Seniorudvalget – Referat – 10. januar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Seniorudvalget godkender dagsordenen.

2. Dialog med OK-Fonden om friplejehjem i Slagelse (D)

Beslutning

At. 1  mødet afviklet.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget har ønsket at mødes med OK-Fonden og Ældrerådet for dialog om kommende friplejehjem som OK-Fonden opfører i Slagelse.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at mødet afvikles.

 

Sagens indhold

Repræsentanter fra OK-Fonden og Ældrerådet er indbudt til at deltage i dialog med Seniorudvalget kl. 15.15-15.45.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Beslutning om anvendelse af ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven (B)

Beslutning

At. 1 Seniorudvalget indstiller handlemulighed A til Økonomiudvalgets godkendelse.

Seniorudvalget får en sag på kommende møde vedrørende foreninger, boligforeninger, oplysningsforbund og Frivilligcentrets ønsker om aktiviteter og koordinering af aktiviteter i de ikke bemandede aktivitetscentre.

At. 2 Seniorudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse.

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget beslutte, om de ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven skal anvendes til brugerdrevne aktiviteter fra 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Økonomiudvalget beslutter, hvorvidt de ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven skal anvendes til lokaler, hvor frivillige, foreninger, brugere m.fl. selv kan drive aktiviteter.

2. at Økonomiudvalget beslutter, om administrationen skal udarbejde alternative forslag til modeller for brugerbetaling i de brugerdrevne aktivitetslokaler.

Sagens indhold

Byrådets Budgetaftale 2023-2026 omfatter en besparelse på 7 mio. kr. vedrørende aktivitetscentrene.

På Seniorudvalgets ekstraordinære møde den 14. oktober 2022 blev beslutningen: "Udvalget beslutter, at Alliancehaven og Kongehavecentret lukker med bemærkning om, at administrationen skal undersøge alternative muligheder for at opretholde flest mulige frivillige og brugerdrevne aktiviteter. Udvalget beslutter en proces med de høringsrelevante brugerråd, Ældrerådet, Ældre Sagen, oplysningsforbundene, frivillige og foreninger til dialog om, hvordan hverdagen skal være fremover i Aktivitetscentret Midgård i Slagelse by".

Der har i november 2022 været afholdt workshops på de tre aktivitetscentre Midgård, Rådmandscentret og Teglværksparken. Brugere og medarbejdere fra aktivitetscentrene var inviteret til en workshop med ønsket om at få deres input til, hvordan vi sikrer flest mulige aktiviteter inden for de nye økonomiske rammer på aktivitetscentrene. Målet er, at så mange brugere som muligt kan benytte aktivitetscentrene og sammen skabe de bedste rammer for aktiviteter på Rådmandshaven, Teglværksparken og Midgård.

Deltagernes input på de tre workshops ses ubearbejdet i bilag 1. Administrationen vil i den kommende tid arbejde videre med disse input og se på, hvad der umiddelbart kan implementeres, hvad skal der politisk beslutning til, og hvad der skal arbejdes videre med sammen med brugerne.

Generelt var der på møderne ikke opbakning til brugerbetaling. 

Der er imidlertid behov for en beslutning om, hvad lokalerne på de tre lukkede aktivitetscentre skal anvendes til fremover. Det drejer sig om lokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven.

Med udgangspunkt i input fra workshops har administrationen udarbejdet forslag til, hvordan kommunen kan understøtte, at der opretholdes flest mulige frivillige og brugerdrevne aktiviteter:

Kongehavecentret

Aktivitetslokalerne i Kongehavecentret kan fremover anvendes af frivillige, foreninger, brugere m.fl. til aktiviteter, som de selv står for. Der vil som udgangspunkt ikke være kommunale medarbejdere til stede.  

Administrationen foreslår, at der på forsøgsbasis afholdes aktiviteter i Kongehavecentret med udgående personale fra Midgård nogle gange om ugen. Det kan være fx kreativ café, sang eller stolegymnastik. De konkrete aktiviteter og hyppighed skal aftales nærmere.

Lokalerne kan oprettes i kommunens bookingsystem, som i forvejen anvendes til booking af sportshaller. Der er adgangsstyringssystem i bygningen, og Center for Kommunale Ejendomme vil fortsat stå for udlevering af nøglekort til brugerne.

Atkærcentret

Aktivitetslokalerne i Atkærcentret kan fremover anvendes af frivillige, foreninger, brugere m.fl. til aktiviteter, som de selv står for. Der vil som udgangspunkt ikke være kommunale medarbejdere til stede.  

Lokalerne kan oprettes i kommunens bookingsystem, som i forvejen anvendes til booking af sportshaller. Der skal etableres adgangsstyring i bygningen, og Center for Kommunale Ejendomme vil stå for udlevering af nøglekort til brugerne.

Alliancehaven

I Alliancehaven foregår aktiviteterne i det fælles opholdsrum i midten af bygningen. Indretningen gør, at Alliancehaven ikke er velegnet til at etablere et aktivitetslokale med adgangsstyring, da det nuværende aktivitetslokale er i direkte forbindelse med indgangspartiet. Der er således fri adgang for brugere.   

Administrationen foreslår, at der på forsøgsbasis afholdes aktiviteter i Alliancehaven med udgående personale fra Midgård nogle gange om ugen. Det kan være fx kreativ café, sang eller stolegymnastik. De konkrete aktiviteter og hyppighed skal aftales nærmere.

Fælles for de tre lokationer:

Aktivitetslokalerne vil fortsat være møbleret med borde og stole. 

De nuværende køkkenfaciliteter vil blive ændret til kaffe-/the-køkkener, som brugerne selv kan anvende.

Træningsmaskiner i Alliancehaven og i Atkærcentret samt værksted i Atkærcentret vil blive lukket ned. Det betyder, at disse lokaler aflåses af forsikringsmæssige og sikkerhedsmæssige hensyn. Der er lovgivningsmæssige krav til service, vedligeholdelse, tilsyn, forsikring mm. for denne type aktiviteter. Der vil blive arbejdet frem mod at finde mulige løsninger på, hvem der kan/ønsker at drive disse aktiviteter videre på eget ansvar og regning, da der vil skulle indgås kontrakter indeholdende ansvarsplacering i forhold til forsikring, tilsyn, vedligeholdelse, betaling mm. I Atkærcentret bliver træningsmaskiner flyttet væk, da det ikke et muligt at rykke dem til aflåst rum.  

