Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening skal vedtages og fremlægges i offentlig høring.
Sagens indhold
Det daværende Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalg besluttede på møde den 3. april 2017 at igangsætte en revision af de nuværende lokalplaner for Skælskør bymidte med tilhørende vejledninger. Efterfølgende har Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget senest på deres møde den 2. marts 2021, godkendt et oplæg til indhold af ny lokalplan. Ønsket er, at kommunen får et opdateret administrationsgrundlag for Skælskør bymidte således Skælskør bys kvaliteter sikres fremadrettet. Lokalplanen skal på den baggrund erstatte de mange gældende lokalplaner.
En ny lokalplan for Skælskør bymidte skal sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:
- At sikre bevaringen af købstadsmiljøet som helhed,
- At sikre kulturhistoriske og arkitektoniske værdifulde enkeltbygninger,
- At regulere udformning af butiksfacader, særligt med henblik på vinduespartier og skiltning,
- At sikre, at nybyggeri tilpasses det eksisterende bymiljø,
- At sikre, at ældre og traditionelle bygningsdetaljer ikke forsvinder under modernisering (murværksdetaljer, snedkererede vinduer og døre mm.),
- At præcisere muligheder for huludfyldning og fortætning.
Lokalplanområdet rummer både boliger, erhverv og detailhandel i et sammenhængende, historisk bymiljø af høj bevaringsværdi. Lokalplanens sigte er, at der værnes om byhistoriske og bygningskulturelle værdier, når miljøer og bygninger udvikles og fornyes. Samtidigt skal lokalplanen fastholde og styrke bymidtens anvendelser, f.eks. at handelslivet er koncentreret omkring de centrale hovedstrøg Algade og Nytorv, og f.eks., at åbne muligheder for at stationsområdet, udover en erhvervs- eller boligmæssig anvendelse også kan danne ramme for kultur og foreningsliv.
En ny lokalplan skal på en gang formidle bymidtens bevaringsværdier og arkitektoniske kvaliteter for ejere og borgere og forbedre de potentialer som Skælskør by rummer i dag. Det er også væsentligt med den ny lokalplan, at sikre, at de mange ressourcer, som ejere af bymidtens ejendomme allerede har investeret i vedligeholdelse og restaurering, respekteres fremadrettet. På den baggrund er ovenstående punkter indarbejdet og lokalplanens bestemmelser er således udarbejdet med henblik på en fastholdelse af kvaliteter samt forbedringer i bymiljøet, således lokalplanen beskytter mod utilsigtede indgreb i bymidten, herunder både hvad angår byens fælles opholdsarealer, de enkelte bygninger, beplantning og samtidig sikres det, at byens udvikling kan fortsættes og styrkes i forhold til at kunne være centrum for et rigt handelsliv, midtpunkt for gode arrangementer mv.
Forud for lokalplanlægningen er der udarbejdet en analyse for Skælskør bys bevaringsværdier og særlige opmærksomhedspunkter. Samtidig er der sket en opdatering af de enkelte bygningers SAVE vurderinger. I forbindelse med arbejdet er der tilstødt bygninger der er værd at bevare, men som ikke tidligere har været registreret.
Processen har været med fokus på inddragelse, herunder ambitionsniveauet for lokalplanens indhold, herunder har bl.a. de bebyggelsesregulerende bestemmelser og øvrige bestemmelser været afstemt med Skælskør Erhvervsforening, Bymidtegruppen, Arkivet, Bevaringsforeningen og Museum Vestsjælland, lokalråd, Kulturmiljørådet. Derudover har bygningsejere, butiksejere og borgere været orienteret om den foranstående opgave.
Frem til nu, har der været afholdt 2 byvandringer og 4 møder i følgegruppen, der består af repræsentanter fra flere af ovenstående interessenter.
Lokalplanens indhold er udarbejdet med baggrund i analysen samt følgegruppens inputs, faglige kunnen, deres viden og forankring i Skælskør by. Lokalplanen overfører dertil flere af de gældende lokalplaners intentioner for bygninger, bymiljøet generelt samt de fælles opholdssteder mv.
Bebyggelsesprocenter og anvendelsesbestemmelserne overføres stort set fra de eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer, med få undtagelser. Lokalplanområdet inddeles i 5 delområder, hvor de bebyggelsesregulerende bestemmelser samt bestemmelser for ydre fremtræden næsten er ens for alle delområder. I delområde 5 er der flere tomme matrikler og en del nyere huse. Derfor bliver der mulighed for ny bebyggelse på tomme matrikler og f.eks. at sætte pladetag på en beboelsesbygning, der oprindeligt er opført med f.eks. et eternittag.
For alle delområder gælder det dog, at det altid er muligt at om- og tilbygge samt, at opføre sekundære bygninger.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
- Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening og dermed sende det i offentlig høring. Offentlig høring opfylder planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
- Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I så fald vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag for byen. Det vil sige, at området fortsat administreres gennem eksisterende lokalplaner og kommuneplanrammer. Dertil vil kommunen ikke længere kunne opretholde de 2 forbud mod tagudskiftning på Skovvej 16A og Carl Medingsvej 32 der er blevet nedlagt.
- Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget, inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forslaget til lokalplan 1245 med tilhørende baggrundsanalyse samt miljøvurderingsscreening vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Lokalplanens intention er, at Skælskør bys kvaliteter fremadrettet bevares og forstærkes. Det er administrationens vurdering, at lokalplanen vil være til gavn for borgerne, handelslivet og turismen.
Det bliver ikke muligt, at bygge højere end de nuværende højder i byen. Ligeledes tillades udstykning ikke med få undtagelser. Der vil dog være rige muligheder for fortætning og udbygning indenfor byens afgrænsning, da lokalplanen muliggør om- og tilbygning samt sekundær bygninger på de enkelte ejendomme. Egentlige større byggerier er mulige i begrænset omfang (belyst i forslagets bilag 4). Endelig peger lokalplanen på 3 lokationer, hvor ”det rigtige projekt” for f.eks. en boligbebyggelse vil kunne etableres, på baggrund af en lokalplanlægning.
Beplantning og større træer er også en kvalitet i byen og et vigtigt element for Skælskør by. På den baggrund sikre lokalplanen flere eksisterende træer og peger på konkrete steder, hvor træer og beplantning med fordel vil kunne etableres.
Lokalplanforslaget skal med baggrund i analysen og dens bestemmelser sikre, at Skælskør by overordnet set ikke forringes. Det sikres også, at de enkelte bygninger forbliver bevaringsværdige bygninger. Dertil vil der være bygninger, såfremt de ombygges, der ligeledes vil blive bevaringsværdige. Endelig går lokalplanens bestemmelser ind og sikre byen som helhed, herunder byens torve, plads samt større træer.
Endelig vil lokalplanen skabe et bedre administrationsgrundlag for byggesagsbehandlingen i området, herunder for såvel borgeren såvel kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at forslag til lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør by, med tilhørende baggrundsanalyse vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
2. at afgørelsen om ikke at miljøvurderer planforslaget vedtages.
3. at der afholdes borgermøde den 16. eller 17. februar 2022 kl. 18.30-19.30 i Skælskør.
4. at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.