Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 2. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Trafikbestilling 2023 - Besparelsesscenarier (D)

Beslutning

Drøftet.

Udvalget ønsker en beregning fra Movia for ringbuslinjer i byerne/Slagelse samt en sammenlægning af 901 og 902.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte besparelsesscenarier i den kollektive trafik i forbindelse med trafikbestillingen 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgetdrøftersagen.

Sagens indhold

Byrådet godkendte på møde d. 28. marts, at Teknik-, plan og Landdistriktsudvalget skulle udarbejde prioriteringsforslag på 4 %, svarende til ca. 7 mio. kr. af serviceudgifterne i 2022 og 8 %, svarende til ca. 14 mio. kr. af serviceudgifterne i hvert af årene 2023 - 2026.

 

På udvalgsmøde d. 04. april blev det i forbindelse med genåbning af budget 2022 besluttet hvilke prioriteringsforslag som skulle sendes i høring. Der henvises til sag "Genåbning budget 2022 og Budget 2023 - 2026 - Drift - Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget" senere i dagsorden på dette udvalgsmøde.

Det forventes, at den kollektive trafik skal bidrage med en ikke uvæsentlig del til de samlede prioriteringsforslag. 

Til ovenstående skal tilføjes, at der i 2023 vil der komme efterregulering fra Movia på 4,9 mio. kr., som vedrører busdriften for 2021.

Efterreguleringen er en engangsudgift, som tilfalder Movia, pga. øgede omkostninger for drift, vedligeholdelse, IT og systemomkostninger.

Herudover forventes der i 2022 et merforbrug på ca. 4,6 mio. kr., som følge af øgede udgifter for Flextrafikprodukterne; Flexhandicap, Flextur og Plustur samt passagertab pga. Corona.

Trafikselskabet Movia forventer, at den forventede prisudvikling i 2022 vil influere yderligere på kommunens busdrift allerede fra i år. Movia kan på nuværende tidspunkt ikke give kommunen konkrete tal på ekstra udgifter ifm. inflationen. Det forventes dog, at prisudviklingen vil få negativ indflydelse på kommunens driftsbudget for busdrift.

Kontraktramme

Ifølge trafikselskabet Movia kan kommunen nedskære det samlede antal bustimer med op til 20 pct. de første 6 år efter kontraktopstart, uden at skulle betale nogen form for kompensation til busoperatøren. Kontrakten for buskørsel blev indgået i 2021 og det er således muligt, at iværksætte driftsændringer med op til 20 pct. frem til 2027.   

Administrationen har udarbejdet nedenstående fem grundscenarier, med afsæt i rammerne for gældende kontrakter på området. Tallene bliver beregnet af Movia, således at der foreligger konkrete tal til udvalgsmøde d. 30. maj.  

Scenarie 1 - Uændret service for pendlere og skole/uddannelsessøgende

Scenariet går ud på, at servicen overfor pendlere og skole- og uddannelsessøgende  forbliver uændret i myldretiden  fra 2023 til og med 2027. Besparelsen findes på afgangene udenfor myldretiden og i weekenden, hvor arbejdspendling generelt er mindre udbredt.

Administrationen foreslår, at busbetjeningen udenfor myldretiden indstilles for alle buslinjer i kommunen.

Besparelsen skal gælde for alle buslinjer i Slagelse Kommune. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesorden på 5 - 7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inklusive administrationsudgifter til Movia.

Scenarie 2 - Uændret service i landdistrikter

Scenariet går ud på, at driftsomfanget udenfor byerne fastholdes på nuværende niveau. Besparelsen findes på bybuslinjerne 901, 902, 903, 904, 905, 908 og 909, som reduceres til 2 times drift og ingen weekend- helligdagsdrift. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesorden på      5 - 7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inklusive administrationsudgifter til Movia. 

Scenarie 3 - Uændret service i byerne

Scenariet går ud på, at driftsomfanget i byerne opretholdes på det nuværende høje niveau. Besparelsen skal findes på alle oplandslinjer udenfor byerne, som er linjerne 431, 494 og 907.

Scenariet forudsætter, at ovenstående oplandslinjer nedlægges helt eller reduceres betydeligt. Kommunens driftsudgifter for linjerne er 8,7 mio. kr. (2022- niveau) årligt, inkl. administrationsudgifter til Movia. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesordenen 5 - 8 mio.kr.

Scenarie 4 - Nye bybuslinjer i Korsør og i Slagelse

Scenariet går ud på, at nedlægge buslinje 901 og 902. En del af de derved frigivne midler foreslås anvendt til delvist at erstatte nuværende bybusbetjening i såvel Korsør som i  Slagelse. Formålet er at sikre en uændret bybusbetjening af Korsør st. og Slagelse st. Dermed sikres borgernes mobilitet gennem sammentænkning bane og bus.

Kommunens driftsudgifter for begge linjer er cirka 14 mio.  kr. årligt, inkl. administrationsbidrag til Movia. Besparelsespotentialet ligger i størrelsesordenen 10 - 12 mio.kr.

Scenarie 5 - Lancering af nye kørselsordninger til de unge og/eller ældre

Scenariet bygger videre på scenarie 4, og indebærer at de overskydende midler på nedlæggelsen af linjerne 901 og 902 bruges målrettet på kommunale kørselsordninger, som fx. "Studieflex" fra Flextrafik,  som sikrer de unge individuel transport fra hjemmeadressen til slutdestinationen.

Økonomien for Studieflex- ordningen i Slagelse Kommune er vanskeligt at estimere, da ordningen aldrig blev afprøvet i kommunen. Den samlede udgift for forsøg med Studieflex i Guldborgsund Kommune er på 0,75 mio. kr. årligt, ekskl. kommunens egne administrationsudgifter, som kan indtryk af ordningens udgiftsniveau. På mødet vil administrationen nærmere redegøre for scenarierne.

Sagens videre forløb

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal på mødet den 30. maj 2022 træffe beslutning om, hvilke besparelser, der skal indgå i Trafikbestilling 2023.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge mellem ovenstående fem scenarier eller en kombination af disse.

Vurdering

Det vurderes, at scenarie 1 giver mest tryghed for de primære kundegrupper, som pendlere og uddannelsessøgende, og styrker dermed robustheden af kommunens kollektive trafik. Svagheden ved scenariet er, at besparelserne går ud over fritidskunder der foretager besøgsrejser og/eller indkøbsture.

