Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget – Referat – 5. februar 2024



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var afbud fra Henrik Brodersen (O). 

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 10 og 8 behandles efter sag 1. 

 


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsorden.

 

2. Afholdelse af Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalgets møder i 2024 (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at de ordinære udvalgsmøder i løbet af foråret afholdes på Dahlsvej 3 i Korsør i tidsrummet kl. 15.30 – 18.30. 

Kompetence

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget. 

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget skal beslutte afholdelsessted og tidspunkt for udvalgets møder i 2024. 

 

Indstilling

Direktør for Erhverv-, Ejendomme og Teknik indstiller, 

1. at Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget beslutter sted for afholdelse af udvalgets møder fremadrettet og tidspunktet for møderne. 


Sagens indhold

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget besluttede den 2. oktober 2023 den politiske mødekalender for udvalgets ordinære møder i 2024.

Siden da er der lavet ny organisering på erhvervs-, ejendoms- og teknikområdet med det formål at styrke det  tværfaglige samarbejde og skabe en stærkere serviceorienteret kultur, der kan bidrage til at styrke samspillet med eksterne interessenter og være med til at gøre Slagelse Kommune til en attraktiv arbejdsplads.

Den nye organisationsstruktur trådte i kraft pr. 1. november 2023 og betyder, at ’Kommunale Ejendomme’ og ’Teknik, Plan og Erhverv’ samles på Dahlsvej 3 i Korsør. Tidsplanen for denne proces er, at administrationen er samlet i foråret 2024.

Der lægges op til at udvalgets møder fremadrettet afholdes på Dahlsvej 3 i Korsør, når administrationen er samlokaliseret, i stedet for som nu på Slagelse Rådhus. Idet der evt. skal påregnes transport til udvalgsmøderne i Korsør, skal udvalget ligeledes besluttet, om mødetidspunktet fremadrettet skal ændres fra kl. 15.00 - 18.30 til kl. 15.30 - 19.00.

Udvalget vil foruden afholdelse af de ordinære møder i Korsør kunne afholde enkelte møder eksternt.

 

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

3. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1172A, Campus Vest, Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

 


Kompetence

Byrådet. 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1172A skal vedtages endeligt uden ændringer. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1172A, Campus Vest, Slagelse vedtages endeligt uden ændringer. 

 

Sagens indhold

Den 30. oktober 2023 besluttede Byrådet at vedtage Lokalplan 1172A som forslag og sende det i 6 ugers offentlig høring. 

Lokalplan 1172A er en ændring af Lokalplan 1172. Formålet med ændringen af lokalplanen er at muliggøre opsætningen af en mast med tilhørende antenner og teknikskabe til IoT-teknologi (internet of things) samt mobil- og datadækning. 

IoT-teknologi handler om opsamling af data. Disse data transmitteres fra små IoT-sensorer til modtageren, som sidder i topppen af masten. IoT er således fællesbetegnelsen for apparater, som kan overføre data, og som er forbundet til hinanden eller til internettet eller et andet digitalt netværk. 

Lokalplanen giver mulighed for at opsætte én mast på 42 meter inden for et byggefelt, der er 8 m x 15 m. Byggefeltet er placeret på matr.nr. 476s, Slagelse Markjorder. 

Masten udføres som en gittermast i grå nuancer uden blank eller reflekterende overflade. Den nederste del af masten bliver skjult af den eksisterende randbeplantning i området. 

Teknikskabe udføres i farver som hvid, grå, sort eller mørkegrøn og afskærmes med beplantning.

Ved servicering af masten vil vejen langs lokalplanområdets nordlige skel blive anvendt. 

Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 3. november 2023 til den 15. december 2023. Slagelse Kommune har modtaget 4 høringssvar. Høringssvarene omhandler blandt andet utilfredshed med nuværende bebyggelse og kommende mast ved Campusområdet. 

Høringssvarene er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 2. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer. 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder: 

  • Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1172A endeligt uden ændringer. Derved skabes plangrundlaget for en ny mast ved Campus i Slagelse. 
  • Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1172A endeligt. Derved vil den påtænkte mast ikke kunne opføres. 
  • Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planen som en del af den endelige vedtagelse. 

Vurdering

Masteoperatøren ønsker masten placeret i det pågældende område grundet manglende IoT-dækning i Slagelse by samt grundet manglende mobil- og datadækning ved Campus.

Administrationen vurderer, at IoT-teknologien vil muliggøre at skabe smarte og effektive løsninger. Slagelse Kommune vil med denne teknologi få mulighed for at placere sensorer i byrum, parkeringspladser, skoler, plejehjem og lignende. Hermed vil det være muligt at indsamle og analysere data let og effektivt.  

Udover IoT-teknologi vil masten også blive anvendt til mobil- og datadækning. En mobiloperatør har blandt andet forhåndsreserveret en plads i masten på grund af den manglende mobil- og datadækning omkring Campusområdet. Bedre dækning kan være med til at gøre hverdagen nemmere for de studerende, der dagligt bruger internet i forbindelse med opgaver, eksamener mv. 

En ny mast i Slagelse by vil således understøtte dem fremadrettede digitale udvikling med to digitale løsninger; IoT-teknologi samt mobil- og datadækning. 

Et par af høringssvarene omhandler en generel utilfredshed med eksisterende og kommende bebyggelse ved Campusområdet. Ny bebyggelse samt tekniske anlæg vil oftest kunne opfattes som et forværrende indgreb for de nærmeste naboer. I midten af en by, der løbende udvikles og fortættes, må man dog som beboer forvente at skulle acceptere ændringer, så længe de ikke forekommer urimelige. 

