Socialudvalget – Referat – 9. august 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

 

Indstilling

 Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Styrket faglighed i Specialcenter Slagelse (D)

Beslutning

Konsulent fra Implement Consulting Group, Jesper Henriksen, deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Drøftet med bemærkning om, at Socialudvalget ønsker en status på Styrket Faglighed i Specialcenter Slagelse på udvalgets møde i december 2023. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan drøfte Implements præsentation på mødet samt afrapportering om Styrket faglighed i Specialcenter Slagelse.  

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter Implements præsentation på mødet og afrapportering, jf. bilag 1 vedrørende styrket faglighed i Specialcenter Slagelse

 

Sagens indhold

Socialudvalget traf den 1. februar 2023 beslutning om, at en ekstern konsulent skulle undersøge tre tilbud under Specialcenter Slagelse. Beslutningen blev truffet, da der havde været forskellige problematiske forhold udvalget var orienteret om i januar måned 2023. Formålet med undersøgelsen er at få afdækket forholdene på tilbuddene og ud fra det, skabe en tværgående læring for at sikre trygge rammer for borgerne, medarbejderne og lederne. Undersøgelsen skal give mulighed for at få skabt en egentlig forandring, sådan at samme situationer ikke opstår igen efter nogle måneder eller år.

Konsulentfirmaet Implement Consulting Group har gennem bred involvering af medarbejdere, borgere, ledere og pårørende samt LEV identificeret en række udfordringer og givet anbefalinger til, hvordan ledelsen kan sikre, at der skabes en positiv forandring, så usikkerhed om kvaliteten af den borgerrettede indsats på tilbuddene kan mindskes. Implement fandt i undersøgelsen ikke tegn på en praksis, der er præget af systematisk omsorgssvigt.

De identificerede udfordringer er:

1) Mangel på systematisk fælles faglig drøftelse
2) Udfordrende og frustrerende samarbejde mellem medarbejdere og pårørende
3) Ujævn praksis i pressede situationer
4) Manglende stabilitet i ledelse
5) Manglende gensidig opbakning og anerkendelse i personalegruppen
6) Uklare forventninger til indhold/niveau i medarbejdernes indsats
7) Varierende eller usystematisk samarbejde med eksterne samarbejdsparter

På baggrund af Implements anbefalinger arbejder ledelsen i SPS systematisk med opfølgning på anbefalingerne understøttet af de pædagogiske konsulenter, der kan understøtte kvalitetsarbejdet. Den konstituerede virksomhedsleder følger op med de daglige ledere og chefen for handicap og psykiatri følger op på implementering af anbefalingerne med den konstituerede virksomhedsleder.

Det er tydeligt, at der skal skabes et grundlag for styrkelse af den faglige ledelse i hele SPS, og der vil blive arbejdet med denne del i løbet af efteråret 2023 og 2024.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov § 21 og styrelsesvedtægt om udvalgets opgaver.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer at iværksættelse af aktiviteter, som opfølgning på Implements anbefalinger vil være med til at skabe læring i organisationen og sikre trygge rammer for borgere, pårørende, medarbejdere og ledere.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil i foråret 2024 præsenteres for status på implementering af anbefalingerne.

3. Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Socialudvalget godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, og herunder beslutte nødvendige tiltag for at overholde Socialudvalgets samlede budgetramme.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri, Chefen for Børn og Unge og Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

1. at Byrådet godkender "Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023" samt handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Klostermarken Skole, Familieinstitutionen Havrebjerg og Opholdsstedet Halseby, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning.

 

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug, og tilsvarende at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:

  • Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023,
  • Aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata,
  • Forventninger til forbrugsudviklingen resten af året.

 

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Der forventes samlet set et merforbrug på 6,7 mio. kr. på Socialudvalgets område. Der fordeler sig med et merforbrug på 11,5 mio. kr. på Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug, et mindreforbrug på 11,3 mio. kr. på Politikområde 4.2 Børn og Familie og et merforbrug på 6,5 mio. kr. på Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte.

Nedenfor er det forventede regnskab forklaret mere uddybende for hvert politikområde.

 

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

For Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug er forventningen ved denne budgetopfølgning et merforbrug på driftsudgifterne på ca. 11,5 mio. kr., der altovervejende skyldes forventede udgifter i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 samt et forventet merforbrug på Myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri.

Status for Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.

På myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri er der med denne budgetopfølgning en samlet udfordring på ca. 6 mio. kr. Dette skal ses i forhold til, at der i budget 2023 er vedtaget besparelser på samlet set ca. 40 mio. kr. på hele området, og ud af dem skal der findes 22 mio. kr. på myndighedsområdet. Besparelserne fordeler sig ved, at der skal findes besparelser på 10 mio. kr. på §107, 6 mio. kr. på §85 og 6 mio. kr. som rammebesparelser.

Revisiteringerne på myndighedsområdet foregår ikke med den fornødne hast i forhold til at nå besparelsesmålet. Det vurderes at der der kan iværksættes en kompenserende handling ved at ansætte vikarer i myndighed i en begrænset periode, sådan at der kan arbejdes med revisiteringerne med dertilhørende besparelser (ca. 2,5 mio. Derudover forventes der en besparelse vedrørende sager der er under afvikling i sidste halvdel af 2023 (0,5 mio. kr.)

Samlet set for myndighedsområdet for Handicap og Psykiatri forventes der derfor et merforbrug på ca. 3 mio. kr., som ikke kan ses indhentet i 2023. Merforbruget forventes indhentet i budget 2024, hvilket beskrives i den udarbejdede handleplan, der er vedlagt som bilag 2.

Den altoverskyggende udfordring i myndighed er, at de dyreste borgere fortsat bliver dyrere, hvilket også er en landsdækkende udfordring. Ser vi på de 20 dyreste borgere i myndighed, så kostede de ca. 71 mio. kr. i 2022. I 2023 koster de 20 dyreste borgere ca. 85 mio. kr. Antallet af leverandører, som takker ja til disse særlige sager, er relativt få, og dermed kan leverandøren også reelt set selv definere en pris.

Til trods for at myndighed for Handicap og Psykiatri ikke forventer at komme fuldt i mål med dette års budget, så er resultatet samlet set udtryk for, at der er sket en opbremsning på et område, som generelt er udfordret i alle landets kommuner.

Som udvalget tidligere er orienteret om, så er der en særskilt ufinansieret problemstilling omkring lukningen af Rosenkildevej 87-89. Administrationen har nu lavet en foreløbig beregning på merudgiften, der vedrører Slagelse kommune. Det estimeres at medføre en merudgift til Slagelse Kommune på ca. 17,3 mio. kr. der forventes kassefinansieret. Derudover vil der være løbende tomgangsudgifter på årligt ca. 4,6 mio. kr. fra 2024. Byrådet vil modtage en særskilt sag, når den endelige finansieringsudfordring er opgjort.

På virksomhedsområdet i øvrigt meldes der om balance, dog med en risiko for CPUS, hvor der er usikkerhed om indtægter dels grundet manglende belægning dels grundet en for optimistisk prognoselægning. Der er igangsat kompenserende handlinger og i budgetopfølgning 3 vil det være muligt at opgøre den egentlige risiko.

Politikområde 4.2 Børn og Familie

For Politikområde 4.2 Børn og Familie er forventningen ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 11,3 mio. kr. Det fordeler sig med et mindreforbrug på 16,7 mio. kr. på myndighedsområdet og merforbrug på 5,4 mio. kr. på virksomhederne.

Status for Politikområde 4.2 Børn og Familie gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1.

Mindreforbruget på myndighed fordeler sig med 6,9 mio. på forebyggende foranstaltninger, 11 mio. kr. på anbringelsesområdet og et merforbrug på 1,5 mio. kr. på de handicapkompenserende foranstaltninger. Mindreforbruget på myndighedsområdet skal ses i relation til de tiltag, der er iværksat på området i forbindelse med Budget 2023, som i forbindelse med denne budgetopfølgning ser ud til at have større positiv effekt end forventet ved vedtagelsen af budgettet.

På anbringelsesområdet ses, at de forventede udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner ligger under det budgetterede, mens der er forventet merforbrug på plejefamilier. Årsagen til de lavere udgifter til opholdssteder og døgninstitutioner skal primært findes i at gennemsnitsprisen pr. helårsperson forventes at være lavere end i 2022. Dette er en del af den samlede anbringelsesstrategi på området og dermed en effekt af det arbejde, der er iværksat i afdelingen. Konkret arbejdes der på at tilpasse og udnytte kapaciteten på de interne tilbud, omlægge de mest omkostningstunge anbringelser, og generelt fokus på kontraktforhandling af både nye og eksisterende anbringelser.

På de forebyggende indsatser forventes ved Budgetopfølgning 2 ca. 110 færre helårspersoner end i 2022, mens den disponererede gennemsnitspris pr. helårsperson er svagt stigende fra 2022. Gennemsnitsprisen blev allerede i 2022 reduceret i forhold til 2021 ved en omlægning af den tidlige forebyggende indsats. Samtidig blev der iværksat tiltag, der skal reducere varighed på både familiebehandling og kontaktpersonsindsatser. Dette arbejde fortsætter i 2023, og effekten ses i, at antallet af helårspersoner er faldende. Der er dog i forhold til de interne tilbud i Familiehusene en ekstra opmærksomhed på, at ventelisterne er stigende, og at der derfor anvendes eksterne leverandører i større omfang end forventet.

På begge døgninstitutioner har der i årets begyndelse været udfordringer med at opnå tilstrækkelig belægning, hvilket påvirker økonomien betydeligt. Der er særligt på Halseby en forventning om fortsatte udfordringer resten af året, der påvirker forventningen til resultatet i negativ retning. Antallet af indskrevne børn er væsentligt lavere end normeringen, hvilket er hovedårsagen til forventet merforbrug. På Havrebjerg ses at der kan forventes fuld belægning resten af året, men der er et efterslæb fra starten af året, der påvirker resultatet negativt. Herudover var der i forbindelse med Budgetopfølgning 1 en forventning om, at de to virksomheder skulle organiseres under samme leder, hvilket der efterfølgende er ændret ud fra et hensyn til sikring af en fagligt forsvarlig drift af begge døgninstitutioner. Det er derfor besluttet at ansætte en leder til Havrebjerg.

På de to virksomheder Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby er til håndtering af forventede budgetoverskridelser udarbejdet handleplaner, der adresserer udfordringerne. De to handleplaner er vedlagt som Bilag 3.

