Møde i udvalget d. 6. april 2021
9. Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)
Sagsnr.: 330-2021-20469 Dok.nr.: 330-2021-93016 Åbent
Kompetence:
|
Forebyggelses- og Seniorudvalget
|
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de opstillede
modeller ifht. Forsøgsordninger med hjælp til ældres
indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.
Sagens indhold
I Budgetaftalen 2021 pkt. IX, er
der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb
af dagligvarer i landdistrikterne.
Forebyggelses- og Seniorudvalget præsenteres
i denne sag for eksisterende ordninger samt muligheder for afprøvning af nye
ordninger.
Nuværende indkøbsordninger
Der kan visiteres til indkøb med vareudbringning under
Servicelovens § 83. Der visiteres borgere, der skal have hjælp til at disponere
en indkøbsseddel og samtidig have hjælp til at bestille varer hos
dagligvarebutikken/købmanden.
Administrationen har undersøgt
muligheder for vareudbringning hos lokale dagligvarebutikker. Flere af de
adspurgte lokale dagligvarebutikker gav udtryk for, at vareudbringning var for
ressourcetungt. Nedenstående ses en oversigt over indhentede oplysninger om
dagligvarebutikker, der aktuelt leverer varer ud. Listen er ikke udtømmende:
Butik
|
Bestillings-måde
|
Leveringspris
|
Minimums-beløb
|
Betaling
|
Leverings-område
|
Min købmand Drøsselbjergvej
(Hvis det ønskes
lægges varer, der skal i køleskab eller på frost på plads)
|
Telefon eller mail
|
60,-
|
Intet
|
Kontanter, mobilepay, dankort eller via konto
|
Hele Slagelse Kommune
|
Min købmand Boeslunde
|
Telefon eller mail
|
75,-
|
200,-
|
Dankort, kontanter eller indbetaling til konto
|
I en radius af ca. 10 km
|
Min købmand Priorgade
|
Telefon eller mail
|
Fra 65-120,-
|
Intet
|
Kontanter
PBS
Mobilepay
Via konto
|
I en radius af ca. 10 km
|
Daglig Brugsen Kirke-Stillinge
|
Telefon eller mail
|
60,-
|
Intet
|
Dankort, kontakt eller via konto
|
Kirke-Stillinge, Korsør og Slagelse
|
Daglig Brugsen Sørbymagle
|
Telefon eller mail
|
30,-
|
Intet
|
Kontanter eller via konto
|
Sørbymagle
|
Daglig brugsen Dalmose
|
Telefon eller mail
|
100,-
|
Intet
|
Via konto
|
I en radius af ca. 10 km
|
Rema 1000
Hele kommunen
(Det er et fællesskab af
mennesker, der hjælper hinanden i hverdagen med de daglige indkøb)
|
App eller web
|
Fra 19,-
|
Intet
|
Dankort eller mobilepay
|
Hele
kommunen
|
Coop.dk mad
|
App eller Web
|
49,-
|
400,-
|
Dankort eller Mobilepay
|
Hele
kommunen
|
Nemlig.com
|
App eller Web
|
Fra 9,-
|
400,-
|
Dankort
Mobilepay
|
Hele
kommunen
|
Daglig Brugsen Flakkebjerg, Frølunde og Vemmelev
|
Bringer ikke varer
ud
|
Erfaringer fra hjemmeplejen
med indkøbsordninger
Erfaringerne fra hjemmeplejen i
forhold til indkøbsordninger hos borgere visiteret til vareudbringning
under Servicelovens §83:
-
At borgerne gerne vil handle der, hvor
de plejer at handle
-
At borgerne gerne selv vil vælge varen
fra hylderne (friskhed på frugt og andre datovarer)
-
At borgerne kan være usikre på,
hvordan man bestiller online
-
At borgerne ikke kan transportere sig
selv.
Administrationen har opstillet
fem modeller for mulige forsøgsordninger, der kan arbejdes videre med.
Administrationen foreslår følgende kriterier for at indgå i en indkøbsordning,
hvor der indgår kommunal finansiering:
-
Borgeren skal være over 60 år.
-
Borgeren skal ikke kunne transportere
sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan
-
Borgeren skal ikke være visiteret til
vareudbringning efter Serviceloven §83.
Ved større søgning til den valgte
ordning end der er afsat midler til, vil borgere indgå i den valgte ordning
efter først til mølle-princippet.
Mulige modeller for forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer
A. Information om
de nuværende indkøbsordninger med vareudbringning til ældre over 60 år i
landdistrikterne. Der udarbejdes en folder, som omdeles. Anslået udgift 120.000
kr.
B. Forsøgsordning
med afhentning af borgere i eget hjem via Flextur. Muligheden eksisterer
allerede som egenbetaling. I denne model anvendes de 0,5 mio. kr. til flexture
til borgere, som ikke kan transportere sig selv. Borgerne skal ansøge om
tildeling af tilskud til flextur efter nærmere bestemte kriterier. En flextur
under 10 km koster aktuelt 36 kr. pr. tur. Det svarer til, at 130 borgere kan
køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.
