Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, og herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde Socialudvalgets samlede budgetramme.
Indstilling
Chefen for Handicap og Psykiatri, Chefen for Børn og Unge og Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,
1. at Byrådet godkender "Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023" samt handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Klostermarken Skole, Familieinstitutionen Havrebjerg og Opholdsstedet Halseby, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.
Sagens indhold
Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023. Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.
Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.
Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug, og tilsvarende at forventet mindreforbrug lægges i kassen.
Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
- Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
- Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata,
- Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.
Forventet resultat på drift og anlæg
Drift
Der forventes samlet set et merforbrug på 6,7 mio. kr. på Socialudvalgets område. Der fordeler sig med et merforbrug på 11,5 mio. kr. på Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug, et mindreforbrug på 11,3 mio. kr. på Politikområde 4.2 Børn og Familie og et merforbrug på 6,5 mio. kr. på Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.
Nedenfor er det forventede regnskab forklaret mere uddybende for hvert politikområde.
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
For Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug er forventningen ved denne budgetopfølgning et merforbrug på driftsudgifterne på ca. 11,5 mio. kr., der altovervejende skyldes forventede udgifter i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 samt et forventet merforbrug på Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri.
Status for Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
På myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en samlet udfordring på ca. 6 mio. kr. Dette skal ses i forhold til, at der i budget 2023 er vedtaget besparelser på samlet set ca. 40 mio. kr. på hele området, og ud af dem skal der findes 22 mio. kr. på myndighedsområdet. Besparelserne fordeler sig ved, at der skal findes besparelser på 10 mio. kr. på §107, 6 mio. kr. på §85 og 6 mio. kr. som rammebesparelser.
Revisiteringerne på myndighedsområdet foregår ikke med den fornødne hast i forhold til at nå besparelsesmålet. Det vurderes at der der kan iværksættes en kompenserende handling ved at ansætte vikarer i myndighed i en begrænset periode, sådan at der kan arbejdes med revisiteringerne med dertilhørende besparelser (ca. 2,5 mio. Derudover forventes der en besparelse vedrørende sager der er under afvikling i sidste halvdel af 2023 (0,5 mio. kr.)
Samlet set for myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri forventes der derfor et merforbrug på ca. 3 mio. kr., som ikke kan ses indhentet i 2023. Merforbruget forventes indhentet i budget 2024, hvilket beskrives i den udarbejdede handleplan, der er vedlagt som bilag 2.
Den altoverskyggende udfordring i myndighed er, at de dyreste borgere fortsat bliver dyrere, hvilket også er en landsdækkende udfordring. Ser vi på de 20 dyreste borgere i myndighed, så kostede de ca. 71 mio. kr. i 2022. I 2023 koster de 20 dyreste borgere ca. 85 mio. kr. Antallet af leverandører, som takker ja til disse særlige sager, er relativt få, og dermed kan leverandøren også reelt set selv definere en pris.
Til trods for at myndighed for Handicap og Psykiatri ikke forventer at komme fuldt i mål med dette års budget, så er resultatet samlet set udtryk for, at der er sket en opbremsning på et område, som generelt er udfordret i alle landets kommuner.
Som udvalget tidligere er orienteret om, så er der en særskilt ufinansieret problemstilling omkring lukningen af Rosenkildevej 87-89. Administrationen har nu lavet en foreløbig beregning på merudgiften, der vedrører Slagelse kommune. Det estimeres at medføre en merudgift til Slagelse Kommune på ca. 17,3 mio. kr. der forventes kassefinansieret. Derudover vil der være løbende tomgangsudgifter på årligt ca. 4,6 mio. kr. fra 2024. Byrådet vil modtage en særskilt sag, når den endelige finansieringsudfordring er opgjort.
På virksomhedsområdet i øvrigt meldes der om balance, dog med en risiko for CPUS, hvor der er usikkerhed om indtægter dels grundet manglende belægning dels grundet en for optimistisk prognoselægning. Der er igangsat kompenserende handlinger og i budgetopfølgning 3 vil det være muligt at opgøre den egentlige risiko.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 11,3 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 16,7 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 5,4 mio. kr. på virksomhederne.
Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.
Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 6,9 mio. på forebyggende foranstaltninger, 11 mio. kr. på anbringelsesområdet og et merforbrug på 1,5 mio. kr. på de handicapkompenserende foranstaltninger. Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.