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

På politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte forventes ved budgetopfølgning 2 et merforbrug på 6,5 mio. kr. fordelt med et forventet merforbrug  på overførselsudgifterne på 6,8 mio. kr. og et et forventet mindreforbrug på serviceudgifterne på 0,3 mio. kr.

Status for Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte gennemgås kort nedenfor og uddybes i bilag 1. Afvigelsen skyldes, at der ses en tendens til stigende gennemsnitspriser som følge af lovændringen som trådte i kraft pr. 1. januar 2023 der vedrør afskaffelse af modregningen i folke-, senior- og førtidspensionerne som følge af ægtefælle eller samlevers arbejdsindkomst. 

På området vedr. seniorpension forventes et merforbrug på 3,5 mio. kr.  I budgetlægningen var forventningen at der ville være 307 sager pr. 30/11-2022, men det reelle antal viste sig at være 331 og er dermed 24 højere end forudsat i budgettet. Forventet regnskab opjusteres derfor fra en nettotilgang på 0 nye sager ved budgetlægning til 30 nye sager i 2023.  Prognosen er behæftet med usikkerhed, idet det er Udbetaling Danmark som bevilger seniorpensioner. Kommunen har derfor ikke indflydelse på antallet af nye tilkendelser, og der er risiko for, at der tilkendes flere nye senior pensioner. 

På Førtidspensionerne forventes samlet et merforbrug på 3,5 mio. kr. som følge af stigende gennemsnitspriser og flere tilkendelser i maj på førtidspensioner tilkendt efter 1. juli 2014 end forventet. På personlige tillæg forventes et mindreforbrug på 0,2 mio. kr. 

Mindreforbruget på serviceudgifterne skyldes et forventet mindreforbrug på Kvindekrisecentre. Forventningen er baseret på forbruget i de første fem måneder af 2023, hvor der ses et mindre forbrug end samme tidspunkt sidste år.

 

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning, opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Centre og virksomheder forventer ved denne budgetopfølgning et merforbrug for driftsudgifterne på 6,7 mio. kr.

Drift
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO2

Forventet
resultat
BO1

Afvigelse
BO2

Ikke indregnet effekt handleplan

Handicap, Psykiatri og Misbrug

538,7

529,1

540,6

543,5

-11,5

 

Resultat serviceudgifter

576,6

567,1

578,7

581,5

-11,7

0,0

Øvrige udgifter

-38,0

-38,0

-38,2

-38,0

0,2

 

Børn og Familie

346,2

356,1

344,8

346,7

11,3

 

Resultat serviceudgifter

359,7

369,6

356,7

360,4

12,8

0,0

Øvrige udgifter

-13,5

-13,5

-11,9

-13,7

-1,5

 

Førtidspensioner og Boligstøtte

713,3

707,1

713,6

709,0

-6,5

 

Resultat serviceudgifter

4,3

5,7

5,4

5,7

0,3

0,0

Øvrige udgifter

709,0

701,4

708,2

703,3

-6,8

 

I alt for udvalget

1.598,2

1.592,4

1.599,1

1.599,4

-6,7

 

 

 

Samlet resultat serviceudgifter

940,6

942,4

940,9

947,7

1,4

0,0

Samlet resultat øvrige udgifter

657,6

650,0

658,2

651,7

-8,1

 

Anlæg  

Centrene forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 0,5 mio. kr. 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

 

A. at godkende handleplaner for Handicap og Psykiatri Myndighed, Klostermarken Skole, Familieinstitutionen Havrebjerg og døgninstitutionen Halseby.

 

Administrationen anbefaler handlemulighed A, da der herved sikres overholdelse af Socialudvalgets samlede budget.

 

Vurdering

 

Politikområde 4.1 Handicap, Psykiatri og Misbrug

Samlet set er det forvaltningens vurdering, at til trods for at der med budgetopfølgning 2 forventes et merforbrug på ca. 3 mio. kr., så er det samlet set et udtryk for, at der er sket en massiv opbremsning på et område, som på landsplan er massivt udfordret. Det forventes at merforbruget vil kunne indhentes i 2024, når revisitation af borgerne på eksterne tilbud efter §§107 og 85 er tilendebragt.

Udgifterne i forbindelse med lukningen af Rosenkildevej 87-89 vil som tidligere nævnt ikke kunne afholdes inden for rammen af Handicap, Psykiatri og Misbrug. Det vurderes, at der vil være brug for en kassefinansieret dækning af disse merudgifter, når regnskabet endeligt er gjort op.

Politikområde 4.2 Børn og Familie

I Børn og Familie forventes et samlet mindreforbrug på 11,3 mio. kr.

Samlet er forvaltningens vurdering, at der fortsat kræves et målrettet fokus for at indfri ambitionerne om besparelserne på området, dels i forbindelse med Budget 2023, men også i forhold til forventningen om yderligere besparelser i arbejdet med Budget 2024. Det er samtidig administrationens vurdering, at ambitionerne fastholdes gennem fokus på øget tværgående koordinering, dels internt i Børn og Unge og dels i snitfladerne til almenområdet og civilsamfundet i forhold til de netværk børn og unge indgår i.

Slagelse Kommune har de senere år oplevet stadigt flere børn og unge med diagnoser, en stor andel af børn og unge der segregeres fra almene tilbud, store takststigninger på indsatser og meget omkostningstunge enkeltsager. Dette er samlet set med til at øge presset på udgifterne på det specialiserede område.

I Børn og Unge iværksættes i efteråret 2023 et større tværgående udviklingsprojekt, hvor fokus er at skabe et fælles ståsted for medarbejdere i skoler og dagtilbud, det specialiserede børne- og ungeområde og ungeområdet. Kompetenceudviklingsprojektet skal bidrage til at skabe en fælles ramme i forhold til en tidligere og mere målrettet tværgående indsats.

Politikområde 4.3 Førtidspensioner og Boligstøtte

Administrationens beregning af gennemsnitspriser er behæftet med usikkerhed, idet flere faktorer påvirker de beregnede gennemsnitspriser, bl.a. et højere pris- og lønskøn end forudsat og en lovændring, som medfører ret til højere ydelse for gifte førtidspensionister. Området følges tæt med månedlig økonomisk opfølgning.  

Administrationen vurderer, at der er risiko for, at kommunens udgifter til seniorpension vil stige yderligere, idet der er flere borgere end forudsat, som søger denne ydelse. Valide data for nye tilkendelser er kun tilgængelige i begrænset omfang på grund af tekniske udfordringer mellem Udbetaling Danmark (som bevilger seniorpension) og kommunernes ydelsesrefusionssystem. Området følges tæt med månedlige budgetopfølgninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af "Budgetopfølgning 1 - forventet regnskab 2023" indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 21. august 2023 og Byrådet den 28. august 2023.

4. Varmestue til socialt udsatte i Korsør (B)

Beslutning

At 1: Ikke godkendt. 

Et enigt Socialudvalg ønsker en fælles indsigt og viden om de uvisiterede § 104 tilbud i Slagelse Kommune, og ønsker derfor til mødet i september at få forelagt en beslutningssag med en proces for en analyse af de uvisiterede § 104 tilbud og målgrupperne herfor.   

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal tage stilling til model for den videre proces vedrørende den fremtidige drift af varmestue til socialt udsatte i Korsør.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget godkender model for den videre proces vedrørende den fremtidige drift af varmestue til socialt udsatte i Korsør. 

 

Sagens indhold

Med vedtagelsen af budget 2023-2026 blev det besluttet, at den kommunale varmestue på Lilleøvej i Korsør skulle nedlægges, og der i stedet fremover skulle ydes et driftstilskud til en NGO, som ønsker at drive en varmestue i Korsør.

Socialudvalgets traf den 30. november 2022 beslutning omkring proces og forudsætninger for valg af leverandør. Byrådet godkendte den 27. februar 2023 kravspecifikation for driften af varmestue til socialt udsatte i Korsør.

På baggrund heraf er der gennemført brugerundersøgelse på Værestedet Lilleøvej samt gennemført en annoncering på kommunens hjemmeside af et driftstilskud til drift af varmestue til socialt udsatte i Korsør.

Annonceringen resulterede i, at Slagelse Kommune modtog 1 ansøgning, som var fra Kirkens Korshær. 

Administrationen har ikke kunnet tildele driftstilskuddet på baggrund af ansøgningen, da tilbuddet var ikke var konditionsmæssigt i forhold til annonceringsbetingelserne, idet der blev taget forbehold for finansiering af tilbuddet og dermed driften af opgaven.

Kirkens Korshær har rettet henvendelse til kommunen med henblik på at indlede en dialog om driften af varmestue i Korsør.

Da der ikke har kunnet tildeles et driftstilskud på baggrund af annonceringen, skal Socialudvalget tage stilling til en model for den videre proces vedrørende den fremtidige drift af varmestuen. Administrationen kan pege på følgende procesmodeller:

  • Procesmodel 1:

Genudbud via ny annoncering på Slagelse Kommunes hjemmeside, hvor alle interesserede og kvalificerede NGO-aktører kan byde ind på driftstilskuddet. 

  • Procesmodel 2:

Foretage en kvalificeret markedsafdækning med henblik på at sikre, at der ikke er konkurrence blandt potentielle aktører, for så vidt angår denne driftsopgave, og derpå tildele aftale om driftstilskud direkte til en ekstern NGO-aktør.

  • Procesmodel 3:

Genudbud via tilbudsindhentning fra to eller flere potentielle NGO-aktører.

  • Procesmodel 4:

Løfte opgaven i kommunalt regi (in-house).

Mulighederne, som procesmodel 1-4 opstiller er i overensstemmelse med gældende lovgivning (Udbudsloven). 

 

Retligt grundlag

Lov om social service § 104 (drift af varmestue).

Kommunalfuldmagten
Slagelse Kommune yder i dag driftstilskud til Kirkens Korshær til drift af varmestuer i Skælskør og Slagelse. Driftstilskuddene er en kan opgave for kommunen, men indsatsen i varmestuerne ses som en understøttelse af fællesskaber for socialt udsatte borgere, og er således et bidrag i naturlig forlængelse af de kommunale indsatser i forhold til socialt udsatte. Byrådets mulighed for at yde driftstilskuddene sker i henhold til kommunalfuldmagten. Driften af varmestuerne er en del af Byrådets samarbejde med civilsamfundet, og er ikke omfattet af den kommunale forsyningsforpligtigelse. Slagelse Kommunes forsyningsforpligtigelse opfyldes af Slagelse Kommunes øvrige aktivitets- og samværstilbud.

