Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 5. januar 2022



1. Godkendelse af dagsorden

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1.  at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Forslag til Lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte

Beslutning

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.

Ad 3.: Borgermødet – datoen i uge 8 afklares.

Ad 4.: Godkendt.

Udvalget anmodede om, at der med afsæt i denne lokalplan og til fremtidigt brug udarbejdes et notat f.eks. med baggrundsdata fra bl.a. Realdania om hvilke muligheder der er for at implementere nye byggematerialer med afsæt i den grønne omstilling, f.eks. tage med indbyggede solceller, solceller, varmepumper o.lignende samtidig med at man vedtager en bevarende lokalplan.

 

Muligheder for cykelbane undersøges.


Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i offentlig høring.

Sagens indhold

Det daværende Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalg besluttede på møde den 3. april 2017 at igangsætte en revision af de nuværende lokalplaner for Skælskør bymidte med tilhørende vejledninger. Efterfølgende har Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget senest på deres møde den 2. marts 2021, godkendt et oplæg til indhold af ny lokalplan. Ønsket er, at kommunen får et opdateret administrationsgrundlag for Skælskør bymidte således Skælskør bys kvaliteter sikres fremadrettet. Lokalplanen skal på den baggrund erstatte de mange gældende lokalplaner.

En ny lokalplan for Skælskør bymidte skal sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:

  • At sikre bevaringen af købstadsmiljøet som helhed,
  • At sikre kulturhistoriske og arkitektoniske værdifulde enkeltbygninger,
  • At regulere udformning af butiksfacader, særligt med henblik på vinduespartier og skiltning,
  • At sikre, at nybyggeri tilpasses det eksisterende bymiljø,
  • At sikre, at ældre og traditionelle bygningsdetaljer ikke forsvinder under modernisering (murværksdetaljer, snedkererede vinduer og døre mm.),
  • At præcisere muligheder for huludfyldning og fortætning.

Lokalplanområdet rummer både boliger, erhverv og detailhandel i et sammenhængende, historisk bymiljø af høj bevaringsværdi. Lokalplanens sigte er, at der værnes om byhistoriske og bygningskulturelle værdier, når miljøer og bygninger udvikles og fornyes. Samtidigt skal lokalplanen fastholde og styrke bymidtens anvendelser, f.eks. at handelslivet er koncentreret omkring de centrale hovedstrøg Algade og Nytorv, og f.eks., at åbne muligheder for at stationsområdet, udover en erhvervs- eller boligmæssig anvendelse også kan danne ramme for kultur og foreningsliv.

En ny lokalplan skal på en gang formidle bymidtens bevaringsværdier og arkitektoniske kvaliteter for ejere og borgere og forbedre de potentialer som Skælskør by rummer i dag. Det er også væsentligt med den ny lokalplan, at sikre, at de mange ressourcer, som ejere af bymidtens ejendomme allerede har investeret i vedligeholdelse og restaurering, respekteres fremadrettet. På den baggrund er ovenstående punkter indarbejdet og lokalplanens bestemmelser er således udarbejdet med henblik på en fastholdelse af kvaliteter samt forbedringer i bymiljøet, således lokalplanen beskytter mod utilsigtede indgreb i bymidten, herunder både hvad angår byens fælles opholdsarealer, de enkelte bygninger, beplantning og samtidig sikres det, at byens udvikling kan fortsættes og styrkes i forhold til at kunne være centrum for et rigt handelsliv, midtpunkt for gode arrangementer mv.

Forud for lokalplanlægningen er der udarbejdet en analyse for Skælskør bys bevaringsværdier og særlige opmærksomhedspunkter. Samtidig er der sket en opdatering af de enkelte bygningers SAVE vurderinger. I forbindelse med arbejdet er der tilstødt bygninger der er værd at bevare, men som ikke tidligere har været registreret.

Processen har været med fokus på inddragelse, herunder ambitionsniveauet for lokalplanens indhold, herunder har bl.a. de bebyggelsesregulerende bestemmelser og øvrige bestemmelser været afstemt med Skælskør Erhvervsforening, Bymidtegruppen, Arkivet, Bevaringsforeningen og Museum Vestsjælland, lokalråd, Kulturmiljørådet.  Derudover har bygningsejere, butiksejere og borgere været orienteret om den foranstående opgave.

