2. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
2. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Uddannelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-62916 Dok.nr.: 330-2017-558533 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i
samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2017 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 23,1
mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,7 mio. kr.
Bilag 1 angiver nærmere
specifikation af forbruget.
Handleplaner
Der foreligger i bilag 2 handleplaner for merforbrug på
følgende enheder:
· Vidtgående specialundervisning, myndighed
· Pædagogisk Udvikling og Inklusion
· Boeslunde skole
· Dalmose skole
· Nymarkskolen
· Klostermarken skole
· Skælskør skole
· Søndermarksskolen
· UU-Vestsjælland
· Fritidsklubben Marievang
· Børnehaven Byskovgård
· Børnehuset Møllebakken
· Børnehaven Mariehønen
· Sct. Mikkels Børnehave
Budgetomplacering mellem politikområder under
uddannelsesudvalget.
Administrationen fremsatte i maj måned forslag om, at der
overføres 4,8 mio. kr. fra politikområdet Dagtilbud til Børn og Unge. Beløbet
består dels af overført mindreforbrug fra 2016, dels af forventet mindreforbrug
i 2017. Overførslen relaterer sig til det centralt fastsatte budget og kan
medvirke til at skabe balance på det specialiserede børne- og ungeområde, der
er økonomisk udfordret i 2017.
Uddannelsesudvalget besluttede på mødet den 8. maj 2017, at
følge den økonomiske udvikling på det specialiserede børne- og ungeområde og
ønskede fornyet opfølgning på udvalgets møde i september måned.
Spørgsmålet om overførsel af midler blev genoptaget på mødet
den 4. september 2017. Indstillingen blev ikke godkendt.
Som det fremgår af sagen forventer det specialiserede børne-
og ungeområde fortsat et merforbrug, samtidigt med, at dagtilbudsområdet
forventer et mindreforbrug.
Administrationen fremsætter derfor igen forslag om, at en
der overføres 4,8 mio. kr. fra Politikområde 8.2 Dagtilbud til Politikområde 8.4
Børn og Unge, med henblik på at dække en del af det forventede merforbrug.
8.1
Uddannelse
Redegørelse
fra centerchef for Skole
Drift
Center for Skole forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet mindreforbrug på 4,6 mio. kr.
Det forventede mindreforbrug fordeler sig således:
Almenområdet, myndighed
Der forventes et samlet mindreforbrug på 10,1 mio.
kr., blandt andet som følge af forventet mindreforbrug på midlerne til
implementering af folkeskolereformen og på de centrale udviklingspuljer.
Vippe SFO og klubområdet
Det er forventningen, at der på
”vippen” for SFO- og klubområdet ved årets udgang er et mindreforbrug på ca.
2,2 mio. kr., der skal tilføres kassen. Dette skyldes primært et større fald af
børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen. ”Vippen” er i konstant
bevægelse da den ligeledes bliver påvirket af til/fraflytning og til/afgang af
børn i private skoler.
Myndighed for vidtgående
specialundervisning
Vidtgående specialundervisning
forventes i 2017 at have et merforbrug på driftsudgifterne på 4,5 mio. kr. Det
forventede merforbrug er primært drevet af en øget søgning til området og et
stigende elevtal i de specialiserede undervisningstilbud.
Området oplever stigende
visitationer fra Børnepsykologisk Klinik i Holbæk, hvilket er en klar
udfordring. Udviklingen i aktiviteter viser en tendens med stigende antal
elever fordelt på dagskoler og autismecenter:
Antal børn | Aug. 2012 | Aug. 2013 | Aug. 2014 | Aug. 2015 | Aug. 2016 | Aug. 2017 |
Undervisning i private dagskoler | 30 | 26 | 25 | 40 | 53 | 65 |
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland | 37 | 50 | 60 | 69 | 71 | 78 |
Der er udarbejdet en handleplan
for den vidtgående specialundervisning.
Det forventede merforbrug for 2017
forventes hentet i 2018.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (almenskoler, specialskoler, klubtilbud,
ungdomsskole m.fl.): Merforbrug på 1,0 mio. kr.
Der er samlet et forventet merforbrug
på virksomhedsområdet på 1,0 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et acceptabelt
mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor rammerne for
god økonomistyring. Dog er der en tendens til, at flere virksomheder end
tidligere forventer et merforbrug.
Handleplaner
Der er i relation til skoleområdet 9 virksomheder, der har
iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og regnskab.
