Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 8. juni 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2020-204447                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende dagsorden til udvalgets møde.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Christopher Trung (V) foreslår, at punkt 18 vedr. den boligsociale helhedsplan åbnes og fremrykkes på dagsordenen.
Årsagen, som tillige fremgår af sagsfremstillingen, til at punktet er lukket er, at bestyrelsen grundet COVID-19 ikke har kunnet mødes og godkende årsrapporten.
Thomas Clausen (Ø) foreslår, at punktet udskydes til bestyrelsen har behandlet rapporten - herefter vil sagen komme på dagsordenen igen - som et åbent punkt. I den forbindelse vil relevante gæster blive inviteret med. (V) ønsker, at punktet forbliver på dagsordenen idag, men det øvrige udvalg beslutter, at punktet udskydes til rapporten er godkendt af bestyrelsen.
(V) foreslår, at punkt 18 åbnes nu og fremgår som åbent punkt i Social- og Beskæftigelsesudvalgets referat, således at årsrapporten kan tilgås offentligt.
Christopher Trung (V) ønsker at udtrykke bekymring for den lukkethed, der er omkring evalueringen af den boligsociale helhedsplan.
Thomas Clausen (Ø) ønsker det taget til referat, at det ikke er et udtryk for lukkethed, når udvalget ønsker at udskyde punktet til rapporten er behandlet i bestyrelsen, tværtimod.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2020-204473                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Ingen bemærkninger.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringerne til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

3. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

3.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2020-210578                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplanen samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan drøfte orienteringen om nøgletal.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte effektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og sammenlignelige klyngekommuner.
Med indeværende opfølgning er der sket en opdatering af de sammenlignelige kommuner, så sammenligningsgrundlaget svarer overens med de kommuner, der indgår i Beskæftigelsesministeriets nuværende benchmarkingmodel og dermed det skærpede tilsyn.
Herudover er tilføjet en supplerende måling i forhold til udviklingen i alle kommunale forsørgelsesydelser, eksklusiv fleksjob og førtidspension. Den nye måling er tilføjet for at få en løbende indikation på, hvordan kommunen kan forventes at klare sig i benchmarkingmodellen, der kun opgøres 2 gange årligt af Beskæftigelsesministeriet og med meget bagudrettede tal.
De sammenlignelige kommuner er: Assens, Brøndby, Fredericia, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Kalundborg, Kerteminde, Læsø, Norddjurs, Nordfyns, Nyborg, Odense, Odsherred, Randers, Samsø, Svendborg, Sønderborg, Thisted og Vordingborg.
Denne ekstraordinære situation med COVID-19 vil få endnu ukendte påvirkninger af resultaterne for både beskæftigelse, ledighed og sygdom i 2020. Der er derfor ikke opsat måltal for 2020, men udviklingen for 2020 følges sammenlignet med samme tidspunkt sidste år i forhold til landsplan og sammenlignelige kommuner. December 2019 udgør indeks 100 i de viste udviklingskurver.
Udviklingstendenser, hvor der er væsentlige ændringer siden sidste opfølgning, er nedenstående fremhævet med fed skrift.
De overordnede udviklingstendenser gennem det sidste år er:
·         Stigning i antal borgere på kommunal forsørgelsesydelse, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Det seneste års udviklingskurve er stort set identisk for Slagelse og nabokommunen Kalundborg, bortset fra i februar og marts 2020.
·         Stigning i antal borgere på kommunale forsørgelsesydelser, eksklusiv fleksjob og førtidspension, som er større end på landsplan og i sammenlignelige kommuner. Ny måling.
·         Fald i beskæftigelsen for borgere med bopæl i kommunen, i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Siden forrige opfølgning er der sket en ændring fra stagnation til et fald i beskæftigelsen som følge af covid-19.
·         Stigning i antal bruttoledige. Stigningen er mindre end i sammenlignelige kommuner og på landsplan. Siden forrige opfølgning er der sket en ændret fra en reduktion til en stigning som følge af covid-19. Udviklingen er dog fortsat bedre end på landsplan og i sammenlignelige kommuner.
·         Reduktion i antal langtidsledige er mindre end i sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Reduktion i andel flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, som er i beskæftigelse efter 3 år i Danmark. Andelen i beskæftigelse er på samme niveau som på landsplan og højere end sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er der sket en forbedring, da Slagelse før havde lavere beskæftigelsesgrad end både sammenlignelige kommuner og landsplan.
·         Stigning i antal unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) som er på niveau med landsplan, men større end i sammenlignelige kommuner. Siden forrige opfølgning er alle kommuner gået fra en reduktion til en stigning som følge af covid-19. Slagelse følger nu den landsdækkende udvikling, hvor udviklingen tidligere var dårligere end både sammenlignelige kommuner og landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Christopher Trung (V) spørger til, om der er skiftet procedure i forhold til at borgere, der er tilkendt fleksjob i stedet skal overgå til førtidspension? Administrationen oplyser, at der ikke er ændret procedure og opfordrer til, at konkrete eksempler som dem Christopher Trung (V) nævner fremsendes til administrationen.
Søren Lund Hansen (O) konstaterer, at vi generelt ligger højere end på landsplan og med klyngekommuner på flere områder, hvilket igen rejser spørgsmålet om, at der foretages løbende dokumentation af resultater på både kommunale og private indsatser. Søren Lund Hansen (O) ønsker at få afdækket/uddybet og sammenlignet tallene med andre kommuner på fleksjobområdet og førtidspensionsområdet. Derudover ønskes oplyst vedr. antallet af borgere med anden herkomst end dansk, der modtager offentlige forsørgelse. Administrationen fremsender svar til udvalget via mail.
Thomas Clausen (Ø) foreslår, at disse oplysninger tillige kommer med under punktet vedr. de månedlige nøgletal ved næste møde.

4. Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

4.     Opfølgning på Budgetaftale 2020 - 2023 (D)

Sagsnr.: 330-2019-82303               Dok.nr.: 330-2020-211382                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte styringsark for udvalgets punkter i budgetaftalen 2020 – 2023 og den løbende opfølgning i 2020.
Baggrund
Byrådet vedtog mandag den 28. oktober 2019 budget for 2020 – 2023. Aftalen viderefører udarbejdelsen af et styringsark til den løbende opfølgning for aftalens punkter.
Bilag 1 indeholder det samlede styringsark over budgetaftalens punkter. Nedenfor fremgår de af aftalens punkter, som hører under Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Nr.
Overskrift
Status og forventet tidsplan
Udvalg
Status-farve (tekst)
Ansvarlig
Budgetaftale 2020
2.d.
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved igangsætning af business case på sygedagpengeområdet vurderes forbruget at kunne nedjusteres med netto kr. 8,5 mio. Det kræver en investering på konto 6 på kr. 1,5 mio. og kr. 1,5 mio. på konto 5. Konto 5 investeringen vurderes at kunne afholdes indenfor eksisterende rammer. Erfaring fra tidligere personalemæssi-ge investeringer har givet stor besparelse på ydelsessiden. Besparelse kr. 8,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget en  konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.2
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A. Social- og beskæftigelsesområdet - indlagte besparelser på særlige indsatser.

På området for jobafklaringsforløb kan der opnås en positiv effekt af investeringen på sygedagpengeområdet svarende til kr. 3,5 mio. Ved investeringen i sygedagpengeområdet vil antallet af langvarige sygedagpengesa-ger mindskes, og derved vil antallet af potentielle jobafklaringsforløb ligeledes blive mindre (se vedlagte business case). Besparelse kr. 3,5 mio.
Der er aftalt en tids- og procesplan, som er behandlet i både LokalMED og SektorMED, hvori den videre proces er beskrevet. Der er fortsat en afvigelse, da der aktuelt ikke er ansat en ny leder til afdelingen Fastholdelse (sygedagpenge og jobafklaringsforløb), men i stedet foretaget en  konstituering (bliver der mulighed for at rekruttere en ny til stillingen, vil proceduren herfor blive fulgt).
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.3
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

På integrationsområdet vurderes det muligt at nedjustere forbrug med kr. 4 mio. Gennemgang af antallet på forsørgelse ved indgangen til 4. kvartal 2019 viser en nedgang, som vil have en positiv konsekvens på forsør-gelsen. Nedgangen vil også betyde færre i danskuddannelse, hvorfor forbruget også nedjusteres her. Besparel-se kr. 4 mio.
Der følges op ved månedlig budgetopfølgning og løbende udvalgsrapportering – det er ikke muligt at foretage særskilte handlinger (obs. forudsætningerne har ændret sig). Der er opmærksomhed på den nationale lovgivning og dertilhørende beslutninger med konsekvens for området. Der udarbejdes et politisk notat til møde i april, hvori Social- og Beskæftigelsesudvalget præsenteres for de udfordringer, der er på området.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
2.d.4
Partierne anerkender, at Slagelse Kommune er økonomisk særligt udfordret på Social- og beskæftigelsesområdet 
Partierne ønsker med denne aftale at adressere udfordringen, bl.a. ved besparelser på særlige indsatser nævnt i bilag A.