På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger under det budgetterede, mens der er forventet merforbrug på plejefamilier. Årsagen til de lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner skal primært findes i at gennemsnitsprisen pr. helårsperson forventes at være lavere end i 2022. Dette er en del af den samlede anbringelsesstrategi på området og dermed en effekt af det arbejde, der er iværksat i afdelingen. Konkret arbejdes der på at tilpasse og udnytte kapaciteten på de interne tilbud, omlægge de mest omkostningstunge anbringelser, og generelt fokus på kontraktforhandling af både nye og eksisterende anbringelser.
På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 2 ca. 110 færre helårspersoner end i 2022, mens den disponererede gennemsnitspris pr. helårsperson er svagt stigende fra 2022. Gennemsnitsprisen blev allerede i 2022 reduceret i forhold til 2021 ved en omlægning af den tidlige forebyggende indsats. Samtidig blev der iværksat tiltag, der skal reducere varighed på både familiebehandling og kontaktpersonsindsatser. Dette arbejde fortsætter i 2023, og effekten ses i, at antallet af helårspersoner er faldende. Der er dog i forhold til de interne tilbud i Familiehusene en ekstra opmærksomhed på, at ventelisterne er stigende, og at der derfor anvendes eksterne leverandører i større omfang end forventet.
På begge døgninstitutioner har der i årets begyndelse været udfordringer med at opnå tilstrækkelig belægning, hvilket påvirker økonomien betydeligt. Der er særligt på Halseby en forventning om fortsatte udfordringer resten af året, der påvirker forventningen til resultatet i negativ retning. Antallet af indskrevne børn er væsentligt lavere end normeringen, hvilket er hovedårsagen til forventet merforbrug. På Havrebjerg ses at der kan forventes fuld belægning resten af året, men der er et efterslæb fra starten af året, der påvirker resultatet negativt. Herudover var der i forbindelse med Budgetopfølgning 1 en forventning om, at de to virksomheder skulle organiseres under samme leder, hvilket der efterfølgende er ændret ud fra et hensyn til sikring af en fagligt forsvarlig drift af begge døgninstitutioner. Det er derfor besluttet at ansætte en leder til Havrebjerg.
På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 3.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
På politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte forventes ved budgetopfølgning 2 et merforbrug på 6,5 mio. kr. fordelt med et forventet merforbrug på overførselsudgifterne på 6,8 mio. kr. og et et forventet mindreforbrug på serviceudgifterne på 0,3 mio. kr.
Status for Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1. Afvigelsen skyldes, at der ses en tendens til stigende gennemsnitspriser som følge af lovændringen som trådte i kraft pr. 1. januar 2023 der vedrør afskaffelse af modregningen i folke-, senior- og førtidspensionerne som følge af ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst.
På området vedr. seniorpension forventes et merforbrug på 3,5 mio. kr. I budgetlægningen var forventningen at der ville være 307 sager pr. 30/11-2022, men det reelle antal viste sig at være 331 og er dermed 24 højere end forudsat i budgettet. Forventet regnskab opjusteres derfor fra en nettotilgang på 0 nye sager ved budgetlægning til 30 nye sager i 2023. Prognosen er behæftet med usikkerhed, idet det er Udbetaling Danmark som bevilger seniorpensioner. Kommunen har derfor ikke indflydelse på antallet af nye tilkendelser, og der er risiko for, at der tilkendes flere nye senior pensioner.
På Førtidspensionerne forventes samlet et merforbrug på 3,5 mio. kr. som følge af stigende gennemsnitspriser og flere tilkendelser i maj på førtidspensioner tilkendt efter 1. juli 2014 end forventet. På personlige tillæg forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr.
Mindreforbruget på serviceudgifterne skyldes et forventet mindreforbrug på Kvindekrisecentre. Forventningen er baseret på forbruget i de første fem måneder af 2023, hvor der ses et mindre forbrug end samme tidspunkt sidste år.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.
Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug for driftsudgifterne på 6,7 mio. kr.
