Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 31. oktober 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Endelig beslutning om Trafikbestilling 2023 for lokale buslinjer (B)

Beslutning

At 1:

Godkendt med følgende bemærkninger:

El-busser ønskes så vidt muligt omplaceret til andre ruter. Hvis ikke dette er muligt ønskes kompensationen afskrevet over flere år.

Bus 431 ønskes opretholdt frem til kl. 22, og time drift på hverdage/hver anden time i weekenden.

Bus 905 ønskes erstattet af bus 431 som afgår med time drift. Bus 904 ønskes efterfølgende ruteomlagt med henblik på omlægning af fribuslinje.

I forhold til nedlæggelse af bus 909 ønskes fribuslinje omlagt.

Administrationen udarbejder et konsekvensnotat til den videre politiske behandling.

(A) anmoder om et alternativ til konsekvensnotatet og en evt. bodsberegning på besparelse på 901 og 908 kr. 4,1 mio., 909 kr. 1,5 mio., 903 kr. 0,4 mio., samt 904 og 905 kr. 1,7. mio.

Dette under forudsætning af, at 431 får time drift og kører i weekenden, samt at 431 kører rute 905 i pauseperioden i Slagelse, således at Blomstergården og Rosenkildevej fortsat betjenes både hverdage og weekender.

Endelig således at fribusruterne omlægges, når fribus kører gennem Skælskør.

(0) kunne ikke træffe beslutning på det foreliggende grundlag.

At 2: Godkendt.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe endelig beslutning om trafikbestilling til den kollektive trafik for de ændringer der skal ske i forbindelse med køreplanskiftet i juni 2023. Udvalget har med beslutning af sag nr. 2 på mødet den 25. august 2022 ønsket, at den endelige trafikbestilling videresendes til Byrådets godkendelse. 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller:

1.     at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget godkender alle tilpasninger på den kollektive bustrafik der fremgår af Bilag 1 ”Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”, dog med følgende undtagelse for reduktioner på buslinjerne 431, 902 og 907, hvor reduktionen på;

  • 431 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20,
  • 902 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20 og
  • 907 udtages af sparekataloget.

Hvormed der implementeres reduktioner for en samlet ramme på 11,0 mio. kr. i helårsvirkning.

2.     at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget fremsender sagen til godkendelse i Byrådet.. 

Sagens indhold

Trafikbestillingssagen der blev behandlet på Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 10. oktober 2022 med efterfølgende behandling i Økonomiudvalget den 24. oktober 2022 (Bilag 3), blev følgende indstillet til Udvalget.

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstillede følgende:

1.     at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget godkender alle tilpasninger på den kollektive bustrafik der fremgår af Bilag 1 ”Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”.

2.     at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget overfor Økonomiudvalget indstiller, at budgettilpasningen vedrørende bustrafik kan ske over en 3- årig periode fra 2023 til 2025. 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning blev som følger:

At 1: Godkendt.

Udvalget ønsker at:

  • det undersøges om reduktion af rute 907 kan afbødes ved at købe sig ind på rute 470R eller ved tilbud af et flexprodukt.  
  • 903 og 431 indtænkes i trafikbestilling for 2024  
  • undersøge prisen for fastholdelse af rute 902 og 431 til kl. 20 på hverdage.

Udvalget ønsker udspecificering af underskuddet på de 4.9 mio. kr. i 2021.

(A) kan ikke tiltræde besparelserne som anført i 1. at., da denne beslutning rammer landdistrikterne for hårdt.

(A) kan tiltræde besparelser på kr. 7 mio. jf. eget budgetforslag, idet følgerne af Covid på kr. 4.9 mio. ikke skal belaste borgerne. Eftervirkningerne af Covid fra 2023 kr. 4,9 mio. bør være kassefinansierede.

(O) kunne ikke træffe beslutning på det foreliggende grundlag.

At 2: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

Udvalget anmoder Økonomiudvalget om at tage stilling til at budgettilpasning sker over en 4. årig periode.

Administrationens bemærkninger til beslutningerne fra mødet den 10. oktober 2022.

Afbødning af reduktionen på rute 907 i forhold til betjening af Stigsnæs havn

Busbetjeningen ønskes opretholdt med samme betjeningsniveau som i dag mellem Skælskør og Stigsnæs havn på hverdage efter 19, og i weekender samt helligdage.

Administrationen har anmodet Movia om at medvirke til at finde løsninger for en opretholdelse af busbetjeningen af Stigsnæs havn for at opnå korrespondance mellem kollektiv bustrafik og færgerne til Agersø og Omø, og at ønsket er et uændret serviceniveau i forhold til færgekorrespondancen. Movia har meddelt, at det på nuværende tidspunkt ikke vil være muligt at koordinere en løsning, hvor det er Regionens buslinje 470R der overtager forbindelsen mellem Skælskør og Stigsnæs havn i den situation hvor forbindelserne er taget ud af 907’s drift. Movia foreslår, at det i forbindelse med Trafikbestilling 2024 undersøges om der kan opnås en ønsket effekt i forhold til opnåelse af budgetoptimering uden væsentlige serviceforringelser.

Movia/Flextrafik har følgende kommentarer vedrørende muligheden for at inddrage Flextrafik som erstatning for reduktionen på 907. Flexrute kan være et alternativ til den afbødning af den kørsel der er foreslået nedlagt. Movia kan dog ikke konsekvensvurdere Flexrute som alternativ til rute 907 i indeværende trafikbestillingsproces. Forslaget kan medtages i forbindelse med Trafikbestilling 2024.

903 og 431 indtænkes i trafikbestilling for 2024

Administrationen har noteret sig, at en sammentænkning af linjerne 903 og 431 skal være en del af arbejdet frem imod udvalgets trafikbestilling for 2024.

Fastholdelse af kørsel på linjerne 902 og 431 frem til kl. 20 på hverdage

Movia estimerer, at tilskudsbesparelsen på linje 431 reduceres fra 1,1 mio. kr. til 0,95 mio. kr. årligt, når linjen reduceres til en daglinje med timedrift alle hverdage mellem kl. 6 og kl. 20. Udvidelsen af busdriften fra kl. 19 til kl. 20 vil medføre, at den årlige reduktion bliver 0,150 mio. kr. mindre end det der fremgår af sparekataloget. Passagereffekten (passagertabet) ændres fra 45.000 passagerer til 35.000 passagerer årligt.

Tilskudsbesparelsen på buslinje 902 reduceres fra 1,7 mio. kr. til 1,55,- mio. kr. årligt, når linje 902 reduceres til en daglinje der kun kører hverdage mellem kl. 6 og kl. 20, samtidig med at linjen afkortes til kun at betjene byerne mellem Korsør og Vemmelev. Driftsudvidelsen vil medføre, at den årlige reduktion bliver 0,150 mio. kr. mindre end det der fremgår af sparekataloget. Passagereffekten (passagertabet) ændres fra 25.000 passagerer til 22.000 passagerer årligt.

Økonomiudvalgets beslutning

Foranlediget af Udvalgets anmodning til Økonomiudvalget om muligheden for at foretage budgettilpasning over en 4-årig periode har Økonomiudvalget på mødet den 24. oktober 2022 besluttet følgende:

  • Der gives bevilling på 4,9 mio. kr. (Bevillingen anvendes til dækning af efterreguleringen for 2021, som modtages fra Movia ved dette årsskifte).
  • Økonomiudvalget giver på baggrund af ovenstående tillægsbevilling Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 2-3 år til at realisere budgettilpasningen. 

Med beslutningen i Økonomiudvalget, gives der mulighed for, at reduktionen i den kollektive trafik kan ske med en samlet helårsvirkning på 9,6 mio. kr. Det betyder med udgangspunkt i Bilag 1 ” Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”, at der som minimum skal anvises reduktioner for 9,6 mio. kr. af de samlede forslag til i alt 12,0 mio. kr. (Bilag 3 - Handlemuligheder). Det vil være muligt at undtage reduktionsforslag svarende til 2,4 mio. kr.

Med beslutningen om en tilpasning over 2-3 år, tages afsæt i en 2-årig perioden fra juni 2023 til juni 2025 (dette vil være lign med; halvårseffekt i 2023, helårseffekt i 2024 og halvårseffekt i 2025, samlet set 2 år med helårseffekt).

Høring i Ældrerådet og Handicaprådet

Udvalgets beslutning om trafikbestilling 2023 har været sendt i høring i Ældrerådet og Handicaprådet - Bilag 2.

Formanden for Handicaprådet oplyser at Handicaprådet ikke ønsker at afgive høringssvar.

Et uddrag af Ældrerådets høringssvar er gengivet herefter: Ældrerådet ønsker at understrege, at besparelser, som beslutningen om trafikbestillingen, i Teknik- Plan og Landdistriktsudvalgets møde den 10.10.2022 medfører, fortsat giver anledning til helt generelt at udtrykke stor bekymring for omfanget af den negative påvirkning af bl.a. ældre borgeres livskvalitet, når tilbuddet om kollektiv trafik i hele Slagelse kommune udsættes for så massive besparelser, som sparekataloget er et udtryk for.  

Det står ganske klart, at virkninger af de oplistede besparelser rejser en begrundet frygt for at disse kommer til i betydeligt omfang at påvirke ældres mulighed for at deltage i aktiviteter og andet, hvor borgeren er afhængig af at benytte den kollektive trafik. Det er ikke alle borgere der selv har bil eller kan få kørelejlighed til f.eks. læge, sygehus, Borgerservice. Borgerne, herunder også ældre borgere, der bor i landdistrikterne synes at blive særlig hårdt ramt. Hvorfor forslaget bør gennemtænkes en gang til.

Med hensyn til betjening af Aktivitetscentret Rådmandshaven, Skælskør ser det ud til, at selv om busrute 909 nedlægges, så vil busrute 907 kunne omlægges til at køre ad Lovsøvej i stedet for Skovvej. Den løsning, forventer Ældrerådet, vil imødekomme brugere og frivilliges behov for at kunne komme til og fra aktivitetscenteret.