Ved omlægning af STU forløb til brug af private aktører og virksomhedsrettede forløb frem for kommunale kan opnås besparelse på kr. 4 mio. Omlægningen vil have en afledt effekt hos de kommunale tilbud, hvor STU for-løbene købes. Tiltaget vil ikke have effekt på forsørgelsesydelsen, men vil alene have betydning for omkostnin-gen til indsatsen. Besparelse kr. 4 mio.
Grundet 1) ekstraordinær stigende tilgang af unge på Særligt Tilrettelagt Uddannelse (STU), samt 2) forsinkelse af ændringer på STU-området grundet coronakrisen, vurderes det ikke muligt at opnå den besluttede besparelse i 2020.

Social- og Beskæftigelsesudvalget vil ved deres møde i august blive orienteret nærmere herom, herunder blive præsenteret for en handleplan.
SBU
Udfordringer
Henrik Skov
3.c
Der tilføres midler til social- og beskæftigelsesområdet og Førtidspensioner. Slagelse Kommune udfordres, som en række andre kommuner landet over af en betragtelig vækst i omkostninger på disse områder. Ud over de udfordrede områder budgetlægges med en fortsat vækst i antallet af førtidspensioner, på trods af, at partierne gerne så at også denne kurve blev knækket. Samlet set tilføres der netto følgende beløb (i 1.000 kr.)

   2020   2021    2022        2023
 28.500  38.700  48.700    80.400
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
4.
Partierne er opmærksomme på, at forventningerne til udviklingen på førtidspensionsområdet ikke afspejler den faktiske udvikling i 2019. Med henblik på at imødegå en forventet yderli-gere vækst på området afsættes en buffer på yderligere 6 mio. kr. i 2020 stigende med dette beløb i hvert af overslagsårene til 24 mio. kr. i 2023.
Der vil løbende være en tæt opfølgning på tilgangen til førtidspension samt fokus herpå ved budgetopfølgningsmøder med afdelingslederne.
SBU
Alt OK
Henrik Skov
11.b
Partierne er enige om, at:
Brugen af eksterne aktører på Jobcenteret reduceres (2 mio. kr. pr. år)
Det samlede indsatsbudget nedsættes med 2 mio.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
11.c
Partierne er enige om, at:
Udgifter til Sprogcenter kan reduceres (med skønsmæssigt) -2,0 mio.kr.
Der er sket personalereduktioner i forhold til at modsvare kursisttallet. En yderligere tilpasning ift. aktuelt kursisttal vurderes medio januar og vil, hvis iværksat, først få effekt fra 1. august 2020 pga. længden af  opsigelsesvarsler. Det er en udfordring, at forudsætningerne har ændret sig.
SBU
Mindre afvigelser
Henrik Skov
12.
Partierne ønsker, at Slagelse Kommune på beskæftigelsesområdet i sammenlignelige undersøgelser placerer sig markant bedre fra en placering i laveste tredjedel til indenfor de næste 1-2 år til en placering i midten af sammenlignelige danske kommuner. Partierne er enig om, at der skal markante ændringer til indenfor området og ønsker, der senest december 2019 politisk (for budgetgruppen) fremsættes forslag til initiativer for de kommende 1-3 år med fokus på øget beskæftigelse og uddannelse.
Partierne ønsker forslaget udarbejdet efter følgende retningslinjer:

a. Generel fokus på erhvervsaktive, særlig fokus på unge i alderen 16-30 år.
b. Vi vil udfordre beskæftigelsesområdet med fokus på nytænkning og nye arbejdsgange på området.
c. Fokus på sammenhængen mellem indsats og effekt.

Kommunaldirektøren er ansvarlig for udarbejdelse af forslaget til december 2019 og skal involvere eksterne aktører i udarbejdelsen.
Social- og Beskæftigelsesudvalget har besluttet, at der skal arbejdes videre med anbefalingerne fra Mploys rapport. Samme rapport vil indgå ved temadrøftelse i Byrådet.
SBU
Afsluttet
Henrik Skov
Retligt grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styringslov §§ 37 – 40. I Regler for Økonomistyring for Slagelse Kommune har byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter punkterne i styringsarket og den løbende opfølgning for 2020.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter styringsark og den løbende opfølgning i 2020.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Da (V) og (O) ikke er en del af budgetaftalen, tager (V) og (O) forbehold for opfølgning på Budgetaftale 2020-2023.

5. Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

5.     Budget 2021-2024 - Opsamling på dialog og forslag til budgetprocessen (D)

Sagsnr.: 330-2020-19592               Dok.nr.: 330-2020-216606                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget drøfter resultat af dialogmøderne med borgere og interessegrupper, samt om der skal fremsendes forslag, som skal indgå i budgetprocessen.
Baggrund
Byrådet har på sit møde den 23. marts 2020 godkendt fagudvalgenes rammer og proces for udarbejdelse af Budget 2021-2024 i april til juni.
COVID19 krisen har dog betydet, at budgetprocessen er blevet udfordret indholds- og tidsmæssigt - blandt andet er processen for dialogmøder ændret.
Fagudvalget besluttede på mødet i maj
-      At der skulle være så bred involvering som muligt af både borgere, interessenter og virksomheder
-      At der i det omfang, det er muligt, skal anvendes digitale løsninger, men at det samtidig sikres, at der i processen udarbejdes konkret skriftligt materiale, der kan anvendes i den videre proces.
-      Udvalget havde desuden et ønske om, at budgetdialogprocessen og den dialogproces, der skal finde sted i forhold til integrationsstrategien læner sig op af hinanden i form og opbygning.
Prioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Udvalget drøfter særlige fokusområder og udfordringer - herunder evt. behov og muligheder for justeringer inden for udvalgets budgetramme.
På overførelsesudgifter har administrationen til brug for det videre budgetarbejdet foretaget en første vurdering af behovet for justering af de nuværende budgetrammer (bilag 1). Der laves en genberegning af budgetbehovet til august, hvor der indgår data fra juni.
Grundet den nuværende covid-19 krise, har der vist sig et stort budgetbehov i årene 2021-2024.
Hen over sommeren 2020 forventes fortsat stigninger i antallet på forsørgelse. Fra efteråret 2020 forventes antallet af stabilisere sig og fra 2021 forventes der overordnet set en nedgang i antallet på forsørgelse. Det forventede antal på de forskellige ydelser er noteret i vedhæftede bilag for de enkelte områder. Udviklingen er behæftet med en stor usikkerhed, da den afhænger af genåbningen af samfundet som helhed og udviklingen på arbejdsmarkedet.
Finansiering
Udgifter til dagpenge finansieres delvist via beskæftigelsestilskuddet mens de øvrige overførselsudgifter delvist finansieres via budgetgarantien. I forbindelse med økonomiaftalen laves der et skøn for budgetgarantien.
Økonomiaftalen forventes på plads i løbet af juni, det vil herefter være muligt at give et klart billede af finansieringen. Finansieringen indgår som en del af indtægterne under Økonomiudvalget.
Prioriteringsmuligheder med tværgående perspektiv
Udvalget drøfter om der er prioriteringsmuligheder på tværs af udvalg og organisation, som skal indgå budgetprocessen.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter resultatet af dialogmødet og budgetforslaget.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter resultat af dialogprocessen, og prioriteringer inden for egen budgetramme.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Et enigt udvalg beslutter, at der inviteres borgere med til det planlagte møde med interessenter onsdag den 17. juni 2020, samt at borgerne inviteres direkte i lighed med sidste år.