Retligt grundlag

Servicelovens § 79 beskriver, at Byrådet kan iværksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte. Byrådet skal fastsætte retningslinjer for, hvilke persongrupper der kan benytte tilbuddene.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte, at et eller flere af de ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven skal anvendes til lokaler, hvor frivillige, foreninger, brugere m.fl. selv kan drive aktiviteter.

  2. Beslutte, at ledige aktivitetslokaler i Kongehavecentret, Atkærcentret og Alliancehaven skal anvendes til andre formål, forsøges frasolgt eller udlejet.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det, med udgangspunkt i de tilkendegivelser, der er fremkommet på de afholdte workshops, vil være realistisk, at lokalerne vil blive benyttet til brugerdrevne aktiviteter og dermed medvirke til, at de nuværende brugere af de lukkede aktivitetscentre forsat har et samlingssted, der kan skabe grundlag for meningsfulde aktiviteter og socialt fællesskab. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Budget til faste driftsudgifter i form af husleje, forbrugsafgifter, rengøring mm. er beskrevet i bilag 2.

Budgettet til disse udgifter er placeret i Center for Kommunale Ejendomme under Økonomiudvalget. Det skal bemærkes, at der i Budget 2023-2026 er vedtaget en årlig besparelse på 2,4 mio. kr. til reduceret bygningsdrift som følge af øvrige besparelser, herunder fx nedlæggelse af aktivitetscentre.

Såfremt Økonomiudvalget beslutter at etablere brugerdrevne aktiviteter i de tomme aktivitetslokaler i et eller flere af de nedlagte tre aktivitetscentre, vil rengøringsfrekvensen blive nedjusteret, idet benyttelsesgraden ikke forventes på samme niveau som nu, og der vil blive opsat adgangsstyringssystem på Atkærcentret, så brugerne kan få adgang. Samlet set vil det betyde, at udgifterne kan afholdes inden for det nuværende budget til formålet i Center for Kommunale Ejendomme. 

Såfremt lokalerne besluttes ikke at skulle anvendes til aktiviteter og dermed sættes i tomgangsdrift indtil videre med lavt forbrug af varme, vedligehold og rengøring, vil driftsomkostningerne blive ca. 40 % lavere end beskrevet i bilag 2. 

Endeligt skal bemærkes, at etablering af kaffe- og the-køkken og flytning af de nuværende køkkenmaskiner mm. vil kunne afholdes inden for det tilbageværende budget på aktivitetscentrene til flytninger i forbindelse med nedlæggelse af aktivitetscentre. Eventuelle overskydende køkkenmaskiner og hvidevarer fordeles efter behov til øvrige kommunale storkøkkener.

Opsummering:

2022 Forbrug

Brugerdrevne

aktivitetslokaler

Tomgang

Alliancehaven

509.770

371.619

222.971

Kongehavecentret

201.629

158.622

95.173

Atkærcentret

94.000

59.033

35.420

Samlet

805.399

589.274

353.564

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Økonomiudvalget beslutter, at de ledige lokaler, et eller flere steder, skal anvendes til brugerdrevne aktiviteter, vil Seniorudvalget få forelagt en sag i slutningen af 2023, hvor brugen af ordningen evalueres. I sagen vil der også indgå en evaluering af de udgående aktiviteter fra Midgård til Alliancehaven og Kongehavecentret.

4. Finansiering af budgetreduktioner i 2023, som ikke kan effektueres fuldt ud i 2023 (B)

Beslutning

At. 1 Seniorudvalget beslutter handlemulighed 2 at finde finansiering i de af administrationen alternative forslag, dog ikke prioriteringsforslag nr. 8.7.1.02 puljen til ensomme ældre.

(A) stemmer imod, da de ikke med i budget 2023.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte finansiering af de besparelser i udvalgets budget 2023, som ikke kan effektueres fuld ud i 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter finansiering af de besparelser i udvalgets budget 2023, som ikke kan effektueres fuld ud i 2023 med i alt 4,54 mio. kr. 

Sagens indhold

Budget 2023 indeholder på Seniorudvalgets område besparelser for i alt 58,799 mio. kr. Administrationen har effektueret alle besparelser. Der er imidlertid 4 besparelser, hvor den fulde økonomisk effekt ikke kan opnås i 2023. Det drejer sig om følgende:

  1. Huslejetab 
  2. Social- og Omsorgskoordinator
  3. Kommunal læge
  4. Aktivitetscentre.

På disse 4 besparelser er der en økonomisk effekt på i alt 4,54 mio. kr. som ikke kan opnås i 2023. Dette svarer til 7,7% af den samlede besparelse på Seniorudvalgets område. I bilag 1 ses specifikation af alle besparelser samt forklaring til de besparelser der ikke kan opnås fuldt ud i 2023.

For at opnå budgetoverholdelse i 2023 samlet set på Seniorudvalgets område, er der behov for at udvalget træffer beslutning om kompenserende besparelser for finansiering af den mindre økonomiske effekt af tidligere vedtagne budgetreduktioner, hvilket er en engangsudgift i 2023 på 4,54 mio. kr..

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jævnfør Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelsens bevilling. 

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at finansiere en engangsudgift i 2023 på  4,54 mio. kr.:

  1. At finde finansiering på 4,54 mio. kr. i 2023 indenfor udvalgets samlede budgetramme i de resterende prioriteringsforslag fra budgetprocessen 2023, som ses i bilag 2.
  2. At finde finansiering på 4,54 mio. kr. i 2023 blandt de af administrationen alternative forslag, Som ses i bilag 3.
  3. At finde finansiering på 4,54 mio. kr. i 2023 inden for udvalgets samlede budgetramme.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det ikke er muligt at effektuere de nævnte 4 vedtagne besparelser fuldt ud i 2023 som beskrevet i bilag 1. 

Yderligere besparelser på Seniorudvalgets område vil betyde serviceforringelser for borgerne. Alternativt hvis der vedtages besparelse på administration, vil det betyde en forringet understøttelse af driftsområderne i forhold til nødvendige administrative opgaver, myndighedsudøvelse og servicering af den politiske organisation. Da der er tale om engangsfinansiering i 2023 finder administrationen det relevant at se på vakante stillinger, udskydelse af ansættelser, omlægning af arbejde for ansatte mm. for derved at undgå flere afskedigelser. Derudover har afskedigelser en effektueringstid i form af opsigelsesvarsler mm. hvorefter økonomisk effekt ikke har helårsvirkning i 2023.