Administrationen anbefaler på baggrund af ovenstående, at lokalplanen vedtages endeligt uden ændringer. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er pr. 1. april 2022 indgået en brugsretsaftale mellem Slagelse Kommune og Professionshøjskolen Absalon, som omhandler en midlertidig brugsret over den kommunale matrikel 476s for at etablere parkeringspladser. 

Administrationen har været i dialog med Professionshøjskolen Absalon med henblik på en mulig revision af brugsretsaftalen fsva. arealet, hvor masten placeres. 

Professionshøjskolen Absalon har accepteret at afgive 64 m², som er det areal, masteoperatøren ønsker at leje til opstilling af masten.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger. 

4. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1287, Nye Stillinge Børnehus, Kirke Stillinge (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Udvalget ønskede, at administrationen forfølger muligheden for at skabe flere parkeringspladser, evt. ved at lave en budgetsag. 


Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Lokalplan 1287 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Byrådet beslutter, at Lokalplan 1287, Nye Stillinge Børnehus, Kirke Stillinge vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede på deres møde den 30. oktober at sende forslag til Lokalplan 1287 i 4 ugers offentlig høring. 

Lokalplan 1287 er udarbejdet på baggrund af behovet for opførelsen af en ny daginstitution i Kirke Stillinge, da den tidligere institutionsbygning, som er placeret ved Stillingevej, ikke længere kan benyttes. Slagelse Kommune har opkøbt et stykke land i forlængelse af byens skole og idrætshal, hvor daginstitutionen planlægges opført, dermed forbindes byens offentlige institutioner for børn og unge. 

Daginstitutionen planlægges at kunne rumme 60 børn i en bygning på ca. 400 m². Bebyggelsen planlægges opført som en vinkelbygning med sadeltag. Bygningen placeres som skærm mod de tilstødende boliger mod øst, så beboerne i boligerne ikke generes af støj fra det primære legeområde. Dette skaber samtidig et skærmet og velbelyst uderum mod syd og vest, hvor der kan etableres et godt legeområde, som åbner sig op mod landskabet på den 3.500 m² store grund. Lokalplanen giver desuden mulighed for, at institutionen kan udvides i fremtiden, så der bliver plads til 100 børn.

Vejadgang til den nye daginstitution planlægges via eksisterende indkørsel til Stillingehallen fra Bildsøvej og derfra videre til daginstitutionen. Der er blevet udarbejdet en trafikanalyse, der belyser, at der samlet er et parkeringsbehov på 58 p-båse til anvendelse for både skole og daginstitution. Den fremtidige trafik er beregnet ud fra erfaringstal fra andre børneinstitutioner samt trafiktælling ved besigtigelse af parkeringsforholdene ved Stillinge Hallen og Stillinge Skole.

Daginstitutionen planlægges stiforbundet til eksisterende stinet vest om Stillinge Hallen.

Lokalplanforslaget har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 3. november 2023 til den 1. december 2023. Slagelse Kommune har modtaget 6 høringssvar. Høringssvarene omhandler blandt andet trafiksikkerhed, parkering, arealanvendelse og renovation.

Høringssvarene er behandlet i hvidbogen vedlagt som bilag 2. Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i lokalplanen:

  • Formålsparagraffen er ændret for at muliggøre at daginstitutionens område også kan anvendes til skoleformål mv.
  • Brandvejen er indtegnet på arealanvendelseskortet.

Vurdering

Med lokalplanen skabes mulighed for en ny daginstitution i Kirke Stillinge, som placeres i forlængelse af Stillinge Skole og Stillingehallen, hvilket giver gode muligheder for samarbejde imellem de forskellige institutioner. Med udvidelsen af anvendelsesbestemmelsen forøges synergieffekten, så skolen f.eks. får mulighed for at etablere en del af indskolingen i forlængelse af børnehaven.

Trafiksikkerhed og parkeringsbehov er de væsentligste bekymringer i de fremsendte høringssvar. Slagelse Kommune har fået udarbejdet en trafikanalyse, som en del af lokalplanarbejdet, for at få vurderet de trafikale forhold. Analysen konkluderer, at adgangsvej og parkeringsareal godt kan håndtere den øgede trafik, hvis parkeringsarealet formaliseres ved at asfaltere og opstrege parkeringsbåse. På denne måde sikres bl.a. en kørebane med en vejbredde på 7 m og en bedre udnyttelse af parkeringspladsen. Der er i dag ingen afmærkninger af kørebane og parkeringsbåde, hvilket medfører, at vejbredden visse steder bliver for smal til, at biler og minibusser kan passere hinanden inde på arealet.

Der er i høringssvarene stillet forslag om strategisk opkøb af Bildsøvej 74A eller yderligere af Møllegårdens jord, for at skabe en bredere adgangsvej og flere p-pladser. Trafikanalysen peger ikke på et behov for en bredere adgangsvej eller andre behov for afværgeanstaltninger i krydset Bildsøvej/adgangsvej. Der er dog i dag dårlige oversigtsforhold i krydset, som bør forbedres ved beskæring af beplantning. Lokalplan 1287 hindrer ikke, at parkeringsplads og adgangsvej udvides.

Der er i høringssvarene stillet forslag om, at parkeringsbåsene for minibusser flyttes. Trafikanalysen peger også på en flytning af minibusserne som en forbedringsmulighed. Lokalplan 1287 hindrer ikke, at minibusserne flyttes.

Der er i høringssvarene stillet forslag om etablering af en sti langs fodboldbanen som kobler børnehaven mere direkte på eksisterende stisystem i Kirke Stillinge. Stiforbindelsen er i tråd med gældende planlægning og vurderes at være en forbedring af forholdene. Lokalplan 1287 påvirker ikke muligheden for at etablere stien.

Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages endeligt med de foreslåede ændringer. Lokalplanen muliggør, at institutionen kan etableres og hindrer ikke, at øvrige foreslåede tiltag kan realiseres.

