Sundhedsudvalget – Referat – 28. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender dagsordenen.

 

2. Takster - Sundhedsudvalget 2023 (B)

Beslutning

At 1:Sundhedsudvalget indstiller til Byrådets godkendelse.

Kompetence 

Byrådet. 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Sundhedsudvalget og Økonomiudvalget godkende takster for budget 2023 vedrørende mellemkommunal afregning af genoptræning og egenbetaling i omsorgstandplejen. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Byrådet godkender takster for 2023 for mellemkommunal afregning af genoptræning samt egenbetaling i omsorgstandplejen jf. bilagene 1 og 2.

Sagens indhold

Taksterne for henholdsvis mellemkommunal afregning på genoptræning og egenbetaling i omsorgstandplejen reguleres hvert år efter loftet fastsat af henholdsvis Sundhedsdatastyrelsen og Sundhedsministeriet. Taksterne for 2023 er endnu ikke offentliggjorte, og det anbefales derfor, at taksterne for 2022 er gældende, indtil taksterne for 2023 bliver meldt ud. 

Retligt grundlag

Sundhedsloven § 132. Efter § 10 i bekendtgørelsen om kommunal tandpleje kan kommunen kræve egenbetaling i omsorgstandplejen.

Sundhedsstyrelsen offentliggør hvert år taksterne for mellemkommunal afregning af genoptræning efter § 86 i serviceloven.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan godkende de fremlagte takster

  2. Byrådet kan fastsætte taksterne til et andet beløb, som ligger under loftet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at taksterne fastsættes til loftet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.


 

3. Indførsel af Røgfri arbejdstid (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget indstiller til Økonomiudvalgets godkendelse, at der skal være røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune, med bemærkning om, at medarbejdere, der arbejder i borgerens hjem, herunder ældrecentre, døgninstitutioner, botilbud og lignende institutioner, hvor der modtages en offentlig serviceydelse, skal være opmærksomme på, at den enkelte borger selv beslutter, om der må ryges i den pågældendes bolig. Der stilles ikke krav til, at borgeren ikke må ryge, men borgeren opfordres til at tage hensyn til personalet i det tidsrum, hvor de opholder sig i borgerens hjem.

Sundhedsudvalget ønsker en tilføjelse om, at Røgfri arbejdstid også gælder for alle medlemmer af Byrådet, når de er i deres funktion som byrådsmedlemmer til udvalgsmøder, byrådsmøder, temamøder og seminarer.

Sundhedsudvalget ønsker, at muligheden for at lave lokale undtagelser også skal gælde for Beredskabet.

Sundhedsudvalget ønsker en tilføjelse om, at ordningen skal evalueres i august 2024.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget kan beslutte at indføre Røgfri arbejdstid og de gældende retningslinjer herfor. 

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Økonomiudvalget beslutter at indføre Røgfri arbejdstid.

2.  at Økonomiudvalget godkender retningslinjerne for Røgfri arbejdstid, som beskrevet i "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2).

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 15. juni 2022, at sende principperne for Røgfri arbejdstid i høring i MED-organisationen. Dette på opfordring fra Sundhedsudvalget, som drøftede principper, forskellige modeller og proces for indførelse af Røgfri arbejdstid på udvalgsmødet den 30. maj 2022.

Baggrund for at indføre Røgfri arbejdstid

Rygning er den enkeltstående faktor, som har størst negativ indflydelse på danskernes helbred. Hvert år dør cirka 13.000 danskere på grund af rygning. Hertil kommer at rygning øger risikoen for en lang række sygdomme som eksempelvis hjertekarsygdomme, Kronisk Obstruktiv Lungesygdom (KOL) og kræft. Rygning er ligeledes den væsentligste årsag til den stigende sociale ulighed i sundhed.

Tal fra Sundhedsprofilen 2021 viser, at 17,4 % af borgerne i Slagelse Kommune ryger dagligt. I følge Region Sjælland ønsker cirka 73 % af dagligrygerne, at holde op med at ryge.

Langt størstedelen af alle kommuner (69 ud af 98) har på nuværende tidspunkt indført Røgfri arbejdstid og flere er på vej. Erfaringerne viser, at Røgfri arbejdstid kan bidrage til at skabe et bedre arbejdsmiljø, forebygge rygestart og støtte dem, som ønsker at stoppe med at ryge.

Formålet med at indføre Røgfri arbejdstid er at forebygge rygestart og støtte de daglige rygere, som ønsker at stoppe med at ryge. Røgfri arbejdstid skal regulere at brugen af tobaksprodukter kun foregår udenfor arbejdstiden og ikke i kommunale bygninger eller på kommunale matrikler.

Røgfri arbejdstid skal også bidrage til at skabe et sundere arbejdsmiljø og styrke medarbejdernes status som gode rollemodeller for borgerne. Undersøgelser viser at en medarbejder der ryger, i gennemsnit har otte sygedage mere end en medarbejder der ikke ryger (Røgfri fremtid, 2018). 

Opbakning til Røgfri arbejdstid i MED-organisationen

Principperne for Røgfri arbejdstid har i perioden fra den 25. august 2022 til den 30. september 2022 været i høring i MED-organisationen. Der er modtaget i alt 49 høringssvar (se bilag 1).

Af de indkomne høringssvar fordeler tilkendegivelserne sig som følger:

Tilkendegivelse

Antal

MED-udvalg

Ønsker Røgfri arbejdstid

40

Ønsker ikke Røgfri arbejdstid

4

Har hverken tilkendegivet ja eller nej

5

Af de 40 MED-udvalg, som ønsker indførsel af Røgfri arbejdstid, har seks MED-udvalg ønsket Røgfri arbejdstid uden undtagelser, 32 MED-udvalg har ønsket med undtagelser og to MED-udvalg har ikke tilkendegivet om de ønsker med eller uden undtagelser, dog at de bakker op om principperne for Røgfri arbejdstid. 