Endeligt skal bemærkes, at administrationen ikke finder det muligt at indhente den manglende økonomiske effekt på i alt 4,54 mio. kr. på andre områder, uden at der sker justeringer i serviceniveau. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Høring af forslag om fremtidig demensindsats (B)

Beslutning

At. 1 Udvalget beslutter at sende forslaget i høring til høringsrelevante og offentliggjort på kommunens hjemmeside. Udvalget får tilsendt alle høringssvar til næste udvalgsmøde hvor udvalget træffer beslutning.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan godkende, at forslag til fremtidig demensindsats sendes i høring hos høringsberettigede.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller

1. at Seniorudvalget sender forslaget til fremtidig demensindsats i høring hos Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

Sagens indhold

I budgetaftale 2023-26 er det aftalt, at demensindsatsen skal gentænkes. I budgetaftalen står:

"Antallet af demente er i stærk stigning. Dertil kommer, at pårørende til demente varetager daglig omsorg i meget høj grad og kan have behov for aflastning. I genåbningen af budget 2022 blev demensområdet hårdt beskåret. I budget 2023-2026 genindfører vi en del af beløbet. Men i modsætning til at genindføre plukvise indsatser, har vi afsat et beløb, der samlet set afsættes til en helhedsorienteret indsats ud fra de rammer, vi nu har. Desuden genindføres aflastningspladser til de pårørende. Demensindsatsen skal derfor gentænkes og sammensættes på ny.”

Det genindførte beløb til demensindsatsen udgør 3,5 mio. kr.

 

Nuværende demensindsats

Den nuværende demensindsats i Slagelse Kommune foregår dels som en integreret del af de ydelser, der leveres under Serviceloven og Sundhedsloven, fx personlig og praktisk hjælp, hjemmesygepleje, ophold i plejebolig og midlertidige pladser, dels som målrettede tilbud til borgere med demens og deres pårørende, herunder:

  • Daghjem
  • Aflastningspladser
  • Aflastning i eget hjem
  • Demenskonsulent, som primært varetager ansøgning om værgemål, habilitetsvurdering i forbindelse med visitation til skærmede plejeboliger, visitation til daghjem, visitation af GPS og indberetning af magtanvendelser
  • Pårørendevejleder, som både tilbyder individuel vejledning og har pårørendegrupper for pårørende til borgere med demens
  • Fleksibel aflastning, som er et projekt finansieret af midler fra Socialministeriet. Projektet løber til udgangen af november 2023. I projektet er der etableret tilbud om aflastning i tidlige aftentimer samt mulighed for aflastning i eget hjem. 

 

Proces for gentænkning af demensindsatsen

Med henblik på at gentænke demensindsatsen og sammensætte den på ny har administrationen gennemført en proces, hvor borgere, pårørende, medarbejdere, råd og interesseorganisationer har haft mulighed for at give input til prioritering af den fremtidige demensindsats. Processen er skitseret her:

  • Bredt distribueret spørgeskema til borgere og pårørende, som har resulteret i 138 besvarelser
  • Workshop med medarbejdere fra hjemmepleje, plejecentre, forebyggende hjemmebesøg, demenskonsulenter, visitation, daghjem, aktivitetscentre, aflastningspladser, pårørendevejleder, hjemmeterapeuter og hjælpemiddelområdet
  • Møde med råd og interesseorganisationer: Ældrerådet, Handicaprådet, Alzheimerforeningen, Pårørendeforeningen for borgere med demens og Ældre Sagen var inviteret.

Derudover har administrationen hentet input fra andre kommuner fra Den Nationale Handlingsplan for Demens 2025 og fra Forløbsprogram for patienter med demens i Region Sjælland.

 

Opsamling på input

De samlede input fra processen er vedlagt i bilag 1. Der er tre temaer, som vægtes højt blandt både medarbejdere, pårørende, borgere, råd og interesseorganisationer:

  • At borgere og pårørende møder personale, der har viden om demens og ved, hvordan de skal bruge den i det daglige arbejde. Medarbejderne vægter højt, at der er mulighed for kompetenceudvikling, supervision og sparring i hverdagen tæt på praksis, når de står i komplekse eller vanskelige situationer.
  • At borgere og pårørende har mulighed for at få rådgivning og viden om demens, og at de oplever støtte omkring deres situation.
  • En kørselsordning til daghjem, som sikrer tryghed og kontinuitet for borgeren.

Andre temaer, der bliver nævnt som vigtige, er demensvenlige aktiviteter på pleje- og aktivitetscentre og i aflastningstilbud, demensvenlig indretning på plejecentre, aflastningstilbud, information om hjælpemidler, der kan understøtte selvstændighed, tidlig opsporing, samarbejde med frivillige og interesseorganisationer samt samarbejde med regionale aktører, fx hukommelsesklinikken. 

Forslag til fremtidig demensindsats

Med udgangspunkt i de indhentede input har administrationen udarbejdet et forslag til fordeling af midler til den fremtidige demensindsats:

Kørsel til daghjem: Der afsættes 850.000 kr. til at etablere kørselsordning til daghjem, hvor borgeren kan blive fulgt hele vejen fra hjemmet og ind til tilbuddet.

Kompetenceniveau i plejen og pårørendestøtte: Der afsættes 2,65 mio. kr. til ansættelse af fem sundhedsfaglige medarbejdere med specialistviden inden for demens. Det kan være social- og sundhedsassistenter eller sygeplejerske med relevant efteruddannelse indenfor demens.

Medarbejderne skal udfylde følgende funktioner:

  • Yde praksisnær vejledning og sparring til medarbejdere på plejecentre, hjemmepleje, sygepleje, daghjem og aktivitetscentre både om generelle spørgsmål om demens og som bistand ved konkrete borgerforløb. I den praksisnære støtte er der fokus på at lære fra sig, så det samlede kompetenceniveau hos medarbejderne udvikles over tid. Samtidig er der fokus på konkret støtte til bl.a. udarbejdelse af pædagogiske handleplaner og indberetning af magtanvendelser.
  • Støtte og rådgivning til pårørende og borgere. Indsatsen rettes særligt mod at etablere et åbent tilbud om rådgivning og at sikre den første kontakt til nydiagnosticerede borgere og deres pårørende. Etablering af det åbne rådgivningstilbud skal foregå i tæt samarbejde med pårørendevejleder og nuværende demenskonsulent og kan fx bestå af åben telefonrådgivning og åbne cafétilbud. 
  • Være tovholder på kommunens demenshandleplan og sikre den fortsatte udvikling af demensområdet, herunder sikre samarbejde med relevante interesseorganisationer, frivillige og regionale aktører, der kan være med til at fremme demensindsatsen for borgere i kommunen.

