2. Budgetopfølgning 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
2. Budgetopfølgning 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2016-92180 Dok.nr.: 330-2017-45512 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i 1. budgetopfølgning 2017, hvorvidt
der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige forskydninger i
budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016.
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i samlet
budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I årets første fælles budgetopfølgning gennemgår alle
fagudvalg, om der siden budgetvedtagelsen er sket væsentlige forskydninger i de
forudsætninger, som budget 2017 bygger på.
Det kan bl.a. være:
· Tillægsbevillinger, der er bevilliget siden budgetvedtagelsen
· Forventet regnskab 2016, herunder overførsel af mer- og
mindreforbrug
· Ændringer i forudsætninger vedr. mængder og priser
· Konsekvenser af finanslov og anden ny lovgivning
· Befolkningsudvikling
· Udmøntning af budgetaftalen
I modsætning til de traditionelle budgetopfølgninger
indeholder Budgetopfølgning 2017 (1) ikke en gennemgang af de enkelte
virksomheders budgetoverholdelse, men har alene fokus på de nævnte
forudsætningsændringer. For virksomhederne forudsættes derfor, at budgettet er
i balance medmindre andet er kendt og af væsentlig betydning.
8.1
Uddannelse
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Overordnet set forventer myndigheden for Center for Skole
budgetoverholdelse.
På myndighedens almenområde er budgetforudsætningerne ganske
stabile, hvorfor der kun er ganske lidt usikkerhed knyttet til området.
Indenfor myndighed, vidtgående specialundervisning er
budgetforudsætningerne præget af mere ustabilitet, og der er derfor mere
usikkerhed knyttet til området.
Myndighed, almenområdet
På almenområdet afsluttes 2016 med et mindreforbrug. Dette
skyldes et mindreforbrug på udviklingspuljen, midlerne til efteruddannelse i forbindelse
med skolereformen og til kompetenceudvikling. Desuden er der mindreforbrug
grundet færre SFO-børn end forventet.
Der foreligger planer for brug af midlerne til
efteruddannelse og kompetenceudvikling over en flerårig periode. Det er dog
forventeligt, at puljemidlerne til udvikling i folkeskolen samt det overførte
mindreforbrug fra 2016 ikke når at blive forbrugt i sin helhed i 2017.
Det forventes derfor, at dele af mindreforbruget på
udviklingspuljen i 2016 udmøntes til myndighed, vidtgående specialundervisning
for at dække merforbruget på det område.
I Budget 2017 blev der afsat midler til øget inklusion i
folkeskolen. Midlerne bruges til ansættelse af 4 inklusionsvejledere, der skal
understøtte skolernes arbejde med Stay In-indsatsen, dvs. elever med ulovlig
og/eller bekymrende fravær.
Myndighed, vidtgående specialundervisning
På den vidtgående specialundervisning afsluttes 2016 med et
merforbrug. Dette skyldes en stadig stigende aktivitet, der fortsat er den helt
centrale udfordring på området. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med
stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Jan. 2017 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 70 |
Undervisning på Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 73 |
Der er iværksat indsatser, der skal nedbringe aktiviteten på
området. Vigtigst af disse er implementeringen af et nyt visitationsgrundlag,
der skal ændre fokus og arbejdsgangene omkring visitationer og revisitationer
af børn til vidtgående specialundervisning. Dette skal understøtte bevægelsen
hen mod et område, der er præget af større styrbarhed.
Den stigende aktivitet på området udfordrer dog denne
målsætning, og ønsket om budgetoverholdelse i 2017 afhænger i høj grad af vores
evne til at lykkes med de indsatser, der er iværksat.
Det forventes som nævnt ovenfor, at dele af mindreforbruget
på udviklingspuljen under almenområdet i 2016 udmøntes til den vidtgående
specialundervisning for at dække dette områdes merforbrug fra 2016. Dette vil
medvirke til, at området ikke længere skal slæbe et merforbrug efter sig.
Desuden kan de indsatser, der oprindeligt blev iværksat for at imødegå
merforbruget fra 2016, i stedet bidrage til målopfyldelsen i 2017.
Virksomhederne
Det forventes, at det samlede budget for virksomhederne er i
balance ved årets udgang.