Administrationens kommentarer:

Reduktioner på de lokale buslinjer i en størrelsesorden som det fremgår af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning den 10. oktober 2022, vil utvivlsomt påvirke mange passagergrupper. Herunder også ældre medborgere.

Ældrerådet noterer sig, at selv om busrute 909 nedlægges, så vil en omlægning af buslinje 907 så den køre ad Lovsøvej i stedet for Skovvej, forventes at kunne imødekomme brugeres og frivilliges behov for at komme til og fra Rådmandshaven, Skælskør.

Administrationen vurderer, at høringssvaret ikke bør have konsekvens for sagens indstilling.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber.

Handlemuligheder

Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge:

A. Justere beslutningen der blev truffet på Udvalgets møde den 10. oktober 2022, hvor effekten af reduktioner jf. sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder) reduceres fra 12,0 mio. kr. til 9,6 mio. kr., ved at undtage reduktioner for 2,4 mio. kr. (i helårsvirkning).

B. At gennemføre sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder) dog med ændringer i forhold til buslinjerne 431, 902 og 907, så reduktionen på buslinje; 431 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20, 902 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20 og 907 udtages af sparekataloget. Denne tilpasninger medfører en mindre reduktion svarende til ca. 1,0 mio. kr. (i helårsvirkning), hvilket medfører reduktioner for 11,0 mio. kr. (i helårsvirkning). 

C. Gennemføre justeringer på alle buslinjer som de fremgår i sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder), hvor der reduceres i den kollektive bustrafik med 12 mio. kr. (i helårsvirkning).

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Udvalget vælger handlemulighed B, hvor linjerne 431, 902 og 907 tilgodeses. Derved reduceres der i den kollektive bustrafik med en helårsvirkning på 11,0 mio. kr. Baggrunden for, at det ikke anbefales at udtage yderligere reduktioner er, at Movia ved deres fremlæggelse af sparekataloget (Bilag 1) den 25. august 2022 oplyste, at fem af prioriteringsforslagene medfører, at der vil være el-busser i overskud, disse skal forsøges omplaceret til anden drift eller der skal betales kompensation for, at de udtages. Movia vurderer på nuværende tidspunkt om el-busserne kan omplaceres til andre ruter, og dermed medvirke til, at der ikke skal betales kompensation. Det er endnu ikke klarlagt i hvilken udstrækning el-busser kan omplaceres. Movia har tidligere oplyst, at kompensationen for udtagelse af én el-bus vil beløbe sig til ca. 1,3 mio. kr. Ved valg af handlemulighed B vil der, set over en 2-årig periode, være budget til kompensation for to el-busser som ikke kan omplaceres. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Med Økonomiudvalgets beslutning om at bevillige 4,9 mio. kr. samt give Udvalget mulighed for at realisere budgettilpasning over 2-3 år. Gives der en ramme for, at budgettilpasning kan ske med en samlet helårsvirkning svarende til 9,7 mio. kr.

Det vurderes dog, at rammen ikke bør udnyttes fuldt ud, da der foreligger en risiko for, at der skal betales kompensation for el-busser der ikke kan omplaceres til andre ruter indenfor Movias betjeningsområde. Movia arbejder på at minimere denne risiko.

Når Slagelse Kommune skal trafikbestille til 2025 (med virkning fra juni 2025), vil budgetreduktionen på 7,0 mio. kr. (som følge af budgetaftale for 2023) være indpasset. 

Tværgående konsekvenser

Reduktioner i den kollektive bustrafik vil have en række negative konsekvenser for mobilitet der efterspørges i stort set alle de øvrige fagudvalg i kommunen. Idet persongrupper under de forskellige udvalg mister kollektive bustrafik de er vant til at benytte.

Det skal her bemærkes, at en eventuel lukning af distriktsskoler i kommunen, med den konsekvens, at skoledistrikter ændres/udvides, kan medføre øgede udgifter forbundet med et ændret kørselsmønster i den kollektive bustrafik og/eller skolebuskørslen (herunder Fribusserne). 

Sagens videre forløb

Sagen sendes til endelig beslutning i Byrådet. 

3. Orientering om udbudsgrundlag for kommende udbud af Movia-kontrakter A22 (O)

Beslutning

Taget til efterretning.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres som opfølgning på sag nr. 3 den 30. maj 2022, om grundlaget for det kommende udbud af Movia-kontrakter for fire buslinjer i Movia-udbud (A22). 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at sagen tages til efterretning.

Sagens indhold

A22-udbuddet for Slagelse kommune indeholder følgende buslinjer:

  • 432 Slagelse st. - Stillinge Strand - Gørlev - Reersø (Kalundborg kommune er medejer)
  • 437 Slagelse st. - Ørslev - Nordrup (Kalundborg kommune er medejer)
  • 494 Slagelse - Kindertofte - Sorterup (linjen har skolebusfunktion og Slagelse kommune er eneejer)
  • 615 Sorø - Fuglebjerg - Bisserup (Næstved og Sorø kommuner er medejere)

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 30. maj 2022:

at godkende at genudbyde linjerne 432 og 615 i uændret kørselsomfang, uændret busstørrelse og til fossilfri med option på fossil drift. Movia har korrigeret den oprindelige indstilling med oplysning om, at der udbydes med emissionsfri drift (el-busser).

at forholdende vedrørende linje 437 undersøges med Kalundborg kommune, herunder alternative muligheder, og om linjen kan udbydes som en option.

at linje 494 ikke tages ud af udbuddet, men at alternative muligheder undersøges, herunder om linjen kan udbydes som en option.

at der overfor Movia stilles krav om, at udbuddet suppleres med en kortere løbetid for emissionsfri kontrakt end de 14år som trafikselskabet anbefaler.

at beslutningen sendes til Kalundborg, Næstved og Sorø kommuner samt til trafikselskabet Movia for koordinering for et fælles udbudsgrundlag.

Med udgangspunkt i beslutningerne, har administrationen i samarbejde med nabokommunerne og Movia udarbejdet følgende kommentarer til sagen: 

  1. Movias svar om option på emissionsfri kontrakt med en løbetid op til fem år
    Movia kan ikke anbefale at udbyde korte emissionsfri kontrakter (elbus). En elbus er dyr i indkøb og billig i drift. For at nå et fornuftigt break even, er operatøren nødt til at have en lang periode til at afskrive el-busser over. En el-buskontrakt med en løbetid på 5 år vil derfor blive uforholdsmæssig dyr. Ønsker Slagelse kommune at lave kontrakter uden kompensation for ændringer i antallet af driftsbusser vil det betyde, at operatøren indregner risikoen fra start. Kommunen vil således komme til at betale kompensationen, også selvom det ikke måtte blive aktuelt.
     
  2. Udbud for linje 437 og 494 i en egen enhed i A22-udbuddet
    De to buslinjer kører udelukkende i Kalundborg og Slagelse Kommuner. Sidstnævnte linje dog kun i Slagelse Kommune. Movia anbefaler at udbyde enheden med de to buslinjer på en kort kontrakt med udløb i sommeren 2029. Det anbefales, at det bliver en fossil (eller fossilfri) kontrakt. Movia forventer ca. 3,6% øgede operatørudgifter grundet den korte kontraktlængde.

Hvornår får Kommunen besked om resultatet af udbuddet?
Movia forventer i august 2023 at kunne orientere kommunerne om resultatet af A22-udbuddet. Kørsel efter de nye A22-kontrakter starter i december 2024, derfor får A22-kontrakterne tidligst virkning for budget 2025.

De tre nabokommuner Kalundborg, Næstved og Sorø bakker alle op om de justeringer Movia har anbefalet gennemført for de involverede fire buslinjer.

Retligt grundlag

Lov om trafikselskaber.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det vil være en fordel for Slagelse kommune at følge Movias anbefalinger for de fire involverede buslinjer i A22-udbuddet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det forventes, at resultat af A22-udbuddet kendes tidsnok til, at afledte konsekvenser kan indarbejdes i forbindelse med trafikbestillingen for 2025 (oktober 2024).

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Serviceniveau og retningslinjer, befordring skoleelever (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Udvalget ønsker at buskort kan udstedes på flere tidspunkter af året.

Udvalget ønsker buskort udstedt til elever som vælger et andet skoledistrikt så længe det er udgiftsneutralt.

Der ønskes status på registrering af trafikfarlige skoleveje.

At 2: Godkendt.

Kompetence

Teknik, Plan- og landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte fremtidigt serviceniveau og retningslinjer for befordring af skoleelever.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender revideret oplæg for fremtidigt serviceniveau og retningslinjer for befordring af skoleelever.

2.     at sagen fremsendes til Børne- og Ungeudvalgets orientering.

Sagens indhold

I forbindelse med etablering af fribusser i Slagelse Kommune, har det vist sig, at vi ikke tydeligt nok, har et politisk grundlag om serviceniveau på 'skolekørsels'området, specielt hvad angår trafikfarlig skolevej.

På udvalgsmøde den 9. august 2021, pkt. 5, behandlede Erhvervs- og teknikudvalget sag om fastlæggelse af serviceniveau samt retningslinjer for befordring af skoleelever. Sagen blev videresendt til Børne og Ungeudvalget, der i møde den 20. september 2021, sendte oplægget i høring i skolebestyrelserne.

Formålet med retningslinjerne og definition af serviceniveau er at skabe et ensartet og systematisk grundlag for administration af befordringsopgaven samt vurderingen af en skolevejs farlighed.

Oplægget har nøje overvejet trafiksikkerhed i forhold til elevens alder, de forskellige vejstrækningers forløb, men også, at der er en forpligtelse for forældrene til at lære deres børn at bevæge sig sikkert i trafikken.