Tilkendegivelser ift. Røgfri arbejdstid med undtagelser

Af bilag 1 fremgår det at 80 % af MED-udvalgene ønsker Røgfri arbejdstid med undtagelser. Blandt høringssvarene er der overvejende opbakning til følgende undtagelser:

  • Røgfri arbejdstid gælder ikke ved deltagelse i konferencer, temadage mm., som afholdes udenfor Slagelse Kommunes lokaler/matrikler. Ved disse lejligheder opfordres til Røgfri arbejdstid.
  • Røgfri arbejdstid gælder ikke ved hjemmearbejde. Ved hjemmearbejde opfordres til Røgfri arbejdstid.
  • Det skal være muligt at lave lokale aftaler med medarbejdere på døgnvagt samt ved weekend- eller ugeophold med overnatning mm.

Blandt høringssvarene er der ikke entydighed omkring følgende:

  • Om Røgfri arbejdstid kun skal omfatte tobaksprodukter, der udleder røg eller om det skal omfatte ”alle tobaksrelaterede produkter dvs. alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler fx snus, tyggetobak, e-cigaretter, nikotinposer m.fl.”
  • Om det skal være muligt at flekse ud for at ryge eller ej.

Af flere høringssvar fremgår det yderligere at der, såfremt der indføres Røgfri arbejdstid, ønskes ensartethed i implementeringen af tiltaget, for at skabe størst mulig forståelse og gennemsigtighed for medarbejderne.

Ligeledes opfordres der i flere høringssvar til, at der tilbydes rygestophold til de medarbejdere der ønsker at stoppe med at ryge eller benytte andre tobaks- og nikotinprodukter såsom e-cigaretter, snus eller tyggetobak.

Retningslinjer for Røgfri arbejdstid

Med afsæt i de indkomne høringssvar, personalejuridiske forhold og en sundhedsmæssig vurdering, har administrationen udarbejdet et forslag til retningslinjer for Røgfri arbejdstid i Slagelse Kommune. Forslaget fremgår af bilag 2. 

Retningslinjerne for Røgfri arbejdstid adresserer blandt andet, hvad der menes med Røgfri arbejdstid, hvilke tobaks- og nikotinprodukter der er omfattet af Røgfri arbejdstid, hvem Røgfri arbejdstid er gældende for, hvor og hvornår Røgfri arbejdstid er gældende, samt hvilke undtagelser der er for Røgfri arbejdstid. Retningslinjerne adresserer også de steder, hvor lov om Røgfrie miljøer angiver særlige forhold.

Hvis retningslinjerne for Røgfri arbejdstid godkendes, vil administrationen igangsætte en forberedende fase frem mod implementeringsdatoen den 1. august 2023. I den forberedende fase orienteres alle ledere, MED-udvalg og medarbejdere blandt andet om retningslinjerne for Røgfri arbejdstid.

Administrationen vil ligeledes udarbejde en vejledning til, hvordan kommunen, som arbejdsplads, bedst understøtter røgfrie miljøer både ude og inde.

Sagens videre forløb

Hvis Økonomiudvalget indfører Røgfri arbejdstid, orienteres Økonomiudvalget løbende om, hvordan det går med implementeringen af Røgfri arbejdstid.

Retligt grundlag

Lov om røgfrie miljøer, Lov nr. 581 af 26. marts 2021: Definerer rammerne for at beskytte mod passiv rygning indendørs på arbejdspladser og i det offentlige rum. Loven indeholder dog undtagelser som omfatter dagplejehjem, omsorgs- og plejesektoren samt værtshuse. Loven indebærer også Røgfri skoletid. 

Lov om elektroniske cigaretetter m.v., Lov nr. 426 af 18. maj 2016: Definerer rammerne for at beskytte mod e-røg indendørs på skoler, i daginstitutioner og i offentlig transport. 

Personalepolitisk retningslinje om rygning (Slagelse Kommunes personalepolitik): Definerer de nuværende retningslinjer om rygning og brug af E-cigaretter på Slagelse Kommunes arbejdspladser.

MED-aftalen: Forud for beslutning om indførelse af røgfri arbejdstid, skal MED-organisationen have mulighed for at komme med bemærkninger jævnfør MED-aftalen.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

A. At beslutte at indføre Røgfri arbejdstid.

B. Ikke at indføre Røgfri arbejdstid.

Hvis Økonomiudvalget beslutter at indføre Røgfri arbejdstid, har Økonomiudvalget følgende handlemuligheder:

A. Godkende "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2).

B. Ikke godkende "Retningslinjer for Røgfri arbejdstid" (bilag 2). Hvis Økonomiudvalget vælger denne handlemulighed, skal Økonomiudvalget tilkendegive, hvilke retningslinjer der skal gælde for Røgfri arbejdstid.  

Vurdering

Det er administrationens vurdering at Røgfri arbejdstid vil bidrage til at opfylde målene på tobaksområdet i Sundhedspolitikken og bidrage til bedre sundhed blandt Kommunens medarbejdere og borgere. Røgfri arbejdstid vil ligeledes skabe sammenhæng mellem medarbejdernes arbejde med forebyggelse og sundhedsfremme for borgerne, og medarbejdernes egen adfærd.

Administrationen vurderer, at Røgfri arbejdstid kan træde i kraft den 1. august 2023. Hermed gives der god tid til at forberede medarbejderne på rammerne for Røgfri arbejdstid, som er vigtig for en succesfuld implementering. Kræftens Bekæmpelse anbefaler som minimum, at afsætte 6 måneder fra beslutningen om indførelse af Røgfri arbejdstid til tiltaget træder i kraft.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Hvis der indføres Røgfri arbejdstid, anbefaler Hjerteforeningen og Sund By Netværket at medarbejdere, der ønsker det skal have mulighed for at deltage i et rygestopforløb. Medarbejdere har mulighed for at deltage på Kommunens ordinære rygestophold, som har opstart cirka 18 gange årligt.

Hvis indførslen af Røgfri arbejdstid medfører større søgning på rygestophold, skal der tilføres midler, hvis der skal afholdes yderligere rygestophold. De estimerede udgifter til afholdelse af et enkelt rygestophold er cirka 12.000 kr. Hertil kommer cirka 7.500 kr. i nikotinsubstitution per hold. 

