Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 8. april 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2019-104645                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt med bemærkning om, at punkt nummer 14 forbliver lukket, da der er persongenkendelige oplysninger i bilaget.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2019-104661                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Helle Blak (F) orienterede om positiv henvendelse fra borger.
Christopher Trung (V) spørger ind til status for punkt 37 i budgetaftalen. Administrationen svarer via mail til udvalget.

3. Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)

3.     Mål for beskæftigelsesindsatsens effektindikatorer 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-26963               Dok.nr.: 330-2019-110686                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet godkendte Beskæftigelsesplan 2019 den 19. december 2018. I tilknytning til Beskæftigelsesplanen er det kommunens praksis, at udvalget følger op på målopfyldelsen for de vigtigste effektindikatorer.
For at kunne levere en fortsat status på målopfyldelsen, kræver det udvalgets stillingtagen til, hvad de præcise mål og resultatambitioner er for 2019. Sagen blev behandlet første gang på udvalgsmødet den 4. marts 2019. Udvalget ønskede en forklaring på begrebet ”fuldtidspersoner” og et begrundet mere ambitiøst bud på nogle af målene.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget har mulighed for at komme med input til forslag til mål og niveaumål for 2019. Administrationen foreslår, at de justerede mål for 2019 fastsættes til:
Område
Mål
Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse
 
