Uddannelsesudvalget (2017) – Referat – 6. november 2017


1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-113193             Dok.nr.: 330-2017-7848                                              Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 6. november 2017.
Indstilling
Centercheferne for Skole og Børn og Familie indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Dagsorden til Uddannelsesudvalgets møde den 6. november 2017 godkendes.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Sagerne nr. 1 til og med nr. 10 godkendt. Sagerne nr. 11 og 12 udgår af dagsordenen.
Socialdemokratiet (A) og Venstre (V) bemærkede, at der mangler beskrivelser af økonomiske og juridiske konsekvenser ved et ophør af samarbejdet med Magleby Skolecenter.
Udvalget besluttede, at Magleby Skolecenter får fortræde for udvalget forud for mødet den 4. december.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede, at han ønsker, at Borgmesterens beslutning om at stoppe samarbejdet med Magleby Skolecenter tilbagekaldes. Ligeledes at beslutning om at stoppe for visitation til Magleby Skolecenter stoppes.

2. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Uddannelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-62916               Dok.nr.: 330-2017-558533                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 23,1 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,7 mio. kr. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Pædagogisk Udvikling og Inklusion
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Nymarkskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
Budgetomplacering mellem politikområder under uddannelsesudvalget.
Administrationen fremsatte i maj måned forslag om, at der overføres 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud til Børn og Unge. Beløbet består dels af overført mindreforbrug fra 2016, dels af forventet mindreforbrug i 2017. Overførslen relaterer sig til det centralt fastsatte budget og kan medvirke til at skabe balance på det specialiserede børne- og ungeområde, der er økonomisk udfordret i 2017.  
Uddannelsesudvalget besluttede på mødet den 8. maj 2017, at følge den økonomiske udvikling på det specialiserede børne- og ungeområde og ønskede fornyet opfølgning på udvalgets møde i september måned.
Spørgsmålet om overførsel af midler blev genoptaget på mødet den 4. september 2017. Indstillingen blev ikke godkendt.
Som det fremgår af sagen forventer det specialiserede børne- og ungeområde fortsat et merforbrug, samtidigt med, at dagtilbudsområdet forventer et mindreforbrug.
Administrationen fremsætter derfor igen forslag om, at en der overføres 4,8 mio. kr. fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 8.4 Børn og Unge, med henblik på at dække en del af det forventede merforbrug.
8.1 Uddannelse
Redegørelse fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 4,6 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 10,1 mio. kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på ”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca. 2,2 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af børn i private skoler.
Myndighed for vidtgående specialundervisning
Vidtgående specialundervisning forventes i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 4,5 mio. kr. Det forventede merforbrug er primært drevet af en øget søgning til området og et stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud.
Området oplever stigende visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket er en klar udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017 forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud, ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 1,0 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug på virksomhedsområdet på 1,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre stigning af antallet af handleplaner.
Pædagogisk Udvikling og Inklusion
Virksomheden forventer et merforbrug på 500.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et merforbrug på 296.500 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et merforbrug på 451.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Nymarkskolen
Nymarkskolen forventer et merforbrug på 473.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et merforbrug på 538.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et merforbrug på 240.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et merforbrug på 121.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang forventer et merforbrug på 495.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet i 2018.
Bevilling, der tilføres kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år d. 5.9. Udsvinget i forhold til budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning, jf. beslutning i ØU d. 24.3.2014.
Pr. 5.9.2017 er der registreret et fald i elevtal på 209, mens antallet af modtageklasser er steget med 4. Herudover er garantitildelingen til almenskolerne i alt steget med 0,9 mio. kr.
Ud fra ovennævnte udsving i budgetforudsætninger kan ”vippen” beregnes til 6,7 mio. kr., der skal tilføres kassen.
Bevilling, der finansieres af kassen
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end landsgennemsnittet. Merforbruget på i alt 4,2 mio. kr. skal finansieres af kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
2017 (Beløb i 1.000 kr.)
Budget
Afregning
Afvigelse
Bidrag til statslige og private skoler
66.512
70.388
-3.876
Efterskoler og ungdomsskoler
9.931
10.596
-665
Produktionsskoler (under 18 år)
2.803
2.496
307
I alt
79.247
83.481
-4.234
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på samlet 1,7 mio. kr.
Mindreforbruget kan henføres til rådighedsbeløbet toiletanlæg, hvor disponeringen er udsat til 2018. Der søges om frigivelse af rådighedsbeløb sidst på året.
8.2 Dagtilbud
Redegørelse fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl. vippen og PA-elever) på 9 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var forventningen et mindreforbrug på 7,9 mio. kr. Stigningen i mindreforbruget skyldes hovedsageligt udviklingen på de centrale poster.
Drift
Dagtilbud – de centrale poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på 6,8 mio. kr. I budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var der en forventning om et mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes dels en overførsel af mindreforbrug på 2.7 mio. kr. fra 2016 og dels en større indtægt på forældrebetaling og en mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved budgetlægningen. Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i Slagelse Kommune overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede (og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette har ikke ændret sig siden den seneste budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017.
Merforbruget på ”vippen” skyldes primært en væsentlig større tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
Der er samlet et forventet mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,2 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018. Effekten af de iværksatte tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Ved budgetopfølgningen i juni 2017 var der 5 virksomheder med handleplan.
Siden er der i Søbjerggård Børnehus etableret 10 pladser, og det har gjort det muligt at indskrive flere børn under 3 år. Fordi ressourcetildelingen på dagtilbudsområdet er baseret på, at pengene følger barnet, har Søbjerggård Børnehus ved budgetopfølgningen ultimo september ikke længere en handleplan.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 545.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 450.000 kr. Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 224.000 kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning, anbefaler administrationen at der bevilliges 9,509 mio. kr. finansieret af kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt. afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
8.3 Produktionsskoler
Redegørelse fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,341 mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en forbedring i økonomien på 0,111 mio. kr.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4. Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf. finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017 overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4 – Børn og Unge
Redegørelse fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på serviceudgifterne på 26,1 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug fra 2016. Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en ændring på 0,5 mio. kr., der kan relateres til tekniske korrektioner.
Det forventede merforbrug er således på niveau med det, der blev fremlagt ved budgetopfølgningen pr. ultimo juni.
Der er i 2017 sket et skred, hvor udgifterne til anbringelser i 2017 udgør en markant større andel af de samlede udgifter. Udviklingen eksemplificeres også ved, at der i 2017 er sket en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager over 700.000 kr. pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til opnåelsen af dette. Arbejdet omfatter dels en kvalitetssikring af data – herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling til bevilling og kontering. Desuden arbejdes der med at implementere kommunens fælles ledelsesinformationssystem LIM på Børne- og ungeområdet. Det er forventningen, at dette arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af fagsystemet DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang er intensiveret med fokus på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier og indikatorer” på området.
Resultatet af den interne ekstraordinær sagsgennemgang sommeren 2017 kan kort sammenfattes med, at der er identificeret en række anbefalede handlinger i forhold til videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling af kontrakt- og prisvilkår for eksterne særlige tilbud, oprettelse af døgntilbud og fastholdelse af tidlige og forebyggende indsatser. Der er i det forventede regnskab for 2017 indregnet 5 mio. kr. vedrørende effekt af kontraktforhandlinger og effektiviseringer på Slagelse Familie Center.

Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det forventede regnskab 2017 landet på 228,5 mio. kr., hvilket svarer til et merforbrug på 26,1 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Den i Budget 2018-21 vedtagne budgettilførsel på 21 mio. kr. vurderes på nuværende tidspunkt at være passende med henblik på at skabe budgetbalance, under forudsætning af at merforbruget fra 2017 ikke overføres til 2018.
Samlet set kan det konkluderes, at hverken den interne ekstraordinære sagsgennemgang eller tidligere ekstern sagsgennemgang viste mulighed for økonomiske reduktioner – jf. Opfølgende notat af 7. juli 2017 og Rådgivnings- og revisionsvirksomhed BDO’s rapport fra april 2016. Der er både internt og eksternt lagt vægt på sociallovgivningens rammer og forpligtelser.
Det budgetgrundlag, der ved budgetvedtagelsen af 9. oktober 2017 er lagt for 2018-2021 afspejler, at der ikke er mulighed for reduktioner, og har som forudsætning, at de allerede igangsatte initiativer til skærpet faglig og økonomisk styring bliver fastholdt og fuldt implementeret.
Det samlede forventede merforbrug for 2017 kan alene håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Tillægsbevillingen kan delvis finansieres via en budgetoverførsel fra andet politikområde, og det resterende beløb fra kassen.
Bilag 3b viser en oversigt over antal aktiviteter og relaterede gennemsnitlige udgifter. Stigning i aktivitetstallene for september er alene udtryk for implementering af ændringer i konteringspraksis, hvor der i større grad er sammenhæng mellem udgift pr. borger, paragraf der bevilliges efter og kontonummer. Aktivitetsoversigten afspejler antal cpr-numre under den enkelte aktivitet, hvorfor en række cpr-numre tælles flere gange.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2017 på 26,1 mio. kr. kan alene håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Administrationen har anvist finansieringsmuligheder fra andre politikområder indenfor Uddannelsesudvalget på 4,8 mio. kr. Den resterende del af merforbruget anbefales finansieret af kassen.
Såfremt den anviste finansiering godkendes er der tale om en kassefinansieret bevilling på 21,3 mio. kr. Alternativt er der behov for en kassefinansieret tillægsbevilling på 26,1 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Uddannelsesudvalget kan træffe beslutning om at foretage budgetomplacering mellem politikområder under uddannelsesudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
Vippe almenskoler pr. 5.9.2017
8.1
Statslige og private skoler mv.
8.1
 
8.2 Vippe dagtilbud
 
Finansiering af forventet merforbrug på specialiserede børne- og ungeområde:
8.4 Børn og Unge
8.2 Dagtilbud
 
-6.672
 
 
4.234
 
9.509
 
 
 
 
 
26.100
-4.800
 
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-28.371
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Handleplaner godkendes
3.    at Vippeberegning almenskoler på 6,7 mio. kr. anbefales tilført kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4.    at Tillægsbevilling på 4,2 mio. kr. til dækning af merudgifter til elever på statslige og private skoler anbefales finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
5.    at Vippeafregning for dagtilbud på 9,5 mio. kr. anbefales finansieret af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6.    at Der fra politikområde 8.2 Dagtilbud overføres 4,8 mio. kr. til politikområde 8.4 Børn og Unge
7.    at Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at den resterende del af det forventede merforbrug på politikområde 8.4 Børn og Unge op til 26,1 mio. kr. bliver håndteret gennem tillægsbevilling finansieret af kassen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første "at" godkendt.
Andets "at" godkendt. Thomas Clausen (Ø) kunne ikke godkende handleplanerne.
Tredje, fjerde og femte "at" anbefales.
Sjette "at" kunne samlet set ikke anbefales, idet der var "stemmelighed" i udvalget. Venstre (V) anbefalede indstillingen, mens Socialdemokratiet (A) og Enhedslisten (Ø) ikke kunne anbefale indstillingen. A og Ø bemærkede, at almenområdet ikke skal finansiere specialområdet.
Syvende "at" anbefales.