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat kommunale midler til opførelse af den nye daginstitution og asfaltering af parkeringsplads.

Der er mulige forbedringstiltag som f.eks. opkøb af areal til flere parkeringspladser og opkobling til stisystem, som kan etableres uafhængig af lokalplanen.

Hvis daginstitutionen i fremtiden udvides fra 60 børn til 100 børn, er der behov for at antallet af parkeringsbåse øges med 8 båse. Dette kan f.eks. gøres ved at flytte minibusser eller opkøbe mere areal. 

 

Tværgående konsekvenser

Når lokalplanen er vedtaget, kan Center for Kommunale Ejendomme igangsætte anlægsprojekt.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Anmodning om opstart af lokalplan for byudvikling i Ringparken Øst, Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Der indtænkes LAR-løsninger i den videre proces jf. gældende planer. 


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. 

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for byudvikling i Ringparken i Slagelse skal sættes i gang. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller, 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen sættes igang. 

 

Sagens indhold

Ringparken i Slagelse er et større alment boligområde i Slagelse som frem mod 2030 skal gennemgå en gennemgribende omdannelse. Omdannelsen indebærer blandt andet at nedrive boliger, omdanne boliger, fortætte med nye private boliger samt ved at ændre infrastrukturen i området. 

Omdannelsen sker med udgangspunkt i den lovbestemte udviklingsplan for Ringparken. Udviklingsplanen er godkendt af Slagelse Byråd i maj 2019 med et tillæg til udviklingsplanen godkendt i August 2021. 

Udviklingsplanen er en overordnet plan for hvordan andelen af almene familieboliger i Ringparken skal nedbringes til 40% i 2030 i henhold til det lovbestemte krav. Udviklingsplanen udgør en ramme for den fysiske helhedsplan der nærmere beskriver de konkrete fysiske forandringer Ringparken skal undergå. Som led i den fysiske helhedsplan arbejdes der på at gennemføre et infrastrukturprojekt der skal finansieres af FOB, via et tilsagn fra Landsbyggefonden, samt Slagelse Kommune. Byrådet godkendte Skema A for den fysiske helhedsplan for Ringparken i august 2021 og Skema A for Infrastrukturprojektet i december 2022.  

For at muliggøre omdannelsen af området er der vedtaget en ny lokalplan (Lokalplan 1269) for den vestligste del af Ringparken i oktober 2022. FOB anmoder nu om opstart af en lokalplan for den resterende del af Ringparken der skal muliggøre gennemførslen af den fysiske helhedsplan og udviklingsplanen. Lokalplananmodningen fremgår af bilag 1. 

Lokalplanen skal skabe plangrundlaget der muliggør omdannelsen til et væsentligt mere varieret byområde end i dag i tråd med hensigterne i udviklingsplanen og den fysiske helhedsplan. Bebyggelsen i Ringparken fremstår i dag meget ensartet. Omdannelsen af Ringparken har som bærende element at området nedbrydes i mindre varierede delområder. Lokalplanen skal sikre at nybyggeri tilføjer variation i såvel arkitektur, materialer og skala til byområdet. Lokalplanen skal således muliggøre bebyggelse fra 1 og op til 6 etagers højde, forventeligt i form af nye primært privatejede boliger og erhvervsejendomme. 

For at give plads til nybyggeri, planlægges der i udviklingsplanen nedrivning af 3 boligblokke á 40 boliger samt erhverv og andre bygninger i Ringparken. I denne sag anmodes om en lokalplan der giver mulighed for nedrivning af 2 boligblokke på matr. 21s samt nedrivning af bebyggelse på matriklerne 21ø, 21hz og 21hæ.

Lokalplanen skal desuden skabe grundlaget for omdannelsen af infrastrukturen og udearealer i området. Den eksisterende infrastruktur planlægges omlagt således Kierulffsvej etableres med mulighed for gennemkørsel gennem området samt at der skabes mulighed for adgang til området fra Ndr. Ringgade. 

For at åbne Ringparken op og integrere bydelen i den øvrige by, beskrives etablering af udadvendte funktioner som tiltag i udviklingsplanen og den fysiske helhedsplan. Indenfor det anmodede lokalplanområde indebærer dette muligheden for at placere bygninger med udadvendte funktioner hvor Nordcentret i dag står. Nordcentret planlægges nedrevet som del af omdannelsen af området. 

Handlemuligheder

Teknik-, Plan og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang.

B. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at det påtænkte boligområde ikke kan realiseres.

Vurdering 

Administrationen anbefaler at lokalplanen igangsættes. En ny lokalplan skal følge principperne formuleret i den godkendte fysiske helhedsplan med henblik på øge områdets kvaliteter.

Ringparken skal frem mod 2030 gennemgå en lovbestemt omdannelse. Derfor vurderes det hensigtsmæssigt at igangsætte arbejdet på det planmæssige grundlag på nuværende tidspunkt. Udarbejdelsen af en ny lokalplan for omdannelsen af Ringparken Øst er nødvendigt såfremt det skal være muligt, der kan opføres bebyggelse i takt med tidsplanen, som står angivet i udviklingsplanen. Omdannelsen af Ringparken, i form af gennemførslen af den godkendte udviklingsplan, monitoreres af Social- og Boligstyrelsen og Slagelse Kommune afrapporterer status på omdannelsen til styrelsen hvert år. 

Hvad angår opførsel af udadvendte funktioner i Ringparken, er de nærmere funktioner ikke på nuværende tidspunkt kendte. Derfor anbefales det, at mulighederne for udadvendte funktioner fx i form af erhverv, offentlige funktioner, fællesfaciliteter, butikker samt midlertidige anvendelser undersøges bredt som led i planprocessen. Hvis en ny lokalplan skal give mulighed for erhverv, butikker og offentlige formål vil det kræve at der udlægges et nyt rammeområde med mulighed for disse anvendelser i kommuneplanen gennem et tillæg til Kommuneplan 2022.  