Udbudsloven

§ 193: Tjenesteydelseskontrakter under tærskelværdien uden klar grænseoverskridende interesse skal indgås på markedsmæssige vilkår og under varetagelse af de forvaltningsretlige principper; ligebehandling, gennemsigtighed, proportionalitet, mv.

§ 12-16: En opgave der varetages af de ordregivende myndigheder internt, dvs. udelukkende gennem brug af interne ressourcer, både i form af arbejdskraft og materiel, betegnes som in-house-ydelser.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

     A: At godkende procesmodel 1.

     B: At godkende procesmodel 2.

     C: At godkende procesmodel 3.

     D: At godkende procesmodel 4.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at der ved valg af en af procesmodellerne 1-3 fastlægges et overtagelsestidspunkt og dette kan ikke være tidligere end 1. januar 2024. Det vil betyde, at der kan ydes et driftstilskud fra årets start, da afviklingsomkostninger er indeholdt i år. Dette skyldes opsigelsesvarsel af medarbejdere, og sikring af ro i forhold til brugerne på varmestuen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Jf. Socialudvalget beslutning 30. november 2022, så er det forsat gældende:

  • At det fremtidige årlige driftstilskud til drift af en varmestue i Korsør budgetmæssigt til 817.168 kr.(2023). Med tillæg af 5 % positiv moms, vil der blive udbetalt 858.567 kr.  i driftstilskud(2023-priser).
  • At de kommunalt lejede lokaler på Lilleøvej stilles vederlagsfrit til rådighed frem til den 1. juli 2024 for fremtidig leverandør.
  • At minimering af afviklingsomkostningerne skal indgå i administrationens dialog med den fremtidige leverandør. Eventuel finansiering af afviklingsomkostninger vedrørende personale og drift, håndteres via nedsat driftstilskud til NGO i overgangsperioden.

Personale

I forbindelse med at annonceringen blev klargjort, så blev personaleprocessen igangsat for at effektuere budget 2023-beslutning om nedlæggelse af den kommunale varmestue. Denne er på baggrund af resultatet af annonceringen trukket tilbage.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Det videre forløb afhænger af den valgte procesmodel. 

5. Proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med handlemulighed B.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte proces med tidsplan for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget godkender proces med tidsplan for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede socialområde.

 

Sagens indhold

Socialudvalget har på udvalgsmødet den 31. maj 2023 drøftet proces for, hvordan Socialudvalget kan starte arbejdet med udvikling af en strategi for det specialiserede voksenområde. Processen skal indeholde besøg i andre kommuner, der har gjort sig erfaringer med politiske strategier på socialområdet samt gennem en velunderstøttet og faciliteret proces af ekstern konsulent for formuleringen af den politiske strategi. 

Administrationen foreslår en proces med tidsplan, der er fordelt over et indledende møde/workshop, besøg hos kommuner samt 1-2 workshops med udarbejdelse af strategi, hvor en af disse er med rådene. Grundet politisk travlhed med budget 2024, så er nedenfor oplistet to forslag til den tidsmæssige placering af processen:

Tidsplan 1 for proces: 

  1. Strategisk workshop, hvor Socialudvalget præsenteres for kerneelementerne i processkridt for en effektiv politisk strategilægning- torsdag den 28. september 2023. Mødet faciliteres af ekstern konsulent. 
  2. Inspirationsbesøg i 2-3 udvalgte kommuner planlægges til afvikling onsdag den 25. oktober 2023. Eventuelt med overnatning. 
  3. Strategisk workshop, hvor Socialudvalget udvikler de strategiske målsætninger, som skal sætte den politiske retning. Rådene inviteres med til denne workshop. Mødet faciliteres af ekstern konsulent tirsdag den 14. november 2023. 
  4. Eventuel yderligere workshop mandag den 11. december 2023.    
  5. Godkendelse af den endelige politiske strategi på området primo 2024.   

Henset til budgetprocessens forløb i efteråret 2023, vil en proces kunne tilrettelægges planlagt efter budgettets 2. behandling den 9. oktober 2023. Det vil dog forsinke den tidsramme, som Socialudvalget tidligere har ønsket: 

Tidsplan 2 for proces: 

  1. Strategisk workshop, hvor Socialudvalget præsenteres for kerneelementerne i processkridt for en effektiv politisk strategilægning- onsdag den 25. oktober 2023. Mødet faciliteres af ekstern konsulent.
  2. Inspirationsbesøg i 2-3 udvalgte kommuner planlægges til afvikling onsdag den 22. november 2023. Eventuelt med overnatning.
  3. Strategisk workshop, hvor Socialudvalget udvikler de strategiske målsætninger, som skal sætte den politiske retning. Rådene inviteres med til denne workshop. Mødet faciliteres af ekstern konsulent tirsdag den 13. december 2023. 
  4. Eventuel yderligere workshop torsdag den 18. januar 2024.     
  5. Godkendelse af den endelige politiske strategi på området primo 2024.   

Ovenstående tidsplaner er vejledende, men sikrer, at en række datoer reserveres til formålet. Der kan være behov for yderligere workshops.

 

Inspiration fra udvalgte kommuner 

Administrationen har været i dialog med flere kommuner for at afdække, hvilke kommuner, der har erfaringer med at udvikle en politisk strategi på området. 

Administrationen foreslår, at Socialudvalget tager på inspirationsbesøg i de politiske udvalg i Herning Kommune og Vejle Kommune, da begge kommuner på forskellig vis har arbejdet med at sætte en politisk retning for det specialiserede voksenområde.  

 

Herning Kommune

Social- og Sundhedsudvalget i Herning Kommune foretog i ultimo 2019 en analyse af det specialiserede voksenområde i forhold til økonomistyring, målgrupper, udgiftsniveauer og aktiviteter samt visitationsprocesser. Analysen kom til at danne baggrund for et et udviklingskatalog baseret på 4 centrale spor:  

Spor 1: Flere tilbud i Herning Kommune til herningborgere - kapacitetsplan.

Spor 2: Etablering af alternative og nye løsninger - bredere og nuancerede tilbud.

Spor 3: Visitationen - nye tilgange - løbende tilpasning i forhold til borgerens behov.

Spor 4: Tidligere kendskab til borgere og livsfaser - samarbejde med børne- og ældreområdet.

Udviklingskataloget er suppleret med sporenes forventede økonomiske effekt samt den løbende status på opnåelse af den økonomiske effekt, så fokus holdes på den politisk godkendte udviklingsplan med igangsatte og planlagte handlinger. 

Kommunens mål er at være en selvforsynende kommune.

 

Vejle Kommune.

Voksenudvalget i Vejle Kommune har udarbejdet Nye skridt hele livet (2019-2021). For at være klædt på til velfærdsudfordringerne har udvalget valgt 6 strategiske retninger, så borgerne kan tage ''nye skridt hele livet''

  1. Innovation til bedre velfærd 
  2. Samarbejde - mod forandringer 
  3. Det gode match- er rette tilbud til rette tid 
  4. Rehabilitering og Recovery - til at involvere og understøtte 
  5. Kvalitet og Måling - til fokus resultater og effekt
  6. Helhedstænkning - til at sikre fælles retning og mål. 

Kommunen har desuden erfaring som sælgerkommune på botilbudsområdet. 

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

     A. At godkende den forslåede tidsplan 1 for proces. 

  1. At godkende den forslåede tidsplan 2 for proces  

     C. At komme med justeringsforslag til tidsplan for proces til administrationens videre                           tilrettelæggelse.

     

Vurdering

Administrationen vurderer, at den fremlagte proces med tidsplaner er realistiske i forhold udviklingen af politisk strategi og tidsperspektivet heri på baggrund af Socialudvalgets drøftelser på møde den 29. marts 2023 og den 31. maj 2023. 

Administrationen vurderer, at de foreslåede tidsplaner for proces med facilitering med ekstern konsulent vil kunne understøtte kerneelementerne i processen med udvikling af en politisk strategi. 

Administrationen vurderer, at det i den forbindelse vil være relevant at besøge et par kommuner for at få inspiration fra deres erfaringer med udvikling og arbejde med en politisk strategi på det specialiserede voksenområde. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifter i forbindelse med inspirationsbesøg og mødeforplejning m.v. afholdes af Socialudvalgets midler.  

Udgifter til ekstern konsulent afholdes indenfor rammerne af Handicap og Psykiatri.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Principbeslutning om organisering af Center for Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med handlemulighed C - model 3.

At 2: Godkendt med handlemulighed 1. 

At 3: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal træffe principbeslutning om model for organisering af Handicap og Psykiatri og nedlæggelse af virksomhedsbegrebet

 

Indstilling

 

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget træffer principbeslutning om model for organisering af Handicap og Psykiatri

2. at Socialudvalget træffer principbeslutning om, at virksomhedsbegrebet i Handicap og Psykiatri nedlægges.

3. at Socialudvalget træffer beslutning, om at sende den valgte model i høring i MED, Handicaprådet og Udsatterådet.   

 

Sagens indhold

 

På Socialudvalgets møde den 31. maj 2023 drøftede udvalget organisering af Handicap og Psykiatri på baggrund af konsulentfirmaet Implement consulting groups afrapportering om omkostningseffektiv drift af Handicap og Psykiatri.

Baggrund

Den nuværende organisering kan i overvejende grad føres tilbage til den model, der var gældende, da Slagelse Kommune overtog virksomhederne i forbindelse med nedlæggelse af amterne i 2007. I Implements analyse fremgik at der ikke er en tydelige opgavedeling mellem virksomhederne, at virksomhederne er meget selvstændige og der er en begrænset centeridentitet. Primærfokus for virksomhederne har været sælgerkommuneopgaven, hvor pladser skal sælges for at sikre fuld belægning, og ikke nødvendigvis til slagelseborgere.

Udfordringerne ved den nuværende organisering er, at den kan stå i vejen for den nødvendige omstilling af socialområdet (ned af indsatstrappen og indgangsbarriere), at den ikke ikke opfylder fremtidens (og nutidens) krav i forhold til eksempelvis ændringer i målgrupperne i forhold til færre borgere med udviklingshæmning og flere med differentierede behov. Samtidig oplever alle kommuner stigninger i udgifterne på det sociale område, og mange kommuner vil gerne reducere egne køb og priser, og derved etablere flere brede tilbud selv.

For at lykkes med omstillingen etableres der en centerledelse sammen med chefen for Handicap og psykiatri, som understøtter de tværgående strategiske sigte. I forlængelse heraf og for at styrke den samlede faglige udvikling og understøtte styringen af området vurderes det nødvendigt, at der etableres administration og udvikling på centerniveau. På nuværende tidspunkt har hver virksomhed administration og udviklingsenheder.