Retningslinjerne for Røgfri arbejdstid vil være gældende for alle medarbejdere i Slagelse Kommune. Overtrædelse af retningslinjerne for Røgfri arbejdstid kan få ansættelsesretlige konsekvenser. 

Tværgående konsekvenser

Indførelse af Røgfri arbejdstid understøtter arbejdet med at nå målene på tobaksområdet i Sundhedspolitikken 2015-2025.

Indførsel af Røgfri arbejdstid understøtter Kommunens partnerskab i Røgfri Fremtid. Røgfri Fremtid er et nationalt partnerskab, stiftet i 2017, som arbejder for at ingen børn og unge skal ryge i 2030, og at kun 5 % af den voksne befolkning ryger. Slagelse Kommune har været partner i Røgfri Fremtid siden 2018.

Sagens forløb

21-11-2022 Økonomiudvalget

At 1: Udsat.

Udvalget oversender sagen til behandling i Sundhedsudvalget for efterfølgende behandling i Økonomiudvalget.


4. Anvendelse af frigjorte midler via effektiviseringer inden for Sundhedsudvalgets område (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: (C) og (A) foreslår, at de 362.500 kr. skal overgå til Sundhedstjenesten.

(V) bruger sin standsningsret til at bringe sagen til afgørelse i Byrådet.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal beslutte, hvad frigjorte midler inden for udvalgets budgetramme skal anvendes til i 2023 og frem.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender at 730.000 kr. årligt anvendes til delvis finansiering af WIPP-projektet fra 2023 og permanent i årene frem 

2. at Sundhedsudvalget beslutter at de resterende frigjorte midler på 362.500 kr. i 2023 reserveres til finansiering af eventuelle budgetudfordringer i 2023 og årene frem.

Sagens indhold

Historik:

I Byrådets Budgetaftale fra efteråret 2019 blev besluttet et årligt effektiviseringskrav på 0,7% af nettodriftsudgifterne i perioden 2020-2022 inkl.

Særligt for Forebyggelses- og Seniorudvalget indeholdte Budgetaftalen en klausul om tilbageførsel af effektiviseringen, således at udvalget fik mulighed for, at disponere over effektiviseringsbeløbet, altså mulighed for omprioritering inden for udvalgets samlede område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede hvert af årene 2020-2022 effektiviseringer inden for udvalgets budgetramme samt anvendelse af de derved frigjorte budgetmidler. Ligeledes blev der hvert år udarbejdet evaluering af igangværende effektiviseringer og indsatser.

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets sidste møde den 7. december 2021 blev besluttet, at igangværende effektiviseringer skal fortsætte som permanente reduktioner fra 2022 og frem.

I forhold til anvendelsen af de via effektiviseringerne frigjorte midler blev beslutningen på samme møde, at anvendelsen af de frigjorte midler fortsætter i 2022.

Aktuelt:

Ovenstående betyder at der på Sundhedsudvalgets område er foretaget effektiviseringer på følgende områder:

OmrådeÅrlig effekt 
 Skolebørns undersøgelse 

   67.500 kr. 

 Sundhedsuge 325.000 kr. 
Rygestopkurser hjemtages  150.000 kr. 
Livsstilssamtaler  550.000 kr.  

I alt årlig besparelse 1.092.500 kr. hvilke Sundhedsudvalget kan træffe beslutning om anvendelse af i 2023 og frem. 

I 2022 er en del af disse anvendt til delvis finansiering af Wipp-Projektet med 730.000 kr. De resterende 362.500 kr. er anvendt på områder der nu hører under Seniorudvalget.

Det betyder, at Sundhedsudvalget i 2023 og årene frem kan disponere over i alt 1.092.500 kr.

Retligt grundlag

Den Kommunale Styrelseslov, Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. samt Byrådets Budgetaftale for 2020 samt budgetoverslagsår.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Beslutte, at de frigjorte midler anvendes til permanent fortsættelse af Wipp-Projekt i 2023 og årene frem samt træffe beslutning om hvad de resterende 362.500 kr. skal anvendes til.

B. Beslutte, at de frigjorte midler på i alt 1.092.500 kr. anvendes til andre formål.

C. Beslutte, at de frigjorte midler på 1.092.500 kr. reserveres til imødegåelse af merforbrug i 2023, herunder eventuel manglende realisering af vedtagne reduktioner i budget 2022 og 2023.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Wipp-Projektet fortsat har stor relevans, blandt andet i forhold til forebyggelse. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er tale om omprioriteringer inden for Sundhedsudvalgets egen budgetramme. Det betyder, at  forudsætningen for fortsættelse af igangværende indsatser eller igangsætning af nye skal kunne finansieres fuldt ud af de vedtagne effektiviseringer.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Fordeling af midler til frivilligt socialt arbejde, § 18-midler for 2023 (B)

Beslutning

At 1-2: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan, på baggrund af Indstillingsgruppens anbefaling, beslutte fordeling af §-18 midler til frivilligt socialt arbejde for 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller

1. at Sundhedsudvalget godkender Indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af midlerne på 1.628.626 kr. 

2. at Sundhedsudvalget godkender Indstillingsgruppens anbefaling om fordeling af uforbrugte midler på 585.238 kr., såfremt beløbet godkendes overført primo 2023.

Sagens indhold

Slagelse Kommune afsætter hvert år midler til at støtte frivilligt socialt arbejde. Formålet med midlerne er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune. 

Tidsfristen for ansøgninger var i år den 30. september 2022. Dette er der informeret om på kommunens hjemmeside. Der er indkommet 92 ansøgninger.

Ansøgningen fra Røde Kors er modtaget efter den 30. september 2022 og eftersendt til Indstillingsgruppen. Indstillingsgruppen har først og fremmest tildelt midler til dem, som har sendt inden for tidsfristen. Hvis Byrådet i 2023 beslutter at overføre uforbrugte midler til 2023 vil Indstillingsgruppen imødekomme ansøgningen fra Røde Kors.

