Seniorudvalget – Referat – 29. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Dialogmøde med Frivilligcentret (O)

Beslutning

At 1: Afholdt.

Muligheder for samskabelse blev drøftet og skal undersøges nærmere.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om, at udvalget holder dialogmøde med Frivilligcentret den 29. november 15.00 - 16.00.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.   at dialogmødet afholdes. 

Sagens indhold

Mødet holdes med følgende dagsorden:

1. Velkomst ved udvalgsformanden

2. Budget og udvalgets prioriteringer.

3. Frivilligcentret ønsker at drøfte følgende med Seniorudvalget: 

  • Lokalemuligheder i forbindelse med Aktivitetscentrene?
  • Er der ønske om et bredere grundlag – udvalgsmæssigt – i samarbejdet mellem Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse? 

4. Eventuelt.

5. Forventningsafstemning af det videre samarbejde.

 

3. Takster 2023 - Seniorudvalget (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget indstiller taksterne til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for budget 2023 på Seniorudvalgets område.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for 2023 på Seniorudvalgets område, jf. bilag 1 

Sagens indhold

Aktivitetshuset for demente, kørsel til visiteret træning og servicepakker

Taksterne vedrørende aktivitetshuset for demente, kørsel til visiteret træning og servicepakker på plejecentrene er i budget 2023 beregnet på grundlag af hidtidige beretningsprincipper, hvilket udgør en pris- og lønfremskrivning af 2022-taksten.

Døgnkost

Taksten for døgnkost er hidtil blevet beregnet ved en pris- og lønfremskrivning af sidste års takst, men i år er den fastsat til loftet på 3985 kr. udmeldt af Social- og Ældreministeriet. Omkostningerne ved at levere døgnkost overstiger loftet der er udmeldt af ministeriet. 

Frit valg, delegerede sundhedslovsydelser og madservice (private leverandører)

Taksterne på frit valg og delegerede sundhedslovsydelser er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper, hvilke tager udgangspunkt i antallet af leverede timer og omkostningerne forbundet hermed. Taksterne til de private leverandører er beregnet på baggrund af alle de omkostninger, Slagelse Kommune har ved levering af ydelserne.

I taksten for 2023 er indregnet en fraværsprocent på 7,5%, mod 6% i 2022, med henblik på at afspejle det reelle niveau, hvilket får taksterne til at stige. I takstberegningen i år er kigget nøje på hvilke lønniveauer, der skal benyttes som grundlag for taksterne. 

Madservice er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper.

Fripleje og mellemkommunale takster på plejecentre 

De mellemkommunale takster på plejecentrene er beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper. Der er taget udgangspunkt i det vedtagne budget 2023, som afspejler de forventede langsigtede omkostninger. 

Friplejetaksten baserer sig på de mellemkommunale takster og er også beregnet på grundlag af hidtidige beregningsprincipper. Forskellen på de to takster er, at der er lagt moms til på friplejetaksten. 

Retligt grundlag

Primært takstregulerende bestemmelser i serviceloven, sundhedsloven, bekendtgørelse om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven, friplejeboligloven samt øvrige takstregulerende love og bekendtgørelser. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende de fremlagte takster.

  2. Byrådet kan ønske brug af andre beregningsmetoder/fastsættelsesmetoder til en eller flere takster.

Vurdering

Administrationen anbefaler at godkende de i bilag 1 vedlagte takster.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Udkast til revideret Værdighedspolitik for ældreplejen (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget indstiller til Byrådets godkendelse. 

At 2: Seniorudvalget indstiller til Byrådets efterretning, med bemærkning om, at Seniorudvalget betragter Værdighedspolitikken som det fundament, medarbejderne arbejder ud fra i samarbejdet med borgerne.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende revideret Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune gældende fra 1. januar 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Byrådet godkender revideret Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune gældende fra 1. januar 2023.

2.     at Byrådet tager høringssvar til efterretning.

Sagens indhold

På mødet den 9. august 2022 besluttede Seniorudvalget, at administrationen udarbejder forslag til ændringer af nuværende Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune, som sendes til høring hos de høringsrelevante foreninger. Administrationens forslag til Værdighedspolitikken lægges på kommunens hjemmeside til kommentering, inden Seniorudvalget får Værdighedspolitikken til beslutning.

Byrådet skal inden for det første år i hver valgperiode vedtage en Værdighedspolitik for den kommunale ældrepleje. Byrådet skal således senest på mødet i december 2022 vedtage en Værdighedspolitik for kommunens ældrepleje gældende for indeværende valgperiode.

Formålet med Værdighedspolitikken er at styrke kommunernes arbejde med en endnu mere værdig ældrepleje. De kommunale Værdighedspolitikker skal udgøre den overordnede værdimæssige ramme for det enkelte Byråds prioriteringer i ældreplejen. Værdighedspolitikken skal som minimum beskrive, hvordan kommunens ældrepleje kan understøtte følgende områder i forhold til plejen og omsorgen for den enkelte ældre:

1) Livskvalitet

2) Selvbestemmelse

3) Kvalitet, tværfaglighed og sammenhæng i plejen

4) Mad og ernæring

5) En værdig død

6) Pårørende

7) Ensomhed.

Administrationens forslag til revideret Værdighedspolitik, ses i bilag 1, har været i høring hos de høringsrelevante samt på kommunens hjemmeside til kommentering.

Der forligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 2.  

Essensen af Ældrerådets høringssvar kan sammenfattes til: "at der er behov for en nærmere beskrivelse af, hvordan udmøntningen af de 7 politikker skal foretages, så politikken ikke blot risikerer at blive et skuffedokument, der kun kommer frem ved særlige lejligheder".

Ældrerådet skal derfor opfordre til, så snart Værdighedspolitikken for ældreplejen er færdigbearbejdet og vedtaget, at der udarbejdes handleplaner med målbare succeskriterier for hvornår og hvordan man lever op til de nye vedtagne politikker".

Derudover er modtaget en kommentering til Værdighedspolitikken på kommunens hjemmeside, denne ses i bilag 3.

I bilag 4 ses høringssvar indeholdende forslag til ændring af formulering vedrørende pårørendesamarbejde fra medarbejder i kommunen.

Fra Rådet for Social Udsatte er modtaget høringssvar, som ses i bilag 5, essensen er: "Rådet for Socialt Udsatte er positive i forhold til de tanker om mødet med borgeren, som er beskrevet i værdighedspolitikken. En politik der beskriver hvordan medarbejderen skal møde borgeren, er et vigtigt styringsredskab i samtalen medarbejdere og ledelse imellem, således fokus fastholdes på hvordan borgeren mødes af den kommunale medarbejder. Værdighedspolitikken kan være grundlag for den løbende vurdering af om kommunen lever op til egne tanker og forventninger til den leverede kerneydelse. Rådet for Socialt Udsatte finder det lige så logisk, at værdighedspolitikken kædes sammen med Medborgerpolitikken i den faglige samtale i centret".

Endeligt er modtaget høringssvar fra Ældresagen, hvilket ses i bilag 6.

Retligt grundlag

Servicelovens 81 a om værdighedspolitik med tilhørende bekendtgørelse nr. 70 af 21. januar 2019.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende administrationens forslag til revideret Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune 

  2. Foretage justeringer i administrationens forslag til Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at udkast til revideret Værdighedspolitik for ældreplejen i Slagelse Kommune giver et realistisk fundament for ældreplejen og -omsorg fra 2023. Det betyder, at Værdighedspolitikken vil kunne understøtte i plejen tæt på borgerne i det fortsatte arbejde med at yde værdig ældrepleje.

Der er i forslag til Værdighedspolitik for ældreplejen taget højde for konsekvenser af budgetreduktioner i budget 2023-2026. 

I forhold til modtagne høringssvar er det administrationens vurdering, at der ikke er behov for yderligere beskrivelser og/eller handleplaner for at virkeliggøre Værdighedspolitikken. Der har de seneste år været arbejdet meget med at gøre Værdighedsbegreberne til den grundlæggende kultur og mindset hos medarbejderne. Kulturforandring tager tid - det er vigtigt at det sker i hverdagen i den praktiske opgaveudførsel blandt medarbejderne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Serviceniveau plejecentre (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget beslutter handlemulighed B, med bemærkning om, at der skal henvises til Værdighedspolitikken i beskrivelsen af serviceniveauet.

Kompetence

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende beskrivelsen af serviceniveau på plejecentre i form af "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter" med virkning fra 1. januar 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender serviceniveau for plejecentre gældende fra 1. januar 2023 beskrevet i "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter".