6. Drøftelse af idèer til corona-relaterede løsninger (D)

6.     Drøftelse af idèer til corona-relaterede løsninger (D)

Sagsnr.: 330-2020-34220               Dok.nr.: 330-2020-211355                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal drøfte eventuelle løsninger på problematikker og udfordringer, der er opstået af eller forstærket som følge af coronakrisen.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede ved deres sidste møde den 4. maj 2020, at de ved det efterfølgende møde ønskede en åben drøftelse vedr. løsninger på corona-relaterede problemstillinger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan vælge at;
1.    Indstille løsningsforslag til Økonomiudvalget og/eller Byrådet
2.    Anmode Administrationen om at undersøge nærmere vedr. konkrete løsningsforslag for ved et kommende udvalgsmøde, at få dette dagsordenssat som et beslutningspunkt
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Eventuelle økonomiske og personalemæssige konsekvenser vil afhænge af, hvilke løsningsmodeller udvalget drøfter.
Konsekvenser for andre udvalg
Eventuelle konsekvenser for andre udvalg vil afhænge af, hvilke løsningsmodeller udvalget drøfter.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter sagen og tager stilling til om det ønskes, at gøre brug af de anførte handlemuligheder
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Et enigt udvalg udtrykker bekymring for ungeområdet og peger på, at der er en særlig udfordring i forhold til at støtte op om de unge. Administrationen oplyser, at de ved næste udvalgsmøde vil præsentere de handlemuligheder, der er planlagt og igangsat for ungeområdet.

7. Budgetopfølgning 2B for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 2B for 2020 - Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-2261                 Dok.nr.: 330-2020-204345                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2B for 2020 med fokus på udgifter, der følger af COVID-19, og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgning 2B medtager afholdte udgifter til COVID-19 i 2020.
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har i maj måned godkendt budgetopfølgning 2 for 2020 med ønsket om en ekstra budgetopfølgning i juni måned med fokus på forventede mer-/mindreudgifter grundet COVID-19.
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 186,3 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Forventningerne til de økonomiske effekter af COVID-19 er beskrevet nedenfor.
I forbindelse med nedlukningen af Danmark medio marts blev det politisk besluttet at suspendere beskæftigelsesindsatsen i landets jobcentre, med den betydning, at man siden nedlukningen og hjemsendelsen af offentligt ansatte, ikke har måtte aktivere de ledige og hjælpe dem videre i retning af ordinær beskæftigelse eller uddannelse. Krisen og den suspenderede beskæftigelsesindsats har betydet mange flere ledige. Det er primært A-dagpenge, jobparate kontanthjælpsmodtagere, samt sygedagpenge, der er direkte ramt af krisen. Dog opleves der stigninger på flere områder, da der med en suspendering af beskæftigelsesindsatsen, ikke kan arbejdes med nogle borgere.
Pr. 27. maj 2020 har regeringen besluttet at åbne for en digital beskæftigelsesindsats, det betyder, at der igen skal afholdes samtaler med borgerne og der er mulighed for at deltage i digitale indsatser, samt der kan oprettes forløb med personligt fremmøde i private virksomheder, hvis borgeren ønsker det.
Den fulde økonomiske effekt af COVID-19 krisen på beskæftigelsesområdet, er ikke mulig at give et fuldstændigt billede af. Udgifterne afhænger af, hvornår man genindfører beskæftigelsesindsatsen, samt den generelle udvikling på arbejdsmarkedet i samfundet. For nuværende er på de fleste områder indregnet stigninger igennem sommeren 2020, hvorefter antallene forventes at begynde at stabilisere sig.
Finansiering
Udgifter til dagpenge finansieres delvist via beskæftigelsestilskuddet mens de øvrige overførselsudgifter delvist finansieres via budgetgarantien. I forbindelse med økonomiaftalen laves der en midtvejsaftale for budgetgarantien og i reglen medfører denne en midtvejsregulering.
I hvor høj grad udgifterne til overførselsindkomster bliver finansieret af tilskuddene, afhænger af i hvilket omfang Slagelse Kommune har haft en udvikling værre/bedre end forventet sammenlignet med udviklingen på landsplan. Med udgangspunkt i finansieringsgraden for 2019, forventes at minimum 70% af merforbruget vil blive dækket af en midtvejsregulering. Finansieringen er en del af indtægterne under Økonomiudvalget.
Udgifter grundet lovændringer fremgår af Lov- og cirkulæreprogrammet, der er en del af økonomiaftalen. Punkter der forventes at være en del af Lov- og cirkulæreprogrammet er bl.a. de nye seniorpensioner, og udgifter grundet love vedtaget på arbejdsmarkedsområdet som en del af Covid-19 nedlukningen.
Økonomiaftalen forventes på plads i løbet af juni, det vil herefter være muligt at give et klart billede af finansieringen.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
I center for Arbejdsmarked og Integration vurderes det til at give udfordringer at skulle håndtere den store mængde af ny ledige, når jobcentret igen skal overholde lovgivningen i forhold til at afholde samtaler, samt oprette aktiviteter for de ny ledige.
KL ønsker, at regeringen og Folketinget sætter kravet om, at ledige skal have op til seks samtaler det første halve år af deres ledighed, i bero. Hvis kravet fastholdes vil det ikke være muligt at overholde rettigheden med de nuværende personale ressourcer.
Ligeledes vurderes det, at den store mængde ny ledige, der skal aktiveres/opkvalificeres risikerer at udfordre budgettet til den beskæftigelsesrettede indsat.
På baggrund af dette arbejder centret på et strateginotat, der gerne skulle være klart når jobcentret igen må åbne op for indsatser mv. Heri beskrives udfordringer og krav på de forskellige områder og hvordan de vil blive håndteret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 2B for 2020 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Høring af forslag til Ø-politik (B)

8.     Høring af forslag til Ø-politik (B)

Sagsnr.: 330-2018-18254               Dok.nr.: 330-2020-220937                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 4. maj 2020 besluttet at sende forslag til en revideret Ø-politik i høring. Forslaget skal erstatte den eksisterende Ø-politik fra 2009. Fagudvalget har forankret opgaven i Ø-udvalget, der har nedsat en projektgruppe bestående af medlemmer af Ø-udvalget og repræsentanter for beboerforeningerne på Agersø og Omø, som har arbejdet med politikken.
Opgaven er håndteret i regi af borgerdreven innovation i landdistrikterne, som for andre lokalområders vedkommende omfatter udviklingen af lokal udviklingsplaner (LUP’er) med borgernes egne visioner for udviklingen af deres lokalområder.
Borgerinddragelsen har omfattet stormøder på Agersø og Omø i to omgange, hvor der blev gjort status på de to øers handleplaner, og hvor deltagerne kom med input til Ø-politikken. Der er også holdt en vidensmesse i Magleby Forsamlingshus. Et foreløbigt udkast til Ø-politikken har været i høring på begge øer i september 2019.
Med en ø-politik for Agersø og Omø gives der udtryk for, at der er en række forhold og udfordringer, som enten er specifikt gældende for øerne eller forstærkes af de rammebetingelser, som øerne har, i form af geografi, demografi, erhvervsudvikling og infrastruktur. Det er disse forhold og udfordringer, som ø-politikken handler om. 
Ø-politikken skal ses som et redskab til at understøtte den fortsatte udvikling af Agersø og Omø, hvilket Ø-udvalget og øernes beboerforeninger ønsker at deltage i og bidrage til.
Ø-politikken har følgende struktur:
·         Ø-politikken med vision, målsætninger og beskrivelser af Agersø og Omø
·         Bilag 1: Indsatsområder
·         Hvidbog med beskrivelse af proces, borgerinddragelse og høringssvar fra høring på øerne.
Ø-politikkens vision
Med respekt for de to øers forskellighed skal Agersø og Omø være naturmæssigt og socialt bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund.
Målsætninger
Ø-politikkens temaer er tværgående og rummer følgende målsætninger: 
·         at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
·         at understøtte og sikre Agersø og Omø som aktive helårssamfund med fysisk og digital infrastruktur.
·         at fremme mulighederne for øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne, samt tilstræbe at nybyggeri bliver energirigtigt.
·         at sikre et trygt liv for øboere i alle aldre og udvikle løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med kvaliteten.
·         at fremme nytænkning indenfor økonomisk og bæredygtig erhvervsudvikling på øerne.
·         at genoprette og sikre øernes naturmæssige livsgrundlag for mennesker og dyr.
·         at sikre rammer for varierede tilbud indenfor kultur, idræt og aftenskole.
·         at sikre øboerne indflydelse bl.a. via det kommunale ø-udvalg og sikre, at ø-udvalget bliver hørt i alle sager vedrørende øerne.
Indsatsområderne
Ø-politikken omhandler indsatsområderne færgedrift, infrastruktur, boliger og bosætning, offentlig service, erhvervs- og turismeudvikling, natur og bæredygtighed, kultur og fritid samt demokrati.
Proces
Forslaget til Ø-politikken er sendt til høring i samtlige fagudvalg. De indkomne høringssvar behandles på møde i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. august. Ø-politikken forventes behandlet i Økonomiudvalget den 24. august og i Byrådet den 31. august 2020.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan komme med input til høringssvar.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse kommune modtager et årligt beløb på 12,1 mio. kr. (2020) i henhold til lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med mindre øer. Beløbet anvendes blandt andet til færgedrift, børn og unge, hjemmepleje og beredskab. Derudover modtager kommunen et årligt beløb til nedsættelse af færgetakster.
Konsekvenser for andre udvalg
Ø-politikken er tværgående og rummer temaer, som rækker ind i flere fagudvalgs ressortområder.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forslaget til den reviderede Ø-politik drøftes med henblik på at afgive høringssvar.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Social- og Beskæftigelsesudvalget foreslår, at Ø-politikken og indsatsområderne sammenskrives.

