Møde i udvalget d. 6. november 2017
13. Svenstrup Strandvej 3 4220 - udstykning m.m. - landzonesag (B)
Sagsnr.: 330-2017-1835 Dok.nr.: 330-2017-641923 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til, hvordan en sag på
Svenstrupgård Feriecenter skal behandles, herunder om der kan behandles en
ansøgning om udstykning, der vil opdele vandrehjemmet i to.
Baggrund
Der er søgt om landzonetilladelse til at udstykke en del af landbrugsejendommen
Svenstrup Strandvej 3, hvor vandrehjemmet Svenstrupgård Feriecenter også
ligger. Ejendommen er en landbrugsejendom på 15,5 ha, hvor der er fredskovspligt
på 11,4 ha.
Ansøger har søgt om udstykning af en grund på ca.
7.000-10.000 m² med en 1399 m² bygning til vandrehjem og ejendommens eneste
landbrugsbygning på 778 m². Udstykningen sker med henblik på at sælge den
udstykkede grund fra.
På den resterende ejendom vil der være følgende bygninger;
Stuehuset og en 535 m² bygning med værelser til vandrehjem. I denne bygning er
indrettet flere værelser uden de fornødne tilladelser.
Administrationen blev samtidig opmærksom på, at
vandrehjemmet anvendes til permanent beboelse, idet størstedelen af værelserne
udlejes til fast beboelse. Der er pr. 11. oktober 2017 tilmeldt 34 lejere,
udover ejeren, på ejendommen. Lejerne bor der igennem længere perioder, en
enkelt har boet der i over 3 år. Udover de permanent udlejede værelser, er der
stadig værelser, der bruges til vandrehjem. Der kan serveres et måltid,
morgenmad, til eventuelle vandrehjemsgæster. Udstykningen betyder, at der vil
vandrehjem (lejligheder) på to forskellige ejendomme og dermed to vandrehjem.
Indretning af boliger/lejligheder i eksisterende bygninger er
en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse. I det konkrete tilfælde er
der dog tale om lovliggørelse af 33 lejligheder i et område, der i
kommuneplanen er udlagt til rekreativt område (herunder vandrehjem) og ikke
til boliger. Lovliggørelse af boligerne kræver derfor udarbejdelse af en
lokalplan og et kommuneplantillæg og kan ikke behandles med en
landzonetilladelse.
Ansøger har anmodet om, at vi behandler en ansøgning om
udstykning først og samtidig afventer med lovliggørelse af boligerne på
ejendommen, da man ønsker at sælge den udstykkede grund uden at kende den
præcise fremtidige anvendelse. Derfor ønsker sælger at vente med at lave en
lokalplan. Udstykningen er vurderet til ikke i sig selv at være
lokalplanpligtigt.
Retligt
grundlag
Udstykning og ændret anvendelse af eksisterende bygninger
kræver landzonetilladelse, jf. Planlovens § 35, stk. 1.
Handlemuligheder
Der er 3 mulige løsninger til behandling af sagen.
Mulighed 1;
Udvalget kan vælge, at udstykning og lovliggørelse af
boligerne behandles som et samlet projekt. Det vil sige, at der skal udarbejdes
lokalplan, før der kan gives tilladelse til udstykningen og lovliggørelsen af
boligerne. Denne mulighed har den fordel, at der kan udarbejdes en samlet plan
for ejendommen og at der tages stilling til, hvad man ønsker, der fremadrettet
skal ske i området.
Der vil med denne løsning i lokalplanen også kunne tages
stilling til, om man politisk ønsker at ændre anvendelsen fra rekreativt område
med vandrehjem til boliger eller om man vil beholde et vandrehjem i området.
Dette vil være den lovmæssigt mest korrekte løsning, men vil
for ejer have den ulempe, at han må vente med at udstykke og sælge en del af
ejendommen til efter lokalplanen er lavet. Hvis en eventuel køber ønsker en
anden anvendelse, som politisk kan få opbakning, vil det eventuelt kunne kræve
udarbejdelse af endnu en lokalplan.
Mulighed 2;
Udvalget kan vælge at starte sagsbehandlingen i forhold til
landzonetilladelse til udstykning af en max. 10.000 m² grund. Ansøgningen vil
så blive sendt i naboorientering hos de nærmeste naboer, hvorefter sagen igen
forelægges udvalget.
Det er ikke muligt at sætte lovliggørelsen af boligerne
totalt på standby, da det er et ulovligt forhold, som kommunen er bekendt med.
Hvis vi skal behandle en udstykningssag, vil det samtidig være en forudsætning,
at der inden en given frist indsendes en anmodning om opstart af lokalplan, der
kan lovliggøre boligerne eller alternativt at den permanente beboelse ophører.
Hvis værelserne kun bruges til vandrehjem, vil en lokalplan ikke være
nødvendig.
Denne løsning har den fordel, at ejer vil kunne sætte den
udstykkede grund til salg og en eventuel køber vil kunne indgå i udarbejdelsen
af lokalplanen. Det vil dog stadig have den ulempe, at der vil blive to
vandrehjem/lejlighedskomplekser på de to ejendomme. Samtidig vil vi have en
lang række borgere boende i meget små lejligheder.
Mulighed 3;
Udvalget kan vælge at meddele afslag på udstykning af ejendommen
og samtidig meddele påbud om ophør af længerevarende udlejning. Dette vil
sikre, at der fortsat er et vandrehjem i Korsør. En fortsat rekreativ
anvendelse til vandrehjem vil være i overensstemmelse med kommuneplanen for
området.
Vurdering
Teknik og Miljø anbefaler, at udvalget vælger mulighed 2,
hvor sagen om udstykning behandles særskilt via landzonetilladelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen i forhold til udstykningen, men en eventuel
nedlæggelse af vandrehjemmet kan have betydning i forhold til de
turismepolitiske overvejelser i kommunen. Samtidig vil påbud mod permanent
beboelse i vandrehjemmet kunne betyde, at kommunen evt. skal hjælpe enkelte af
disse borgere med at finde nye boliger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at Udvalget vælger mulighed 2, hvilket betyder;
a. At ansøgningen
om udstykning behandles særskilt som en ansøgning om landzonetilladelse
b. At ansøgningen
sendes i naboorientering hos naboerne, hvorefter sagen igen forelægges udvalget
c. At der samtidig
sættes en frist for, hvornår de ulovlige forhold skal være lovliggjort, dvs.
enten ved udarbejdelse af en lokalplan eller ved ophør med permanent beboelse.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. november 2017:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Udvalget ønsker en lovliggørelse af forholdene før der tages
stilling til udstykning.