydes andet arbejde enten gennem virksomhedsoverdragelse til ZBC eller ved at lade medarbejderne indgå i den almindelige forflyttelsesproces sammen med kommunens øvrige skoler. Det er frivilligt om medarbejderne ønsker den ene eller den anden form. ZBC har i driftsoverenskomsten forpligtet sig til at optage medarbejderne i staben omkring tiende klasse og der er udarbejdet en plan for, hvordan X - class medarbejdernes kompetence og specialpædagogiske ekspertise kan indgå i det pædagogiske arbejde på ZBC, såfremt medarbejderen vælger muligheden for virksomhedsoverdragelse.

Bilag 1 er driftsoverenskomsten til Byrådets godkendelse.

Bilag 2 er konceptet for tilsyn til Byrådets godkendelse.

 

Retligt grundlag

Bek. nr. 1251 af 27/11/2014: "Bekendtgørelse om overenskomst mellem en kommunalbestyrelse og en institution, der udbyder erhvervsuddannelse, om varetagelse af 10. klasseundervisning samt om 10.-klasseforløbene eud10 ..."

Folkeskoleloven §19ff om 10. klasses struktur og indhold

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Indgåelse af driftsoverenskomst med en erhvervsuddannelse indgår som en del af budgetforliget 2024-2027. I budget 2024 er den samlede forventede besparelse på kr. 2.7 mio.

Udgiften til en elev på X - Class er i dette skoleår kr. 55.313. Udgiften til en elev på ZBC er til sammenligning kr. 47.727. Der er en afledt besparelse på bygningsdrift på kr. 1.4 mio. årligt. Det betyder at budgetbesparelsen er opnået ved 171 elever. Den 1/1-24 er der indmeldt 180 elever i X - Class. 

De pædagogiske medarbejdere i Xclass bliver tilbudt enten at indgå i en virksomhedsoverdragelse eller at indgå i omplaceringsordningen for overtallige medarbejdere.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Hvis Byrådet følger de tre indstillinger, vil der på dagsordenen til Børne- og Ungeudvalgets møde i april være en sag om godkendelse af en baseline med henblik på at følge kvaliteten af 10. klasse på ZBC i relation til kvaliteten af det nuværende tilbud på X - class.

Sagens forløb

09-01-2024 Børne- og Ungeudvalget

Bo Clausen deltog til punktets oplysning.

At 1: Videresendes til Byrådet. 

For stemte: 3 (C), (V) og (F)
Imod stemte: 3 (A) og (Ø)

(A) og (Ø) stemmer imod blandt andet fordi overenskomsten ikke rummer et tilbud til alle kommunens elever på lige fod med det nuværende 10. klassestilbud, X-class og fordi vi ikke finder valgfagsrækken tilstrækkelig, da denne ikke er bred nok og i alt for høj grad retter sig mod unge der ønsker en erhvervsuddannelse.

At 2-3: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Udvalget ønsker en årlig orientering om tilsynene. Første gang i efteråret 2025. 



Afbud: Ida Lynge

9. Godkendelse af kunstprojekt i tunnelen under Slagelse Station

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur-, Fritids- og Tursimeudvalget og Økonomiudvalget godkende kunstprojekt i tunnelen under Slagelse Station.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Byrådet godkender det indstillede kunstprojekt i tunnelen under Slagelse Station. 

 

Sagens indhold

Den 27. februar godkendte byrådet udgifts- og indtægtsbevillingen til samarbejdsprojektet med Statens Kunstfond i forbindelse med forskønnelse af tunnel under Slagelse Station og udpegede Troels Brandt som repræsentant til styregruppen.

På baggrund af den af Statens Kunstfond faciliterede proces har styregruppen mandag den 11. december 2023 godkendt kunstneren Albin Werles skitseprojekt. Byrådet skal nu godkende det skitseprojekt, som styregruppen indstiller.

Albin Werles projekt hedder En Magisk tunnel under Slagelse Station og beskrivelse, budget, tidsplan og visualiseringer kan ses i bilag 1.

