Møde i udvalget d. 8. maj 2017

15.   Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-497                   Dok.nr.: 330-2017-202862                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af marts 2017.
Erhvervs- Plan- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 0,7 mio. kr. og et merforbrug for anlægsudgifterne på 0,9 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017, som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede budget.
Forventet mindreforbrug drift på 0,7 mio. kr. under Miljø og Natur skyldes primært forsinkelse vedrørende udarbejdelse af indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse.
Forventet merforbrug anlæg på 0,9 mio. kr. under Miljø og Natur skyldes et overført merforbrug fra 2016 på den ene del af Tude Å projektet. De to Tude Å projekter skal ses under et og merforbruget vil blive dækket af tilsvarende mindreforbrug på den øvrige projektdel.
Udskydelse af anlægsprojekter
Byrådet besluttede på møderne i marts og april en ekstraordinær gennemgang af alle anlæg i 2017 for at vurdere, hvilke igangværende anlægsprojekter, der helt eller delvist kan udskydes til 2018 og konsekvenserne af et egentligt anlægsstop i 2017.
De igangværende anlæg under udvalget er Tude Å projektet. Som det fremgår af bilag 1b vurderer forvaltningen at ud af de disponerede midler i 2017 kan 8,0 mio. kr. stoppes i 2017 og udskydes til 2018 med den konsekvens at projektet forsinkes yderligere ca. 12 måneder samt eventuelle meromkostninger kan tilkomme.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.    at Udvalget drøfter muligheden for et delvist anlægsstop i 2017, jf. bilag 1b.
Beslutning i Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Ad 1:Godkendt.
Ad 2: Der ønskes ikke anlægsstop i forhold til Tude Å.