Møde i udvalget d. 6. april 2021

9.     Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)

Sagsnr.: 330-2021-20469                 Dok.nr.: 330-2021-93016            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de opstillede modeller ifht. Forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.
Sagens indhold
I Budgetaftalen 2021 pkt. IX, er der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne.
Forebyggelses- og Seniorudvalget præsenteres i denne sag for eksisterende ordninger samt muligheder for afprøvning af nye ordninger.
Nuværende indkøbsordninger
Der kan visiteres til indkøb med vareudbringning under Servicelovens § 83. Der visiteres borgere, der skal have hjælp til at disponere en indkøbsseddel og samtidig have hjælp til at bestille varer hos dagligvarebutikken/købmanden.
Administrationen har undersøgt muligheder for vareudbringning hos lokale dagligvarebutikker. Flere af de adspurgte lokale dagligvarebutikker gav udtryk for, at vareudbringning var for ressourcetungt. Nedenstående ses en oversigt over indhentede oplysninger om dagligvarebutikker, der aktuelt leverer varer ud. Listen er ikke udtømmende:
Butik
Bestillings-måde
Leveringspris
Minimums-beløb
Betaling
Leverings-område
Min købmand Drøsselbjergvej
(Hvis det ønskes lægges varer, der skal i køleskab eller på frost på plads)
Telefon eller mail
60,-
Intet
Kontanter, mobilepay, dankort eller via konto
Hele Slagelse Kommune
Min købmand Boeslunde
Telefon eller mail
75,-
200,-
Dankort, kontanter eller indbetaling til konto
I en radius af ca. 10 km
Min købmand Priorgade
Telefon eller mail
Fra 65-120,-
Intet
Kontanter
PBS
Mobilepay
Via konto
I en radius af ca. 10 km
Daglig Brugsen Kirke-Stillinge
Telefon eller mail
60,-
Intet
Dankort, kontakt eller via konto
Kirke-Stillinge, Korsør og Slagelse
Daglig Brugsen Sørbymagle
Telefon eller mail
30,-
Intet
Kontanter eller via konto
Sørbymagle
Daglig brugsen Dalmose
Telefon eller mail
100,-
Intet
Via konto
I en radius af ca. 10 km
Rema 1000
Hele kommunen
(Det er et fællesskab af mennesker, der hjælper hinanden i hverdagen med de daglige indkøb)
App eller web
Fra 19,-
Intet
Dankort eller mobilepay
Hele
kommunen
Coop.dk mad
App eller Web
49,-
400,-
Dankort eller Mobilepay
Hele
kommunen
Nemlig.com
App eller Web
Fra 9,-
400,-
Dankort
Mobilepay
Hele
kommunen
Daglig Brugsen Flakkebjerg, Frølunde og Vemmelev
 