Et særligt fokus i demensindsatsen vil være at sikre kontinuitet og sammenhæng i det samlede borgerforløb på tværs af ældreområdets områder.  

Retligt grundlag

Budgetaftale 2023-2026.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Sende forslag til fremtidig demensindsats i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.

  2. Ikke godkende, at forslaget til den fremtidige demensindsats sendes i høring. Hvis Seniorudvalget vælger denne handlemulighed, skal Seniorudvalget angive eventuelle justeringer af forslaget, før det sendes i høring hos høringsberettigede.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det opstillede forslag om at afsætte 850.000 kr. til kørselsordning til daghjem og 2,65 mio. kr. til at ansætte demensfaglige videnspersoner som ikke nødvendigvis har demenskonsulent uddannelsen, som arbejder med praksisnær kompetenceudvikling, støtte til borgere og deres pårørende samt sikring og udvikling af en tværgående demensindsats, tilgodeser de input, der er kommet fra medarbejdere, borgere, pårørende, råd og interesseorganisationer. Administrationen vurderer samtidig, at forslaget supplerer og kvalificerer de eksisterende tilbud til borgere med demens.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Når forslaget til den fremtidige demensindsats har været i høring hos høringsberettigede, forelægges Seniorudvalget en sag til endelig godkendelse af den fremtidige demensindsats.

6. BDO's Råderumsanalyse af ældreområdet (B)

Beslutning

At. 1 Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal beslutte, hvilke af de i BDO's råderumsanalyse angivne 20 prioriteringsblokke, der skal udarbejdes konkrete beslutningsoplæg på. 

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter at der udarbejdes beslutningsgrundlag på de prioriteringsblokke som ikke allerede er omfattet helt eller delvist af Byrådets vedtagne besparelser for 2023. For Sygeplejen er det nr. 1-6 inkl., Hjemmeplejen nr. 8-11 inkl., Plejecentre nr. 16 samt nr. 20 vedrørende tværgående indsats for nedbringelse af sygefravær.

Sagens indhold

Byrådet i Slagelse Kommune besluttede i starten af 2022 at genåbne budget 2022. I den sammenhæng blev BDO bedt om udarbejdelse af forslag til, hvordan der kan udmøntes besparelser på ældreområdet på i alt 70 mio. kr. 

Det er vigtigt at være opmærksom på, at BDO's analyse tager udgangspunkt i regnskab 2021 og driftsdata fra 2021, 1. halvår 2022 samt et billede af driften medio 2022. De oplistede potentialer tager således afsæt i en ændring fra niveau for regnskab 2021 - altså før de i budget 2022 og 2023 besparelser blev effektueret. I bilag 1 findes den samlede BDO-rapport og på rapportens side 54-57 inkl. ses opsamling på prioriteringsblokke. 

BDO's prioriteringsblokke indeholder forslag til budgetreduktioner på maks. 70 mio. kr. 

Det skal hertil bemærkes, at der i Byrådets budgetaftale for 2023-2026 indgår besparelser på Seniorudvalgets budgetområde med i alt 58,799 mio. kr. 

Administrationen har gennemgået BDO's prioriteringsblokke. En del af disse er der på nuværende tidspunkt igangsat øget fokus på, andre af indsatserne forudsætter en nærmere analyse i driften og konsekvens vurdering. I bilag 2 har administrationen ud for hver enkelt af BDO's prioriteringsblokke kommenteret på hver enkelt.

Retligt grundlag

Byrådets budgetaftale 2023-2025. 

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at administrationen udarbejder beslutningsgrundlag på de prioriteringsblokke, som ikke allerede er omfattet helt eller delvist af Byrådets vedtagne besparelser for 2023. For Sygeplejen er det nr. 1-5 inkl., Hjemmeplejen nr. 8-11, Plejecentre nr. 16 samt nr. 20 vedrørende tværgående indsats for nedbringelse af sygefravær.

  2. Beslutte hvilke af de af BDO beskrevne priorriteringsblokke der ønskes udarbejdet beslutningsgrundlag på.

  3. Beslutte at der pt. ikke udarbejdes beslutningsoplæg på de af BDO beskrevne prioriteringsblokke.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det er relevant at arbejde yderligere med afdækning af potentialer, effekter samt konsekvenser for borgere og medarbejdere for så vidt angår de prioriteringsblokke som BDO har opstillet og som ikke er omfattet fuldt ud i det besparelser som indgår i budget 2023.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det skal bemærkes, at de allerede vedtagne reduktioner i budget 2023 på 58,799 mio. kr. medfører væsentlige ændringer i service for borgerne samt ændrede arbejdsvilkår for medarbejderne, da størstedelen af de omhandlende besparelsesforslag er lønudgifter.

Såfremt der vedtages yderligere besparelser på Seniorudvalgets område vil det betyde yderligere serviceforringelser for borgere og medarbejdere.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis Seniorudvalget godkender administrationens indstilling, vil udvalget på mødet i marts 2023 få forelagt sag indeholdende beslutningsgrundlag.

7. Nedlæggelse af Kostråd (B)

Beslutning

At. 1 Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte at nedlægge Kostrådet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Seniorudvalget kan beslutte at nedlægge Kostrådet efter endt høringsrunde.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 29. november 2022 punkt 13 behandlede Seniorudvalget forslag om nedlæggelse af Kostrådet på baggrund af forslag fra Ældrerådet. I den sammenhæng besluttede Seniorudvalget, at Handicaprådet skulle høres i forbindelse med beslutning om at nedlægge Kostrådet.

I denne sag skal Seniorudvalget godkende eventuel nedlæggelse af Kostrådet efter høring i Handicaprådet.

Kostrådet har eksisteret siden foråret 2007 og blev etableret i forbindelse kommunesammenlægningen. Det daværende Udvalg for Social og Omsorg ønskede fokus på kost til ældre, herunder at madservice skulle harmoniseres til borgere i den nye Slagelse Kommune, og der skulle tages vare på denne omstilling. Ligeledes skulle der udarbejdes en kostpolitik på ældreområdet. 

