Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 25. januar 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

2. Orientering om lokal udviklingsplan for Tårnborg området (O)

Beslutning

Sagen taget til orientering.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal orienteres om den lokale udviklingsplan for Tårnborg området.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget tager sagen til orientering

Sagens indhold

En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra forskellige foreninger samt engagerede borger har udarbejdet en lokal udviklingsplan for Tårnborgområdet.

Planen indeholder 4 strategiske indsatsområder, som er blevet identificeret gennem en swot-analyse samt data for området.

Den lokale udviklingsplan rummer bud på hvordan Tårnborgområdet skal udvikle sig indenfor indsatsområderne: Bosætning, Infrastruktur, Institutioner/foreninger samt natur og turisme.

Den bygger på følgende vision:

I Tårnborg vil vi gerne bevare og udvikle et aktivt og attraktivt lokalsamfund, hvor man kan bo hele livet fra barndom til alderdom bl.a. ved at styrke og vedligeholde de fællesskaber, som eksisterer i Tårnborg.

Vi skal sikre og udvikle et område med stor diversitet både i aktiviteter, i naturen og i boligformer. Vi anser muligheder for mangeartede aktiviteter, som en selvfølge til at sikre sociale og sunde oplevelser og fællesskaber, gerne anført af idrætsforeningen eller mere uorganiseret gennem naturens mange tilbud for ophold og aktivitet, som kan understøttes af fx legepladser og motionsoaser. Udeområder som fx Violvejsparken og Ørnumbakken er vigtige, og skal opgraderes, så de er attraktive for alle aldersgrupper.

Tårnborg ligger virkelig naturskønt, og det er vigtigt, at gøre vores stier synlige for alle. Der skal være information, så man let kan blive guidet til at kigge en ekstra gang, blive beriget og få nye oplevelser i det landskab, som vi allerede kender. Der er områder og naturtyper, hvor mere ”vild natur ” med fordel kan udvikles på naturens præmisser og dermed sikre en rigere og mere mangfoldig natur og give ekstra oplevelser for alle.

Tårnborgområdet skal være et godt sted at bo hele livet. Vi ønsker at understøtte, udvikle og bevarede vores børnehave, skole og kirke som vigtige institutioner. Der skal være et bredt og varieret bolig udbud, så det er attraktivt for såvel den store familie, den lille familie og den enlige. Vi er dybt afhængige af en god offentlig transport både til Slagelse og til Korsør for at alle kan blive boende i Tårnborgområdet og sikres adgang til vigtige besøgsmål.

Repræsentanter for arbejdsgruppen har foretræde for udvalget og vil præsentere betragtninger og perspektiver i forhold til den lokale udviklingsplan.

Planen er udarbejdet i regi af borgerdreven innovation i landdistrikterne, og kommunen har bidraget med facilitering af processen.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten. Kommunalfuldmagtsreglerne er en samlet betegnelse for de uskrevne regler (grundsætninger) om kommunernes ulovbestemte opgaver. Efter kommunalfuldmagten har kommunen en lovlig og en almen interesse i at fremme udviklingsplaner i landdistrikter såvel som i byer..

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den lokale udviklingsplan er et vigtigt redskab i udviklingen af Tårnborg området, og at den bør indgå i kommunens overvejelser om konkrete udviklingsinitiativer i det omfang, det er muligt.

Det længerevarende samarbejde på tværs af lokalområderne udgør et potentiale i forhold til fremtidige udviklingstiltag i området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ikke afsat kommunale midler til gennemførelse af handlingerne i den lokale udviklingsplan. Lokalrådet kan søge om midler i forskellige puljer til gennemførelse af flere af aktiviteterne.

Tværgående konsekvenser

Planens indsatsområder berører resortområder i flere fagudvalg.

Sagens videre forløb

Projektgruppen har afholdt et borgermøde i deres lokalområde for at skabe synlighed for den lokale udviklingsplan.