Handleplanerne er relateret til 2017 og 2018. Effekten af de iværksatte tiltag
bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen. Der ses en mindre stigning
af antallet af handleplaner.
Pædagogisk Udvikling og
Inklusion
Virksomheden forventer et
merforbrug på 500.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
Boeslunde skole
Boeslunde skole forventer et
merforbrug på 296.500 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Dalmose skole
Dalmose skole forventer et
merforbrug på 451.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Nymarkskolen
Nymarkskolen forventer et
merforbrug på 473.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Skælskør skole
Skælskør skole forventer et
merforbrug på 1.250.000 kr. Det samlede merforbrug forventes indhentet ved
udgangen af 2018.
Søndermarksskolen
Søndermarksskolen forventer et
merforbrug på 538.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
Klostermarken skole
Klostermarken skole forventer et
merforbrug på 240.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
UU Vestsjælland
UU Vestsjælland forventer et
merforbrug på 121.000 kr. Det samlede merforbrug forventes hentet ved udgangen
af 2018.
Fritidsklubben Marievang
Fritidsklubben Marievang
forventer et merforbrug på 495.000 kr. Det samlede merforbrug forventes
indhentet i 2018.
Bevilling, der tilføres
kassen
Vippe almenskoler
Tildelingsmodellen for almenskoler indeholder en
garantitildeling, som sikrer, at alle skoler kan tilbyde det højere
minimumstimetal, der blev indført med den nye skolereform. Med denne
garantideling er det ikke givet, at der er en én til én sammenhæng mellem
ændring i antal elever og ændring i budgettet.
For at imødegå denne problematik omkring garantitildeling
contra antal elever opgøres det faktiske elevtal hvert år d. 5.9. Udsvinget i
forhold til budgetforudsætningerne reguleres via kommunens kassebeholdning, jf.
beslutning i ØU d. 24.3.2014.
Pr. 5.9.2017 er der registreret
et fald i elevtal på 209, mens antallet af modtageklasser er steget med 4. Herudover
er garantitildelingen til almenskolerne i alt steget med 0,9 mio. kr.
Ud fra ovennævnte udsving i
budgetforudsætninger kan ”vippen” beregnes til 6,7 mio. kr., der skal
tilføres kassen.
Bevilling, der finansieres
af kassen
Med Finansloven for 2017 blev tilskudsprocenten for frie
grundskoler øget fra 71 % til 73 %. Det kommunale bidrag til staten blev ændret
ved samme lejlighed. Udmeldingen var at ændringen blev udgiftsneutral for
kommunerne. Det opleves ikke for Slagelse Kommune, bl.a. som følge af at
Slagelse Kommune har en større andel, der vælger friskoler end
landsgennemsnittet. Merforbruget på i alt 4,2 mio. kr. skal finansieres af
kassen, jf. økonomiudvalgets beslutning fra april 2013.
2017 (Beløb i 1.000 kr.) | Budget | Afregning | Afvigelse |
Bidrag til statslige og private
skoler | 66.512 | 70.388 | -3.876 |
Efterskoler og ungdomsskoler | 9.931 | 10.596 | -665 |
Produktionsskoler (under 18 år) | 2.803 | 2.496 | 307 |
I alt | 79.247 | 83.481 | -4.234 |
Anlæg
Der forventes et mindreforbrug på anlæg på samlet 1,7 mio.
kr.
Mindreforbruget kan henføres til rådighedsbeløbet toiletanlæg,
hvor disponeringen er udsat til 2018. Der søges om frigivelse af rådighedsbeløb
sidst på året.
8.2
Dagtilbud
Redegørelse
fra centerchef for Børn og Familie
På dagtilbudsområdet forventer Center for Børn og Familie
ved denne budgetopfølgning et samlet mindreforbrug på serviceudgifterne (ekskl.
vippen og PA-elever) på 9 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var
forventningen et mindreforbrug på 7,9 mio. kr. Stigningen i mindreforbruget
skyldes hovedsageligt udviklingen på de centrale poster.
Drift
Dagtilbud – de centrale
poster:
Dagtilbudsområdet forventer ved denne budgetopfølgning et
samlet mindreforbrug på 6,8 mio. kr. I budgetopfølgningen ultimo juni 2017 var
der en forventning om et mindreforbrug på 5,9 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes dels en overførsel af mindreforbrug
på 2.7 mio. kr. fra 2016 og dels en større indtægt på forældrebetaling og en
mindre udgift til økonomisk friplads end forventet ved budgetlægningen.