Antal borgere på kommunal forsørgelse (18-66 år) skal reduceres fra 9.677 til 9.552 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Samarbejdet med virksomhederne
Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomhederne i Slagelse Kommune skal minimum være på niveau med jobcentrenes gennemsnitlige samarbejdsgrad på landsplan i 2019.
Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere
Antal beskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune skal øges fra 29.037 til 29.158 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Borgere tættest på arbejdsmarkedet
Bruttoledigheden skal reduceres fra 1.798 til 1.729 personer fra december 2018 til december 2019.
Langtidsledigheden
Langtidsledigheden skal reduceres fra 437 til 428 personer fra december 2018 til december 2019.
Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse
Andelen af flygtninge og familiesammenførte til flytninge, som er i lønmodtagerbeskæftigelse efter 3 år i Danmark, skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
Unge uden uddannelse
Antallet af uddannelseshjælpsmodtagere skal reduceres fra 702 til 642 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019.
Borgere i udkanten af arbejdsmarkedet
Antallet af langtidsforsørgede personer (over 3 sammenhængende år på kommunal forsørgelse) skal reduceres fra 1.725 til 1.700 personer fra december 2018 til december 2019.
Handicappede i beskæftigelse
Forventet kommende landsdækkende survey:
Antallet af personer med et større handicap på arbejdsmarkedet skal minimum følge landsudviklingen i 2019.
Vurdering
Ændringer af mål i forhold til 2018
Administrationen anbefaler, at nøgleindikatorer fra 2018 videreføres til 2019, bort set fra 1 indikator. Nøgleindikatorerne understøttes datamæssigt i jobindsats.dk og på integrationsbarometer.dk og vurderes at være bedst til at give et dækkende billede af de vigtigste effekter.
Den eneste ændring i forhold til 2018 er, at nøgleindikatoren i forhold til flygtninge og familiesammenførte tilpasses, så indikatoren følger Udlændinge- og Integrationsministeriets integrationsbarometer. Her er det regeringens mål, at halvdelen af flygtninge og familiesammenførte til flygtninge er i beskæftigelse 3 år efter deres ankomst til Danmark. Den tilpassede måling kommer dermed til at omhandle specifikt borgere, der er omfattet af integrationsprogrammet.
Desuden foreslås det, at udvalget tilføjer beskæftigelsesministerens nye mål om, at flere personer med større handicap skal være en del af arbejdsmarkedet. Indtil videre har ministeriet kun udmeldt, at der vil blive lavet en landsdækkende survey til at følge op på målet, men der er ingen oplysninger om, hvornår eller hvordan målingen finder sted. Udvalget skal være opmærksom på, at der bliver tale om en subjektiv vurdering og ikke en registerbaseret opfølgning.
Forklaring af begrebet ”fuldtidspersoner”
Flere af Beskæftigelsesministerens mål er angivet som ”fuldtidspersoner”. Opgørelsesmetoden anvendes i mange sammenhænge, fordi den er relativt præcis til at indikere udviklingen i økonomien for de forskellige ydelser. Desuden giver fuldtidspersoner en overordnet indikation på antal løbende borgere i måneden. I målene opgøres fuldtidspersoner pr. måned. Det betyder eksempelvis, at hvis 1 borger i løbet af en måned er ledig i 20 dage og en anden borger er ledig i 10 dage, så tæller de 2 ledighedsberørte personer som 1 ledig fuldtidsperson i en måned med 30 dage. På tilsvarende vis anvendes også opgørelse af fuldtidsbeskæftigede. Fuldtidsbeskæftigede beregnes som antal løn-/arbejdstimer pr. måned. Hver gang der optælles 160,33 timer, så tæller det som 1 fuldtidsbeskæftiget.
Forklaring af forudsætninger for fastsættelse af målniveauer
Da det er en kompliceret opgave at fastsætte realistiske og samtidig ambitiøse niveauer for effektmålene, har administrationen udarbejdet et forslag til målniveauer. Niveauerne er fastsat ud fra de enkelte måls aktuelle status, tidligere års udvikling, forventede sæsonudsving, budget, prognoser for befolkning, ledighed og beskæftigelse, kendskab til virksomhedernes efterspørgsel og borgernes sammensætning, samt viden om de iværksatte og påtænkte indsatser i 2019.
Der er udarbejdet et forudsætningsnotat (bilag), som oplister de relativt tekniske beregningsforudsætninger, som er nødvendige for at kunne fastsætte målniveau. Heri indgår også overvejelser om afgørende faktorer, som forventes at kunne få indvirkning på resultatet i 2019. På overordnet niveau tager forudsætningerne afsæt i Regeringens Økonomiske Redegørelse fra december 2018 samt den faktiske udvikling i Slagelse Kommune i 2018 holdt op imod landsudviklingen. Det sidste er med til at give et billede af den lokale konjunktursituation, hvor branche- og uddannelsessammensætning spiller en vigtig rolle.
Justeringer i mål siden udvalgsmøde i marts 2019
På baggrund af udvalget ønske har administrationen udarbejdet et mere ambitiøst bud på målniveauer for 3 af målene, som handler om: Antal borgere på kommunal forsørgelse, antal uddannelseshjælpsmodtagere og antal beskæftigede.
Ændringen i det samlede antal borgere på kommunal forsørgelse er en afledt konsekvens af ændring i antal uddannelseshjælpsmodtagere. Der foreslås en yderligere reduktion på 20 fuldtidspersoner på uddannelseshjælp udover de 40 fuldtidspersoner, som var foreslået i første omgang. Begrundelsen for denne yderligere reduktion er, at signalerne i forbindelse med Forenklingsreform og egen omlægning af ungeindsatsen giver en tro på, at det bliver mere legalt at få unge direkte i beskæftigelse frem for uddannelse, når de ikke er parate til uddannelse.
Herudover forventes godt og vel en fordobling af den forventede stigning i beskæftigelsesmålet. Det sker med baggrund i faktiske efterregistreringer for december 2018, som i høj grad har påvirket billedet for Slagelse i en positiv retning. Efterregistreringerne for december 2018 betyder, at der i stedet for en stigning på 58 fuldtidspersoner, forventes en stigning på 121 fuldtidspersoner. Politisk er det dog vigtigt at være opmærksom på, at målet i forhold til lønmodtagerbeskæftigelse kun er en meget overordnet indikator på beskæftigelsesindsatsen, fordi mange andre faktorer påvirker dette mål. Faktisk er der historisk set kun en meget begrænset sammenhæng mellem ledighedsudvikling og beskæftigelsesudvikling, fordi arbejdsstyrken ikke er en stationær størrelse, men svinger meget over tid. Tendensen gør sig i særlig grad gældende på kommuneniveau, hvor der er meget forskellige udviklinger i til- og afgange i arbejdsstyrken. Blandt andet har det stor betydning for beskæftigelsesniveauet, i hvor høj grad kommunerne formår at tiltrække tilflyttere, som er i beskæftigelse. Ved fremsættelsen af målet første gang blev det pointeret, at det var et mål, hvor der forventedes en del efterregistrering for december 2018. Det ville derfor give god mening at genberegne og efterjustere målet ud fra de opdaterede tal, hvilket nu er sket.  
Siden sidste præsentation i marts er der desuden sket en justering af udgangspunktet for bruttoledigheden i december 2018. Det er sket med baggrund i de forventede efterregistreringer for A-dagpenge. De første ledighedstal for A-dagpenge byggede således på borgernes egen angivelse af forventede ledighed. Niveaumålet for december 2019 bygger på samme metode som sidst, hvor der tages udgangspunkt i regeringens prognose og den faktiske udvikling i Slagelse i 2018 sammenholdt med udviklingen på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mål og målniveauer for 2019.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (O)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (O)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2019-110511                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2019 samt øvrige ønskede nøgletal.
Da beslutningen om målniveauer for 2019 genoptages på indeværende møde, har det i første omgang været nødvendigt at indskrive de foreløbige nye bud på målniveauer i afrapporteringen. Afrapporteringens målniveauer rettes naturligvis til, når der foreligger en endelig beslutning af målniveauer for 2019.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning er nedenstående fremhævet med fed skrift.
På overordnet niveau er resultaterne fortsat påvirket af, at udviklingen i antal lokale arbejdspladser ikke formår at følge den landsdækkende udvikling. Tendensen er gældende for alle brancher, bortset fra Bygge og anlæg.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         En mindre reduktion i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse end i sammenligningsgrundlag.
·         Stabil samarbejdsgrad med virksomhederne, som følger sammenligningsgrundlag.
·         En mindre stigning i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen end på landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner.
·         Tilnærmelsesvis samme udvikling i bruttoledigheden som i sammenligningsgrundlag, hvilket er bedre end forrige opfølgning, hvor udviklingen var dårligere end sammenligningsgrundlag. De foreløbige januar-tal indikerer, at stigningen fra december til januar har været mindre end året før.
·         Status quo-udvikling for langtidsledige, hvor der er en reduktion i sammenligningsgrund. Stigning hænger sammen med stigning i nyledigheden i efteråret 2017 inden for især HK-området.
·         En reduktion i antal flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er dog fortsat lidt højere end i sammenligningsgrundlag. Det var i 3. kvartal 2018, at Slagelse oplevede en dårligere udvikling end i sammenligningsgrundlag. Der er tale om en ny målemetode, hvor resultater ikke kan sammenlignes direkte med tidligere opfølgning.
·         Lille stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp), hvor udviklingen er status quo i sammenligningsgrundlag.
·         Større reduktion i langtidsforsørgede end i sammenligningsgrundlag, hvilket er bedre end ved forrige opfølgning, hvor der forventedes samme udvikling. Resultatet påvirkes især af afgang til fleksjob og førtidspension.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Opfølgning tages til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

5. Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020 - 2023 (D)

5.     Drøftelse af tidsplan og dialogproces vedr. budget 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-14693               Dok.nr.: 330-2019-129414                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Udvalget drøfter initiativer, proces og tidsplan for at arbejde med budgetgrundlag og effektiv udmøntning af vedtagne budgetrammer.
Baggrund
Økonomiudvalget har i sit møde den 18. februar 2019 drøftet oplæg til rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2020-2023, som med få bemærkninger og suppleringer vil udgøre det endelige grundlag for beslutningssag i marts.
Udvalgene ønskes hurtigst muligt at påbegynde denne proces, således at der kan afsættes den fornødne tid til inddragelsen i processen.
Den politiske proces indeholder en række aktiviteter i fagudvalgene med henblik på afklaring af budgetgrundlag og sikring af effektiv udmøntning af de vedtagne budgetter. Et af elementerne heri er at fagudvalgene i marts-juni indgår i dialog med brugere og MED-udvalg om opgaveløsning og effekt m.v. Det sker med henblik på at sikre den bedst mulige anvendelse af de ressourcer, som udvalget disponerer over og opfyldelse af de politiske mål for indsatserne.
Heri indgår samtidig, at grundlaget fra den løbende budgetopfølgning indgår i prioriteringen for de kommende budgetår.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2019 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter initiativ, proces og tidsplan for videre behandling.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. marts 2019:
Fraværende: 
Drøftet med bemærkning om, at diverse råd og udvalg inddrages i budgetprocessen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget fremsætter forslag om, at understøtte øget borgerinddragelse med nye målrettede borgermøder - evt. med specielt inviterede borgere med fokus på forventningsafstemning.
Administrative bemærkninger:
Udvalget ønskede oplæg til en budgetproces med øget borgerinddragelse, gerne målrettede borgermøder med inviterede borgere og involvering af relevante råd.
På mødet præsenteres oplæg til en proces.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Administrationen udleverede udkast til budgetproces for Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at der arbejdes videre med dialogprocessen ud fra den udleverede budgetproces med afholdelse af 3 dialogmøder i maj 2019 - møderne søges afholdt samme sted og dag.
Social- og Beskæftigelsesudvalget stiller forslag om, at udgangspunktet for dialogmøderne kunne være samlet viden og tal for Slagelse Kommune, hvor der også tages udgangspunkt i synergier.

6. Mødeform ved samarbejde med Handicaprådet (B)

6.     Mødeform ved samarbejde med Handicaprådet (B)

Sagsnr.: 330-2018-27461               Dok.nr.: 330-2019-129311                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har den 6. august 2018 godkendt ”Samarbejdsaftale 2018-2021 mellem Handicaprådet, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Center for Arbejdsmarked og Integration”.
Af samarbejdsaftalen fremgår det:
·         Der afholdes 1 årligt møde med deltagelse fra Handicaprådet, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Center for Arbejdsmarked og Integration.
·         Mødet afholdes i marts eller april måned.
·         Social- og Beskæftigelsesudvalget og Center for Arbejdsmarked og Integration vælger mødeform.
Sofie Janning og Palle Kristiansen er medlem af både Social- og Beskæftigelsesudvalget og Handicaprådet. Henrik Skov er repræsentant for Administrationen i Handicaprådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte og beslutte, hvilken mødeform udvalget ønsker for det kommende møde med Handicaprådet. Eksempler på mødeform kan være:
·         Handicaprådets formand eller formandskab deltager i udvalgsmøde
·         Udvalgets formandskab deltager i møde med Handicaprådets formandskab
·         Fælles møde mellem udvalg og Handicaprådet
·         Mv.
Vurdering
Administrationen har ingen anbefalinger til, hvilken mødeform der giver bedst mening for udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Beslutningen om mødeform har betydning for Handicaprådet, som samarbejdsaftalen er indgået med.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter mødeform for kommende møde med Handicaprådet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at Handicaprådets formand eller formandsskab deltager i det kommende udvalgsmøde.

