Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte besparelsesscenarier i den kollektive trafik i forbindelse med trafikbestillingen 2023.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgetdrøftersagen.
Sagens indhold
Byrådet godkendte på møde d. 28. marts, at Teknik-, plan og Landdistriktsudvalget skulle udarbejde prioriteringsforslag på 4 %, svarende til ca. 7 mio. kr. af serviceudgifterne i 2022 og 8 %, svarende til ca. 14 mio. kr. af serviceudgifterne i hvert af årene 2023 - 2026.
På udvalgsmøde d. 04. april blev det i forbindelse med genåbning af budget 2022 besluttet hvilke prioriteringsforslag som skulle sendes i høring. Der henvises til sag "Genåbning budget 2022 og Budget 2023 - 2026 - Drift - Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget" senere i dagsorden på dette udvalgsmøde.
Det forventes, at den kollektive trafik skal bidrage med en ikke uvæsentlig del til de samlede prioriteringsforslag.
Til ovenstående skal tilføjes, at der i 2023 vil der komme efterregulering fra Movia på 4,9 mio. kr., som vedrører busdriften for 2021.
Efterreguleringen er en engangsudgift, som tilfalder Movia, pga. øgede omkostninger for drift, vedligeholdelse, IT og systemomkostninger.
Herudover forventes der i 2022 et merforbrug på ca. 4,6 mio. kr., som følge af øgede udgifter for Flextrafikprodukterne; Flexhandicap, Flextur og Plustur samt passagertab pga. Corona.
Trafikselskabet Movia forventer, at den forventede prisudvikling i 2022 vil influere yderligere på kommunens busdrift allerede fra i år. Movia kan på nuværende tidspunkt ikke give kommunen konkrete tal på ekstra udgifter ifm. inflationen. Det forventes dog, at prisudviklingen vil få negativ indflydelse på kommunens driftsbudget for busdrift.
Kontraktramme
Ifølge trafikselskabet Movia kan kommunen nedskære det samlede antal bustimer med op til 20 pct. de første 6 år efter kontraktopstart, uden at skulle betale nogen form for kompensation til busoperatøren. Kontrakten for buskørsel blev indgået i 2021 og det er således muligt, at iværksætte driftsændringer med op til 20 pct. frem til 2027.
Administrationen har udarbejdet nedenstående fem grundscenarier, med afsæt i rammerne for gældende kontrakter på området. Tallene bliver beregnet af Movia, således at der foreligger konkrete tal til udvalgsmøde d. 30. maj.
Scenarie 1 - Uændret service for pendlere og skole/uddannelsessøgende
Scenariet går ud på, at servicen overfor pendlere og skole- og uddannelsessøgende forbliver uændret i myldretiden fra 2023 til og med 2027. Besparelsen findes på afgangene udenfor myldretiden og i weekenden, hvor arbejdspendling generelt er mindre udbredt.
Administrationen foreslår, at busbetjeningen udenfor myldretiden indstilles for alle buslinjer i kommunen.
Besparelsen skal gælde for alle buslinjer i Slagelse Kommune. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesorden på 5 - 7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inklusive administrationsudgifter til Movia.
Scenarie 2 - Uændret service i landdistrikter
Scenariet går ud på, at driftsomfanget udenfor byerne fastholdes på nuværende niveau. Besparelsen findes på bybuslinjerne 901, 902, 903, 904, 905, 908 og 909, som reduceres til 2 times drift og ingen weekend- helligdagsdrift. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesorden på 5 - 7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inklusive administrationsudgifter til Movia.
Scenarie 3 - Uændret service i byerne
Scenariet går ud på, at driftsomfanget i byerne opretholdes på det nuværende høje niveau. Besparelsen skal findes på alle oplandslinjer udenfor byerne, som er linjerne 431, 494 og 907.
Scenariet forudsætter, at ovenstående oplandslinjer nedlægges helt eller reduceres betydeligt. Kommunens driftsudgifter for linjerne er 8,7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inkl. administrationsudgifter til Movia. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesordenen 5 - 8 mio.kr.