Scenarie 2 og 3 favoriserer enten kommunens landdistrikter eller byområder. Det antages, at en favorisering af landområderne vil medføre flest klager, som hovedsageligt vil komme fra byerne pga. et større kundevolumen på bybuslinjerne. 

Scenarie 4 favoriserer både Slagelse og Korsør byer, hvor busbetjeningen fastholdes en sammenhæng mellem midtbyer, uddannelsessteder og stationer. Scenariet sammentænker bus og banetrafikken, ved at sammenkæde begge transportsystemer.  Borgerne vil fortsat kunne benytte sig af den kollektive trafik mellem Korsør og Slagelse. Det vurderes desuden, at scenariet vil medføre det laveste antal af klager blandt alle scenarier, da transportmulighederne opretholdes for langt de fleste kunder. Svagheden ved dette scenarie er, at transporttiden bliver forlænget for nogle kunder på grund af to ekstra skift mellem bane og bus på de to stationer. Det vurderes, at besparelsespotentialet ved scenarie 4 har de største besparelsespotentialer blandt alle scenarier. (Det får vi dog først vished for, når Movia har meldt tilbage).

Scenarie 5 favoriserer de unge og ældre, som er de vigtigste brugere i kommunens kollektive trafik. Fordelen ved dette scenarie er, at kommunen aktivt udvikler og implementerer kørselsordninger, som kommer de mest udsatte kundegrupper til gode. Besparelsespotentialet ved dette scenarie vurderes, at være på samme niveau som i scenarie 4. (Det får vi dog først vished for, når Movia har meldt tilbage).   

Nærværende scenarier 1-5 er administrationens forslag. Movia kvalificerer besparelsespotentialet for alle scenarier i sammenhæng med fordele og ulemper. Administrationen vil sørge for at den nye viden om besparelsesmulighederne bliver medtaget i sagsfremstillingen for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 30. maj 2022. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen kommentar.

Tværgående konsekvenser

Børne- og Ungeudvalget, Seniorudvalget, mfl.

3. Budgetopfølgning 2 for 2022 - Teknik-, Plan- Landdistriktsudvalget (B)

Beslutning

Godkendt og videresendt til orientering til økonomiudvalget og Byrådet.

Udvalget ønsker at administrationen nærmere undersøger om flextrafik mv. kan optimeres/koordineres internt i kommunen (ved ansættelse), som f.eks. i Vordingborg Kommune.

I forhold til handleplan 2 ønsker udvalget, at SK Gadelys så vidt muligt bidrager til besparelser.

Handleplan 3 ”lokale busruter” blev ikke godkendt.

Der ønskes oplæg til fribusruter, som erstatning for de foreslåede nedlagte ruter.

Kompetence: Byrådet 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende budgetopfølgning 2. Budgetopfølgningen indgår i samlet opfølgning til godkendelse i Økonomiudvalg og Byrådet.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Budgetopfølgning 2. for 2022 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2. for 2022 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 (inklusiv driftsoverførsler), aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

I budgetopfølgningen sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder, herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner, der kræver særlige indsatser i 2022, forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2021 godkendt af byrådet d. 28. marts 2022.

Genåbning af budget 2022

Der er igangsat en proces omkring genåbning af budget 2022 på drift, herunder

  • fordeling af besparelser på 80 mio.kr.
  • forslag for en minimumsramme på 4% af serviceudgifterne
  • nedjustering af den samlede anlægsramme til omkring 200 mio.kr.

Byrådet beslutter den 30. maj 2022 hvilke prioriteringsforslag på drift og nedjusteringer på anlæg, som skal iværksættes på de enkelte udvalg.

Denne budgetopfølgning tager udgangspunkt i korrigeret budget pr. 31. marts 2022 og kendte forhold.

Serviceudgifter

Servicerammen for 2021 blev overskredet med omkring 95 mio. kr. Overskridelsen vil kunne medføre sanktioner og reduktion af bloktilskuddet for 2022 – men afhænger dels af kommunernes samlede forbrug på drift og anlæg i 2021, og dels i sidste ende aftale imellem KL og regeringen.

Udviklingen i forbrugsprocenter på serviceudgifter de 3 første måneder af 2022 tyder også på en overskridelse af servicerammen for 2022. Der vil derfor i både denne og kommende budgetopfølgninger være ekstra fokus på udviklingen i serviceudgifterne.

Forventet resultat på drift og anlæg

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2022, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 5,9 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 24,4 mio. kr.  Bilag 1. angiver nærmere specifikation af forbruget.

Drift
På politikområde Drift og Teknik forventes et samlet merforbrug 6,5 mio. kr., fordelt med merforbrug på vej- og trafikområdet på 7,3 mio. kr. og mindreforbrug på øvrige områder på 0,8 mio. kr.

De væsentligste afvigelser:

Vejbelysning
Det kan konstateres, at kvartalsudgifterne vedrørende leveringsaftalen med SK Gadelys A/S på vejbelysning, fra 4. kvartal 2021 til 1. kvartal 2022 er steget med godt 18 % (ca. 820.000 kr. pr. kvartal). Stigningen skyldes alene at el-prisen fra 2021 til i år er steget med 63,5 %. Dette vil betyde en samlet merudgift på 3,1 mio. kr. på den aftale der er med SK Gadelys A/S. Uden korrigerende tiltag vil budgetområdet for "Vejbelysning" ende ud med et merforbrug på ca. 2,6 mio. kr.

Kollektiv trafik
I værste tilfælde vil ”Kollektiv trafik” have et merforbrug på 4,6 mio. kr. Det kan konstateres, at det kommunale tilskud til den kollektive trafik primært udfordres af; at Slagelse Kommune kan forventes en regning vedr. manglende passagerer som følger af corona svarende til ca. 2,4 mio. kr. (det er endnu ikke afklaret, om kommunerne bliver kompenseret for denne udgift), at ordningerne under Flextrafik bliver væsentligt dyrere i indeværende år, end først antaget - ca. 1,6 mio. kr. (Movia har udmeldt, at priserne på disse produkter stiger med ca. 15 %, og at dette vil få konsekvenser fra og med april 2022), samt en generel stigning på kommunens lokale ruter.

Der arbejdes videre med handleplaner for begge områder og udkast vedlægges som bilag.

