Kompetence
Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget kan beslutte at indføre Røgfri arbejdstid og de gældende retningslinjer herfor.
Indstilling
Sundheds- og
Ældrechefen indstiller,
1.
at Økonomiudvalget
beslutter at indføre Røgfri arbejdstid.
2. at Økonomiudvalget godkender retningslinjerne for Røgfri arbejdstid, som beskrevet i "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2).
Sagens
indhold
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 15. juni 2022, at sende principperne for Røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen. Dette på opfordring fra Sundhedsudvalget, som drøftede principper, forskellige modeller og proces for indførelse af Røgfri arbejdstid på udvalgsmødet den 30. maj 2022.
Baggrund for at indføre Røgfri arbejdstid
Rygning er den enkeltstående faktor, som har størst negativ indflydelse på danskernes helbred. Hvert år dør cirka 13.000 danskere på grund af rygning. Hertil kommer at rygning øger risikoen for en lang række sygdomme som eksempelvis hjertekarsygdomme, Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL) og kræft. Rygning er ligeledes den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed.
Tal fra Sundhedsprofilen 2021 viser, at 17,4 % af borgerne i Slagelse Kommune ryger dagligt. I følge Region Sjælland ønsker cirka 73 % af dagligrygerne, at holde op med at ryge.
Langt størstedelen af alle kommuner (69 ud af 98) har på nuværende tidspunkt indført Røgfri arbejdstid og flere er på vej. Erfaringerne viser, at Røgfri arbejdstid kan bidrage til at skabe et bedre arbejdsmiljø, forebygge rygestart og støtte dem, som ønsker at stoppe med at ryge.
Formålet med at indføre Røgfri arbejdstid er at forebygge rygestart og støtte de daglige rygere, som ønsker at stoppe med at ryge. Røgfri arbejdstid skal regulere at brugen af tobaksprodukter kun foregår udenfor arbejdstiden og ikke i kommunale bygninger eller på kommunale matrikler.
Røgfri arbejdstid skal også bidrage til at skabe et sundere arbejdsmiljø og styrke medarbejdernes status som gode rollemodeller for borgerne. Undersøgelser viser at en medarbejder der ryger, i gennemsnit har otte sygedage mere end en medarbejder der ikke ryger (Røgfri fremtid, 2018).
Opbakning til Røgfri arbejdstid i MED-organisationen
Principperne for Røgfri arbejdstid har i perioden fra den 25. august 2022 til den 30. september 2022 været i høring i MED-organisationen. Der er modtaget i alt 49 høringssvar (se bilag 1).
Af de indkomne høringssvar fordeler tilkendegivelserne sig som følger:
Tilkendegivelse | Antal MED-udvalg |
Ønsker Røgfri arbejdstid | 40 |
Ønsker ikke Røgfri arbejdstid | 4 |
Har hverken tilkendegivet ja eller nej | 5 |
Af de 40 MED-udvalg, som ønsker indførsel af Røgfri arbejdstid, har seks MED-udvalg ønsket Røgfri arbejdstid uden undtagelser, 32 MED-udvalg har ønsket med undtagelser og to MED-udvalg har ikke tilkendegivet om de ønsker med eller uden undtagelser, dog at de bakker op om principperne for Røgfri arbejdstid.
Tilkendegivelser ift. Røgfri arbejdstid med undtagelser
Af bilag 1 fremgår det at 80 % af MED-udvalgene ønsker Røgfri arbejdstid med undtagelser. Blandt høringssvarene er der overvejende opbakning til følgende undtagelser:
- Røgfri arbejdstid gælder ikke ved deltagelse i konferencer, temadage mm., som afholdes udenfor Slagelse Kommunes lokaler/matrikler. Ved disse lejligheder opfordres til Røgfri arbejdstid.
- Røgfri arbejdstid gælder ikke ved hjemmearbejde. Ved hjemmearbejde opfordres til Røgfri arbejdstid.
- Det skal være muligt at lave lokale aftaler med medarbejdere på døgnvagt samt ved weekend- eller ugeophold med overnatning mm.
Blandt høringssvarene er der ikke
entydighed omkring følgende:
- Om Røgfri arbejdstid kun skal omfatte tobaksprodukter, der udleder røg eller om det skal omfatte ”alle tobaksrelaterede produkter dvs. alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler fx snus, tyggetobak, e-cigaretter, nikotinposer m.fl.”
- Om det skal være muligt at flekse ud for at ryge eller ej.
Af flere høringssvar fremgår det yderligere at der, såfremt der indføres Røgfri arbejdstid, ønskes ensartethed i implementeringen af
tiltaget, for at skabe størst mulig forståelse og gennemsigtighed for medarbejderne.
Ligeledes opfordres der i flere høringssvar til, at der tilbydes rygestophold til de medarbejdere der
ønsker at stoppe med at ryge eller benytte andre tobaks- og nikotinprodukter såsom e-cigaretter, snus eller tyggetobak.
Retningslinjer for Røgfri arbejdstid
Med afsæt i de indkomne høringssvar, personalejuridiske forhold og en sundhedsmæssig vurdering, har administrationen udarbejdet et forslag til retningslinjer for Røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune. Forslaget fremgår af bilag 2.
