Møde i udvalget d. 8. maj 2017
15. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-497 Dok.nr.: 330-2017-202862 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved
udgangen af marts 2017.
Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning,
som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen
forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 0,7
mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,9 mio. kr. Bilag 1 angiver
nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af
mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017, som blev godkendt af Byrådet den 27.
marts 2017, er indeholdt i det korrigerede budget.
Forventet mindreforbrug drift på
0,7 mio. kr. under Miljø og Natur skyldes primært forsinkelse vedrørende
udarbejdelse af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse.
Forventet merforbrug anlæg på
0,9 mio. kr. under Miljø og Natur skyldes et overført merforbrug fra 2016 på
den ene del af Tude Å projektet. De to Tude Å projekter skal ses under et og
merforbruget vil blive dækket af tilsvarende mindreforbrug på den øvrige
projektdel.
Udskydelse af anlægsprojekter
Byrådet besluttede på møderne i marts og april en
ekstraordinær gennemgang af alle anlæg i 2017 for at vurdere, hvilke
igangværende anlægsprojekter, der helt eller delvist kan udskydes til 2018 og
konsekvenserne af et egentligt anlægsstop i 2017.
De igangværende anlæg under udvalget er Tude Å projektet.
Som det fremgår af bilag 1b vurderer forvaltningen at ud af de disponerede
midler i 2017 kan 8,0 mio. kr. stoppes i 2017 og udskydes til 2018 med den
konsekvens at projektet forsinkes yderligere ca. 12 måneder samt eventuelle
meromkostninger kan tilkomme.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse
Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige
budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september.
Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Budgetopfølgningen
ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg
og Byrådet
2. at Udvalget
drøfter muligheden for et delvist anlægsstop i 2017, jf. bilag 1b.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Ad 1:Godkendt.
Ad 2: Der ønskes ikke anlægsstop i forhold til Tude Å.