3. Styrelsesvedtægt for skoleområdet (A)

3.     Styrelsesvedtægt for skoleområdet (A)

Sagsnr.: 330-2017-63648               Dok.nr.: 330-2017-634953                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Styrelsesvedtægt for skoleområdet beskriver udmøntningen af rammebestemmelser i folkeskoleloven. Det er Byrådet der har kompetencen til at vedtage styrelsesvedtægten.
Inden folkeskolereformen trådte i kraft, blev styrelsesvedtægten revideret og vedtaget af byrådet den 28. april 2014 efter høring i MED-regi, skolebestyrelser og faglige organisationer.
I de efterfølgende år er styrelsesvedtægten blevet administrativt opdateret, da der ikke har været behov for at foretage ændringer som krævede politisk behandling, jf. folkeskolelovens § 41.
Center for Skole har vurderet, at der nu er behov for en opdatering, der kræver politisk behandling.
Som Uddannelsesudvalget blev orienteret om i august 2017, har administrationen haft udkast til styrelsesvedtægt i høring i MED-regi, skolebestyrelser og faglige organisationer i perioden 18. august til 6. oktober 2017. Styrelsesvedtægten er opdateret i forhold til nye bekendtgørelser, budgettal, links samt tidligere politiske og administrative beslutninger. Herudover har administrationen sendt styrelsesvedtægten i høring med følgende forslag til ændringer:
1. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §1, stk.4: “Stedfortrædere for repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger skal være personlige stedfortrædere”. Administrationen anbefaler at teksten udgår, så det bliver en decentral beslutning, hvorvidt det skal være personlige stedfortrædere.
2. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §1, stk.5: ”SFO-leder deltager uden stemmeret i punkter af relevans for hans/hendes arbejdsområde” ændres til ”SFO- eller indskolingsleder deltager uden stemmeret i punkter der er særlig relevante for skolepædagogerne”. Administrationen anbefaler, at intentionen bliver tydeligere, hvormed der sikres en tråd mellem skolepædagogerne og skolebestyrelsen.
3. Kap. 2.1. (Sammensætning af skolebestyrelsen), §3, stk.2: ”Kandidatforslag (medarbejderrepræsentanter) afleveres til skolelederen, der senest 8 dage før valgets afholdelse offentliggør kandidaternes navne. Ved valghandlingen, der afholdes som en skriftlig afstemning, tildeles hver medarbejder én stemme. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. De medarbejdere der har opnået flest stemmer er valgt”. Administrationen anbefaler at teksten udgår, så flere detaljer omkring valghandlingen bliver en decentral beslutning. I øvrigt er det en gentagelse, at alle medarbejdere har hver én stemme, da det står to gange i §3. 
4. Kap. 2.3 (Skolebestyrelsens mødevirksomhed), §7: Administrationen foreslår at ”Byrådet yder fast vederlag til…” ændret til ”Byrådet yder diæter til…”. Det fremgår af Regelsæt for vederlag, diæter og godtgørelser til byrådsmedlemmer mfl., at forældre- og elevrepræsentanter i skolebestyrelser modtager diæter. Administrationen er blevet opmærksom på, at dette regelsæt er blevet fulgt og anbefaler, at teksten i styrelsesvedtægten er i overensstemmelse med praksis.
5. Kap 2.5 (Elevråd): Administrationen anbefaler, at der indsættes et afsnit om elevråd, herunder det nyoprettede fælles elevråd. Administrationen anbefaler desuden, at Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) har høringsret på beslutninger der vedrører skoleområdet.
6. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt 1: ”Valgbestyrelsen består af skolens leder som formand for valgbestyrelsen, formanden for den afgående skolebestyrelse og et forældrevalgt medlem af den afgående skolebestyrelse”. Administrationen foreslår, at det ændres til ”Valgbestyrelsen består af skolens leder samt en eller flere forældrerepræsentanter fra den afgående skolebestyrelse”. Hermed bliver der et større decentralt råderum i forhold til nedsættelse af valgbestyrelse. Se i øvrigt punkt 14.
7. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt. 6: Administrationen anbefaler, at ”Tvivlsspørgsmål vedr. valget afgøres af Uddannelsesudvalget” ændres til ”Tvivlsspørgsmål vedr. valget afgøres af Center for Skole”. Desuden at ”Omvalg kan ske efter regler fastsat af Uddannelsesudvalget” ændres til ”Omvalg kan ske efter regler fastsat af Center for Skole”. Hermed delegere kompetencen til at afgøre tvivlsspørgsmål ved valg, samt regler ved evt. omvalg fra Uddannelsesudvalget til Center for Skole.
8. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter) punkt 7: Administrationen anbefaler at tekst om mulighed for udpegning af eksterne medlemmer udgår, da det er gentagelse af, hvad der allerede fremgår i §1, stk.2, §2, stk.3 og §7.
9. Kap. 5.3. (Frit skolevalg):”I Slagelse Kommune er det bestemt, at en skole ikke er forpligtet til at optage elever fra andre skoledistrikter, når elevtallet i en klasse er 25 eller derover”. Administrationen anbefaler, at det erstattes af ”Skolelederen skal afvise ansøgninger om indskrivning af elever der søger optagelse efter det frie skolevalg, hvis der gennemsnitligt er 25 eller flere elever i de etablerede klasser på det pågældende klassetrin. Center for Skole kan i særlige tilfælde træffe beslutning om at fravige dette krav”.
Det vil i højere grad sikre plads til distriktets tilflyttere i de etablerede klasser (Ved mere end 28 elever i en klasse vil det udløse ressourcer til to klasser). Desuden vil en bestemmelse om, at Center for Skole i særlige tilfælde kan beslutte at fravige kravet, give mulighed for at tage hensyn til elever, hvor særlige omstændigheder taler for, at eleven optages på en bestemt skole. Se i øvrigt punkt 16.   
10. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Hvis det ikke er muligt at imødekomme alle ønsker ved frit skolevalg anbefaler administrationen, at der efter søskende-kriteriet indsættes følgende kriterie: ”Kommunens børn optages før børn fra andre kommuner”.
11. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler, at følgende indsættes: ”Center for Skole kan i særlige tilfælde træffe beslutning om suspension af det frie skolevalg for at beskytte særligt sårbare klasser/klassetrin ud fra saglige kriterier. Suspensionen gives for en tidsbegrænset periode”. Dermed anbefales det, at Byrådet godkender, at bestemmelsen om suspension af det frie skolevalg for særlige sårbare klasser kan tages i anvendelse. Endvidere anbefales, at Byrådet delegerer kompetencen til Center for Skole, i forhold til at tage konkret stilling på baggrund af en skoles ansøgning.
12. Kap. 5.3. (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler at følgende indsættes: ”Når en elev er påbegyndt sin skolegang, har eleven ret til at fortsætte på den samme skole, selvom eleven flytter uden for skoledistriktet eller kommunen”. Det er almindelig praksis, hvis forældre ønsker det, men ved at skrive det ind i styrelsesvedtægten bliver det en rettighed for forældrene.
13. Kap. 5.3. (Frit skolevalg):”Skoleskift sker den 1. eller 15. i en måned”.
Administrationen anbefaler at teksten udgår, så det bliver en decentral beslutning. Samtidig kan det undgås, at elever kan komme til at gå for mange dage uden et skoletilbud, hvis en skole har mulighed for at optage eleven med det samme. 
Høring
Center for Skole har modtaget 15 høringssvar. Ud over nogle mindre rettelser/præciseringer foreslår administrationen, at der på baggrund af høringssvarene suppleres med følgende ændringer:
14. Kap. 3 (Regler for valg af forældrerepræsentanter): I forhold til ændringsforslag punkt 6 i denne sag, anbefaler administrationen at udelade ”fra den afgående”, så alle forældrerepræsentanter på skoler med forskudt valg har mulighed for at indgå i valgbestyrelsen.
15. Kap.5.3 (Frit skolevalg): Administrationen anbefaler, at bestemmelsen om et overleveringsmøde, såfremt et skoleskift bliver aktuelt, ændres til: ”Ved skoleskift vurderer den modtagne skole behovet for et overleveringsmøde, og kan tage initiativ til at invitere forældre og den afgivne skole”. Dermed bliver overleveringsmødet ikke længere et krav.
16. Kap.5.3 (Frit skolevalg): I forhold til ændringsforslag punkt 9 i denne sag anbefaler administrationen, at skoleledere og Center for Skole udarbejder en beskrivelse af, hvad ”særlige tilfælde” betyder. Dermed vil der komme en efterfølgende administrativ tilføjelse i styrelsesvedtægten.
En opsamling på høringssvarene med administrationens kommentarer er vedlagt som bilag 1. Høringssvarene i deres helhed er vedlagt som bilag 2. Det reviderede udkast til styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag 3. De anbefalede ændringer er indarbejdet i udkast til styrelsesvedtægten og fremgår med farvede markeringer.
Det forventes, at Styrelsesvedtægten kan vedtages endeligt af Byrådet den 27. november 2017 og kan træde i kraft 1. december 2017.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan indstille til Byrådet at godkende alle administrationens ændringsforslag eller indstille, at godkende nogle af ændringsforslagene.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet godkendes med de indarbejdede forslag til ændringer. Administrationens vurderinger af de enkelte høringssvar fremgår af bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for skole indstiller,
1.    at Udkast til revideret styrelsesvedtægt for skoleområdet godkendes med de anførte ændringsforslag.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Udvalget godkendte den reviderede styrelsesvedtægt med undtagelse af punkt 5.3.
Udvalget besluttede at udskyde behandling af punkt 5.3 til december mødet. Udvalget anbefalede, at der til mødet forelægger en afklaring af lovligheden og beskrivelse af "særlige tilfælde" relateret til punktet.
Niels Christian Nielsen (A) og Thomas Clausen (Ø) anbefalede, at Omø skole fortsætter med egen skolebestyrelse.
Udvalget besluttede, at sagen først forelægges for Byrådet, når punkt 5.3 er færdigbehandlet i udvalget.

