Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 7. januar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-625429                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Dagsordenen er godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-625443                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
1.    Orientering om aktuel sag.
2.    Orientering om, at det lovpligtige, kommunale tilsyn med Slagelse Sprogcenter er gennemført. Tilsynsrapporten er sendt til Udlændinge- og Integrationsministeriet den 26. november 2018. Tilsynsrapporten er vedlagt som bilag.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Sagsfremstillingen tages til orientering
2.    at Sagsfremstillingen tages til orientering
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Ad 1. Administrationen orienterer om konkret sag.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der udarbejdes notat - herunder lovgivning vedr.  sagen. Notat fremsendes til udvalgsmedlemmerne.
Ad 2. Taget til orientering.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2018-612207                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
De overordnede udviklingstendenser er:
·         Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse falder mindre end i sammenligningsgrundlag gennem de seneste år
·         Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag
·         Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune har været stagneret, men fra marts-august 2018 følger Slagelse igen tilnærmelsesvis udviklingen i sammenligningsgrundlag. I september og oktober er udviklingen dårligere, hvilket har tæt sammenhæng til fald i lokale arbejdspladser.
·         Bruttoledigheden er gennem det seneste år faldet samme niveau som i sammenligningsgrundlag, men behov for at være opmærksomhed på seneste fald i lokale arbejdspladser
·         Langtidsledigheden er stagneret gennem det seneste år og følger samme tendens som sammenligningsgrundlag, men behov for at være opmærksom på seneste fald i lokale arbejdspladser
·         Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er mindsket.
·         Unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er faldet gennem det seneste år. Siden årsskiftet har tendensen været dårligere end i sammenligningsgrundlag. Dog er der igen sket et kraftigt fald i forbindelse med uddannelsesstart, som er større end i sammenligningsgrundlag og som er tilnærmelsesvis fastholdt i september og oktober.
·         Langtidsforsørgede personer er ligesom i sammenligningsgrundlag overordnet set stagneret gennem det seneste år.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager) gennem det seneste år er steget 0,18 %, mens antallet er steget 1,00 % på landsplan. I de seneste 2 måneder har forskellen mellem Slagelse og landsplan været endnu større.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Drøftet.

4. Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)

4.     Årsrapport for Veteranindsatsen 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-82744               Dok.nr.: 330-2018-655358                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Veteranindsatsen 2018.
Baggrund
Byrådet har på deres møde den 18. december 2017 godkendt Veteranstrategi for Slagelse Kommune. Efterfølgende er der udarbejdet Årsrapport 2018, der beskriver de fokusområder der har været arbejdet med i Slagelse Kommune og i den brede veteranindsats i 2018. Der var et ønske om at sikre et bredt input til arbejdet med en aktiv årsrapport, der hvert år skal fortælle, hvordan året er gået, men som også peger fremad og forslår forbedringer.
Derfor er der etableret et forum bestående af èn repræsentant fra en bred vifte af relevante organisationer og samarbejdspartnere samt frivillige, veteraner og pårørende – i alt ca. 25 personer. Dette forum – Veteran Dialogforum Slagelse – har givet input til årsrapporten.
Retligt grundlag
Danmarks Veteranpolitik og Slagelse Kommunes Veteranstrategi
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage Årsrapport 2018 til orientering.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsrapporten til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering med følgende bemærkninger:
Social- og Beskæftigelsesudvalget anerkender den store indsats veterankoordinatoren gør for veteranerne i Slagelse Kommune.
Flertal bestående af Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker med baggrund i tidligere udvalgsbeslutning, at få suppleret årsrapporten med et bilag med konkret besvarelse af de 5 spørgsmål fra Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. august 2017.
Thomas Clausen (Ø), Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V), Palle Kristiansen (O), Ali Yavuz (A) og Sofie Janning (A) ønsker at få tilsendt referater/notater fra afholdte dialogmøder.
Thomas Clausen (Ø) ønsker, at administrationen udarbejder en navneliste på repræsentanterne fra Veterandialogforum.
Palle Kristiansen (O) ønsker en status på Veteran Jumpstart. Punktet skal på som særskilt punkt på det kommende Social- og Beskæftigelsesudvalgsmøde.
Thomas Clausen (Ø), Helle Blak (F), Christopher Trung (V), Morten Hass Augustsen (V) ønsker, at administrationen foretager en screening af, om veterankoordinatoren har de nødvendige ressourcer for at udarbejde de efterspurgte data - herunder en vurdering af, om der bør tilføres sekretærressourcer.