På politikområde Havne og færger forventes balance mellem budget og regnskab. På politikområde Plan og Landdistriktsudvikling forventes et mindreforbrug på 0,7 mio. kr.

Anlæg
Vedrørende anlæg forventes et forbrug på 107,2 mio. kr. og dermed et mindreforbrug på 24,4 mio. kr. Det forventede regnskab 2022 svarer til den redisponering af anlæg som udvalget godkendte på mødet i april.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 2. for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget d. 23. maj 2022 og Byrådet d. 30. maj 2022. 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omkring, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.  

Det fremgår ligeledes af den økonomiske politik at i forbindelse med ansøgning om tillægsbevillinger, skal der angives andre finansieringsmuligheder end kassefinansiering.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.


4. Genåbning budget 2022 og Budget 2023-2026 - Drift - Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Beslutning

Ad 1; Orienteringen taget til efterretning.

Ad 2; Alle prioriteringsforslag videresendes til Byrådet.

A havde følgende bemærkning:

A er ikke en del af genåbningen, da vi ikke mener kommunes økonomi er udfordret i en sådan grad, at der er behov for at genåbne budget 2022. A er bekymret for de fremlagte prioriteringer og processen for genåbning af budget 2022, da vi mener det har store negative konsekvenser for kommunen, da man nu oplever dygtige medarbejdere der siger op da de frygter for deres jobsituation.

Ad 3; Alle prioriteringsforslag indgår i budgetprocessen.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres omkring indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe beslutning om hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til beslutning i Byrådet samt drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager orientering om indkomne høringssvar til Genåbning af budget 2022 til efterretning
  2.  at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådet prioritering
  3.  at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter og beslutter prioriteringsforslag, der skal indgå i budgetprocessen for 2023-2026

Sagens indhold

Slagelse Kommunes økonomi er udfordret. Byrådet har besluttet, at det er nødvendigt at genåbne budget 2022 sideløbende med budgetlægningen af budget 2023-2026. De to forløb skal ses i sammenhæng og derfor samles processerne nu i denne sag.

Processen for begge forløb har Byrådet godkendt i tids-og procesplan i januar 2022. Rammerne for de to forløb er godkendt på byrådsmøderne i februar og marts 2022.

Udvalgenes prioriteringsforslag, der fremsendes til Byrådets prioritering, indgår i samlet sag til Økonomiudvalget og Byrådet.  

Genåbning af budget 2022

Fagudvalgene skal fremsende prioriteringsforslag for i alt 153,3 mio. kr., som skal indgå i Byrådets prioriteringer i maj 2022.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøftede på møde i april 2022 prioriteringsforslag (drift) vedrørende genåbning af budget 2022 og besluttede i forlængelse heraf, hvilke prioriteringsforslag der skulle sendes i høring og til hvem.

Høringssvarene vedrørende genåbning af budget 2022 er vedlagt til udvalgets orientering (bilag 1).

Administrationens kommentarer til høringssvarene vil foreligge på mødet.

Udvalget skal med udgangspunkt i prioriteringsforslagene/høringsmaterialet (bilag 2)  beslutte hvilke prioriteringsforslag, der skal videresendes til Byrådet. Byrådet skal herefter på møde den 30. maj 2022 prioritere hvilke forslag fra fagudvalgene, der skal implementeres i budget 2022.

Byrådets beslutninger og eventuelle konsekvenser for forventet resultat for 2022 vil blive indarbejdet i kommende budgetopfølgning 3. til august 2022.

Budget 2023-2026

Fagudvalgene skal finde prioriteringsforslag for 8 % af serviceudgifterne svarende til i alt 322,4 mio. kr. i 2023. På Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal finde prioriteringsforslag på 8 %, svarende til 14,774 mio. kr.

Med udgangspunkt i prioriteringsforslag som indgår i drøftelserne af genåbning af budget 2022 (bilag 2), skal udvalget drøfte og beslutte prioriteringsforslag, der skal arbejdes videre med i processen til budget 2023-2026. På udvalgets møde i juni 2022 skal træffes endelig beslutning om, hvilke prioriteringsforslag der skal sendes videre til budgetforhandlingerne.

Der er udarbejdet budgetgrundlag 2023-2026 for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (bilag 3). Budgetgrundlaget giver et overblik over udvalgets overordnede udgiftsrammer.

I budgetgrundlaget er kun indarbejdet de budgetændringer, der er endeligt vedtaget politisk. Det betyder, at besparelserne 322,4 mio. kr. i 2023-2026 ikke er indarbejdet, da de først bliver endeligt godkendt af Byrådet i forbindelse med 2. behandlingen af budget 2023-2026.

Sagens videre forløb

Alle fagudvalg behandler sag om "Genåbning af budget 2022" i maj og Økonomiudvalg og Byråd behandler en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj.

Alle fagudvalg behandler "Budget 2023-2026" på møder primo maj og juni. Økonomiudvalg og Byråd behandler en tilsvarende samlet sag for hele kommunen ultimo maj og juni.

Retligt grundlag

Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.

Vedtaget proces og rammer for genåbning af budget 2022 og budget 2023-2026.

Handlemuligheder

Genåbning af budget 2022

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal vælge hvilke prioriteringsforslag for budget 2022, der skal fremsendes til Byrådets prioritering, dog således at der fremsendes forslag svarende til 4 procent af udvalgets serviceudgifter.

Budget 2023-2026

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge hvilke prioriteringsforslag, der skal med videre i processen for budget 2023-2026. Udvalget skal træffe endelig beslutning herom på fagudvalgsmøde i juni 2022.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Gennemførsel af besparelse i hhv. 2022 og 2023-2026 vil reducere det samlede budget, som udvalget har til rådighed. De konkrete økonomiske og personalemæssige konsekvenser fremgår af de udarbejdede prioriteringsforslag.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Forslag til Lokalplan 1248, studieboliger ved Marievangsvej, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

Da der er tale om studieboliger, ønsker udvalget at bygherre redegør for boligtyper, parkeringsforhold (norm) og etagehøjde.

Sagen genoptages.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1248, Studieboliger ved Marievangsvej, Slagelse samt Forslag til tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2021, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1248, Studieboliger ved Marievangsvej, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 2 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring
  2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages
  3. at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus d. 29. juni eller den 30. juni 2022 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

 

Sagens indhold

Den 3. november 2020 besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget under pkt. 6 at igangsætte lokalplanlægningen af studieboliger ved Marievangsvej. Bygherre fremsendte efterfølgende et revideret projekt med en anden disponering af grunden, som Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede at arbejde videre med på mødet den 30. august 2021 under pkt. 3.