7. Unges Trivsel (B)

7.     Unges Trivsel (B)

Sagsnr.: 330-2019-1505                 Dok.nr.: 330-2019-134505                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet bedes godkende opgaveudvalg (17.4 udvalg) som rammen for at øge unges trivsel set i sammenhæng med mindsket brug og misbrug af rusmidler.
I forlængelse heraf bedes Byrådet godkende oplæg til kommissorium for opgaveudvalget, samt pege på opgaveudvalgets medlemmer.
Baggrund
Forebyggelses- og Seniorudvalget har et ønske om - som forebyggelsesudvalg - at sætte fokus på unges trivsel. Udvalget er senest ved en temadrøftelse blevet præsenteret for unges forbrug af rygning, alkohol og stoffer, hvor der ses en sammenhæng mellem et stort alkoholforbrug, såkaldt daglig rygning og hash rygning. Data er hentet fra den regionale og nationale sundhedsprofil.
I aldersgruppen 16-20 år har mere end 70% af drengene og 60% af pigerne, der ryger cigaretter, prøvet at ryge hash. Unge med en tidlig alkoholdebut og/eller større forbrug af alkohol har ligeledes en større risiko for at eksperimentere med stoffer, end unge med et begrænset alkoholforbrug. Blandt de unge, der overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtagelse, har 63% af drengene og 50% af pigerne prøvet hash.
20,9 % af de unge, der angiver at føle sig ensomme, har taget stoffer inden for den seneste måned, 11,8 % er daglig rygere og 8,6 % har en problematisk alkoholadfærd. Sundhedsprofilerne viser en signifikant sammenhæng mellem usund sundhedsadfærd og følelsen af ensomhed.
På længere sigt er der tæt sammenhæng mellem unges trivsel og deres succes/oplevelse af succes med gennemførsel af en uddannelse og en god start på arbejdsmarkedet.
Slagelse Kommune ønsker at ændre denne udvikling ved at nå frem til konkrete handlinger, der kan skabe gode rammer for de unges trivsel samt motivere de unge hen imod en adfærd og kultur med mindre røg, alkohol og stoffer. Der arbejdes i kommunalt regi med en række indsatser for at forebygge misbruget og øge de unges trivsel. Det foreslås, at der – som supplement til de eksisterende indsatser – nedsættes et såkaldt opgaveudvalg, der kan udarbejde konkrete anbefalinger, der kan mindske misbrug samt fremme unges trivsel. Gennem denne konstruktion sætter opgaven holdet, hvor de unge og deres forældre indgår på holdet.
Opgaveudvalget foreslås sammensat af 4 medlemmer fra Byrådet samt 8 borgere.
Udkast til kommissorium kan ses som bilag til denne sag.
Opgaveudvalgets arbejde foreslås påbegyndt maj 2019 og afsluttet juni 2020.
Retligt grundlag
Kommunestyrelsesloven § 17 stk. 4
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte en af følgende handlemuligheder:
-      Nedsætte et opgaveudvalg, der arbejder involverende sammen med de unge, forældre og vigtige interessenter om forslag til initiativer, der kan ændre rammer og adfærd i positiv retning
-      Beslutte at forebyggelse for bedret trivsel og forebyggelse af misbrug fortsætter med nuværende indsatser
Vurdering
Nedsættelse af et opgaveudvalg kan sætte rammen for en proces, hvor det sikres, at de unge og deres forældre og daglige netværk er tæt involveret og medudviklere på anbefalinger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
En række fagudvalg er involveret omkring unge i Slagelse Kommune og bør alle repræsenteres i et evt. opgaveudvalg. Her udover lægges der op til – som minimum - en løbende orientering af udvalgene frem mod opgaveudvalgets fremlæggelse af de endelige anbefalinger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler til Byrådets godkendelse, at der nedsættes et opgaveudvalg Unges Trivsel
2.    at Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser samt Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler udkast til kommissorium til Byrådets godkendelse
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
Børne- og ungeudvalget ønskede ikke at anbefale og oversende sagen til Byrådet.
Børne- og Ungeudvalget ønskede at sende følgende bemærkninger tilbage til Forebyggelses- og Seniorudvalget til fornyet behandlingen forud for forelæggelse for Byrådet:
* at titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod forebyggelse i forhold til unges misbrug,
* at udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres, hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget,
* og at der udpeges seks politikere fra Byrådet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. april 2019:
Fraværende:  Helle Jacobsen (V)
At: 1 (V) og (O) finder temaet Unges trives vigtigt og relevant, men finder det i sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fire fagudvalg spiller ind i §17.4 udvalget med hver deres perspektiv og opgaveområde, derfor foreslår (V) og (O), at forvaltningen udarbejder et nyt oplæg og kommissorium, som tager højde for det.
(A) Tilslutter sig ovenstående.
Udvalget foreslår, at der skal deltage 6 politikere i opgaveudvalget og Udvalget afventer de andre udvalgs bemærkninger, og ønsker at få sagen på Udvalgsmødet i maj måned.
Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 3. april 2019:
Fraværende:  Jørn-Ole Didriksen (V)
Udvalget havde følgende bemærkninger:
At titlen på opgaveudvalget ændres, så det afspejler at indsatsen rettes mod                          forebyggelse i forhold til unges misbrug
At udvalgets kommissorium, herunder opgaver, præciseres, så det tydeliggøres,                     hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget
At der udpeges seks politikere fra byrådet
Udvalget finder temaet unges trivsel vigtigt og relevant, men finder det i               sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fagudvalg spiller ind i §17,4-udvalget med               hver deres perspektiv og opgaveområde. Derfor foreslår udvalget, at forvaltningen               udarbejder et nyt oplæg og et kommissorium, som tager højde for det.
Yderligere foreslås det at inkludere Slagelse Kommunale Elevråd, kultur, sport, fritid, foreningsliv, SSP og kriminalpræventiv indsats i udvalget.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget er enig med Børne- og Ungeudvalget og Udvalget for Særlige Borgergrupper med følgende bemærkninger:
At titlen på opgaveudvalget ændres så det afspejler, at indsatsen rettes mod forebyggelse i forhold til unges misbrug.
At udvalgets kommissorium - herunder opgaver - præciseres, så det tydeliggøres, hvad fagudvalgenes opgaver er i forhold til opgaveudvalget.
At der udpeges seks politikere fra Byrådet.
Udvalget finder temaet unges trivsel vigtigt og relevant, men finder det i sagsfremstillingen uklart, hvordan de 4 fagudvalg spiller ind i §17,4-udvalget med hver deres perspektiv og opgaveområde. Derfor foreslår udvalget, at forvaltningen udarbejder et nyt oplæg og et kommissorium, som tager højde for det.
Yderligere foreslås det at inkludere Slagelse Kommunale Elevråd, kultur, sport, fritid, foreningsliv, SSP og kriminalpræventiv indsats i udvalget.
Formanden efterspørger at kommusoriet også indeholder spørgsmål om hvordan unge kan holdes fri fra kriminalitet og kriminelle miljøer

