10. Status på sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet samt gendrøftelse af serviceniveauet på området (O)
10. Status på sagsbehandlingstider på Hjælpemiddelområdet samt
gendrøftelse af serviceniveauet på området (O)
Sagsnr.: 330-2017-15362 Dok.nr.: 330-2017-180850 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget får en status på hjælpemiddelområdets
ansøgninger/sagsbehandlingstider samt en evaluering af tidsfristerne.
Baggrund
Hjælpemiddelområdet har igennem de seneste år været under et
stadigt stigende pres for at kunne fastholde serviceniveauet og de politisk
fastsatte sagsbehandlingsfrister som følge af, at antallet af ansøgninger til
området er steget år for år i perioden 2007 – 2015.
En stadig større andel af ansøgningerne bliver akut
sagsbehandlet og afgjort, hvorfor området især har været udfordret på at kunne
overholde den fastsatte sagsbehandlingstid på ventelistesagerne ”øvrige
ansøgninger”, hvor sagsbehandlingsfristen for afgørelse er fastsat til 65
hverdage. Ventelistesagerne er ansøgninger, der ikke er akutte eller som kræver
længere sagsbehandlingstid.
Afledt af situationen besluttede Udvalget på mødet i maj
2016 at opnormere hjælpemiddelområdet med 2 sagsbehandlende terapeuter samt 0,5
medarbejder til afledt drift. De nye medarbejdere blev ansat primo august 2016,
hvor den første tid gik med instruktion og oplæring i nye systemer og
arbejdsgange.
Udvalget fik efterfølgende på
mødet den 5. oktober 2016 en status på hjælpemiddelområdet om, at der pr.
ultimo september ’16 var 80 ansøgninger, der havde overskredet
sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage og Udvalget godkendte en Tids- og
Handleplan for nedbringelse af sagerne, således at den fastsatte
sagsbehandlingsfrist på området vil kunne overholdes.
Tids- og Handleplan forelagt og
godkendt d. 5. oktober 2016:
Periode | Status primo sept. 2016 | Tilgang af ”nye” ansøgninger, der vil overskride fristen
65 hverdage i perioden | Sagsbehandling og antal afgjorte ansøgninger i perioden | Resultat / effekt | Ny status Ansøgninger med sagsbehandlingstid på mere end 65
hverdage. |
12.9. – 1.11. | 80 ans. | 40 ansøgninger | 50 ansøgninger | -10 ansøgninger | 70 ansøgninger pr. 1.11.16 |
1.11. – 1.12. | | 40 ansøgninger | 60 ansøgninger | -20 ansøgninger | 50 ansøgninger pr. 1.12.16 |
1.12. – 1.1.17 | | 20 ansøgninger | 45 ansøgninger | -25 ansøgninger | 33 ansøgninger pr. 1.1.17 |
1.1.17 – 1.2. | | 10 ansøgninger | 60 ansøgninger | +40 ansøgninger | 0 ansøgninger pr. 1.2.17 |
Aktuel status pr. 1. marts
2017:
Hjælpemiddelområdet har siden
medio september 2016 fokuseret indsatsen på området ved etablering af team med
7 medarbejdere, der behandler ”øvrige ansøgninger” (ventelistesager).
Tids- og Handleplanen er fulgt
og har holdt frem til januar 2016. Fra 1. februar ’17 er der ansat en vikar,
således at teamet er fuldt normerede med 7 medarbejdere.
Mængden af ansøgninger med
overskredet sagsbehandlingstid er faktuelt nedbragt til:
Pr. 1.11.16: 70 ansøgninger
sv.t. tids- og handleplanen
Pr. 1.12.16: 36 ansøgninger
Pr. 22.12.16: 31 ansøgninger
(op til jule- og nytårsferie)
Pr. 1.1.17: 60 ansøgninger
(efter jule- og nytårsferie)
Pr. 1.2.17: 23 ansøgninger
Pr. 9.2.17: 17 ansøgninger
(før vinterferie i uge 7)
Pr. 20.2.17: 22 ansøgninger
(efter vinterferie i uge 7)
Pr. 1.3.17 15 ansøgninger
Pr. 1.4.17 0 ansøgninger
Der indkommer gennemsnitlig
60-70 nye ansøgninger hver måned på området.
