Møde i udvalget d. 4. september 2017

12.   Administrationsgrundlag - tilladelse til etablering af bebyggelse til religiøse aktiviteter (D)

Sagsnr.: 330-2017-61737               Dok.nr.: 330-2017-550193                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Frederik Pedersen (DF) har bedt om at få drøftet administrationspraksis, når der ansøges om tilladelse til at etablere møderum til religiøse aktiviteter.
Baggrund
Sagen fremlægges med udgangspunkt i bilagte henvendelse fra Frederik Pedersen (DF).
Frederik Pedersens henvendelse retter sig imod Byrådets mulighed for at blive involveret, når administrationen skal tage stilling til sager, hvor en bygherre eller en forening ønsker at etablere religiøse samlingssteder.
Retligt grundlag
Planloven, Styrelsesloven.
Handlemuligheder
Sagen fremlægges til drøftelse.
Vurdering
Møderum til religiøse aktiviteter, som der henvises til i henvendelsen, kan typisk etableres på arealer udlagt til offentlige formål i kommuneplanen.
Hvis et område er udlagt til offentlige formål i en kommuneplan, kan hverken administrationen eller et byråd beslutte, at en specifik lovlig religionsretning ikke kan opnå tilladelse. En ansøgning om at bygge fx en kirke eller en moské skal således have samme sagsbehandling. Byrådet er endda pligtig, at arbejde for at realisere kommuneplanen ved at fremme en lokalplanlægning der kan realisere det ønskede projekt.
En efterfølgende lokalplan vil typisk specificere det offentlige formål, fx offentlig administration, skoler, sportsfaciliteter, cirkusplads, kirker/ moskéer eller samlingssteder, så det bliver let for borgerne at se, hvad man kan forvente sig af området.
Inden for et lokalplanlagt område, der giver mulighed for at opføre fx en kirke/ moské eller et forsamlingshus, har en bygherre umiddelbart lov til at opføre bebyggelsen inden for rammerne af byggelovgivningen.
Både i forhold til kommuneplaner, lokalplaner og byggetilladelser har Byrådet altid mulighed for, under hensyn til planlægningen, at nedlægge et §14-forbud, som kan forhindre opførelse/ nedrivning af et bestemt byggeri. Kommunalbestyrelsen har herefter et år til at ændre plangrundlaget.
Et §14-forbud kan dog ikke forhindre eksisterende lovlig anvendelse af en bygning eller et område, fx hvis et kristen samlingssted ændres til et muslimsk samlingssted.
Vedtagelse af nye lokalplaner eller kommuneplaner skal godkendes af Byrådet, og vil derfor altid blive behandlet af Byrådet.
Der er intet til hinder for, at Byrådet eller udvalget orienteres i sager om religiøse samlingssteder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Sagen drøftes.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Drøftet.
Flemming Erichsen (A), Ali Yavuz (A), Steen Olsen (A)  og Knud Vincents (V)
ønsker at sagen indgår i den fremtidige gennemgang af kompetenceplaner.