Vippe almen SFO og vippe fritidsklubber
Budgetforudsætningerne for vippeberegning for
skolefritidsordninger (SFO) og fritidsklubber er ændret siden
budgetvedtagelsen.
Vippen beregnes nu for det aktuelle kalenderår frem for det
seneste skoleår.
Det betyder, at perioden for budget 2017 skal beregnes fra
d. 1.8.2016 – 31.12.2017.
Fremover bliver beregningen 12 måneder.
Den længere periode i 2017 kan betyde større eller mindre
afvigelser for institutionerne.
Bevilling uden
kassevirkning
Kompetenceudvikling i
folkeskolen i 2017
Som led i folkeskolereformen i
foråret 2013 og Aftale om kommunernes økonomi for 2014 blev der afsat 1
mia. kr. til kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i folkeskolen fordelt
over årene 2014-2020. Den kommunale andel af denne bevilling fordeles årligt
til de enkelte kommuner på baggrund af antallet af elever i det senest opgjorte
skoleår.
Tilskudsudbetalingen i 2017 vil
ske primo januar 2017.
Uddannelsesudvalget søger i
forbindelse med budgetopfølgning 1 - indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på
1,620 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
Undervisning af børn fra
Asylcentret i Korsør på Eggeslevmagle Skole
Slagelse Kommune varetager
undervisning af børn fra Asylcentret i Korsør.
Byrådet godkendte kontrakt med
Røde Kors for 2. halvår 2016 på deres møde den 23. maj 2016. Samtidig godkendte
Byrådet, at administrationen bemyndiges til at forny kontrakten, så længe
ydelserne er de samme.
Der er nu indgået aftale med
Røde Kors for hele 2017 på samme ydelse. Der forventes 5,142 mio. kr. i
indtægter og tilsvarende udgifter i 2017.
Uddannelsesudvalget søger i
forbindelse med budgetopfølgning 1 – indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på
5,142 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
Omplacering
I forbindelse med flytning af
Center for Specialundervisning til Nørrevangskolen er der foretaget en
genberegning af den omkostningsbaserede takst i henhold til de herfor gældende
principper. Idet der dels er tale om et større areal og dels er en højere
bygningsværdi end tidligere, er der en stigning i den omkostningsbaserede
takst.
Slagelse Kommune har flere
elever på Center for Specialundervisning og skal dermed betale denne merudgift,
der beregnes til overhead. Uddannelsesudvalget har denne merudgift
(politikområde 8.01)
Beløbet vil samtidig fremstå som
en merindtægt under Økonomiudvalget som betaling for overhead (politikområde
1.03).
Det foreslås derfor, at der
omplaceres 0,025 mio. kr. til Uddannelsesudvalget finansieret af merindtægten
hos Økonomiudvalget.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer
Center for Børn og Familie ved denne første budgetopfølgning et lille
mindreforbrug på de centrale poster.
De centrale poster
De
centrale poster består primært af indtægtsbudgetter til forældrebetaling samt
udgiftsbudgetter til søskenderabat, fripladstilskud og mellemkommunale
betalinger – budgetter som således er afhængige af serviceniveauet og det
forventede antal børn i ressourcetildelingsmodellen.
Der forventes et lille mindreforbrug på de centrale poster.
Det forventede mindreforbrug stammer fra 2 poster – den ene er
forældrebetaling, hvor der forventes flere indtægter end der er budgetteret, og
den anden er udgiften til økonomisk friplads, hvor forventninger er, at der vil
være en lavere udgift en forventet i budgettet.
Forældrebetaling:
Forventningen om en øget forældrebetaling skyldes, at
Afdelingen for Dagtilbud har en forventning om, at antallet af børn i dagtilbud
i 2017 vil overstige det antal børn, der ligger til grund for budgettet. Der er
usikkerhed knyttet til prognoserne, og Afdelingen for Dagtilbud følger derfor
udviklingen i børnetallet og indskrivningen tæt.
Økonomisk friplads:
Hustande med indkomster under en vis grænse har mulighed for
at søge om økonomisk friplads. Økonomisk friplads er et tilskud, der helt eller
delvist dækker forældrenes egenbetaling. Generelt gælder det, at jo lavere
indkomsten er, jo mere fripladstilskud er familien berettiget til.