9. Status på etablering af 100 småjobs (O)

9.     Status på etablering af 100 småjobs (O)

Sagsnr.: 330-2020-108593             Dok.nr.: 330-2020-235033                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på etablering af 100 småjobs til unge, som vedtaget i budget 2020-2023.
Baggrund
En del af budgetforliget 2020-2023 indebærer aftale om oprettelse af 100 småjobs til unge. Der afgives løbende status på aftalen til Social- og Beskæftigelsesudvalget. Indsatser er primært forankret i Unge- afdelingen, hvor den rent administrativt med støtte fra Virksomheds- og Uddannelsesservice udmøntes af medarbejdere dedikeret til opgaven.
Status i forhold til småjobs lige nu:
Indtil videre er der 40 unge som enten er ansat eller er ved at blive ansat i småjob
·         På baggrund af succes med at uddanne legeagenter i samarbejde med Gerlev Idrætshøjskole som en del af COVID-19 hjælpepakken, er der uddannet 17 unge som en del af småjob. De unge er efter et 2-dages legekursus ansat i skoler og dagtilbud pr. 27/5-2020.
·         Der er yderligere 8 unge ansat i Center for Børn & Unge.
·         Der er skabt 7 stillinger i Center for Sundhed & Ældre.
·         Der er formidlet 2 kandidater til stilling i Center for Psykosocial Udvikling Slagelse.
·         Der er indgået aftale om indtil videre 5 stillinger i ejendomsservice, med mulighed for etablering af yderligere jobs i afdelingen for grønne områder, hvilket efterspørges af mange unge.
·         Der er formidlet en kandidat til kommunens Blå Flag-aktiviteter.
Plan for etablering af småjobs sommer/efterår 2020
·         I løbet af sommeren 2020 forventes etablering af 10 yderligere jobs i Kommunale Ejendomme.
·         Til august er planlagt nyt hold af uddannelse af 20 legeagenter.
·         Der forventes etablering af yderligere 10 stillinger i ejendomsservice.
·         5 til 10 stillinger i center for Sundhed.
·         Op til 5 stillinger er under etablering i ungdomsklubber.
Det er administrationens generelle forventning, at man på trods af udfordringerne omkring den suspenderede beskæftigelsesindsats grundet COVID-19, vil nå at indfri budgetaftalens mål om 100 unge i småjobs ved udgangen af september 2020.
Retligt grundlag
Budgetaftale 2020-2023 jf. Kommunestyrelsesloven Kap. V.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Orienteringen tages til efterretning.
Zina Zvizdic, afdelingsleder i Unge, orienterede om de positive erfaringer med småjobsordningen, herunder at de kommunale arbejdspladser har taget positivt imod den.
Det er et enigt udvalg, der anmoder om, at Slagelse Kommunes Kommunikationsafdeling udarbejder en pressemeddelelse vedr. småjobs.

10. Hjælpepakke punkt 19 vedr. etablering af jobs (O)

10.   Hjælpepakke punkt 19 vedr. etablering af jobs (O)

Sagsnr.: 330-2020-35485               Dok.nr.: 330-2020-223141                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på etablering af nye jobåbninger via hjælpepakkens initiativ 19.
Baggrund
Byrådet har som konsekvens af den verserende COVID-19 situation vedtaget en hjælpepakke bestående af en række differentierede initiativer. Hjælpepakkens initiativ 19 vedrører muligheden for midlertidig jobskabelse i relation til kommunale arbejdsopgaver opstået på baggrund af COVID-19 - især rettet mod unge.
Opgaven ligger grundet initiativets fokus primært i Ungeafdelingen, der med støtte fra bl.a. VUS har udsøgt kandidater og jobåbninger. Der arbejdes med udgangspunkt i samme metodiske tilgang som er etableret under 100 småjobs til unge, og der er altovervejende tale om de samme medarbejdere, som løfter opgaven.
Hjælpepakkens initiativ 19:
·         20 unge har gennemført et 2 dages legekursus i samarbejde med Gerlev Idrætshøjskole, og er efterfølgende blevet ansat i skoler og dagtilbud. Der er hos både arbejdsgiver og de unge stor tilfredshed med ordningen. En del unge har på baggrund af deres ansættelse ytret ønske om at blive optaget på pædagoguddannelsen allerede til sommer.
·         Der er på tværs af Center for Arbejdsmarked formidlet kandidater til 14 ansættelser til ekstraordinære rengøringsopgaver grundet COVID-19 (25-30 timer/ugen)
·         Der er i via Jobcenteret ansat 6 kandidater til opgaver i Ejendomsservice (30 timer/ugen)
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttige interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen i Center for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Orienteringen tages til efterretning.
Zina Zvizdic, afdelingsleder i Unge, oplyser, at det er en succes samt, at de unge får mulighed for at beholde deres småjobs som et studiejob, når de er påbegyndt uddannelse.