Frem til nu, har der været afholdt 2 byvandringer og 4 møder i følgegruppen, der består af repræsentanter fra flere af ovenstående interessenter.

Lokalplanens indhold er udarbejdet med baggrund i analysen samt følgegruppens inputs, faglige kunnen, deres viden og forankring i Skælskør by. Lokalplanen overfører dertil flere af de gældende lokalplaners intentioner for bygninger, bymiljøet generelt samt de fælles opholdssteder mv.

Bebyggelsesprocenter og anvendelsesbestemmelserne overføres stort set fra de eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer, med få undtagelser. Lokalplanområdet inddeles i 5 delområder, hvor de bebyggelsesregulerende bestemmelser samt bestemmelser for ydre fremtræden næsten er ens for alle delområder. I delområde 5 er der flere tomme matrikler og en del nyere huse. Derfor bliver der mulighed for ny bebyggelse på tomme matrikler og f.eks. at sætte pladetag på en beboelsesbygning, der oprindeligt er opført med f.eks. et eternittag.

For alle delområder gælder det dog, at det altid er muligt at om- og tilbygge samt, at opføre sekundære bygninger. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening og dermed sende det i offentlig høring. Offentlig høring opfylder planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

     

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I så fald vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for byen. Det vil sige, at området fortsat administreres gennem eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer. Dertil vil kommunen ikke længere kunne opretholde de 2 forbud mod tagudskiftning på Skovvej 16A og Carl Medingsvej 32 der er blevet nedlagt.

     

  3. Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget, inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at forslaget til lokalplan 1245 med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

Lokalplanens intention er, at Skælskør bys kvaliteter fremadrettet bevares og forstærkes. Det er administrationens vurdering, at lokalplanen vil være til gavn for borgerne, handelslivet og turismen.

Det bliver ikke muligt, at bygge højere end de nuværende højder i byen. Ligeledes tillades udstykning ikke med få undtagelser. Der vil dog være rige muligheder for fortætning og udbygning indenfor byens afgrænsning, da lokalplanen muliggør om- og tilbygning samt sekundær bygninger på de enkelte ejendomme. Egentlige større byggerier er mulige i begrænset omfang (belyst i forslagets bilag 4). Endelig peger lokalplanen på 3 lokationer, hvor ”det rigtige projekt” for f.eks. en boligbebyggelse vil kunne etableres, på baggrund af en lokalplanlægning.

Beplantning og større træer er også en kvalitet i byen og et vigtigt element for Skælskør by. På den baggrund sikre lokalplanen flere eksisterende træer og peger på konkrete steder, hvor træer og beplantning med fordel vil kunne etableres.

Lokalplanforslaget skal med baggrund i analysen og dens bestemmelser sikre, at Skælskør by overordnet set ikke forringes. Det sikres også, at de enkelte bygninger forbliver bevaringsværdige bygninger. Dertil vil der være bygninger, såfremt de ombygges, der ligeledes vil blive bevaringsværdige. Endelig går lokalplanens bestemmelser ind og sikre byen som helhed, herunder byens torve, plads samt større træer.

Endelig vil lokalplanen skabe et bedre administrationsgrundlag for byggesagsbehandlingen i området, herunder for såvel borgeren såvel kommune.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,                                                                                       

1.    at forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.

2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurderer planforslaget vedtages.

3.    at der afholdes borgermøde den 16. eller 17. februar 2022 kl. 18.30-19.30 i Skælskør.

4.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021

Beslutning

Udvalget erklærede Poul Bek-Pedersen (B) - som grundejer – inhabil.

 

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Godkendt.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Sagens indhold

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte den 11. januar 2021 opstart af lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg for et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose.

Byrådet vedtog den 25. oktober 2021 at sende Forslag til lokalplan 1251, Ferie- og Kursuscenter og naturskole, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 i 8 ugers offentlig høring. Den offentlige høring sluttede den 24. december 2021.