 

Retligt grundlag

Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.

Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis lokalplanlægningen igangsættes, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet på et senere møde blive forelagt et forslag til lokalplan.

6. Stillingtagen til det videre arbejde med Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Ikke godkendt.

(V), (C) og (R) ønskede, at der arbejdes videre med det reviderede projekt fra bygherre med 2 byggefelter og med boliger i ét plan (bilag 3).

Den reviderede lokalplan forelægges Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet forinden lokalplanen sendes i fornyet høring.

(A) ønskede, at der kun etableres 5 boliger i ét plan. 


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. 

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til det videre arbejde med Forslag til Lokalplan 1284, Boliger, Vestergade 3, Slagelse. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at der arbejdes videre med maks. 5 boligenheder, som administrationen anbefaler. 

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede på mødet den 19. juni 2023 under pkt. 13 at vedtage Lokalplan 1284 som forslag og sende det i 4 ugers offentlig høring.

Forslag til Lokalplan 1284 giver mulighed for en ny rækkehusbebyggelse med 7 boliger bag et eksisterende forhus ved Vestergade. Rækkehusbebyggelsen planlægges opført i 1½ etage og med en facadehøjde på maks. 4 m. Tage udføres som sadeltag i tegl, og facader udføres også i tegl. Vinduer i tagflader placeres regelmæssigt og udformes som enkeltsiddende tagvinduer eller kviste. 

Mellem forhus og rækkehuse etableres parkeringspladser. Lokalplanområdet får også et fælles opholdsareal, hvor der blandt andet kan etableres drivhuse, redskabsskure og lignende. 

Lokalplanforslaget har været udsendt i 4 ugers offentlig høring i perioden 23. juni til 18. august 2023. Slagelse Kommune har modtaget 2 høringssvar, hvoraf det ene høringssvar er fra 7 husstande. Høringssvarene omhandler den tidligere byggesag, adgangsveje, parkering, bebyggelsens omfang, indbliksgener, hegn, affald, indpasning i nabolaget og friareal.

Hvidbogen er vedlagt som bilag 1. 

Administrationen vurderede på baggrund af høringssvarene, at følgende ændringer vil være hensigtsmæssige:

  • Antallet af nye boliger begrænses til maks. 5.
  • Maks. bebyggelsesprocent sættes til 40.
  • Stier skal etableres med en bredde på min. 1,5 m.
  • Muligheden for kviste fjernes.
  • Der skal indtegnes et friareal på min. 80 m² ved forhuset på den sydvendte side.

Bygherre er ikke enig i Administrationens vurdering vedrørende antal boliger. Bygherre foreslår et revideret projekt, der er vedlagt som bilag 3. Der er lagt op til 6 boliger i 1 etage fordelt på to byggefelter. Bygherre nævner blandt andet, at det imødekommer naboernes bekymring omkring indbliksgener ved at begrænse antallet af etager til 1 etage.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder: 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge, at der skal arbejdes videre med maks. 7 boligenheder som i lokalplanforslaget, der har været i høring. Se bilag 2. 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge, at der skal arbejdes videre med to byggefelter med maks. 6 boligenheder i 1 etage, som bygherre foreslår. Se bilag 3. 

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge, at der skal arbejdes videre med maks. 5 boligenheder, som administrationen anbefaler. 

Vurdering 

Med lokalplanen planlægges en fortætning centralt i Slagelse. Området er karakteriseret af ældre villaer fra starten af 1900'tallet, stænger af rækkehuse og en blandet baghusbebyggelse. 

Min. grundstørrelser for tæt-lav bebyggelse er i kommuneplanen fastlagt til 400 m² pr. bolig. Der kan dog ved fortætninger i og omkring købstædernes bymidter arbejdes med grundstørrelser på ned til 200 m² pr. bolig. Grundstørrelser opgøres ekskl. eventuelt vejareal og inkl. eventuel andel af fællesareal.

Ved planlægning for 5 nye rækkehuse inden for lokalplanområdet vil hver bolig have en grundstørrelse på ca. 290 m². Arealet er ekskl. delområde A (forhus og tilhørende friareal) og ekskl. vej- og parkeringsareal. 

6 boliger giver en grundstørrelse på ca. 230 m². Arealet er ekskl. delområde A (forhus og tilhørende friareal) og ekskl. vej- og parkeringsareal. 

7 boliger giver en grundstørrelse på ca. 210 m². Arealet er ekskl. delområde A (forhus) og ekskl. vej- og parkeringsareal.

Administrationen vil gøre opmærksom på, at friarealet tilhørende delområde A, dvs. forhuset, ikke er medregnet i grundstørrelserne. Hertil skal det nævnes, at der i bygherres reviderede projekt med 6 boliger er udlagt et større friareal til forhuset, hvilket administrationen har vurderet at være hensigtsmæssigt. Ved 7 boliger var der ikke udlagt friareal til forhuset.

Udvalget ønskede en undersøgelse af muligheden for at stille krav om etablering af sti mod naboarealer. Dette er blevet drøftet med bygherre. Bygherre har ikke noget imod, at stien føres helt til skel inden for lokalplanområdet. Han er dog ikke interesseret i, at stien føres videre på naboarealerne, da dette vil kræve tinglysning af vejret. Der er tale om private ejendomme, hvilket betyder, at der skal tinglyses en vejret, hvis naboerne skal have lov til at færdes på hinandens ejendomme via et stiforløb. 

