Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe endelig beslutning om trafikbestilling til den kollektive trafik for de ændringer der skal ske i forbindelse med køreplanskiftet i juni 2023. Udvalget har med beslutning af sag nr. 2 på mødet den 25. august 2022 ønsket, at den endelige trafikbestilling videresendes til Byrådets godkendelse.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller:
1. at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget godkender alle tilpasninger på den kollektive bustrafik der fremgår af Bilag 1 ”Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”, dog med følgende undtagelse for reduktioner på buslinjerne 431, 902 og 907, hvor reduktionen på;
- 431 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20,
- 902 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20 og
- 907 udtages af sparekataloget.
Hvormed der implementeres reduktioner for en samlet ramme på 11,0 mio. kr. i helårsvirkning.
2. at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget fremsender sagen til godkendelse i Byrådet..
Sagens indhold
Trafikbestillingssagen der blev behandlet på Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 10. oktober 2022 med efterfølgende behandling i Økonomiudvalget den 24. oktober 2022 (Bilag 3), blev følgende indstillet til Udvalget.
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstillede følgende:
1. at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget godkender alle tilpasninger på den kollektive bustrafik der fremgår af Bilag 1 ”Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”.
2. at Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget overfor Økonomiudvalget indstiller, at budgettilpasningen vedrørende bustrafik kan ske over en 3- årig periode fra 2023 til 2025.
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning blev som følger:
At 1: Godkendt.
Udvalget ønsker at:
- det undersøges om reduktion af rute 907 kan afbødes ved at købe sig ind på rute 470R eller ved tilbud af et flexprodukt.
- 903 og 431 indtænkes i trafikbestilling for 2024
- undersøge prisen for fastholdelse af rute 902 og 431 til kl. 20 på hverdage.
Udvalget ønsker udspecificering af underskuddet på de 4.9 mio. kr. i 2021.
(A) kan ikke tiltræde besparelserne som anført i 1. at., da denne beslutning rammer landdistrikterne for hårdt.
(A) kan tiltræde besparelser på kr. 7 mio. jf. eget budgetforslag, idet følgerne af Covid på kr. 4.9 mio. ikke skal belaste borgerne. Eftervirkningerne af Covid fra 2023 kr. 4,9 mio. bør være kassefinansierede.
(O) kunne ikke træffe beslutning på det foreliggende grundlag.
At 2: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.
Udvalget anmoder Økonomiudvalget om at tage stilling til at budgettilpasning sker over en 4. årig periode.
Administrationens bemærkninger til beslutningerne fra mødet den 10. oktober 2022.
Afbødning af reduktionen på rute 907 i forhold til betjening af Stigsnæs havn
Busbetjeningen ønskes opretholdt med samme betjeningsniveau som i dag mellem Skælskør og Stigsnæs havn på hverdage efter 19, og i weekender samt helligdage.
Administrationen har anmodet Movia om at medvirke til at finde løsninger for en opretholdelse af busbetjeningen af Stigsnæs havn for at opnå korrespondance mellem kollektiv bustrafik og færgerne til Agersø og Omø, og at ønsket er et uændret serviceniveau i forhold til færgekorrespondancen. Movia har meddelt, at det på nuværende tidspunkt ikke vil være muligt at koordinere en løsning, hvor det er Regionens buslinje 470R der overtager forbindelsen mellem Skælskør og Stigsnæs havn i den situation hvor forbindelserne er taget ud af 907’s drift. Movia foreslår, at det i forbindelse med Trafikbestilling 2024 undersøges om der kan opnås en ønsket effekt i forhold til opnåelse af budgetoptimering uden væsentlige serviceforringelser.
Movia/Flextrafik har følgende kommentarer vedrørende muligheden for at inddrage Flextrafik som erstatning for reduktionen på 907. Flexrute kan være et alternativ til den afbødning af den kørsel der er foreslået nedlagt. Movia kan dog ikke konsekvensvurdere Flexrute som alternativ til rute 907 i indeværende trafikbestillingsproces. Forslaget kan medtages i forbindelse med Trafikbestilling 2024.
903 og 431 indtænkes i trafikbestilling for 2024
Administrationen har noteret sig, at en sammentænkning af linjerne 903 og 431 skal være en del af arbejdet frem imod udvalgets trafikbestilling for 2024.