Nuværende vedtægter for Kostrådet blev godkendt i 2010 af det daværende Omsorgsudvalg og vedlagt i bilag 1.

Kostrådet består af 9 medlemmer, og sammensætningen er følgende:

  • 2 repræsentanter fra Ældrerådet
  • 1 repræsentant fra Handicaprådet
  • 3 repræsentanter fra Bruger- og Pårørenderådene
  • 1 medarbejder fra plejen
  • 1 medarbejder fra køkkenerne
  • Lederen af Madservice
  • Medarbejder fra Sekretariatet (sekretærbistand).

Rådets fremtid

I en årrække har der været udfordringer i forhold til rådets funktion:

  • Svært ved at hverve medlemmer trods profilering
  • Manglende fremmøde
  • Bortfald af opgaver (brugertilfredshedsundersøgelse)
  • Manglende indhold på møder
  • Svært ved at definere rådets opgave.

Siden 2019 har Administrationen gennemført brugertilfredshedsundersøgelser, hvor spørgsmål om Madservice er indarbejdet. På plejecentrene er brugertilfredshedsundersøgelserne foretaget som opfølgning på Strategi for Rehabilitering, Omsorg og Pleje, Strategi for Bomiljøer for Ældre. I Hjemmeplejen er undersøgelserne foretaget som led i tilsyn og opfølgning på Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.

Administrationens forslag til at sikre den fortsatte dialog om kost på ældreområdet

Administrationen foreslår, at dialogen om kost sikres gennem tættere kontakt mellem Madservice og borgerne. Det kan ske ved, at leder af Madservice kommer på besøg på plejecentrene og inviterer til dialog. For de plejecentre, som har et Bruger- og Pårørenderåd, kan leder af Madservice deltage på disse møder. 

Derudover forslår administrationen, at dialogen med Ældreråd og Handicapråd kan sikres ved at invitere leder af Madservice til rådenes eksisterende møder.

Leder af Madservice, plejecentrene og hjemmeplejen arbejder desuden med forankring af et nyetableret ernæringsnetværk, som skal sikre fokus på ernæring og måltider. 

Høringssvar fra Handicaprådet

Handicaprådet har ikke indgivet høringssvar.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A.  Nedlægge Kostrådet

B. Ikke nedlægge Kostrådet. Hvis Seniorudvalget vælger denne handlemulighed, skal udvalget præcisere, hvilken opgave og rolle Kostrådet skal have.

Vurdering

Administrationen anbefaler Handlemulighed A, at Seniorudvalget nedlægger Kostrådet. Administrationen vurderer, at dialogen om kost kan varetages gennem en tættere kontakt mellem plejecentrenes beboere og Madservice samt ved deltagelse af Madservice på Ældrerådets, Handicaprådets og Bruger- og Pårørenderådendes eksisterende møder. Derudover vurderer administrationen, at det nyetablerede ernæringsnetværk vil understøtte fokus på ernæring og måltider på plejecentrene og i hjemmeplejen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

8. Seniorudvalgets mødeplan 2023 (B)

Beslutning

At. 1 Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget kan beslutte, om udvalgets ordinære møde den 31. januar skal flyttes til den 7. februar 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Seniorudvalget godkender, at mødedato for Seniorudvalgets møde den 31. januar flyttes til den 7. februar 2023.

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 26. september 2022 den politiske mødekalender 2023 for Byråd, Økonomi- og fagudvalg. På Seniorudvalgets møde den 29. november 2022 punkt 14 godkendte Seniorudvalget mødetidspunkter.

I denne sag skal Seniorudvalget tage stilling til, om udvalget vil flytte mødedatoen for det ordinære møde den 31. januar til den 7. februar 2023 med henblik på mulighed for deltagelse af ny direktør for området.

Ordinære møder

Seniorudvalgets ordinære møder i 2023:

  • 10. januar
  • 31. januar (flyttes til den 7. februar)
  • 7. marts
  • 28. marts
  • 2. maj
  • 30. maj
  • 8. august
  • 5. september
  • 3. oktober
  • 7. november
  • 5. december

Retligt grundlag

Ifølge § 2, stk. 1 i Seniorudvalgets forretningsorden træffer udvalget beslutning om, hvornår udvalgets ordinære møder afholdes i overensstemmelse med Byrådets årshjul.

Handlemuligheder

Seniorudvalget har følgende handlemuligheder:

A. godkende at det ordinære udvalgsmøde den 31. januar flyttes til den 7. februar 2023

B. Ikke godkende, at det ordinære udvalgsmøde den 31. januar flyttes til den 7. februar 2023.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Seniorudvalgets godkender, at mødet den 31. januar flyttes til den 7. februar 2023.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

9. Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning (B)

Beslutning

At. 1 Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Seniorudvalget, godkende Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.  at Byrådet godkender Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.

Sagens indhold

På Seniorudvalgets møde den 29. november 2022 punkt 7 sendte Seniorudvalget Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning i høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Derudover bemærkede Seniorudvalget, at forsiden skulle ændres, og at der på side 6 skulle angives telefonnummer til Center for Sundhed og Ældre. Derudover at der på side 21 skulle tilføjes ændring i forhold til bad ved sundhedsfaglig vurdering, og at Sundhedsudvalget i forhold til side 53 om rygning videresendte til Byrådet, at borgerne anbefales ikke at ryge, når medarbejderne er i borgernes hjem. 

Ovenstående ændringer er indarbejdet i Kvalitetsstandard 2023 og vedlagt i bilag 1. Afsnittet omkring rygning vil blive tilrettet per den 1. august 2023. Dette som følge af Økonomiudvalgets beslutning vedrørende Røgfri Arbejdstid den 12. december 2022, hvor det er besluttet, at der skal fastsættes retningslinjer for udluftning af hjemmet før og under medarbejderens besøg.

I denne sag skal Byrådet godkende Kvalitetsstandard 2023 efter høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.   

Lovpligtig Kvalitetsstandard 

Mindst en gang årligt skal Kommunalbestyrelsen godkende en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, genoptræning og vedligeholdende træning efter serviceloven §§ 83, 83 a og 86. 

Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp, et rehabiliteringsforløb eller træning.

Kvalitetsstandarden danner grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen.

Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.