Organisationsændringen foreslås for at kunne styrke organisationen i forhold til løsning af kerneopgaven (kapacitetsudfordringer, komplekse målgrupper, behov for styring af udbud og efterspørgsel i forhold til slagelseborgere og omstillingen af socialområdet). Det skal bemærkes, at medarbejdere umiddelbart flytter med deres opgave. Virksomhedslederne vil også som udgangspunkt flytte med opgaven, men der kan være opgaveflytning alt efter hvilken model, der vælges.

Socialudvalget kan beslutte én af følgende modeller eller en kombination heraf:

Model 1

Organisationsmodellen er defineret ud fra målgrupperne, og skal sikre faglighed og kvalitet ind i omstillingerne, der særligt skal ske indenfor målgruppen på handicapområdet og indenfor målgruppen af sindslidende. Den skal også være med til at sikre flydende overgange for borgerne fra botilbud til aktivitets- og samværstilbud. Samtidig er modellen tænkt som en aktiv måde at sikre bevægelse ned af indsatstrappen og en indgangsbarriere, hvor borgerne hjælpes og rådgives uden nødvendigvis at komme ind på det specialiserede socialområde.

Der etableres i denne model seks centre og en indgang. De seks centre vil være:

Center for Rusmidler - indsatser i form behandling af borgere med misbrugsproblematikker - alkohol og stofbehandling (dvs. rusmiddelcentret fortsætter uændret i forhold til nuværende drift).

Center for Handicap - indsatser for voksne borgere indenfor målgruppen medfødt og erhvervet  fysisk og psykisk handicap og autisme. Centret vil indenfor målgruppen tilbyde døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, støtte til borgere i egen bolig, bofællesskaber og døgntilbud til børn samt aflastning til børn og voksne.

Center for Sindslidende - indsatser for målgruppen af voksne borgere indenfor psykiatriske diagnoser. Centeret vil tilbyde døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, bofællesskaber og støtte i eget hjem.

Center for Special beskæftigelse og uddannelse - indsatser for målgrupper, der kan have en beskyttet beskæftigelse, Klapjob, STU og specialundervisning for voksne.

Center for Myndighed -, der sagsbehandler og træffer afgørelser for voksne borgere med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse og for borgere med særlige sociale problemer.

Toften - indsatser for målgruppen af borgere med særlige sociale problemer (udsatte), og tilbyder forsorgshjem, social hjemmepleje, gadeplansindsats, midlertidige tilbud og døgntilbud.

Indgang - en serviceindgang til kommunen for voksne borgere på 30 år og derover med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, der fungerer som serviceindgang med rådgivning, kurser, civilsamfund, gruppebaserede afklaringsforløb, mestringskurser mv.

Fordele

Ulemper

Målgruppeorienteret tilgang til ned af indsatstrappen

Store forskelle på størrelsen af centrene

Entydigt målgruppefokus i forhold til indsatser

Et meget stort udfører handicapområde

Bred beskæftigelsesrettet og uddannelsesrettet indsats

Risiko for mangel på kritisk masse i forhold til personale på eksempelvis § 85

Entydighed i forhold til overgang fra barn til voksen og fra voksen til ældre

 

 

Model 2

Organisationsmodellen er defineret ud fra et driftsmæssigt synspunkt, hvor fagligheder tænkes ind i den indsats, der skal leveres til borgeren. Modellen kan være egnet i forhold til såvel omstillingsproces som kapacitetstilpasning indenfor handicap og sindslidende. I modellen er det således selve indsatsen og ikke målgruppen, der definerer centrene. Borgerne vil derved blive mødt med den faglighed der vedrører deres målgruppe, og som definerer selve indsatsen. Undtagelsen er på udsatteområdet, da Slagelse Kommune har en driftsoverenskomst med Toften på området. Modellen sikrer også indsatser ned af indsatstrappen og en indgangsbarriere. 

Der etableres i denne model syv centre og en indgang, som vil være:

- Center for længerevarende botilbud - Indsatser i form af længerevarende botilbud til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sindslidelse.

Center for midlertidige botilbud, bofællesskaber, og støtte i dagligdagen - Indsatser i form af midlertidige botilbud, bofællesskaber og støtte i egen bolig til borgere med fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne eller borgere med sindslidelse.

Center for beskæftigelsestilbud og dagtilbud - Indsatser i form af beskyttet beskæftigelse, KLAP job eller aktivitets- og samværstilbud til borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller sindslidelse. (dvs. VASAC fortsætter i uændret form i forhold til nuværende drift)

Center for specialundervisning og Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse - Indsatser med specialundervisning for voksne og særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse for unge. (dvs. CSU fortsætter uændret i forhold til nuværende drift).

Center for Rusmidler - indsatser i form behandling af borgere med misbrugsproblematikker - alkohol og stofbehandling (dvs. rusmiddelcentret fortsætter uændret i forhold til nuværende drift).

Center for Myndighed - sagsbehandler og træffer afgørelser for voksne borgere med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse og for borgere med særlige sociale problemer.

Toften - indsatser for målgruppen af borgere med særlige sociale problemer (udsatte), og tilbyder forsorgshjem, social hjemmepleje, gadeplansindsats, midlertidige tilbud og døgntilbud.

Indgang - en serviceindgang til kommunen for voksne borgere på 30 år og derover med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, der fungerer som serviceindgang med rådgivning, kurser, civilsamfund, gruppebaserede afklaringsforløb, mestringskurser mv. 

Fordele

Ulemper

Sammenhængende drift på døgnområdet

Manglende synergi på tværs af områderne

Entydigt fokus i forhold til indsatser

Manglende sammenhæng i overgange

Kritisk masse i personalesammenhæng på døgn, dag og § 85

 

 

Model 3

Organisationsmodellen tager udgangspunkt i en blanding af målgrupper og effektiv drift. Modellen har samme udgangspunkt som model 1 i forhold til målgruppen for handicapområdet, specialbeskæftigelse og uddannelse, men hvor målgruppen for sindslidelse og målgruppen for rusmidler lægges sammen i et center. Dette ud fra en tese om, at der kan være gode synergieffekter i forhold til omstillingen på sindslidende området. Modellen skal sikre faglighed og kvalitet ind i omstillingerne, der særligt skal ske indenfor målgruppen på handicapområdet og indenfor målgruppen af sindslidende. Den skal også være med til at sikre flydende overgange for borgerne fra botilbud til aktivitets- og samværstilbud. Samtidig er modellen tænkt som en aktiv måde at sikre bevægelse ned af indsatstrappen og en indgangsbarriere, hvor borgerne hjælpes og rådgives uden nødvendigvis at komme ind på det specialiserede socialområde.

Der etableres i denne model fem centre.

- Center for Handicap - indsatser for voksne borgere indenfor målgruppen medfødt og erhvervet fysisk og psykisk handicap og autisme. Centret vil indenfor målgruppen tilbyde døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, støtte til borgere i egen bolig, bofællesskaber og døgntilbud til børn samt aflastning til børn og voksne.

- Center for Special beskæftigelse og uddannelse - indsatser for målgrupper, der kan have en beskyttet beskæftigelse, Klapjob, STU og specialundervisning for voksne.

Center for rusmiddelbehandling og socialpsykiatri - Indsatser i form af behandling for stof og alkoholmisbrug, døgntilbud, midlertidige tilbud, aktivitets- og samværstilbud, bofællesskaber og støtte i eget hjem til borgere med sindslidelse.

Center for myndighed og indgangen -   en serviceindgang med modtagelse for voksne borgere på 30 år og derover med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, bestående af dels en serviceindgang med rådgivning, kurser, civilsamfunds samarbejde, gruppebaserede afklaringsforløb, mestringskurser mv. og dels en myndighed, der sagsbehandler og træffer afgørelser for voksne borgere med psykisk og fysisk funktionsnedsættelse og for borgere med særlige sociale problemer.

Toften - indsatser for målgruppen af borgere med særlige sociale problemer (udsatte), og tilbyder forsorgshjem, social hjemmepleje, gadeplansindsats, midlertidige tilbud og døgntilbud.

Fordele

Ulemper

Målrettet indsats for målgrupperne

Et stort handicap udfører område

Sikring af brede tilbud

Manglende kritisk masse på § 85

Synergieffekt mellem indgang og myndighed i forhold til borgerne

Få centerledere i en stor omstilling

 

Retligt grundlag

Kompetenceplanen i Slagelse Kommune vedrørende Socialudvalgets område.

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til organisationsmodellerne:

     A. at principgodkende model 1 og sende til høring i MED og rådene

     B. at principgodkende model 2 og sende til høring i MED og rådene

     C. at principgodkende model 3 og sende til høring i MED og rådene

     D. at principgodkende en kombination af modellerne og sende i høring i MED og rådene

     E. at bede administrationen om en ny sag med bud på organisationsmodel 

Socialudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til ændring af virksomhedsbegrebet.

1. At principgodkende nedlæggelse af virksomhedsbegrebet, og omdøbe virksomheder til centre og sende i høring i MED og rådene

2. At principgodkende nedlæggelse af virksomhedsbegrebet og bede administrationen arbejde videre med andet navn.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at alle tre organisationsmodeller vil bidrage til en omstilling af området, hvor kerneopgaven er den forskel vi skal skabe for og med borgerne, samtidig med at vi sikrer en omkostningseffektiv drift.

Fordele og ulemper ved hver organisationsmodel er beskrevet i indstillingen.

Administrationen vurdere, at centerbegrebet for de enkelte enheder er et dækkende begreb og en erstatning for virksomhedsbegrebet, der signalerer større sammenhæng på tværs af Handicap og psykiatri.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Medarbejderne forventes at flytte med deres nuværende opgave. Virksomhedslederne vil afhængig af valgte model enten flytte med opgaven eller tilbydes en anden opgave.

 

Tværgående konsekvenser

ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil på dialogmøde med Handicaprådet og Udsatterådet den 29. august 2023 drøfte modellerne til omorganisering på baggrund af oplæg fra administrationen. Socialudvalget får fremlagt sag til endelig beslutning om organisering af Handicap og Psykiatri på udvalgets møde i oktober. 

 

7. Socialudvalgets kommunikation (D)

Beslutning

At 1: Drøftet, med bemærkning om, at Socialudvalget ønsker at formulere et kodeks for kommunikation udover forretningsordenens § 8 på et kommende udvalgsmøde.   

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte, hvordan Socialudvalget ønsker at kommunikere eksternt og internt. 