Model for tildeling

Sundhedsudvalget godkendte en tildelingsmodel den 30. maj 2022 punkt 5. Det er inden for disse rammer, at puljen udmøntes. Tildelingsmodellen er vedhæftet i bilag 1.

Indstillingsgruppen

Indstillingsgruppen består af én repræsentant fra henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre, som assisterer med administrativ bistand. Medarbejderen har ikke stemmeret i Indstillingsgruppen.

Med hensyn til behandling af ansøgningerne gælder de almindelige habilitetsregler.

Indstillingsgruppen har på mødet den 26. oktober 2022 drøftet de indkomne ansøgninger i bilag 3 og har på denne baggrund foreslået fordeling af midler. Indstillingsgruppens forslag til fordeling af §18 midlerne i 2023 er vedlagt i bilag 2.

Uforbrugte midler

Der er 585.238 kr. i uforbrugte midler fra 2022, som der skal ansøges om at få overført til 2023. Indstillingsgruppen har fordelt midlerne med den forudsætning at midlerne bliver overført.

Midlerne fordeles, når overførselssagen er godkendt i starten af 2023.

Økonomi

Det samlede budget for § 18-midlerne i 2023 er 1.628.626 kr.

Der er indkommet 92 ansøgninger for i alt 3.240.977,50 kr.

Indstillingsgruppen indstiller et samlet beløb på 1.628.626 kr. til udmøntning i januar 2023 og indstiller samtidig 585.238 kr. i uforbrugte midler til udmøntning, hvis overførelsen af uforbrugte midler godkendes primo 2023.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal efter serviceloven § 18 samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, herunder yde foreningerne tilskud.

Bestyrelsen er efter folkeoplysningslovens § 5, stk. 2, ansvarlig over for kommunalbestyrelsen for anvendelsen af det modtagne tilskud, for anviste lokaler mv. og for regnskab og dokumentation for virksomheden.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende fordeling af midlerne på 1.628.626 kr. jævnfør bilag 2:

A. Godkende Indstillingsgruppens samlede anbefaling.

B. Ikke godkende Indstillingsgruppens samlede anbefaling. Vælger Sundhedsudvalget denne handlemulighed, skal Sundhedsudvalget angive en anden fordeling af tilskuddet.

 

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder vedrørende fordeling af uforbrugte midler på 585.238 kr. jævnfør bilag 2:

A. Godkende Indstillingsgruppens samlende anbefaling. Midlerne fordeles under forudsætning af at beløbet overføres til 2023.

B. Ikke godkende Indstillingsgruppens samlende anbefaling. Vælger Sundhedsudvalget denne handlemulighed, skal Sundhedsudvalget angive en anden fordeling af tilskuddet.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de ansøgte midler for de pågældende foreninger ligger inden for kriterierne af tildelingsmodellen, og derved kan der gives tilsagn.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Udvidelse af Indstillingsgruppen til § 18-midler (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsvalget kan beslutte, om Indstillingsgruppen vedrørende § 18-midler skal udvides med to medlemmer.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender forslag om at udvide Indstillingsgruppen med to medlemmer.

Sagens indhold

Slagelse Kommune afsætter hvert år midler til at støtte frivilligt socialt arbejde. Formålet med midlerne er at støtte, styrke og fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor i Slagelse Kommune. 

Jævnfør tildelingsmodellen, som blev godkendt på Sundhedsudvalgets møde den 30. maj 2022 punkt 5, består Indstillingsgruppen af én repræsentant fra henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. 

I Indstillingsgruppen er også administrationen repræsenteret ved en medarbejder fra Sekretariatet i Center for Sundhed og Ældre, som assisterer med administrativ bistand. Medarbejderen har ikke stemmeret i Indstillingsgruppen.

Udvidelse af Indstillingsgruppen

Indstillingsgruppen ønsker at udvide gruppen med to medlemmer. Medlemmerne skal findes blandt repræsentanter fra Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Der skal være et ulige antal medlemmer i Indstillingsgruppen, så der ikke opstår stemmelighed i fordelingen af midler.

Retligt grundlag

Kriterier for tildeling af § 18-midler, hvor sammensætningen af Indstillingsgruppen er beskrevet. 

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Godkende udvidelsen af Indstillingsgruppen med to medlemmer, som rekrutteres fra Ældrerådet, Handicaprådet eller Rådet for Socialt Udsatte.

B. Ikke godkende udvidelsen af Indstillingsgruppen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en udvidelse af Indstillingsgruppen med to medlemmer er relevant, da en Indstillingsgruppe på tre medlemmer er udsat i forhold til afbud m.m.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

7. Opfølgning og evaluering af fokusmål (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget beslutter handlemulighed B, hvorefter der ikke kan være fokus på fremtidens aktivitetscentre, når der er lavet besparelser på 50 %, og det derfor ikke findes realistisk.

Kompetence

Sundhedsudvalget. 

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende, at der arbejdes videre med de anbefalede fokusmål.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget godkender, at der arbejdes videre med de anbefalede fokusmål. 

Sagens indhold

Forudgående proces:

I Byrådets Budgetaftale for 2021-2024 blev vedtaget følgende tværgående indsatser; Sundhedsområdet, Uddannelsesområdet, Mestring af eget liv og Beskæftigelsesområdet.

For at underbygge og omsætte Byrådets tværgående indsatser, vedtog Forebyggelses- og Seniorudvalget efterfølgende på møde den 6. april 2021 følgende fem pejlemærker:

1) Forbedret sundhedsprofil for borgere i Slagelse Kommune (tværgående for hele kommunen)

2) Øget fokus på rehabilitering – blandt andet via Træning, Velfærdsteknologi og Hjælpemidler.

3) Forebyggelse af sygdom samt forebygge at kroniske sygdomme forværres

4) Ældrevenlige boliger (kobling til boligstrategi for Slagelse Kommune)

5) Fremtidens aktivitetscentre.