8. Retskrav på permanent bolig til flygtninge bortfalder (B)

8.     Retskrav på permanent bolig til flygtninge bortfalder (B)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2019-138601                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om ændret lovgivning for boligplacering af flygtninge medfører, at administrationen fortsat skal arbejde for, at nyankomne flygtninge modtager kommunal bistand til at flytte fra en midlertidig til en permanent bolig i kommunen. 
Baggrund
Folketinget har vedtaget en række nye regler på udlændinge- og integrationsområdet. Ændringerne er en følge af lovforslag L 140, som blev vedtaget af Folketinget 21. februar 2019.
En af de ændringer, der er trådt i kraft den 1. marts 2019 er at flygtninge og deres familie sammenførte, som ankommer til kommunen efter 1. marts 2019, ikke har et retskrav på kommunal bistand og tilbud om permanent bolig.
Kommunen har for nye flygtninge alene pligt til at anvise midlertidige opholdssteder eller boliger. Dette udelukker dog ikke at kommunen kan anvise en permanent bolig, hvis dette er muligt.
Daværende Beskæftigelses- og Integrationsudvalg har senest den 8. marts 2016 vedtaget en række principper for boligplacering af integrationsflygtninge, som administrationen arbejder efter. Udvalget har desuden godkendt principper for indgåelse lejemål med private udlejere den 5. april 2016, og evalueret disse principper den 15. maj 2017.
Principperne fremgår af bilag 1.
Kommunen skal i år modtage 12 flygtninge og et ukendt antal familiesammenføringer. Der er indtil videre kun varslet ankomst af 2 flygtninge til kommunen, som er omfattet af lovens ændring.
For de flygtninge, der er visiteret til en kommune inden 1. marts 2019, er de praktiske opgaver ved indflytning i permanent bolig f.eks. at:
·         sørge for opskrivning i kommunens boligselskaber efter anvisningsbestemmelserne om tildeling af ledig lejlighed, beliggende udenfor ghettoområderne.
·         administration og samarbejde med boligselskaberne om tildeling af lejemål.
·         yde vejledning om rettigheder og pligter i forbindelse med indgåelse af lejemål.
·         behandling af lån til indskud, bistå ved ansøgning om boligsikring m.v.
·         udbetale hjælp til flytning og etablering i bolig efter integrationsloven.
·         bistå ved besigtigelse af bolig og sikre nødvendig rådgivning om brug af bolig, herunder beboerregler/husordensreglement m.v.
Retligt grundlag
Integrationsloven.
Handlemuligheder
1)    Udvalget kan beslutte, at administrationen fortsat tilbyder flygtninge hjælp til permanent boligplacering. Opskrivning på venteliste og hjælp ydes på lige vilkår med andre boligsøgende borgere.
2)    Udvalget kan beslutte, at flygtninge og deres familie sammenførte ikke tilbydes kommunal bistand til permanent boligplacering.
Vurdering
På grund af det lave antal varslede modtagelser i 2019 vurderes lovændringen stort set betydningsløs for boligkapaciteten i almene lejemål i Slagelse.
Den administrative opgave med at forklare flygtninge, hvorfor der ikke kan ydes kommunal vejledning om en permanent bolig vurderes at svare nogenlunde til arbejdet med at yde hjælp til en permanent bolig.
Såfremt flygtningen selv finder en passende permanent bolig skal administrationen fortsat behandle økonomiske ansøgninger til indskud m.v.
Permanent boligplacering er billigere for kommunen end midlertidig boligplacering, og anbefales derfor videreført.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til midlertidige boliger er en ren kommunal udgift.
Når boligen er i brug, betaler flygtningen en sats, som fastsættes ved lov.
Denne sats dækker sjældent de faktiske udgifter.
De kommunale udgifter til midlertidige boliger er senest beskrevet i notat af 1. marts 2019, som er sendt til Byrådets orientering den 12. marts 2019. Det fremgår af notatet, at kommunens udgifter til midlertidige boliger i år forventes at udgøre 0,6 mio. kr.
Såfremt udvalget beslutter forslag 2 må det forventes, at de kommunale udgifter til midlertidige boliger vil stige ultimo året og i næstkommende budgetperiode.
I permanente lejemål betaler flygtningen hele boligudgiften af sin forsørgelsesydelse og evt. boligsikring. Hjælp til indskudslån ydes med krav om tilbagebetaling.
Det er derfor billigst for kommunen, at flygtninge bor i permanente lejemål.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed 1 eller 2.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Udsættes med ønske om yderligere belysning.

9. Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (FGU) (O)

9.     Status på ungeindsats og forberedende grunduddannelse (FGU) (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2019-112142                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på arbejdet med at tilrettelægge ungeindsatsen og FGU.
Baggrund
Ungdommens Uddannelsesvejledning
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde i juni 2018 at opsige samarbejdsaftalen med Sorø og Ringsted om Ungdommens Uddannelsesvejledning Vestsjælland. Det betød, at aftalen udløb 31/12 2018, og at en række medarbejdere blev virksomhedsoverdraget til henholdsvis Sorø og Ringsted kommuner. Der er overdraget 16 vejledere inkl. en leder og en administrativ medarbejder til Slagelse Kommune. Syv medarbejdere er overdraget til Sorø Kommune og syv til Ringsted.
Børne- og Ungedirektøren og Centerchefen for Børn og Unge har løbende været dialog med medarbejderne og har deltaget i to personalemøder, hvor muligheder og perspektiver er blevet drøftet.
Principperne for ungeindsatsen, der har været i høring i MED-organisationen og relevante råd i marts, omfatter to forslag til fremtidig organisering af uddannelsesvejledningen. Høringssvarene og det endelige oplæg til principper, herunder organisering af uddannelsesvejledningen, behandles politisk i maj. 
Elevtal på FGU
Undervisningsministeriet har bedt alle kommuner om at estimere det forventede elevtal på den forberedende grunduddannelse (FGU) pr 1/8 2019.
I Slagelse er der i vinteren 2019 indskrevet, hvad der svarer til 367 årselever på de tilbud, som fremadrettet kommer til at høre under FGU. Heraf forventes ca. 170 elever at fortsætte efter sommerferien. Uddannelsesvejledningen er i gang med at målgruppevurdere eleverne med henblik på at tage stilling til, om de skal færdiggøre deres forløb i de nuværende tilbud, eller overgå til det nye FGU-tilbud.
Hertil kommer godt 20 elever fra grundskolen, som allerede på nuværende tidspunkt er vurderet i målgruppen for FGU og planlægger at starte til august.
Derudover vil der være unge i ungevejledningen og ungehuset, der kunne være i målgruppen for FGU, og som uddannelsesvejledningen løbende målgruppevurderer frem mod sommerferien.
Økonomi
Administrationen er ved at afdække økonomien til FGU og den kommunale ungeindsats. Der forventes ikke en merudgift i indeværende år, da der først skal afregnes for FGU i 2020.
Viden om unge uden uddannelse eller beskæftigelse
Økonomi- og indenrigsministeriet har fået udarbejdet en analyse af de unge 15-25 årige uden uddannelse eller beskæftigelse. Andelen af unge uden uddannelse eller beskæftigelse - unge i den såkaldte ”restgruppe” - er høj i en række kommuner. I 2017 var knap 48.000 unge imellem 15 og 24 år i restgruppen på landsplan. I analysen opgøres andelen af unge i restgruppen i 2017 og andelen, der blev løftet ud af restgruppen fra 2016 til 2017, i de forskellige kommuner. Der gives også en detaljeret karakteristik af de unge i restgruppen. Desuden er der udarbejdet et inspirationskatalog med konkrete tiltag til kommunernes arbejde med at nedbringe antallet af unge i restgruppen. Analysen, inspirationskataloget samt kommunespecifikke data kan ses her: https://oimb.dk/analyser/dagtilbud-skole-og-uddannelse/unge-uden-uddannelse-eller-beskaeftigelse
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til orientering.
Vurdering
Administrationen vurderer, at statussen er dækkende for det nuværende arbejde. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalgene tager orienteringen til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 1. april 2019:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Der udarbejdes til næste møde orientering om status for UU Slagelse.
Udvalget ønsker fælles temamøde for de relevante fagudvalg forud for udvalgsbehandlingen af beslutningsoplæg på maj-møderne. Administrationen finder dato.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Christopher Trung (V) gør opmærksom på, at der er en fejl i sagsfremstillingen, da UU-vejlederne ikke er overdraget til Slagelse Kommune, da de allerede er ansat i Slagelse Kommune.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at få fremsendt de administrative hørringssvar der er indkommet.
Taget til efterretning.