11. Hjælpepakke punkt 20 vedr. flere elevpladser (O)

11.   Hjælpepakke punkt 20 vedr. flere elevpladser (O)

Sagsnr.: 330-2020-34213               Dok.nr.: 330-2020-211304                                          Åbent
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om rammerne for udmøntningen af COVID-19-Hjælpepakkens punkt 20 vedr. flere elevpladser.
Baggrund
I forbindelse med COVID-19/coronapandemien har et enigt Økonomiudvalg i Slagelse Kommune besluttet, at iværksætte en hjælpepakke på 50 mio. kr. Heraf er 5 mio. kr. afsat til at oprette 20-25 flere elevpladser i kommunen.
Nedenfor orienteres Social- og Beskæftigelsesudvalget om;
-      Vurdering af målgruppen
-      Konkret antal elevpladser
-      Tids- og procesplan
Vurdering af målgruppen
Med afsæt i det politiske fokus på unge, er det denne målgruppe, der har været udgangspunktet for den nærmere indsnævring i forhold til udmøntningen af hjælpepakkens punkt vedr. flere elevpladser. Dette sammenholdt med målet om at skabe det rette match samt hurtigst muligt at kunne iværksætte hjælpepakken, er grundlaget for den udsøgning blandt borgerne, der er udgangspunktet for at finde kandidaterne til elevpladserne.
Målgruppen kan på baggrund af ovenstående indsnævres til følgende følgende:
1.    Unge under 30 år der har gennemført et grundforløb indenfor et område, hvor der (delvist grundet coronakrisen) vurderes at være behov for ekstra hænder nu og i fremtiden. Det skal understreges, at det ikke er sikkert, at den unge kan tilbydes en elevplads, selvom denne har gennemført et grundforløb, da det er en forudsætning, dels at kunne finde praktikpladserne til dem samt dels at kunne skaffe dem skolepladser.
2.    Unge under 30 år der vil kunne samles til at gennemføre et uddannelsesforløb som Serviceassistenter – et sådant hold skal består af 16-20 elever.
3.    Unge under 30 år, hvor det vurderes realistisk, at de vil være en stabil arbejdskraft efter at have gennemført deres uddannelse.
Hovedfokus er således på unge under 30 år, men det udelukker ikke, at borgere over 30 år vil blive indlemmet, da fokus ligeledes er på at skabe det rette match. Tillige kan det vise sig oplagt at kombinere borgere over/under 30 år i forbindelse med oprettelsen af et Serviceassistent-hold.
Konkret antal elevpladser
I aftalen vedr. hjælpepakken lyder det vedr. punkt 20, at der skal oprettes 20-25 ekstra elevpladser. Det reelle tal kan forventes at blive højere.
Aktuelt er der blandt de ungeudsøgt i alt 12 kandidater der enten har gennemført eller søgt ind på et grundforløb. De fordeler sig således (tabellen fremgår ligeledes af vedlagte bilag):
Grundforløb
Antal
Pædagogisk assistent
4
SOSU
4
Gartner
3
Ejendomstekniker
1
Herudover er der udsøgt 11 potentielle unge til at gennemføre serviceassistentuddannelsen (obs. denne udsøgning pågår aktuelt).
Det betyder, at der på nuværende tidspunkt er ved at blive foretaget beregninger på de 12 unge, der har gennemført et grundforløb. Dette for efterfølgende, at kunne beregne, hvor mange Serviceassistentelever, der kan finansieres via hjælpepakken.
Tids- og procesplan
Nedenfor ses tids- og procesplanen for den videre udmøntning af og afrapportering vedr. hjælpepakkens punkt 20 (planen fremgår ligeledes af vedlagte bilag):
Tidspunkt
Handling
Frem til 30. juni 2020
Udsøgning af borgere og individuelle beregninger
Pr. 1. august 2020
Opstart af nyt hold Serviceassistenter
Løbende fra den 1. august 2020 og frem
Opstart af elevpladser for elever med gennemført grundforløb
Oktober 2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om status vedr. hjælpepakkens punkt 20
Herudover orienteres der ugentligt til Økonomiudvalget vedr. status for den samlede hjælpepakke, herunder punkt 20 vedr. flere elevpladser.
Det bør slutteligt oplyses, at tidsperspektivet for udmøntningen rækker længere end et år frem, da det afhænger af uddannelsesforløbenes længde (nogle af dem vil vare op til tre år).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at der med den beskrevne fremgangsmåde er sikret dels en hurtig igangsættelse af hjælpepakkens punkt 20 vedr. flere elevpladser, dels at der er størst mulig sandsynlighed for at de udsøgte borgere vil kunne gennemføre og efter end uddannelse kunne være en stabil arbejdskraft.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen – finansieringen dækkes af hjælpepakken.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget modtog orienteringen.

12. Svar på ansøgning vedr. frikommuneforsøg (O)

12.   Svar på ansøgning vedr. frikommuneforsøg (O)

Sagsnr.: 330-2020-35326               Dok.nr.: 330-2020-220057                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om svar på ansøgning vedr. frikommuneforsøg.
Baggrund
Den 29. marts 2019 fremsendte Jobcenter Slagelse på vegne af Slagelse Kommune en ansøgning til Frikommuneforsøg III 2019-2023. Efterfølgende modtog vi besked om, at behandlingen af vores ansøgning var sat i bero grundet folketingsvalg og efterfølgende tiltrædelse af ny regering.
Den 20. december 2019 modtog Slagelse Kommune brev fra Social- og Indenrigsministeriet, hvori der blev kvitteret for ”[vores] forsøgsideer og engagement i at forenkle og forbedre den kommunale opgaveløsning”. Endvidere blev der i brevet orienteret om, at regeringen havde besluttet, at ansøgninger til Frikommuneforsøg III skulle behandles i regi af den udvidede udfordringsret, samt at den enkelte ansøgning til udfordringsretten behandles i det eller de ministerier, der er ansvarlige for den lovgivning, ansøgningen vedrører.
For Slagelse Kommunes ansøgnings vedkommende ville det sige Beskæftigelsesministeriet.
Den 18. maj 2020 modtog Slagelse Kommune det endelige svar på ansøgningen vedr. Frikommuneforsøg III. Heraf fremgår det, at Beskæftigelsesministeriet delvist imødekommer ansøgningen vedr. Lempelse af rettidighedskrav ved forelæggelse af komplekse forløb i rehabiliteringsteamet. Konkret betyder det, at vi får hjemmel til at fravige bestemmelsen i LAB § 68 d, stk. 2, som vedrører overgangen fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb. Tilladelsen vil blive givet, når beskæftigelsesindsatsen igen er fuldt genåbnet. Der vil til den tid blive udarbejdet en bekendtgørelse herom, forudsat at kommunen stadig på dette tidspunkt måtte ønske tilladelsen.
Ligeledes fremgår det af brevet fra Beskæftigelsesministeriet den 18. maj 2020, at vi ikke imødekommes for de øvrige dele af ansøgningen vedr.;
-      Lempelse af regler for dokumentation forud for etablering af et fastholdelsesfleksjob – dette primært grundet retssikkerhedsmæssige barrierer.
-      Fravigelse af rimelighedskrav for de mest udsatte borgere i rehabiliteringsindsatsen – dette primært grundet en vurdering af, at det ikke vil være hensigtsmæssigt i forhold til de lovmæssige intentioner vedr. rimelighedskravet.
-      Frit valg mellem førtidspension og fleksjob på 5 timer og derunder – dette primært grundet retssikkerhedsmæssige barrierer.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er Administrationens vurdering, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, når beskæftigelsesindsatsen igen er fuldt genåbnet, bør tage endelige stilling til, om Slagelse Kommune ønsker tilladelse til at fravige de ovenfor nævnte bestemmelser i forhold til at blive delvist imødekommet vedr. Lempelse af rettidighedskrav ved forelæggelse af komplekse forløb i rehabiliteringsteamet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget modtager orienteringen og afventer at tage endelig stilling til, om Slagelse Kommune ønsker tilladelse til at fravige de nævnte bestemmelser i forhold til at blive delvist imødekommet vedr. lempelse af rettidighedskrav ved forelæggelse af komplekse forløb i rehabiliteringsteamet. Dette vil ske, når beskæftigelsesindsatsen igen er fuldt genåbnet.