Den 16. juni 2021 afholdte Forebyggelses-og Seniorudvalget temamøde, hvori Ældrerådet deltog. På mødet præsenterede administrationen, med udgangspunkt i pejlemærkerne, forslag til fokusmål for alle virksomheder i Center for Sundhed og Ældre. Fokusmålene blev efterfølgende godkendt på Forebyggelse-og Seniorudvalgets møde den 10. august 2021.

Opfølgning og evaluering:

Der er nu foretaget opfølgning og evaluering af Fokusmål, som samtidig er opdelt til henholdsvis Seniorudvalget og Sundhedsudvalget. Lederne har givet en status samt vurderet, hvorvidt det er relevant at fortsætte de respektive indsatser, eller om de bør afsluttes. I bilag 1 ses opfølgning og evaluering for alle fokusmål, som hører under Sundhedsudvalget.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Godkende, at de af lederne anbefalede fokusmål forsætter i 2023

B. Foretage ændringer og tilføjelser i fokusmål

C. Beslutte, at der ikke arbejdes videre med fokusmål i 2023.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det er relevant at arbejde videre i 2023 med de anbefalede fokusmål. 

Sundhedsudvalget har tidligere besluttet proces for revision af nuværende strategier på udvalgets område. Det er administrationens vurdering, at det vil være relevant at indarbejde fokusmålene i de kommende strategier som en integreret del.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Alle indsatser omfattet af fokusmål sker inden for respektive virksomheders og afdelingers vedtagne budgetrammer for 2023. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Under forudsætning af at administrationens indstilling godkendes, forelægges Sundhedsudvalget ny opfølgning på Fokusmål i efteråret 2023.

8. Godkendelse af samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan godkende samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og
Slagelse Kommune for perioden 2023-2026.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1. at Sundhedsudvalget godkender samarbejdsaftalen for 2023-2026 mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune.

Sagens indhold

I januar 2013 modtog Frivilligcenter Slagelse tilsagn fra Socialministeriet til at oprette et
Frivilligcenter. Støtten fra ministeriet var og er betinget af, at Slagelse Kommune støtter
driften af Frivilligcentret økonomisk. Byrådet besluttede i 2013 at støtte initiativet med et årligt tilskud på 350.000 kr.

Frivilligcentret er en nonprofitorganisation, der er sat i verden for at skabe de bedst mulige rammer for frivilligt socialt arbejde i Slagelse Kommune. Det gør Frivilligcentret ved at støtte, synliggøre, udvikle og fremme frivilligheden og foreningslivet lokalt.

I praksis påtager Frivilligcenter Slagelse sig forskellige roller i deres kontakt med borgerne, det lokale foreningsliv og kommunen. Rollerne er følgende:

- Videnscenter
- Guide
- Understøtter fællesskaber
- Praktisk servicerolle i relation til foreningerne.

Frivilligcentrets ydelseskatalog er vedlagt i bilag 1.

Samarbejdsaftale mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune

Samarbejdsaftalen beskriver, hvordan Slagelse Kommune og Frivilligcenter Slagelse samarbejder
om indsatsen over for de frivillige foreninger i Slagelse Kommune.

Formålet med samarbejdet er at bidrage til gode rammer for en mangfoldig frivillig indsats, der fremmer medborgerskab og gavner borgernes sociale liv, sundhed og trivsel.

Målgruppen for indsatsen er alle frivillige sociale foreninger, frivillige og aktive borgere i Slagelse Kommune, der ønsker at bidrage til at styrke det aktive medborgerskab og forebygge bl.a. ensomhed, sygdom og marginalisering blandt borgere i lokalsamfundet.

Samarbejdsaftalen genforhandles hver 4. år umiddelbart efter kommunevalget og er gensidigt forpligtende. Begge parter kan opsige aftalen med 6 måneders varsel.

Samarbejdsaftalen blev sidst godkendt på Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 5. februar
2019 punkt 11 i forbindelse med tildeling af det årlige øgede tilskud aftalt i Budgetaftale 2019.

Samarbejdsaftalen blev igen behandlet på Sundhedsudvalgets møde den 28. februar 2022 pkt. 8, hvor Sundhedsudvalget besluttede at udsætte godkendelsen af samarbejdsaftalen for den nye byrådsperiode til efter budgetforhandlingerne.

Udkast til samarbejdsaftale for 2023-2026 er vedlagt i bilag 2. Der er i dialog mellem Frivilligcentret og administrationen foretaget følgende ændringer siden sidste godkendelse:

Side 3, afsnit 2 tilføjes: Disse roller udgør samlet Frivilligcentrets kerneydelser, der i omfang tilpasses Centrets ressourcer og dermed det til en hver tid gældende tilskud til Frivilligcentrets grunddrift. Her prioriteres frivillige sociale foreninger, selvorganiserede frivillige grupper, frivillige samt hjælpsøgende borgere.

Side 3 under afsnittet Fællesskaber slettes: og katalysator

Side 3 under afsnittet Foreningsservice slettes: fx. udlån af lokaler

Side 3 under afsnittet Foreningsservice slettes: – herunder trykning af pjecer, formulering af puljeansøgninger mv.

Side 3 slettes afsnittet:

Særlige fokusområder
Frivilligcentret har i perioden desuden et særligt fokus på:

  • Forøgelse af Frivilligcentrets aktiviteter uden for Slagelse By
  • At understøtte udviklingen af lokale politikker som fx medborgerpolitik, frivilligpolitik mv
  • At understøtte oprettelsen af og efterfølgende servicering af et eventuelt kommende Frivilligråd.

Side 3 under afsnittet Øvrigt tilføjes: sårbare og/eller

Side 4 slettes afsnittet:

Fælles udmøntning af fokusområder/indsatsområder

Med udgangspunkt i budgetaftalen for 2019-2021 afsættes der i 2019 300.000 kr. til udmøntning i samarbejde mellem Frivilligcentret og forvaltning.

Udmøntningen foregår i et tæt samarbejde, hvor midlerne udmøntes til konkrete beskrevne fælles indsatser og eller projekter med tydelige mål og med Frivilligcentret som projektansvarlig. I praksis kan midlerne udmøntes til aktiviteter, frivilligpleje samt medarbejderressourcer i Frivilligcentret herunder administration og frivilligkoordinering.