Byrådet har den 20. december 2021 vedtaget en ny kommuneplan, hvorfor tillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017 ikke længere kan vedtages endeligt.

For at kunne vedtage lokalplan 1251 endeligt, skal der derfor udarbejdes et tillæg til Kommuneplan 2021. Indholdet i Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 er det samme som indholdet i Kommuneplantillæg nr. 57 til Kommuneplan 2017.

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. På den baggrund konkluderes det, at kommuneplantillægget ikke udløser en miljøvurdering.

Kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening kan ses af bilag 1.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A.    Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 og dermed sende forslaget i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens krav samt formål om at skabe debat omkring planforslag, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage kommuneplantillægget endeligt.

B.    Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan vedtages en lokalplan for området.                                                                                           

C.    Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Kommuneplantillæg nr. 1 skal muliggør, at lokalplan 1251, der har til formål at kunne etablere et ferie- og kursuscenter og naturskole på Hyllestedvej 17 i Dalmose, kan vedtages endeligt i foråret 2022.

Et nyt ferie- og kursuscenter og naturskole i Dalmose vil bidrage positivt til udbuddet af overnatningsmuligheder i kommunen og dermed styrke kommunens tiltrækning i forhold til turisme.

Administrationen anbefaler, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages og sendes i 4 ugers høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser 

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1. at byrådet beslutter, at Forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring

2. at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.

4. Stillingtagen til forløb for behandling af forslag til Lokalplan 1241, Etageboligbebyggelse på Rytterstaldstræde 8, Slagelse

Beslutning

Udvalget vælger handlemulighed A.

Henrik Brodersen (O), Anne Bjergvang (A) og Unnie Oldenburg (A) ønsker handlemulighed B i forhold til at en bygning over 4 etager er for høj og massiv, jf. den vedtagne kommuneplan i december 2021. Bygningen synes ikke at passe ind i omgivelserne.


Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til det videre forløb i behandlingen af forslag til Lokalplan 1241, Etageboligbebyggelse på Rytterstaldstræde 8, Slagelse.

Sagens indhold

Byrådet har på møde den 29. november 2021 behandlet forslaget til lokalplan 1241, Etageboligbebyggelse på Rytterstaldstræde 8, Slagelse, samt tillæg nr. 48 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøvurderingsscreening.

Lokalplanforslaget lægger op til en ny karrébebyggelse på grunden for den gamle brandstation mellem Kærlighedsstien, Priorgade/Ridehuspladsen og eksisterende etageboliger ved Rytterstaldstræde. Eksisterende bebyggelse kan nedrives. Den nye bebyggelse må opføres i maks. 2 etager mod Kærlighedsstien og ”trappe op” fra 3 til 6 etager langs Priorgade og parkeringspladsen på Ridehuspladsen. Sammen med en bebyggelsesprocent på 100 giver det mulighed for et bruttoetageareal på ca. 6600 m² og ca. 100 boliger, herunder ungdomsboliger. Bebyggelsen skal opføres med røde/brunlige teglsten på facaderne, indeliggende altaner samt lodrette elementer i træ eller metal langs altaner og vinduespartier. Vejadgang skal ske fra Rytterstaldstræde. Areal til parkering udlægges i henhold til de gældende normer for etageboliger og ungdomsboliger. Området disponeres i øvrigt med to større opholdsarealer midt i og vest for bebyggelsen.

Byrådet besluttede på forslag fra den daværende A-gruppe at sende sagen tilbage til fagudvalget til fornyet behandling, hvor der arbejdes videre med byrum, fællesarealer og det arkitektoniske udtryk, herunder bl.a. variation i antallet af etager, materialer og farvevalg. I viderebearbejdningen skal desuden indgå, at der ikke lægges op en højde, som ligger over 4 etager med fladt tag.

Administrationen har efter byrådsmødet den 29. november 2021 modtaget bemærkninger til Byrådets beslutning om at tilbagesende sagen og ønske om genbehandling af sagen fra køberen af Rytterstaldstræde 8 og dennes rådgiver.