Fordelene
ved model B er, at den kan komme mange borgere til gavn, ordningen er fleksibel
og kan medvirke til at borgeren bliver mere selvhjulpen og opnår højere
livskvalitet ved at komme ud. Det er yderligere en fordel, at borgeren selv kan
vælge sit foretrukne indkøbssted i lokalområdet.
Ulemperne
ved model B er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten og
transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra
ordningen.
C. Forsøgsordning
med afhentning af borgere i eget hjem via dagligvarebutikken/købmanden. Der
laves et udbud, hvor dagligvarebutikker kan byde ind på opgaven med at hente
borgere og køre dem til dagligvarebutikken for at handle ind. De 0,5 mio. kr.
vil gå til udgifter til dagligvarebutikkens/købmandens transport af borgere.
Fordelene
er som ved model B. Derudover kan der i udbuddet skrives ind, at
købmanden/dagligvarebutikken skal hjælpe borgerne ind med varerne efter indkøb.
Hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen giver det mulighed for
socialt samvær borgerne imellem.
Ulemperne
ved model C er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten via
dagligvarebutikken og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke
gangbesværede borgere fra ordningen. Der kan opstå ventetid, hvis
dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen. Dagligvarebutikkens
transportmiddel er ikke nødvendigvis handicapvenligt. Ikke alle
dagligvarebutikker er interesserede i vareudbringning, hvorfor tilbuddet vil
afhænge af om, der er en dagligvarebutik i nærheden, der er interesseret i at
indgå i ordningen.
D. Hjælp til at komme i
gang med web-bestilling hos Rema1000, Coop.dk mad eller Nemlig.com i borges
eget hjem eller virtuelt. Dele af de 0,5 mio. kr. bruges til frikøb/ansættelse
af medarbejder/fleksjobber, der kan hjælpe borgere med behov i gang. Det kan
være en medarbejder/fleksjobber tilknyttet en funktion, der i forvejen har en
stor kontaktflade til målgruppen fx hjemmepleje, borgerservice eller lign.
Fordelene
ved model D er, at borgerne bliver selvhjulpen i forhold til indkøb af
madvarer. Borgerne har et stort udvalg af varer og kan vælge på lige fod med en
indkøbstur. Madvarer er som udgangspunkt med god holdbarhed og kan leveres i
frostkasser.
Ulemperne
ved model D er, at borgeren skal have adgang til og være stand til at bestille
over nettet. Det udelukker en gruppe borgere, som endnu ikke er digitale.
E. Indkøbsordning,
hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere. Med inspiration fra Sorø
Kommune, hvor frivillige kræfter har etableret en ordning med 130 borgere som
50 frivillige indkøber dagligvarer til én gang om ugen. Borgerne visiteres
efter nærmere bestemte kriterier. De 0,5 mio. kr. årligt anvendes til
lønudgifter til administration af ordningen samt dækning af udgifter til de
frivillige fx transportudgifter m.m.
Fordelene
ved model E er, at borgerne får mulighed for at få handlet ind, samtidig med at
der opstår et netværk og nye fællesskaber blandt frivillige og ældre borgere.
Ulemperne
ved model E er, at borgerne ikke selv kan vælge hvilket indkøbssted i
lokalområdet de ønsker og at indkøb foregår på en fast ugedag. Ordningen kræver
koordinering som enten skal varetages kommunalt eller af frivillige. Ordningen
er afhængig af, at der rekrutteres nok frivillige. Ordningen vil kræve, at der
kan oprettes konti hos lokale dagligvarebutikker, for at undgå at de frivillige
skal administrere borgernes penge.
F. Udvalget kan
vælge en kombination af ovenstående forsøgsordninger eller foreslå en anden
model.
Retsligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte de opstillede
modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp
til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt.
IX.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ældre borgere kan have
forskellige behov i forhold til indkøb. Nogle borgere kan have gavn af model D,
hvor de kan få hjælp til at blive selvhjulpne, ved at bestille over nettet.
Andre borgere kan have gavn af model E, hvor indkøbsture kan kombineres med
mulighed for nye fællesskaber. Administrationen anbefaler, at der afprøves en
kombination af hjælp til online bestilling (model D) og mulighed for hjælp til
indkøb i lokale dagligvarebutikker, for at tilgodese de forskellige behov fx
som i model B eller E.
Set fra et borgerperspektiv kan der være borgere med behov
for hjælp til indkøb både i byområder og i landdistrikter. Administrationen
anbefaler, at udvalget overvejer om den valgte ordning skal gøres tilgængelig
for borgere både i land- og byområder.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Administrationen anslår, at de opstillede modeller enkeltvis
eller i kombination kan afprøves i afgrænsede områder inden for de afsatte 0,5
mio. kr. i Budgetaftalen 2021.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen
indstiller ,
1.
at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de fremlagte modeller for
indkøbsordninger til ældre.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Drøftet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at sagen med de
opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb
af dagligvarer i landdistrikter sendes i høring i Ældrerådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen
arbejder videre med model E; Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer
ind til borgere.
Til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i juni 2021
fremlægger administrationen en sag med model E og Ældrerådets forslag og input
givet i høringssvar.