Sagens indhold

"Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" beskriver den service, som beboerne på plejecentrene i Slagelse Kommune har mulighed for at modtage i form af pleje, omsorg, mad og praktiske opgaver som rengøring mm. I bilag 1 ses beskrivelsen.

Historik:

På Seniorudvalgets møde den 1. november 2022 besluttede Seniorudvalget at sende beskrivelsen "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" i høring hos høringsberettigede samt en bemærkning om, at der skal stå, at borgerne kan kontakte Slagelse Kommune for at få afklaret muligheder for ledsagelse.

Der foreligger nu høringssvar fra Ældrerådet, hvilket ses i bilag 1. 

Historik:

Beskrivelsen blev første gang vedtaget den 10. maj 2017 af daværende Sundheds- og Seniorudvalg som erstatning af tidligere kvalitetsstandard og set i naturlig forlængelse af Værdighedspolitikken.

Indholdet i beskrivelsen er nu ajourført efter Byrådets vedtagelse af Budget 2023-2026 og definerer herefter den service, som beboerne på plejecentrene kan forvente fra 2023. Indholdet er ligeledes tilpasset udkast til justeret Værdighedspolitik fra 2023, som pt. er i høring. 

Udgangspunktet for beboerne på plejecentrene er fortsat størst mulig valgfrihed og dermed mulighed for fleksibilitet i hverdagen, ud fra den enkelte beboers ønsker og behov. Tilgangen til pleje og omsorg er den rehabiliterende tænkning, hvorefter borgeren støttes til at klare mest muligt i egen hverdag, for derved at bevare den enkeltes egen oplevelse af livskvalitet og selvbestemmelse. 

Derudover motiveres og støttes beboerne ud fra et aktiverende og forebyggende sigte, med udgangspunkt i den enkeltes ressourcer og inddragelse. Beboernes deltagelse i hverdagens gøremål tilstræbes i den udstrækning det er muligt, ligesom de pårørende opfordres til at være en aktiv del af hverdagen.

Retligt grundlag

Servicelovens § 138 om fastsættelse af generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende serviceniveau på plejecentre med virkning fra 1. januar 2023 beskrevet i "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter"

  2. Beslutte ændringer til beskrivelsen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at "Hvad kan du forvente, når du flytter på plejecenter i Slagelse Kommune" på en let tilgængelig måde for nuværende beboere, fremtidige beboere og deres pårørende beskriver hvilket serviceniveau, man kan forvente på Slagelse Kommunes plejecentre. 

Da plejecentrenes budget er reduceret fra 2023, er der en del aktiviteter og anden service som plejecentrene ikke længere har ressourcer til at tilbyde; klippekort hvor beboerne havde mulighed for individuelle ekstra aktiviteter i hverdagen som højtlæsning, gåtur mm., værdighedsmidler til ekstra aktiviteter, ekstra medarbejdere for at medvirke til en værdig død, ledsagelse aften/nat ved beboeres indlæggelse på sygehus og lægebesøg, ekstra bemanding til boliger hvor der bor ægtepar, ernæringsteam, reduktion i aftenbemanding og på demensafdelinger. Derudover er plejecentrene reduceret, så der ikke er midler til velfærdsteknologi og kompetenceudvikling i forhold til demens. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

6. Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget indstiller Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Byrådet godkender Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering med de indarbejdede ændringer efter høringsrunden.

Sagens indhold

Serviceloven siger, at Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.

Tilsynspolitikken skal godkendes for indeværende byrådsperiode 2023 – 2026.

På udvalgsmøde den 1. november punkt 7 principgodkendte Seniorudvalget at Tilsynspolitik 2023-2026 skulle sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte.

Der er ikke indkommet høringssvar fra Handicaprådet. Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte har afgivet høringssvar.

Hovedpunkter i Rådets for Socialt Udsattes høringssvar (vedlagt i bilag 1)

Rådet for Socialt Udsatte anbefaler, at kommunen ved visitation af de mest skrøbelige og udsatte borgere sikrer sig, at andre har kontakt til borgeren og at der arbejdes tværgående om indsatsen, med en kombination af anvendelse af Serviceloven § 85 og § 83. 

Rådet for Socialt Udsatte forslår opmærksomhed på ”den gode udskrivning” fra sygehus og til eget hjem jf. Sundhedsaftalen, med henblik på at borgers manglende sociale netværk i forhold til støtte, kan øge ricikoen for genindlæggelser.

Hovedpunkter i Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2)

Ældrerådet anbefaler, at alle tilsyn gennemføres som uanmeldte tilsyn.

Ældrerådet foreslår, at kvalitative interviews gennemføres af en visitator fremfor en medarbejder fra Sekretariatet.

Ældrerådet foreslår at forsiden Tilsynspolitikken ændres til en forside, der signalerer kvalitet, god opfølgning og borgertilfredshed i indsatsen.

 

Muligheden for uanmeldte tilsyn

På udvalgsmøde den 1. november punkt 7 bemærkede Seniorudvalget, at administrationen skulle undersøge muligheden for hyppigere uanmeldte tilsyn. 

Udover kommunens egen forpligtigelse til at føre tilsyn med tilbud efter §83, som er beskrevet i nærværende Tilsynspolitik 2023-26, gennemfører Styrelsen for Patientsikkerhed et Ældretilsyn.

Administrationen har forespurgt Styrelsen for Patientsikkerhed om muligheden for at modtage flere uvarslede Ældretilsyn. Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at Styrelsen fører planlagte tilsyn og reaktive tilsyn. Planlagte tilsyn baseres på stikprøver. Reaktive tilsyn gennemføres på baggrund af en bekymringshenvendelse. Der er ikke en tredje mulighed, som går ud på at kunne bestille et tilsyn. Hvis der indgives en bekymringshenvendelse til Styrelsen skal den være konkret med beskrivelser af de forhold, som er årsag til bekymringen.

Af Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside fremgår det, at Ældretilsynet er et uvildigt tilsyn, der skal bidrage til læring og udvikling af de sociale- og plejefaglige indsatser på ældreområde. Ældretilsynet gennemføres med en varsling på minimum 6 uger. Varslingen muliggør, at ledelse og personale kan være tilstede under tilsynet  og med det samme kan gå i gang med et rette op på eventuelle utilfredsstillende forhold. Under besøget taler tilsynet også med borgere og pårørende. Styrelsen har udarbejdet informationsmateriale, der kan udleveres til borgere og pårørende på forhånd (vedlagt i bilag 3). Styrelsen kan, som en del af Ældretilsynet, derudover foretage uvarslede tilsynsbesøg, hvis Styrelsen vurderer at formålet med tilsynet vil være forspildt ved varsling. 

Anmeldte besøg i forbindelse med kommunens eget tilsyn jævnfør Tilsynspolitikken 2023-26

I forhold til kommunens eget tilsyn jævnfør Tilsynspolitikken er den nuværende praksis for gennemførelse af de kvalitative interviews følgende:

  • Der udvælges tilfældigt 15 borgere til de kvalitative interviews fra omsorgssystemet.
  • Hjemmeplejen kontaktes med henblik på at afklare om borgeren er kognitivt og fysisk i stand til at modtage besøg og besvare spørgsmål om den hjælp som leveres.
  • Medarbejderen kontakter borgeren, og afklarer om borgeren ønsker at modtage besøg og deltage i interview.
  • Interviewet gennemføres.

Det er medarbejdere med sundhedsfaglig baggrund, erfaring med borgernær kontakt og kvalitetsstandardens område samt kompetencer i forhold kvalitative interviews, der gennemfører interviewene.

 

Administrationen har indarbejdet følgende ændringer i Tilsynspolitik 2023-26 (vedlagt i bilag 4) som følge af høringssvarene:

- Forsiden til Tilsynspolitikken er ændret til en forside, der signalerer kvalitet, god opfølgning og borgertilfredshed i indsatsen.

- Tilføjet: Tilsynet udføres af medarbejder med kompetencer til at gennemføre kvalitative interviews hos borgerne i forhold til kvalitetsstandardens område.

Retligt grundlag

Lov om social service § 151 c forpligter kommunen til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter § 91.

Stk. 2. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse
tilbud og for opfølgning på tilsynet.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter §
83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på
tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A: Godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering med de ændringer, som er indarbejdet som følge af høringssvarene. 

