Møde i udvalget d. 4. september 2017
9. Initiativretssag - Behandling af værdistigning som følge af støttede nedrivninger (B)
Sagsnr.: 330-2016-90694 Dok.nr.: 330-2017-532404 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om værdistigningen af en ejendom
som følge af nedrivning med offentlige støtte skal søges inddrevet.
Baggrund
Byrådsmedlemmerne Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen,
Enhedslisten, har via deres initiativret ønsket, at byrådet behandler sagen om
tinglysning af nedrivningsstøtte til husejere/ejendomsbesiddere. Enhedslisten
mener, at støtte til husejere i forbindelse med kommunal nedrivningsstøtte ikke
skal kunne kapitaliseres. Byrådet besluttede den 26. juni 2017, at sagen
oversendes til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget til nærmere belysning og
efterfølgende behandling i Byrådet.
Retligt
grundlag
§
2b i Bekendtgørelse om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og
udbud af bygge- og anlægsarbejder efter Lov om byfornyelse og udvikling af byer
omhandler nedrivning når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand.
§ 29 i byfornyelsesloven omhandler tinglysning af
deklaration om vilkår for hel eller delvis tilbagebetaling af kontante tilskud
til for eksempel nedrivning, såfremt ejendommen skifter status eller ejer inden
for højst 20 år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at holde fast i den praksis, som hidtil er
brugt i kommunen. Herved vurderes det, at der ingen værdistigning er, og derfor
gives der 100 % støtte til nedrivning.
Byrådet kan vælge at tinglyse deklarationer på alle
nedrivningsejendomme, så nedrivningsstøtten skal tilbagebetales, hvis
ejendommen afhændes eller ændrer status inden for et nærmere bestemt antal år.
Byrådet kan vælge, at alle ejendomme skal værdifastsættes
inden nedrivning. Den forventede værdistigning som følge af nedrivning kan
fratrækkes nedrivningsstøtten, så ejeren får en egenbetaling.
Vurdering
Nedrivninger er i henhold til byfornyelseslovgivningen en
del af statens social- og boligpolitiske indsats og er som regel rettet mod
boliger, der ikke lever op til krav om sundheds- og sikkerhedsforhold. De
ejendomme, som kommunen nedriver for byfornyelsesmidler, er ofte forladte
ejendomme, som har stået tomme i en række år og efterhånden er blevet så slidte
og sundhedsfarlige, at de er til fare for deres omgivelser. Desuden ligger
ejendommene ofte synligt og skæmmende for omgivelserne.
Byfornyelse fungerer på den måde, at staten i begyndelsen af
hvert år tildeler alle kommuner nogle puljer til byfornyelse. Puljerne udgør
den statslige refusion, som kommunen maksimalt kan forvente at hente hjem i
løbet af året. Kommunal medfinansiering i byfornyelsessager skal ligge på
30-50%.
En nedrivningsstøtte er en frivillig aftale mellem ejeren af
en faldefærdig ejendom og kommunen. Oftest er det kommunen, der kontakter
ejerne af disse ejendomme og spørger, hvorvidt de kunne være interesserede i
nedrivningsstøtte. Hvis ikke kommunen kan få en frivillig nedrivningsaftale på
plads med ejer, er den eneste måde at nedrive ejendommen på ved at kondemnere
og dernæst tvangsnedrive den. En kondemnering skal tinglyses på ejendommen, og
tvangsnedrivninger er administrativt tunge og langsommelige.
Både nedrivningsstøtte og tvangsnedrivninger udløser en
statslig refusion på 50-70 %.
Slagelse Kommune har indtil videre nedrevet 18 ejendomme for
byfornyelsesmidler. En nedrivning koster kommunen ca. 150.000-200.000 kr. efter
statslig refusion.
Model 1 Hidtidig praksis
På baggrund af erfaringer fra andre kommuner og anbefaling
fra kommunens byfornyelseskonsulenter har kommunen hidtil i hver nedrivningssag
vurderet, at værdistigningen er lig 0 kr. og derfor støttet med 100 % af
nedrivningsudgiften. Kommunen har metodefrihed til vurdering af værdistigningen.
På denne måde sikrer kommunen sig, at de fleste ejere indgår
i en frivillig aftale om nedrivning, og at nedrivningen kan gennemføres uden
ekstraomkostninger til prisfastsættelse eller tinglysning af
kondemneringsservitutter eller tilbagebetalingsdeklarationer. Det betyder også,
at kommunen undgår kondemneringer og tvangsnedrivninger. Ulempen ved denne
praksis er, at der i enkelte tilfælde vil være ejere, der får en fortjeneste
ved nedrivningsstøtten, da de efterfølgende kan sælge ejendommen med en værdiforøgelse.
Der findes to muligheder, hvis kommunen vil prøve at
indhente fortjenesten
Model 2 Tinglysning af deklaration om tilbagebetaling
Kommunen kan vælge at tinglyse en deklaration på matriklen,
der foreskriver, at nedrivningsstøtten skal tilbagebetales ved salg af ejendom
inden for et nærmere bestemt antal år, dog maks. 20 år. Kommunen skal afholde
de udgifter, der er forbundet med tinglysningen af deklarationen.
Erfaringerne fra andre kommuner, der udarbejder med
tilbagebetalingsdeklarationer viser, at ejerne enten venter med at sælge
ejendommen, indtil den fastsatte periode er udløbet, eller at de alligevel ikke
ønsker en frivillig aftale om nedrivningsstøtte, når de finder ud af, at
ejendommen skal hæfte for støtten.
Det betyder, at den eneste måde at gennemføre nedrivningen
på er ved at kondemnere ejendommen og efterfølgende tvangsnedrive den. Ved
tvangsnedrivninger kan der ikke tinglyses deklarationer på ejendomme om
tilbagebetaling, og kommunen kan ikke få nedrivningsstøtten tilbage ved salg.
Model 3 Værdistigning fratrækkes støtte
Kommunen kan vælge, at værdistigningen på ejendommen, som
følge af nedrivning, skal trækkes fra den offentlige støtte til nedrivning.
Dette kræver, at ejendommen bliver vurderet inden nedrivning, så det kan blive
belyst, hvad ejendommen er værd med og uden en faldefærdig bygning på. Dette
indebærer en udgift til en ejendomsmægler for hver ejendom, og at ejer selv
skal stå for en den del af nedrivningsudgiften, som svarer til værdistigningen.
Mange af de ejendomme, som Slagelse Kommune nedriver, er
ejendomme, som ejere har opgivet fuldstændig og ikke har mulighed for at bruge
midler på, hvilket derfor kan besværliggøre en egenbetaling. Administrationen
vurderer, at de fleste ejere vil takke nej til kommunens tilbud om
nedrivningsstøtte. Udgiften til ejendomsmægler kan ikke refunderes af staten,
hvis ejer springer fra.
Det betyder, at tvangsnedrivning igen er den eneste måde at
gennemføre nedrivningen på. Ved tvangsnedrivninger kan værdistigningen ikke
fratrækkes nedrivningsudgiften.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at udvalget tager stilling til, hvilken model der skal arbejdes videre med
ved nedrivningsstøtte
2.
at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Udvalget anbefaler, at der arbejdes videre med model 1.
Såfremt administrationen vurderer, at en konkret nedrivning
kan give anledning til en ikke ubetydelig værdistigning, vil udvalget
forbeholde sig mulighed for at benytte model 2 eller 3.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.