Administrationen anbefaler på baggrund af de indkomne høringssvar at fastlægge, at der maks. må opføres 5 tæt-lav boliger i baggårdsmiljøet for at skabe en mindre tæt bebyggelse, som bedre harmonerer med omgivelserne. En begrænsning af boligantallet vil desuden sikre bedre plads til stier, parkering, friareal og renovation. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Sagens videre forløb

Hvis udvalget vælger at fasholde maks. 7 boliger som i lokalplanforslaget, der har været i høring, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en lokalplan til endelig vedtagelse på et senere møde. 

Hvis udvalget vælger et løsningsforslag med færre boliger inden for det oprindelige byggefelt, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt en tilrettet lokalplan til endelig vedtagelse på et senere møde. 

Hvis udvalget vælger et løsningsforslag med boligerne fordelt på to byggefelter, vil Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet blive forelagt et revideret forslag til en lokalplan, som skal sendes i en ny offentlig høring. 

7. Retningslinjer for digitale skilte i købstæderne (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Forvaltningen undersøger lysgener i relation til biodiversitet mv.


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om forslag til retningslinjer for digitale skilte i købstæderne kan godkendes.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender retningslinjer for digitale skilte i købstæderne.

 

Sagens indhold

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandlede på mødet den 2. oktober 2023 (punkt 14) sag om opsætning af digital reklameskærm på Skovvej 33 i Korsør. Udvalget besluttede at nedlægge § 14 forbud mod opsætning af reklameskærmen, og at der forud for en lokalplan skulle udarbejdes oplæg til retningslinjer for opsætning af digitale skilte og reklameskærme.

Administrationen har på baggrund af inspiration fra andre kommune, der har retningslinjer for digitale skærme, udarbejdet vedhæftede forslag til retningslinjer for digitale skærme i købstæderne.

Retningslinjerne forholder sig til, hvor man må opsætte digitale skilte, hvad de digitale skilte må vise, og hvad de digitale skilte skal forholde sig til. Udgangspunktet har været at holde det til få men centrale retningslinjer, så det er klart for alle og nemt at administrere. 

Retningslinjerne danner grundlag for den temalokalplan, omhandlende digitale skilte i købstæderne, der skal laves som en del af § 14 forbuddet. Retningslinjerne og temalokalplanen underordnes gældende plangrundlag, hvilket vil sige, at lokalplaner og byplanvedtægter, der regulerer opsætning af digitale skilte, stadig er gældende.  

Handlemuligheder
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende forslag til retningslinjer for digitale skilte i købstæderne. Det vil betyde, at retningslinjerne danner grundlag for den temalokalplan, der skal udarbejdes.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at komme med tilpasninger til retningslinjerne for digitale skilte i købstæderne.

Vurdering
Administrationen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at udarbejde retningslinjer for digitale skilte, der gælder i alle tre købstæder, da forhold vedrørende placering og hensyn til bygninger, bymiljø og omgivelser generelt er de samme i alle tre købstæder.

Med retningslinjerne indsnævres mulighederne for opsætning af digitale skilte, og det præciseres, hvor og under hvilke hensyn, digitale skilte skal opsættes. Det er administrationens vurdering, at digitale skilte bør begrænses til de steder, hvor de reelt har en virkning i forhold til at gøre reklame for eksempelvis en kulturel institution, en turistattraktion, langs indfaldsveje eller ved større erhvervsområder. Enkeltstående boligejendomme midt i byerne bør friholdes. 

Ved opsætning af digitale skilte er det vigtigt, at der tages hensyn bygningens form og arkitektur, skiltets orientering og forhold vedrørende trafiksikkerhed. 

 

Retligt grundlag

Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Hvis Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender retningslinjerne, udarbejder administrationen forslag til temalokalplan for digitale skilte i købstæderne.

8. Kriterier for behandling af ansøgninger om vedvarende energi (B)

Beslutning

Planlægger Carsten Sloth Møller deltog under oplysning af punktet.

At 1: Ikke godkendt.

Udvalget besluttede, at administrationen undersøger, hvilke projekter der er realiserbare ift. tilslutning til elnettet med henblik på, at sagen præsenteres for udvalget på næstkommende møde. Udvalget har en særlig opmærksomhed på tilslutning til elnettet og ønsker en beskrivelse af processen. Efterfølgende tages der beslutning om kriterier i en ny sag. 

Ift. Næsbyskov fortsætter processen, der er startet op. De fire kriterier skal beskrives i sagen, når sagen forelægges politisk. 


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte kriterierne for behandling af ansøgninger om etablering af vedvarende energi (VE-anlæg).

Klimaudfordringen i forhold til udledning af drivhusgasser og målet om at mindske CO2-udledningen med 70% i 2030 og være CO2-neutrale i 2050 samt udbruddet af krigen i Ukraine betyder, at fossile brændsler i højere grad skal erstattes af vedvarende energi. Med budgetaftalen 2024-2027 viser Byrådet i Slagelse Kommune, at man vil den grønne omstilling og VE-projekter, der kan understøtte den grønne omstilling. For at sikre at VE-projekter også er bæredygtige projekter lokalt, fremgår det af budgetaftalen, at der gennem retningslinjer skal indtænkes incitamenter til projekterne i lokalområdet igennem f.eks. kompensation, medejerskab, mere biodiversitet og rekreative områder. Med budgetaftalen fremhæves det, at VE-projekter skal gennemføres i samarbejde, hvor kommune, jordejere, naboer og naturorganisationer i fremtidige projekter inddrages tidligt i forløbet.

Denne sag følger op på budgetaftalen og har til formål at opstille et sæt kriterier for behandling af ansøgninger om VE-anlæg. Det betyder, at ansøgninger om opstilling af VE-anlæg kan prioriteres bedre. Med kriterierne vil det være muligt at give forrang til projekter, der i særlig grad møder kommunens krav og ønsker.