B: Ikke godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering. Hvis Byrådet vælger denne mulighed, kan Byrådet sende sagen tilbage til Seniorudvalget med henblik på at komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det kan give unødig utryghed hos borgeren, hvis kommunens opfølgning, som beskrevet i Tilsynspolitikken, gennemføres uanmeldt. Administrationens erfaring er, at både borgere og pårørende ofte er utrygge ved at sige ja til at besøg af en medarbejder, de ikke kender, på trods af at borgeren ringes op før besøget.

Administrationen vurderer, at høringssvaret for Rådet for Socialt Udsatte kan ses i relation til Kvalitetsstandard 2023-2026, og kan indgå i høringsrunden i forhold til denne.

Administrationen vurderer, at Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering lever op til lovens krav.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget vil få resultatet af årets tilsyn, jævnfør Tilsynspolitikken 2023 – 2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering, forelagt til orientering årligt.

7. Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkninger om, at forsiden ændres, og at der på side 6 angives telefonnr. til Center for Sundhed og Ældre.

Endvidere bemærkninger om, at der på side 21 tilføjes ændring i forhold til bad ved sundhedsfaglig vurdering, og at Sundhedsudvalget i forhold til side 53 om rygning videresendte til Byrådet, at borgerne anbefales ikke at ryge, når medarbejderne er i borgernes hjem.

 

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende, at udkast til Kvalitetsstandard 2023 sendes i høring hos høringsberettigede.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.  at Seniorudvalget sender udkast til Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.   

Sagens indhold

Lovpligtig Kvalitetsstandard

Mindst en gang årligt skal Kommunalbestyrelsen godkende en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning efter Serviceloven §§ 83, 83 a og 86. 

Der er ikke lovkrav om en kvalitetsstandard for aflastning efter Servicelovens § 84. Aflastning er medtaget i den samlede kvalitetsstandard set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp et rehabiliteringsforløb eller for træning.

Kvalitetsstandarden danner grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.

Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Serviceændringer i Kvalitetsstandard 2023 (vedlagt i bilag 1)

Der er i Kvalitetsstandard 2023 en række serviceændringer, som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med genåbningen af budget 2022 og budgetaftale 2023-26. Ændringerne omfatter:

 

Visitation (ændring s.6)

Du skal henvende dig til Servicecentret på telefon 58 57 45 00 alle hverdage kl. 8.15 – 9.00 ændres til: Du skal henvende dig på tlf. 58 57 45 00 alle hverdage kl. 8.15 – 9.00.

 

Indledning hjemmehjælp og madservice (ændring s.18)

Der kan som udgangspunkt tilbydes støtte og/eller hjælp til dagligdags rengøringsopgaver hver 2. uge efter en individuel vurdering ændres til: hver 3. uge. 

 

Personlig pleje (ændring s. 21) 

Øvre/nedre toilette: I sengen eller på badeværelset. Mundhygiejne, hudpleje, almindelig neglepleje, barbering ændres til: Sengebad eller på badeværelset. Mundhygiejne, hudpleje, barbering og frisering. Kan forekomme dagligt. Fodbad og almindelig neglepleje kan forekomme hver 8. uge.

Bad: 2 gange om ugen, fodbad og i sengen ændres til: 1 brusebad om ugen. Undtagelser ved f.eks. svær inkontinens eller lægefaglig dokumenteret hudlidelse som kræver hyppigere hygiejne, ved brusebad, vil dette kunne tilgodeses.

 

Rengøring (ændring s. 24)

Som udgangspunkt ydes der rengøring hver 2. uge ændres til: hver 3. uge. Der kan i særlige situationer visiteres til hyppigere eller større rengøringsopgaver svarende til hovedrengøring, hvis det er en forudsætning for at hjælpen fremadrettet kan ydes. (APV)

 

Madservice med udbringning (ændring s. 31)

Kartoffelmos 200 g. tilføjet

Stuvede grønsager 225 g. ændres til: 2,25 dl.

Mælkeretter 3 dl. tilføjet

 

Madservice uden udbringning (ændring s. 33-34)

Kartoffelmos 200 g. tilføjet

Stuvede grønsager 225 g. ændres til: 2,25 dl.

Mælkeretter 3 dl. tilføjet

 

Døgnophold i midlertidig bolig (ændring s. 36)

Plejecenter Solbakken i Korsør har 1 aflastningsplads ændres til: 2 aflastningspladser.

Hjemmet ved Noret i Skælskør har 1 aflastningsplads ændres til: 2 aflastningspladser. 

 

Dagaflastning for demente (ændring s. 38)

Dagaflastning, som udgangspunkt 2 gange pr. uge ændres til: 1 gang pr. uge. 

 

Bilag - praktisk hjælp (ændring s. 51)

Har du fået bevilliget hjælp til rengøring og/eller tøjvask, leverer vi den praktiske hjælp og du stiller selv redskaberne til rådighed. Der tilføjes: herunder opvaskemaskine, vaskemaskine og støvsuger.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder og følge op på dem.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Sende udkast til Kvalitetsstandarden 2023 i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

B. Ikke sende udkast til Kvalitetsstandarden 2023 i høring.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandard 2023 beskriver det nuværende serviceniveau og lever op til lovens krav.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget sender udkast til Kvalitetsstandard 2023 i høring, får Seniorudvalget en sag med høringssvar og indstilling til Byrådet om endelig godkendelse af Kvalitetsstandard 2023 efter endt høring.   

8. Anvendelse af frigjorte midler på Seniorudvalgets område via effektiviseringer (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, hvad de frigjorte midler inden for udvalgets budgetramme skal anvendes til som permanent udmøntning i 2023 og frem.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget godkender, at de resterende frigjorte midler permanent anvendes til finansiering af ekstra udgifter ved pleje på øerne med 500.000 kr. årligt samt, at 3.098.000 kr. fortsat anvendes til demensindsatsen, hvilket udmøntes konkret i forbindelse med den forestående gentænkning af området.

Sagens indhold

Historik:

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholdt Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget fik mulighed for at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede hvert af årene 2020-2022 effektiviseringer inden for udvalgets budgetramme samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Ligeledes blev der hvert år udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer og indsatser.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets sidste møde den 7. december 2021 blev besluttet, at igangværende effektiviseringer skal fortsætte som permanente reduktioner fra 2022 og frem.

I forhold til anvendelsen af de via effektiviseringerne frigjort midler blev på samme møde besluttet, hvad de frigjorte midler skulle anvendes til i 2022. 

Det skal bemærkes, at der ikke findes yderligere nye 0,7% reduktioner fremadrettet, da denne ordning ikke er fortsat under nye Byråd fra 2022.

Aktuelt:

Ovenstående betyder, at der på Seniorudvalgets område er foretaget permanente effektiviseringer, hvorefter der er en årlig effektiviseringsgevinst på 4.698.000 kr.

I budget 2023 er en del af disse indarbejdet som reduktion med i alt 1.100.000 kr. - bestående af 600.000 kr. der var afsat til psykiatrisk sygeplejerske og 500.000 kr. til øget samarbejde med regionen. Begge disse stillinger var vakante.

Herefter resterer 3.598.000 kr. i 2023 og årene frem, hvilke Seniorudvalget kan disponere over.

 

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder for anvendelse af de resterende frigjorte midler på 3.598.000 kr.:

  1. Beslutte, at de resterende frigjorte midler permanent anvendes til finansiering af ekstra udgifter ved pleje på øerne med 500.000 kr. samt at 3.098.000 kr. anvendes til demensområdet, hvilket udmøntes konkret i forbindelse med den forestående gentænkning af demensindsatsen.

  2. Beslutte, at de resterende frigjorte midler permanent anvendes til andre formål.

  3. Beslutte, at de frigjorte midler reserveres til imødegåelse af merforbrug i 2023, herunder resterende finansiering af vedtagne reduktioner i 2022 og 2023.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at 500.000 kr. til særlige udgifter i forbindelse med pleje på øerne er nødvendig og ikke kan afholdes inden for afsatte budget i 2023 og årene frem. Der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden.

Derudover er det administrationens vurdering, at det er relevant fortsat at afsætte midler til demensindsatsen. Hvis der ikke udmøntes midler via ikke udmøntede effektiviseringsgevinster til demensindsatsen, vil det betyde, at området reduceres yderligere med 3.098.000 kr. i 2023 og årene frem. Disse effektiviseringsmidler var i 2022 afsat til prøvehandlinger på demensafdelingerne på plejecentrene Smedegade og Quistgården samt til kompetenceudvikling demens, demensnøglepersoner og velfærdsteknologi på alle plejecentre. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Seniorudvalgets egen budgetramme. Det betyder, at udmøntningen er udtryk for en omprioritering af midler som følge af effektiviseringsgevinster inden for Seniorudvalgets budgetramme, som følge af tidligere års arbejde.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Ingen bemærkninger

Ingen bemærkninger.