Bemærkningerne fra køber og dennes rådgiver er vedlagt som bilag sammen med planforslag og hvidbog fra foroffentlighedsfasen. Der henvises i øvrigt til dagsordenspunkt og referat af byrådsmødet den 29. november 2021, punkt nr. 10.

Lokalplanforslaget er i sit nuværende form ikke i overensstemmelse med Kommuneplan 2021, der blev vedtaget på Byrådsmøde den 20. december 2021. I følge rammebestemmelserne i Kommuneplan 2021 må der bygges i maks. 4 etager med fladt tag. Lokalplanforslaget forudsætter derfor et nyt kommuneplantillæg.

Retligt grundlag

Efter § 11, stk. 1, 2. pkt. i kommunestyrelsesloven er de stående udvalg forpligtede til at efterkomme Byrådets beslutninger, herunder om genoptagelse af behandlingen af en sag.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget genoptager sagen og fremlægger lokalplanforslaget uden ændringer for Økonomiudvalg og Byråd med henblik på beslutning om offentlig høring. I så fald skal der først udarbejdes et nyt forslag til kommuneplantillæg.

     

  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at revidere lokalplanforslaget jf. beslutningen i Byrådet 29. november 2021. Et ændret lokalplanforslag vil derefter blive fremsendt til ny politisk behandling med henblik på beslutning om offentlig høring.

Vurdering

Administrationen har overfor det tidligere fagudvalg anbefalet, at forslag til Lokalplan 1241 samt forslag til Kommuneplantillæg nr. 48 vedtages og sendes i 8 ugers offentlig høring. I anbefalingen indgår bl.a., at administrationen vurderer, at den planlagte bebyggelse vil bidrage væsentligt til en udvikling, der øger udbuddet af lejligheder centralt i Slagelse by gennem fortætning af det eksisterende bykvarter.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den aktuelle planlægning har betydning for afslutningen af kommunens salg af grunden for den tidligere brandstation, da overdragelse er betinget af en endelig vedtaget lokalplan.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager stilling til det videre forløb i sagen med valg af handlemulighed A eller B.

5. Tillægsbevilling ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge

Beslutning

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 189-Ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge.

Sagens indhold

Det er besluttet, at der skal anlægges ny cykelsti mellem Bildsø og Stillinge. Hertil blev der afsat 3 mio. kr. i 2021 og 9,631 mio. kr. i 2022 og altså en samlet anlægsramme på 12,631 mio. kr.

I forbindelse med opbremsningen af anlægsaktiviteter i efteråret 2021 blev den planlagte overførsel på 2,25 mio. kr. fra 2021 til 2022 tilført kassen.

Efterfølgende blev anlæg af cykelstien indarbejdet i tillægsaftalen til budget 2022-2025 og det oprindeligt afsatte budget i 2022 opretholdt. Ved en fejl blev det overførte budget fra 2021 ikke ført tilbage.

Anlægget er gennem sine forberedende faser med detailprojektering, myndighedstilladelser, endelig ekspropriationsbeslutning (og heraf gennemført udbetaling på 80% af erstatning) og efterfølgende anlægsudbud (licitation d. 16. dec.  2021) m.v.

De indkomne tilbud viser at anlægsprojektet kan gennemføres indenfor det oprindeligt afsatte budget på 12,631 mio. kr.

Der skal som naturlig forlængelse af afholdt licitation indgås kontrakt. På den baggrund er det nødvendigt, at fejlen vedr. overførslen fra 2021 bliver rettet.

Det anbefales derfor, at der tildeles en tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. til anlæg 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge, som forudsætning for at anlægget kan gennemføres.

Herefter vil der blive indgået kontrakt og anlægsfasen forventes, at starte op i april 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet.

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 2.25 mio. kr. til Byrådets godkendelse og herved give grønt lys for at fortsætte projektet. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 2,25 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 189 Ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge – finansieret af kassen.

Byrådet har tidligere givet anlægsbevilling til cykelstiprojektet, men hvis tillægsbevillingen godkendes skal der i samme forbindelse gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr. til det samlede anlægsbudget.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg 189 ny cykelsti ml. Bildsø og Stillinge

6.2 Drift og Teknik

 

2.250

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-2.250

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 2,25 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen

2. at der gives et tillæg til anlægsbevillingen på 2,9 mio. kr.