Resultat af høringen i skolebestyrelserne blev behandlet på Børne- og Ungeudvalget den 6. december 2021, pkt. 627, hvor resultatet af høringen blev taget til efterretning.

I sagen blev det anført, at Slagelse Kommune ikke har foretaget en gennemgang af vejstrækningerne i kommunen i forhold til vurdering om skolevejen er trafikfarlig. Det har hidtil været sådan, at sager om trafikfarlig skolevej løbende er håndteret i de konkrete tilfælde, men der er aldrig gennemført en opsamling på disse vurderinger.

Med henblik på at få skabt et overblik over vores vejstrækninger i forhold til trafikfarlige skoleveje, er der nu administrativt igangsat en gennemgang og vurdering af disse. Resultatet af arbejdet vil give et fagligt og teknisk grundlag for skolevejes trafikfarlighed. Sammen med nærværende oplæg til serviceniveau og retningslinjer betyder det, at vi får etableret et samlet fælles og ensartet grundlag at administrere efter.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven §26.

Bekendtgørelse om befordring af elever i Folkeskolen.

Vej og trafiklovgivning herunder etablering af trafikmæssige foranstaltninger til sikring af skoleveje.

Kollektiv trafik herunder trafikbestillinger i Movia samt etablering af Fribusser.

Handlemuligheder

A. Det reviderede oplæg godkendes.

B. Det reviderede oplæg godkendes med evt. bemærkninger.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at det reviderede oplæg godkendes som det fremtidige serviceniveau på området og at retningslinjerne samtidigt danner grundlag for administration af området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det er administrationens vurdering, at sagen ikke har økonomiske konsekvenser.

Tværgående konsekvenser

Sagen er som nævnt tidligere behandlet i Børne- og Ungeudvalget som tog høringen i skolebestyrelserne til efterretning. Da der vurderes ikke at være økonomiske konsekvenser kan sagen alene forelægges Børne- og Ungeudvalget til efterretning.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Forslag til Kommuneplan 2022 (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

(A) ønsker ikke at sende udkast til kommuneplan i høring, så længe der ikke har været afholdt et temamøde for fagudvalget og temamøde for det samlede byråd.

(A) mener, at udsendelse i høring er for tidligt, da kommuneplanen ikke er gennemarbejdet og tilrettet ved politisk behandling.

(A) mener, at kommuneplanen hastes igennem og at hastværk er lastværk.

Nicki Ottevig (V) havde følgende generelle bemærkning til boligpolitikkens vision:

Fokus på sundhed og trivsel:

Vi vil i de enkelte boligområder have fokus på at de grønne områder indtænkes med aktivitetsmuligheder. Det kan være stisystemer til løb og gang, redskaber til at foretage fysisk aktivitet i de enkelte boligområder, osv.

At 2: Indstilles til Byrådet, at borgermøde afholdes d. 9. januar.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, om Forslag til kommuneplan 2022 – 2033 med tilhørende miljøvurdering skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Forslag til kommuneplan 2022 – 2033 med tilhørende miljøvurdering vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring,

2. at der afholdes borgermøde på Sportscollege i Slagelse enten den 4. januar eller den 9. januar 2023.

Sagens indhold

Med byrådets endelige vedtagelse af udviklingsstrategien den 31. august 2022 blev det besluttet, at der skal gennemføres en tematisk revision af kommuneplanen med fokus på bæredygtig byudvikling i købstæderne.

Revisionen består hovedsageligt af 3 dele: en boligpolitik, en arkitekturpolitik og nye arealer til boligudvikling.

Boligpolitikken (bilag 1) er byrådets aktive stillingtagen til og vision for boligudbygningen i købstæderne. Den skal ses i sammenhæng med kommunens målsætninger for bosætning.  Boligpolitikken forholder sig til status for boligsammensætning i dag, hvilke målgrupper vi ønsker at tiltrække, hvilke typer af boliger der skal være fokus på at bygge flere af, og så beskriver boligpolitikken en række principper for boligudvikling, herunder krav til variation af boligtyper og boligstørrelser. 

Arkitekturpolitikken (bilag 2) bygger på 5 principper, der lægges til grund for fremtidens indsatser for at benytte arkitektur som løftestang for en effektiv, langtidsholdbar og bæredygtig udvikling af Slagelse Kommune. Denne første udgave gælder for Slagelse by, men det er intentionen, at den skal efterfølges af en udgave for kystbyerne, Korsør og Skælskør. Arkitekturpolitikken i sig selv er kortfattet. Den suppleres derfor af separate bilag med hvert sit fokus. De kaldes arkitekturguider, der skal bruges som et redskab til konstruktive dialoger mellem myndighed, bygherre, rådgivere og borgere. På nuværende tidspunkt fremlægges Arkitekturguide nr. 1 (bilag 3), der handler om bebyggelsesplanlægning. Den peger på en række opmærksomhedspunkter, når man bygger i byen. Her er det især spørgsmålet om bygningshøjder, der optager mange – og derfor har fået et særskilt fokus i den første arkitekturguide. Senere arkitekturguider kan f.eks. handle om ’bæredygtige bebyggelser’ og om ’brug og indretning af byens rum’.

Der er udlagt nye arealer til boligudvikling i Slagelse, Korsør og Skælskør. I Slagelse øst udvides den nye bydel, Kløverbakken, så der kan ske en samlet planlægningen for hele området inden for de større veje, der afgrænser området. I Skælskør øst udvides rammen for Trestensgården, så der er større mulighed for at etablere flere boligklynger ud fra en samlet planlægning. Og i Korsør syd udlægges et nyt areal mod øst, så der er mulighed for at bygge nyt tæt på skov og kyst.

Med arkitekturpolitikkens stillingtagen til bygningshøjder og fortætning i Slagelse by er der også sket en række tilpasninger til eksisterende rammer i Slagelse bymidte. Det vil sige, at Forslag til Kommuneplan 2022 giver mulighed for, at der kan bygges højere, end tilfældet er i dag omkring Slagelse Station, ved Jernbanegade, ved Vestsjællandscentret, ved Rådhuspladsen og Gørtlergården og ved Ingemannsvej. 

Alle forslag til nye og ændrede udlæg kan ses af "Redegørelse for arealudlæg", som fremgår af bilag 4.

Der er sket enkelte redaktionelle ændringer af retningslinjerne, så de er ajourførte, og så er en enkelt retningslinje under "1.2 Boliger" blevet ændret, så den henviser til boligpolitikkens nye principper, herunder krav til variation af boligtyper og boligstørrelser.

I Kommuneplan 2021 blev der vedtaget en rækkefølgeplan for udviklingen af den nye bydel, Kløverbakken i Slagelse øst. Denne rækkefølgeplan fastholdes i Kommuneplan 2022 og udvides med et nyt rammeområde, og udviklingen af hele området inddeles i tre nye etaper henover kommuneplanens 12-årige sigte.  

Alle kommunale planer og programmer skal som udgangspunkt miljøvurderes. Miljøvurdering af Forslag til kommuneplan 2022 – 2033 er vedlagt som bilag 5. Miljøvurderingen er gennemført på et overordnet niveau, idet kommuneplanen er en overordnet plan.

I forhold til kommuneplanens overordnede fokusområder; uddannelse, erhverv, boliger og bæredygtighed, konkluderer miljøvurderingen samlet set, at planlægningen vil få en neutral til positiv indvirkning på miljøet. I forhold til nye arealudlæg konkluderer miljøvurderingen samlet set, at planlægningen vil få en neutral indvirkning på miljøet.

Kommuneplanen er en digital kommuneplan, som fra den 26. oktober 2022, og i offentlighedsfasen, kan tilgås via nedenstående link:

www.slagelsekp22.dk. 

Retligt grundlag

Planlovens bestemmelser om kommuneplanlægning (kapitel 4) samt oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen.

Miljøvurdering af Forslag til kommuneplan 2022-2033 skal, jf. Lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020 af lov om miljøvurdering af planer og programmer, offentliggøres i minimum 8 uger.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, vælge at vedtage Forslag til kommuneplan 2022 – 2033 med tilhørende miljøvurdering og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

  2. Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag.

  3. Byrådet har også mulighed for, evt. med afsæt i bemærkninger fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.

Vurdering

Intentionen med boligpolitikken er at skabe grundlag for, at der kan bygges flere af de boliger, vi vurderer, der er behov for ud fra en aktiv stillingtagen til, hvordan kommunen skal udvikle sig. Det lægger op til, at fremtidens byudvikling ikke alene baserer sig på markedets efterspørgsel i et øjebliksbillede men ud fra en betragtning af, hvad der på den lange bane vurderes at være de rigtige løsninger, blandt andet i forhold til en hensigtsmæssig demografisk udvikling.

Hvis vi ønsker at tiltrække de målgrupper, som der tages afsæt i i kommunens kernefortælling om det gode liv, så skal vi også kunne tilbyde de boliger, de efterspøger. På den måde kan boligpolitikken italesætte ønske om at skabe variation i boligmassen og dermed sikre en balanceret beboersammensætning, som kan være afgørende i forhold til at sikre velfærd for kommunens borgere. 

Med afsæt i den boligmasse der er, og de ønsker, målgrupperne har til boliger i købstæderne, fokuserer boligpolitikken på 5 overordnede fokusområder for boligudvikling; flere parcelhuse/hus med have, flere større rækkehuse, flere større lejligheder, blanding af boligtyper og etablering af nye spændende boformer.