 

Styregruppens motivation

Styregruppen har i samarbejde med Statens Kunstfond været igennem en udvælgelsesproces fra ni kunstnere som blev præsenteret af Statens Kunstfonds repræsentant fra Billedkunstudvalget Maria Kjær Themsen til tre, der alle har lavet flotte idepræsentationer, til nu en kunstner, som er blevet udvalgt til at lave en detaljeret skitsepræsentation på baggrund af idepræsentationen.

Styregruppens motivation for at godkende Albin Werles skitsepræsentation er at den unikke ide med at placere magiske vinduer med lys i i en tunnel under jorden lever op til de vedtagne kriterier for bedømmelse:

  1. Kunstprojektet skal have karakter af et blivende, permanent værk
  2. Kunstprojektet skal skabe tryghed
  3. Kunstprojektet skal være byens velkomst og afsked
  4. Kunstprojektet skal i idé og udformning være af høj kvalitet og originalitet og må gerne eksperimentere med nutidens udtryksformer
  5. Kunstprojektet skal være robust og have en lang holdbarhed
  6. Kunstprojektet må gerne afspejle eller forholde sig til Slagelse Kommunes kernefortælling (udleveres ved fremvisning)

 

Albin Werle har med sin ide og med hele sit virke vist en stor fleksibilitet og forståelse for at gribe de forudsætninger der er på lokationen og med de økonomiske rammer der er til rådighed og skabt en mulighed for en ny og tryg oplevelse af ankomsten og afrejsen fra Slagelse. Albin Werles æstetik taler til både børn, unge og voksnes fantasi og de smukke malerier i vinduerne vil foruden den interaktive digitale forbindelse de skaber også kunne skabe forbindelser til hele kommunens kernefortælling og det øvrige byrum. Værket skabes i et solidt materiale, som kan modstå meget og det er muligt at erstatte eventuelle beskadigelser for et overkommeligt beløb. Endelig er styregruppen begejstret for Albin Werles interesse for det lokale, inspirationen fra lokale bygninger og lyst til at koble tunnelen til Slagelses arkitektur og historie.

 

På baggrund af byrådets godkendelse kan der indgås kontrakt med kunstneren og projektets realisering påbegyndes. 

Det er forventningen at der kan afholdes en offentlig fernisering af værket i august 2024.

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse kommune har i samarbejde med Slagelse Forskønnelsesselskab søgt og fået 850.000 kr. fra Statens Kunstfond til forskønnelse af tunnelen gennem et samarbejdsprojekt omkring kunst i det offentlige rum. Projektet finansieres med 150.000 kr. fra pulje til Forskønnelse af byer og landsbyer og Forskønnelsesselskabet har givet tilsagn om yderligere 50.000 kr. til projektet.

Udgifts- og indtægtsbevilling er godkendt af byrådet den 27. februar 2023.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fernisering forventes at blive afholdt i august 2024. 

Sagens forløb

15-01-2024 Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: følgende orienteringer blev givet:

Borgmesteren orienterede om:

  • Tematur for Byrådet 6. og 7. juni 2024.
  • Udviklingsplan Ringparken.

Udvalgsmedlemmer orienterede om:

  • Jørgen Grüner (F), Formand for Klima- og Miljøudvalget,  orienterede om møde med Kystdirektoratet vedrørende kystsikring.

Kommunaldirektøren orienterede om:

  • Glatføreberedskab og kommunens erstatningsansvar - notatet lægges på sagen i forbindelse med referatet.


Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Økonomiudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

11. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Ingen punkter.

Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Økonomiudvalget

 

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Sagsoversigt med sager til de kommende 3 møder er vedhæftet som bilag 1. Sagsoversigten er ikke endelig.

 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1. at Økonomiudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

12. Lukket: Godkendelse af kravspecifikation ved tilbudsindhentning af kommunens bankforbindelse (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
13. Lukket: Støtteerklæring til projekt "Gateway til Sjælland" (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Manglende overholdelse af byggepligt for erhvervsareal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Stillingtagen til ændring af salg, areal i Sørbymagle (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.

16. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.



Afbud: Henrik Brodersen

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

  1. at Økonomiudvalget godkender referatet
17. Lukket: Udvikling af naturområde (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.