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget drøfter, hvordan Socialudvalget ønsker at kommunikere eksternt og internt. 

 

Sagens indhold

Socialudvalget kan i drøftelsen tage udgangspunkt i den kommende proces med omstilling, omorganisering og ny politisk strategi, hvor det blandt andet skal drøftes, hvilken rolle Socialudvalget har i forhold til kommunikation herom - både eksternt og internt: 

  • Hvordan og hvornår kommunikerer Socialudvalget direkte til ledere, medarbejdere, borgere og pårørende, pressen og andre eksterne parter?

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

8. Social- og Boligstyrelsens taskforce på handicapområdet (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget beslutte at indgå i et samarbejde med taskforcen på voksenhandicapområdet udbudt af Social- og Boligstyrelsen.    

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Byrådet beslutter at indgå i samarbejde med taskforcen på voksenhandicapområdet. 

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune har den 29. marts 2023 modtaget henvendelse fra Social- og Boligstyrelsen om tilbud om samarbejde på handicapområdet gennem et taskforce-forløb. På den baggrund er der den 2. maj 2023 afholdt et dialogmøde mellem Handicap og Psykiatri og Social- og Boligstyrelsen. 

Taskforcen på handicapområdet er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen.

I alt 8 kommuner tilbydes et taskforce-forløb om et længerevarende analyse- og udviklingsforløb på voksenhandicapområdet med opstart i 2023. Såfremt en kommune takker nej til taskforce-forløbet orienteres Folketingets Social- og Indenrigsudvalg herom. 

Formålet med taskforcen er:

  • at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i deres sagsbehandling
  • at bidrage til en helhedsorienteret forståelse af kvalitet i kommunerne 
  • at fremme læring og kapacitetsopbygning i kommunerne

Taskforce-forløbet strækker sig over 2 år og indeholder: 

  • Et længere analyse- og udviklingsforløb
  • Korte formidlings- og læringsforløb
  • Temadage
  • Erfaringsopsamlingsredskab 

Social- og Boligstyrelsen og Ankestyrelsen har på baggrund af Danmarkskortet udvalgt voksenhandicapområdet i Slagelse Kommune for at styrke alle elementer i sagsbehandlingen, som skal støtte kommunen i at nedbringe antallet af sager, som der klages over til Ankestyrelsen.

Der har været et lignende taskforce-forløb i Børn- og Unge i perioden 2020-2022, som har bevirket et stort kvalitetsløft i sagsbehandlingen gennem en systematisk tilgang.

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte at deltage i taskforce-forløbet.

  2. Beslutte ikke at deltage i taskforce-forløbet.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at Slagelse Kommune med fordel kan indgå i taskforce samarbejdet, da det fremadrettet vil kunne styrke kvaliteten i sagsbehandlingen på det specialiserede voksenområde. 

Administrationen vurderer, at de ressourcer, som skal anvendes på deltagelse i taskforce-forløbet vil kunne betyde forlængelse af sagsbehandlingstider og vil have betydning for, om målet for de budgetterede besparelser igennem revisitationer kan indfries. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Slagelse Kommunes finansiering er inden for den eksisterende ramme via allerede ansat personale.

Der vil i taskforce-forløbet løbende være et ressource-træk i forhold til myndighedsrådgivernes deltagelse i temadage, myndighedsleders deltagelse og projektmedarbejders deltagelse i den fulde proces med overdragelse og belysning af de sager, Ankestyrelsen ønsker at analysere og generere læring ud fra.  Samt ressourcer til den efterfølgende implementering af erfaringsredskaber.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

9. Samarbejdsaftale om projekt - Sæt det frivillige potentiale fri (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med handlemulighed A. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte at indgå samarbejdsaftale om projektet - ''Sæt det frivillige potentiale fri'' under forudsætning af Velux Fondens godkendelse.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter at indgå i samarbejdsaftale om projekt- ''Sæt det frivillige potentiale fri'' under forudsætning af Velux-Fondens godkendelse. 

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune er inviteret med som projektkommune i et projekt, der ansøges hos Velux Fonden. Projektet forelægges til politisk beslutning allerede nu, da projektet er afhængig af tilkendegivelse fra kommunen om at ville indgå i samarbejdet, såfremt Velux Fonden støtter projektet. Samarbejdsaftalen vedlægges som bilag 1.

Velux Fonden beslutter, om de vil godkende projektet i november/december 2023.  

Projektets formål er at inspirere og hjælpe kommuner og frivilligcentre med at anvende tre succesfulde og velafprøvede metoder, som er med til at åbne frivillighedsområdet for mennesker med handicap. Metoderne er udviklet i projektet Nye veje til frivillige fællesskaber for mennesker med handicap med midler fra Velux Fonden i perioden 2019 til 2022 og går på tværs af kommune, sociale tilbud og det lokale civilsamfund. Der er tre frivilligmetoder, som indeholder en række værdifulde aktiviteter:

  • Miljørunder – de frivillige med handicap er en del af en mindre gruppe, som samler skrald i lokalområder
  • Event-frivillighed - de frivillige med handicap deltager i byens store som små events og kulturelle begivenheder
  • Foreningsfrivillighed – de frivillige med handicap er i par eller individuelt med til at løse en konkret opgave, som det frivillige fællesskab i foreningerne har brug for, bliver løst

Den lokale afprøvning af frivilligaktiviteterne sker i tæt samarbejde mellem kommunen og det lokale Frivilligcenter over en periode på 18 måneder med projektstart 1. april 2024 til oktober 2025. Hele projektet kører med 3 klynger med i alt 9 kommuner og 9 frivilligcentre over 36 måneder.

Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse vil indgå i et klyngeudviklingsforløb sammen med to andre kommuner og deres frivilligcenter.  Igennem projektet opbygges en model og en værktøjskasse til at udbrede frivilligaktiviteterne lokalt, samt på sigt for andre kommuner og frivilligcentre i Danmark.

Udbytte af projektet er: 

  • At finde nye indgange til frivillige fællesskaber for en sårbar og udsat målgruppe.
  • At engagere en målgruppe, der ofte er en overset ressource i civilsamfundet, i de lokale frivillige fællesskaber, der bidrager til, at mennesker med handicap oplever at få nye kompetencer, sociale færdigheder og at være en del af et lokalt fællesskab.
  • At få inspiration og redskaber til at arbejde med mangfoldighed i foreningslivet og frivillige fællesskaber.

Tidsramme:

Projektet er planlagt til at løbe fra januar 2024 til 1. juli 2027. Kommune og Frivilligcenter i kommunen deltager i projektet i 1,5 år med opstart 1. april 2024, hvis projektet bliver en realitet.

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten 

 

Handlemuligheder

Socialudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte at godkende samarbejdsaftalen og indgå i projektet, hvis Velux Fonden godkender projektet. 

B. Beslutte ikke at godkende samarbejdsaftalen, og ikke indgå i projektet.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at projektet er relevant at deltage i for Slagelse Kommune, og vil undersøge mulighederne for at invitere Sundhed og Ældre samt Kultur og Fritid med i projektet. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Som projektkommune forventes det, at der allokeres en projektleder i kommunen og en projektleder i det lokale Frivilligcenter på minimum 15 timer ugentlig hvert sted, hvoraf 7,5 af timerne søges finansieret af Velux Fonden, og de resterende 7,5 timer er egenfinansieret i de 18 måneder, projektet kører lokalt. 

Slagelse Kommunes finansiering er inden for den eksisterende ramme via allerede ansat personale.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Socialudvalget vil blive orienteret, hvis Velux Fonden støtter projektet. 

10. Input til høringssvar til Sundhedsaftale 2024-2027 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget.

Beslutningstema

Socialudvalget kan give input til høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland.

Indstilling

Konstitueret chef for Sundhed og Ældre indstiller,

1. at Socialudvalget giver input til høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027.

Sagens indhold

Udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 for Region Sjælland (bilag 1) er sendt i offentlig høring, og det er Sundhedsudvalget der har kompetence til at afgive høringssvar. Høringsfristen for Slagelse Kommune er den 17. august 2023.

Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Sjælland har ud fra indledende drøftelser og input fra de fire sundhedsklynger i Region Sjælland og Patientinddragelsesudvalget besluttet at basere ny sundhedsaftale for 2024–2027 på en revision af Sundhedsaftale 2019-2023. En revision af aftalen indbefatter at videreføre vision, målsætninger og nuværende målgrupper. Dette med en prioritering af særligt fokus på børn og unges trivselsudfordringer og på tværgående indsatser, herunder lighed i sundhed, digitalisering og forebyggelse.

Sundhedsaftalen har været i høring i henholdsvis Handicaprådet den 26. juni 2023 og Ældrerådet den 28. juni 2023. Høringssvarene fremgår af bilag 2 og bilag 3.

Administrationens bidrag og forslag til Sundhedsudvalgets høringssvar til udkast til Sundhedsaftale 2024-2027 (bilag 4) drøftes i Sundhedsudvalget mandag den 7. august 2023 og er præsenteret til input og yderligere kvalificering i Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget.

Sundhedsudvalget vil på baggrund af input fra Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget og Socialudvalget til høringssvaret, beslutte endelig høringssvar senest den 16. august og fremsende det til Region Sjælland.

 
Baggrund og formål

Ifølge sundhedslovens § 205 skal der i hver valgperiode indgås en sundhedsaftale mellem Regionsrådet og de enkelte kommunalbestyrelser i regionen. I sundhedsloven og bekendtgørelsen om sundhedsklynger fra 2022 er ligeledes fastlagt rammer for Sundhedssamarbejdsudvalgets og sundhedsklyngernes rolle i forhold til sundhedsaftalen. Sundhedsaftalen er en politisk aftale og udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner, regioner og almen praksis.

Formålet med sundhedsaftalen er at bidrage til sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, kommuner og praktiserende læger. Målet er, at den enkelte borger tilbydes en indsats af høj og ensartet kvalitet, uanset antallet af kontakter eller karakteren af den indsats, der er behov for.

Sundhedsaftalens vision, målgrupper og målpunkter

Sundhedssamarbejdsudvalgets vision for Sundhedsaftale 2024-2027 er i lighed med den nuværende sundhedsaftale ”Fælles med borgeren om bedre sundhed”. Ambitionen er fortsat, at vi sammen med borgeren benytter kommunale og regionale ressourcer bedst muligt til at opnå bedre sundhed.

Sundhedssamarbejdsudvalget har vurderet, at der fortsat er grundlag for at arbejde videre med de fire nuværende målgrupper for sundhedsaftalen:

  1. Børn og unge med trivselsudfordringer
  2. Sårbare ældre
  3. Borgere med kroniske og langvarige forløb
  4. Voksne med psykisk sygdom.

