Møde i udvalget d. 15. marts 2021

30.   Årsberetning Kontrolgruppen 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2021-14422                 Dok.nr.: 330-2021-71455            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kontrolgruppens årsberetning for 2020 fremlægges Økonomiudvalget til orientering.
Sagens indhold
Kontrolgruppen fremlægger en gang om året beretning med henblik på at holde udvalget orienteret om indsatsen på kontrolområdet mod socialt bedrageri.
Resultatet af kontrolindsatsen i 2020 udgør 14,35 mio. kr.
Som noget nyt foretages der en særskilt effektmåling på kontroltrin 2. Sagskontrollen på kontroltrin 2 udgør en samlet besparelse på yderligere 8,3 mio. kr.
Kontrollen er styrket efter Økonomiudvalget opnormerede området i 2019.
Niveauet for den lokale indsats mod socialt bedrageri fastlægges af den enkelte kommune.
De lokale retningslinjer er besluttet af Økonomiudvalget den 20. februar 2012, den 17. juni 2013 og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. april 2014.
Retligt grundlag
Opfølgning og kontrol af om betingelserne for udbetaling af sociale ydelser er opfyldt, er i forhold til Udbetaling Danmark reguleret ved særlovgivningerne vedr. børnetilskud, bidrag, boligstøtte.
Desuden gælder Lov om aktiv Socialpolitik, Lov om social Service, Lov om Sygedagpenge, Lov om Det Centrale Personregister, Persondataloven, Lov om Udbetaling Danmark, Retssikkerhedsloven, Forvaltningsloven samt den forvaltningsretlige grundsætning om proportionalitet i sagsbehandlingen
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan tage årsberetningen for 2020 til orientering.
Vurdering
Rådgivning og Udbetaling vurderer, at kontrolindsatsen i Slagelse Kommune i 2020 er udført i henhold til de lokalpolitiske beslutninger for området.
Resultatet for 2020 betragtes som meget tilfredsstillende, selvom der er registreret 4,8 mio. kr. mindre i besparelse end i 2019.
Arbejdsbetingelserne for kontrolmedarbejdere på trin 2 og 3 har været udfordret pga. omstilling af arbejdsgange ved hjemsendelser, manglende mulighed for at indkalde borgere til samtaler, færre udkørende virksomhedskontroller og suspendering af beskæftigelsesindsatsen.
Alene ved manglende kontrol af selvstændige sygemeldte, ses en mindre besparelse på 2,2 mio. kr. Kontrollen af dette område er udfordret grundet nedlukning og fejl i funktionaliteten i det nye nationale udbetalingssystem på sygedagpengeområdet, KSD.
Det vurderes samlet set, at kontrolindsatsen i Slagelse Kommune løftes på højt niveau, dels på grund af den politisk besluttede normering af området, dels fordi indsatsen udføres af erfarne og dedikerede medarbejdere.
Den organisatoriske forankring i Rådgivning og Udbetaling skaber sammenhæng, koordinering og handlekraft mellem bevillinger, udbetalinger og kontrol af forsørgelsesydelser, og medvirker dermed til at understøtte kommunens kontrolindsats.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Afdelingschef for Rådgivning og Udbetaling indstiller,
1.    at Kontrolgruppens årsberetning for 2020 tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.