Implementeringen af planen vil ske i regi af lokalrådet og i samarbejde med Slagelse Kommune, hvor der er mulighed for dette.

3. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1245 Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte (B)

Beslutning

Udvalget afventer svar på spørgsmål til fils, varmepumper og ladestandere.

Sagen udsat til næste udvalgsmøde.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om forslag til lokalplan 1245, bevarende lokalplan for Skælskør bymidte, med tilhørende baggrundsanalyse skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.    at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1245, Bevarende lokalplan for Skælskør bymidte vedtages endeligt med de ændringsforslag der fremgår af vedlagte hvidbog.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 31. januar 2022, at sende Forslag til Lokalplan LP 1245 i offentlig høring.  I beslutningen lå også en anmodning fra Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget, at der med afsæt i lokalplanlægningen og til fremtidig brug blev udarbejdet et bæredygtighedsnotat.

Med lokalplanen vil Skælskør bymidte blive omfattet af en samlet lokalplan. Alle på nær 2 af de eksisterende lokalplaner aflyses, såfremt lokalplan 1245 vedtages endeligt.

Lokalplan 1245 skal sikre, at byen fortsat kan udvikle sig, herunder at der fortsat kan tilføres ny bebyggelse. Det er samtidig vigtigt, at lokalplanen sikrer, at nybyggeri samt ændrede anvendelser sker under hensyntagen til byen som helhed og i overensstemmelse med byens bebyggelsesstruktur og mange bevaringsværdige bygninger.

Skælskør bys særlige landskabelige og geografiske placering er beskrevet i baggrundsanalysen: Kulturhistorisk - arkitektonisk kortlægning af Skælskør bymidte (vedlagt i bilag) Det er en formålsbestemmelse i lokalplanen, at disse sjældne kvaliteter fastholdes. Det samme gælder byens bebyggelsesstruktur der også fremstår meget oprindeligt og som er typisk i købstæder. Bebyggelsesstrukturen er sammen med byens miljø, der består i en blanding af forretning, erhverv og beboelse, rig beplantning og mange grønne frirum samt stiforløb vigtige, at bevare i sin helhed.

Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog. De bemærkninger der er fremsendt spænder bredt, men der er mange der har bemærkninger til lokalplanindholdet i relation til forsyning (særlig varme og elladestandere), lokalplanens opdeling i delområder (anvendelse og bebyggelsesprocent), materialer (særlig fils). Der er også mange bemærkninger til vinduer. Alle høringssvar er opsummeret og vedlagt som bilag i vedlagte hvidbog.

Med baggrund i høringssvar, arbejdsmøder i den nedsatte følgegruppe samt bæredygtighedsnotat er lokalplanforslaget blevet præciseret og udvidet med supplerende tekst i paragraffer og redegørelsesdel.

Udover præciseringer mm. er der foretaget ændringer i lokalplanen, herunder er bl.a. delområderne blevet udvidet fra 5 til 8. Der er også tilført uddybende tekst og der er foretaget rettelser i kortbilag 4 vedr. byggefelter, parkering (anlagt og udlagt), samt stier.

Dertil udgår parkeringsarealet i Søndergårds Have 1. P-arealet er fjernet da der er tale om privat ejendom som tilmed er lokalplanlagt til en boligbebyggelse.

Derudover er § 6.3 ændret og udvidet til 2 paragraffer (bestemmelser om varmepumper)

Bebyggelsesprocenterne er præciseret og de er ændret i Strandgade, herunder er bebyggelsesprocenten hævet således den stemmer overens med de reelle forhold.

Byggefelterne er ikke kun vist i bilag, men fremgår nu også af paragrafferne. Bygningshøjderne er ligeledes præciseret. Det er også præciseret hvor der må opføres ny bebyggelse, udover almindelige udvidelser af den enkelte bolig samt tilførsel af udhus mv.

Høringssvarene har også medført nogen lempelser i lokalplanens bestemmelser vedr. bygningsdele, bl.a. vinduer, kviste og altaner.