Sundhedssamarbejdsudvalget ønsker i denne sammenhæng, at børn og unge med trivselsudfordringer prioriteres og får et særligt fokus. Derudover er det intentionen fra Sundhedssamarbejdsudvalget, at der i den kommende sundhedsaftale arbejdes videre med de fælles kommunale og regionale mål fra den nuværende sundhedsaftale:

  1. Fælles om borgerens livsudfordringer
  2. Tryghed og mestring i eget hjem
  3. Effektiv forebyggelse – sunde borgere
  4. Mental sundhed og psykisk trivsel.

For hvert mål er der målepunkter for at kunne monitorere arbejdet med sundhedsaftalen og fastholde fokus og retning for implementeringen af sundhedsaftalen.

Aftalen beskriver desuden principper for samarbejdet med henblik på fortsat at udvikle kvaliteten og skabe sammenhæng og fremme en langsigtet og planlagt opgaveoverdragelse og tydelig arbejdsdeling mellem kommuner og region:

  1. Fælles ansvar ved sektorovergange
  2. Planlagt opgaveflytning
  3. Opgaverne løses på det lavest mulige omkostningsniveau
  4. Fælles kvalitets- og udviklingsdagsorden
  5. Fælles digitaliseringsdagsorden.

Tidsplan og videre proces

Alle høringssvar indgår i det videre arbejde med sundhedsaftalen, som vil gælde fra 1. januar 2024. Sundhedssamarbejdsudvalget drøfter på sit møde den 25. september 2023 de indkomne høringssvar. Derefter sendes sundhedsaftalen til godkendelse i de 17 kommunalbestyrelser og Regionsrådet. Sundhedsaftalen 2024-2027 skal sendes til endelig godkendelse i Sundhedsstyrelsen senest d. 1. januar 2024.

Sundhedssamarbejdsudvalget vil desuden invitere relevante kommunale politikere m.fl. til et stormøde den 1. november 2023 om sundhedsaftalen og det fælles arbejde med at implementere aftalen. Sundhedsudvalget er forhåndsbooket til at deltage til stormødet.

Handlemuligheder

 Socialudvalget kan give input til høringssvaret.

 

Vurdering

Administrationens vurdering, som også indgår i høringssvaret, er:

Administrationen vurderer, at en videreførelse af fokusområder fra nuværende sundhedsaftale til den kommende sundhedsaftale er hensigtsmæssigt, hvor der er et særligt fokus på børn og unge med trivselsudfordringer. Desuden vurderes det positivt, at der er sammenhæng mellem sundhedsaftalens mål og de udfordringer, som også kan identificeres i sundhedsprofilen for Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer at sundhedsaftalen er et godt udgangspunkt for tværsektorielt samarbejde af høj kvalitet, hvor borgerne er centrale i samarbejdet om at løse eller afhjælpe deres problemstillinger. I de tilfælde, hvor værkstøjkassen og forløbsprogrammer ikke er beskrivende for sammenhænge, samarbejde og ansvar, vurderer administrationen, at sundhedsaftalen med fordel kan indeholde konkrete forslag til, hvordan praksisnære forhold afklares mellem sektorerne.

Desuden kan det med fordel præciseres, at der bør være fokus på at arbejde med kendskab og udbredelse af sundhedsaftalen og værktøjskassen på tværs af sektorer. Dette for at eliminere uhensigtsmæssige arbejdsgange, men derimod medvirke til at skabe sammenhængende og trygge forløb for borgerne.

Administrationen vurderer, at det kan være relevant at tilføje, at arbejdet med visioner, målsætninger og indsatser for de beskrevne målgrupper adresseres og iværksættes via involvering af sundhedsklyngerne. Ligeledes kan der i sundhedsaftalen indsættes en illustration, der beskriver strukturen i sundhedsklyngesamarbejdet. Dette for at sikre gennemsigtighed og konkretisering af formålet med sundhedsklyngesamarbejdet.

Administrationen vurderer, at udvikling af snitflader mellem IT-løsninger skal indgå sundhedsaftalen. IT-løsninger, der anvendes på tværs af sektorer, skal fra start af have udviklet integration (snitflade) til de respektive sektorers dokumentationsværktøjer på området. Dette for at begrænse forekomsten af dobbeltdokumentation.

Administrationen vurderer, at der kan forekomme misforståelser, når sundhedsaftalen anvender begrebet det nære sundhedsvæsen, og det samtidig er et virksomhedsområde i Region Sjælland.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Den endelige Sundhedsaftale 2024-2027 skal godkendes i Byrådet efter endt høringsperiode. Dette på baggrund af indstilling Sundhedsudvalget.

 

11. Høring af opdateret integrationspolitik 2023 (D)

Beslutning

At 1: Drøftet med bemærkning om, at det også er relevant at nævne socialt udsatte og mennesker med handicap. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan drøfte forslag til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar.

 

Indstilling

Chefen for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration indstiller,

  1. at Socialudvalget drøfter forslaget til en opdateret integrationspolitik 2023 for Slagelse Kommune, med henblik på afgivelse af høringssvar

 

Sagens indhold

Erhvervs-, Beskæftigelse-, og Uddannelsesudvalget har på møde den 1. juni 2023 besluttet at sende vedlagte forslag til en opdateret integrationspolitik for Slagelse Kommune til høring i relevante fagudvalg, råd og nævn, samt hos eksterne samarbejdspartnere. Frist for modtagelse af høringssvar er den 15. august 2023.

Den nuværende integrationspolitik fra 2013 har fungeret hensigtsmæssigt og været rammesættende for integrationsarbejdet i ti år. Det blev derfor besluttet at opdatere politikken, frem for at udarbejde en helt ny politik. Med opdateringen forenkles integrationspolitikken med henblik på at tilbyde et tidssvarende og visionært sigte for kommunens tværfaglige integrationsindsats, der taler op imod de justerede, statslige rammer.

Arbejdet med at opdatere integrationspolitikken er forankret i Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration (ARI), som i foråret 2023 har afholdt workshops med deltagere fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Handicap og Psykiatri, Børn og Unge, samt Sundhed og Ældre. Politikken har været i administrativ høring hos de relevante kommunale centerchefer og er i processen drøftet på flere udvalgsmøder i EBU. Endvidere har politikken været i pre-høring hos henholdsvis Sundhedsudvalget, og Kultur, Fritid og Turismeudvalget. 

 

Væsentligste opdateringer
Slagelse Kommunes Integrationspolitik 2023 er ændret på 5 væsentlige områder i forhold til den nuværende politik (2013-2016):

  1. Udvidet visionsgrundlag
    Den overordnede vision er foldet ud, så den omfavner alle aspekter af borgerens liv, og samtidig bibeholde budskabet fra den nuværende politik om aktiv deltagelse.

  2. Forenklet men relevant politik 
    Enkel i forhold til antallet af og detaljegraden i målsætningerne, og relevant fordi det er målsætninger som vurderes at have en konkret effekt på integrationsmuligheder, samt afledte og positive effekter ind i øvrige aspekter af borgerens liv. 

  3. Opdeling med de tematiserede fokusområder
    Politikken bibeholder fem tematiserede fokusområder, dog med en lidt anden opdeling, som lægger sig mere op ad, hvordan forvaltningerne i praksis arbejder sammen på tværs. 

    Fokusområderne er:
    • Fællesskaber, Kultur og Fritid
    • Beskæftigelse og Uddannelse
    • Bolig
    • Familie og Børn
    • Sundhed og Trivsel

    Fokusområderne indeholder fortsat individuelle målsætninger, som er opdateret i forhold til 2013 politikken. Nogle er sammenskrevet, så vi opnår en mere enkel politik, andre er tilrettet i forhold til, hvorledes integrationsområdet har udviklet sig.

  4. Tre overordnede målsætninger for hele kommunen
    I den nuværende politik er der formuleret målsætninger for de enkelte fokusområder. For yderligere at styrke det tværfaglige fokus og den helhedsorienterede integrationsindsats formulerer den opdaterede politik nogle overordnede målsætninger, der gælder for hele kommunen og på tværs af fokusområderne.

  5. Statistik og øjebliks-data er taget ud
    Integrationsområdet er et stærkt lovreguleret område, som løbende ændrer sig. Statistik og data, som viser et øjebliksbillede, er taget ud, så vi fremtidssikrer politikken og dens relevans.

 

Implementering og opfølgning
Der er fra politisk og administrationens side opmærksomhed på, at politikken kommer ud og leve, og bidrager til at understøtte dialog og samarbejdet med relevante borgere, civilsamfundet og netværksorganisationer. 

Når politikken er endeligt godkendt af Slagelse Kommunes Byråd, bliver den publiceret på kommunens hjemmeside, og skal drøftes på personale- og ERFA møder med medarbejdere på tværs i kommunen der arbejder med integration, med fokus på implementering i praksis. Politikken vil også være rammesættende for samarbejdsmøder med de eksterne samarbejdspartnere og civilsamfund og forvaltningerne imellem, hvor den sammen med høringssvarene vil danne grundlag for yderligere dialog og understøttelse af målsætningerne i politikken.

Erhvervs-, Beskæftigelses-, og Uddannelsesudvalget er ligeledes ved at drøfte muligheden for etableringen af et integrationsudvalg, som skal understøtte implementeringen af integrationspolitikken samt sikre relevans og opfølgning.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at integrationspolitikken repræsenterer et godt afsæt for den nuværende og fremtidige retning for det samlede integrationsområde i Slagelse Kommune. Et afsæt, der bygger videre på den hidtidige politik, men samtidig opdaterer og fremtidssikrer politikken. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

12. Årsrapportering magtanvendelser 2022 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget orienteres om udviklingen i antallet af magtanvendelser i 2022 overfor voksne og overfor børn og unge.

Årsrapportering om magtanvendelser 2022 forelægges ligeledes til orientering i Handicaprådet.

 

Indstilling

Chefen for Handicap og Psykiatri og Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget tager årsrapportering til orientering.


Sagens indhold

Socialudvalget orienteres årligt om udviklingen i magtanvendelser på det specialiserede voksenområde og det specialiserede børne- unge område.

Magtanvendelse er altid et indgreb i selvbestemmelsesretten og må kun benyttes overfor voksne borgere med betydelige og varig nedsat funktionsevne i situationer, hvor der er fare for personskade eller materiel skade, eller for at varetage omsorg, sikkerhed eller værdighed (bilag1). Regelsættet er til for, at borgers retssikkerhed ikke krænkes, hvorfor magtanvendelser altid skal være mindst indgribende. 