Fastholdelse af kørsel på linjerne 902 og 431 frem til kl. 20 på hverdage
Movia estimerer, at tilskudsbesparelsen på linje 431 reduceres fra 1,1 mio. kr. til 0,95 mio. kr. årligt, når linjen reduceres til en daglinje med timedrift alle hverdage mellem kl. 6 og kl. 20. Udvidelsen af busdriften fra kl. 19 til kl. 20 vil medføre, at den årlige reduktion bliver 0,150 mio. kr. mindre end det der fremgår af sparekataloget. Passagereffekten (passagertabet) ændres fra 45.000 passagerer til 35.000 passagerer årligt.
Tilskudsbesparelsen på buslinje 902 reduceres fra 1,7 mio. kr. til 1,55,- mio. kr. årligt, når linje 902 reduceres til en daglinje der kun kører hverdage mellem kl. 6 og kl. 20, samtidig med at linjen afkortes til kun at betjene byerne mellem Korsør og Vemmelev. Driftsudvidelsen vil medføre, at den årlige reduktion bliver 0,150 mio. kr. mindre end det der fremgår af sparekataloget. Passagereffekten (passagertabet) ændres fra 25.000 passagerer til 22.000 passagerer årligt.
Økonomiudvalgets beslutning
Foranlediget af Udvalgets anmodning til Økonomiudvalget om muligheden for at foretage budgettilpasning over en 4-årig periode har Økonomiudvalget på mødet den 24. oktober 2022 besluttet følgende:
- Der gives bevilling på 4,9 mio. kr. (Bevillingen anvendes til dækning af efterreguleringen for 2021, som modtages fra Movia ved dette årsskifte).
- Økonomiudvalget giver på baggrund af ovenstående tillægsbevilling Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget 2-3 år til at realisere budgettilpasningen.
Med beslutningen i Økonomiudvalget, gives der mulighed for, at reduktionen i den kollektive trafik kan ske med en samlet helårsvirkning på 9,6 mio. kr. Det betyder med udgangspunkt i Bilag 1 ” Sparekatalog – Slagelse Kommune – August 2022”, at der som minimum skal anvises reduktioner for 9,6 mio. kr. af de samlede forslag til i alt 12,0 mio. kr. (Bilag 3 - Handlemuligheder). Det vil være muligt at undtage reduktionsforslag svarende til 2,4 mio. kr.
Med beslutningen om en tilpasning over 2-3 år, tages afsæt i en 2-årig perioden fra juni 2023 til juni 2025 (dette vil være lign med; halvårseffekt i 2023, helårseffekt i 2024 og halvårseffekt i 2025, samlet set 2 år med helårseffekt).
Høring i Ældrerådet og Handicaprådet
Udvalgets beslutning om trafikbestilling 2023 har været sendt i høring i Ældrerådet og Handicaprådet - Bilag 2.
Formanden for Handicaprådet oplyser at Handicaprådet ikke ønsker at afgive høringssvar.
Et uddrag af Ældrerådets høringssvar er gengivet herefter: Ældrerådet ønsker at understrege, at besparelser, som beslutningen om trafikbestillingen, i Teknik- Plan og Landdistriktsudvalgets møde den 10.10.2022 medfører, fortsat giver anledning til helt generelt at udtrykke stor bekymring for omfanget af den negative påvirkning af bl.a. ældre borgeres livskvalitet, når tilbuddet om kollektiv trafik i hele Slagelse kommune udsættes for så massive besparelser, som sparekataloget er et udtryk for.
Det står ganske klart, at virkninger af de oplistede besparelser rejser en begrundet frygt for at disse kommer til i betydeligt omfang at påvirke ældres mulighed for at deltage i aktiviteter og andet, hvor borgeren er afhængig af at benytte den kollektive trafik. Det er ikke alle borgere der selv har bil eller kan få kørelejlighed til f.eks. læge, sygehus, Borgerservice. Borgerne, herunder også ældre borgere, der bor i landdistrikterne synes at blive særlig hårdt ramt. Hvorfor forslaget bør gennemtænkes en gang til.
Med hensyn til betjening af Aktivitetscentret Rådmandshaven, Skælskør ser det ud til, at selv om busrute 909 nedlægges, så vil busrute 907 kunne omlægges til at køre ad Lovsøvej i stedet for Skovvej. Den løsning, forventer Ældrerådet, vil imødekomme brugere og frivilliges behov for at kunne komme til og fra aktivitetscenteret.