Flere bygningsejere er desuden kommet med bemærkninger til deres bygningers SAVE-vurderinger. Her rettes vurderingerne, såfremt det eksterne rådgivningsfirma finder fejl. Lokalplanen har SAVE-vurderingernes samlede bevaringsværdier i bilag 5. Her er en enkelt bygning nedklassificeret til SAVE 6 (Stationsvej 3A)

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder: 

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1245 med de ændringsforslag der fremgår af vedlagte hvidbog.
  2. Byrådet har også mulighed for at foretage mindre justeringer af lokalplanen, som en del af den endelige vedtagelse.
  3. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1245. Det vil betyde, at byen vil blive reguleret af de 17 eksisterende lokalplaner der eksisterer i dag.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages. Med lokalplanen bliver det muligt at sikre en mere tydelig og sammenhængende regulering, herunder med særligt fokus på:

  • At sikre, at bevaringsværdige bygninger bevares,
  • At sikre en udvikling af byen under hensyntagen til dens bebyggelsesstruktur og købstadsmiljø,
  • At de typiske træk i byens bebyggelsesstruktur videreføres ved placering af nye bygninger,
  • At fastholde de markante terrænspring, hvor husene underordner sig landskabet og de lange matrikler,
  • At værne om de bevaringsværdige bygningers arkitektoniske, stilmæssige og håndværksmæssige særpræg,
  • At fremme, at bygninger renoveres samt om- og tilbygges med respekt for deres oprindelige stil og kvaliteter,
  • At fastlægge retningslinjer for facadeændringer, herunder bl.a. facadebehandling, farvesætning, nye døre og vinduer samt for skilte og markiser, 
  • At åbne mulighed for opførelse af nye bygninger og tilbygninger,
  • At sikre, at nybyggeri ved placering, omfang, proportioner, materialer og farvevalg harmonerer med omgivelserne,
  • At fastlægge områdets anvendelse til formål, der understøtter bymidtens karakter og liv,
  • At fastlægge retningslinjer for skiltning.

Flere borgere har i fremsendte bemærkninger skrevet om at lokalplanforslaget på flere punkter var for stramt. Lokalplanen er på den baggrund blevet udvidet i sit indhold og tekst. Flere bestemmelser er blevet lempet og vedlagte lokalplan er rettet ind på en måde således byens bevaringsværdier og den samlet udvikling sikres mod utilsigtede tiltag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis lokalplan vedtages endeligt, vil lokalplanen sammen med Lokalplan 131 og 1109 være gældende fremadrettet for ejendomme beliggende indenfor lokalplan 1245's afgrænsning. 

4. Endelig vedtagelse af lokalplan 1249 Boligbebyggelse i Fårdrup samt tilhørende kommuneplantillæg nr. 10 til Kommuneplan 2021 med tilhørende miljøscreening (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1249 Boligbebyggelse i Fårdrup samt Kommuneplantillæg nr. 10 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1249 Bolig bebyggelse i Fårdrup med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 10 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

Sagens indhold

I august 2022 godkendte byrådet forslag til lokalplan 1249 med tilhørende kommuneplantillæg nr. 10, som efterfølgende har været i høring. Lokalplanen gælder for dele af matrikel 13 a Fårdrup By, Fårdrup, der for nuværende anvendes til juletræsplantage. 

Lokalplan 1249 giver mulighed for opførelsen af 3 dobbelthuse og 2 enfamilieshuse dvs. 8 boliger i alt, placeret omkring en mindre vej, der etableres på langs af matriklen. Fårdrup er udpeget som Kulturmiljø og omfattet af lokalplan 209 – bevarende lokalplan for Fårdrup. Derfor er der i lokalplan 1249 lagt vægt på at indpasse den nye bebyggelse i det eksisterende landsbymiljø ved at stille en række krav til bebyggelsens udformning og proportioner. Boligerne opføres i 1-1½ etage i blankmur med saddeltage, der har en hældning på 45 % belagt med tagsten. Der må ikke etableres større vinduespartier mod Fårdrupvej. Bebyggelsesplanen overholder kommuneplanens retningslinjer vedrørende grundstørrelser parkering og friareal. De fælles friarealer er fordelt på to områder: Et areal mod Fårdrupvej i matriklens nordlige del, hvor der etableres et regnvands bassin og et areal centralt i området, hvor også den fælles parkering er placeret.