Side 4 under afsnittet Økonomi tilføjes: 2023: 350.000 kr. til grundfinansiering af Frivilligcentret.

Side 4 under afsnittet Opfølgning på samarbejdsaftalen slettes: Socialministeriet

Side 4 under afsnittet Opfølgning på samarbejdsaftalen tilføjes: Socialstyrelsen

Side 5 under afsnittet Misligholdelse og tvist slettes:

Disse punkter er enslydende med Socialministeriets regler på området. Reglerne er beskrevet i tilsagnsbrevet og på ministeriets hjemmeside: http://www.sm.dk/Puljer/sociale-omraader/betingelser-modtagere/Sider/Start.aspx#anvendes

Side 5 under afsnittet Aftaleperiode slettes:

Dog evalueres årligt det øgede tilskud på 300.000 kr. til fælles udmøntning mellem Frivilligcentret og forvaltningen. Første gang på udvalgsmødet i december 2019. De 200.000 kr.

Retligt grundlag

Samarbejdsaftalen relaterer sig til bestemmelserne i servicelovens § 18, der omhandler kommunens forpligtelse til samarbejde med frivillige organisationer og foreninger.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Godkende samarbejdsaftale 2023-26 mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune.

  2. Ikke godkende samarbejdsaftale 2023-26 mellem Frivilligcenter Slagelse og Slagelse Kommune. Hvis Sundhedsudvalget vælger denne handlemulighed skal Sundhedsudvalget komme med ændringsforslag til samarbejdsaftalen.

Vurdering

Administrationen vurderer, at samarbejdsaftalen for 2023-26 tydeliggør Frivilligcenterets opdrag og kerneopgave, herunder hvilke opgaver det kommunale tilskud går til.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Frivilligcenteret modtager en grundfinansiering på 0,35 mio. kr. årligt fra Slagelse Kommune og en
grundfinansiering på 0,35 mio. kr. årligt fra Socialministeriet.

Jævnfør Budgetaftale 2023-26 bliver grundfinansieringen på 0,35 mio. kr. årligt fra Slagelse Kommune finansieret via en reduktion i ansøgningspuljen vedrørende §18 midler.

Som en del af besparelserne i Budgetaftale 2023-26 er det øgede tilskud på 0,5 mio. kr. årligt, der blev tildelt i Budgetaftale 2019-22, bortfaldet.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Konsekvenser af finanslov 2022 vedrørende den kommunale tandpleje for børn og unge (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med bemærkning om, at praksis skal evalueres i 2024.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte, at den kommunale tandpleje visiterer 0-22 årige, der ønsker særligt dyre behandlinger herunder ortodontiske behandlinger udført af privatpraktiserende tandlæge og betalt af kommunen med virkning fra 1. januar 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter, at den kommunale tandpleje visiterer 0-22 årige, der ønsker tandreguleringsbehandling betalt af kommunen og udført af privatpraktiserende tandlæge omfattende dyre behandlinger herunder ortodontiske behandlinger med virkning fra 1. januar 2023.

Sagens indhold

I forbindelse med vedtagelse af finansloven for 2022 blev den vederlagsfrie tandpleje for børn og unge udvidet til at omfatte børn og unge mellem 0-22 år mod hidtil 0-18 årige. Børn og unge på 0-22 år har som udgangspunkt frit tandlægevalg.

Den nye bekendtgørelse indeholder også en ny bestemmelse, hvorefter "Byrådet kan beslutte, at tandregulering samt andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes hos privat praktiserende tandlæger, først må iværksættes, når kommunalbestyrelsen på grundlag af den kommunale tandplejes sundhedsfaglige vurdering har visiteret barnet/den unge til behandlingsydelsen. Ved særligt kostbare behandlingsydelser forstås større kirurgiske indgreb i mundhulen, herunder operativ fjernelse af visdomstænder, samt ydelser, for hvilkeder ikke er fastsat takster i overenskomst mellem henholdsvis KL og Tandlægeforeningen eller KL og Danske Tandplejere". I Slagelse Kommunes Styrelsesvedtægt er beslutninger vedrørende tandpleje delegeret til Sundhedsudvalget.

Det betyder, at Byrådet kan beslutte, at den kommunale tandpleje – inden behandlingen påbegyndes - skal visitere barnet/den unge til at få udført tandregulering eller andre særligt kostbare behandlingsydelser, der ydes hos privat praktiserende specialtandlæger og tandlæger efter Fritvalgsordningen, hvis kommunen skal betale.    

Hidtil har det været op til den enkelte privatpraktiserende reguleringstandlæge eller almene tandlæge selv at afgøre, om og hvilken behandling der skal udføres, hvis barnet/den unge er i Fritvalgsordningen. En privat specialtandlæge/tandlæger efter Fritvalgsordningen har således kunnet underkende en kommunal afgørelse af "ingen behandling" til "behandling", hvorefter kommunen har været forpligtiget til at betale uanset pris og uanset, at behandlingen ikke ville være blevet udført hos den kommunale tandpleje.

Visitationskriterier

Visitation til tandregulering baseres af den enkelte specialtandlæge på en faglig vurdering i henhold til de visitationskriterier, som er fastlagt af Sundhedsstyrelsen, hvilke ses i bilag 1 til Bekendtgørelse om tandpleje.

Retligt grundlag

Bekendtgørelse nr. 959 af 14. juni 2022 indeholdende nye bestemmelser om børne- og ungdomstandpleje for 0-22 årige i henholdsvis § 3 stk. 5 og stk. 6 omhandlende unge på over 16 år og § 4 stk. 4 og stk. 6 omhandlende børn under 16 år. 

Prissætning på tandpleje for børn og unge findes i bekendtgørelsens § 3, stk. 5 og § 4, stk. 4.

