Møde i udvalget d. 14. juni 2021

23.   Placering af regionalt fødevareklyngekontor i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2021-40782                 Dok.nr.: 330-2021-197867          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende mulig placering af regionalt fødevareklyngekontor i Slagelse med tilhørende finansiering.

Sagens indhold

1.oktober 2020 blev 14 nye viden- og erhvervsklynger offentliggjort med en geografisk fordeling i hele Danmark – bortset fra Region Sjælland.  Det affødte naturligt en reaktion fra centrale aktører i Region Sjælland. Der har i regi af KKR Sjælland været arbejdet intenst for at ændre på det vilkår. Der er nu 4 klyngekontorer på vej i Regionen Sjælland, hvoraf den ene kan placeres i Slagelse såfremt der findes finansiering til etablering. Det drejer sig om fødevareklyngen, Food & Bio cluster, hvor det regionale kontor kan placeres i Slagelse. De øvrige klyngekontorer bliver i Næstved (bygge og anlæg), Kalundborg (Life Science) og Roskilde (miljø).

Agro Food Park i Aarhus, der rummer et stærkt fødevaremiljø med flere større fødevareaktører, er tovholderorganisation for den nationale fødevareklynge, der har fået navnet, Food & Bio Cluster.

Følgende principper ligger til grund for etablering af det regionale kontor for fødevareklyngen Food & Bio Cluster:

•      Det regionale klyngekontor etableres med én leadkommune, som påtager sig et særligt ansvar for koordinering med de stærke aktører inden for fødevareområdet i Sjællandsregionen.

•      Slagelse Kommune bliver leadkommune og hjemsted for klyngekontoret. Der således placeres i nærhed til en række større virksomheder, både primærproducenter, produktions- og forarbejdningsvirksomheder samt flere uddannelses- og forskningsinstitutioner.

•      Klyngekontoret etableres med fokus på to faglige ”ben”:

o    Fokus på de større lokale fødevarevirksomheder, produktion, produktudvikling og bæredygtige processer

o    Gast ronomi og kulinarisk kvalitet med udgangspunkt i de stedbundne ressourcer

•      I Sjællandsregionen er stærke fødevaremiljøer spredt ud i geografien. Det skaber behov for en type udviklings- og netværksmiljø, hvor der skabes forbindelser og samarbejde imellem de lokale fødevareaktører og -miljøer.

o    Det regionale klyngekontor skal favne de decentrale fødevaremiljøer og styrke gastronomi, landdistriktsudvikling og kulinarisk kvalitet med udgangspunkt i de stedbundne ressourcer, til gavn for udvikling af dansk gastronomi og oplevelsesøkonomi, herunder gastroturisme i hele landet.

o    Centrale aktører på fødevareområdet i regionen herunder skal inddrages så videndeling og koordinering understøttes. Ansvaret for koordinering ligger hos leadkommunen. Erhvervshus Sjælland inddrages også i koordinering med henblik på at sikre samspil mellem erhvervsudviklingsaktiviteter på området.

§  En central aktør på fødevareområdet i regionen er Odsherred Kommune/Nationalt Center for Lokale Fødevarer, som kobler forbrugere, landmænd og gastronomi, bl.a. ved at formidle viden om kulinarisk kvalitet med udgangspunkt i de stedbundne ressourcer.

§  Andre stærke aktører på fødevareområdet, som også skal inddrages, er Lejre Kommune, som gennem flere år har styrket den lokale fødevareproduktion til gavn for gastronomi, lokale arbejdspladser og oplevelsesøkonomi, samt Lolland Kommune, som har markeret sig stærkt ved at styrke lokale fødevarer til gavn for arbejdspladser, gastronomi og oplevelser.

