Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget og Økonomiudvalget godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1. at Byrådet godkender Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering med de indarbejdede ændringer efter høringsrunden.
Sagens indhold
Serviceloven siger, at Kommunalbestyrelsen skal udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
Tilsynspolitikken skal godkendes for indeværende byrådsperiode 2023 – 2026.
På udvalgsmøde den 1. november punkt 7 principgodkendte Seniorudvalget at Tilsynspolitik 2023-2026 skulle sendes i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Social Udsatte.
Der er ikke indkommet høringssvar fra Handicaprådet. Ældrerådet og Rådet for Socialt Udsatte har afgivet høringssvar.
Hovedpunkter i Rådets for Socialt Udsattes høringssvar (vedlagt i bilag 1)
Rådet for Socialt Udsatte anbefaler, at kommunen ved visitation af de mest skrøbelige og udsatte borgere sikrer sig, at andre har kontakt til borgeren og at der arbejdes tværgående om indsatsen, med en kombination af anvendelse af Serviceloven § 85 og § 83.
Rådet for Socialt Udsatte forslår opmærksomhed på ”den gode udskrivning” fra sygehus og til eget hjem jf. Sundhedsaftalen, med henblik på at borgers manglende sociale netværk i forhold til støtte, kan øge ricikoen for genindlæggelser.
Hovedpunkter i Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2)
Ældrerådet anbefaler, at alle tilsyn gennemføres som uanmeldte tilsyn.
Ældrerådet foreslår, at kvalitative interviews gennemføres af en visitator fremfor en medarbejder fra Sekretariatet.
Ældrerådet foreslår at forsiden Tilsynspolitikken ændres til en forside, der signalerer kvalitet, god opfølgning og borgertilfredshed i indsatsen.
Muligheden for uanmeldte tilsyn
På udvalgsmøde den 1. november punkt 7 bemærkede Seniorudvalget, at administrationen skulle undersøge muligheden for hyppigere uanmeldte tilsyn.
Udover kommunens egen forpligtigelse til at føre tilsyn med tilbud efter §83, som er beskrevet i nærværende Tilsynspolitik 2023-26, gennemfører Styrelsen for Patientsikkerhed et Ældretilsyn.
Administrationen har forespurgt Styrelsen for Patientsikkerhed om muligheden for at modtage flere uvarslede Ældretilsyn. Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser, at Styrelsen fører planlagte tilsyn og reaktive tilsyn. Planlagte tilsyn baseres på stikprøver. Reaktive tilsyn gennemføres på baggrund af en bekymringshenvendelse. Der er ikke en tredje mulighed, som går ud på at kunne bestille et tilsyn. Hvis der indgives en bekymringshenvendelse til Styrelsen skal den være konkret med beskrivelser af de forhold, som er årsag til bekymringen.
Af Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside fremgår det, at Ældretilsynet er et uvildigt tilsyn, der skal bidrage til læring og udvikling af de sociale- og plejefaglige indsatser på ældreområde. Ældretilsynet gennemføres med en varsling på minimum 6 uger. Varslingen muliggør, at ledelse og personale kan være tilstede under tilsynet og med det samme kan gå i gang med et rette op på eventuelle utilfredsstillende forhold. Under besøget taler tilsynet også med borgere og pårørende. Styrelsen har udarbejdet informationsmateriale, der kan udleveres til borgere og pårørende på forhånd (vedlagt i bilag 3). Styrelsen kan, som en del af Ældretilsynet, derudover foretage uvarslede tilsynsbesøg, hvis Styrelsen vurderer at formålet med tilsynet vil være forspildt ved varsling.
Anmeldte besøg i forbindelse med kommunens eget tilsyn jævnfør Tilsynspolitikken 2023-26
I forhold til kommunens eget tilsyn jævnfør Tilsynspolitikken er den nuværende praksis for gennemførelse af de kvalitative interviews følgende:
- Der udvælges tilfældigt 15 borgere til de kvalitative interviews fra omsorgssystemet.
- Hjemmeplejen kontaktes med henblik på at afklare om borgeren er kognitivt og fysisk i stand til at modtage besøg og besvare spørgsmål om den hjælp som leveres.
- Medarbejderen kontakter borgeren, og afklarer om borgeren ønsker at modtage besøg og deltage i interview.
- Interviewet gennemføres.
Det er medarbejdere med sundhedsfaglig baggrund, erfaring med borgernær kontakt og kvalitetsstandardens område samt kompetencer i forhold kvalitative interviews, der gennemfører interviewene.
Administrationen har indarbejdet følgende ændringer i Tilsynspolitik 2023-26 (vedlagt i bilag 4) som følge af høringssvarene:
- Forsiden til Tilsynspolitikken er ændret til en forside, der signalerer kvalitet, god opfølgning og borgertilfredshed i indsatsen.
- Tilføjet: Tilsynet udføres af medarbejder med kompetencer til at gennemføre kvalitative interviews hos borgerne i forhold til kvalitetsstandardens område.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c forpligter kommunen til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter § 91.
Stk. 2. Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse
tilbud og for opfølgning på tilsynet.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter §
83 og om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på
tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
A: Godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering med de ændringer, som er indarbejdet som følge af høringssvarene.
B: Ikke godkende Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering. Hvis Byrådet vælger denne mulighed, kan Byrådet sende sagen tilbage til Seniorudvalget med henblik på at komme med forslag til ændringer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det kan give unødig utryghed hos borgeren, hvis kommunens opfølgning, som beskrevet i Tilsynspolitikken, gennemføres uanmeldt. Administrationens erfaring er, at både borgere og pårørende ofte er utrygge ved at sige ja til at besøg af en medarbejder, de ikke kender, på trods af at borgeren ringes op før besøget.
Administrationen vurderer, at høringssvaret for Rådet for Socialt Udsatte kan ses i relation til Kvalitetsstandard 2023-2026, og kan indgå i høringsrunden i forhold til denne.
Administrationen vurderer, at Tilsynspolitik 2023-2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering lever op til lovens krav.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Seniorudvalget vil få resultatet af årets tilsyn, jævnfør Tilsynspolitikken 2023 – 2026 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering, forelagt til orientering årligt.