I høringsperioden er der indkommet et samlet høringssvar fra 7 naboer til lokalplanområdet, som generelt er imod planerne. Naboerne ønsker, at den nuværende lokalplan 209, der giver mulighed for jordbrugsparceller i området, forsat skal være gældende.

Høringssvaret har desuden gjort Slagelse Kommune opmærksom på eksistensen af et uregistreret stendige, som er beskyttet af museumslovens § 29a. Bemærkningen har betydet, at Slagelse Kommune har iværksat en registrering af de pågældende stengærd, som skrives ind i lokalplanens redegørelse. Desuden rettes i bestemmelserne 9.1. vedrørende afskærmende beplantningsbælte mod naboer og 9.5 angående hegn i skel, så de ikke er i uoverensstemmelse med stendiget. 

 Høringssvaret har ikke medført andre ændringer af lokalplanen.

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter
Planlovens § 23c.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1249 og Kommuneplantillæg nr. 10 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget opførelse af 2 fritlæggende huse og 6 dobbelthuse i den sydvestlige udkant af landsbyen Fårdrup.
  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1249 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 209, der giver mulighed for at udstykke som jordbrugsparcel og opføre en enkelt bolig, fortsat danner plangrundlag for området.
  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

Administrationen vurderer, at lokalplanen vil styrke udviklingsmulighederne i landsbyen og øge tilflytningen. Særligt dobbelthusene er med til at udvide boligudbuddet i Fårdrup med en ny boligtype, og dermed sikre en mere varieret boligmasse som også rummer mindre boliger, der bl.a. vil være velegnede til ældre. Projektet er i overensstemmelse med ønsket om blandede boligtyper i landsbyerne fra Slagelse Kommunes landsbyanalyse fra 2020.

Administrationen medgiver, at den højere udnyttelsesgrad som muliggøres med lokalplan 1249, kan opleves som en forringelse for naboejendommene mod øst. Særligt dobbelthuset mod nordøst kan komme tæt på nærmeste nabo, da denne ejendom er opført i skel. Af hensyn til nabobebyggelsen og for at modvirke indblik, stilles der krav om et sammenhængende grønt beplantningsbælte langs lokalplanområdets østlige afgrænsning.

Samlet set vurderes projektet at bidrage positivt til udviklingen af Fårdrup, da bebyggelsen i sin disponering og udformning er tilpasset landsby- og kulturmiljøet.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 17 til Kommuneplan 2021 (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1280 og kommuneplantillæg nr. 17 skal vedtages endeligt uden ændringer.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 17 vedtages endeligt uden ændringer.

Sagens indhold

SK Forsyning A/S ønsker at etablere et nyt vandværk som erstatning for det eksisterende vandværk i Slagelse fra 1930'erne, som er modent til udskiftning. For fortsat at kunne levere rent drikkevand med en høj forsyningssikkerhed og samtidig sikre den bedste og mest centrale placering i forhold til det eksisterende ledningsnet, terrænforhold, energioptimering samt eksisterende og evt. nye kildepladser ønsker SK Forsyning A/S at placere det nye vandværk i det eksisterende erhvervsområde ved Trafikcenter Allé.

Byrådet vedtog den 28. november 2022 at sende et forslag til lokalplan 1280, Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 17 til Kommuneplan 2021 i 4 ugers offentlig høring. I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget et høringssvar fra Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse som tilkendegiver, at de ikke har nogen bemærkninger til planlægningen (se bilag 1).