Retningslinjerne for Røgfri arbejdstid adresserer blandt andet, hvad der menes med Røgfri arbejdstid, hvilke tobaks- og nikotinprodukter der er omfattet af Røgfri arbejdstid, hvem Røgfri arbejdstid er gældende for, hvor og hvornår Røgfri arbejdstid er gældende, samt hvilke undtagelser der er for Røgfri arbejdstid. Retningslinjerne adresserer også de steder, hvor lov om Røgfrie miljøer angiver særlige forhold.
Hvis retningslinjerne for Røgfri arbejdstid godkendes, vil administrationen igangsætte en forberedende fase frem mod implementeringsdatoen den 1. august 2023. I den forberedende fase orienteres alle ledere, MED-udvalg og medarbejdere blandt andet om retningslinjerne for Røgfri arbejdstid.
Administrationen vil ligeledes udarbejde en vejledning til, hvordan kommunen, som arbejdsplads, bedst understøtter røgfrie miljøer både ude og inde.
Sagens videre forløb
Hvis Økonomiudvalget indfører Røgfri arbejdstid, orienteres Økonomiudvalget løbende om, hvordan det går med implementeringen af Røgfri arbejdstid.
Retligt
grundlag
Lov om
røgfrie miljøer, Lov nr. 581 af 26. marts 2021: Definerer rammerne for at beskytte mod passiv rygning indendørs på arbejdspladser og i det offentlige rum. Loven indeholder dog undtagelser som omfatter dagplejehjem, omsorgs- og plejesektoren samt værtshuse. Loven indebærer også Røgfri skoletid.
Lov om
elektroniske cigaretetter m.v., Lov nr. 426 af 18. maj 2016: Definerer rammerne for at beskytte mod e-røg indendørs på skoler, i daginstitutioner og i offentlig transport.
Personalepolitisk retningslinje om
rygning (Slagelse Kommunes personalepolitik): Definerer de nuværende retningslinjer om rygning og brug af E-cigaretter på Slagelse Kommunes arbejdspladser.
MED-aftalen: Forud for beslutning om indførelse af røgfri arbejdstid, skal
MED-organisationen have mulighed for at komme med bemærkninger jævnfør MED-aftalen.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget
har følgende handlemuligheder:
A. At beslutte at indføre Røgfri arbejdstid.
B. Ikke at indføre Røgfri arbejdstid.
Hvis Økonomiudvalget beslutter at indføre Røgfri arbejdstid, har Økonomiudvalget følgende handlemuligheder:
A. Godkende "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2).
B. Ikke godkende "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2). Hvis Økonomiudvalget vælger denne handlemulighed, skal Økonomiudvalget tilkendegive, hvilke retningslinjer der skal gælde for Røgfri arbejdstid.
Vurdering
Det er administrationens vurdering at Røgfri arbejdstid vil bidrage til at opfylde målene på tobaksområdet i Sundhedspolitikken og bidrage til bedre sundhed blandt Kommunens medarbejdere og borgere. Røgfri arbejdstid vil ligeledes skabe sammenhæng mellem medarbejdernes arbejde med forebyggelse og sundhedsfremme for borgerne, og medarbejdernes egen adfærd.
Administrationen vurderer, at Røgfri arbejdstid kan træde i kraft den 1. august 2023. Hermed gives der god tid til at forberede medarbejderne på rammerne for Røgfri arbejdstid, som er vigtig for en succesfuld implementering. Kræftens Bekæmpelse anbefaler som minimum, at afsætte 6 måneder fra beslutningen om indførelse af Røgfri arbejdstid til tiltaget træder i kraft.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Hvis der indføres Røgfri arbejdstid, anbefaler Hjerteforeningen og Sund By Netværket at medarbejdere, der ønsker det skal have mulighed for at deltage i et rygestopforløb. Medarbejdere har mulighed for at deltage på Kommunens ordinære rygestophold, som har opstart cirka 18 gange årligt.
Hvis indførslen af Røgfri arbejdstid medfører større søgning på rygestophold, skal der tilføres midler, hvis der skal afholdes yderligere rygestophold. De estimerede udgifter til afholdelse af et enkelt rygestophold er cirka 12.000 kr. Hertil kommer cirka 7.500 kr. i nikotinsubstitution per hold.
Retningslinjerne for Røgfri arbejdstid vil være gældende for alle medarbejdere i Slagelse Kommune. Overtrædelse af retningslinjerne for Røgfri arbejdstid kan få ansættelsesretlige konsekvenser.
Tværgående
konsekvenser
Indførelse af Røgfri arbejdstid understøtter arbejdet med at nå målene på tobaksområdet i Sundhedspolitikken 2015-2025.
Indførsel af Røgfri arbejdstid understøtter Kommunens partnerskab i Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er et nationalt partnerskab, stiftet i 2017, som arbejder for at ingen børn og unge skal ryge i 2030, og at kun 5 % af den voksne befolkning ryger. Slagelse Kommune har været partner i Røgfri Fremtid siden 2018.