Arkitekturpolitikken vil først og fremmest styrke dialogen om arkitektur mellem forskellige parter, og den vil pege på en række mulige, konkrete indsatser, der skal bidrage til bedre arkitektur i alle skalaer: by, byrum, bebyggelse og bygning. Arkitekturpolitikken har et meget overordnet sigte, mens arkitekturguiden bliver mere konkret. Mest konkret er den, når den opstiller en række principper for, hvor højt man kan forvente at få lov til at bygge – både generelt i Slagelse by og mere specifikt på en række udpegede steder. Værdien af arkitekturpolitikken er først og fremmest, at den kan udgøre en fælles referenceramme i dialogen mellem interessenter, f.eks. bygherre og kommune. Dermed kan man afstemme forventningerne til et byggeri tidligt i processen, der derved kræver færre ressourcer – og forhåbentlig kan ende med en højere arkitektonisk kvalitet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis kommuneplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet blive forelagt en endelig kommuneplan efter høringsperiodens udløb.

6. Anmodning om opstart af ny lokalplan for en arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby skal sættes i gang.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes i gang.

Sagens indhold

Med flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2018-2021, blev det besluttet at planlægge og
projektere en ny arrest i nærheden af København. Med afsæt i flerårsaftalen har Direktoratet for Kriminalforsorgen (KRFO) og Slagelse Kommune samarbejdet om at finde en mulig placering af en ny arrest i Slagelse Kommune.

Direktoratet for Kriminalforsorgen har nu valgt at arbejde videre med en placering af en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby på matrikel nr. Slots Bjergby By, Slots Bjergby 7k, 27a, 30b, 37b og 33d) og har således fremsendt en anmodning om udarbejdelse af en lokalplan (se bilag 1), der skal muliggøre opførelsens af en ny arrest.

Arresten forventes at rumme 400 varetægtspladser fordelt i fem belægsbygninger som er udlagt i en vifteformation omkring et centralt landskabsrum, med køreveje og gangstier. I det centrale landskabsrum findes arbejds- og beskæftigelses bygning, og fritids faciliteter med religiøst rum og gymnastiksal. Udearealer vil på nær befæstede adgangsveje og pladser primært være græsarealer af hensyn til sikkerhedsoversigt på arealet.

Den ydre sikkerhed vil bestå af en 6 meter høj betonmur omkring arresten. I 40-50 meter fra
betonmuren etableres et 4 meter højt trådhegn. Uden for trådhegnet etableres en ydre
sikkerhedszone på 20-50 meter.

Den nye arrest skal vejbetjenes via en overkørsel fra matr. nr. 33d til Skælskør Landevej. Adgangsvejen skal udover at betjene den nye arrest også kunne vejbetjene det resterende lokalplanlagte erhvervsområde. Adgangsvejen og dens tilslutning til et kommende firvejskryds på Skælskør Landevej etableres af KRFO som en privat fællesvej i forbindelse med byggemodning af området.

I forbindelse med lokalplanlægningen vil miljøforhold som afledning af overfladevand og beskyttet natur blive adresseret.

Arealet som skal anvendes til en ny arrest er omfattet af tre rammeområder i kommuneplanen hhv. 1.4E4 Erhvervsområde ved Marsk Stig, 1.4B21 Bjergby overmark og 1.4R8 Grøn ring, Korsørvej. Det er derfor nødvendigt at tilvejebringe et kommuneplantillæg sammen med lokalplanen som udlægger området til offentlige formål.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.

  2. Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at det gældende plangrundlag fastholdes og der vil ikke kunne etableres en ny arrest i området.

Vurdering

Direktoratet Kriminalforsorgen ønsker at arbejde videre med placering af en ny arrest med plads til 400 indsatte ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby. Placeringen er valgt ud fra en række kriterier herunder gode infrastrukturelle forhold og nærhed til motorvejen, der gør det let at transportere indsatte til og fra arresten i forbindelse med retsfremstilling, afhøringer mv. Ifølge KRFO oplever man ikke at kriminaliteten stiger i det omgivende samfund som følge af nye arrester. Tværtimod er
kriminalforsorgens og politiets daglige tilstedeværelse med til at skabe tryghed i samfundet.

Byggeriet ønskes at fremstå med høj arkitektonisk kvalitet som indpasses under hensyntagen til det
omgivende landskab. Det er ønsket, om muligt, at arbejde med bæredygtige tiltag i byggeriet og det skal opfylde statens målsætninger om bæredygtighed.

Den nye arrest ventes at få en afsmittende effekt for lokale virksomheder og serviceerhverv. Arresten vil have behov for en lang række servicefunktioner fra det omgivende samfund, herunder samarbejde med lokale erhvervsdrivende om dagligvarer, håndværkerydelser og rengøring og samarbejde med lokale erhvervsdrivende om beskæftigelse af arrestanter inde i arresten.

Ud fra ovenstående vurdering anbefaler administrationen, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget vælger handlemulighed A og igangsætter lokalplanlægningen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Den nye arrest skal vejbetjenes fra Skælskør Landevej via et planlagte vejkryds, der ligeledes skal betjene erhvervsområdet vest for Skælskør Landevej.

Alle etableringsomkostninger, der vil være forbundet med adgangsvejen over matr.nr. 33d til arresten og etablering af et nyt ben i krydset/signalanlægget på Skælskørvej er Slagelse Kommune uvedkommende.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanlægningen sættes i gang, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet i løbet af 2023 blive forelagt et forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.

7. Forslag til Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 16 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: indstilles til Byrådets godkendelse, at der afholdes borgermøde 4. januar 18.30.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse samt Forslag til Kommuneplantillæg nr. 16 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring. 

Indstilling

Miljø-, Plan-, og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 16 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring. 

2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages. 

3.  at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes på Slagelse Rådhus d. 4. eller 5. januar i tidsrummet 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

Den 28. marts 2022 besluttede Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget at igangsætte lokalplanlægningen af en dagligvarebutik samt boliger på Ndr. Ringgade 83 i Slagelse.

Forslag til Lokalplan 1278 giver mulighed for etableringen af en ny dagligvarebutik på maks. 1200 m² samt et nyt boligområde til tæt-lav boligbebyggelse nord for dagligvarebutikken.

Lokalplanområdet opdeles i to delområder. I delområde A giver lokalplanforslaget mulighed for, at der kan opføres en dagligvarebutik i 1 etage med en maksimumshøjde på 8,5 meter. I delområde B giver lokalplanforslaget mulighed for, at der kan opføres tæt-lav boligbebyggelse i form af rækkehuse i 1 etage med en maksimumshøjde på 5,5 meter.

Mellem delområde A og delområde B etableres en støjvold med en højde på mindst 2 meter, som skal sikre, at boligområdet og tilhørende opholdsarealer ikke generes af støj fra dagligvarebutikken. Desuden skal der i delområde B etableres støjværn med en højde på mindst 2 meter langs det østlige og vestlige skel for at sikre boligområdet mod trafikstøj fra Nykøbing Landevej og virksomhedsstøj fra Dagrofa Foodservice, som er beliggende vest for lokalplanområdet. Støjanalysen er vedhæftet sagen.

Lokalplanforslaget sikrer en sammenhængende grøn struktur gennem området med et beplantningsbælte langs Nykøbing Landevej, beplantning på støjvolden mellem delområderne, begrønning af støjværn i øst og vest samt udlæg af grønne fællesområder til boligbebyggelsen.

Det gives mulighed for lokale regnvandsløsninger i begge delområder. Regnvandsløsningerne kan etableres som tekniske anlæg og udformes, så de fremstår som rekreative elementer i lokalplanområdet.

I lokalplanområdets østlige del etableres en rekreativ sti, der på sigt skal kobles på et rekreativt bånd, der afgrænser hele det kommende Bakkevejskvarter mod nord. Øvrige stier etableres i en øst-vestgående retning for at sikre forbindelse til boligområdet Skovbrynet mod vest.

Lokalplanområdet har en fælles adgangsvej fra Ndr. Ringgade. Herfra vil der være en adgang til dagligvarebutikken og dens tilhørende parkeringsareal. Adgangsvejen fortsætter mod nord, langs det vestlige skel. Der gives mulighed for at etablere fælles parkeringspladser for boligområdet langs adgangsvejen.

Der etableres 2 parkeringspladser pr. bolig, og der udlægges 1 parkeringsplads pr. 25 m² bruttoetageareal til butiksformål.

Området er i dag omfattet af Lokalplan 1011, Erhverv og service i Slagelse Øst. Denne lokalplan ophæves for det område, der er omfattet af Lokalplan 1278.

Der er udarbejdet et kommuneplantillæg, der ændrer en del af anvendelsen fra boligområde til centerområde med henblik på at muliggøre etableringen af en ny dagligvarebutik.

Der er gennemført en idéfase fra den 27. juni 2022 til den 11. juli 2022. Kommunen modtog i alt 4 bemærkninger inden for høringsfristen. Bemærkningerne er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 2. Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i planlægningen.

Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen blevet udarbejdet en miljøvurderingsscreening. Der vurderes ikke at forekomme en væsentlig påvirkning af miljøet, hvorfor der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering og miljørapport.

Bygherren ønsker at indgå en frivillig udbygningsaftale for at kunne etablere det nødvendige infrastrukturanlæg, som er et lysreguleret kryds ud for lokalplanområdet. 

Udkastet til udbygningsaftalen offentliggøres som et særskilt dokument sammen med lokalplanforslaget. 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c. 

Frivillige udbygningsaftaler tilvejebringes efter Planlovens § 21b. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1278, Dagligvarebutik og boligområde ved Ndr. Ringgade, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 16 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt. 

  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at den eksisterende erhvervslokalplan stadig er gældende. Dermed kan dagligvarebutikken og boligområdet ikke etableres. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanforslaget vedtages og sendes i 8 ugers offentlig høring.

Med lokalplanen bygges der videre på den boligudvikling, der allerede er sat i gang i Slagelses nordøstlige del, herunder boligområdet Skovbrynet. I takt med udviklingen af Skovbrynet og de øvrige boligområder i Slagelse Nordøst er det desuden oplagt at give mulighed for en dagligvarebutik, der kan forsyne lokalområdet.

Administration skal dog nævne et par opmærksomhedspunkter. 

