Møde i udvalget d. 2. oktober 2017

15.   Højvandssikring af Næsby Strand - bidragsfordeling med SK Forsyning  (B)

Sagsnr.: 330-2010-47557               Dok.nr.: 330-2017-569854                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvordan SK Spildevand A/S og SK Vand A/S pålægges bidrag til højvandsdiget ved Næsby Strand. Udvalget skal endvidere beslutte, om afgørelsen skal fremlægges i 4 ugers offentlig høring blandt berørte grundejere i Næsby Strand samt SK Forsyning A/S.
Baggrund
Den 1. december 2015 besluttede Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget, at digeprojektet ved Næsby Strand skulle fremmes. I indstillingen var der lagt op til, at SK Forsyning skulle bidrage med 5% af anlægsudgifterne på knapt 9 millioner kroner. Udvalget godkendte bidragsfordelingen, dog så SK Forsyning kan fritages for sin andel, hvis det kunne dokumenteres, at de ikke drager nytte af anlægget.
Den 8. maj 2017 fremlagde administrationen et forslag til en bidragsfordeling med ledningsejere. Forslaget tager afsæt i nytteværdien udtrykt gennem et kundegrundlag. Administrationen forslog en bidragsfordeling, hvor ledningsejere tildeles en part for hver 30 kunder i et beskyttet område. Den 8. maj besluttede udvalget, at afvente Kystdirektoratets vejledning om bidragsfordeling, som forventes færdig ultimo 2017.
Til trods for beslutningen af 8. maj ønskes en beslutning om partsfordelingsprincippet for forsyningerne i Næsby Strand projektet, før Kystdirektoratets vejledning foreligger, så kystbeskyttelsesprojektet ikke forsinkes yderligere.
I drøftelserne med SK Forsyning har der været tre principper til debat:
1. Forsyningsenhederne betaler til sammen 5 % af udgifterne til kystbeskyttelsesanlægget, hvormed SK Forsyning samlet skal betale ca. 440.000 kroner af anlægsomkostningen
2. De enkelte forsyningsenheder tildeles en part for hver 30 kunder i området, hvormed forsyningerne samlet skal betale ca. 550.000 kroner af anlægsomkostningen. I det oprindelige udgangspunkt var der tænkt på kundegrundlaget i et område med helårsbeboelser
3. De enkelte forsyningsenheder tildeles en part for hver 90 kunder, hvormed forsyningerne samlet skal betale ca. 190.000 kroner af anlægsomkostningerne. I modsætning til pkt. 2 tages hensyn til, at der er tale om sommerhuse, hvor kundegrundlaget er ”mindre værd”.
Eksempler på de forskellige modeller på bidragsfordeling ses af bilag 1.
Erhvervs- Plan- og Miljøudvalgets beslutning om bidragspligt til SK Forsyning vil blive sendt ud til alle grundejere og SK Forsyning A/S med en 4 ugers høringsfrist med mindre udvalget vælger at udvide høringsperioden. Efter den offentlige høring vil der blive udarbejdet en hvidbog, og en samlet bidragsfordeling fremlægges udvalget til endelig vedtagelse. Afgørelsen kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Retligt grundlag
Sager om højvandssikring behandles efter kystbeskyttelsesloven. LBK nr. 78 af 19/01/2017.
Efter kystbeskyttelseslovens § 9a, stk. 1 kan ledningsejere, pålægges bidrag, hvis de opnår en beskyttelse eller har anden fordel af diget.
Handlemuligheder
· SK Forsyning partsfordeles med 5% af den samlede udgift, jf. indstilling d. 1. december 2015.
· Udvalget meddeler, at afgørelsen om bidragspligt for SK Forsyning sættes på standby og afventer Kystdirektoratets vejledning om partsfordeling af ledningsejere, som forventes ultimo 2017, og vurderer herefter om SK Forsyning skal partsfordeles i sagen.
· SK Vand A/S og SK Spildevand A/S partsfordeles ud fra et nytteprincip for et område med sommerhuse svarende til en part pr. 90 kunder.
· SK Vand A/S og SK Spildevand A/S partsfordeles ud fra et nytteprincip for et område med helårshuse svarende til en part pr. 30 kunder.
Vurdering
Der er ikke nogen retningslinier for, hvordan kommunen kan beregne en bidragsfordeling eller hvordan ”tryghed” udregnes i kroner og øre. I digeprojektet for Næsby Strand er bidragsfordelingen mellem grundejerne fastlagt ud fra en simpel, helhedsorienteret og solidarisk betragtning.
Administrationen vurderer, at en bidragsfordeling med en part per 90 kunder i et sommerhusområde er rimelig, og ikke strider mod principperne for bidragsfordelingen i øvrigt.
Det er administrationens vurdering, at det er vigtigt at få afklaret bidragsfordelingen med SK Vand A/S og SK Spildevand A/S nu, så en sikring af de økonomiske og personlige værdier for området ikke forsinkes.
Denne bidragsfordeling sker uden at danne præcedens for fremtidige modeller for bidragsfordelingen. Der tages endelig stilling til en varig bidragsmodel, når der foreligger en vejledning fra Kystdirektoratet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller:
1.    at SK Vand A/S og SK Spildevand A/S bidragsfordeles med en part per 90 kunder inden for det sommerhusområde, der beskyttes af diget.
2.    at beslutningen om bidragsfordelingen sendes i 4 ugers høring blandt berørte grundejere i Næsby Strand samt SK Forsyning.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende:  Johnny Persson (V)
Godkendt.