6. Tillægsbevilling vedr. ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup

Beslutning

Ad 1.: Anbefales.

Ad 2.: Anbefales.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af anbefaling fra Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget godkende en tillægsbevilling til anlæg 254-Ny stamvej v/Mælkevej, Svenstrup.

Sagens indhold

Boligarealet beliggende ved Mælkevej, Svenstrup er opdelt i delområder, hvor Byrådet den 25. januar 2021 godkendte at sælge område 1 til OK-fonden. OK-fonden har tidligere meddelt, at de forventer igangsætning af byggeriet i maj 2022 og indflytning i marts/april 2023.

I henhold til ny Lokalplan nr. 1232, skal der etableres en ny stamvej ind til området inden ny bebyggelse kan tages i brug.

På baggrund af anlægsoverslag er der givet anlægsbevilling på 5,5 mio. kr. til etablering af ny stamvej inkl. regnvandsbassin, beplantning, belysning og stier.

Detailprojekteringen har imidlertid vist, at regnvandsbassinet (som forsinker overfladevandet fra boligområder m.v.) skal være væsentlig større end skønnet ved lokalplanlægningen, for at indfri forsyningens udledningskrav.

Da bassinet vil komme til at fylde langt mere på det grønne område, er det ikke muligt at få overskudsjord fra vejanlæg og bassin indpasset i det grønne område. Derfor skal overskudsjord bortkøres i større omfang end oprindeligt indregnet. Endvidere er anlægsomkostninger til vejanlæg steget med mere end 10 % siden anlægsoverslaget.

Ovenstående ændringer i projektets forudsætninger betyder, at der ansøges om en tillægsbevilling på 1.950.000 kr., som forudsætning for at gå videre med anlægsudbuddet. Herefter bliver den samlede anlægsbevilling 7.450.000 kr.

Myndighedsarbejdet forventes afsluttet omkring 1. februar 2022, hvorefter anlægsudbud igangsættes med forventet opstart på anlægget omkring 1. maj 2022.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet

Handlemuligheder

A.    Udvalget kan vælge at anbefale tillægsbevillingen på 1.95 mio. kr. til Byrådets godkendelse og lade projektet fortsætte ud fra de ændrede forudsætninger, hvormed udbuddet forventes sendt ud omkring 1. februar. Tillægsbevillingen finansieres af kassen.

B.   Udvalget kan vælge at anbefale en omdisponering fra andre anlæg under ”Drift og Teknik” og på denne baggrund meddele tillægsbevilling til anlægget.

Vurdering

Der vurderes ikke reelle alternativer til tillægsbevillingen, hvis anlægget skal kunne realiseres og udføres i en tidsplan der kan indfri det som OK-fonden er stillet i udsigt ved deres køb af delområdet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Til politikområde Drift og Teknik søges en tillægsbevilling i 2022 på 1,95 mio. kr. inkl. anlægsbevilling til anlægsprojekt 254-Ny stamvej v. Mælkevejen, Svenstrup – finansieret af kassen.

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg nr. 254 Ny stamvej v. Mælkevejen

6.2 Drift og Teknik

 

1.950

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

1.4 Finansiering

 

-1.950

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler tillægsbevilling på 1,95 mio. kr. i 2022 til Byrådets godkendelse med finansiering af kassen.

2. at der gives en tilsvarende anlægsbevilling.

7. Gensidig orientering

Beslutning

Orientering fra udvalgsformand:

  • Politisk mødekalender eftersendes.
  • Der planlægges 12/12 møde i marts.

     

    Orientering fra udvalgsmedlemmer:

  • Anne Bjergvang (A) spurgte til: Søstjernevej; rottebekæmpelse (mailen fra Steen Olsen eftersendes).
Nicki Ottevig (V) spurgte til lokalplan for Bedstes Hus.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle

henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

  • Politisk mødekalender 2022

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen:

 

Indstilling

Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,

1.  at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

8. Godkendelse af referat

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.