Der er i Kvalitetsstandard 2023 en række serviceændringer som følge af de politiske beslutninger i forbindelse med genåbningen af budget 2022 og budgetaftale 2023-26. 

Ældrerådets høringssvar (vedlagt i bilag 2)

Ældrerådet har ikke haft lejlighed til at se den nye forside, til erstatning for den tidligere, som Seniorudvalget har foreslået udskriftet.

Ældrerådet har følgende rettelser:

Vedligeholdende træning, Hvad er ydelsens omfang s. 45

..."der er i samarbejde med borgeren, sat for træningen" ændres til "der i samarbejde med borgeren er sat for træningen".

Bilag s. 51

"Mit hjem" ændres til "Dit hjem".

Rengøring, Opholdsstue s. 25

"Udskiftning/tømning af støvsugerposer efter behov" tilføjes. 

Administrationen har indarbejdet Ældrerådets forslag til ændringer i Kvalitetsstandard 2023 og vedlagt i bilag 1.  

Høringssvar fra Handicaprådet

Handicaprådet har ikke indgivet høringssvar.

Høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte

Rådet for Socialt Udsatte har ikke indgivet høringssvar.

Retligt grundlag

Servicelovens §§ 138 og 139 forpligter kommunerne til at udarbejde kvalitetsstandarder for servicelovens §§ 83, 83a og 86 samt følge op på dem.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende Kvalitetsstandard 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.  

B. Ikke godkende Kvalitetsstandarden 2023 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning. Hvis Byrådet ikke godkender Kvalitetsstandard 2023, skal Byrådet angive, hvilke justeringer der skal foretages.    

Vurdering

Administrationen vurderer, at Kvalitetsstandard 2023, for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning beskriver det nuværende serviceniveau og lever op til lovens krav. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

10. Orientering om Projekt Drømmekommune (E)

Beslutning

At. 1 Taget til efterretning.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget kan tage orientering om Projekt Drømmekommune til efterretning.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

at Seniorudvalget tager sagen til efterretning.

Sagens indhold

I efteråret 2021 indgik Slagelse Kommune og kommunerne Langeland, Gentofte, Rudersdal København og Haderslev et partnerskab med Ældre Sagen og konsulentfirmaet HUMI om Projekt Drømmekommune.

Baggrund og finansiering af projektet

Ældre Sagen ønskede at iværksætte et Drømmekommune-projekt, hvor Ældre Sagen, sammen med et antal kommuner, ville udvikle ældreplejen og styrke værdig pleje og omsorg. Projektet finansieres dels af Ældre Sagen, dels af en nystiftet fond, som hver har bevilget 5 mio. kr. til projektet. Projektet løber fra 2021 til 2023.

Formål med projektet

Drømmekommune er et projekt, der handler om at skabe værdifulde møder og oplevelser for ældre i ældreplejen. Formålet er at styrke oplevelsen af værdighed i den hjælp og støtte, ældre modtager samt at bidrage til ældres livskvalitet. Der ønskes at arbejde på at tænke i nye baner, at bryde med vante rammer og de måder, man plejer at gøre tingene på.

Drømmekommune er en samlet betegnelse for flere forslag til indsatser. En af indsatserne har specielt fokus på drømmesamtaler, med ønsket om at styrke samtalerne ved hjælp af konkrete samtalekort, der kan kvalificere samtalen mellem medarbejderne og de ældre. Omdrejningspunktet er, at medarbejderne skal være mere fri til at møde de ældre medborgeres aktuelle behov og være endnu bedre til at indgå i samtaler med de ældre, at lytte til de ældres ønsker og drømme og give ældre og deres pårørende mere indflydelse.

Hvad består indsatsen i projektet af?

Drømmesamtalerne understøttes af samtalekort, som er et konkret værktøj. Samtalekortene er udviklet af Ældre Sagen og samarbejdskommunerne, og de understøtter gode, nære og vedkommende samtaler. Med de fire kategorier; Livsgnister, Dagdrømme, Erfaringer og Eftermæle giver kortene mulighed for at lære den ældre bedre at kende, at tage samtalen nye steder hen og nå nye og anderledes horisonter, som kan tilføre værdi i mødet, relationen og hjælpen. Drømmesamtaler skal understøtte nærværende og værdifulde samtaler med ældre, der har brug for hjælp. Sammen med en styrkelse af medarbejdernes relationelle kompetencer skal samtalekortene skabe mulighed for at føre samtalen videre og samtidig pege hen mod handlinger, der bidrager til, at ældre fortsat kan leve det liv, de gerne vil, selvom de har brug for hjælp. 

De fire kategorier:

Kategorien Livsgnister giver mulighed for at gå dybere ind i samtaler om alt det, der giver livsg­nist, livsglæde og energi.

Kategorien Dagdrømme kan tale de mere luftige drømme op. Måske har den ældre nogle dagdrømme, som har fulgt med hele livet – om at sejle jorden rundt, være luftkaptajn eller om at bo i en hytte midt i naturen.

Kategorien Erfaringer bruges til at spørge ind til det levede liv. Det at blive mødt med nysgerrighed om, hvem man er, og hvad der har været med til at forme én som menne­ske, er væsentligt for oplevelsen af værdighed. Det giver også mulighed for at tilpasse pleje og om­sorg i endnu højere grad, da man som medarbejder kan spejle sin nye viden om den ældre i mødet og i den personlige og praktiske hjælp.

Kategorien Eftermæle kan være ”det fælles tredje”, som hjælper den lidt sværere samtale på vej, fx om ønsker til den sidste tid eller refleksioner over, hvad man gerne vil huskes for.

Projektplan i Slagelse Kommune

I Slagelse Kommune er Plejecenter Hjemmet ved Noret, Plejecenter Møllebakken og Plejecenter Skovvang samt hjemmeplejeområde Halsskovvej, Boeslunde og Kalundborgvej udvalgt som afprøvningsområde for drømmesamtaler.