Bringer ikke varer ud
Erfaringer fra hjemmeplejen med indkøbsordninger
Erfaringerne fra hjemmeplejen i forhold til indkøbsordninger hos borgere visiteret til vareudbringning under Servicelovens §83:
-      At borgerne gerne vil handle der, hvor de plejer at handle
-      At borgerne gerne selv vil vælge varen fra hylderne (friskhed på frugt og andre datovarer)
-      At borgerne kan være usikre på, hvordan man bestiller online
-      At borgerne ikke kan transportere sig selv.
Administrationen har opstillet fem modeller for mulige forsøgsordninger, der kan arbejdes videre med. Administrationen foreslår følgende kriterier for at indgå i en indkøbsordning, hvor der indgår kommunal finansiering:
-      Borgeren skal være over 60 år.
-      Borgeren skal ikke kunne transportere sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan
-      Borgeren skal ikke være visiteret til vareudbringning efter Serviceloven §83.
Ved større søgning til den valgte ordning end der er afsat midler til, vil borgere indgå i den valgte ordning efter først til mølle-princippet.
Mulige modeller for forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer
A.    Information om de nuværende indkøbsordninger med vareudbringning til ældre over 60 år i landdistrikterne. Der udarbejdes en folder, som omdeles. Anslået udgift 120.000 kr.
B.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via Flextur. Muligheden eksisterer allerede som egenbetaling. I denne model anvendes de 0,5 mio. kr. til flexture til borgere, som ikke kan transportere sig selv. Borgerne skal ansøge om tildeling af tilskud til flextur efter nærmere bestemte kriterier. En flextur under 10 km koster aktuelt 36 kr. pr. tur. Det svarer til, at 130 borgere kan køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.
Fordelene ved model B er, at den kan komme mange borgere til gavn, ordningen er fleksibel og kan medvirke til at borgeren bliver mere selvhjulpen og opnår højere livskvalitet ved at komme ud. Det er yderligere en fordel, at borgeren selv kan vælge sit foretrukne indkøbssted i lokalområdet.
Ulemperne ved model B er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen.
C.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via dagligvarebutikken/købmanden. Der laves et udbud, hvor dagligvarebutikker kan byde ind på opgaven med at hente borgere og køre dem til dagligvarebutikken for at handle ind. De 0,5 mio. kr. vil gå til udgifter til dagligvarebutikkens/købmandens transport af borgere.
Fordelene er som ved model B. Derudover kan der i udbuddet skrives ind, at købmanden/dagligvarebutikken skal hjælpe borgerne ind med varerne efter indkøb. Hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen giver det mulighed for socialt samvær borgerne imellem.
Ulemperne ved model C er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten via dagligvarebutikken og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen. Der kan opstå ventetid, hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen. Dagligvarebutikkens transportmiddel er ikke nødvendigvis handicapvenligt. Ikke alle dagligvarebutikker er interesserede i vareudbringning, hvorfor tilbuddet vil afhænge af om, der er en dagligvarebutik i nærheden, der er interesseret i at indgå i ordningen.
D.   Hjælp til at komme i gang med web-bestilling hos Rema1000, Coop.dk mad eller Nemlig.com i borges eget hjem eller virtuelt. Dele af de 0,5 mio. kr. bruges til frikøb/ansættelse af medarbejder/fleksjobber, der kan hjælpe borgere med behov i gang. Det kan være en medarbejder/fleksjobber tilknyttet en funktion, der i forvejen har en stor kontaktflade til målgruppen fx hjemmepleje, borgerservice eller lign.
Fordelene ved model D er, at borgerne bliver selvhjulpen i forhold til indkøb af madvarer. Borgerne har et stort udvalg af varer og kan vælge på lige fod med en indkøbstur. Madvarer er som udgangspunkt med god holdbarhed og kan leveres i frostkasser.
Ulemperne ved model D er, at borgeren skal have adgang til og være stand til at bestille over nettet. Det udelukker en gruppe borgere, som endnu ikke er digitale.
E.    Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere. Med inspiration fra Sorø Kommune, hvor frivillige kræfter har etableret en ordning med 130 borgere som 50 frivillige indkøber dagligvarer til én gang om ugen. Borgerne visiteres efter nærmere bestemte kriterier. De 0,5 mio. kr. årligt anvendes til lønudgifter til administration af ordningen samt dækning af udgifter til de frivillige fx transportudgifter m.m.
Fordelene ved model E er, at borgerne får mulighed for at få handlet ind, samtidig med at der opstår et netværk og nye fællesskaber blandt frivillige og ældre borgere.
Ulemperne ved model E er, at borgerne ikke selv kan vælge hvilket indkøbssted i lokalområdet de ønsker og at indkøb foregår på en fast ugedag. Ordningen kræver koordinering som enten skal varetages kommunalt eller af frivillige. Ordningen er afhængig af, at der rekrutteres nok frivillige. Ordningen vil kræve, at der kan oprettes konti hos lokale dagligvarebutikker, for at undgå at de frivillige skal administrere borgernes penge.
F.    Udvalget kan vælge en kombination af ovenstående forsøgsordninger eller foreslå en anden model.
Retsligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ældre borgere kan have forskellige behov i forhold til indkøb. Nogle borgere kan have gavn af model D, hvor de kan få hjælp til at blive selvhjulpne, ved at bestille over nettet. Andre borgere kan have gavn af model E, hvor indkøbsture kan kombineres med mulighed for nye fællesskaber. Administrationen anbefaler, at der afprøves en kombination af hjælp til online bestilling (model D) og mulighed for hjælp til indkøb i lokale dagligvarebutikker, for at tilgodese de forskellige behov fx som i model B eller E.
Set fra et borgerperspektiv kan der være borgere med behov for hjælp til indkøb både i byområder og i landdistrikter. Administrationen anbefaler, at udvalget overvejer om den valgte ordning skal gøres tilgængelig for borgere både i land- og byområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen anslår, at de opstillede modeller enkeltvis eller i kombination kan afprøves i afgrænsede områder inden for de afsatte 0,5 mio. kr. i Budgetaftalen 2021.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller ,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de fremlagte modeller for indkøbsordninger til ældre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at sagen med de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikter sendes i høring i Ældrerådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen arbejder videre med model E; Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere.
Til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i juni 2021 fremlægger administrationen en sag med model E og Ældrerådets forslag og input givet i høringssvar.