9. Finansiering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023 (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget godkender handlemulighed B, hvorefter finansiering findes via ikke udmøntede effektiviseringer fra tidligere år.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte finansiering af 0,5 mio. kr. årligt til særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø fra 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter, hvordan særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø med 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 skal finansieres.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 6. september 2022 blev behandlet sag om finansiering af 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 til særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø. 

Beslutningen blev: "Udvalget besluttede, at det skal finansieres inden for udvalgets område. Beløbet kan eventuelt finansieres ved besparelsesforslag, som ikke er realiseret endnu eller ved mindre forbrug inden for udvalgets budgetramme.

(A) Stemte imod med bemærkning om, at de ønsker udgiften kassefinansieret".

Opsummering af sagen:

Driftsvilkårene for hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø er, på grund af den trafikale tilgængelighed, anderledes end driftsvilkårene på fastlandet.

En række principudtalelser fra Ankestyrelsen har slået fast, at ældre har ret til hjemmehjælp hele døgnet, hvad enten de bor på øer eller fastlandet. Begrænsninger i den trafikale tilgængelighed er ikke en gyldig grund for afvigelser. Kommunerne skal sikre, at borgerne får den hjælp som de, efter en konkret vurdering, er berettiget til efter Serviceloven, og kommunen må ikke gøre hjælpen betinget af, at borgeren flytter til en anden del af kommunen. 

I Byrådets Budgetaftale 2020-23 blev der på den baggrund afsat 0,5 mio. kr. årligt i 2020-2022 til sikring af, at vilkårene for hjemme- og sygepleje på øerne er i overensstemmelse med plejen i den øvrige del af Slagelse Kommune.

I Byrådets Budgetaftale 2020-23 står:

"3. Pleje på Ø'erne (nyt driftsønske): Der igangsættes snarest en dialog med medarbejder- og borgerinddragelse med henblik på at afdække løsninger, herunder gerne utraditionelle løsninger, til dækning af plejebehov på ø’erne. Til projektet afsættes 0,5 mio. kr. pr. år til en forsøgsordning i 2020-2022. Det er ambitionen, at foreslåede løsninger også kan anvendes andre steder i kommunen".

Efter budgettildelingen havde administrationen i foråret 2020 dialogmøder med Ø-råd og medarbejdere på øerne med henblik på at komme med forslag til, hvordan midlerne kunne sikre dækning af behovet for pleje på øerne.

I maj 2020 godkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget, at de 0,5 mio. kr. blev anvendt til følgende tiltag:

- Etablering af et lokale, hvor medarbejdere kan opholde sig under beredskab på Agersø svarende til de lokaler, der findes på Omø.

- Etablering af kommunalt/lokalt beredskab til håndtering af akutte situationer og nødkald på Agersø svarende til det kendte på Omø.

- Øget anvendelse af genoptræning/rehabilitering via skærmløsning.

Administrationens evaluering af tiltagene: Alle tiltag er blevet iværksat.

Midlerne bruges til leje af lokaler på Agersø, så plejepersonalet på øen har et arbejdssted at køre ud fra, et sted til opbevaring af hygiejneartikler og til ophold for medarbejdere, der ikke bor på øen.

Der er indkøbt og driftes IT-udstyr samt adgange, som sikrer nødvendig dialog, herunder webmøder, som både medarbejdere og borgere kan gøre brug af.

Ligeledes bruges midlerne til at dække de ekstraomkostninger, der er ved at levere hjemme- og sygepleje på øerne - særligt i forhold til Agersø, hvor der ikke er en fastboende sygeplejerske. Det drejer sig om omkostninger til færgetransport samt ekstraomkostninger til lønninger, da der ofte kan være ventetid til næste afgang fra øen - især i forbindelse med levering af fx sygepleje om natten.

På sigt kan huset bruges til sundhedsfaglige aktiviteter eller indtænkes i indsatser på øen generelt. Det kan være sygeplejeklinik, møder med forebyggelse og andre aktiviteter.

Retligt grundlag

Kommunestyrelseslovens § 40 beskriver, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling. 

Det fremgår af Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til finansiering af de særlige omkostninger med 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 til levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø:

A. At Seniorudvalget finder finansiering på 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 og frem indenfor udvalgets samlede budgetramme i de resterende prioriteringsforslag fra budgetprocessen 2023, hvilke ses i bilag 1.

B. At Seniorudvalget finder finansiering på 0,5 mio. kr. årligt fra 2023 og frem via ikke udmøntede effektiviseringer fra tidligere år - der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden.

C. At Seniorudvalget finder anden finansiering på 0,5 mio. kr. pr. år fra 2023 og frem.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at 0,5 mio. kr. årligt til særlige omkostninger i forbindelse med levering af hjemme- og sygepleje på Agersø og Omø er nødvendige, hvis kommunen skal leve op til de gældende regler for levering af ensartet serviceniveau uanset hvor man er bosat i Slagelse Kommune og uanset den trafikale tilgængelig jævnfør principafgørelserne på området.   

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Udmøntning af puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte fordelingen af midler i puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre.

Seniorudvalget kan beslutte, at restbeløbet på 61.500 kr. tilbageføres til kassen i forbindelse med regnskabsafslutning 2022.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af midlerne på i alt 238.500 kr. i puljen til forebyggelse af ensomhed blandt ældre.

2. at Seniorudvalget godkender, at restbeløbet på 61.500 kr. tilbageføres til kassen i forbindelse med regnskabsafslutning 2022.

Sagens indhold

Af værdighedsmidlerne er der afsat 300.000 kr. årligt til en pulje til forebyggelse af ensomhed
blandt ældre.

Formålet med puljen er at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i
lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter drevet af lokalråd og foreninger i Slagelse
Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2023.

Der har været annonceret om puljen på www.slagelse.dk. Derudover er der sendt direkte besked til
Lokal- og Landsbyråd samt foreninger, der de forgangne år har søgt midler fra puljen.

Der har været åbent for ansøgninger fra den 14. oktober 2022 til den 31. oktober 2022, og der er indkommet 8 ansøgninger (se bilag 2), 5 af de 8 ansøgere har også ansøgt midler fra § 18 puljen til enten det samme formål eller til samme målgruppe. Hvis lokal-/landsbyrådet eller foreningen i forvejen har modtaget støtte fra Slagelse Kommune til samme aktivitet, kan der ikke tildeles midler jævnfør Kriterierne for puljen til ensomme ældre (vedlagt i bilag 1).

Det samlede ansøgte beløb er på 253.500 kr. og er dermed under det afsatte beløb til puljen på i alt 300.000 kr.

Administrationen har opstillet et forslag til fordeling af midlerne i puljen til ensomme ældre i henhold til kriterierne for puljen (vedlagt i bilag 1):

Tildeles midler:

Ansøger

Forslag til fordeling

Hvad skal tilskuddet skal anvendes til?

Har foreningen samtidig ansøgt midler i § 18?
Agersø Beboerforening15.000 kr.Musikaften, foredrag, fællesspisning og udflugt for ældre beboere på Agersø.Nej
Rude Beboerforening17.500 kr.Fællesspisning med underholdning og fællestur ud i det blå for borgere i Rude og omegn.Nej
Lokalrådet for Vemmelev og omegn20.000 kr.Udflugt med bus, mad, foredrag og se områder de ikke ser til hverdag for ældre beboere i Vemmelev og omegn.Nej
Tårnborg lokalråd20.000 kr.Fællesspisning med sag, musik og motion for ensomme ældre i Tårnborg.

Ja, ansøgt beløb: 20.000 kr.

De ansøgte midler vil gå til et antal nostalgiture, der vil blive afviklet til fods, pr. cykel eller pr. bus. Turene vil fokusere på deltagernes oplevelser i barndomslivet, arbejdslivet og familielivet, og gennem deltagernes fortællinger, beretninger og minder ved gensyn og besøg i lokalområdet og i den øvrige kommune samt nabokommuner vil de få genkaldt og delt nogle oplevelser fra de forgangne års måske glemte dagligdag.