Lokalplanen fastlægger en disponering af området og et byggefelt som, udover at rumme bebyggelsen, må benyttes til interne køreveje, parkering og grønne arealer. Området vejbetjenes via en overkørsel til Trafikcenter Allé som forventes forlænget 10-15 meter i den forbindelse.

Bebyggelsen skal fremstå i varierende facadematerialer herunder glas og må opføres i en højde på op til 15 meter. Enkelte bygningsdele må etableres i op til 25 meters højde såfremt det er nødvendigt af hensyn til bygningens eller anlæggets anvendelse. Lokalplanen giver mulighed for etablering af solceller på bebyggelsen og terræn.

Langs Trafikcenter Allé videreføres beplantningen og jordvolden så Trafikcenter Allé fortsat fremstår med et ensartet udtryk. Der etableres et afskærmende beplantningsbælte mod sydøst. Det grønne friareal vest for byggefeltet op mod Fodsporet skal fremstå som en vild blomstereng med regnvandshåndtering. Ligeledes skal parkeringsarealer og øvrige ubefæstede arealer fremstå med grønt præg i form af græsarealer, regnvandsbede eller som vild blomstereng.

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1280 og Kommuneplantillæg nr. 17 uden ændringer. Derved skabes plangrundlaget for etableringen af et nyt vandværk.

  2. Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1280 endeligt. Det vil betyde, at Lokalplan 257, Trafik- og transportcenter - etape 2, der giver mulighed for anlæg og virksomheder der relaterer sig til transportcenterfunktionen, fortsat danner plangrundlag for området og der vil som følge heraf ikke kunne etableres et nyt vandværk i området. 

  3. Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering

Det er intentionen at vandværket skal fremstå som et byggeri med arkitektonisk kvalitet i varierende facadematerialer, herunder transparente facader/glaspartier der inviterer til formidling af vandværkets funktion og vandets kredsløb. I forlængelse af dette er det ligeledes intentionen, at det grønne friareal vest for bebyggelsen op mod Fodsporet skal demonstrere forskellige løsninger til lokal afledning af regnvand (LAR). Det er således også hensigten, at skabe direkte forbindelse mellem Fodsporet og det grønne friareal samt vandværket med det formål at lade vandværket fungere som et besøgsområde.

Målet om at udearealer etableres som åbne grønne områder med afgrænsede arealer med vild  beplantning uden slåning, støtter op om Slagelse Kommunes Bæredygtighedsstrategi om at sikre mere natur og øge biodiversiteten i forbindelse med den fysiske planlægning. Ønsket om at etablere solceller understøtter ligeledes bæredygtighedsstrategien i forhold til at opfylde målsætningen om klima/CO2 neutral drift.

Det er administrationens vurdering, at en placering af vandværket ved siden af det eksisterende varmeværk vil kunne skabe synergi, i forbindelse med en eventuel opsætning af en varmepumpe på det nye vandværk, der udvinder varme fra drikkevandet før det sendes ud til forbrugerne. Forudsætningen for at en sådan energiudnyttelse er rentabel er, at vandværket er placeret i umiddelbar nærhed af varmeværket.

Administrationen anbefaler, at Byrådet vælger handlemulighed A og dermed vedtager lokalplan 1280 og Kommuneplantillæg nr. 17 endeligt uden ændringer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Anlægsbevillinger Drift og Teknik (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende ansøgninger om anlægsbevilling til en række anlægsprojekter under Drift og Teknik samt Havne og Færgedrift.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

  1. at Byrådet godkender anlægsbevillingerne jf. pkt. 1-7 og at det finansieres af de afsatte anlægsbudgetter.
  2. at Byrådet godkender en udgifts- og indtægtsbevilling på 6,0 mio. kr. til anlægsprojekt vedrørende Ombygning af Agersøfærge til el

Sagens indhold

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.

Der søges om anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.

Pkt.

Nr.