13. Orientering om Førtidspension (O)

13.   Orientering om Førtidspension (O)

Sagsnr.: 330-2020-26325               Dok.nr.: 330-2020-223847                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Generel orientering vedrørende muligheder og begrænsninger ved tildeling af førtidspension til under 40-årige, eksemplificeret ved anvendte diagnoser og konkrete cases.
Baggrund
Social og Beskæftigelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet den 2. marts 2020, at der til kommende udvalgsmøde skulle udarbejdes en generel orientering om førtidspension. Orienteringen skulle have særlig fokus på diagnoser ved tildeling af førtidspension for de under 40-årige, herunder generelle muligheder for arbejde, når man modtager førtidspension.
På den baggrund har administrationen udarbejdet følgende svar, der er bygget op om:
1)    Begrebet ”midlertidig pension”
2)    Begreber i pensionsloven
3)    Muligheder for arbejde ved tilkendelse af førtidspension
4)    Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
5)    Diagnoser ved nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune
6)    Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
1)   Begrebet ”midlertidig pension” eksisterer ikke i Førtidspensionsloven
Efter 2003 er udgangspunktet for tilkendelse af pension, at arbejdsevnen er varigt nedsat.
En førtidspension kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.
Ankestyrelsen har præciseret i en principafgørelse (nr. 119-13) at kommunen som hovedregel ikke skal træffe beslutning om, at en sag skal genoptages på et senere tidspunkt.
I samme afgørelse er det nævnt, at kommunen undtagelsesvis kan beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på en senere fastsat tidspunkt – dette kaldes førtidspension med revision.
Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.
En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.
Der er ikke i loven angivet yderligere eksempler.
Principafgørelsen i 2013 gjorde det tydeligt, at førtidspension med revision er noget, der kun skal bruges rent undtagelsesvis.
2)   Begreber i pensionsloven
Hvilende:
Hvis man bliver i stand til at forsørge sig selv ved arbejde eller fleksjob, kan en førtidspension gøres hvilende.
At pensionen gøres hvilende vil sige, at pensionsudbetalingen ophører i den periode, hvor pensionisten kan forsørge sig selv. Der er adgang til at få pensionsudbetalingen genoptaget for fremtiden ved henvendelse til kommunen. Der skal ikke søges om og tilkendes førtidspension på ny.
Muligheden for, at førtidspensionen kan gøres hvilende, er en beskyttelsesforanstaltning, og dens formål er at støtte førtidspensionisters forsøg på at gå i arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
På nuværende tidspunkt er der 16 pensionister i Slagelse Kommune, hvor pensionen er gjort hvilende. De 12 er startet i ordinær beskæftigelse, 4 er startet i fleksjob.
Ud af de 16 personer, er de 7 tilkendt pension efter 1. januar 2003
Frakendelse:
Førtidspension bevilget efter 2003 kan frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, og pensionisten kan blive vedvarende selvforsørgende.
Udbetaling Danmark modtager og fører kontrol med oplysninger om pensionistens indkomstforhold.
I oplysningerne indgår bl.a. arbejdsindtægter.
Udbetaling Danmark videregiver oplysningerne til kommunen 1 gang om året.
Hvis pensionisten har en fast arbejdsindtægt, vil pensionisten blive kontaktet af Rådgivning og Udbetaling med tilbud om råd og vejledning. Hvis der er grundlag for at overveje et fleksjob, job på særlige vilkår eller andet, så henvises borgeren til Jobcenteret for yderligere råd og vejledning.
Det er en individuel og konkret vurdering fra gang til gang, hvad der er det rette for den enkelte, da der ikke er fastsat specifikke krav til timeantal i lovgivningen om førtidspension.
Borgerens ønsker og motivation for at indgå på arbejdsmarkedet er derfor også afgørende for, hvilken vejledning der tilbydes.
I praksis frakendes førtidspension ikke. I stedet anvendes lovens mulighed for at gøre pensionen hvilende, hvis pensionisten kan forsørge sig selv.
3)   Førtidspension og arbejde
Begrebet resterhvervsevne bruges ikke efter 1. januar 2003.
Grundlaget for tilkendelse af førtidspension er efter nuværende lovgivning blandt andet, at alle beskæftigelses- og behandlingsmuligheder er afprøvet og udtømte i forhold til tilbagevenden til arbejdsmarkedet, herunder om borgeren kan bevilges fleksjob, job på særlige vilkår, job med skånehensyn m.fl.
Førtidspension tilkendes personer, hvis arbejdsevne er varigt nedsat i et sådant omfang, at den pågældende ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, herunder i et fleksjob.
Den forebyggende indsats er således helt afgørende i det nye førtidspensionssystem, hvor den centrale indsats består i at udvikle evnen til at kunne varetage et arbejde på så normale vilkår som muligt.
Førtidspension er en forsørgelsesydelse til personer, som ikke kan blive selvforsørgende som følge af en varig nedsættelse af arbejdsevnen
Kun hvis selvforsørgelse ikke er mulig, kan der tilkendes førtidspension. Med selvforsørgelse menes ikke, at den pågældende borger nødvendigvis skal kunne fungere i ordinær beskæftigelse. Der kan også være tale om selvforsørgelse i f.eks. et fleksjob.
Der er ikke i loven, fastsat et bestemt timeantal som førtidspensionister efter 2003 må arbejde.
Hvis førtidspensionister ønsker at afprøve deres arbejdsevne, kan de arbejde i et vist omfang, samtidig med at de modtager førtidspension. Pensionen bliver dog sat ned, hvis der er arbejdsindtægter over en vis størrelse. Hvor meget man må tjene, er afhængig af om pensionisten er gift/samlevende eller enlig.
F.eks. må en enlig førtidspensionist i 2020 tjene brutto kr. 80.300 før der begynder at ske modregning i pensionen.
Hvis borgeren efter en evt. afprøvning, vurderer at han kan arbejde, har borgeren mulighed for at få vejledning i f.eks. fleksjob, som kan bevilges ned til 2 timer om ugen (kaldes et lille fleksjob).
Ved et lille fleksjob er der som udgangspunkt krav om at arbejdsevnen kan udvikles. Dog kan dette fraviges, hvis borgeren ønsker et fleksjob, da borgerens ønske om at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet er afgørende.
Førtidspensionen gøres hvilende, når borgeren starter i et konkret fleksjob.
Førtidspension og arbejde efter den gamle pensionslovgivning.
I 2003 kom der ny lovgivning på pensionsområdet. Indtil 2003 blev tilkendelse af førtidspension vurderet ud fra ansøgers resterhvervsevne.
Førtidspensionister, som har fået bevilget førtidspension inden 1. januar 2003, har mulighed for at gøre brug af det, der kaldes resterhvervsevne. Hvis borgeren f.eks. er bevilget en mellemste førtidspension, så er borgerens resterhvervsevne 1/3, og borgeren vurderes derfor at kunne arbejde ca. 12-13 timer om ugen.
4)   Hvordan der arbejdes med førtidspensionisters beskæftigelse efter tilkendt pension
I forbindelse med pensionstilkendelsen vejledes nye pensionister om indtægtsgrænser ved arbejde, før der sker modregning i pensionen.
Alle nye pensionister tilskrives af Rådgivning og Udbetaling et halvt år efter pensionstilkendelsen om muligheden for at få en aktivt pensionistliv ved at bidrage til frivilligt arbejde i kommunens foreninger. Brevet er vedlagt en brochure, som fortæller om mulighederne, kontaktoplysninger m.v. Dette initiativ er etableret i samarbejde med Fritidsafdelingen, og det er Fritidsafdelingen, som etablerer kontakt mellem pensionist og forening, hvis pensionisten ønsker at arbejde som frivillig nogle timer om ugen i en af foreningerne.
Jobcentret sparrer og vejleder en førtidspensionist med at finde et job. Det er førtidspensionisten, der selv finder jobbet. Sammen med arbejdsgiver og førtidspensionist aftales timer og arbejdsopgaver. Jobcentret opretter jobbet.
Når førtidspensionisten er i arbejde vejleder og rådgiver Jobcentret arbejdsgiver og førtidspensionist efter behov.
5)   Nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune ud fra hoveddiagnose
I bilaget – Nytilkendelser – førtidspension – 2019 - gives et billede af, hvordan nytilkendelser af førtidspension i 2019 for de under 40-årige i Slagelse Kommune fordelte sig på hoveddiagnoser. Det skal her bemærkes, at den anvendte gruppering i en række hoveddiagnoser tager udgangspunkt i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings grupperinger ved tildelinger af førtidspension.
Det er væsentligt at være opmærksom på, at førtidspension ikke tilkendes på baggrund af diagnoser, men på baggrund af en helhedsvurdering af borgers samlede personlige og faglige ressourcer, kompetencer og udviklingsmuligheder. Diagnoserne er dog centrale, når det skal vurderes, hvilke helbredsmæssige udfordringer der bidrager til at marginalisere mennesker fra arbejdsmarkedet. Herudover skal det bemærkes, at personer der tilkendes førtidspension ofte har flere diagnoser, og samtidig også sociale problemer.
6)   Konkrete cases, der viser forskelligheden ved tildeling af førtidspensioner
For at give et konkret billede af hvor forskelligt førtidspensionssagerne tager sig ud, finder i vedhæftet en beskrivelse af tre forskellige sager:
Case A beskriver en åbenbart formålsløs sag – dvs. en sag, der kan behandles udenom rehabiliteringsteamet, da det er vurderet formålsløst at borger skal give fremmøde for at sagen kan behandles.
Case B beskriver en sag, hvor borger går fra ressourceforløb til førtidspension.
Case C beskriver en sag af mere kompleks karakter, hvor borger har andre store udfordringer ud over ledighed, der har påvirket borger og dermed sagen undervejs.
Derudover er der de sager, hvor borger er terminal syg. Disse behandles løbende, for at sikre en hurtig afgørelse. Borger giver ikke fremmøde i disse sager. 
Retligt grundlag
Lov om social pension
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan;
1)    Modtage orienteringen.
2)    Anmode om eventuel yderligere orienteringsmateriale til et senere udvalgs- eller temamøde, såfremt udvalget vurderer et behov herfor.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det udarbejdede materiale opfylder udvalgets anmodning om orientering.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget modtager orienteringen.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 4. maj 2020:
Fraværende: 
Udsættes pga. manglende tabel under punkt 5 i det udsendte materiale.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget modtog orienteringen.