BIS' koppen40.000 kr.Musikaftener, sociale arrangementer og udgifter til kaffe m.m. til café for en bred målgrupper herunder Bisserups ældre borgere 

Ja, ansøgt beløb:40.000 kr.

Det er aftalt med foreningen, at deres ansøgning udelukkende bliver behandlet i puljen til ensomme ældre.

Danske Seniorer Korsør39.000 kr.Hyggeeftermiddag med underholdning og spisning for ensomme ældre bosiddende ved Aktivitetscentret Teglværksparken og Plejecenter Solbakken.

Ja, ansøg beløb: 100.000 kr.

Der ansøgt midler til idræt, stolegymnastik, tryghedsopkald, besøgsvenner, bisidder, sang, hyggeklub, kulturelle oplevelser, underholdning, foredrag, banko, ud-ad-huset oplevelser, socialt samvær. 

Røde Kors87.000 kr.Besøgstjeneste, Sorggruppe, patientstøtter og vågetjeneste. Målgruppen er ensomme, ældre, handicappede og svage borgere.

Ja, ansøgt beløb: 210.700 kr.

Der er ansøgt midler til integration, familiegruppe,  børnesorggrupper,  nørklegrupper, værtindegruppe, julehjælp.

 

Følgende er taget ud af § 18 ansøgningen, for at blive behandlet i puljen til ensomme ældre:

Besøgstjeneste, netværksgrupper, patientstøtter, vågetjeneste.

Afslag

Marievang IF - Idræt og dagen. 

I følge kriterierne til ensomhedspuljen må der ikke ansøges til samme aktivitet fra forskellige puljer. Ansøgningen til § 18 og til puljen til ensomme ældre er enslydende.

Ansøgningen til § 18 lyder: De ansøgte midler skal gå til en fælles årlig udflugt for samtlige medlemmer (entreer 3.000 kr., forplejning 7.000 kr., bustransport 10.000 kr.). Indstillingsgruppen for § 18 har indstillet Marievang IF - Idræt om dagen til at modtage 10.000 kr. til tilskud til bustransport. Beslutning om fordeling af § 18 midlerne bliver besluttet på Sundhedsudvalgets møde den 28. november 2022.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forbindelse med tildeling af midler:

A. Godkende administrationen forslag til fordeling af midlerne i puljen til ensomme ældre.

B. Ikke godkende administrationens forslag til fordeling. Vælger Seniorudvalget denne handlemulighed, skal Seniorudvalget angive en anden fordeling.

 

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forbindelse med restbeløbet:

A. Godkende tilbageførsel af 61.550 kr. til kassen i forbindelse med regnskabsafslutningen.

B. Ikke godkende tilbageførslen til kassen. Vælger Seniorudvalget denne handlemulighed, skal Seniorudvalget anvise, hvad restbeløbet skal bruges til.

C. Godkende af restbeløb på 61.550 kr. reserveres til imødegåelse af merforbrug på andre områder inden for Seniorudvalgets samlede budgetramme, alternativt ikke fuldt effektuerede besparelser i 2022 eller 2023.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget godkender administrationens forslag til fordeling af midler i puljen til ensomme ældre.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Opfølgning og evaluering af fokusmål (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at Seniorudvalget har tillid til, at forvaltningen kan prioritere fokusområderne inden for de givne rammer på Seniorudvalgets budgetter.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende, at der arbejdes videre med de anbefalede fokusmål i Center for Sundhed og Ældre.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget godkender, at der arbejdes videre med de anbefalede fokusmål i Center for Sundhed og Ældre. 

Sagens indhold

Forudgående proces:

I Byrådets Budgetaftale for 2021-2024 blev vedtaget følgende tværgående indsatser; Sundhedsområdet, Uddannelsesområdet, Mestring af eget liv og Beskæftigelsesområdet.

For at underbygge og omsætte Byrådets tværgående indsatser, vedtog Forebyggelses- og Seniorudvalget efterfølgende på møde den 6. april 2021 følgende fem pejlemærker:

1) Forbedret sundhedsprofil for borgere i Slagelse Kommune (tværgående for hele kommunen)

2) Øget fokus på rehabilitering –blandt andet via Træning, Velfærdsteknologi og Hjælpemidler

3) Forebyggelse af sygdom samt forebygge at kroniske sygdomme forværres

4) Ældrevenlige boliger (kobling til boligstrategi for Slagelse Kommune)

5) Fremtidens aktivitetscentre.

Den 16. juni 2021 afholdte Forebyggelses-og Seniorudvalget temamøde, hvori Ældrerådet deltog. På mødet præsenterede administrationen, med udgangspunkt i pejlemærkerne, forslag til fokusmål for alle virksomheder i Center for Sundhed og Ældre. Fokusmålene blev efterfølgende godkendt på Forebyggelse-og Seniorudvalgets møde den 10. august 2021.

Opfølgning og evaluering:

Der er nu foretaget opfølgning og evaluering af Fokusmål, som samtidig er opdelt til henholdsvis Seniorudvalget og Sundhedsudvalget. Lederne har givet en status samt vurderet, hvorvidt det er relevant at fortsætte de respektive indsatser, eller om de bør afsluttes. I bilag 1 ses opfølgning og evaluering for alle Fokusmål som hører under Seniorudvalgets område.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende, at de af lederne anbefalede fokusmål forsætter i 2023

  2. Foretage ændringer og tilføjelser i fokusmål

  3. Beslutte, at der ikke arbejdes videre med fokusmål i 2023.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at det er relevant at arbejde videre i 2023 med de anbefalede fokusmål. Der vil blive foretaget ny opfølgning og evaluering i efteråret 2023.

Seniorudvalget har tidligere besluttet proces for revision af nuværende strategier på udvalgets område. Det er administrationens vurdering, at det vil være relevant at indarbejde fokusmålene i de kommende strategier som en integreret del.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Alle indsatser omfattet af fokusmål sker inden for respektive virksomheders og afdelingers vedtagne budgetrammer for 2023. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

12. Bruger- og pårørenderåd på plejecentrene (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at plejecentrene skal forsøge at oprette bruger-/pårørenderåd. Ved manglende interesse fra brugere og pårørende skal plejecentrene afholde minimum to møder årligt for brugerne og deres pårørende for at sikre samarbejde med disse.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, hvorvidt det fremover skal være obligatorisk af oprette bruger- og pårørenderåd på alle plejecentre i Slagelse Kommune og beslutte rådenes mødefrekvens.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter, at det er valgfrit for det enkelte plejecenter at oprette bruger-/pårørenderåd fra 2023, men at der som minimum skal afholdes 2 møder for beboerne og deres pårørende hvert år, for at sikre indflydelse og dialog.  

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 6. september 2022 var en sag med status på etablering af bruger-/pårørenderåd på plejecentrene. Samtidig blev orienteret om, at det er aftalt med repræsentanter fra Ældrerådet, at der i efteråret 2022 udsendes spørgeskema til alle beboere og deres pårørende på alle plejecentre i Slagelse Kommune. Formålet er at afdække beboere og deres pårørendes ønsker og behov i forhold til fremtidigt samarbejde og dialog. Der foreligger nu konklusion på denne spørgeskemaundersøgelse.

Spørgeskemaundersøgelsen blev udført mellem 15. og 30. september 2022, hvor der i alt er indkommet 265 besvarelser.

Resultatet af spørgeskemaundersøgelsen blandt pårørenderåd viser overordnet set:

  • På spørgsmål om interesse i at deltage i et pårørenderåd:

34% af respondenterne viser interesse for et pårørenderåd, inden for rammerne; møde 4 gange årligt à 2 timer mellem kl. 15 og 18

66% ønsker ikke at deltage i et pårørenderåd. 

 

  • På spørgsmål om interesse i at deltage i møder afdelingsvist:

     

    62% af respondenterne viser interesse for at deltage i møder afdelingsvist.

    Disse afdelingsmøder ønskes 2-4 gange årligt og lægges skiftevis eftermiddag og tidlig aften.

38% af respondenterne har ikke interesse i at deltage i møder afdelingsvist.

Resultatet ses uddybende i bilag 1. 

Aktuel status

På nuværende tidspunkt har 4 plejecentre et bruger- og pårørenderåd, på 3 plejecentre er bruger- og pårørenderåd under etablering, idet der er indbudt til konstituerende møde og på 5 plejecentre, har det pt. ikke været muligt at få etableret et bruger- og pårørenderåd.