Anlæg

Anlægsbevilling

1

87

Asfalt og øvrige belægninger

25.000

2

182

Registrering af ledninger i LedningsEjerRegistret (LER)

250

3

239

Pulje - Stisystemer m.v.

800

4

307

Pulje - Broer og bygværker

1.200

5

308

Pulje - Renovering af fortove

1.500

6

102

Pulje - Uddybning af havneanlæg

200

7

327

Ombygning af Agersøfærge til el

18.000

Beløb i 1.000 kr.

I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse i.f.t. anlægsbevillingen for hver af de nævnte anlæg.

Pkt. 1. 87-Asfalt og øvrige belægninger

Der er afsat 25,0 mio. kr. i 2023, der disponeres til overvågning af tilstanden og vedligeholdelsesindsatser på vejnettet: hovedeftersyn, databearbejdning, udbud af forstærknings- og genopretningsarbejder, slidlagsarbejder (kørebaner og cykelstier) samt afmærkning på kørebaner, rabatregulering og kantfyld m.v.

En del af det afsatte beløb benyttes til belægnings- og slidlagsarbejde i forbindelse med større ledningsarbejder, hvor det er en fordel for kommunen at gå med i den sidste del af reetableringen.

Der søges om anlægsbevilling på 25,0 mio. kr.

Se bilag 1.

Pkt. 2. Registrering af ledninger i ledningsejerregistret (LER)

Der er afsat 0,25 mio. kr. til registrering og digitalisering i 2023 i forhold til kommunens forpligtigelser i medfør af LER-lovgivningen.

Slagelse Kommune skal som andre offentlige myndigheder sikre eksisterende ledninger registreret og indrapporteret til LER.

I 2020 er arbejdet startet op, udstyr og LER-robot er indkøbt og sat i drift. I 2023 vil en stor del af registreringen være i mål og der indarbejdes og implementeres en driftspraksis for den fortsatte registreringspraksis inkl. de mangler som ikke kommer i mål indenfor rammerne af denne pulje.

Der søges om en anlægsbevilling på 0,25 mio. kr.

Se Bilag 2.

Pkt. 3. Pulje - Stisystemer m.v.

Puljen til indsatsen på stier har i flere omgange været omprioriteret politisk og i den forbindelse også væsentligt reduceret. 
En af de større ændringer vedrørte en omplacering til virkeliggørelsen af MTB-Trailcentret på Byskovvolden i Slagelse, som blev udskilt til selvstændigt anlæg.
De tilbageværende midler prioriteres til ansættelse og aflønning af en tværgående stillingsprofil knyttet til stier og til renoveringsindsatser på Slagelse Kommunes mange stier og det store efterslæb der er herpå.

Der søges om anlægsbevilling på 0,8 mio. kr.

Se Bilag 3.

Pkt. 4. Pulje - Broer og bygværker

Den årlige pulje til broer og bygværker vedrører drift, tilsyn og eftersyn.
Halsskovbroen med tilhørende drift, betjening, el, hydraulik, forsikring og mindre udskiftninger/reparationer ligger beslag på ca. 60% af det samlede budget.
Hertil kommer drift og vedligehold af kommunens mange broer og bygværker (renhold, afvanding, mindre udbedringer i.f.t. skader, gelændere, autoværn, skråningsanlæg m.v.).
For nyligt er drift af den nye gangbro over stationen i Slagelse samt parkeringskælderen på Rådhuspladsen taget med ind i den samlede pulje af bro- og bygværksopgaver, som varetages for denne pulje.
Der udføres foruden ovenstående også generel- og særeftersyn af broerne og data vedligeholdes i et brosystem. Eftersynene danner grundlag for oplæg til politisk prioritering af de nødvendige renoveringer som broerne fra tid til anden skal gennemgå via særskilte anlægsbevillinger. Dette for at opretholde kapitalen i broerne, men også for at kunne opretholde deres vigtige funktion i infrastrukturen.