10. Orientering om ekstern konsulentbistand til indhentelse af regreskrav på sygedagpenge i 2018 (O)

10.   Orientering om ekstern konsulentbistand til indhentelse af regreskrav på sygedagpenge i 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-21522               Dok.nr.: 330-2019-123689                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på ekstern konsulentbistand til indhentelse af regreskrav på sygedagpenge i 2018.
Baggrund
I budgetaftalen for 2018 blev vedtaget et forslag om at indgå en ”no cure, no pay” kontrakt med et eksternt advokatfirma med speciale i inddrivelse af regresindtægter på sygedagpengeområdet.
I budgetaftalen indgik en forventning om, at firmaet ved en gennemgang af gamle sygedagpengesager med mulighed for at rejse evt. krav om regres for perioden 2015-2017 kunne opnå et provenu på netto 1,9 mio. kr. i 2018 og 0,9 mio. kr. i 2019-2021.
Resultatet for 2018 viser, at firmaet har opnået indtægter for 100.000 kr. brutto. (2 sager).
Heraf afregnes honorar med 22.500 kr. til firmaet og tilbageføres statsrefusion på 50.000 kr.
Netto indtægten til Slagelse Kommunes sygedagpengebudget udgør herefter 27.500 kr.
I sygedagpengeloven er der mulighed for at rejse krav om betaling (regreskrav) for de kommunale og statslige udgifter til sygedagpenge, hvis udbetaling af sygedagpenge til en borger skyldes, at der har været en skadevolder – f.eks. i en bilulykke.
Krav om regres skal efter loven rejses senest 3 år efter sygeperioden.
Opgaven med at hjemtage regreskrav løses i Rådgivning og Udbetaling (RU) af de medarbejdere, som varetager udbetaling af sygedagpenge.
Indtil 2015 var der ansat en jurist i afdelingen til håndtering af opgaven, fordi der også tidligere kunne rejses krav ved sygdom på grund af arbejdsskader, sager med stor kompleksitet.
Muligheden for regreskrav ved arbejdsskader bortfaldt ved en lovændring, og hjemtagelse af regreskrav er siden da løst af de administrative medarbejdere i sygedagpengeudbetalingen.
De gennemsnitlige indtægter i budgettet ved regreskrav har siden 2013 været på ca. 1 mio. kr. brutto/0,5 mio. kr. netto.
Aftalen med det eksterne firma blev indgået på baggrund af firmaets vurdering af, at der i Slagelse kunne findes sager for de seneste 3 år, hvor administrationen ikke havde opdaget mulige regreskrav for ca. 3,8 mio. kr. brutto.
Aftalen indebærer, at firmaet kun får honorar i de sager, hvor de rent faktisk henter regresbeløb til Slagelse.
Ved sagsoverdragelsen blev aftalt, at firmaet fortsatte den sagsbehandling, der var påbegyndt i Rådgivning og Udbetaling i 27 sager fra perioden 2015 – 2017.
Rådgivning og Udbetaling har beholdt 16 sager fra samme periode, idet sagsbehandlingen på overdragelsestidspunktet var godt i gang.
Status fra det eksterne firmas sagsbehandling i 2018:
Alle sager fra 2015 og 2016 er screenet.
Der er udtaget 196 sager til nærmere undersøgelse.
Der er påbegyndt sagsbehandling i 32 sager, inkl. de 27 sager, rejst i RU.
Verserende sager: 16
Afsluttede sager:   16
Der er opnået regres i 2 sager 2018.
Der er opnået regres i endnu en sag i 2018, indtægten på ca. 100.000 kr. netto bogføres i 2019.
Det samlede provenu forventes i 2019 at blive større, idet firmaet har flere krav til undersøgelse.
Status fra administrationens sagsbehandling i 2018:
Administrationen varetager fortsat opgaven med regressagsbehandling i de 16 sager fra ”oprydningsperioden” samt sagsbehandling i nye sager fra 2018 og løbende.
Alle nye sygedagpengesager screenes.
Der er påbegyndt sagsbehandling i 51 sager inkl. de 16 sager fra 2015 – 2017
Verserende sager: 23
Afsluttede sager: 28
Der er opnået regres i 24 sager i 2018 med 1 mio. kr. brutto, netto 0,5 mio. kr.
Retligt grundlag
Sygedagpengeloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
I budgetaftalen for 2018 har forventningerne til det eksterne firmas resultater været for positive. Det vurderes, at der er større mulighed for at opnå den budgetlagte indtægt i 2019, som samlet set udgør netto 0,9 mio. kr. for indtægter fra konsulentfirma og administration.
De økonomiske forventninger til administrationens resultater er indfriet i 2018.
Regres er et sagsområde, hvor sagsbehandlingstiden som oftest strækker sig over flere år, idet de juridiske regler for området er komplekse. Det forventes, at provenuet fra det eksterne firma til Slagelse i 2019 + 2020 bliver større, men det kan være vanskeligt at komme med et realistisk bud på størrelsen af beløbet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Mindreindtægten er indarbejdet i årsresultatet.
Der er ikke afsat specifik normering til at arbejde med regreskrav i administrationens normering, idet regres er en ”kan-mulighed” i lovgivningen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