Det er tidligere politisk besluttet, at alle plejecentre i Slagelse Kommune skal have et bruger- og pårørenderåd.

Retligt grundlag

Servicelovens § 17 om bruger- og pårørenderåd på plejecentre blev ophævet den 1. juli 2020. Derefter blev etableringen gjort frivillig i henhold til Servicelovens § 16. Servicelovens § 16 beskriver, at Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at brugerne af tilbud efter denne lov får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbuddene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinjer for brugerindflydelsen. Stk. 2; Kommunalbestyrelsen kan nedsætte et eller flere råd, der rådgiver kommunen vedrørende tilrettelæggelse af indsatsen efter denne lov. Kommunalbestyrelsen fastsætter rammerne for og omfanget af rådenes opgaver.

I henhold til Seniorudvalgets kompetenceplan skal etablering af råd efter § 16 besluttes af Seniorudvalget.

 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At beslutte at det fra 2023 er valgfrit for det enkelte plejecenter at oprette bruger- og pårørenderåd, men at der som minimum skal afholdes 2 møder for beboerne og deres pårørende hvert år, for at sikre indflydelse og dialog. 

  2. At beslutte at det fortsat fra 2023 er obligatorisk for det enkelte plejecenter at oprette bruger- og pårørenderåd.                                                                                               

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at samarbejdet med beboerne, de pårørende og frivillige vil være en endnu vigtigere del af et velfungerende plejecenter i de kommende år. Argumentationen er, at der er foretaget reduktioner i plejecentrenes budgetter fra 2023, hvorefter en del aktiviteter for beboerne vil være afhængige af, at pårørende er aktive, understøtter og igangsætter. 

Formen på pårørendesamarbejdet bør tilrettelægges på det enkelte plejecenter, tilpasset kulturen på stedet, behov hos beboerne og ønsker hos såvel beboere som pårørende. Det vil derfor give god mening, at det er på det enkelte plejecenter at formen for pårørendesamarbejdet tilrettelægges og løbende tilpasses ønsker og behov.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

13. Beslutning om høring vedrørende nedlæggelse af Kostrådet (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende, at beslutning om nedlæggelse af Kostrådet sendes i høring i Handicaprådet, før Seniorudvalget tager beslutning om eventuel nedlæggelse.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget sender beslutningen om nedlæggelse af Kostrådet i høring i Handicaprådet.

Sagens indhold

Kostrådet har eksisteret siden foråret 2007 og blev etableret i forbindelse kommunesammenlægningen. Det daværende Udvalg for Social og Omsorg ønskede fokus på kost til ældre, herunder at madservice skulle harmoniseres til borgere i den nye Slagelse Kommune, og der skulle tages vare på denne omstilling. Ligeledes skulle der udarbejdes en kostpolitik på ældreområdet. 

Nuværende vedtægter for Kostrådet blev godkendt i 2010 af det daværende Omsorgsudvalg.

Det fremgår af referater fra møder i Kostrådet, at det tidligere har været på tale at nedlægge Kostrådet. 

På møde i Ældrerådet den 27. september 2022 drøftede Ældrerådet, hvordan Kostrådets arbejde udføres, samt hvem der er ansvarlig for driften af Kostrådet. Ældrerådet foreslår Kostrådet nedlagt.

Rådets pligter jævnfør Kostrådets vedtægter (bilag 1)

Kostrådet skal sikre, der laves brugertilfredshedsundersøgelser.

Kostrådet skal orientere de grupper, man repræsenterer, samt fremføre deres synspunkter overfor rådet.

Kostrådet er et rådgivende organ, hvilket betyder at klager ikke går igennem Kostrådet, men leveres direkte til Madservice.

Rådet skal informeres og inddrages, såfremt der for den enkelte bruger af Madservice sker væsentlige mærkbare ændringer vedrørende Madservice. 

Kostrådet består af 9 medlemmer, og sammensætningen er følgende:

  • 2 repræsentanter fra Ældrerådet
  • 1 repræsentant fra Handicaprådet
  • 3 repræsentanter fra Bruger og Pårørenderådene
  • 1 medarbejder fra plejen
  • 1 medarbejder fra køkkenerne
  • Lederen af Madservice
  • Medarbejder fra Sekretariatet (sekretærbistand)

Rådets fremtid

I en årrække har der været udfordringer i forhold til rådets funktion:

  • Svært ved at hverve medlemmer trods profilering
  • Manglende fremmøde
  • Bortfald af opgaver (brugertilfredshedsundersøgelse)
  • Manglende indhold på møder
  • Svært ved at definere rådets opgave.

Siden 2019 har Administrationen gennemført brugertilfredshedsundersøgelser, hvor spørgsmål om Madservice er indarbejdet. På plejecentrene er brugertilfredshedsundersøgelserne foretaget som opfølgning på Strategi for Rehabilitering, Omsorg og Pleje, Strategi for Bomiljøer for Ældre og i Hjemmeplejen, som led i tilsyn og opfølgning på Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.   

Administrationens forslag til at sikre den fortsatte dialog om kost på ældreområdet

Administrationen foreslår, at dialogen om kost sikres gennem tættere kontakt mellem Madservice og borgerne. Det kan ske ved at leder af Madservice kommer på besøg på plejecentrene og inviterer til dialog. For de plejecentre som har et Bruger- og Pårørenderåd, kan leder af Madservice deltage på disse møder. 

Derudover forslår administrationen, at dialogen med Ældreråd og Handicapråd kan sikres ved, at invitere leder af Madservice til rådenes eksisterende møder.

Leder af Madservice, plejecentrene og hjemmeplejen arbejder desuden med forankring af et nyetableret ernæringsnetværk, som skal sikre fokus på ernæring og måltider. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Sende beslutning om nedlæggelse i høring i Handicaprådet forud for Seniorudvalgets beslutning om nedlæggelse af Kostrådet

  2. Nedlægge Kostrådet uden høring i Handicaprådet

  3. Ikke nedlægge Kostrådet. Hvis Seniorudvalget vælger denne handlemulighed skal udvalget præcisere, hvilken opgave og rolle Kostrådet skal have..

Vurdering

Administrationen anbefaler Handlemulighed A, at udvalget sender nedlæggelse af Kostrådet i høring i Handicaprådet forud for beslutning i Seniorudvalget. Administrationen vurderer, at dialogen om kost kan varetages gennem en tættere kontakt mellem plejecentrenes beboere og Madservice samt ved deltagelse af Madservice på Ældrerådets, Handicaprådets og Bruger-/Pårørenderådendes eksisterende møder. Derudover vurderer administrationen, at det nyetablerede ernæringsnetværk vil understøtte fokus på ernæring og måltider på plejecentrene og i hjemmeplejen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget sender beslutningen i høring i Handicaprådet, vil Seniorudvalget efter endt høring få forelagt en sag med høringssvar til endelig beslutning.

14. Seniorudvalgets mødeplan 2023 (B)

Beslutning

At 1: Seniorudvalget beslutter mødetidspunkt for de ordinære udvalgsmøder til kl. 15.15 - 18.15. Når der afholdes dialogmøde forlænges udvalgsmødet til kl. 19.15.

At 2: Seniorudvalget har ingen forslag til temamøder.

At 3: Seniorudvalget beslutter at holde 

  • Dialogmøde med Ældrerådet den 7. marts og 3. oktober 2023 kl. 15.15 - 16.15 
  • Dialogmøde med Ældresagen den 28. marts 2023 kl. 15.15 -16.15
  • Dialogmøde med Handicaprådet den 2. maj 2023 kl. 15.15 - 16.15
  • Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte den 30. maj 2023 kl. 15.15 - 16.15
  • Dialogmøde med Frivilligcentret den 5. september 2023 kl. 15.15 - 16.15

At 4: Godkendt.

 

 

 

 

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte udvalgets mødeplan for 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget beslutter mødetidspunkt for de ordinære udvalgsmøder i 2023. 

2.   at Seniorudvalget beslutter tidspunkt og temaer for afholdelse af udvalgets temamøder.

3.   at Seniorudvalget beslutter dato og tidspunkt for dialogmøder med rådene mv. 

4.   at Seniorudvalget godkender, at udvalgets beslutning om mødetidspunkt i 2023 er for resten af byrådsperioden, og indtil andet besluttes.

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 26. september 2022 den politiske mødekalender 2023 for Byråd, økonomi- og fagudvalg herunder, at temamøder planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00 - 17.15.