4. Frigivelse af anlægsbevilling og godkendelse af projektforslag på udvidelse af Skovbørnhuset (A og B)

4.     Frigivelse af anlægsbevilling og godkendelse af projektforslag på udvidelse af Skovbørnhuset (A og B)

Sagsnr.: 330-2017-75562               Dok.nr.: 330-2017-658680                                          Åbent
Kompetence: Byråd og Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Før udbygning af Skovbørnehuset i Slagelse kan sættes i gang, skal Byrådet via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb. I budget 2018 er afsat rådighedsbeløb på 10 mio. kr. udbygning af Skovbørnehuset med plads til yderligere 71 børn.
Uddannelsesudvalget skal under forudsætning af, at Byrådet godkender anlægsbevillingen, træffe beslutning om projektforslag for udvidelsen af Skovbørnehuset med i alt 504 m² med en option på et orangeri (23 m²), såfremt dette kan opføres indenfor bevilling.
Baggrund
Byrådet afsatte i forbindelse med budget 2017-2020 20 mio. kr. i 2018 til udbygning af kapaciteten på dagtilbudsområdet i Slagelse by.
Baggrunden er det stærkt voksende børnetal – særligt stiger antallet af 0-2 årige i Slagelse Kommune som helhed og i Slagelse by i særdeleshed.
På baggrund af en tidsplan, der sigter mod, at udbygningen Skovbørnehuset i Slagelse skal kunne tages i brug primo 2019 har en arbejdsgruppe sammen med rådgiver udarbejdet projektforslag (vedlagt sagen som bilag).
Næste skridt i processen er under forudsætning af, at der gives anlægsbevilling og projektforslag bliver godkendt, at projektet sendes i udbud (se tidsplanen der er vedhæftet sagen som bilag).
Center for Kommunale Ejendomme er bygherrerådgiver.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling, hvorefter arbejdet sættes i gang som beskrevet i bilagene.
Udvalget kan godkende projektforslag, som de fremgår af bilagene – eller give bemærkninger/ønsker til det fremlagte.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffer beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb således, at kapaciteten i Slagelse by udvides.
Administrationen anbefaler, at projektforslag bliver godkendt, som det er beskrevet i bilaget. Anbefalingen tager afsæt i, at materialet er resultatet af et meget tæt samspil mellem repræsentanter fra Skovbørnehusets personale og bestyrelse og repræsentanter fra bygherrerådgiver og Center for Børn og Familie.
Administrationen anbefaler endvidere, at tilbygningen udføres i hovedentreprise, da denne entrepriseform vil være rationel og tidsbesparende for dette byggeri. Der vil være flere lokale virksomheder, der kan byde på opgaven, og mindre virksomheder kan byde på underentrepriser.
Skovbørnehuset (bestyrelsen, medarbejderne og ledelsen) har fremsendt en udtalelse vedrørende byggeriet. (Vedlagt sagen som bilag).
Skovbørnehusets brugere udtrykker tilfredshed med inddragelsen i processen, hvor de føler, at der er blevet lyttet til deres ønsker til en kommende udbygning.
Samtidigt udtrykker Skovbørnehuset en bekymring for, hvad en udvidelse af børnegruppen betyder for pædagogikken i institutionen – herunder også en anerkendelse af, at der ligger et stort arbejde for personalegruppen forud for ibrugtagning af en udbygning.
Endeligt har Skovbørnehuset i hele processen haft et ønske om, at der som en del af udbygningen kan etableres et orangeri. Orangeriet fremgår af projektplanen – men da det ikke er et opholdsrum og dermed bibringer yderligere kapacitet, er det i projektforslaget præsenteret som en option.
Afdelingen for Dagtilbud vil fortsat understøtte Skovbørnehuset i processen, således at der i fællesskab arbejdes for at sikre, at en ny tilbygning i Skovbørnehuset bliver et godt sted at være for både børn og voksne. Understøttelsen vil have fokus på både den ledelsesmæssige udfordring og den pædagogiske praksis. Konkret vil der blive tale om supervision og vejledning fra Afdelingen for Dagtilbud og enheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2018-2021 afsatte rådighedsbeløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.2
10.000
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.2
-10.000
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkning
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 10.000.000 til det på sted 514545 afsatte rådighedsbeløb
2.    at Uddannelsesudvalget godkender projektforslag, som det fremgår af bilagene.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt og anbefales