Kriterierne skal supplere den almindelige først-til-mølle-rækkefølge, som sagerne behandles i.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller, 

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender det nye sæt kriterier for behandling af ansøgninger om etablering af anlæg, der producerer vedvarende energi.

 

Sagens indhold

Der er stor interesse for opstilling af VE-anlæg i Slagelse Kommune. Det viser antallet af ansøgninger og henvendelser, som administrationen modtager. Derfor er der også et behov for bedre at kunne prioritere ansøgningerne indbyrdes. En måde at gøre dette på er ved at opsætte en række synlige transparente kriterier, som ansøgningerne kan holdes op imod. Med henblik på at fastlægge disse kriterier, har administrationen fundet inspiration hos andre kommuner, som står i en lignende situation.

I øjeblikket afventer 8 ansøgninger om VE-projekter svarende til et samlet areal på ca. 455 ha. med en forventet estimeret produktion på 440.000 MWh - eller det årlige elforbrug for knap 100.000 husstande (En gennemsnitshusstand bruger ca. 4,5 MWh om året).

Status på ansøgninger vedr. VE-anlæg fremgår af bilag 1.

I følge kommunens DK2020 Klimaplan er det målet, at 135.000 MWh frem til år 2025 - og yderligere 310.000 MWh frem til 2030 - skal komme fra vedvarende energi.

Administrationen forventer, at flere VE-ansøgninger vil komme til i 2024. Der er derfor behov for et sæt kriterier, der kan bruges til at prioritere og bedømme VE-ansøgninger.

I øjeblikket behandles ansøgninger om VE-anlæg ud fra et først-til-mølle-princip, dog med prioritering af de ansøgninger, der er bedst forberedt. I praksis har det dog vist sig vanskeligt at bruge dette parameter, da alle ansøgninger generelt ligger på samme niveau.

Fordelen ved at opstille kriterier for tildeling er, at det bliver muligt ud fra saglige, faktuelle og transparente kriterier at forklare en ansøger, hvorfor andre ansøgere evt. er blevet opprioriteret.

Kriterierne gælder både fremtidige og allerede modtagne ansøgninger om VE-anlæg (sol, vind og biogas/pyrolyse) til Slagelse Kommune.

Processen for behandling af VE-ansøgninger

Processen for behandling af VE-ansøgninger forløber således: Efter dialog med opstiller modtages en ansøgning. Ansøgningen behandles politisk i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Hvis ansøgningen godkendes som et projekt, der skal arbejdes videre med, vil ansøgningen indgå i den samlede portefølje af afventende plansager. Når den konkrete planproces for projektet går i gang, indledes det med en for-høring og et borgermøde, hvor lokale interessenter (ejere, naboer, interesseorganisationer) inviteres til dialog. Herefter bliver sagen igen behandlet i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget med henblik på beslutning om, der skal arbejdes videre med projektet, herunder om der skal ske tilpasninger af planområdets afgrænsning.

Herefter fortsætter sagen som en almindelig plansag med udarbejdelse af planforslag, politisk vedtagelse og offentlig høring samt efterfølgende behandling af høringssvar og endelig vedtagelse. I disse sager vil der typisk blive udarbejde en samlet miljørapport for hhv. planlægningen og projektet, som sendes med i høring. 

Kriterier for prioritering af VE-ansøgninger

Nedenstående 4 kriterier skal danne grundlag for en prioritering af VE-ansøgninger. Prioriteringen af VE-ansøgninger vil betyde, at der genereres en liste over VE-ansøgninger i prioriteret rækkefølge.

Denne liste vil være dynamisk. Det betyder, at afventende VE-sager kan prioriteres op og ned afhængigt af de ansøgninger, der sendes frem til Slagelse Kommune, og hvor godt de præsterer i forhold til kriterierne for prioritering af VE-ansøgninger. Det stiller krav om transparens i de kriterier, der lægges vægt på i forbindelse med prioritering af VE-ansøgninger.

Jævnfør ovenstående proces for behandling af VE-ansøgninger vil administrationen, i forbindelse med den første politiske behandling af en projektansøgning om et VE-anlæg, præsentere en indstilling til projektets indplacering på den dynamiske prioriteringsliste.
Så snart den konkrete planlægning og miljøvurdering af et projekt er tilendebragt, vil det konkrete projekt udgå af den dynamiske prioriteringsliste.

Der er overvejende tale om kriterier, som ikke kan styres af lokalplanlægningen. En lokalplan har ikke handlepligt, og det er ikke muligt at stille vilkår i en lokalplan. Der er samtidig helt faste rammer for hvad, der kan fastsættes bestemmelser om i en lokalplan jf. planlovens § 15 stk. 2 (lokalplankataloget).

Det er en forudsætning, at ansøgningen er fyldestgørende. Jo bedre ansøgningen er oplyst, jo hurtigere kan ansøgningen behandles.

Herunder følger administrationens anbefaling til kriterier for prioritering af VE-ansøgninger:

Det er en forudsætning, at projektet ikke er i strid med kommuneplanens retningslinjer og udpegninger.

Forhold til berørte lodsejere og naboer 

  • Plan/program for lokal borgerinddragelse. Fremgår det af ansøgningen, hvordan opstiller/bygherre vil involvere lokale interessenter og naboer med henblik på at opnå lokal accept af projektet? Lokale interessenter og naboer er som minimum berørte lodsejere samt naboer inden for 4-8 gange vindmøllehøjde og minimum 200 meter fra solcelleparken. Afgrænsningen af lokale interessenter og naboer afhænger desuden af de konkrete lokale forhold.
    1. Fremgår det af ansøgningen hvad berørte lodsejere, der lægger jord til projektet, tilbydes mht. at fremme accept af projektet.
    2. Fremgår det af ansøgningen hvad berørte naboer (jf. ovenstående afstandskriterier) tilbydes mht. at fremme accept af projektet.
    3. Fremgår det af ansøgningen hvilke lokale tiltag der tilbydes det lokale samfund (nærområdet til projektet) mht. at fremme accept af projektet. 