Forventningen om færre udgifter i 2017 skyldes, at der i 2016 har været et fald
i udgiften i forhold til tidligere år. Forventningen baserer sig på, at
udviklingen er stabil.
Der er usikkerhed knyttet til forventningen idet forældrenes
generelle indtægtsniveau afhænger af den økonomiske udvikling i det omgivende
samfund. Afdelingen for Dagtilbud følger udviklingen i udgiftsniveauet tæt.
Vippen
På dagtilbudsområdet indarbejdes med demografireguleringen det
forventede udsving i antallet af børn. Dermed tilpasses budgettet årligt til befolkningsprognosen
i enten opad- eller nedadgående retning. For at imødekomme de årlige afvigelser
mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn,
er der på dagtilbudsområdet etableret en ”vippe”. ”Vippen” er en økonomisk buffer,
hvor udsving i børnetal og afvigelser mellem forventet børnetal og faktisk
børnetal synliggøres.
”Vippen” er frigjort fra centerets budget og evt.
mer-/mindreforbrug udlignes via kommunens kasse, jf. Økonomiudvalget pkt. 8 d.
22. april 2013. ”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er
et merforbrug. Dette skyldes primært forventningen om væsentlig større tilgang
af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. Den indbyggede
demografiregulering i budgettet har været mere pessimistisk omkring børnetallet
end den reelle udvikling. Demografireguleringen beregnes på baggrund af
Slagelse Kommunes interne befolkningsprognose, som udarbejdes hvert forår.
Afdelingen for Dagtilbud følger løbende udviklingen i børnetallet i de
forskellige distrikter for på den måde at kunne tilpasse kapaciteten. I 2015 og
2016 har det realiserede børnetal været højere end forventet ved
budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Det forventes, at det samlede budget for virksomhederne er i
balance ved årets udgang.
Virksomhedernes
budget fastlægges på baggrund af en ressourcetildelingsmodel, som er baseret på
en grundtildeling i kombination med princippet om ”pris x mængde”. I
ressourcetildelingsmodellen indgår udover det forventede børnetal også
demografiregulering.
Virksomhedernes budget korrigeres over vippen:
Modtager et dagtilbud flere børn
end forventet ved budgetlægningen, tilføres budget svarende til antallet af
børn.
Modtager et dagtilbud færre børn
end forventet ved budgetlægningen, tilbageføres budget svarende til antallet af
børn.
Bevilling uden
kassevirkning
Pasning af børn fra
Asylcenter i Korsør
Byrådet godkendte d. 30. maj
2016 kontrakt med Røde Kors vedr. pasning af børn fra asylcentret i Korsør.
Samtidig godkendte Byrådet, at administrationen kan forlænge kontrakten så
længe ydelserne er de samme.
Der er nu indgået aftale med
Røde Kors for hele 2017 på samme ydelser. Der forventes 1,105 mio. kr. i
indtægter og tilsvarende udgifter i 2017.
Uddannelsesudvalget søger i
forbindelse med budgetopfølgning 1 – indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på
1,105 mio. kr. Bevillingen er kasseneutral.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Produktionsskoler for elever over 18 år
Bevillingen til drift af
Produktionsskoler er en lovbestemt kommunal medfinansiering
fastsat af
Undervisningsministeriet.
Der er ingen kommunal myndighed,
som bevilger Produktionsskoleophold. De fleste elever henvises som led i den
unges uddannelsesplan. Den unge eller dennes forældre kan også søge om
optagelse på Produktionsskolerne direkte. Det er Produktionsskolerne selv, der
afgør hvem der optages.
Der er sket en stigning i
antallet af produktionsskoleelever over 18 år fra 2013 og frem og behovet
forventes at stige yderligere grundet EUD reformen fra 1.8.2015.
Udfordringen lægger derved i, at kommunen ikke kan
kontrollere antallet af elever og derved udgiften.
8.4
Børn og Unge
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
Centret forventer overordnet set
budgetoverholdelse på det specialiserede Børn- og Ungeområde. Området er
fortsat præget af akutte og meget komplekse problemstillinger, der kræver
indgribende foranstaltninger overfor børn, unge og deres familier. Vurderingen
skal ses i dette perspektiv, hvor der løbende sker handlinger, der skal sikre
balance mellem aktiviteter og budget.