5. Frigivelse af anlægsbevilling til kapacitetsudvidelse på dagtilbudsområdet i Korsør (A)

5.     Frigivelse af anlægsbevilling til kapacitetsudvidelse på dagtilbudsområdet i Korsør (A)

Sagsnr.: 330-2017-75631               Dok.nr.: 330-2017-659568                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal via fagudvalget træffe beslutning om at give anlægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb på 5 mio. i 2018 til dagtilbud i Korsør.
Baggrund
Uddannelsesudvalget drøftede den 6. juni 2017 kapaciteten på dagtilbudsområdet, som en del af budgetdrøftelsen. Baggrunden er, at der i perioden 2015 til 2017 har været en mærkbar stigning i børnetallet – herunder særligt i Korsør.
Af sagsfremstillingen fremgik:
Der er akut behov for kapacitetsudvidelse i Korsør Syd
Det tidligere gæstehus, der nu rummer en afdeling for de mindste børn i daginstitutionen Lillskov i Korsør, har vist sig uegnet til at rumme det antal børn, som der var kalkuleret med. Indretningen i huset er uhensigtsmæssig og giver personalet en række løft og vrid – når børnene skal bæres op og ned ad trapper, når de skal pusles. Endvidere er der kun midlertidigt givet tilladelse til at ejendommen kan anvendes til 0-5 årige.
Derfor foreslår Center for Kommunale Ejendomme i samarbejde med Center for Børn og Familie, at der laves en udvidelse af Daginstitutionen Lilleskov, således at alle børn kan rummes på én matrikel. Da tilladelsen på Skovvej 99 (det tidligere gæstehus) udløber med udgangen af året, foreslår Center for Kommunale Ejendomme samtidigt, at der laves en midlertidig pavillonløsning, hvor børnene kan have base indtil en udbygning er på plads. En pavillonløsning kan være tilstede på matriklen samtidigt med at udbygning finder sted.
Varig løsning - udbygning
Estimeret anlægsramme – 104 m² Børneareal: 4,875 mio. kr.
Estimeret driftsramme pr. år 137.340 kr.
Tidsperspektiv: 10-15 måneder efter beslutning
Midlertidig løsning - lille pavillonløsning på Lilleskovvej i byggeperioden
Estimeret udgift – 495.000 kr. (2017-ultimo 2018)
Estimeret driftsudgift pr. år 46.000 kr.
Notatet der ligger til grund for ovenstående er vedlagt sagen som bilag.
Byrådet afsatte i forbindelse med budget 2018-2021 5 mio. kr. i 2018 til udbygning af kapaciteten på dagtilbudsområdet i Korsør.
Retligt grundlag
Styrelsesloven.
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale frigivelse af anlægsbevilling.
Udvalget kan godkende, at der administrativt bliver arbejdet videre med udarbejdelse af konkretforslag til udvidelse af Lilleskov.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet via fagudvalget træffe beslutning om at give an-lægsbevilling til det afsatte rådighedsbeløb således, at kapaciteten i Korsør hurtigst muligt udvides.
Administrationen anbefaler, at Udvalget giver mandat til, at der bliver udarbejdet et konkret forslag til udbygning af Lilleskov. Indtil en sådan udbygning står færdig er der behov for en forlængelse af den midlertidige godkendelse af Skovvejen 99 til brug for børn under 6 år. Forslaget bliver herefter forelagt til politisk behandling.
En eventuel forlængelse af den midlertidige godkendelse forudsætter, at der er udsigt til en permanent løsning.
Administrationen anbefaler at det konkrete forslag til udbygning sker i tæt samspil med center for Kommunale Ejendomme og repræsentanter fra Daginstitutionen Lilleskov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevillingen er en udmøntning af det i budget 2018-2021 afsatte rådighedsbeløb.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.02
 
5.000
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
8.02
 
-5.000
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget overfor Byrådet anbefaler, at der bliver givet anlægsbevilling kr. 5.000.000 til det på sted 514041 afsatte rådighedsbeløb
2.    at Uddannelsesudvalget godkender, at administrationen i samarbejde med Center for Kommunale Ejendomme og repræsentanter fra Daginstitutionen Lilleskov udarbejder konkret forslag til udbygning af Lilleskov. Forslaget bliver herefter forelagt til politisk behandling.
3.    at Uddannelsesudvalget godkender, at administrationen søger forlængelse af den midlertidige godkendelse af Skovvejen 99 til brug for børn under 6 år.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt og anbefales.