    Aktiviteter og forhold der kan fremme accept kan være:
    - Tidlig inddragelse af lokalområdet/lokalsamfundet.
    - Hvorledes projektet frivilligt skaber merværdi til lokalområdet (f.eks. i form af stier, natur, lokale tiltag, tiltag udover indbetaling til den lovpligtige ”Grøn pulje”) enten som en frivillig aftale jf. planlovens § 21b om udbygningsaftaler eller på et privatretligt grundlag.
    - Tiltag omkring lokalt medejerskab. Kommunen har ikke lovhjemmel til at kræve naboers medejerskab til VE-anlæg. Indgås der en aftale mellem opstiller af VE-anlæg og naboer, sker det på privatretligt grundlag. En sådan aftale kan dog resultere i mere velvilje over for et planlagt VE-projekt og kan således indirekte indgå som en del af vurderingskriterierne. Aftalen bør i givet fald følge matriklen, ikke personerne på matriklen.

    Opstiller/bygherre fremsender en status på den lokale accept af projektet forud for den konkrete opstart af planlægningen og miljøvurderingen.

Forhold af generel samfundsmæssig betydning

  • Størrelse og samspil/synergi med andre energiprojekter (hybridparker). Projekter der kombinerer VE-produktionsformer (f.eks. sol, vind, biogas) så der sikres stabil produktion og samtidig begrænser arealforbrug i det åbne land prioriteres.
    - Projekter med potentiale for udnyttelse af overskudsvarme, og som kan leveres til fjernvarmenettet, prioriteres.

  • Tidshorisont for nettilslutning. Projekter, der kan dokumentere en kort tidshorisont for nettilslutning, fremmes (Energistyrelsen vil gerne informeres tidligt om kommende projekter af hensyn til deres prioritering af udbygning af kapacitet på el-nettet).
    - Erfaringsmæssigt kan det tage flere år at få nettilslutning pga. manglende kapacitet og Energistyrelsens prioritering af udbygning af kapaciteten. Projekter, der kommer på Energistyrelsens fast track og som kan dokumentere tilsagn fra Energistyrelsen, fremmes.
  • Projekter på lavbundsjorde, der kan bidrage til at nedbringe landbrugets udledning af drivhusgasser samt projekter, der kan bidrage til beskyttelse af grundvand. I forhold til klimapåvirkning med drivhusgasser, er der fokus på, om projektet inddrager humusholdige lavbundsjorder, så udledning af drivhusgasser fra landbrugsjord minimeres. Ligeledes vil der være fokus på projekter, der kan bidrage til beskyttelse af grundvand - og hvor det samtidig kan dokumenteres, at der ikke sker udvaskning af uønskede stoffer fra anlægget, der kan føre til forurening af grundvand.
 

Retligt grundlag

Planlovens § 23 c om tilvejebringelse af Kommuneplantillæg samt kapitel 5 om tilvejebringelse af lokalplaner.

Planlovens § 21 b om udbygningsaftaler.

VE-loven om fremme af vedvarende energi.

Kommunalfuldmagten.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

De enkelte ansøgninger om VE-anlæg fremlægges løbende efterhånden som de færdigbehandles ud fra de nye kriterier.

Forbindelse til andre sager: Der bliver fremlagt en sag om oprettelse af en lovpligtig Grøn Pulje (jf. VE-loven og tilhørende bekendtgørelse), som forventes behandlet politisk i marts 2024. Loven om fremme af vedvarende energi (VE loven) har fire ordninger, der på forskellig vis kan kompensere naboer til VE-anlæg. En af de fire ordninger er Grøn Pulje, som VE-opstillere skal indbetale til. Det er kommunerne der administrerer midlerne fra Grøn Pulje.

 

 

9. Ansøgning om anlægsbevilling til udvidelse af Skælskørvej i Slagelse (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget godkende ansøgning om anlægsbevilling (frigivelse af rådighedsbeløb) til anlægsprojekt 335 Udvidelse af Skælskørvej i Slagelse. 

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Byrådet godkender en anlægsbevilling på 20,1 mio. kr. finansieret af rådighedsbeløbet på anlægsprojektet 335 Udvidelse af Skælskørvej 

 

Sagens indhold

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget (rådighedsbeløb) samt godkende en anlægsbevilling.

I denne sag søges om anlægsbevilling (frigivelse af rådighedsbeløb) på 20,1 mio. kr. til anlægsprojektet "335, udvidelse af Skælskørvej i Slagelse" finansiering af rådighedsbeløbet på anlægsprojektet. 

Anlægsprojektet er godkendt pr. 19. december 2022 i Byrådet.
 
Projektet indeholder et 4-benet signalreguleret kryds til servicering af Slagelse Erhvervspark og den kommende ny Slagelse arrest. Dette indebærer at projektet omfatter en mindre del af en kommende stamvej i Slagelse Erhvervspark. Bruttobudgettet anslås at være 28,45 mio. kr., hvoraf Slagelse Kommunes andel udgør 21,65 mio. kr og Kriminalforsorgens andel udgør 6,8 mio. kr.. Der udarbejdes et nyt overslag i forbindelse med udarbejdelse af udbudsprojektet. Derefter tages der stilling til om det forventes muligt at realisere projektet indenfor den afsatte bevilling.

I forbindelse med godkendelse af projektet i Byrådet, blev der godkendt en anlægsbevilling på 1,55 mio. kr. i 2023.