§  Øvrige aktører på fødevareområdet, som der skal sikres en grad af koordinering med er bl.a. Madfællesskabet, Madkulturen, Region Sjælland og Madens Folkemøde

Med en særlige styrkeposition inden for de større fødevarevirksomheder i regionen, tæt kobling til videns- og uddannelsesinstitutioner i form af Aarhus Universitet på Flakkebjerg Forskningscenter og Absalon, er en placering af det regionale klyngekontor i Slagelse oplagt. Partnerskabet med Food & Bio cluster forankres hos Slagelse Erhvervscenter, hvor miljøet omkring Vækstfabrikken i Slagelse er en styrke for det nye samarbejde. Selvom kontoret placeres fysisk i Slagelse, vil opgaverne være med et regionalt sigte. Placeringen vil samtidig skabe mulighed for yderligere kommunale tiltag fx ph.d. erhvervsprojekter finansieret lokalt.

Finansieringsmodellen følger beslutningen fra KKR-mødet den 1. februar 2021, hvor model 3 anbefales. Se referat her: https://www.kl.dk/media/26427/referat-til-moede-i-kkr-sjaelland-den-1-februar-2021.pdf. Det vil sige, at Slagelse Kommune for at være leadkommune for det regionale fødevareklyngekontor skal finansiere kontoret med 500.000 kr. om året mens de øvrige sjællandske kommuner solidarisk medfinansierer med 500.000 kr. om året fordelt efter befolkningstal.

På baggrund af indstilling fra leadkommunerne skal der træffes beslutning om etablering af de regionale klyngekontorer i både K17 og KKR Sjælland. Status og beslutning om etablering af regionale klyngekontorer er på KKR Sjællands dagsorden den 30. august. 2021.

Retligt grundlag

Erhvervsfremmeloven - Med baggrund i Lov nr. 1518 af 18. december 2018, Lov om Erhvervsfremme, er der sket en forenkling af det danske Erhvervsfremmesystem. Som en del af denne proces er der etableret en række nye styrkepositioner og klyngesamarbejder.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan beslutte at godkende placering og finansiering af det regionale klyngekontor for Food & Bio cluster. Når der foreligger en godkendelse af placering og finansiering fra økonomiudvalget og efterfølgende godkendelse i KKR Sjælland den 30. august 2021 kan kontoret etableres i Slagelse i løbet af september-december måned 2021.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at der er gode argumenter for at placere fødevareklyngen i Slagelse, med baggrund i kommunens erhvervsmæssige styrkeposition indenfor fødevareproduktion. Klyngekontoret styrker desuden Slagelse Kommunes profil som uddannelsesby.

I bilag findes udtalelse fra Slagelse Erhvervscenter vedr. placering af fødevareklyngekontor i Slagelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

For at kunne påtage sig rollen som værtsby for det regionale klyngekontor, skal der afsættes 500.000 kr. pr år i 4 år. Denne kommunale finansiering vil blive matchet med en tilsvarende medfinansiering fra de øvrige sjællandske kommuner og er en forudsætning for at kunne indgå en aftale med KKR og den nationale fødevareklynge om placering af et klyngekontor i Slagelse. Det indstilles at finansieringen sker via kassen.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift (ETU)

6.4 Erhverv Turisme

500 

500

500

500

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 1.4 Finansiering

-500 

-500  

-500  

-500 

Tværgående konsekvenser

ETU er orienteret om at der pågår forhandlinger om placering af et regionalt klyngekontor i Slagelse. Men da sagen har regionalt/nationalt fokus fremlægges sagen i Økonomiudvalget.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Økonomiudvalget godkender at Slagelse Kommune er leadkommune for det regionale fødevareklyngekontor.

2.    at Økonomiudvalget godkender finansieringen på 500.000 kr. pr år i årene 2021-2024

3.    at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet at finansieringen sker via kassen.

Bilag

330-2021-199621

Fælleskommunal medfinansiering

330-2021-199622

Notat vedr. placering af klyngekontor i Slagelse_Slagelse Erhvervscenter

330-2021-199623

Kriterier for klyngeetablering - regionale kontorer

Beslutning i Økonomiudvalget den 14. juni 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

At 2 - Godkendt.

At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.

Thomas Clausen (Ø) og Ann Sibbern (UFP) fandt, at midlerne skulle finansieres inden for erhvervscenterets bevillingsramme.