5. Frikommuneforsøg 2019-2023 (O)

5.     Frikommuneforsøg 2019-2023 (O)

Sagsnr.: 330-2018-81225               Dok.nr.: 330-2018-638226                                          Åbent
Kompetence: Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om muligheder og vilkår for frikommuneforsøg.
Baggrund
Regeringen og KL har i økonomiaftalen for 2019 aftalt at igangsætte Frikommuneforsøg III i 2019-2023. Med frikommuneforsøg får udvalgte kommuner udstrakt frihed til at afprøve nye, mere sammenhængende og effektive måder at løse de kommunale opgaver på. Målet er at opnå ny viden og praktiske erfaringer baseret på den kommunale virkelighed.
Forsøgene kan bane vejen for kvalitetsudvikling, effektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring. Det er målsætningen, at erfaringer fra frikommuneforsøg skal give grundlag for beslutninger om, hvorvidt forsøgene skal udbredes til generelle regelændringer til gavn for alle kommuner.
Alle kommuner kan søge
Som noget nyt vil der ikke ske en indledende udvælgelse af frikommuner eller frikommunenetværk. I stedet kan alle kommuner søge direkte om opstart af forsøg i to ansøgningsrunder. Dermed får alle kommuner adgang til at fremlægge gode forsøgsidéer. Der vil som udgangspunkt blive udvalgt 10 forsøg i hver af de to ansøgningsrunder.
Rammer for frikommuneforsøg
Kommuner kan efter ansøgning opnå undtagelse fra statslige regler eller få et ændret regelgrundlag, hvis de støder på lovgivningsmæssige barrierer. Rammerne for frikommuneforsøgene er dermed ganske vide og giver rig mulighed for at nytænke opgaveløsningen.
Kriterier ved vurdering af forsøgsansøgninger
Ved vurderingen af ansøgningerne vil der blive lagt vægt på, at forsøgene er ambitiøse, fokuserede og sammenhængende. Der vil som udgangspunkt blive udvalgt de 10 mest perspektivrige og nytænkende forsøg i hver af de to ansøgningsrunder.
Derudover er der opstillet nogle kriterier, som vil danne baggrund for vurderingen af ansøgningerne. Kriterierne gennemgås nedenfor.
Krav om befolkningsgrundlag på minimum 60.000 indbyggere
Det er et krav, at hvert forsøg har et samlet befolkningsgrundlag på 60.000 indbyggere eller derover. Kravet skyldes en målsætning om at sikre et bedre evaluerings- og beslutningsgrundlag, når der skal tages stilling til, om forsøgene skal udbredes. For de fleste kommuner betyder det, at ansøgning vil skulle ske som del af et netværk med en eller flere andre kommuner.
Netværk af kommuner frem for enkeltkommuner
Ved vurdering af forsøgsansøgninger vil det blive tillagt positiv vægt, hvis der er tale om et netværk af kommuner.
Forsøgstemaer
Der gælder som udgangspunkt ingen begrænsning i forhold til forsøgstemaer, men der vil blive givet særlig prioritet til forsøg, der omhandler en af følgende problemstillinger, der har sammenhæng og effektivitet som fællesnævner:
·         Sammenhængende indsatser indenfor beskæftigelse, social, sundhed og uddannelse.

·         Udsatte børns vej gennem livet, fra daginstitution til uddannelse.

·         Overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse/beskæftigelse.

·         Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen – overgangen mellem det kommunale og regionale sundheds- og plejetilbud.

·         Tværgående effektivisering af opgaveløsningen

·         Administrative effektiviseringer
Målsætninger
Det vil blive tillagt en positiv værdi, hvis forsøgsansøgningen indeholder en målbar målsætning. Eksempelvis en målsætning om reduktion af udgifterne til administration og ledelse på 5 pct.
Kriterier for afvisning af forsøgsansøgninger
Forsøgene må ikke være i strid med grundloven, gældende EU-regler, bryde med borgernes retssikkerhed, give frikommunerne økonomiske fordele på bekostning af andre eller indebære en væsentlig udvidelse af nationalt politisk fastsatte serviceniveauer.
Ansøgningsfrister
Der kan søges om forsøg i to ansøgningsrunder. Fristen er henholdsvis d. 1. april 2019 og d. 1. oktober 2019. Ansøgninger sendes til Økonomi- og Indenrigsministeriet, der koordinerer behandlingen af de enkelte ansøgninger. Dette skal gøres elektronisk til frikommuner@oim.dk.
Retligt grundlag
BEK nr. 841 af 22/06/2017
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Orienteringen er taget til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager punktet til orientering og gør opmærksom på, at orienteringen er givet med udgangspunkt i Budgetaftalen 2019-2022, punkt 20, besluttet at forligspartierne. (A, B, V, O, F og I).

