Møde i udvalget d. 8. maj 2017

5.     Evaluering af skolernes arbejde med Visible Learning (E)

Sagsnr.: 330-2014-47002               Dok.nr.: 330-2017-277078                                          Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Almenskolerne har siden efteråret 2014 arbejdet med Visible Learning. På mødet den 6. marts 2017 fik Uddannelsesudvalget en status på skolernes arbejde med Visible Learning og økonomien forbundet hermed. Center for Skole evaluerer løbende arbejdet og de seneste evalueringsresultater foreligger nu.
Der er i vinteren 2017 gennemført 4 evalueringselementer:
- Fokusgruppeinterviews med lærere, pædagoger, coaches og ledere
- Spørgeskemaundersøgelse til lærere og pædagoger
- Besøg på alle almenskoler med elevinterviews og samtaler med ledelse og coaches
- Kursusevalueringer
De fire evalueringselementer blev også gennemført sidste skoleår, og det er derfor muligt at se udviklingen fra sidste år til i år. Der er fortsat er stor spredning mellem skoler og internt på skolerne. Nedenfor opridses de væsentligste generelle tendenser i evalueringerne.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at medarbejderne vurderer, at der sket en fremgang på de fleste parametre. Medarbejderne oplever især at arbejdet med Visible Learning har medvirket til et fælles sprog om læring mellem lærere, pædagoger og elever. Desuden oplever medarbejderne en fremgang i ledelsens opfølgning på elevernes progression. Over 80% af medarbejderne svarer, at de altid eller ofte deler materialer med hinanden; at der er et fælles sprog om, hvad der kendetegner en lærende elev; og en kultur på skolen, hvor både elever og medarbejdere er trygge ved at bede om hjælp og begå fejl. Spørgeskemaundersøgelsen viser også, at der fortsat er brug for fokus på elevernes anvendelse af succeskriterier i deres læring, samt feedback til medarbejdere og elever. Flere medarbejdere udtrykker, at de har svært at finde tid til arbejdet med Visible Learning.
Opsamlingen fra skolebesøgene viser en fremgang på alle parametre. Særligt er der sket en stor udvikling i elevers og medarbejderes læringskultur, hvor flere i år giver udtryk for at de er trygge ved at begå fejl og bede om hjælp. Der er også sket en stor udvikling i elevernes forståelse af og sprog om egen læring samt i medarbejdernes feedback til eleverne. Den mindste udvikling ses i feedback fra elever til medarbejdere samt i medarbejdernes refleksion over egen virkning på elevernes læring.
Fokusgruppeinterviewene viser mange positive oplevelser med Visible Learning, og at arbejdet har en positiv effekt både på elevernes læring og på medarbejdernes tilgang til undervisningen. Der er få udsagn om ting, der ikke er så godt ved arbejdet med Visible Learning. Både lærere, pædagoger, coaches og ledere fremhæver, at arbejdet har bidraget til et fælles sprog om læring. Det påpeges også, at arbejdet har medvirket til en bedre dialog mellem lærere og pædagoger og et mere professionelt forældresamarbejde. Desuden påpeges, at eleverne er mere bevidste om deres læringsstrategier, og at læringsmål og progression er blevet tydelig, hvilket bidrager til mere læring. I fokusgruppeinterviewene kommer det også frem, at arbejdet med Visible Learning bliver tilpasset lokalt på den enkelte skole. Nogle af lærerne påpeger fortsat, at de ikke selv har kunnet vælge, om de vil arbejde med Visible Learning. Administrationen gør opmærksom på, at det er den enkelte skole, der beslutter det.
Kursusevalueringerne viser fortsat høj tilfredshed med kvaliteten af indholdet, samt at deltagerne føler sig motiveret til at bruge den viden, de får. Indholdet rammer i høj grad deltagernes læringsbehov, særligt på opsamlingskurserne for nyansatte mfl. Der er dog lidt mindre udvikling og tilfredshed end ved sidste års kurser.
Evalueringsresultaterne samlet set
Det er et ret omfattende datagrundlag, som overordnet viser, at arbejdet med Visible Learning har sat tydelige spor på skolerne og været med til at skabe et fælles sprog om læring både blandt medarbejdere og elever. Skolerne arbejder med Visible Learning på hver deres måde, men der er en oplevelse af, at det giver øget læring for eleverne med den fælles forståelse af læring og undervisning med fokus på blandt andet læringsmål, læringsstrategier, læringskultur, feedback og progression.
Det fremadrettede arbejde
Evalueringsresultaterne er blevet drøftet i projektgruppen (Impact Counsil), i SektorMED for skoleområdet og i skoleledergruppen. På baggrund af disse drøftelser samt målene for skolernes arbejde med Visibel Learning, der løber frem til medio 2019, er der lagt en plan for skolernes videre arbejde med Visible Learning i skoleåret 2017-18. Center for skole vil fortsat understøtte skolerne i deres lokale arbejde via:
- opfølgningskurser for nyansatte
- lokale kurser på den enkelte skole (den enkelte skole vælger selv kursusudbyder)
- kurser for lokale ressourcepersoner (coaches)
- et årligt skolebesøg med individuel feedback
- workshops på tværs af skoler med fokus på de enkelte fag
- særskilt understøttelse af SFOernes arbejde med Visible Learning
Skolerne er opfordret til at drøfte planlægningen af det lokale arbejde med medarbejderne.
Hertil kommer information om Visibel Learning i klubberne, der har efterspurgt mere viden.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende: 
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tog orienteringen til orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.