Visitation på tandpleje for børn og unge findes i bekendtgørelsens § 3, stk. 6 og § 4, stk. 6.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Beslutte, at kommunen fra 1. januar 2023 visiterer 0-22 årige ved særligt dyre tandbehandlinger, som ønskes udført af privatpraktiserende specialtandlæge/tandlæge efter Fritvalgsordningen.

  2. Beslutte, at nuværende ordning fortsætter, hvorefter kommunen ikke visiterer til særligt dyre tandbehandlinger, som ønskes udført af privatpraktiserende specialtandlæge/tandlæge efter Fritvalgsordningen.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det er relevant med implementering af den nye kan-bestemmelse i bekendtgørelse nr. 959 om tandpleje med virkning fra den 1. januar 2023. Hermed vil sikres et ensartet serviceniveau på behandlinger, hvad enten man modtager det vederlagsfrie tandbehandlingstilbud for 0-22 årige hos en privatpraktiserende specialtandlæge eller tandlæge på de kommunale klinikker. Derudover sikres, at det er de børn, der efter Sundhedsstyrelsens retningslinjer er berettigede til en behandling betalt af kommunen, der modtager behandlingen.

Bliver barnet visiteret til "-B" betyder det, at barnets tandstillingsfejl ikke falder ind under de kriterier, som er fastlagt af Sundhedsstyrelsen, som er bestemmende for om, man kan få foretaget behandlingen betalt af kommunen. Barnet kan dog frit og for egen regning få foretaget en eventuel behandling hos privatpraktiserende specialtandlæge.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det vil medføre en besparelse for Slagelse Kommune at implementere visitering af børn og unge forud for behandling hos privat tandlæge for så vidt angår særligt kostbare behandlingsydelser. Priserne på tandreguleringsbehandlinger er meget svingende og kan variere mellem 32.000 kr. og 50.000 kr. Omfanget antalsmæssigt kendes ikke.

Ressourcemæssigt vil denne nye procedure betyde, at den kommunale specialtandlæge skal visitere de børn, der ønsker særligt kostbare behandlingsydelser udført hos en privatpraktiserende specialtandlæge. Det anslås, at det tager 10 minutter for en specialtandlæge at visitere til +B eller -B, hvilket ikke belaster tandplejens administration og daglige drift med en udgift i nærheden af besparelsen.

Det er vurderingen, at en del af de kostbare behandlinger som kommunen i dag betaler for børns ydelser hos privatpraktiserende tandlæger ikke ville være blevet visiteret til behandling af kommunen og dermed ikke betalt af kommunen. 

Konklusionen er, at en fremtidig visitation på 10 minutter pr. barn vil kunne spare kommunen for en udgift på minimum 32.000 kr. samt en del administration forbundet med behandling af behandlingsoverslag, gennemgang af regninger og betaling af disse.

Den kommunale tandpleje har haft flere eksempler, hvor de kommunale specialtandlæger har visiteret til -B. Familien er så gået til en privatpraktiserende specialtandlæge, som så har visiteret til +B. Indtil videre har det været således, at den privatpraktiserende specialtandlæges afgørelse var den bindende uden mulighed for indsigelse fra den kommunale tandplejes side. Med de nye paragraffer § 4, stk. 4; unge under 16 år og § 3, stk. 6; unge over 16 år gives der mulighed for, at Byrådet kan godkende, at det er den kommunale tandpleje, der har visitationsretten og afgør, hvorvidt tandstillingsfejlen falder under Sundhedsstyrelsen kriterier for behandling for det offentliges regning eller ikke, altså +B eller -B. Er familien og den privatpraktiserende specialtandlæge utilfredse med denne afgørelse, kan den indankes til Styrelsen for Patientsikkerhed.

Endeligt skal bemærkes, at den kommunalt ansatte specialtandlæge ikke har noget økonomisk incitament for at visitere til enten +B eller -B i modsætning til den privatpraktiserende specialtandlæge.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Sundhedsudvalgets mødeplan 2023 (B)

Beslutning

At 1: Sundhedsudvalget beslutter, at mødetidspunktet for de ordinære udvalgsmøder fastsættes til kl. 18.15 - 20.45, med bemærkning om, at Sundhedsudvalgets møder den 30. januar og 27. marts 2023 afholdes kl. 11.00-13.30 af hensyn til temamøder i Byrådet.

At 2: Sundhedsudvalget har ingen forslag til temamøder.

At 3: Sundhedsudvalget beslutter at holde 

  • Dialogmødet med Ældrerådet den 9. januar og 4. september 2023 kl. 17.15-18.15
  • Dialogmødet med Handicaprådet den 8. maj 2023 kl.17.15-18.15
  • Dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte den 6. juni 2023 kl. 17.15-18.15
  • Dialogmøde med Frivilligcentret den 2. oktober 2023 kl. 17.15-18.15

At 4: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal beslutte udvalgets mødeplan for 2023.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget beslutter mødetidspunkt for de ordinære udvalgsmøder i 2023. 

2.   at Sundhedsudvalget beslutter tidspunkt og temaer for afholdelse af udvalgets temamøder.

3.   at Sundhedsudvalget beslutter dato og tidspunkt for dialogmøder med rådene. 

4.   at Sundhedsudvalget godkender, at udvalgets beslutning om mødetidspunkt i 2023 er for resten af byrådsperioden, og indtil andet besluttes.

Sagens indhold

Byrådet godkendte den 26. september 2022 den politiske mødekalender 2023 for Byråd, økonomi- og fagudvalg herunder, at temamøder planlægges i tidsrummet 14.00-16.00 og gruppemøder i tidsrummet 16.00-17.15.

Sundhedsudvalget drøftede den 31. oktober 2022 datoer og tidspunkter for møder i 2023 og på den baggrund fremlægger administrationen denne sag til beslutning.  

Ordinære møder

Sundhedsudvalget holder ordinære møder i 2023 på følgende datoer:

  • 9. januar
  • 30. januar
  • 6. marts
  • 27. marts
  • 1. maj
  • 5. juni
  • 7. august
  • 4. september
  • 2. oktober
  • 6. november
  • 4. december. 