Der er nu udarbejdet et forslag til lokalplan, som giver mulighed for 96 ungdomsboliger med 2-3 rum. Bebyggelsen planlægges opført i 3½ etage med en taghældning på min. 40 grader. Bebyggelsen udformes som to enkle bygningsvolumener i vinkelform, der tilsammen danner et lukket gårdrum. Den ene bygning orienteres mod nordøst langs med Marievangsvej og Landgravsvej og får en tilstedeværelse som et byhus, der danner hjørne i krydset mellem de to hovedveje i området.

Facader skal udføres som blank mur. Murværk skal fremstå med spil i overvejende rødlige nuancer
inden for jordfarveskalaen. Murværk skal udføres med relief. Der kan anvendes træ på mindre dele af facade og gavl. Gavle skal begrønnes med klatreplanter/slyngplanter. Facader ind mod gårdrum må udføres i træ.

Svalegange orienteres ind mod det fælles gårdrum. Trapperum og svalegange planlægges integreret i arkitekturen, så hele adgangssituationen bliver til et karaktergivende element i projektet, der understøtter fællesskabet og ungdomslivet. Svalegange skal gives et varmt udtryk med elementer udført i træ.

Der arbejdes med en parkeringsnorm på 0,7 p-pladser pr. ungdomsbolig. Der anlægges 0,4 p-pladser pr. bolig i den vestlige ende af grunden. Her vil der være vejadgang fra Marievangsvej. På de øvrige ubebyggede arealer anlægges der grønne fællesområder, private udearealer, cykelparkering og affaldspladser. De resterende 0,3 p-pladser udlægges i gårdrummet og vil kunne anlægges ved behov. Hvis alle p-pladser anlægges, vil halvdelen af gårdrummet fortsat være udlagt til grønt fællesområde. Syd for bebyggelsen planlægges et udendørs fitnessområde til beboerne.

Til hver bolig i stueetagen anlægges en mindre have som privat udeareal. Arealet fungerer generelt som overgang mellem det private rum i lejligheden og de fælles grønne udearealer mellem bygningerne. Mod Marievangsvej og Landgravsvej får arealet karakter af en forhave som bufferzone mellem bolig og byrum.

Der er udarbejdet et forslag til kommuneplantillæg, der hæver det tilladte etageantal fra 2 til 4 og bebyggelsesprocenten fra 50 til 100. Der er gennemført en idéfase fra den 24. januar 2022 til den 7. februar 2022. Kommunen modtog i alt 8 idéer, forslag eller øvrige kommentarer heriblandt en underskriftsindsamling med ca. 100 underskrifter.. Idéerne og kommentarerne omhandler primært bekymring for etageantal og trafiksikkerhed. Den gennemførte idéfase har ikke ført til ændringer i planlægningen, idet lokalplanforslaget er i overenstemmelse med det skitseprojekt, som Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønskede at arbejde videre med på mødet den 30. august 2021.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Sagens videre forløb

Efter at lokalplanen har været fremlagt i 8 ugers offentlig høring, vil en endelig lokalplan blive fremlagt for Byrådet.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

A. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1248 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 2 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

B. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den eksisterende lokalplan, der udlægger området til centerformål, stadig er gældende. Dermed vil den påtænkte studieboligbebyggelse ikke kunne opføres.

C. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den planlagte bebyggelse har et interessant arkitektonisk udtryk, der vil bidrage til at sætte en høj standard for studieboligbebyggelse i Slagelse. Bebyggelsens udformning med fokus på fællesskab vurderes at kunne bidrage til at understøtte et aktivt studieliv i byen, som kan tiltrække studerende til at bosætte sig.

Lokalplanområdet har en god beliggenhed i forhold til studieboliger. Fra lokalplanområdet er der under 200 m til uddannelsesfirkanten, og via Fodsporet er der god forbindelse til SDU og Absalon. Via Marievangsvej er der desuden direkte forbindelse til bymidten.

Bebyggelsen vil med sine 3½ etager fremstå markant i området. Nærområdet er generelt kendetegnet af bebyggelse i 1-1½ etage, med enkelte undtagelser, heriblandt en nærliggende etageboligbebyggelse i 2½ etage. Administrationen vurderer dog, at lokalplanområdet kan rumme en mere markant bebyggelse, idet der er tale om en synlig hjørnegrund ved et infrastrukturelt knudepunkt, som allerede i dag adskiller sig fra sine nære omgivelser.

Der er udarbejdet skyggediagrammer, der viser, at bebyggelsen ikke vil medføre markante genevirkninger for naboerne.

Det fremsendte projektforslag henter stilmæssigt og værdimæssigt en stærk reference fra bebyggelsen tilknyttet Marievangsskolen, som er opført i nordisk funktionalistisk stil.

Tilstrækkelig parkering på ejendommen er muligvis en udfordring. Der er i lokalplanen arbejdet med en parkeringsnorm på 0,7 p-pladser pr. bolig, som det blev godkendt på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 30. august 2021. Denne p-norm gælder for ungdomsboliger i Slagelse bymidte. Lokalplanområdet ligger dog uden for bymidtens afgrænsning, hvor p-normen for ungdomsboliger ellers er 1 p-plads pr. bolig. Derudover indeholder projektet en del lejligheder, som er større end traditionelle ungdomsboliger. Administrationen anbefaler, at det afklares under den offentlige høring om projektets parkeringsløsning bør revideres.

Administrationen anbefaler at lokalplanforslaget sendes i 8 ugers offentlig høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

6. Forslag til lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

Ad 1; Anbefales

Ad 2; Anbefales

Ad 3; Det anbefales at mødet afholdes d. 14. juni kl. 18.30 til 20.00.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør samt Forslag til tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring
  2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages
  3.  at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Korsør Renseanlæg, Genbrugsvej 4, 4220 Korsør d. 14. eller 15. juni 2021 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Materialepladsen A/S driver materialepladser i hhv. Næstved, Ringsted og Roskilde og ønsker nu at etablere en materialeplads på et markareal ved siden af Korsør Renseanlæg og den nye genbrugsplads/haveaffaldsplads ved Slagelse Landevej.