Udviklingen i antallet af
ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet):
Indkomne ansøgninger | År 2014 | År 2015 | År 2016 |
Genbrugshjælpemidler | 8.501 | 8.847 | 9.008 |
Heraf ansøgninger (sager på
venteliste) | 664 | 755 | 703 |
Som det fremgår ovenfor modtog
hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) i 2016, i alt 7950, heraf var 703
ansøgninger med sagsbehandlingstid på 65 hverdage.
Pr. ultimo februar 2017 verserer
der 270 ansøgninger med en sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage.
”Talegenkendelse” – nyt
IT-arbejdsredskab
Terapeuternes nye arbejdsredskab
– IT-systemet ”Talegenkendelse” påbegyndte sin implementering i området i
oktober 2016. Terapeuterne har således over en periode i efteråret trænet for
at indøve nye arbejdsgange. Hvor de tidligere var vant til at skrive i alle
dele af sagsbehandlingen, bruger terapeuterne nu deres stemmer. I praksis
indebærer det, at hhv. journaler, afgørelser, mails etc. indtales til skærm. Da
arbejdsredskabet ikke kender eller genkender alle ord; såsom f.eks. særlige
navne/efternavne og fagudtryk, arbejder terapeuterne med at opbygge og løbende
udvide systemets ordbog, således at den indtalte sagsbehandling bliver omsat i
fejlfri tekst på skærmen. Terapeuterne har taget det nye system til sig og
anvender det. Terapeuterne oplever, at arbejdsredskabet giver en mere smidig og
effektiv arbejdstilrettelæggelse. I modsætning til tidligere bliver eksempelvis
telefonopkald fra borgere eller samarbejdspartnere nu journaliseret i
umiddelbar forlængelse af opkaldet/samtalen.
Retligt
grundlag
Lov om social service §§ 112-116
Vurdering
Administrationen vurderer, at mængden af ”øvrige
ansøgninger” (ventelistesager) med overskredet sagsbehandlingstid på 65
hverdage vil være bragt i 0 sager med udgangen marts 2017.
Opnormeringen med 2 terapeuter samt det etablerede tiltag
med 7 medarbejdere i teamorganisering på området betyder, at ventelisten
nedbringes gradvis og effektivt, således at den fastsatte sagsbehandlingstid på
65 hverdage, kan overholdes.
Det næste mål for de kommende måneder er at nedbringe
mængden af sager yderligere, således at et stigende antal ansøgninger bliver
sagsbehandlet og afgjort indenfor de 65 hverdage. Realiseres dette mål
vil området ikke i samme grad som nu kunne påvirkes af perioder med feriefravær
o.lign., når der er nedsat bemanding på opgaven/området, men det vil i disse
perioder stadig være muligt at overholde sagsbehandlingsfristen på de 65
hverdage.
Det er derfor administrationens vurdering, at
sagsbehandlingsfristen på de 65 hverdage indtil videre skal fastholdes.
Udvalget får en ny orientering om status på
Hjælpemiddelområdet på mødet i juni 2017.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
2.
at Udvalget orienteres om status på Hjælpemiddelområdet i juni 2017.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 8. marts 2017:
Fraværende:
Jens Jørgensen (V), Kurt Rasmussen (A)
Udvalget ønsker at genoptage sagen, hvor de forskellige
kategorier og de tilknyttede ekspeditionstider tilføjes sagsfremstillingen.
Herunder ønsker udvalget en gendrøftelse af serviceniveauet på området. Dette
særligt set i forbindelse med områdets økonomiske udfordringer.