Baggrunden er, at det reelle antal børn i alderen 0-5 år i Slagelse Kommune
overstiger forventningerne i prognosen i 2017.
Den 1. januar 2016 trådte ny
lovgivning om regulering af økonomisk friplads i kraft. Tilskud til økonomisk
friplads reguleres hver måned på baggrund af den indkomst, som forældre har
haft i den pågældende måned. Den løbende regulering betyder, at den forventede
udgift til økonomisk friplads vil variere fra måned til måned afhængigt af
udsving i forældrenes månedlige indtægt. 2017 er første år, hvor
dagtilbudsområdet kan se den fulde effekt af den nye lovgivning. Der er fortsat
stor usikkerhed over den det endelige økonomiske resultat og udviklingen følges
derfor tæt.
Demografi
På dagtilbudsområdet opsamler demografireguleringen
udsvinget i antallet af børn. Dermed sikres, at budgettet årligt bliver
tilpasset befolkningsprognosen i enten opad- eller nedadgående retning.
For at imødekomme de årlige afvigelser mellem det forventede
(og dermed budgetlagte) antal børn og det faktiske antal børn, er der centralt
etableret en ”vippe”. Ved hjælp af ”vippen” tilføres virksomhederne mere
budget, når de får flere indmeldte børn end forventet ved budgetlægningen og
fratages budget, når de får færre indmeldte børn end forventet ved
budgetlægningen.
Reguleringen sker én gang årligt, men virksomhederne kan ved
hjælp af et styringsredskab løbende følge med i, hvorvidt de kan forvente en
regulering af budgettet i op- eller nedadgående retning.
I perioder med stigende børnetal
vil der være et merforbrug på ”vippen”. Ifølge beslutning i Økonomiudvalget
pkt. 8 d. 22. april 2013 bliver merforbruget udlignet fra kassen ved endeligt
regnskabsafslutning for 2017.
”Vippen”
Det er forventningen, at der på ”vippen” ved årets udgang er
et merforbrug på 9,5 mio. kr. Dette har ikke ændret sig siden den seneste
budgetopfølgning pr. ultimo juni 2017.
Merforbruget på ”vippen” skyldes primært en væsentlig større
tilgang af børn end prognosen indikerede ved budgetlægningen.
Virksomhedsområdet
Virksomheder (børnehaver og aldersintegrerede
institutioner samt dagplejen): Mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
Der er samlet et forventet
mindreforbrug på virksomhedsområdet på 2,2 mio. kr.
Virksomhederne har et stærkt
fokus på styringen af økonomien. Størstedelen af virksomhederne forventer et
acceptabelt mer-/mindreforbrug, der efter centrets vurdering ligger indenfor
rammerne for god økonomistyring.
Handleplaner
Der er i relation til dagtilbudsområdet 4 virksomheder, der
har iværksat handleplan i forhold til at opnå balance mellem budget og
regnskab. Handleplanerne er relateret til 2018. Effekten af de iværksatte
tiltag bliver fulgt tæt af virksomhedsleder og administrationen.
Ved budgetopfølgningen i juni 2017 var der 5 virksomheder
med handleplan.
Siden er der i Søbjerggård Børnehus etableret 10 pladser, og
det har gjort det muligt at indskrive flere børn under 3 år. Fordi
ressourcetildelingen på dagtilbudsområdet er baseret på, at pengene følger
barnet, har Søbjerggård Børnehus ved budgetopfølgningen ultimo september ikke
længere en handleplan.
Børnehaven Byskovgård
Byskovgård forventer i 2017 et merforbrug på 545.000 kr. Det
samlede merforbrug forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehuset Møllebakken
Møllebakken forventer i 2017 et merforbrug på 450.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet ved udgangen af 2018.
Børnehaven Mariehønen
Børnehaven Mariehønen forventer et merforbrug på 150.000 kr.
Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Sct. Mikkels Børnehave
Sct. Mikkels Børnehave forventer et merforbrug på 224.000
kr. Merforbruget forventes indhentet i 2018.
Bevilling, der finansieres af kassen
Ifølge beslutning i Økonomiudvalget d. 22. april 2013 skal
merforbrug på ”Vippen” udlignes fra kassen ved regnskabsafslutningen. For at
undgå store kassefinansierede bevillinger ved regnskabsårets afslutning,
anbefaler administrationen at der bevilliges 9,509 mio. kr. finansieret af
kassen i forbindelse med budgetopfølgningen pr. ultimo september. Evt.
afvigelser mellem den forventede vippeafregning på nuværende tidspunkt og den
endelige afregning bevilliges ved regnskabsafslutningen.