Implementering af samtalekortene er planlagt med start februar 2023 med undervisning af 64 medarbejdere og efterfølgende implementering. De 64 medarbejdere bliver superbrugere i brug af samtalekortene og kan efterfølgende undervise og sidemandsoplære i eget område/plejecenter.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationens vurderer, at projekt Drømmekommune med brug af samtalekortene understøtter kommunens værdighedspolitik. Redskabet bringer værdi til borgerne og medarbejderne. Det er et konkret værktøj, der kan styrke kommunikationen mellem borgere og medarbejdere. Samtalerne kan hjælpe medarbejderne i en hverdagspraksis, der understøtter og bidrager til, at ældres ønsker høres og indtænkes i den daglige praksis. En afledt konsekvens kan forventeligt være en øget tilfredshed med plejen og dermed øget livskvalitet hos den enkelte.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Projektet dækker frikøb af medarbejdere til workshops og kurser med 200 kr. i timen samt betaling for lokale og forplejning. Det er planen, at samtalerne skal udføres i direkte sammenhæng med den pleje, der leveres, og der er ikke påregnet ekstra tid i forbindelse med implementeringen.

Administrationen forventer, at projektet vil have en positiv indflydelse på arbejdsmiljøet, da værktøjet giver større sikkerhed og tryghed for medarbejderne, når der skal tages hul på de svære og betydningsfulde samtaler med borgerne.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget orienteres om implementering og udbredelsen af værktøjet igen i 2023. 

 

11. Implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen (O)

Beslutning

At. 1 Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen om implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen til orientering.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på deres møde den 5. oktober 2021 punkt 12 at implementere skærmbesøg i hjemmeplejen. Dette efter en afprøvningsperiode i et enkelt område. Samtidig godkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget tids- og procesplan for implementeringen.

I denne sag bliver Seniorudvalget orienteret om status på den videre implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen. 

Formålet med skærmbesøg

Formålet med implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen er at opnå kvalitets- og effektiviseringsgevinster. Skærmbesøg kan medvirke til, at borgeren oplever større frihed, mestrer sit eget liv bedre og kan klare hverdagens opgaver mere selvstændigt. Samtidig kan skærmbesøg betyde en mere effektiv og fleksibel tilrettelæggelse af udvalgte hjemmeplejeydelser.

Hvilke ydelser leveres som skærmbesøg?

Størstedelen af de ydelser, der leveres som skærmbesøg er medicingivning, guidning i forhold til toiletbesøg og personlig hygiejne samt tilsyn/omsorg, mens der i mindre grad leveres ydelser som støtte til anretning/tilberedning af mad og praktisk hjælp via skærm.

Status på implementering af skærmbesøg

I implementeringen af skærmbesøg kan der være forskellige barrierer hos medarbejdere. Det kræver en kulturændring at levere pleje og omsorg på en anden måde, end medarbejderen er vant til. Med henblik på at øge rekrutteringen til skærmbesøg arbejder hjemmeplejen med at etablere en praksis, hvor alle nye borgere tilbydes skærmbesøg, hvis det vurderes fagligt relevant. Der er aktuelt 13 borgere, der modtager skærmbesøg i Slagelse Kommune. 

Tidsplan for implementering af skærmbesøg i hjemmeplejen

Den oprindelige tidsplan er forskudt et halvt år, fordi udbudsprocessen og valg af leverandør tog længere tid end forventet. Samtidig implementeres der nyt omsorgssystem fra november 2022, hvilket har gjort det nødvendigt at udskyde opstart af to nye områder til februar 2023. Aktuel tidsplan er oplistet herunder.  

Efterår 2022

Fortsat drift af skærmbesøg i område Halskovvej
Opstart af skærmbesøg i område Kalundborgvej

Forår 2023

Opstart af skærmbesøg i to nye hjemmeplejeområder i februar 2023

2023-2025

Gradvis implementering i resterende hjemmeplejeområder

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Jævnfør tidsplanen startes der op i nye områder fra februar 2023. Administrationen forventer, at de nye områder kommer hurtigere fra start end de tidligere områder., fordi medarbejderne er mere fortrolige med det nye omsorgssystem i februar 2023. Administrationen vurderer derfor, at tidsplanen er realistisk. Medarbejderne i de nye områder vil have en tæt dialog og sparring med medarbejdere og borgere fra de områder, der allerede er fortrolige med skærmbesøg. Dette kan være med til at nedbryde barrierer.   

Administrationen vurderer, at den fulde effekt af skærmbesøg først ses i slutningen af implementeringsperioden. Dette fordi det kræver tid at implementere de nye arbejdsgange.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

For nuværende afholdes udgifter til indkøb af tablets samt licens til skærmbesøg af Velfærdsteknologis budget. Udgifter til support afholdes i Myndigheds Frit Valgs-budget. På sigt forventes det, at der er balance mellem udgifter til tablets, licens og support og sparede udgifter i hjemmeplejen ved omlægning af fysiske besøg til skærmbesøg. 

Tværgående konsekvenser

Erfaringerne fra implementering af skærmbesøg i andre kommuner viser, at skærmbesøg har potentiale til at kunne udbredes på Handicap- og Psykiatriområdet.

Sagens videre forløb

Seniorudvalget orienteres årligt i implementeringsperioden, der løber frem til 2025.

12. Tilsyn med Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp, madservice samt rehabilitering (O)

Beslutning

At. 1 Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget 

Beslutningstema

Seniorudvalget orienteres om kommunens tilsyn med og opfølgning på tilbud efter servicelovens
§ 83 - personlig pleje og praktisk hjælp, madservice og efter servicelovens § 83a - 
rehabiliteringsforløb til borgere i eget hjem i 2022.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

På udvalgsmøde den 6. december 2018 punkt 12 godkendte Forebyggelses- og Seniorudvalget tilsynspolitikken for 2019-2021.

Tilsynspolitikken er ikke blevet fornyet siden pga. genåbning af budget 2022 og konsekvenser heraf, og derfor har tilsynspolitikken for 2019-2021 også været gældende for 2022.  

Af kommunens tilsynspolitik fremgår det, at kommunen er forpligtet til at føre tilsyn med alle
tilbud efter servicelovens § 83 (personlig pleje, praktisk hjælp og madservice) og § 83a
(rehabiliteringsforløb).

Jævnfør tilsynspolitikken 2019-2021 har tilsynet foregået i lige år ved en borgerundersøgelse udført af eksternt firma. Som en konsekvens af det politisk vedtagne aktivitetsstop har administrationen ikke hentet ekstern konsulentbistand til at gennemføre tilsynet som en borgerundersøgelse. Administrationen har derfor gennemført tilsynet for 2022 som anmeldte besøg i borgernes hjem.

Tilsynets konkrete mål og fokus er

Servicelovens § 83:

  • at sikre, at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
  • at sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk
    udføres
  • at sikre, at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
  • at sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
  • at styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen.

