8. Aktivitetsbestemt medfinansiering (O)
8. Aktivitetsbestemt medfinansiering (O)
Sagsnr.: 330-2016-66430 Dok.nr.: 330-2018-46055 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Beslutningstema
Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget har ønsket en orientering om Aktivitetsbestemt
Medfinansiering.
Denne sagsfremstilling indeholder
en introduktion til området samt et overordnet økonomisk overblik samt en
beskrivelse af, hvilke ”mekanismer” der gælder på
området. Derudover en beskrivelse af, hvilken indflydelse kommunen har på
området samt hvordan Slagelse Kommune har arbejdet med dette.
Baggrund
Kommunal medfinansiering
Den kommunale medfinansiering blev indført som en integreret del af
kommunalreformen i 2007. Formålet var, at give kommunerne incitamenter til at
gøre en ekstra forebyggelsesindsats - samt en effektiv træning og pleje - for
derigennem at reducere borgernes kontakt til sygehusvæsenet og ydelser i
praksissektoren. Et andet formål var, at få kommuner og regioner til sammen at
udtænke nye løsninger og derved skabe mere sammenhængende patientforløb.
Kommunen er medfinansierende for
behandling af kommunens borgere på sygehuse og i praksissektoren:
· Somatiske indlæggelser
· Somatiske ambulante behandlinger
· Psykiatriske indlæggelser
· Psykiatriske ambulante behandlinger
· Praksissektorens ydelser.
Kommunens medfinansiering er
overordnet set afhængig af, hvor mange borgere der behandles. Der er imidlertid
en række faktorer, som har indflydelse på den kommunale medfinansiering, disse
gennemgås nedenfor:
1. Aktiviteten
er den faktor, der påvirker udviklingen i den kommunale medfinansiering
mest. Aktiviteten er antallet af sundhedsydelser der udføres på sygehusene og i
praksissektoren (privatpraktiserende læger, speciallæger m.fl.). Disse vægtes
med tyngden, udtrykt ved DRG-taksten.
2. DRG-taksten er udtryk for taksten på den enkelte
sundhedsydelse, denne fastsættes årligt. Den kommunale medfinansiering beregnes
som en %-vis andel af DRG-taksten på den enkelte sundhedsydelse.
3. Takstloftet er udtryk for, hvor meget den enkelte kommune
maksimalt skal betale (medfinansiere) for en sundhedsydelse. Takstloftet
P/L-fremskrives årligt.
4. Takstloftseffekten beskriver, udviklingen i den kommunale medfinansiering
og påvirkes alene af en ændring i sammensætningen af aktiviteter (udførte
sundhedsydelser) fra år til år. Årsagen er, at der eksisterer loft for den
enkelte sundhedsydelse.
5. DRG-taksteffekten dækker over, at der kan ske forskydninger i
taksterne. Eksempelvis skete der forskydninger i DRG-taksterne fra 2016 til
2017, hvorefter de stationære patienter fra 2017 blev relativt dyrere end de
ambulante patienter.
6. Gråzonetakster, er de takster, hvor sygehuset får den samme
takst uanset om patienten behandles ambulant eller stationært. Gråzonetaksterne
er indført for at give sygehusene incitament til, at behandle ambulant i stedet
for stationært. Takstloftet på gråzonetakster for den kommunale medfinansiering
er meget højere end for almindelige ambulante besøg. (Takstloftet for
almindeligt ambulant besøg var i 2017 1.487 kr. – mens takstloftet for
gråzonetakster i 2017 var på 15.078 kr.!).
Kommunal finansiering
Kommunerne betaler fuld takst for kommunens
borgere der er færdigbehandlet på sygehuset, som er klar til udskrivning, men
hvor kommunen skal have et tilbud klar til borgeren inden udskrivning.
Derudover betaler kommunen fuldt ud for somatiske patienter på hospice og
specialiseret ambulant genoptræning.
Ny model fra 2017/2018
Hovedændringerne i den nye model er:
a) Aldersdifferentieret
medfinansiering (træder i kraft pr. 1. januar 2018):
Når
medfinansieringen differentieres på alder, er det hensigten, at det i højere grad
- end den hidtidige model - kan give kommunerne incitament til at forebygge
indlæggelser. I den nye model betaler kommunerne mest for de aldersgrupper,
hvor kommunerne antages at have de bedste muligheder for at forebygge antallet
af indlæggelser. Modsat betaler kommunerne mindst for de grupper, som de har
mindre kontakt med. I bilag 1 ses takster.