6. Investering i den tidlige og forebyggende indsats i PPR - Puljeprojekt Socialstyrelsen (O)

6.     Investering i den tidlige og forebyggende indsats i PPR - Puljeprojekt Socialstyrelsen (O)

Sagsnr.: 330-2017-57093               Dok.nr.: 330-2017-662217                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Orientering om et udviklingsarbejde i PUI, hvortil der er søgt midler i Socialstyrelsens satspuljer.
Baggrund
Socialstyrelsen har afsat en pulje, hvor kommunerne kan søge om udviklingsmidler til at styrke PPRs tidlige og forebyggende indsats.
Formålet med indsatsen er, at styrke kommunernes indsats overfor sårbare og udsatte børn og unge. I fokus er,
· at nedbringe mistrivsel,
· at reducere behovet for specialiseret indsats,
· at reducere behovet for at medicinere børn og unge.
Udviklingsarbejdet løber frem til december 2020 og blandt landets 98 kommuner udvælges der 10 til at deltage.
Indsatsen omfatter ansættelse af medarbejdere i PUI og deltagelse i landsdækkende udviklingsarbejde. Kommunen kan samlet søge kr. 12,3 mio kroner til at dække udgifterne i de tre år.
Slagelse Kommune har søgt max beløbet i puljen til et udviklingsarbejde, som er målrettet de børn og unge, som er i fare for at komme i mistrivsel og særlige ordninger på grund af tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt og andre forstyrrelser af de relationelle forhold.
Konkret omfatter udviklingsarbejdet ansættelse af fire medarbejdere, der sammen med medarbejdere i dagtilbud og skole kan være direkte indgribende i forhold til børn der viser tegn på ikke at trives. Indsatserne skal tilrettelægges på en måde, så medarbejderne i dagtilbud og skole samtidig opkvalificeres til at kunne løse indsatserne selv på længere sigt
Den forventede effekt af udviklingsarbejdet er for børnene, at de oplever at have bedre relationer til voksne og hinanden, at de udvikler øget selvværd, tryghed og tillid, samt at de udvikler kompetencer til bedre at regulere sig selv i forskellige sammenhænge.
Den forventede effekt for forældrene er, at de oplever, at deres børn trives bedre, at de bliver hjulpet i deres frustration over mistrivsel hos deres barn, samt at de får en bedre kommunikation med dagtilbuddet eller skolen.
Den forventede effekt for dagtilbuddets / skolens pædagogiske personale er, at de bliver bedre i stand til at analysere sig frem til og tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, der gavner udsatte børns trivsel og bedre til at indgå i følelsesmæssig forpligtende relationer med børnene.
Den forventede effekt på det overordnede niveau er, at færre børn henvises til Børne- og Ungepsykiatrisk Forum (BUF), at der sker færre indstillinger til kommunal specialpædagogisk bistand og at PPRs arbejde med udredninger ift indgribende foranstaltninger reduceres.
Udviklingsarbejdet er kun muligt med bevillingen fra satspuljemidlerne og det bortfalder, hvis ikke Slagelse Kommune udpeges som en af de ti kommuner. Der forventes svar inden årsskiftet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om ansøgningspuljen til investering i den tidlige og forebyggende indsats i PPR. Aktstykke nr. 104 af 8. juni 2017
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Administrationen anbefaler projektansøgningen
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Til efterretning.

7. Aftale om bedre veje til uddannelse og job (O)

7.     Aftale om bedre veje til uddannelse og job (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2017-672217                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning
Baggrund
En række af folketingets partier har indgået en aftale om bedre veje til uddannelse og job, der gives en overordnet orientering på mødet.
Aftalen er vedhæftet som bilag.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke tage orienteringen til efterretning, fordi aftalen ikke giver bedre veje til uddannelse og job. Aftalen fører til centralisering og bureaukratisering.

8. Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

8.     Orienteringssag til Uddannelsesudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-113206             Dok.nr.: 330-2017-10231                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra direktøren/centercheferne
a) Slagelse Kommunes relation til Magleby Skolecenter
b) Samarbejdsaftale med Home-Start udløber den 31. december 2017
Indstilling
Centercheferne for Skole og Børn og Familie indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Uddannelsesudvalget orienteres.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anders Kofoed (V) deltog under orientering omkring Magleby Skolecenter.
Orienteringen taget til orientering.
Direktøren orienterede om status på situationen omkring Magleby Skolecenter. Direktøren henviste til tidligere orientering til Byrådet og gav supplerende orientering. Herunder, at beslutning om, at ophør af samarbejde med Magleby Skolecenter er trukket tilbage. Der vil i den kommende periode pågå en nærmere redegørelse af de økonomiske forhold, der er relateret til kommunes samarbejde.
Berørte parter orienteres om den ændrede beslutning omkring Magleby Skolecenter.
Uddannelsesudvalget får forelagt sag omkring Magleby Skolecenter på mødet den 4. december.
Thomas Clausen (Ø) tilkendegav, at stop for visitation til Magleby Skolecenter skaber en vanskelig økonomisk situation for Magleby Skolecenter.
Direktøren orienterede om en konkret børne sag.
Børne og familiechefen orienterede om, at tilsynspraksis på dagtilbudsområdet i Slagelse Kommune indgår i KL's nye publikation om "pædagogisk tilsyn | et element i kvalitetsudviklingen i dagtilbud".

9. Punkter til kommende møder (B)

9.     Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2014-8615                 Dok.nr.: 330-2017-11597                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten over punkter til udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en sagsoversigt over sager til Uddannelsesudvalgets møder.