6. Status på etablering af Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) og ungeindsatsen (O)

6.     Status på etablering af Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) og ungeindsatsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-637584                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på etablering af Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) og den kommunale ungeindsats.
Baggrund
På Børne- og Ungeudvalgets møde 3. december 2018 besluttede de, at tilrettelæggelsen af den sammenhængende ungeindsats skulle drøftes på et temamøde i Byrådet i foråret 2019. Administrationen har derfor justeret tidsplanen for tilrettelæggelsen af ungeindsatsen, så den ser sådan ud:
Januar
Administrationen udarbejder oplæg
18. feb. – 4. marts
Skriftlig høring i MEDsystemet
Ultimo februar
Inddragelse af Uddannelsesrådet
Primo marts
Administrationen tilpasser oplæg
19/3
Temamøde i Byrådet
Ultimo marts
Administrationen udarbejder sag og endeligt oplæg
April
Politisk behandling i fagudvalg og Byråd
KL partnerskab
Slagelse Kommune er sammen med 10 andre kommuner udpeget til at deltage i KLs partnerskab om ungeindsatsen. Partnerskabet omfatter et administrativt netværk på tværs af kommuner og en individuelt tilrettelagt proces i hver kommune.
Slagelse Kommune har ønsket at sætte fokus på tværfaglig styring i den lokale proces, herunder ledelse og tværgående økonomiske incitamenter.
Èn plan
En af hensigterne med lovgivningen om den kommunale ungeindsats er, at sikre koordinering af den unges handleplaner og indsatser, hvis den unge får støtte fra flere enheder.
Ny lovgivning giver kommunerne mulighed for at udarbejde en helhedsorienteret plan til borgere med sammensatte og komplekse problemer. Lovgivningen bevirker, at kommunerne med den unges samtykke kan udarbejde én plan for den unge i stedet for flere sektorspecifikke handleplaner. Administrationen er i gang med at undersøge mulighederne for at arbejde med én plan i ungeindsatsen, herunder mulige it-løsninger, der kan understøtte dette.
Forberedende Grunduddannelse (FGU)
De seneste måneder har ansættelsesprocessen til stillingen som direktør for Den forberedende Grunduddannelse i Slagelse, Næstved og Vordingborg været i gang. Direktøren udpeges lige op til jul og forventes at tiltræde 1. februar 2019.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen dækkende for status for det igangværende arbejde med etablering af ungeindsatsen og Den Forberedende Grunduddannelse, FGU.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Orienteringen er taget til efterretning.