8.3
Produktionsskoler
Redegørelse
fra centerchef for Arbejdsmarked og Integration
Drift
Produktionsskoler elever over 18 år
Budgetopfølgningen viser et forventet merforbrug på 1,341
mio. kr., hvor de 1,293 mio. kr. er overført fra regnskab 2016.
Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en
forbedring i økonomien på 0,111 mio. kr.
Der forventes færre helårspersoner end budgetlagt. Der er
budgetlagt med 69,7 helårspersoner, forventningen er nedjusteret til 66,4.
Gennemsnitsprisen er tillige nedjusteret fra 61.106 kr. til 60.746 kr. jf.
finansloven 2017.
EGU
I henhold til EGU-aftale forventes budgettet for 2017
overholdt.
Handleplaner
Handleplan for produktionsskoler
for elever over 18 år.
Det ses ikke muligt at udarbejde
en objektiv handleplan, der imødekommer de udfordringer området står overfor.
8.4
– Børn og Unge
Redegørelse
fra Centerchef for Børn og Familie
Drift
På det specialiserede børne- og ungeområde forventer Center
for Børn og Familie ved denne budgetopfølgning et samlet merforbrug på
serviceudgifterne på 26,1 mio. kr. Heraf er 5,1 mio. kr. overført merforbrug
fra 2016. Der er i forhold til opfølgningen pr. ultimo juni tale om en ændring
på 0,5 mio. kr., der kan relateres til tekniske korrektioner.
Det forventede merforbrug er således
på niveau med det, der blev fremlagt ved budgetopfølgningen pr. ultimo juni.
Der er i 2017 sket et skred,
hvor udgifterne til anbringelser i 2017 udgør en markant større andel af de
samlede udgifter. Udviklingen eksemplificeres også ved, at der i 2017 er sket
en markant stigning i antallet af meget dyre anbringelsessager over 700.000 kr.
pr. år.
Der arbejdes fortsat på udviklingen af et bedre
styringsredskab – og der er flere igangværende aktiviteter, der bidrager til
opnåelsen af dette. Arbejdet omfatter dels en kvalitetssikring af data –
herunder sagsgange og procedurer fra sagsbehandling til bevilling og kontering.
Desuden arbejdes der med at implementere kommunens fælles
ledelsesinformationssystem LIM på Børne- og ungeområdet. Det er forventningen,
at dette arbejde sammen med en målrettet videreudvikling af områdets brug af
fagsystemet DUBU vil bidrage positivt til styringsdelen.
Den aktuelle forbrugsprocent på området viser et højere
forbrug i 2017 sammenlignet med samme måneder i 2016. Alle udgiftsdrivende
foranstaltninger er derfor gennemgået, og der er i den forbindelse peget på
mulige tiltag. Den fortsatte løbende sagsgennemgang er intensiveret med fokus
på indsatsernes målopfyldelse og fortsatte relevans for det udækkede behov hos
barnet eller den unge. Ved alle visitationer bliver der fremlagt alternativer
til de foreslåede foranstaltninger – både i forhold til foranstaltningstype og
i forhold til graden af kompensation for de givne udækkede behov.
Børne- og ungeområdet arbejder endvidere fortsat
målfokuseret med KLK’s anbefalinger og de af UU godkendte ”mål, succeskriterier
og indikatorer” på området.
Resultatet af den interne ekstraordinær sagsgennemgang sommeren
2017 kan kort sammenfattes med, at der er identificeret en række anbefalede
handlinger i forhold til videreudvikling af visitationsprocedure, forhandling
af kontrakt- og prisvilkår for eksterne særlige tilbud, oprettelse af
døgntilbud og fastholdelse af tidlige og forebyggende indsatser. Der er i det
forventede regnskab for 2017 indregnet 5 mio. kr. vedrørende effekt af
kontraktforhandlinger og effektiviseringer på Slagelse Familie Center.
Økonomidata er blevet opdateret og medfører, at det
forventede regnskab 2017 landet på 228,5 mio. kr., hvilket svarer til et
merforbrug på 26,1 mio. kr., hvoraf de 5,1 er overførsel fra 2016. Den i Budget
2018-21 vedtagne budgettilførsel på 21 mio. kr. vurderes på nuværende tidspunkt
at være passende med henblik på at skabe budgetbalance, under forudsætning af at
merforbruget fra 2017 ikke overføres til 2018.