Drift
Afdelingen for Børn og Unge står
midt i en udviklings- og forandringsproces med fokus på den faglige,
organisatoriske og styringsmæssige praksis. Processen blev igangsat i 2016 og
tager sit afsæt i en omfattende sagsgennemgang i foråret 2016, der blev
varetaget af Rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO og anbefalinger, som
Kommunernes Landsforenings Konsulentvirksomhed (KLK) kom med i deres
statusnotat, december 2016.
Uddannelsesudvalget har på
udvalgsmødet den 9. januar 2017 tilsluttet sig KLK’s anbefalinger til
udviklingstiltag og forslag til mål, succeskriterier og indikatorer for
udviklingsprocessen. Udviklingsprocessen er endvidere understøttet af udvidelse
af budgettet for 2017 og overslagsår, hvilket har givet mulighed for en
styrkelse af medarbejderressourcerne og et forbedret udgangspunkt for
økonomibalance på foranstaltningsområdet.
Budgetudvidelsen fra 2017 giver
et godt grundlag for udviklingsprocessen. Det er dog også en proces der tager
tid, og som kan give nogle afledte udfordringer - eksempelvis:
- Større
kapacitet i sagsbehandlingen kan på kort sigt betyde, at der sker en stigning i
antallet af foranstaltninger.
- Effekten
af ændringen i den faglige og økonomiske styringsmæssige praksis kan have et
flerårigt perspektiv.
Afdelingen for Børn og Unge er
fortsat udfordret af et højt antal underretninger, sårbare familier med nyfødte
børn, mange sager til det særlige Børn- og Ungeudvalg samt begrænset fri
kapacitet indenfor egne tilbud. Kort sagt er den store ubekendte faktor, at
behovet for i morgen ikke er kendt.
Aktivitetsoversigten over
foranstaltninger fremgår af bilaget. Oversigten er forenklet i form af et
entydigt fokus på antal aktiviteter oplistet månedsvis for 2017. Oversigten
viser sammenhæng mellem de budgetlagte aktiviteter og den aktuelle måneds
aktiviteter. Aktuelt ses der at være sammenhæng, dog med en del forskydninger
aktiviteterne imellem.
Regnskabsresultatet for 2016
forventes at give et mindre merforbrug. Det er vurderingen, at merforbruget kan
håndteres ved at blive tænkt sammen med den faglige og økonomiske styring, der
i øvrigt finder sted på området – og som er et centralt udviklingspunkt.
En væsentlig del af merforbruget
er relateret til Slagelse Familiecenter. Håndteringen forudsætter derfor, at
der sker væsentlige ændringer i driften af Slagelse Familiecenter. Denne
ændring vil tage afsæt i en netop afsluttet analyse af Slagelse Familiecenter
samt i KLK’s iagttagelser og anbefalinger. Ændringen vil således indebære
omstilling af styringsmæssig og indholdsmæssig karakter.
Vurderingen er en samlet
afvejning af flere komplekse faktorer og rummer således en vis usikkerhed,
hvilket nødvendiggøre en tæt opfølgning og et mod til at foretage relevante
hurtige justeringer.
Retligt
grundlag
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget
og Byrådet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | Kompetenceudvikling
lærere og pæd. 8.1 8.1 Undervisning asylbørn 8.1 8.1 Omplacering Takststigning
overhead 8.1 1.3 (ØU) Pasning asylbørn 8.2 8.2 | 1.620 -1.620 5.142 -5.142 25 -25 1.105 -1.105 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Budgetopfølgning 2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.
at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 1,620 mio. kr. til
kompetenceudvikling i folkeskolen anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
3.
at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 5,142 mio. kr. til undervisning
af asylbørn på Eggeslevmagle skole anbefales og videresendes til
Økonomiudvalget
4.
at Takststigning overhead specialundervisning 0,025 mio.kr. anbefales
omplaceret til Uddannelsesudvalget finansieret af merindtægten hos
Økonomiudvalget
5.
at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 1,105 mio. kr. til pasning af
asylbørn anbefales og videresendes til Økonomiudvalget
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. februar 2017:
Fraværende:
Indstillingerne 1 til 5 godkendes og anbefales overfor
Økonomiudvalget