Administrativ bemærkning til
mødet 5. april 2017
Udvalget besluttede på mødet den 8. marts at genoptage sagen,
hvor de forskellige kategorier og tilknyttede ekspeditionstider tilføjes
sagsfremstillingen. Herunder ønsker udvalget en gendrøftelse af serviceniveauet
på området. Dette særligt set i forbindelse med områdets økonomiske
udfordringer.
Sagsbehandlingsfrister på Hjælpemiddelområdet -
Genbrugshjælpemidler:
Akutte ansøgninger – sagsbehandlingstid 2 hverdage
Hjælpemidler, der skal sikre borgeren eller hjemmehjælperen
en nødvendig og sikkerhedsmæssig forsvarlig pleje. F.eks. plejesenge, lifte,
trykaflastende madrasser, bækkestole m.m.
Ekspeditionssager – sagsbehandlingstid 10 hverdage
Hjælpemidler, der kompenserer for manglende eller nedsat
funktionsevne, f.eks. sengeklodser, toiletforhøjer, badebænk.
Ansøgninger om rollatorer – sagsbehandlingstid 20
hverdage
Rollatorer, der kræver særlig tilpasning.
Øvrige hjælpemiddelsager – sagsbehandlingstid 65 hverdage
(ventelistesager)
Sager, der ikke er akutte eller kræver længere
sagsbehandlingstid; f.eks. udskiftning af kørestole, el-kørestole, el-scootere,
trehjulet cykler, arbejdsstol, kugledyner, særlig boligindretning; eksempelvis
opsætning af greb, dør- og eller lågeåbner, elektrisk hæve-sænkebord til køkken
m.m. Derudover borgere, der ansøger om en terapeutisk helhedsvurdering i
hjemmet med det formål at afdække et evt. hjælpemiddelbehov.
Gældende for alle ansøgninger er, at de vurderes og
sagsbehandles ud fra en konkret individuel vurdering i forhold til den
væsentlige funktionsnedsættelse – og om der er særlige forhold, der skal tages
hensyn til. Således kan og vil en venteliste-ansøgning også ændre status til at
blive sagsbehandlet akut; såfremt borgerens funktionsniveau/behov pludselig
ændres væsentligt.
Baggrund:
Sundheds- og Omsorgsudvalget vedtog på dets møde den 25. maj
2011 de nuværende sagsbehandlingsfrister, der trådte i kraft 1. juni 2011.
Sundheds- og Seniorudvalget besluttede på mødet den 3. maj
2016 at fastholde serviceniveauet / sagsbehandlingsfristerne på
hjælpemiddelområdet. Udvalget besluttede samtidig, at tilføre
Hjælpemiddelområdet personaleressourcer ved opnormering 2,5 stilling omsat i 2
sagsbehandlende terapeuter samt 0,5 medarbejder til afledt drift (håndtering af
ekspeditionssager, reparationssager og hjemkaldelser m.m.); hvilket er en
forudsætning for, at den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage
på ”øvrige ansøgninger” kan overholdes.
De nye medarbejdere blev ansat primo august 2016, hvor den
første tid gik med instruktion og oplæring i nye systemer og arbejdsgange.
Hjælpemiddelområdet har siden
medio september 2016 fokuseret indsatsen på området ved etablering af team med
7 medarbejdere, der behandler ”øvrige ansøgninger” (ventelistesager).
Udvalget fik på mødet den 5.
oktober 2016 en status på hjælpemiddelområdet om, at der pr. ultimo september
’16 var 80 ansøgninger, der havde overskredet sagsbehandlingsfristen på de 65
hverdage og Udvalget godkendte en Tids- og Handleplan for nedbringelse af
sagerne, således at den fastsatte sagsbehandlingsfrist på området vil kunne
overholdes.
Status pr. 17. marts 2017 er, at alle de resterende sager
med overskredet sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage nu er sagsbehandlet og
afgjort. Sagsbehandlingstiden på denne kategori af ansøgninger forventes
fremover overholdt.