7. Orientering til borgerne om, hvorvidt de er omfattet af 225-timers reglen eller ej

7.     Orientering til borgerne om, hvorvidt de er omfattet af 225-timers reglen eller ej

Sagsnr.: 330-2018-81927               Dok.nr.: 330-2018-646088                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Der gives en orientering om, hvordan Jobcenteret såvel mundtligt som skriftligt orienterer borgerne om, hvorvidt borgeren er omfattet af 225-timersreglen eller ej, samt hvordan disse oplysninger journaliseres.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøftede på udvalgsmødet den 3. december 2018 (punkt 17), hvornår borgerne er omfattet af 225-timersreglen. Det er i forlængelse heraf, nedenstående orientering gives.
Alle borgere, der modtager kontanthjælp er som udgangspunkt omfattet af 225 timers-reglen.
Der er dog undtagelser, hvor en person undtages fra 225 timers-reglen:
  • Jobcentret vurderer, at borgerens arbejdsevne er så begrænset, at borgeren ikke kan arbejde 225 timer inden for 12 kalendermåneder.
  • Jobcentret er ved at vurdere, om borgeren er på vej i ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
  • Borgeren er under forrevalidering
Orientering af borgere sker løbende, både mundtligt og skriftligt og kan ikke adskilles fra proceduren for vurdering af, om borgeren opfylder 225 timers-reglen.
Mundtlig orientering til borgerne:
Selve proceduren på Jobcentret er, at alle kontanthjælpsmodtagerne ved første visitationssamtale/henvendelse til Jobcentret bliver vurderet til at være jobparate eller aktivitetsparate ud fra den samlede situation. Her bliver borgeren også orienteret mundtligt omkring 225 timers-reglen.
Der bliver ved hver personlig jobsamtale med borgeren, foretaget en individuel, konkret vurdering vedr. 225 timers-reglen. Denne vurdering vil altid indgå i borgerens sag og borgeren vil blive mundtligt vejledt omkring dette.
I forbindelse med nye undtagelser, forlængelser af undtagelser eller ophør af undtagelser, skal sagsbehandleren skrive en vurdering i borgerens sag, orientere borgeren og oprette fravær i borgerens sag.
Skriftlig orientering til borgerne:
Rådgivning og Udbetaling vil altid sende et varslingsbrev og senere i forløbet et partshøringsbrev til borgeren inden ”borgeren falder for” 225 timers-reglen og ydelse i givet fald nedsættes. Disse breve afsendes automatisk, alt efter hvilke oplysninger der er registreret i IT-systemerne. Der er tale om standardbreve, der anvendes i hele landet. Borgeren har derfor mulighed for at orientere sig, blandt andet ved disse varslings- og partshøringsbreve inden en eventuelt nedsættelse af ydelsen.
Det skal ligeledes bemærkes, at Jobcentrets vejledning og sagsforløb også fremgår af borgerens ”min plan”. ”Min plan” kan tilgås på www.Jobnet, eller som fremsendes til borgeren efter samtalerne. Hermed fremgår det journaliserede også som en del af den information, som borgeren modtager.
Journalisering af oplysninger om hhv. mundtlig og skriftlig orientering til borgerne:
Er en borger omfattet af 225 timers-reglen, vil der altid blive vejledt omkring dette. Det noteres i borgerens journal at dette er sket.
Borgeren vil i denne forbindelse blive vejledt omkring jobsøgning, med henblik på at opnå ordinær ansættelse, eller de 225 timer, der kræves for ikke at få reduceret i ydelsen. Vurderes det, at borgeren har brug for yderligere støtte, vil der blive henvist til en jobkonsulent i forhold til virksomhedspraktik eller anden relevant hjælp og vejledning. En sådan jobkonsulent vil være behjælpelig med at støtte borgeren i at få ordinært lønnede jobtimer.
Retligt grundlag
Lov om aktiv socialpolitik § 13f
Bek. Nr. 310 af 30/3-2016 – ”bekendtgørelsen om kommunernes pligt til varsling, vejledning m.v. af modtagere af integrationsydelsen eller uddannelses- eller kontanthjælp, hvis hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen”
Vejledning nr. 10310 af 20/12-2016 – ” vejledning om 225-timers reglen for ægtepar og ugifte,der modtager hjælp efter aktiv socialpolitik § 11.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering med bemærkning om:
- at der løbende skal arbejdes med at bedre kommunikationen mellem Center for Arbejdsmarked og Integration og den enkelte borger. Forbedringer/ændringer skal gerne afprøves og kvalitetssikres på borgere inden implementering.
- at der sikres en mundtlig orientering via sagsbehandler af borgeren, inden der fremsendes varslingsbrev vedr. 225 timers reglen.

8. Punkter til kommende møder (O)

8.     Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-625456                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til udvalgets kommende møder i 2019.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte eventuelle punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Udsat.

9. Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - SBU (D)

9.     Budget 2019 | Orientering om budgetdokumentet - SBU (D)

Sagsnr.: 330-2018-61895               Dok.nr.: 330-2018-658263                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg orienteres om budgetdokumentet for 2019, som er udarbejdet på baggrund af budgetaftalen for 2019-22.
Baggrund
Efter vedtagelse af budget 2019-2022 er der udarbejdet et budgetdokument (styringsark), som bl.a. skal tjene som orientering til og overblik for fagudvalget, og anvendes som styringsdokument i forhold til aftalepunkterne i budgetaftalen (bilag 1).
Budgetaftalen udmøntes igennem fagudvalget, i januar med en første politisk drøftelse ud fra budgetdokumentet og nærværende sag. På et efterfølgende møde i fagudvalget følges op med en beslutningssag vedr. fagudvalgets nærmere behandling af punkterne.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Fagudvalget drøfter budgetdokumentet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende: 
Udsat.