Diverse støjforanstaltninger er nødvendige for at overholde Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i området. De skal begrønnes med beplantning for at give boligområdet et grønt præg.

Der er planlagt stier i lokalplanområdet, som på sigt skal forbinde butikken og de nye huse med de i kommuneplan udpeget boligområder nord og vest for området. Etablering af stierne uden for lokalplanens afgrænsning skal afvente udvikling af naboområderne. Indtil det sker, er mobiliteten for bløde trafikanter ind og ud af området stærkt begrænset, idet der ikke findes fortove langs Ndr. Ringgade.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Bygherre skal betale alle vejudgifter til omlægning af den trafikale infrastruktur i forbindelse med realiseringen af lokalplanen, herunder etableringen af et lysreguleret kryds ud for Ndr. Ringgade 83 samt flytning af naboejendommens indkørsel.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanforslaget sendes i offentlig høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en endelig lokalplan efter høringsperiodens udløb.

8. Forslag til Lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 17 til Kommuneplan 2021 og tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 3: Indstilles til Byrådets godkendelse, at der afholdes borgermøde d. 14. dec. kl. 18.30.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til Lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse samt Forslag til tillæg nr. 17 til Kommuneplan 2021 og miljøscreening, skal vedtages og fremlægges i 4 ugers offentlig høring.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at Forslag til Lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse samt Forslag til tillæg nr. 17 til Kommuneplan 2021 vedtages til fremlæggelse i 4 ugers offentlig høring.

2. at Byrådet beslutter, at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages.

3.  at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes hos SK Forsyning d. 13. eller 14. december 2022 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

Sagens indhold

SK Forsyning A/S ønsker at etablere et nyt vandværk som erstatning for det eksisterende vandværk i Slagelse fra 1930'erne, som er modent til udskiftning. For fortsat at kunne levere rent drikkevand med en høj forsyningssikkerhed og samtidig sikre den bedste og mest centrale placering i forhold til det eksisterende ledningsnet, terrænforhold, energioptimering samt eksisterende og evt. nye kildepladser ønsker SK Forsyning A/S at placere det nye vandværk i det eksisterende erhvervsområde ved Trafikcenter Allé.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede den 3. marts 2022 at igangsætte planlægningen for det nye vandværk. Der er nu udarbejdet et forslag til lokalplan og kommuneplantillæg som skal muliggøre etablering af det nye vandværk (se bilag 1).

Lokalplanen fastlægger en disponering af området og et byggefelt som, udover at rumme bebyggelsen, må benyttes til interne køreveje, parkering og grønne arealer. Området vejbetjenes via en overkørsel til Trafikcenter Allé som forventes forlænget 10-15 meter i den forbindelse. Trafikcenter Allé er en privat fællesvej.

Bebyggelsen skal fremstå i varierende facadematerialer herunder glas og må opføres i en højde på op til 15 meter. Enkelte bygningsdele må etableres i op til 25 meters højde såfremt det er nødvendigt af hensyn til bygningens eller anlæggets anvendelse. Lokalplanen giver mulighed for etablering af solceller på bebyggelsen og terræn.

Langs Trafikcenter Allé videreføres beplantningen og jordvolden så Trafikcenter Allé fortsat fremstår med et ensartet udtryk. Der etableres et afskærmende beplantningsbælte mod sydøst. Det grønne friareal vest for byggefeltet op mod Fodsporet skal fremstå som en vild blomstereng med regnvandshåndtering. Ligeledes skal parkeringsarealer og øvrige ubefæstede arealer fremstå med grønt præg i form af græsarealer, regnvandsbede eller som vild blomstereng.

Kommuneplantillægget justerer afgrænsningen mellem to rammeområder hhv. rammeområde 1.4E7 og 1.4E10, således at rammeområde 1.4E7 udvides til også at omfatte området for det nye vandværk. Der er tale om en mindre justering afgrænsningen mellem de to rammeområder, hvor anvendelsen fastholdes til erhvervsformål.

Der er gennemført en miljøvurderingsscreening af planforslaget, som konkluderer, at lokalplanen med tilhørende kommuneplantillæg ikke vil få væsentlige konsekvenser for miljøet i forhold til den eksisterende planlægning for til erhvervsformål. Der er derfor ikke udarbejdet en miljøvurdering af planforslaget.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.

Miljøvurderingsscreeninger foretages iht. Miljøvurderingsloven.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 17 til Slagelse Kommuneplan 2021 og dermed sende det i 4 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.

  2. Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at området fortsat vil være omfattet af den gældende Lokalplan 257, Trafik- og transportcenter - etape 2, som ikke giver mulighed for etablering af et vandværk.

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Vurdering

Det er intentionen at vandværket skal fremstå som et byggeri med arkitektonisk kvalitet i varierende facadematerialer, herunder transparente facader/glaspartier der inviterer til formidling af vandværkets funktion og vandets kredsløb. I forlængelse af dette er det ligeledes intentionen, at det grønne friareal vest for bebyggelsen op mod Fodsporet skal demonstrere forskellige løsninger til lokal afledning af regnvand (LAR). Det er således også hensigten, at skabe direkte forbindelse mellem Fodsporet og det grønne friareal samt vandværket med det formål at lade vandværket fungere som et besøgsområde.

Målet om at udearealer etableres som åbne grønne områder med afgrænsede arealer med vild  beplantning uden slåning, støtter op om Slagelse Kommunes Bæredygtighedsstrategi om at sikre mere natur og øge biodiversiteten i forbindelse med den fysiske planlægning. Ønsket om at etablere solceller understøtter ligeledes bæredygtighedsstrategien i forhold til at opfylde målsætningen om klima/CO2 neutral drift.

Det er administrationens vurdering, at en placering af vandværket ved siden af det eksisterende varmeværk vil kunne skabe synergi, i forbindelse med en eventuel opsætning af en varmepumpe på det nye vandværk, der udvinder varme fra drikkevandet før det sendes ud til forbrugerne. Forudsætningen for at en sådan energiudnyttelse er rentabel er, at vandværket er placeret i umiddelbar nærhed af varmeværket.

Administrationen anbefaler, at Byrådet vælger handlemulighed A og sender planforslaget i 4 ugers offentlig høring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Når den offentlige høring er afsluttet skal Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet behandle sagen igen med henblik på endelig vedtagelse af lokalplanen og kommuneplantillægget.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1212, Boligbebyggelse på Fladsken 15 i Korsør (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1212, Boligbebyggelse på Fladsken 15 i Korsør skal vedtages endeligt.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1212, Boligbebyggelse på Fladsken 15 i Korsør skal vedtages endeligt.

Sagens indhold

Lokalplanforslaget har været i offentlig høring i perioden fra den 8. februar til den 5. april 2021. I den forbindelse modtog kommunen 3 høringssvar. Med baggrund i høringssvarene besluttede byrådet den 21. juni 2021, at et nyt boligprojekt skulle indpasses bedre således, at bygningen viser mere hensyn til områdets karakter.

I samarbejde med bygherres rådgiver er lokalplanforslaget blevet rettet til og det er nu muligt, at opfører et byggeri i 2 etager med symmetrisk sadeltag indenfor lokalplanområdet.

Det tilrettede lokalplanforslag har været sendt i supplerende høring i perioden fra den 12. september 2022 til den 10. oktober 2022. I den forbindelse har kommunen modtaget 1 høringssvar fra Bolig Korsørs afdelingsbestyrelse samt beboere i afdeling 2, Nygade 24 – 42.

Høringssvaret, der fremgår af den vedlagte hvidbog, er sendt fra Bolig Korsør på vegne af bestyrelse og beboere der ikke ønsker boligbyggeri. I den sammenhæng mener de, at de mister udsigt samt, at der vil ske en øget trafik. 

Det har ikke givet anledning til ændringer i lokalplanen.  

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet har mulighed for at foretage justeringer af lokalplanen, som en del af den endelige vedtagelse.

     

  2. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1212. Det vil betyde, at der gives mulighed for opførelse af boligerne. 

     

     

  3. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1212. Det vil betyde, at det ikke bliver muligt at realiserer boligbebyggelsen.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.

Med lokalplanen bliver det muligt at opføre en mindre etageboligbebyggelse på ejendommen. Lokalplanen sikrer, at ejendommen kan overgå fra erhverv til boligejendom. Endvidere, at den nye boligbebyggelse tilpasses de omkringliggende bygninger. Endeligt er det en forudsætning, at der på ejendommen tilvejebringes det fornødne antal parkeringspladser, gode fælles opholdsarealer samt renovation der svarer til antallet af lejligheder, der indrettes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanen vedtages endeligt, vil bygherre kunne realisere bebyggelsen. Forinden skal der dog indhentes fornødne tilladelser, fx byggetilladelse.  

10. Offentligt tilgængelige ladepunkter i Slagelse Kommune (B)

Beslutning

Udvalget ønsker et samlet udbud.

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt.

At 4: Godkendt.

At 5: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 6: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 7: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 8: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 9: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 10: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.

At 11: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse

Kompetence

Økonomiudvalget

Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe beslutning om frivillig opsætning af ladestandere på offentlige vejarealer jf. Bilag 1, kan sendes i udbud. Udvalget skal samtidig overfor Økonomiudvalget anbefale udbud af ladestandere kommunen skal etablere på kommunale ejendomme jf. Ladestanderbekendtgørelsen (Bilag 2), samt at disse gøres offentligt tilgængelige. Der skal endvidere træffes beslutning om eventuel opsætning af frivillige ladestandere på kommunale arealer, jf. Bilag 3.

Udvalget skal træffe beslutning om antal parkeringsbåse som skal kunne betjene opladning af el-biler og plug-in-hybridbiler, samt eventuelle tidsrestriktioner for hvor lang tid parkeringsbåsene må benyttes.