I denne sag søges en anlægsbevilling på 20,1 mio. kr. finansieret af det samlede rådighedsbeløb.

Anlægsarbejdet tilrettelægges i henhold til udviklingen af den kommende arrest og Kriminalforsorgens overtagelse af arealer samt udviklingen af Slagelse Erhvervspark. Anlægsarbejdet afhænger således af Kriminalforsorgens overtagelser af arealer og forskydninger i tidsplanen for dette, kan medføre ændringer i det forventede forbrug.   

Se bilag 1 for ansøgning om anlægsbevilling.

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra fagudvalget eller økonomiudvalget godkendte den ansøgte anlægsbevilling eller bede om supplerende beskrivelse af anvendelse af anlægsrammen.

 

Retligt grundlag

Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet. Jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Anlægsbevillingen finansieret af afsatte rådighedsbeløb i projekt 335.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

335 Udvidelse af Skælskørvej, Slagelse

 

 

20.100

 

 

     

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

1.550

14.900

5.200

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Forslag til helårsbadebro ved Svenstrup Strand (B)

Beslutning

Chef for Entreprenørservice Peter Johansen deltog under oplysning af punktet.

At 1: Godkendt.

At 2: Ikke godkendt.

Udvalget besluttede, at Tårnborg Idrætsforening i en 2-årig forsøgsperiode får driftstilskuddet under forudsætning af, at der gives tilladelse til broen. Der udarbejdes driftsaftale med Tårnborg Idrætsforening herunder årlig aflæggelse af driftsregnskab. Såfremt midlerne ikke bruges, skal de returneres til Slagelse Kommune.

Der evalueres efter 2 år fra broens ibrugtagning.

 


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte om Slagelse Kommune er indstillet på at lade Tårnborg Idrætsforening disponere over Svenstrup Strand, i forhold til etablering og varetagelse af en helårsbadebro.

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte om Entreprenørservices driftsbudget på den eksisterende badebro skal administreres af Tårnborg Idrætsforening.

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender Tårnborg Idrætsforenings ønske om etablering og varetagelse af en helårsbadebro på Svenstrup Strand, under forudsætning af, at der meddeles dispensation fra Kystdirektoratet.

2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget fastholder al driftsøkonomi til badebroer hos Entreprenørservice.

 

Sagens indhold

Tårnborg Idrætsforening har henvendt sig til Slagelse Kommune med ønske om at etablere en helårsbadebro ved Svenstrup Strand, som alternativ til sommerbadebroen, der opsættes af kommunen.

Som det fremgår af bilag 1, ønsker Tårnborg Idrætsforening kommunens tilladelse til at opføre en helårsbadebro for egen regning, og i øvrigt udvikle strandområdet, så der kan tilbydes flere aktiviteter til lokale borgere og turister. Samtidig ønsker Tårnborg Idrætsforening et driftstilskud fra Slagelse Kommune svarende til den driftsudgift kommunen har til den eksisterende sommerbadebro - konkret 38.000 kr. for opsætning, nedtagning, vask og løbende vedligehold.

Ovenstående vil forudsætte en accept fra Slagelse Kommune som grundejer, samt antageligt en efterfølgende dispensation fra Kystdirektoratet for at kunne ændre badebroens konstruktion fra midlertidig til permanent.

Tårnborg Idrætsforening har via egenfinansiering og fondsansøgninger finansieringen på plads til indkøb og etablering af den foreslåede helårsbadebro.

Vurdering

Entreprenørservice har mange års erfaring med drift af sommerbadebroen ved Svenstrup Stand, og vurderer ud fra oplysningerne i bilag 1, at broens konstruktion er for spinkel til en helårsbadebro på denne lokalitet.

Svenstrup Strand er en af kommunens mest udsatte strande, når der er tale om vinterstorme. Den eksisterende sommerbadebro har flere gange været udsat for kraftig blæst i sensommeren, hvilket har medført betydelige skader på broen. I bilag 2 er illustreret hvilke kræfter en efterårs- eller vinterstorm kan have.

Tårnborg Idrætsforening ønsker uagtet ovenstående risici at etablere en helsårsbadebro. Entreprenørservice anbefaler derfor at det borgerdrevne projekt godkendes, under forudsætning af at Kystdirektoratet efterfølgende vil godkende broens nye dimensioner, og at der i etableringen af helårsbadebroen fokuseres på tilgængelighed, miljø og bæredygtighed.

Det vurderes imidlertid ikke hensigtsmæssigt at flytte driftsbevillingen på 38.000 kr. fra Entreprenørservice til Tårnborg Idrætsforening, idet vi har en bekymring for robustheden i den foreslåede helårsbadebro og heraf bekymring i forhold til at stå gennem hyppigere højvande og hyppigere storme.

Bliver den foreslåede vinterbadebro ødelagt, vil Entreprenørservice således fortsat have muligheden for at opsætte en midlertidig sommerbadebro. Alternativt kan Entreprenørservice benytte uforbrugte driftsmidler til en tiltrængt udbedring af standen på de øvrige sommerbadebroer.

 

Retligt grundlag

Naturbeskyttelseslovens §8 om strandbeskyttelse.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Det blev aftalt, at forvaltningen sender opdateret notat til udvalget vedr. Byskovvolden.


Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand
2. Orientering fra udvalgsmedlemmer
3. Orientering fra administrationen

  • Status på Byskovvolden
  • Omø Syd Havvindmøllepark.

 

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Følgende punkter sættes på et kommende møde:

  • Penge til landevejsprincippets indførelse – midler fra staten
  • Skiltning på/ved Kongevejen
  • Status på asfaltområdet
  • Parkering/timeinterval på kommunens parkeringspladser

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender referatet.