Møde i udvalget d. 12. april 2021
533. Finansiering af hjemmebesøg til småbørnsfamilier i Ringparken og Motalavej (B)
Sagsnr.: 330-2021-23062 Dok.nr.: 330-2021-105161 Åbent
Kompetence:
|
Børne- og Ungeudvalget
|
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte fremadrettet finansiering
af hjemmebesøg til småbørnsfamilier i Ringparken og Motalavej fra 4. kvartal
2021.
Sagens indhold
Sundhedstjenesten har siden 2017
tilbudt to ekstra besøg i hjemmet til alle småbørnsfamilier i de udsatte
boligområder Ringparken og Motalavej. Besøgene finder sted, når børnene er
henholdsvis 6 måneder og 1,5 år.
Fokus for begge hjemmebesøgene er
at sætte fokus på, hvordan familien bedst
muligt understøtter barnets sundhedsmæssige, sociale og emotionelle udvikling. I
vejledningen af forældrene tages der udgangspunkt i principperne fra Marte Meo,
som handler om det udviklingsstøttende samspil mellem forælder og barn.
Udover emner som kost, leg
samspil, sproglig udvikling, opdragelse, normer og familieliv, bliver der i
besøgene også sat fokus på familiernes samspil udadtil med sundhedsvæsen og dagtilbud
m.v.
Fokus og indhold for
hjemmebesøgene er således i tråd med de politiske pejlemærker på børne- og
ungeområdet, både hvad angår sundhed, vigtigheden af den tidlige indsats og det
overordnede mål på 0-6-års-området om at mindske læringsuligheden.
Besøgene har indtil nu været
fi nansieret via den Boligsociale Helhedsplan 2017-2021. Den finansiering
ophører med udgangen af 3. kvartal 2021, hvorfor Børne- og Ungeudvalget skal
tage stilling til muligheden for fortsat finansiering af hjemmebesøgene efter
3. kvartal 2021.
Retligt grundlag
Sundhedsloven og Bekendtgørelse om forebyggende
sundhedsydelser for børn og unge (BEK nr. 1344 af 03/12/2010).
Ifølge §1, stk. 1 i bekendtgørelsen skal kommuner og
regioner tilrettelægge forebyggende sundhedsydelser, som kan bidrage til at
sikre børn og unge en sund opvækst og skabe gode forudsætninger for en sund
voksentilværelse.
Handlemuligheder
A.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at afsætte finansiering
til to ekstra hjemmebesøg til småbørnsfamilier i de udsatte boligområder
Ringparken og Motalavej, gældende fra 4. kvartal 2021.
Fordele
Fokus og indehold for begge hjemmebesøg taler direkte ind i
de politiske pejlemærker og mål, som gælder særligt på 0-6-års-området.
Herudover viser de hidtidige erfaringer at den dialog, som
sundhedsplejerskerne har med familierne omkring det at starte i dagtilbud og
hvordan og hvornår de skal opskrive deres børn, er en stor hjælp i forhold til
familiernes efterfølgende dialog med Pladsanvisningen. På den måde bidrager
besøgene både til at sikre, at børnene i de to boligområder starter rettidigt i
et dagtilbud, ligesom det letter noget af det administrative arbejde i Afdeling
for Dagtilbud.
Ulemper
Ved at prioritere midler til ekstra hjemmebesøg i de to
boligområder ved 6 måneder og 1,5 år, kan der være andre tiltag/indsatser på
området, som der ikke kan findes midler til. Da den økonomiske udgift forbundet
hermed ikke er større, set i forhold til gevinsterne, vurderes det dog ikke at
være en reel ulempe.
B.
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte ikke at afsætte
finansiering til to ekstra hjemmebesøg til småbørnsfamilier i de udsatte
boligområder Ringparken og Motalavej, gældende fra 4. kvartal 2021.
Fordele
Ved ikke at afsætte finansiering til de to ekstra
hjemmebesøg, så bliver midlerne friholdt til andre tiltag/indsatser på området.
Ulemper
Hvis der ikke afsættes finansiering til de ekstra
hjemmebesøg i de to boligområder, vil tiltaget ophøre med udgangen af 3.
kvartal 2021.
Som tidligere beskrevet, både under sagens indhold og
under fordelene til handlemulighed A, så bidrager besøgene positivt ind i
løsningen af kerneopgaven på 0-6-års-området. Hvis det besluttes, at besøgene
ikke skal fortsætte efter 3. kvartal 2021, så vil der være behov for at tænke i
andre muligheder/indsatser, for at sikre at børnene i de to boligområder
fortsat får de bedste forudsætninger for sundhedsmæssig,
social og emotionel udvikling og trivsel.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de to ekstra
hjemmebesøg bidrager med positive effekter, både i forhold til de enkelte
børn/familier og i forhold til samarbejdet med dagtilbuddene og
Pladsanvisningen. Besøgene er dermed, på flere fonter, med til at sikre de
bedst mulige vilkår for at mindske læringsuligheden også for de børn der bor
i de udsatte boligområder.
Administrationen anbefaler derfor at Børne- og Ungevalget
tilslutter sig handlemulighed A.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
På nuværende tidspunkt er der i alt 80 børn i de to
boligområder under 1,5 år. Med udgangspunkt i de 80 børn, så vil det koste
100.000 kr. årligt at tilbyde et ekstra hjemmebesøg når børnene er 6 måneder og
igen når de er 1,5 år.
De 100.000 kr. årligt forslås finansieret af centrale midler
på dagtilbudsområdet, så længe Ringparken og Motalavej har status som udsatte
boligområder på den nationale ghettoliste. Når ét eller begge områder ikke
længere er på ghettolisten, bør det tages op til fornyet beslutning, om der
fortsat skal ydes ekstra hjemmebesøg.
At der kun afsættes 25.000 kr. i 2021 skyldes, at
finansieringen først træder i kraft i 4. kvartal.
I hele 1.000 kr.
|
Politikområde
|
2021
|
2022
|
2023
|
2024
|
Bevillingsønske
|
|
|
|
||
Drift
|
8.2 Dagtilbud
8.5 Sundhedspleje
|
-25
25
|
-100
100
|
-100
100
|
-100
100
|
Anlæg
|
|
|
|
|
|
Afledt
drift
|
|
|
|
|
|
Finansiering
|
|
|
|
|
|
Afsat
rådighedsbeløb
|
|
|
|
|
|
Kassen
|
|
|
|
|
|
Tværgående
konsekvenser
Som tidligere beskrevet, er besøgene på nuværende tidspunkt
en del af Den Boligsociale Helhedsplan 2017-2021.
Indstilling
Dagtilbudschefen indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget beslutter handlemulighed A og at besøgene bliver
finansieret med centrale midler, gældende fra 4. kvartal 2021.
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:
At 1 - Godkendt.
Udvalget opfordrer til, at midler, der frigives til
omprioritering, benyttes til at udvide tilbuddet til alle småbørnsfamilier.
Udvalget efterspurgte en beskrivelse af mulighederne og økonomien til brug for
budgetforhandlingerne.