14. Integrationsområdet (O)

14.   Integrationsområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-3927                 Dok.nr.: 330-2020-193617                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om status fra området for nyankomne udlændinge.
Baggrund
På mødet orienteres om status på integrationsområdet på baggrund af ønske om kvartalsvis orientering om udviklingen inden for området for nyankomne udlændinge.
Status fra Integration og Netværk – 1. kvartal 2020
Nyankomne udlændinge til Slagelse Kommune
Slagelse Kommunes kommunekvote for 2020 er fastsat til 7 flygtninge. I januar 2020 er der modtaget 4 flygtninge, og der er ikke modtaget yderligere flygtninge siden. Derudover har Slagelse Kommune modtaget 13 voksne og børn på familiesammenføring i 1. kvartal 2020.
Udlændingestyrelsen skal hvert år senest den 1. maj udmelde et landstal, som er styrelsens skøn over det antal flygtninge, der skal boligplaceres i kommunerne det kommende år. På landsplan forventer Udlændingestyrelsen fortsat at modtage ca. 600 flygtninge i 2020, mens landstallet for 2021 nu også vurderes til at blive ca. 600. Slagelse Kommune kan derfor indtil videre igen forvente en tildeling på i alt 7 flygtninge i 2021.
Håndtering af COVID-19 – Integration og Netværk
Integration og Netværk oplevede allerede inden nedlukningen udfordringer, fordi indsatsen modtog indrejste fra lande med dårligt fungerende sundhedssystemer. Mens indrejste danskere kom i karantæne, kunne udlændinge frit indrejse uden karantæne. Det skabte bekymring, og derfor besluttede indsatsen allerede den 9. marts, at indrejste blev håndteret med digitale løsninger i stedet for fremmøde. Det vurderes derfor, at personale og borgere i Integration og Netværk ikke er blevet udsat for ekstraordinær smitterisiko.
Alt personale har arbejdet hjemmefra siden den 12. marts ved middagstid. Indsatsen, der samlet råder over 18 sprog, har tidligt i forløbet oversat materiale fra sundhedsmyndighederne og sikret, at det kom ud i familier og blandt unge både via mail, telefonopkald og sociale medieplatforme. Der har i perioden været tæt samarbejde på tværs af forvaltninger på børne- og voksenområdet samt tæt kontakt med både borgere og virksomheder.
Ved genoplukning vil indsatsen i høj grad have fokus på en hurtig tilknytning til arbejdsmarkedet for de 54 borgere, der har mistet deres job, samt yderligere tæt opfølgning på udsatte børn og familier. Dernæst har det høj prioritet at iværksætte tiltag sammen med Slagelse Sprogcenter, der kan understøtte den fortsatte tilegnelse af det danske sprog. Nedlukningen har muligvis medført tab af danskkundskaber, da mange familier har været isoleret i et ikke-dansk sprogfællesskab, og en del dermed ikke har formået at kunne gøre brug af skolens onlineundervisning, der ellers hurtigt blev iværksat.
Lokal videreformidling af informationer om COVID-19 til udlændinge
Det har haft stor betydning i indsatsen mod Covid-19, at Integration og Netværk har egne tolke ansat. Det har bevirket, at der kunne reageres hurtigt med informationer på mange sprog til både integrationsborgere og indvandrere på overgangsydelse omfattet af LAB-loven. Alle medarbejdere har generelt stor rækkevidde ud til hele målgruppen og har aktivt videreformidlet myndighedernes opdateringer telefonisk, via netværk, sociale medier m.m. og henvist til links med hotlines og hjemmesider om COVID-19, herunder f.eks. www.coronadenmark.dk.
Derudover har Integration og Netværk forsat kunnet fungere som sprogkyndigt back office for Sundhedstjenesten, Sprogcenter, Center for Børn og Unge og i det boligsociale arbejde.
Ledighedstal på integrationsområdet foranlediget af COVID-19
Antallet af ledige integrationsborgere som følge af COVID-19 udgør i perioden den 10. marts til den 24. april i alt 54 personer – fordelt således:
Mistet løntilskudsjob..................     21
Mistet ordinært arbejde.............     33  *)
*) Ledighedstal fra integrationsområdet omfatter alle jobparate og uddannelsesparate, samt personer der er meldt ledige uden ydelse, som følge af de er forsørget af ægtefælle.
Mange af de ledige har været ansat inden for restaurationsbranchen, som alene har haft mulighed for at holde åbent med ”Take Away”. Det har derfor ikke været rentabelt for branchen at beholde medarbejderne.
I perioden er 4 personer kommet i ordinært arbejde. Det er virksomheder, der beskæftiger sig med produktion af fødevarer, der har ansat personale. Så snart suspenderingen af Integrationsloven ophæves, har disse virksomheder indgivet ønske om at afprøve flere mulige ansættelser efter korte opkvalificerende forløb i praktik/løntilskud (4-8 uger). Planen er at lade personer fra restaurationsområdet skifte branche.
Landsdækkende analyse af IGU-ordningen
IGU kan være trædesten til, at indvandrerkvinder bliver forbilleder for deres børn, da andelen af nyansatte kvinder i IGU er vokset markant, viser en analyse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det er særligt inden for det offentlige arbejdsmarked, at IGU-forløbene tilrettelægges for kvinder. Et skridt på vejen til at få flere indvandrerkvinder i arbejde og i gang med en erhvervsuddannelse.
Udlændinge og integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler i den forbindelse:
”Flygtningekvinder har generelt været svære at få ud på arbejdsmarkedet. Hvis IGU’en kan føre til, at flere kvinder får lagt grundstenen til eksempelvis en SOSU-uddannelse, så har vi slået tre fluer med et smæk. Vi har fået en gruppe i gang, der traditionelt har været svær at få ud på arbejdsmarkedet. Vi har fået flere varme hænder. Og kvinderne kan gå ud ad døren hver morgen med et mål og en retning og vende tilbage som forbilleder for deres børn”.
Tre ud af fire kvinder i IGU har børn, og mere end hver tredje kvinde i IGU har mindst tre hjemmeboende børn. Også de kvinder, der har haft svagere forudsætninger for at lære dansk, begynder at fylde mere i IGU-opgørelserne.
Regeringen har sat Dublin-overførsler i bero
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst, at Dublin-overførsler både ind og ud af Danmark er sat i bero for at begrænse smittespredning.
Dublin-forordningen er en aftale mellem EU-landene, Norge, Schweiz, Island og Liechtenstein. Den skal sikre, at en asylansøgning, der indgives i et af disse lande, kun behandles af ét land. Oftest vil den ansvarlige medlemsstat være staten, hvor asylansøgeren først kom ind i EU.
Når Dublin-overførelserne er sat i bero betyder det, at Danmark ikke sender asylansøgere tilbage til det land i EU, som ellers ansvarlig for at behandling asylansøgningen. Omvendt modtager Danmark heller ikke asylansøgere, som den danske stat ellers vil være ansvarlig for.
Ministeriet har også stoppet gennemførslen af asylsamtaler, og Flygtningenævnet, som behandler klager over afgørelser i asylsager, holder lukket. De tiltag er ligeledes et forsøg på at forhindre coronasmitte i asylsystemet.
Siden regeringen besluttede at lukke de danske grænser den 14. marts, er der kun kommet få asylansøgere til Danmark.
Udlændinge- og Integrationsministeriet etablerer en hjemrejsestyrelse
Regeringen har et mål om, at flere udlændinge uden lovligt ophold skal rejse hjem. Derfor opretter Udlændinge- og Integrationsministeriet nu en ny Hjemrejsestyrelse. Den nye styrelse overtager de fleste af sine opgaver pr. den 1. august 2020 og vil have ansvaret for, at flere udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem.
Formålet er at samle de opgaver på udsendelsesområdet, der i dag ligger hos flere aktører, hos én myndighed. De opgaver, som ikke er forbundet med tvang eller magtanvendelse, vil derfor fremover blive varetaget af Hjemrejsestyrelsen. Etableringen af Hjemrejsestyrelsen sker som led i, at det i september 2019 blev besluttet at ressortoverføre ansvaret for en række af de opgaver, politiet varetager på udlændingeområdet, fra Justitsministeriet til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Regeringen har flere nye initiativer på vej på hjemrejseområdet, som vil blive præsenteret på et senere tidspunkt.
Udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye udtaler:
“Det er vigtigt for regeringen, at udlændinge uden lovligt ophold rejser hjem. Vi har i mange år haft Udlændingestyrelsen. De giver blandt andet opholdstilladelser til flygtninge og familiesammenførte. Nu opretter vi så Hjemrejsestyrelsen, der skal sikre, at folk også kommer hjem igen, når de ikke længere har ret til at være i Danmark. En myndighed, der kun arbejder med hjemrejse. Det synes jeg giver god mening”.
Nationalt ID-center og sekretariaterne for Udlændingenævnet og Flygtningenævnet overføres fra ministeriet til den nye styrelse. Opgaver og fysisk placering for disse vil forblive uændret.
Udviklingen i antal personer og resultattilskud:
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. april
Antal personer i alt omfattet af Integrationsloven
 