Administrationens kommentarer:
Reduktioner på de lokale buslinjer i en størrelsesorden som det fremgår af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning den 10. oktober 2022, vil utvivlsomt påvirke mange passagergrupper. Herunder også ældre medborgere.
Ældrerådet noterer sig, at selv om busrute 909 nedlægges, så vil en omlægning af buslinje 907 så den køre ad Lovsøvej i stedet for Skovvej, forventes at kunne imødekomme brugeres og frivilliges behov for at komme til og fra Rådmandshaven, Skælskør.
Administrationen vurderer, at høringssvaret ikke bør have konsekvens for sagens indstilling.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber.
Handlemuligheder
Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge:
A. Justere beslutningen der blev truffet på Udvalgets møde den 10. oktober 2022, hvor effekten af reduktioner jf. sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder) reduceres fra 12,0 mio. kr. til 9,6 mio. kr., ved at undtage reduktioner for 2,4 mio. kr. (i helårsvirkning).
B. At gennemføre sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder) dog med ændringer i forhold til buslinjerne 431, 902 og 907, så reduktionen på buslinje; 431 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20, 902 ændres så der opretholdes busdrift i tidsrummet kl. 19 til kl. 20 og 907 udtages af sparekataloget. Denne tilpasninger medfører en mindre reduktion svarende til ca. 1,0 mio. kr. (i helårsvirkning), hvilket medfører reduktioner for 11,0 mio. kr. (i helårsvirkning).
C. Gennemføre justeringer på alle buslinjer som de fremgår i sparekataloget (Bilag 1 og 3 - Handlemuligheder), hvor der reduceres i den kollektive bustrafik med 12 mio. kr. (i helårsvirkning).
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Udvalget vælger handlemulighed B, hvor linjerne 431, 902 og 907 tilgodeses. Derved reduceres der i den kollektive bustrafik med en helårsvirkning på 11,0 mio. kr. Baggrunden for, at det ikke anbefales at udtage yderligere reduktioner er, at Movia ved deres fremlæggelse af sparekataloget (Bilag 1) den 25. august 2022 oplyste, at fem af prioriteringsforslagene medfører, at der vil være el-busser i overskud, disse skal forsøges omplaceret til anden drift eller der skal betales kompensation for, at de udtages. Movia vurderer på nuværende tidspunkt om el-busserne kan omplaceres til andre ruter, og dermed medvirke til, at der ikke skal betales kompensation. Det er endnu ikke klarlagt i hvilken udstrækning el-busser kan omplaceres. Movia har tidligere oplyst, at kompensationen for udtagelse af én el-bus vil beløbe sig til ca. 1,3 mio. kr. Ved valg af handlemulighed B vil der, set over en 2-årig periode, være budget til kompensation for to el-busser som ikke kan omplaceres.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med Økonomiudvalgets beslutning om at bevillige 4,9 mio. kr. samt give Udvalget mulighed for at realisere budgettilpasning over 2-3 år. Gives der en ramme for, at budgettilpasning kan ske med en samlet helårsvirkning svarende til 9,7 mio. kr.
Det vurderes dog, at rammen ikke bør udnyttes fuldt ud, da der foreligger en risiko for, at der skal betales kompensation for el-busser der ikke kan omplaceres til andre ruter indenfor Movias betjeningsområde. Movia arbejder på at minimere denne risiko.
Når Slagelse Kommune skal trafikbestille til 2025 (med virkning fra juni 2025), vil budgetreduktionen på 7,0 mio. kr. (som følge af budgetaftale for 2023) være indpasset.
Tværgående konsekvenser
Reduktioner i den kollektive bustrafik vil have en række negative konsekvenser for mobilitet der efterspørges i stort set alle de øvrige fagudvalg i kommunen. Idet persongrupper under de forskellige udvalg mister kollektive bustrafik de er vant til at benytte.
Det skal her bemærkes, at en eventuel lukning af distriktsskoler i kommunen, med den konsekvens, at skoledistrikter ændres/udvides, kan medføre øgede udgifter forbundet med et ændret kørselsmønster i den kollektive bustrafik og/eller skolebuskørslen (herunder Fribusserne).
Sagens videre forløb
Sagen sendes til endelig beslutning i Byrådet.