Magtanvendelser kan være akutte, hvor personalet kan gribe ind med kortvarig fastholdelse i forhold til at forhindre personskade eller alvorlig tingsskade. Hvis der anvendes fastholdelse uden, at der er fare for personskade eller alvorlig tingsskade, vurderes magtanvendelsen som ikke tilladt. Det er også muligt i særlige situationer at give tilladelse til at anvende forhåndsgodkendt magt i form af eksempelvis haspning af vinduer hos en borger, der udsætter sig selv for at lide stor personskade ved at springe ud af vinduet fra 1. sal. 

Magtanvendelser er derfor en del af den kommunale omsorgspligt overfor borgere med betydelig og varig nedsat funktionsevne. 

På børneområdet må personale, der arbejder med den pædagogiske praksis på opholdssteder eller døgninstitutioner for børn tillige anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børns selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg (bilag 2).

I 2022 har der været en stigning af antallet af magtanvendelser på voksenområdet, og et fald i antallet af magtanvendelser på børne- og ungeområdet.

Voksenområdet

Der ses en stigning i antallet af magtanvendelser på voksenområdet i 2022, hvor der er 47 magtanvendelser mere end året før. Ligeledes ses en stigning på 6 ikke tilladte magtanvendelser. 

Udvikling i antallet af akutte magtanvendelser for borgere på Slagelse Kommunes virksomheder samt for kommunens borgere på private eller udenbys tilbud.

 År 2020 2021 2022 
 Antal 39 27  74 
 Heraf ikke tilladte

De ikke tilladte magtanvendelser fordeler sig med 3 magtanvendelser på 2 borgere på private eller udenbys tilbud, og 5 magtanvendelser på 4 borgere boende på ACV.  1 magtanvendelse er vurderet som ikke tilladt på 1 borger i aflastningsophold.

Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder og på private eller udenbys tilbud:

Tilbud/År2020 2021 2022 
 ACV17 19 62 
 SPS11 
 CPUS
 VASAC 
 Private/udenbys tilbud 12 

På voksenområdet er der særligt en stigning på antal af magtanvendelser på ACV samt på private eller udenbys tilbud.

Der har ikke været akutte magtanvendelser på Specialcenter Slagelse (SPS) og Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) eller VASAC i 2022.

ACV

Magtanvendelserne fordeler sig således, at 1 borger har haft 29 magtanvendelser. De 33 øvrige magtanvendelser fordeler sig på 9 borgere.

Der arbejdes fokuseret på nedbringelse af magtanvendelser og udvikling af pædagogisk tilgange. 

Der arbejdes med VISO forløb, hvor forløbene skal kompetenceudvikle personalet i forhold til pædagogiske tilgange, som skal forebygge magtanvendelser. 

Der er endvidere et tæt samarbejde med Socialtilsyn Øst omkring nedbringelse af magtanvendelser både generelt og i de konkrete tilfælde.

Konkret er status, at der opleves et fald i antallet af magtanvendelser primo 2023. 

Udenbys og private tilbud

De 12 magtanvendelser fordeler sig på 4 borgere med henholdsvis 6 magtanvendelser på 1 borger, 4 magtanvendelser på 1 borger og 2 borgere har hver en magtanvendelse.

Center for Handicap og Psykiatris håndtering af magtanvendelser

Center for Handicap og Psykiatri har ansvar for gennem det personrettede tilsyn at sikre, at borgeren får den rette pædagogiske hjælp, og overvejer altid, om borgeren bor på et matchende tilbud. 

Herudover følges udviklingen af magtanvendelser ved at inddrage magtanvendelserne i ledelsestilsyn minimum 2 gange årligt.

 

Forhåndsgodkendte magtanvendelser

År 2021 2022 
 Antal forhåndsgodkendte magtanvendelser 

I 2022 er der truffet afgørelse om tilladelse til forhåndsgodkendte magtanvendelser for 5 borgere. Disse godkendelser fordeler sig således; 2 epilepsialarmer, 2 sensorer/faldalarmer, 3 haspning af vinduer.

 

Det specialiserede børn- og ungeområde (anbringelsesområdet) 

Antallet af indrapporterede magtanvendelser for anbragte børn i Slagelse Kommune er faldet  i 2022, hvor der er 32 færre magtanvendelser end året før. Samtidig ses der en stigning på ikke tilladte magtanvendelser fra 4 til 6 i samme periode.

Udvikling i antallet af magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud.

 År 2020 2021 2022 
 Antal  9199 67 
 Heraf ikke tilladte 11 

Faldet i antallet af magtanvendelser skyldes blandt andet, at Børn og Unge følger op på de  anbringelsessteder, hvor der tidligere har været et højere antal magtanvendelser.

Fra anbringelsesstedernes side har været afholdt kurser i konflikthåndtering med henblik på helt at undgå eller nedbringe antallet af magtanvendelser.

En del af de indberettede magtanvendelser omhandler få børn. Alle magtanvendelser indgår i det personrettede tilsyn og det er en fast del af proceduren at indberettede magtanvendelser, skal give anledning til en vurdering af, om barnet er i det rette døgnbehandlingstilbud. Det skal bemærkes, at en del af magtanvendelserne dækker over rumundersøgelser i forbindelse med, at der er mistanke om, at en ung har euforiserende stoffer på værelset eller gemt i tøjet. Disse hændelser skal indberettes som magtanvendelser, men der anvendes ikke fysisk magt i forbindelse med en rumundersøgelse.

Antallet af magtanvendelser er samlet faldet, men som beskrevet i ovenstående ses der en mindre stigning af ikke tilladte magtanvendelser. Antallet af ikke-tilladte magtanvendelser er sket på enkelte anbringelsessteder.

Når der har været ikke-tilladte magtanvendelser, tager Afdeling Børn og Familie kontakt til anbringelsesstedet med henblik på iværksættelse af tiltag for at undgå lignende episoder fremadrettet.

Fordeling af akutte magtanvendelser på Slagelse Kommunes virksomheder samt på private eller udenbys tilbud

 Tilbud/År 2020 2021 2022 
 ACV 36 34 25 
 SPS 1113 
 Klostermarken 
 Private/udenbys tilbud54 64 28 

Der ses en stigning af antallet af magtanvendelse på kommunens eget tilbud under Specialcenter Slagelse (SPS). Stigningen i brugen af magtanvendelser på SPS vedrører 1 barn, hvor der i perioden januar til marts 2022 blev foretaget 13 magtanvendelser.

 

Retligt grundlag

Lov om social service kapitel 24 om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne.

Bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger overfor voksne og modtage-pligt i boformer efter lov om social service. Af § 15 fremgår, at kommunalbestyrelsen årligt forelægges udvikling i anvendelse af magt og andre indgreb i den personlige frihed.

Bekendtgørelse af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge fastsætter rammer for plejefamilier og personales adgang til som led i varetagelsen af den daglige omsorg at anvende magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten.  

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Voksenområdet

Administrationen vurderer, at der er iværksat relevante initiativer og pædagogiske indsatser som skal medvirke til at forebygge og undgå magtanvendelser, herunder VISO forløb. Et kontinuerligt fokus på systematisk læring og kompetenceudvikling i organisationen skal fortsætte så magtanvendelserne bliver minimeret.

Det personrettede tilsyn er styrket ved at lade magtanvendelserne være en del af ledelsestilsynet minimum 2 gange årligt for at vurdere match med botilbud i forhold til borgerens behov. 

Børn-og ungeområdet   

Det er administrationens vurdering, at faldet i antallet af indberettede magtanvendelser i 2022 skyldes et styrket samarbejde mellem Afdeling Børn og Familie og de enkelte tilbud, således der systematisk arbejdes med at forebygge og nedbringe brugen af magt i døgntilbuddene.

Det vurderes endvidere, at der fortsat er behov for målrettet fokus på at forebygge og nedbringe andelen af magtanvendelser – dette ud fra et samlet hensyn til barnet og den unge, da magtanvendelse kan være et voldsomt indgreb. Der vil ligeledes være fokus på systematisk kompetenceudvikling og opfølgning, således det pædagogiske personale har de bedste forudsætninger for at støtte barnet og den unge og undgå, at situationer udvikler sig i en sådan grad, at en magtanvendelse vurderes nødvendig.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

13. Projekt vedrørende nedbringelse af sygefravær (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

Kompetence

Seniorudvalget og Socialudvalget

 

Beslutningstema

Seniorudvalget og Socialudvalget orienteres om, at fagcentrene Sundhed og Ældre og Handicap og Psykiatri begge har fået puljemidler fra "Pulje til nedbringelse af sygefravær på offentlige arbejdspladsers pulje" under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

 

Indstilling

Konstitueret Chef for Sundhed og Ældre og Chefen for Handicap og Psykiatri indstiller,

1. at Socialudvalget og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

 

Sagens indhold

Fagcentrene Sundhed og Ældre og Handicap og Psykiatri har begge søgt og fået tilsagn om puljemidler fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) til et 2 årigt projekt til nedbringelse af sygefravær. Fagcentrene har fået tilsagn svarende til ansøgte midler på i alt kr. 4.880.346, hvor af Sundhed og Ældre modtager kr. 2.490.020 og Handicap og Psykiatri kr. 2.390.326.

Tilskuddene skal anvendes i perioden fra den 1. juni 2023 til den 31. maj 2025. 

Puljen hos STAR har til formål at bidrage til og understøtte, at udvalgte offentlige arbejdspladser fortsat arbejder målrettet og systematisk med at nedbringe sygefraværet. Puljemidlerne skal sikre, at der sker en videreudvikling af den sygefraværsindsats fagcentrene allerede har i dag samt forebygge nedslidning generelt.

Udmøntningen af puljen sker med udgangspunkt i en indsatsmodel. Indsatsmodellen rammesætter en sammenhængende indsats, der skal understøtte nedbringelsen af sygefraværet, som modtager midler fra puljen. Modellen omfatter både det faglige indhold i en sygefraværsindsats samt organisatoriske og ledelsesmæssige forhold. I bilag 1 findes beskrivelse af indsatsmodellen og de fem kerneelementer Sygemelding, Forebyggelse, Sygefraværskoordination, Organisering og Data overordnet.

