Møde i udvalget d. 8. maj 2017
5. Evaluering af skolernes arbejde med Visible Learning (E)
Sagsnr.: 330-2014-47002 Dok.nr.: 330-2017-277078 Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Almenskolerne har siden efteråret 2014 arbejdet med Visible
Learning. På mødet den 6. marts 2017 fik Uddannelsesudvalget en status på
skolernes arbejde med Visible Learning og økonomien forbundet hermed. Center
for Skole evaluerer løbende arbejdet og de seneste evalueringsresultater
foreligger nu.
Der er i vinteren 2017 gennemført 4 evalueringselementer:
- Fokusgruppeinterviews
med lærere, pædagoger, coaches og ledere
- Spørgeskemaundersøgelse
til lærere og pædagoger
- Besøg
på alle almenskoler med elevinterviews og samtaler med ledelse og coaches
- Kursusevalueringer
De fire evalueringselementer blev også gennemført sidste
skoleår, og det er derfor muligt at se udviklingen fra sidste år til i år. Der
er fortsat er stor spredning mellem skoler og internt på skolerne. Nedenfor
opridses de væsentligste generelle tendenser i evalueringerne.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at medarbejderne
vurderer, at der sket en fremgang på de fleste parametre. Medarbejderne oplever
især at arbejdet med Visible Learning har medvirket til et fælles sprog om
læring mellem lærere, pædagoger og elever. Desuden oplever medarbejderne en
fremgang i ledelsens opfølgning på elevernes progression. Over 80% af
medarbejderne svarer, at de altid eller ofte deler materialer med hinanden; at
der er et fælles sprog om, hvad der kendetegner en lærende elev; og en kultur
på skolen, hvor både elever og medarbejdere er trygge ved at bede om hjælp og
begå fejl. Spørgeskemaundersøgelsen viser også, at der fortsat er brug for
fokus på elevernes anvendelse af succeskriterier i deres læring, samt feedback
til medarbejdere og elever. Flere medarbejdere udtrykker, at de har svært at
finde tid til arbejdet med Visible Learning.
Opsamlingen fra skolebesøgene viser en fremgang på
alle parametre. Særligt er der sket en stor udvikling i elevers og
medarbejderes læringskultur, hvor flere i år giver udtryk for at de er trygge
ved at begå fejl og bede om hjælp. Der er også sket en stor udvikling i
elevernes forståelse af og sprog om egen læring samt i medarbejdernes feedback
til eleverne. Den mindste udvikling ses i feedback fra elever til medarbejdere samt
i medarbejdernes refleksion over egen virkning på elevernes læring.
Fokusgruppeinterviewene viser mange positive oplevelser
med Visible Learning, og at arbejdet har en positiv effekt både på elevernes
læring og på medarbejdernes tilgang til undervisningen. Der er få udsagn om ting,
der ikke er så godt ved arbejdet med Visible Learning. Både lærere, pædagoger,
coaches og ledere fremhæver, at arbejdet har bidraget til et fælles sprog om
læring. Det påpeges også, at arbejdet har medvirket til en bedre dialog mellem
lærere og pædagoger og et mere professionelt forældresamarbejde. Desuden
påpeges, at eleverne er mere bevidste om deres læringsstrategier, og at læringsmål
og progression er blevet tydelig, hvilket bidrager til mere læring. I
fokusgruppeinterviewene kommer det også frem, at arbejdet med Visible Learning
bliver tilpasset lokalt på den enkelte skole. Nogle af lærerne påpeger fortsat,
at de ikke selv har kunnet vælge, om de vil arbejde med Visible Learning.
Administrationen gør opmærksom på, at det er den enkelte skole, der beslutter
det.
Kursusevalueringerne viser fortsat høj tilfredshed
med kvaliteten af indholdet, samt at deltagerne føler sig motiveret til at
bruge den viden, de får. Indholdet rammer i høj grad deltagernes læringsbehov,
særligt på opsamlingskurserne for nyansatte mfl. Der er dog lidt mindre udvikling
og tilfredshed end ved sidste års kurser.
Evalueringsresultaterne samlet set
Det er et ret omfattende datagrundlag, som overordnet viser,
at arbejdet med Visible Learning har sat tydelige spor på skolerne og været med
til at skabe et fælles sprog om læring både blandt medarbejdere og elever.
Skolerne arbejder med Visible Learning på hver deres måde, men der er en
oplevelse af, at det giver øget læring for eleverne med den fælles forståelse af
læring og undervisning med fokus på blandt andet læringsmål, læringsstrategier,
læringskultur, feedback og progression.
Det fremadrettede arbejde
Evalueringsresultaterne er blevet drøftet i projektgruppen
(Impact Counsil), i SektorMED for skoleområdet og i skoleledergruppen. På
baggrund af disse drøftelser samt målene for skolernes arbejde med Visibel
Learning, der løber frem til medio 2019, er der lagt en plan for skolernes
videre arbejde med Visible Learning i skoleåret 2017-18. Center for skole vil
fortsat understøtte skolerne i deres lokale arbejde via:
- opfølgningskurser
for nyansatte
- lokale
kurser på den enkelte skole (den enkelte skole vælger selv kursusudbyder)
- kurser
for lokale ressourcepersoner (coaches)
- et
årligt skolebesøg med individuel feedback
- workshops
på tværs af skoler med fokus på de enkelte fag
- særskilt
understøttelse af SFOernes arbejde med Visible Learning
Skolerne er opfordret til at drøfte planlægningen af det
lokale arbejde med medarbejderne.
Hertil kommer information om Visibel Learning i klubberne,
der har efterspurgt mere viden.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Uddannelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 8. maj 2017:
Fraværende:
Udvalget tog orienteringen til efterretning.
Thomas Clausen (Ø) tog orienteringen til orientering.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.