Drift
(mio.kr) | Vedtaget
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO2 | Forventet
resultat
BO1 | Afvigelse
BO2 | Ikke indregnet effekt handleplan |
Handicap, Psykiatri og Misbrug | 538,7 | 529,1 | 540,6 | 543,5 | -11,5 | |
Resultat serviceudgifter | 576,6 | 567,1 | 578,7 | 581,5 | -11,7 | 0,0 |
Øvrige udgifter | -38,0 | -38,0 | -38,2 | -38,0 | 0,2 | |
Børn og Familie | 346,2 | 356,1 | 344,8 | 346,7 | 11,3 | |
Resultat serviceudgifter | 359,7 | 369,6 | 356,7 | 360,4 | 12,8 | 0,0 |
Øvrige udgifter | -13,5 | -13,5 | -11,9 | -13,7 | -1,5 | |
Førtidspensioner og Boligstøtte | 713,3 | 707,1 | 713,6 | 709,0 | -6,5 | |
Resultat serviceudgifter | 4,3 | 5,7 | 5,4 | 5,7 | 0,3 | 0,0 |
Øvrige udgifter | 709,0 | 701,4 | 708,2 | 703,3 | -6,8 | |
I alt for udvalget | 1.598,2 | 1.592,4 | 1.599,1 | 1.599,4 | -6,7 | |
| |
Samlet resultat serviceudgifter | 940,6 | 942,4 | 940,9 | 947,7 | 1,4 | 0,0 |
Samlet resultat øvrige udgifter | 657,6 | 650,0 | 658,2 | 651,7 | -8,1 | |
Anlæg
Centrene forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,5 mio. kr.
I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.
Retligt grundlag
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:
A. at godkende handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Klostermarken Skole, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby.
Administrationen anbefaler handlemulighed A, da der herved sikres overholdelse af Socialudvalgets samlede budget.
Vurdering
Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug
Samlet set er det forvaltningens vurdering, at til trods for at der med budgetopfølgning 2 forventes et merforbrug på ca. 3 mio. kr., så er det samlet set et udtryk for, at der er sket en massiv opbremsning på et område, som på landsplan er massivt udfordret. Det forventes at merforbruget vil kunne indhentes i 2024, når revisitation af borgerne på eksterne tilbud efter §§107 og 85 er tilendebragt.
Udgifterne i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 vil som tidligere nævnt ikke kunne afholdes inden for rammen af Handicap, Psykiatri og Misbrug. Det vurderes, at der vil være brug for en kassefinansieret dækning af disse merudgifter, når regnskabet endeligt er gjort op.
Politikområde 4.2 Børn og Familie
I Børn og Familie forventes et samlet mindreforbrug på 11,3 mio. kr.
Samlet er forvaltningens vurdering, at der fortsat kræves et målrettet fokus for at indfri ambitionerne om besparelserne på området, dels i forbindelse med Budget 2023, men også i forhold til forventningen om yderligere besparelser i arbejdet med Budget 2024. Det er samtidig administrationens vurdering, at ambitionerne fastholdes gennem fokus på øget tværgående koordinering, dels internt i Børn og Unge og dels i snitfladerne til almenområdet og civilsamfundet i forhold til de netværk børn og unge indgår i.
Slagelse Kommune har de senere år oplevet stadigt flere børn og unge med diagnoser, en stor andel af børn og unge der segregeres fra almene tilbud, store takststigninger på indsatser og meget omkostningstunge enkeltsager. Dette er samlet set med til at øge presset på udgifterne på det specialiserede område.
I Børn og Unge iværksættes i efteråret 2023 et større tværgående udviklingsprojekt, hvor fokus er at skabe et fælles ståsted for medarbejdere i skoler og dagtilbud, det specialiserede børne- og ungeområde og ungeområdet. Kompetenceudviklingsprojektet skal bidrage til at skabe en fælles ramme i forhold til en tidligere og mere målrettet tværgående indsats.
Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte
Administrationens beregning af gennemsnitspriser er behæftet med usikkerhed, idet flere faktorer påvirker de beregnede gennemsnitspriser, bl.a. et højere pris- og lønskøn end forudsat og en lovændring, som medfører ret til højere ydelse for gifte førtidspensionister. Området følges tæt med månedlig økonomisk opfølgning.
Administrationen vurderer, at der er risiko for, at kommunens udgifter til seniorpension vil stige yderligere, idet der er flere borgere end forudsat, som søger denne ydelse. Valide data for nye tilkendelser er kun tilgængelige i begrænset omfang på grund af tekniske udfordringer mellem Udbetaling Danmark (som bevilger seniorpension) og kommunernes ydelsesrefusionssystem. Området følges tæt med månedlige budgetopfølgninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Fagudvalgenes behandling af "Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023" indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 21. august 2023 og Byrådet den 28. august 2023.