På baggrund af en lokalplananmodning fra Materialepladsen A/S besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. juni 2021 at igangsætte lokalplanprocessen. En forudsætning for lokalplanen er at der tilvejebringes de nødvendige rammer i kommuneplan 2021 for lokalplanlægningen.

Der er nu udarbejdet et Forslag til Lokalplan 1262 med tilhørende Forslag til Kommuneplantillæg nr. 4 til Kommuneplan 2021, som udlægger området til erhvervsformål med mulighed for detailhandel i form af særligt pladskrævende varegrupper som materialepladsen forhandler. 

Pladsen indrettes med delvis fast belægning og med et betalingsanlæg inkl. brovægt og en mindre teknikbygning. Der etableres ca. 40-50 båse af betonelementer, hvoraf ca. 10 båse med fugtfølsomme materialer (f.eks. flis, bark og plantemuld) forventes at være overdækket med halvtag. Andre varetyper udgør eksempelvis forskellige sand- og grusmaterialer, støbemix, stenmel, granitskærver, knust beton og et udvalg af sten (perlesten, ærtesten og nøddesten).

Materialepladsen skal betjene områdets borgere og virksomheder med materialer til hus- og havearbejde. Der vil være adgang til en minilæssemaskine på pladsen som samtidig anvendes til  vedligeholdelse af pladsen. 

Det samlede areal udgør ca. 10.000 m². Et areal på ca. 1.100 m² i det nordlige hjørne af området, nord for sigtekilen på kortbilag 2 i lokalplanforslaget (se bilag 2), friholdes og indrettes med insektvenlig beplantning for at sikre frit udsyn til renseanlæggets bygningsværker. Her vil også kunne etableres et regnvandsbassin.

Der vil blive etableret den fornødne skiltning samt afskærmet belysning af området. Det er hensigten, at der etableres et mindre voldanlæg til at dække betonelementerne på ydersiden. Mod nordvest, langs Slagelse Landevej frem til sigtekilen på planforslagets kortbilag 2, samt mod  sydvest etableres en beplantet støjvold, som, sammen med den eksisterende støjvold omkring haveaffaldspladsen, vil fremstå som en samlet beplantet støjvold.

Vejadgang til området sker via den eksisterende adgangsvej, Genbrugsvej, til hhv. Korsør Renseanlæg og den nye genbrugsplads/haveaffaldsplads.

Overfladevand/regnvand forventes håndteret inden for området dels ved nedsivning hvis muligt og ved forsinkelse inden udledning til dræn/vandløb.

Sagens videre forløb

Planforslaget skal behandles af Byrådet den 30. maj 2022. Herefter skal planforslaget sendes i 8 ugers offentlig høring, hvor der afholdes borgermøde enten den 14. eller 15. juni 2022. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet skal behandle den endelige lokalplan sammen med en hvidbog når den offentlige høring er afsluttet.  

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes iht. planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Miljøvurderingsscreeningen foretages iht. Miljøvurderingsloven.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan etableres detailhandel i form af en materialeplads der forhandler særligt pladskrævende varegrupper til hus- og havearbejde. 
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Som en del af planprocessen er der udarbejdet et kommuneplantillæg. Administrationen har i den forbindelse afholdt en foroffentlighedsfase med indkaldelse af idéer, forslag og kommentarer til planlægningen som foregik i februar 2022. Administrationen modtog 6 høringssvar som fremgår af vedlagte hvidbog sammen med administrationens bemærkninger.

De modtagne idéer, forslag og kommentarer handler i hovedtræk om emner som støj, valg af placering, trafik, hastighedsgrænser, at anlægget er placeret i skovrejsningsområde og kystnærhedszone og at planlægningen skal indeholde en vurdering af, om planerne kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter (EU udpegede truede dyre- og plantearter). De indkomne idéer, forslag og kommentarer har ikke givet anledning til justeringer i planlægningen.

Området ligger inden for kystnærhedszonen. For at kunne tilvejebringe en planlægning indenfor kystnærhedszonen kræver det en planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse. Det er administrationens vurdering, at planlægningen er velbegrundet idet området delvist er udlagt til tekniske anlæg i gældende lokalplan og ligger i direkte tilknytning til andre områder udlagt og anvendt til tekniske anlæg, herunder rensningsanlæg, genbrugsplads og haveaffaldsplads. Der er eksisterende bebyggelse mellem planområdet og selve kysten. Området vurderes desuden at være funktionelt velplaceret med god synergieffekt med naboaktiviteterne, da kundeaktiviteten har samme karakter som brugerne af den tilstødende haveaffaldsplads og genbrugsplads.

Der er gode trafikale forhold til og fra pladsen og med etablering af en afskærmende beplantet støjvold er det administrationens vurdering, at fastlagte støjgrænser ved nabobeboelse ikke overskrides.

Administrationen har foretaget en screening af Lokalplan 1262 – Materialeplads ved Slagelse Landevej og kommuneplantillæg nr. 4 – og har vurderet, at der samlet set ikke er væsentlige ændringer i forhold til gældende planlægning og at der ikke vil forekomme en væsentlig indvirkning på miljøet som følge af planlægningen. Der skal således ikke gennemføres en miljøvurdering af planforslaget.

Administrationen anbefaler således, at Byrådet beslutter, at vælge handlemulighed A og sender Forslag til Lokalplan 1262, Materialeplads ved Slagelse Landevej, Korsør med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 4 til Slagelse Kommuneplan 2021 i 8 ugers offentlig høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

7. Forslag til Lokalplan 1212 - boligbebyggelse på Fladsken 15, Korsør (B)

Beslutning

Godkendt.

Anders Kofoed (V), Nicki Ottevig (V) og  Poul Bek-Pedersen (B) ønskede, at der arbejdes videre med 3 etager, men da der ikke var flertal for det blev indstillingen godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til bygherrens anmodning om genoptagelse af arbejde med lokalplan nr. 1212, boligbebyggelse på Fladsken 15 i Korsør. 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at et revideret projekt i 2 etager danner grundlag for genoptagelse af arbejde med Lokalplan nr. 1212.

Sagens indhold

Forslag til lokalplan 1212 blev forelagt for daværende Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet i januar 2021. Lokalplanforslaget lagde op til en ny boligbebyggelse i 3 etager. Byrådet, i tråd med fagudvalgets beslutning, besluttede på sit møde den 25. januar 2021, at sende forslaget i offentlig høring med mulighed for nyt byggeri i kun 2 etager.

