Møde i udvalget d. 8. maj 2017
20. Principper for EU-udbud 2018 - indsamling af dagrenovation og genanvendelige materialer (B)
Sagsnr.: 330-2017-21691 Dok.nr.: 330-2017-231384 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til en række principper, som
skal ligge til grund for et kommende udbud for indsamling af dagrenovation og
genanvendelige materialer, herunder udbudsform og tildelingskriterier.
Baggrund
Der skal ny kontrakt for indsamling af dagrenovation
gældende fra 1. maj 2018.
Da den samlede udgift til indsamlingen overskrider EUs
tærskelværdier på ca. 1,5 mio. kr., skal opgaven udbydes i EU-udbud.
Affaldsordning 2018 er besluttet i hovedprincipper af Byrådet
28. november 2016 og rammerne er fastlagt i Regulativ for husholdningsaffald
2018, som på Byrådsmøde 27. marts 2017 blev sendt i offentlig høring til 1.
maj 2017.
Udbud gennemføres parallelt med Regulativ for
husholdningsaffald 2018, idet der skal afsættes mellem et halvt og et helt år
til at købe renovationsbiler. Der tages derfor forbehold for resultatet af
høringen af regulativet. I yderste konsekvens kan ændringer i regulativet
betyde, at opstart af ny affaldsordning må udskydes med nogle måneder.
Sidst blev indsamlingsopgaven udbudt som offentligt udbud i
3 geografiske områder. Samme renovatør vandt de 3 entrepriser. Renovatøren blev
valgt ud fra det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor tildelingskriterierne
blev vægtet med 50% på pris, 30% på miljø/arbejdsmiljø og 20% på kvalitet.
Vi lægger op til at udbyde i ét geografisk område. Dette er
også tendensen på landsplan, idet de store landsdækkende renovatører som oftest
vinder den samlede opgave.
For at tilgodese mindre vognmænd vil entreprisen for tømning
af nedgravede affaldsløsninger og maxi- og vippecontainere blive udbudt som
særskilt opgave. Det begrundes i, at tømning foregår med kran- eller
ophalerbil, som normalt ikke indgår i renovatørens vognpark.
Inden opgaven med indsamling kan udbydes, skal der tages
stilling til en række forslag til principper for udbuddet:
1. Udbudsform
Opgaven udbydes enten som
offentligt udbud, hvor alle kan afgive bud eller som begrænset udbud med
prækvalifikation, hvorefter kun de bedst egnede indbydes til at afgive bud.
2. Tildelingskriterier
De bydende skal overholde en række
udvælgelseskriterier, f.eks. fremsendte tilbudslister, nøgletal,
sikkerhedsstillelse og forsikringsoplysninger. Hvis disse er opfyldt vil
buddene blive vurderet efter en række tildelingskriterier.
·
Renovatør vælges enten ud fra laveste pris eller ud fra det
økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor tildeling både vægtes efter pris,
miljø/arbejdsmiljø (eksempelvis støj, udledning og kørsel) og kvalitet
(eksempelvis mandskabets arbejdsplan og kommunikation med kommunen).
·
Vægtning fordeles enten med 50% på pris, 30% på
miljø/arbejdsmiljø og 20% på kvalitet eller efter en anden %-fordeling.
Forslagene uddybes i Notat af 7. april 2017 om
indsamlingsopgaven, som er bilag til sagen.
Retligt
grundlag
Lov nr. 1564 af 15. december 2015 om offentlige indkøb
(Udbudsloven).
Handlemuligheder
Der kan for hvert af punkterne vælges mellem følgende
løsninger:
1.Udbudsform
1. Offentligt udbud
2. Begrænset udbud
(med prækvalifikation)
Fordelen ved offentligt udbud er at alle kan byde, men det
er også i nogle tilfælde ulempen.
3.Tildelingskriterier
1. Laveste pris
2. Økonomisk
mest fordelagtige tilbud (benyttet i nuværende kontrakt med følgende vægtning:
Pris 50%, Miljø/arbejdsmiljø 30%, Kvalitet 20%)
3. Anden fordeling
af %-vægtning
Fordelen ved økonomisk mest fordelagtige tilbud er at miljø
og kvalitet også kan vægte, når renovatøren skal vælges. Ulempen er, at vi
måske ikke opnår laveste pris.
Vurdering
Administrationen anbefaler,
·
at indsamlingsopgaven udbydes som offentligt udbud, så alle
interesserede kan byde,
·
at der som tildelingskriterier benyttes det økonomisk mest
fordelagtige tilbud og vægtning: Pris 50%, Miljø/arbejdsmiljø 30%, Kvalitet
20%, idet det sikrer det bedste forhold mellem kvalitet/miljø og pris.
Det vurderes, at et almindeligt offentligt udbud vil være
det mest optimale, da der på grund af den komplekse opgave typisk kun vil være
2-5 tilbudsgivere og at en eventuel gevinst ved at gennemføre et udbud med
prækvalifikation vil være lille eller ingen.
Erfaringen viser, at det er mest almindeligt at vælge
renovatør ud fra det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Det vurderes, at være
det mest optimale, da tildelingskriteriet bedste forhold mellem kvalitet og
pris sikrer et højt serviceniveau overfor borgerne. Desuden foretrækker
renovatørerne denne evaluering af tilbud, der sikrer værdien af de kvalitative
kriterier i den samlede evaluering og tildeling.
Af miljøhensyn vil vi stille krav om, at der vælges et
drivmiddel til skraldebilerne, der dels er afprøvet, dels sikrer at nuværende
niveau for støj og udledning af CO2, CO, NOx og HC ikke øges væsentligt. De
nuværende skraldebiler kører på diesel med el-aggregat til lift- og
komprimatorfunktionen. Bilerne er relativt driftssikre og støjsvage, men der
opnås ikke nødvendigvis den optimale reducering af udledning af CO2, CO, NOx og
HC.
Vi vil stille krav om GPS-tracking på skraldebilerne og
samtidig en tracking af aktivitet på liften. Ved at anvende dette system, vil
det ikke være nødvendigt med tags i beholderne.
Det forventes at udbud annonceres medio maj 2017 med
tilbudsfrist for bud ultimo juni 2017.
Resultatet af udbuddet forventes forelagt Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget 07. august 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udbud er indeholdt i budget 2017. Resultatet af udbuddene
vil kunne betyde stigning i affaldsgebyrerne.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens
vegne,
1. at indsamlingsopgaven
udbydes som offentligt udbud,
2. at der
som tildelingskriterier benyttes det økonomisk mest fordelagtige tilbud og
vægtning: Pris 50%, Miljø/arbejdsmiljø 30%, Kvalitet 20%,
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Godkendt.