Ordinære møder

Seniorudvalgets ordinære møder i 2023:

  •  10. januar
  •  31. januar
  •  7. marts
  •  28. marts
  •  2. maj
  •  30. maj
  • 8. august
  •  5. september
  • 3. oktober
  •  7. november
  •  5. december

Mødetidspunkt for udvalgsmøder

Seniorudvalget har i 2022 afholdt ordinære møder kl. 15-18 og kl. 15-19, hvis der har været afholdt dialogmøder. Seniorudvalget skal beslutte mødetidspunkt for udvalgets møder i 2023.    

Dialogmøder

Seniorudvalget godkendte den 1. februar 2022 at holde dialogmøderne som første punkt på dagsorden på de ordinære møder kl. 15-16 efter følgende rækkefølge:

Ældrerådet, Ældresagen, Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Frivilligcentret. Efterfølgende har Byrådet godkendt, at der afholdes 2 dialogmøder årligt med Ældrerådet.

Dialogmøderne kan afholdes før eller i forlængelse af et udvalgsmøde eller på en helt anden dag. Hvis Seniorudvalget beslutter at holde dialogmøderne i forbindelse med et udvalgsmøde, foreslår administrationen, at dialogmøderne afholdes på følgende datoer: 

  • Dialogmøde med Ældrerådet 7. marts og 3. oktober
  • Dialogmøde med Ældresagen 28. marts 
  • Dialogmøde med Handicaprådet 2. maj 
  • Dialogmøde Rådet for Socialt Udsatte 30. maj 
  • Dialogmøde med Frivilligcentret 5. september.

Temadrøftelser

Tværgående temamøder afvikles i 2023 i tidsrummet kl. 14-16 forud for Byrådsmøderne.

Der planlægges ikke tema-møder mellem fagudvalgene medmindre udvalgene tager initiativ til dette.

Seniorudvalget kan herudover træffe beslutning om afholdelse af temamøder.

Retligt grundlag

Ifølge § 2, stk. 1 i Seniorudvalgets forretningsorden træffer udvalget beslutning om, hvornår udvalgets ordinære møder afholdes i overensstemmelse med Byrådets årshjul.

Handlemuligheder

Seniorudvalget kan beslutte mødetidspunkt for ordinære møder samt dato og mødetidspunkt for temamøder og dialogmøder.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalgets godkender udvalgets mødeplan for  2023. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

15. Opfølgning på dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte (D)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om, at formand og næstformand mødes og laver en oversigt over ønsker til kommende temamøder ud fra de emner, som er gået igen på dialogmøderne i 2022.

 

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal drøfte, om der er konkrete emner fra dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte den 1. november 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget drøfter, om der er emner fra dialogmødet den 1. november 2022, som udvalget ønsker at arbejde videre med. 

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 1. februar 2022 besluttede udvalget en plan for afholdelse af dialogmøder med relevante interesseorganisationer, råd m.fl.

Seniorudvalget har afholdt dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte den 1. november 2022 og udvalget ønsker efterfølgende at drøfte, om der er emner, som udvalget ønsker at arbejde videre med.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalget drøfter sagen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 
 

16. Sygepleje – planlægning af og opfølgning på ydelser (E)

Beslutning

At 1: Taget til efterretning.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan tage sagen om planlægning af og opfølgning på sygeplejeydelser til efterretning.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Sagens indhold

Ifølge en rapport fra VIVE (Økonomisk styring af kommunalt leveret sygepleje, VIVE 2021) er udgifterne til kommunal sygepleje steget med 40 % fra 2013-2020. Rapporten angiver samtidig, at der i de kommende år vil være en voksende gruppe af modtagere af kommunal sygepleje i takt med, at der kommer flere ældre og at kommunerne derudover får nye, flere og mere komplekse pleje- og behandlingsopgaver i sygeplejen. I Slagelse Kommune er der, ligesom på landsplan, en stigning i sygeplejeydelser (vedlagt i bilag 1).   

Kommunal hjemmesygepleje leveres som udgangspunkt altid med baggrund i en lægelig ordination. Hvor, hvor meget og hvordan opgaven løses anvises af sygeplejen ud fra en sygeplejefaglig vurdering af opgavens karakter og kompleksitet samt borgerens situation.

Stigningen i sygeplejeydelser har nødvendiggjort, at sygeplejen arbejder med tiltag, der kan imødegå stigningen. Sygeplejen har derfor gennem de sidste år iværksat en række tiltag, som har taget udgangspunkt i relevant viden på området, herunder rapporten udarbejdet af VIVE i 2021 om økonomisk styring af kommunalt leveret sygepleje. I denne sag giver administrationen en kort gennemgang af de områder, som sygeplejen har igangsat særlige initiativer på, og som sygeplejen forsat arbejder videre med.

Delegering af sygeplejeydelser
Sygeplejen har de sidste år haft et øget fokus på at delegere sygeplejeydelser til hjemmeplejen ud fra princippet om at opgaverne placeres ved lavest mulige kompetenceniveau– dette under hensyntagen til at patientsikkerheden overholdes. Den øgede delegering har medført et behov for at ændre fordelingen mellem social- og sundhedshjælpere (SSH) og social- og sundhedsassistenter (SSA), så der er en større andel af SSA´er. Samtidig er antallet af sygeplejersker bibeholdt.

Indsatsen har resulteret i, at andelen af delegerede sygeplejeydelser er steget fra knap 60 procent i 2019 til 78 procent i 2022.

Opfølgning på leverede sygeplejeydelser
I foråret 2022 øgede sygeplejen fokus på opfølgning af de leverede sygeplejeydelser. Målet er at sikre, at borgerne får den nødvendige hjælp og behandling, men samtidig sikre at sygeplejeydelserne ikke leveres længere end nødvendigt.

Konkret har sygeplejen iværksat en systematisk arbejdsgang for gennemgang af borgerforløb på de ugentlige møder mellem sygeplejersker og SSA'er i de enkelte hjemmeplejeområder. Tiltaget sikrer, at personalet kommer igennem alle borgerforløb og ikke kun de borgerforløb, hvor der er sket nyt. 

Levering af sygeplejeydelser
Sygepleje har traditionelt været leveret i borgeres eget hjem. Sygeplejen har gennem en årrække haft fokus på, hvor og hvordan sygeplejeydelser kan og skal leveres. Dette med henblik på at indtænke et rehabiliterende fokus, hvor borgernes egne ressourcer bringes i spil, og på at sikre en økonomisk effektiv drift. Dette fokus er aktuelt skærpet, hvor sygeplejen arbejder med at implementere følgende vurderingsrækkefølge i forhold til nye og igangværende forløb:

  • Kan borger selv oplæres til at varetage ydelsen (rehabiliteres)?
  • Kan teknologi bringes i spil i forhold til levering af ydelsen (fx DoseCan, dosisdispensering eller skærmbesøg)?
  • Kan borger gå på klinik og modtage ydelsen (Doseringsklinik, Sygeplejeklinik)?

Det skærpede fokus medfører, at levering af sygepleje i borgers eget hjem kun sker der, hvor andre tiltag ikke kan bringes i spil.

For borgerne betyder det skærpede fokus, at der vil være tydeligere kommunikation om hvor og hvordan sygeplejeydelser leveres, og at det er en sundhedsfaglig vurdering med udgangspunkt i opgavens karakter og kompleksitet samt borgerens situation, der udgør grundlaget for levering af sygeplejeydelsen.

Tværgående planlægning

Med henblik på at sikre effektiv drift og at bringe de enkelte faggruppers kompetencer i spil, er der sat fokus på, at planlægningen af sygeplejeydelser sker på tværs af områder i hjemme- og sygeplejen. Et eksempel på dette kan være en situation, hvor der er en stigning i SSA-opgaver, men hjemmeplejeområdet ikke har flere SSA-ressourcer til rådighed. Her kontakter det pågældende hjemmeplejeområde de omkringliggende hjemmeplejeområder med henblik på at få dækket opgaven ind med interne ressourcer, fremfor at anvende ekstern vikar. Den tværgående planlægning mindsker udgiften til eksterne vikarer og medvirker derudover til at sikre kvaliteten af opgaven, fordi der anvendes internt ansatte medarbejdere med kendskab til procedurer, arbejdsgange og strategier i Slagelse Kommune.

Opnåede og forventede effekter
Der er aktuelt et begyndende fald i visiteret tid til delegerede sygeplejeydelser, som er sammenfaldende med det øgede fokus i sygeplejen på opfølgning, levering og tværgående planlægning af sygeplejeydelser. Antallet af borgere, der modtager sygeplejeydelser er nogenlunde status quo.  