408
 
472
 
471
 
362
 
336
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af LAB-loven
 
-
 
-
 
-
 
30
 
46
Antal integrationsydelsesmodtagere omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
205
 
129
 
139
Antal selvforsørgede omfattet af integrationsprogram
 
-
 
-
 
266
 
232
 
194
Antal resultattilskud på ordinær uddannelse
 
9
 
21
 
28
 
41
 
14
Antal resultattilskud på ordinært arbejde
 
24
 
76
 
47
 
38
 
6
Antal resultattilskud på Danskuddannelse
 
45
 
84
 
78
 
84
 
33
NB: Resultattilskud opnås efter 6 måneders ustøttet beskæftigelse, 6 måneders ordinær uddannelse og/eller bestået Danskuddannelse. Det vil sige, at resultattilskud viser antallet af fastholdte i job og uddannelse, mens antallet af iværksatte job er højere.
Udviklingen i familiesammenføringer, flygtninge, EU-borgere m.v.:
 
 
2016
2017
 
2018
 
2019
 
2020
Pr. 1. april
Antal nyankomne flygtninge – I alt
(Kvote)
 
101
(102)
 
23
(29)
 
11
(12)
 
18
(18)
 
4
(7)
Antal gennemførte familiesammenføringer – I alt
 
57
(Voksne)
 
83
(Voksne + børn)
 
75
(Voksne + børn)
 
42
(Voksne + børn)
 
13
(Voksne + børn)
Antal overtaget fra andre kommuner
 
2
 
12
 
4
 
8
 
0
Antal EU-borgere på Danskuddannelse
 
181
(Helårspersoner)
 
186
(Helårspersoner)
 
260 1)
 
171
 
105
Gennemførte repatrieringer
2
4
3
9
0
1) Fra 2018 og fremadrettet er antal opgjort i personer (og ikke i helårspersoner).
Udviklingen i løntilskud og praktikker:
LØNTILSKUD
Integrationsindsatsen
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Privat arbejdsplads
46
43
34
30
35
31
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
0
0
0
1
1
1
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
46
43
34
31
36
32
PRATIKKER
 
 
 
 
 
 
Integrationsindsatsen
Okt. 19
Nov. 19
Dec. 19
Jan. 20
Feb. 20
Mar. 20
Privat arbejdsplads
27
22
20
28
34
22
Forening/organisation 2)
 
 
 
 
 
 
Kommunal arbejdsplads
4
7
4
6
12
10
Regional arbejdsplads
0
0
0
0
0
0
Statslig arbejdsplads
0
0
0
0
1
1
31
29
24
34
47
33
2) I det nye fagsystem (pr. 1. marts 2018) kan der ikke fordeles ud på foreninger. Sådanne forløb ender i stedet som enten private eller den form for offentlig virksomhed, hvor de modtager offentligt tilskud fra.
Retligt grundlag
Integrationsloven, Repatrieringsloven, Udlændingeloven, Lov om integrationsgrunduddannelse (IGU), Serviceloven og bekendtgørelser om sikkerhedsstillelse efter Udlændingeloven til dækning af offentlige udgifter til hjælp efter Lov om aktiv social politik eller Integrationsloven.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at orienteringen bliver taget til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Helle Blak (F) og Thomas Clausen (Ø) foreslår, at Slagelse Kommune modtager flere flygtninge.

15. Socialøkonomisk Årsrapport 2019 (O)

15.   Socialøkonomisk Årsrapport 2019 (O)

Sagsnr.: 330-2020-27767               Dok.nr.: 330-2020-164254                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om Årsrapport for Socialøkonomi 2019.
Baggrund
I november og december 2017 blev vedtaget Strategi og Udmøntningsplan for socialøkonomi som dækker perioden 2018-2020.
I Strategi og Udmøntningsplan for socialøkonomi arbejdes der under overskriften ”Lokal socialøkonomi” og der tages afsæt i vores lokale muligheder, styrker og udfordringer.
Den socialøkonomiske Årsrapport er udarbejdet sammen med de socialøkonomiske virksomheder og initiativer og her gives overblik over området.
Årsrapporten tager afsæt i punkterne fra strategi og udmøntningsplan og fra udvalgets tilføjelser til beslutningerne vedrørende netop strategi og udmøntningsplan.
Årsrapporten lægger ud med at give en introduktion til:
·         Socialøkonomiske virksomheder og initiativer
·         Registreringsordning for socialøkonomiske virksomheder
·         Socialøkonomisk Netværk
·         Medvind på cykelstierne – positive historier
Herefter afrapporteres på følgende punkter:
·         Socialøkonomi og CSR
·         Ansøgninger og fondsmidler til socialøkonomi
·         Boligområder med Helhedsplan
·         Udvidelse af målgruppen
·         Lokale indkøb
·         In-House løsninger
·         Tilføjelser A, B, C og D
Årsrapporten afsluttes med anbefalinger til det videre arbejde med socialøkonomien.
Der er to overordnede mål for perioden fra 2018-2020:
·         At vinde Den Socialøkonomisk Årspris, hvilket sket sommeren 2018
·         At have 25 socialøkonomiske virksomheder og initiativer med udgangen af 2020 – status er ultimo april 2020 26 virksomheder og initiativer
Hvert år skal socialøkonomiske virksomheder og initiativer levere 30 job.
I 2018 har socialøkonomiske virksomheder og initiativer leveret 35 jobs. Hertil kommer jobs, som virksomhederne har slået op, besat gennem netværk eller uopfordrede ansøgninger. Omfanget var: 29. I 2018 blev leveret i alt 64 jobs.
I 2019 og frem til afrapportering har socialøkonomiske virksomheder og initiativer leveret 56 jobs. Hertil kommer jobs, som virksomhederne har slået op, besat gennem netværk eller uopfordrede ansøgninger. Omfanget var: 73. I 2019 blev leveret i alt 129 jobs.
I perioden indtil nu er der således leveret 193 jobs.
Målene er nået ultimo april 2020 og det anbefales, at der udarbejdes nyt oplæg til strategi og udmøntningsplan for socialøkonomi.  
Nuværende erfaringer giver mulighed for, at gentænke retning og indsatser. I Årsrapporten 2019 ligger en række anbefalinger, som det er muligt at arbejde videre med.
Det anbefales at der også fremadrettet afrapporteres i en årsrapport, som indeholder muligheden for, at korrigere i retning og tilgange ved behov.
Det anbefales at der tages dialog i Socialøkonomisk Netværk om tilgang til proces og forslag til interessentgrupper i arbejdet. Der er blik for politisk inddragelse i processen og gerne tidligt.
Retligt grundlag
·         Lov om registrering af socialøkonomiske virksomheder
·         Lov om aktiv beskæftigelsesindsats
·         Serviceloven
·         Førtidspension – og Fleksjobreformen
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at strategi og udmøntningsplan har virket, og skal fornyes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Administrationen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager Årsrapporten
  for Socialøkonomi 2019 til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget er meget tilfredse med at vi allerede har opnået de opsatte mål, og ser frem til de nye indsatser på området.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.

16. Punkter til kommende møder (O)

16.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2020-204525                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på Social- og Beskæftigelsesudvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at godkende punkter til orientering, drøftelse og/eller beslutning på udvalgets kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Administrationen melder ud til udvalget, hvornår næste udvalgsmøde finder sted.

17. Godkendelse af referat (B)

17.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-27839               Dok.nr.: 330-2020-235215                                          Åbent
Kompetence: Social- og beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende referatet fra udvalgsmødet.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerledelsen indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender referatet.     
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 8. juni 2020:
Fraværende: 
Udvalget godkender referatet.
18. Lukket: Orientering om status på Den Boligsociale Helhedsplan 2019 (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
19. Lukket: Borgersag vedr. hjælp til tandbehandling (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.