Møde i udvalget d. 8. maj 2017

11.   Analyse af lokaletilskud til rideklubber (B)

Sagsnr.: 330-2017-25310               Dok.nr.: 330-2017-270771                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget forelægges ”Analyse af udbetalinger af lokaletilskud til rideklubber” udarbejdet af BDO Statsautoriseret Revisionsaktieselskab.
Udvalget skal tage beslutning om den videre proces i arbejdet med en eventuelt ny lokaletilskudsordning for rideklubber i Slagelse Kommune.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 6. februar 2017 at bede forvaltningen om at igangsætte en proces, hvor det skulle undersøges, om der med fordel kunne indføres en ny tilskudsmodel for lokaletilskud til rideklubber.
Formål med analysen
Formålet med analysen var at afdække, om rideklubber i Slagelse Kommune har fået udbetalt lokaletilskud i overensstemmelse med lovgivningen og Slagelse Kommunes retningslinjer, herunder om der er sket forskelsbehandling.
Endvidere var formålet med analysen at fremkomme med forslag til ændrede retningslinjer og kriterier for udbetaling af lokaletilskud til rideklubber i Slagelse Kommune.
Metode og grundlag
Analysen blev foretaget ved gennemgang af det seneste års (2016) udbetalinger af lokaletilskud vedr. udgifter i 2015 til de fire rideklubber, der er beliggende i Slagelse Kommune.
Ved gennemgangen blev det undersøgt, hvilken dokumentation der ligger til grund for udbetalingen af lokaletilskud til den enkelte rideklub.
Ved gennemgangen blev der lagt vægt på, om der evt. var rideklubber, som er blevet begunstiget i forhold til de øvrige rideklubber, og i givet fald om der er legitime argumenter/begrundelser herfor. Endvidere indgår regelgrundlaget samt kommunens egne retningslinjer.
Sammenfatning
Det er BDO’s vurdering på det foreliggende grundlag, at udbetalingerne af lokaletilskud til rideklubber i 2015 hviler på et sagligt grundlag og er foretaget i overensstemmelse med lovgivningen og Slagelse Kommunes egne retningslinjer. Det er herunder BDO’s vurdering, at der ikke er sket forskelsbehandling mellem rideklubberne i den måde, kommunen benytter oplysningsgrundlaget på.
Der er efter BDO’s vurdering på det foreliggende grundlag ikke rideklubber, som er blevet begunstiget i forhold til de øvrige rideklubber. Dette betyder ikke, at rideklubberne modtager lige store tilskud pr. medlem, pr. aktivitetstime eller pr. m2, men det betyder, at Slagelse Kommune, så vidt BDO kan vurdere, har behandlet klubbernes ansøgningsmateriale på en ensartet måde.
Sammenfattende om udbetaling og dokumentation
BDO anbefaler, at Slagelse Kommune i højere grad specificerer sine krav om dokumentation. BDO vurderer, at dokumentationsgrundlaget kan styrkes ved, at rideklubberne anmodes om på en række punkter at præcisere deres ansøgningsgrundlag og tilvejebringe (gemme) mere fyldestgørende dokumentation for afholdte udgifter mv., som kan fremlægges for kommunen.
Analyse af muligheder for ændringer i udbetaling af lokaletilskud
BDO har vurderet mulighederne for at ændre i kriterierne for udbetaling af lokaletilskud med udgangspunkt i følgende fire alternativer:
1. Tilskud med baggrund i antal timer, faciliteterne benytte
Hvis Slagelse Kommune ønsker at benytte aktivitetstimer som et fordelingsparameter fremadrettet, vil det kræve, at der bliver indarbejdet en ny praksis for, hvordan disse tal for hhv. ridehal og rytterstue skal opgøres. Tildeling af lokaletilskud på baggrund af de nuværende data over aktivitetstimer vil ikke give en oplevet retfærdig fordeling af tilskud på tværs af rideklubberne.
2. Tilskud med baggrund i antal kvadratmeter, der benyttes til folkeoplysende aktiviteter
Udfordringerne ved at benytte m2 vil i stort omfang være de samme, som man har med aktivitetstimer som nøgletal, nemlig hvilken andel af de totale udgifter/åbningstider/m2, rideklubben skal tillægges i forhold til ejernes andel.
Derudover siger m2 ikke meget om, hvor meget aktivitet der foregår samt for hvor mange medlemmer der er. Så selv om m2 helt sikkert er en omkostningsdriver for driftsudgifterne, er der svag sammenhæng, når det handler om at sikre, at kommunen ”får mest aktivitet for pengene”.
