13. Orientering om Førtidspension (O)
13.   Orientering om Førtidspension (O)
Sagsnr.: 330-2020-26325               Dok.nr.: 330-2020-223847                                          Åbent
Kompetence:
Social- og
 Beskæftigelsesudvalget. 
Beslutningstema
Generel orientering vedrørende muligheder og begrænsninger
 ved tildeling af førtidspension til under 40-årige, eksemplificeret ved
 anvendte diagnoser og konkrete cases.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet
 den 2. marts 2020, at der til kommende udvalgsmøde skulle udarbejdes en generel
 orientering om førtidspension. Orienteringen skulle have særlig fokus på
 diagnoser ved tildeling af førtidspension for de under 40-årige, herunder
 generelle muligheder for arbejde, når man modtager førtidspension.
På den baggrund har administrationen udarbejdet følgende
 svar, der er bygget op om:
1)    Begrebet
 ”midlertidig pension”
2)    Begreber i
 pensionsloven
3)    Muligheder for
 arbejde ved tilkendelse af førtidspension
4)    Hvordan der
 arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
5)    Diagnoser ved
 nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse
 Kommune
6)    Konkrete cases,
 der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
1)   Begrebet ”midlertidig pension” eksisterer
 ikke i Førtidspensionsloven
Efter 2003 er udgangspunktet for tilkendelse af pension, at
 arbejdsevnen er varigt nedsat.
En førtidspension kan derfor som udgangspunkt ikke
 frakendes.
Ankestyrelsen har præciseret i en principafgørelse (nr.
 119-13) at kommunen som hovedregel ikke skal træffe beslutning om, at en sag
 skal genoptages på et senere tidspunkt.
I samme afgørelse er det nævnt, at kommunen undtagelsesvis
 kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på en senere fastsat
 tidspunkt – dette kaldes førtidspension med revision.
Det er en
 betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en
 alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er
 mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en
 kortere årrække.
En alvorlig
 sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et
 usikkert forløb. 
Der er ikke i
 loven angivet yderligere eksempler. 
Principafgørelsen
 i 2013 gjorde det tydeligt, at førtidspension med revision er noget, der kun
 skal bruges rent undtagelsesvis. 
2)   Begreber
 i pensionsloven
Hvilende: 
Hvis man bliver i stand til at forsørge sig selv ved arbejde
 eller fleksjob, kan en førtidspension gøres hvilende.
At pensionen
 gøres hvilende vil sige, at pensionsudbetalingen ophører i den periode, hvor
 pensionisten kan forsørge sig selv. Der er adgang til at få
 pensionsudbetalingen genoptaget for fremtiden ved henvendelse til kommunen. Der
 skal ikke søges om og tilkendes førtidspension på ny.
Muligheden for,
 at førtidspensionen kan gøres hvilende, er en beskyttelsesforanstaltning, og
 dens formål er at støtte førtidspensionisters forsøg på at gå i arbejde. Ved
 ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at
 falde tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
På nuværende tidspunkt er der 16 pensionister i Slagelse
 Kommune, hvor pensionen er gjort hvilende. De 12 er startet i ordinær
 beskæftigelse, 4 er startet i fleksjob.
Ud af de 16 personer, er de 7 tilkendt pension efter 1.
 januar 2003
Frakendelse: 
Førtidspension bevilget efter 2003 kan frakendes, hvis der
 sker en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, og pensionisten kan blive
 vedvarende selvforsørgende.
Udbetaling Danmark modtager og fører kontrol med oplysninger
 om pensionistens indkomstforhold.
I oplysningerne indgår bl.a. arbejdsindtægter.
Udbetaling Danmark videregiver oplysningerne til kommunen 1
 gang om året.
Hvis pensionisten har en fast arbejdsindtægt, vil
 pensionisten blive kontaktet af Rådgivning og Udbetaling med tilbud om råd og
 vejledning. Hvis der er grundlag for at overveje et fleksjob, job på særlige
 vilkår eller andet, så henvises borgeren til Jobcenteret for yderligere råd og
 vejledning.
Det er en individuel og konkret vurdering fra gang til gang,
 hvad der er det rette for den enkelte, da der ikke er fastsat specifikke krav
 til timeantal i lovgivningen om førtidspension.
Borgerens ønsker og motivation for at indgå på
 arbejdsmarkedet er derfor også afgørende for, hvilken vejledning der tilbydes.
I praksis frakendes førtidspension ikke. I stedet anvendes
 lovens mulighed for at gøre pensionen hvilende, hvis pensionisten kan forsørge
 sig selv.
3)   Førtidspension og arbejde
Begrebet resterhvervsevne bruges
 ikke efter 1. januar 2003. 
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er efter
 nuværende lovgivning blandt andet, at alle beskæftigelses- og
 behandlingsmuligheder er afprøvet og udtømte i forhold til tilbagevenden til
 arbejdsmarkedet, herunder om borgeren kan bevilges fleksjob, job på særlige
 vilkår, job med skånehensyn m.fl. 
Førtidspension tilkendes personer, hvis arbejdsevne er
 varigt nedsat i et sådant omfang, at den pågældende ikke vil være i stand til
 at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob.
Den forebyggende indsats er således helt afgørende i det nye
 førtidspensionssystem, hvor den centrale indsats består i at udvikle evnen til
 at kunne varetage et arbejde på så normale vilkår som muligt.
Førtidspension er
 en forsørgelsesydelse til personer, som ikke kan blive selvforsørgende som
 følge af en varig nedsættelse af arbejdsevnen
Kun hvis
 selvforsørgelse ikke er mulig, kan der tilkendes førtidspension. Med
 selvforsørgelse menes ikke, at den pågældende borger nødvendigvis skal kunne
 fungere i ordinær beskæftigelse. Der kan også være tale om selvforsørgelse i
 f.eks. et fleksjob. 