Konkret er taksterne
fremadrettet opdelt således:
· 0-2-årige (næst dyreste)
· 3-64-årige (billigste)
· 65-79-årige (næst dyreste)
· 80+ årige (dyreste)
b) Én
opkrævning af medfinansiering pr. indlæggelse (trådte i kraft pr. 1. januar
2017):
Kommunen skal kun betale,
når patienten flyttes fra én region til en anden samt når patienten endeligt udskrives.
c) Et reduceret regionalt incitament til øget aktivitet (trådte i
kraft pr. 1. januar 2017):
I
den nye model er der indført to lofter:
Der
er et indtægtsloft for hver region. Regionernes indtægtsloft sænkes samlet
set, for at sikre, at regionerne på landsplan opnår den maksimale
medfinansiering fra kommunerne. Sænkningen gør, at regionerne når indtægtsloftet
tidligere end hidtil, samtidig med at man forventer, at det vil reducere
sygehusenes incitamentet til, at holde aktiviteten oppe.
Sænkningen
af indtægtsloftet medfører dog ikke, at kommunerne betaler mindre i
medfinansiering. Merbetalingen - udover regionens indtægtsloft - tilfalder
staten.
Et udgiftsloft for kommunerne under ét i hver region.
Det
kommunale udgiftsloft betyder, at kommunerne skal betale det fastsatte beløb, uanset
om loftet nås eller ej. Dette hænger sammen med ønsket om budgetsikkerhed til
regionerne, i forhold til indtægter fra den kommunale medfinansiering. Der kan således
ske både positiv og negativ efterregulering af kommunernes medfinansiering
d) En mere målrettet tilbagebetaling til kommunerne (er trådt i
kraft pr. 1. januar 2017)
Regionerne kan kun have
en indtægt - fra den kommunale medfinansiering - der svarer til loftet. Penge afregnet
over loftet, tilfalder staten og tilbagebetales til kommunerne. Tilbagebetalingen
ske til de kommuner, der ligger i den region, hvor overskridelsen har fundet sted.
Tilbagebetalingen er dermed mere målrettet end hidtidige model.
e) Kommunal finansieringen af færdigbehandlingsdage (er trådt i
kraft pr. 1. januar 2017)
Formålet er, at sikre at kommunerne har et incitament til, at hjemtage
borgerne, når behandlingen på sygehuset er færdig. (I den hidtidige model var
taksen den samme, uanset hvor længe borgeren lå færdigbehandlet på sygehuset).
I den nye model justeres betalingen, således at det bliver dyrere for
kommunen fra den 3. dag borgeren ligger færdigbehandlet. Der skal fremover
betales til både regionen og staten pr. døgn borgeren ligger færdigbehandlet på
sygehuset. Den statslige takst hæves fra dag 3 og
frem, når borgeren er færdigbehandlet.
I den nye model tilbagebetales taksten der er betalt til staten, til
kommunerne – dette for at give kommunerne yderligere incitament.
Tilbagebetalingen sker til kommunerne indenfor den
enkelte region efter indbyggertal i kommunerne.
Retligt
grundlag
Økonomiaftalerne mellem Regeringen og KL samt
kommunalreformen i 2007.
Handlemuligheder
Udfordringen i
forhold den kommunale medfinansiering er, at kommunernes ikke har direkte
indflydelse på udgifterne. Den kommunale medfinansiering dækker hele
sygehusvæsenet, hvoraf kommunerne har kun indflydelse på en lille del af
området. Det skyldes, at langt størstedelen af sygehusenes aktivitet er akut
behandling, som ikke kan forebygges og dermed ikke kan påvirkes af kommunen.
Kommunerne har dog mulighed for, at påvirke udgifterne/ medfinansieringen
indirekte via bl.a. forebyggelse, hvilket først ses over en årrække.
KL anbefaler,
at kommunerne går i dialog med sygehus og region. Nedbringelse af antallet af
færdigbehandlede dage forudsætter samarbejde mellem sygehus og kommuner, herunder
at kommuner modtager rettidig og fyldestgørende informationer i forbindelse med
udskrivning.
Center for Sundhed og Ældre har siden 2016 arbejdet
målrettet og effektorienteret indsats med fokus på, at ældre borgere ikke skal
opleve den belastning det er, at komme ind og ud af sygehuset. Gennem en
langsigtet indsats er det målet, at forebygge unødvendige indlæggelser samt
genindlæggelser. Samtidig skabes sammenhængskraft og øget kvalitet i det nære
sundhedsvæsen. Der henvises til separat sagspunkt på denne dagsorden
omhandlende ”Indlæggelsesprofil og tværsektorielt samarbejde”.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Sundheds- og Forebyggelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 6. februar 2018:
Fraværende:
Søren Lund Hansen (O)
Orienteringen taget til efterretning.