Det er ligeledes BDO’s observation, at brugen af m2 til fordeling af lokaletilskud ikke er udbredt blandt kommunerne. Nogle kommuner har det dog som en del af deres krav til klubbernes dokumentation.
3. Tilskud med baggrund i antallet af medlemmer
Idéen ved at give et tilskud pr. medlem er i højere grad at tildele tilskuddet til klubber med høj medlemsaktivitet i stedet for til klubber med høje driftsudgifter. På denne måde får forskelle i lejekontrakter, vedligehold o.l. en reduceret betydning. Det er dog en forudsætning for fordeling af tilskuddet på baggrund af medlemstal, at disse bliver valideret og kontrolleret, hvilket bl.a. sker i forbindelse med udbetaling af medlemstilskuddet.
Hvis man vælger at benytte sig af en tilskudsmodel, hvor medlemstallet er fordelingsnøgle, bør man overveje et loft for, hvor stor en andel af driftsudgifterne der kan dækkes. Hvis man fx vælger at sige, at der ydes 1.650 kr. i lokaletilskud pr. medlem, men dog højest op til 85 % af de samlede driftsudgifter, ser konsekvensberegningerne ud som i tabel 11.
4. Tilskud efter KL’s satser
Taksterne vurderes ikke som et relevant fordelingsparameter, fordi ingen af rideklubberne umiddelbart overskrider takstgrænsen. Det vurderes, at opgørelsen af aktivitetstimer kan være foretaget på forskellig måde og aktivitetstimerne derfor er vanskelige at sammenligne på tværs.
Sammenfatning af muligheder for at ændre kriterier
BDO vurderer, at flere af de alternative tildelingsmodeller kan være forbundet med et betydeligt administrativt merarbejde - både for Slagelse Kommune og for de fire rideklubber. Det hænger især sammen med, hvilken dokumentation der p.t. foreligger, og måden den forefindes på. Der foreligger således pålidelige medlemsoplysninger, mens oplysninger om fx arealer ikke foreligger, og oplysninger om aktivitetstimer foreligger forskelligt opgjort.
Det er BDO’s opfattelse, at en model med tilskud pr. medlem i den givne situation er let at forklare og kan opleves som en retfærdig model.
En model med lokaletilskud pr. medlem kan med fordel suppleres med et loft, der fx kan være 85 pct. af driftsudgifterne, men som i princippet kan være 100 pct. af de tilskudsberettigede driftsudgifter.BDO har i analysen beskrevet kriterier for lokaletilskud fra andre kommuner, hvad angår udmåling af tilskud, lejeaftaler samt dokumentation og kontrol.
Folkeoplysningsudvalgets kompetence
Ifølge kompetenceplanen for Folkeoplysningsudvalget og FOL §33 og §35 skal Folkeoplysningsudvalget inddrages forud for vedtagelsen af kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage analysen til efterretning
B. Videresende sagen til Folkeoplysningsudvalget til videre behandling og anbefaling til KFT-udvalget
C. Tage beslutning om ny tilskudsordning
Vurdering
Administrationen anbefaler, at analysen tages til efterretning, og at sagen oversendes til Folkeoplysningsudvalgets behandling. FOU vil udarbejde indstilling til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, hvad angår nye retningslinjer for tildeling af lokaletilskud til rideklubber.
Administrationen anbefaler i øvrigt, at retningslinjerne for lokaletilskudsområdet generelt gennemgås og ny tilskudsordning overvejes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt BDO’s anbefalede tilskudsordning, på grundlag af medlemssammensætning, vedtages, vil denne ordning samlet set afstedkomme et mindreforbrug på 105.000 kr. til de fire rideklubber.
Folkeoplysningsudvalget skal (som tidligere besluttet) dække evt. underskud på lokaletilskudskontoen inden for eget område, hvilket denne ordning i højere grad vil gøre mulig.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager rapporten til efterretning
2.    at  Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget oversender sagen til Folkeoplysningsudvalget, der behandler og anbefaler ny tilskudsordning vedr. rideklubber, til KFT-udvalget.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Taget til efterretning.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget oversender sagen til Folkeoplysningsudvalget og anbefaler, at det er rapportens anbefaling om at bruge medlemstallet, der danner grundlag for det fremtidige tilskud fra 2018, og at der inden mødet i Folkeoplysningsudvalget foreligger høringssvar fra rideklubberne og ejere af ridecentre. Herudover ønsker Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, at der udarbejdes lejekontrakter på lige vilkår.