Efter offentlig høring besluttede fagudvalget og Byrådet, at lokalplanen ikke skulle vedtages. Byrådet besluttede på sit møde den 21 juni 2021, at være åbent over for et revideret projekt, der viser mere hensyn til områdets karakter.

Bygherren anmoder nu om, at sagen genoptages, idet der er behov for ældreboliger i Korsør, samt at lokalplanen blev nedstemt af politiske årsager (se bilag - revideret projekt). Der er lagt op til et projekt i 3 etager. Bygningen er planlagt opført i mursten og med sadeltag.

Sagens videre forløb

Kendes ikke på nuværende tidspunkt. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens § 5.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan tage stilling til rammerne for genoptagelsen af arbejde med lokalplanen, herunder antal etager.

Vurdering

Administrationen vurderer, at der er intet nyt i sagen hvad angår Byrådets beslutning om, at der kun må bygges i 2 etager kontra bygherrens ønsker om 3 etager. Et projekt i 2 etager medfører en bedre disponering af grunden, bl.a. giver større udendørs opholdsarealer de kommende ældre beboere mulighed for at kunne mødes på tværs.

Administrationen kan dog anbefale en bygning med sadeltag og opført i røde mursten, såfremt bygherren vælger at arbejde videre med et projekt i 2 etager.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

8. Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse (B)

Beslutning

Ad 1; Anbefales

Ad 2; Anbefales

Ad 3; Det anbefales at borgermøde afholdes d. 22. juni kl. 19.00.

Udvalget anbefaler at Kulturmiljørådet høres.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om forslag til Lokalplan 1228 Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring
  2. at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages
  3. at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus den 22. juni eller den 23. juni i tidsrummet mellem kl. 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Den 1. april 2019 under pkt. 10 godkendte Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget at igangsætte en lokalplan for adressen Bjergbygade 20 A-B-C, Slagelse. Administrationen fremlagde et forslag til Lokalplan for byrådet den 31. maj 2021 under pkt. 9. Forslaget gav mulighed for nedrivning af et bevaringsværdigt forhus og etablering af et nyt for- og baghus. Lokalplanforslaget blev sendt tilbage til fornyet behandling. Der blev i forbindelse med den politiske behandling udtrykt bekymring for bebyggelsesprocent, tagterrasse, parkering, regnvandsafledning, beboersammensætning og nedrivningen af det bevaringsværdige forhus.

Der er nu udarbejdet et nyt forslag til Lokalplan 1228, hvor det bevaringsværdige forhus bevares, og der skabes mulighed for etablering af et baghus i op til 2½ etage til boligformål. Baghuset er tilpasset eksisterende bebyggelse i området og skal fremstå i blank mur udført i tegl af ler eller som pudsede eller vandskurede facader i jordfarver. Tage skal udføres som sadeltag med en hældning på 40-50 grader. Adgang til bebyggelsen planlægges via en svalegang orienteret mod vest, så den ikke er synlig fra Bjergbygade.

Mellem for- og baghus planlægges et fælles gårdrum med plads til parkering og fælles friareal.

Mod Bjergbygade planlægges renovation, som skal afskærmes med mur og beplantes med slyng-/klatreplanter. Muren omkring renovationspladsen vurderes at bidrage til at forskønne gadeforløbet langs Bjergbygade ved at skabe en afgrænsning mellem gårdrum og gadeforløb.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Sagens videre forløb

Efter at lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring, vil en endelig lokalplan blive fremlagt for Byrådet.

Retligt grundlag

Lokalplanlægning tilvejebringes gennem planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1228, Etageboliger ved Bjergbygade, Slagelse og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at eksisterende lokalplan 76, der ikke giver mulighed for nybyggeri, fortsat danner grundlag for fremtidig planlægning.
  3. Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanforslag 1228 vedtages.

Den planlagte bebyggelse er med det nye lokalplanforslag blevet nedskaleret kraftigt, hvormed der skabes bedre forhold for parkering og friareal i området. Det planlagte baghus opføres i dimensioner og materialer, der harmonerer med baghuset på naboejendommen og vurderes at kunne danne en visuelt afbalanceret afgrænsning mod klosterhaven.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt Miljøkonsekvensrapport, sammenfattende redegørelse, miljøgodkendelse og § 25 tilladelse (B)

Beslutning

Anne Bjergvang (A) havde en række bemærkninger og spørgsmål til miljøgodkendelsen, vandafledning, skiltning, pyloner og bredden af beplantningsbælte, som administrationen svarer på/afklarer.

Udvalget havde spørgsmål til trafikanalysen.

Udvalget ønsker et overslag på at sikre trafikforholdene på Vemmeløsevej, og en undersøgelse af ny adgangsvej fra anlæg til Skælskørvej/Industrivej.

Sagen genoptages.

Kompetence: Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, den kombinerede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget og den sammenfattende redegørelse skal vedtages, og samtidig beslutte, at meddele en miljøgodkendelse og § 25 tilladelse til anlægget.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt, miljøkonsekvensrapporten med bilag og den sammenfattende redegørelse vedtages endeligt og som følge heraf meddeler miljømyndigheden og planmyndigheden hhv. miljøgodkendelse og § 25 tilladelse til Hashøj Biogas ApS.

Sagens indhold

Virksomheden Hashøj Biogas ApS (der er ejet af HCS A/S Transport og Spedition), beliggende på Vemmeløsevej 19A og 19B ved Dalmose, ønsker at modernisere og udbygge biogasanlægget samt at etablere et opgraderingsanlæg, der gør det muligt at levere naturgas til det danske gasdistributionsnet. For at fremtidssikre biogasanlægget ønskes derudover mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald eller biomasse (f.eks. halm) til indfødning i biogasanlægget.

Den ønskede modernisering af anlægget kan ikke rummes inden for den gældende Lokalplan 129. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede således den 30. september 2019, at igangsætte udarbejdelse af en ny lokalplan med samme afgrænsning som den gældende lokalplan. Udvidelsen af biogasanlægget er samtidig omfattet af krav om miljøkonsekvensvurdering (tidligere kaldet VVM-pligt).