Indstilling

Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,

1.                at udvalget godkender udbud af de frivillige ladelokationer på offentlige vejarealer i Bilag 1 med de i nærværende beslutning anførte ændringer.

2.                at udvalget godkender, at der på offentlige parkeringspladser med op til 100 p-båse maksimalt kan etableres 4 p-båse for el-biler og plug-in-hybridbiler, samt at der på offentlige parkeringspladser med mere end 100 p-båse maksimalt kan etableres 10 p-båse for el-biler og plug-in-hybridbiler.

3.                at udvalget godkender, at der etableres 3 timers tidsrestriktion i p-båse for el-biler og plug-in-hybridbiler og at restriktionen på hverdage gælder i tidsrummet kl. 8:00 til 18:00 og lørdage i tidsrummet 8:00 til 14:00 for så vidt angår offentlige ladelokationer.

4.                at udvalget godkender genudbud af de frivillige ladelokationer på offentlige parkeringspladser i Bilag 1 med de i nærværende beslutning anførte ændringer uden fornyet politisk behandling.

5.                at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at de obligatoriske ladelokationer på kommunale arealer anført i Bilag 2 udbydes.

6.                at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at de frivillige ladepunkter på kommunale arealer anført i Bilag 3 udbydes.

7.                at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at de ladepunkter der udbydes på kommunale arealer gøres offentligt tilgængelige.

8.                at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at det bliver muligt at opstille flere ladepunkter end de lovpligtige pr. lokation på de obligatoriske ladelokationer.

9.                at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at der etableres 3 timers tidsrestriktion i p-båse for el-biler og plug-in-hybridbiler og at restriktionen på hverdage gælder i tidsrummet kl. 8:00 til 18:00 og lørdage i tidsrummet 8:00 til 14:00 for så vidt angår ladelokationer på kommunale arealer.

10.              at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at de obligatoriske ladelokationer på kommunale arealer anført i Bilag 2 kan genudbydes uden fornyet politisk behandling.

11.              at udvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at de frivillige ladelokationer på kommunale arealer anført i Bilag 3, såfremt det vedtages at udbyde disse, kan genudbydes uden fornyet politisk behandling.

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal implementere Ladestanderbekendtgørelsen regler om opsætning af ladestandere på lokationer rundt om i Slagelse Kommune (Obligatoriske lokationer på kommunale arealer). Det er ladestanderbekendtgørelsen, som beskriver Slagelse Kommunes forpligtelse til at etablere ladestandere på en række af kommunens matrikler. Se Bilag 2.

Lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven) beskriver en række processuelle regler for etablering af ladestandere og indeholder en række bekendtgørelser, som beskriver blandt andet tekniske krav, indkøbsregler mm. AFI-loven gør det endvidere muligt at gøre ladestandere offentligt tilgængelige. AFI-loven åbner endvidere op for muligheden for at udpege lokationer ud over de obligatoriske til opsætning af ladestandere (frivillige lokationer på kommunalt ejede arealer, som kan være ejendomme eller vejarealer).

Både kommunens overholdelse af ladestanderbekendtgørelsen (obligatorisk), samt beslutningen om at gøre ladestandere offentligt tilgængelige og i tillæg om Slagelse Kommunes valg af ’frivillige’ lokationer for ladepunkter er dermed omfattet i nærværende dagsordenspunkt.

De 'frivillige' ladelokationer er udvalgt blandt andet på baggrund af en online borgerdialog.

Slagelse Kommune har i august gennemført markedsdialog omhandlende etableringen af ladeinfrastruktur i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har via annoncering inviteret interesserede operatører til at indgå i dialog. Fire ladestanderoperatører har deltaget i dialogen. Baseret på denne markedsdialog, vurderer administrationen, at det formentlig er muligt at etablere ladestandere som en koncessionskontrakt.

Koncessionskontrakten indebærer, at Slagelse Kommune alene stiller arealer til rådighed for en ladestanderoperatør. Som udgangspunkt uden medfinansiering fra kommunens side, således at udgiften for Slagelse Kommune minimeres.

Overordnet set er det vigtigt at formidle, at Slagelse kommune ikke er sikret bud på opgaven som ’ren’ koncessionskontrakt. Dvs. helt uden kommunal medfinansiering. Det har derfor været opgaven for administrationen at understøtte en mulig kommende leverandør bedst mulige grundlag, for derved at sikre mindst mulig kommunal medfinansiering til løsning af opgaven.

Af disse årsager er Slagelse Kommune også nødt til at imødekomme leverandørerne på blandt andet følgende punkter:

  1. Leverandøren skal have mulighed for at opsætte flere ladepunkter på lokationerne ud over de lovpligtige.
  2. Leverandøren skal have mulighed for at vælge, hvilken ladestandertype, det er relevant at opstille på de enkelte lokationer (Hurtig/langsom/antallet af udtag mv.).
  3. Slagelse Kommune står for alle udgifter i forbindelse med skiltning og afmærkning af parkeringsbåse som alene kan anvendes af el-biler og plug-in-hybridbiler i forbindelse med opladning.

Opgaven inddeles i delaftaler af hensyn til den fremtidige konkurrencesituation. Den inddeles i ’klumper’ af lokationer. Hver ’Klump’ af lokationer får derved deres egen aftale (en delaftale). De to største delaftaler bliver uden mulighed for kommunal medfinansiering.

Den tredje delaftale indeholder de lokationer, hvor kommunen forventer, at forretningsgrundlaget er så begrænset, at der bør gives mulighed for kommunal medfinansiering. Udbuddet tilrettelægges således, at hvis en tilbudsgiver tilbyder en lav grad (eller måske ingen) af medfinansiering på den tredje delaftale, så vil denne med meget stor sandsynlighed vinde delaftalen. Der tildeles med andre ord med stor vægt på at minimere kommunens medfinansiering.

Administrationen forventer offentliggørelse af udbuddet primo december 2022 og forventer at have tilbud i hænde primo januar 2023.

Slagelse Kommune modtager en etableringsplan fra leverandøren indeholdende oplysninger om, hvor og hvornår de forskellige ladepunkter etableres. Udrulningen forventes at forløbe med ca. 50% i 2023 og 50% i 2024, men med mulighed for at leverandøren etablerer ladestandere tidligere, hvis denne har mulighed for det.

Såfremt Slagelse Kommune skal yde medfinansiering på projektet, så vil der være mulighed for at søge om midler fra puljen til grøn transport. Ansøgningsperioden er åben mellem 6. april 2022 og 30. april 2023. Her vil det være muligt at modtage støtte på op til 50% af medfinansieringer eller op til maksimum DKK 2.7 mio. Derfor er der også behov for, at det godkendes, at administrationen har mulighed for at genudbyde uden forudgående politisk proces, så genudbuddet kan gennemføres inden fristen for ansøgning om puljemidler.

Retligt grundlag

LBK nr. 1178 af 23/09/2016 (Byggeloven) med senere ændringer og følgende bekendtgørelse:

BEK nr. 181 af 05/03/2020 (Ladestanderbekendtgørelsen)

Lov nr. 1520 af 27/12/2014 (Vejloven) med senere ændringer

Lov nr. 412 af 04/04/2022 (AFI-loven)

Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven) med senere ændringer.

Handlemuligheder

Udvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at anbefale Økonomiudvalget alene at udbyde en koncessionskontrakt med de obligatoriske ladepunkter på de obligatoriske ladelokationer, som Slagelse kommune er forpligtet til.
  2. At udbyde en koncessionskontrakt på de i nærværende dagsordenspunkt beskrevne vilkår og principper. (Administrationen anbefaler).

Vurdering

Tilrettelæggelse af udbuddet af ladestandere vurderes af forvaltningen at være med til at minimere udgiften for Slagelse Kommune. Samtidig giver det, uden -eller med minimal- merudgift for kommunen, mulighed for at imødekomme den ekstra efterspørgsel på ladepunkter der måtte komme.

Administrationen anbefaler handlemulighed 2, idet det giver den bedste dækning/service for borgerne og minimerer udgiften i form af kommunal medfinansiering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Udgifterne til både drift og anlæg dækkes af bæredygtighedspuljen. Midlerne skal frigives af Klima- og Miljøudvalget, når vi har en vindende tilbudsgiver.

De samlede omkostninger til etablering af skiltning og afmærkning for én parkeringsbås til opladning af el-bil og plug-in-hybridbiler vil overslagsmæssigt beløbe sig til DKK 5.850,00 (prisniveau 2022). Den anslåede årlige drift pr. p-bås anslås til at beløbe sig til DKK 300,00 (prisniveau 2022).

Tværgående konsekvenser

Såfremt det bliver aktuelt med medfinansiering, så oppebæres denne udgift af bæredygtighedspuljen. Derfor skal Klima- og Miljøudvalget frigive midler, når tid er. Der er også en mindre udgift til skiltning og afmærkning (se ovenfor). En række beslutninger i henhold til dette dagsordenspunkt skal sendes videre til Økonomiudvalget, idet Økonomiudvalget repræsenterer matrikelejeren.

Kræver i administrationen koordinering på tværs af flere områder. F.eks. ejendomsområdet, entreprenørservice, vejområdet, mm. Opgaven med denne koordinering overleveres til kontraktansvarlig, når kontrakten er indgået.

Sagens videre forløb

Sagen overgår til Økonomiudvalget til beslutning, jf. de anførte punkter i indstillingen. Når både Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget har truffet beslutning, udbydes opgaven umiddelbart derefter. 

Klima og Miljøudvalget modtager orienteringssag sideløbende med behandlingen af nærværende dagsordenpunkt. Klima og Miljøudvalget modtager sag om frigivelse af midler, efter endt udbudsprocedure, hvis det bliver aktuelt at frigive midler til opgaven.

11. Åbningstider på offentlige toiletter 2022/2023 (B)

Beslutning

Godkendt.

Udvalget ønsker, at frivillige får mulighed for at låne toiletter på Nytorv og i Fiskerihavnen i forbindelse med arrangementer.