Der søges om anlægsbevilling på 1,2 mio. kr.

Se Bilag 4.

Pkt. 5. Pulje - Renovering af fortove

Puljen til renovering af Slagelse Kommunes fortove er blevet reduceret fra en årlig pulje på 3 mio. til en periode med kraftigt reduceret budget, hvilket naturligt vil få betydning for de indsatser der kan gennemføres og for den kapital der søges vedligeholdt i fortovene.
Puljen går til alle større renoveringer af længere fortovsstræk, hvor belægningen typisk er forvitret væk, har kraftige skader med ansvarspådragende opspring, ødelagt bæreevne og kantsten med tæt ved negativ lysning m.v.
Muligheden for at gå med i fælles projekter ved større opgravningsbehov for ledningsejere er reduceret kraftigt frem til bedre budgetforudsætninger bliver mulige.
Mindre udbedringer (korte stræk og enkeltfliser m.v.) varetages af driftsbudgetter på vejområdet.

Der søges om anlægsbevilling på 1,5 mio. kr.

Se Bilag 5.

Pkt. 6. Pulje - Uddybning af havneanlæg

Der er afsat en årlig pulje til at vedligeholde sejlrender ved de kommunale havne, hvor særligt Omø havn samt indsejlingen til Skælskør Havn løbende har brug for vedligeholdende indsats.
Puljen anvendes ad-hoc efter de konkrete behov og puljen udgør 200.000 årligt.

Der søges om anlægsbevilling på 0,2 mio. kr.

Se Bilag 6.

Pkt. 7. Ombygning af Agersøfærge til el

Der er afsat et netto anlægsbudget på 18,0 mio. kr. i budget 2023 til ombygning af Agersøfærgen til el. Der er behov for at få frigivet anlægsmidlerne for at kunne igangsætte projektet. Den samlede bruttoudgift for ombygningen forventes at blive på 24,0 mio. kr. Det forventes at staten, jævnfør tidligere tilsagn, bidrager med 6,0 mio. kr. fra pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger. Der søges derfor i samme forbindelse en udgifts- og indtægtsbevilling på 6,0 mio. kr.

Der søges om en netto anlægsbevilling på 18,0 mio. kr. (brutto 24,0 mio. kr. til udgifter og -6,0 mio. kr. til indtægter) finansieret af det afsatte anlægsbudget.

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet. Jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende de ansøgte anlægsbevillinger eller bede om supplerende beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer.
  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget kan vælge at videresende de ansøgte anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag til Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af anvendelsen af de enkelte anlægsrammer. 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget sender ansøgningen om anlægsbevillingerne til Byrådet.

Administrationen anbefaler, at Byrådet godkender ansøgningen om anlægsbevillingerne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De ansøgte anlægsbevillinger finansieres af de afsatte anlægsbudgetter.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Anlæg 87. Asfalt

TPL 6.2 

 25.000

 

 

 

Anlæg 182. LED

TPL 6.2

 250

 

 

 

Anlæg 239. Stier

TPL 6.2

800

 

 

 

Anlæg 307. Broer

TPL 6.2

1.200

 

 

 

Anlæg 308. Fortove

TPL 6.2

1.500

 

 

 

Anlæg 102. Havne

TPL 6.1

 200

 

 

 

Anlæg 327. Agersøfærge

TPL 6.1

18.000

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

TPL

46.950

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.


7. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Anders Kofoed (V) orienterede fra borgermøde i Skælskør om solceller ved Tjæreby.

Anne Bjergvang (A) orienterede om Ø-udvalgsmøde.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

  1. Orientering fra udvalgsformand
  2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
  3. Orientering fra administrationen

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

8. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Sag om pullert Skælskør.

Opfølgning på anlægsprojekter herunder trailcenter/Byskovvolden, ladefaciliter og driftssikkerhed Agersø- omøfærgen.

Temamøde om parkering.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

9. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.
10. Lukket: Kondemnering af ejendom (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.