Møde i udvalget d. 12. august 2019
4. Budgetopfølgning 3 for 2019 Social- og beskæftigelsesudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2019-39018 Dok.nr.: 330-2019-217896 Åbent
Kompetence: Social og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører
Budgetopfølgning 3 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske
status på udvalgets område.
Social og beskæftigelsesudvalget
godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg
og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2019 at have et merforbrug for driftsudgifterne på 6,9
mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Hovedårsagerne til det
forventede merforbrug er en stigning i antallet af sygedagpengemodtagere og
jobafklaring, samt en stigning i antal tilkendte førtidspensioner, blandt andet
som konsekvens af indsatser og projekt kørt i Jobcentret.
Merforbruget på ovenstående
områder har direkte betydning for budgetlægningen af 2020-2023, hvor der også
ses større udgifter end det oprindeligt budgetlagte.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget
og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og
Ungedirektøren indstiller,
1. at Budgetopfølgning
3 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og
Byrådet
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 12. august 2019:
Fraværende:
Palle Kristiansen (O)
Godkendt og videresendes til orientering til Økonomiudvalget
og Byrådet.