Scenarie 4 - Nye bybuslinjer i Korsør og i Slagelse
Scenariet går ud på, at nedlægge buslinje 901 og 902. En del af de derved frigivne midler foreslås anvendt til delvist at erstatte nuværende bybusbetjening i såvel Korsør som i Slagelse. Formålet er at sikre en uændret bybusbetjening af Korsør st. og Slagelse st. Dermed sikres borgernes mobilitet gennem sammentænkning bane og bus.
Kommunens driftsudgifter for begge linjer er cirka 14 mio. kr. årligt, inkl. administrationsbidrag til Movia. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesordenen 10 - 12 mio.kr.
Scenarie 5 - Lancering af nye kørselsordninger til de unge og/eller ældre
Scenariet bygger videre på scenarie 4, og indebærer at de overskydende midler på nedlæggelsen af linjerne 901 og 902 bruges målrettet på kommunale kørselsordninger, som fx. "Studieflex" fra Flextrafik, som sikrer de unge individuel transport fra hjemmeadressen til slutdestinationen.
Økonomien for Studieflex- ordningen i Slagelse Kommune er vanskeligt at estimere, da ordningen aldrig blev afprøvet i kommunen. Den samlede udgift for forsøg med Studieflex i Guldborgsund Kommune er på 0,75 mio. kr. årligt, ekskl. kommunens egne administrationsudgifter, som kan indtryk af ordningens udgiftsniveau. På mødet vil administrationen nærmere redegøre for scenarierne.
Sagens videre forløb
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal på mødet den 30. maj 2022 træffe beslutning om, hvilke besparelser, der skal indgå i Trafikbestilling 2023.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge mellem ovenstående fem scenarier eller en kombination af disse.
Vurdering
Det vurderes, at scenarie 1 giver mest tryghed for de primære kundegrupper, som pendlere og uddannelsessøgende, og styrker dermed robustheden af kommunens kollektive trafik. Svagheden ved scenariet er, at besparelserne går ud over fritidskunder der foretager besøgsrejser og/eller indkøbsture.
Scenarie 2 og 3 favoriserer enten kommunens landdistrikter eller byområder. Det antages, at en favorisering af landområderne vil medføre flest klager, som hovedsageligt vil komme fra byerne pga. et større kundevolumen på bybuslinjerne.
Scenarie 4 favoriserer både Slagelse og Korsør byer, hvor busbetjeningen fastholdes en sammenhæng mellem midtbyer, uddannelsessteder og stationer. Scenariet sammentænker bus og banetrafikken, ved at sammenkæde begge transportsystemer. Borgerne vil fortsat kunne benytte sig af den kollektive trafik mellem Korsør og Slagelse. Det vurderes desuden, at scenariet vil medføre det laveste antal af klager blandt alle scenarier, da transportmulighederne opretholdes for langt de fleste kunder. Svagheden ved dette scenarie er, at transporttiden bliver forlænget for nogle kunder på grund af to ekstra skift mellem bane og bus på de to stationer. Det vurderes, at besparelsespotentialet ved scenarie 4 har de største besparelsespotentialer blandt alle scenarier. (Det får vi dog først vished for, når Movia har meldt tilbage).
Scenarie 5 favoriserer de unge og ældre, som er de vigtigste brugere i kommunens kollektive trafik. Fordelen ved dette scenarie er, at kommunen aktivt udvikler og implementerer kørselsordninger, som kommer de mest udsatte kundegrupper til gode. Besparelsespotentialet ved dette scenarie vurderes, at være på samme niveau som i scenarie 4. (Det får vi dog først vished for, når Movia har meldt tilbage).
Nærværende scenarier 1-5 er administrationens forslag. Movia kvalificerer besparelsespotentialet for alle scenarier i sammenhæng med fordele og ulemper. Administrationen vil sørge for at den nye viden om besparelsesmulighederne bliver medtaget i sagsfremstillingen for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 30. maj 2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen kommentar.
Tværgående konsekvenser
Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, mfl.