Udvalget kan beslutte at finde en anden mødedag den 1. maj og 5. juni under hensyntagen til deadlines for produktion og udsendelser af dagsordener. Begge dag er lukkedage for administrativt personale. Administrationen foreslår, at Sundhedsudvalgets møde 1. maj flyttes til mandag 8. maj, og at mødet 5. juni flyttes til tirsdag 6. juni.

Udvalget kan beslutte at flytte mødedagen den 30. januar til 6. februar under hensyntagen til, at den nye direktør på området, som starter 1. februar 2023 kan deltage ved udvalgsmødet.  

Mødetidspunkt for udvalgsmøder

Sundhedsudvalgets skal beslutte mødetidspunkt for udvalgets ordinære møder. I 2022 har udvalget holdt ordinære møder kl. 12-14.30. 

Administrationen foreslår, at Sundhedsudvalgets møde 30. januar og 27. marts, afholdes kl. 11.00-13.30 af hensyn til temamøder i Byrådet.

Temadrøftelser

Tværgående temamøder afvikles i 2023 i tidsrummet kl. 14-16 forud for Byrådsmøderne.

Der planlægges ikke tema-møder mellem fagudvalgene medmindre udvalgene tager initiativ til dette.

Sundhedsudvalget kan herudover træffe beslutning om afholdelse af egne temamøder samt ønskede temaer.

Dialogmøder

Sundhedsudvalget besluttede den 28. februar 2022, at det skal være de høringsberettigede som udvalget inviterer til dialogmøderne. De høringsberettige er; Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Udvalget har i 2022 afholdt dialogmøde med de 3 høringsberettigede og med Frivilligcentret.

Dialogmøderne kan afholdes før eller i forlængelse af et udvalgsmøde eller på en helt anden dag. Hvis Sundhedsudvalget beslutter at holde dialogmøderne i forbindelse med et udvalgsmøde, foreslår administrationen, at dialogmøderne afholdes på følgende datoer:  

  • Dialogmødet med Ældrerådet 9. januar og 4. september.
  • Dialogmødet med Handicaprådet 8. maj. 
  • Dialogmødet med Rådet for Socialt Udsatte 6. juni.
  • Dialogmøde med Frivilligcentret 2. oktober.

Retligt grundlag

Ifølge § 2, stk. 1 i Sundhedsudvalgets forretningsorden træffer udvalget beslutning om, hvornår udvalgets ordinære møder afholdes i overensstemmelse med Byrådets årshjul.

Handlemuligheder

Sundhedsudvalget kan beslutte mødetidspunkt for ordinære møder samt dato og mødetidspunkt for temamøder og dialogmøder.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Sundhedsudvalget godkender mødeplanen. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Orientering om budgetrammer for 2023-2026 samt status på implementering af budgetforlig (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Sundhedsudvalget  

Beslutningstema

Sundhedsudvalget orienteres om de endelige budgetrammer for budget 2023-2026 og status på implementering af budgetforliget, herunder forslag som skal forelægges politisk inden endelig igangsætning.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget orienteres om Sundhedsudvalgets tilpassede budgetrammer for budget 2023-2026 samt status på implementering af budgetforligets forskellige forslag.

Sagens indhold

Byrådet vedtog i oktober 2022 budgettet for 2023-2026. Kommunens økonomi har været og er forsat udfordret. Det har betydet, at det har været nødvendigt at indarbejde besparelser i budget 2023-2026.

I udvalgets samlede budgetramme for 2023-2026 er der indarbejdet væsentlige bevægelser/korrektioner:

  • PL-regulering
  • Tilbageførte besparelser tidligere år
  • Budgettilpasninger som følge af Demografi, Aktivitet, Lov og Cirkulære m.m.
  • Besparelser fra Budgetforliget, herunder fordeling af puljer afsat under Økonomiudvalget

Et overblik over udvalgets budgetramme findes i bilag 1.

Budgetforliget for budget 2023-2026 er sammensat af mange forskellige besparelsesforslag af forskellig karakter og kompleksitet. Som udgangspunkt skal forslagene være implementeret fra og med 1. januar 2023. Der vil dog kunne være forhold, som gør, at forslagene ikke vil kunne implementeres som forudsat, ligesom der er forlag som kræver yderligere politisk behandling eller først får virkning i løbet af 2023.  

Endvidere indeholder budgetforliget en række forskellige tiltag, som skal iværksættes med henblik på analyser m.m. til brug for budget 2024-2027.    

Status på de enkelte forslag og tiltag i budgetforliget på udvalgets område findes i bilag 2.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

På nær 2 er alle de i budget 2023-2026 vedtagne besparelser på Sundhedsudvalgets område er effektueret, afsluttet eller igangsat.

På Folkesundhed vil der i 2023 være en mindre afvigelse, idet opsigelse af medlemskab og abonnement på henholdsvis Sundbynetværk samt Børn og Ungeliv har opsigelsesbetingelser der medfører, at der vil restere 100.000 kr. hvilke ikke kan spares i 2023. Fra 2024 vil budgetreduktionen blive indhentet fuldt ud.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Der vil i forbindelse med budgetopfølgningerne i 2023 indgå relevant status på implementeringen af budgetforliget. Endvidere vil der være forslag som kræver yderligere politisk behandling. 

 

12. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1:

Formanden har ingen emner til orientering.

Udvalgets medlemmer har ingen emner til orientering.

Forvaltningen orienterer om, at der er afholdt et opstartsmøde med Den Sociale Investeringsfond. Der kommer en udvalgssag vedrørende mulighederne for at indgå i et samarbejde.

Centerchef for Sundhed og Ældre, Charlotte Kaaber, har i forbindelse med organisationsændringen i Slagelse Kommune valgt at fratræde sin stilling for at søge nye udfordringer. 

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.     at Sundhedsudvalget orienteres.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen.

13. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Intet under punktet. 

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at Sundhedsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. 

 

14. Presse (B)

Beslutning

At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget træffer beslutning om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Sundhedsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 

 

 

15. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Sundhedsudvalget.

Beslutningstema

Sundhedsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller, 

1.     at Sundhedsudvalget godkender referatet.