(A) og (O) bemærker, at det ikke er en del af budgetforliget, og kan ikke tilslutte sig lukninger og nedgraderinger af toiletter.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal, som følge af ændrede budgetforudsætninger, tage stilling til en revidering af åbningsperioder og serviceniveau for de offentlige toiletter vedrørende resten af 2022 og videre ind i 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender åbningsperioder og serviceniveau.

Sagens indhold

De offentlige toiletter er ud fra placering, bygningstype, isolering m.v. kategoriseret med angivelse af åbningsperiode og servicering.

Kategoriseringen og åbningsperioderne blev senest godkendt på Erhvervs- Teknikudvalgets møde den 1. februar 2021. Revideringen blev foretaget, da udvalget besluttede at ændre i åbningsperioderne, for at kunne tilbyde flest mulige toiletter åbne i så stor en del af året som muligt. Blandt andet for at understøtte den opblomstring i det rekreative udeliv, der har været siden Corona ændrede på danskernes vaner. 

Som følge af genåbning af budget 2022 er budgettet reduceret fra 2,69 mio. kr. til 2,41 mio. kr. Dertil kommer at budgetrammen er under pres som følge af stigende priser på el, vand og varme samt materiale priser m.v.

Med vedtagelsen af det genåbnede budget for 2022 er det besluttet, at lukke toiletterne ved Fiskerihavnen i Korsør samt ved Nytorv i Slagelse pr. 1.juni 2022 samt tilpasse åbningsperioder og renhold på en lang række toiletter, særligt fra oktober og frem. 

I forhold til toilettet ved Fiskerihavnen, så affødte lukningen en del reaktioner i forhold til bl.a. sommerens aktiviteter, turisme, koncerter m.v. Kommunen modtog også en underskriftsindsamling mod lukningen. Den 30. juni blev det besluttet at genåbne toilettet for sommerperioden 2022 og indeholde omkostningen hertil indenfor eget budget i indeværende år.

Med vedtagelse af budget 2022-2026 lukkes toilettet på Nytorv i Slagelse og de reklamefinansierede toiletter ved hhv. Rådhuspladsen og busstationen. Der vil herefter ikke være et offentligt toilet i Slagelse midtby.

På baggrund af ovenstående er kategoriseringer og åbningsperioder tilpasset og fremgår af vedlagte bilag.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende de tilpassede kategoriseringer og åbningsperioder med virkning fra og med efteråret 2022 (mindre renhold og færre åbne toiletter fra og med uge 43 og året ud) eller bede om en konkret omprioritering af et eller flere toiletter inden for kategorierne A-F.

Vurdering

Administrationen vurderer, at de fremlagte nye kategoriseringer og serviceniveauer kan indfris indenfor budgetrammen. Dette med en minimumspulje til håndtering af hærværk og i mindre omfang også de mest presserende renoverings- og vedligeholdelsesbehov.

Det vurderes at reducerede åbningsperioder har negativ betydning for oplevelsen af Slagelse Kommune og for den anvendelse der hele året igennem er af de kommunale skove, byrum, parker, overnatningspladser og strande m.v.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Med de ændringer der foreslås i åbningsperioder og serviceniveau forventes det, at serviceniveauer og budgetramme er afstemt og give mulighed for en minimal pulje til vedligeholdelse af de offentlige toiletbygninger. Såfremt der vil være behov for større renoveringer/opgraderinger af de offentlige toiletter, vil der skulle prioriteres anlægsmidler ifm. de årlige budgetprocesser.

De personalemæssige konsekvenser vil blive taget med ind i en samlet vurdering i forbindelse med vedtagelsen af budget 2023-2026. Det vil ikke få betydning i 2022. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

12. Ændringsforslag for udmøntning af budget 2023-26 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt med undtagelse af forslag 1 og 2.

Udvalget fastholder det vedtagne budget, og ønsker at fastholde den politiske beslutning om principper for tangrensning.

Udvalget besluttede, at badebroer skal sættes op evt. i samarbejde med lokale (f.eks. Grundejerforeninger, lokalråd eller lign.).

At 2: Godkendt.

(A) kunne tilslutte sig At 1 og 2.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte en række faglige ændringsforslag for budget 2023-26, som samlet set ikke ændrer det økonomiske udgangspunkt for besparelser i Entreprenørservice.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender ændringsforslagene for udmøntningen af Budget 2023-26.

2. at forslag 1 og forslag 2 vedrørende strandrensning videresendes til Klima- og Miljøudvalgets godkendelse.

Sagens indhold

Forud for 2. behandlingen af Budget 2023-26 fremsatte Entreprenørservice MED udvalg fem fagligt anbefalede ændringsforslag, der sikrer den samme besparelse indarbejdet som var opnået ved 1. behandlingen af budgettet. Forslagene blev ikke umiddelbart medtaget i endelig vedtagelse af budgettet

Ændringsforslagene 1 - 5 beskrives kortfattet herunder og findes yderligere belyst i bilag 1, der udgør Entreprenørservice MED-udvalgets høringssvar.

Forslag 1 - Fasthold badebroerne via justering på tangfjernelse

Forslaget vedr. prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer) og 8.6.2.10 (tangfjernelse).

Forslaget reducerer budget til tangfjernelse/strandrensning med yderligere 200.000 kr. til 450.000 kr., mod at øge indsatsen til sommerbadebroerne med samme beløb.

Kyster og strande er et væsentligt aktiv for kommunen i.f.t. bosætning og turisme m.v. og her danner de kommunale strandes faciliteter (herunder badebroerne) erfaringsmæssigt en vigtigere ramme for mange besøgende/brugere end fjernelse af tang på strandene.

Forslag 2 - Helt at ophøre med tangfjernelse til fordel for drift af springvand og blomster m.v.

Forslaget vedr.  prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer) og 8.6.2.10. (tangfjernelse).

Såfremt forslag 1 gennemføres, vil det vil efter Entreprenørservices opfattelse give større værdi for brugerne af de kommunale arealer helt at ophøre med tangfjernelse, for til gengæld at sikre blomster, springvand og offentlige toiletter m.v. i midtbyerne.

Forslag 3 - Oprethold indsats på renhold

Forslaget vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer), 8.6.2.07 (vejdrift).

Affald i kommunens bymiljøer, i naturen og langs veje m.v. er en fortsat stor og væsentlig opgave og bør opprioriteres frem for neddrosles. Det vil være hensigtsmæssigt ikke at reducere på de tiltag, som er udviklet og implementeret for at gøre det nemmere at bidrage til renholdelsesopgaven som frivillige enkeltpersoner, gruppe eller forening og som herved bidrager til en renere kommune og natur.

På baggrund af ovenstående foreslås det at reducere besparelsen på renholdelsesområdet fra 1 mio. kr. til 0,5 mio. kr., og samtidig gå fra en meget konkret udmøntning til en mere generel servicereduktion, som bl.a. vil medføre mindre weekendrenhold i vinterhalvåret og nogen reduktion i antallet af skraldespande. Herved neddrosles indsatsen kun minimalt og engagementet med de frivilliges indsats opretholdes. Til at opveje den mindre besparelse på renhold foreslås det at øge besparelsen tilsvarende på grønne områder med 0,3 mio. kr. (indarbejdes i prioriteringsforslag 8.6.2.06) og vejdrift med 0,2 mio. kr.

Forslag 4 – Ændring vedr. offentlige toiletter

Vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.05 (toiletter) og 8.6.2.07 (vejdrift).

Der er i besparelsesforslaget for offentlige toiletter indarbejdet 0,22 mio. kr. ved at forhandle to toiletter ud af en samlet kontrakt på byinventar m/reklamemulighed (kontrakt udløber i 2026). Det er på nuværende tidspunkt usikkert om de kan forhandles ud og derfor peges der på at omplacere de 0,22 mio. kr. fra budget offentlige toiletter og til vejdrift.

Forslag 5 – Ændring på Vejdrift til at være en generel servicereduktion

Vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.07 (vejdrift).

I forhold til rabatslåning foreslås det at fastholde de indsatser og den praksis som gennem 2 år er tilpasset og indarbejdet. En praksis, der sikrer øget biodiversitet på den plads der resterer når krav til trafiksikkerhed og oversigtsarealer er overholdt. Dette mod en generel servicereduktion på skilte og vejudstyr, samt at den generelle tilstand vedr. belægninger, afvanding m.v. sænkes.  Nærværende forslag forslag skal ses i forhold til forslagene 3 og 4, og efterlader på vejområdet en samlet besparelse på området på 0,9 mio. årligt.

Ændringsforslagene 1 - 5 giver Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget  mulighed for en mere detaljeret udmøntning af dele af budgettet. Herved sikres fastholdelse af en række faciliteter og aktiviteter i det offentlige rum, som ellers vil blive skåret ind til et minimum med den vedtagne udmøntning af budgettet.

Ændringsforslag 1 og 2 vil helt eller delvis betyde at Klima- og Miljøudvalgets beslutning af 3. maj 2022 pkt. 10 ændres.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende/videresende ændringsforslagene.
  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende/videresende en eller flere af ændringsforslagene.
  3. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan fastholde det vedtagne budget.

Vurdering

Center for Miljø-, Plan- og Teknik vurderer at brugerne af de offentlige arealer kommer til at mærke de budgetmæssige reduktioner i langt mindre grad hvis ændringsforslagene godkendes.

Den i 2022 stærkt nedsatte aktivitet på fjernelsen af tang viser med al tydelighed, at behovet for fjernelse af tang ved strandene ikke er udpræget stort. Derfor vurderes det at budgettet finder bedre anvendelse på eksempelvis sommerbadebroer, sommerblomster, springvand m.m.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De fremlagte ændringsforslag for udmøntningen af budget 2023-26 forudsætter en reduktion af det resterende budget for tangfjernelse - i alt 650.000 kr. Budgettet for tangfjernelse er afsat under Klima- og Miljøudvalget og skal erstatte faciliteter og aktiviteter der ellers er sparet bort i det aktuelt vedtagne budget under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. 