Slagelse Kommune valgte at udarbejde to ansøgninger til puljen, en fra Sundhed og Ældre og en fra Handicap og Psykiatri. Dette på baggrund af at de to centre på én og samme tid har den samme organisatoriske kontekst, de samme centrale redskaber til deres rådighed – og samtidig forskellige lokale rammebetingelser med delvis forskellige medarbejdergrupper, forskellige strukturer og grad af centralisering /decentralisering og ikke mindst forskellige kulturer, som betyder, at de står med hver deres sygefraværsudfordringer. I bilag 2 og 3 findes kort beskrivelse af hvordan de respektive fagcentres projekter arbejder med indsatsmodellen og de fem kerneelementer.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Administrationen vurderer, at idet begge fagcentre har fået positivt tilsagn på deres ansøgning, opnår Slagelse Kommune en unik mulighed for sammen at undersøge, hvor det giver mening at arbejde sammen og koordineret om en model, der måske egner sig til at brede ud til hele kommunen.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Begge projekters bevilling indgår i budgetopfølgning 2 hos de respektive fagcentre. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Sagens forløb

08-08-2023 Seniorudvalget
Beslutning ikke frigivet

14. Om opstart af udviklings- og forskningsprojekt på børne- og ungeområdet (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om opstart af udviklings- og forskningsprojekt på børne- og ungeområdet.

 

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller,

1. at Socialudvalget, Børne- og Ungeudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Børn og Unge går i gang med et 3-årigt udviklings- og forskningsprojekt, "Børnene og de unge er ikke problemet - de viser problemet". Projektet starter op i oktober og det overordnede formål er at sikre reel tidlig og forebyggende indsatser og dermed nedbringe andelen af udsatte børn og unge i Slagelse Kommune. Færre børn og unge skal opleve at være i mistrivsel, og det skal ske ved at arbejde med et nyt vidensbaseret mindset ud fra viden om risiko- og beskyttelsesfaktorer.

Andelen af udsatte børn og unge, herunder også børn og unge anbragt uden for hjemmet, har været konstant i mange årtier - og der ses tilmed nye målgrupper i mistrivsel. Ambitionerne er at omlægge tilgangen på børne- og ungeområdet, således der sikres reel forebyggelse og effekt af de iværksatte indsatser i barnets miljøer og hverdagsliv. Udviklings- og forskningsprojektet forventes at have en målrettet effekt for udsatte børn og unge i Slagelse Kommune, samt at påvirke den nationale dagsorden og retning på området.

I udviklings- og forskningsprojektet vil der blive arbejdet med tre parallelle spor:

  • Kompetenceudvikling - udvikling og gennemførsel af tre nye diplommoduler målrettet fagprofessionelle på børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune. Modulerne skal understøtte et fælles børnesyn, mindset og vidensgrundlag til brug for en mere systemisk, forebyggende og helhedsorienteret praksis. Modulerne tager afsæt i nyeste viden og forskning på området samt den faglighed og de praksiserfaringer som er i organisationen. Modulerne udvikles og gennemføres (forventeligt) i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon samt førende forskere på området.
  • Udvikling af nyt måleparameter med afsæt i intentionerne i Barnets Lov, herunder fokus på barnets perspektiv samt hurtigere og mere effektive indsatser. Intentionen er at gå fra at måle på proceskrav i lovgivningen (tidsfrister mv) til at måle på effekten af indsatsen for barnet og familien. Forventninger er at måleredskabet kan anvendes af Slagelse Kommune, Ankestyrelsen og øvrige kommuner i den videre understøttelse og implementering af Barnets lov. Ankestyrelsen har tilkendegivet at de ønsker at indgå i et samarbejde med Slagelse Kommune.
  • Sideløbende aktionsforskning og effektmåling af omlægningen. Der vil blive udarbejdet konkrete målsætninger med afsæt i Slagelse Kommunes udfordringsbillede på området, samt ud fra viden om hvad der skaber risiko- og beskyttelse i barnets opvækst. Forskning og effektmåling i projektperioden vil forventeligt ske i et partnerskab med Absalon og Ankestyrelsen.

Målgrupper

Målgruppen for hvem der ønskes at skabe en forandring, er børn og unge i Slagelse Kommune. Det vil sige, de børn og unge vi møder i Slagelse Kommune i vores dagtilbud, skoler og vores indsatser på det specialiserede børne- og ungeområde.

Den primære målgruppe for udviklings- og forskningsprojektet er fagpersoner ansat i Børn og Unge samt afgrænsede og relevante medarbejdere og ledere i Skole og dagtilbud og Kultur og Fritid i Slagelse Kommune. På den måde kan vi få hele børne- og ungeområdet repræsenteret, og nå ud til alle børn og unge i Slagelse Kommune.

Projektets tidsplan:

Opstartsperiode

Okt. 2023 – mar. 2024

Kompetenceudviklings- og afprøvningsperiode

Apr. 2024 - jul. 2026

Vidensforankring og evalueringsperiode

Aug. 2026 – dec. 2026

Opstartsperiode

Okt. 2023 – mar. 2024

Kompetenceudviklings- og afprøvningsperiode

Apr. 2024 - jul. 2026

Vidensforankring og evalueringsperiode

Aug. 2026 – dec. 2026

 

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at udviklings- og forskningsprojektet vil bidrage positivt til et nyt vidensbaseret mindset, fælles børnesyn og understøtte at færre børn og unge oplever at være i mistrivsel.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Projektet forankres under chef for Børne- og ungeområdet i Slagelse Kommune, som derved vil have det overordnede ansvar for både fremdrift, implementering og økonomi.

Børn og unge arbejder på flere spor med henblik på finansiering, herunder ekstern finansiering via fonde. Der forventes en hel eller delvis finansiering via centerets konto 6. Udviklingsprojektet er derfor ikke afhængig af eksterne fondsmidler.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Udvalgene vil løbende blive orienteret om udviklings- og forskningsprojektets fremdrift. 

 

15. Ankestyrelsens børnesagsbarometer 2023 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering med bemærkning om, at det er Socialudvalget, der har kompetencen hvorfor sagen ikke skal videre til Byrådet, som det ellers fremgår af sagsfremstillingen. 

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

På vegne af Social, Bolig- og Ældreministeriet undersøger Ankestyrelsen årligt Kommunernes sagsbehandling på området for udsatte børn og unge i Børnesagsbarometret. Børnesagsbarometret 2023 er netop udgivet i juli.

Indstilling

Chefen for Børn og Unge indstiller:

1. at Socialudvalget tager orienteringen til orientering. 

Sagens indhold

Børnesagsbarometret er en undersøgelse udarbejdet af Ankestyrelsen som baserer sig på ca. 750 sager hvert år. Resultaterne i rapporten giver et generelt billede af den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen, og kan som udgangspunkt generaliseres til alle sager om anbringelse og familiebehandling i landets kommuner.

Børnesagsbarometret belyser alene den juridiske kvalitet i sagsbehandlingen på det udsatte børn & ungeområde, og ikke den socialfaglige kvalitet. Hvert år deltager 37 kommuner i undersøgelsen, og hver kommune er derfor en del af undersøgelsen hvert tredje år. Undersøgelsen centrerer sig omkring inddragelse, faglig udredning, valg af indsats og opfølgning. Derudover har Børnesagsbarometret også set på kommunens håndtering af underretninger.

Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at sagerne som indgår i Børnesagsbarometret er udtrukket i foråret 2022, og afspejler sagsbehandlingen et år tilbage. 

For at vise udviklingen i Slagelse Kommune er der i bilaget lavet en opstilling af data på landsplan i sammenligning med Slagelse Kommunes tal fra Børnesagsbarometret fra henholdsvis 2020 og 2023. 

Af interessante nedslagspunkter fra rapporterne kan nævnes:

  • At Slagelse ligger en lille smule under landsgennemsnittet ift. at få afsluttet de børnefaglige undersøgelser indenfor 4-måneders fristen. 
  • At Slagelse ligger en lille smule over landsgennemsnittet ift. inddragelse og samtale med barnet. 
  • Ift. valg af indsats er Slagelse en smule under landsgennemsnittet når det kommer til at udarbejde en handleplan omhandlende den aktuelle foranstaltning, mens Slagelse ligger over gennemsnittet når det drejer sig om at angive hvilken indsats, der er nødvendig for at opnå formålet
  • Ift. opfølgning ligger Slagelse et stykke under landsgennemsnittet, men der har dog været en mærkbar forbedring de seneste år.  

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

Vurdering

På nogle sagsbehandlingsprocesser ligger Slagelse Kommune en smule over landsgennemsnittet, mens det på andre ligger en smule under. Samlet set ligger Slagelse Kommune på niveau med landsgennemsnittet på langt de fleste parametre, hvilket fremgår af bilaget.

Afdeling Børn og Familie har det seneste år arbejdet målrettet på at styrke kvaliteten og lovmedholdeligheden ift. inddragelse, faglig udredning, valg af indsats og opfølgning, og derfor vil tallene i dag være bedre end hvad bilaget viser på langt de fleste parametre. En indikation på den positive udvikling på området kan ses i antallet af Børnefaglige undersøgelser, der er uafsluttet efter den lovpligtige 4-måneders frist. Medio 2020 havde Afdeling Børn og Familie 190 overskredne børnefaglige undersøgelser. I juli 2023 er antallet mere end halveret, og udgør i dag 92.

Afdelingen igangsætter som en del af flere tiltag i efteråret 2023 et nyt ledelsestilsyn, hvor både kvaliteten og lovmedholdeligheden i sagsbehandlingen synliggøres, til brug for løbende læring og forbedringer på området.

Det er naturligvis problematisk, når loven ikke overholdes og borgernes retssikkerhed dermed ikke sikres. I afd. Børn og familie er der et målrettet fokus på at styrke både kvaliteten og nedbringe sagsbehandlingstiderne inden for de ressourcer og rammer som er givet, således børn, unge og familier sikres den rette hjælp hurtigt. Der er derfor fortsat behov for en målrettet, tværfaglig og helhedsorienteret indsatsats, såfremt andelen af udsatte børn og unge skal nedbringes i Slagelse Kommune.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

16. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering. 

 

 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformanden
  2. Orientering fra udvalgets medlemmer
  3. Orientering fra administrationen

 

 

Orientering fra administrationen

Administrationen orienterer om status på Rosenkildevej 87-89. 

Administrationen orienterer om status på de 8 skæve boliger på Holbækvej.

17. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenspunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
    behandlet på kommende møder.

 

 

 

18. Kommunikation (B)

Beslutning

At 1: Socialudvalget besluttede at udsende en pressemeddelelse omkring varmestue i Korsør, behandlet som punkt 4 på dagsordenen. 

Kompetence

Socialudvalget 

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked indstiller,

1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                          kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

 

 

19. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Socialudvalget

 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender referatet.