Ledelsesmæssigt opfølgning

Ovenstående indsatser og fokus følges ledelsesmæssigt tæt - både via data og ved deltagelse i faglige og tværgående dialoger mellem ledelse, medarbejdere og samarbejdspartnere. 

Retligt grundlag

Efter Sundhedsloven § 138 er kommunen ansvarlig for, at der ydes vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvisning til personer med ophold i kommunen. Kommunen kan herudover træffe afgørelse om tildeling af sygepleje til personer med ophold i kommunen, uafhængigt af boform.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de iværksatte tiltag i form af delegering af sygeplejeydelser, opfølgning på leverede ydelser, levering af sygeplejeydelser og tværgående planlægning alle medvirker til at øge borgernes mulighed for selvstændighed og samtidig kan medvirke til at sikre økonomisk effektiv drift af sygeplejen. Administrationen vurderer, at det fortsat kræver ledelsesmæssigt fokus at fastholde initiativerne og sikre forankringen i driften.  

Administrationen vurderer, at det for borgere og medarbejdere kræver tilvænning, at hjemmesygepleje ikke nødvendigvis foregår i eget hjem eller leveres af fagpersonale, men i øget grad kan ske gennem brug af klinikker eller velfærdsteknologi. Implementeringen af velfærdsteknologi og øget brug af klinikker kræver derfor også, at der sikres de nødvendige ressourcer og tid til implementering og forankring.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

17. Orientering om budgetrammer for 2023-2026 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at Seniorudvalget ønsker en oversigt over beløb på ikke effektuerede besparelser.

Kompetence: Seniorudvalget  

 

Beslutningstema

Udvalget orienteres om de endelige budgetrammer for budget 2023-2026 og status på implementering af budgetforliget, herunder forslag som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

  • at Seniorudvalget orienteres om Seniorudvalgets tilpassede budgetrammer for budget 2023-2026 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2022 budgettet for 2023-2026. Kommunens økonomi har været og er forsat udfordret. Det har betydet, at det har været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2023-2026.

I udvalgets samlede budgetramme for 2023-2026 er der indarbejdet væsentlige bevægelser/korrektioner:

  • PL-regulering
  • Tilbageførte besparelser tidligere år
  • Budgettilpasninger som følge af Demografi, Aktivitet, Lov og Cirkulære m.m.
  • Besparelser fra Budgetforliget, herunder fordeling af puljer afsat under Økonomiudvalget

Et overblik over udvalgets budgetramme findes i bilag 1.

Budgetforliget for budget 2023-2026 er sammensat af mange forskellige besparelsesforslag af forskellig karakter og kompleksitet. Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med 1. januar 2023. Der vil dog kunne være forhold, som gør, at forslagene ikke vil kunne implementeres som forudsat, ligesom der er forlag som kræver yderligere politisk behandling eller først får virkning i løbet af 2023.  

Endvidere indeholder budgetforliget en række forskellige tiltag, som skal iværksættes med henblik på analyser m.m. til brug for budget 2024-2027.    

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Langt de fleste vedtagne besparelser i budget 2023-2026 er på Seniorudvalgets område effektueret, afsluttet eller igangsat.

Der er imidlertid nogle budgetreduktioner som ikke umiddelbart ses at kunne hentes helt eller delvist i 2023, det drejer sig om; Huslejetab, driftsbesparelse på plejecentre, kommunal læge, nedlæggelse af aktivitetscentre samt besparelse på ledelse og administration. En del af disse udfordringer fremkommer på grund af opsigelsesvarsler hos medarbejdere og ledere, hvorfor fuld effekt ikke kan nås i 2023. Status og handlemuligheder vil blive medtaget i første budgetopfølgning for 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2023 indgå relevant status på implementeringen af budgetforliget. Endvidere vil der være forslag som kræver yderligere politisk behandling. 

 

 

18. Handlingsplan til strategi for boliger til ældre (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om status på Handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

I forlængelse af godkendelsen af Strategi for boliger til ældre 2021 besluttede Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021 punkt 4, at der skulle udarbejdes en handlingsplan til Strategi for boliger til ældre (vedlagt i bilag 1). 

Formålet med handlingsplanen er at sikre konkret handling, der understøtter målsætningerne i Strategi for boliger til ældre.

Handlingsplanen blev udarbejdet med input fra Ældrerådet, Ældre Sagen, repræsentanter fra Center for Kommunale Ejendomme, Center for Miljø, Plan og Teknik samt repræsentanter fra plejecentre, hjemmepleje og visitationen, som alle deltog i en arbejdsgruppe vedrørende handlingsplanen. 

Efter høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Ældre Sagen blev Handlingsplanen til Strategi for boliger til Ældre endeligt godkendt på Seniorudvalgets møde 1. februar 2022 punkt 4. 

Status på Handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre

Jævnfør tidsoverblikket (vedlagt bilag 2) til Handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre forelægges Seniorudvalget en status på arbejdet med handlingsplanen. 

Siden handleplanen blev godkendt, er der i forbindelse med genåbning af Budget 2022 og Budgetaftale 2023-26 vedtaget besparelser, herunder en lavere anlægsramme. Det betyder, at mulighederne for at gennemføre flere af aktiviteterne i handlingsplanen ikke er realistiske i perioden 2023-26. Det drejer sig om:

Handling 10 vedrørende undersøgelse af infrastruktur og på den baggrund opstille modeller for serviceniveauet i forhold til infrastruktur til ældre.

Handling 11e vedrørende ansættelse af aktivitetsmedarbejder ved nybyggeri.

Handling 12 omhandlende en udviklingsplan for kommunale pleje- og ældreboliger, herunder fastsættelse af faglige standarder for indretning.

Ovenstående handlinger kan eventuelt genoptages, når kommunens økonomiske situation er bedret. 

Flere handlinger arbejdes der løbende med. Det gælder fx handling 3a ommærkning, refinansiering og afvikling af pleje- og ældreboliger med tomgangshusleje, hvor der senest har været undersøgt muligheder for at ommærke ældreboligerne på Solbakken til familieboliger på grund af tomgang. Denne løsning har desværre ikke vist sig mulig, da boligerne indgår i en statslig finansieret udviklingsplan for hele Motalavej. Boligerne kan dog indgå ved en eventuel genhusning i forbindelse med udviklingsplanen.

I forhold til handling 5a, som omhandler "Plejehjem i eget hjem" vil Seniorudvalget få forelagt en separat sag primo 2023 med en nærmere beskrivelse af konceptet, og hvad det kræver, hvis en sådan indsats skal afprøves i Slagelse Kommune.

I forhold til handling 15b er der udarbejdet opdateret boligrapport kaldet Boliger til ældre i tal (vedlagt i bilag 3), som giver et overblik over udviklingen i den nuværende boligkapacitet og efterspørgsel, såvel boliger til ældre, som kommunen har visitationsret til, som øvrige seniorvenlige boliger. I Boliger til Ældre i tal er der også et afsnit om brugen af de midlertidige pladser. 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det fortsat er relevant at arbejde videre med nogle af aktiviteterne i Handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre, så der forsat er fokus på boligkapacitet samt udviklingen i efterspørgsel på boliger til ældre borgere. Administrationen vurderer, at andre aktiviteter i handlingsplanen pt. ikke er relevante, da de forudsætter budget for at kunne realiseres. Administrationen vurderer, at det ved næste status på handlingsplanen i 2023 er relevant at vurdere om handlingerne i handlingsplanen skal revideres, så de svarer til det aktuelle behov og den aktuelle situation i kommunen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Jævnfør Handlingsplanen til Strategi for boliger til ældre forelægges fornyet sag med orientering om status på handlinger i 2. kvartal 2023.

19. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Formanden havde ingen orientering.

Udvalgsmedlemmer havde ingen orientering.

Administrationen orienterede om, at Therese Gjerde Corfix bliver konstitueret som Centerchef for Sundhed og Ældre fra den 16. januar 2023 som følge af centerchefens fratræden.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

 

3. Orientering fra administrationen 

Klageopgørelsen for 3. kvartal 2022 vedlagt som bilag 1. 

 

20. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

At 1: Ingen inputs.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan som samlet udvalg, på baggrund af input fra medlemmerne til fremtidige temaer, beslutte, om administrationen skal arbejde videre med temaerne.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 
 

21. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

 

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

22. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.