Handlemulighed:
Størstedelen af ansøgningerne sv.t. ca. 91,2 % bliver akut
eller med en kort sagsbehandlingstid behandlet og afgjort; herunder bl.a. APV
hjælpemidler (plejesenge, lifte, bækkenstole m.m.), som skal bevilges/leveres
som en forudsætning for, at hjemmeplejen kan varetage opgaver med plejekrævende
borgere i hjemmene.
Det er administrationens vurdering, at serviceniveauet og de
fastsatte sagsbehandlingsfrister på disse områder ikke kan ændres.
Udvalget kan gendrøfte
serviceniveauet ”øvrige ansøgninger”, der har en fastsat sagsbehandlingsfrist
på 65 hverdage. Dette set i lyset af områdets økonomiske udfordringer.
Udvalget kan således vurdere,
hvorvidt den gældende sagsbehandlingsfrist på 65 hverdage for ”øvrige
ansøgninger” skal fastholdes eller ændres.
Det drejer sig om de sager/ansøgninger, der ikke er akutte
eller som kræver længere sagsbehandlingstid; f.eks. udskiftning af kørestole,
el-kørestole, el-scootere, trehjulet cykler, arbejdsstol, kugledyner, særlig
boligindretning; eksempelvis opsætning af greb, fjernelse af dørtrin, dør- og
eller lågeåbner, elektrisk hæve-sænkebord til køkken m.m. Derudover borgere,
der ansøger om en terapeutisk helhedsvurdering i hjemmet med det formål at
afdække et evt. hjælpemiddelbehov.
Der er følgende muligheder:
1. Sagsbehandlingsfristen
på 65 hverdage for ”øvrige sager” fastholdes. (sv.t. max. 13 uger). Nuværende
personalenormering fastholdes.
2. Sagsbehandlingsfristen
for ”øvrige sager” ændres til 100 hverdage (sv.t. max. 20 uger). Nuværende
personalenormering reduceres med 1 sagsbehandlende terapeut, hvilket vil
udmønte en helårsbesparelse fra 2018 sv.t. 0,5 mio. kr. årligt ved reduktion af
områdets løn- og personalebudget. I 2017 vil reduktionen beløbe sig anslået
0,125 mio. kr.
En
ændring af sagsbehandlingsfristen til 100 hverdage vil derudover give en mindre
midlertidig besparelse på driftsbudgettet som følge af, at udgiften på de
bevilgede hjælpemidler; primært kørestole og særlige boligindretninger vil
forskydes/udsættes med 35 hverdage sv.t. 7 uger. En forlængelse af
sagsbehandlingstiden vil indebære, at betalingen for bevilgede hjælpemidler
derved også rykkes 7 uger frem og derved giver en midlertidig besparelse anslået
kr. 150.000,- på områdets driftsbudget.
Vurdering:
Der er på hjælpemiddelområdet udarbejdet en 2-årig handleplan
med initiativer og tiltag, der er iværksat for at bringe områdets driftsbudget
i balance senest med udgangen af 2018.
Der henvises til dagsordenssag ”Regnskab 2016 –
regnskabsbemærkninger og handleplaner”, hvor hjælpemiddelområdets handleplan
fremgår af bilag.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget tager orienteringen til efterretning
2.
at Udvalget gendrøfter serviceniveauet
3.
at Udvalget orienteres om status på sagsbehandlingstider på
Hjælpemiddelområdet i juni 2017
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 5. april 2017:
Fraværende:
Jens Jørgensen (V)
I forbindelse med at administrationen fremlægger sag på
hjælpemiddelsområdet i maj, ønsker udvalget, at administrationen medtager en
vurdering af muligheder og konsekvens ved at fastholde nuværende niveau eller
reducere ventetiderne. Udvalget ønsker også tydeliggjort, hvad der reelt skal
til, for at sagsbehandlingstiden halveres.
Udvalget ønsker tydeliggjort antal sager pr. medarbejder
(2014, 2015 og 2016) og årsagerne til fortsat opnormering på området.
Endeligt ønsker udvalget tydeliggjort, hvilken konsekvens,
evt. ændring i sagsbehandlingstiden vil have for handleplanen.