Der er ikke i loven, fastsat et bestemt timeantal som
 førtidspensionister efter 2003 må arbejde.
Hvis førtidspensionister ønsker at afprøve deres
 arbejdsevne, kan de arbejde i et vist omfang, samtidig med at de modtager
 førtidspension. Pensionen bliver dog sat ned, hvis der er arbejdsindtægter over
 en vis størrelse. Hvor meget man må tjene, er afhængig af om pensionisten er
 gift/samlevende eller enlig.
F.eks. må en enlig førtidspensionist i 2020 tjene brutto kr.
 80.300 før der begynder at ske modregning i pensionen.
Hvis borgeren efter en evt.
 afprøvning, vurderer at han kan arbejde, har borgeren mulighed for at få
 vejledning i f.eks. fleksjob, som kan bevilges ned til 2 timer om ugen (kaldes
 et lille fleksjob).
Ved et lille fleksjob er der som udgangspunkt krav om at
 arbejdsevnen kan udvikles. Dog kan dette fraviges, hvis borgeren ønsker et
 fleksjob, da borgerens ønske om at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet er
 afgørende.
Førtidspensionen gøres hvilende, når
 borgeren starter i et konkret fleksjob.
Førtidspension og arbejde
 efter den gamle pensionslovgivning.
I 2003 kom der ny lovgivning på
 pensionsområdet. Indtil 2003 blev tilkendelse af førtidspension vurderet ud fra
 ansøgers resterhvervsevne. 
Førtidspensionister, som har fået bevilget førtidspension
 inden 1. januar 2003, har mulighed for at gøre brug af det, der kaldes
 resterhvervsevne. Hvis borgeren f.eks. er bevilget en mellemste førtidspension,
 så er borgerens resterhvervsevne 1/3, og borgeren vurderes derfor at kunne
 arbejde ca. 12-13 timer om ugen.
4)   Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse
 efter tilkendt pension
I forbindelse med
 pensionstilkendelsen vejledes nye pensionister om indtægtsgrænser ved arbejde,
 før der sker modregning i pensionen.
Alle nye pensionister tilskrives
 af Rådgivning og Udbetaling et halvt år efter pensionstilkendelsen om
 muligheden for at få en aktivt pensionistliv ved at bidrage til frivilligt
 arbejde i kommunens foreninger. Brevet er vedlagt en brochure, som fortæller om
 mulighederne, kontaktoplysninger m.v. Dette initiativ er etableret i samarbejde
 med Fritidsafdelingen, og det er Fritidsafdelingen, som etablerer kontakt
 mellem pensionist og forening, hvis pensionisten ønsker at arbejde som
 frivillig nogle timer om ugen i en af foreningerne.
Jobcentret sparrer og vejleder en
 førtidspensionist med at finde et job. Det er førtidspensionisten, der selv
 finder jobbet. Sammen med arbejdsgiver og førtidspensionist aftales timer og
 arbejdsopgaver. Jobcentret opretter jobbet. 
Når førtidspensionisten er i
 arbejde vejleder og rådgiver Jobcentret arbejdsgiver og førtidspensionist efter
 behov.
5)   Nytilkendelser
 af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune ud fra
 hoveddiagnose 
I bilaget – Nytilkendelser –
 førtidspension – 2019 - gives et billede af, hvordan nytilkendelser af
 førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune fordelte sig på
 hoveddiagnoser. Det skal her bemærkes, at den anvendte gruppering i en række
 hoveddiagnoser tager udgangspunkt i Styrelsen for Arbejdsmarked og
 Rekrutterings grupperinger ved tildelinger af førtidspension.
Det er væsentligt at være
 opmærksom på, at førtidspension ikke tilkendes
 på baggrund af diagnoser, men på baggrund af en helhedsvurdering af borgers
 samlede personlige og faglige ressourcer, kompetencer og udviklingsmuligheder.
 Diagnoserne er dog centrale, når det skal vurderes, hvilke helbredsmæssige
 udfordringer der bidrager til at marginalisere mennesker fra arbejdsmarkedet.
 Herudover skal det bemærkes, at personer der tilkendes førtidspension ofte har
 flere diagnoser, og samtidig også sociale problemer. 
6)   Konkrete
 cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
For at give et konkret billede af hvor forskelligt
 førtidspensionssagerne tager sig ud, finder i vedhæftet en beskrivelse af tre
 forskellige sager:
Case A beskriver en åbenbart formålsløs sag – dvs. en sag,
 der kan behandles udenom rehabiliteringsteamet, da det er vurderet formålsløst
 at borger skal give fremmøde for at sagen kan behandles.
Case B beskriver en sag, hvor borger går fra ressourceforløb
 til førtidspension.
Case C beskriver en sag af mere kompleks karakter, hvor
 borger har andre store udfordringer ud over ledighed, der har påvirket borger
 og dermed sagen undervejs.
Derudover er der de sager, hvor borger er terminal syg.
 Disse behandles løbende, for at sikre en hurtig afgørelse. Borger giver ikke fremmøde
 i disse sager. 
Retligt
 grundlag
Lov om social pension
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan;
1)    Modtage
 orienteringen.
2)    Anmode om
 eventuel yderligere orienteringsmateriale til et senere udvalgs- eller
 temamøde, såfremt udvalget vurderer et behov herfor.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det udarbejdede materiale
 opfylder udvalgets anmodning om orientering.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.   
 at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og
 Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udsættes pga. manglende tabel under punkt 5 i det udsendte
 materiale.
Beslutning i Social- og
 Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget modtog orienteringen.