Samlet set kan det konkluderes, at
hverken den interne ekstraordinære sagsgennemgang eller tidligere ekstern
sagsgennemgang viste mulighed for økonomiske reduktioner – jf. Opfølgende notat
af 7. juli 2017 og Rådgivnings- og revisionsvirksomhed BDO’s rapport fra april 2016. Der er både internt og
eksternt lagt vægt på sociallovgivningens rammer og forpligtelser.
Det budgetgrundlag, der ved
budgetvedtagelsen af 9. oktober 2017 er lagt for 2018-2021 afspejler, at der
ikke er mulighed for reduktioner, og har som forudsætning, at de allerede
igangsatte initiativer til skærpet faglig og økonomisk styring bliver fastholdt
og fuldt implementeret.
Det samlede forventede merforbrug for 2017 kan alene
håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Tillægsbevillingen kan delvis
finansieres via en budgetoverførsel fra andet politikområde, og det resterende
beløb fra kassen.
Bilag 3b viser en oversigt over antal aktiviteter og
relaterede gennemsnitlige udgifter. Stigning i aktivitetstallene for september
er alene udtryk for implementering af ændringer i konteringspraksis, hvor der i
større grad er sammenhæng mellem udgift pr. borger, paragraf der bevilliges
efter og kontonummer. Aktivitetsoversigten afspejler antal cpr-numre under den
enkelte aktivitet, hvorfor en række cpr-numre tælles flere gange.
Bevilling, der finansieres af kassen
Det samlede forventede merforbrug for 2017 på 26,1 mio. kr.
kan alene håndteres via tilførsel af en tillægsbevilling. Administrationen har
anvist finansieringsmuligheder fra andre politikområder indenfor
Uddannelsesudvalget på 4,8 mio. kr. Den resterende del af merforbruget
anbefales finansieret af kassen.
Såfremt den anviste finansiering godkendes er der tale om en
kassefinansieret bevilling på 21,3 mio. kr. Alternativt er der behov for en
kassefinansieret tillægsbevilling på 26,1 mio. kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der henvises til udarbejdede handleplaner i bilag.
Uddannelsesudvalget kan træffe beslutning om at foretage
budgetomplacering mellem politikområder under uddannelsesudvalget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | Vippe almenskoler pr.
5.9.2017 8.1 Statslige og private skoler
mv. 8.1 8.2 Vippe dagtilbud Finansiering af forventet
merforbrug på specialiserede børne- og ungeområde: 8.4 Børn og Unge 8.2 Dagtilbud | -6.672 4.234 9.509 26.100 -4.800 | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -28.371 | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Budgetopfølgningen
ultimo september 2017 godkendes og videresendes til orientering for
Økonomiudvalg og Byrådet
2. at Handleplaner
godkendes
3. at Vippeberegning
almenskoler på 6,7 mio. kr. anbefales tilført kassen og videresendes til
Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
4. at Tillægsbevilling
på 4,2 mio. kr. til dækning af merudgifter til elever på statslige og private
skoler anbefales finansieres af kassen og videresendes til Økonomiudvalg og
Byråd for godkendelse
5. at Vippeafregning
for dagtilbud på 9,5 mio. kr. anbefales finansieret af kassen og videresendes
til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse
6. at Der
fra politikområde 8.2 Dagtilbud overføres 4,8 mio. kr. til politikområde 8.4
Børn og Unge
7. at Det
anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at den resterende del af det
forventede merforbrug på politikområde 8.4 Børn og Unge op til 26,1 mio. kr.
bliver håndteret gennem tillægsbevilling finansieret af kassen.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. november 2017:
Fraværende:
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Første "at" godkendt.
Andets "at" godkendt. Thomas Clausen (Ø) kunne
ikke godkende handleplanerne.
Tredje, fjerde og femte "at" anbefales.
Sjette "at" kunne samlet set ikke anbefales, idet
der var "stemmelighed" i udvalget. Venstre (V) anbefalede
indstillingen, mens Socialdemokratiet (A) og Enhedslisten (Ø) ikke kunne
anbefale indstillingen. A og Ø bemærkede, at almenområdet ikke skal finansiere
specialområdet.
Syvende "at" anbefales.