Sagsoversigten er et overbliks- og planlægningsværktøj. Sagsoversigten er desuden et dynamisk værktøj, hvor sager henover året bliver lagt ind.  Sagsoversigten vil blive fremlagt i revideret form på hvert udvalgsmøde.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:

a) Udvalget godkender sagsoversigten som den foreligger.
b) Udvalget ændrer i sagsoversigten.

Vurdering
Administrationen vurderer, at sagsoversigten er et vigtigt planlægningsværktøj.
Indstilling
Centercheferne for Skole og Børn og Famile indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Uddannelsesudvalget godkender sagsoversigten som grundlag for administrationens planlægning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Godkendt.

10. Pressemeddelelser (B)

10.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2014-43001               Dok.nr.: 330-2017-12270                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I forbindelse med revidering af Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget på mødet den 2. juni 2014, er der i forhold til ”pressemeddelelser” enighed om, at forretningsordenens § 8 bliver suppleret med, at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes forretningsorden for Uddannelsesudvalget, godkendt den 3. februar 2014 og revideret den 2. juni 2014.
Indstilling
Centercheferne for Skole og Børn og Familie indstiller på forvaltningens vegne,

1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde. 
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Intet til protokol

11. Overenskomst med den interne skole på Magleby Skolecenter (D)

11.   Overenskomst med den interne skole på Magleby Skolecenter (D)

Sagsnr.: 330-2017-79256               Dok.nr.: 330-2017-686374                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der har de seneste uger været omfattende presseomtale af kommunernes tilskud til Tvind-skoler. Omtalen har stillet spørgsmål til skolernes overførsel af kommunale indtægter til Tvind-koncernen samt en række andre forhold i relation til skolernes virksomhed.
I forlængelse heraf, har Borgmesteren bedt administrationen om at indstille samarbejde med Magleby Skolecenter på de områder, hvor beslutningskompetencen er tillagt administrationen samt udarbejde forslag til beslutningsoplæg til fagudvalgene, hvor samarbejdet beror på politiske beslutninger."

Uddannelsesudvalget har beslutningskompetencen i forhold til Slagelse Kommunes driftsoverenskomst med Magleby Skolecenters interne skole. Det er således Uddannelsesudvalget der skal godkende en opsigelse af driftsoverenskomsten.
Det fremgår af driftsoverenskomsten, at:
Slagelse Kommune kan fremsætte en begrundet opsigelse af overenskomsten med et varsel på 6 måneder til udgangen af et skoleår.
Ved alvorlig misligholdelse kan Slagelse Kommune opsige overenskomsten med et efter omstændighederne hensigtsmæssigt varsel. Kommunen forpligter sig dog til inden en påtænkt opsigelse pga. misligholdelse, at indkalde til et møde mellem parterne om de opståede forhold med henblik på at drøfte, om der kan findes en løsning, hvor en opsigelse undgås.
Opsiges overenskomsten med virkning fra udgangen af dette skoleår, er der mulighed for at nogle elever kan nå at afslutte deres skoleår og evt. de afsluttende prøver på Den Interne Skole. Andre elever vil kunne flyttes løbende til alternative skoletilbud. Dette skal ske i dialog med den enkelte familie.
Da drift af en intern skole forudsætter overenskomst med beliggenhedskommunen, vil en opsigelse af Magleby Skolecenters interne skole ikke længere kunne opretholdes.
Det vil også betyde, at andre kommuner ikke længere kan visitere elever hertil.
Retligt grundlag
· Bekendtgørelse om specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter folkeskoleloven i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder Kap.6.
· Serviceloven § 52, stk. 3, nr. 1
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan drøfte en opsigelse af overenskomsten med den interne skole på Magleby Skolecenter og mulige konsekvenser heraf.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der skal indhentes en nærmere juridisk vurdering af muligheder for og konsekvenser af at opsige overenskomsten med den interne skole på Magleby Skolecenter. Tillige skal der foretages en belysning af mulige økonomiske sammenhænge mellem Magleby Skolecenter og andre Tvind virksomhed, der har betydning for aftalen med Slagelse Kommune. Herefter vil administrationen lægge en beslutningssag op til Uddannelsesudvalget i december
Desuden vurderer administrationen, at en opsigelse af overenskomsten har/kan have følgende konsekvenser for Slagelse Kommune:
· Der skal findes andre skoletilbud til elever der går på den interne skole, herunder STU. Det handler om 14 grundskoleelever og 2 STU-elever under 18 år, hvor Slagelse Kommune er betalingskommune. Desuden ca. 8 elever fra andre betalingskommuner, som er anbragt i Slagelse Kommune. Skoletilbuddene skal kunne matche målgruppen samt forældrenes ønsker.
· Der kan forekomme klager fra forældre til børn der skal overflyttes til andet skoletilbud
· Der kan forekomme en merudgift, da andre skoletilbud kan være dyrere.
· Der kan forekomme en merudgift i forhold til elevers transport til andet skoletilbud
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Der kan være afledte konsekvenser for Handicap & Psykiatriudvalget og Beskæftigelse & Integrationsudvalget i forhold til de STU elever over 18 år, der er visiteret til Magleby Skolecenter.
Indstilling
Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget drøfter en opsigelse af overenskomsten med den interne skole på Magleby Skolecenter og mulige konsekvenser heraf.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Taget af dagsordenen

12. Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører (E)

12.   Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører (E)