11. Bevilling af kørekort 2018 (O)

11.   Bevilling af kørekort 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2019-22248               Dok.nr.: 330-2019-127432                                          Åbent
Kompetence: Social og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om antallet af bevilliget kørekort fordelt på målgrupper givet i 2018, samt den tilhørende økonomi. Ligeledes er opgjort hvor mange der fortsat er i offentlig forsørgelse.
Baggrund
Ved Social og beskæftigelsesudvalgets møde i marts blev der ønsket et opgørelse over brugen af kørekort.
I vedlagte bilag gives en opgørelse heraf.
Det ses, at der samlet er givet kørekort til 141 personer i 2018, hvoraf de 94 er selvforsørgende ved opslag i marts 2019. Der er samlet set brugt ca. 2,3 mio. kr. Størstedelen af kørekort er givet som 6. ugers jobrettet uddannelse, af disse kørekort er de overvejende givet til godstransport, kørsel med vogntog og bus. Kørekort som 6. ugers jobrettet uddannelse beløber sig i ca. 1,4. mio. kr. og er en ret der gælder ufaglærte og faglærte ledige.
Retligt grundlag
Loven om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen vurderer at kørekort i overvægt bliver brugt til at sikre fremtidig beskæftigelse, samt at de oftest gives hvis der foreligger en arbejdsgivererklæring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Sagen tages til orientering.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Taget til orientering.

12. Status for udbudsproces på beskæftigelsesområdet (O)

12.   Status for udbudsproces på beskæftigelsesområdet (O)

Sagsnr.: 330-2019-10136               Dok.nr.: 330-2019-56497                                            Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Det tidligere Beskæftigelses- og Integrationsudvalg godkendte ny tilbudsvifte den 3. april 2017. Tilbudsviften præciserede blandt andet, hvilken type aktør der politisk ønskes anvendt til at levere forskellige typer indsatser, inden for Udbudslovens rammer.
Et delelement i den godkendte tilbudsvifte var, at administrationen skulle udmønte Byrådets budgetønske om at konkurrenceudsætte en større gruppe aktivitetsparate borgere, fordi den hidtidige indsats havde haft en begrænset effekt. Med baggrund i erfaringerne fra denne første udbudsproces er planen, at øvrige indsatser, hvor der kræves udbud, efterfølgende indgår i en samlet ny udbudsproces på beskæftigelsesområdet.
Den gennemførte udbudsproces i forhold til aktivitetsparate borgere er gennemført i 2018 og afsluttet ultimo 2018, og der er blevet udvalgt en ekstern aktør, Marselisborg A/S. Det er sket på baggrund af forhåndsdefinerede objektive kriterier i forhold til udvælgelse af både målgruppe og aktør. Resultatet er, at 102 borgere i februar 2019 starter op i et op til 2-årigt forløb hos Marselisborg A/S. Målet er, at flere af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere over 30 år, som er tættest på arbejdsmarkedet, opnår selvforsørgelse via ordinært job. Tilbudsgiver opnår kun bonus for ordinær beskæftigelse, hvis borgeren fastholder jobbet i minimum 4 måneder. Der er hermed er et incitament for, at aktøren iværksætter et efterværn, og der er taget højde for, at den største risiko for, at borgeren mister jobbet, er inden for de første måneder af ansættelsen
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte status for udbudsproces.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det først giver mening at igangsætte et eventuel kommende samlet udbud i efteråret 2019.
Det skal ses ud fra, at der i organisationen aktuelt er igangsat en proces i forhold til at:
·         Sikre en mere optimal udnyttelse af de lokationer, som Center for Arbejdsmarked og Integration råder over, så det fysiske arbejdsmiljø kan optimeres. Herunder effektuere tilhørende tilpasning af organisation. Centerledelsen ønsker at styrke den samlede opgaveløsning gennem øget fælles fokus, mindset og indsatser over for borgere og virksomheder. Den fysiske omplacering mellem lokationer forventes at være på plads primo april 2019.
·         Genbesætte afdelingslederstillinger i henholdsvis Opkvalificering og Fastholdelse senest i 2. kvartal 2019. Afdelingslederne har en nøglefunktion i forhold til at revidere og implementere indsatsstrategier, der ligger til grund for et eventuelt samlet udbud.
·         Sikre revision af indsatsstrategier med afsæt i de aktuelle politiske rammer, det vil sige Beskæftigelsesplan, Forenklingsreform og forventet økonomi frem mod 2020. Forenklingsreformen vil kræve et ændret serviceniveau for samtaler og tilbud. Konsekvensen heraf er blandt andet at afklare behov for afledt intern kompetenceudvikling og inddragelse af eventuelle eksterne aktører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Status for udbudsproces tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Taget til efterretning med bemærkning om, at Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker, at der bliver udarbejdet et notat beskrivende udvilkingen i Center for Arbejdsmarked og Integration omkring indsatser, herunder nuværende samarbejdspartnere og de organisatoriske udviklingstiltag, der er iværksat for nuværende.

13. Punkter til kommende møder (O)

13.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2019-104673                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2019.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte eventuelle punkter til orientering, drøftelse, efterretning og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. april 2019:
Fraværende: 
Godkendt med bemærkning om, at Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker punkt vedr. IT-løsninger.
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker at komme rundt på de forskellige adresser i Center for Arbejdsmarked og Integration - der kan evt. planlægges rundvisning udenfor mødet. Formandsskabet arbejder videre med forslaget.
14. Lukket: Veteran Jumpstart (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.