5. Frikommuneforsøg 2019-2023 (O)
5. Frikommuneforsøg 2019-2023 (O)
Sagsnr.: 330-2018-81225 Dok.nr.: 330-2018-638226 Åbent
Kompetence: Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om muligheder og vilkår for frikommuneforsøg.
Baggrund
Regeringen
og KL har i økonomiaftalen for 2019 aftalt at igangsætte Frikommuneforsøg III i
2019-2023. Med frikommuneforsøg får udvalgte kommuner udstrakt frihed til at
afprøve nye, mere sammenhængende og effektive måder at løse de kommunale
opgaver på. Målet er at opnå ny viden og praktiske erfaringer baseret på den
kommunale virkelighed.
Forsøgene
kan bane vejen for kvalitetsudvikling, effektiviseringer, regelforenklinger og
bedre styring. Det er målsætningen, at erfaringer fra frikommuneforsøg skal
give grundlag for beslutninger om, hvorvidt forsøgene skal udbredes til
generelle regelændringer til gavn for alle kommuner.
Alle kommuner kan søge
Som
noget nyt vil der ikke ske en indledende udvælgelse af frikommuner eller
frikommunenetværk. I stedet kan alle kommuner søge direkte om opstart af forsøg
i to ansøgningsrunder. Dermed får alle kommuner adgang til at fremlægge gode
forsøgsidéer. Der vil som udgangspunkt blive udvalgt 10 forsøg i hver af de to
ansøgningsrunder.
Rammer for frikommuneforsøg
Kommuner
kan efter ansøgning opnå undtagelse fra statslige regler eller få et ændret
regelgrundlag, hvis de støder på lovgivningsmæssige barrierer. Rammerne for
frikommuneforsøgene er dermed ganske vide og giver rig mulighed for at nytænke
opgaveløsningen.
Kriterier
ved vurdering af forsøgsansøgninger
Ved vurderingen af ansøgningerne vil der
blive lagt vægt på, at forsøgene er ambitiøse, fokuserede og sammenhængende.
Der vil som udgangspunkt blive udvalgt de 10 mest perspektivrige og nytænkende
forsøg i hver af de to ansøgningsrunder.
Derudover er der opstillet nogle kriterier,
som vil danne baggrund for vurderingen af ansøgningerne. Kriterierne gennemgås
nedenfor.
Krav om befolkningsgrundlag på minimum
60.000 indbyggere
Det er et krav, at hvert forsøg har et
samlet befolkningsgrundlag på 60.000 indbyggere eller derover. Kravet skyldes
en målsætning om at sikre et bedre evaluerings- og beslutningsgrundlag, når der
skal tages stilling til, om forsøgene skal udbredes. For de fleste kommuner
betyder det, at ansøgning vil skulle ske som del af et netværk med en eller
flere andre kommuner.
Netværk af kommuner frem for
enkeltkommuner
Ved vurdering af forsøgsansøgninger vil det
blive tillagt positiv vægt, hvis der er tale om et netværk af kommuner.
Forsøgstemaer
Der gælder som udgangspunkt ingen
begrænsning i forhold til forsøgstemaer, men der vil blive givet særlig
prioritet til forsøg, der omhandler en af følgende problemstillinger, der har
sammenhæng og effektivitet som fællesnævner:
·
Sammenhængende indsatser indenfor beskæftigelse, social, sundhed
og uddannelse.
·
Udsatte børns vej gennem livet, fra daginstitution til
uddannelse.
·
Overgang fra folkeskole til ungdomsuddannelse/beskæftigelse.
·
Det nære og sammenhængende sundhedsvæsen – overgangen mellem det
kommunale og regionale sundheds- og plejetilbud.
·
Tværgående effektivisering af opgaveløsningen
·
Administrative effektiviseringer
Målsætninger
Det vil blive tillagt en positiv værdi,
hvis forsøgsansøgningen indeholder en målbar målsætning. Eksempelvis en
målsætning om reduktion af udgifterne til administration og ledelse på 5 pct.
Kriterier for afvisning af
forsøgsansøgninger
Forsøgene må ikke være i strid med
grundloven, gældende EU-regler, bryde med borgernes retssikkerhed, give
frikommunerne økonomiske fordele på bekostning af andre eller indebære en
væsentlig udvidelse af nationalt politisk fastsatte serviceniveauer.
Ansøgningsfrister
Der
kan søges om forsøg i to ansøgningsrunder. Fristen er henholdsvis d. 1. april
2019 og d. 1. oktober 2019. Ansøgninger sendes til Økonomi- og
Indenrigsministeriet, der koordinerer behandlingen af de enkelte ansøgninger. Dette skal
gøres elektronisk til frikommuner@oim.dk. Retligt
grundlag
BEK
nr. 841 af 22/06/2017
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.
at Social- og beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til
efterretning.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. januar 2019:
Fraværende:
Orienteringen er taget til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tager punktet til orientering og gør
opmærksom på, at orienteringen er givet med udgangspunkt i Budgetaftalen 2019-2022,
punkt 20, besluttet at forligspartierne. (A, B, V, O, F og I).