Lokalplanen sikrer:

  • mulighed for udvidelse af anlægget i forbindelse med en forestående renovering af udtjente anlæg,
  • mulighed for at etablere ny lukket aflæsningshal, hvorfra luften kan renses,
  • mulighed for etablering af et opgraderingsanlæg med henblik på at kunne levere gassen til naturgasnettet,
  • mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald og andre faste biomasser,
  • mulighed for at etablere lagerfaciliteter for faste biomasser, samt nye tanke for gylle og andre flydende biomasser,
  • ny og større efterlagertank,
  • en øget bebyggelsesprocent på 25 % og øget bygningshøjde på op til 30 m for at kunne muliggøre ovenstående,
  •  mulighed for at etablere nye beplantningsbælter, der tilpasses de forestående udvidelser.

Miljøkonsekvensrapporten udgør dels en miljøvurdering af planlægningen og dels en miljøkonsekvensvurdering af selve anlægget. Det er bygherres ansvar at udarbejde miljørapporten. Det er således bygherres miljørapport. Slagelse Kommune påser, at de data og oplysninger, som bygherre skal fremlægge i miljøkonsekvensrapporten er fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet og at miljørapporten på en passende måde påviser, beskriver og vurderer projektets væsentlige direkte og indirekte virkninger.

Biogasanlægget reguleres gennem en miljøgodkendelse og de vilkår der fremgår af den. Trafik til- og fra anlægget samt etableringen af gasledningen fra anlægget og frem til Skælskør, reguleres gennem en § 25 tilladelse efter miljøvurderingsloven.

I forbindelse med renovering og udvidelse af Hashøj Biogasanlæg var det påregnet, at eksisterende ledningstracé mellem biogasanlægget og Industrivej i Dalmose kunne anvendes til at koble biogasproduktionen til det danske naturgasnet. Det har imidlertid vist sig ikke at være muligt at benytte den eksisterende gasledning. Der etableres i stedet en ca. 12 km lang gasledning fra biogasanlægget til Skælskør, hvor der kobles til Evidas eksisterende 4 bar distributionsnet. For at sikre tilstrækkeligt afsætningsgrundlag for bionaturgassen, skal der anlægges en kompressorstation ved den eksisterende M/R-Station på Hesselhaven 2A, 4230 Skælskør. Ledningen vil som udgangspunkt blive nedgravet, men på visse mindre delstrækninger vil ledningen blive boret ind under veje, åløb og beskyttede diger gennem styret underboring.

Byrådet besluttede den 25. oktober 2021 at vedtage Forslag til lokalplan 1234. Byrådet vedtog samtidig miljøkonsekvensrapporten, samt udkast til miljøgodkendelse og § 25 tilladelse. Planforslaget og miljøkonsekvensrapporten samt udkast til miljøgodkendelse og § 25 tilladelse blev efterfølgende sendt i 8 ugers offentlig høring i november/december 2021.

Det samlede materiale, som er vedlagt som bilag, udgør

  • Lokalplan 1234,
  • miljøkonsekvensrapporten (for hhv. planlægningen og anlægget) med tilhørende bilag 1-9,
  • den sammenfattende redegørelse vedr. miljøvurderingen af lokalplanen,
  • miljøgodkendelsen med bilag og
  • § 25 tilladelsen.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

Miljøvurderinger og § 25 tilladelser tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.

Miljøgodkendelser tilvejebringes efter Miljøbeskyttelsesloven.

Handlemuligheder

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose, samt den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget og den sammenfattende redegørelse. Dermed tilvejebringes det nødvendige plangrundlag for udvidelsen af Hashøj Biogasanlæg og der vil kunne meddeles den nødvendige miljøgodkendelse og § 25 tilladelse, som er forudsætningen for fortsat drift og udvidelse af anlægget.
  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose, samt den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget og den sammenfattende redegørelse. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag og der vil ikke kunne meddeles en § 25 tilladelse. Dette vil betyde, at den gældende lokalplan 129 fastholdes og der vil ikke kunne gennemføres den ønskede udvikling og opdatering af anlægget. Biogasanlægget vil fortsat være reguleret af en miljøgodkendelse og har mulighed for at fortsætte driften. HCS A/S Transport og Spedition har givet udtryk for at anlægget sandsynligvis lukkes ned, hvis der ikke meddeles en ny lokalplan og miljøgodkendelse.
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af lokalplanen som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget i alt 11 høringssvar. Høringssvarene samt administrationens bemærkninger fremgår af vedlagte hvidbog. Overordnet set omhandler høringssvarene følgende emner:

  • Trafikpåvirkning, vejforhold og trafiksikkerhed.
  • Støj.
  • Lugt.
  • Luft.
  • Klima.
  • Visuel påvirkning.
  • Risiko.
  • Alternativ placering.
  • Natur.
  • Grundvand, spildevand og overfladevand.
  • Menneskers sundhed.
  • Materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv.
  • Socioøkonomiske forhold.
  • Samfundsøkonomi.

Det er administrationens vurdering, at de forhold som høringssvarene berører, er belyst i tilstrækkelig grad i miljørapporten. Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i miljøgodkendelsen eller § 25 tilladelsen. Der er foretaget en mindre justering af lokalplanens § 9.1 så det fremgår, at der skal etableres et 10 meter bredt plantebælte, som skal beplantes med hurtigt voksende hjemmehørende og egnskarakteristiske træer og buske, hvor træer kan opnå en højde på min. 20 m. Det fastholdes, at randbeplantningen skal fremstå som et tæt plantebælte fra bund til top.

Det anerkendes fuldt ud, at en forøgelse af lastbiltrafikken på Vemmeløsevej, som er en skolevej, vil have en negativ effekt på vejens naboer, men administrationen vurderer dog, at tilvæksten i trafikken ligger indenfor den kapacitet som en vej med Vemmeløsevejs karakteristik skal kunne rumme. Det vurderes, at den øgede trafikmængde ikke vil medfører væsentlige udfordringer med afviklingen af trafik på områdets infrastruktur. Trafik til- og fra Hashøj Biogas skal ske via strækningen mellem Biogasanlægget og Dalmose (Vemmeløsevej og Industrivej).