Ændringsforslagene for udmøntning af budget 2023-26 ændrer ikke i omfanget af den nødvendige personalereduktion i Entreprenørservice, men ændrer grundlaget for hvilke stillinger der bør fastholdes.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Efter behandling i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget videresendes sagen til Klima- og Miljøudvalget.

13. 2022 Budgetopfølgning 4 - Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Beslutning

Godkendt.

 

Kompetence Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende budgetopfølgning 4 og forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender budgetopfølgning 4 og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.  

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

  • det korrigerede budget pr. 30. september 2022
  • i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • igangsatte eller planlagte handleplaner
  • hvis handleplaner ikke er tilstrækkelige, så andre tiltag for at overholde udvalgets budgetramme, herunder administrationens forslag til kompenserende besparelser.

I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i 2022 (se bilagene 2 & 3).

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

På den baggrund har udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tiltag, så udvalgets samlede budgetramme overholdes. Derudover skal det sikres, at eventuelle besparelsesforslag fra genåbningen af budgettet udmøntes som beskrevet, og at der udarbejdes yderligere handleplaner eller justeringer i nuværende serviceniveau, såfremt dette er nødvendigt for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 5,0 mio. kr.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

Drift  
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO4

Forventet
resultat
BO3

Afvigelse
BO4

Havne og Færger

15,2

19,8

19,8

19,8

0,0

Resultat serviceudgifter

15,2

19,8

19,8

19,8

0,0

Drift og Teknik

156,4

170,1

165,9

171,0

4,2

Resultat serviceudgifter

156,4

170,1

165,9

171,0

4,2

Plan og Landdistriktsudvikling

3,4

4,7

3,9

4,3

0,8

Resultat serviceudgifter

3,4

4,7

3,9

4,3

0,8

I alt for udvalget

175,0

194,6

189,6

195,1

5,0

Bemærkninger til driftsresultatet.

Havne og Færger

På politikområdet forventes budgettet overholdt. Stigende brændstofpriser udfordrer dog færgernes økonomi.

Vejbelysning

Økonomiudvalget godkendte den 24. oktober 2022 allonge til eksisterende leveringsaftale på vejbelysning. Hvilket betyder at det forventede merforbrug på 3,7 mio. kr. kan minimeres til ca. 0,7 mio. kr. i 2022. Der vedlægges en opdateret handleplan til budgetopfølgningen. 

Busdrift

Økonomiudvalget godkendte den 24. oktober 2022 en tillægsbevilling til Busdriften på 4,9 mio. kr. til dækning af COVID-relaterede merudgifter fra 2021. Hvilket betyder at det forventede merforbrug i 2022 på 2,4 mio. kr. ændres til et forventet mindreforbrug på 2,5 mio. kr. Mindreforbruget skal anvendes i 2023, som led i den økonomiske plan for budgettilpasning af busdriften over de næste 2-3 år. Der vedlægges en opdateret handleplan til budgetopfølgningen. 

Entreprenørservice

På Entreprenørservice forventes et samlet mindreforbrug på drift, virksomhed og vinter på i alt ca. 0,8 mio. kr. Stigende priser på materiel og brændstof udfordrer dog fortsat økonomien.
Endvidere betyder det generelle aktivitetsstop at Entreprenørservice virksomheden sælger færre timer.

Skadedyrsbekæmpelse

På skadedyrsbekæmpelsen forventes et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. i 2022. heraf er 0,9 mio. kr. overført overskud fra 2021.

Plan og Landdistriktsudvikling

På landdistriktsudvikling og borgerstyrede budgetter forventes et mindreforbrug på ca. 0,8 mio. kr. Området Byfornyelse/nedrivning forventes at balancere.

Anlæg

Byrådet har efter indstilling fra Økonomiudvalget d. 31. oktober 2022 sideløbende med fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 4. taget budgetmæssigt stilling til overførelse af forventet mindreforbrug til 2023, samt anlægsbudgetter som skal til føres kassen.

Forskellen imellem korrigeret anlægsbudget pr. 30. september 2022 og forventet forbrug vil således blive overført til 2023 eller tilført kassen i 2022. Der henvises til indstilling og beslutning i sagen.

Bemærkninger til forventet resultat for anlæg.

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer et forbrug på 88,8 mio. kr. i 2022 og dermed et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 19,2 mio. kr.

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.  

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 4 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 21. november 2022 og Byrådet den 28. november 2022.  


14. Borgerrådgiverens årsrapport (D)

Beslutning

Drøftet.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte borgerrådgiverens årsrapport med henblik på evt. igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter borgerrådgiverens årsrapport med henblik på igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 30. maj 2022, at Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 skal drøftes i alle relevante udvalg for at sikre implementering af de forslag og anbefalinger, som borgerrådgiveren har fremlagt i årsberetningen. Årsberetningen er vedlagt som bilag 1.

Borgerrådgiveren redegør i beretningen for antallet af henvendelser og klager.

I perioden fra 1. januar til 31. december 2021 har der været 391 henvendelser til Borgerrådgivningen. Til sammenligning var der 401 henvendelser i 2020 og 372 henvendelser i 2019. Antallet af klager over sagsbehandlingen i 2021 var 106. Til sammenligning var der 64 klager i 2020 og 90 i 2019.

Borgerrådgiveren konkluderer i årsberetningen, at kommunen på nogle specifikke områder ikke har levet op til god forvaltningsskik, lovgivningens krav og de vedtagne servicemål for borgerkontakt. Sagsbehandlingstiden er fortsat det område, som fører til flest klager, men borgerne klager også over, at de ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget i sagsforløbet, og at vejledningen ikke har været tilstrækkelig.

På baggrund af rapportens konklusioner fremsatte borgerrådgiveren slutteligt tre overordnede anbefalinger, der hver følges op med konkrete forslag til indsatser og initiativer:

1 - At nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, hvor myndighedsrollen og grundlæggende forvaltningsretlige regler indgår.

For det tekniske område er der særligt et indsatsområde at sikre tilstrækkelige lovgivningsmæssige og forvaltningsretlige kompetencer, og at vi løbende tilbydes målrettet uddannelse i forvaltningsretlige regler, så det sikres, at medarbejderne er opdateret om reglerne.

2 - At forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til det politiske niveau om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At det ledelsesmæssigt sikres, at det enkelte fagområde inddrager borgerrådgiverens anbefalinger og borgernes henvendelser samt hjemvisninger og ændringer fra klageinstanser i vurderingen af behovet for læring.
  • At det enkelte fagområdes iværksatte initiativer indgår i en samlet tilbagemelding fra forvaltningen til Byrådet.

3 - At forvaltningen styrker sin indsats vedrørende sagsbehandlingstiden og kommunikationen med borgerne på dette område.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At der sikres en hurtig ledelsesmæssig opfølgning, når en uventet stigning i antallet af sager fører til en generel lang sagsbehandlingstid.
  • At der laves en forventningsafstemning ved første kontakt, så borgeren er klar over, hvad han eller hun kan forvente i forhold til svar tider mv.
  • At der altid gives besked ved sagsbehandlerskift.
  • At der gives ny mødedato samtidig med aflysning af møde.
  • At der gives besked til borgeren, hvis sagsbehandlingstiden overskrides.

Særlige opmærksomhedspunkter for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

  • Efteruddannelse i den konkrete lovgivning og de forvaltningsretlige principper
  • Bedre og smidigere kommunikation, så borgerne altid får kvittering og svar på hvornår sagen bliver behandlet jf. ovenstående.

Retligt grundlag

Kommunestyrelseslovens § 2, hvoraf det fremgår, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelsen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

15. Politisk mødeplan 2023 (B)

Beslutning

Udvalget ønsker udvalgsmøder afholdt kl. 15.30 til 19.30.

Udvalget foreslår, at møder d. 30. januar og 27. marts erstattes med møder d. 25. januar og 23. marts.

Møderne 1. maj og 5.juni erstattes med møder d. 26. april og 7. juni.

Sagen genoptages. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal fastlægge møder for 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter mødeplan for 2023.

Sagens indhold

Byrådet har på møde d. 26. september 2022 vedtaget politisk mødekalender for 2023.

På den baggrund foreslås det, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget afholder udvalgsmøde på førstkommende mandag i hver måned i tidsrummet kl. 08.00 – 12.00, dog med undtagelse af januar og marts måned, hvor der også er lagt op til udvalgsmøde den sidste mandag i måneden hhv. 30. januar og 27. marts.

Den 30. januar og 27. marts afholdes der også Byrådsmøde, hvorfor det foreslås at udvalgsmødet afholdes kl. 09.30 - 13.30, umiddelbart før temamødet forud for byrådsmødet i tidsrummet 14.00 - 16.00.  

  • 09. januar 2023
  • 30. januar 2023 evt. i tidsrummet 09.30 – 13.30
  • 06. marts 2023
  • 27. marts 2023 evt. i tidsrummet 09.30 – 13.30
  • 01. maj 2023 (lukkedag - ingen forplejning)
  • 05. juni 2023 (lukkedag - ingen forplejning)
  • 07. august 2023
  • 04. september 2023
  • 02. oktober 2023
  • 06. november 2023
  • 04. december 2023

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes forretningsorden.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende mødekalenderen uden ændringer.
  2. at godkende mødekalenderen med ændringer.

Vurdering

Mødekalender for 2023 besluttes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

16. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Intet.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

  • Administrationsgrundlag for pullerter
  • Temamøde parkering

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

17. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Der udsendes en skriftlig orientering.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

  1. Orientering fra udvalgsformand
  2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
  3. Orientering fra administrationen
  • HJM sagen

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

18. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.