Servicelovens § 83a:

  • at sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
  • at sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
  • at fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet
    indsats.

Tilsynet 2022

I november 2022 har to medarbejdere med sundhedsfaglig baggrund, erfaring med borgernær kontakt og kvalitetsstandardens område samt kompetencer i forhold til kvalitative interviews, udvalgt 15 borgere tilfældigt via omsorgssystemet. I udvælgelsen blev der lagt vægt på at finde borgere, der modtager ydelser fra henholdsvis private leverandører, den kommunale hjemmepleje og Antvorskov hjemmepleje.

Forud for interviewene blev hjemmeplejen kontaktet med henblik på afklaring i forhold til, om borgeren var kognitivt og fysisk i stand til at modtage besøg og besvare spørgsmål om den hjælp, som leveres. Herefter har medarbejderne kontaktet borgeren og afklaret, om borgeren ønsker at modtage besøg og deltage i interview. Ud af de 15 borgere ønskede 12 borgere at deltage i de kvalitative interviews.

Interviewene med borgerne blev gennemført ud fra en spørgeguide. Dette for at afdække om den leverede hjælp stemte overens med de tildelte ydelser og de fastsatte mål, og og hjælpen blev leveret i overensstemmelse med Slagelse Kommunes serviceniveau jævnfør Kvalitetsstandard 2022 for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning og træning.  

Resultater - kort resumé

Den borgeroplevede kvalitet i hjemmeplejen for både kommunens indsatser og for de private leverandørers indsatser er generelt god og ligner overordnet resultaterne i tilsynsrapporten for 2019.

  • Borgere er orienteret om, hvilken hjælp de er bevilget, og de oplever, at de modtager den hjælp, de er bevilget.
  • Der er bred enighed om, at den faste hjemmepleje er god til at tage telefonisk kontakt, hvis der er ændringer i aftaler, og at det sker, hvis en aftale skubbes mere end 30 minutter. Flere borgere oplever, at det er meget sjældent, at aftaler rykkes.
  • Borgerne foretrækker, at det er kendt personale, der kommer i deres hjem. Der er en oplevelse af, at den overordnede kvalitet er bedre, og at der er en større tryghed, når de modtager hjælp fra det personale, som de kender i forvejen. Flere borgere har fremhævet, at der blandt vikarer kan opleves en nedgang i omhyggelighed og kvalitet.
  • Borgerne fortæller, at de ved, hvordan de telefonisk skal få fat på en kontaktperson i kommunen, hvis der er behov for det.

  • Borgerne oplever kvalitet, inddragelse og sammenhæng mellem de forskellige faggrupper i forhold til rehabilitering. De to borgere med rehabiliteringsforløb kendte ikke del- og hovedmål i deres rehabiliteringsforløb, men så deres forløb som relevant og meningsfuldt.

De samlede resultater af tilsynet i 2022 er vedlagt i bilag 1.

Retligt grundlag

Servicelovens § 151c forpligter kommunen til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik for tilbud efter § 83, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter § 91.

Stk. 2: Tilsynspolitikken skal indeholde kommunens procedurer for udførelse af tilsyn med disse tilbud og for opfølgning på tilsynet.

Stk. 3: Kommunalbestyrelsen skal i tilslutning til beslutninger om serviceniveauet for tilbud efter § 83 samt om udarbejdelse af kvalitetsstandarder efter § 139 mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder foretage de nødvendige justeringer.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at den leverede hjælp generelt stemmer overens med de tildelte
indsatser og fastsatte mål, og at den leveres i overensstemmelse med Slagelse Kommunes
serviceniveau (kvalitetsstandarder).

Hjemmeplejen har i de seneste 6 måneder haft særligt fokus på at være endnu mere struktureret i forhold til at planlægge og udføre opgaver ud fra, at hvert område opdeles i geografiske teams. Det er en struktur, der minder om selvstyrende temas. I mange andre kommuner er denne metode puljefinansieret. Da hjemmeplejen i Slagelse Kommune ikke har puljemidler, er det en arbejdsmetode og kulturforandring, der skal indarbejdes indenfor nuværende rammer.

Administrationen har fokus på, at der kommer færre forskellige hjælpere/vikarer i hjemmet,
men vurderer samtidig, at det i perioder kan være svært at undgå. Der anvendes især vikarer
i ferieperioder og ved stigning i visiteret tid. 

Der arbejdes med rekruttering på flere forskellige måder, herunder:

  • Målrettet arbejde med at motivere ufaglærte ansatte til at tage en SOSU-uddannelse. Senest er otte ufaglærte medarbejdere med tilstrækkelig erfaring til et uddannelsesforløb til SSH på 17 uger, startet på et sådant forløb. I foråret forventer administrationen at slå stillinger op, hvor der målrettet søges efter ufaglærte, der ønsker at arbejde i hjemmeplejen og opkvalificere sig, så at de kan tage den særligt tilrettelagte uddannelse på 17 uger.
  • Deltagelse i projekt SOSU-klar for ledige, der gerne vil arbejde med social- og sundhedsområdet.
  • Særlige praktikforløb i samarbejde med Ungdomsuddannelsesvejledning (UU) Slagelse, så elever i 9. og 10. klasse kan komme i praktik i hjemme- og sygeplejen.
  • Branding af de gode (og realistiske) historier om arbejdet i hjemmeplejen. Dette for at vise, at hjemmeplejen løser en vigtig opgave, og at der er mulighed for at bruge sine kompetencer og udvikle dem.
  • Brug af sociale medier til blandt andet annoncering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

13. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At. 1 Taget til orientering.

Kompetence

Seniorudvalget.

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

3. Orientering fra administrationen

 

14. Punkter til kommende møder og årshjul (B)

Beslutning

At. 1 Udvalget beslutter en sag vedrørende oprettelse af internt vikarkorps.

Kompetence

Seniorudvalget.

 

Beslutningstema

Seniorudvalgets medlemmer kan komme med input til kommende temaer. Det er et samlet udvalg, som beslutter, om administrationen skal arbejde videre med temaet.

 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Seniorudvalget beslutter eventuelle input til temaer, som ønskes behandlet på kommende møder.

15. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

 

Indstilling 

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

16. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At. 1 Godkendt.

Kompetence

Seniorudvalget.

Beslutningstema

Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Seniorudvalget godkender referatet.