Sagsnr.: 330-2017-79117               Dok.nr.: 330-2017-687441                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget orienteres om, at samarbejdet med Magleby Skolecenter ophører.
Baggrund
Der har de seneste uger været omfattende presseomtale af kommunernes tilskud til Tvind-skoler. Omtalen har stillet spørgsmål til skolernes overførsel af kommunale indtægter til Tvind-koncernen samt en række andre forhold i relation til skolernes virksomhed.
Slagelse Kommune har samarbejdet med Magleby Skolecenter siden 1999. Skolecenteret er organiseret som en erhvervsdrivende fond, med fem virksomheder, der er selvstændige juridiske enheder. Skolecenteret er en del af det uforpligtende interessefælleskab Tvind.
Slagelse Kommune har driftsoverenskomst med Den interne Skole for opholdsstederne Søholt og Golfstrømmen, hvilket indebærer at kommunen fører tilsyn med skolens virksomhed. Her udover køber kommunen ydelser til børn og unge i forhold til specialundervisning og pædagogisk dagbehandling, Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse(STU), socialpædagogiske opholdssteder, botilbud/-træning samt beskyttet beskæftigelse. Endelig er der aftaler mellem Skolecenteret og Jobcenteret om arbejdsmarkedsrettede tilbud til kommunens borgere.
Borgmesteren har bedt administrationen om at indstille samarbejde med Magleby Skolecenter på de områder, hvor beslutningskompetencen er tillagt administrationen samt udarbejde forslag til beslutningsoplæg til fagudvalgene, hvor samarbejdet beror på politiske beslutninger.
Slagelse Kommune har indgået aftaler med Magleby Skolecenter om køb af forskellige ydelser i forhold til blandt andet specialundervisning og pædagogisk dagbehandling, socialpædagogiske opholdssteder samt botilbud/-træning.
Center for Børn og Familie og Center for Skole har aktuelt følgende antal børn/unge, der modtager foranstaltninger fra Magleby Skolecenter:
· 14 grundskoleelever og 2 STU-elever under 18 år, hvor Slagelse Kommune er betalingskommune samt 8-10 elever fra andre betalingskommuner, som er anbragt i Slagelse Kommune
· 4 børn/unge er anbragt på Søholt og Golfstrømmen
· 2 modtager ”støtte kontakt person” i efterværn
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov og principperne for faktisk forvaltningsvirksomhed.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning med tilføjelse af eventuelle bemærkninger.
Vurdering
Det følger af gældende kompetenceplan, at det er administrationen, der træffer beslutninger i enkeltsager. Udvalget skal derfor ikke træffe beslutninger omkring ophøret af samarbejdet i forhold til de givne foranstaltninger.
Administrationen har i forbindelse med ophør af samarbejdet med Magleby Skolecenter opmærksomhed på en række forhold, der har betydning for selve udmøntningen.
Udgangspunktet er, at der kan træffes afgørelse om ændring af et foranstaltningssted, hvis det anses for ”nødvendigt af hensyn til formålet med foranstaltningen”.
I forhold til anbringelser, betyder det konkret, at kommunen administrativt kan vælge et nyt anbringelsessted, hvis indehaveren af forældremyndigheden og den unge over 12 år giver samtykke. Afgørelsen kan ankes til Ankestyrelsen.
Hvis indehaveren af forældremyndigheden og den unge over 12 år ikke vil give samtykke, skal kommunen lave en indstilling til børn og unge-udvalget.
Børn og unge-udvalget tager stilling til, om der skal ske en ændring, men beslutter ikke, hvor det nye anbringelsessted skal være. Børn og unge-udvalgets afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen på samme måde som afgørelser om ”tvangsanbringelse”.
Kommunen afgør derefter administrativt, hvor det nye anbringelsessted skal være. Den afgørelse kan ankes til Ankestyrelsen. Klagen har opsættende virkning, medmindre kommunen finder, at der er helt særlige grunde til, at skiftet skal ske med det samme.
Afgørelse om ændring af opholdssted skal træffes med udgangspunkt i det enkelte barns konkrete behov – både i forhold til fagligt match og behandlingsmæssigt sigte.
Ankestyrelsen har slået fast, at hvis behovet for ændring af anbringelsessted udelukkende skyldes en ”udefra kommende begivenhed”, kan kommunen afgøre det nye anbringelsessted administrativt, også selvom forældremyndighedsindehaveren og den unge over 12 år ikke er enige. Kommunen skal have mulighed for at handle relevant og hurtigt, hvis barnet eller den unge ikke kan blive på anbringelsesstedet. Vel at mærke, hvis det er på grund af forhold, der ikke har noget med barnet eller den unge selv at gøre.
Administrationen har endnu ikke en afklaring af, om den aktuelle situation omkring Magleby Skolecenter falder under kategorien en ”udefra kommende begivenhed”.
I forhold til ”støtte kontakt personordning” er det kommunens afgørelse, hvem der er leverandør af indsatsen. Fokus er, at leverandørvalg sker med udgangspunkt i den enkelte unges konkrete behov – både i forhold til fagligt match og formålet med indsatsen.
De elever, der er visiteret til Magleby Skolecenters interne skole er visiteret efter Serviceloven og Folkeskoleloven. Her skal der findes andre skoletilbud til eleverne, der går på den interne skole samt STU eleverne. Skoletilbuddene skal kunne matche målgruppen samt forældrenes ønsker. Elever, der ikke samtidig er anbragte, har mulighed for at fortsætte skoleåret ud på Magleby Skolecenter, hvis det er familiens ønske.
Familier og børn på den interne skole inviteres snarest til møde med Visitationsudvalget, som består af afdelingsleder i Center for Børn og familie, Afdelingsleder i Center for Skole og leder af Enheden for Pædagogisk Udvikling og Inklusion. Visitationsudvalget vil derefter med afsæt i familiernes ønsker og behov træffe beslutning om, hvad der kan tilbydes. Herefter fortsætter den almindelige visitationspraksis. De kommuner, der har elever i Magleby Skolecenters interne skole er orienteret om processen.
Det er administrationens vurdering, at der kan blive tale om en økonomisk merudgift i forbindelse med ændring af foranstaltningssted. Merudgiften vil relatere sig til eventuel prisforskel i forhold til opholdssted, nye skoletilbud, transport, etableringsomkostninger, evt. dobbeltudgift i opsigelsesperiode, advokatudgifter og udgifter til § 54-støtte i forbindelse med eventuelle forelæggelser for børne og unge-udvalget.
Der må ligeledes forventes et ekstraordinært administrativt arbejdspres – og særligt i de eventuelle sager, der skal forelægges børn og unge-udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie og Centerchefen for Skole indstiller,
1.    at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:  Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Taget af dagsordenen