I § 25 tilladelsen til udvidelse af biogasanlægget stilles vilkår om tvangsruter for de transporter som ikke betjener de landbrug der ligger i nærområdet til det eksisterende biogasanlæg.
Den forventede forøgelse af trafikken på Vemmeløsevej vil efter vejmyndighedens vurdering ikke berettige planlægning af ny trafikal infrastruktur. Fraviger en fremtidig trafikafvikling af den tunge trafik det forventede, kan Hashøj Biogas alene henstille til chauffører om at benytte bestemte ruter. Færdselsbegrænsninger på offentlige veje kan kun gennemføres med godkendelse fra politiet, der er færdselsmyndighed, og som i øvrigt også skal håndhæve eventuelle restriktioner. 

Det vil være vejmyndighedens anbefaling, at der i forbindelse med en godkendelse af lokalplanen udarbejdes en trafikanalyse med fokus på tryghedsskabende tiltag på den samlede strækning af Vemmeløsevej mellem Gimlinge og Industrivej, Dalmose. Det er Administrationens vurdering, at Slagelse Kommune ikke har hjemmel i Vejloven eller Planloven til at pålægge Hashøj Biogas ApS at bidrage til afholdelse af udgifter til tryghedsskabende tiltag på Vemmeløsevej. Slagelse Kommune har heller ikke mulighed for at indgå en ulovbestemt frivillig aftale med Hashøj Biogas ApS om medfinansiering af sådanne tryghedsskabende tiltag (se bilag 17).

Det er administrationens vurdering, at den reviderede planlægning for biogasanlægget ved Dalmose (Hashøj Biogas) vil sikre plangrundlaget for den nødvendige opdatering af anlægget. Der skabes mulighed for en øget bebyggelsesgrad med øget bygningshøjde for siloer og tanke hvilket sikrer virksomheden bedre driftsmuligheder.

Planlægningen understøtter således energiaftalen fra 2018, hvor aftaleparterne er enige om en fortsat udbygning med biogas og andre grønne gasser til opgradering, transport og industrielle processer.

På baggrund af bygherres miljørapport er anlæggets indvirkninger på miljøet opsummeret i en tabel mht. vurderinger af påvirkningsgrad, afværgeforanstaltninger, overvågning og mangler i forhold til grundlaget for vurderingen. Tabellen fremgår af kapitel 21 i miljørapporten og er gengivet i bilag 16, hvor der ligeledes er en kort opsummering fra miljørapporten af den samlede vurdering af påvirkninger af miljøforhold, hvor påvirkningsgraden er vurderet til ”Lille” jf. tabellen.

Opsummerende er det vurderingen, at planlægningen og anlægget (når afværgeforanstaltninger er etableret) vil få en lille indvirkning på landskab, affald, trafik, risiko, samt materielle goder, arkitektoniske og arkæologiske kulturarv.
I forhold til beskyttet natur, støj, befolkning og sundhed vurderes indvirkningen at være ubetydelig. Der vurderes at være ingen indvirkning på jord, luft, lugt og klimatiske forhold. Endelig vurderes indvirkningen at være positiv i forholdt til biomassegrundlag og afsætning, grundvand, spildevand og overfladevand, klima og socioøkonomiske forhold.

Administrationen anbefaler på ovenstående baggrund, at Lokalplan 1234, Biogasanlæg ved Vemmeløsevej, Dalmose samt den samlede miljøkonsekvensrapport for planlægningen og anlægget, den sammenfattende redegørelse, miljøgodkendelsen og § 25 tilladelsen vedtages endeligt.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Eventuelle afledte konsekvenser ved udvidelsen af Hashøj Biogas for den trafikale situation på Vemmeløsevej, kan belyses af en trafikanalyse med fokus på tryghedsskabende tiltag på den samlede strækning af Vemmeløsevej mellem Gimlinge og Industrivej, Dalmose. Udgifter til en sådan trafikanalyse anslås til ca. 100.000 kr.

10. Rosenkildevej 41, 4200 - Nyt vejnavn lokalplan 1152 boliger på kassernegrunden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til oprettelse af nyt vejnavn for kasserne grunden.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- Landdistriktsudvalgetbeslutter, atvejen kaldes Jørgen Nyborgs Vej som forslået af bygherren.

Sagens indhold

Der skal tildeles et vejnavn til den gamle kasernegrund, der er omfattet af lokalplan 1152 – Boliger på Kasernegrunden, Slagelse. Nuværende er adressen Rosenkildevej 41, 4200 Slagelse.

Adgang til lokalplanområdet sker via kommunevejen – Rosenkildevej.

På grunden er der tinglyst en Deklaration fra 1948 (bilag 3), der beskriver, at den mest betydningsfulde vej på grunden skal benævnes Jørgen Nyborgs Vej, Jørgen Nyborgs Gade eller Jørgen Nyborgs Alle.

Bygherren (Sophushaven ApS) ønsker at vejen skal hedde Jørgen Nyborgs Vej.

Der forefindes i dag ikke en vej i Slagelse Kommune eller inden for en radius af 15 km fra lokalplanområdet, som er tildelt et af vejnavnene vejnavne.

Vejnavne og adresser fastsættes under hensyntagen til, at borgere, myndigheder, forsyningsvirksomheder, ulykkesberedskab og andre, på lettest mulige måde, herunder ved brug af navigationssystemer, kan orientere sig og finde frem til den pågældende vej, ejendom, bygning, indgangsdør, bolig- eller erhvervsenhed m.v.

Registreringen af de fastsatte vejnavne og adresser har som formål at sikre, at de korrekte oplysninger herom kan stilles til rådighed på en ensartet måde for borgere, erhvervsliv og den offentlige administration. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

De overordnede regler for vejnavne og adresser findes i Bekendtgørelse af lov om bygnings- og boligregistrering (BBR) §3. De mere præcise regler for vejnavne og adresser findes i §§ 3-4 i Adresseloven og i Bekendtgørelse om vejnavne og adresser (Adressebekendtgørelsen) §§ 3-10.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om den nye vej skal tildeles navnet Jørgen Nyborgs Vej eller et af de to alternativer Jørgen Nyborgs Gade eller Jørgen Nyborgs Alle.

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

  • Status toilet Stillinge
  • Pullerter
  • 12- 12 møde Ø-udvalget 19. - 20. maj 

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

  1. Orientering fra udvalgsformand
  2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
  3. Orientering fra administrationen

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Parkering (jf. sidste møde).

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

13. Lukket: Beslutning om godkendelse af udviklingsplan for Slagelse Erhvervspark (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Godkendelse af referat
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.